راه های انتقال زگیل تناسلی | جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی
نوشته شده توسط : ذهن نو

راه های انتقال زگیل تناسلی متفاوت هستند. زگیل تناسلی یکی از عوارض جانبی ابتلا به ویروس  HPV است که از بیشتر از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود. آمار ابتلا به این بیماری میان قشر جوان بیشتر است. متاسفانه به دلیل کمبود اطلاعات در زمینه این ویروس و همچنین راه های انتقال آن، عوارض آن نیز بیشتر هم می‌شود

این ویروس بسیار مسری است و به سرعت انتقال می‌یابد. بیشتر بیماری‌های مقاربتی به دلیل اینکه مدتی در بدن به صورت پنهان باقی می‌مانند؛احتمال انتقال آنها به دیگران و بی اطلاعی از این موضوع بیشتر است. ویروس    سویه های زیادی دارد که هر سویه مشکلات خاصی را برای بدن ایجاد می‌کند. برای آشنایی بیشتر با زگیل تناسلی در مردان و زنان کلیک کنید.

منبع: راه های انتقال زگیل تناسلی | جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی

راه های انتقال زگیل تناسلی

در واقع اگر سویه ای از  HPV که خوش خیم است در بدن باشد؛ باعث بروز زگیل تناسلی می‌شود. انواع دیگر شاید برای فرد خطر ابتلا به سرطان را داشته باشند. زگیل تناسلی معمولا قابل درمان است و روش های مختلفی برای برطرف شدن آن وجود دارد. اما فراموش نکنید که دوره درمان باید کامل شود چرا که احتمال بازگشت این عارضه به صورت مجدد وجود دارد. در این مقاله به بررسی راه های انتقال زگیل تناسلی خواهیم پرداخت. برای آشنایی با انواع بیماری های مقاربتی کلیک کنید.

برخی از راه های انتقال زگیل تناسلی

در مورد راه های انتقال زگیل تناسلی بین افراد، باورهای اشتباهی وجود دارد. اما به طورکلی در بیشتر موارد مخصوصا افرادی که زیر سن 30 سال هستند؛ به دلیل قوی تر بون سیستم ایمنی بدن، ابتلا به ویروس  HPV توسط خود بدن درمان می‌شود و فرد اصلا از آن مطلع نخواهد شد. اما اگر به سویه های پرخطر این ویروس مبتلا شویم احتمال بروز زگیل تناسلی و دیگر عوارض، وجود دارد. برخی از این راه ها به شرح زیر است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

????راه های انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی

یکی از شایع ترین راه های انتقال زگیل تناسلی، رابطه جنسی است. همچنین رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم نیز خطر انتقال ویروس HPV را بیشتر خواهد کرد. در هنگام رابطه جنسی به دلیل تماس نواحی مختلف بدن با شریک جنسی و همچنین وجود ترشحات بدن، این ویروس منتقل می‌شود.

حتی انتقال با رابطه بدون دخول نیز ممکن است و افراد باید نکات بهداشتی را در این زمینه رعایت کنند. افرادی که تعدد شریک جنسی دارند یا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است باید بیشتر دقت داشته باشند. حتی رابطه مقعدی نیز باعث انتقال این ویروس آمیزشی خواهد شد. برای اطلاع از عوارض رابطه مقعدی کلیک کنید.

????رابطه جنسی دهانی از راه های انتقال زگیل تناسلی

ویروس  HPV از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل می‌شود. بوسه نیز از انواع رابطه دهانی محسوب می‌شود و به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال طول عمر این ویروس بر روی پوست کوتاه مدت است و اگر در این زمان تماس صورت گیرد؛ ویروس منتقل شده و از راه های انتقال زگیل تناسلی محسوب می‌شود. همچنین اگر ویروس در مخاط دهان حضور داشته باشد نیز احتمال انتقال بازهم وجود دارد.

????تماس پوستی

HPV تنها ویروس مقاربتی است که از طریق تماس پوستی هم منتقل می‌شود. به همین دلیل باید بیشتر در مورد آن دقت کرد.تماس پوستی یکی دیگر از راه های انتقال زگیل تناسلی به افراد دیگر است. تحقیقات حاکی از آنند که با لمس زگیل تناسلی و بلافاصله تماس با دیگر نواحی بدن، خطر انتقال وجود دارد. این کار باعث گسترش ویروس خواهد شد و عوارض زیادی را ایجاد خواهد کرد.

????فرآورده های خونی و وسایل آلوده

یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی به دیگران، فرآورده های خونی و وسایل آلوده است. استفاده از وسایل شخصی با دیگران و یا حتی لوازم آلوده ای که به درستی ضدعفونی نشده اند؛ خطر انتقال را به شدت افزایش می‌دهد. وسایل خود را به دقت ضدعفونی کرده و یا اگر برای خدمات بهداشتی به مکانی مراجعه می‌کنید؛ از افراد بخواهید تا لوازمی مثل تیغ و یا سوزن را جلوی شما از بسته بندی خارج کنند.

????لیزر و استخر از راه های انتقال زگیل تناسلی

در واقع این از باورهای اشتباه در مورد راه های انتقال زگیل تناسلی است. چراکه احتمال انتقال در چنین شرایطی به شدت کم است. حتی برخی تصور می‌کنند که انتقال این بیماری از سرویس های بهداشتی عمومی نیز ممکن است. اما ممکن نیست که ویروس در چنین شرایطی زنده بماند و پوست شما با وسایل داخل دستشویی تماس پیدا کند. به طور کلی ویروس برای زنده ماندن نیاز به میزبان دارد که در بیشتر موارد بدن انسان است و در خارج از این محیط به سرعت از بین می‌رود.

نکاتی در مورد راه های انتقال زگیل تناسلی

همانطور که گفته شد؛ در مورد راه های انتقال زگیل تناسلی باورهای اشتباهی وجود دارند که در بیشتر موارد به همین دلیل ویروس  HPV منتقل می‌شود. برای مثال زوجین با پنهان کردن این موضوع از یکدیگر و یا با تصور اینکه این عارضه پوستی به دیگران منتقل نمی‌شود و بی خطر است؛ آن را به شریک خود هم منتقل می‌کنند. فرموش نکنید که با بروز هر گونه نشانه ای روی پوست خود به دکتر متخصص مراجعه کرده و علت آن را شناسایی کنید.

⭕زگیل حاصل از   HPV شاید بر سطح دهان نیز پیدا شود.

⭕زگیل تناسلی به کودکان هم منتقل می‌شود.

⭕در زمانی که عارضه پوستی حاصل از زگیل تناسلی درمان شده است؛ دیگر فرد ناقل نیست و رابطه جنسی برای او بلامانع است؛ اما بهتر است از کاندوم استفاده کند.

⭕زگیل تناسلی هم برای مردان و هم برای زنان اتفاق می‌افتد.

⭕برای از بین بردن زگیل تناسلی از آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه استفاده نکنید؛ چرا که مصرف این دارو ها باعث تضعیف سیستم ایمنی خواهد شد و همچنین در روند درمان هم اختلال ایجاد می‌کند.

تشخیص و راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی درمان پذیر است؛ اما برای تشخیص و درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. بعد از بروز علائم، پزشک با انجام تست پاپ اسمیر، نمونه برداری و آزمایشات مربوطه، درمان را متناسب با آمادگی بدن شروع می‌کند. زنان بعد از شروع فعالیت های جنسی خود به صورت دوره ای، معاینات لازم را انجام دهند. مردان نیز در فعالیت های جنسی خود از کاندوم استفاده کرده و در صورت مشاهده علائم به متخصص اورولوژیست مراجعه کنند. در واقع توصیه می‌شود قبل از ابتلا به سویه های مختلف HPV  از آن با تزریق واکسن، جلوگیری کرده و سلامت جنسی خود را تضمین کنید.

سخن پایانی

سلامت جنسی بسیار اهمیت داشته و حتی بر سلامت جامعه نیز تاثیرگذار است. بیماری های مقاربتی و عوارض حاصل از آنها یکی از عوامل تهدید کننده سلامت جنسی افراد هستند که با راه های ساده ای می‌توان از بروز آنها جلوگیری کرد. استفاده از کاندوم، دریافت واکسن های مربوطه و خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی، از راه های پیشگیری هستند. به دلیل اینکه ویروس   نسبت به ویروس هاس جنسی دیگر شایع تر بوده و راه های انتقال زگیل تناسلی نیز بیشتر است؛ افراد باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند. کمک گرفتن از متخصص مربوطه و داشتن اطلاعات کافی در این زمینه نیز بسیار موثر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های انتقال زگیل تناسلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

راه های انتقال زگیل تناسلی کدام اند؟

برخی از راه های انتقال زگیل تناسلی شامل انواع رابطه جنسی مثل رابطه دهانی و مقعدی، تماس پوستی و به طورکلی فرآورده های خونی می‌شود.

آیا زگیل تناسلی از طریق بوسیدن هم منتقل می‌شود؟

اگر ویروس در این زمان فعال بوده و در مخاط وجود داشته باشد؛ احتمال انتقال آن وجود دارد.

منبع: راه های انتقال زگیل تناسلی | جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی





:: برچسب‌ها:  راه های انتقال زگیل تناسلی | جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: