خواهر بزرگ تر | داشتن خواهر بزرگ تر چه مزایایی دارد
نوشته شده توسط : ذهن نو

خواهر بزرگ تر داشتن قطعا یکی از نعماتی که یک فرد از آن برخوردار می‌شود. فرقی نمی‌کند دختر یا پسر باشید؛ وجود یک خواهر بزرگ تر در زندگی، به شما کمک بزرگی خواهد کرد. قطعا همیشه اوضاع میان شما خوب نخواهد بود و وجود درگیری میان خواهران وبرادران، طبیعی است. اما قطعا مزایای خواهر بزرگ تر داشتن بیشتر از معایب آن است. احتمالا او در تمام طول زندگی بدون چشم داشت از شما مراقبت خواهد کرد و هرچه که بزرگ ترشوید بازهم در کنار شما خواهد بود.

 

منبع: خواهر بزرگ تر | داشتن خواهر بزرگ تر چه مزایایی دارد

داشتن خواهر بزرگ تر چه مزایایی دارد؟

تحقیقات به صورت علمی ثابت کرده اند که وجود خواهر بزرگتر در زندگی، سلامت روان افراد را بهبود می‌بخشد. به طور کلی وجود یک خواهر یا برادر دیگر در زندگی، افراد را از تنهایی درآورده و به زندگی معنا می‌دهد. البته این بدان معنا نیست که تک فرزندان از سلامت روان برخوردار نیستند یا برادر یزرگتر نقش مهمی در زندگی ایفا نمی‌کند. اما در این قسمت به مزایای برخورداری از خواهر بزرگ تر خواهیم پرداخت.

مزایای داشتن خواهر بزرگ تر

حتی با وجود برخورداری از تعداد زیادی خواهر و بردار بازهم خواهر بزرگ تر نقش پررنگ تری در زندگی افراد، بازی خواهد کرد. به طور کلی ما به حمایت اعضای خانواده خود نیاز داریم اما تعمل احتمالا به خواهران برادران خود تعامل بیشتری خواهیم داشت. در مطالعه ای که برروی 400 خانواده با بیش از دو فرزند انجام شده؛ مشخص گردید که خواهر برادرها با یکدیگر 2 برابر بیشتر از والدین خود، ارتباط دارند. همچنین داشتن خواهر، فارغ از تفاوت سنی، احساس گناه، ترس و تنهایی را از بین می‌برد.

1️⃣رشد شخصیت

با وجود خواهر بزرگ تر در زندگی، افراد مسائل را زودتر چیزی که باید می‌آموزند. در واقع او راهنمایی خواهد بود که مسیر را به شما نشان خواهد داد. احتمالا قبل از هرچیز به شما هشدار داده و آگاهی می‌دهد. اگر بیشتر اوقات روز خود را با خواهر خود می‌گذرانید؛ و از او چیزهای زیادی یادمی‌گیرید، به زودی متوجه رشد شخصیتی خود خواهید شد.

2️⃣ارتباطات بیشتر

با وجود دختران در خانواده، نه تنها ارتباط اعضا با یکدیگر بیشتر می‌شود بلکه روابط اجتماعی را نیز گسترده تر می‌کند. تحقیات در دانشگاه هاروارد حاکی از آنند که خانواده ها با وجود دوخواهر، تمایل به محیط خانوادگی گویا تر دارند. به این معنا که بیشتر با یکدیگر حرف می‌زنند و مسائل را درمیان می‌گذارند. همچنین با داشتن خواهر بزرگ تر افراد بیشتری را خواهید شناخت و بیشتر در جامعه حاضر خواهید شد.

3️⃣همدلی و نوع دوستی

در خانواده هایی که بیشتر از یک فرزند وجود دارد؛ حس همدلی و نوع دوستی بیشتر است. این موضوع در مورد خواهران بزرگ تر نیز صادق است. او همیشه نگران خواهران و برادران کوچک تر از خود یا حتی والدین است. شاید شما هم این ضرب المثل را شنیده باشید که خواهر بزرگ تر، مادر دوم است. او در مواقع بروز مشکلات نیز در کنار خانواده خواهد ماند و با حس حمایت و همکاری به آنها کمک می‌کند. 

4️⃣از بین رفتن احساسات منفی

لحظات سخت در زندگی همه افراد وجود دارد. در این مواقع احتمالا نیاز داریم که تنها نباشیم؛ و چه کسی بهتر از خواهر بزرگ تر! با درمیان گذاشتن احساسات منفی با خواهر بزرگ تر یا به طور کلی خانواده مان، حس بهتری پیدا خواهیم کرد. شاید صحبت کردن در مورد بعضی از مسائل با والدین آسان نباشد. در این شرایط بهترین دوست و همراه ما، خواهر بزرگ تر خواهد بود.

5️⃣یادگیری از خواهر بزرگ تر

خواهر بزرگ تر احتمالا اولین الگوی شما در زندگی خواهد بود. البته این موضوع میان دو خواهر شایع تر است. اما ما می‌توانیم بسیاری از مسائل از او یاد بگیریم. مسائل عاطفی، ارتباط با دیگران، موضوعات درسی و… همه از مواردی هستند که با کمک خواهر می‌توان یاد گرفت. معمولا خواهران تمایل بیشتری به آموزش دارند و گاهی این کار را به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهند.

6️⃣ایجاد انگیزه برای موفقیت

یک خواهر بزگ تر موفق در خانواده شما را نیز تشویق به موفقیت خواهد کرد. البته برخی از خانواده ها به اشتباه دست به مقایسه یا فشار آوردن به فرزندان کوچک تر، می‌زنند. اما فارغ از رفتار خانواده ها معمولا فرزندان کوچک تر با دیدن موفقیت های خواهر و برادران خود، تلاش بیشتری می‌کنند. حتی حس جاه طلبی آنان نیز تقویت می‌شود و همین موضوع تاثیر زیادی در زندگی افراد دارد. 

7️⃣بهبود سلامت روان

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ افراد با داشتن خواهر بزرگ تر از سلامت روانی بالاتری برخوردارند. نتایج منتشر شده از مطالعه ای در مجله روانشناسی خانواده نشان داده افرادی که خواهر بزرگ تر دارند کمتر احساس تنهایی کرده و به تبع آن کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. همین موضوع بهداشت روانی را ارتقا داده و از بروز بسیاری از اختلالت روانی جلوگیری می‌کند. اغلب افراد از داشتن خواهری بزرگتر رضایت و خوشحالی بیشتری را تجربه می‌کنند.

8️⃣استحکام روابط

روابطی که افراد با خواهر بزرگ تر خود تجربه می‌کنند؛ صمیمی تر و قوی تر از دوستان یا حتی در مواردی والدین و همسر است. خواهر و برادر ها از کودکی باهم بزرگ می‌شوند و احساسات یکدیگر را به خوبی می‌شناسند. آنها وقت زیادی را با یکدیگر سپری کرده و به خوبی با رفتارهای یکدیگر آشنا هستند. به همین دلیل روابط آنها بسیار نزدیک تر از دیگر افراد است.

9️⃣تقویت صبر

با حضور خواهر برادر های دیگر در زندگی، صبر کردن را بیشتر می‌آموزید. حتی شاید گاهی مجبور شوید نیازهای او را به خود ترجیح دهید. با اینکه احتمالا خواهر بزرگتر اینکارها را برای شما خواهد کرد اما او نیز نیاز به حمایت و توجه شما دارد. گاهی باید به خاطر او صبر کنید تا تعادل رعایت شود.

1️⃣0️⃣یادگیری و مسئولیت ها و وظایف

علاوه بر تمام مسائلی که گفته شد؛ خواهر بزرگ تر باعث یادگیری مسئولیت ها و وظایف شما خواهد شد. گاهی این موضوع را از او تقلید می‌کنید و در دیگر موارد، او به طور مستقیم به شما یادآوری خواهد کرد که در قبال دیگران مسئولید یا وظایفی دارید. او به شما می‌آموزد که تنها نیستید و باید دیگران را نیز دز تصمیمات تان در نظر داشته باشید.

سخن پایانی

به طور کلی، با صرف نظر از مواقعی که با خواهر برادرهای خود دچار چالشهایی می‌شویم؛ وجود آنها در زندگی، بسیار لذتبخش و مفید است. در واقع روابط ما با آنان، آغازی برای روابط گسترده تر است. فراموش نکنید که ابراز احساسات و توجه دو طرف است؛ و همانطور که از آنان توقع محبت داریم، ما نیز باید به آنان اهمیت دهیم. همچنین آنان نیز در زندگی خود دچار خطا هایی می‌شوند که طبیعی بوده و نیاز به حمایت دارند. والدین در روابط بین خواهرها نقش مهمی ایفا می‌کنند. توصیه می‌شود برای روابط خانوادگی بهتر از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواهر بزرگتر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 سوالات متداول

مزایای خواهر بزرگتر داشتن، کدام است؟

رشد شخصیت، ارتباطات بیشتر، انگیزه برای پیشرفت و موفقیت، بهبود سلامت روان، همدلی و نوع دوستی و از بین رفتن احساسات منفی، از مزایای داشتن خواهر بزرگ تر است.

منبع: خواهر بزرگ تر | داشتن خواهر بزرگ تر چه مزایایی دارد





:: برچسب‌ها: خواهر بزرگ تر | داشتن خواهر بزرگ تر چه مزایایی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: