ترک قرص خواب
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک قرص خواب بدون مشورت با متخصص آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. مصرف این داروها نباید به طور خودسر صورت بگیرد، به هر نحوی که دچار اعتیاد به داروهای خواب آور شده‌اید، باید برای قطع داروها نظر متخصصان را جویا شوید و به کمک آن‌ها داروها را قطع یا جایگزین نمایید. متخصصان روانشناسی با رویکرد درمان بدون دارو، کمک می‌کنند تا بتوانید علاوه بر تنظیم سیکل خواب، کیفیت خواب‌تان را نیز بالا ببرید. در ادامه به روش‌های موثر در ترک قرص خواب پرداخته‌ایم.

منبع : ترک قرص خواب

پیش از درمان نوع قرص خواب مشخص شود

کیفیت خواب موضوعی است که می‌‎تواند سلامت انسان را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. اکثر کسانی که خواب خوبی ندارند در طول روز سطح استرس بالایی را گزارش می‌دهند و از نظر خلقی ناراحتی‌هایی را تجربه می‌کنند. برای درمان این وضعیت در قدم اول درمان‌های غیردارویی پیشنهاد می‌شود.

برای مثال روانشناسان از طریق آموزش فنون خودآرام سازی نظیر ریلکسیشن، مراقبه و تکنیک‌های ذهن آگاهی تلاش می‌کنند سطح تنش مراجع را کاهش داده و در نتیجه تجربه خواب راحت را تسهیل نمایند. با این حال در مواردی که روان‌درمانی پاسخگو نبوده یا اضطراب‌های شدید مانع از ادامه روند درمان می‌شوند، استفاده از قرص‌های خواب توصیه می‌گردد. قرص‌های خواب معمولا داروهای ضد اضطرابی بنزودیازپینی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به دیازپام، آلپرزوالام، اگزازپام و کلردیازپوکساید اشاره کرد.  

نحوه عملکرد داروهای خواب

این داروها با تضعیف فعالیت سیست عصبی مرکزی سطح هوشیاری مغز را پایین آورده، فعالیت سیستم سمپاتیک را کم می‌کنند و در نهایت منجر به احساس خواب آلودگی می‌شوند. با این حال از آنجایی که این داروها قابلیت ایجاد وابستگی جسمانی و اعتیادآوری دارند، باید با ملاحظه بسیار و تحت نظر متخصص مصرف شوند.

ترک ناگهانی قرص خواب

خیلی‌ها از تفاوت قرص‌های خواب با سایر قرص‌ها آگاهی ندارند. از همین رو به محض اینکه مشکل خوابشان برطرف شد یا سطح اضطرابشان پایین آمد اقدام به قطع سرخود این داروها می‌کنند. این در حالیست که اکثر قرص‌های خواب منجر به بروز نوعی وابستگی جسمانی در انسان می‌شوند. قطع ناگهانی آن‌ها با علائم جسمانی و روانی ناخوشایندی همراه خواهد شد که به آن سندروم محرومیت از مواد گفته می‌شود.

در این شرایط ممکن است که علائمی نظیر استرس، بی‌قراری، تشدید بیخوابی، سردرد، افزایش تحریک پذیری، بالا رفتن ضربان قلب، حالت تهوع، لرزش دست، بروز علائم افسردگی ، حملات پنیک و تشنج را تجربه کنید. از همین رو بسیار اهمیت دارد که قبل از قطع قرص خواب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی در مورد اعتیاد به قرص خواب

همانطور که گفته شد داروهای ضداضطرابی که به قرص‌های خواب مشهور هستند، قابلیت اعتیادآوری دارند. متاسفانه برخی افراد که درگیر اضطراب‌های مزمن‌اند و یا از روش‌های سالم نمی‌توانند هیجانات منفی خود را کنترل کنند، به مصرف بی‌رویه این داروها روی می‌آورند. مصرف کننده پس از مدتی متوجه می‌شود که استفاده از همان دوزهای قبلی اثرات گذشته را ندارد، در نتیجه مجبور می‌شود که میزان مصرف خود را به مرور افزایش دهد و همین مسئله به مرور منجر به تشدید اعتیاد می‌گردد.

اگر دچار اعتیاد به این قرص‌ها شده‌اید هرگز برای ترک آن‌ها به طور ناگهانی اقدام نکنید. زیرا همانطور که گفته شد ممکن است با سندروم محرومیت مواجه شده و در نتیجه درگیر علائم جسمانی و روانی جدی شوید. از همین رو پیش از هرکاری ابتدا به یک متخصص سلامت روان نظیر روانشناس یا روانپزشک مراجعه کرده و میزان مصرف قبلی داروی خود را با او در میان بگذارید. درمانگر با توجه به شدت اعتیاد و میزان مصرف دارو یک برنامه مناسب برای ترک را در اختیار شما قرار خواهد داد.

روش های ترک اعتیاد به قرص خواب

در صورت بروز اعتیاد به قرص‌های خواب روش‌های متعددی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند از شر وابستگی جسمانی و روانی به این دارو خلاص شوید. در مرحله اول متخصص برنامه دقیقی برای سم‌زدایی دارو از بدن در اختیارتان قرار می‌دهد. در نظر داشته باشید که سم زدایی به معنای ترک اعتیاد نیست، بلکه تازه آغاز راه است.

زیرا مواد اعتیادآور منجر به بروز تغییراتی در مدارهای مغزی می‌شوند که در طولانی مدت روی شما اثرگذاشته و از همین رو منجر به بروز علائمی مثل وسوسه و لغزش‌های مکرر می‌شوند. در نتیجه باید در کنار سم‌زدایی از روان درمانی نیز کمک بگیرید. جلسات روان درمانی با روانشناس می‌تواند به سه صورت فردی، گروهی و خانوادگی برگزار شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از جلسات گروهی یا خانوادگی به صورت روش‌های تکمیلی در کنار جلسات فردی اثربخشی درمان را دو چندان می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لازم است به یک مرکز مشاوره معتبر مراجعه کرده و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد، افسردگی و اضطراب می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا برای ترک قرص خواب مراجعه به متخصص ضروری است؟

بله، قرص‌های خواب می‌توانند وابستگی جسمی و روانی ایجاد کنند. از همین رو در صورت قطع سرخود و ناگهانی ممکن است به بروز علائم ناخشایندی نظیر بی‌قراری، تپش قلب، حالت تهوع و تشنج بیانجامند. در نتیجه باید حتما برای آگاهی از نحوه کنار گذاشتن آن‌ها ابتدا با یک متخصص مشورت نمایید.

 




:: برچسب‌ها: ترک قرص خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: