مرور رابطه با چند سوال
نوشته شده توسط : ذهن نو

مرور رابطه از آن دسته موضوعاتی است که شاید بسیاری از ما تا پیش از اینکه مشکل جدی برای رابطه عاطفی‌مان پیش بیاید، توجهی به آن نداریم. هنگامی‌که در جریان یک رابطه قرار می‌گیریم صرفاً به اتفاقات اطراف‌مان توجه داریم و از نگاه کردن به کلیات یا تلاش برای برقراری ارتباط میان اتفاقات مختلف غافل می‌شویم. این موضوع باعث خواهد شد تا در شناخت بیشتر طرف مقابل و همین‌طور مشکلاتی که در رابطه وجود دارد دچار ضعف شویم. متخصصین مشاوره خانواده توصیه می‌کنند که اگر به سلامت رابطه عاطفی خود اهمیت می‌دهید، هرازگاهی با خود خلوت کرده و وضعیت رابطه‌تان را مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد پیش از جدی شدن مشکلات بتوانید برای آن‌ها راهکاری پیدا کنید، برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

 

 

منبع : مرور رابطه با چند سوال

10 سوال برای مرور رابطه

برای طرح سوال و مرور رابطه باید بدانید که به چه نکاتی توجه بیشتری داشته باشید. در غیر این‌صورت احتمالاً از مرور وضعیت ارتباطتان چیزی دستگیرتان نخواهد شد. براساس شرایط و خواسته‌های خود می‌توانید موضوعات مختلفی را مد نظر قرار دهید، اما ازجمله مهم‌ترین مسائلی که متخصصین خانواده معتقدند در تمامی روابط می‌بایست بررسی شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- آیا احساس رضایت می‌کنید؟

هدف همه ما از برقراری یک رابطه عاطفی این است که احساس رضایت و آرامش خاطر را تجربه کنیم. به همین خاطر اولین سؤالی که در مرور رابطه می‌بایست از خود بپرسید، این است که آیا در این رابطه آرامشی که می‌خواهید را به دست آورده‌اید؟ اگر در اکثر اوقات این آرامش وجود دارد پس شما در رابطه مناسبی قرار دارید، اما اگر احساس می‌کنید در رابطه‌تان احساس آرامش و رضایت وجود ندارد، بهتر است سعی کنید دلایل آن را پیدا کنید و برای برطرف کردن آن‌ها راهکارهایی را در نظر بگیرید.

 

 

2- مرور رابطه | هنوز هم به‌اندازه گذشته او را دوست دارم

در یک رابطه عاطفی مطلوب علاقه میان شما و شریک احساسی‌تان می‌بایست به‌مرور زمان افزایش پیدا کند یا حداقل در وضعیت قبلی ثابت بماند. اگر احساس می‌کنید به اندازه قبل به شریک احساسی‌تان علاقه ندارید یا فکر می‌کنید او مثل گذشته شما را دوست ندارد، بهتر است به این موضوع با دقت بیشتری توجه داشته باشید.

3- آیا به نظرات یکدیگر احترام می‌گذارید؟

تصمیم‌گیری راجع به موضوعات مختلف در رابطه شما چگونه اتفاق می‌افتد؟ آیا بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت می‌کنید و تصمیمات را بر اساس خواسته و نظر هر دو طرف می‌گیرید و یا نسبت به نیازها و خواسته‌های یکدیگر بی‌توجه هستید؟ بی‌توجهی به نظرات یکدیگر در رابطه می‌تواند باعث دلسردی یا مشکلات جدی دیگری میان شما و شریک احساسی‌تان باشد؛ به‌همین‌خاطر بهتر است برای تصمیم‌گیری در موضوعات مختلف نظر یکدیگر را جویا شوید.

 

 

4- اختلاف‌ها میان شما چگونه حل می‌شوند؟

بروز بحث و اختلاف در تمامی روابط غیرقابل‌اجتناب است. اما آنچه اهمیت دارد این است که اختلاف‌های میان‌تان را چگونه حل می‌کنید؟ آیا می‌توانید مشکلات‌تان را بدون ایجاد تنش برطرف کنید و یا آن‌قدر از کدورت‌هایتان صحبت نمی‌کنید تا به‌تدریج فراموش شوند؟

اختلاف و ناراحتی‌ها ازجمله مسائلی هستند که اگر مورد توجه قرار نگیرند می‌توانند مشکلات بسیاری را در رابطه شما ایجاد کنند و به همین خاطر رسیدگی به آن‌ها اهمیت بالایی دارد. در مرور رابطه‌تان می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشید و اگر احساس می‌کنید مشکلی در این زمینه وجود دارد سعی کنید با استفاده از راهکارهای مختلف و یا کمک گرفتن از مشاورین خانواده برای برطرف کردن آن اقدامی جدی انجام دهید.

5- مرور رابطه | چقدر برای هم زمان می‌گذارید؟

اینکه شما و شریک احساسی‌تان در طول روز چقدر وقت برای هم می‌گذارید، از جمله مسائلی است که می‌تواند کیفیت رابطه شما را مشخص کند. به همین خاطر به این موضوع دقت داشته باشید و از خود بپرسید تا چه حد برای طرف مقابل‌تان زمان می‌گذارید؟ آیا او نیز به بودن در کنار شما تمایل دارد یا این صرفاً شمایید که برای در کنار هم بودن برنامه‌ریزی می‌کنید؟

6- میزان رضایت جنسی چقدر است؟

رضایت جنسی یکی از تأثیرگذارترین مسائل در کیفیت رابطه عاطفی میان شما و همسرتان است. به همین خاطر این موضوع ازجمله نکاتی است که می‌بایست در مرور رابطه به آن توجه داشته باشید. آیا از تعداد دفعات و همین‌طور مدت‌زمان رابطه جنسیتان رضایت دارید؟ آیا به‌راحتی می‌توانید راجع به خواسته‌های جنسی خود با همسرتان صحبت کنید؟ اگر پاسخ شما به هریک از این سؤالات منفی است بهتر است برای بهبود آن‌ها با همسرتان صحبت کنید و یا اگر احساس می‌کنید مشکلات میان شما به هر دلیلی جدی‌تر از آن است که به‌تنهایی بتوانید آن‌ها را حل کنید از یک روانشناس متخصص در زمینهٔ مسائل جنسی کمک بگیرید. اگر هنوز نامزد هستید و یا در دوران آشنایی به سر می‌برید، می‌توانید از پکیج‌های آموزشی مرکز مشاوره ذهن نو برای بررسی آینده جنسی رابطه‌تان استفاده نمایید.

7- مرور رابطه با بررسی امیدواری نسبت به آینده رابطه

تا چه حد نسبت به آینده رابطه خود و سرانجام آن خوش‌بین هستید؟ آیا احساس می‌کنید مشکلات دیر یا زود باعث آسیب دیدن جدی رابطه احساسی شما و حتی جدایی می‌شوند و یا احساس می‌کنید می‌توانید مشکلات و شرایط موجود را مدیریت کرده و رابطه خود را با شریک احساسی‌تان ادامه دهید؟ برای اشنایی با نشانه های رابطه بی سرانجام کلیک کنید.

8- چقدر به صداقت یکدیگر اطمینان دارید؟

آیا تابه‌حال مشکلاتی نظیر خیانت یا پنهان‌کاری در رابطه شما اتفاق افتاده است؟ یکی از مهم‌ترین مسائلی که در یک رابطه می‌بایست مدنظر داشته باشید وجود اعتماد متقابل و باور به صداقت یکدیگر است. بااین‌حال علاوه بر مشکلات جدی که در این زمینه وجود دارد گاهی اوقات ما از ترس مخالفت‌های طرف مقابل حتی موضوعات ساده‌ای نظیر خرید یک لباس یا صحبت کردن با یک دوست را نیز از شریک احساسی‌مان پنهان می‌کنیم.

اگرچه معمولاً کسانی که این پنهان کاری‌ها را می‌کنند معتقدند چون آسیبی به رابطه یا طرف مقابل نمی‌زنند، رفتار آن‌ها ایرادی ندارد. بااین‌حال توجه داشته باشید که این موضوع در درجه اول نشان‌دهنده این است که شما و شریک احساسی‌تان نتوانسته‌اید بر سر موضوعات مختلف اعتماد یا توافق یکدیگر را جلب کنید و این می‌تواند تبدیل به مشکلی جدی میان شما شود و همچنین اگر به هر شکلی شریک احساسی‌تان از این موضوع آگاهی پیدا کند، اعتماد وی به شما آسیب خواهد دید.

9- تا چه میزان با یکدیگر همدلی دارید؟

شما در مواقع سخت با شریک احساسی‌تان چطور برخورد می‌کنید؟ آیا طرف مقابل متوجه لحظه‌هایی که شما نیاز به حمایت و محبت وی دارید هست؟ آیا در روزهای سخت زندگی می‌توانید روی حضور و حمایت شریک احساسی‌تان حسابی باز کنید و یا او در این مواقع شما را تنها خواهد گذاشت؟

10- مرور رابطه | آیا به‌راحتی می‌توانم نه بگویم؟

طبیعتا در هر رابطه‌ای اختلاف‌نظر هست، اما یکی از سؤالاتی که باید به آن پاسخ دهید این است که آیا می‌توانید نظر متفاوت خود را در رابطه بیان کنید و یا هنگامی‌که با موضوعی مخالف هستید بدون ترس از قهر و دلخوری مخالفت خود را بیان کنید؟

پس از مرور رابطه چه باید کرد؟

همان‌طور که گفته شد مرور رابطه و پاسخ به سؤال‌هایی نظیر آنچه مطرح کردیم به شما کمک خواهد کرد تا از کیفیت رابطه خود اطلاع پیدا کنید و همین‌طور بهتر بتوانید بفهمید در کدام قسمت از رابطه‌تان دچار مشکل هستید. به همین خاطر اگر با پاسخ به سؤال‌های بالا احساس کردید که مشکلی در رابطه شما وجود دارد می‌بایست برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

قدم اول : مشکلات را به‌درستی تشخیص دهید

اگر احساس می‌کنید در برخی زمینه‌ها رابطه شما دچار مشکل است در اولین قدم باید مشکلات و همین‌طور آنچه می‌خواهید به آن برسید را به‌دقت مشخص کنید. آیا واقعاً این مشکل وجود دارد و یا شما حساسیت بالایی نسبت به برخی رفتارها دارید؟ آیا شرایطی بوده که این مشکلات میان شما وجود نداشته و اگر چنین شرایطی بوده با خود به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزی در رابطه‌تان تغییر کرده است؟

قدم دوم : با طرف مقابل صحبت کنید

هنگامی‌که مشکل را به‌درستی شناسایی کردید، می‌بایست شریک احساسی‌تان را نیز در جریان فکر و احساستان قرار دهید و از او بخواهید تا با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف کنید. بااین‌حال دقت داشته باشید که در صحبت‌هایتان سعی نکنید طرف مقابل را محکوم کرده یا این احساس را در وی ایجاد کنید که می‌خواهید او را مقصر جلوه دهید. سعی کنید تا جای ممکن با محبت و آرامش و همین‌طور استفاده از جملاتی مانند (من احساس می‌کنم…..) یا (فکر می‌کنم بهتر باشد اگر…..) صحبت کنید.

قدم سوم : ایجاد تغییرات رفتاری

هر رفتاری باعث ایجاد عکس‌العمل‌هایی در دیگران خواهد شد. به همین خاطر اگر از رفتاری در شریک احساسی‌تان ناراحت هستید، بهتر است کمی هم به رفتارهای خود دقت کنید و به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزی در رفتارتان باعث بروز چنین مشکلاتی شده است؟ آیا بی‌توجهی شما به شریک احساسی‌تان و نیازهای وی یا حتی حضور و توجه همیشگی‌تان می‌تواند دلیلی برای بروز این مشکلات باشد؟ هنگامی‌که متوجه مشکلات رفتاری خود شدید می‌توانید با تغییر آن‌ها شرایط رابطه خود را نیز بهبود ببخشید.

قدم چهارم : کمک گرفتن از مشاورین خانواده

گاهی اوقات مشکلات رابطه به‌گونه‌ای نیست که به‌تنهایی بتوانیم آن‌ها را حل کنیم. ممکن است شریک احساسی‌تان هیچ کمکی برای تغییر شرایط به شما نکند و یا شاید اصلاً نتوانیم دلیل ناراحتی خود را پیدا کنیم. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور برای برطرف کردن مشکلات پیش‌آمده کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا با توجه به سبک شخصیتی خود و شریک احساسی‌تان راهکارهایی را برای بهبود رابطه پیدا کنید.

حتی در شرایطی که همه‌چیز میان شما و شریک احساسی‌تان در وضعیت مناسبی قرار دارد، شما می‌توانید با کمک مشاورین خانواده کیفیت رابطه عاطفی خود را بهبود ببخشید. همچنین اگر احساس می‌کنید مشکلات شخصیتی نظیر کمبود اعتمادبه‌نفس، بدبینی یا ترس از تنهایی در شما یا شریک عاطفی‌تان باعث بروز مشکل شده، می‌توانید با کمک مشاورین برای درمان آن‌ها اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مرور رابطه چه اهمیتی دارد؟

هنگامی‌که به رابطه خود از بیرون نگاه می‌کنید متوجه مشکلات و نقاط ضعف و قوتی می‌شوید که ممکن است در جریان رابطه متوجه آن‌ها نباشید. از این طریق شما می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید که چه اتفاقاتی در اختلافات میان شما و شریک احساسی‌تان نقش بیشتری دارند و می‌توانید برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

برای مرور رابطه می‌بایست به چه نکاتی توجه کنیم؟

وجود احساس آرامش و رضایت خاطر از حضور در رابطه، نحوه حل کردن اختلافات، توجه هریک از طرفین به خواسته‌های یکدیگر و همین‌طور امیدواری به آینده یک رابطه ازجمله مسائلی هستند که می‌بایست به آن‌ها توجه کنید.

 




:: برچسب‌ها: مرور رابطه با چند سوال ,
:: بازدید از این مطلب : 680
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: