انتخاب دوست در نوجوانی
نوشته شده توسط : ذهن نو

انتخاب دوست در نوجوانی مسئله‌ای است که بیش از هر چیز دیگری در این دوران اهمیت دارد و شکل گیری هویت و شخصیت فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چرا که افراد در این دوران بیشتر از هر کس دیگری با دوستان خود وقت می‌گذارند و اغلب ترجیح می‌دهند از آن‌ها در رفتارها و کارهای خود الگوبرداری کنند. طبیعی است که در این میان اگر فرزند شما گزینش صحیحی در انتخاب دوستان خود نداشته‌باشد و به اصطلاح گیر دوست ناباب بیوفتد، آسیب‌های فراوانی را متحمل می‌شود. وظیفه‌ی والدین است تا فرزندان خود را در انتخاب دوست مناسب راهنمایی و هدایت کنند. با آگاهی از اصول تربیت نوجوان و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید بهترین راهنمای فرزند خود در این دوران باشید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

 

منبع : انتخاب دوست در نوجوانی

 

 

اهمیت انتخاب دوست در دوران نوجوانی

انتخاب دوست مناسب در دوران نوجوانی از آن‌جایی اهمیت دارد که به افزایش امنیت اجتماعی و روانی نوجوان کمک می‌کند و او را در بسیاری از زمینه‌ها رشد می‌دهد. داشتن دوست و عضو بودن در گروه‌های دوستی در نوجوانی به فرد احساس تعلق داشتن می‌دهد و بر اعتماد به نفس او می‌افزاید. داشتن دوستان سالم باعث می‌شود فرد تجربیات مثبتی در زمینه ارتباطات اجتماعی کسب کند و همین مسئله عبور از بحران‌های بلوغ روانی اجتماعی را برای او آسان‌تر می‌کند. نوجوانان در فرآیند دوست یابی با عقاید و باورهای مختلف و گوناگون مواجه می‌شوند و می‌توانند هویت مستقل خود را شکل دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

 

نقش والدین در کمک به نوجوان در انتخاب دوست

اغلب افراد در دوران نوجوانی تمایل دارند به شیوه‌ی مستقلانه‌ای برای روابط خود وانتخاب اطرافیانشان عمل کنند اما با این حال هنوز هم به حمایت و راهنمایی‌های والدین نیاز دارند. در شرایطی که بسیاری از والدین نمی‌دانند چگونه در فرآیند دوست یابی به نوجوان خود کمک کنند، راهکارهای زیر می‌توانند کمک کننده باشند:

1.انتخاب دوست در نوجوانی | اولین دوست نوجوان خود باشید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که ارتباطات مثبتی با فرزند خود برقرار کنید و اولین دوست صمیمی او باشید؛ چرا که روابط صمیمانه‌ی فرزندان با والدینشان زمینه را برای شکل دهی روابط دوستی سالم‌تر فراهم می‌کند. علاوه بر این اگر رابطه‌ی خوبی با فرزند خود داشته‌باشید، حرف شنوی و پذیرش بیشتری نسبت به راهنمایی‌ها و توصیه‌هایتان خواهد داشت.

در دوران نوجوانی که فرزندتان روحیه حساس‌تری دارد، شما نیز انعطاف‌پذیری خود را در برابر آن‌ها افزایش دهید و سعی کنید روابط نزدیک‌تری با آن‌ها برقرار نمایید. برای حل تعارضات و اختلافات والد و فرزندی و بهبود روابط میان خود می‌توانید از روانشناس نوجوان و یا مشاوره خانواده کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

2.شناخت و آشنایی با دوستان نوجوان

معمولا والدین می‌ترسند که فرزندشان دوست ناباب پیدا کند و تحت تأثیر رفتارهای ناپسند او قرار بگیرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بر دوستان فرزند خود نظارت غیر مستقیم داشته‌باشید. سعی کنید دوستان او را کامل بشناسید. برای مثال می‌توانید یک مهمانی ترتیب دهید و آن‌ها را به خانه‌تان دعوت کنید. با این کار می‌توانید رفتارهای آن‌ها را به دقت بررسی کنید و ببینید آیا دوستان مناسبی برای فرزندتان هستند یا خیر.

3.انتخاب دوست در نوجوانی | نه گفتن را به فرزند خود بیاموزید

برای آنکه فرزند نوجوانتان بتواند در ارتباطات خود با دوستانش بهتر و سالم‌تر عمل کند و در برابر وسوسه‌ها و پیشنهادات نابهنجار برخی از آن‌ها مقاومت کند، باید مهارت نه گفتن و جرأت‌ورزی را به او یاد دهید. این مهارت‌ را با الگوپذیری از شما نیز یاد می‌گیرند، بنابراین سعی کنید الگوی مناسبی برای او باشید. یادگیری این مهارت به فرد کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را بالا ببرد و احساس کارآمدی داشته‌باشد. از این رو با حفظ استقلال خویش در برابر دیگران می‌تواند پیشنهادات ناسالم آن‌ها را رد کند.

4. قوانین را مشخص کنید

برای این که فرزند نوجوانتان بتواند دوستان مناسبی انتخاب کند، لازم است قوانینی را برای او در نظر بگیرید. در صورتی که برای فرزند خود چهارچوب‌ها و قوانین را به طور واضح توضیح ‌دهید و خود نیز به آن‌ها عمل کنید، نمی‌تواند خارج از قوانین رفتار کند. میزان صمیمیت در روابط والدین و فرزندان بر اثر بخشی و پیروی از قوانین تأثیر انکارناپذیری دارد. توجه داشته‌باشید که این قوانین نباید خشک باشند. هنگامی که نوجوان به اعتقادات و ارزش‌ها خانوادگی پایبند باشد، در انتخاب دوستان خود دقت بیشتری به خرج می‌دهد. این موضوع را به او آموزش دهید که دوست هرکس بیانگر نوع شخصیت اوست و باید دوستی برای خود انتخاب کند که بیشترین وجه اشتراک را با ارزش‌های او داشته‌باشد.

5. انتخاب دوست در نوجوانی | پاداش دادن و تقویت رفتار

به جای تمرکز کردن بر امور منفی و نبایدهای روابط دوستی فرزندتان، سعی کنید به جنبه‌های مثبت روابط او توجه کنید. با تمرکز کردن بر رفتارهای مثبت فرزند خود می‌توانید به او کمک کنید تا رفتارهای اجتماعی مناسب‌تری را در خود پرورش دهد. او را مدام تشویق کنید و برایش حامی باشید. در مورد روابط امن و رفتارهای مناسب فرزندتان به او بازخوردهای مثبت بدهید و رفتارهایش را با پاداش‌‌های کلامی و یا بغل کردن و خریدن یک چیز جزئی تقویت کنید. این سبک تربیتی به طور خودکار احتمال انتخاب‌های نادرست او را کاهش می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

چرا انتخاب دوست در نوجوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است؟

داشتن روابط گسترده و دوستان سالم امنیت روانی و اجتماعی نوجوان را تأمین می‌کند و منجر به افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. در فرآیند دوست یابی فرد با باورها و عقاید مختلف آشنا شده و می‌تواند هویت مستقل خود را پیدا کند.

چگونه می‌توانم فرزندم را از دوستان ناباب دورنگه دارم؟

امر و نهی مستقیم به نوجوان باعث ایجاد نوعی مقاومت در او و در نتیجه سرپیچی کردن از حرف‌هایتان می‌شود. در این وضعیت احتمال بیشتری دارد که به سمت دوست ناباب بروند. بنابراین سعی کنید رابطه خود را با فرزند نوجواناتان صمیمانه‌تر کنید و دوستان فرزند خود و خانواده‌ی آن‌ها را بشناسید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

منبع : انتخاب دوست در نوجوانی





:: برچسب‌ها: انتخاب دوست در نوجوانی ,
:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: