فرزند پرتوقع | 4 نحوه برخورد با فرزند پرتوقع
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرزند پرتوقع هر رفتاری که داشته باشد، محصول پدر و مادر است. اما اینکه کدام رفتار والدین باعث پرتوقعی می‌شود، جای بحث دارد. زمانی که کودک والدین پر توقع داشته باشد، به مرور زمان رفتارهای آنها را الگو قرار می‌دهد و تصور بر این دارد که رفتار و خواسته های والدین معقول است.

کودکان پدر و مادر را الگوی خود قرار می‌دهند و رفتارشان محصول مشترک از آنهاست. به همین دلیل است که روانشناسان بر رفتارهای پدر و مادر تاکید دارند. و اصرار بر این دارند که کودکان آیینه رفتار والدینشان هستند. برای تربیت و رفتار با فرزند از کمک روانشناس غافل نشوید

منبع: فرزند پرتوقع | 4 نحوه برخورد با فرزند پرتوقع

فرزند پرتوقع کیست؟

فرزند پرتوقع یعنی چه؟ به کدام دسته از فرزندان می‌گویند پر توقع؟ اندکی فکر کنید و سپس فرزند پرتوقع را تصور کنید. چه چیزی در ذهن شما جاری می‌شود؟ گاهی والدین از روی محبت به قدری به فرزندان خود بها می‌دهند که او را بی مسئولیت، بی فعالیت و پر توقع بار می‌آورند. یا فرزند پرتوقع از پدر و مادر پرتوقعی برخوردار است و آن‌ها را الگوی خود قرار داده است.

در برخی موارد نیز والدین با افرادی بالاتر از سطح خود در تعامل هستند که فرزندشان را پر اشتها بار می‌آورد. در ادامه به طور کامل علل پرورش فرزندان پرتوقع را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه برخورد با این کودکان با ما همراه باشید.

علت پرتوقع بودن فرزند

همیشه برای رفتار انسان ها دلیل وجود دارد. فرزند پرتوقع نیز به دلایل خاصی به چنین رفتاری روی آورده است. که در این بخش مقاله سعی کرده ایم راجع به علت پرتوقع بودن فرزند صحبت کنیم.

???? محبت بیش از اندازه | فرزند پرتوقع

هرگز منکر این موضوع نمی‌شویم که والدین باید به فرزندان خود محبت کنند. اما محبت بیش از اندازه بطوری که فرزند احساس پادشاهی بکند اصلا خوب نیست. گاه برای تربیت فرزند باید نه بگویید و همیشه به تمامی خواسته های او گوش ندهید. زمانی که به تمامی درخواست های فرزند جواب مثبت دهید، فرزند پرتوقع پرورش خواهید داد. 

???? عدم شناخت خصوصیات اخلاقی

از مهم ترین دلایل پرورش فرزند پرتوقع، عدم شناخت با ویژگی های رفتاری اوست. تا زمانی که والیدن با خصوصیات اخلاقی فرزندان خود آشنا نباشند، هرگز متوجه نخواهند شد که فرزندشان با چه رفتاری پرتوقع می‌شود و یا چه رفتاری او را منزوی می‌کند. رفتار متضاد با ویژگی های اخلاقی فرزند، از دیگر علل پرتوقع بودن فرزند است.

???? والدین پرتوقع

یکی از عللی که در رفتار فرزند پرتوقع نقش دارد، والدین پرتوقع است. زمانی که فرزندان شاهد رفتارهای پرتوقع والدین باشند، یاد می‌گیرند که اینگونه رفتار کنند. فرزندان همیشه والدین را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند. و همین امر به شیوه ای غیرمستقیم بر فرزندان اثر می‌گذارد.

مثلا سر سفره شام پدر خانه همیشه در حال ایرادگیری و غر زدن است. و هرگز از مادر خانه تشکر نمی‌کند. همین رفتار بر کودک اثر گذاشته و ناسپاسی را در او پرورش می‌دهد.

???? ارتباط با خانواده های سطح بالاتر از خود

ارتباطات اجتماعی از دیگر روش هایی هستند که در تربیت و شخصیت فرزند تاثیر مستقیم دارد. زمانی که والدین بدون توجه به تربیت فرزندان خود با کسانی ارتباط برقرار می‌کنند که در سطح بالاتری از خود قرار دارند. باعث پرورش فرزند پرتوقع می‌شوند. در این شرایط فرزندان با مشاهده زندگی افراد با سطح بالا، انتظاراتشان هم بالا رفته و رضایت کمتری به زندگی نشان می‌دهد.

???? پاداش های اشتباه | انتظارات بیجا

منظور از پاداش اشتباه این است که والدین وقت و بی وقت به کودکان خود بدون هیچ دلیلی پاداش دهند. به همین منظور فرزند پرتوقع پرورش می‌یابد. برای جلوگیری از این رفتار حتما باید زمانی که کودک کار مفید انجام می‌دهد؛ به او پاداش دهید. پاداش های بیجا باعث رشد و پرورش فرزند پرتوقع می‌شود.

نحوه برخورد با فرزند پر توقع

برای رفتار و برخورد با فرزند پرتوقع باید از روش های اصولی و نوین آگاه باشید. به همین خاطر در این بحش مقاله راجع به روش های برخورد با فرزند پرتوقع توضیح داده ایم.

???? با خصوصیت رفتاری فرزند خود آشنا شوید | فرزند پرتوقع

اولین کاری که در جهت برخورد با فرزند پرتوقع باید انجام دهید، آشنایی با خصوصیات اخلاقی فرزند است. اگر فرزند شما کودک است، باید نسبت به رفتارهای کودکان به آگاهی برسید. اگر فرزند پرتوقع در سن نوجوانی قرار دارد؛ حتما باید با ملایمت برخورد کنید و رفتار خود با نوجوان را بروزرسانی کنید.

اما هرگز تبدیل به والدین هلکوپتری نشوید.

???? آرامش خود را حفظ کنید

برای رفتار با هر نوع فرزندی مخصوصا فرزند پرتوقع، آرامش خود را حفظ کنید و صبور باشید. حتما باید نسب به رفتارهای فرزند واکنش جدی نشان ندهید و با کمال آرامش او را قانع کنید.

???? الگوی مناسبی باشید | فرزند پرتوقع

از روش هایی که باید در برخورد با فرزند پرتوقع انجام دهید، الگوی مناسب بودن است. منظور از الگوی مناسب این است که رفتارهای پرتوقع خود را کاهش دهید و برای محبت بی دریغ نداشته باشید. والد سخت گیری نباشید؛ اما همه چیز را نیز فوری برای فرزند تهیه نکنید. از پاداش های بیجا پرهیز کنید و در جهت رشد فرزند به “نه گفتن” عادت کنید.

???? از روانشناس کمک بگیرید

معمولا فرزند پرتوقع در سنین مختلف خود را نشان می‌دهد. به همین منظور برای جلوگیری از این رفتارها در هر سنی، از روانشناس متخصص در آن حوزه و رده سنی کمک بگیرید. فرزند پرتوقع اگر تحت کنترل نباشد؛ به مرور رفتارهای بدتری از خود نشان خواهد داد و همیشه در زندگی فردی ناسپاس خواهد ماند.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله با فرزند پرتوقع آشنا شده اید. متوجه شدید که این فرزندان به دلایل مختلفی چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند. این رفتار به منظور والدین پر توقع، تعاملات اشتباه و … به وجود می‌آید. جهت جلوگیری حتما از روانشناس مرتبط با رده سنی او مشورت کنید. و در جست و جوی درمان اصولی باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند پرتوقع می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: فرزند پرتوقع | 4 نحوه برخورد با فرزند پرتوقع





:: برچسب‌ها: فرزند پرتوقع | 4 نحوه برخورد با فرزند پرتوقع ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: