سرماخوردگی کودک | 7 روش پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان
نوشته شده توسط : ذهن نو

سرماخوردگی کودک به دلیل ورود میکروب ها و ویروس ها به داخل گلو، عفونت بینی و سینوس به وجود می‌آید. به دلیل ضعف سیستم ایمنی کودکان، آن‌ها بیشتر در معرض بیماری قرار دارند. کودکان با نشانه هایی مانند آبریزش بینی، تب، بدن درد و … سرماخوردگی را نشان می‌دهند. زمانی که اولین نشانه را در کودک مشاهده کردید فورا کودک را به دکتر ببرید. تا با تب بالا و تشنج روبرو نشوید.

سرماخوردگی کودک احساس ناخوشایندی است که کودک و والدین را خسته می‌کند. کودک کسالت پیدا می‌کند و خانواده نیز با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. جهت اطلاع از نشانه های سرماخوردگی کودک تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با مشاهده علائم، زودتر برای درمان اقدام کنید. 

منبع: سرماخوردگی کودک | 7 روش پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان

سرماخوردگی کودک چیست؟

بسیار ویروس در بروز سرماخوردگی دخیل هستند. که به بیش از 200 نوع می‌رسند. و به دلیل سیستم ایمنی پایین در کودکان، اگر مراقبت های لازم برای آنها صورت نگیرد؛ سریع تر از دیگران به سرماخوردگی دچار می‌شوند. سرماخوردگی کودک با نشانه هایی مانند آبریزش بینی، گلو درد، تب و … نمایان می‌شود.

سرماخوردگی را جدی بگیرید اما نترسید. حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان کودک آغاز شود. اما نگران نباشید زیرا سرماخوردگی در بازه زمانی 4 تا 10 روز بهبود می‌یابد. اما اگر نوزاد و کودک با سیستم ایمنی ضعیف به سرماخوردگی دچار شود، باید فورا تحت نظر پزشک قرار بگیرد. سرما خوردگی یک بیماری ویروسی است و با داروهای مخصوص به خود درمان می‌شود.

علائم سرماخوردگی کودک شامل چه چیزهایی است؟

علائم نخستین در سرماخوردگی کودک، خارش و سوزش خفیف گلو همراه با آبریزش بینی و عطسه است. کودکان در این شرایط بسیار خسته و کسل هستند. گریه می‌کنند و بی حال به نظر می‌رسند. حتی گاهی ترشحات بینی غلیظ و به رنگ سبز یا زرد تغییر می‌کند. اما به طور کلی سرماخوردگی کودک همراه با علائمی است که در این بخش مقاله اشاره کرده ایم.

???? احساس ناخوشی

???? کسالت

???? گلو درد

???? آبریزش بینی

???? سرفه

???? ریزش اشک چشم ها

???? عطسه

???? تب در برخی از مواقع

???? کاهش اشتها

???? درگیری سینوس ها

???? گوش درد

???? اسهال

???? استفراغ

علل سرماخوردگی کودک چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

از علل اصلی سرماخوردگی کودک، ویروسی به نام رینوویروس است. این ویروس از طریق قطرات بسیار ریز غیر قابل رویت بر روی اشیا و هوا منتقل می‌شوند. این ویروس بر روی لایه مخاطی گلو و بینی جا خوش می‌کند. در نهایت باعث بروز سر درد، گلو درد و مشکلات تنفسی می‌شود.

سرماخوردگی کودک با هوای خشک سریعتر اتفاق می‌افتد و مقاومت در برابر عفونت ویروسی را کم می‌کند. حتی کودکانی که در معرض دود سیگار هستند، نسبت به افرادی که با دود سیگار سر و کار ندارند؛ بیشتر سرما می‌خورند. همچنین در هوای مختلف لباس مناسب بر تن کودک کنید. به لباس های کودک در هنگام خواب توجه کنید. و با موهای خیس او را در معرض باد قرار ندهید. 

روش های انتقال سرماخوردگی کودک

سرماخوردگی کودک در هر شرایطی ممکن است. به طور کلی سرماخوردگی در 2 تا 4 روز نخست واگیر دار است. و اگر کودک با فرد سرما خورده در ارتباط باشد، به راحتی از دیگران دریافت می‌کند. حتی انتقال ویروس سرماخوردگی از طریق قطرات ریز و از راه فرد به فرد با سرفه و عطسه رخ می‌دهد. عطسه و سرفه ویروس را تا 3 متر به اطراف پرتاب می‌کند. در این بخش مقاله روش های انتقال سرماخوردگی کودک را توضیح داده ایم.

???? سطح آلوده

یکی از روش های انتقال سرماخوردگی کودک، سطح آلوده است. برخی از ویروس های سرماخوردگی تا یک روز حتی بر روی سطوحی مانند دستگیره، میز و اسباب بازی باقی می‌مانند.

???? تماس مستقیم

تماس مستقیم از دیگر روش های انتقال سرماخوردگی کودک است. افراد مبتلا به سرماخوردگی این ویروس را همراه با خود در دست حمل می‌کنند. و از همین طریق به مدت 2 ساعت می‌توانند دیگران را به سرماخوردگی آلوده کنند.

???? استنشاق ذرات ویروسی

یکی از روش های انتقال سرماخوردگی کودک، استنشاق ذرات ویروسی است. برخی از ویروس ها مانند آنفولانزا و کرونا به راحتی می‌توانند حین سرفه، تنفس و مکالمه منتقل شوند.

طول مدت سرماخوردگی کودک چقدر است؟

علائم سرماخوردگی کودک معمولا 2 تا 3 روز اول تشدید می‌شود. و معمولا به مدت 10 روز سرماخوردگی زمان بر می‌شود. اما در برخی از کودکان حتی تا 2 هفته نیز علائم و نشانه های سرماخوردگی وجود خواهد داشت.

سرماخوردگی کودک تا چند روز واگیردار است؟

زمانی که سرماخوردگی کودک اتفاق می‌افتد؛ احتمال انتقال ویروس در 2 تا 3 روز اول بیشتر خواهد بود. حتی  کودک می‌تواند ویروس سرماخوردگی را چند روز قبل از ظهور نشانه ها به بیرون منتقل کند. حتی بیشتر افراد تا طول مدت 2 هفته می‌توانند ویروس سرماخوردگی را انتقال دهند.

تب در سرماخوردگی کودک چند روز زمان می‌برد؟

برخی موارد سرماخوردگی کودک همراه با تب است. که این نشانه را باید جدی گرفت. در کودکان بزرگتر از 3 ماه زمانی که تب بیش از 3 روز ادامه دار شود باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت تداوم تب پس از 72 ساعت به پزشک مراجعه کنید. در کودک زیر 3 ماه با بروز تب، فورا به پزشک مراجعه کنید. اما جدا از مدت زمان تب باید به نکات زیر توجه کنید.

???? کودک 3 ماه یا بیشتر سن دارد. دمای بدن او 39 درجه سانتیگراد و یا بالاتر رفته است.

???? کودک کمتر از 3 ماه است و دمای بدن او 38 درجه سانتیگراد و یا بالاتر است.

???? کودک مداوم در حال استفراغ است.

???? کودک غذا یا شیر نمی‌خورد.

عوارض سرماخوردگی کودک چیست؟

سرماخوردگی کودک در اغلب موارد همراه با عارضه نیست. اما بازهم آشنایی با علائم و نشانه های عوارض سرماخوردگی کودک خالی از لطف نیست. در این بخش مقاله راجع به عوارض این بیماری صحبت کرده ایم.

???? ذات الریه

یکی از عوارض مهم در بروز سرماخوردگی کودک، ذات الریه است. کودکانی که 3 روز پس از شروع علائم سرماخوردگی به تب مبتلا می‌شوند، معمولا به ذات الریه باکتریایی مبتلا می‌شوند. این اتفاق مخصوصا زمانی رخ می‌دهد که کودک سرفه و تنفس تند داشته باشد. 

???? سینوزیت

از دیگر عوارض سرماخوردگی کودک، سینوزیت است. در صورتی که گرفتگی بینی تا 10 روز ادامه داشته باشد؛ نشان از بروز سینوزیت و عفونت باکتریایی است.

???? عفونت گوش

سرماخوردگی کودک در برخی موارد همراه با عفونت گوش است. اگر کودک پس از 3 روز از شروع سرماخوردگی به تب مبتلا شود، ممکن است ب عفونت گوش دچار شده باشد. 

???? آسم

آسم یکی از عوارض سرماخوردگی کودک است. در این شرایط سینه کودک شروع به خس خس می‌کند و با اگر بیمار آسم داشته باشد، نشانه های آن شدت می‌گیرد.

درمان سرماخوردگی کودک

درمان سرماخوردگی کودک با درمان سرماخوردگی بزرگسالان متفاوت است. برای درمان کودکان می‌توان از داروهای ضد احتقان، ضد سرفه، خلط آور و آنتی هیستامین ها به شیوه ترکیبی جهت کنترل علائم سرماخوردگی استفاده کرد. البته که استفاده از این داروها برای نوزادان و شیرخوارگان بدون تجویز پزشک امکان پذیر نیست. در ادامه درمان علائم مختلف را توضیح داده ایم.

???? درمان سرفه در سرماخوردگی کودک

برای درمان سرفه در سرماخوردگی کودکان بزرگ تر از 12 ماه، عسل مفید است. باید کودک را تشویق کنید تا مقدار کافی مایعات مصرف کنید. به دلیل اینکه کودکان در دوره سرماخوردگی اشتهای کمی دارد، کمتر از همیشه به مصرف غذا می‌پردازد. اما اگر شیوه خورد و خوراک کودک بدتر شود، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

???? درمان تب در سرماخوردگی کودک

زمانی که سرماخوردگی کودک همراه با تب بود، حتما باید با پزشک مشورت کنید. پزشک برای کنترل تب کودک استامینوفن تجویز می‌کند و برای این روش می‌توانید با مشورت پزشک ایبوپروفن را به کودک بزرگتر از 6 ماه بدهید.

???? درمان گرفتگی و آبریزش بینی در سرماخوردگی کودک

جهت درمان آبریزش و گرفتگی بینی در سرماخوردگی کودک، با مرطوب کردن هوا می‌توانید علائم را کاهش دهید. برای کودکان شیرخوار می‌توانید از قطره های بینی برای شست و شو استفاده کنید. برای کودکان بزرگتر نیز می‌توانید از اسپری بینی حاوی سرم شستشو استفاده کنید.

دارو درمانی برای سرماخوردگی کودک

برای درمان سرماخوردگی کودک، آنتی بیوتیک ها موثر نیستند. اما اگر علائم کودک همراه با عفونت گوش، ذات الریه، سینوزیت و یک عفونت باکتریایی همراه باشد؛ پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها باعث مقاومت میکروبی و بروز عوارض مانند آلرژیک می‌شود. حتی استفاده پیشگیرانه از ویتامین C باعث کاهش طول مدت سرماخوردگی می‌شود.

داروهای ضد سرماخوردگی کودک بی خطرند؟

بر اساس نظر سازمان غذا و داروی آمریکا، برای کودکان کمتر از 4 سال بدون مشورت با پزشک از داروهای ضد سرماخوردگی که نیاز به نسخه ندارند، استفاده نشوند شامل مواردی است که در ادامه توضیح داده ایم.

????داروهای ضد حساسیت مانند دیفن هیدرامین و کلرفنیرامین

???? داروهای ضد احتقان مانند فنیل افرین و سودوافدرین

???? شربت های خلط آور مانند شربت گایافنزین

???? شربت های ضد سرفه مانند شربت دکسترومتورفان

به طور کلی در سرماخوردگی کودک نباید از داروهای ضد سرفه استفاده کرد. سرفه مکانیسم طبیعی بدن است و به دفع ویروس های سرماخوردگی کمک می‌کند. در صورتی که کودک مشکلات تنفسی ندارد؛ نباید نگران سرفه باشید.

شیوه درمانی در سرماخوردگی کودک

داروهایی که برای سرماخوردگی کودک تجویز می‌شود، باعث درمان نمی‌شود، اما علائم آن مانند تب و درد بدن را کاهش می‌هد. برای شیوه مصرفی صحیح دارو می‌توانید به توصیه های دارو و تجویز پزشک عمل کنید. خوشبختانه سرماخوردگی قابل درمان است. هرگز به کودکان آسپرین ندهید زیرا عارضه نادر به نام سندرم ری به منظور ورم مغز و کبد به وجود می‌آورد. برای اطلاع از شیوه درمانی در سرماخوردگی کودک بهتر است از روش های زیر استفاده کنید.

???? سونای بخار گرم به کاهش گرفتگی بینی کودک کمک می‌کند.

???? حمام آب گرم یا استفاده از کمپرس آب گرم باعث کاهش درد می‌شود.

???? برای رفع قرمزی زیر بینی کودک، از پمادی مانند وازلین طبی یا مرطوب کننده استفاده کنید.

???? با کمک دستگاه بخور، رطوبت هوا را افزایش دهید.

???? قطره شستشوی بینی را در حفره های بینی کودک بچکانید.

زمان مراجعه به پزشک برای سرماخوردگی کودک

در صورت مشاهده هر کدام از علائمی که در زیر اشاره کرده ایم، باید به پزشک مراجعه کنید.

❌ تغییرات رفتاری مانند بی حالی و تحریک پذیری، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

❌ در صورت سختی در تنفس و یا تنفس بسیار سریع، فورا به پزشک مراجعه کنید.

❌ علائم عفونت گوش یا درد گوش

❌ قرمز شدن چشم ها

❌ امتناع از نوشیدن برای مدت طولانی

❌ تب بیش از 38.4 درجه سانتیگراد که بیش از 3 روز زمان ببرد

❌ عدم بهبودی و افزایش گرفتگی بینی در طول مدت 10 روز

❌ ترشحات زرد رنگ چشم ها

پیشگیری از سرماخوردگی کودک چگونه است؟

ویروس های سرماخوردگی به قدری تنوع دارند که تولید واکسن برای همه نوع آن امکان پذیر نیست. برای پیشگیری از سرماخوردگی کودک بهتر است که به نکات زیر توجه کنید.

⭕ از دست زدن به دستمال استفاده شده توسط دیگران پرهیز کنید

⭕ کودک را از بیمار سرماخورده دور نگه داریم.

⭕ کودک را از دود سیگار دور نگه داریم.

⭕ آموزش مرتب شستن دست به کودک.

⭕ از حوله، لیوان آب خوری، چنگال، بشقاب و قاشق مشترک با افراد سرماخورده دوری کنید.

⭕ هنگام سرفه یا عطسه به جای استفاده از دست‌ها، دستمال استفاده کنیم. یا اینکه داخل آرنج خود را جلوی بینی قرار دهیم.

⭕ مصرف ویتامین C و روی برای کاهش سرماخوردگی کودک هنوز به طور قطعی اطمینان وجود ندارد. برای پیشگیری از این طریق حتما از پزشک کمک بگیرید.

چگونه می‌توان از سرماخوردگی کودک جلوگیری کرد؟

زمانی سرماخوردگی کودک رخ می‌دهد که در معرض ویروس از طریق سرفه و عطسه قرار بگیرد. یا در تماس با سطحی باشد که فرد سرماخورده آن را لمس کرده باشد. ویروس سرماخوردگی تا ساعت ها روی کتاب، نرده پله ها، دستگیره در، قلم، دسته بازی کامپیوتری و کیبورد کامپیوتر زنده می‌ماند. کودکان بدون آگاهی از این سطوح اجسام را لمس می‌کنند و باعث سرماخوردگی کودک می‌شود.

بهترین اقدام پیشگیرانه در سرماخوردگی کودک، شست و شوی دست ها می‌باشد. باید به کودک آموزش دهید که چگونه پس از هر بار توالت رفتن و یا دست زدن به سطوح مختلف، قبل از وعده های غذایی، پس از بازی و … دستان خود را بشوید. برای شستن دست ها از آب گرم و صابون استفاده کنید. حتی محلول های ضد عفونی کننده دست نیز برای جلوگیری از ویروس و میکروب کارآمد هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت سیستم ایمنی کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به سرماخوردگی کودک توضیح دادیم؛ متوجه شدید که کودکان از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند و والدین حتما باید روش های پیشگیری از مریضی کودک را آموزش ببینند. زیرا امکان بروز هر نوع پیامد در سرماخوردگی وجود دارد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرماخوردگی کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: سرماخوردگی کودک | 7 روش پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان





:: برچسب‌ها: سرماخوردگی کودک | 7 روش پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: