رشد مغز نوجوان از نظر روانشناختی
نوشته شده توسط : ذهن نو

ی از بزرگسالان ضعیف‌تر است. علت آن هم این است که پردازش اطلاعات در مغز آن‌ها بیشتر توسط ساختاری به نام آمیگدال انجام می‌شود. این ساختار مسئول پردازش هیجانات در انسان است. این در حالی است که بزرگسالان بیشتر از قسمت پیشانی مغز خود بهره می‌برند که این بخش مسئول تفکر منطقی است.

همچنین آن بخشی که احساسات و تصمیم گیری را پیوند می‌دهد، هنوز در سنین نوجوانی در حال رشد و تکامل است. به همین خاطر نوجوانان در تصمیمات خود بیشتر تابع احساساتشان هستند و کمتر بر قوه منطق تکیه می‌کنند.

منبع : رشد مغز نوجوان از نظر روانشناختی

 

 

رشد مغز در نوجوانی تا چه زمانی ادامه دارد؟

بررسی‌ها نشان می دهد که رشد مغزی و در راستای آن افزایش عملکرد در حوزه‌های قضاوت، تصمیم گیری، تفکر منطقی، بازداری و کنترل هیجانات تا 25 سالگی ادامه دارد. در نتیجه می‌توان گفت فرایند رشدی که از نوجوانی آغاز می‌گردد تا اوایل بزرگسالی ادامه خواهد داشت. برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

در دوران نوجوانی چه اتفاقاتی برای مغز می افتد؟

در سنین نوجوانی مغز انسان از نظر ساختاری با تغییرات شگرفی مواجه می‌شود. این تغییرات تا حد زیادی تحت تاثیر نوسانات هورمونی و تجربیات محیطی قرار دارند. در طی فرایند تغییر، نورون‌های عصبی مسیرهای اطلاعاتی جدیدی را کشف می‌کنند که به شاهراه‌های اطلاعاتی ختم می‌شوند.

در مقابل برخی مسیرهای قدیمی از بین می‌روند و در اصطلاح علمی هرس می‌گردند. به موازات این اتفاقات فرد به مرور از نظر روانشناختی تغییراتی را در خود احساس می‌کند. برای مثال کودک دیروز درمی‌باید که می‌خواهد دیگران او را به عنوان یک بزرگسال بشناسند و هویتی مستقل برایش قائل شوند.

همچنین این تغییرات به تحولاتی در شخصیت او نیز می‌انجامند و باعث می‌شوند دیگران احساس کنند که نوجوان در دوران بلوغ به اندازه کافی از ثبات برخوردار نیست یا تنوع طلبی بیشتری پیدا کرده است.

تکامل مغز در انتهای نوجوانی 

با رسیدن به سنین 20 سالگی مغز نوجوان کم کم به ساختار بزرگسالی نزدیک می‌شود. در این شرایط بین عملکرد قسمت پیش پیشانی مغز و لیمبیک نوعی تعادل شکل می‌گیرد که باعث می‌شود انسان به مرور زمان بتواند همزمان به طور متوازنی از نیروی عقل و احساسات خود استفاده کند و به طور افراطی تحت تاثیر یکی از آن‌ها نباشد.

 

بیشتر بخوانید : تربیت نوجوان

 

چگونه به رشد مغز نوجوان کمک کنیم؟

نوع تغذیه، عادات رفتاری و سبک زندگی نوجوان می‌تواند در سرعت و نحوه رشد نوجوان بسیار موثر باشد. برای مثال خوردن برخی مواد غذایی از طریق کمک به فرایند میلین دار کردن سلول‌های عصبی فرایند رشد مغزی را تسهیل می‌کنند از جمله این غذاها باید به خوردن غذاهای حاوی امگا 3 به خصوص ماهی اشاره کرد.

در عوض مصرف مواد مخدر و الکل در سنین حساس نوجوانی با مختل کردن فرایند رشدی تاثیرات بلند مدتی را بر مغز فرد به جای می‌گذارند و منجر به اختلالات مزمنی می‌شوند.

توصیه هایی برای رشد مغز به نوجوانان

بسیار اهمیت دارد که در این دوران در نوع رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید، بیشتر به سلامتی‌‌تان اهمیت دهید و از مصرف هرگونه ماده مخدر و نوشیدنی الکلی بپرهیزید. گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش، ورزش کردن، داشتن دوستان خوب، شرکت در کلاس‌های آموزشی، گذراندن اوقات فراغت به روش‌های سالم، داشتن ارتباط مناسب با والدین و بهره مند شدن از تجربیات آن‌ها در ضمن یک رابطه عاطفی صمیمی از جمله دیگر فاکتورهایی است که می‌تواند در رشد مغز نوجوان تاثیرگذار باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

پدر و مادرها چگونه می توانند به رشد مغز فرزندشان در نوجوانی کمک کنند؟

سهم والدین در این مورد این است که رابطه‌ای صمیمی و گرم با فرزندانشان برقرار کنند و بتوانند نیازها و خواسته‌های آن‌ها را در این دوران بشناسند. هرچقدر که تنش‌های میان والد و فرزند بیشتر باشد انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با اضطراب و افسردگی فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهند که می‌تواند آثار روانشناختی بلند مدتی را برای نوجوان به همراه بیاورد. اگر در زمینه رفتار با نوجوان مشکلات زیادی را تجربه می‌کنید بهتر است از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

 




:: برچسب‌ها: رشد مغز نوجوان از نظر روانشناختی ,
:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: