توجه طلبی کودک | کنترل توجه طلبی بیش از حد کودکان
نوشته شده توسط : ذهن نو

توجه طلبی کودک یکی از رفتارهای طبیعی و جزو مراحل رشد آنان محسوب می‌شود. کودکان معمولا رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند، اما معنای این فعایت ها بستگی به سن آنها یا شرایط زندگی دارد. به هرحال در سال های اولیه زندگی، آنها بیشتر نیاز به توجه اطرافیان دارند. وقتی توجه کافی دریافت نکنند، در نحوه رفتار یا حتی آینده آنها تاثیر خواهد گذاشت.

گاهی والدین در توجه کردن به فرزندشان افراط می‌کنند و باعث بروز رفتارهای ناهنجار در آن‌ها می‌شوند. کودکان نیاز خود به توجه و محبت را شاید آنگونه که والدین انتظار دارند؛ بیان نکنند. اما در واقع این رفتارها نشانه ای است که او نیاز به حمایت بیشتر شما دارد.

منبع: توجه طلبی کودک | کنترل توجه طلبی بیش از حد کودکان

توجه طلبی کودک

کودکان در ابتدای زندگی کاملا به والدین خود وابسته هستند. والدین علاوه بر تامین نیازهای مادی کودکان باید نیازهای روانی آنان را نیز مثل نیاز به توجه، امنیت و… را تامین کنند. کودکان خود، به ما نشان خواهند داد که نیازمند دریافت توجه هستند. والدین باید به این نشانه ها توجه کرده و تا حد امکان برای تامین آنها تلاش کنند. در این مقاله به بررسی دلایل و راه های جلوگیری از توجه طلبی کودک، خواهیم پرداخت. 

نشانه های نیاز به توجه طلبی کودک

همانطور که قبلا هم گفته شد، توجه طلبی کودک نشانه هایی دارد که معمولا با فعالیت های حرکتی همراه است. کودکان در ابتدا قادر به بیان احساسات و صحبت کردن در مورد نیازهای خود نیستند. به همین دلیل درخواست‌های خود را به روش های دیگری مطرح می‌کنند. برخی از رفتارهای کودکان برای توجه طلبی کودک شامل موارد زیر می‌شود.

⭕پرخاشگری و شکستن وسایل

⭕انزوا و گوشه گیری

⭕عدم ارتباط موثر میان والدین و کودک

⭕آسیب زدن به خواهر و برادرها

⭕زورگویی و رفتارهای مخرب

تمامی این رفتارها برای کودک در سن پایین طبیعی است. اما اگر این رفتارها ادامه دار شوند و در ارتباط کودک با همسالان تاثیر بگذارند؛ باید برای برطرف کردن آنها اقدام کرده و علت آنها شناسایی شوند.

دلایل توجه طلبی کودک

کودکان به دلایل مختلفی نیاز به توجه را در خود حس می‌کنند. والدین در این شرایط بسیار موثر خواهند بود. در واقع بزرگ ترین علت توجه طلبی کودک، والدین سمی هستند. والدینی که به کودکان خود به اندازه کافی اهمیت نمی‌دهند؛ آنها را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهند. بعضی از دلایل این رفتارها در کودکان شامل موارد زیر می‌شود.

????نادیده گرفتن کودک

یکی از دلایل مهم در توجه طلبی کودک، نادیده گرفتن اوست. برخی از والدین به دلیل اینکه مشغله زیادی دارند یا حتی به دلیل حضور دیگر اعضای خانواده، وقت و انرژی کافی برای کودک خود ندارند. معمولا کودکان بعد از دوره نوزادی و خردسالی دیگر به اندازه قبل مورد توجه والدین خود نیستند. و والدین آنها را به حال خود رها می‌کنند. اما تقریبا تا سن 7 سالگی باید به کودکان محبت و توجه کافی نشان داد. اینکار از بروز عقده حقارت در آنها جلوگیری خواهد کرد. 

????ویژگی های کودک

گاهی ویژگی های ظاهری یا شخصیتی خود کودک به شکلی است که او را بیشتر نیازمند به توجه می‌کند. برای مثال او به دلیل یک نقص جسمانی یا ضریب هوشی پایین تر از حد معمول، بیشتر نیاز به توجه ومراقبت دارد. همچنین حس حسادت در کودکان نیز آنها را مستعد گرفتن توجه بیشتر از سوی اطرافیان می‌کند. توجه طلبی کودک با برخورداری از شرایط خاص، اصولی دارد که نه تنها والدین بلکه اطرافیان نیز باید به آنها توجه کنند. گاهی توجه بیش از حد به کودکان نیز به آنان آسیب خواهد زد.

کنترل توجه طلبی کودک

توجه طلبی در کودک یک نیاز بنیادین و فطری در اوست. به هیچ عنوان نباید آن را سرکوب کرد. برخی از والدین به گونه ای با کودک برخورد می‌کنند که او به طور کلی اعتماد به نفس خود را از دست داده و سرخورده می‌شود. اما اگر این نیاز کودک به موقع و به درستی رفع شود؛ کودک مراحل رشد خود را به طور کامل طی کرده و سلامت روان او نیز تضمین خواهد شد. برای کنترل این نیاز چه باید کرد؟

????یادگیری اولویت ها به کودک

باید کودک بیاموزید که او مهم ترین چیز در زندگی شما است؛ اما همیشه اولویت نیست. درواقع در برخی موارد مسائلی پیش می‌آید که باید به آنها رسیدگی کرد و نمی‌توان توجه کامل را برای کودک گذاشت. همچنین هرمکانی، قوانینی دارد که همه افراد باید به آنها پایبند باشند و کودک نیز از این قاعده مستثنی نیست. با آموزش قوانین و اولویت ها، توجه طلبی کودک نیز کنترل می‌شود.

????نادیده گرفتن رفتارهای منفی و مخرب

کودک وقتی متوجه می‌شود که با انجام رفتارهایی مثل پرخاشگری و شکستن وسایل که منفی و مخرب هستند؛ به او توجه می‌کنید. به این رفتار خود ادامه خواهد داد و از آن به عنوان اهرم فشاری برای رسیدن به خواسته های خود استفاده می‌کنند. اما وقتی رفتارهای منفی او را نادیده گرفته وتحت تاثیر فشارهای او قرار نگیرید؛ به مرور زمان او این رفتارها را ترک خواهد کرد. در واقع رفتارهای مثبت را برای رسیدن به اهدافش جایگزین می‌کند.

????عشق بی قید و شرط برای کنترل توجه طلبی کودک

توجه وابراز احساسات به کودک خود را معطوف به بروز یک رفتار خاص در او نکنید. برای مثال به او نگویید “اگر اینکار را انجام دهی دوستت خواهم داشت” اجازه بدهید او متوجه علاقه شما در هر وضعیت و شرایطی بشود. او با اینکار دیگر احساس نیاز به دریافت محبت از طرف دیگران را نیز نخواهد داشت. در واقع توجه طلبی کودک با انجام رفتاری خاص، با دریافت محبت برطرف خواهد شد. اودر می‌یابد دیگر نیازی به انجام رفتارهای مخرب برای گرفتن توجه وجود ندارد.

????آموزش زمان و صبوری برای رسیدن به خواسته ها

یکی دیگر از راه های کنترل توجه طلبی کودک، آموزش مفهوم زمان و صبوری به اوست. او باید متوجه شود همیشه نمی‌توان به همه درخواست ها بلافاصله پاسخ داد و او باید صبرکردن را یاد بگیرد. برای مثال وقتی او برای جلب توجه از طرف شما شروع به فریاد زدن کرد به او بگویید که الان مشغول کاری هستم اما تا لحظاتی دیگر برای تو وقت خواهم داشت. با اینکار نه تنها به او نشان داده اید که او را می‌بینید؛ بلکه صبوری را به آموزش می‌دهید. البته این روش برای کودکانی که بالای 7 سال هستند؛ بیشتر موثر خواهد بود.

سخن پایانی

کودکان نیازهای مختلفی در زندگی دارند. نحوه برخورد با این نیازها بسیار مهم بوده و در آینده آنان موثر است. خانواده ها در این زمینه نقش مهمی دارند. البته ارضای نیاز توجه طلبی کودک فقط توسط والدین انجام نمی‌گیرد. باید به آنها نشان داد که در هر حال ارزشمند و دوست داشتنی هستند و برای گرفتن توجه باید رفتارهای مثبت از خود نشان دهند. اینکه چه زمانی کودک را نادیده بگیریم و چه زمانی به رفتارهای او واکنش دهیم؛ به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توان در این زمینه از مشاور کودک نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه توجه طلبی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

دلایل توجه طلبی کودک کدام اند؟

کودکان به دلایل مختلفی از خود رفتارهایی برای گرفتن توجه از دیگران نشان می‌دهند. برای مثال نادیده گرفته شدن توسط والدین و یا ویژگی های شخصیتی خود کودک در بروز این رفتارها موثر هستند.

برای کنترل توجه طلب کودک چه باید کرد؟

روش های زیادی برای کنترل توجه طلبی کودک وجود دارند که برخی از آنها شامل محبت بی قید و شرط، نادیده گرفتن رفتارهای مخرب و منفی، آموزش زمان و صبر کردن و یا آموزش قوانین و الویت ها، می‌شود.

منبع: توجه طلبی کودک | کنترل توجه طلبی بیش از حد کودکان





:: برچسب‌ها: توجه طلبی کودک | کنترل توجه طلبی بیش از حد کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: