سازهای مناسب کودک | بهترین ساز برای شروع موسیقی کودک
نوشته شده توسط : ذهن نو

سازهای مناسب کودک طیف وسیعی از آلات موسیقی را در بر می‌گیرد. موسیقی تاثیر زیادی در فرایند رشد کودک دارد. از طرف دیگر اگر کودک خود قادر به نواختن این سازها باشد؛ تاثیرات آن دو چندان خواهد شد. یادگیری موسیقی در سنین پایین آسان تر خواهد بود؛ همچنین تداوم بیشتری در ذهن کودک خواهد داشت. اما انتخاب ساز مناسب برای کودک نیز، یکی دیگر از چالش هایی است که والدین و حتی خود کودکان با آن درگیر هستند. آموختن موسیقی، یکی از مهارت های مفید برای کودکان خواهد بود که آنان را ترغیب به یادگیری مسائل دیگر نیز خواهد کرد. از طرفی ذهن کودک برای یادگیری مسائل دیگر نیز آماده خواهد شد. 

منبع: سازهای مناسب کودک | بهترین ساز برای شروع موسیقی کودک

 

سازهای مناسب کودک

بسیاری از والدین تحت تاثیر دیگران و یا فقط به دلیل علاقه خود، ساز را برای فرزند خود انتخاب می‌کنند. اما برای انتخاب سازهای مناسب کودک، عوامل زیادی دخیل هستند که والدین باید به آنها توجه کنند. پدر و مادر باید علاقه فرزند خود را نیز در نظر گرفته و به یادگیری ساز جدید، صرفا به دید سرگرمی نگاه نکنند.

یادگیری موسیقی نیاز به تلاش مستمر و دائمی دارد. اما نباید کودک را مجبور به انجام کاری کرد. باید برای آموختن این مهارت، برای کودک انگیزه ایجاد کرد. در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر انتخاب آلت موسیقی مناسب برای کودک، خواهیم پرداخت.

چگونگی انتخاب سازهای مناسب کودک

یکی از نکاتی که در هنگام انتخاب سازهای مناسب کودک باید به آن توجه داشت؛ علاقه کودک به سبک خاصی از موسیقی است. برای اطلاع از این موضوع باید انواع مختلف موسیقی را برای کودک پخش کرده؛ و به واکنش او دقت کرد. همچنین نواختن موسیقی توسط والدین نیز عامل مهمی برای انتخاب و یا علاقه کودک خواهد بود. برخی از نکاتی که در هنگام تشویق کودک به موسیقی باید در نظر بگیریم؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

⭕سن کودک

می‌توان گفت 6 سالگی یک مرز برای انتخاب سازهای کودک محسوب می‌شود. تقریبا بعد از این سن، کودک قادر به نواختن هر نوع سازی خواهد بود و انتخاب های بیشتری خواهد داشت. اما قبل از 6 سالگی به دلایل مختلفی نمی‌توان در این مورد با قطعیت تصمیم گیری کرد. شاید سازی که قبل از شش سالگی توسط والدین انتخاب شده است؛ هیچگاه بهترین گزینه برای کودک نبوده باشد؛ اما کودک آن را ادامه داده و حتی موفقیت هایی نیز کسب می‌کند.

⭕وضعیت بدنی کودک

وضعیت بدنی کودکان، عامل مهمی در انتخاب سازهای کودک خواهد بود. برخی به دلیل وضعیت بدنی ویژه ای که دارند؛ بیشتر مستعد آموختن نوع خاصی از آلت موسیقی هستند. برای مثال افرادی که کوتاه قد هستند؛ نمی‌توانند سازهای بزرگ تر از جثه خود را انتخاب کنند. کودکانی که مایل به یادگیری ساز پیانو هستند؛ باید انگشتانی کشیده داشته باشند. و یا کودکانی که ارتودنسی و یا مشکلات تنفسی دارند؛ نباید سراغ سازهای بادی بروند.

⭕ویژگی های شخصیتی کودک

برای انتخاب سازهای مناسب کودک، باید به ویژگی های شخصیتی و روحیات او نیز توجه داشت. برای مثال آیا آنها درونگرا هستند و یا برونگرا، از نظر حرکتی فعال هستند و یا در بیشتر موارد تمایل دارند که بی حرکت باشند. برای برخی از سازها، کودک بیشتر احتمال دارد که در گروه حضور یابد. به همین دلیل باید به کار گروهی علاقمند بوده و با دیگران هماهنگ باشد. سازهایی مثل وودوارد و پرکاشن، از این دست هستند. همچنین نیاز کودک برای در مرکز توجه بودن نیز در انتخاب او موثر خواهد بود.

سازهای مناسب کودک کدامند؟

بعد از شناخت علایق و توانمندی های کودک، باید سازهای مناسب کودک را ارزیابی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. در واقع این امکان وجود ندارد که کودک، سازهای زیادی را برای مدتی امتحان کرده و بعد از آن انتخاب کند.  به همین دلیل باید از ابتدا به نکات زیادی توجه داشت. همچنین برخی از سازها هستند که به طور کلی بیشتر علاقه کودکان و والدین را برمی‌انگیزنند. برخی از این سازها شامل موارد زیر می‌شوند. 

????پیانو

پیانو یکی از سازهای مناسب کودک است که والدین به آن علاقه زیادی دارند. یادگیری آن آسان نخواهد بود و نیاز به تمرین و تلاش زیادی خواهد داشت. این ساز، پایه بوده و باید اصولی مثل ملودی، هارمونی، ریتم و حرکت در آن رعایت شود. کودکان می‌توانند از سنین پایین یادگیری این ساز را آغاز کنند. با اینکه خرید این ساز و همچنین آموختن هزینه های زیادی خواهد داشت؛ اما یادگیری آن نقش مهمی در آینده کودک بازی خواهد کرد. بهتر است کودکان برای شروع از پیانوهای آکوستیک استفاده کنند.

????گیتار

از سازهای مناسب کودک می‌توان به گیتار اشاره کرد. گیتار نیز مانند پیانو، یک ساز پایه محسوب می‌شود. اما به دلیل اینکه کودک خود باید ساز را حمل کند؛ باید از سن بیشتری برخوردار باشد. گیتار می‌تواند زمینه ساز یادگیری دیگر آلات موسیقی نیز باشد. این ساز، سبک های مختلفی دارد که کودک باید با توجه به آنها آموزش خود را شروع کند. معمولا ساز ارزانی محسوب می‌شود و یادگیری آن نیز چندان سخت نخواهد بود.

????ویولن

یکی دیگر از سازهای مناسب کودک ویولن خواهد بود. بااینکه تسط به آن نیاز به تمرین و همچنین مدت زمان زیادی دارد؛ اما به هرحال یکی از سازهای مورد علاقه کودکان محسوب می‌شود. یادگیری این ساز قبل از شروع دوران راهنمایی کار آسان تری خواهد بود. برای یادگیری این ساز، باید دست ها با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.تمرکز نیز در هنگام نواختن و نت خوانی نیز اهمیت دارد.

????سازهای کوبه ای

کودکان معمولا از همان ابتدای کودکی، علاقه زیادی به ضربه زدن به اجسام مختلف دارند. اگر این رفتار در آنها ادامه پیدا کند؛ می‌توانند از آن در جهت نواختن سازهای مختلف استفاده کنند. سازهای مختلفی مثل تنبک، کاخن، دف، درامز و… از این قبیل هستند. البته برای یادگیری و نواختن این سازها، کودک باید قدرت بدنی زیادی نیز داشته باشد. معمولا این سازها  برای پسران مناسب تر هستند ولی دختران نیز قادر به نواختن آنها خواهند بود. سازهای کوبه ای از سازهای مناسب کودک هستند که والدین باید در یادگیری آنها به کودک خود کمک کنند.

????سازهای بادی

سازهای بادی مثل فلوت، از سازهای مناسب کودک محسوب می‌شوند. معمولا از اولین سازهایی که کودک به سراغ آنها می‌رود؛ سازهای بادی هستند و یادگیری آنها آسان‌تر است. از طرف دیگر کودکان در سنین پایین‌تری می‌توانند آنها را شروع کنند. برای اطلاع از علاقه فرزند خود به این دسته از سازها، می‎‌توانید از فلوت ریکوردر استفاده کنید. و اگر کودک تان به آن علاقه نشان داد، به سراغ سازهایی مثل فلوت، نی، کلارینت و یا سازهای چوبی-بادی بروید.

سخن پایانی

سازهای مناسب کودک در بیشتر موارد با سازهایی که بزرگسالان قادر به نواختن آن هستند؛ یکسان هستند. اما این موضوع نباید موجب سختگیری والدین و انتظارات غیرواقعی از آنان باشد. فراموش نکنید که فارغ از اینکه یادگیری موسیقی در سنین پایین راحت تر است؛ اما بازهم نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد. همچنین موسیقی تاثیر زیادی بر روند رشد و شکل گیری شخصیت فرزند خواهد داشت. با توجه به سن، شخصیت و توانایی بدنی کودک خود، سازهای مختلف را بررسی کرده و به علاقه فرزند خود نیز احترام بگذارید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور کودک نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سازهای مناسب کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

بهترین ساز برای شروع موسیقی در کودکان کدام است؟

انتخاب سازهای مناسب کودک، به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. اما به طور کلی برای شروع، والدین می‌توانند از سازهای بلز و یا فلوت ریکوردر استفاده کنند؛ که سازهای ارزان و راحتی بوده تا علاقه فرزند خود را دریابند.

منبع: سازهای مناسب کودک | بهترین ساز برای شروع موسیقی کودک





:: برچسب‌ها: سازهای مناسب کودک | بهترین ساز برای شروع موسیقی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: