ولخرجی | 9 راه جلوگیری از خرج های زیادی
نوشته شده توسط : ذهن نو

ولخرجی به منظور خرج بیش از اندازه و بدون سرمایه گذاری است. زمانی که شخصی برای زندگی خود هیچ برنامه ای نداشته باشد و تنها پول خود را خرج امورات و کارهای غیر واجب کند، اصطلاح ولخرج به او داده می‌شود. به طور معمول آقایان از خانم ها ولخرج تر هستند. اما این رفتار اصلا مناسب و درست نیست. در واقع شما هیچ آینده نگری ندارید و تنها از موقعیت حال استفاده می‌کنید.

برای درمان ولخرجی راهکارهای زیادی وجود دارد. عده زیادی از افراد با کمک روانشناس و مشاورین این رفتار خود را اصلاح کرده اند. برای بهبودی و کمک به برنامه ریزی برای زندگی آینده، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: ولخرجی | 9 راه جلوگیری از خرج های زیادی

ولخرجی چیست؟

ولخرجی به منزله خرج بسیار زیاد و بدون برنامه ریزی برای پس انداز است. زمانی که شخصی هیچ پس اندازی نداشته باشد و فورا با مشاهده هرچیزی وسوسه به خرید شود، ولخرج نامیده می‌شود. خرج افراطی رفتار مناسبی نیست و برای جلوگیری از آسیب های این رفتار به زندگی حتما باید درمان شود.

ولخرجی به دلیل مواردی مانند عدم اعتماد به نفس، عدم برنامه ریزی، رودربایستی، جلب توجه و … بروز پیدا می‌کند. معمولا شخصی که چنین ویژگی هایی دارد زندگی پر دردسری هم خواهد داشت. معمولا افراد ولخرج برای آینده خود برنامه ریزی نمی‌کنند و همیشه لنگ پول در شرایط اضطراری خواهند ماند. شاید به این خاطر که از شغل و آینده مالی خود مطمئن و راضی نیستند.

دلایل ولخرجی چه چیزهایی هستند؟

ولخرجی به دلایل خاصی اتفاق می‌افتد. و این دلایل بنا به ویژگی هر شخص تاثیر متفاوتی می‌گذارد. در ادامه این بخش مقاله راجع به دلایل ولخرجی های زیادی توضیح داده ایم.

???? عدم اعتماد به نفس

یکی از دلایل بروز ولخرجی، فقدان اعتماد به نفس است. عده ای از افراد به دلیل کمبود اعتماد به نفسی که دارند اقدام به خریدهای با قیمت بالا می‌کنند تا اطرافیان خود را تحت تاثیر قرار دهند.

???? رودربایستی | ولخرجی

گاهی به خاطر رودربایستی شخص اقدام به ولخرجی می‌کند. در این شرایط زمانی که مهمان به خانه شما وارد می‌شود، به جای 1 نفر اندازه 6 نفر برای او تدارک می‌بینید. و یا حتی مجبور به خرج های زیاد و غیر ضروری می‌شوید.

???? جلب محبت

از دیگر دلایل ولخرجی، جلب محبت است. عده ای از افراد به دلیل اینکه به دنبال جلب محبت هستند؛ شروع به خرید کالاها و وسایل گران قیمت برای دیگران می‌کنند تا ذره ای محبت ببینند. چنین رفتاری هم از طرف مردان و هم زنان رخ می‌دهد. آن ها با هدایای گران قیمت و یا تفریحات لوکس سعی در جلب محبت طرف مقابل دارند. حال آنکه چنین محبتی هرگز نمی‌تواند نیاز روانی آن ها را رفع نماید.

???? خجالت | ولخرجی

از دیگر دلایل افراط در هزینه ها، خجالت است. گاه وارد مغازه ای می‌شوید و با استعلام قیمت در کنار فرد خاص خود را مجبور به خرید جنس می‌کنید. در واقع صرف هزینه به خاطر احساس خجالت در موقعیت نوعی ولخرجی‌ محسوب می‌شود. در عوض بهتر است روی عزت نفس خود کار کنید. در این باره می‌توانید با روانشناسان مشورت نمایید.

راهکارهای جلوگیری از ولخرجی

همانطور که توضیح دادیم. زیاده روی در مخارج رفتار مناسب و درستی نیست؛ چرا که با مدیریت هزینه ها شما قادر به ساختن آینده ای بهتر و آسوده تر خواهید داشت. همچنین در بلند مدت خواهید دید که ولخرجی‌ها چگونه فرصت‌های شما را از بین برده اند. پس برای جلوگیری از این رفتار باید روش‌های به خصوصی را به کار بگیرید. در ادامه به چند روش کاربردی اشاره کرده ایم. اگر با وجود این راهکارها موفق به تغییر نشدید، حتما برای دریافت مشاوری کلیک اقدام کنید.

✨ برای درآمد خود برنامه ریزی داشته باشید

از مهم ترین کارهای جلوگیری از ولخرجی، بودجه بندی و برنامه ریزی است. در این شرایط باید میزان خریدهای خود را یادداشت کنید. سپس با برنامه درآمدی و پول خود طبقه بندی کنید. تمامی مخارج را بنویسید تا میزان پس انداز و هزینه های اضافی خود را متوجه شوید. در این شرایط اگر برنامه مناسبی داشته باشید؛ به راحتی می‌توانید پول را با برنامه ریزی بهتری خرج کنید.

✨  دستمزد روزانه خود را محاسبه کنید

زمانی که برای ترک ولخرجی اقدام کرده اید. باید دست مزد روزانه خود را محاسبه کنید. پس از محاسبه دقیق و بررسی خریدها، متوجه خواهید شد که دستمزد روزانه شما چه مقدار از خریدهای‌تان را در بر دارد. بنابراین در این شرایط یاد می‌گیرید که با توجه به این دستمزد، نباید هر هفته لباس خرید یا صرف خورد و خوراک غیرضروری کرد.

✨ کارت بانکی پر پول را با خود حمل نکنید | ولخرجی

یکی از روش های جلوگیری از ولخرجی، عدم حمل کارت بانکی پر پول است. بنابراین برای جلوگیری از این رفتار باید پول نقد برای خرید همراه خود ببرید. تا اگر کالای وسوسه انگیزی هم مشاهده کردید، مجبور به خرید آن نشوید. پول نقد باعث می‌شود که عملا ببینید که چقدر پول صرف می‌کنید. پس احتمال خرید کالا و خدمات غیرضروری کمتر می‌شود.

✨ از افراد ولخرج دوری کنید

از دیگر راهکارهای مهم جلوگیری از ولخرجی، دوری از افراد ولخرج است. دوستی با ولخرج‌ها؛ قدرت نه گفتن را از شما خواهد گرفت. به جای گشت و گذار با این افراد، به تنهایی به خرید بروید تا وسوسه نشوید.

✨ لیست خرید داشته باشید

برای ترک ولخرجی حتما خرید های ضروری خود را لیست کنید. زمانی که برای تهیه وسایل ضروری لیست تهیه می‌کنید، باید برنامه ریزی داشته باشید که وسایل غیر ضروری تهیه نکنید. هر کدام از خرید ها که تکمیل شد علامت بزنید تا متوجه شوید که چه چیزهایی لازم دارید.

✨ به مراکز خرید تفریحی نروید | ولخرجی

برای اینکه از ولخرجی فاصله بگیرید. باید رفتن به مراکز تفریحی را محدود کنید. در این صورت تنها زمانی که وسائل ضروری نیاز دارید می‌توانید به مراکز تفریحی بروید. زرق و برق فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی باعث خرج های زیادی می‌شود.

✨ هزینه های روزمره خود را یادداشت کنید

اگر قصد جلوگیری از ولخرجی را دارید؛ باید هزینه های روزمره خود را یادداشت کنید. با یادداشت هزینه های روزمره می‌توانید به راحتی دخل و خرج خود را مشاهده کنید. شاید با نوشتن خرج های خود، منطقی تر پول خرج کنید.

✨ برای خرید ماهانه خود سقف هزینه مشخص کنید

اگر معتاد به ولخرجی هستید و با هیچ راهکاری توانایی قطع این رفتار را ندارید. باید برای هزینه های خود سقف مشخص کنید. در این شرایط حتی زمانی که به سوپر مارکت می‌روید، بر اساس محدودیت هزینه‌ها خرج خواهید کرد.

✨ برای جلوگیری از ولخرجی، پس انداز داشته باشید

اگر از دسته کسانی هستید که توانایی پس انداز ندارند، بنابراین باید برای جمع آوری پول یا پس انداز از اطرافیان کمک بگیرید. یا در قرعه کشی های قابل اعتماد یا صندوق های پولی عضو شوید. در این شرایط مجبور به پرداخت ماهانه هزینه ای هستید که موجب جلوگیری از ولخرجی می‌شود.

البته پس انداز کردن چیزی نیست که یک روزه بتوانید آن را فرا بگیرید. بلکه یک نوع مهارت و توانایی است که از کودکی باید آموزش داده شود. اما ناامید نشوید، هر وقت اراده کنید می‌توانید شروع به پس انداز کردن را یاد بگیرید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به ولخرجی اطلاعات کسب کردید. متوجه شدید که این رفتار همراه با خود عواقب بدی دارد. اما گاه شدت این رفتار به حدی است که برای جلوگیری از‌ خرج های افراطی لازم به ارائه راهکارهایی توسط روانشناس است. بنابراین برای پیشگیری و بهبود این اتفاق حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ولخرجی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: ولخرجی | 9 راه جلوگیری از خرج های زیادی ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: