قشقرق در کودکان | 9 راه برای از بین بردن قشقرق کودک
نوشته شده توسط : ذهن نو

قشقرق در کودکان یک وضعیت رفتاری است که تا 4 سالگی امری طبیعی قلمداد می‌شود. اما والدین از این داد و قیل‎های کودک کلافه هستند. و به مرور زمان توانشان برای مقابله با قشقرق های کودکان کاهش می‌یابد. کودکان نیز از قشقرق به عنوان راهی برای جلب توجه استفاده می‌کنند. پس اگر دلیل این رفتار فرزندتان را بدانید، به راحتی قادر به کاهش و از بین بردن آن خواهید بود. در ادامه توضیح کاملی درباره علت و درمان قشقرق در کودکان داده ایم.

قشقرق در کودکان

قشقرق در کودک به شکل و شمایل درماندگی و خشم ظاهر می‌شود. جیغ، کوبیدن پا، مشت به زمین و دیوار، کوبیدن سر، لوس شدن، حبس نفس، رفتار تهاجمی و استفراغ از شایع ترین علائم قشقرق در کودک است. قابل ذکر است که قشقرق در کودک علت ندارد و مرحله طبیعی از رشد کودک است.

تعداد قشقرق در کودک با افزایش سن آن کاهش پیدا می‌کند.  اما مدت زمان هر قشقرق با افزایش سن بیشتر می‌شود. به طور کل از سن 1 تا 4 سالگی قشقرق در کودک طبیعی است. اما سن 3 سالگی این قشقرق به اوج خود می‌رسد. معمولا والدین نیز در این سنین دچار مشکل می‌شوند. چاره ای جز صبر و کمک از روانشناس نیست. روش های تربیتی مناسب نیز در بهبود شرایط کمک می‌کند.

انواع قشقرق در کودکان

قشقرق در کودک به دو دسته تقسیم می‌شود. در این بخش از مقاله راجع به انواع قشقرق در کودک توضیح داده ایم.

???? تیپیک (طبیعی)

یکی از انواع قشقرق در کودک، تیپیک است. این نوع قشقرق به صورت کاملا طبیعی در کودکان مشاهده می‌شود. در کودکان 1 تا 4 سال بسیار شایع می‌باشد. اما شدت قشقرق در اواخر 3 سالگی کودکان به اوج خود می‌رسد. و شیوع قشقرق در دخترها و پسرها به صورت یکسان است. 

???? آتیپیک (غیر طبیعی)

دومین نوع قشقرق در کودکان، آتیپیک است. این نوع قشقرق همراه با تخریب، جراحت و رفتارهای تهاجمی است. این نوع قشقرق شاید با اختلالات خواب، بیش فعالی، مشکلات یادگیری، اوتیسم، اختلالات خلقی و استرس های خانوادگی همراه باشد.

راهکارهای مقابله با قشقرق در کودکان

قشقرق در کودک پس از مدت ها باعث کلافگی والدین و بی حوصلگی آنها می‌شود. اما به یاد داشته باشید که هر چقدر نسبت به رفتارهای کودک آگاهی نداشته باشید، زندگی سخت تری را تجربه خواهید کرد. من باب کاهش قشقرق در کودک راهکارهایی را ارائه داده ایم که در این بخش مقاله با آن آشنا می‌شوید.

???? زمان خواب کودک را تنظیم کنید

از راهکارهای مهم کاهش قشقرق در کودک، خواب کافی است. زمانی که کودک خواب کافی نداشته باشد، در طول روز کلافه و سردردگم می‌شود. البته اهمیت خواب و نظم آن به حدی است روی رشد جسمی و مغز کودک تاثیر مستقیم دارد. بنابراین کودک را در ساعات مشخص برای خواب آماده کنید.

???? رفتار مناسب کودک را مورد تشویق قرار دهید

از دیگر راهکارهای کاهش قشقرق در کودک، ارائه پاداش در قبال رفتار مناسب است. با این کار رفتار مناسب را به کودک آموزش می‌دهید. و باعث کاهش قشقرق می‌شود. زمانی که شرایط برای فرزند ما ناکام کننده است، او را تشویق کنید.

???? قشقرق در کودکان را نادیده بگیرید

از دیگر راهکارهای مناسب جهت کاهش قشقرق در کودکان، نادیده گرفتن است. کودکانی که برای جلب توجه شروع به قشقرق می‌کند، نادیده گرفتن راهکار موثری است. هرچند شاید برایتان آسان نباشد، اما با بی توجه به دادو قیل ها به او میفهمانید که برای رسیدن به مقصودش نمی تواند رفتارهای نامناسب داشته باشد. البته نادیده گرفتن نیز اصولی دارد که با دریافت خدمات مشاوره بهتر از این روش استفاده خواهید کرد. 

???? ریشه مشکل را بیابید

قشقرق در کودک نشانه اعتراض است. پس از اینکه با کودک آرام شد، راجع به اینکه از عصبانیت او با خبر هستید سخن بگویید. به او بگویید که قشقرق به پا کردن کار خوبی نیست، بهتر است به جای این کار حرفت را به زبان بگویی!

???? زمان قشقرق در کودکان را بیابید

معمولا قشقرق در کودک در یک بازه زمانی مشخصی رخ می‌دهد. مثلا برخی از کودکان در هنگام شب شروع به قشقرق می‌کنند. یا زمانی که خسته هستند فریاد شروع می‌شود. حتی برخی هنگام خواب فریادهای بلند می‌زنند. اگر الگوی کودک شناسایی شد برای کاهش آن به دنبال راه حل باشید.

???? صبور و آرام باشید

از دیگر راهکارهای کاهش قشقرق در کودک، صبر و آرامش والدین است. برای برخورد با این رفتار باید خودتان را کنترل کنید، فریاد نزنید و تسلیم این رفتار نشوید.

???? قبل از قشقرق در کودکان وارد عمل شوید

احتمالا پس از چند مدت کوتاهی زمان قشقرق در کودکان را متوجه خواهید شد. بنابراین قبل از اینکه کودک شروع به قشقرق کند و یا ادهایی مبنی بر این کار انجام دهد، فورا مداخله کنید و وارد عمل شوید. به این شیوه که رفتارهای منفی را قبل از واکنش، خنثی کنید.

???? مقتدرانه عمل کنید

اگر به دلیل مسئولیت پذیری یا انجام کاری کودک شروع به فریاد می‌کند، با نادیده گرفتن و تسلیم نشدن او را متوجه بیهوده بودن رفتارش کنید. مثلا اگر به او گفته اید که اسباب بازی هایش را جمع کند اما با قشقرق در کودک روبرو شده اید. هرگز نظرتان را عوض نکنید و مقتدرانه عمل کنید.

???? بیان احساسات را به کودک بیاموزید

از بهترین راهکارهای کاهش قشقرق در کودکان ، آموزش بیان احساسات است. به این منظور که کودک را آموزش دهید تا به جای قشقرق به پا کردن، ناراحتی های خود را بیان کند. در این شرایط و با آموزش مناسب، قشقرق در کودک نیز کاهش می‌یابد.

???? از روانشناس کودک کمک بگیرید

یکی از بهترین کارها جهت کاهش قشقرق در کودکان، کمک از روانشناس است. روانشناسان با کمک تکنیک هایی که دارند به کودک و والدین آموزش می‌دهند که چگونه با روش های مختلف کودک را در شرایط گوناگون آرام کند. 

کلام آخر

با تمام تلاش های شبانه روزی والدین بازهم شناخت کودک به طور کامل نیاز به آگاهی جدید دارد. برخی اوقات نیز مشکلات فرزند برای آنها بسیار غافلگیر کننده است. بنابراین رشد فرزند در هر دهه ای از زندگی نیازمند آگاهی است. زمانی که قشقرق در کودکان بروز پیدا کرد. باید از روانشناس کمک بگیرید تا راهنمایی های لازم صورت بگیرد.

 مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قشقرق در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: قشقرق در کودکان | 9 راه برای از بین بردن قشقرق کودک

 

 




:: برچسب‌ها: قشقرق در کودکان | 9 راه برای از بین بردن قشقرق کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: