استرس مزمن | 6 روش درمانی استرس مزمن
نوشته شده توسط : ذهن نو

استرس مزمن به شرایطی گفته می‌شود که کسی فشار عاطفی طولانی مدتی را تجربه کرده است و کنترلی روی شرایط ندارد. در واقع استرس مزمن شامل پاسخ سیستم غدد درون ریزی است که کورتیکواستروئیدها آزاد می‌شوند.

 

منشاء استرس مزمن معمولا از مشکلات خانوادگی، کاری، فردی و … است. این استرس تقریبا به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سیستم های بدن اثر می‌گذارد. با استرس کوتاه مدت و گذرا متفاوت است و در طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد. در این مقاله سعی کرده ایم تمامی جوانب این نوع استرس را بررسی کنیم.

منبع: استرس مزمن | 6 روش درمانی استرس مزمن

استرس مزمن

به استرس بسیار طولانی مدت و قدیمی، استرس مزمن می‌گویند. این استرس ها با دوام هستند و در صورتی که درمان نشوند، آسیب های منفی بر زندگی می‌گذارند. استرس‌مزمن می‌تواند ناشی از مسائل شغلی، خانوادگی، آسیب های کودکی، موقعیت های استرس زا و … باشد.

از علائم استرس مزمن می‌توان به سر درد، خستگی، انواع دردهای جسمانی، تحریک پذیری، تنش عضلانی و غیره اشاره کرد. اگر این علائم درمان نشود بهبودی به سختی امکان پذیر است. برای درمان نیز حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. کمک از روانشناس کمک شایانی به بهبودی افراد می‌کند. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

علائم استرس مزمن

استرس مزمن به طور کلی ذهن و جسم را به خود درگیر می‌کند. حتی در بروز علائم نیز به صورت جسمانی و روانی عمل می‌کند. این استرس عملکرد طبیعی و روزانه فرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بخش مقاله سعی کرده ایم تمامی نشانه ها و علائم این استرس را توضیح دهیم.

???? خستگی

????ناراحتی معده

???? تجربه انواع درد های جسمانی

???? سر درد

???? عدم تمرکز

???? تحریک پذیری

???? کاهش انرژی

???? اختلال در خواب

???? احساس درماندگی

???? تنش عضلانی

???? عفونت های مکرر

???? بیماری مداوم

???? عدم کنترل

???? ناراحتی در دستگاه گوارش

???? مشکلات عصبی و اضطراب

علل استرس مزمن

استرس مزمن به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. گاهی به دلیل شرایط زندگی دشوار، مسائل کاری، درگیری های روزانه و … به استرس مبتلا می‌شویم. و تا زمانی که این عوامل در زندگی ما نقش دارند، ما نیز به استرس مبتلا هستیم. بنابراین هر چیزی در زندگی که باعث اندکی ترس مداوم باشد، همراه با استرس است.

علل استرس مزمن متفاوت است. اما اغلب در 4 زمینه پدیدار می‌شود که در ادامه شرح داده ایم.

✔️ استرس کاری: چالش های مربوط به کار

✔️ استرس محیطی: محل کار و خانواده

✔️ استرس رابطه: نحوه ارتباط با دوستان، همکاران، شریک احساسی و خانواده

✔️ استرس عاطفی: تجربه احساساتی مانند غم، ناامیدی و خشم

عوارض استرس مزمن

استرس مزمن حالت طولانی مدت استرس است. که اگر درمان نشود، عوارض زیادی به دنبال دارد. در این بخش مقاله از عوارض مربوط به استرس‌مزمن حرف زده ایم.

❌ سندرم روده متحرک

❌ آکنه

❌اگزما

❌ افسردگی

❌ دیابت

❌تغییرات وزنی

❌ بیماری قلبی

❌پرکاری تیروئید

❌ فشار خون بالا

❌ کاهش میل جنسی

تشخیص استرس مزمن

تشخیص استرس مزمن اصلا کار ساده ای نیست. از آنجایی که این استرس فراگیر و طولانی مدت است، عموم مردم تحمل آن را طبیعی می‌دانند. در این بخش مقاله برخی از روش های تشخیص را در غالب سوال پرسیده ایم.

آیا فکر می‌کنید که وقت مراقبت از خود ندارید؟ یا کارهایی را انجام می‌دهید که موجب لذت شما می‌شود؟

آیا برای کنترل استرس خود به سوی مصرف الکل می‌روید؟

آیا همیشه به سرما خوردگی مبتلا هستید؟

آیا همیشه عفونت دارید؟

آیا همیشه نگران چیزی هستید؟

آیا در بیشتر موارد بد خلق و تحریک پذیر هستید؟

در پاسخ به این سوال ها متخصص و حتی خود شما به تشخیص این نوع استرس می‌پردازید.

درمان استرس مزمن

اگر به استرس مزمن مبتلا هستید؛ حتما فکر چاره ای برای درمان آن داشته باشید. زیرا این اختلال باعث پریشانی و نقص در عملکرد طبیعی می‌شود. با درمان های مشخص توسط درمانگر می‌توانید برای مقابله با استرس اقدام کنید. روش های درمانی ارائه شده در این بخش مقاله برای درمان استرس مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✨ روان درمانی

یکی از روش های درمان استرس مزمن، روان درمانی است. 2 درمان در روان درمانی به بهبود این استرس کمک می‌کند. در این بخش مقاله راجع به درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی توضیح داده ایم.

▪️ درمان شناختی رفتاری

در روان درمانی از رویکردهایی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) برای کاهش استرس مزمن استفاده می‌کنند. در روش شناختی رفتاری، درمانگر تمام تفکرات منفی درمانجو را تغییر می‌دهد. هم چنین به درمانجو تکنیک های مقابله ای را آموزش می‌دهد. در این روش به شخص دارای این استرس کمک می‌شود تا در برابر استرس خود را کنترل کند.

▪️ درمان مبتنی بر ذهن آگاهی

کاهش استرس مزمن گاه با درمان مبتنی بر ذهن آگاهی نیز صورت می‌گیرد. در این روش، درمانگر به درمانجو روش های ذهن آگاهی و مراقبه برای مقابله با استرس را آموزش می‌دهد. 

✨ دارو درمانی

یکی از روش های درمانی برای استرس مزمن، دارو درمانی است. در این روش درمانی به بیمار داروهای کاهش استرس تجویز می‌شود. اگر فرد علائمی مانند اضطراب و افسردگی نیز تجربه کند؛ داروهای ضد افسردگی در کنار کنترل استرس تجویز می‌شود.

✨ ورزش منظم

ورزش منظم یکی از روش های درمانی استرس مزمن است. ورزش باعث افزایش تولید اندورفین در بدن می‌شود. با ترشح و تولید این ماده، استرس کاهش می‌یابد و روحیه فرد تقویت می‌شود. هر ورزشی باعث کاهش این استرس می‌شود. اما سعی در ورزش های سبک و آرام داشته باشید.

✨ شناسایی علائم

گاه برای درمان استرس مزمن، باید علائم را شناسایی کنید. اگر فردی بتواند علائم خود را تشخیص دهد که در چه موقعیتی استرس او افزایش می‌یابد، به راحتی می‌تواند از علائم استرس زا دور شود. در نهایت استرس او نیز کاهش می‌یابد. 

✨ تمرکز حواس

تمرکز حواس روشی برای درمان استرس مزمن است. افرادی که روش های تنفس برای کاهش استرس را آموزش دیده اند، به راحتی می‌توانند شرایط استرس زا را کنترل کنند. حتی روش تمرکز حواس باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود.

✨ خواب منظم

معمولا افراد مبتلا به استرس مزمن، خواب منظمی ندارند. بنابراین کم خوابی و بی خوابی باعث افزایش استرس می‌شود. حداقل شبانه به مدت 7 ساعت خواب داشته باشید و روتین منظمی برای خود در نظر بگیرید.

کلام آخر

هر موقعیت تکراری و مداوم می‌تواند باعث ایجاد استرس مزمن شود. زمانی که برای مسائل کاری، مشکلات رابطه، چالش های خانوادگی و … روزانه درگیر باشید، دچار استرس مزمن خواهید شد. اگر این استرس درمان نشود، مشکلات فراوان و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین برای درمان حتما اقدام کنید. هرچه زودتر با روش های کنترل استرس آشنا شوید، کمتر با آسیب روبرو خواهید شد. برای درمان نیز حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس مزمن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: استرس مزمن | 6 روش درمانی استرس مزمن ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: