همدلی به کودکان | 8 روش آموزش همدلی به کودکان
نوشته شده توسط : ذهن نو

همدلی به کودکان یکی از مهارت های مهم برای آموزش به فرزندان است. کودکان نیازمند آموزش مهارت های 10 گانه هستند. که این مهارت ها تاثیر مهمی در روابط اجتماعی و آینده کودکان دارد. با کمک تمرین و آموزش مناسب می‌توان به کودکان این مهارت را آموزش داد. 

 

آموزش مهارت همدلی به کودکان از واجبات است. زیرا کودک باید به درجه ای از درک و پذیرش برسد تا دیگران را بپذیرد. حتی این مهارت به روابط اجتماعی کودکان در دوران بزرگسالی بسیار کمک کننده است. این مهارت قدرت کمک به دیگران را نیز افزایش می‌دهد. برای کمک به کودک در کسب این مهارت، حتما از روانشناس کمک بگیرید

منبع: همدلی به کودکان | 8 روش آموزش همدلی به کودکان

همدلی به کودکان چیست؟

همدلی به معنای درک احساسات از شرایط مختلف می‌باشد. به طور کلی همدلی یعنی توجه و احترام به احساسات، تقاضای دیگران، نیازها، نگرانی ها و پذیرش هر آنچه وجود دارد. حتی همدلی به معنای فهم عقاید و باور دیگران، پاسخ مناسب به واکنش دیگران و احترام به تفاوت ها می‌باشد. آموزش همدلی به کودکان نیز برای آینده و برقراری روابط اجتماعی مفید است. 

با آموزش همدلی به کودکان، فرزندان شما متوجه خواهند شد که زندگی برای دیگران چگونه است. درک تفاوت ها و توانایی دیگران چگونه است. این مهارت کمک می‌کند که دیگران را درک کنیم و بپذیریم. این درک و پذیرش باید با تمام تفاوت ها باشد. که در نهایت موجب بهبود تعاملات اجتماعی می‌شود. حتی این مهارت باعث کمک به دیگران نیز می‌شود. 

تاثیرات مثبت همدلی به کودکان

آموزش همدلی به کودکان تاثیرات مثبی به دنبال دارد که در این بخش مقاله به تمامی این خصوصیات اشاره کرده ایم.

???? اعتماد را افزایش می‌دهد.

???? باعث افزایش احترام می‌شود. 

????همدلی ارتباط میان فردی را بهبود می‌یابد. 

???? احساس درک شدگی را افزایش می‌دهد. 

???? باعث افزایش رهایی از تنهایی می‌شود.

????باعث افزایش حمایت اجتماعی می‌شود.

???? علاقه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

???? ایثار را ارتقا می‌دهد. 

????باعث ارتقا و افزایش مسئولیت پذیری می‌شود. 

???? به توانمندی جامعه کمک می‌کند.

???? موجب کاهش افسردگی و بیماری های روان تنی می‌شود.

تمرینات و آموزش همدلی به کودکان

برای اینکه کودک در این مهارت تقویت شود، باید به برخی از نکات و توضیحات توجه کرد. در این بخش مقاله راجع به آموزش همدلی به کودکان با روش های مختلف توضیح داده ایم. 

???? برای همدلی به کودکان، نیازهای جسمانی و عاطفی اش را برطرف کنید

یکی از روش های آموزش همدلی به کودکان، رفع نیازهای جسمانی و عاطفی کودک است. باید از لحاظ عاطفی به کودک پاسخ داده شود. محبت و توجه به کودک را هرگز فراموش نکنید. استفاده از کلمات محبت آمیز معجزه آمیز خواهد بود.  

???? اهمیت احساس بر رفتار را توضیح دهید

برای آموزش همدلی به کودکان، باید از اهمیت احساس بر رفتار صحبت کنید. مثلا به فرزندتان خود بگویید که چه واکنش هایی نشان از احساسات است. و این احساسات چگونه بروز پیدا می‌کند. در واقع رفتار و واکنش هر احساس را به کودک آموزش دهید.

???? محبت کلامی و جسمانی به کودک فراموش نشود | همدلی به کودکان

محبت یکی از روش های آموزش همدلی به کودکان است. مثلا کودک را در آغوش بگیرید و از کلمات محبت آمیز استفاده کنید. در این شرایط کودک هم از لحاظ جسمانی مانند در آغوش کشیدن و هم از لحاظ کلامی و عاطفی مانند استفاده از کلمه دوست دارم، مورد توجه قرار گرفته است. 

???? تفاوت های فردی موجود در احساسات را به کودک آموزش دهید

یکی از ویژگی های آموزش همدلی به کودکان، یادگیری تفاوت های فردی موجود در احساسات افراد است. در این شرایط باید به کودک آموزش دهید که شاید بروز احساسات در افراد مختلف شبیه به هم نباشد و به شیوه ای متفاوت بروز پیدا کند. 

???? برای همدلی به کودکان، تمامی حالات روحی او را درک کنید

منظور از درک تمامی حالات روحی کودک، تنها احساسات منفی نیست. بلکه باید حالات روحی مثبت کودک را نیز درک کنید. زمانی که به احساسات مثبت کودک واکنش نشان دهید، متوجه خواهد شد که در شرایط غم و شادی همراه او خواهید بود. 

???? الگوی مناسب کودک باشید

والدین اولین الگوی کودک هستند. بنابراین از تمامی رفتارهای والدین خود کپی می‌کنند و مانند همان انجام می‌دهند. برای الگوی مناسب بودن، باید در حضور کودک به دیگران همدلی کنید. در این شرایط کودک به شیوه های مناسب روش های همدلی را آموزش می‌بیند.

???? کودک را تشویق کنید | همدلی به کودکان

از دیگر روش های آموزش همدلی به کودکان، تشویق است. زمانی که کودک مورد تشویق والدین قرار می‌گیرد، سرعت بالاتری می‌گیرد. مثلا اگر کودک هنگام ناراحتی همسالان خود آنها را بغل کرد، او را تشویق کنید. که چه کار خوبی کردی تو شرایط بد کنار دوستت بودی. هم چنین او را تشویق کنید تا در موقعیت های شاد نیز همدلی داشته باشد. 

???? به وضعیت هفتگی رسیدگی کنید

یکی از روش های آموزش همدلی به کودکان، رسیدگی به وضعیت هفتگی است. در این شرایط از کودک بخواهید تا به 5 وضعیت در هفته گذشته که احساسات بیشتری درگیر بود فکر کند. سپس اگر سواد داشت خودش احساساتش را روی کاغذ یادداشت کند، اگر نه به شما بگوید. حتی در کودکان کوچکتر می‌توانید از شکلک استفاده کنید.

کلام آخر

با توجه به اینکه شناخت احساسات و مهارت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. و در آینده بسیار مورد نیاز افراد است؛ والدین باید این مهارت ها را در سنین کودکی به فرزندان خود آموزش دهند. آموزش همدلی به کودکان یکی از مهم ترین جنبه های رشدی است. که باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود. برای آموزش همدلی به کودکان حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید.

 مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش همدلی به کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید. 

1.تاثیرات همدلی به کودکان چگونه است؟

باعث افزایش احترام می‌شود، همدلی ارتباط میان فردی را بهبود می‌یابد، احساس درک شدگی را افزایش می‌دهد، باعث افزایش رهایی از تنهایی می‌شود، باعث افزایش حمایت اجتماعی می‌شود، علاقه اجتماعی را افزایش می‌دهد، ایثار را ارتقا می‌دهد و … .

چرا باید همدلی به کودکان را آموزش دهیم؟

به دلیل اینکه کودکان در بزرگسالی باید قدرت درک احساسات و پذیرش دیگران را بدانند. لازم است که والدین برای برقراری رابطه اجتماعی باید مهارت همدلی را به کودکان آموزش دهند. 

منبع: همدلی به کودکان | 8 روش آموزش همدلی به کودکان





:: برچسب‌ها: همدلی به کودکان | 8 روش آموزش همدلی به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: