واقع بینی | چطور واقع بین باشیم | واقع بینی در روانشناسی
نوشته شده توسط : ذهن نو

واقع بینی نوعی از تفکر بوده که با مثبت نگری یا بدبینی متفاوت است. با نگاهی دقیق برروی تفکرات مان یا نوع نگاهی که به زندگی داریم؛ متوجه خواهیم شد در اکثر موارد چگونه فکر می‌کنیم. نگاه واقع بینانه به زندگی کار آسانی نیست. چرا که در اکثر موارد گرفتار برخی از تله های ذهنی یا خطاهای شناختی خواهیم شد که ما را از واقعیت دور خواهند کرد. بسیاری از عوامل برروی نحوه اندیشیدن ما موثر هستند. در بیشتر موارد کنترل افکار خود را از دست می‌دهیم و به مسائل غیرضروری فکر خواهیم کرد.

 

منبع: واقع بینی | چطور واقع بین باشیم | واقع بینی در روانشناسی

واقع بینی در روانشناسی

مفهوم واقع بینی در روانشناسی، با آن چیزی که در فضای مجازی یا تحت تاثیر اطرافیان با آن روبرو هستیم؛ متفاوت است. واقع بینی به معنی توانایی درک و پذیرش حقایق و واقعیت هاست به شکلی که هستند؛ و نه با تغییردادن آنها به شکلی که خودمان دوست داریم. گاهی قبول کردن واقعیت، چندان هم آسان نیست. بسیاری از مسائل در زندگی مغز را به چالش می‌کشند و آن را گمراه می‌کنند برای آشنایی با طرحواره منفی گرایی کلیک کنید. .

چطور واقع بین باشیم

اگر معمولا فردی هستید که بر اساس احساسات خود رفتار و تصمیم می‌گیرید؛ احتمالا اتخاذ تفکر منطقی و واقع بینی برای شما کار دشواری خواهد بود. بدون نگاه واقع بینانه به مسائل و هدف هایمان موفق نخواهیم شد. پس باید روش هایی را برای تمرین آن، به کار ببریم. در واقع اگر بتوانید تعادلی میان مثبت نگری و بدبینی برقرار کنید؛ تا حدی به واقع بینی دست می‌یابید.

????از قضاوت دوری کنید

سعی کنید از قضاوت عجولانه وبدون دلیل کافی دوری کنید. وقتی چیزی را مورد قضاوت قرار می‌دهید به طور دقیق در مورد آن فکر نکرده و حتی به جزئیات آن توجه نمی‌کنید. صرفا با نگاهی اجمالی نظر خود را بیان کرده و این را تبدیل به حقیقتی برای خود می‌کنید. اما با دقیق شدن بر روی جزییات و تامل بیشتر، از قضاوت دوری کنید.اینکار با گذشت زمان باعث واقع بینی خواهد شد و حتی سلامت روان را نیز بهبود می‌بخشد.

????اهداف خود را ارزیابی کنید

اگر بیشتر بر روی هدف تان تمرکز کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید؛ با واقعیت های بیشتری روبرو خواهید شد. گاهی افراد بدون اینکه ذره ای فکر کنند هدف خود را انتخاب کرده و برآن پافشاری می‌کنند. اما وقتی به مسائل پیرامون هدف خود فکر کرده و موانع را هم در نظر می‌گیرید؛ با واقع بینی تصمیمات درست تری خواهید گرفت.

????نگاه سوم شخص به مسائل

وقتی به اتفاقات و مسائل پیرامون خود نگاه سوم شخص دارید؛ مسائل بیشتری را در نظر خواهید گرفت. قبل تر هم گفتیم که به عنوان شخصی که فقط تماشاگر است؛ قضاوت کردن آسان است. در مورد مسائل خود نیز چنین نگاهی داشته باشید. از دور به زندگی خود نگاه کرده و نقاط مثبت و منفی را ارزیابی کنید. حتی گاهی از دیگران بخواهید که نظرشان را بیان کنند. شنیدن نظرات دیگران مخصوصا افرادی شناخت کافی از ما دارند؛ بسیار موثر است.

????شناخت خود را افزایش دهید

با افزایش اطلاعات و آگاهی بیشتر، دید شما نسبت به مسائل فرق خواهد کرد. گاهی دانش زیاد افراد را بدبین یا ناامید نسبت به دنیا می‌کند. اما این موضوع همیشه هم صادق نیست. اغلب با شناخت بیشتر،واقع بینی حاصل خواهد شد. با مطالعه و جستجو در مورد مسائل مختلف، نگاه شما متفاوت خواهد شد و از جانب داری دوری می‌کنید. 

واقع بینی به معنای رادیکال گرایی نیست

بسیاری از افراد همه چیز را مطلق می‌دانند و انعطاف پذیر نیستند. اما این به معنای واقع گرایی نیست. در واقع با نگاه رادیکال به زندگی و مسائل، هیچ تلاشی در جهت تغییر اوضاع نخواهیم کرد و منفعل خواهیم شد. باید پذیرفت که واقعیت، مطلق نبوده و هیچ کس از همه چیز مطلع نیست. 

تاثیرات واقع بینی در زندگی

با واقع بینی، اوضاع متفاوت خواهد شد. مبنای بسیاری از موفقیت ها در زندگی واقع بینی است. بسیاری از افراد مثبت اندیشی را واقع بینی اشتباه می‌گیرند؛ که همین موضوع سبب آسیب هایی در زندگی خواهد شد. با مثبت اندیشی سمی از زندگی و اطرافیان متوقع خواهید شد. با تغییر نگاه خود به زندگی، متوجه تاثیرات آن خواهید شد.

????واقع بینی خطر شکست را کاهش می‌دهد

وقتی با واقع بینی به نتایج عملکرد خود فکر می‌کنید؛ خطرات احتمالی را در نظر گرفته و احتمال شکست خوردن را کاهش می‌دهید. فکر کردن به پیامدها و نتایج هرکاری، اهمیت دارد و همیشه باید احتمال شکست را هم در نظر گرفت. اما برخی افراد با خوش بینی فقط به نتیجه فکر می‌کنند و هنگام شکست ناامیدی و سرخوردگی زیادی را تجربه خواهند کرد برای جلوگیری از شکست خوردن در زندگی کلیک کنید. .

????سرعت بخشیدن به روند تغییرات

همانطور که گفته شد با واقع بینی، اوضاع متفاوت خواهد شد. اما این نوع از نگرش باعث می‌شود؛ تغییرات سریعتر از گذشته اتفاق بی‌افتند. اگر همه چیز را به شانس واگذار نکنیم یا در مورد نتایج با قطعیت فکر نکنیم؛ سرعت تغییرات نیز بالاتر خواهد رفت. تغییر همیشه با رشد فردی همراه خواهد بود اما برعکس این قضیه صادق نیست. رشد و تغییر هردو نیاز به زمان دارند اما با واقع بینی این زمان کوتاه تر خواهد شد.

????امنیت روانی

یکی از تاثیرات مثبت واقع بینی در زندگی، امنیت روانی است. درواقع شما با پذیرش شرایط، براین اساس تصمیم می‌گیرید. همیشه برنامه دیگری برای جبران اوضاع دارید و اتفاقات مختلف را در نظر می‌گیرید. برای مثال این موضوع را پذیرفته اید که شاید در سخنرانی که بسیار برای آن زحمت کشیده اید؛ دچار مشکلاتی شوید و بر این اساس اوضاع را جوری مهیا می‌کنید که اضطراب کمتری را تجربه کنید. مثلا زودتر از خانه راه می‌افتید یا تمرین بیشتری می‌کنید.

????افزایش اعتبار شما میان اطرافیان

وقتی با یک فرد واقع بین روبرو می‌شوید؛ متوجه مسائل بیشتری خواهید شد و از حرف زدن با او اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید. واقع بینی جایگاه افراد را میان دیگران بالاتر می‌برد. برای مثال شما برای تصمیم گیری در مورد موضوعی ترجیح می‌دهید با یک فرد واقع بین صحبت کنید تا کسی که مدام منفی بافی می‌کند. اینگونه افراد در پست های مدیریتی نیز بسیار موفق عمل خواهند کرد.

????کنارآمدن با شرایط سخت

با کمک واقع بینی راحت تر می‌توان با شرایط سخت کنار آمد. همه ما وقتی در شرایط سختی قرار می‌گیریم؛ شروع به خیالپردازی می‌کنیم. معمولا بدترین حالت را تصور می‌کنیم یا برای رهایی از این اوضاع به خوش بینی روی می‌آوریم. اما با نگاه دقیق به شرایط و حتی نگاه به گذشته متوجه خواهیم شد همانطور که قبلا توانسته ایم اوضاع را مدیریت کنیم؛ اکنون نیز موفق خواهیم شد.

سخن پایانی

اینکه افراد را به کنترل خود در آوریم و از مثبت اندیشی یا بدبینی جلوگیری کنیم؛ کار ساده ای نخواهد بود. برای مغز همیشه راحت تر است که از مسیر اصلی منحرف شود و به چیزهای ساده تر توجه کند. اما با کمی تمرین برای واقع بینی و افزایش تمرکز می‌توان این ویژگی را تقویت کرده و تاثیر بی نظیر آن را در زندگی شخصی و اجتماعی مشاهده کرد. در این مسیر می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید و با تکنیک های مختلف روانشناسی دید خود را به زندگی اصلاح کنید

برای دریافت مشاوره در زمینه واقع بینی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چگونه می‌توان واقع بینی را تقویت کرد؟

با نگاه سوم شخص به مسائل، دوری از قضاوت، ارزیابی اهداف و کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توان واقع بینی را تقویت کرد.

تاثیرات واقع بینی در زندگی کدام اند؟

تسریع فرایند تغییرات در زندگی، موفقیت در اهداف، بالارفتن جایگاه اجتماعی، کنار آمدن با شرایط سخت و امنیت روانی، برخی از تاثیرات واقع بینی در زندگی هستند. 





:: برچسب‌ها: واقع بینی | چطور واقع بین باشیم | واقع بینی در روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: