تهمت زدن در محیط کار | عاقبت تهمت زدن
نوشته شده توسط : ذهن نو

تهمت زدن در محیط کار، یکی از رفتارهای غیرحرفه ای افراد است که عواقب بدی خواهد داشت. فارغ از مجازات ها و جرم انگاری تهمت و افترا، به بازیچه گرفتن آبرو و احترام افراد، کار درستی نیست. پرداختن به حواشی و شایعه پراکنی، از جنبه های تهمت زدن هستند که افراد باید از آن جلوگیری کنند.

 

افراد با فاجعه سازی و از کاه کوه ساختن، خطای دیگران را بزرگ کرده و به آنان تهمت می‌زنند. فراموش نکنید که همه افراد دچار اشتباهاتی می‌شوند و هیچکس کامل نیست. اما نباید چیزی را که در مورد آن مطمئن نیستیم؛ به دیگران نسبت دهیم. در این مقاله قصد پرداختن به عوامل موثر بر تهمت زدن در محیط کار و دلایل آن را خواهیم داشت. 

منبع: تهمت زدن در محیط کار | عاقبت تهمت زدن

تهمت زدن در محیط کار

این رفتار شاید در هر مکانی اتفاق بی‌افتد؛ اما با توجه به اینکه زمان زیادی را در محل کارمان می‌گذرانیم، تحمل این شرایط برایمان سخت تر خواهد شد. افراد در محیط کار نیاز به امنیت روانی دارند. تهمت زدن در محیط کار، این آرامش را از بین خواهد برد و کارمندان را مستعد رفتارهای مخربی خواهد کرد. فرقی نمی‌کند که این عمل از سمت چه کسی صورت گیرد؛ به هرحال تاثیرات منفی بر سلامت روان افراد خواهد داشت.

علت تهمت زدن در محیط کار

تهمت زدن در محیط کار، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. معمولا همکاران با یکدیگر یا با مدیر خود مشکلاتی دارند؛ که همین مورد باعث این رفتار در آنها خواهد شد. فراموش نکنید که افترا در محل کار، باعث فرسودگی شغلی زودتر از موعد افراد خواهد شد و تاثیرات بدی برای آنها خواهد داشت. برخی از دلایل این رفتار در فضای حرفه ای به دلایل زیر اتفاق می‌افتد.

⭕رقابت ناسالم

با وجود رقابت ناسالم در فضای شغلی، تهمت زدن در محل کار طبیعی خواهد بود. برای مثال فردی که شاهد ترفیع گرفتن همکار خود است؛ به جای تلاش برای بهتر شدن و تلاش بیشتر، به همکار خود تهمت می‌زند تا باعث تنزل درجه او شود. مدیران در این زمینه می‌توانند بسیار موثر باشند و محیطی سالم برای کارمندان خود فراهم کنند.

⭕حسادت

حسادت در محل کار، رفتاری رایج است اما طبیعی نیست. همکاران باید همدلی و‌ مشارکت را جایگزین حسادت کرده و مانع از تهمت زدن در محیط کار شوند. حسادت باعث خواهد شد تا افراد برای شکست یکدیگر دست به کارهای غبراخلاقی بزنند. به طور کلی حسادت عادت مخربی است و عواقب بدی برای افراد به همراه خواهد داشت. در واقع دلیل اصلی بسیاری از رفتارهای غیرحرفه ای افراد مخصوصا در محل کار، همین خصوصیت اخلاقی است.

⭕خصومت شخصی میان افراد

بسیاری از همکاران به دلیل وجود خصومت های شخصی با یکدیگر، دست به تهمت زدن در محیط کار می‌زنند. در برخی موارد حتی مشکل آنها مربوط به محل کار هم نمی‌شود و یا هیچ دلیل روشنی برای آن ندارند. برای مثال فقط می‌گویند که رفتارهای همکارهایشان خوشایند آنان نیست و می‌خواهند که آنان را از میدان بر در کنند. اما در محیط کار باید به مهارت و توانمندی های فرد توجه کرد و نه سلیقه شخصی.

برخی از افراد به دلیل ابتلا به اختلالات شخصیتی یا روانی، تهمت زدن در محیط کار را انجام می‌دهند. در واقع هیچ مشکلی در محل کار وجود ندارد و یا همکار آنها هیچ کار خطایی انجام نداده است. اما آنها برای تخلیه هیجان خود و یا به دلیل خصوصیات شخصیت ضداجتماعی شان، برای دیگران ایجاد حواشی می‌کنند. چنین افرادی تصور می‌کنند با وجود بقیه همکاران موقعیت های شغلی و پیشرفت آنها ضایع می‌گردد. 

راهکارهایی برای جلوگیری از تهمت زدن در محل کار

این رفتار از طرف هر فردی که صورت می‌گیرد؛ باید متوقف شود. تهمت زدن در محیط کار به هیچ عنوان شایسته فضای شغلی نیست و همه افراد را درگیر خواهد کرد. برخی از راهکارهایی که در این زمینه می‌توان بکار برد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

✅به تهمت ها دامن نزنید

اگر تهمت زدن در محیط کار برای شما اتفاق افتاد؛ یا شما شاهد آن بودید، هرگز باعث بیشتر شدن آن نشوید. گاهی یک واکنش اشتباه در مورد این موضوع، اوضاع را بدتر خواهد کرد. سنجیده عمل کرده و قبل از هر چیز عواقب رفتارتان را در نظر داشته باشید. از شایع پراکنی در این مورد جلوگیری کرده و اجازه دخالت دیگران را در این مورد ندهید. قطعا پیشگیری از پخش شدن اخبار غلط در محل کار، با حضور تعداد زیادی کارمند، کار آسانی نخواهد بود. اما عواقب اینکار، همه افراد را درگیر خواهد کرد.

✅برای گفته های خود مدارک و شواهد داشته باشید

برای اثبات خود و یا اطرافیان در مورد اکاذیب، شواهد و مدارکی تهیه کرده و اجازه شیوع اخبار دروغین دیگری را ندهید. برای اینکار می‌توانید از دیگر همکارانتان نیز کمک بگیرید. در مورد تهمت زدن در محیط کار همیشه همکارانی هستند که می‌توانند حرف های شمارا تایید کنند. صحبت کردن بدون ارائه مدارک و شواهد، سبب بروز مسائل دیگری نیز خواهد شد. 

✅با واحد منابع انسانی و یا مدیر صحبت کنید 

در قدم اول سعی کنید مشکل پیش آمده را به تنهایی حل کنید. اما اگر اینکار امکانپذیر نبود؛ شرایط پیش آمده را با واحد منابع انسانی سازمان و یا مدیران خود مطرح کنید. در این مرحله نیز بازهم نیاز به مدارکی خواهید داشت. در واقع مسئولان در مورد تهمت زدن در محل کار از شما شواهدی برای اثبات خواهند خواست. بعد از بیان مشکل با کارفرمایان، بهتر است خود را کنار کشیده و اجازه دهید آنها، شرایط پیش آمده را حل کنند. در کار آنها دخالت نکرده و ‌مانع تراشی نکنید.

✅وظیفه خود را به درستی انجام دهید

با انجام وظایف خود به طور کامل از تهمت زدن در محیط کار پیشگیری کنید. شاید شما هم ضرب المثل پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده باشید. وقتی در محیط کار به دور از حواشی باشید و امور مربوط به خود را به درستی انجام دهید؛ دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد. با دیگر همکاران خود همدل باشید و از بروز افترا و تهمت جلوگیری کنید.

✅از روبرو شدن با عامل افترا زنی نترسید

بسیاری از افراد از درست شدن دردسر در محل کار واهمه دارند و یا به دلیل کمبود اعتماد به نفس از همکاران خود می‌ترسند. چنین افرادی حتی با وجود پایمال شدن حق شان و یا از دست رفتن آبرویشان، باز هم حاضر به روبرو شدن با عامل تهمت زدن در محیط کار نیستند. اما نباید از چنین افرادی ترسید؛ بلکه باید با آنها مقابله کرد و از بروز مجدد این اتفاق در مورد خود و دیگران پیشگیری کرد. وقتی با اطمینان در مقابل عامل شایعه پراکنی یا تهمت، ایستادگی کنید؛ او نیز از رفتار خود دست خواهد کشید.

سخن پایانی

طبیعی است که در چنین شرایطی سردرگم شویم و ندانیم که واکنش درست نسبت به تهمت زدن در محیط کار چیست! اما به هر حال، بعد از مدتی متوجه حقیقت خواهیم شد. همچنین باید در مقابل چنین رفتاری سکوت نکنیم و از دیگران نیز کمک بگیریم. بسیاری از افراد بعد از چنین وقایعی، محل کار خود را ترک کرده و یا حتی درگیر اختلالات روانی می‌شوند. این شرایط زندگی افراد را تغییر خواهد داد. به همین دلیل باید برای کنترل نتایج حاصل از تهمت و افترا از یک روانشناس کمک گرفت و با آن مقابله کرد. همچنین قانون از کسانی که مورد تهمت بی دلیل واقع شده اند نیز حمایت خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشت سر حرف زدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

آیا سکوت در برابر تهمت جایز است؟

اگر این تهمت در مورد دیگران باشد؛ باید به فرد مورد نظر کمک کرد تا بیگناهی خود را ثابت کند. اما اگر این افترازنی در مورد خودمان باشد؛ بهتر است در مورد آن مدارکی گردآوری کرده و از اقدامات بی جا خودداری کنیم. همچنین اگر از بیگناهی خود اطمینان داریم؛ می‌توان از مراجع قضایی نیز کمک گرفت.





:: برچسب‌ها: تهمت زدن در محیط کار | عاقبت تهمت زدن ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: