انواع افسردگی | بهترین تعریف برای شناخت انواع افسردگی چیست؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

انواع افسردگی کدام اند و چه علائمی دارند؟ افسردگی بالینی موقعیتی روان شناختی است که طی آن فرد احساس غم یا بی تفاوتی شدیدی را تجربه می کند و در پی این موضوع دچار افت عملکرد در جنبه های مختلف زندگی می شود. افسردگی انواع مختلفی دارد که  اختلال افسردگی اساسی ، اختلال افسردگی پایدار، افسردگی فصلی، ملال پیش از قاعدگی، کژتنظیمی خلق ایذایی، افسردگی دوقطبی و افسردگی پسازایمانی را شامل می شوند. ما در ادامه به توضیحاتی در مورد هریک از این ها اشاره کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای آشنایی با انواع اختلالات خلقی کلیک کنید.

 

منبع : انواع افسردگی

 

 

تعریف انواع افسردگی چیست؟

همه ما در برخی موقعیت‌های ناخوشایند زندگی دچار احساس غم و اندوه می‌شویم که واکنشی طبیعی به رویدادهای پیرامونی هستند، اما مسئله اختلال افسردگی زمانی مطرح می‌شود که خلق افسرده دست کم به مدت 2 هفته در فرد دیده شود و او به دلیل مشکلات روحی در حوزه های مختلف زندگی از جمله روابط بین فردی، کار، تحصیل و … افت عملکرد داشته باشد.

 

 

تعریف انواع مختلف افسردگی

اختلالات افسردگی مجموعه ای از اختلالات روان پزشکی هستند که مشخصه بارز همه آن‌ها بروز علائمی از خلق پایین و از دست دادن علاقه و انگیزه است. اختلال افسردگی اساسی، اختلال افسردگی پایدار (افسرده خویی)، ملال پیش از قاعدگی، افسردگی پسازایمانی، افسردگی دو قطبی و کژتنظیمی خلق ایذایی از جمله آن‌ها هستند. در ادامه به طور مختصر هریک از اختلالات افسردگی را شرح داده‌ایم.

1- افسردگی اساسی

افسردگی اساسی یا افسردگی ماژور یکی از رایج ترین انواع اختلالات افسردگی است که با دو علامت اصلی مشخص می شود. این دو علامت احساس غمگینی در اکثر اوقات روز و از دست دادن علاقه و انگیزه‌ها را شامل می شود. علاوه بر این ها برای تشخیص افسردگی ماژور متخصصین  وجود علائم دیگری را نیز مد نظر قرار می دهند که دست کم دو هفته باقی می مانند. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی اساسی کلیک کنید. 

 

 

2- اختلال افسردگی پایدار یا مداوم (افسرده خویی)

اختلال افسردگی پایدار یا مداوم از جمله اختلالات افسردگی است که در گذشته به آن افسرده خویی گفته می‌شد. افرادی که به این مشکل دچار هستند در حقیقت نوعی افسردگی مزمن را در دراز مدت تجربه می‌کنند. اما تعداد علائم آن‌ها از آنچه در افسردگی اساسی بروز می‌یابد کمتر است. در واقع افسردگی پایدار با شدت کمتر اما به مدتی طولاتی‌تر از اختلال افسردگی اساسی تجربه می‌شود.

متخصصین زمانی تشخیص افسرده خویی را مطرح می‌کنند که فرد دست کم به مدت 2 سال دچار خلق افسرده باشد و در این مدت در بیشتر اوقات روز علائمی از غم و اندوه شدید را نشان دهد. در برخی موارد امکان دارد فرد در طول اختلال افسردگی پایدار یک دوره افسردگی اساسی را نیز تجربه کند که به این وضعیت افسردگی مضاعف گفته می‌شود. برای آشنایی با نشانه های تشخیصی افسرده خویی کلیک کنید.

3- انواع افسردگی | ملال پیش از قاعدگی

ملال پیش از قاعدگی نوعی افسردگی است که  دربرخی زنان هر ماه چند روز پیش از شروع خونریزی ماهیانه آغاز شده و در طول هفته قاعدگی یا بلافاصله پس از شروع آن بهبود می‌یابد. نوسانات خلقی، احساس غم و اندوه مفرط، تحریک پذیری، ناتوانی در کترل خشم، زودرنجی و دچار شدن به استرس و اضطراب در کنار علائم افسردگی اساسی از جمله مشکلاتی هستند که در اختلال ملال پیش از قاعدگی تجربه می‌شوند. برای مطالعه بیشتر درباره اختلال ملال پیش از قاعدگی کلیک کنید.

4- افسردگی فصلی

الگوی بروز دوره های افسردگی در برخی افراد با تغییرات فصلی ارتباط دارد. در واقع برخی افراد اغلب در آستانه تغییر فصل از پاییز به زمستان بیش از هر زمانی علائم افسردگی را از خود نشان می دهند. از همین رو به اختلال آن‌ها افسردگی فصلی گفته می‌شود. اختلال افسردگی فصلی چیزی در حدود 1 تا 2 درصد در میان مردم جهان رواج دارد که از جمله علل آن می‌توان به دریافت نور کمتر خورشید در این بازه زمانی اشاره کرد. علائم اختلال افسردگی فصلی مشابه آن چیزی است که در افسردگی اساسی مطرح شد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که نوردرمانی در بهبودی این مشکل از کارایی درمانی بالایی برخوردار است. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان افسردگی فصلی کلیک کنید.

5- افسردگی دو قطبی

افسردگی دو قطبی وضعیتی است که در طی آن فرد در کنار دوره‌های افسردگی دوره‌هایی از خلق بالا یا همان مانیک را نیز تجربه می‌کنند. از جمله علائمی که در فاز مانیک بروز می‌یابند باید به موارد زیر اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد علل و روش های درمان اختلال دوقطبی کلیک کنید.

  • افزایش انرژی مفرط که با کاهش احساس نیاز به خواب و بیش تحرکی مشخص می‌گردد
  • پرش فکر که با حرف زدن در مورد موضوعات مختلف و گوناگون خود را نشان می‌دهد
  • حرف زدن با سرعت زیاد و صدای بلند
  • احساس خودبزرگ بینی و داشتن تصورات غیر واقع بینانه از خود
  • افزایش سطح فعالیت‌های هدفمند در زمینه‌های مختلف
  • ناتوانی در بازداری تکانه‌ها که خود را در قالب انجام رفتارهایی نظیر ولخرجی، درگیری در روابط جنسی محافظت نشده و سرمایه گذاری بدون فکر نشان می‌دهد
  • برخی افراد در فاز مانیا هذیان و سایر علائم روان پریشی را نیز تجربه می‌کنند

 

 

6- افسردگی پسازایمانی

افسردگی پسازایمانی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی به عنوان یکی از مشخصه‌های افسردگی اساسی  تعریف شده است. طبق یافته‌های همه گیر شناسی این مشکل چیزی در حدود 3 تا 6 درصد بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از جمله علائمی که در طی اختلال افسردگی پسازایمانی تجربه می‌شود می توان به احساس غم و اندوه شدید در اکثر اوقات روز، احساس گناه، بی ارزشی، ناامیدی، کمبود انرژی، کاهش یافتن میل جنسی و اشتغال ذهنی با افکار مرگ، خودکشی و تمایل برای صدمه زدن به کودک اشاره کرد. البته بسیاری از این علائم با نوسانات هورمونی که پس از زایمان اتفاق می‌افتند در ارتباط‌اند و به مرور زمان با رسیدن هورمون‌ها به محدوده طبیعی بهبود می‌یابند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

7- کژتنظیمی خلق ایذایی

کژتنظیمی خلق ایذایی در حقیقت همان اختلال افسردگی است که در دوران کودکی و با علائم متفاوت بروز می‌یابد. در این شرایط کودکان معمولا مشکلات هیجانی خود را با فوران های مکرر خشم به صورت کلامی یا رفتاری نشان می‌دهند. این خشم ابراز شده با موقعیت و سطح رشدی کودک هم خوانی ندارد و حداقل به دفعات 3 بار در هفته تکرار می‌شود. در فاصله بین فوران‌های خشم نیز به طور مستمر کودک علائمی از عصبانیت و نارضایتی را از خود نشان می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا سندروم ملال پیش از قاعدگی نوعی افسردگی محسوب می شود؟

بله در آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی ملال پیش از قاعدگی به عنوان یکی از انواع اختلالات افسردگی مطرح شده است.   





:: برچسب‌ها: انواع افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: