سیگار الکترونیکی
نوشته شده توسط : ذهن نو

سیگار الکترونیکی یا ویپ وسیله‌ای برای شبیه سازی استعمال دخانیات است که با تولید بخارهای مصنوعی سعی در این دارد که بو، مزه و حس سیگار کشیدن واقعی را به مصرف کننده القا کند. این نوع سیگار ضررهای سیگار واقعی را نداشته و به نظر می‌رسد در مقایسه با سیگار معمولی ضرر کمتری داشته باشد. گرچه تاثیرات بلندمدت این نوع از سیگار همچنان ناشناخته است و درمورد مضرات احتمالی آن نمی‌توان با قطعیت نظر داد اما با این حال مصرف سیگار الکترونیکی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در صورتی که تمایل دارید ترک موفقی را تجربه کنید می‌توانید با بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد با کمترین عوارض و مشکلات مصرف سیگار را کنار بگذارید. برای اطلاع بیشتر درباره ترک سیگار کلیک کنید.

منبع : سیگار الکترونیکی

 

بیشتر بخوانید : جایگزین سیگار | به جای سیگار چه کارها یا عاداتی را انجام دهیم؟

سیگار الکترونیکی

سیگار الکترونیکی، سیگار برقی یا همان ویپ وسیله‌ای برای شبیه سازی استعمال دخانیات است که برای اولین بار در سال 2003 در چین تولید شد و امروز در سرتاسر جهان مصرف کننده‌های زیادی دارد. سیگارهای الکترونیک دستگاه‌هایی هستند که توسط تولید بخار مصنوعی با در طعم‌های مختلف سعی در القا حس سیگارکشیدن واقعی را به مصرف کننده دارد. این مدل از سیگار در اصل برای کمک به ترک سیگارهای معمولی ساخته شد ولی تاثیرات بلندمدت آن همچنان ناشناخته است.

قسمت‌های مختلف سیگار الکترونیکی

اکثر سیگارهای الکترونیکی از چهار بخش تشکیل شده است این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌باشند.

1. کارتریج یا همان مخزن که دارای مایع حاوی نیکوتین و طعم دهنده‌ها و انواع مواد شیمیایی است.

2. یک المنت گرمایشی یا همان تبخیرکننده

تماس با مشاور

3. یک منبع نیرو که اکثرا با باتری قابل شارژ است

4. قطعه دهانی که برای استنشاق از آن استفاده می‌شود.

شیوه کار به این صورت اس که پک زدن به آن باعث فعال شدن بخش گرمایشی شده که این بخش از باتری نیروی خود را دریافت می‌کند. در نتیجه مایع درون کارتریج به بخار تبدیل می‌شود و فرد بخار حال از آن را استنشاق می‌کند. همچنین چراغ‌های lED روی این قطعه الکترونیکی، سوختن سیگار را برای فرد تداعی می‌کند.

معایب و مضرات سیگار الکترونیکی

در مورد معایب و مضرات احتمالی سیگارهای الکترونیک هنوز قطعیتی وجود ندارد. اگرچه این سیگارها در مقایسه با سیگارهای معمولی سالم‌تر هستند ولی تاثیرات بلندمدت این سیگارها همچنان ناشناخته است. استفاده از این سیگار مشابه استفاده از محصولات تنباکویی بدون دود است. افراد غیر سیگاری در صورت استفاده از این مدل از سیگار در معرض اعتیاد به نیکوتین قرار می‌گیرند که عوارضی مانند التهاب، تعوع، سرگیجه و سرفه را در پی خواهد داشت.

گرچه طبق آخرین تحقیقات انجام شده سیگارهای الکترونیکی عاری از 4000 ماده شیمیایی مضر موجود در توتون، کاغذ و فیلتر سیگارهای معمولی هستند ولی مواد شیمیایی مضر دیگری دارند که به اندازه سیگارهای معمولی برای سلامتی خطرناک می‌باشند. با این حال سیگارهای الکترونیکی ممکن است ریه‌ها را مسموم کرده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. همچنین موجب تحریک فعالیت باکتری‌ها می‌شود. علاوه بر این استنشاق رایحه‌ها و طعم دهنده‌های مختلف سیگارهای الکترونیکی می‌تواند انواع بیماری‌های تنفسی را در فرد ایجاد کرده و باعث آسیب به ریه‌های فرد شود.

آیا سیگار الکترونیکی می‌تواند به ترک سیگار کمک کند؟

با گذشت نزدیک به دو دهه از تولید انواع سیگارهای الکترونیک در سرتاسر جهان، هنوز شواهد قطعی و علمی در زمینه تاثیر سیگار الکترونیکی در ترک سیگار وجود ندارد ولی سیگارهای الکترونیکی هم اعتیاد آور هستند. دسترسی افراد غیر سیگاری به این مدل از سیگار و استنشاق دود آن باعث اعتیاد تدریجی شده و هدف اولیه تولید این سیگار، یعنی کمک به ترک اعتیاد به سیگار را زیر سوال می‌برد. گاها حتی افراد سیگاری در کنار استفاده از سیگار الکترونیکی همچنان به استعمال سیگار نیز ادامه داده و این مصرف دوگانه خطر ابتلا به انواع بیماری‌های ریوی را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای آشنایی با سایر روش‌های ترک سیگار کلیک کنید.

نکته پایانی

به دلیل دسترسی نسبتا راحت، تبلیغات جذاب و گیرا، طعم‌های مختلف مایع و باور به ضرر کمتر نسبت به سیگارهای عادی، مصرف این نوع از سیگار در بین جوانان و نوجوانان در حال افزایش است ولی همانطور که پیش تر اشاره شد هنوز اطلاعات کافی در مورد مضرات و معایب این سیگار انجام نشده و شواهدی مبنی بر این که برای ترک سیگارهای عادی مفید هستند وجود ندارد.

در همین راستا برای آنکه بتوانید سیگار را ترک کنید بهتر است که از روش‌های اصولی و قطعی از جمله بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد استفاده نمایید. مشاوره با توجه به نیازهای جسمی و روانی به شما در ترک سیگار کمک خواهد کرد. در همین راستا مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه ترک سیگار به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی آن را کنار گذاشته و وسوسه مصرف مجدد را نیز تجربه نکنید. برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین روش ترک سیگار چیست؟

مسئله مهم در ترک سیگار این است که افراد بعد از ترک، دوباره وسوسه مجدد پیدا می‌کنند به همین خاطر بهترین شیوه ترک سیگار بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد است. روانشناس کمک می‌کند تا از نظز ذهنی و جسمانی بتوانید سیگار را کنار بگذارید. 

عوارض سیگار الکترونیکی چیست؟

سیگار الکترونیکی می‌تواند بر روی ریه‌ها تاثیر منفی بگذارد. گاهی موادی که در این نوع از سیگار استفاده می‌شود از کیفیت لازم برخوردار نیستند که این مسئله عوارض آن را بیشتر خواهد کرد.

شماره تماس ذهن نو

 

منبع : سیگار الکترونیکی

 





:: برچسب‌ها: سیگار الکترونیکی ,
:: بازدید از این مطلب : 667
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: