شوخی با همکار | 5 نکته درباره شوخی با همکار
نوشته شده توسط : ذهن نو

شوخی با همکار اگر به شیوه مناسب باشد، هیچ ایرادی ندارد. اما اگر این شوخی ها از حد خود بگذرد، رابطه بین همکاران را شکرآب می‌کند. شوخی مثبت باعث اثرات مثبت و سازنده بین همکاران می‌شود. اما بیشتر مدیران تصور می‌کنند که شوخی با همکار باعث صدمه به محیط کاری می‌شود. و کارمندان در صورتی که جدی با یکدیگر رفتار کنند، رفتارهای سازنده‌تر و مفیدتری خواهند داشت.

اما با تمام این صحبت ها، نمی‌توان از تاثیرات مثبت شوخی چشم پوشی کرد. در کنار اثرات مثبت شوخی با همکار باید توجه داشته باشید که هر نوع شوخی جایز نیست و باعث لطمه به یکدیگر می‌شود. برای اطلاع از محدوده شوخی با همکار از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: شوخی با همکار | 5 نکته درباره شوخی با همکار 

شوخی با همکار چیست؟

شوخی با همکار یکی از رفتارهایی است که زمان صمیمیت دو همکار با یکدیگر رخ می‌دهد. اما این شوخی ها نیز حد و مرز مشخصی دارد. نباید با شوخی باعث آزرده خاطری همکار شوید و یا دلخوری ایجاد کنید. به همین دلیل در شوخی با همکار باید دقت بالایی خرج کنید و تعاملات خود را حفظ کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که احترام برای شما احترام می‌آورد. بنابراین در برخورد دیگران با خودتان باید اهمیت بدهید. هر گونه که شما با دیگران رفتار کنید، با شما رفتار خواهد شد. به همین دلیل در شوخی با همکار باید وسواس خرج دهید. در این مقاله انواع شوخی های مثبت، منفی، برخورد با شوخی همکار و … را توضیح داده ایم.

شوخی های نادرست با همکار چیست؟

دلیل اینکه مدیران به شوخی با همکار علاقه ای ندارند، شوخی هایی از جنس تدافعی و تهاجمی است. که در نهایت باعث آسیب و لطمه بین همکاران می‌شود. شوخی با همکار اگر به شیوه تهاجمی باشد باعث آشوب، بی نظمی و دلخوری بین همکاران می‌شود. منظور از شوخی های تهاجمی، طنزهایی به رنگ توهین، تحقیر و اهانت است. 

شوخی با همکار اگر به شیوه تهاجمی باشد هرگز نمی‌توان آن را به صورت مثبت و مفید دانست. در این شرایط فضای کاری ملتهب به وجود خواهد آمد. شدت شوخی با همکار در آقایان بیشتر از بانوان است به همین دلیل فضای کاری آقایان ملتهب تر است.

برای شوخی با همکار باید به خاطر داشته باشید که هر فردی فضای خصوصی دارد و اجازه ورود به کسی را نمی‌دهد. منتهی اگر این فضاها شکسته شود، احترام نیز از بین خواهد رفت. برای شوخی نیز حتما از میزان جنبه همکاران خود مطلع باشید تا اتفاق بدی رخ ندهد.

شوخی های مفید و مثبت با همکار چیست؟

شوخی با همکار زمانی مثبت و مفید است که باعث ایجاد فضای شاد شود و بی احترامی به همراه نداشته باشد. محیط کار یک فضای خشک و ساکت است. اگر با شوخی های ساده و عدم بی احترامی این فضا را شاد کنید؛ دیگر همکاران نیز استقبال خواهند کرد. شوخی های مثبت باعث آزاد سازی هورمون اندورفین و یا هورمون خنده می‌شود. و هم چنین تحمل مشقت و رنج در محیط کار کاهش می‌یابد.

شوخی با همکار زمانی که مثبت باشد باعث تشدید ترشح هورمون سروتونین می‌شود. که باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. هم چنین شوخی باعث افزایش خلاقیت، کاهش استرس، بهبود هماهنگی همکاران، اتحاد کارمندان و ارتباط موثر همکاران می‌شود. به طور کلی می‌توان شوخی را ابزار ارتباطی دانست. و فضای شادی را برای سازمان ایجاد می‌کند. 

نکات مرتبط در شوخی با همکار

برای شوخی با همکار باید به برخی از نکات توجه کرد. اگر به نکاتی که در این بخش مقاله توضیح داده ایم؛ دقت کنید. باعث افزایش بهره وری در راندمان کاری می‌شوید. 

???? روابط خود را حفظ کنید

در اقدام اول جهت شوخی با همکار، باید روابط خود را حفظ کنید. منظور از حفظ روابط این است که روابط دوستانه شما در محیط کار و خارج از محیط کار باید متفاوت باشد. 

???? به کار خود اتکا کنید

باید به خاطر داشته باشید که شما برای انجام کار آمده اید؛ نه شوخی با همکار. اگر به این موضوع دقت کنید راحت تر متوجه خواهید شد که نباید هر زمان که علاقه دارید، با همکارتان شوخی کنید.

???? اعتدال را رعایت کنید

برای شوخی با همکار باید اعتدال را رعایت کنید. میانه رو باشید و زیاده روی نکنید. میزان شوخی خود را کنترل کنید تا بازدهی شما در شرایط کاری کاهش نیابد. علاوه بر این نباید از نظر همکاران فرد پر حرف و بذله گو باشید. 

???? میزان جنبه همکاران را بسنجید

یکی از نکات مورد توجه ذر شوخی با همکار این است که باید میزان جنبه همکار خود را مورد سنجش قرار دهید. درست نیست هر فردی از راه رسید با او شوخی کنید. از افراد بی جنبه دوری کنید و هرگز برای شوخی با آنها اقدام نکنید.

???? شوخی های محترمانه داشته باشید

شوخی با همکار باید همراه با احترام باشد. شوخی هایی که همراه با توهین، تحقیر و تمسخر باشد به خود شما باز می‌گردد. بی احترامی کنید، بی احترامی خواهید دید. بنابراین برای ایجاد ارتباط موثر، حتما باید شوخی های خود را محترمانه بیان کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کرده اید؛ شوخی با همکار باید به شیوه مثبت و مفید باشد. منظور از شوخی مثبت این است که در میزان برخورد خود میانه رو باشید. هرگز به شیوه تند و توهین آمیز برخورد نکنید. هم چنین اگر همکاری دارید که با شما برخورد های مناسب ندارد و شوخی هایش همراه با بی احترامی است، از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوخی با همکار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

نکات مرتبط در شوخی با همکار چیست؟

روابط خود را حفظ کنید، شوخی های محترمانه داشته باشید، میزان جنبه همکاران را بسنجید، اعتدال را رعایت کنید و به کار خود اتکا کنید.

منبع: شوخی با همکار | 5 نکته درباره شوخی با همکار





:: برچسب‌ها: شوخی با همکار | 5 نکته درباره شوخی با همکار ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: