معذرت خواهی والدین از کودک | 4 تاثیر معذرت خواهی از فرزند
نوشته شده توسط : ذهن نو

معذرت خواهی والدین از کودک اهمیت زیادی در تربیت او دارد. والد بودن، کار آسانی نیست. قبل از تولد فرزند خود، سعی کنید اصول آن را بیاموزید و خود را آماده کنید. البته اوضاع همیشه آنگونه که ما پیش بینی می‌کنیم؛ جلو نمی‌رود. و شاید دچار خطاهایی در مورد فرزند خود بشویم. در چنین شرایطی با رفتار محبت آمیز و عذرخواهی اصولی می‌توان اوضاع را کنترل کرد. عذرخواهی نیز روش های خودش را دارد. با همدلی با کودک خود و معذرت خواهی از او الگوی خوبی برای او باشید.

منبع: معذرت خواهی والدین از کودک | 4 تاثیر معذرت خواهی از فرزند

معذرت خواهی والدین از کودک

در شرایطی که والدین دچار اشتباهی می‌شوند نیز لازم است از کودک خود عذرخواهی کنند. او نیز دارای شخصیت مستقل است و نیاز به توضیح و شفاف سازی دارد. بسیاری از والدین این مهارت را بلد نیستند یا احساس خجالت می‌کنند. اما معذرت خواهی والدین از کودک، به روش صحیح و به موقع، بسیار رفتار بالغانه ای است. و باعث الگوبرداری درست کودک می‌شود.

معذرت خواهی والدین از کودک باید رفتار اصولی داشته باشد که باعث سوءاستفاده کودکان نشود. در این مقاله تمامی جنبه های عذرخواهی از کودک را توضیح داده ایم.

تاثیر معذرت خواهی والدین از کودک

این رفتار، قطعا تاثیر مثبتی بر روی کودک خواهد داشت. کودکان مسائل مختلف را از والدین خود می‌آموزند؛ پس طرز رفتار ما بسیار مهم است. اگر بابت بعضی رفتار ها عذرخواهی نکنید یا در مورد آنها توضیحی ندهید؛ کودک تصور می‌کند، این رفتار قابل قبول است و آن را تکرار می‌کند. در ادامه راجع به تاثیر معذرت خواهی والدین از کودک توضیح داده ایم.

◀ آموزش مسئولیت پذیری

وقتی بابت رفتاری عذرخواهی می‌کنیم؛ یعنی مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته ایم و متوجه رفتارمان هستیم. با معذرت خواهی والدین از کودک، او نیز این مسئولیت پذیری را می‌آموزد و آن را تکرار می‌کند. با توضیح به او در مورد وظایف و مسئولیت هایش در خانه، مدرسه و یا مکان های دیگر، این رفتار را به او آموزش دهید.

◀ آموزش معذرت خواهی

کودکان، آینه رفتارهای ما هستند. وقتی ما از آنان معذرت خواهی می‌کنیم؛ آنان نیز به سرعت این رفتار را تقلید کرده و معذرت خواهی را یاد می‌گیرند. والدین برای آموختن مفاهیم مختلف به فرزندان خود، گاهی وقت و هزینه زیادی را صرف می‌کنند. غافل از اینکه فقط با نشان دادن برخی از رفتارها، آنان خواهند آموخت که در هنگام معذرت خواهی نیز از کلمات محبت آمیز استفاده کنند و متواضع باشند. با این کار به او نشان خواهید داد؛ که برایتان اهمیت دارد و برای او احترام قائل هستید.

◀ ایجاد حس اعتماد

با معذرت خواهی والدین از کودک، اعتماد او دوباره جلب می‌شود. بعد از رفتاری خشمگینانه یا افراطی از طرف والدین، احتمالا تا مدتی او احساس ناامنی خواهد داشت. اما با معذرت خواهی صمیمانه و صادقانه، کودک دوباره به والدین خود اعتماد می‌کند. والدین تنها پناه کودک هستند؛ پس اگر او نتواند با والدین خود احساس امنیت نداشته باشد؛ دچار عارضه های روانی زیادی خواهند شد.

◀ بخشیدن را می‌آموزند

یکی از تاثیرات معذرت خواهی والدین از کودک، آموزش بخشش است. با اعتراف به تقصیرات خود و زمان دادن به آنها، بخشیدن را به کودکان آموزش دهید. علاوه بر عذرخواهی، بخشیدن نیز آسان نیست. برای مثال بعد از عذرخواهی، بلافاصله از او انتظار رفتار عادی را با خودتان نداشته باشید. و اجازه دهید او مسائل را تحلیل کرده و در این مورد خودش تصمیم بگیرد. هیچ وقت او را مجبور به بخشیدن خودتان یا دیگران، نکنید.

روش های معذرت خواهی والدین از کودکان

همانطور که گفته شد، معذرت خواهی والدین از کودکان، اصولی دارد. برای مثال خیلی خشک و رسمی از او معذرت خواهی نکنید. در هنگام عذر خواهی پشیمانی خود را نشان دهید اما رفتار خود را توجیه نکنید. مثلا نگویید: “تقصیر خودت بود” در این قسمت روش های عملی معذرت خواهی از کودک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

???? توضیح موقعیت

یکی از روش های معذرت خواهی والدین از کودک، توضیح موقعیت است. بدون بهانه آوردن و کاملا صادقانه، شرایطی که باعث این اتفاق شده است را به کودک خود توضیح دهید. در بیشتر موارد، آنها اصلا مقصر یا مستحق این رفتار نبوده اند. اما به هر حال شرایط زندگی افراد، آنها را مجبور به بروز برخی رفتارها می‌کند. در این موقعیت، شرایط را کاملا شفاف به او توضیح داده و از و عذرخواهی کنید. 

???? آرام سازی کودک

اگر بلافاصله بعد از شرایط پیش آمده، تصمیم به معذرت خواهی دارید؛ بهتر است در قدم اول کودک را آرام کنید. به او اطمینان دهید که به او آسیبی نمی‌زنید. اجازه دهید احساسات خود را بروز دهد. برای مثال اگر از دست شما عصبانی است؛ سعی نکنید عصبانیت یا ناراحتی او را سرکوب کنید. حتی گاهی او را تنها بگذارید. بعد از آرام تر شدن شرایط، با او همدلی کرده و طلب بخشش کنید. بنابراین برای آموزش معذرت خواهی والدین از کودک، باید کودک را آرام کنید.

???? رشوه ندهید

خریدن هدایایی برای فرزند، روش خوبی برای معذرت خواهی والدین از کودک است. اما این به معنای رشوه دادن یا شرطی کردن او نیست. همزمان با خریدن هدیه، به صورت کلامی نیز، از او معذرت خواهی کنید. با این کار شاید او به بهانه های مختلف از شما درخواست هدیه داشته باشد. که این در فرایند تربیتی او، اختلال ایجاد خواهد کرد.

???? موقعیت را دوباره تکرار نکنید

در هنگام معذرت خواهی والدین از کودک، سعی نکنید موقعیت را برای او شبیه سازی یا دوباره تکرار کنید. شاید با اینکار، او دوباره احساسات منفی خود را تجربه کند. همچنین عذرخواهی به این معنی است که دیگر مایل نیستید؛ این کار را دوباره تکرار کنید. پس با جلوگیری از بروز مجدد آن، اعتماد فرزند خود را به دست آورید. تصور کنید مادری بعد از هربار کتک زدن فرزند خود، به قول می‌دهد که دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد. اما با انجام دوباره آن، کودک نمی‌تواند به مادر خود، اعتماد کند.

نکته | عذرخواهی باعث از بین رفتن قدر شما نمی‌شود

✔ توجه داشته باشید معذرت خواهی کردن والدین از کودک، سبب از بین رفتن قدرت آنها نخواهد شد. معمولا والدین تصور می‌کنند با این کار، ابهت خود را برای کودکان خود از دست می‌دهند. و بعد از آن دیگر کودکان، از آنها حرف شنوی ندارند. اما این مسئله صحت ندارد. بلکه با این کار به کودک خود رفتار درست را آموزش خواهید داد.

✔در هنگام معذرت خواهی از کودک خود از تماس فیزیکی، غافل نشوید. با در آغوش گرفتن و یا بوسیدن آنها، دوباره به آنان ابراز محبت کنید. البته با اجبار این رفتارها انجام دهید و مطمئن شوید فرزند شما از این موضوع رضایت دارد.

سخن پایانی

برای عذرخواهی از کودک خود، متناسب با سن او رفتار کنید. و از او انتظار رفتار بالغانه نداشته باشید. حتی می‌توان از کودک پرسید چه کاری او را خوشحال می‌کند و درصدد جبران برآیید. با یک عذرخواهی ساده بسیاری از مشکلات در رابطه شما با فرزندتان حل خواهد شد. اما بسیاری از والدین با دریغ کردن این رفتار از کودک خود، این بحران را ادامه دار خواهند کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه معذرت خواهی والدین از کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

تاثیر معذرت خواهی والدین از کودک چگونه است؟

افزایش اعتماد به نفس، بهبود سلامت روان، آموزش بخشش، حس اعتماد، آموزش معذرت خواهی و… از تاثیرات معذرت خواهی والدین از کودک است.

روش های معذرت خواهی والدین از کودک، کدام اند؟

با روش هایی مثل توضیح موقعیت، آرام سازی کودک، جلوگیری از تکرار موقعیت و رشوه ندادن، می‌توان از کودک، معذرت خواهی کرد.





:: برچسب‌ها: معذرت خواهی والدین از کودک | 4 تاثیر معذرت خواهی از فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: