دزدی بیمارگون | نشانه ها ، علل و راه درمان اختلال دزدی بیمار گون
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا تا به حال در مورد اختلال دزدی بیمارگون چیزی شنیده اید؟ متخصصان حوزه سلامت روان بر این باورند که سرقت در برخی موارد می تواند ناشی از یک مشکل روان پزشکی باشد. جالب آن که افراد مبتلا به اختلال دزدی به خاطر مسائل مالی و یا نیاز دست به سرقت نمی‌زنند، بلکه به دلیل ناتوانی در کنترل خود وسایل دیگران را بی اجازه بر می‌دارد و به عبارت دیگر دزدی می کنند. علت اصلی و زمینه‌ای این اختلال اضطراب هست اما در مورد هر کس ممکن است عوامل متعددی برای بروز دست به دست هم داده باشند. از آنجا که این اختلال مانند وسواس گویی فرد را کنترل می‌کند توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره وسواس کلیک کنید.

 

 

منبع : دزدی بیمارگون

 

 

 

آشنایی با اختلال دزدی بیمارگون

اختلال دزدی بیمارگون یا kleptomania یکی از انواع اختلال های کنترل تکانه است که طی آن افراد توانایی بسیار کمی در زمینه کنترل رفتار خود دارند. همین مسئله باعث می‌شود که نتوانند در برابر تمایل خود در زمینه برداشتن وسایل دیگران مقاومت کنند و در نتیجه آن ها را بی اجازه برداشته و می‎‌دزند. به عبارت دیگر افراد مبتلا به اختلال دزدی بیمارگون نه از سر فقر یا هرگونه مسئله مالی دیگر بلکه به دلیل نداشتن خود کنترلی به دزدی روی می‌آورند. برای آشنایی با سایر انواع اختلال کنترل تکانه کلیک کنید.

نشانه ها و علائم اختلال دزدی بیمارگون

متخصصان هرگونه سرقت را تحت عنوان دزدی بیمارگون نمی‌شناسند. آن‌ها برای مطرح کردن این تشخیص علائم خاصی را به عنوان ملاک در نظر می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. فرد چیزهایی بی ارزش یا کوچیک را می‌دزد، هم چنین ممکن است وسائلی را بدزدد که هیچ گونه نیازی به آن نداشته باشد.
  2. فرد نوعی فشار یا اجبار را برای دزدیدن اشیاء در درون خود حس می‌کند.
  3. فرد گاهی اوقات پس از دزدی احساس گناه یا افسردگی را تجربه می‌کند.
  4. فرد پس از دزدیدن اشیاء از شر فشارها و تنش‌هایی که پیش از آن در درون خود احساس می‌کرد، رها می‌شود.

 

 

علل دچار شدن و ابتلا به اختلال دزدی‌بیمارگون

متخصصان در علت یابی اختلال دزدی بیمارگون یک عامل واحد را معرفی نمی‌کنند، بلکه معتقدند این مشکل اغلب در پی تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی مختلف با یکدیگر بروز می‌یابد. از جمله عواملی که ریسک ابتلا به اختلال دزدی بیمارگون را افزایش می‌دهد عبارت است از سابقه اختلال‌های کنترل تکانه یا هرگونه مشکل روانشناختی دیگر در والدین، برخورداری از جایگاه اقتصادی اجتماعی پایین، نبود قوانین روشن در محیط خانواده و عدم دریافت آموزش کافی در مورد خود انضباطی در دوران کودکی اشاره کرد. 

برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

درمان دزدی بیمارگون

دزدی بیمارگون مشکلی غیر قابل حل نیست، بلکه از طریق درمان‌های روان شناختی و روان پزشکی می‌تواند بهبود یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهند رویکردهای رفتاری در جلسات مشاوره رواندرمانی می‌توانند تاثیر بسزایی در تقویت خودکنترلی افراد و بهبود دزدی بیمارگون داشته باشند. برای آشنایی با روش‌ها و تمرینات روان درمانی کلیک کنید.

 هم چنین در شرایطی که فرد ناتوانی بسیار زیادی در زمینه کنترل از خود نشان می‌دهد یا هم زمان به مشکلات روانشناختی دیگری نیز دچار است، درمان‌های دارویی می‌توانند به کمک فرد بیایند تا بتواند اوضاع خود را مدیریت نماید. از جمله داروهایی که در این شرایط توسط روان پزشکان تجویز می‌شود می‌توان به داروهای تثبیت کنننده خلق، ضدافسردگی‌ها و داروی‌های آنتی سایکوتیک اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا همیشه دزدی ناشی از یک مشکل روان شناختی است؟

خیر، دزدی همیشه به عنوان یک اختلال یا مشکل روان شناختی در نظر گرفته نمی شود. متخصصان تنها زمانی تشخیص اختلال دزدی بیمارگون را مطرح می کنند که فرد به دلیل ناتوانی در کنترل تکانه های خود دست به دزدی بزند و سایر علائم تشخیصی این اختلال را نیز از خود بروز دهد.

آیا دزدی بیمارگون با دریافت داروهای روان پزشکی بهبود می یابد؟

برای درمان این اختلال فرد باید حتما آموزش هایی را در زمینه تنظیم هیجان و کنترل تکانه از جانب روان شناس دریافت کند. با این حال در شرایطی که شدت اختلال فرد زیاد است یا مشکلات روان شناختی دیگری نیز وجود دارد مصرف داروها می توانند کمک کننده بوده و روند  درمان فرد را تسریع نماید.

 




:: برچسب‌ها: دزدی بیمارگون ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: