مصرف همزمان الکل و کلونازپام، آلپرازولام
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف همزمان الکل و کلونازپام، آلپرازولام چه پیامد هایی دارد ؟ مصرف مواد مخدر و الکل خود ذاتا ضررهای جبران‌ناپذیری برای سلامت بدن انسان دارد؛ ولی در این بین بعضی افراد هم هستند که الکل و مواد مخدر را هم زمان با هم مصرف می‌کنند؛ این مسئله نگرانی بیشتری دارد و حتی امکان ‌مرگ شخص وجود دارد. برخی داروهای مسکن و آرام‌بخش هم مانند ماده مخدر عمل می‌کنند و اعتیاد آورند. آلپروزلام و کلونازپام از جمله آنهاست که به ‌عنوان یک داروی مسکن قوی در درمان اضطراب شدید به کار می‌رود. اگر آلپرازولام همراه با الکل مصرف شودف فعالیت اسید گاما آمینوبوتریک را افزایش می‌دهد. گاما آمینوبوتریک یک انتقال دهنده عصبی است که عملکرد و فعالیت سیستم عصبی مرکزی (مغز) را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فعالیت‌های آن را کند می‌کند. در نهایت اثر آرام بخشی به فرد می‌دهد. این مواد که هر دو کاهنده فعالیت‌های سیستم عصبی‌اند، با هم موجب اوردوز شخص می‌شوند که تهدید جدی برای فرد است.

آلپرازولام و کلونازپام چیست

آلپرازولام، یک داروی ضد اضطراب است که پزشک جهت آرامش بیمار تجویز می‌کند و نام دیگر آن زاناکس است. این دارو جز گروه دارویی بنزودیازپین می‌باشد، و مانند داروی مسکن عمل می‌کند. بنزودیازپین‌ها غالبا در درمان اضطراب، اختلال هراس و بعضی اوقات ترک الکل یا تشنج توصیه می‌گردند. هدف آن کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی و آرام بخشی در بیمار است. الکل هم مثل این داروها تاثیر آرام‌بخشی دارد، برای همین تولید‌کنندگان آلپرازولام توصیه جدی دارند که این داروها هرگز با الکل مصرف نشود. 

کلونازپام روی برخی مواد شیمیایی موجود در مغزاثر می‌گذارد، که غلظت نامتعادل دارند. به عنوان یک داروی ضد تشنج است و ضد صرع نیز کاربرد دارد. کلونازپام جهت درمان انواعی از اختلالات تشنجی (مانند صرع غایب یا سندرم لنوکس گاستات) و اختلال پانیک (مانند هراس از فضای باز) در کودکان و بزرگسالان هم بکار می رود. هرگز کلونازپام را با الکل مصف نکنید. 

خطرات استفاده همزمان کلونازپام، آلپرازولام و الکل

مراقب باشید که مصرف آلپرازولام، علائم اعتیاد به الکل را تشدید می‌کند و همچنین مصرف الکل هم علائم مصرف آلپرازولام را شدت می‌بخشد. بنابراین اگر آلپرازولام و الکل همزمان مصرف شوند، تا جدا جدا، تاثیرشان چند برابر خواهد شد. در نتیجه فرد در معرض خطرات آرام‌بخشی بیش از حد، اتفاق خطرناک، مشکلات قلبی و تنفسی و حتی از دست دادن هوشیاری قرار می‌گیرد. تداخل آلپرازولام و الکل تهدیدی بسیار جدی برای زندگی فرد است. اوردوز و مسمومیت از خطرات شایع آن است.

اوردوز

مصرف بیش از حد این دو با هم و در یک نوبت (استفاده از دوز کشنده) مشکلات جدی همچون تنگی نفس، لختگی خون و در نهایت نرسیدن اکسیژن کافی به اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز می‌شود. اگر هم  اکسیژن کافی به قلب و مغز نرسد موجب سکته فرد خواهد شد. نکته مهم این است که تمامی این عوارضی که گفتیم با مصرف همزمان و بیش از حد این دو (آلپرازولام، کلونازپام با الکل) به وجود می‌آید، با سرعت خیلی بالا در بدن رخ می‌دهند, تا جایی که تلاش برای رساندن به اورژانس و کمک‌های اولیه بی‌ثمر است و اوردوز و مرگ فرد را به دنبال دارد. مسمومیت | مصرف همزمان الکل و کلونازپام، آلپرازولام

گاهی هم مصرف همزمان این دو ماده با هم در بدن فرد مسمومیت ایجاد می‌کند. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، یادتان باشد هیچ گونه عمل خودسرانه‌ای انجام ندهید. بهترین و مهمترین کار این است که، با اورژانس تماس بگیرید و از یک تیم پزشکی کمک بخواهید.

علائم اوردوز با آلپروزلام یا کلونازپام و الکل

همان‌طور که گفتیم اگر فردی حتی مقدار کمی از این داروها را با الکل به طور دائم مصرف کند، مشکلاتی که برایش به وجود می‌آیند در نهایت او را به کام مرگ خواهد کشید. اولین علائم آن بعد از مصرف، لخته شدن خون، نرسیدن اکسیژن به اعضای حیاتی بدن از جمله مغز و قلب و  سپس سکته است. آلپرازولام و کلوتازپام اگر طولانی مدت مصرف شوند، ترک کردن آنها بسیار سخت خواهد بود. شما باید این کار را حتما تحت نظر روانشناس و پزشک متخصص انجام دهید. 

عوارض مصرف آلپرازولام و الکل

مصرف همزمان الکل و آلپرازولام یا کلونازپام، علائم مصرف آنها را تشدید می‌کنند. عوارض آنها را می‌توان به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم‌بندی نمود ولی درکل شامل موارد زیر است.

کاهش تنفس، خواب آلودگی، لکنت زبان، اختلال در هماهنگی، حالت تهوع، از دست دادن حافظه، کج خلقی، اضطراب، هذیان، تشنج، کما، مرگ.

عوارض مصرف کوتاه مدت آلپرازولام و الکل

اگر این داروها با الکل به مدت کمی با هم مصرف شود شاید علائم چندان خطرناک نباشد. در کوتاه مدت مشکلاتی در حافظه فرد ایجاد خواهد شد و در نتیجه توانایی او در یادگیری و به یادآوردن افراد و وقایع کاهش می‌یابد، این موارد اصلی‌ترین عارضه حاصل از مصرف کوتاه مدت آلپرازولام، کلونازپام و الکل می‌باشد.

از دیگر عوارض مصرف کوتاه مدت این دو ماده؛ بروز اختلال در سیستم گردش خون فرد (کاهش فشار خون و به تبع آن کاهش ضربان قلب)، بروز اختلال در سیستم تنفسی فرد (ایجاد تنگی نفس)، بروز اختلال در دستگاه گوارش (اسهال و استفراغ) و بروز مسمومیت را می‌توان نام برد. البته اگر به این عوارض مصرف کوتاه‌مدت بی‌توجهی شود، موجب تشدید عوارض و خطر جدی خواهد شد.

عوارض مصرف بلند مدت آلپرازولام و الکل

گذشته از مشکلاتی که در صورت مصرف کوتاه مدت ایجاد و تشدید می‌شوند، فرد با استفاده طولانی مدت آنها با مشکلات جدی دیگری هم مواجه خواهد شد. عوارضی در عملکرد مغز (افزایش احتمال سکته مغزی، از دست دادن هوشیاری و کاهش قدرت تمرکز کردن، یادگیری و به یاد آوردن)، عملکرد قلب (بالا رفتن احتمال بروز بیماری‌های قلبی)، رفتارهای فرد (پرخاشگری و بروز رفتارهای خصمانه) به وجود خواهد آمد. علاوه بر این در صورت استفاده طولانی مدت و همزمان آلپرارولام، کلونازپام با الکل، احتممال ابتلا به سرطان نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. بر اساس مطالعاتی که  دانشمندان انجام دادند، خطر ایجاد سرطان گلو، دهان، پستان و کبد و نیز احتمال آسیب در عملکرد کبد (نارسایی کبد) به شدت افزایش می‌یابد. عوارض دیگر عبارتند از؛ افسردگی و مشکلات ناشی از آن (کاهش میل جنسی، احساس غم و ناراحتی زیاد، احساس نارضایتی فرد از خود و در برخی موارد حاد خودکشی).

درمان و دریافت خدمات مشاوره‌ای

حتما با خواندن این مقاله به مضرات مصرف همزمان آلپرازولام، کلونازپام و الکل پی بردید. اکنون اگر خود یا یکی از عزیزانتان این کار را انجام می‌دهد، بهتر است هر چه سریعتر تحت نظر روانپزشک در یک کمپ ترک اعتیاد به درمان وابستگی خود اقدام کنید. توجه کنید که اگر این سوء مصرف الکل و استفاده از آلپرازولام را مدت زمان زیادی است که انجام می‌دهید، حتما نسبت به مصرف آنها اعتیاد پیدا کرده‌اید و بهترین و تنها راه مقابله با آن ترک الکل و ترک آلپرازولام است. اگر دور از کلینیک و بطور غیر اصولی و یکباره اقدام به ترک کنید، علائم ترک را از درد و ناراحتی خفیف تا بیماری‌های خطرناک پزشکی همچون تشنج و کما تجربه خواهید کرد. پس هرگز به تنهایی قصد ترک نکنید. ترک اعتیاد تحت نظر روانپزشک، بروز علائم ترک را کاهش می‌دهد.

کلام آخر

داروهای آرام‌بخش (کلونازپام و آلپرازولام) و الکل هر کدام به طور جداگانه عوارضی دارند. وقتی این مواد با هم مصرف شوند عوارضشان دوچندان خواهد شد و خطر مرگ برای فرد وجود دارد. از این رو نگرانی‌های ناشی از اثرات بد مصرف آنها، موجب حرکت افراد به سمت ترک این مواد می‌شود. مسیر ترک باید هوشمندانه و تحت نظر یک تیم درمانی متخصص این کار، طی شود. پس اکیدا توصیه می‌کنیم از انجام هرگونه اقدام خودسرانه‌، پرهیز کنید و از خدمات درمانی و روانشناسی و روانپزشکی در یک کلینیک معتبر ترک اعتیاد استفاده نمایید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: مصرف همزمان الکل و کلونازپام، آلپرازولام ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: