کمک به دیگران | 4 منفعت ناشی از کمک کردن به دیگران
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمک به دیگران یکی از کارهایی است که توسط بیشتر بزرگان توصیه شده است. افراد به شیوه های مختلفی این کار را انجام می‌دهند. این کار وقتی به صورت خودجوش و بدون درخواست باشد؛ موثرتر نیز می‌باشد. حتی اگر جنبه معنوی آن را هم در نظر نگیریم بازهم کمک کردن به دیگران آثار روانی و اجتماعی زیادی برای ما خواهد داشت. این امر شاید در اصل هیچ سودی برای ما نداشته باشد. اما اگر در انجام امور فقط به منافع شخصی بیاندیشیم؛ هیچ چیز درست پیش نخواهد رفت

منبع: کمک به دیگران | 4 منفعت ناشی از کمک کردن به دیگران

کمک به دیگران

این کار به معنی یاری و همدلی با دیگران در شرایط مختلف است. کمک به دیگران جنبه های مختلفی دارد که در این مقاله به توضیح آنها خواهیم پرداخت. این که این کمک مادی یا معنوی باشد؛ به فرد نیازمند بستگی دارد. تقسیم کردن وظایف بین همه نه تنها انجام آن را آسان تر می‌کند؛ بلکه آثارمثبت روانی و جسمانی زیادی نیز دارد.

مزایای کمک به دیگران

قطعا کمک کردن به دیگران، روی زندگی خودمان هم تاثیر دارد. گاهی در انجام مسئولیت های خود نیز دچار مشکل می‌شویم و ما نیاز به کمک داریم. در این زمان، دیگران به کمک ما خواهند آمد. از خودگذشتگی و ایثار، شکل های دیگری از کمک به دیگران هستند.

✔بهبود سلامت روان | کمک به دیگران

کمک به دیگران باعث کاهش اضطراب شده و به افراد حس باکفایتی و کارآمدی می‌دهد. افرادی که در زندگی اجتماعی خود فعال و به فکر دیگران هستند؛ کمتر دچار افسردگی می‌شوند. همچنین این کار حس تعلق را در شما افزایش خواهد داد.  تنش و فشار عصبی با کمک به یکدیگر، کاهش می‌یابد. همچنین در آزمایشی مشخص شده است که با کمک به دیگران، میزان ترشح هورمون های شادی آور در مغز می‌شود. 

✔آثار مثبت در زندگی

وقتی به دیگران کمک می‌کنید مانند این است که به خودتان کمک کرده اید. تاثیرات کمک به دیگران تا مدت ها در زندگی باقی می‌ماند. وهمین امر باعث تقویت حافظه و حتی اطمینان خاطر می‌شود. این کار باعث افزایش عزت نفس و مثبت اندیشی می‌شود. این شرایط روی شرایط جسمانی نیز تاثیراتی خواهد داشت.

✔پیامد های جسمانی کمک به دیگران

کمک به دیگران به صورت غیرمستقیم بر روی جسم ما تاثیرمی‌گذارد. به این شکل که با رهایی از افکار منفی وهمچنین افزایش برخی هورمون ها، جوانی و شادابی بیشتری را احساس می‌کنیم. دستگاه های مختلف بدن نیز کارکرد بهتری خواهند داشت. انگار که خود بدن نیز به ما، در راه خدمتگزاری به دیگران یاری می‌رساند.

✔تاثیر اجتماعی کمک به دیگران

علاوه بر اینکه با کمک به دیگران به پیشرفت جامعه کمک می‌کنیم؛ بلکه این کار را به گونه ای تبلیغ کرده ایم. به این معنی که دیگران هم تشویق به کمک کردن می‌شوند. هرکاری که در این دنیا انجام می‌دهیم؛ به شکلی به خود ما باز خواهند گشت. به همین دلیل بهتر است تا می‌توانیم وقت خود را صرف کارهای مفیدی مثل یاری به دیگران کنیم.

کمک کردن به دیگران از نظر صاحب اندیشان

از نظر صاحب اندیشان تفکر و فقه نیز فواید زیادی برای کمک به دیگران برشمرده می‌شود. برای مثال احساس آرامش، کمال، افزایش طول عمر، ورود به بهشت، برابری با جهاد و… . همچنین در همه ادیان مردم به این کار سفارش می‌شوند.

روش های مختلف کمک به دیگران

همانطور که می‌دانید؛ کمک به دیگران روش های مختلفی دارد. در واقع هر فردی به روش خودش عمل می‌کند. برخی به شکل مالی وبرخی معنوی به فکر دیگران هستند. در هر دو صورت افراد نیکوکار از نتایج این عمل، برخوردار خواهند شد.

????کمک های داوطلبانه

بسیاری از افراد، به صورت خود جوش برای کمک به دیگران در شرایط سخت داوطلب می‌شوند. البته کمکهای داوطلبانه فقط مختص به شرایط سختی مثل سیل و زلزله وغیره نیست. بلکه بسیاری از ارگان ها برای انجام امور خود، نیاز به نیرو های داوطلبی به صورت موقت دارند.

????خدمت به دیگران

همه مشاغل در هر زمینه ای، به نوعی کمک به دیگران محسوب می‌شوند. خدمت به دیگران حتی اگر با دریافت حقوق هم باشد؛ باز هم نوعی کمک است. شغل ما تنها به کاری که در محل کار انجام می‌دهیم؛ محدود نمی‌شود. بلکه با تلاش بی وقفه و اهداف درست می‌توان به تعالی جامعه نیز کمک کرد.

????کمک های مالی

یکی از مهم ترین بخش کمک به دیگران، کمک های غیرمستقیم است. برخی افراد به دلیل مشغله های زیادی که دارند شاید به طور قابل توجهی موفق به کمک به دیگران نشوند؛ اما با پرداخت قسمتی از سرمایه خود، این کار را انجام می‌دهند. خیریه های معتبر در این زمینه فعالیت می‌کنند.

????کمک های معنوی

عده ای با حضور در هر مکانی برای دیگران مفید واقع می‌شوند. کمک های فیزیکی یا روانی، مثال هایی از کمک های معنوی هستند. برای مثال شخصی که به افراد سالمند برای گذر از خیابان یا حمل کردن وسایل شان کمک می‌کند. کمک کردن به دیگران در هر مکان و هر شرایطی میسر است. گاهی گوش کردن به حرف های اطرافیان یا درک احساساتشان نیز کمک کردن محسوب می‌شود.

نکاتی در مورد کمک به دیگران

فراموش نکنید که کمک به دیگران نیز اصولی دارد. در هر مساله ای اگر افراط شود به خود و دیگران آسیب وارد می‌شود. بهتر است در این مورد هم با احتیاط عمل کنید و به نکات ذیل دقت نمایید. 

????حس خوب را اولویت قرار دهید

در کمک به دیگران در ابتدا به این فکر کنید که بعد از انجام این کار حسی خوب خواهید داشت یا نه! شاید در بعضی مواقع این حس به شما القا شود که این کار را با زور انجام می‌دهید یا فقط به دلیل اینکه احساس وظیفه می‌کنید. اما این کار باید لذت بخش باشد و برای شما حس خوب به ارمغان آورد. پس اگر اینطور نیست؛ کمک نکنید.

????متوقع نباشید

بعد از انجام هر کمکی به دیگران، بلافاصله انتظار بازگشت آن را به سوی خودتان نداشته باشید. اگر در کاری به اطرافیان خود کمک می‌کنید؛ شاید تاثیر آن را به شکل دیگری یا از طرف شخص دیگر مشاهده کنید. درست است همه افراد باید به هم کمک کنند اما ممکن است شرایط یکسان پیش نرود.

????زیاده روی نکنید

در کمک به دیگران زیاده روی نکنید. این کار سبب آسیب های جسمی و روانی زیادی خواهد شد. برای مثال شاید بعد از مدتی حس مورد سواستفاده واقع شدن، داشته باشید. برای کمک رسانی به دیگران همیشه نیاز به صرف وقت و پول زیادی، نیست. با قدم های کوچک شروع کنید واجازه ندهید؛ کمک کردن تبدیل به وظیفه تان شود.

سخن پایانی

یکی از مفید ترین کارهایی که هر فردی در زندگی خود انجام می‌دهد؛ کمک به دیگران است. این کار قطعا آثار مفیدی در زندگی خود شخص و دیگری خواهد داشت. کمک فقط مختص به افراد نیازمند نمی‌شود. همه ما در زندگی به کمک نیاز داریم. در انجام این کار مطمئن شوید که دیگری واقعا به کمک شما نیاز دارد. قطعا مزیت های کمک کردن بیشتر از معایب آن است و به مقدار آن بستگی ندارد. این کار یکی از روش های درمانی اختلالات روانی نیز محسوب می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمک به دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

فواید کمک به دیگران چیست؟

کمک به دیگران آثار روانی، جسمانی و اجتماعی زیادی دارد که در مقاله به توضیح هر یک پرداخته ایم.

در کمک به دیگران چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

زیاده روی نکردن، انتظار نداشتن از دیگران و حس خوب گرفتن از این کار، باید در هنگام کمک به دیگران، رعایت شود. تا این کار را لذت بخش تر کنید.





:: برچسب‌ها: کمک به دیگران | 4 منفعت ناشی از کمک کردن به دیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: