عقده کمبود محبت | علائم کمبود محبت در زنان و مردان
نوشته شده توسط : ذهن نو

عقده کمبود محبت از دوران کودکی ما شکل می‌گیرد. همه ما نیاز به دریافت محبت و توجه، داریم؛ اما این موضوع برای برخی جدی‌تر است. به طوری که همه وقت و انرژی خود را صرف جستجوی راهی برای دریافت محبت می‌کنند. برخلاف دیگران، کسانی که عقده کمبود محبت دارند؛ به دنبال ترحم هستند. این اختلال در اثر خلاهای عاطفی یا حتی بیش از حد مورد توجه قرار گرفتن به وجود می‌آید. کسانی که عقده کمبود محبت دارند هرگز از محبت سیر نمی‎شوند و روز به روز انتظار محبت بیشتری دارند.

منبع: عقده کمبود محبت | علائم کمبود محبت در زنان و مردان

عقده کمبود محبت

عقده کمبود محبت به معنای یک احساس دائمی از کمبود یا فقدان محبت از اطراف دیگران است که محدود به سن خاصی هم نمی‌شود. در سالمندان یا کودکان هم شاهد بروز این عقده هستیم. عقده ها در واقع خلاهای زندگی محسوب می‌شوند که در مراحل مختلف با آنها روبرو می‌شویم. بهتر است به علائمی که با این عقده همراه هستند دقت کرده و آنان را به موقع، برطرف کنید.

علائم عقده کمبود محبت

کسی که مورد محبت واقع نشده است، محبت کردن به دیگران را نیز نمی‌آموزد. نشانه های عقده کمبود محبت در زندگی شخصی و اجتماعی آنان به وضوح مشخص می‌شود. در این قسمت به توضیح برخی از این علائم پرداخته ایم.

⏹ فرد نحوه محبت کردن به دیگران را بلد نیست وحتی علاقه ای هم به اینکار ندارد.

⏹ تمام رفتارهای او و فعالیت هایش برای گرفتن توجه و محبت از اطرافیان است

⏹ این افراد دوست دارند همیشه مرکز توجه باشند.

⏹ اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی دارند.

⏹ کنترل گری و پرتوقع بودن، از دیگر علائم این افراد است.

⏹ در آن‌ها علائم خودجرحی و آسیب زدن به خود فقط برای دریافت محبت از دیگران، مشاهده می‌شود.

⏹ دلبستگی ناایمن دارند.

⏹ معمولا دیگران را تخریب می‌کنند. احترامی برای اطرافیان قائل نیستند.

چرا عقده کمبود محبت ایجاد می‌شود؟

به طور کلی عقده کمبود محبت یک اختلال روانی نیست که علل مشخصی برای ایجاد آن وجود داشته باشد. و یا نادر نیست که افراد کمی به این صورت رفتار کنند. با نگاهی به اطرافیان خود متوجه بروز عقده کمبود محبت در آنها خواهید شد. در ادامه شایع ترین عوامل ایجاد کننده این عقده را شرح داده‌ایم.

⭕عدم دریافت محبت کافی در دوران کودکی

یکی از اصلی‌ترین دلایل پدیدایی عقده کمبود محبت، دلبستگی ناایمن در دوران کودکی است. افراد در این دوران بیشتر از هر زمانی نیازمند دریافت محبت و توجه از والدین خود هستند. اگر محبت را به اندازه کافی دریافت نکنند؛ دچار کمبود توجه خواهد شد. سبک فرزندپروری والدین یا روش برخورد آن‌ها با یکدیگر، تعیین کننده بروز این رفتار خواهد بود.

⭕شکست عاطفی در گذشته

شکست های متوالی در روابط عاطفی، باعث ایجاد عقده کمبود محبت در افراد خواهد شد. آنان در صدد جبران حس نادیده یا تحقیر شدن در گذشته خود هستند. کسانی که با شخصیت های خودشیفته، وابسته یا دارای اختلالات روانی، وارد رابطه عاطفی می‌شوند یا کسانی که از طرف دیگران پذیرفته نمی‌شوند؛ مدام درحال درخواست محبت از طرف دیگران هستند. در چنین موقعیتی متوجه اهمیت یادگیری مهارت های عاطفی یا ارتباطی در رابطه می‌شویم.

درمان عقده کمبود محبت

قبل تر گفتیم که عقده کمبود محبت یک اختلال روانی یا شخصیتی نیست. اما نیاز به درمان دارد. به دلیل اینکه روی آینده فرد یا حتی زندگی اطرافیان، تاثیرگذار است. کمک به این افراد، چندان کار سختی نیست؛ اما تغییر دادن الگوهای رفتاری و شناختی آن‌ها حائز اهمیت است.

✅دریافت محبت به روش های صحیح

آسیب زدن به خود یا تخریب دیگران، چندان روش های موثری برای دریافت محبت نیستند. با خودآگاهی بیشتر و افزایش توانمندی های فردی می‌توان، نظر دیگران را جلب کرد و اعتماد به نفس خود را افزایش داد. برای دریافت محبت شما نیز باید به دیگران محبت کنید. این یک جاده دو طرفه است. پس به طرق مختلف به دیگران ابراز احساسات کرده و آنان را تمجید کنید. در این کار افراط نکنید. روش های دیگر برای محبت به دیگران شامل هدیه دادن، تماس فیزیکی و خدمت کردن است.

✅اهمیت دادن به خود

برای همه ما در برهه ای از زندگی، آسیب پذیر می‌شویم و نیاز به محبت بیشتری داریم. اما این با عقده کمبود محبت متفاوت است. شما باید اهمیت دادن به خودتان را هم یاد بگیرید. پس به نیازهای خود پاسخ دهید. اهمیت به ظاهر و روان از جنبه های مهم محبت کردن به خود است. اگر شما خود را دوست بدارید، دیگران نیز شما را دوست خواهند داشت. 

✅انتظارات منطقی از دیگران

برای خانواده و اطرافیان خود توضیح دهید که از آن‌ها انتظار دریافت محبت و توجه دارید. همه افراد موظف نیستند که به شما توجه ومحبت نشان دهند. انتظار این کار از بعضی افراد، واقعا غیرمنطقی است. گاهی برخی از حس هایی که از دیگران می‌گیرید نیز غیر واقعی هستند و دلایل دیگری غیر از مهارت و توانمندی های شما وجود دارد؛ پس به آن‌ها دل نبندید.

✅به کار دیگری مشغول شوید

همه حواس و تمرکز خود را روی این موضوع که دوست داشتنی نیستید؛ قرار ندهید. به جنبه های دیگر زندگی نیز فکر کنید. مهارت های تازه بیاموزید و خود را در موقعیت های جدید قرار دهید. شاید دوستان جدید یا آموختن مفاهیمی تازه در زندگی، حس شما را به خود تغییر دهد.

✅خانواده و دوستان

طبیعی است که به خاطر کمبود محبت منزوی و گوش گیر شوید. اما برای مقابله با آن، بیشتر با خانواده و دوستان خود معاشرت کنید. آنان فارغ از حس تان، به شما علاقه دارند و محبت می‌کنند. علاوه بر رفتارهای محبت آمیز به آن‌ها بگویید که نیاز به شنیدنش هم دارید.

✅مراجعه به روانشناس

با وجود روش‌هایی که در بالا ذکر شد؛ بهتر است در ابتدا ریشه این احساسات را شناسایی کنید. این کار فقط با روان درمانی (یا روانکاوی ) و وجود یک روانشناس، امکان پذیر است. روانشناس با ارائه تمریناتی برای افزایش عزت نفس، این حس را در افراد کاهش خواهند داد. عقده کمبود محبت باعث شکل گیری شخصیتی وابسته در افراد می‌شود یا اختلالات دیگر روانی را به وجود می‌‌آورد. شاید این افراد در روابط خود بیشتر جذب افراد وابسته نیز بشوند.

سخن پایانی

کسانی که دچار عقده کمبود محبت هستند از دیگران انرژی زیادی می‌گیرند. در واقع با این کار از دیگران سواستفاده عاطفی می‌کنند. هیچ وقت از محبت سیر نمی‌شوند و همیشه دنبال راهی برای جذب آن هستند. اگر خودتان یا فردی از اطرافیان دچار این عقده هست به دنبال راهکار باشید. در این زمان یک روانشناس به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده کمبود محبت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علت کمبود محبت در مردان چیست؟

به طور کلی علت کمبود محبت عدم اعتماد به نفس، روابط عاطفی ناموفق گذشته، تقلید از والدین، الگوهای دلبستگی نا ایمن و…است.

علائم کمبود محبت در زنان چیست؟

تمام انرژی و وقت خود را صرف پیدا کردن راهی برای جلب توجه می‌کنند؛ اعتماد به نفس پایینی دارند، کنترلگر و متوقع هستند و افکار خودجرحی دارند.

رابطه بین افسردگی و عقده کمبود محبت چیست؟

عقده کمبود محبت به مرور زمان باعث ایجاد اختلالاتی در فرد مثل افسردگی، اضطراب، وابستگی و… می‌شود؛ که برای کنترل آن باید از روانشناس کمک گرفت.





:: برچسب‌ها: عقده کمبود محبت | علائم کمبود محبت در زنان و مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: