مادر داماد در خواستگاری چه سوالاتی می پرسد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

مادر داماد در خواستگاری و به نتیجه رسیدن آن ازدواج نقش بسیار مهمی دارد. مادر پسر با داشتن شناختی از فرزندش و ارتباط راحت‌تر با خانواده عروس می‌تواند سوالاتی را مطرح کند تا پی به درستی وصلت ببرد. معمولا دختران جوان در جلسات خواستگاری نگران سوال‌هایی هستند که خانواده داماد از آن‌ها می‌پرسند. در حالی که نگرانی نباید وجود داشته باشد چرا که والدین هر دو طرف نگران سرنوشت فرزندشان هستند، بنابراین از اینکه درباره برخی مسائل که در خواستگاری به طور شفاف صحبت می‌شود، دلگیر نشده و سعی کنید پاسخی مناسب و در عین حال صادقانه بدهید. در ادامه به برخی سوالاتی که مادر داماد معمولا مطرح می‌کند پرداخته‌ایم.

منبع : مادر داماد در خواستگاری

نقش مادر داماد در انتخاب عروس و خواستگاری

در فرهنگ و جامعه ایرانی از دیرباز بسیاری از پسران هنگامی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، این امر را به مادرشان واگذار می‌کنند. مادران نیز با ملاک‌های ذهنی خود و با در نظر گرفتن شناختی که از روحیه فرزندشان دارند، برای خواستگاری پا پیش می‌گذارند.

البته این روش سنتی برای ازدواج امروزه کمتر مرسوم است. در جامعه امروزی پسران نقش پررنگ تری در انتخاب همسر خود ایفا می‌کنند و در اکثر موارد در تلاشند انتخابشان حاصل نظر شخصی و مشورت با والدین باشد. اما به طور کل می‌توان گفت هنوز هم مادر داماد یکی از افراد بسیار تاثیرگذار در شکل گیری ازدواج است و نظرات و عقاید او می‌تواند تا حد زیادی مسیر زندگی زوجین را تحت تاثیر خود قرار دهد.

سوالات مادر داماد برای کسب آشنایی با عروس در خواستگاری

مادر داماد اغلب قبل از اینکه برای خواستگاری اقدام کند تلاش می‌نماید به یک شناخت کلی از دختر مورد نظر و خانواده او دست پیدا کند. او در این مرحله معمولا از اطرافیان خانواده دختر سوالات خود را می‌پرسند. پرسش‌های او معمولا پیرامون مواردی نظیر سن و سال دختر، ویژگی‌های ظاهری او، سطح تحصیلات و جایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده او هست.

 

بیشتر بخوانید : سوالات قبل از ازدواج

 

سوالات مادر داماد درباره زندگی مورد انتظار عروس در خواستگاری

در جلسه خواستگاری پس از کسب شناخت اولیه، خانواده‌ها در مورد موضوعات جدی‌تری صحبت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در همین راستا باید مشخص شود، توقعات و انتظاراتی است که طرفین از ازدواج دارند. مادر داماد در این زمان می‌تواند درباره میزان مهریه مورد نظر عروس، مقدار شیربها، انتظاراتی که از نحوه برگزاری مراسم عروسی دارد و سایر مخارجی که داماد باید متحمل شود سوال بپرسد.

علاوه بر این موارد مادر داماد می‌تواند در مورد انتظاراتی که عروس پس از آغاز زندگی مشترک از خانواده همسر دارد نیز پرس و جو کند، تا در آینده بتواند با عروس خود رابطه رضایتمندانه‌تری داشته باشد و از بروز سوء تفاهم‌های معمول پیشگیری نماید.

سوالات مادر داماد در مورد میزان ارتباطات

نحوه و میزان ارتباط با خانواده همسر یکی از چالش‌های بسیار رایجی است که خیلی از زن و شوهرها را درگیر خود می‌کند. چراکه برخی از زنان دوست ندارند ارتباط زیادی با خانواده شوهر خود داشته باشند و نمی‌توانند به همان میزان که با خانواده پدری خود رفت و آمد می‌کنند با والدین همسرشان نیز معاشرت داشته باشند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که زوجین پیش از ازدواج در این مورد به توافق برسند.

همچنین مادر داماد نیز می‌تواند در مورد این موضوع در جلسه خواستگاری از عروس آینده خود سوال بپرسد و دیدگاه او را در این زمینه جویا شود. البته این مسئله طبیعی است که طرفین در همان ابتدای امر نمی‌توانند برخوردی کاملا یکسان با خانواده‌ها داشته باشند و طول می‌کشد تا میان آن‌ها صمیمیت شکل بگیرد، اما شما در جلسه خواستگاری می‌توانید به طور کلی به نگاه خانم در مورد معاشرت با خانواده‌ها پی ببرید و ببینید تا چه حد این نگاه به نظر شما نزدیک است.

برخی خانواده‌ها حد و مرزی بسیار بسته دارند و معاشرت را در حد محدود می‌پسندند و برخی دیگر تا حد زیادی به یکدیگر وابسته هستند و دائما با یکدیگر در تماس‌اند. اگر افراد از دو خانواده با سبک ارتباطی متفاوت زیر یک سقف قرار بگیرند، مسلما پس از مدتی با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه خواهند شد.

سوالات مادرداماد در مورد مسائل مرتبط با خانه‌داری

یکی از دغدغه‌های بسیاری از مادرها این است که عروسشان در امر خانه داری فرد مدیر و مدبری باشد و حتی اگر شاغل است بتواند مسائل کاری و اموری مرتبط با خانه را خوبی مدیریت نماید. از همین رو اکثر مادران در جلسات خواستگاری از عروس اینده خود در مورد موضوعات مرتبط با خانه داری، مهارت‌ها و توانمندی ها در این زمینه و مسائل مرتبط با نگهداری فرزندسوال می‌پرسند.

کوتاه سخن

در صورتی که والدین انتخاب و ازدواج را بر عهده خودتان گذاشته‌اند، بهتر است در مورد مسائل ذکر شده بیاندیشید و قبل از ازدواج در مورد آن‌ها با همسر آینده‌تان به یک نقطه نظر مشترک برسید. مشاوره قبل از ازدواج به شما و خانواده‌تان برای تصمیم گیری کمک شایانی خواهد کرد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا خدمات مشاوره پیش از ازدواج در زمینه افزایش شناخت خانواده ها از عروس یا داماد آینده نیز تاثیرگذار هستند؟

بله، جلسات مشاوره پیش از ازدواج می توانند با حضور خانواده ها و به صورت خانواده درمانی برگزار شوند. در این جلسات درمانگر به افراد می‌آموزد که چگونه در ارتباطی سالم با یکدیگر قرار بگیرند و چگونه از ویژگی‌های شخصیتی و روانشناختی هم آگاه شوند.

 




:: برچسب‌ها: مادر داماد در خواستگاری ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: