بارداری بعد از زایمان | حامله شدن بعد زایمان
نوشته شده توسط : ذهن نو

بارداری بعد از زایمان می‌تواند عوارض بدی را برای مادر ایجاد کند. بسیاری از زنان تصور می‌کنند، بعد از زایمان تا مدت زمان زیادی امکان بارداری مجدد وجود ندارد. بله معمولا شیردهی، احتمال بارداری مجدد را تا مدتی عقب می‌اندازد؛ اما بارداری در این دوران غیر ممکن نیست. زمان تخمک گذاری مجدد خانمها بعد از زایمان، از فردی به فردی دیگر متفاوت است و معمولا نمی‌توان تایم مشخصی برای آن در نظر گرفت. در هر صورت بهتر است افراد مدتی بعد از زایمان خود صبر کرده و سپس برای بارداری اقدام کنند.

منبع: بارداری بعد از زایمان | حامله شدن بعد زایمان

حاملگی بعد از زایمان

حتی برقراری رابطه جنسی بلافاصله بعد از زایمان نیز برای افراد منجر به عوارضی خواهد شد. زایمان سزارین یا طبیعی هر دو بدن را تا مدتی تحت تاثیر قرار خواهند داد. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد تا مدتی بعد از زایمان از برقراری رابطه جنسی امتناع کنند. برخی از افراد حتی از وسایل پیشگیری نیز در این دوران استفاده نمی‌کنند. همین عامل احتمال بارداری بعد از زایمان را افزایش خواهد داد.

خطرات بارداری بعد از زایمان درمدت زمان کوتاه

زنان در دوران بارداری برای حفظ و نگهداری از جنین، مواد معدنی و منابع زیادی را از دست می‌دهد. حتی بعد از زایمان نیز به دلیل تغذیه کودک، زنان در معرض آسیب های زیادی هستند. اگر بارداری بعد از زایمان نیز رخ دهد؛ شرایط برای زنان سخت تر خواهد شد و حتی شاید بدن واکنش هاس شدیدی نشان دهد. برخی از خطراتی که بارداری مجدد و بلافاصله برای زنان، ایجاد می‌کند؛ شامل موارد زیر خواهد شد.

????پوکی استخوان

????پارگی رحم

????ترمیم نشدن بخیه ها و زخم ها

????عفونت

????سقط جنین.

????زایمان زود رس

این عوارض در برخی موارد به قدری جدی است که سبب مرگ مادر خواهد شد.

درمان عوارض بارداری بعد از زایمان

اگر بلافاصله بعد از زایمان، بارداری رخ دهد؛ در صورتی که به هیچ وجه بدن مادر آمادگی نگهداری از جنین را نداشته باشد؛ پزشک دستور سقط می‌دهد. اما در موراد دیگر با تزریق پروژسترون می‌توان جنین را 7 ماهگی در شکم مادر حفظ کرد اما بعد از آن کودک باید ادامه مراحل رشد را در دستگاه بگذراند. دستور برای زایمان زودرس و انجام مراقبت های لازمه به عهده پزشک است.

زمان تخمک گذاری مجدد در بارداری بعد از زایمان

برای تخمک گذاری مجدد بعد از زایمان، زمان دقیقی وجود ندارد. اما معمولا 6 هفته بعد از زایمان، تخمک گذاری رخ می‌دهد. این زمان به شیردهی مادر بستگی دارد. در زنانی که از شیر مادر برای تغذیه فرزند خود استفاده نمی‌کنند؛ این زمان کوتاه تر خواهد شد. با وجود شیردهی زنان، زمان تخمک گذاری بین 45 تا 94 روز متغیر خواهد بود. شیردهی و برگشتن تعادل هورمون ها به حالت قبلی، از عوامل تعیین کننده بارداری بعد از زایمان هستند.

زمان بارداری بعد از زایمان طبیعی و سزارین

نوع زایمان تاثیر زیادی در مدت زمان بارداری بعد از زایمان دارد. به شکلی که تحقیقات نشان داده اند که 69 درصد زنان بعد از عمل جراحی سزارین در طی سه سال قادر به بارداری مجدد بوده اند؛ اما زنان با زایمان طبیع، 76 درصد زودتر از زمان مقرر قادر به بارداری بوده اند. به طور کلی متخصصین توصیه می‌کنند از 18 تا 24 ماه بعد از زایمان، افراد برای بارداری اقدام کنند.

البته کسانی که سابقه خونریزی زیاد، سقط، جراحی رحم و تخمدانها را دارند؛ باید بیشتر از 24 ماه صبر کنند تا اندامها به طور کامل ترمیم شوند. زنانی که به دلیل بالارفتن سن یا دلایل دیگر برای بارداری مجدد عجله دارند نیز می‌توانند با گذشت 7 ماه از آخرین زایمان، برای بارداری آماده شوند. البته باید شیردهی به کودک خود را متوقف کنند تا سطح پرولاکتین کاهش پیدا کنند و تخمک گذاری انجام شود.

در مطالعه ای مشخص شد احتمال خطر پارگی رحم در بارداری زودهنگام (کمتر از 18 ماه از زایمان قبلی) بعد از عمل سزارین 5 درصد است؛ ولی اگر مادر بتواند این زمان را تا 24 ماه افزایش دهد؛ این احتمال به 1 درصد کاهش خواهد یافت. هر چند که این احتمال بسیار کم است؛ اما نباید آنرا نادیده گرفت.

علائم آماده نبودن برای بارداری مجدد بعد از زایمان

زایمان فرایندی است که بدن زنان را آسیب پذیر می‌کند و آنان را در برابر طیف وسیعی از خطرات قرار می‌دهد. زایمان سزارین خطرات بیشتری را به همراه خواهد داشت. علائمی که بعد از زایمان در بدن خود تجربه می‌کنید؛ نشان دهنده عدم آمادگی برای بارداری مجدد هستند. با وجود این علائم بهتراست در هنگام رابطه جنسی از ابزارهای جلوگیری استفاده کنید یا برای بارداری اقدام نکنید.

????درد مزمن در ناحیه بخیه ها بعد از انجام فعالیت های بدنی یا کارهای روزمره

????قطع نشدن خونریزی حتی بعد از گذشت یک ماه

????سرگیجه مداوم

????حالت تهوع و استفراغ

????درد زیرشکم

????برهم خوردن نظم قاعدگی و خونریزی زیاد

????بروز کیست هایی در ناحیه برش خورده

روش های پیشگیری از بارداری بعد از زایمان

????همانطور که گفته شد؛ بهترین و مطمئن ترین راه، استفاده از روش های پیشگیری در این دوران است. ابزارهای پیشگیری که در این دوران می‌توان استفاده کرد شامل کاندوم، دیافراگم، کلاهک رحم، چسب ضدبارداری، حلقه ضدبارداری، ایمپلنت، IUD و… است که بهتر است افراد طبق شرایط خود آنها را انتخاب کرده و استفاده کنند. 

????همچنین تقویت بدن و جبران ویتامین های از دست رفته نیز تاثیر زیادی در این دوران خواهد داشت. برای مصرف مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

????بسیار احتمال دارد که زنان بعد از زایمان، از زمان تخمک گذاری دقیق خود مطلع نشوند. به همین دلیل برنامه ریزی برای رابطه جنسی و قاعدگی بسیار اهمیت دارد.

????برای بهبودی هرچه سریعتر و حتی جلوگیری از بارداری بعد از زایمان، زنان باید به سبک زندگی خود بسیار اهمیت داده و از رفتارهای پرخطر جلوگیری کنند. ورزش منظم، تغذیه مناسب و پرهیز از مصرف سیگار و الکل بعد از زایمان، بهبودی بدن را تسریع کرده و به افراد کمک زیادی می‌کند.

سخن پایانی

در هر صورت بارداری در هرزمانی، شاید با خطراتی برای مادر و جنین همراه باشد. حتی اگر بعد از مدت زمانی زیاد از زایمان قبلی اتفاق بی‌افتد. به همین دلیل دریافت مراقبت های پزشکی و بالینی چه در دوران بارداری و حتی بعد از زایمان نیز ضروری و حائز اهمیت است. برای به حداقل رساندن این خطرات برای مادر و جنین، حتما از متخصصین مربوطه مشاوره دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

زودترین زمان بارداری بعد از زایمان طبیعی، کی است؟

در صورتی که سن مادر در حال بالارفتن باشد؛ یا به هر دلیل دیگری مادر مجبور به بارداری مجدد بلافاصله بعد از زایمان شود؛ این زمان تا 7 ماه بعد از زایمان طبیعی غیر ممکن نیست. اما بهتر است مادر شیردهی را کم کرده یا قطع کند تا سطح پرولاکتین کاهش یابد.

اولین تخمک گذاری بعد از زایمان چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در زنانی فرزند خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ این زمان بین 45 تا 94 روز متغیر خواهد بود؛ اما بستگی به عوامل زیادی دارد و حتی شاید مادر متوجه زمان دقیق تخمک گذاری خود نشود.

منبع: بارداری بعد از زایمان | حامله شدن بعد زایمان





:: برچسب‌ها: بارداری بعد از زایمان | حامله شدن بعد زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: