نوشته شده توسط : ذهن نو

طرحواره محرومیت هیجانی را می‌توان یکی از شایع‌ترین طرح‌واره‌های معیوب در ذهن فرد دانست. کسانی که با این طرح‌واره درگیر هستند معمولاً احساس می‌کنند که اطرافیان به آن‌ها محبتی ندارند، هیچ‌کس در شرایط سخت از آن‌ها حمایت نمی‌کند و یا هیچ‌کس حرف‌هایشان را نمی‌فهمد. باور به این مسائل باعث می‌شود که فرد نسبت به دیگران احساس خشم و ناراحتی داشته باشد و حتی در بسیاری از مواقع خود را به‌طورکلی از روابط اجتماعی کنار بکشد. سرد و بی‌توجه بودن مادر در دوران کودکی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شکل‌گیری طرحواره محرومیت هیجانی در فرد می‌شود. بااین‌حال با توجه به اهمیت برخورداری از روابط اجتماعی و سیستم حمایتی در سلامت روان هر فرد بهتر است در شرایطی که احساس می‌کنید این طرح‌واره در شما یا هریک از نزدیکانتان وجود دارد برای درمان آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

منبع: طرحواره محرومیت هیجانی چه نشانه هایی دارد؟

منظور از طرح‌واره چیست؟

پیش از پرداختن به طرح‌واره محرومیت هیجانی باید به این سؤال پاسخ دهیم که طرح‌واره چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ همه ما انسان‌ها از نخستین سال‌های کودکی و زمانی که قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط را پیدا می‌کنیم به دنبال ایجاد یک چهارچوب ذهنی در ارتباط با خود و محیط اطرافمان هستیم که بر اساس آن بتوانیم اتفاقات جهان را پیش‌بینی کنیم. این ساختار که بر اساس تجارب هر فرد ساخته می‌شود را طرح‌واره می‌نامیم. برای مثال هنگامی‌که یک کودک متوجه می‌شود اگر پرخاش کند می‌تواند به خواسته‌های خود دست پیدا کند این تصور در وی شکل گرفته و او همواره از این رفتار برای دستیابی به آنچه می‌خواهد استفاده خواهد کرد.

طرح‌واره‌ها عمیق‌ترین بخش از ساختار ذهنی هر فرد را تشکیل می‌دهند که تمامی تصورات و باورهای دیگر فرد و همین‌طور الگوهای روابط اجتماعی وی بر این اساس ایجاد خواهد شد. به همین خاطر توجه به این باورها و تلاش برای تغییر طرح‌واره‌های ناکارآمد از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. با توجه به اینکه طرح‌واره‌ها از سنین ابتدای کودکی شکل می‌گیرند و رفتار والدین با کودک یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در آن‌هاست بهتر است در ارتباط با تربیت فرزندتان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

نشانه های طرحواره محرومیت هیجانی

طرحواره محرومیت هیجانی به این معناست که فرد احساس می‌کند در روابط اجتماعی موردتوجه و محبت دیگران قرار نمی‌گیرد و به همین خاطر معمولاً احساس خشم و ناراحتی بسیاری را نسبت به اطرافیان در خود احساس می‌کنند. به‌طورکلی سه نوع طرح‌واره محرومیت وجود دارد.

باور به محرومیت از محبت

کسانی که این تصور را در ذهن دارند احساس می‌کنند اطرافیان به میزانی که باید نسبت به آن‌ها محبت ندارند، رفتارها و کلام محبت‌آمیز در برخورد اطرافیان با آن‌ها وجود ندارد و به‌طورکلی احساس می‌کنند هیچ‌کس آن‌ها را دوست ندارد.

باور به محرومیت هیجانی از همدلی

افراد دارای محرومیت هیجانی احساس می‌کنند از دریافت همدلی محروم هستند تصور می‌کنند که هیچ‌کس حاضر نیست صحبت‌های آن‌ها را بشنود، در روزهای سخت همراهشان باشد و یا هیچ‌کس احساسات آن‌ها را درک نمی‌کند.

باور به محرومیت از حمایت

همه ما نیاز داریم که در روزهای سخت زندگی به اطرافیان تکیه کنیم و باور داشته باشیم که دیگران ما را تنها نخواهند گذاشت. بااین‌حال کسانی که دچار طرحواره محرومیت هیجانی از نوع حمایت هستند احساس می‌کنند که وضعیت زندگی آن‌ها برای دیگران اهمیتی ندارد و در شرایط سخت هیچ‌کس حاضر نیست به آن‌ها کمک کند.

نشانه‌های فعالیت طرحواره محرومیت هیجانی

طرح‌واره محرومیت معمولاً به‌راحتی در رفتار و عقاید این افراد قابل‌تشخیص است. البته به این موضوع توجه داشته باشید که تشخیص قطعی فعالیت این طرح‌واره و تصمیم برای درمان آن صرفاً می‌بایست زیر نظر متخصص روانشناسی صورت بگیرد و درصورتی‌که این نشانه‌ها در شما یا هریک از اطرافیان وجود دارد بهتر است برای بررسی بیشتر با یک روانشناس دراین‌باره صحبت کنید. از مهم‌ترین نشانه‌های طرحواره محرومیت هیجانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این افراد معمولاً خود را از روابط اجتماعی کنار می‌کشند و یا ارتباطاتشان چندان‌که باید عمیق نیست.
  • آن‌ها در روابط خود کمتر از خودشان صحبت می‌کنند و بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات از دیگران هستند.
  • این افراد اعتقاد دارند که هیچ‌کس را ندارند که در شرایط سخت به آن‌ها همفکری داده و برای حل مشکلات کمکشان کند.
  • این بیماران معمولاً برای دریافت محبت یا کمک از هیچ‌کس تقاضا نمی‌کنند و حتی گاهی این کار را برخلاف قدرت و توانایی خود می‌دانند.
  • انتخاب افراد برای روابط اجتماعی در این بیماران معمولاً در جهت تأیید این باور است که دیگران توجهی به آن‌ها ندارند. به همین خاطر معمولاً با افرادی سرد و بی‌توجه وارد رابطه می‌شوند.
  • این افراد از روابط صمیمی و عاطفی دوری می‌کنند. معمولاً تمایلی به بوسیده شدن یا در آغوش گرفتن دیگران ندارند.

دلایل ایجاد طرحواره محرومیت هیجانی

به‌طورکلی طرح‌واره‌ها در تمامی افراد از سنین کودکی شکل می‌گیرند و به همین خاطر برای پیدا کردن دلایل ایجاد طرح‌واره محرومیت نیز می‌بایست به تجربیات کودکی فرد توجه کرد. با توجه به اثرات منفی که طرحواره محرومیت می‌تواند در سلامت روحی و ارتباطات فرد باقی بگذارد بهتر است برای تربیت فرزندانتان از یک مشاور کودک کمک بگیرید تا ناخواسته باعث شکل‌گیری این طرح‌واره یا سایر باورهای منفی در وی نشوید. از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد طرح‌واره محرومیت در فرد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بزرگ شدن در خانواده‌ای که نسبت به کودک و نیازهای وی توجه چندانی نداشته‌اند.
  • ناآگاهی مادر از کودک و شرایط روحی وی که باعث می‌شود او نداند فرزندش در شرایط مختلف چه احساسی دارد و درنتیجه نمی‌تواند با وی همدلی داشته باشد.
  • مشکلات شخصیتی والدین که باعث می‌شود کودک آن‌ها را پناهگاهی برای دریافت حمایت و کمک نداند.
  • بی‌توجهی والدین به پرورش احساس استقلال و توانایی در کودک خود یا جهت‌دهی به وی.

درمان طرحواره محرومیت هیجانی

با توجه به اینکه طرح‌واره‌ها عمیق‌ترین بخش در نظام فکری هر فرد هستند معمولاً به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را در ذهن خود تغییر دهید. به عبارتی می‌توان گفت در بسیاری از مواقع فرد اصلاً اطلاعی راجع به طرز فکر اشتباه خود ندارد و به دلایل دیگری ازجمله احساس تنهایی یا نارضایتی از روابط اجتماعی برای درمان مراجعه می‌کند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای درمان طرح‌واره محرومیت انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ایجاد بینش

در بسیاری از موارد فرد هیچ آگاهی نسبت به باورهای اشتباهی که در حال ایجاد مشکلات برای وی هستند ندارد. آن‌ها احساس می‌کنند هیچ مشکلی ندارند و این دیگران هستند که به هر دلیلی با آن‌ها بدرفتاری کرده‌اند و یا حتی تنهایی خود را دلیلی بر استقلال و قدرت خود می‌دانند. به همین خاطر نخستین قدم برای درمان طرح‌واره محرومیت این است که درمانگر فرد را نسبت به تفکرات اشتباه خود آگاه کند.

تغییر در نظام فکری بیمار

کسانی که دارای طرحواره محرومیت هیجانی هستند معمولاً به سبب فعالیت این طرح‌واره افکار و تصورات اشتباهی راجع به محیط اطراف در ذهن دارند. برای مثال آن‌ها فکر می‌کنند بیان احساسات یا تقاضای کمک از دیگران رفتار ناپسندی است که هرگز نباید مرتکب آن شوند. به‌نوعی آن‌ها تصور می‌کنند این رفتار می‌تواند نشانه ضعف آن‌ها باشد. در طی جلسات درمانی به فرد کمک می‌شود تا این باور و همین‌طور سایر خطاهای فکری خود را شناسایی کرده و آن‌ها را با افکار سالم‌تری جایگزین نماید.

آموزش‌های رفتاری

برخی از مواقع بیماران نیاز دارند تا علاوه بر تغییر برخی از باورها و افکارشان رفتارهای خاصی را نیز آموزش ببینند. برای مثال ممکن است فرد در نحوه بیان احساسات خود اشتباهاتی داشته باشد و به همین خاطر نتواند از دیگران محبت یا همدلی دریافت کند. گاهی اوقات نیز فرد با اصول برقراری روابط اجتماعی آشنا نیست و این موضوع باعث می‌شود که نتواند ارتباط مناسب و محبت و حمایت را دریافت کند. به همین خاطر درمانگران آموزش‌های مناسبی را برای این افراد در نظر می‌گیرند تا فرد بتواند روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان انواع مشکلات می‌توانید در هر زمان از روز برای روان درمانی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

طرحواره محرومیت به چه دلایلی در فرد شکل می‌گیرد؟

بی‌توجهی و رفتار سرد والدین یا مشکلات شخصیتی که باعث می‌شود کودک نتواند روی والدین به‌عنوان تکیه‌گاهی امن حساب کند ازجمله دلایلی هستند که می‌تواند باعث ایجاد طرح‌واره محرومیت در فرد شود.

برای درمان طرحواره محرومیت هیجانی چه باید کرد؟

اگر نشانه‌های این طرح‌واره را در خود یا هریک از اطرافیان احساس می‌کنید بهتر است برای دریافت تشخیص قطعی و شروع درمان از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. اگر به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری به مراکز درمانی را ندارید می‌توانید با استفاده از مشاوره تلفنی اطلاعات خود را راجع به شرایط موجود کامل کنید و سپس تصمیم بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: طرحواره محرومیت هیجانی چه نشانه هایی دارد؟



:: برچسب‌ها: طرحواره محرومیت هیجانی چه نشانه هایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا ازدواج با فرد سیگاری تصمیم درستی است؟ به خواستگار سیگاری جواب مثبت بدهم؟ بسیاری از افراد وقتی متوجه این موضوع می‌شوند که همسر آینده شان سیگار می‌کشد از ازدواج با او منصرف می‌شوند، در مقابل برخی دیگر اصلا به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و به عنوان یک ملاک برای ازدواج به آن نگاه نمی‌کنند. اما آیا واقعا سیگار کشیدن همسر می‌تواند مسئله مهم و تهدید کننده‌ای برای زندگی زناشویی باشد؟ در جواب به این پرسش پیش از هر چیز باید با آثار سیگار در زندگی فرد آشنا شوید. از جمله مهم ترین آثار و پیامدهای سیگار می‌توان به افزایش ریسک بیماری‌های تنفسی در اطرافیان، بروز تغییراتی در ظاهر فرد به مرور زمان و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان اشاره کرد. برای کسب اطلاع از نحوه دریافت مشاوره قبل ازدواج کلیک کنید.

منبع: خواستگار سیگاری | مشکلات ازدواج با فرد سیگاری چیست؟

ازدواج با فرد سیگاری و چالش‌های مرتبط با آن

بسیاری از افراد در مشاوره قبل از ازدواج این موضوع را مطرح می‌کنند که در مورد سیگار کشیدن همسر آینده شان نگران هستند و همین موضوع باعث می‌شود که در تصمیم گیری مردد باشند. برای اینکه بدانید ازدواج با فرد سیگاری برای شما مشکل ساز می‌شود یا خیر لازم است که در ابتدا چالش‌هایی که این مسئله ممکن است در زندگی شما ایجاد کند را بشناسید. ما در ادامه به مهم ترین چالش‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- تاثیر دود سیگار بر اطرافیان

سیگار کشیدن فرد فقط به خود او آسیب نمی‌رساند بلکه افراد نزدیکی که در معرض  دود قرار می‌گیرند نیز تا حد زیادی در برابر بیماری‌های مختلف نظیر مشکلات ریوی و سرطان آسیب پذیر می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکانی که در سنین پایین در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند بیش از سایرین دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که قبل از ازدواج در مورد اینکه همسرتان در محیط های بسته نظیر خانه سیگار نکشد صحبت کنید و بررسی کنید او چقدر می‌تواند میزان مصرف سیگار خود را کنترل نماید.

بیشتر بخوانید : ویژگی های رفتاری در ازدواج

2- الگوسازی رفتاری برای فرزندان از چالش‌های ازدواج با فرد سیگاری

پدر و مادر، بزرگ ترین الگوهای رفتاری برای فرزندان هستند. وقتی بچه‌ها مشاهده می‌کنند که والدینشان در زمان ناراحتی یا عصبانیت به سیگار کشیدن پناه می‌برند به درستی مهارت مدیریت هیجان را یاد نمی‌گیرند. در واقع پدر یا مادر با رفتار سیگار کشیدن به طور غیر مستقیم به فرزندانشان این پیغام را منتقل می‌کنند که برای حل احساسات ناخوشایند باید به راهکارهای موقتی و ناسالم روی آورد. به همین خاطر بچه‌هایی که والدین سیگاری دارند بیش از دیگران امکان دارد که به سمت این رفتار گرایش پیدا کنند.

3- ایجاد تغییراتی در ظاهر

باید این موضوع را در نظر بگیرید که مصرف سیگار به مرور زمان در ظاهر و چهره فرد تغییراتی را ایجاد می‌کند. برای مثال زردی دندان‌ها، کاهش وزن مفرط، ریزش مو و پیری پوست از جمله عوارض رایج سیگار کشیدن هستند که در بلند مدت خود را نشان می‌دهند. اگر ظاهر و آراستگی همسر آینده برایتان اهمیت بسیاری دارد لازم است در تصمیم گیری برای ازدواج با فرد سیگاری دقت بیشتری به خرج دهید. 

4- سیگار کشیدن علامتی از مهارت های رفتاری فرد

سیگار کشیدن می‌تواند یک نشانه مهم در مورد مهارت‌های رفتاری فرد باشد. برای مثال افرادی که به سیگار کشیدن روی می‌آورند اغلب در تنظیم هیجانات منفی خود مشکل دارند و از مهارت حل مسئله پایین تری نیز برخوردارند. در واقع آن‌ها اغلب برای فرار از احساسات ناخوشایند خود به راه حل‌های زودگذر و آسیب رسان پناه می‌برند. برخورداری از این روحیه به طور کل در زندگی مشترک می‌تواند تا حد زیادی دردسرساز شده و مشکلات متعددی را به بار بیاورد. برای اینکه این مسئله را بیشتر بررسی کنید بهتر است از جلسات مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.

5- افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف

همیشه باید این مسئله را در نظر داشته باشید که افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض بیماری‌های مختلف هستند. برای مثال بروز بیماری‌های قلبی، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی و تنفسی در میان آن‌ها رواج بسیاری دارد. در نتیجه لازم است که به طور واقع بینانه در مورد زندگی آینده خود بیاندیشید و تمام مشکلات احتمالی را ارزیابی نمایید. 

در نهایت باید برای ازدواج خود سایر معیارهای را نیز در نظر بگیرید، برای آشنایی با اصلی ترین ملاک های انتخاب همسر کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

آیا می‌توان بعد از ازدواج فرد سیگاری را ترک داد؟

هرگز نباید با انگیزه تغییر فرد مقابل وارد زندگی مشترک شوید. در نتیجه اگر موافق سیگار کشیدن همسرتان نیستید لازم است قبل از ازدواج به صراحت در مورد آن حرف بزنید. اگر فرد مقابل قبل از ازدواج مایل به ترک نباشد احتمال اینکه بعد از آن اقدامی در این جهت انجام دهد بسیار کم خواهد بود.

آیا باید به خواستگار سیگاری جواب منفی داد؟

این مسئله تا حد زیادی به ملاک‌های شخصی شما بستگی دارد. لازم است که چالش‌هایی که ازدواج با فرد سیگاری برای شما ایجاد می‌کند را به طور دقیق بررسی کرده و مزایا و معایب تصمیم خود را در کنار هم بسنجید. کمک گرفتن از جلسات مشاوره قبل از ازدواج تا حد زیادی در تصمیم گیری درست به شما کمک خواهد کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خواستگار سیگاری | مشکلات ازدواج با فرد سیگاری چیست؟



:: برچسب‌ها: خواستگار سیگاری | مشکلات ازدواج با فرد سیگاری چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی چیست و چه علائمی دارد؟ مازوخیسم یکی از انواع اختلالات پارافیلیک یا همان انحراف جنسی است. مبتلایان به این مشکل برانگیختگی جنسی را در پاسخ به درد شدید یا تحقیر شخصیتی تجربه می‌کنند. داشتن فانتزی‌های جنسی آزارخوانه امری رایج در بین عموم مردم است اما این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته شود که با اضطراب یا احساس گناه شدید همراه شود و بر عملکرد فرد در زندگی تاثیر بگذارد. در ادامه مقاله در مورد عل، علائم و درمان مازوخیسم جنسی توضیحات بیشتری را ارائه داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: مازوخیسم چیست

مازوخیسم چیست ؟

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی، مازوخیسم جنسی نوعی اختلال پارافیلیک یا همان انحراف جنسی است. افراد مبتلا به مازوخیسم برانگیختگی جنسی را در پاسخ به درد شدید، تحقیر و خشونت هنگام سکس تجربه می‌کنند. البته داشتن فانتزی‌های جنسی مازوخیستی در بین جمعیت عمومی امر رایجی است اما این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می‌شود که باعث اضطراب، احساس شرم و پریشانی زیاد در فرد شود و عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انحرافات جنسی کلیک کنید. 

 

علائم تشخیصی برای اختلال مازوخیسم جنسی

متخصصان تنها زمانی اختلال آزارخواهی جنسی را به عنوان تشخیص مطرح می‌کنند که فرد علائم زیر را از خود بروز دهد.

-در طول یک دوره زمانی حداقل شش ماهه، برانگیختگی جنسی و مکرر و شدید ناشی از تحقیر، ضرب و شتم، به بند کشیده شدن یا سایر روش‌های اعمال رنج و درد که با خیال پردازی‌ها، امیال قوی یا رفتارها تظاهر می‌یابند.

-خیال پردازی‌ها، امیال قوی جنسی و یا رفتارها باعث ناراحتی یا اختلال عملکرد چشمگیر بالینی در حوزه‌های اجتماعی، شغلی و یا سایر کارکردهای مهم فرد می‌گردند.

 

میزان شیوع اختلال خودآزاری جنسی

میزان شیوع اختلال آزارخواهی جنسی در جمعیت عمومی کاملا مشخص نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی نظیر استرالیا در حدود 2/2 درصد از مردان و 3/1 درصد از زنان در 12 ماه گذشته در رفتارهای جنسی توام با به بند کشیده شدن و تنبیه بدنی، آزارخواهی و آزارگری یا سلطه جویی و سلطه پذیری شرکت داشته‌اند.

 

علل ابتلا به مازوخیسم

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ابتلا به آزارخواهی جنسی یک علت مشخص ندارد بلکه اغلب عوامل مختلفی در تعامل با یکدیگر این مشکل را رقم می‌زنند. از جمله موضوعات تاثیرگذار در پیدایش اختلال مازوخیسم می‌توان به سرکوب شدید خشم در دوران کودکی و برگرداندن آن به خود اشاره کرد.

در واقع برخی نظریه پردازان روانپویشی بر این باورند که مواجهه با پرخاشگری در دوران کودکی از جانب والدین و ناتوانی در بیان احساسات باعث می‌شود که فرد هیجانات خود را سرکوب کرده و با والد آزارگر همانندسازی کند. این مسئله باعث می‌شود که بعدها خود در نقش یک آزارگر ظاهر شده و مجددا تمایل به آسیب رساندن به خویش را نشان دهند. علاوه بر این کمبود اعتماد به نفس، نداشتن تصورات درست از رابطه جنسی و وجود تحریف‌های شناختی در این باره از جمله مسائلی هستند که می‌توانند در بروز آزارخواهی جنسی تاثیر گذار باشند.

 

درمان آزارخواهی جنسی

همه افرادی که فانتزی‌های جنسی مازوخیستی دارند، نیازمند درمان نیستند بلکه تنها کسانی مورد توجه متخصصان قرار می‌گیرند که این مسئله به پریشانی زیاد در آن‌ها منجر شده باشد. همچنین اگر تمایلات آزارخواهی فرد به حدی زیاد باشد که صدمه‌های جدی به او وارد نماید و باعث تهدید جانی شود، دریافت درمان ضرورت پیدا می‌کند. برای درمان این اختلال به دلیل پیچیدگی‌های آن، استفاده از رویکردهای یکپارچه نگر توصیه می‌شود.

هم چنین در اکثر موارد در کنار روان درمانی روانشناس به فرد توصیه می‌کند که از یک روان پزشک برای شروع دارو درمانی کمک بگیرد. درست است که داروها به تنهایی نمی‌توانند مازوخیسم جنسی را درمان کنند اما تا حد زیادی می‌توانند از اضطراب فرد بکاهند. همچنین تزریق آنتی آندروژن‌ها نیز در این شرایط با کاهش دادن میزان میل جنسی فرد در کاهش مشکل او نقش بسزایی ایفا می‌کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برده جنسی با مازوخیسم چه تفاوتی دارد؟

برده جنسی اصطلاحی عامیانه است که در جامعه به افراد مبتلا به مازوخیسم جنسی گفته می‌شود. در نتیجه این دو اصطلاح هردو به یک معنا هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مازوخیسم جنسی با سادیسم چه فرقی دارد؟

سادیسم جنسی دقیقا وضعیت مقابل مازوخیسم است. در واقع افراد مبتلا به این مشکل هنگام مشاهده رنج جسمانی یا روانشناختی فرد مقابل به برانگیختگی جنسی دست می‌یابند.

اگر فردی دوست داشته باشد هنگام رابطه جنسی فرد مقابل به او فحش بدهد نیازمند درمان است؟

اگر این مسئله باعث پریشانی و ناراحتی فرد بشود یا اینکه به کیفیت رابطه جنسی و سایر ابعاد زندگی او آسیب برساند نیاز به درمان دارد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مازوخیسم چیست



:: برچسب‌ها: مازوخیسم چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کارگاه مادر و کودک ارومیه با اهداف مختلفی برای مادر و کودک برگزار می‌گردد. شما می‌توانید متناسب با علاقه مندی کودک خود، در این کارگاه‌ها شرکت کنید تا ضمن داشتن یک روز هیجانی و شاد، مهارت‌های کودک خود را نیز افزایش دهید. کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود.

نوع دیگری از کارگاه های مادر کودک در ارومیه نیز هستند که تنها مخصوص والدین بوده و مباحثی آموزش داده می‌شود که والدین باید در ارتباط با فرزندان خود بدانند و از آن‌ها پیروی کنند. در ادامه هر دو نوع کارگاه ها و مباحث مربوطه را شرح داده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگاه متناسب خود و کودکتان مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: کارگاه مادر و کودک ارومیه

کارگاه های مادر و کودک ارومیه مخصوص والدین

همانطور که اشاره کردیم این نوع کارگاه‌ها با هدف افزایش آگاهی مادران و آموزش مهارت‌هایی به آن‌ها جهت مراقبت و تربیت فرزندان‌شان برگزار می‌شود. به همین جهت دوره‌ها به صورت گروهی با حضور مادر و برخی از کلاس‌ها حضور پدر و مادر با توجه به سن کودک طبقه بندی می‌شود. در هر دوره سنی سرتیترهایی که در این دوره ها پرداخته می‌شود به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با مطالب مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کارگاه مادر کودک قبل از تولد

این دوره ها مخصوص پدر و مادرهایی است که قصد فرزند آوری داشته و یا در دوران بارداری هستند. این دورها به دو زیر گروه قصد بارداری و دوره بارداری تقسیم می‌شود. به طور کلی مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از؛ نحوه شکل گیری جنین، مراقبت های لازم در دوره بارداری، آزمایشات و احتیاط های لازم، تاثیر بیماری های مادر و پدر بر نوزاد، شرایط محیطی مناسب برای مادر و جنین، اقدامات لازم در خصوص بارداری های خاص و….. . برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد و حفظ آن کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک تولد تا یک سالگی

مادران می‌توانند هم قبل و هم بعد از تولد فرزندشان در این دوره شرکت کنند. مباحث کلی در این دوره ها عبارتند از؛ روانشناسی نوزاد، تغذیه نوزاد، مراقبت ها و احتیاط های لازم، نحوه برخورد و صحبت با نوزاد، بیماری های مادر و پدر، اقدامات لازم در زمان های بحرانی و…. . برای آشنایی با مباحث مربوط به نوزاد تازه متولد شده و نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک یک سال تا سه سال

کارگاه مادر و کودک یک تا سه سال نیز به منظور افزایش آگاهی مادران درباره رفتارها و دانش کودک ارائه می‌شود. والدین باید از میزان درک کودک و رفتار مناسب در برابر خواسته های او اطلاع کافی داشته باشند و او را برای سنینی که آموزش متمرکزتر می‌شود آماده بکنند. نحوه از پوشک گرفتن، نحوه آموزش حرف زدن، نحوه از شیر گرفتن و میزان توجه به کودک از جمله مباحث بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودک هستند که نیاز به این کارگاه را برای تمامی والدین ضروری می‌کند. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک 3 تا 7 سال

آموزش ها و مباحث مربوط به این سنین نیز علاوه بر آشنایی تمرکز بر نحوه ارتقای هوش و آموزش کودک و استعدادیابی، تاکید زیادی بر تربیت جنسی کودک دارد. چرا که از نظر روانشناسی بسیاری از اختلالات جنسی ریشه در سنین 3 تا 7 سالگی دارد، والدین با تربیت صحیح می‌توانند مانع از بروز بسیاری از اختلالات بزرگسالی شوند. برای آشنایی بیشتر با روند استعدادیابی کودکان و تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بالای 7 سال

آموزه های مربوط به این دوره‌ها تمرکز زیادی بر انطباق روش آموزشی با میزان هوش کودک و کودکان استثنایی دارد. کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی باید با توجه به خصوصیات و توانایی کودک برنامه ریزی شده تا بتواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، تضمینی بر سلامت روان کودک را نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید : تربیت کودک

کارگاه های عملی مادر و کودک در ارومیه

کارگاه های مادر و کودک با عنوان بازی، شادی، خلاقیت در کلاس‌های خصوصی، نیه خصوصی و یا آنلاین در حال برگزاری است. اهداف این کارگاه به شرح موارد زیر می‌باشد :

  • لحظه‌هایی شاد هم برای کودک و هم برای مادر در یک فضای امن ساخته می‌شود.
  •  مهارت اجتماعی کودک تقویت می‌شود.
  • مادران می‌توانند در یک فضای کنترل شده و زیرنظر کارشناس، تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • عادت‌های غذایی درست و ماندگار در تغذیه کودک ایجاد می‌شود.
  • حواس پنجگانه کودکان به واسطه بازی‌های متناسب تقویت می‌گردد.
  • متناسب با سن کودک در این کارگاه‌ها برای او تجربه‌های فردی و گروهی ایجاد می‌شود.
  • تخیل کودکان پرورش داده شده و مهارت‌های حرکتی، کلامی، شنیداری آن‌ها تقویت می‌گردد.

کارگاه نمایشی رنگ و سفال

از دیگر کارگاه‌های مادر و کودک، کارگاه نمایشی رنگ و سفال می‌باشد. در این کارگاه‌ها، معمولا داستانی که تمامی بچه‌ها بلد هستند، تعریف می‌شود و کودکان بایستی پس از آموزش استفاده و لمس و شناخت رنگ و آموزش ساخت مجسمه‌های سفالی، سعی کنند یکی از شخصیت‌های این داستان را بسازند.

این کارگاه اصطلاحا با کثیف کاری با رنگ‌ها هم همراه است، که برای کودک می‌تواند بسیاز لذت بخش باشد. پس از درست کردن شخصیت‌ها کودکان می‌توانند با با رنگ انگشتی آن‌ها رنگ کنند. اجرای این مراحل با موسیقی است که هیجان بچه‌ها را دو چندان می‌کند.

کارگاه خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال

کارگاه خمیربازی و رنگ آمیزی سفال برای کودکان سه تا شش سال و حداکثر با ظرفیت هر کارگاه پنج مادر و کودک زیر نظر کارشناس علوم تربیتی، با مدرک مربیگری خلاقیت و بازی‌های هدفمند برگزار می‌گردد.

کارگاه مادر و کودک خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال با اهداف مختلفی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این کارگاه‌ها برای کودک بسیار هیجان انگیز است و باعث از بین بردن وسواس در آن‌ها می‌شود.
  • هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت می‌گردد.
  • در این کارگاه‌ها کودک می‌تواند مفاهیم نرم بودن، سفت بودن، سبکی و سنگینی را درک کند.
  • کار با خمیربازی باعث تقویت عضلات کودک و همینطور تحریک حس لامسه و تحریک سیستم عصبی مغز او نیز خواهد شد.

کارگاه آنلاین مادر و کودک بازی و موسیقی

این کارگاه‌ها معمولا برای گروه سنی کم و چهار تا دوازده ماه توسط کارشناس موسیقی و متخصص آموزش موسیقی کودک، در پلتفرم زوم برگزار می‌شود.

در این کارگاه یک فضای موسیقیایی برای کودک فراهم شده و انواع بازی‌های متنوع ریتمیک در آن انجام می‌شود. اهداف برگزاری این کارگاه‌ها را به طور خلاصه می‌توان در موارد زیر ارائه کرد :

  • حواس کودکان و تمرکز دیداری و شنیداری آن ها تقویت می‌شود.
  • کودکان می‌توانند ریتم و حس موسیق‌یایی را درک کنند.
  • در این کارگاه‌ها ارتباط چشمی کودک با مادر تقویت می‌گردد.
  • در کارگاه‌های مادر و کودک، بازی و موسیقی، به مادران نیز ایده‌های جدیدی برای بازی با کودکان داده می‌شود.

کارگاه کثیف کاری (مسی پلی)

کارگاه‌های کثیف کاری معمولا برای گروه سنی یک سال تا نه سال برگزار می‌گردد. در این کارگاه‌ها بچه‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف نقاشی کنند و به عبارتی با رنگ بازی، هیجانات خود را تخلیه کنند.

انجام بازی‌های پاراشوت با آهنگ گروهی مادر و کودک، بازی‌های آوازی حرکتی
همراه با موسیقی و شادی و بازی‌های دسته جمعی از دیگر آیتم‌های برگزاری در این کارگاه‌ها می‌باشد.

کارگاه کف بازی و آب بازی

کارگاه مادر و کودک کف بازی و آب بازی در فضای باز همراه با موسیقی و تفریح و بازی انجام می‌شود. این کارگاه‌ها مختص کودکان یک سال و نیم تا هفت سال می ‌باشد.

کلاس های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک

کارگاه کلاس‌های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک برای گروه سنی یک تا سه سال برگزار می‌شود و کودک و مادر در این کلاس‎‌ها انواع بازی‌های جدید را انجام می‌دهند و یاد می‌گیرند.

کارگاه خلافیت

کارگاه مادر و کودک خلاقیت با حضور کارشناس علوم تربیتی و مربی تخصصی دوره‌های خلاقیت برای سنین ۲/۵ تا هفت سال انجام می‌شود.

کارگاه خلاقیت برای ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی برگزار می‌گردد و اهداف آن به شرح موارد زیر است :

  • حواس جمع
  • تقویت حافظه دیداری
  • کمپ آب بازی
  • انجام بازی های تمرکزی
  • تقویت حافظه دیداری بازی

کارگاه خورده های رنگی

کارگاه خرده‌های رنگی برای بازی با خمیر، کاغذهای رنگی و ساخت بادکنک، فرفره و ماکارونی‌های نرم رنگی برای سنین شش تا نه سال برگزار می‌گردد.

در حین بازی کودکان، مسابقات مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌گردد و همینطور به مادران نیز نحوه صحیح فرزندپروری آموزش داده می‌شود.

کارگاه مادر وکودک ماکارونی و رنگ بازی

کارگاه مادر و کودک ماکارانی و رنگ بازی، برای کودکان سه تا شش سال برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن‌ها به شرح موارد زیر است :

  • بازی های حسی و کثیف کاری
  • تقویت حواس حسی
  • تقویت خلاقیت
  • تفکر خلاق
  • تقویت قدرت تخیل
  • تقویت درک اشکال فضایی
  • تخلیه هیجان
  • تقویت روابط مادر و کودک
  • آموزش فعالیت گروهی
  • آموزش و آشنایی با رنگ ها

کارگاه آرد بازی و کیک پزی

کارگاه مادر و کودک آرد بازی و کیک پزی برای سنین ۲/۵ تا هشت سال برگزار می‌گردد و کودکان می‌توانند با همکاری مادرانشان آرد بازی کنند و کیک بپزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک ارومیه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: کارگاه مادر و کودک ارومیه



:: برچسب‌ها: کارگاه مادر و کودک ارومیه ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تشخیص استرس در کودکان موضوع بسیار مهمی است. استرس هیجان منفی است که همه ما در طول زندگی تجربه می‌کنیم. اما این احساسات در کودکان می‌تواند تأثیرات منفی بیشتری داشته باشد. کودکان به دلیل توانایی کمی که در کنترل محیط اطراف‌شان دارند بیشتر درگیر استرس می‌شوند. همچنین توانایی آن‌ها برای کنترل این شرایط نیز کمتر از بزرگسالان است. به همین خاطر اینکه شما بتوانید اضطراب و نگرانی را در فرزندتان شناسایی کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. تشخیص به‌موقع نشانه‌های استرس تأثیر بسیاری در درمان بهتر آن‌ها خواهد داشت. بسیاری از مواقع شما می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده استرس فرزندتان را کاهش بدهید. اما اگر احساس می‌کنید فرزندتان بیشتر مواقع دچار استرس می‌شود شاید بهتر باشد راجع به این موضوع مشاوره کودک کمک بگیرید.

منبع: تشخیص استرس در کودکان

اهمیت تشخیص استرس در کودکان

بسیاری از مواقع ما نسبت به مشکلات روحی در کودکی بی‌توجه هستیم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم کودکان به دلیل ارتباط کمتری که با مشکلات اجتماعی دارند دچار نگرانی نمی‌شوند. یا شاید احساس کنیم آن‌ها هر مشکلی هم که داشته باشند اهمیت چندانی ندارد و خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که کودکان نیز درست مانند بزرگسالان درگیر احساسات منفی مثل اضطراب می‌شوند. حتی شاید بتوانیم بگوییم که استرس در کودکان می‌تواند نگران‌کننده‌تر از بزرگسالان باشد. بزرگسالان احساسات مختلف را می‌شناسند و قدرت بیشتری در کنترل شرایط دارند. این در حالی است که کودکان بسیاری از مواقع نمی‌دانند احساسی که تجربه می‌کنند چه نام دارد. به‌علاوه توانایی‌های آن‌ها برای مبارزه با شرایط پیش‌آمده بسیار کمتر از بزرگسالان است. همین موضوع می‌تواند باعث شود که فرزند شما درگیر مشکلات بیشتری به دلیل اضطراب باشد.

برای مثال بسیاری از مواقع افت تحصیلی از جمله نشانه‌هایی است که با استرس کودکان همراه می‌شود. این شرایط می‌تواند فرزند شما را تا حد زیادی از همسالان عقب بیندازد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما نشانه‌های استرس در کودکان را بشناسید و به‌محض مشاهده آن‌ها به این موضوع واکنش نشان دهید. همان‌طور که گفتیم اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید استرس فرزندتان را مهار کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با علائم و نشانه های استرس در کودکان کلیک کنید.

تشخیص استرس در کودکان

استرس در هر کودک باتوجه‌به ویژگی‌های شخصیتی و محیط زندگی می‌تواند نشانه‌های مختلفی داشته باشد. بااین‌حال بعضی از نشانه‌ها با احتمال بیشتری در کودکان مضطرب دیده می‌شود. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نشانه‌های رفتاری

اولین چیزی که در هنگام استرس ممکن است در فرزندتان ببینید تغییر رفتار آن‌هاست. همان‌طور که گفتیم بیشتر مواقع کودک نمی‌تواند روی احساسی که دارد اسمی بگذارد. همچنین راه مقابله کردن با احساسات منفی خود را نیز بلد نیست. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند شما را از استرس فرزندتان آگاه کند تغییراتی است که در رفتار او می‌بینید. از جمله رفتارهایی که می‌بایست شما را راجع به استرس فرزندتان حساس کند عبارتند از:

  • پرخاشگری و بدرفتاری
  • ساکت شدن‌های ناگهانی
  • بی‌میلی به برقراری ارتباط با دیگران
  • تکرر ادرار یا شب ادراری
  • ازدست‌دادن تمرکز و بی‌توجهی

برای آشنایی با علت رفتارهای زیر روی آن کلیک کنید.

مکیدن انگشت در کودکان

ناخن جویدن در کودکان

نشانه‌های جسمانی

استرس و نگرانی بسیاری از مواقع خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. به همین خاطر سلامتی جسمانی فرزندتان یکی دیگر از نشانه‌هایی است که خبر از استرس و نگرانی می‌دهد. احساس سردرد و دل‌درد ناگهانی، بیماری‌های روان‌تنی و به‌خصوص حساسیت‌های پوستی از جمله نشانه‌هایی هستند که می‌بایست توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشید.

نشانه‌های عاطفی و هیجانی

استرس یک هیجان منفی است. پس طبیعی است که شما بسیاری از مواقع به همراه استرس حالات روحی منفی دیگری را نیز در فرزندتان مشاهده کنید. از جمله این نشانه‌ها عبارتند از:

  • ترسیدن بیش از حد از یک یا چند موضوع
  • گریه و پریشانی
  • ناگهان دچار احساس وحشت‌زدگی می‌شود

تشخیص استرس در کودکان با آموزش صحبت‌کردن

ضعف در مهارت‌های کلامی بسیاری از مواقع باعث می‌شود که فرزند شما نتواند راجع به آنچه تجربه می‌کند صحبت کند. به همین خاطر هرگز نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودک درست مانند یک بزرگسال به شما اعلام کند که دچار استرس شده است. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم نشانه‌های استرس نیز می‌تواند باتوجه‌به شخصیت هر کودک متفاوت باشد.

همچنین خیلی اوقات نشانه‌هایی که می‌بینید می‌توانند دلایل مختلف دیگری هم داشته باشند. به همین خاطر یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توانید برای تشخیص و همین‌طور کم‌کردن استرس فرزندتان از آن استفاده کنید صحبت‌کردن است. سعی کنید هر روز زمانی را برای صحبت‌کردن با کودک اختصاص بدهید. با این روش شما متوجه جریان فکری فرزندتان و همین‌طور ترس‌های وی خواهید شد. این موضوع بیش از هر راهکار دیگری به شما در شناسایی استرس‌های کودک کمک خواهد کرد.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : کودکان استثنایی [/box]

تشخیص استرس کودکان به کمک مشاوره

استرس در کودکان موضوعی است که نیاز به توجه جدی دارد. کودکان در دوره سنی قرار دارند که می‌بایست مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند. اما وقتی فرزند شما درگیر اضطراب باشد ظرفیت ذهنی کمتری برای یادگیری خواهد داشت. همین موضوع به‌تدریج باعث می‌شود که آن‌ها از سایر همسالان‌شان عقب بمانند؛ این شرایط احتمالاً در آینده مشکلاتی را برای‌شان به همراه خواهد داشت.

به‌علاوه تحقیقات نشان داده استرس‌های کودکی اگر درمان نشوند تا بزرگسالی همراه فرد باقی می‌مانند؛ و شانس درمان آن‌ها در سنین بالاتر کمتر خواهد شد. به همین خاطر بسیار مهم است که وقتی نشانه‌های استرس را در فرزندتان می‌بینید برای برطرف‌کردن آن‌ها اقدام کنید. بهترین روش برای درمان استرس کودک این است که از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که در زمینه مشکلات کودکان دارند می‌توانند به شما و فرزندتان برای بهتر کردن شرایط کمک کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نشانه‌های استرس در کودکان چیست؟

بدرفتاری و پرخاشگری، سکوت‌های ناگهانی، مشکلات جسمانی مثل سردرد و دل‌درد می‌توانند نشانه‌هایی از استرس در فرزند شما باشند.

منبع: تشخیص استرس در کودکان



:: برچسب‌ها: تشخیص استرس در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

راه‌های افزایش میل جنسی در زنان چیست؟ یکی از مشکلات شایع میان زوجین، کمبود میل جنسی زنان است که باعث نارضایتی جنسی طرفین می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده یک سوم زنان به رابطه جنسی سرد و بی میل هستند و اصطلاحا سرد مزاج‌اند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد رابطه جنسی در زندگی مشترک، بی میلی یکی از طرفین می‌تواند مشکلات زیادی را برای زن و شوهر ایجاد کند. به همین دلیل ضروری است که راهی برای بهبود این وضعیت و افزایش میل جنسی زنان پیدا کرد. با آگاهی از روش‌های افزایش میل جنسی می‌توانید کیفیت رابطه جنسی خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

منبع: افزایش میل جنسی زنان

 

افزایش میل جنسی زنان

سردمزاجی جنسی در افراد به دو صورت وجود دارد که نوع اول از افرادی هستند که به صورت کلی سرد مزاجند و به رابطه جنسی علاقه‌ای ندارند. نوع دوم زوج‌هایی هستند که سازگاری و تناسب جنسی‌شان با یکدیگر محدود است. به عنوان مثال طرفین فانتزی‌ها و علایق متفاوتی با هم داشته باشند یا اینکه میزان میل جنسی دو طرف با یکدیگر متفاوت باشد. برای افزایش یا کاهش میل جنسی همسرتان ابتدا باید بدانید این مشکل از کژکاری جنسی برخواسته یا طبیعی است.

 

دلیل بی میلی را بیابید

زنان به دو دلیل عمده جسمی و روانی می‌توانند دچار بی میلی جنسی شوند که به شرح زیر می‌باشد:

1. دلایل جسمانی

ممکن است این اتفاق ریشه جسمانی داشته باشد. ترشح کم هورمون تستسترون، تغذیه نامناسب، بیماری دیابت، تنگی رگ‌های بدن و عروق، مصرف داروهای ضدافسردگی، ضدفشار خون و ضدبارداری می‌توانند دلایل فیزیکی بی میلی جنسی زنان باشند. با شناسایی و درمان این مشکلات، بی میلی جنسی نیز تا حد زیادی از بین می‌رود و میل جنسی افزایش پیدا می‌کند. 

2. افزایش میل جنسی زنان | دلایل روانی

معمولا سرد مزاجی زنان ریشه روانشناختی دارند. در واقع این‌ها مشکلاتی هستند که باید با کمک روانشناس یا مشاور شناسایی شده و درمان شوند. به عنوان مثال یکی از دلایل سرد مزاجی خانم‌ها می‌تواند آموزش جامعه در جهت کم توجهی به مسائل جنسی باشد. جامعه سنتی و والدین می‌توانند باعث شکل گیری چنین عقیده‌ای در زندگی فرد شوند.

اینکه دختران برداشت منفی از نقاظ جنسی بدن خود داشته باشند، یا از شکل بدن خود احساس نارضایتی کنند در بی میلی جنسی تاثیرگذار خواهد بود. اگر دختران در سابقه تجارت جنسی خود مورد سواستفاده واقع شده باشند، این امر در کیفیت روابط جنسی آن‌ها در زمان حال تاثیر می‌گذارد. همچنین مشکل بسیار مهم دیگر، نداشتن رابطه عاطفی مناسب با همسر است. به این معنا که اگر زنان از نظر احساسی و عاطفی ارضا نشده باشند، نمی‌توانند با شریک جنسی‌شان رابطه جنسی خوبی را تجربه کنند.

مسائل و مشکلات جنسی مردان مانند زودانزالی یا اختلالات جنسی می‌تواند بر سرد مزاجی خانم‌ها تاثیرگذار باشد. همچنین اختلالات روانشناسی مانند اضطراب، افسردگی یا ترس از بارداری و رابطه جنسی می‌تواند باعث بروز سردی جنسی در زنان شود. شما می‌توانید با مطالعه علل بروز بی میلی جنسی در زنان در صدد حل آن برآیید. همچنین خوب است در این راستا از کمک روانشناس یا مشاور نیز بهره مند شوید.

 

روش های جسمانی افزایش میل جنسی در زنان

افزایش میل جنسی در زنان راهکارهای متعددی دارد. برای این منظور باید از داروهایی استفاده کنید که مورد تائید سازمان‌های دارویی معتبر باشند. در طب سنتی هم استفاده از چند داروی گیاهی برای افزایش میل جنسی توصیه شده است. توجه داشته باشید که این داروها باید با مشورت و تجویز پزشک استفاده شوند.

1. داروی فلیبانسرین (Addyi)

تنها دارویی که مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا واقع شده این دارو است اما با این حال نتایج تحقیقات به روی این دارو تناقض‌های زیادی دارد. پیشنهاد می‌شود مصرف این دارو را خودسرانه آغاز نکنید و حتما با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

2. مصرف قرص ضدبارداری را قطع کنید

قرص‌های ضد بارداری ترشح هورمون تستسترون را کاهش می‌دهند. با کم شدن ترشح این هورمون میل جنسی زنان محدود می‌شود. این دارو ممکن است درد هنگام رابطه جنسی را بیشتر کند. علاوه بر قرص ضدبارداری ممکن است مصرف برخی داروهای روانشناختی نیز میل جنسی شما را محدود کنند. بهتر است درباره تغییر این دارو و جا به جا کردن آن با دارویی که اثر جنسی کمتری داشته باشد با پزشک خود مشورت کنید.

3. قطره ویتاگنوس

ویتاگنوس از گیاه دارویی پنج انگشت به عمل می‌آید و بر روی ترشحات هورمونی تاثیر می‌گذارد. از مزیت‌های استفاده از این دارو می‌توان به کاهش عوارض یائسگی و قاعدگی، و همچنین افزایش میل جنسی زنان اشاره کرد. با اینکه این دارو گیاهی است اما باید برای مصرف آن با یک فرد متخصص مشورت کنید.

 

روش های روانشناختی افزایش میل جنسی در زنان

با توجه به اینگه بی میلی جنسی معمولا ریشه روانی دارد، روش‌های روانشناختی نیز در این زمینه موثرتر هستند. استرس خود را در زندگی کم کنید. استرس یکی از بزرگ‌ترین موانع ایجاد لذت جنسی کافی است. حتما شنیده‌اید که پس از ازدواج میل جنسی ممکن است کمرنگ شود. این امر به علت گرفتاری‌ها و استرس‌های زندگی زناشویی می‌باشد. دومین عامل موثر در افزایش میل جنسی خوابیدن به اندازه کافی است. خواب کافی می‌تواند سرد مزاجی شما را بهبود ببخشد.

مردان نیز می‌توانند برای افزایش میل جنسی همسر خود به او کمک کنند. برای این منظور در کنار همسرتان ورزش کنید. با همدیگر کارهای خانه را انجام دهید و سعی کنید درباره احساسات جنسی و فانتزی‌های خود صحبت با او کنید. حتی می‌توانید برای مدت مشخصی رابطه جنسی نداشته باشید تا احساس سردی مزاج همسرتان از بین برود. استفاده از روان کننده‌ها (لوبریکانت) هنگام رابطه جنسی می‌تواند کمک کننده باشد. اگر این راهکارها موثر واقع نشد، مراجعه به یک روانشناس یا مشاور جنسی می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای افزایش میل جنسی در زنان چه راه‌هایی وجود دارد؟

استفاده از روش‌های دارویی تحت نظر پزشک متخصص و همچنین کمک گرفتن از روش‌های روانشناختی می‌تواند کمک زیادی به افزایش میل جنسی در زنان کند. 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افزایش میل جنسی زنان



:: برچسب‌ها: افزایش میل جنسی زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌دانید دلایل ارضا نشدن زنان چیست؟ آمیزش جنسی و مقاربت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی زناشویی است که زوجین باید به آن توجه نموده و سعی کنند تا حد امکان خواسته‌ها و نیازهای همسر خویش را در حین رابطه برطرف نمایند. رفع نیازها و خواسته‌های همسر به ویژه نیازهای زن به دلیل شرم و حیایی که در بیان و ابراز خواسته‌های خود دارد، بسیار مهم و حساس است. مردان باید به گونه‌ای رابطه جنسی را برقرار نمایند که زن به مرحله ارضاء شدن و ارگاسم برسد و از آمیزش جنسی با همسر خود نهایت لذت را تجربه کند. با توجه به اینکه ارگاسم یا ارضاء شدن، اوج احساس لذت از آمیزش جنسی است و با برخی تغییرات فیزیولوژیک همراه می‌باشد، چرا برخی زنان آن را تجربه نمی‌کنند و به مرحله ارضا شدن نمی‌رسند؟ در ادامه به بررسی کامل علل و راه‌های درمان ارضای زنان و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : دلزدگی زناشویی  

منبع: ارضا نشدن زنان

علت های مهم ارضا نشدن زنان

این امر می‌تواند دلایل مختلف روانی یا زیستی داشته باشد. عواملی چون مصرف دارو، عفونت‌های شدید مهبل، بیماری‌های جسمی، مصرف الکل و دخانیات از جمله عوامل زیستی دخیل در این موضوع هستند. اما در مورد عوامل روانی ارضا نشدن زنان می‌توان به دلایلی چون مشکلات زناشویی، استرس، آشفتگی‌های فکری و ذهنی اشاره کرد.

نقش عوامل روانی در مقایسه با عواملی زیستی بسیار پر رنگ‌تر است. معمولا وجود اختلاف شدید و درگیری‌های زیاد در بین زن و مرد، زنان را نسبت به ایجاد رابطه جنسی سرد می‌کند و چنانچه رابطه‌ای هم شکل بگیرد و آمیزش جنسی اتفاق بیفتد، بدون احساس لذت خواهد بود. گاهی عدم رضایت داشتن از فرم بدن همسر باعث می‌شود که زنان با نگاه کردن به ظاهر همسر خویش، حالت بدی را حس کرده و نسبت به آمیزش جنسی بی میل شوند که در نتیجه احساس لذتی را تجربه نمی‌کنند و به مرحله ارضا شدن نمی‌رسند. ترس از اینکه ممکن است حین احساس لذت و ارضا شدن، ناخواسته باردار شوند یکی دیگر از دلایل عدم ارضای زنان است.

بیشتر بخوانید : علت سرد شدن رابطه زناشویی  

ارضاء نشدن زن چه پیامد هایی به دنبال دارد؟

این موضوع می‌تواند پیامدهایی دو جانبه برای زوجین به همراه داشته باشد. زنان به علت ارضا نشدن دچار پریشانی و آشفتگی می‌شوند. معمولا حالت‌های عصبی و پرخاشگری نشان داده و سریعا از کوره در می‌روند. عدم ارضای زنان ممکن است این تصور را برای مردان ایجاد نماید که آن‌ها توانایی لازم برای ایجاد رابطه لذت بخش را نداشته‌اند و در حقیقت مقصر اصلی خودشان هستند و این امر باعث احساس بی کفایتی آن‌ها می‌گردد.

بیشتر بخوانید : ارگاسم زنان  

درمان اختلال ارگاسمی و ارضا نشدن زنان

مراجعه به پزشک مربوطه: چنانچه زنان به دلایلی چون عفونت‌های مهبل یا بیماری‌های جسمی دچار اختلال ارگاسمی هستند و حین آمیزش جنسی با همسر خویش، احساس لذت نمی‌کنند، بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کرده و با توصیه‌های پزشک، سعی در حل مشکل خود نمایند.

کمک گرفتن از درمان‌های روانشناختی: زنانی که به دلایل مختلفی چون احساس شرم و حیا، ترس، اضطراب شدید، عدم رضایت از ظاهر و بدن، باورهای غلط و اشتباه در مورد سکس و ارضا شدن، مشکلات و درگیری‌های زندگی زناشویی و غیره از احساس لذت در حین رابطه جنسی محروم هستند و ارگاسم را تجربه نمی‌کنند، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کرده و بدون خجالت کشیدن دلایل خود را برای ارضا نشدن بیان نمایند. قطعا توصیه‌های یک روانشناس می‌تواند تاثیرات مفیدی به همراه داشته باشد و مشکلات مربوط به عدم ارضا شدن حین رابطه جنسی را تا حد زیادی برطرف نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : نقاط حساس بدن زن که حتما باید لمس کرد

نکاتی در رابطه با ارضای زنان

_زنان با تاخیر زیادی نسبت به مردان ارضاء می‌شوند و به همین دلیل باید پس از ارضا شدن مرد کمی به رابطه جنسی ادامه داد تا زن نیز به ارگاسم برسد. 

_زنان از لحاظ جسمی، تحرک زیادی نداشته و نشانه‌های فیزیکی ارگاسم را نشان نمی‌دهند.

_معاشقه و نوازش قبل از شروع رابطه جنسی برای ارضا شدن زنان اهمیت بسزایی دارد و تاثیر خوبی در رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان می‌گذارد. عدم معاشقه کافی از دلایل مهم ارضا نشدن زنان می‌باشد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا نیاز است که زنان در حین آمیزش جنسی به مرحله ارضا شدن برسند؟

با توجه به اینکه ارضا شدن یک احساس بسیار لذت بخش است و سبب نزدیکی بیشتر زن و مرد به همدیگر می‌شود، بهتر است در حین رابطه شرایط لازم برای لذت بردن و احساس راحتی زنان فراهم شود.

آیا نوازش کردن و معاشقه با زنان می‌تواند باعث افزایش احساس لذت و ارضا شدن آن‌ها شود؟

زنان به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود موجوداتی بسیار حساس و رمانتیک هستند که دوست دارند مورد نوازش قرار بگیرند و به آن‌ها ابراز محبت شود. به همین دلیل اگر مردان قبل از آمیزش جنسی، با همسر خود به معاشقه پرداخته و او را مورد محبت و نوازش قرار دهند، زن آمادگی بیشتری پیدا می‌کند تا از رابطه جنسی لذت ببرد و مرحله ارضا شدن را تجربه خواهد کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ارضا نشدن زنان



:: برچسب‌ها: ارضا نشدن زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی پس از تعطیلات مشکلی است که برای خیلی از افراد رخ می‌دهد. این موضوع باعث کاهش انگیزه و خلق فرد شده و اشتیاق او را نسبت به بازگشتن به روند نرمال زندگی از بین می‌برد. این رخوت ممکن است تا مدت‌ها بعد از تعطیلات ادامه پیدا کند و تبدیل به یک عادت بشود؛ بنابراین لازم است با روش‌هایی در مورد نحوه جلوگیری از اثرات این نوع افسردگی و نیز راه‌های بهبود و تخفیف آن آشنا شویم. در ادامه در مورد نشانه ها ، علل و راه های مقابله با افسردگی پس از تعطیلات توضیحاتی ارائه داده‌ایم. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: افسردگی بعد از تعطیلات

منظور از افسردگی بعد از تعطیلات چیست ؟

همه ما می‌دانیم که داشتن تعطیلات و زمانی برای فراغت از مشغله‌های زندگی تأثیر شگرفی بر سلامت روح و روان ما می‌گذارد. در طول این زمان ما فرصت می‌کنیم تا دست به انجام کارها و فعالیت‌هایی بزنیم که باعث تقویت روحیه و حال خوبمان می‌شوند. علاوه بر این، رفتن به تعطیلات باعث می‌شود بدن و ذهن کمی از کارهای روزمره و تکراری آسوده شوند و به استراحت بپردازند.

بااین‌حال برخلاف تصور عموم که انتظار دارند بعد از داشتن اوقات فراغت در این‌گونه تفریح‌ها، با انرژی بیشتر به سر کار و زندگی روزانه برگردیم، بسیاری از افراد دچار افسردگی می‌شوند. این پدیده موضوعی جالب و البته پراهمیت برای اشخاص، به‌ویژه کارفرماها است. چراکه باوجود صرف هزینه برای داشتن فراغت کارمندهای خود بازهم به کارایی بالاتر دست پیدا نمی‌کنند. برای آشنایی با علت افسردگی کلیک کنید.

چرا افسردگی بعد از تعطیلات رخ می‌دهد ؟

نتایج در یک تحقیق بلندمدت روی زنان شاغل حاکی از آن بود که داشتن مرخصی 10 روزه با حقوق و مزایا، نزدیک به 30 درصد از خطر افسردگی شرکت‌کنندگان در این پژوهش را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، این موضوع که واقعاً تعطیلات و آرامش ذهنی ناشی از آن بر کاهش استرس تأثیرگذار است، تصدیق شد.

بااین‌وجود هنوز این سؤال مطرح است که چرا باوجود این دوره استراحت و آرامش، فقط ظرف چند روز حالت روحی و هیجانی افراد افت می‌کند. بر این اساس، پژوهشگران دست به بررسی میزان حالات افسردگی اشخاص، قبل و بعد از تعطیلات زدند. یافته‌های این کار نشان داد که درواقع شرکت‌کنندگان بعد از تعطیلات به همان سطح اولیه روحیه خود برمی‌گردند. بااین‌وجود از آنجا که تغییر حالت روحی از هیجان زیاد به‌سرعت و تنها طی چند روز بروز می‌کند، برای آدم باعث ایجاد ناراحتی و حتی نقص در عملکردهای روزانه می‌گردد.

همچنین از منظر دیدگاه‌های روان‌شناختی دیگر، اشاره‌شده است که تعطیلات فرصت بروز دادن برخی استعدادها و تمایلات فردی را به شخص می‌دهد؛ بنابراین، سرشت انسان احساس شکوفایی و تعالی پیدا می‌کند؛ اما هنگامی‌که زمان بازگشت به زندگی عادی فرامی‌رسد، فرد باید دست از تمام آنچه برایش لذت‌بخش بوده بردارد و به روال تکراری و کسالت‌بار گذشته برگردد. لذا وجود انسان که همواره در پی تعالی یافتن است دچار افسردگی می‌گردد.

پس فایده تعطیلات چیست ؟

پس از به دست آمدن نتایج و علل ذکرشده از پژوهش‌هایی که بالاتر اشاره شد، پرسش دیگری برای محققان پیش آمد: «پس فایده و اهمیت رفتن به تعطیلات چه می‌شود؟»

پاسخ این است که همان‌طور که انسان پس از یک روز کار و فعالیت نیاز به خواب و استراحت دارد، در طی سال نیز باید زمانی را برای فراغت و استراحت در نظر بگیرد.

این موضوع از آنجا اهمیت می‌یابد که گذراندن تعطیلات باعث می‌شود خلق فرد به‌صورت دائم رو به کاهش نرود و دوره‌هایی از نشاط را نیز برای حفظ سلامت روان تجربه کند.

راه‌کارهای جلوگیری از افسردگی بعد از تعطیلات

مرتب کردن خانه قبل از رفتن به تعطیلات

اغلب افراد به دلیل هیجانی که برای تفریح و سفر دارند، از خانه وزندگی خود غافل می‌شوند. آن‌ها با این فکر که بعد از تعطیلات همه‌چیز را مرتب خواهند کرد، به سفر خود می‌روند. این در حالی است که بعد از بازگشت به خانه و دیدن صحنه آشفته آن، زمینه را برای افزایش احتمال ابتلا به افسردگی بعد از تعطیلات آماده می‌کنند. باید محیط خانه را برای ورود دوباره خود از تعطیلات به منزل آماده کنید.

دادن فرصتی برای بازگشت به روال عادی زندگی

هرقدر هم که تعطیلات طولانی باشد، روزی پایان می‌یابد. لذا باید درهرصورت خود را آماده بازگشت به روال روزمره زندگی کنید. برای این کار پیشنهاد می‌شود حداقل آخرین روز از تعطیلات خود را صرف آماده‌سازی‌های لازم برای بازگشت به کار وزندگی همیشگی خود کنید.

در حقیقت، اینکه بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای، دوباره خود را به دریای زندگی روتین خود بیندازید باعث شدت یافتن افسردگی و تغییرات خلقی بعد از تعطیلات می‌گردد.

برنامه‌ریزی برای بعد از تعطیلات

اغلب اوقات، اولین هفته پس از تعطیلات برای افراد پر از مشغله و شلوغ خواهد بود. همین موضوع سبب می‌گردد تا روی آوردن موج عظیمی از رویدادهای کاری درست بعد از داشتن دوره استراحت، تغییرات هیجانی و خلقی شدیدی را منجر شود.

بنابراین بهتر است برای امور خود از قبل برنامه‌ریزی کنید و با اشتیاق و انگیزه دست به انجام هر یک از آن‌ها بزنید.

پیشنهاد می‌شود حتما مقاله بی خوابی و افسردگی را هم بخوانید.

نحوه بهبود افسردگی بعد از تعطیلات

گاهی ممکن است باوجود تمام اقدامات و آماده‌سازی‌ها، بازهم تا حدی دچار حالت رکود و کسلی پس از دوره فراغت و استراحت بشوید. برای بهبود این اوضاع نیز روش‌های زیر توصیه می‌گردند.

1- اصلاح سبک زندگی

از تجربیاتی که در طول سفر به دست آورده‌اید برای بهبود برخی از عادات و روش‌های زندگی روزانه خود استفاده کنید. برای مثال، سعی کنید مانند زمان استراحت و تعطیلات خود، ساعتی را برای گفتگو با همسر یا فرزندانتان به‌طور ویژه اختصاص دهید.

همچنین سعی کنید از رفتارهایی را که در طور تعطیلات به دست آورده‌اید اما مناسب روال عادی زندگی شما نیست، خلاص شوید. برای مثال پرخوری دوران تفریح را کنار گذاشته و به رژیم غذایی سالم خود برگردید.

2- در ارتباط ماندن با طبیعت

در طول روز زمانی را برای گذراندن در محیط بیرون و حفظ پیوند با طبیعت اختصاص دهید. برای مثال روزانه یک ساعت در پارک قدم بزنید.

3- به کار بردن تفکرات جدید در زندگی

ایده‌ها، افکار و دیدگاه‌های جدیدی را که در طول سفر خود به دست آورده‌اید را حفظ کنید. به‌علاوه سعی کنید برخی از جنبه‌های زندگی خود را نیز بر اساس آن‌ها طراحی کنید. این کار باعث می‌شود با آدمی که قبل از تعطیلات بوده‌اید تفاوت داشته و بهتر از پیش شوید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی بعد از تعطیلات



:: برچسب‌ها: افسردگی بعد از تعطیلات ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

توت فرنگی برای نوزاد ممکن است حساسیت زا باشد، بنابراین باید به سن و احتمال بروز حساسیت در نوزادتان توجه کنید. توت فرنگی ضمن داشتن ظاهری زیبا، میوه‌ای بسیار خوشمزه می‌باشد که سرشار از مولتی‌ ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست که اغلب کودکان نیز این طعم جذاب را دوست دارند. اما نکته‎ای که وجود دارد این است که بایستی توت فرنگی را با احتیاط به کودک خود بدهید، چراکه زمینه ایجاد آلرژی با این میوه وجود دارد. در ادامه زمان مناسب و چگونگی پی بردن به حساسیت داشتن کودک را توضیح داده‌ایم. در صورتی که فرزندتان در تغذیه دچار مشکل هست، حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: توت فرنگی برای نوزاد چه خواص و مضراتی دارد

از چند ماهگی توت فرنگی برای نوزاد حساسیت زا نیست؟

توت فرنگی از محبوب‌ترین میوه‌ها برای نوزاد و کودک است که دارای خواص بسیاری نیز می‌باشد. اما اینکه نوزاد و یا کودک از چه سنی شروع به خوردن میوه کند که به سلامتی او آسیب نرساند، بسیار مهم است.

مصرف توت فرنگی در برخی نوزاد ها باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود. بنابراین بهتر است توت فرنگی برای نوزاد را پس از اتمام 12 ماهگی و یک سالگی به فرزند خود بدهید، البته داشتن سابقه خانوادگی آلرژی، نیز تشدید کننده این موضوع است.

بنابراین قبل از شروع یک سالگی بهتر است از دادن میوه‌هایی همچون توت فرنگی، کیوی، پرتقال و همینطور قارچ و بستنی به نوزاد خودداری کنید. برای آشنایی با نحوه تغذیه نوزاد تا شش ماهگی کلیک کنید.

ارزش‌های تغذیه‌ای توت‌فرنگی برای نوزاد

پس از یک سالگی کودک، می‌توانید با احتیاط توت فرنگی را در تغدیه او وارد کنید. همانطور که گفته شد، توت فرنگی سرشار از مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • کربوهیدرات
  • قندهای طبیعی
  • فیبر
  • پروتئین
  • چربی
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم
  • منگنز
  • مس
  • روی
  • سلنیوم
  • فلوراید
  • ویتامینC
  • ویتامینB1 (Thiamin)
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • ویتامین B3 (نیاسین)
  • ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)
  • ویتامین B6
  • ویتامین B9 (فولات)
  • کولین
  • ویتامین A
  • ویتامین K

با توجه به موارد بالا می‌توان نتیجه گرفت که توت فرنگی برای نوزاد ضمن خوشمزه بودن، بسیار غنی نیز هست که اگر کودک شما به آن حساسیت نداشته باشد، می‌تواند گزینه مناسبی برای تغذیه او باشد.

خواص توت فرنگی برای کودکان

پدر و مادر معمولا در تمامی سنین فرزند خود سعی دارند، مواد غذایی به کودک بدهند که برای رشد و سلامتی او دارای خواص باشد. در ادامه به خواص توت فرنگی برای نوزاد اشاره کرده‌ایم که نشان می‌دهد خوردن آن برای کودکان بالای یک سال مناسب است.

  • توت فرنگی منبعی از ویتامین C : بدن انسان قادر به تولید ویتامین C نیست و بایستی از طریق مصرف مواد غذایی این ویتامین را دریافت کند. توت فرنگی علاوه بر اینکه منبع غنی ویتامین C است، سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ها و فیتو شیمیایی می‌باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک و افزایش مقاومت او در برابر بیماری‌ها می‌گردد.
  • توت فرنگی منبع کلسیم و فسفر : کلسیم برای رشد استخوان، بهبود عملکرد قلب، عضلات و اعصاب و فسفر نیز برای بهبود هضم، ترمیم سلول‌ها، تجزیه پروتئین، تنظیم واکنش‌های شیمیایی در بدن ضروری است.
  • توت فرنگی موثر برای محافظت از کبد : توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشد که با کاهش تنش اکسایشی از کبد محافظت می‌کند.
  • توت فرنگی منبع خوب اسیدفولیک : اسید فولیک برای رشد مغز کودک مفید است و به تولید گلبول‌های قرمز خون در بدن نیز کمک می‌کند که توت فرنگی منبع خوبی برای اسید فولیک و یا فولات است.
  • توت فرنگی منبع غنی از پتاسیم : پتاسیم برای حفظ سلامت عمومی کودک، تقویت عروق خونی و بهبود عملکرد سیستم گردش خون لازم است.
  • توت فرنگی موثر در هیدراته شدن بدن کودک : هر صد گرم توت فرنگی، دارای 90.25 گرم آب می‌باشد که می‌تواند به هیدراته شدن بدن کودک کمک کند.

برای آشنایی با نیازهای اولیه کودک کلیک کنید.

مضرات و خطرات خوردن توت فرنگی برای نوزاد

همانطور که تاکید کردیم بهتر است کودکان زیر 12 ماه و یک سال توت فرنگی نخورند، چراکه ممکن است توت فرنگی برای نوزاد برای سلامتی‌اش خطراتی داشته باشد. در ادامه به این خطرات اشاره کرده‌ایم.

  • آلودگی توت فرنگی با آفت کش‌ها : لازم است بدانید که توت فرنگی‌های رشد یافته که به روش متداول پرورش داده می‌شوند، به دلیل مقادیر زیادی آفتکش که برای آن‌ها استفاده می‌شود، جزء ده میوه کثیف کارگروه محیط زیست می‌باشند. بهتر است اگر قصد دارید، در تغذیه کودک خود توت فرنگی را نیز قرار دهید، توت فرنگی‌های ارگانیک تهیه کنید و در شستشوی این میوه نیز دقت داشته باشید.
  • توت فرنگی برای نوزاد و احتمال خفگی : توت فرنگی بدلیل داشتن پوستی نرم و لغزنده، ممکن است باعث ایجاد خفگی حتی در کودکان بالای یک سال شود، چراکه معمولا بچه‌ها عادت دارند، بدون جویدن غذا آن را قورت دهند. بهتر است در ابتدای شروع مصرف توت فرنگی، آن را به صورت پوره به کودک خود بدهید.
  • توت فرنگی برای نوزاد و واکنش‌های آلرژیک : توت فرنگی زمینه ایجاد واکنش‌های آلرژیک را در کودک شما دارد، مخصوصا اگر برای این موضوع سابقه خانوادگی نیز وجود داشته باشد. می‌توانید برای دادن توت فرنگی به کودک خود با پزشک مشورت کنید و یا با احتیاط این میوه را به کودک خود بدهید.

علائم آلرژی و حساسیت توت‌فرنگی

چنانچه پس از مصرف توت فرنگی توسط کودک، علائم واکنش‌های آلرژیک در او مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید و نگران نباشید، چراکه قابل درمان است. در ادامه به شایع‌ترین علائم آلرژی توت فرنگی برای نوزاد و کودک اشاره کرده‌ایم :

  • خارش و التهاب گلو و دهان
  • پوست خارش دار
  • سرفه و خس خس
  • سرگیجه یا سرگیجه
  • اسهال
  • استفراغ
  • احساس سفتی در گلو

زمانی که برای بار اول کودک شما توت فرنگی مصرف می‌کند، بهتر است سه تا پنج روز صبر کنید و اگر علائم فوق را نداشت، یعنی به این میوه حساسیت ندارد، بدین صورت می‌توانید بر تغذیه کودک خود نظارت و کنترل داشته باشید. 

روش‌ های دادن توت‌فرنگی به کودک

برای بسیاری از مادران سوال است که پس از یک سالگی چگونه به کودک خود توت فرنگی بدهیم. در ادامه به مراحل آماده سازی توت فرنگی و دادن آن به کودک اشاره کرده‌ایم:

در ابتدا حتما باید کودک بالای یک سال باشد و توانایی کنترل سر، توانایی نشستن همراه با حمایت، توانایی جویدن، افزایش وزن و کنجکاوی در مورد غذاهایی که والدین می‌خورند را داشته باشد.

برای دادن توت فرنگی به کودک خود حتما در شستشوی آن دقت کنید و سعی کنید با سرکه این میوه را خوب ضد عفونی نمایید و سپس توت فرنگی را یا به تکه‌های خیلی کوچک تقسیم کنید و یا به صورت پوره دربیاورید. توجه داشته باشید که در ابتدا در میزان توت فرنگی زیاده روی نکنید، نصف و یا یک عدد توت فرنگی برای بار اول کافی است.

پس از اینکه کودک شما توت فرنگی را خورد سه تا پنج روز صبر کنید تا اگر به توت فرنگی حساسیت داشت، متوجه شوید. به طور کلی هر بار که غذای جدید را به کودک خود می‌دهید چند روز صبر کنید و سپس مجدد مصرف آن را شروع کنید.

توت فرنگی برای کودکان را با چه مواد غذایی ترکیب کنیم؟

می‌توانید برای تنوع در تغذیه کودک خود، توت فرنگی را با دیگر مواد غذایی و میوه‌ها ترکیب کنید. در ادامه به چند مورد از مواد غذایی که می‌توان با توت‌فرنگی ترکیب کرد، اشاره کرده‌ایم : 

  • انواع میوه ها : می‌توانید توت فرنگی را به صورت پوره دربیاورید و با میوه‌هایی همچون موز، سیب، انبه، هلو و … ترکیب کنید.
  • غلات : تمامی غلات شامل آرد، برنج و بلغور جو دوسر و … با توت فرنگی طعم خوبی خواهد داشت.
  • محصولات گوشتی : با توجه به اینکه اکثر کودکان از خوردن گوشت خودداری می‌کنند، می توانید برای بهبود طعم آن از توت فرنگی استفاده کنید.
  • شیر و ماست : ترکیب توت فرنگی با شیر و ماست نیز برای کودکان دوست داشتنی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: توت فرنگی برای نوزاد چه خواص و مضراتی دارد



:: برچسب‌ها: توت فرنگی برای نوزاد چه خواص و مضراتی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آشنایی با روانشناسی کودکان دوره ابتدایی اهمیت بسیاری دارد. کودکی یکی از مهم‌ترین دوره‌ها در زندگی هرکدام از ما است. بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی ما در این سن شکل می‌گیرند و به همین خاطر است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. ورود به دبستان در میان سال‌های کودکی اهمیت بسیاری دارد. در این دوره فرزند شما برای اولین‌بار در یک محیط اجتماعی بزرگ‌تر قرار می‌گیرد؛ با قوانین اجتماعی آشنا می‌شود و به‌خصوص متوجه این موضوع خواهد شد که او در مرکز دنیا قرار ندارد. مواجه شدن با تمام این موضوعات باعث می‌شود که کودک بحران‌های روحی مختلفی را تجربه کند. به همین خاطر روان‌شناسی کودکان دوره ابتدایی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

به‌علاوه این دوره زمانی است که می‌توانید به‌تدریج استعدادهای فرزندتان را شناسایی کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید اطلاعات خود را راجع به این دوره سنی و ویژگی‌های روان‌شناختی آن افزایش دهید. کمک‌گرفتن از مشاورین کودک نیز یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: روانشناسی کودکان ابتدایی

روانشناسی کودکان دوره ابتدایی و اهمیت آن

روان‌شناسان معتقدند ما در هر دوره سنی ویژگی‌ها و نیازهایی داریم که باید به آن‌ها توجه کرد. بی‌توجهی به این نیازها قطعاً تأثیرات منفی خودش را در شرایط روحی و رفتارهای هرکدام از ما باقی می‌گذارد. در میان تمامی این دوره‌های سنی کودکی یکی از مهم‌ترین آنهاست. مشکلاتی که در این دوره سنی برای هرکدام از ما اتفاق بیفتد می‌تواند حتی تا بزرگسالی نیز فرد را درگیر خود کند. به همین خاطر مشاورین همیشه به پدر و مادرها توصیه می‌کنند که پیش از فرزندآوری اطلاعات خود را راجع به ویژگی‌ها و نیازهای روحی او افزایش دهند. اما همان‌طور که گفتیم سال‌های دبستان در میان تمامی دوره‌های کودکی اهمیت بیشتری دارند.

تا پیش از ورود به دبستان فرزند شما بیشتر زمان خود را در خانه می‌گذرانده است؛ محیط اطراف آن‌ها دنیای بسیار کوچکی بوده که احتمالاً بیشتر مواقع نیز آن‌ها در مرکز آن قرار داشته‌اند. این شرایط باعث می‌شود ورود به مدرسه برای بسیاری از کودکان تجربه سختی باشد. آن‌ها برای نخستین‌بار باید با نظم و قوانین جامعه آشنا بشوند؛ به‌علاوه قرارگرفتن در محیط اجتماع باعث می‌شود آن‌ها متوجه تفاوت‌هایی که با دیگر کودکان دارند بشوند. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای کودک به همراه داشته باشد. زیرا آن‌ها اکنون درگیر مقایسه خود با دیگران می‌شوند. به همین خاطر لازم است که والدین بیش از هر چیز به نیازهای روحی کودکان خود در این دوره توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید : ترس از مدرسه

ویژگی های روحی کودکان بر اساس روانشناسی کودکان ابتدایی

1- احساس شایستگی و توانمندی

روانشناسان معتقدند مهم‌ترین نیاز کودکان در دوره دبستان این است که باور کنند آن‌ها نیز توانمند هستند. اگر شما بتوانید این احساس را در فرزندتان ایجاد کنید باعث رشد احساس شایستگی در وی خواهید شد. در غیر این صورت فرزندتان درگیر احساس حقارت می‌شود.

در حقیقت آن‌ها در این دوره سنی تلاش می‌کنند تا توانایی و شایستگی خود را به شما ثابت کنند. به همین خاطر یکی از موضوعاتی که اهمیت بسیاری دارد این است که والدین به هرگونه پیشرفت و فعالیت فرزند خود توجه داشته باشند. بی‌توجهی یا نادیده‌گرفتن و مسخره کردن توانایی‌های کودک هرچقدر هم که از نظر شما ساده باشد می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری روی رشد روانی کودک داشته باشد.

با این کار شما این باور را در کودک ایجاد می‌کنید که شخصیت توانایی نیست؛ و نمی‌تواند به‌تنهایی از پس انجام کارها بربیاید. این موضوع مشکلاتی مانند کمبود اعتمادبه‌نفس و وابستگی به دیگران را در شخصیت آینده کودک به همراه خواهد داشت.

2- لجبازی کردن با بزرگ‌ترها

خیلی از پدرو مادرها با لجبازی فرزندشان از همان بدو ورود به مدرسه مواجه می‌شوند. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را بین کودک و والدین به وجود بیاورد. در اولین قدم مهم است که بتوانید دلایل لجبازی فرزندتان را پیدا کنید. فرزندتان تا پیش از ورود به دبستان در مرکز توجه خانواده قرار داشته است. حالا او با شرایطی مواجه می‌شود که می‌بیند کودکانی بهتر و تواناتر از او هم وجود دارند. یا برای مثال می‌بیند که معلم مدرسه برخلاف والدین، تنها به او توجه نمی‌کند. این شرایط باعث می‌شود که فرزندتان به دنبال راهی بگردد که ثابت کند هنوز هم منحصربه‌فرد است.

لجبازی یکی از اولین راه‌هایی است که کودکان انتخاب می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند با مخالفت کردن با خواسته‌های شما نشان بدهند که از خودشان وجودی مستقل دارند. پس برای حل این مشکل سعی کنید تا جای ممکن از بدرفتاری با کودک خودداری کنید. وقتی فرزندتان دوست ندارد کاری را انجام بدهد از او بپرسید که چرا مخالفت می‌کند؛ سعی کنید با کمک هم یک راهکار منطقی برای شرایط پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: روز اول مدرسه

توصیه روانشناسی کودکان ابتدایی به والدین

داشتن قوانین مشخص

همان‌طور که گفتیم لجبازی یکی از مشکلات شایع در دوره دبستان است. یکی از راهکارها برای برطرف‌کردن این مشکل طبق روانشناسی کودکان ابتدایی داشتن قوانین مشخص است. وقتی در محیط خانه شما قوانین از قبل مشخص باشند فرزندتان نیز با آن‌ها آشنایی بیشتری خواهد داشت و قوانین را راحت‌تر می‌پذیرد. در مقابل اگر بخواهید هر بار بر اساس شرایط و باتوجه‌به آنچه پیش آمده تصمیمتان را عوض کنید احتمالاً با مقاومت بیشتری مواجه می‌شوید.

یکی دیگر از نکاتی که راجع به قوانین باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید قوانین درعین‌حال که ثابت هستند اما زیاد سختگیرانه نباشند. داشتن قوانین بیش از حد در خانه یا قوانینی که کودک احساس کند هیچ نقشی در به وجود آمدن آن‌ها نداشته می‌توانند دلیلی برای لجبازی و مخالفت بیشتر باشند.

رفتارهای مثبت را تقویت کنید

یکی از راهکارهایی که به‌خصوص برای تربیت کودکان و یاد دادن قوانین به آن‌ها اهمیت دارد تشویق کردن است. اگر می‌خواهید فرزندتان رفتار خاصی را انجام دهد در زمان‌هایی که او آن رفتار یا حتی رفتارهایی مشابه به آن را انجام می‌دهد کودک را تشویق کنید. در مقابل زمان‌هایی که فرزندتان رفتارهایی انجام می‌دهد که می‌خواهید آنها را در او از بین ببرید سعی کنید تا جای ممکن رفتار بد را نادیده بگیرید. به‌تدریج و با گذشت زمان کودک متوجه این موضوع می‌شود که اگر بخواهد توجه و تأیید شما را داشته باشد بهتر است رفتارهایی را انجام دهد که شما آن را تأیید می‌کنید.

رابطه صمیمی با فرزندتان داشته باشید

سنین دبستان زمانی است که فرزند شما درگیر اضطراب‌های بسیاری می‌شود. قرارگرفتن در یک محیط جدید، رقابت با همسالان و ترس از اینکه شاید در جمع جدید پذیرفته نشویم همگی از مشکلاتی هستند که کودک با آن‌ها مواجه می‌شود. به همین خاطر بسیار مهم است که شما با فرزندتان رابطه صمیمانه‌ای داشته باشید. رابطه دوستانه شما باعث می‌شود کودک بتواند به‌راحتی مشکلات خود را با شما در میان بگذارد و از راهکارهایی که از شما می‌گیرد استفاده کند. به همین خاطر سعی کنید رابطه با کودک را به شکلی کنترل کنید که او بتواند از ترس‌ها و نگرانی‌های خود با شما صحبت کند. برای آشنایی با روش های تربیت کودک کلیک کنید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات در تربیت کودک کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. بااین‌حال بسیاری از والدین نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند. بسیاری از ما تصور می‌کنیم تا زمانی که مشکل جدی پیش نیامده دلیلی برای صحبت‌کردن با یک روان‌شناس وجود ندارد. اما این دیدگاه اشتباه است. همان‌طور که گفتیم هر دوره سنی نیازهای خاص خودش را دارد و بی‌توجهی به این نیازها به‌خصوص در سنین کودکی می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری را در بزرگسالی به همراه داشته باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما از این موضوع پیشگیری کنید. صحبت‌کردن با یک مشاور متخصص راجع به نیازهای رشدی و روانی هر دوره از کودکی باعث می‌شود تا فرزند شما در آینده با مشکلات کمتری مواجه شود.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که مشاور کودک می‌تواند به شما کمک کند استعدادیابی است. اینکه شما استعدادها و مهارت‌های فرزندتان را بشناسید می‌تواند تأثیر بسیاری در رشد و پیشرفت آنها داشته باشد. با شناخت این توانایی‌ها شما به کودک کمک خواهید کرد تا آنها را پرورش بدهد. و از این راه بتواند تبدیل به یک فرد ماهر در زمینه‌ای که در آن مهارت دارد بشود. به همین خاطر است که مشاورین توصیه می‌کنند حتی اگر فرزندتان مشکل روحی قابل‌توجهی ندارد بازهم به جلسات مشاوره توجه نشان دهید. این جلسات می‌تواند راهکارهایی را برای حفظ آرامش و شادابی در محیط خانواده و تربیت بهتر فرزندان به شما آموزش دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نیاز روحی کودکان در دوره ابتدایی چیست؟

کودکان در این دوره تلاش می‌کنند تا توانایی‌هایشان را به خود و اطرافیان ثابت کنند. به همین خاطر مهم‌ترین چیزی که در برخورد با آنها باید رعایت کنید این است که به پیشرفت‌ها و تلاش‌هایشان توجه نشان بدهید. در غیر این صورت کودک احساس حقارت و کمبود اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهد کرد.

منبع: روانشناسی کودکان ابتدایی



:: برچسب‌ها: روانشناسی کودکان ابتدایی ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می دانید رفتار با افراد در حال ترک چگونه باید باشد و چه اهمیتی در ادامه ترک اعتیاد دارد؟ ترک اعتیاد یک کار بسیار سخت برای افراد معتاد است و مشکلات ناشی از آن به قدر کافی آنان را تحت فشار می‌گذارد. در این میان نحوه رفتار اطرافیان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در ادامه مسیر و موفقیت و یا بازگشت به اعتیاد داشته باشد. با آگاهی از نحوه رفتار با افراد در حال ترک و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید آنان را در این مسیر سخت یاری کنید و کیفیت زندگی خود و فرد معتاد را تا حد بسیار زیادی ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : رفتار با معتاد

منبع: رفتار با افراد در حال ترک

رفتار با افراد در حال ترک

برقراری ارتباط با فرد معتاد و خانواده اهمیت بسیار زیادی دارند چراکه باعث می‌شوند نتایج بهتری نسبت به آنچه انتظار دارید به دست بیاورید. ارتباط برقرار کردن با جوانی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده می‌تواند سخت باشد. به خصوص اگر شرایط به گونه‌ای باشد که مجبور باشید از اعتیاد او حمایت کنید و رفتارهای ناخوشایند فرد معتاد را تحمل نمایید. فرد معتاد شرایط خود را با انکار مشکلات و دروغ گفتن به اطرافیان وخیم‌تر می‌کند. اما مهم است که شما با رفتار صحیح خود او را در این مسیر یاری کنید. 

1. با بیماران معتاد مهربان باشید

به فرد معتاد اثبات کنید که برایتان مهم است و ارزش دارد. با او با مهربانی و دلسوزی و نه با ترحم برخورد کنید چون افراد معتاد از ترحم متنفرند. رفتار مهربان با فرد معتاد رمز تعامل موثر با اوست. اعتیاد در جامعه چنان مایه بدنامی شده است که بیماران انتظار هر نوع توهین، تحقیر و یا رفتار غلطی را از دیگران دارند. آن‌ها به طور ناخودآگاه خودشان منتظرند که خانواده و آشنایان‌شان آن‌ها را ترک کنند. شما می‌توانید با برخورد خوب با فرد معتاد، احساس ارزشمند بودن و مهم بودن به او بدهید. این رفتار با افراد در حال ترک باعث می‌شود او برای بخشیده شدن و کنار گذاشتن اعتیاد ترغیب شود.

2. با او حرف بزنید و گوش شنوا برای حرف‌هایشان داشته باشید

اگر فرد معتاد ببیند شما برای شنیدن حرف‌هایش گوش شنوایی دارید، حتما به سمتتان می‌آید. شما باید صحبت‌های آن‌ها را بدون قضاوت کردن گوش دهید. آنان باید بتوانند با اطمینان و بدون ترس احساسات خود را با شما در میان بگذارند. حتی اگر کار اشتباهی انجام داده باشد نیز حتما دلیلی برای گرایش به مواد مخدر داشته است. با روان شناس متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید تا بتوانید بهتر با آن‌ها برخورد نمایید. با شنیدن حرف‌های او می‌توانید بهتر درکش کنید و در نتیجه ارتباط موثرتری برقرار نمایید. 

3. رفتار با افراد در حال ترک | به حرف‌هایتان عمل کنید

وقتی با فرد معتاد در حال مکالمه هستید به خوبی حواستان را جمع کنید که چه می‌گویید. شما باید منظور خود را به طور صریح و روشن بیان کنید. اگر این کار را انجام دهید فرد دچار سوتفاهم نمی‌شود و به درستی می‌داند که چه انتظاری از او دارید. همچنین پای حرفتان بایستید تا تاثیر بهتری به روی فرد معتاد بر جا بگذارد.

4. نگرانی و محبت خود نسبت به فرد بیمار را نشان دهید

فردی که به اعتیاد دچار شده بیشتر از هر کس دیگری نیاز به دوست داشته شدن دارد. باید به او بفهمانید که با وجود تمام مشکلاتی که دارد هنوز برای شما قابل احترام است. اگر در درون قلبتان هیچ عشقی نسبت به او نیست یا نمی‌توانید محبتی به او ابراز کنید، حداقل نشان دهید که می‌خواهید بهترین اتفاق‌ها برایش رقم بخورد. البته توجه داشته باشید که منفعلانه رفتار کردن و سوختن و ساختن با این مساله متفاوت است.

در کنار همه رفتارهای مثبت باید به او نشان دهید که هیچ جوره با اعتیادش کنار نمی‌آیید. به قوانینی که برای خودتان گذاشته‌اید پایبند باشید. بهتر است یک سری تنبیه روانی برای اعتیاد فرد در نظر بگیرید تا متوجه شود حد و مرزهایی که برایش می‌گذارید تو خالی نیستند.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد  

5. رفتار با افراد در حال ترک | با او همراه شوید

البته که انگیزه شما برای ایجاد هر تغییری در زندگیتان بیشتر از فرد معتاد است اما اگر او ببیند که شما هم مشتاق اطلاح رفتارهای منفی خود هستید و تاثیر مشاوره در بهبود حالتان را حس کند، انگیزه بیشتری برای رفتن به جلسات مشاوره پیدا می‌کند. او مانند کسی است که برای رسیدن به هدف خود یک هم پا و هم مسیر پیدا کرده است. می‌توانید در جلسات مشاوره او را همراهی کنید تا احساس کند شما در راه تغییر از او حمایت می‌کنید. 

6. به نظر او اهمیت دهید

باید به فرد معتاد این را بفهمانید که با مصرف مواد مخدر در خانه به هیچ وجه کنار نمی‌آیید. اما در عین حال خوب است که درباره روش‌های ایجاد این نوع تغییرات کمی انعطاف به خرج دهید. بیمار در شرایطی است که تاب و تحمل دستور شنیدن را ندارد. پس در رفتار با افراد در حال ترک طوری برخورد کنید که او احساس کند شما در حال کمک هستید نه اینکه حکم می‌کنید چه کاری را انجام دهد.

بیشتر بخوانید : نقش خانواده در ترک اعتیاد  

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

رفتار صحیح با افراد در حال ترک چه کمکی به آن‌ها می‌کند؟

بیماران درگیر اعتیاد خود نیز از این مساله خجالت می‌کشند. ترس از دستگیر شدن توسط نیروهای پلیس یکی از بزرگ‌ترین موانعی است که او را از کمک گرفتن از اطرافیان منصرف می‌کند. باید راه صحیح صحبت با فرد معتاد را یاد بگیرید تا بتوانید به او کمک کنید. اگر حتی پیشنهاد شما برای کمک را رد کرد، می‌توانید برای بهبود شرایطش خودتان از مشاوران و روانشناس‌ها کمک بگیرید. وقتی که فرد معتاد روحیه بهتر و تغییر در شما را ببیند، احساس می‌کند که تغییر غیرممکن نیست و تشویق می‌شود تا اعتیاد خود را کنار بگذارد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رفتار با افراد در حال ترک



:: برچسب‌ها: رفتار با افراد در حال ترک ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بین دنیای درونی و بیرونی آدم های افسرده فاصله زیادی وجود دارد. شاید شما هم افراد موفق و ثروتمندی را دیده باشید که با وجود تمام داشته‌هایشان نمی‌توانند از آن‌ها لذت ببرند. برعکس آدم‌هایی را می‌بینیم که با وجود تمام مشکلات و کاستی‌هایی که در زندگی دارند، شاد هستند. پس در اینجا این سوال پیش می‌آید آن چیزی که واقعا باعث می‌شود احساس شادمانی و خوشبختی کنیم چیست؟ آن هسته اصلی که درون هر انسانی او را تبدیل به آدمی شاد یا غمگین می‌کند چیست؟ برای رسیدن به جواب این سوالات بهتر است با دنیای افسرده ها بیشتر آشنا شویم. در صورتی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنید حتما از مشاوره افسردگی استفاده نمایید.

منبع: دنیای افسرده ها

در دنیای افسرده ها چه می‌گذرد ؟

افسردگی در یک تعریف کلی به‌صورت یک دوره طولانی غم، روحیه بد و گوشه‌گیری بیان می‌شود. می‌توان به جرئت گفت که تمام انسان‌ها در برهه‌ای از زندگی خود احساس افسردگی می‌کنند، اما به‌طور معمول می‌توانند علت این حالت را به رویدادهای مشخصی نسبت دهند؛ اما برای برخی از افراد نشانه‌های افسردگی زمان طولانی‌تری باقی می‌ماند و در همه جوانب زندگی آن‌ها نفوذ می‌کند. به‌عبارت‌دیگر این افراد به معنی واقعی وارد دنیای افسردگی و رکود هیجانی شده‌اند.

در این دنیا، افراد در زندگی خود به هیچ چیزی امیدی ندارند. از هیچ چیزی واقعاً خوشحال نمی‌شوند. احساس می‌کنند که زندگی‌شان به‌صورت دور آهسته و به‌کندی در گذر است. هیچ خوراکی و غذایی مزه خوب و لذت بخشی به آن‌ها نمی‌دهد. در ریتم خواب آن‌ها مشکلاتی به وجود می‌آید. بی‌دلیل و به خاطر مسائلی که واقعاً برایشان ناراحت‌کننده نیست، گریه می‌کنند. حتی گاهی باوجود نیاز به گریه و ابراز هیجانات خود قادر به این کار نیستند.

گاهی افراد چنان در این دنیا غرق‌شده‌اند که می‌توان گفت تقریباً همیشه غمگین هستند. این حالت ممکن است چندین سال به طول انجامد. خلق پایین، احساس خستگی بیش‌ازاندازه، ناامیدی، نداشتن تمرکز حواس و حتی گاهی افکار مربوط به خودکشی، نمونه‌ای از ویژگی‌های این دسته از مبتلایان است. برای آشنایی با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

افسرده‌ها چطور فکر می‌کنند ؟

افراد مبتلابه افسردگی معمولاً احساس بی‌فایده بودن، خلأ، هیچ بودن و ناامیدی دارند. آن‌ها درباره توانایی‌های خود باورهای بسیار بدبینانه‌ای دارند. برای مثال استعدادهای خود را ناچیز می‌شمارند و درنتیجه برای شکوفا کردن آن‌ها حتی ذره‌ای تلاش نمی‌کنند، چرا که هر کوششی در این زمینه را شکست‌خورده می‌پندارند. آن‌ها خودشان را از قبل باخته‌اند.

چنین اشخاصی باور دارند کسی نمی‌تواند به آن‌ها برای خروج از این وضعیت کمک کند. آن‌ها معتقدند که آینده تیره‌وتاری در پیش رو دارند و هیچ روزنه امیدی برای خود نمی‌بینند. این گروه معمولاً اعتمادبه‌نفسی ندارد و خودشان را به بی‌عرضگی و بی‌لیاقتی متهم می‌کنند. بسیاری از آن‌ها باور دارند که مرگ‌شان به نفع اطرافیانشان است و مدام خود را تحقیر کرده و به طرز کاملاً غیرمنطقی از خود ایراد می‌گیرند.

لازم به ذکراست که این افراد تفکر غلط و ناقصی از خود، دنیا و اطرافیان‌شان دارند. به‌عبارت‌دیگر باورهای غیرمنطقی آن‌ها باعث شده تا اقدام به تصمیم‌گیری‌هایی ناخوشایند کنند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله تاثیر افسردگی بر کارکردهای مغز را بخوانید.

دنیای افسرده ها و علاقه به تاریکی

ازآنجاکه افراد افسرده معمولاً به غار تنهایی درونی خود فرورفته‌اند، معمولاً ترجیح می‌دهند محیط بیرونی خود را نیز برحسب شرایط روحی خود، یعنی همان حالت افسرده وار تطبیق دهند. این موضوع سبب می‌شود تا شاهد این باشیم که علاقه به تاریکی و تنهایی، انزوا و گوشه‌نشینی در این دسته از بیماران زیاد گزارش می‌گردد.

البته در این مورد لازم است با احتیاط رفتار شود، زیرا نمی‌توان تمام کسانی را که به تاریکی و تنهایی علاقه دارند را افسرده تلقی کرد. ویژگی‌های شخصیتی و نیز سایر علائم و نشانه‌های این مشکل نیز باید در شخص بررسی شود تا به نتیجه درست و قطعی رسید. برای آشنایی با راه های تغییر میل گوشه گیری در افسردگی کلیک کنید.

راه‌های خروج از افسردگی درونی

مهم‌ترین نکته درباره بهبود افسردگی توجه به این موضوع است که هیچ‌کس نمی‌تواند افسردگی فرد دیگری را شفا دهد. در حقیقت اول از هر چیز باید به بیمار کمک کنیم تا بفهمد که نیاز به تغییر حالت خود دارد. بعد از آن باید با گفتار و رفتار همدلانه خود به‌عنوان خانواده و آشنایان یک فرد افسرده، به او نشان دهیم که جای تغییر وجود دارد اما خودش باید بخواهد تا تغییر کند.

بعدازاین حالت است که می‌توان شخص را با ارجاع دادن به مراکز درمانی و سلامت روان، ازجمله مراجعه به روانشناس در جهت بهبود این اختلال یاری کرد. برای آشنایی با انواع روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

علاوه بر این موارد، می‌توان از اقدامات زیر نیز به‌عنوان استراتژی‌های ضدافسردگی یا اقدامات اضافه بر سازمان خدمات روان‌شناختی حرفه‌ای استفاده کرد:

  • هرگز بیش‌تر از چند ساعت در خانه تنها نمانید.
  • تا زمانی که حالتان بهتر نشده است از هرگونه تصمیم‌گیری مهم در زندگی خود اجتناب کنید و یا از مشورت سایرین استفاده کنید.
  • صبح‌های «ساختاریافته» داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید.
  • از مصرف مواد مخدر، الکل و سایر دخانیات پرهیز کنید.
  • برای کاهش علائم ناتوانی در تمرکز حواس، از موضوعات و کارهای کوچک و بزرگ خود یادداشت بردارید.
  • به خودتان فرصت استراحت دهید و خود را غرق در کار و زندگی نکنید. نباید از خودتان انتظار داشته باشید کارهای روزمره خود را با همان کیفیت در طول دوره‌های افسردگی نیز انجام دهید.
  • سعی کنید گاهی با متخصصان بهداشت روانی ارتباط داشته باشید تا در صورت لزوم از راهنمایی‌های آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دنیای افسرده ها



:: برچسب‌ها: دنیای افسرده ها ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پرخاشگری در سالمندان مشکلی است که بسیاری از شما ممکن است با آن مواجه شوید. عصبانیت و پرخاشگری در سالمندان با دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما پرخاش به هر دلیلی که باشد رابطه سالمند با فرزندان و مراقبان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از ما دیریازود از رفتارهای فرد سالمند خسته می‌شویم و همین موضوع رابطه ما را با او تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که سالمندان برخلاف رفتاری که نشان می‌دهند بیش از هر زمان دیگری به بودن شما نیاز دارند. به همین خاطر بهتر است راهکارهایی را برای مبارزه با رفتارهای پرخاشگرانه سالمند در نظر داشته باشید. همچنین هر زمانی که احساس می‌کنید توانایی خود را برای حل این مشکل از دست داده‌اید از یک روان‌شناس متخصص برای کنار آمدن با این شرایط کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

منبع: پرخاشگری در سالمندان

دلایل پرخاشگری در سالمندان

پرخاشگری در سالمندان با دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اینکه شما بتوانید دلیل بدرفتاری آن‌ها را پیدا کنید تا حد زیادی در حل مشکل به شما کمک خواهد کرد. از جمله دلایلی که باعث پرخاشگری در سالمندان می‌شود به شرح زیر می‌باشد.

بیماری‌های روحی

بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی از مشکلات شایع در سالمندان هستند. این بیماری‌ها بسیاری از مواقع در سالمندی شکل بی‌قراری و پرخاشگری به خود می‌گیرند. به همین خاطر یکی از اولین موضوعاتی که در زمان پرخاشگری سالمندان باید بررسی کنید سلامت روان آن‌ها است. برای آشنایی با نشانه های افسردگی در سالمندان کلیک کنید.

شروع بیماری‌هایی مثل آلزایمر یا هر نوع دیگری از زوال عقل نیز معمولاً با پرخاشگری همراه است. بسیاری از مواقع سالمندان وسایل خود را گم می‌کنند و فکر می‌کنند کسی آن‌ها را برداشته است. یا ممکن است با دلایل مختلف نسبت به شما بدگمان باشند. این شرایط به این خاطر است که آن‌ها به‌تدریج در حال ازدست‌دادن توانایی ذهنی خود هستند. به همین خاطر بسیار مهم است که با آن‌ها برخورد صحیحی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که این رفتارها عمدی نیستند.

عفونت و بیماری‌های جسمانی

بیماری‌های جسمانی نیز می‌توانند تحمل و توانایی سالمندان را تحت‌تأثیر خود قرار بدهند. احساس درد و همین‌طور نگرانی از اینکه شرایط جسمی رو به ناتوانی حرکت می‌کند یکی از دلایلی است که باعث می‌شود سالمندان با سایرین دچار مشکل شوند. به‌علاوه تحقیقات نشان می‌دهد بروز بیماری‌های عفونی و به‌خصوص عفونت ادرار رابطه مستقیمی با بدرفتاری و پرخاشگری در سالمندان دارد. به همین خاطر و به‌خصوص در شرایطی که سالمند یک‌دفعه پرخاشگر می‌شود بهتر است در اولین قدم احتمال بروز عفونت‌ها و مشکلات جسمی را بررسی کنید.

مشکلات محیطی و ناتوانی در بیان احساسات

گاهی اوقات سالمندان توانایی بیان احساسات و افکارشان را از دست می‌دهند. به خصوص بیماری‌هایی مثل آلزایمر باعث می‌شوند که سالمندان توانایی ذهنی برای پردازش موقعیت‌های مختلف را از دست بدهند. به همین خاطر نمی‌توانند به‌خوبی به شما بفهمانند چه مشکلی دارند. این شرایط تا حد زیادی باعث کلافگی و عصبانی شدن سالمند می‌شود و به همین خاطر دست به پرخاشگری می‌زنند.

ازدست‌دادن کنترل زندگی

سالمندان در دوره سنی قرار دارند که بیش از هر زمان دیگر به کمک اطرافیان نیاز دارند. اما همین موضوع می‌تواند برای آن‌ها بسیار ناراحت‌کننده باشد. زیرا احساس می‌کنند که کنترل خود روی زندگی‌شان از دست داده‌اند. این موضوع گاهی اوقات تبدیل به دلیلی برای پرخاشگری و اختلاف آن‌ها با مراقب‌شان می‌شود. زیرا سالمند نمی‌خواهد بپذیرد که دیگر به‌اندازه قبل توانایی ندارد. در حقیقت پرخاشگری راهی است که آن‌ها سعی می‌کنند با وسیله آن استقلال‌شان را حفظ کنند و به دیگران نشان بدهند که کنترل شرایط هنوز هم به دست خودشان است.

پرخاشگری در سالمندان بیشتر در چه شرایطی رخ می‌دهد؟

باتوجه‌به روحیه سالمند و شرایط زندگی او پرخاشگری ممکن است در هر موضوعی اتفاق بیفتد. بااین‌حال بعضی از شرایط وجود دارند که بیشتر سالمندان در مورد آنها با لجبازی و پرخاش رفتار می‌کنند. برای درک بهتر او حتما مقاله روانشناسی سالمندان را بخوانید. در ادامه برخی علل پرخاشگری را شرح داده‌ایم.

پرخاشگری در سالمندان هنگام حمام کردن

بسیاری از سالمندان حمام کردن را دوست ندارند. این موضوع می‌تواند به دلیل احساس شرم و خجالت و تلاش برای حفظ حریم خصوصی باشد. گاهی اوقات نیز مسائلی مانند سرد و گرم شدن آب یا ترس از اینکه در فضای حمام مشکلاتی مانند لیز خوردن برای آن‌ها پیش بیاید باعث می‌شود در مقابل حمام کردن مقاومت کنند. در این شرایط بهتر است دوستانه با آن‌ها صحبت کنید و سعی کنید دلایل مخالفتشان را پیدا کرده و برطرف کنید.

پرخاشگری سالمندان برای درمان یا استفاده از وسایلی مانند عصا

گاهی اوقات سالمندان در مقابل استفاده از دارو و مراجعه به پزشک یا استفاده از وسایلی مانند عصا و سمعک مقاومت می‌کنند. بسیاری از مواقع این مخالفت به این دلیل است که نمی‌خواهند فرایند سالمندی و ضعیف شدن را بپذیرند. به همین خاطر اگر بیش از هر چیز روی این موضوع تمرکز کنید تنها با لجبازی بیشتری مواجه می‌شوید. بهتر است با سالمند صحبت کنید و روی مزایای دیگری که استفاده از دارو برای آن‌ها دارد بیشتر تمرکز کنید.

کمک‌کردن در کارهای روزانه و مواجهه با پرخاشگری سالمند

همان‌طور که گفتیم یکی از مشکلات سالمندان این است که نمی‌خواهند بپذیرند توانایی‌هایشان کمتر ازقبل شده و نیاز به کمک دارند. به همین خاطر یکی از زمان‌هایی که احتمالاً شما درگیر مشکلات بسیاری با آن‌ها خواهید شد هنگامی است که می‌خواهید در کارها به آنها کمک کنید.

به خاطر داشته باشید که آن‌ها تلاش می‌کنند با پرخاشگری به شما و خودشان نشان بدهند که هنوز هم به‌اندازه قبل توانمند هستند و اختیار کارهایشان در دست خودشان است. به همین خاطر تا جایی که ممکن است سعی کنید به آن‌ها اجازه بدهید کارهایشان را به‌تنهایی یا با مدیریت خودشان انجام بدهند. حتی اگر قرار است شما کاری را برای آنها انجام بدهید تا جای ممکن این کار را با نظر و مشورت خودشان جلو ببرید.

راهکارهایی برای مبارزه با پرخاشگری در سالمندان

بررسی سلامت جسمی و روانی

همان‌طور که گفتیم بیماری‌های جسمی و روانی می‌توانند یکی از مهم‌ترین دلایل پرخاشگری در سالمندان باشند. به‌ویژه در شرایطی که پرخاشگری ناگهان در سالمند شما شروع می‌شود مهم است که احتمال وجود بیماری‌های مختلف را در نظر بگیرید. به همین خاطر یکی از اولین اقداماتی که باید انجام بدهید این است که با یک متخصص راجع به شرایط سالمند صحبت کنید.

نظم برنامه‌های روزانه را حفظ کنید

یکی از موضوعاتی که آرامش سالمندان را به هم می‌ریزد این است که شما به هر دلیلی نظم برنامه روزانه آن‌ها را به هم بزنید. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از پرخاشگری انجام بدهید این است که یک برنامه منظم برای زندگی سالمندان در نظر بگیرید. زمان‌های مشخصی برای خوابیدن، خوردن غذا و حمام کردن یا حتی گذاشتن وسایل در جای مشخص خودشان باعث می‌شود که سالمندان آرامش بیشتری داشته باشند.

تفاهم ایجاد کنید

همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که ایجاد همدلی مهم‌ترین رمز داشتن یک رابطه موفق است. این موضوع به‌ویژه در برخورد با سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. آن‌ها در شرایط روحی قرار دارند که احساس می‌کنند دیگران به‌اندازه سابق دوستشان ندارند. تصور ازکارافتادگی آن‌ها را بیش از حد آزار می‌دهد. به همین خاطر اینکه شما به آنها نشان بدهید متوجه احساسات و خواسته‌هایشان هستید بسیار مهم است. سعی کنید در صحبت‌هایتان به آن‌ها بگویید که احساسات‌شان را می‌فهمید. متوجه شرایط‌شان هستید و می‌خواهید برای حل مشکلات به آن‌ها کمک کنید.

محرک‌ها را شناسایی کنید

با دقت کردن در رفتار سالمند به این سؤال پاسخ دهید که آن‌ها چه زمان‌هایی بیشتر پرخاشگر می‌شوند؟ چه چیزی آن‌ها را ناراحت می‌کند؟ سعی کنید این موقعیت‌ها را شناسایی کنید و از آن‌ها دوری کنید. اصرار شما روی موضوعاتی که پدر یا مادر سالمندتان را عصبانی می‌کند تنها باعث به‌هم‌ریختن رابطه‌تان خواهد شد.

به سلامت خودتان بیاندیشید

ارتباط داشتن با سالمندان پرخاشگر می‌تواند روحیه خود شما را نیز تحت‌تأثیر قرار بدهد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما زمان‌هایی را هم برای آرامش خودتان در نظر بگیرید. سعی کنید در این زمان‌ها به سراغ کارهایی بروید که آرامش روانی را در شما ایجاد می‌کند. این کار باعث می‌شود در برخورد با سالمند هم روحیه بهتری داشته باشید.

پرخاشگری در سالمندان و اهمیت مشاوره

پرخاشگری سالمندان می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. ساده‌ترین آن‌ها این است که رابطه شما در خانواده به هم می‌ریزد. این مشکلات گاهی اوقات حتی باعث می‌شود که رابطه شما و فرد سالمند کاملاً از بین برود. اما این در حالی است که سالمندان برخلاف پرخاشگری‌های‌شان بیش از هر زمان دیگری به شما نیاز دارند. به‌علاوه ارتباط داشتن با کسی که همیشه پرخاش می‌کند می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را نیز برای خود شما به همراه داشته باشد.

در کنار همه این‌ها به این موضوع نیز توجه داشته باشید که بسیاری از مواقع پرخاشگری می‌تواند نشانه بیماری‌هایی مثل آلزایمر باشد. باتوجه‌به اهمیتی که زمان در کنترل این بیماری دارد بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های پرخاشگری را در سالمند مشاهده می‌کنید هرچه سریع‌تر از یک مشاور راجع به این شرایط کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با نیازهای دوران سالمندی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران سالمندی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

دلیل پرخاش سالمندان چیست؟

تلاش برای حفظ استقلال زندگی، ابتلا به بیماری‌های روحی و جسمی و یا ناراضی بودن از شرایط محیطی از جمله دلایل پرخاشگری در سالمندان هستند.

هنگامی که سالمندان پرخاش می‌کنند چطور باید با آن‌ها برخورد کنیم؟

سعی کنید تا جای ممکن از بحث کردن با آن‌ها خودداری کنید. اجازه بدهید شرایط کمی آرام شود و سپس راجع به مشکل پیش‌آمده با هم صحبت کنید تا به یک راه‌حل مشترک برسید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: پرخاشگری در سالمندان



:: برچسب‌ها: پرخاشگری در سالمندان ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آی یو دی (IUD) یکی از وسیله‌هایی است برای جلوگیری از بارداری از آن استفاده می‌شود، از آنجایی که در روش‌های جلوگیری از بارداری آسیب نرساندن به دستگاه تولید مثل از اهمیت بالایی برخوردار است، آی یو دی می‌تواند وسیله مناسبی باشد. IUD در ابعاد کوچک و به شکل حرف انگلیسی T است که در داخل رحم قرار می‌گیرد و برای یک بازه زمانی طولانی و معمولا ده سال از ایجاد بارداری جلوگیری می‌کند، بدون اینکه اختلالی در رابطه جنسی زوجین ایجاد کند. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم اطلاعات کاملی از آی‌یودی (IUD) ارائه کنیم. برای آشنایی با سایر روش های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

منبع: آی یو دی (IUD) چیست

با آی یو دی IUD آشنا شویم

همانطور که اشاره کردیم آی‌یودی (IUD) از وسایلی می‌باشد که از آن برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. در واقع آی‌یودی یک وسیله تقریبا بسیار کوچک پلاستیکی است که به شکل T طراحی شده و به دلیل انعطاف پذیری که دارد در درون حفره رحم قرار می‌گیرد.

از آنجایی که استفاده از آی یو دی بدون ایجاد مشکل خاصی و صدمه به دستگاه تولید مثل در طولانی مدت باعث جلوگیری از بارداری می‌شود، تقریبا میان زوجین محبوب است؛ چراکه برای اغلب کسانی که از این وسیله استفاده می‌کنند، عوارض خاصی ایجاد نکرده است.

اما نکته‌ای که پیرامون آی‌یودی (IUD) وجود دارد این است که قبل از استفاده از این وسیله بایستی حتما با جزئیات آن آشنا شوید تا دچار عوارض آن نگردید برای مثال استفاده از آی یو دی در زنانی که در معرض خطر بالای عفونت‌های مقاربتی هستند، توصیه نمی‌شود.

آی یو دی چگونه در درون رحم قرار می‌گیرد؟

کارگذاری آی‌یودی (IUD) در درون رحم توسط پزشک و متخصص زنان انجام می‌شود و برای قرار گرفتن این وسیله در درون رحم بایستی مراحل زیر طی شود: 

  • پزشک از باردار نبودن فرد اطمینان حاصل می‌کند.
  • پزشک فرد را معاینه می‌کند تا دارای عفونت‌های واژینال نباشد؛ چون در صورتیکه فرد دارای عفونت باشد، قبل از کارگذاری آی یو دی بایستی درمان شود.
  • پس از این مراحل نمونه پاپ اسمیر گرفته می‌شود.
  • معمولا روزهای آخر پریودی فرد بایستی به پزشک مراجعه کند تا آی‌یودی در درون حفره رحم جاگذاری شود. در روزهای آخر پریودی به دلیل اینکه دهانه رحم باز است، جاگذاری راحت‌تر انجام می‌شود.
  • برای جاگذاری رحم ابتدا اسپکولوم گذاشته می‌شود و سپس ای یو دی به داخل رحم برده شده و در محل مناسب قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که جاگذاری آی‌یودی در یک بازه زمانی چند دقیقه‌ای انجام می‌گردد و اصلا دردناک نخواهد بود.

انواع مختلف آی یو دی IUD

آی‌یودی (IUD) به طور کلی دارای دو نوع متفاوت از هم می‌باشد.

  1. نوع اول آی‌یودی (IUD) : (میرنا) که هورمونی است.
  2. نوع دوم آی‌یودی (IUD) :  آی‌یودی مسی (پاراگارد) که یون‌های مس آزاد می‌کند.

آی یو دی (IUD) مسی 

آی‌یودی های مسی همانطور که از اسمش پیداست از مس و البته پلاستیک ساخته شده است که بلافاصله پس از قرارگیری در رحم در جلوگیری از بارداری موثر است.

دلیل این موضوع این است که مس اسپرم کش می‌باشد و با آزاد کردن یون مس در رحم، بلافاصله اسپرم‌های موجود در رحم را قبل از رسیدن به تخمک از بین می‌برد.

آی یو دی های مسی دارای برخی عوارض جانبی شامل خونریزی بین دوره‌های پریود، گرفتگی عضلات شکم و درد شدید قاعدگی و خونریزی شدید نیز می‌باشد.

آی یو دی‌ هورمونی

آی‌یودی (IUD) هورمونی نیز همانطور که از اسمش پیداست دارای یک هورمون به نام پروژسترون لوونورژسترول می‌باشد. این دستگاه پس از گذشت یک هفته از کارگذاری داخل رحم از بارداری جلوگیری می‌کند.

عملکرد آی یو دی های هورمونی بدین صورت است که هورمون پروژسترون ایجاد می‌کند و باعث ضخیم‌تر شدن مخاط دهانه رحم می‌شود. ضخیم‌تر شدن این قسمت از رحم باعث می‌شود که اسپرم نتواند وارد رحم شده و به تخمک برسد، در نتیجه بارداری رخ نمی‌دهد. التبه تاثیرگذاری این هورمون بر روی تخمک گذاری نیز می‌باشد و مانع از ایجاد تخمک می‌گردد.

استفاده از آی یو دی های هورمونی نیز دارای عوارض جانبی شامل سردرد، آکنه، افزایش وزن، حساسیت پستان‌ها، خونریزی نامنظم، تغییر در خلق و خوی، گرفتگی و درد لگن و … می‌شود.

شباهت آی یو دی (IUD) های مسی و هورمونی

  • هر دو تا احتمال ۹۹درصد از بروز بارداری جلوگیری می‌کنند و احتمال بارداری پس از نصب این دستگاه‌ها کم تر از یک درصد است.
  • هر دو درون رحم قرار می‌گیرند و بی خطر هستند.
  • هر دو نقشی در ابتلا به بیماری‌های مقاربتی ندارند و نمی‌توانند از آن جلوگیری کنند، بنابراین حتی اگر از آی‌یودی استفاده می‌کنید، از کاندوم نیز استفاده کنید.
  • هر دو در هر زمان که بخواهید قابل خارج شدن است.

تفاوت آی‌یودی (IUD) های مسی و هورمونی

  • آی‌یودی مسی می تواند تا ۱۰ سال و آی‌یودی هورمونی  ۳-۵ سال درون رحم قرار داشته و از بارداری جلوگیری کند.
  • با استفاده از آی‌یودی های مسی خونریزی شدیدتر، درد شدید قاعدگی و گرفتگی عضلات بیشتر است، اما آی‌یودی هورمونی تسکین دهنده درد قاعدگی و خونریزی شدید می باشد و از آنجایی که ممکن است تخمک گذاری را لغو کند، می تواند قاعدگی شما را به طور کلی متوقف کنند.

فواید آی یو دی (IUD)

آی‌یودی (IUD) در هر دو نوع مسی و هورمونی دارای فواید بسیاری است که از ‌مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اثربخشی تا ۹۹ درصد
  • طول عمر بالا
  • راحتی در زمان برقراری رابطه جنسی
  • استفاده بدون مشکل در زمان شیردهی 
  • خارج کردن سریع در صورت تصمیم بر بارداری
  • ارزان 
  • تسکین دهنده درد قاعدگی، دوره‌های خونریزی سنگین در قاعدگی و درد ناشی از آندومتریوز در نوع هورمونی

عوارض آی یو دی (IUD)

آی‌یودی (IUD) ها همانطور که در مطالب فوق نیز مختصرا اشاره کردیم دارای عوارض نیز می‌باشند که هر کدام از دو نوع مسی و هورمونی دارای عوارض جانبی متفاوتی هستند. 

نکته دیگری که وجود دارد این است که عوارض این وسیله نیز از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است اصلا شخصی عوارض استفاده از این وسیله را تجربه ندارد. البته این عوارض به نوع دستگاه داخل رحمی و سوابق پزشکی فرد نیز وابسته است.

در ادامه به مهم‌ترین عوارض استفاده از آی‌یودی (IUD) اشاره کرده‌ایم.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات چند روز پس از قرار دادن این وسیله در درون رحم به وجود می‌آید. گرفتگی عضلات در این حالت شبیه به دوران قاعدگی است. در صورتی که درد شدید و ادامه‌دار بود بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

سرگیجه

از دیگر عوارض کارگذاری آی‌یودی درون رحم، سرگیجه است که بلافاصله پس از قرار گرفتن آن رخ می‌دهد و برخی از حال نیز می‌روند.

بهتر است پس از قرار گرفتن آی‌یودی در رحم کمی دراز بکشید و به آرامی بلند شوید و به یک باره تغییر وضعیت ناگهانی ندهید.

پریود نامنظم و یا سنگین

ممکن است بعد از کارگذاری دستگاه آی‌یودی (IUD) پریودهای قاعدگی نامنظمی را تجربه کنید که آی‌یودی مسی این حالت را تشدید و آی‌یودی هورمونی کم می‌کند. این شرایط پس از گذشت ۶ ماه متعادل خواهد شد.

کیست‌های تخمدان

طبق آمار بدست آمده از هر ده زن، یک زن بر اثر استفاده از آی‌یودی دچار کیست داخل تخمدان می‌شود که البته نگران کننده نیست چراکه پس از گذشته سه ماه خود به خود از بین می‌رود.

وجود کسیت درون تخمدان معمولا بدون علامت است اما گاهی نیز باعث ایجاد نفخ، تورم یا درد در قسمت پایین شکم و یا ترکیدگی و درد شدید می‌شود.

عفونت

با استفاده از آی‌یودی ها احتمال ابتلا به عفونت رحم، لوله‌های رحمی یا تخمدان‌ها، بیماری التهابی لگن (PID) وجود دارد. این عفونت ها معمولا در ۲۰ روز و یا یک ماه اول ایجاد می شود. برای جلوگیری از تشدید این عفونت حتما سعی کنید یک شریک جنسی داشته باشید و به سرعت جهت درمان اقدام کنید.

از علایم مهم عفونت بر اثر آی یو دی می‌توان به شکم درد، رابطه جنسی دردناک، ترشحات بد بو از واژن، لرز، تب و خونریزی شدید اشاره کرد که در اینصورت حتما بایستی به پزشک خود اطلاع دهید.

لک صورت

از آنجایی که قرار گرفتن آی یو دی هورمونی باعث ایجاد آکنه می‌شود، ممکن است محل قرارگیری این جوش‌ها تبدیل به لک شود.

بهتر است اگر از قبل مستعد ابتلا به جوش‌های هورمونی هستید از این نوع آی‌یودی استفاده نکنید، چراکه باعث تشدید این عارضه می‌شود.

مراقبت‌های بعد از گذاشتن آی یو دی

پس از قرار گرفتن آی‌یودی در داخل حفره رحم بهتر است تا ۴۸ ساعت از انجام رابطه جنسی، استفاده از تامپون، حمام، شنا و ورزش های سنگین خودداری کنید. چراکه احتمال بسیار کمی وجود دارد آی‌یودی بلافاصله پس از نصب دچار لغزش شده و یا دفع شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چند روز پس از قرارگیری آی یو دی (IUD) در درون حفره رحم از بارداری جلوگیری می‌کند؟

عملکرد آی‌یودی (IUD) مسی بلافاصله پس از کارگذاری آن آغاز می‌شود اما آی‌یودی (IUD) هورمونی یک هفته پس از قرار گرفتن در رحم شروع می‌شود و از بارداری جلوگیری می‌کند.

منبع: آی یو دی (IUD) چیست



:: برچسب‌ها: آی یو دی (IUD) چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرار از مدرسه عواقب سختی برای خانواده، مدرسه و اجتماع به وجود می‌آورد. فرار کردن کودکان و و نوجوانان از مدرسه باعث می‌شود که آن‌ها بیشتر در معرض خطرات بیرونی همچون اعتیاد و کارهای خلاف قرار بگیرند و در آینده از نظر شغلی، تحصیلی و ارتباطی نیز دچار مشکل می‌شوند. اما چالشی که برای بسیاری از والدین وجود دارد این است که چگونه از منحرف شدن فرزند خود و فرار او از مدرسه جلوگیری کنند. در ادامه علل فرار از مدرسه و راهکارهایی برای جلوگیری از آن آورده‌ایم. اگر در منزل فرزندتان تنش دارد و یا در محیط مدرسه ناخشنود هست، حتما برای مشاوره کودک اقدام نمایید.

منبع: فرار از مدرسه

فرار از مدرسه

ترک کردن مدرسه بدون اطلاع خانواده و مسئولان مدرسه، به معنای فرار از مدرسه است که در دسته اختلالات رفتاری قرار می‌گیرد.

فرار از مدرسه بر کارکردهای تحصیلی و همینطور آینده شغلی دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد؛ به طوری که برخی از روانشناسان از آن با عنوان خودکشی اجتماعی یاد می‌کنند.

بر اساس آمار، فرار از مدرسه در هر سنی و در هر دوره تحصیلی ممکن است پیش بیاید. اما رخ دادن آن در سنین پایین مشکلات بیشتری برای کودک به وجود خواهد آورد بنابراین در مقابل دانش آموزان ابتدایی با حساسیت بیشتری باید رفتار کرد.

فرق فرار از مدرسه با مدرسه هراسی در چیست؟

بسیاری از افراد فرار از مدرسه را با مدرسه هراسی اشتباه می‌گیرند. این دو موضوع با یکدیگر متفاوت هستند و اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها هم در آگاهی یا عدم آگاهی والدین از نبودن کودک در مدرسه است.

مدرسه‌هراسی به حالتی گفته می‌شود که کودک از رفتن به مدرسه اجتناب می‌کند و والدین نیز از این موضوع آگاه هستند. کودکانی که دچار مدرسه هراسی هستند، با بروز واکنش‌هایی همچون ناراحتی، بی‌قراری، حالت تهوع، وابستگی به پدر و مادر، گریه کردن، دل‌درد، استرس و اضطراب دائمی این ترس خود را نشان می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های ترس از مدرسه کلیک کنید.

اما در زمینه فرار از مدرسه، والدین از اینکه فرزندشان مدرسه را ترک کرده، بی‌اطلاع هستند. در واقع کودکان و یا نوجوانانی که از مدرسه فرار می‌کنند، به خانه نمی‌روند و تمایل دارند این زمان را در بیرون از خانه سپری کنند. کودکانی که از مدرسه فرار می‌کنند، برخلاف کودکانی که مدرسه هراسی دارند و دچار اختلال اضطراب می‌شوند؛ معمولا تمایل به رفتارهای قانون شکنانه و ضداجتماعی دارند.

نوجوانانی که از مدرسه فرار می‌کنند، به صورت مقطعی هم از خانه و هم از مدرسه بیزارند و تمایل دارند از هر دو مکان دور باشند. اما کودکانی که دچار مدرسه هراسی هستند، معمولا دوست دارند در خانه باشند و در یک مدت زمان طولانی از مدرسه رفتن اجتناب می‌کنند.

علل فرار از مدرسه

به طور کلی سه عامل زیر می‌تواند شرایطی را برای کودکان و یا نوجوانان فراهم کند که منجر به فرار آن‌ها از مدرسه شود.

  • ویژگی‌های شخصیتی و فردی کودک
  • خانواده
  • مدرسه

در ادامه توضیحات تکمیلی پیرامون این سه مورد را ارائه کرده‌ایم.

1.ویژگی‌های شخصیتی و فردی کودک

چندین عامل ژنتیکی، محیطی، سبک فرزند پروری والدین و … ویژگی‌های شخصیتی و فردی را برای کودکان ایجاد می‌کند که برخی از آن‌ها منجر به اقدام به فرار از مدرسه می‌شود.

  • تعارض‌های روانی: داشتن اختلالات خلقی و روانی، زمینه فرار از مدرسه را برای کودکان ایجاد می‌کند. اختلالات بیش فعالی و یا اختلال نقص توجه از مهم‌ترین اختلالاتی است که سبب می‌شود افراد از مدرسه فرار کنند. از دیگر اختلالات موثر در این زمینه می‌توان به اختلال نافرمانی مقابله جویانه و اخــتلال سلوک، مشکلات اضطرابی، مشکلات خلقی همانند افسردگی و زمینه‌های پرخاشگری و … اشاره کرد.
  • مشکلات تحصیلی: داشتن عملکرد تحصیلی ضعیف، موجب می‌شود که کودک و یا نوجوان احساس ناکارآمدی داشته باشد و از مدرسه فرار کند. برخی از کودکان در چنین موقعیتی نیازمند کمک‌های آموزشی هستند.
  • مشکل دربرقراری ارتباط: برخی از کودکان به دلیل نداشتن مهارت‌های ارتباطی نمی‌توانند با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل دچار ناسازگاری با دیگر بچه‌ها می‌شوند. همین موضوع می‌تواند منجر به پذیرفته نشدن او در گروه‌های مختلف شود و دیگران از پذیرفتن او در جمع شان اجتناب نمایند. معمولا این دسته از کودکان یا تمایلی به بودن در کنار دیگران ندارند و یا به سراغ گروه‌هایی می‌روند که هنجار شکنی و مشکلات رفتاری دارند. همین موضوع احتمال فرار از مدرسه توسط این دسته از کودکان را افزایش می‌دهد.
  • اضطراب جدایی: برخی دیگر از کودکان نیز به دلیل داشتن اضطراب جدایی، نمی‌توانند از پدر و مادر خود به طور کامل جدا شوند و دچار استرس و اضطراب می‌گردند. اضطراب جدایی معمولا به تدریج و در مراحل اولیه درمان می‌شود اما در صورتی که حل نشود، ممکن است مشکلات ناسازگاری با دیگر افراد و در نهایت فرار از مدرسه را ایجاد نماید.

2.تاثیر خانواده در فرار از مدرسه

فضایی که کودک در آن زندگی می‌کند از دیگر مواردی است که اثر روانی بسیاری بر روی فرد دارد. اهمیت خانواده در سنین نوجوانی به بالاترین حد خود می‌رسد. در ادامه به مواردی که در خانواده اتفاق می‌افتد و در فرار از مدرسه کودکان و نوجوانان موثر است، پرداخته‌ایم:

  • کشمکش‌های خانواده: تعارض و کشمکش‌های موجود در فضای خانه، مشاجره و بحث‌های پی‌در‌پی و شدید می‌تواند نوجوان را در موقعیتی قرار دهد که اقدام به فرار از مدرسه نماید. بر اساس آماری که در اختیار داریم کودکانی که در این خانواده‌ها بزرگ می‌شوند، بیش از دیگر کودکان در معرض آسیب و همینطور قانون شکنی و نافرمانی قرار دارند؛ به طوری که می‌خواهند از فضای خانه و مدرسه دور بمانند.
  • روش‌های تربیتی : اینکه والدین از چه روش‌های تربیتی برای فرزندشان استفاده می‌کنند، می‌تواند در قانون‌پذیری و رفتارهایی که از کودک بروز می‌دهد، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. والدین پرخاشگر، والدین سهل‌گیر و والدین کنترل‌گر زمینه مناسبی را برای فرار کودک و یا نوجوان‌شان از مدرسه فراهم می‌کنند. برخی والدین برای کنترل فرزندشان از تبیه بدنی، تحقیر، ترساندن، نسبت دادن برچسب‌های مختلف و .. استفاده می‌کنند که همگی دارای تاثیرات منفی در روان او می‌باشد.
  • فقر و فشارهای خانوادگی: از دیگر مواردی که منجر به بروز رفتارهای پرخطر کودکان و نوجوانان می‌شود، مشکلات اقتصادی و فشارهای موجود در زندگی است. هرچه محیط خانه پرمشکل‌تر باشد، استرس و تنش کودکان و نوجوانان نیز بیشتر خواهد شد. به طوری که این مشکلات منجر به رفتارهای هنجارشکنانه همچون فرار از مدرسه می‌گردد.

3. تاثیر محیط مدرسه

اینکه محیط مدرسه برای کودکان تا چه اندازه جذاب و یا کسل ‌کننده است، در رفتارهایی که از آن‌ها بروز می‌دهد؛ بسیار اهمیت دارد. افراد سال‌های طولانی را در مدرسه می‌گذرانند، بنابراین بسیار اهمیت دارد که در محیطی قرار بگیرند که درس خواندن را برای آن‌ها جذاب نماید. در ادامه به تاثیر مدرسه در فرار از مدرسه پرداخته‌ایم.

  •  سو رفتار معلمان: سخت‌گیری بسیار زیاد معلمان، استفاده از القاب ناپسند، تنبیه بدنی و … همگی می‌تواند منجر به ترس و یا تنفر کودک و نوجوان از مدرسه شود. این موضوع به لزوم استفاده از کادر متخصص و حرفه‌ای برای مدارس اشاره دارد.
  • عدم پویایی محیط مدرسه: تمامی مدارس از پویایی لازم برخوردار نیستند و همین موضوع سبب می‌شود که کودکان و نوجوانان نسبت به آن دلسرد شوند و انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست بدهند. مواردی همچون عدم اجازه به کودک برای صحبت کردن، بروز استعداد و خلاقیت، داشتن چهارچوب‌های خشک و سخت‌گیرانه و … می‌تواند منجر به بی‌علاقگی در کودکان شود.
  • فشارهای بیش از حد تحصیلی: از مشکلات اغلب مدارس این است که دارای انتظارات بیش از حد و سختگیرانه‌ای از دانش آموزان هستند. کودکانی که احساس کنند در برابر تلاشی که می‌کنند، نتیجه مورد قبول را در امتحانات و یا تکالیف خود دریافت نمی‌کنند، به مرور از درس خواندن دلسرد می‌شوند و زمینه فرار از مدرسه برای آن‎‌ها فراهم می‌گردد. مدارسی که بیش از سن و پایه دانش آموزان از آن‎‌ها انتطار دارند، سبب می‌شوند که کودک و یا نوجوان همواره استرس دائمی برای انجام تکالیف خود داشته باشد و در نهایت به جای اینکه مدرسه را محیطی جذاب بداند، آن را محیطی نامناسب تصور می‌کند و تمایل دارد از آن دوری کند.

کاهش خطر فرار از مدرسه

استفاده از برخی روش‌ها می‌تواند منجر به علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به مدرسه شود. در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • توصیه می‌شود معلمان، ارتباط بیشتر و عمیق‌تری با دانش‌آموز و خانواده او برقرار کنند تا متناسب با شرایطی که دارد با او رفتار کنند.
  • کودکان و نوجوانانی که دارای مشکلات خانوادگی هستند، باید شناسایی شوند و برای حل مشکل‌شان مشاوره دریافت کنند و حتی در صورت نیاز و یا داشتن اختلالات روانی به متخصص ارجاع داده شوند.
  • برای کودکانی که دارای مشکلات تحصیلی هستند، باید کلاس‌های فوق برنامه در زمان‌های اضافه در نظر گرفته شود.
  • استعدادها و مهارت‌های کودک باید شناسایی گردد و در محیط مدرسه پرورش داده شود.
  • والدین باید بر روی عملکرد کادر مدرسه نظارت داشته باشند، تا از هرگونه روش‌های خشن و یا تنبیه بدنی کودکان جلوگیری کنند.
  • کادر مدرسه باید با استفاده از فعالیت‌هایی که مورد علاقه کودکان است، برای آن‌ها محیطی شاد و امن را فراهم نمایند.
  • غربالگری کودکان و شناسایی افرادی که دچار برخی مشکلات همچون عقب‌ماندگی‌ذهنی هستند نیز در این زمینه موثر است.

سخن آخر

فرار از مدرسه و یا عدم تمایل به مدرسه رفتن، تبدیل به یک معضل و مشکل در خانواده می‌شود که منجر به تعارضات میان والدین و فرزندان می‌گردد.

در چنین شرایطی آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، رفتار والدین است. پدر و مادر باید تلاش کنند علت مدرسه گریزی فرزند خود را شناسایی کنند و با درک او، در حل مشکل فرزندشان کمک نمایند.

از مشکلاتی که برخی از والدین دارند، این است که نمی‌توانند با فرزند خود ارتباط موثری را برقرار کنند و در واقع در رفتار صحیح با کودک و یا نوجوان‌شان مشکل دارند. در این حالت استفاده از مشاوره کودک می‌تواند راهگشا و موثر واقع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرار از مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: فرار از مدرسه



:: برچسب‌ها: فرار از مدرسه ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تشخیص انواع احساسات به افراد کمک می‌کند تا به خودشناسی برسند. احساسات حالت درونی انسان هستند که قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف منجر به بروز آن‌ها می‌گردد. انواع احساسات انسان شامل احساسات خوشایندی همچون خوشحالی، دوستی، درستی و … و احساسات ناخوشایند شامل خشم، غم، خستگی و … می‌باشد که هر کدام دارای تاثیری بر روی مغز است و می‌تواند بر روی عملکرد آن نقش داشته باشد. بروز و شدت هر کدام از انواع احساسات به ساختار ژنتیک و شخصیت افراد وابسته است. برای شناخت و مقابله با هر کدام از احساسات خود پیشنهاد می‌شود مشاوره فردی دریافت نمایید.

منبع: تشخیص انواع احساسات

منظور از احساسات چیست؟

به مجموعه‌ای از حالت‌ها شامل شادی، خشم، تنفر، عشق، غم و اندوه، ترس و … احساسات گفته می‌شود. احساسات به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند چراکه بیانگر ویژگی‌های ذاتی آن‌ها می‌باشد. هر کدام از احساساتی که انسان‌ها از خود بروز می‌دهند، وضعیت روانی‌شان را نشان می‌دهد که می‌توانند در شرایط مختلف متناسب با آن‌ها رفتار کنند.

اغلب روانشناسان بر این عقیده هستند که گاهی احساس و غریزه با یکدیگر مشابه می‌باشند. به عنوان مثال احساس ترس در انسان، جزو غرایز او نیز هست.

انواع احساسات

احساسات متناسب با رویکردهای مختلف به شکل‌های متفاوتی دسته بندی می‌شوند اما آنچه که جمعی از متخصصان بر روی آن اتفاق نظر دارند، این است که احساسات دارای هشت نوع پایه به شرح زیر است.

  1. عصبانیت
  2. ترس
  3. انزجار
  4. غم
  5. تعجب و حیرت
  6. شادی
  7. شرم
  8. احساس گناه

هر کدام از احساساتی که نام بردیم، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشد. افراد پس از بروز هر کدام از احساسات فوق دارای حالت چهره، تغییرات فیزیولوژی متفاوتی هستند و رفتارهای مرتبط با هر کدام از آن‎‌‌ها را از خود بروز می‌دهند.

تشخیص انواع احساسات خوشایند و ناخوشایند

به طور کلی احساسات خوشایند در وجود انسان شامل موارد زیر می‎‌باشد:

  • احترام
  • عشق
  • لذت
  • امید
  • شادی
  • امنیت
  • رضایت
  • ایمان
  • انگیزه
  • جرأت
  • آرامش
  • قدرشناسی
  • احساس تعلق
  • محبت
  • سربلندی
  • اعتماد به نفس
  • با ارزش بودن
  • رضایت و خرسندی
  • نشاط
  • دوستی

از احساسات منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساسات ناخوشایند
  • غم
  • افسردگی
  • درد
  • ترس
  • دلتنگی
  • بی ‌میلی
  • تنفر
  • شرم
  • نگرانی
  • دشمنی
  • خستگی
  • حسادت
  • نارضایتی
  • تقصیر
  • ناامیدی
  • پشیمانی
  • بدبختی
  • دلخوری
  • عقده
  • بریدگی
  • بی انگیزگی
  • کلافگی
  • سردرگمی
  • رنجیدگی
  • بی‌عدالتی
  • دل‌شکستگی
  • خودباختگی
  • گناه
  • بی‌ایمانی
  • خجالت
  • تأسف

انواع احساسات مثبت و منفی چه تاثیری در مغر دارند؟

همانطور که اشاره کردیم انواع احساسات دارای تاثیر زیادی بر روی مغز انسان هستند. این احساساتند که سبب می‌شوند مغز به روش‌های مختلفی در فرکانس‌های متفاوت فعالیت نماید.

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، محققان بر این باور هستند که احساسات و برخی رویه‌های شناختی همچون حافظه با یکدیگر ارتباط دارند. به طوری که زمانی که احساسات انسان مثبت است، مغز به مناطق مختلف دستور می‌دهد تا بر اساس پروتکل‌های ارتباطی عمل کنند اما با بروز احساسات منفی، مغز دستور استفاده از پروتکل‌های ارتباطی متفاوتی را می‌دهد.

راه شناخت و تشخیص انواع احساسات

شناخت انواع احساسات به افراد کمک می‌کند تا بتوانند آن‌ها را درک کرده و تجربه نمایند. در واقع کسانی که بتوانند احساسات خود را به درستی شناسایی کنند، می‌توانند ارتباطات سالم‌تری را نیز برقرار نمایند.

مقدمه شناخت احساسات، آگاهی به تغییرات فیزیولوژیکی بدن در حین بروز هر کدام از انواع احساسات می‌باشد. به عقیده روانشناسان کسانی که از سلامت روان برخوردار هستند، در زمان بروز احساسات، سعی در سرکوب آن‌ها ندارند و سعی می‌کنند آن‌ها را همانطور که هست بروز دهند. در واقع این مفهومی از اصیل بودن را می‌رساند.

شناخت طبیعت احساسات

روانشناسان اعتقاد دارند برای تشخیص انواع احساسات باید سعی کنید طبیعت، خواستگاه و ریشه آن را درک نمایید. به طور کلی شناخت طبیعت احساسات دارای شش مرحله است که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

1. درک منشاء و مبدا احساسات

با تکامل تدریجی بشر، احساسات نیز به عنوان پاسخ‌های برنامه‌ریزی شده شکل گرفته‌اند. به عنوان مثال قرار گرفتن در شرایط ترسناک سبب می‌شود که انسان از بالاترین توان خود برای دفاع استفاده کند. در واقع این انواع احساسات هستند که در بقای انسان و رسیدن به همزیستی با محیط و دیگر موجودات موثر می‌باشند. این احساسات هستند که سبب شده‌اند انسان‌ها به یکدیگر نزدیک شوند.

2. شناخت احساسات اولیه

بر اساس نظریه‌های روانشناسان، مجموعه ای از احساسات، هیجانات اساسی هستند که دیگر حس‌ها بر مبنای آن‌ها شکل می‌گیرد. بر این اساس احساسات اولیه شامل موارد زیر هستند که دیگر احساس‌ها بر اساس آن‌ها شکل می‌گیرند:

  • خشم
  • نفرت
  • ترس
  • شادی
  • غم
  • تعجب
  • غرور
  • شرم
  • عشق
  • اضطراب

3. شناخت نقش و اهمیت هر احساس

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، احساسات انسان در رشد و تصمیم گیری او بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. در واقع تمامی احساسات حتی احساسات منفی در پیشرفت و حرکت انسان کمک کننده هستند.

برای درک بهتر می‌توانید به احساس اضطراب و یا احساس خجالت فکر کنید که اگر نباشند شما نسبت به تمامی مسائل زندگی بی‌اهمیت می‌شوید و احتمال دارد تمام زندگی خود را از دست بدهید.

4. شناخت چگونگی تاثیر احساسات بر تصمیم

ارزش و اهمیت اطلاعات بر اساس احساسات تعیین می‌گردد که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های افراد موثر و مهم باشد.

در واقع اگر افراد شناخت نادرستی از خود و خواسته‌هایشان داشته باشند و احساسات نادرستی را ارزشمند تلقی کنند، در نهایت تصمیم‌گیری‌های اشتباهی نیز خواهند داشت. شناخت خطاهای شناختی می‌تواند منجر به شناخت احساسات درونی نیز شود.

5. احساسات می‌توانند اختلال ایجاد کنند

افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که احساسات نیز مشابه با اعضای بدن، توانایی ایجاد اختلال را دارند. همینطور بروز یک اختلال نیز می‌تواند سبب تحت تاثیر قرار گرفتن احساسات شود. در ادامه به اختلالاتی که احساسات انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پرداخته‌ایم:

  • اختلالات اضطرابی : به حالتی گفته می‌شود که فرد دارای نگرانی‌های طولانی مدت و بیش از حد در مورد اتفاقاتی است که به صورت روزانه اتفاق می‌افتد.
  • طیف اسکیزوفرنی : این حالت با فقدان احساسات و یا خلق تحریک پذیر و افسرده همراه می‌باشد.
  • شیدایی یا اختلال دو قطبی : این اختلال منجر به دوره‌های طولانی مدت خلق و خوی غیر طبیعی می‌گردد.
  • افسردگی : این حالت نیز منجر به احساسات طولانی مدت غم و بی‌علاقگی می‌شود.

6. ثبت احساسات خود

برای شناخت انواع احساسات خود، می‌توانید هر زمان که احساسی را تجربه می‌کنید، آن را یادداشت کنید و در کنارش حالاتی که برایتان اتفاق افتاده است را شرح بدهید.

این فرآیند به شما کمک می‌کند تا در مورد احساساتی که دارید، آگاهی بیشتری را کسب کنید و محرک‌هایی که سبب ایجاد آن می‌شوند را شناسایی کنید و واکنش‌های فیزیکی بدنتان در هنگام بروز آن را بشناسید. در نگاه اول این کار ساده به نظر می‌رسد اما با عمل کردن به آن به مرور متوجه خواهید شد که این احساسات تا چه اندازه پیچیده هستند.

آیا می دانید کدام انواع احساسات را تجربه می‌کنید؟

در حالت‌های مختلف، انسان احساسات متفاوتی را نیز تجربه می‌کند. شما باید بتوانید تفاوت میان احساسات خود را متوجه شوید. در ادامه به تاثیر انواع احساسات بر روی انسان پرداخته‌ایم.

1. احساس خشم

احساس خشم زمانی بروز پیدا می‌کند که شرایط آن‌گونه که باید نباشد. در ادامه به مواردی که ممکن است در زمان بروز احساس خشم تجربه کنید، اشاره کرده‌ایم.

  • تجربه جسمی در پشت کمر بین تیغه‌های شانه رو به بالا
  • سنگینی در پشت گردن و در اطراف دو طرف فک
  • احساس گرما
  • تنش
  • درد
  • فشار

2. تشخیص انواع احساسات | احساس نفرت

محرک‌های زننده محیطی سبب بروز احساس نفرت در افراد می‌گردند. در برخی از موارد همچون سوء استفاده جنسی و یا … می‌تواند سبب بروز احساس نفرت شود. در چنین حالتی افراد سوزشی را در قسمت معده و یا سینه خود احساس می‌کنند.

3. احساس ترس

احساس ترس در برابر تهدیدات محیطی بروز پیدا می‌کند و منجر به نجات انسان از شرایط خطرناک می‌گردد. به عقیده روانشناسان، احساس ترس از پیشرفته‌ترین و تکامل یافته‌ترین احساسات انسان است، چراکه او را از قرار گرفتن در موقعیت‌های مشابه نیز منع می‌کند. از نشانه‌های فیزیکی بروز احساس ترس در انسان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تپش قلب
  • تنفس سریع
  • بالارفتن متابولیسم

4. احساس شادی

برخی رفتارها همچون داشتن رابطه جنسی، فرزند آوری، رسیدن به اهداف، قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید سبب بروز احساس شادی می‌گردد. از جمله علائم احساس شادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس گرما
  • خشنودی و رضایت
  • احساس امنیت
  • تصور یک زندگی خوب

5. احساس غم

غم در واقع واکنش و پاسخ بدن انسان به ضرر و زیانی است که تجربه می‌کنید. معمولا احساس غم با بغض و دردی در سینه که به سمت گلو حرکت می‌کند، همراه است که در نهایت با اشک به پایان می‌رسد.

6. احساس بهت و تعجب

انسان در برابر رویدادهای غیرمنتظره، دچار احساس بهت و تعجب می‌شود. این احساس کمی با دیگر احساسات متفاوت است چراکه مثبت و یا منفی بودن رویدادها در آن تاثیری ندارد.

برای آشنایی با راه های مقابله با احساس گناه کلیک کنید.

سخن آخر

شناخت انواع احساسات و آگاهی از آن‌ها سبب می‌شود که افراد در موقعیت‌های مختلف زندگی، از احساسات خود آگاه باشند و بتوانند واکنش صحیحی نشان دهند.

شما عزیزان می‌توانید به کمک روانشناسان به خودشناسی برسید و از احساسات و حالات درونی خود مطلع گردید. خودشناسی به شما کمک می‌کند تا در برابر محرک‌های بیرونی واکنش صحیحی نشان دهید و به سازگاری بیشتری با محیط برسید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص انواع احساسات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تشخیص انواع احساسات



:: برچسب‌ها: تشخیص انواع احساسات ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

طرحواره استحقاق همان‌طور که از نام آن پیداست به باوری گفته می‌شود که در آن فرد خود را باارزش‌تر و بهتر از دیگران می‌داند و به همین خاطر ممکن است در روابط خود چندان که باید به نیازها و خواسته‌های دیگران توجه نداشته باشد. طرحواره استحقاق نیز مانند سایر طرح‌واره‌های معیوب بر اساس تجربیات کودکی شکل می‌گیرد و کسانی که در کودکی بیش‌ازحد مورد توجه والدین و اطرافیان قرارگرفته‌اند احتمالا در آینده دچار این طرحواره خواهند شد. معمولاً اطرافیان افراد درگیر با طرح‌واره استحقاق بیش از خود فرد از رفتارهای وی آسیب می‌بینند و این می‌تواند باعث از بین رفتن روابط اجتماعی فرد شده و مشکلات بسیاری را از این طریق برای وی ایجاد کند. به همین خاطر در شرایطی که نشانه‌هایی از این باور را در خود یا هریک از اطرافیان‌تان مشاهده می‌کنید بهتر است برای درمان آن از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

منبع: طرحواره استحقاق و بزرگمنشی

آشنایی با طرحواره ها

طرحواره‌ها به‌طورکلی باورهای زیربنایی هستند که از زمان کودکی و بر اساس تجربیات فرد شکل گرفته و تمامی رفتارهای وی را در آینده تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. به عبارتی می‌توان گفت هر یک از ما در دوران کودکی و بر اساس تجربیاتی که از ارتباط با اطرافیان‌مان به دست می‌آوریم باورهایی را در ذهن خود راجع به محیط اطراف و پیامد رفتارهایمان شکل می‌دهیم که تمامی رفتارهای ما در آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای مثال هنگامی‌که فرد به این نتیجه می‌رسد که تنها در صورت بی‌توجهی به نیازها و خواسته‌های خود موردتوجه و محبت اطرافیان قرار می‌گیرد به‌تدریج سعی می‌کند تا خواسته‌های دیگران را بر خود مقدم بداند.

به باورهایی که این‌گونه در ذهن هر فرد شکل می‌گیرد طرح‌واره گفته می‌شود. اگرچه طرح‌واره‌ها می‌توانند مثبت و سازنده نیز باشند بااین‌حال تمرکز روانشناسان بیشتر بر افکار منفی است که باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی فرد می‌شوند. این طرح‌واره‌های منفی را در اصطلاح تله‌های روانی می‌نامند و با توجه به مشکلاتی که فعالیت آن‌ها می‌تواند در جریان زندگی و روابط اجتماعی فرد ایجاد کند بهتر است برای درمان آن‌ها از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با سایر روش‌های روان درمانی کلیک کنید.

طرحواره استحقاق و انواع آن

طرحواره استحقاق یکی از تله‌های ذهنی یا طرح‌واره‌های معیوبی است که شاید بتوان گفت بیش از خود فرد اطرافیان وی را درگیر خواهد کرد. کسانی که این طرح‌واره را دارند معمولاً تصور می‌کنند از دیگران برتر هستند و به همین خاطر اجازه دارند از آن‌ها بهره‌کشی کرده یا برای رسیدن به خواسته‌هایشان از اطرافیان سوء‌استفاده کنند. به همین خاطر آن‌ها معمولاً از جانب اطرافیانشان طرد می‌شوند و این می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آن‌ها ایجاد کند. به‌طورکلی سه نوع متفاوت از طرح‌واره استحقاق تاکنون شناسایی شده که به شرح زیر هستند.

استحقاق ناب

این افراد به معنای واقعی کلمه خود را برتر از دیگران می‌دانند. توجه‌های افراطی و بیش‌ازحد والدین و اطرافیان در دوران کودکی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شکل‌گیری این طرح‌واره می‌شود و سپس فرد بر اساس آنچه در محیط خانه مشاهده کرده انتظار دارد که سایر اعضای جامعه نیز با وی به همین شکل برخورد کنند.

استحقاق شکننده

استحقاق شکننده حالتی است که در بیماران دارای اختلال شخصیت خودشیفته دیده می‌شود. این افراد در اصل اعتمادبه‌نفس بسیار پایینی دارند و خود را ضعیف‌تر از دیگران می‌دانند و طرح‌واره استحقاق واکنشی است که در مقابل این تصور از خود نشان می‌دهند. به عبارتی آن‌ها برای فرار از اضطرابی که ضعیف‌تر بودن از دیگران برای‌شان ایجاد می‌کند این باور را در خود شکل می‌دهند که نسبت به دیگران برتر هستند.

 استحقاق وابسته

این حالت ترکیبی از طرح‌واره استحقاق و وابستگی است. در این شرایط فرد خود را برای وابسته شدن به دیگران محق می‌داند. این افراد احساس می‌کنند این حق را دارند که به دیگران وابسته شده و تأمین نیازها و خواسته‌هایشان را بر عهده دیگران بگذارند.

نشانه های طرحواره استحقاق

اگرچه تشخیص وجود طرح‌واره استحقاق در یک فرد صرفاً بر عهده متخصص روانشناسی است و نمی‌توان بدون انجام مصاحبه‌های بالینی یا بررسی‌های لازم وجود چنین مشکلی را به فرد نسبت داد بااین‌حال برخی نشانه‌ها در رفتار فرد بیانگر این است که وی به‌احتمال‌زیاد درگیر این طرح‌واره شده است. ازجمله نشانه‌های طرحواره استحقاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افراد دارای طرحواره استحقاق به دلیل ارزشی که در ذهن برای خودشان قائل هستند معمولاً خود را شایسته دریافت امتیازات خاصی می‌دانند و ممکن است برای رسیدن به این خواسته‌ها دیگران را مورد سوءاستفاده قرار دهند.
  • این افراد معمولاً از دیگران توقع دارند که آن‌ها را به‌عنوان شخصی برتر یا رئیس بپذیرند و از دستورات و خواسته‌های آن‌ها تبعیت کنند.
  • افراد دارای طرحواره استحقاق به دلیل تمایلی که به اثبات برتری و توانایی‌های خود دارند معمولاً دچار رقابت با دیگران یا رفتارهای کمالگرایانه می‌شوند.
  • توانایی درک احساسات دیگران و همدلی با آن‌ها در این افراد ضعیف است.
  • روابط اجتماعی و عاطفی این افراد معمولاً بسیار شکننده است زیرا آن‌ها توجهی به احساسات دیگران ندارند و حتی برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف‌شان ممکن است دیگران را مورد بهره‌کشی قرار دهند.

دلایل شکل‌گیری طرحواره استحقاق

طرحواره استحقاق نیز درست مانند سایر طرح‌واره‌های ذهنی با توجه به تجربیات کودکی فرد شکل می‌گیرد. این تجربیات به دو شکل می‌تواند باعث بروز طرح‌واره استحقاق در فرد بشود. در درجه اول کسانی که در محیط خانه بیش‌ازحد موردتوجه قرار می‌گیرند، نه‌تنها به خاطر اشتباهاتشان سرزنش نمی‌شوند بلکه همواره مقصری به‌غیراز آن‌ها برای اتفاقات پیدا می‌شود، کودکانی که هرگز مسئولیتی در محیط خانه بر دوش ندارند و یا هر دلیل دیگری که توجه افراطی به‌راحتی و آسایش کودک باشد می‌تواند باعث شکل‌گیری طرح‌واره استحقاق در وی شود.

از طرف دیگر کودکانی که به هر دلیلی در تجربیات خود به این نتیجه می‌رسند که نسبت به دیگران ضعیف‌تر یا بی‌ارزش‌تر هستند نیز ممکن است به‌عنوان یک واکنش دفاعی طرح‌واره استحقاق را در خود پرورش دهند. به عبارتی این افراد نه به دلیل محبت و توجهی که از جانب دیگران دریافت می‌کنند بلکه برای فرار از اضطراب و ناراحتی که کمبودهایشان در این افراد شکل می‌دهد این باور را در خود ایجاد می‌کنند.

راه‌های درمان طرحواره استحقاق

طرح‌واره استحقاق معمولاً به این صورت نیست که فرد متوجه وجود این باور اشتباه در خود شود. بسیاری از کسانی که با این طرز فکر درگیرند برای درمان آن اقدامی نمی‌کنند زیرا آن‌ها خود را بدون مشکل می‌دانند و حتی اگر به مراکز درمانی مراجعه کنند معمولاً به دلایل مشکلات دیگری نظیر درگیری در روابط اجتماعی و یا خواسته دیگران از آن‌ها برای مراجعه است. به همین خاطر شاید بتوان گفت نقش اطرافیان فرد برای درمان این مسئله بسیار اهمیت دارد درنتیجه اگر در میان اطرافیان خود فردی را با این نشانه‌ها می‌شناسید بهتر است از او بخواهید برای درمان مراجعه کند و یا خودتان با کمک گرفتن از متخصصین روانشناسی راهکارهایی را برای نحوه برقراری ارتباط با وی آموزش ببینید.

به خاطر داشته باشید که از بین بردن این طرح‌واره هیچ درمان دارویی ندارد و فرد صرفاً می‌بایست با کمک گرفتن از متخصصین روانشناسی برای تغییر این باور در خود تلاش کند.

در اولین قدم برای تغییر طرحواره استحقاق روانشناس می‌بایست رابطه درمانی مناسبی با بیمار برقرار کند. زیرا این افراد به‌شدت نسبت به مبارزه با باورهایشان حساسیت دارند و بی‌توجهی به این موضوع حتی می‌تواند باعث پایان یافتن درمان باشد. پس‌ازاین متخصص تلاش می‌کند تا پیامدهای منفی را که باورهای اشتباه فرد برای وی ایجاد کرده به او نشان دهد و بیمار خود به این نتیجه برسد که تمامی این مشکلات ناشی از باور اشتباه برتری از دیگران است. هنگامی‌که بیمار به این نتیجه رسید درمانگر می‌تواند افکار سازگارانه تری را جایگزین کرده و همین‌طور در صورت نیاز رفتارهایی مثل نحوه صحیح برقراری رابطه با دیگران را به وی آموزش دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان انواع اختلالات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

طرحواره استحقاق چیست؟

طرح‌واره استحقاق به معنای باور زیر بنایی است که باعث می‌شود فرد تصور کند نسبت به دیگران برتری دارد و به همین خاطر اطرافیان می‌بایست از وی تبعیت کنند و یا امتیازات خاصی را نسبت به دیگران برای خود قائل خواهد بود.

چه دلایلی برای ایجاد طرحواره استحقاق وجود دارد؟

طرح‌واره استحقاق معمولاً به دلیل توجه بیش‌ازحد والدین به کودک ایجاد می‌شود. گاهی نیز این طرح‌واره به‌عنوان واکنشی در مقابل اعتمادبه‌نفس پایین و احساس نقص در فرد شکل می‌گیرد.

طرحواره استحقاق چه تفاوتی با خودشیفتگی دارد؟

افراد دچار اختلال شخصیت خودشیفته از طرح‌واره استحقاق به‌عنوان واکنشی دفاعی در برابر کمبود اعتمادبه‌نفسشان استفاده می‌کنند. بااین‌حال همه افراد دارای طرحواره استحقاق فعال شخصیت خودشیفته ندارند و برخی از آن‌ها به‌واقع فکر می‌کنند از دیگران برتر هستند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: طرحواره استحقاق و بزرگمنشی



:: برچسب‌ها: طرحواره استحقاق و بزرگمنشی ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از انواع قرص تاخیری و عوارض مصرف آن‌ها آگاهی دارید؟ امروزه اختلالات جنسی بسیار شایع شده و مشکلات زیادی را برای افراد در زندگی مشترک به وجود می‌آورد. یکی از مشکلات بسیار شایع در میان مردان زود انزالی است؛ برای درمان این مشکل داروهای زیادی همچون قرص تاخیری وجود دارد که می‌توان تحت نظر پزشک از آن‌ها استفاده کرد. توجه داشته باشید که استفاده بی‌رویه و خودسرانه می‌تواند باعث بروز مشکلات جدید و بسیار جدی شود. با آگاهی از انواع قرص‌های تاخیری و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید گامی در جهت مشکلات جنسی خود بردارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

منبع: قرص تاخیری

جایگزین قرص تاخیری

انزال زودرس و عدم نعوذ به موقع در مردان یکی از بیماری‌های جنسی است که می‌تواند برای هر فردی رخ دهد. البته به جز استفاده از قرص تاخیری روش‌های درمان متفاوتی برای این درد وجود دارد. در اصل فرد با چنین مساله‌ای هیچ لذتی از رابطه نمی‌برد و نمی‌تواند نیازهای جنسی خود و همسرش را بر آورده کند. بنابراین این مشکل چه به صورت موقت باشد و یا چه دائم، برای هر دو طرف آزار دهنده بوده و به لحاظ روحی آن‌ها را تخریب می‌کند و در زندگی زناشویی آن‌ها خلل ایجاد می‌شود.

در واقع زود انزالی باعث سردی در رابطه زناشویی و نارضایتی می‌گردد، البته به جز استفاده از قرص‌ها و داروهای موجود در بازار تکنیک تجسم نیز می‌‌تواند به افراد کمک بسیار زیادی بکند. زیرا بسیاری از افراد پس از انجام روش‌های تجسم ذهنی در کنار دارو و یا بدون نیاز به دارو توانسته‌اند مشکلات خود را در این زمینه برطرف نمایند. برای آشنایی با عوارض و نحوه مصرف اسپری تاخیری کلیک کنید.

 

قرص تاخیری و انواع آن

قرص‌های تاخیری انواع متعددی دارند که به شرح زیر هستند:

1. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین

یکی از انواع قرص‌های تاخیری مهار کننده‌‌های انتخاب‌ شده باز جذب سروتونین هستند که این نوع قرص‌ها طول رابطه جنسی را افزایش داده و زود انزالی را درمان می‌کنند. البته ناگفته نماند که این محصول نیز دارای تاثیرات و عوارض جانبی است و باید در هنگام خرید به این نکته توجه کنید. این قرص گاهی با عارضه روانی، واکنش و حساسیت‌های پوستی و آنتی کولینرژیک، اختلال در وزن و گاهی اوقات کاهش میل جنسی همراه است. از داروها و محصولات این زیر مجموعه می‌توان به سیتالوپرام، فلوکستین و سرترالین اشاره کرد. البته این دارو بسیار قدرتمند است و مدت زمان استفاده و تاثیر آن دو الی سه هفته می‌باشد. این قرص‌ها باید طبق تجویز متخصص مصرف شوند.

بیشتر بخوانید : قرص وگادول 

2. قرص ویاگرا

دیگر محصول و قرص تاخیری برای زود انزالی و ناتوانی جنسی در مردان ویاگرا یا سیلدنافیل است. نام دیگر آن ارکتو است و به صورت خوراکی مصرف می‌شود. حدود ۵۰ میلی گرم از آن باید در موعد برقراری رابطه استفاده گردد و همچنین زمان استفاده از آن یک ساعت قبل از رابطه جنسی می‌باشد. این محصول باید روزی یک بار استفاده شود و بیشتر از آن برای بدن ضرر دارد.

خانواده این داروهای بازدارنده فستفودی استراز هستند و در واقع جریان خون را در آلت تناسلی افزایش می‌ دهند و و اختلال نعوظ را رفع می‌کنند. این قرص به گونه‌ایست که ابتدا باید آن را بسیار کم مصرف کرد و به تدریج مقدار آن را افزایش داد. البته افزایش آن بستگی به شما و بدنتان دارد و این که این قرص چه تاثیری بر بدنتان می‌گذارد. همچنین ممکن است استفاده بیش از اندازه این قرص باعث تاری دید شما شود و همچنین اختلالات شنوایی از عوارض این قرص است که باید پس از مشاهده چنین عوارضی به متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : قرص داپوکستین 30 چیست 

3. تادالافیل

تادالافیل یا سیالیس از قرص‌هایی است که عملکرد مشابه با ویاگرا دارد اما قدرت و قوی بودن آن بیشتر است. ماده‌ای که در این قسمت به عنوان تاثیر گذارترین ماده به کار برده شده و تادالافیل نام دارد، برای رابطه جنسی کوتاه بسیار مفید است و همچنین تمامی اختلالات شایع در زندگی جنسی مردان توسط این قرص رفع می‌شود. زمان مصرف این قرص باید توسط پزشک تشخیص داده شود و در هر زمان باید فقط یک قرص استفاده گردد. ممکن است زمان استفاده از آن نیم تا ۴۰ دقیقه قبل از رابطه جنسی باشد. خوردن آب خنک پس از مصرف این قرص باعث جذب بهتر آن می‌شود. 

بیشتر بخوانید : درمان زودانزالی 

موانع مصرف قرص تاخیری

در نهایت باید اشاره کنیم در مواردی افراد باید از مصرف این نوع قرص‌ها پرهیز کنند.  در زیر موارد منع مصرف قرص‌های تاخیری را برایتان شرح می‌دهیم.

بیماران قلبی: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نباید چنین داروهایی را مصرف کنند.

افراد مبتلا به پریاپیسم: این افراد با مصرف این دارو ها مشکل خود را شدیدتر می‌کنند و این قرص‌ها باعث سرطان در بدن آن‌ها شده و کم‌کم استخوان‌های آنان را می‌شکنند و کلیه آن‌ها نارسایی می‌گیرد. کم خونی نیز از عوارض مصرف قرص‌ها برای این بیماران است.

افرادی که دارای مشکلات بینایی هستند: این افراد نیز نباید از این قرص‌ها استفاده کنند. زیرا تاثیر تمامی قرص‌های تاخیری ابتدا بر بینایی افراد می‌باشد.

کسانی که نارسایی کلیه دارند: عوارض جانبی برای این افراد جبران ناپذیر است و به کبد آن‌ها آسیب وارد می‌شود.

افراد پیر و سن بالا: افراد پیر نباید از این قرص‌ها استفاده کنند زیرا ممکن است حساسیت‌هایی داشته باشند که از آن مطلع نباشند و به دلیل قدرتمند بودن این داروها احتمال از پای در آمدن آن‌ها بسیار است. برای آشنایی با انواع روش‌های درمان اختلالات جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: قرص تاخیری



:: برچسب‌ها: قرص تاخیری ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خاک خوردن کودک حتما دلایلی دارد که مادر و یا پدر بایستی با شناسایی عوامل ایجاد خاک خوردن در کودک خود این مشکل را برطرف کنند. کودکانی که در سنین زیردوسال معمولا برای شناسایی مواد و همینطور از سر کنجکاوی بسیاری از مواد از جمله خاک را در دهان خود می‌گذارند. اما اگر این رفتارها به خصوص در خوردن خاک تکرار شود، نگران کننده است و دیگر از سر کنجکاوی نخواهد بود. این دسته از کودکان که تمایل به خوردن خاک و موارد مشابه آن را دارند در واقع به اختلال پیکا و یا هرزه خواری مبتلا هستند که برای جلوگیری از عوارض این اختلال بر روی سلامت کودک، باید هر چه سریع‌تر درمان شوند. در ادامه به علل خاک‌خوردن کودک و عوارضی که بر روی سلامت او دارد و همینطور درمان این اختلال پرداخته‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: خاک خوردن کودک نشانه چیست؟

خاک خوردن کودک

اگر فردی تمایل به خوردن مواد غیرمغذی داشته باشد، در واقع دارای اختلال پیکا و یا هرزه‌خواری است. از جمله کسانی که دارای این اختلال هستند تمایل به خوردن خاک (مهر نماز، خاک باغچه، گلدان و …)، گچ (گاز زدن دیوار )، کاغذ، صابون، نخ، آدامس، نشاسته، یخ و … دارند که بیشتر در میان کودکان دیده می‌شود.

برای آشنایی با نشانه های کودکان استثنایی کلیک کنید.

عوارض خاک خوردن کودک

خاک خوردن طبیعتا به خاطر آلودگی‌هایی که در خاک وجود دارد، اثرات مخربی را بر روی سلامت کودک به جا خواهد گذاشت که در ادامه به این موارد اشاره کرده‌ایم:

  • خاک دارای مقدار بیشماری قارچ، انگل، باکتری و مواد بیماری زا است که ورود آن به بدن کودک باعث ایجاد مشکلات گوارشی، آسیب رسیدن به روده خواهد شد.
  • در خاک انواع انگل‌های موجود در مدفوع حیوانات شامل سگ و گربه موجود است که خوردن خاک آلوده به این انگل‌ها، باعث ابتلا کودک نیز به انگل می‌شود.
  • در مناطق شهری ممکن است خاک با آلودگی‌های شهری و همینطور سرب آلوده گردد که دارای تاثیراتی بر روی هوش کودک، رشد او و تاخیر در بلوغ خواهد داشت.
  • در خاک ممکن است انواع سموم شیمیایی، اسپری، حشره کش‌ها و سموم دفع آفات باشد که خوردن این خاک ممکن است باعث ایجاد عفونت و یا مسمومیت غذایی در کودک شود.
  • به طور کلی خوردن خاک باعث کمبود پتاسیم و روی می‌شود.
  • از آنجایی که انسان همانند حیوانات سنگدان ندارد، با خوردن خاک در واقع ممکن است سنگ ریزه‌هایی را نیز وارد دستگاه گوارش خود کند. در این حالت کودک با خوردن خاک ممکن است به بیماری‌های کلیوی، یبوست، پارگی روده، انسداد روده، انسداد مجاری ادرار و … مبتلا شوند.
  • خوردن خاک به دلیل خشن بودن آن، ممکن است به دهان و دندان کودک آسیب برساند.
  • در نهایت خوردن خاک در کودکان در صورتی که ادامه‌دار باشد، باعث بروز مشکلات رفتاری در او شده و او را از یک کودک سالم مجزا می‌کند.

علل خاک خوردن کودک

توجه داشته باشید که اگر کودکی تمایل به خوردن‌خاک داشته باشد، می‌تواند دارای منشا روانی باشد و یا مشکلات جسمی در او باشد. در ادامه به برخی از علت های مشخص شده برای خاک‌خوردن کودک اشاره کرده‌ایم:

مسائل ژنتیکی

در برخی از کودکانی که تمایل به خوردن خاک دارند، مسائل ژنتیکی دخیل است، به طوری که در سابقه خانوادگی فرد نیز احتمالا ابتلا یکی از افراد خانواده به این اختلال وجود داشته اشت.

تاثیر کمبود آهن در خاک خوردن کودکان

بسیاری از پزشکان بر این باورند که علت خاک‌خوردن کودکان، کمبود روی و آهن می‌باشد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی کودکان بایستی از شش ماهگی تا دو سالگی قطره آهن مصرف کنند. بسیاری از مادران به دلیل اینکه کودک آن‌ها خوردن قطره آهن را دوست ندارد و یا تغییر رنگ دندان کودکان‌شان، در دادن آهن به آن‌ها حساسیت کافی ندارند.

بنابراین با توجه به اینکه خاک‌خوردن نشانه‌ای از کمبود آهن است و کمبود آهن و روی نیز می‌تواند سلامت کودک را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین بایستی در کودکان به طور مرتب مصرف شود.

علاوه بر این که کمبود آهن می‌تواند تمایل به خوردن خاک را در کودکان افزایش دهد، تواند رشد جسمی و ذهنی کودک را نیز کم کند.

سوء تغذیه

اختلال خاک خوردن کودکان در مناطق روستایی و مناطقی که مشکلات تغذیه‌ای افراد در آن بیشتر است، بیشتر دیده می‌شود.

در کشورهای توسعه نیافته میزان بروز خاک خوری در بین کودکان یک تا سه سال بسیار بالا می‌‌باشد که در واقع سوءتغذیه موجود در این کودکان هم مزید بر علتی است که کودک را به سمت خاک خوری سوق می‌‌دهد.

بیماری‌‌های روحی و روانی

برخی از مشکلات و اختلالات روحی و عصبی مانند اوتیسم یا شیزوفرنی می‌‌توانند به عنوان دلیل موثر در بروز خاک‌ خوردن در کودکان باشد.

در نظر داشته باشید که کودکان زیر دو سال به دلایل گوناگون مواد مختلفی را به دهان می‌گذارند که می‌توانید برای ترک این کار حواس او را پرت کنید تا این مرحله از رشد طبیعی خود را بگذراند. 

اما اگر کودک در خوردن خاک و یا دیگر موارد مشابه مقاومت کند و مکرر این عمل را تکرار کند می‌تواند نشانه‌ای از اوتیسم و یا عقب ماندگی ذهنی باشد، که حتما نیازمند بررسی‌های بیشتر توسط متخصص است.

تشخیص و درمان خاک خوردن کودک

خاک خوردن در کودکان بایستی توسط پدر و مادر شناسایی شده و در جهت درمان این اختلال (هرزه خواری) اقدام کنند.

مراجعه به پزشک

می‌توان در زمان‌هایی که کودک تمایل به خوردن خاک دارد، همچون خوردن مهر یا دست کردن در خاک باغچه و به سمت دهان بردن به تمایل او به خاک خوردن پی برد.

می‌توانید با مراجعه به پزشک و معاینه دهان و دندان کودک و همینطور تصویربرداری از روده از سلامت کودک اطمینان حاصل کرد.

پزشک برخی دیگر از اقدامات شامل بررسی میزان هموگلوبین خون، آهن و روی خون را انجام می‌دهد و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا تمایل به خوردن خاک در کودک از بین برود.

لازم است اشاره کنیم که پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان نیز می‌تواند با انجام معاینات اولیه، سیستم عصبی و مغز و اعصاب کودک را بررسی کند، تا در صورت وجود مشکل به موقع درمان شود.

درمان روان شناختی

در درمان روانشناختی، روانپزشک از برخی رفتارهای درمانی استفاده می‌کند تا کودک عادت خاک خوری خود را کنار بگذارد. والدین نیز می‌توانند با کسب اطلاعات پیرامون شیوه‌های تقویت رفتار و نحوه برخورد با مشکلات رفتاری کودک، نسبت به درمان کودک خود اقدام کنند. 

درمان محیطی

والدین می‌توانند با تغییر محیط کودک و بردن او به محیطی که در آن خاک و دیگر مواد خطرناک وجود ندارد، این عادت خاک خوردن او را از بین ببرند.

سخن آخر

طبق مقاله فوق خاک خوردن در کودکان اگر ادامه دار باشد، بی دلیل نیست. از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند باعث تمایل یک کودک به خوردن خاک شود، می‌توان به کمبود آهن، کمبود روی، اختلال و نارسایی فکری مزمن و وسواس فکری، اختلالات و آسیب مغزی، برخی بیماری‌ها شامل اوتیسم، صرع، اختلالات ذهنی و هوشی و … اشاره کرد.

نکته‌ای که باید بدان توجه شود این است که هر گونه رفتار غیرمعمول و اختلال در کودکان بایستی که بررسی شود، تا اگر مشکلی وجود داشته باشد سریعا درمان و برطرف گردد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع مشکلات مربوط به کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: خاک خوردن کودک نشانه چیست؟



:: برچسب‌ها: خاک خوردن کودک نشانه چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

روز اول مدرسه از روزهای شیرین و به یادماندنی برای بسیاری از نوآموزان اول ابتدایی است و معمولا تمامی دانش‌آموزان خاطرات خوبی را از این روز به یاد می‌آورند. در این میان کودکانی هستند که وابستگی زیادی به والدین‌شان دارند، به همین دلیل نمی‌توانند به راحتی از آن‌ها جدا شوند و وارد دنیای جدید مدرسه گردند. همین موضوع سبب می‌شود که در اولین روز مدرسه ناراحت باشند و نتوانند با دیگر همسالان خود ارتباط برقرار کنند. کودکانی با وابستگی بسیار زیاد به والدین، معمولا به دلیل اضطراب جدایی دچار رنج روانی می‌شوند؛ اما جای نگرانی نیست و این مشکل با دریافت مشاوره کودک قابل درمان است. در ادامه همراه ما باشید تا با نکات مهم روز اول مدرسه آشنا شویم.

منبع: روز اول مدرسه چه نکاتی باید رعایت شود؟

اضطراب نوآموزان کلاس اولی در روز اول مدرسه

استرس و اضطراب در روز اول مدرسه برای کودکان کلاس اولی، به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. هر کودک استرس خود را با واکنش‌های مختلفی همچون ناراحتی، گریه کردن، جویدن ناخن، پرخاشگری و عصبانیت، شب ادرای، لکنت زبان، حالت تهوع، دل‌درد، بی‌قراری و … نشان می‌دهد.

بنابراین توصیه روانشناسان این است که اگر علائمی که نام بردیم را در کودک کلاس اولی خود مشاهده کردید، حتما سعی کنید به او آرامش بدهید و از میزان استرس و اضطراب او بکاهید.

دلیل ناخوشایند بودن روز اول مدرسه برای برخی از کودکان‌‌

اگر بخواهیم به صورت کلی به این موضوع بپردازیم، روز اول مدرسه برای اغلب دانش آموزان، یک روز یه یاد ماندنی و خاطره انگیز است. چرا که آن‌ها در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرند که برای‌شان تجربیات بسیاری را به دنبال دارد.

در این میان برخی از کودکان نمی‌توانند خودشان را با شرایط جدید وفق دهند؛ به همین دلیل روز اول مدرسه برای‌شان چندان خوشایند نیست. اینکه کودکان از روز اول مدرسه خاطرات خوبی را به یاد ندارند، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • جدایی از والدین
  • دور شدن از محیط خانه
  • ترس از مدرسه
  • قرار گرفتن در محیطی جدید و غریبه
  • جدیت کارکنان مدرسه
  • کمتر شدن زمان بازی کودکان
  • اضطراب ناشی از تنهایی
  • و …

نکته جالبی که در این رابطه وجود دارد، این است که دلیل ناخوشایند بودن روز اول مدرسه برای بسیاری از کودکان، رفتار اشتباه والدین آن‌ها می‌باشد؛ به گونه‌ای که استرس و اضطراب را به کودک خود منتقل می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود والدین در این رابطه با یک روانشناس مشورت کنند تا بتوانند بدون هیچ مشکلی کودک نوآموز خود را برای رفتن به مدرسه آماده نمایند. برای آشنایی بیشتر با مزایای فرستادن کودک به مهد کودک کلیک کنید.

چطور روز اول مدرسه را خاطره ساز کنیم؟

در جهت کاهش استرس و اضطراب‌های کودک برای حاضر شدن در روز اول مدرسه و ایجاد یک خاطره شیرین در روز اول مدرسه والدین نقش زیادی دارند و می‌توانند با استفاده از راهکارهای موثر، استرس و اضطراب کودک خود را از بین ببرند. در ادامه به منظور کمک به شما عزیزان به راهکارهایی برای آماده سازی کودکان اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با روش‌های آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه کلیک کنید.

1.بردن اسباب بازی به مدرسه

اگر فرزندتان تمایل دارند یکی از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش را با خود به مدرسه ببرد، این اجازه را به او بدهید. بردن وسیله مورد علاقه همراه خود به مدرسه، سبب می‌شود که کودکان تصویر ذهنی خوبی را از روز اول مدرسه داشته باشند.

بنابراین شما والدین گرامی نباید فرزندتان را به این خاطر سرزنش کنید؛ چراکه به همراه داشتن یک وسیله آشنا در روز اول مدرسه، می‌تواند منجر به کاهش اضطراب اجتماعی کودک‌تان شود. در این روز برای کودکان کلاس اولی، خبری از درس نخواهد بود و معمولا برایشان برنامه‌های شاد و جشن‌های کودکانه در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین اشکالی ندارد او یکی از اسباب‌بازی‌هایش را در این روز شاد همراه خود داشته باشد.

2.در روز اول مدرسه کنار کودک‌تان باشید

کودک شما برای اولین بار در محیط مدرسه قرار می‌گیرد؛ بنابراین او را تنها نگذارید. برخی از والدین بلافاصله پس از رساندن فرزند خود به مدرسه، او را تنها می‌گذارند و می‌روند و همین موجب مدرسه هراسی فرزندشان می‌شود. اگر فرزندتان به حضور شما نیاز دارد و آرامش می‌گیرد، بهتر است حتی برای چند ساعت کنار او بمانید.

گاهی دلیل مدرسه‌هراسی کودکان نیز داشتن اضطراب جدایی است؛ در چنین کودکانی، مادر باید به صورت تدریجی از کودک خود جدا شود تا کودک کم‌کم بتواند با نبود والدینش کنار بیاید و به تنهایی با همسالانش زمان بگذراند. در صورتی که احساس می‌کنید کودک شما نیز دارای اضطراب جدایی است، می‌توانید برای دریافت راهکارهای موثر جهت کاهش این اضطراب، از مشاوره کودک استفاده کنید. برای درمان ترس از مدرسه در کودکان کلیک کنید.

3. آشنا کردن کودک با مدرسه

امروزه تقریبا اغلب کودکان قبل از تجربه مدرسه، به مهد کودک می‌روند و به همین دلیل تا حد زیادی با قوانین مدرسه آشنا هستند.

از مزیت‌های فرستادن کودک به مهد کودک، این است که کودکان در سنین پایین‌تر در جمع همسالان خود قرار می‌گیرند و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها تقویت می‌شود؛ ضمن اینکه اضطراب و استرس‌شان برای حضور در مدرسه نیز از بین می‌رود.

اگر کودک‌تان تجربه رفتن به مهد کودک را ندارد، در نظر داشته باشید که قرار گرفتن یکباره او در محیط مدرسه، می‌تواند منجر به واکنش‌های منفی او شود. بنابراین سعی کنید قبل از شروع مدرسه پیرامون رفتار با معلم، دوست شدن با همسالان، پوشش، هدف از مدرسه رفتن و … به او توضیحاتی بدهید. همین‌طور توصیه می‌شود که یک روز او را به مدرسه ببرید تا با محیط آنجا نیز آشنا شود و به یکباره در روز اول مدرسه، خود را تنها و در محیطی عجیب و غریب تصور نکند.

4.تقویت اشتیاق مدرسه رفتن در کودک‌

سعی کنید با رفتارهای خود، میزان اشتیاق فرزندتان برای مدرسه رفتن را زیاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید با یکدیگر به بازار بروید و اجازه دهید فرزندتان با سلیقه خودش، لوازم تحریر مورد نیازش را انتخاب کند. استفاده از لوازم تحریر انگیزه و اشتیاق زیادی را برای شروع مدرسه به کودکان می‌دهد.

نکات مهم و کلیدی روز اول مدرسه کلاس اولی‌ها

در ادامه به برخی نکات مهم و کلیدی اشاره کرده‌ایم که می‌توانید با انجام آن‌ها، کودک خود را بیش از گذشته برای حضور در مدرسه آماده کنید.

  • سعی کنید چند روز قبل از شروع مدرسه بر روی ساعت خواب کودک‌تان کار کنید. بهتر است در ساعت مناسبی به او شام سبکی بدهید تا زودتر به خواب برود و صبح نیز راحت‌تر از خواب بیدار شود.
  • برای کودک‌تان روپوش و لباس مناسبی تهیه کنید. این موضوع به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد و تمایل دارند با پوشیدن آن در مدرسه حاضر شوند.
  • برای فرزندتان آب و تغذیه سالمی برای زمانی که در مدرسه است، در نظر بگیرید.
  • سلام کردن در مدرسه، اجازه گرفتن برای صحبت کردن در مدرسه، مودب و دوستانه حرف زدن و … را به فرزند خود آموزش دهید.
  • رعایت بهداشت فردی در مدرسه همچون استفاده از لیوان و دستمال، دستشویی رفتن و شستن مرتب دست‌ها را به کودکتان یاد دهید.
  • به او بیاموزید که چگونه کفش‌های خود را بپوشد و پس از اتمام کلاس تمامی وسایلش را در کیف خود قرار دهد.
  • با کودکتان صحبت کنید که هر گونه مشکلی که در مدرسه داشته باشد را می‌تواند با شما مطرح کند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بهتر است حل کردن مشکلات ساده و پیش پا افتاده را به کودک‌تان بسپارید و اجازه دهید او از پس مشکلاتش بربیاید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روز اول مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: روز اول مدرسه چه نکاتی باید رعایت شود؟



:: برچسب‌ها: روز اول مدرسه چه نکاتی باید رعایت شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پیدا کردن آدرس خانه سالمندان در ارومیه برای بسیاری از افراد دشوار است، چرا که مستقر کردن پدر، مادر یا یا عزیزی در این مکان‌ها به خودی خود کار دشواری است، بنابراین پیدا کردن مکانی با شرایط مناسب بسیار خیلی از ما اهمیت دارد. سنین سالمندی به دلیل همراه بودن با برخی بیماری‌های جسمی و روحی، از دوره‌های حساس و در عین حال سختی می‌باشد. به همین دلایل گاه نگهداری از سالمند برای اطرافیان کار آسانی نیست. اگر با تمامی چالش‌ها و قضاوت‌هایی که در موردتان صورت گرفته؛ تصمیم گرفته‌اید از پدر و یا مادرتان در خانه سالمندان در ارومیه مراقبت کنید؛ بهتر است علاوه بر موقعیت مکانی به دیگر فاکتورها همچون امکانات مرکز، نحوه برخورد پرسنل، برنامه‌های روزانه و … نیز توجه داشته باشید.

منبع: خانه سالمندان ارومیه

معرفی خانه سالمندان ارومیه

گاهی شرایط جسمی و روحی سالمند، به گونه‌ای است که نگهداری از او در منزل برای فرزندان سخت می‌باشد؛ به همین دلیل تصمیم می‌گیرند آن‌ها را به خانه سالمندان بسپارند. در مراکز نگهداری از سالمندان خدمات ویژه 24 ساعته توسط افراد مختصص به سالخوردگان ارائه می‌شود که بتوانند سلامت جسمی و روحی خود را به دست آورند و به زندگی‌شان ادامه دهند.

در واقع هدف از تاسیس خانه‌های سالمندان نیز افزایش کیفیت زندگی انسان‌های سالمند است تا بتوانند با افزایش سطح سلامتی خود زندگی بهتری داشته باشند.

خانه سالمندان از زیرمجموعه های سازمان بهزیستی است که امکانات لازم را برای زندگی افراد سالخورده در بهترین شرایط فراهم می‌آورند. برای آشنایی بیشتر با نیازهای سالخوردگان حتما مقاله روانشناسی سالمندان را بخوانید.

دوره سالمندی و اهمیت مراقبت در آن

در سنین سالمندی توانمندی افراد کاهش پیدا می‌کند و ممکن است آن‌ها به بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی نیز مبتلا شوند. همین موضوع علت اصلی نیاز آن‌ها به مراقبت و نگهداری بیشتر است.

گاهی سالمندان به دلیل کهولت سن و زوال عقل، دچار بیماری آلزایمز نیز می‌شوند و همین موضوع نگهداری آن‌ها را برای فرزندان سخت‌تر می‌کند.

یکی از موضوعات مهمی که در سنین سالمندی باید به آن توجه بیشتری شود؛ برقراری ارتباط عاطفی با سالمند می‌باشد که مانع از بروز افسردگی در او می‌گردد. بنابراین بسیار مهم است که سالمند در محیطی زندگی کند که از آن رضایت دارد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای مراقبت از سالمندان کلیک کنید.

آدرس خانه سالمندان ارومیه

در جدول زیر آدرس خانه سالمندان شهر ارومیه را آورده‌ایم:

سالمندان فردوس ارومیه ، بلوار رودکی ، بعد از میدان خیابان رحمانی
خانه سالمندان آرا ارومیه ، نبش بزرگراه رجایی
خانه سالمندان آبا  ارومیه ، خیابان پروین اعتصامی، نرسیده به خ جامی

انواع خدمات در خانه سالمندان ارومیه

در اغلب مراکز و خانه‌های سالمندان در سراسر کشور امکانات رفاهی لازم جهت زندگی کردن سالمندان فراهم است. پرستاران و پزشکان متخصص در این مراکز آماده کمک و رسیدگی به سالمندان می‌باشند. در ادامه به برخی از خدمات مهمی که در خانه سالمندان ارائه می‌شود؛ اشاره کرده‌‍‌ایم. برای آشنایی با معایب و مزایای خانه سالمندان کلیک کنید.

  • ایجاد امکان اقامت دائم و موقت برای سالمند
  • رسیدگی به تغذیه صحیح و مناسب متناسب با سطح سلامت فرد
  • ارائه خدمات پزشکی و پرستاری
  • ارائه خدمات توان‌بخشی و فیزیوتراپی
  • ارائه خدمات تفریحی
  • کار درمانی و گفتاردرمانی
  • و ….

مزایای خانه سالمندان

در خانه سالمندان پرسنل و کادر آموزش دیده و متخصص مشغول به فعالیت هستند که ضمن رسیدگی به فعالیت‌های روزانه سالمند، از نظر پزشکی نیز او را زیر نظر دارند.

رسیدگی‌های پزشکی و مراقبت‌های روزانه از سالمند مانع از بروز بیماری جدید در او می‌شود و همینطور سبب بهبودی سریع او نیز خواهد شد.

از سویی دیگر افراد با اقامت در خانه سالمندان، با هم سن و سالان خود ارتباط برقرار می‌کنند و این گونه می‌توانند تعاملات اجتماعی خود را با دیگران حفظ نمایند. برای آشنایی با رسیدگی های لازم در دوران سالمندی کلیک کنید.

معایب خانه سالمندان

افراد مسن با قرار گرفتن در خانه سالمندان، به دلیل کاهش استقلال و همینطور داشتن مشکلات جسمی و روحی، دچار افسردگی می‌شوند.

افراد با افزایش سن تمایل دارند باقی عمر خود را در کنار فرزندان و خانواده‌شان باشند و زندگی عادی و یکنواخت خانه سالمندان روحیه آن‌ها را تصعیف می‌کند.

بنابراین حتی اگر تصمیم دارید پدر و یا مادر خود را به خانه سالمندان ببرید، حتما در زمان‌های مناسب به دیدارشان بروید؛ چراکه دوری از فرزندان می‌تواند شرایط سالمندان را بدتر کند. در صورتی که آن‌ها احساس کنند از سوی فرزندان طرد شده‌اند امید خود را به زندگی از دست می‌دهند. برای جلوگیری از افسردگی سالمندان کلیک کنید.

استانداردهای لازم برای خانه سالمندان

خانه‌های سالمندان به چندین طریق اداره می‌شوند؛ برخی از مراکز خصوصی هستند و نسبت به مراکز دولتی و خیریه‌ها، دارای امکانات رفاهی بالاتری می‌باشند و به عبارتی استانداردهای بیشتری در آن‌ها رعایت شده است. برای اطلاع از بهترین رفتار با سالمند کلیک کنید.

باید اشاره کنیم که استانداردهای کلی خانه سالمندان در ارومیه توسط اداره بهزیستی مشخص می‌گردد و حتما همه مراکز باید آن را رعایت کنند. از مهم‌ترین استانداردهای لازم در آسایشگاه سالمندان موارد زیر می‌باشد:

  • برخورداری از کادر پزشکی و پرستاری
  • ارائه خدمات روان‌درمانی به سالمندان
  • برخورداری از برنامه‌های تفریحی در تمامی مراکز
  • داشتن محیطی تمیز و مناسب جهت اقامت افراد سالخورده
  • داشتن آسانسور جهت جابجایی سالمندان
  • و …

سخن آخر

اغلب افراد با مستقر شدن در خانه سالمندان شرایط سختی را تجربه می‌کنند و این موضوع آن‌ها را آزار می‌دهد. حتی اگر تصمیم خود را گرفته‌اید که پدر و یا مادرتان را به خانه سالمندان ببرید، سعی کنید برای این کار او را راضی کنید و حتما رفتن به این مراکز را با رضایت او انجام دهید.

به پدر و یا مادر خود بگویید که خانه سالمندان را برای بهبود وضعیت جسمانی و روحی او انتخاب کرده‌اید و حتی با رفتن او به خانه سالمندان بیش از گذشته در کنارش هستید و پس از مدتی او را نزد خود باز می‌گردانید. اینگونه پدر و یا مادرتان متوجه می‌شود که دلیل تصمیم شما بی‌علاقگی به آن‌ها نیست؛ بلکه قصدتان این است که شرایط مصاعدی را برایشان فراهم کنید.

بردن پدر و مادر به اجبار و یا با فریب به خانه سالمندان، باعث می‌شود که شما شرایط زندگی کردن را برای او سخت کنید و او احساس کند که فرزند ناسپاسی دارد. در صورتی که در مورد نگهداری از والدین یا سالمندتان دچار سردرگمی هستید، می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آدرس خانه سالمندان ارومیه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خانه سالمندان ارومیه



:: برچسب‌ها: خانه سالمندان ارومیه ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب زلزله زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

منبع: تعبیر خواب زلزله

تعبیر خواب زلزله از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از زلزله در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد. در ادامه تعبیر زلزله را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم. برای دیدن انواع تعبیر خواب کلیک کنید.

معنی خواب زلزله از نظر محمد بن سیرین

محمد بن سیرین می‌گوید: اگر فردی در خواب ببیند که به دلیل زلزله زمین در حال تکان خوردن می‌باشد، خواب او به این معنی است که افراد از پادشاه زمانه خود دچار رنج و بلا می‌شوند. البته در تعبیری دیگر از محمد بن سیرین تکان خوردن زمین ناشی از زلزله، به معنای بیماری مردم نیز هست.

معنی‌ خواب‌ زلزله از نظر ابراهیم کرمانی

ابراهیم کرمانی می‌گوید: اگر فردی در خواب ببیند که زمین آهسته حرکت می‌کند و پس از مدتی یک سمت آن فرو می‌ریزد، خواب او به این معنی است که شخصی دیگر مال و اموال آن قسمت که فرو ریخته است را به تاراج می‌برد.

تعبیرخواب زلزله از نظر یوسف نبی (ع)

به نظر یوسف نبی (ع) دیدن خواب زلزله نشان دهنده ترس خواب‌بیننده از رئیس و اربابش است. در واقع از اینکه نمی‌داند فردی که مدیر او است چه تصمیمی در سر دارد، نگران و مضطرب می‌شود.

تعبیرخواب زلزله از نظر امام صادق (ع)

امام صادق (ع) می‌فرمایند که زلزله و فرورفتن زمین در خواب به معنای دچار شدن به رنج و سختی و همینطور گرفتاری و بلا از سوی پادشاه زمانه است. در تعبیری دیگر امام صادق (ع) دیدن خواب زلزله را به بیماری و یا قحطی معنا می‌کند.

تعبیرخواب زلزله از نظر منوچهر مطیعی تهرانی

منوچهر مطیعی تهرانی بر این باور است که دیدن زلزله در خواب به معنای تشنج و بی‌ثباتی است. اگر فردی در خواب ببیند که زلزله‌ای در حال وقوع است و سبب فروریختن زمین و افتادن خواب‌بیننده می‌شود؛ خواب او به این معنی است که او در یک ماجرا شکست می‌خورد و تنزل پیدا می‌کند. در صورتی که فرد در خواب ببیند که زلزله‌ای اتفاق می‌افتد، اما در وضعیت او تغییری ایجاد نمی‌شود، این خواب به این معنی است که در زندگی خواب‌بیننده تغییراتی ایجاد می‌شود اما سبب تنزل و یا تغییر وضعیت او نمی‌شود.

به عقیده منوچهر مطیعی تهرانی دیدن زلزله در خواب به معنای آفت رسیدن و بیماری به مردم است. در صورتی که در خواب ببینید که زلزله شده است اما فقط خانه شما می‌لزرد؛ این خواب به این معنی است که در خانواده‌تان بی‌ثباتی وجود دارد و هر گونه اتفاق سبب نگرانی و تشویش‌تان می‌شود. در حالت برعکس اگر همه جا بلرزد اما خانه شما نلرزد، این خواب به این معنی است که یک حادثه عمومی رخ می‌دهد اما شما و خانواده‌تان از آن مصون می‌مانید.

تعبیر خواب زلزله از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب زلزله ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب زلزله به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است که دیدن خواب زمین لرزه نشان دهنده متزلزل بودن خواب‌بیننده است.

به عقیده یونگ دیدن زلزله در خواب اشاره به بی‌ثباتی و بنیان ضعیف خواب‌بیننده دارد. همینطور این خواب می‌تواند به مفاهیمی همچون احساس ناامنی، ترس و احساس بی‌باروری نیز اشاره داشته باشد. به طوری که اگر فردی در خواب ببیند که زمین لرزه‌ای اتفاق می‌افتد و او صدمه می‌بیند و گیر می‌افتد، خواب او به این معنی می‌باشد که او برخی کمبودها را در زندگی خود تجربه می‌کند.

تعبیرخواب زلزله به روش معبرین غربی

در رابطه با خواب زلزله معبران غربی نیز نظراتی داشته‌اند؛ زلزله در خواب نمادی از قدرت و عظمت است و دلیل این خواب ترس و خطری می‌باشد که خواب‌بیننده احساس می‌کند.

زمین لرزه در خواب دارای معانی و مفهوم ضعیف‌تری نسبت به واقعیت این اتفاق است. همینطور کسانی که در مناطق زلزله‌خیز زندگی می‌کنند اگر خواب زلزله ببینند باید در نظر داشته باشند که خوابشان معنایی ندارد و برای رسیدن به مفهوم خواب باید به افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستند و همینطور کاری که به آن مشغول می‌باشند، توجه کنند.

همینطور این معبران گفته‌اند که زلزله می‌تواند یک اتفاق و یا شوک ناگهانی نیز باشد که منجر به از بین بردن شغل و یا تهدیدی برای آن باشد.

تعبیرخواب زلزله به روش آنلی بیتون

آنلی بیتون از دیگر معبران غربی است که می‌گوید: اگر فردی در خواب احساس کند که زلزله‌ای در حال رخ دادن است، در عالم بیداری به این معنا می‌باشد که جنگی شکل می‌گیرد که در پی آن پریشانی و شکست رخ می‌دهد.

تعبیرخواب زلزله به روش لوک اویتنهاو

لوک اویتنهاو می‌گوید : دیدن خواب زلزله و زمین لرزه، نشانه‌ای از بی ثباتی و دگرگونی است. به طوری که ممکن است سبب بهم ریختن شرایط زندگی شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تعبیر خواب زلزله



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب زلزله ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ضربه به شکم در بارداری در اثر یک اتفاق می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد. خیلی از مادران به خاطر زمین خوردن و یا یک تصادف فرزندشان را قبل از اینکه به دنیا بیاید از دست داده‌اند. بنابراین ترس و نگرانی مادران برای محافظت از فرزندشان در دوران حاملگی قابل درک است. هر چه به ماه‌های آخر بارداری نزدیک می‌شوید، برآمدگی شکم بیشتر شده و احتمال آسیب نیز بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع باید نکاتی را که در ادامه گفته‌ایم رعایت نمایید. برای آشنایی بیشتر با مراقبت های ضروری مشاوره بارداری دریافت نمایید.

منبع: ضربه به شکم در بارداری

آیا ضربه به شکم در بارداری با خطر همراه است؟

حوادث و مشکلاتی از قبیل ضربه به شکم در بارداری، پرت شدن از بلندی، سقوط و افتادن روی شکم می‌تواند خطراتی برای جنین و ادامه بارداری به همراه داشته باشد.

جنین به طور طبیعی توسط کیسه آمنیوتیک، عضلات شکم و رحم محافظت می‌شود. هر چقدر ضربه وارد شده به شکم در بارداری شدیدتر باشد، احتمال آسیب به جنین بالاتر رفته و می‌تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد.

ضربه به جنین در چه زمانی از بارداری خطرناک‌تر است؟

این موضوع که ضربه به شکم در چندمین هفته از بارداری وارد شده باشد، اهمیت بسیار بالایی دارد.

رحم مادر باردار در سه ماهه اول و شروع سه ماهه دوم در استخوان لگن قرار دارد. استخوان لگن از رحم و جنین در سه ماهه اول و شروع سه ماهه دوم محافظت می‌کند.

رحم باردار با شروع سه ماهه دوم و با ادامه بارداری شروع به بیرون آمدن از استخوان لگن می‌کند.

از این رو وارد شدن ضربه به شکم با بیرون آمدن رحم از استخوان لگن با نگرانی و اضطراب بیشتری همراه است.

مهم‌ترین خطری که ضربه به شکم در بارداری به دنبال دارد

شاید تصور کنید مشکل اصلی وارد شدن ضربه مستقیم به جنین است، در حالی که، واقعا این طور نیست. مهم‌ترین خطری که ضربه به شکم در بارداری به دنبال دارد، آسیب به جفت است. جفت اندامی است که مواد غذایی و اکسیژن را از بدن مادر به بدن جنین می‌رساند.

جدا شدن جفت از جنین خطری است که ضربه به شکم در بارداری به همراه دارد. البته جدا شدن جفت از جنین با حوادثی مانند افتادن ساده و یا تصادفات جزئی رخ نمی‌دهد.

عوارض ضربه به شکم در بارداری

توصیه ما به شما این است پس از هر ضربه‌ای که به شکم‌تان وارد می‌شود، به پزشک متخصص یا نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

هر چند در بسیاری از موارد عارضه جدی و تهدید‌کننده‌ای وجود ندارد. اما بهتر است برای اطمینان و آرامش خاطر خودتان به پزشک مراجعه کنید.

خطر سقط جنین، احتمال زایمان زودرس، جدا شدن جفت و … ممکن است خاتمه زایمان را به دنبال داشته باشد.

چه اقداماتی پس از ضربه به‌شکم باید انجام داد؟

حتی اگر احساس می‌کنید ضربه وارد شده چندان جدی نیست، لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص جهت بررسی سلامت جنین و عملکرد جفت چندین آزمایش را انجام خواهد داد‌.

توجه داشته باشید اگر پس از ضربه به شکم در بارداری، خونریزی یا گرفتگی و انقباض شدید در قسمت شکم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط و به ویژه اگر گروه خونی منفی دارید، برای جلوگیری از مخلوط شدن خون مادر و جنین به دنبال خونریزی، آمپول روگام را تزریق کنید.

با تزریق آمپول روگام یا ایمونوگلوبولین آنتی D احتمال بروز ناسازگاری خونی به حداقل خواهد رسید.

آزمایشاتی ‌که پزشک جهت بررسی سلامت جنین و عملکرد جفت انجام خواهد داد به شرح زیر است:

تست بدون استرس (NST): اگر در هفته ۲۴ بارداری به سر می‌برید و ضربه شدیدی به شکم وارد شده، تست بدون استرس انجام خواهد شد.

تست بدون استرس در واقع شمارش حرکات جنین توسط مادر و متخصص است. این تست حداقل چهار ساعت پس از ضربه شدید انجام شده و معمولا جزو اولین آزمایشاتی است که انجام خواهد شد.

سونوگرافی: اوایل بارداری با کمک سونوگرافی می‌توان ضربان قلب جنین را شنید. تشخیص آسیب به جفت با سونوگرافی مشکل خواهد بود.

“بیوفیزیکال پروفایل” یک سونوگرافی پیشرفته‌تری است که جهت بررسی دقیق‌تر انجام می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطرند؟

خشونت خانگی و زوجینی که بین خودشان درگیری و دعوا دارند ممکن است بیشتر در معرض ضربه به شکم در بارداری باشند.

مادرانی که اختلال فشار خون دارند نیز در معرض جدا شدن جفت قرار دارند و اگر ضربه به شکم وارد شود احتمال بروز خطر بیشتر خواهد شد.

زنانی که اختلالات پلاکتی و انعقادی دارند،  گروه دیگری هستند که در صورت ضربه به شکم احتمال جدا شدن جفت در آن‌ها وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با راه‌های جلوگیری از سقط جنین کلیک کنید.

راه‌کارهای مراقبت از شکم در بارداری

از کفش مناسب استفاده کنید. مراقب زمین‌ها یخ‌زده و پوشیده از برگ باشید و با احتیاط از این محل‌ها بگذرید.

مراقب باشید حین حمام کردن سر نخورید. هم‌چنین هنگام نشستن در ماشین و بستن کمربند ایمنی، کمربند را از زیر شکم و بین سینه‌ها عبور داده و کنار شکم ببندید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: ضربه به شکم در بارداری



:: برچسب‌ها: ضربه به شکم در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

احساس خستگی و بی حالی در بارداری برای خیلی از خانم‌ها طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. خستگی و بی حالی معمولا در سه ماه اول و سه سوم شایع می‌باشد. این موضوع برای خانم‌های شاغل ممکن است تبدیل به یک چالش اساسی شود. اگر این وضعیت باعث شده نتوانید به کارهای روزمره تان برسید و یا از این وضعیت خسته شده‌اید، با ما در ادامه همراه باشید تا راهکارهایی برای کاهش و مدیریت بی حالی ناشی از بارداری ارائه دهیم. برای کسب اطلاع بیشتر مشاوره بارداری دریافت نمایید.

منبع: خستگی و بی حالی در بارداری

 از چه زمانی احساس خستگی و بی حالی در بارداری به وجود می‌آید؟

خستگی و بی‌حالی ممکن است از همان روزهای آغازین بارداری شروع شوند. این خستگی تا سه ماهه دوم ادامه دارد. با گذشت سه ماه از بارداری و شروع سه ماهه دوم بارداری معمولا احساس خستگی به حداقل میزان خود می‌رسد. خستگی و بی‌حالی مجدد با شروع سه ماهه سوم بارداری به سراغ شما مادر باردار عزیز، می‌آید، اما هیچ جای نگرانی نیست. استراحت به رشد و حفظ امنیت جنین کمک می‌کند.

بررسی علل خستگی و بی حالی در دوران بارداری

دلایل مربوط به خستگی را به دوره‌ها سه ماهه اول و سوم تقسیم‌بندی می‌کنند. البته علاوه بر دلایل مختص هر ماه، برخی بیماری‌ها نیز در بروز خستگی و بی‌حالی در بارداری نقش دارند.

علل خستگی در سه ماهه اول

رسیدن اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد به کودک از طریق جریان خون مادر و از اندامی مخصوص به نام جفت صورت می‌گیرد.

پروسه ساخت جفت در سه ماهه اول انجام می‌شود. این امر انرژی زیادی را از مادر باردار خواهد گرفت و منجر به خستگی خواهد شد.

هم‌چنین جریان خون مادر جهت رساندن اکسیژن و مواد غذایی به جنین افزایش می‌یابد. افزایش جریان خون از دیگر علل خستگی و بی‌حالی در بارداری به شمار می‌رود.

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می‌دهد نیز می‌تواند از علل خستگی بارداری به شمار رود.

افزایش هورمون پروژسترون در بارداری منجر به تغییرات روحی و عاطفی می‌شود. روبرو شدن با طیف متفاوتی از عواطف و احساسات خسته‌کننده خواهد بود.

افزایش ضربان قلب، افزایش مصرف آب و مایعات و مواد مغذی، کاهش قندخون، کاهش فشارخون و دیگر تغییرات متابولیسمی می‌تواند از علل خستگی و بی‌حالی در بارداری باشد.

علل خستگی در سه ماهه سوم

جنین در حال رشد شما در سه ماهه سوم وزن بالاتری دارد. همین امر سبب خستگی و بی‌حالی در بارداری خواهد شد.

اختلال در چرخه خواب و استراحت نیز خستگی و بی حالی در بارداری را برای زنان باردار به ارمغان می‌آورد.

با پیشرفت بارداری عواملی مانند سوزش سر دل، تکرر ادرار، کمردرد و گرفتگی پا باعث بی‌خوابی شده و از طرف دیگر بی‌خوابی نیز باعث خستگی می‌گردد.

بیماری های موثر در بروز خستگی

کم‌خونی که با علائم رنگ‌پریدگی، ضعف و خستگی خود را نشان می‌دهد. این بیماری در دوران بارداری می‌تواند منجر به خستگی شود.

کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، هر دو، منجر به احساس خستگی و بی‌حالی در بارداری می‌شود.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که منجر به خستگی می‌شود، دیابت است. آزمایشات مربوط به بررسی و تشخیص دیابت بارداری را در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ انجام می‌شود.

اگر بیش از اندازه و حد معمول احساس خستگی و بی حالی و کاهش سطح انرژی دارید و در کنار آن علائمی چون احساس غم و اندوه، تمایل به خوابیدن تمام وقت که حداقل دو هفته ادامه دارد، می‌تواند نشانه افسردگی قبل از زایمان باشد. این مورد را به پزشک اطلاع دهید تا درمان‌ها موثر برای شما را به کار بگیرد.

درمان خستگی و بی حالی بارداری

بیشتر از قبل استراحت کنید. از دوره‌ها استراحت در میان فعالیت‌ها روزانه غافل نشوید.

نگران انجام کارهای منزل نباشید. از همسرتان بخواهید انجام این امور را به دست بگیرد. هم‌چنین می‌توانید از سایر نیروها کمکی (پدر، مادر، خواهر یا برادر) بهره ببرید.

برنامه‌ریزی مناسبی برای خواب خود داشته باشید. داشتن هشت ساعت خواب در شب در کاهش خستگی بارداری موثر است.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید. به اندازه کافی آهن، پروتئین و کالری دریافت کنید. دریافت پنج نوبت میوه و سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

ورزش کردن می‌تواند در رفع خستگی موثر باشد. ورزش‌های سبک مانند نیم ساعت پیاده‌روی در روز در بازیابی سطح انرژی از دست رفته موثر است.

اگر در بیرون از منزل فعالیتی دارید، در صورت امکان ساعات کاری خود را کاهش دهید.

از دورهمی‌های غیرضروری و نشست و برخاست‌های طولانی مدت پرهیز کنید.

از نوشیدن فراوان مایعات به ویژه آب غافل نشوید. البته از مصرف آب چند ساعت قبل از خواب به دلیل نیاز پیدا کردن به دفع ادرار در طول شب و استراحت، پرهیز کنید.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای را کمتر مصرف کنید. هم‌چنین نوشیدن مشروبات الکلی را به طور کل کنار بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی و بی حالی در بارداری



:: برچسب‌ها: خستگی و بی حالی در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سلامت جنسی یا عملکرد جنسی طبیعی در زنان و مردان به چه صورت است؟ رابطه جنسی یکی از عوامل تقویت کننده رابطه زناشویی و تحکیم بخش روابط صمیمانه بین زن و مرد است. این رابطه اگر به شکل طبیعی انجام شود سبب احساس لذت بیشتر شده و  زن و مرد را در حین برقراری رابطه جنسی به مرحله ارگاسم می‌رساند که اوج لذت جنسی در این مرحله اتفاق می‌افتد. اما اگر زن و مرد عملکرد جنسی طبیعی نداشته باشند، کیفیت رابطه جنسی کاهش می‌یابد و حتی ممکن است در دراز مدت باعث بی میلی جنسی شود. در ادامه مقاله به بررسی عملکرد جنسی طبیعی در زنان و مردان می‌پردازیم که می تواند آگاهی زوجین را افزایش داده و احساس لذت بیشتری برای آن‌ها به همراه بیاورد.

منبع: سلامت جنسی

سلامت جنسی و رابطه جنسی طبیعی چه مواردی را شامل می‌شود؟

منظور از رابطه جنسی طبیعی، دفعات برقراری رابطه، روش و چگونگی ایجاد رابطه، موقعیت و مکان رابطه می‌باشد. به عبارت دیگر رابطه جنسی طبیعی زمانی اتفاق می‌افتد که رابطه جنسی از لحاظ تعداد، زمان و مکان ایجاد رابطه بین زن و شوهر به حد طبیعی و نرمال باشد. اگر رابطه جنسی بسیار افراط گونه یا برعکس بسیار کم اتفاق بیفتد از حالت طبیعی خارج شده و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

 

سلامت جنسی | چرا زنان و مردان باید رابطه جنسی طبیعی برقرار نمایند؟

با توجه به اینکه رابطه جنسی، لذت بخش بوده و سبب آرامش روحی زوجین می‌گردد، بهتر است زن و مرد نسبت به تعداد دفعات انجام رابطه جنسی و چگونگی انجام آن اطلاع و آگاهی کسب نمایند. چنانچه زوجین آگاهی لازم در این زمینه را نداشته باشند، ممکن است یکی از آن‌ها به دلیل غریزه بالا احساس شهوت زیادی داشته و خواستار تعداد دفعات زیاد رابطه جنسی آن هم به روشی نادرست و خشن باشد. حال اگر همسر وی قادر به پاسخگویی دفعات زیاد نباشد، ممکن است به اشتباه خود را بی‌کفایت دانسته و به سرزنش خویش بپردازد. این در حالیست که با کسب آگاهی متوجه خواهند شد چنانچه رابطه با تعداد دفعات نرمال و به شکلی محبت آمیز انجام شود، طبیعی‌تر بوده و موجب ترغیب همسر به ایجاد رابطه خواهد شد.

 

آیا رابطه از مردانی که سلامت جنسی دارند انرژی زیادی اگرفته و آن‌ها را ناتوان می‌کند؟

باور عموم جامعه این است که رابطه جنسی حتی به شکل طبیعی، انرژی زیادی از مردان می‌گیرد و آن‌ها را خسته و بی رمق می‌کند یا به اصطلاح کالری زیادی می‌سوزانند. این در حالیست که آزمایشات مختلف ثابت کرده میزان کالری سوزانده شده در یک رابطه جنسی طبیعی 30 دقیقه‌ای حدود 50 تا 150 کیلو کالری است. حال به این نکته جالب توجه فرمایید که خوردن یک بستنی وانیلی 300 کیلو کالری به شما انرژی خواهد بخشید؛ یعنی انرژی لازم برای انجام دوبار رابطه جنسی طبیعی را در بردارد.

 

سلامت جنسی | میانگین رابطه جنسی طبیعی چقدر است؟

اگرچه تعداد دفعات رابطه جنسی زن و شوهر به عواملی چون شدت رابطه، چگونگی روش انجام رابطه، توانایی جسمی زوجین، قدرت بدنی و جثه مربوط می‌شود اما روانشناسان سکسولوژی معتقدند که میانگین نرمال ایجاد رابطه جنسی بین زن و شوهر 1 بار در هفته و با افزایش سن یکبار در ماه می‌باشد و ایجاد رابطه جنسی با این فاصله زمانی طبیعی و نرمال است.

مدت زمان رابطه جنسی طبیعی چقدر است؟

معاشقه‌های قبل از آمیزش جنسی نقش حیاتی در کسب لذت بیشتر به ویژه برای زنان دارند. برخی از خانم‌ها تحریک پذیری سریعی دارند و برخی دیگر با تاخیر تحریک می‌شوند. بنابراین مدت زمان رابطه جنسی طبیعی به آماده بودن زن و مرد به واسطه معاشقه و سپس آمیزش جنسی بستگی دارد.

دفعات در افرادی که سلامت جنسی دارند چقدر است؟

با در نظر گرفتن این نکته مهم که رابطه جنسی طبیعی فقط منوط به آمیزش جنسی نیست و می‌تواند معاشقه‌های زوجین را هم شامل شود، می‌توان گفت مهم این است که زن و مرد با تفاوت‌های فردی یکدیگر حین روابط جنسی آشنایی داشته باشند و همدیگر را  خوب درک نمایند. وقتی زوجین نسبت به هم رابطه عاطفی محبت آمیز نشان دهند، میل بیشتری به همدیگر خواهند داشت. این میل می‌تواند هفته‌ای یکبار به رابطه جنسی منتهی شود اما رفتارهای عشق آمیز آن‌ها را برانگیخته و سبب احساس لذت بین آنان شود. این در حالیست که برخی زوجین میل جنسی زیادی به همدیگر دارند و تنها به رفتار عشق آمیز بسنده نکرده و خواهان ایجاد رابطه جنسی به دفعات زیاد هستند.

بیشتر بخوانید : تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی | تعداد رابطه در هفته چند بار باید باشد؟

عوامل تقویت کننده دفعات و مدت رابطه جنسی طبیعی

زن و مرد با انجام رفتارهای محبت آمیز و توجهی که به یکدیگر دارند، قادرند نظر همسر را جلب نموده و میل جنسی او را به خود برانگیزانند. ازجمله رفتارهایی که در طول شبانه روز سبب جلب محبت و میل جنسی می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در آغوش کشیدن همسر: زن و مرد می‌توانند در ساعات مختلف شبانه روز به دلایل بسیار کوچک همسر خود را در آغوش بکشند و با ابراز محبت به وی، زمینه ایجاد رابطه جنسی را فراهم آورند.

صدا زدن همسر با کلمات عاشقانه همراه با صوتی دل انگیز: مورد خطاب قرار دادن همسر با کلماتی عاشقانه که صدایی دل انگیز را به گوش او  برساند در تقویت روابط عاشقانه بسیار مهم و حائز اهمیت است. کلمات عاشقانه نشانگر میل و علاقه شدید به همسر می‌باشد.

شما می‌توانید با کمک یک روانشناس متخصص، این مهارت را یاد بگیرید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عملکرد جنسی طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

در یک رابطه جنسی طبیعی زن و شوهر هر دو از نتیجه این رابطه لذت می‌برند و آرامش لازم را کسب می‌کنند، یک رابطه جنسی در صورتی که به تعداد دفعات نرمال و تحت رضایت هر دو طرف برقرار شود، می‌تواند طبیعی باشد.

چگونه می توان عملکرد جنسی طبیعی داشت؟

از آنجایی که زن و مرد روحیات متفاوتی دارند، شناخت روحیات و خلقیات هر یک توسط دیگری می‌تواند منجر به برقراری یک رابطه جنسی طبیعی شود. همچنین یادگیری روش‌های مناسب جهت برقراری یک رابطه طبیعی اهمیت بسزایی دارد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: سلامت جنسی



:: برچسب‌ها: سلامت جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌دانید تمرینات کگل چیست و چه مزایایی دارد؟ تمرینات کگل تمریناتی هستند که سبب انقباض عضلات کف لگن شده و به همین دلیل در درمان و بهبود مشکلاتی همچون اختلال نعوظ، بی اختیاری ادرار و سایر مشکلات جنسی تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. با توجه به اینکه این تمرینات بسیار ساده هستند و هیچ هزینه و زمانی برای فرد ندارند، بهتر است که افراد این تمرینات را بلد باشند و از آن‌ها استفاده نمایند. این تمرینات برای زنان و مردان بسیار کابردی بوده و عضلات ذکر شده را تقویت خواهد کرد. در ادامه مقاله به بررسی کامل تمرینات کگل و موارد استفاده آن می‌پردازیم. 

منبع: تمرینات کگل

تمرینات کگل در چه مواردی قابل اجراست؟

  • درصورتی که مثانه دچار بیش فعالی باشد
  • بی‌اختیاری در ادرار (مثلا هنگام خنده و یا عطسه) وجود داشته باشد
  • اختلال نعوظ در مردان
  • بروز زودانزالی در مردان
  • آمادگی برای بارداری
  • پایین بودن کیفیت رابطه جنسی برای خانم ها و آقایان
  • بعد از زایمان
  • در مواردی که (به خصوص مردان) دچار عفونت‌های اداری باشند

بیشتر بخوانید : درمان زود انزالی

میزان موفقیت آمیز بودن نتایج تمرین کگل

به جهت اینکه تمرینات کگل بدون ابزار ورزشی خاصی انجام می‌گیرد و برای آموزش آن نیاز به پرداخت هزینه‌های زیادی جهت کلاس‌های آموزشی نیست باید گفت میزان موفقیت در انجام این تمرینات بستگی زیادی به عملکرد شخص دارد. این تمرین قابلیت اجرا در هر زمان و مکانی را دارد و وقت کمی برای انجام ان کافی است به همین دلیل هر چقدر بر انجام آن مداومت بیشتری شود، دستیابی به نتایج بهتر امکان‌پذیرتر خواهد بود.

 

مزایای استفاده از تمرینات کِگل برای زنان

1. سفت شدن واژن: این تمرین قابلیت این را دارد که از شل شدن واژن زن در اثر رابطه جنسی جلوگیری نماید و به اصطلاح آن را سفت کند.

2. درمان بی اختیاری ادرار: چنانچه زنان کنترلی بر روی ادرار خود ندارند و در هنگام خندیدن یا سرفه کردن متوجه دفع بدون کنترل ادرار می‌شوند، می‌توانند با انجام تمرینات کگل اقدام به بهبود مشکل خود نمایند.

3. بهبود و توانایی ارگاسم: به دلیل اینکه در هنگام ارگاسم، عضلات کف لگن نقش مهمی دارند، انجام تمرینات کگل باعث بهبود ارگاسم می‌شود. عضلات کف لگن باعث احساس لذت بیشتر در زمان ارگاسم شده و زمانی که سفت‌تر باشند ارگاسم طولانی‌تر انجام می‌گیرد و زنان لذت بیشتری را احساس می‌کنند.

4. افزایش خون رسانی به لگن: انجام تمرینات کگل حجم خون رسانی به لگن را تا حد زیادی بالا برده و سبب تقویت برانگیختگی‌های جنسی می‌شود.

5. آمیزش جنسی راحت‌تر: اگر زنان به افتادگی لگن دچار باشند در هنگام آمیزش جنسی و دخول درد وحشتناکی را متحمل خواهند شد، به همین دلیل انجام تمرینات کگل می‌تواند عضلات لگن را تقویت کرده و از شدت درد در هنگام دخول بکاهد.

بیشتر بخوانید : زودانزالی چیست

مزایای استفاده از تمرینات کگل برای مردان

1. تقویت ماهیچه‌های لگن: مردانی که به دلایل خاص مجبور به عمل جراحی پروستات می‌شوند معمولا ضعیف شدن ماهیچه‌های کف لگن را تجربه خواهند نمود که در این موارد انجام مداوم تمرینات کگل توصیه می‌شود.

2. تسریع روند درمان دیابت و مثانه پیش فعال: چنانچه مردان دچار بیماری دیابت هستند و با پرکاری مثانه رو به رو شده‌اند، می‌توانند به واسطه انجام این تمرینات روند درمان را تسریع بخشند.

3. کمک کننده به درمان بی اختیاری ادراری: اگر مردان از بی اختیاری ادارای رنج می‌برند، می‌توانند با انجام تمرینات کگل به بهبود مشکل خود کمک کنند.

 

روش انجام تمرینات کگل

به منظور انجام تمرینات کگل بدن باید در حالتی آرام قرار بگیرد. بهتر است روی زمین یا تخت خواب دراز بکشید و مراحل زیرا انجام دهید.

_نفس عمیق کشیده و عضلات لگن را شل کنید.

_با منقبض کردن عضلات لگن به مدت 3 تا 6 ثانیه، هوای داخل شکم را به بیرون انتقال دهید. (همراه با دم و بازدم عمل منقبض و منبسط کردن عضلات لگن را انجام دهید)

_حداقل ده بار در طول روز این تمرینات را انجام دهید.

به همان نسبت که منقبض کردن را انجام می‌دهید باید زمانی را برای راحت گذاشتن عضلات لگن اختصاص دهید. به طور مثال اگر 3 تا 6 ثانیه به انقباض اختصاص می‌دهید به همین میزان باید عضلات لگن را راحت بگذارید.

چنانچه با 3 تا 6 ثانیه انجام این تمرین، متحمل درد نشده باشید و خستگی در قسمت لگن احساس نکرده‌اید، می‌توانید زمان 3 تا 6 ثانیه را به 6 تا 10 ثانیه افزایش دهید. فقط باید حتما به همان نسبت زمان صرف شده جهت انقباض عضلات لگن، به راحت گذاشتن عضلات این قسمت، زمانی را اختصاص دهید.

 

زمان مناسب برای انجام تمرینات کگل

به جهت اینکه انجام تمرینات کگل در هر شرایطی از جمله ایستاده یا نشسته قابل اجراست و محدودیتی در این مورد وجود ندارد، می‌توانید خود را ملزم کنید که در زمان مسواک زدن یا تلویزیون دیدن این تمرینات را انجام دهید. به این ترتیب انجام دادن این تمرینات را فراموش نخواهید کرد. در صورتی که مشکلات دیگری در رابطه جنسی خود دارید، حتما مقاله درمان اختلالات جنسی را نیز بخوانید.

 

توصیه‌هایی خواندنی

_در زمان ادرار نمودن سعی کنید در پایان عضلات لگن را منقبض نمایید تا اطمینان حاصل شود که قطره‌ای از ادرار در مجاری ادرار باقی نمانده است.

_اگر فکر می‌کنید در زمان‌هایی مانند خندیدن یا سرفه کردن دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوید، قبل و بعد از این واکنش‌ها عضلات لگن را منقبض نمایید.

_برای آگاهی بیشتر در زمینه انجام صحیح تمرینات کگل می‌توانید با یک روانشناس متخصص در این زمینه صحبت کنید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

تمرینات کگل چه مزایایی دارد؟

این تمرینات برای زنان و مردان مزایای متعددی را به همراه دارد که از آن‌ها می‌توان به سفت شدن واژن، درمان بی‌اختیاری ادرار، بهبود و توانایی ارگاسم در زنان و تقویت ماهیچه‌های لگن و درمان بی‌اختیاری ادرار در مردان را اشاره کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تمرینات کگل



:: برچسب‌ها: تمرینات کگل ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خودباوری تصویر ذهنی و درونی ما از استعدادها و ضعف‌های خودمان است. مفهومی که رابطه مستقیم و نزدیکی با موفقیت دارد و جنبه‌های مختلفی از زندگی روانی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین یادگیری اصول و روش‌هایی برای تقویت این باور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که افراد در جستجوی موفقیت و پیشرفت باید انجام دهند. اگر باورهای منفی نسبت به توانایی‌های خودتان دارید و یا نگرش ثابتی به خودتان ندارید، حتما در این باره با متخصصان روانشناسی صحبت کنید تا در طی جلسات به یک نقطه امن برسید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: خودباوری در روانشناسی یعنی چه ؟

خودباوری یعنی چه ؟

خودباوری مفهومی نگرشی است که از تصویر ذهنی ما در مورد مهارت‌ها، استعدادها، محدودیت‌ها و به‌طورکلی نقاط قوت و ضعف خودمان ناشی می‌گردد. کسی که به خودباوری رسیده شخصی با اعتمادبه‌نفس بالا است که ویژگی‌ها و تجارب زندگی‌اش را شناخته، آن‌ها را پذیرفته و در جهت بهبود کاستی‌ها و تقویت توانایی‌هایش حرکت می‌کند. چنین فردی با آگاهی مناسبی که از خود و توانمندی‌هایش دارد انتظارات و اهداف واقع‌بینانه‌ای در نظر می‌گیرد. همچنین ازآنجاکه از محدودیت‌ها و ضعف‌های خود نیز آگاه است، از انتقاد دیگران ناراحت نمی‌شود و روابط اجتماعی مؤثری برقرار می‌کند.

می‌توان خودباوری را به‌عنوان قدرتی بسیار قوی و نامحدود در نظر گرفت که به ما در طی کردن مسیر موفقیت و خوشبختی بر اساس آرمان‌های شخصی‌مان کمک می‌کند و باعث می‌شود در هنگام روبرو شدن با سختی‌ها و یا شکست خوردن در میانه راه، به یاد نکات مثبت شخصیت خود بیفتیم و دست از تلاش برنداریم.

خودباوری چه اهمیتی دارد ؟

برای هر انسانی که می‌خواهد طعم خوشبختی و آرامش را بچشد و یا به اهداف بزرگی که برای آینده‌اش تعیین کرده برسد، داشتن خودباوری کاملاً ضروری است. درصورتی‌که به خود باور نداشته باشیم رسیدن به آرزوهایمان تصوری ناممکن خواهد بود، فرصت انجام اقدامات جدید را از خود دریغ می‌کنیم و باور می‌کنیم که قادر به انجام کاری نیستیم. برای آشنایی با راه های رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

در چنین حالتی نباید از دیگران هم توقع داشت که چیزی جز همین باور را در مورد ما داشته باشند. آن‌ها چیزی را در مورد ما می‌بینند که خودمان با رفتار و گفتارمان در مورد خود نشان می‌دهیم. افکار منفی و سمی خودمان و دیدگاه اطرافیان که در رفتارشان جلوه می‌کند باعث می‌شود به‌مرور احساس حقارت کنیم و حتی ممکن است مانند هزاران انسان دیگر به داخل چاه افسردگی سقوط کنیم.

ولی درصورتی‌که خودباوری ما زیاد باشد، نحوه برقرار کردن ارتباط‌مان با دیگران سازنده و مفید می‌گردد، انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهیم، در برابر موانع و فشارهای زندگی مقاومت و شایستگی باکیفیت‌تری از خود نشان می‌دهیم و بدین طریق احساس امنیت بیش‌تری می‌کنیم. نفوذ و جذابیت ما برای اطرافیان‌مان بالا می‌رود و می‌توانیم برای آنچه در زندگی حق خود می‌دانیم بجنگیم.

نتایج رسیدن به خودباوری

خودباوری یک تجربه درونی و تصوری ذهنی است که هر فرد به‌طور منحصربه‌فردی آن را تجربه می‌کند. همان‌طور که سایر باورها و تصورات ما روی نحوه رفتار و احساسات ما تأثیر می‌گذارند، خودباوری نیز تأثیر بسیار زیادی روی نحوه رفتار و ارتباطات ما با مردم و نیز هیجاناتی که در مورد خود و دنیا تجربه می‌کنیم، دارد. همچنین داشتن خودباوری رابطه مستقیمی با رسیدن به موفقیت دارد.

البته باید توجه کرد که عده زیادی در دنیا به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند اما همه آن‌ها به خودباوری نرسیده‌اند و همین یکی از دلایل افسردگی و حتی خودکشی بسیاری از افراد سرشناسی است که می‌شناسید. این افراد باوجود پیشرفت‌های چشمگیر، در حقیقت نتوانسته‌اند لذت دستاوردهایشان را بچشند، زندگی آرام و خوشبختی‌ای که برایشان معنی داشته باشند را تجربه نکرده‌اند و درنهایت خود را افرادی حقیر و شکست‌خورده می‌بینند.

تقویت خودباوری

کسی نمی‌تواند باعث شود احساس حقارت کنیم مگر اینکه خودمان به آن باور داشته باشیم، همچنین کسی هم نمی‌تواند باعث شود احساس خود ارزشمندی و خودباوری داشته باشیم مگر اینکه خودمان این باور را نسبت به خودمان احساس کنیم؛ بنابراین راه تغییر این باورها تنها در دست خودمان است.

‌راه هایی برای افزایش حس خودباوری

شناختن و پذیرفتن خود و دنیا

باید با محدودیت‌ها و استعدادهای خود آشنا شویم. در مورد آنچه می‌توانیم در دنیای پیرامونمان تغییر دهیم و آنچه در کنترل ما نیست آگاهی داشته باشیم و به تمام این موارد به‌عنوان حقایقی که نیاز به انکار یا احساس خجالت داشتن ندارد، احترام بگذاریم. هیچ انسانی کامل نیست ولی زمانی که بتواند نقص‌های خود را در کنار نقاط قوت خود به‌عنوان یک کل واحد در نظر بگیرد می‌تواند به سمت انسان کامل شدن قدم بردارد. حتما مقاله باورهای محدود کننده را بخوانید.

قبول مسئولیت خود

باید نتایج خوب و بد تصمیمات گذشته را بگیریم و قبول کنیم که کسی بیشتر از خودمان در مورد آن‌ها مسئول نبوده است. همچنین باید درباره تصمیمات و انتخاب‌هایی که اکنون و در آینده نیز پیش رو داریم احساس مسئولیت داشته باشیم و فراموش نکنیم که کسی جز خودمان قرار نیست ما را به آنچه که می‌خواهیم برساند.

تأیید کردن و حمایت خود

باید نیازها و خواسته‌هایمان را به‌عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از ماهیت خود بپذیریم و با دلسوزی در پی یافتن راه‌هایی مناسب و منطقی برای ابراز آن‌ها در عین احترام به سایر مردم باشیم. باید سعی کنیم خودمان را همان جوری واقعاً هستیم بپذیریم و بر سر آنچه عقیده و باور خود می‌دانیم بمانیم.

باهدف زندگی کردن

داشتن هدف‌هایی هرچند کوچک در زندگی باعث می‌شود مسیر موفقیت را گم نکنیم و با موانعی که بر سر این راه وجود دارد خود را نباخته و متزلزل نشویم. هدفمندی در زندگی یکی از مهم‌ترین راه‌های از دست ندادن خودباوری است و رسیدن به پیشرفت‌های کوچک هم باعث می‌شود توانمندی‌های‌مان را به یاد آورده و احساس خوشنودی کنیم.

تعهد دادن به خود

باید به باورهای خود و نیز اهداف و آینده‌ای که برای خودمان در نظر گرفته‌ایم وفادار و متعهد شویم. برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنیم و فاصله بین آنچه اکنون هستیم و آنچه می‌خواهیم باشیم را کم و کمتر کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود و به چالش کشیدن باورهایتان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خودباوری در روانشناسی یعنی چه ؟



:: برچسب‌ها: خودباوری در روانشناسی یعنی چه ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پوشیدن شلوار تنگ در بارداری برای مادر دشوار و برای جنین مضر هست، اگر در حال تجربه اولین بارداری هستید بهتر است در مورد زمان و نحوه پوشیدن لباس اطلاعات کسب کنید. بارداری یکی از زیباترین و جذاب‌ترین و در عین حال پر دغدغه‌ترین دوران زندگی هر خانم بارداری محسوب می‌شود. این دوران با تغییراتی در ظاهر و خلقیات برای بانوان همراه است. هم‌چنین زنان باردار با تغییر در ظاهر و تغییر در سایز نیازمند استفاده از لباس‌ها بارداری خواهند بود. شلوار بارداری یکی از مهم‌ترین لباس‌ها در دوران بارداری است. پوشیدن شلوار در بارداری به حفظ راحتی مادر و جنین کمک بسیاری خواهد کرد. در ادامه توضیحات لازم در مورد شلوار بارداری داده شده است. در صورت وجود سوال می‌توانید مشاوره بارداری دریافت کنید.

منبع: پوشیدن شلوار در بارداری

شلوار بارداری چیست؟

پوشیدن شلوار در بارداری یکی از ضروریات دوران بارداری است. منظور از شلوار بارداری، شلواری است که زنان باردار در دوران بارداری می‌پوشند.

این نوع شلوارها متناسب با سایز شکم و پیشرفت بارداری تا پایان بارداری قابل استفاده است. البته بعد از دوران بارداری هم‌چنان مشکل سایز وجود دارد. بهتر است در دوران شیردهی که هنوز به سایز قبل از بارداری برنگشته‌اید از شلوار بارداری استفاده کنید. برای آشنایی با مراقبت های مربوط به دوران بارداری کلیک کنید.

چرا زنان باردار باید شلوار بارداری تهیه کنند؟

همان‌طور که اشاره کردیم پوشیدن شلوار در بارداری به راحتی بیشتر مادر و جنین کمک می‌کند.

شلوارها بارداری به دلیل اینکه در قسمت شکم، آزاد و گشاد هستند بنابراین هیچ‌گونه فشاری به جنین وارد نمی‌کنند. پوشیدن شلوار در بارداری علاوه بر این که راحتی شما را فراهم می‌کند، در انجام کارها روزمره‌تان خللی وارد نخواهد کرد.

شلوار بارداری قابلیت تنظیم سایز و استفاده در تمام دوران بارداری را دارد.

زمان خریدن شلوار بارداری

با شروع هفته ۱۳ یا ۱۴ بارداری یا به عبارت دیگر با آغاز سه ماهه دوم احساس می‌کنید که لباس‌های قبلی دیگر اندازه‌تان نیست.

بنابراین خرید و پوشیدن شلوار در بارداری از سه ماهه دوم یک ضرورت محسوب خواهد شد. با داشتن شلوار بارداری مناسب، راحتی و آسودگی بیشتری برای خود و فرزند دلبندتان فراهم کنید.

فاکتورهای انتخاب شلوار بارداری

مهم‌ترین معیار و فاکتور برای انتخاب شلوار مناسب بارداری “راحتی” شلوار است.

عواملی مانند جنس پارچه، قابلیت کشسانی و انعطاف‌پذیری شلوار در میزان راحتی شلوار بارداری اثرگذار است.

پارچه شلوار باید ضد حساسیت، نرم و لطیف باشد. از شلوارهایی که حاوی مواد پلاستیکی هستند را انتخاب نکنید.

شلوارها حاوی مواد پلاستیکی یا از جنس الیاف مصنوعی می‌توانند مشکلاتی از قبیل عفونت‌های پوستی، قارچ و… را ایجاد کنند.

جنس شلوار را متناسب با فصل انتخاب کنید. شلوارها از جنس نخ و کتان مناسب فصل تابستان، شلوارها ضخیم‌تر و گرم‌تر مناسب فصل زمستان هستند.

انواع مدل‌های شلوار بارداری

شلوارهای بارداری در طرح، رنگ، جنس و مدل‌ها مختلف در بازار موجودند. بهتر است قبل از خرید شلوار بارداری با انواع مدل‌ها آشنا شوید تا بهترین انتخاب خود را داشته باشید.

شلوارکشی بارداری

دور کمر این شلوار‌ها کشی است. شلوارهای بارداری کشی در سه مدل دیده می‌شوند که شامل شلوار با کمربند کشی زیر شکم، شلوار با کش جانبی در پهلو، شلوار با پوشش کشی روی شکم هستند.

استفاده از شلوار با کمربند کشی ممکن است در ماه‌های بالا بارداری راحت نباشد.

شلوارها که کش جانبی در پهلو دارند برای بانوانی مناسب است که تمایلی به پوشیدن شلوارهای گشاد ندارند. این نوع شلوار فاق کوتاهی داشته و نشست و برخاست با آن کمی مشکل است.

اگر می‌خواهید برای انجام کارها روزمره به مشکل نخورید از شلوار با پوشش کشی روی شکم استفاده کنید.

شلوارجین بارداری

پیشنهاد می‌کنیم اگر به پوشیدن جین علاقه دارید از شلوار جین بارداری استفاده کنید. این نوع شلوارها در طرح و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است.

شلوارکتان بارداری

جنس کتان نسبت به جین راحت‌تر بوده و حین انجام فعالیت‌های روزمره احساس راحتی بیشتری را فراهم می‌کند.

شلوار دکمه‌دار بارداری

در قسمت جلویی شلوار چندین دکمه وجود دارد. شلوار دکمه‌دار را علاوه بر دوران بارداری، پس از بارداری نیز می‌توانید استفاده کنید.

شلوارلگینگ بارداری

لگینگ محبوب‌ترین شلوار بارداری محسوب می‌شوند. تنوع طرح و رنگ بسیار بالایی در این مدل شلوار وجود دارد. توجه داشته باشید که لگینگ بارداری جنس نازکی داشته و مناسب فصل زمستان نیست.

عوارض پوشیدن شلوار تنگ در دوران بارداری

شلوار تنگ به طور مستقیم بر جنین تاثیر نمی‌گذارد. اختلال در خون‌رسانی به جنین از جمله تاثیرات پوشیدن لباس تنگ در دوران بارداری است.

پوشیدن شلوار تنگ منجر به اختلال در حرکت جریان هوا شده و از طرف دیگر مشکلاتی از قبیل عفونت‌های قارچی، واژینیت و سوزش و خارش در زنان باردار خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: پوشیدن شلوار در بارداری



:: برچسب‌ها: پوشیدن شلوار در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چه تعداد فرزند برای یک خانواده مناسب است؟ این سوال برای بسیاری از زوج‌های جوانی که به دنبال بهترین برنامه ریزی برای تولد فرزند یا فرزندانشان هستند مطرح می‌شود. درباره بهترین تعداد فرزند همواره دو دیدگاه متفاوت در جامعه وجود داشته که یکی از آن‌ها داشتن فرزندان بیشتر را تشویق می‌کند و دیگری به دنبال داشتن فرزندان کمتر و تهیه شرایط رفاهی بیشتر برای آن‌ها است. با این حال روانشناسان معتقدند در زندگی یک زوج چیزی به عنوان بهترین تعداد فرزند وجود ندارد و نمی‌توانیم برای این مسئله یک قانون کلی بیان کنیم. این موضوع می‌تواند با توجه به شرایط زندگی شما تغییر کند. اما بهتر است پیش از اقدام برای فرزندآوری تمامی جوانب زندگی خود را بررسی کرده و سپس در اینباره تصمیم بگیرید. پیشنهاد می‌شود مقاله روانشناسی کودک را نیز بخوانید.

منبع: بهترین تعداد فرزند

عوامل تاثیرگذار در بهترین تعداد فرزند

برای اینکه بتوانید به خوبی از پس تجربه پدر و مادری کردن برآیید باید بتوانید برای مسائل مختلف از جمله تعداد فرزندانتان به دقت برنامه ریزی کنید. روانشناسان توصیه می‌کنند در این زمینه به برخی مسائل توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. همچنین شما می‌توانید در این‌باره با یک مشاور کودک یا خانواده مشورت کنید و با توجه به شرایط خاص خانواده خود راجع به بهترین تعداد فرزندانتان یا میزان اختلاف سنی میان آن‌ها اطلاع پیدا کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید..

زمان و انرژی لازم برای تربیت فرزند

اصلی ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما از پس تربیت کردن چند فرزند برخواهید آمد؟ آیا زمان و انرژی لازم برای رسیدگی به بیش از یک کودک را دارید؟ تربیت کردن و پرورش فرزندان سالم مهم‌ترین وظیفه والدین است. درنتیجه به خوبی به این مسئله بیاندیشید. البته تربیت فرزند برخلاف دیدگاه‎های کمال‌گرایانه و افراطی سال‌های اخیر به معنای فراهم کردن تمامی امکانات و انواع کلاس‌های آموزشی نیست. فرزندان شما نیاز دارند که اوقاتی را با شما بگذرانند، مسائل مختلف را از شما آموزش ببینند و از جانب شما همیشه عشق و توجه دریافت کنند. 

پیش از اینکه به تعدادفرزندتان فکر کنید بهتر است راجع به توانایی‌های خود و همسرتان به خوبی آگاه شوید. گاهی اوقات ما نسبت به توانایی‌های خود زیاده گویی می‌کنیم و یا بالعکس آنها را کمتر از واقع در نظر می‌گیریم. بهتر است با کمک گرفتن از یک روانشناس شخصیت دیدگاه واقع بینانه‌ای نسبت به توانایی‌هایتان پیدا کنید. مقاله تربیت فرزند را مطالعه نمایید.

توانایی تامین مالی فرزندان

پس از اینکه میزان انرژی و توانایی‌های خود برای تربیت فرزند را بررسی کردید می‌بایست وضعیت مالی خود را نیز مدنظر قرار دهید. تامین خوراک، پوشاک، هزینه تحصیل و مسائل مربوط به سلامت کودک نیاز به منابع مالی از پیش تعیین شده دارند. آیا شما توانایی تامین این منابع برای بیش از یک کودک را دارید؟ بهتر است در ارتباط با مسائل مالی به خوبی با همسرتان مشورت کرده و برنامه مشخصی در این زمینه داشته باشید.

سن والدین از عوامل تاثیرگذار در بهترین تعداد فرزند

تعداد فرزندانی که شما می‌توانید داشته باشید به سن شما و همسرتان نیز بستگی دارد. سن زوج‌ها علاوه بر اینکه بر توانایی فرزندآوری آن‌ها تاثیر می‌گذارد، جنبه‌های دیگری مثل توانایی جسمی برای تربیت کودکان و اختلاف سنی والدین با فرزندانشان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه بهتر است در برنامه‌ریزی‌های مربوط به فرزندآوری خود این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید.

اختلاف سنی فرزندان با یکدیگر

اختلاف سنی میان خواهر و برادرها، یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید. برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تا فرزند اولشان کوچک است فرزند دیگری داشته باشند اما برخی دیگر فکر می‌کنند که توانایی رسیدگی به دو یا چند کودک در یک زمان را ندارند و ترجیح می‌دهند پس از بزرگتر شدن فرزند اولشان راجع به این مسئله تصمیم گیری کنند. برای اشنایی با بهترین فاصله سنی بین فرزندان کلیک کنید.

سلامت روحی والدین و کیفیت ارتباط بین آن‌ها

فرزندان شما نیاز دارند که از جانب والدینشان توجه و محبت کافی دریافت کنند و همین طور با مشاهده عشق میان آن‌ها علاوه بر یادگرفتن روابط صمیمانه، در یک فضای عاطفی مطلوب رشد کنند. به همین خاطر بهتر است پیش از اقدام برای فرزندآوری یا تصمیم گیری راجع به تعداد فرزندانتان به سلامت روحی خود و همسرتان و همین طور کیفیت رابطه زناشویی توجه داشته باشید. اگر احساس می‌کنید که میان شما و همسرتان اختلاف نظری هرچند جزئی وجود دارد بهتر است ابتدا برای رفع این مسئله اقدام کنید. 

کم جمعیت یا پرجمعیت بودن خانواده اول

اینکه شما در یک خانواده کم جمعیت یا پرجمعیت زندگی کرده‌اید تاثیر بسیاری روی نوع شخصیت شما در زمینه فرزندپروری دارد. معمولا افرادی که در خانواده‌های کم جمعیت و ساکت زندگی کرده‌اند توانایی تحمل فضاهای شلوغ را ندارند. اگر شما چنین خصلت‌هایی دارید احتمالا نمی‌توانید به داشتن فرزندان زیاد فکر کنید. در عین حال افرادی که به جمع‌های شلوغ عادت دارند به سختی می‌توانند یک خانواده کم جمعیت را رضایت بخش بدانند. پیشنهاد می‌شود مقالات زیر را هم بخوانید.

ویژگی های فرزندان آخر

خصوصیات فرزند اول

حسادت فرزند اول

بهترین تعداد فرزند | آیا تک فرزندی برای کودک ما آسیب زاست؟

تک فرزندی و مزایا و معایب آن، یکی از موضوعاتی است که همواره در بحث از فرزندآوری از آن صحبت می‌شود. بهتر است برای تصمیم گیری راجع به داشتن بیش از یک فرزند به کلیه مسائل بالا توجه داشته باشید. اگر احساس می‌کنید که شرایط تربیت فرزند دیگری را ندارید بهتر است صرفا برای جلوگیری از ویژگی‌های نامطلوب تک فرزندی به تولد یک فرزند دیگر نیندیشید. به جای این کار شما می‌توانید از یک متخصص کودک برای کاهش آسیب‌های مربوط به تک فرزندی کمک بگیرید. برای اشنایی با معایب و مزایای تک فرزندی کلیک کنید.

با توجه به اینکه برخی روانشناسان نکاتی را، راجع به آسیب‌های تک فرزندی بیان می‌کنند بهتر است در صورتی که توانایی داشتن بیش از یک فرزند را دارید برای داشتن حداقل دو فرزند برنامه ریزی کنید. برخی از معایب تک فرزندی شامل موارد زیر هستند.

  • ضعف در مهارت‌های اجتماعی
  • ناتوانی در تقسیم کار یا منافع با دیگران
  • احساس تنهایی
  • آسیب‌های ناشی از قرار داشتن در مرکز توجه

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و خانواده می توانید از طریق شماره 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

 

سوالات متداول درباره بهترین تعداد فرزند

آیا فرزندان اول در صورت تولد سایر فرزندان آسیب می‌بینند؟

این مسئله به نحوه مدیریت شرایط توسط شما بستگی دارد. اگر شما به شیوه‌ای رفتار کنید که فرزند اول احساس کند دیگر مورد توجه و علاقه شما نیست احتمالا از نظر روحی آسیب خواهد دید.

منبع: بهترین تعداد فرزند



:: برچسب‌ها: بهترین تعداد فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

حیوان آزاری از اختلالات روانی و جزو بدرفتاری های اجتماعی است که توسط بسیاری از کودکان و بزرگسالان انجام می‌شود. ممکن است روزانه همه ما در فضای مجازی با فیلم‌های ناراحت کننده با مضمون حیوان‌آزاری مواجه باشیم. برخی با دیدن این فیلم‌ها بی تفاوت هستند و اما برخی از آزار و اذیت رسیدن به حیوانات بی گناه ناراحت می‌شوند. در واقع کسانی که اقدام به حیوان‌آزاری می‌کنند به اختلال روانی مبتلا هستند و حتی از دیدن شکنجه حیوانات لذت می‌برند. شکنجه، برای حیوانات هم آزار دهنده است. هرچند قوانین محکمی در کشورمان در این باره وجود ندارد، اما حیوان‌آزاری جرم بوده و با آن برخورد می‌شود. در ادامه به بررسی علل و درمان حیوان آزاری می‌پردازیم. در صورتی که این مساله شما را آزار می‌دهد می‌توانید از مشاوره فردی استفاده نمایید.

منبع: حیوان آزاری

تعریف حیوان آزاری و نشانه های آن

حیوان‌آزاری از جمله اختلالات روانی در یک فرد می‌باشد که در نهایت باعث ایجاد اختلالات اجتماعی و بزهکاری نیز می‌گردد.

بسیاری از فیلم‌ها و یا اتفاقاتی که از حیوان‌آزاری در فضای مجازی و یا اطرافمان می‌بینیم، نشان دهنده این است که این اختلال هم در کودکان و هم در بزرگسالان وجود دارد.

معمولا کودکانی که در سنین پایین اقدام به حیوان‌آزاری می‌کنند، در بزرگسالی هم علاقه‌مند به آسیب رساندن به دیگر انسان‌ها هستند. در واقع حیوان‌آزاری می‌تواند علائم و نشانه‌های سادیسم در یک فرد نیز باشد. برای آشنایی بیشتر با بیماری سادیسم کلیک کنید.

طبق آمار و شواهد بسیاری از جنایتکارانی که در بزرگسالی مرتکب جنایت و جرم های مختلف شده‌اند اغلب در کودکی حیوانات را شکنجه می‌کردند.

آیا حیوان آزاری جرم است؟

حیوانات همانند انسان‌ها از حق زندگی برخورداند و جان دارند و شکنجه کردن آن‌ها، برایشان دردآور است. بنابراین می‌توان به راحتی گفت کسی که اقدام به حیوان‌آزاری می‌کند، مرتکب یک کار غیراخلاقی و غیر انسانی می‌شود.

از آنجایی که حیوان آزاری فقط به اذیت حیوانات ختم نمی‌شود، زنگ خطری برای بروز رفتارهای خشونت بار علیه دیگر انسان‌ها نیز هست.

بنابراین این اختلال از چندین جهت قابل بررسی است و می‌توان آن را جرم تلقی کرد. چرا که اگر فرد مبتلا به اختلال حیوان‎‌آزاری درمان نشود، این علائم دگر آزاری در او کم کم باعث می‌شود، اقدامات حیوان آزاری او وارد حوزه انسان‌ها شود و در نهات موجب تهدید جان و امنیت دیگران بشود.

حیوان‌آزاری موضوعی است که در سراسر جهان از جمله ایران وجود دارد. در دیگر کشورها این اختلال جرم قضایی است. متاسفانه در کشورمان چندان قانون بازدارنده برای این موضوع در نظر گرفته نشده است و فقط در موارد خاص به آن رسیدگی می‌شود.

حیوان آزاری چند نوع دارد؟

حیوان‌آزاری دارای دو نوع منفعل و فعال می‌باشد در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح داده‌ایم.

  • حیوان‌آزاری منفعل: در این نوع از حیوان آزاری، فرد به طور مستقیم حیوانی را مورد آزار و اذیت قرار نمی‌دهد؛ ولی در نگهداری از حیوان غفلت می‌کند. در واقع در این نوع حیوان‌آزاری، فرد با رفتارهای خود با حیوان مثل غذا ندادن، عدم توجه به وضعیت جسمی و عدم رسیدگی به او، باعث آسیب رسیدن به حیوان در طولانی مدت می‌شود.
  • حیوان‌آزاری فعال: در این نوع از حیوان‌آزاری، فرد به طور مستقیم باعث آسیب رسیدن به حیوان می‌شود. کسی که اقدام به حیوان‌آزاری فعال می‌کند، از دیدن رنج کشیدن و عذاب حیوان لذت می برد. لازم به ذکر است که آزار جنسی نیز در دسته حیوان آزاری فعال قرار می گیرد.

دلایل و علت حیوان آزاری چیست؟

اشاره کوتاهی کردیم که حیوان‌آزاری در بسیاری از افراد مقدمه‌ای برای شروع رفتارهای خشن انسانی است.

عوامل مختلفی باعث بروز حیوان‌آزاری در سنین مختلف می‌شود، اما می‌توان گفت دوران کودکی و شیوه تربیتی او تا حد زیادی در بروز این رفتارها تاثیرگذار است. تربیت والدین باعث شکل گیری شخصیت کودک شده و از بروز انواع اختلالات در او جلوگیری می‌کند.

در واقع باید اینطور بگوییم اولین اقدامات یک فرد حیوان آزار برای اذیت و شکنجه حیوانات، در کودکی آن‌ها انجام شده است. لازم است خانواده در این زمینه توجه بیشتری به کودک خود داشته باشند و حتی رفتار‌هایی مثل سنگ پرتاب کردن به گنجشک‌ها، دنبال کردن گربه ها و … را جدی تلقی کنند و به آن‌ها بیاموزند که با حیوانات مهربان باشند.

در ادامه به مهم‌ترین دلایل بروز حیوان آزاری در افراد مختلف اشاره کرده ایم.

1- لذت بردن از رنج کشیدن دیگران

شاید برای شما درک‌اش سخت باشد، اما بیماران دچار حیوان‌آزاری از رنج و واکنش او لذت می‌برند. البته خیلی از افراد برای دیده شدن در فضای مجازی، ویدیوهای این رفتارهای خشونت آمیز را پخش می‌کنند. آن‌ها این کار را تنها برای ارضای میل به مشهور شدن انجام می‌دهند حتی اگر به قیمت منفور شدنشان تمام شود.

2- تلاش برای کنترل و تخلیه خشم

برخی دیگر هم در کودکی خود از سوی اطرافیان مورد آزار و اذیت و گاها خشونت قرار گرفته‌اند؛ اما در آن زمان به دلیل کودک بودن نتوانسته‌اند شرایط را کنترل کنند و یا خشم خود را تخلیه کنند.

این دسته از افراد معمولا در همان کودکی و یا حتی در بزرگسالی برای تحت کنترل گرفتن شرایط و لذت بردن از آن، اقدام به حیوان آزاری می‌کنند.

3- جایگزین با انتقام

کسانی هم هستند که قادر به حل مشکلات خود با دیگران نیستند و برای تخلیه حس انتقام خود، اقدام به حیوان آزاری و آسیب رساندن به آن ها می کنند.

4- زنگ خطر شروع سادیسم

شخصی که از آزار و اذیت دیگران لذت می‌برد، دارای نشانه های سادیسم است. سادیسم با نام دیگری با عنوان “دیگر آزاری ” نیز معروف می‌باشد. کسانی که سادیسم دارند از درون احساس پاشیدگی روانی دارند و برای اینکه نشان دهند وجود دارند، سعی می‌کنند دیگران را آزار دهند.

این دسته از افراد معمولا در ابتدا، سعی دارند به آزار حیوانات بپردازند، اما کم کم شروع به آسیب رساندن به انسان‌ها نیز می‌کنند و در واقع این گونه هویت خود را به دست می‌آورند و لذت می‌برند.

5- احتمال وجود شخصیت ضداجتماعی

کسانی که دارای شخصیت ضد اجتماعی هستند، تمایلی به رعایت قوانین جامعه ندارند و برای ارضای حس برتری خود تمایل دارند با موجودات ضعیف‌تر چه انسان و چه حیوان، بی رحمانه رفتار کنند.

اگر این شخصیت‌ها توانایی لازم برای آسیب زدن به انسان ها را نداشته باشند، سعی می‌کنند با حیوان آزاری راهی برای برآورده کردن امیال درونی شان را پیدا کنند.

6- همانند سازی

چندین بار اشاره کردیم که حیوان آزاری تا حد زیادی به دوران کودکی فرد برمی‌گردد. رشد در خانواده‌ای که خشونت در آن امری رایج و پیش پا افتاده باشد، مسلما برای فرزندان آن خانواده نیز نمی‌توان انتظار داشت که الگویی سالم شکل بگیرد. کودکان به طور ذاتی از والدین و اطرافیان الگو برداری می‌کنند، بنابراین مشاهده رفتارهای خشونت بار علیه حیوانات و دیگران توسط کودک، احتمال بروز رفتاری مشابه را در بزرگسالی دو چندان می‌کند.

مقایسه سادیسم و حیوان آزاری

از مهم‌ترین دلایل حیوان آزاری، سادیسم است. در واقع کسی که اقدام به حیوان آزاری می‌کند، در حال بروز نشانه‌های رفتار سادیسمی می‌باشد.

معمولا رفتارهای سادیسمی، رفتارهای خشن، تحقیر آمیز و پرخاشگرانه می‌باشند. کسانی که دارای اختلال سادیسم هستند، سعی دارند با ایجاد وحشت و آسیب رساندن به طرف مقابل، لذت ببرند. از مهم‌ترین نشانه های اختلال سادیسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اعمال زور و کنترل کردن فردی با خشونت و کتک
  • تحقیر کردن دیگران در مقابل جمع
  • اقدام به تنبیه‌های بدنی غیرمعمول و بسیار خشونت آمیز افراد زیر دست
  • آزار و اذیت رساندن به دیگران و احساس لذت از آن
  • استفاده از زور برای اجبار دیگران جهت رسیدن به مقاصد شخصی
  • همراه داشتن وسایل خشن همچون چاقو و اسلحه برای ترساندن و تحقیر دیگران
  • و …

لازم به ذکر است داشتن تمامی نشانه‌ها باهم به معنای داشتن علائم سادیسم نیست و اگر فردی بزرگسال حداقل چهار مورد از موارد بالا را داشته باشد، باید به یک متخصص برای تشخیص نشانه‌های سادیسم مراجعه کند. تشخیص و درمان سادیسم توسط روانشناس امکان پذیر است.

راهکارهای مقابله با حیوان‌آزاری

متاسفانه با اینکه ناخوشایند است، اما حیوان آزاری نه تنها در کشور ما بلکه در جهان وجود دارد اما می‌توان با برخی راهکارها از میزان و شدت این عمل‌ها کاست. در ادامه به برخی راهکارهای مقابله با حیوان آزاری در کشورمان اشاره کرده‌ایم.

  • استفاده از اصول تربیتی درست برای آموزش کودکان
  • یاد دادن مهربانی کردن به حیوانات به فرزندانمان
  • ترویج فرهنگ غذارسانی و کمک به حیوانات
  • اعمال قانون فرد حیوان آزار و تعیین قانون های سخت‌گیرانه برای مقابله با این افراد
  • و …

بهترین درمان حیوان آزاری

از نظر روانشناسی کسی که اقدام به حیوان آزاری می‌کند، مبتلا به بیماری های روحی و روانی است و این افراد نیازمند درمان می‌باشند.

همانطور که اشاره کردیم حیوان‌آزاری می‌تواند به دلیل وجود نشانه‌های سادیسم در افراد باشد. به همین دلیل درمان حیوان‌آزاری نیازمند این است که افراد به یک متخصص و یا روانشناس مراجعه کنند.

درمان حیوان‌آزاری معمولا به این صورت است که روانشناس سعی می‌کند، ابتدا به دلایلی که باعث شده است فرد اقدام به حیوان آزاری کند، پی ببرد. پس از مشخص شدن دلیل، روانشناس سعی می‌کند نگرش و افکار فرد را نسبت به این موضوع تغییر دهد.

گاهی بسیاری از افراد به دلیل همانند سازی و یادگیری موضوعی، اقدام به تکرار آن می‌کنند. حیوان‌آزاری نیز در برخی افراد به دلیل همانند سازی و الگوبرداری از اطرافیان انجام می‌شود که در این صورت با تغییر افکار فرد، او درمان می‌شود.

در برخی موارد دلیل حیوان‌آزاری در یک فرد، ابتلا به برخی اختلالات همچون سادیسم می‌باشد. نشانه‌های سادیسم باعث می‌شود فرد از آزار و اذیت حیوانات شروع کند. درمان این نوع از حیوان آزاری نیاز به مداخله‌های بیشتر و روان درمانی دارد.

در صورتی که شما هم در اطرافیان و آشنایان خود، فردی را می‌شناسید که حیوان‌آزاری می کند، بهتر است برای مراقبت از خودتان و در وهله بعدی با دیگری نحوه رفتار با این دسته از افراد از مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حیوان آزاری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: حیوان آزاری



:: برچسب‌ها: حیوان آزاری ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا در مورد افراد ترنس یا وضعیت ترنسکشوال چیزی شنیده اید؟ ترنسکشوال که در ادبیات تخصصی روانشناسی با نام ملال جنسیتی شناخته می شود به شرایطی اشاره دارد که در آن فرد از جنسیت خود رضایت نداشته و هویت خود را بر اساس ملاک های مرتبط با جنس مخالف تعریف می کند. این وضعیت اغلب از زمان نوجوانی بروز یافته و در صورت حل نشدن می تواند تا پایان عمر همراه فرد باقی بماند. ما در ادامه این مقاله در مورد ترنسکشوال یا اختلال ملال جنسیتی توضیحات کامل تری را ارائه کرده ایم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : مشکلات جنسی 

منبع: ترنسکشوال و ترنس ها چیست

ترنسکشوال چیست؟

ترنسکشوال که در اصطلاح تخصصی روانشناسی و روانپزشکی بیشتر تحت عنوان ملال جنسیتی شناخته می‌شود به وضعیتی اطلاق می‌گردد که در آن فرد بین جنسیتی که از نظر فیزیولوژیک برای او تعیین شده و هویت جنسی که به طور روانی برای خودش تعریف کرده ناهم خوانی مشاهده می‌کند و این ناهم خوانی منجر به ناراحتی چشمگیری در او می‌گردد. برای مثال فرد با وجود داشتن اندام جنسی زنانه و کارکردهای مرتبط با آن؛ خود را به عنوان یک مرد تعریف می‌کند و از رفتارهای زنانه‌ای که جامعه از او انتظار دارد نارضایتی زیادی را احساس می‌نماید.

ترنسکشوال و علائم آن در سنین کودکی

ترنسشکوال یا همان ملال جنسیتی اغلب در سنین نوجوانی آغاز می‌گردد اما بروز آن در کودکی و بزرگسالی نیز رایج است. کودکان ترنس اغلب از جنسیت خود عصبانی می‌شوند و اصرار دارند که همانند افراد جنس مخالف رفتار نمایند. در همین راستا ممکن است لباس‌های مربوط به جنس مخالف را بپوشند و از بازی‌های مربوط به جنسیت خودشان بپرهیزند. برای مثال ممکن است یک دختر از بازی با عروسک‌ها احساس نارضایتی کند و بیش از هر چیز بخواهد همانند پسرها با وسایلی نظیر تفنگ و ماشین خود را مشغول نگه دارد. علاوه بر این‌ها ملال جنسیتی بر گزینش دوست‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که فرد علاقه‌ای به بازی و دوستی با افراد هم جنس خود نداشته باشد.

ترنسکشوال و علائم آن در نوجوانی و بزرگسالی

افراد در دوران نوجوانی در مورد هویت خود حساس می‌شوند. در واقع آن‌ها در این دوره سنی به این فکر می‌افتند که چه کسی هستند و دوست دارند خود را چگونه در اجتماع تعریف کنند. همین مسئله باعث می‌شود که در این زمان تردیدهایی در مورد هویت جنسی نیز شکل بگیرد. این تردیدها در حالت عادی با گذر زمان از بین می‌روند و افراد به یک نگاه با ثبات در مورد خود و جنسیتشان دست می‌یابند. اما افرادی که ترنسکشوال هستند در دوره نوجوانی به طور پایدار و دست کم برای 6 ماه از جنسیت خود ناراضی می‌مانند و از نظر جسمانی و روانی نوعی ناهم خوانی را در درونشان احساس می‌کنند. آن‌ها علاوه بر این نارضایتی علائم زیر را نیز از خود نشان می‌دهند که می‌تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند.

– آن‌ها میل قوی برای رها شدن از ویژگی‌های اولیه یا ثانویه جنسی خود دارند. برای مثال یک پسر نوجوان که ترنسکشوال است از رویش مو در ناحیه صورت احساس نارضایتی می‌کند و دوست دارد ظاهری شبیه به زنان داشته باشد.

– میل قوی برای داشتن ویژگی‌های اولیه و ثانویه جنس مقابل دارند.

– میل قوی برای داشتن یک جنسیت دیگر دارند.

– انتظار دارند دیگران متفاوت از جنسیت کنونی با آن‌ها رفتار کنند.

– باوری نیرومندی مبنی بر اینکه احساسات و واکنش‌های متناسب با جنس مقابل را دارند در درون خود احساس می کنند. 

علل و عوامل زمینه ساز 

علل و عوامل مختلفی می توانند در بروز وضعیت ترنسکشوال تاثیرگذار باشند. متخصصین عوامل ژنتیکی، هورمونی یا به طور کل فاکتورهای زیستی و عوامل محیطی را در این مسئله سهیم می دانند. اما هنوز یک دلیل واضح و مشخص برای این وضعیت پیدا نشده است.از جمله عوامل محیطی موثر در این زمینه می توان به پرورش یافتن در محیط هایی که جنسیت واقعی فرد را نامعتبر می سازند، وجود محدودیت در ارتباط با جنسیت فعلی و بزرگ شدن با افراد جنس مخالف که تاثیر بسزایی روی فرد می گذارند اشاره کرد.

تفاوت ترنسکشوال با هم جنس گرایی 

هم جنس گراها لزوما از جنسیت خود ناراضی نیستند بلکه تنها انتخاب کرده اند به جای ارتباط با جنش مخالف با هم جنسان خود رابطه جنسی برقرار کنند. آن ها در عین حال می توانند از وضعیت ظاهری خود راضی باشند و به عنوان یک مرد یا زن به همان صورت که از ابتدای تولد تعیین شده است رفتار نمایند. علاوه بر این امروزه هم جنس گرایی دیگر به عنوان یک اختلال روانشناختی در نظر گرفته نمی شود. در حالی که ملال جنسیتی به عنوان یک اختلال روانشناختی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روان پزشکی جای دارد. 

روش‌های درمان ملال جنسیتی یا ترنس ها

افرادی که وضعیت ترنسکشوال را تجربه می کنند تا حد زیادی به درمان های روانشناختی نیاز دارند. چرا که آن ها اغلب با رفتارهای منفی از جانب جامعه و خانواده رو به رو می شوند که این مسئله می تواند روحیه آن ها را تا حد زیادی تضعیف نماید. هم چنین آن ها ممکن  است دچار نوعی سردرگمی در هویت بوده و تصور درستی در مورد خود و علایقشان نداشته باشند. درمانگران تلاش می کنند با بهبود مهارت هایی نظیر خودآگاهی به این درمانجویان کمک نمایند تصویری واقع گرایانه تر در مورد خود و جنسیتشان شکل دهند و جنبه های مثبت و منفی آن را بپذیرند.

بیشتر بخوانید : عمل تغییر جنسیت  

درمانگران هم چنین به علل بروز ملال جنسیتی و بروز ناهم خوانی با جنسیت اصلی می پردازند و تلاش می کنند با اصلاح آن ها به طور ریشه ای ملال جنسیتی را برطرف نمایند. البته بسیاری از مبتلایان به ملال جنسیتی حاضر به دریافت خدمات روانشناختی نیستند و بیشتر تمایل دارند درمان هایی نظیر عمل تغییر جنسیت را امتحان نمایند. حتی اگر تصمیم قاطعی برای انجام عمل داشته باشید مشاوره گرفتن از یک روانشناس به شما کمک می کند زندگی بعد از تغییر جنسیت را بهتر ارزیابی کرده و از قبل خود را برای آن آماده نمایید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 021691002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا ترنسکشوالیتی با روان درمانی بهبود می یابد؟

ملال جنسیتی می تواند نوعی بحران در یافتن هویت جنسی باشد. در نتیجه اگر به موقع تحت درمان قرار بگیرد احتمال بهبودی آن بیشتر است. در روان درمانی به فرد کمک می شود تا با جنسیت فیزیولوژیک خود رو به رو شده، آن را بپذیرد و موانعی که مانع پذیرش می شود را نیز شناسایی نماید.

آیا ترنس به معنای دو جنسه بودن است؟

خیر، دو جنسه ها به طور فیزیکی و واقعی هم زمان اندام فیزیکی زنانه و مردانه را دارند. اما ترنس ها نوعی نا هم خوانی روانی را در درون خود احساس می کنند. در واقع برداشت آن ها از جنسیتشان با آنچه به طور بیولوژیک تعیین شده هم خوانی ندارد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترنسکشوال و ترنس ها چیست



:: برچسب‌ها: ترنسکشوال و ترنس ها چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی مردان بعد از زایمان موضوعی است که توجه چندانی به آن نشده است. اگرچه همه ما با نشانه‌های افسردگی پس از زایمان در زنان آشنایی داریم، بااین‌حال کمتر کسی به این فکر می‌کند که مردان نیز ممکن است پس از تولد فرزند دچار افسردگی شوند. مسئولیت‌های سنگین مراقبت از خانواده و فشار اقتصادی یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد افسردگی بعد از زایمان در مردان هستند اما در کنار این موضوع بعضی از مردان نیز احساس می‌کنند پس از تولد فرزند، همسرشان به‌اندازه گذشته به آن‌ها توجه ندارد و این می‌تواند باعث بروز نگرانی و اضطراب در فرد باشد.

صرف‌نظر از دلیلی که برای ابتلا به افسردگی بعد از زایمان در مردان وجود دارد این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در ارتباط با همسر و همین‌طور فعالیت‌های شغلی فرد ایجاد کند و به همین خاطر بهتر است نسبت به آن توجه کافی داشته باشید و درصورتی‌که نشانه‌های افسردگی را در خود یا همسرتان مشاهده می‌کنید از یک روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: افسردگی مردان بعد از زایمان

افسردگی مردان بعد از زایمان

اگرچه مطالعات بسیاری در ارتباط با افسردگی پس از زایمان در خانم‌ها صورت گرفته اما کمتر کسی از احتمال بروز افسردگی در مردان به دلیل زایمان همسر آگاهی دارد. با تولد فرزند تغییرات جدیی در زندگی زوجین اتفاق می‌افتد و این تغییرات گاهی می‌تواند سلامت روان هر یک از آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد. مردان معمولاً به دلیل مسئولیت‌های سنگینی که پس از تولد فرزند بر عهده دارند ممکن است احساس نگرانی کرده و درگیر افسردگی شوند. علاوه بر این تغییرات ظاهری خانم‌ها و همین‌طور توجهی که آن‌ها احتمالاً از همسر خود دریغ کرده و تماماً معطوف فرزندشان می‌کنند ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند باعث ایجاد افسردگی بعد از زایمان در مردان باشد.

افسردگی بعد از زایمان در مردان بیماری متفاوت از اختلال افسردگی نیست و به همان اندازه می‌تواند سلامت روان فرد و همین‌طور شرایط خانوادگی را در وضعیت نامساعدی قرار دهد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود هنگامی‌که برای بارداری و تولد فرزندتان برنامه‌ریزی می‌کنید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده اطلاعات خود را راجع به راهکارهایی که باعث حفظ سلامت روان و رابطه شما و همسرتان می‌شود افزایش دهید. همچنین بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های افسردگی را در خود یا همسرتان مشاهده می‌کنید در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید. برای آشنایی بیتشر با علائم افسردگی در مردان کلیک کنید.

دلایل افسردگی مردان بعد از زایمان

دلایل بروز افسردگی بعد از زایمان در مردان می‌تواند با توجه به شخصیت و وضعیت زندگی هر فرد متفاوت باشد. بااین‌حال برخی مسائل با احتمال بیشتری باعث بروز افسردگی در فرد خواهند شد. ازجمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با سایر دلایل افسردگی مردان کلیک کنید.

افزایش مسئولیت‌ها

روانشناسان معتقدند ایجاد هر تغییری در زندگی فرد میزانی از اضطراب و نگرانی را برای وی ایجاد خواهد کرد. به میزانی که فرد بتواند این شرایط را به نحو مطلوب‌تری مدیریت کند احتمال بروز بیماری‌های روحی در وی کمتر خواهد بود. تولد فرزند نیز یکی از جدی‌ترین تغییراتی است که ممکن است در زندگی هر فرد بروز پیدا کند. اگر فرد به دنبال تولد فرزند احساس کند که توانایی مدیریت شرایط جدید را ندارد و یا در مبارزه با وضعیت پیش‌آمده احساس تنهایی کند احتمال بروز افسردگی بعد از زایمان در وی افزایش پیدا می‌کند.

افسردگی مردان بعد از زایمان | کاهش ارتباط میان زوجین

مسئولیت‌هایی که ایفای نقش پدر یا مادر به همراه دارد معمولاً باعث خواهد شد تا کیفیت رابطه میان زوجین دچار تغییر شود. آن‌ها معمولاً ازاین‌پس زمان کمتری را با یکدیگر می‌گذرانند و بیشتر توجه خود را معطوف سلامت و رفاه فرزند می‌کنند. این درحالیست که زوجین در شرایط جدید بیش از گذشته نیاز به همراهی و توجه یکدیگر دارند و این کاهش ارتباط می‌تواند یکی از دلایل بروز افسردگی بعد از زایمان در مردان باشد. علاوه بر این تغییرات هورمونی که به دلیل بارداری در فرد ایجاد شده گاهی اوقات تغییراتی را در میل جنسی زنان ایجاد می‌کند و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را در ارتباط میان زوجین ایجاد نماید.

تغییرات ظاهری در زنان

دوران بارداری و شیردهی ازجمله زمان‌هایی است که باعث تغییراتی در ظاهر زنان می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث نارضایتی مردان باشد. همچنین رسیدگی به فرزند یا مشکلاتی مانند افسردگی بعد از زایمان گاهی باعث خواهد شد که زنان زمان و انگیزه کافی برای رسیدگی به ظاهر خود را نداشته باشند. نارضایتی از ظاهر طرف مقابل می‌تواند دشواری‌هایی را در ارتباط میان زوجین ایجاد کرده و باعث بروز افسردگی یا مشکلات جدی‌تری در هر یک از آن‌ها باشد.

بروز مشکلات و بیماری‌های جدی

در شرایطی که تولد فرزند با مشکلات و بیماری‌هایی برای نوزاد یا مادر همراه باشد این موضوع می‌تواند دلیل مهمی برای ابتلای مردان به افسردگی باشد. با توجه به اینکه تولد فرزند در زندگی هر فرد تجربه شیرینی است که انتظار بسیاری را برای آن تحمل می‌کند وقوع هر مشکلی در این زمینه می‌تواند باعث احساس ناراحتی و ناکامی در فرد شود.

افسردگی مردان بعد از زایمان به دلیل سابقه بیماری روحی

به‌طورکلی به میزانی که سلامت روحی فرد در شرایط مطلوب‌تری باشد و همین‌طور حمایت اطرافیان و کیفیت ارتباطات اجتماعی به میزانی باشد که زوجین احساس کنند در شرایط سخت می‌توانند روی کمک دیگران حساب کنند آن‌ها با شرایط روحی بهتری از این مرحله عبور می‌کنند. اما به میزانی که سیستم حمایت اجتماعی در محیط اطراف فرد ضعیف‌تر باشد یا سابقه افسردگی در او وجود داشته باشد احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان افزایش پیدا می‌کند. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

پیشگیری از افسردگی مردان بعد از زایمان

اطلاعات خود را افزایش دهید

هنگامی‌که برای بارداری و تولد فرزندتان برنامه‌ریزی می‌کنید در کنار توجهی که به سلامت جسمی دارید بهتر است به سلامت روان خود، همسرتان و همین‌طور فرزندی که مسئولیت تربیتش را بر عهده دارید توجه کافی داشته باشید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده اطلاعات خود را راجع به نیازهای همسر و فرزندتان افزایش دهید و با آگاهی از آنچه پس از تولد فرزندتان تجربه خواهید کرد توانایی کنترل و مدیریت شرایط را برای خود و همسرتان افزایش دهید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

به میزانی که شما برای تولد فرزند و شرایط پس‌ازآن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید آرامش خیال بیشتری را در این مرحله تجربه خواهید کرد. و بالعکس بارداری‌های ناخواسته یا بروز هرگونه شرایط پیش‌بینی‌نشده می‌تواند شما را تحت‌فشار روانی شدیدی قرار دهد. به همین خاطر بهتر است از ابتدا تمامی تصمیمات را از طریق گفت‌وگو به‌صورت مشترک بگیرید و تا جای ممکن سعی کنید مسائل مختلف را در نظر داشته باشید.

با همسرتان صحبت کنید

بهترین راه برای حل اختلافات و از بین بردن ناراحتی‌ها این است که با همسرتان صحبت کنید. اگر نشانه‌های افسردگی را در خود یا همسرتان می‌بینید و یا در شرایطی که موضوعی باعث ناراحتی شما شده بهتر است راجع به آن با همسرتان صحبت کنید و برای بهبود شرایط به یک راه‌حل مشترک دست پیدا کنید. صحبت نکردن با یکدیگر می‌تواند باعث انباشته شدن کدورت‌ها و مشکلات روی یکدیگر شده و دشواری‌هایی را در رابطه عاطفی میان شما ایجاد نماید.

کیفیت رابطه خود را بالا ببرید

برای جلوگیری از بروز افسردگی بعد از زایمان در مردان بهتر است رابطه خود را با همسرتان بهبود ببخشید. بارداری و تولد فرزند ازجمله شرایطی هستند که توجه تمامی اطرافیان را به سمت زنان معطوف می‌کنند و در چنین شرایطی این شمایید که وظیفه دارید توجه کافی به همسرتان داشته باشید و به او نشان دهید که برایتان مهم است. سعی کنید تا جای ممکن شرایط ارتباطتان را به‌گونه‌ای مدیریت کنید که تفاوت چندانی با پیش از تولد فرزند نداشته باشد.

استفاده از خدمات حرفه‌ای

اگر نشانه‌های افسردگی را در خود یا همسرتان می‌بینید و یا در مراحل بارداری و تولد فرزند با مشکلاتی مواجه شده‌اید که احساس می‌کنید به‌تنهایی از پس کنترل آن‌ها برنخواهید آمد می‌توانید از مشاورین خانواده کمک بگیرید. برای شروع درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

دلایل بروز افسردگی مردان بعد از زایمان چیست؟

افزایش فشار مسئولیت‌ها، تغییر در کیفیت رابطه با همسر و همین‌طور بروز مشکلات و بیماری برای همسر یا فرزند ازجمله موضوعاتی هستند که باعث افسردگی بعد از زایمان در مردان خواهند شد.

افسردگی مردان بعد از زایمان چه نشانه‌هایی دارد؟

نشانه‌های این وضعیت درست مانند بیماری افسردگی است؛ بی‌انگیزگی، تغییر در خواب و اشتها، ناتوانی در تصمیم‌گیری و قضاوت و همین‌طور احساس گناه یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس ازجمله نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان در آقایان است.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی مردان بعد از زایمان



:: برچسب‌ها: افسردگی مردان بعد از زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشکلات گوارشی نظیر حالت تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال در بارداری به طور مکرر برای اکثر زنان اتفاق می‌افتند. در این میان تجربه اسهال و استفراغ اغلب دشوارتر است چراکه باعث تحلیل رفتن قوای جسمانی، کم آبی بدن و احساس ضعف یا خستگی می‌‌گردد. از جمله عللی که منجر به بروز این مشکلات می‌شود می‌توان به نوسانات هورمونی، تغییر یافتن رژیم غذایی و اضافه شدن استرس‌ و اضطراب‌های جدید اشاره کرد. ما در ادامه به طور اختصاصی به علل و راهکارهای درمان اسهال در بارداری پرداخته‌ایم. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند تا با کاهش عوامل تنش زای روانی بتوانید سلامت خود و فرزندتان را افزایش دهید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: اسهال در بارداری چقدر خطرناک است

علل بروز اسهال در دوران بارداری

اسهال در بارداری به داشتن بیش از 3 بار اجابت مزاج در طول روز گفته می‌شود. تجربه اسهال بین بانوان باردار امری رایج است. البته همیشه اسهال به عنوان علامت بارداری در نظر گرفته نمی‌شود چرا که مسائل دیگری نظیر ورود یک ویروس یا باکتری به بدن، مسمومیت، عوارض داروها و بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر هم می‌توانند زمینه بروز اسهال را فراهم کنند. با این حال عواملی که به طور اختصاصی در ارتباط با بارداری منجر به اسهال می‌شوند موارد زیر را در بر می‌گیرند. برای آشنایی با خطرات بارداری کلیک کنید.

1- ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی

برخی از زنان وقتی از بارداری خود مطلع می‌شوند تغییرات بسیار زیادی در رژیم غذایی خود ایجاد می‌کنند. این تغییرات گسترده و ناگهانی می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی شده و در نهایت با علائمی نظیر اسهال خود را نشان دهد.

2- اسهال در بارداری | حساسیت‌های غذایی جدید

بروز حساسیت‌های غذایی جدید یکی از اولین علائمی است که در دوران بارداری تجربه می‌شود. در واقع زنان باردار متوجه این موضوع می‌شوند که برخی غذاها که در گذشته استفاده از آن‌ها مشکل ساز نمی‌شده امروزه به بروز علائم مرتبط با حساسیت نظیر حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌انجامد.

3- مصرف مکمل‌های غذایی

متخصصین معمولا برای دوران بارداری مکمل‌های غذایی حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین را تجویز می‌کنند. مصرف این مکمل‌ها برای سلامت مادر مفید بوده و به رشد کودک کمک می‌کند. با این حال استفاده از آن‌ها برای برخی افراد ناراحتی‌های گوارشی به همراه آورده و زمینه بروز اسهال را فراهم می‌کند. 

4- اسهال در بارداری | نوسانات هورمونی

در دوران بارداری بدن بانوان دست خوش نوسانات هورمونی گسترده‌ای می‌شود. این نوسانات در برخی موارد منجر به کند شدن عملکرد دستگاه گوارشی شده که در پی آن یبوست اتفاق می‌افتد. بالعکس در برخی شرایط تغییرات هورمونی باعث افزایش سرعت سیستم گوارشی می‌شود که نتیجه آن بروز مکرر اسهال خواهد بود.

5- اضافه شدن استرس‌های جدید

داشتن استرس زیاد از جمله عواملی است که سیستم عصبی موجود در دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود زمانی که مضطرب یا عصبی هستید علائمی نظیر سوزش سر دل، حالت تهوع و اسهال را تجربه نمایید. از آنجایی که بارداری یک موقعیت جدید است طی آن اکثر بانوان به خصوص زمانی که برای اولین بار باردار می‌شوند استرس‌های زیادی را تجربه می‌کنند.

همین مسئله باعث می‌شود که مشکلات گوارشی نظیر اسهال به طور رایج در حاملگی اتفاق بیافتند. اگر کنار آمدن با شرایط جدید برای شما دشوار است و احساس می‌کنید در مدیریت اضطراب‌های خود با مشکل مواجه شده‌اید مراجعه به یک روانشناس به ارتقای وضعیت سلامت روان شما و ایجاد آمادگی کافی برای مادر شدن کمک خواهد کرد.

توصیه‌هایی برای بهبود اسهال در دوران بارداری

برای اینکه بتوانید در دوران بارداری بر مشکل اسهال غلبه کنید راهکارهای زیر می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

1- به خودتان زمان بدهید

در اوایل بارداری لازم است که به خودتان زمان بدهید چرا که به مرور متوجه این می‌شوید که چه غذاهایی منجر به ناراحتی گوارشی در شما می‌شود و همچنین به مرور با رژیم غذایی جدید خود سازگار می‌شوید. اسهال مرتبط با دوران بارداری معمولا بسیار شدید نخواهد بود و طی چند روز برطرف می‌شود. در این شرایط بهتر است که بدن خود را هیدراته نگه دارید و آب بیشتری بنوشید.

2- عوارض داروها را در نظر بگیرید

در دوران بارداری مصرف هرگونه دارو باید با دقت و نظارت بیشتری مصرف شود. اگر قرص یا داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما در مورد آن با پزشک مشورت نمایید. اگر این مشکل در نتیجه عوارض دارویی ایجاد شده باشد متخصص به شما کمک می‌کند تا بتوانید داروی جایگزین مناسبی را پیدا کنید.

3- از یک متخصص کمک بگیرید

در نظر داشته باشید که اسهال مرتبط با بارداری اغلب ظرف 3 الی 4 روز بهبود می‌یابد. در نتیجه اگر این مشکل بیش از حد طولانی شد حتما به یک متخصص مراجعه نمایید. پزشک ممکن است معاینات بدنی و انجام آزمایش خون را برای بررسی بهتر علل بروز اسهال در دستور کار خود قرار دهد.

4- از خوردن برخی غذاها خودداری کنید

مصرف برخی غذاها می‌تواند مشکل اسهال را تشدید نماید. از جمله رایج‌ترین مواد غذایی که منجر به ناراحتی گوارشی بیشتر برای مادران باردار می‌شود می‌توان به غذاهای پرفیبر، سرخ کرده، پرچرب، حاوی ادویه زیاد، شیر و انواع لبنیات اشاره کرد.

5- با روش‌های خود آرام سازی آشنا شوید

همان طور که گفته شد در بسیاری از موارد اسهال در پی استرس‌های شدید مادر بروز می‌یابد. در این شرایط لازم است فنون خود آرام سازی را فراگرفته و از آن‌ها برای مدیریت هیجانات ناخوشایند خود استفاده نمایید. از جمله تکنیک‌های متداول برای آرام کردن خود در شرایط پر تنش می‌توان به ریلکسیشن، فنون ذهن آگاهی و تنفس عمیق اشاره کرد. برای یادگیری بهتر این موارد لازم است از یک روانشناس برای بهبود بخشیدن اوضاع کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی به خاطر اسهال در بارداری باید به یک متخصص مراجعه کنیم؟

زمانی که اسهال بیش از 3 یا 4 روز طول می‌کشد و در کنار آن علائمی نظیر سرگیجه، سر درد، احساس سبکی در سر، تشنگی مفرط و خشکی دهان تجربه می‌شود لازم است که وضعیت خود را با یک متخصص در میان بگذارید.

منبع: اسهال در بارداری چقدر خطرناک است



:: برچسب‌ها: اسهال در بارداری چقدر خطرناک است ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرستادن کودک به مهد کودک نیازمند این است که فرزندتان به سن خاصی رسیده باشد و آمادگی لازم را برای حضور در مهد به دست آورده باشد. مهد کودک برای کودکان دارای مزایا و معایبی است و ممکن است والدین به دلایل گوناگونی تصمیم بگیرند که فرزندشان را از سنین خردسالی به مهدکودک بفرستند. اطلاع داشتن از مزایا و معایب فرستادن کودک به مهد سبب می‌شوند که والدین راحت‌تر بتوانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. توصیه می‌شود پدر و مادرهایی که تصمیم خود را برای فرستادن فرزندشان به مهد کودک قطعی کرده‌اند، حتما از ملاک‌هایی که در انتخاب مهد کودک حائز اهمیت است، مطلع شوند. در ادامه با سن فرستادن کودک به مهد کودک و همینطور نکات مهم پیرامون این موضوع آشنا می‌شویم. در صورت وجود هر نوع مساله می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: فرستادن کودک به مهد کودک از چه زمانی مناسب است؟

فرستادن کودک به مهد کودک

امروزه زندگی‌ها به گونه‌ای شده که پدر و مادرها مشغله‌های کاری بسیاری دارند؛ به همین دلیل مجبور می‌شوند برای نگهداری از فرزندشان، آن‌ها را به مهد کودک بفرستند. 

البته در این میان نیز والدینی هستند که شاغل نیستند اما به منظور پرورش مهارت‌های ارتباطی کودک‌شان تمایل دارند فرزندشان به مهد کودک برود. فرستادن کودک به مهدکودک سبب تقویت روابط اجتماعی او می‌شود و فرزندتان می‌تواند با دریافت آموزش‌های لازم، برای ورود به مدرسه و شروع تحصیل آماده گردد.

مزیت های فرستادن کودک به مهدکودک چیست؟

فرستادن کودک به مهدکودک دارای مزیت‌های مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • فرستادن کودک به مهد کودک سبب می‌شود، فرزندتان اولین استقلال خود را تجربه کند و زمان‌هایی را بدون پدر و مادر با همسالان خود بگذراند.
  • مهد کودک‌ها فضای مناسبی برای آموزش کودکان در سنین پایین مهیا می‌کنند. کودکان می‌توانند در این مهدها مهارت‌های ابتدایی همچون شمارش، زبان دوم، شعرهای کودکانه و … را بیاموزند.
  • پرداختن به برخی کارهای گروهی همچون سرود خواندن، نمایش‌های عروسکی و … سبب می‌شود که فرزندتان همکاری با دیگران را برای رسیدن به هدف مشترک بیاموزد. 
  • گذراندن زمان در مهد کودک منجر به پرورش قوای ذهنی و همینطور مهارت‌های جسمانی فرزندتان خواهد شد. 
  • فرستادن کودک به مهدکودک سبب رشد اجتماعی کودک شده و او نحوه برقراری تعامل با همسالان خود و همینطور مربیان را می‌آموزد. 
  • وقتی کودک در مهد کودک است، مادر می‌تواند از این فرصت برای پرداختن به کارهای شخصی خود استفاده کند. 
  • قرار گرفتن در محیط مهد کودک منجر به آماده شدن او برای مدرسه رفتن می‌شود.
  • مهارت‌های گفتاری، شنیداری، دیداری و لامسه کودکان در مهد کودک به واسطه سرود خوانی، قصه گویی و … تقویت می‌شود. 
  • کودکان می‌توانند در کنار همسالان خود به ورزش و بازی بپردازند.
  • در مهد کودک متناسب با سن کودک، برخی مفاهیم اولیه ریاضی، بخوانیم و علوم آموزش داده می‌شود.

سن مناسب برای فرستادن کودک به مهد کودک

مادرانی که شاغل هستند، پس از چند ماه مرخصی باید مجدد به کار خود بازگردند؛ اما توصیه روانشناسان این است که کودکان در سنین پایین و کم‌تر از سه سال به مهدکودک نروند. بهتر است قبل از سن دو یا سه سالگی از یکی از آشنایان خود مثل مادربزرگ کودک، بخواهید که از او مراقبت کند. 

کودکان تا سن دو سالگی به طور طبیعی دارای اختلال اضطراب جدایی از مادر هستند؛ به همین دلیل بهترین کار این است که نزد مادر خود بمانند. پس از سن دو تا سه سالگی می‌توانید فرزندتان را به مهد کودک ببرید. حتی اگر شاغل نیستید بهتر است برای شروع روند استقلال و اجتماعی شدن فرزندتان، پس از سه سالگی او را به مهد کودک بفرستید تا محیطی غیر از خانه را تجربه نماید. 

معایب فرستادن زودهنگام کودک به مهد کودک چیست؟

به عقیده روانشناسان فرستادن کودک در سنین شیرخوارگی به مهد کودک، منجر به قرار گرفتن آن‌ها در برابر آسیب‌های مربوط به دلبستگی می‌شود. 

دو سال اول زندگی، دوره حساسی برای رشد دلبستگی کودکان است؛ به طوری که جدا شدن از مادر منجر به اضطراب کودک می‌شود. دور ماندن طولانی مدت کودک از مادر سبب می‌شود که او احساس ناامنی کند و رابطه عاطفی خوبی با مادر و دیگر افراد برقرار نکند. بنابراین توجه دائمی مادر به کودک تا دو سالگی می‌تواند در رشد روانی و عاطفی بهتر کودک، موثر باشد. 

آماده سازی کودک برای ورود به مهد کودک

ممکن است کودک در ابتدا به محیط مهد کودک عادت نداشته باشد و نخواهد از شما جدا شود. برای اینکه بتوانید او را آماده کنید به نکات زیر توجه نمایید:

  • قبل از اینکه کودکتان را به مهد کودک بفرستید، در مورد آنجا با او حرف بزنید. از نکات مثبت مهد کودک و همسالانی که در آنجا می‌توانند با او بازی کنند، صحبت کنید و ذهنیت مثبتی برایش ایجاد نمایید. 
  • اگر فرزندتان از اینکه تنها در مهد کودک باشد، می‌ترسد سعی کنید به تدریج و کم‌کم او را تنها بگذارید. در روزهای ابتدایی نزد او بمانید تا بتواند با محیط جدید و همسالانش سازگار گردد. (اگر کودک‌تان با گذشت یک ماه، باز هم نمی‌تواند تنها در مهد با دوستانش بازی کند و برای نرفتن به مهد گریه می‌کند، حتما از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.)
  • قبل از فرستادن کودک‌تان به مهد کودک برخی توانایی‌های لازم همچون مراقبت از خود، غذا خوردن، لباس پوشیدن، درخواست کمک از دیگران و … را به او آموزش دهید. 

وابستگی به والدین و عدم تمایل برای رفتن به مهدکودک

همانطور که اشاره کردیم برخی از کودکان تمایلی برای رفتن به مهد کودک ندارند و دلیل این موضوع وابستگی شدید به والدین می‌باشد. اگر فرزندتان به دلیل وابستگی بیش از اندازه به شما در مهد کودک بی‌قراری می‌کند، حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • با فرزندتان صحبت کنید و متوجه شوید که چرا او به مهد کودک علاقه ندارد و یا احساسش پیرامون مهد کودک چیست.
  • اگر کودک‌تان به هیچ عنوان طاقت جدایی از شما را ندارد، سعی کنید گاهی مراقبت از او را به نزدیکان مورد اعتمادتان بسپارید. 
  • اگر کودک‌تان در مهد کودک مانده است، بعد از خداحافظی کردن مجدد به مهد برنگردید؛ چراکه حواس او دوباره از محیط پرت شده و مجدد بر روی شما معطوف می‌شود.
  • به موقع به دنبال کودک‌تان بروید، چراکه منتظر ماندن او را مضطرب می‌کند و احساس می‌کند که شما او را فراموش کرده‌اید. 
  • اجازه دهید یکی از اسباب بازی‌های مورد علاقه‎‌اش یا وسیله‌ای که دوست دارد مثل لباس و یا پتو را با خود به مهد ببرد. داشتن یک وسیله آشنا به او قوت قلب می‌دهد.
  • گاهی پیرامون مهد کودک از کودک‌تان سوالی کنید و مطمئن شوید که موضوع آزار دهنده‌ای برای او وجود نداشته باشد. 

در نظر داشته باشید که کودک شما برای اجتماعی شدن نیازمند زمان است، بنابراین برای اینکه فرزندتان آماده رفتن به مهد شود، صبور باشید. می‌توانید روزهای ابتدایی کمی در مهد منتظر بمانید و پس از اینکه او سرگرم بازی شد از او خداحافظی کنید. ممکن است در روزهای اول کودک‌تان زمان کمتری در مهد بماند؛ اما به تدریج این ساعات را زیاد کنید تا او کاملا با شرایط جدید سازگار شود.

ملاک های مهم در انتخاب مهد کودک

حتما در نظر داشته باشید که قبل از اینکه فرزندتان را به مهد کودک بفرستید با در نظر گرفتن ملاک‌های مهم، مهد کودک مناسبی را برای او انتخاب کنید. در ادامه به مهم‌ترین ملاک‌هایی که باید در انتخاب مهد کودک به آن توجه کنید اشاره کرده‌ایم:

  • مهد کودک باید دارای پروانه رسمی از بهزیستی باشد. 
  • در مهد کودک باید به ازای هر 10 کودک شیر خوار، یک مربی و به ازای هر 15 کودک بالای دو یا سه سال نیز یک مربی در نظر گرفته شود. داشتن مربی متخصص و متعهد نیز از ویژگی‌های یک مهد کودک خوب است. 
  • سرویس‌های بهداشتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی مهد کودک باید در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. 
  • باید میان وعده‌های سالم و مناسبی برای کودکان در نظر گرفته شده باشد.
  • زمین بازی مهد کودک باید ضمن ایمن بودن، دارای اسباب بازی‌های مناسب با سن کودکان نیز باشد. همینطور تمامی نکات ایمنی توسط مربیان رعایت گردد.
  • کودکان باید بر اساس تفکیک سنی در مهد کودک با یکدیگر بازی کنند.
  • توصیه می‌شود که مهد کودکی را برای فرزندتان انتخاب کنید که حتما روانشناس کودک داشته باشد.

سخن پایانی

اولین تجربه در کسب استقلال و جدایی از مادر برای اغلب کودکان، رفتن به مهد کودک می‌باشد. در برخی موارد کودکان از این موضوع استقبال می‌کنند و تمایل دارند ساعت‌ها در مهد با دوستان خود بازی کنند و گاهی نیز کودک علاقه‌ای برای رفتن به مهد کودک ندارد.

اگر شاغل هستید و با لجبازی کودکتان برای رفتن به مهد کودک مواجه می‌باشید؛ حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز ذهن نو شرایطی را فراهم کرده است که بدون مراجعه حضوری و در کم‌ترین زمان، می‌توانید از خدمات روانشناسی کودک مرکز مشاوره ذهن نو بهره ببرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرستادن کودک به مهدکودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

با کودکان وابسته به پدر و مادر چگونه باید رفتار شود تا به مهد کودک بروند؟

اگر دلیل عدم تمایل کودک‌تان به مهد ، وابستگی شدید به شما است؛ ابتدا سعی کنید ریشه این وابستگی را شناسایی کنید. در نهایت می‌توانید پیرامون نکات مثبت مهد کودک رفتن با فرزندتان صحبت کنید. 

منبع: فرستادن کودک به مهد کودک از چه زمانی مناسب است؟



:: برچسب‌ها: فرستادن کودک به مهد کودک از چه زمانی مناسب است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلالات عصبی رشدی از جمله اختلالاتی هستند که در آن رشد مغز و دستگاه عصبی مرکزی در دوران رشد (به احتمال زیادی جنینی) مختل شده است. این اصطلاح به مجموعه اختلالاتی گفته می‌شود که همزمان با جریان رشد، به روی حافظه، یادگیری و هیجانات فرد تاثیر منفی می‌گذارند. این اختلالات به شش طبقه اصلی تقسیم می‌شود. این طبقات شامل اختلال یادگیری خاص، اختلالات ارتباطی، اختلال بیش فعالی، اختلال اوتیسم، معلولیت ذهنی و اختلالات حرکتی هستند. این اختلالات در اوایل زندگی بروز پیدا می‌کنند و تا آخر عمر با فرد همراه هستند. اما می‌توان با آموزش کودک را برای داشتن زندگی با کیفیت‌تر آماده کرد. مشاوره و روانشناسی برای تشخیص این اختلالات و درمان آن‌ها ضروری است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

مبنع: اختلالات عصبی رشدی و انواع آن

اختلالات عصبی رشدی

اختلالات عصبی رشدی مجموعه اختلالاتی هستند که روند رشد مغز و دستگاه عصبی در آن به خوبی انجام نمی‌شود. مغز بخش فرمان دهنده به اعضای بدن است. در نتیجه رشد ناکافی مغز تمام کارکردهای بدن با اختلال رو به رو می‌شود. دستگاه‌های اعصاب بدن فرمان‌ها را از مغز به بدن می‌رسانند، اختلالات عصبی رشدی با تاثیر در این دو بخش هیجان، یادگیری، رشد فرد و حافظه را دچار اختلال می‌کند. در ادامه این مقاله هر کدام از این اختلالات را توضیح می دهیم.

اختلال یادگیری خاص

اختلال یادگیری خاص به مجموعه نشانه هایی گفته می شود که بر جنبه‌های مختلف توانایی کودک مثل خواندن و نوشتن تاثیر می‌گذارد. شدت و میزان یادگیری این کودکان با توجه به شدت اختلال توسط متخصص مشخص می‌شود. اختلال در حافظه، توجه، توانایی هماهنگی اطلاعات و .. بر اساس سطح هوش و سن کودک تعیین می‌شود.

اختلالات عصبی رشدی | اختلال نقص توجه یا بیش فعالی

از دیگر اختلالات عصبی رشدی اختلال نقص توجه یا بیش فعالی است. به طور کلی دو نشانه اصلی این اختلال تقص در تمرکز و توجه و رفتارهای تکانشگری است. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2015 تعداد بیش فعالی بیشتر در پسران ردیابی شد و با بالارفتن سن شدت بیماری در آن‌ها کاهش پیدا کرد. از جمله علائم این اختلال می‌توان به بی توجهی، حواس پرتی و بی نظمی اشاره کرد. برای تشخیص این بیماری باید این نشانه ها قبل از 12 سالگی وجود داشته باشند. در زندگی این کودکان مشکلاتی چون افت تحصیلی، طرد شدن توسط اطرافیان، تضادجویی و اختلالات ارتباطی وجود دارد که با دریافت مشاوره کودک خانواده‌ها می‌توانند تا حد قابل قبول از شدت این نشانه‌ها بکاهند. برای آشنایی بیشتر با اختلال بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

اختلالات حرکتی

در اختلال حرکتی، کودک نمی‌تواند فعالیت‌های حرکتی روزانه خود را به راحتی انجام دهد. این کودکان نمی‌توانند از ابزار مختلف به راحتی استفاده کنند. همچنین این کودکان مراحل حرکتی و رشدی مانند نشستن، چهار دست و پا رفتن و راه رفتن را دیرتر از دیگر کودان آغاز می‌کنند. این اختلال در سه دسته اختلال هماهنگی رشدی، اختلال رفتار کلیشه‌ای و اختلال تیک تقسیم بندی می‌شود. برای آشنایی با اختلالات هماهنگی رشدی کلیک کنید.

اختلالات عصبی رشدی | اختلال ناتوانی ذهنی

حتما عنوان معلولیت ذهنی به گوش شما هم خورده است. معلولیت ذهنی اختلالی است که کودک در طی جریان رشد خود دچار نقص‌هایی می‌شود. این نقص‌ها عملکرد ذهنی (استدلال، حل مسئله، برنامه ریزی و غیره) و عملکرد اجتماعی و عملی (ناتوانی در مسئولیت‌های اجتماعی یا استقلال داشتن) را دچار اختلال می‌کند. عقب ماندگی ذهنی در یک طیف گسترده با شدت‌های متفاوت طبقه بندی می‌شود. این طیف شامل عقب ماندگی خفیف، عقب ماندگی متوسط، عقب ماندگی شدید و عقب ماندگی عمیق می‌باشد. هر کدام از این چهار دسته علائم و پیامدهای گوناگونی دارند.

اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم در زیر مجموعه اختلالات عصبی و رشدی دسته بندی می‌شود. کودکانی که دچار اختلال اوتیسم هستند دچار انزوای اجتماعی هستند. این کودکان نمی‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. در جریان رشد، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها با اختلال مواجه شده است. کسانی که به اوتیسم مبتلا هستند یک دسته رفتار، علایق و فعالیت‌های تکراری و محدود دارند. نشانه‌های این اختلال در سنین مختلف و میزان رشد او بسته به شدت اختلال متفاوت است. این اختلال بیشتر در مردان و پسران شیوع دارد. یکی از دلایل بروز آن می تواند عدم پاسخدهی هیجانی از سوی مادر باشد. خانواده‌ها با دانستن نشانه‌های این اختلال زودتر آن را تشخیص می‌دهند. هر چه تشخیص و درمان زودتر اتفاق بیافتد نتیجه بهتری دریافت خواهد شد. برای آشنایی با علائم و نحوه درمان اختلالات طیف اوتیسم کلیک کنید.

نکات مربوط به اختلالات عصبی رشدی

در این مقاله به چیستی اختلالات عصبی رشدی اشاره کردیم. اختلالات عصبی رشدی مجموعه اختلالاتی هستند که در طی جریان رشد به روی مغز و دستگاه اعصاب تاثیر می‌گذارند. این اختلالات در شش دسته طبقه بندی می‌شوند که به اختصار به مطالعه هر دسته پرداختیم. درمان این اختلالات از سنین پایی‌ تر نتیجه بهتری خواهد داشت. درمان نشدن این اختلالات در بزرگسالی منجر به پیامدهای گسترده ای می شود. اگر گمان می کنید فردی از اطرافیان شما علائم یکی از اختلالات عصبی رشدی را دارد برای درمان از کمک روانشناس بهره بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

سیر اختلالات عصبی رشدی به چه صورت است؟

این اختلالات از بدو تولد وجود دارند. معمولا در سنین قبل از مدرسه بوجود می آیند اما در زمان رفتن به مدرسه علائم آن بارز تر می شود. با تشخیص هر چه سریع تر و آغاز درمان نتیجه بهتری دریافت می شود.

مبنع: اختلالات عصبی رشدی و انواع آن



:: برچسب‌ها: اختلالات عصبی رشدی و انواع آن ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سندروم ویلیامز یکی از انواع اختلالات کروموزمی است که چندان شناخته شده نیست. سندروم‌های ناشی از اختلالات کروموزمی، آنقدر متنوع و ناشناخته هستند که در بسیاری از موارد، کسانی که دچار اختلالات کرومزمی هستند، ممکن است تا سنین نوجوانی یا بالاتر شناخته نشوند. تشخیص به موقع اختلالات کرومزمی اهمیت بسیاری دارد، چون با پیشگیری و کنترل نشانگان کودک مبتلا می‌توان تا حد زیادی از بروز ناهنجاری‌ها بعدی جلوگیری کرد. به همین منظور به والدین پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله نشانه های سلامت نوزاد را بخوانند.

منبع: سندروم ویلیامز چیست

علایم و نشانه ها سندروم ویلیامز

ظاهر کودکان مبتلا به سندروم ویلیامز متفاوت از کودکان نرمال می‌باشد، قامت آن‌ها از کودکان معمولی کوتاه‌تر است، چشم‌های گود افتاده و معمولا به رنگ سبز یا آبی، چهره رنگ پریده، تیغه بینی کوتاه، چانه کوچک و عقب رفته و گردن باریک و کشیده روی هم رفته باعث می‌شود کودک شمایلی رعب آور داشته باشد.

علاوه بر ظاهر متفاوت، مشکلاتی هم درسیستم اعصاب مرکزی دیده می‌شود که منجر به عقب ماندگی از درجات خفیف تا عمیق می‌شود. ميانگين بهره هوش اين بيماران در بازه 41تا80 گزارش شده است.

این کودکان در یادگیری مشکل دارند، در یادگیری مهارت‌های جدید کندتر از سایر کودکان هستند. در عوض آستانه حس شنوایی آن‌ها پایین‌تر از نرمال جامعه است و در یادگیری موسیقی استعداد دارند همچنین از حافظه خوبی برخوردار هستند.

تنگ بودن رگ‌های خونی و شریان آئورت که به تبع آن مختل شدن عملکرد پمپاژ خون به اندام‌ها و بالا بودن فشار خون و کمبود اکسیژن و تنگی نفس در کودکان مبتلا به این سندروم شایع است.

اکثر کودکان مبتلا به سندروم ویلیامز به اختلال بیش فعالی – نقص توجه مبتلا هستند، موضوعات بی اهمیت آن‌ها را دچار اضطراب می‌کند. با این حال در اجتماع می‌توانند دوستانه و صمیمی باشند و نسبت به احساسات دیگران حساس و ملاحظه کار رفتار کنند.

مروری بر کروموزم های جنین

جنین، ازبه هم پیوستن 23 کرومزوم مادر و 23 کروموزم پدر تشکیل می‌شود. وقتی طی فرآیند تقسیم میوز، قسمتی از بازوی کروموزم شماره 7 کنده می‌شود، (کروموزم شماره هفت حاوی ماده ژنتیکی به نام الاستین و 28 ژن وراثتی است) که حذف آن از ساختار کروموزمی باعث ایجاد مشکلات بصری- فضایی می‌شود.

این نکته قابل ذکر است که طول بازوی کروموزم‌های اولی بیشتر است، یعنی هر از کروموزم شماره 1 به سمت پایین می‌رویم طول بازوی کروموزم‌ها کوتاه‌تر می‌شود. بدیهی ست که وقتی طول بازوی کروموزم‌ها بلندتر است، ژن‌ها و عوامل توارثی بیشتری را هم شامل می‌شود. پس اختلالات کروموزمی در کروموزم‌هایی که طول بازوی آن‌ها بلندتر است می‌تواند اختلالات ژنتیکی شدیدتری به وجود بیاورد. برای آشنایی با سایر بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

تشخیص سندروم ویلیامز در بارداری

در هفته های 10 -12 بارداری، با استفاده از تکنیک فیش (FISH)، یک کروموزم را نمونه برمی‌دارند و در آزمایشگاه توسط تکنیک‌های آزمایشگاهی، کروموزم را رنگ می‌کنند تا متوجه قطع شدگی یا کم یا زیاد شدن بازوهای کروموزم بشوند.

با استفاده از روش آمینوسنتز در هفته 8 -14 بارداری هم مشکلات کروموزمی قابل تشخیص است.

میزان شیوع سندورم ویلیامز چقدر است؟

خوشبختانه نرخ شیوع این سندروم پایین است و درهر 2000 نفر 1 نفر به این سندروم مبتلا است. خبر خوش آنکه با پیشرفت علم پزشکی می‌توان این سندرم را قبل از به دنیا آمدن شناسایی کرد. بنابراین به زوج هایی که سابقه خانوادگی مشکلات کروموزمی دارند، پیشنهاد می‌شود که حتما در دوران بارداری آزمایشات لازم انجام شود.

درمان سندروم ویلیامز

متاسفانه برای هیچ یک از اختلالات ژنتیکی درمانی وجود ندارد. معمولا مراقبت های پزشکی برای تشخیص به موقع و مداخله برای جلوگیری از تخریب و آسیب بیشتر انجام می‌شود. با توجه به مشکلاتی که در تغذیه، رشد، قلب و عروق، یادگیری و مشکلات روانشناختی و … دارند، مجموعه‌ای از مراقبت‌های لازم را در زیر ذکر می‌کنیم.

این کودکان جز کودکان با نیاز خاص محسوب می‌شوند و باید از آموزش و پرورش استثنایی بهره مند شوند. همچنین برای بهبود تکلم به گفتاردرمانی نیازمند کمک هستند. وجود خدمات روان درمانی برای  مشکلات یادگیری و خلقی لازم دانسته می‌شوند.

به خاطر مشکلات نارسایی قلبی و عروقی در بزرگسالی به عمل جراحی قلب نیاز پیدا می‌کنند. همچنین معمولا به خاطر ضعف بینایی و ناهنجاری‌های فک و دهان به خدمات چشم پزشکی و دندان پزشکی مداوم نیاز دارند.

بیشتر کودکان مبتلا به سندروم ویلیامز، به التهاب گوش میانی مبتلا می‌شوند و ضعف در بینایی دارند بنابراین نیازمند معاینات منظم هستند.

نکاتی برای والدین کودکان مبتلا به سندروم ویلیامز

این کودکان به خاطر اجتماعی بودن و خنده رو بودن، کودکانی دلنشین هستند و زندگی با آن‌ها کار دشواری نیست. با دریافت کمک از متخصصان و مددکاران می‌توانید در زمینه‌های متعددی آن‌ها را به رشد و موفقیت برسانید. برای آشنایی با روش های آموزش کودکان استثنایی کلیک کنید.

طول عمر مبتلایان به سندروم ویلیامز

شرایط پزشکی عدیده‌ای که مبتلایان این سندروم دارند، سلامتی و طول عمر این افراد را تحت تاثیر قرار داده است، خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و روش‌های خدمات رسانی گسترده، تشخیص به هنگام این مبتلایان و مطلع کردن خانواده‎ها، می‎شود و تا حد قابل ملاحظه‌ای پیشرفت این بیماری را کنترل کرد و به طول عمر این افراد افزود.

مهارت‌ها و استعدادهای مبتلایان سندرم ویلیامز

با استناد به تحقیق که در سال 2016 انجام شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ساختار نورون‌های سیستم اعصاب مرکزی مبتلایان سندروم ویلیامز باعث به وجود آمدن جنبه اجتماعی بالایی در این بیماران شده است.

داشتن حس شنوایی قوی باعث شده بعضی از فرکانس‌های صوتی برای این افراد آزاردهنده باشد اما با این حال باعث شده در موسیقی و تشخیص نوت‌ها استعداد ویژه‌ای داشته باشند. قدرت شنوایی این افراد نیز به اندازه‌ای حساس است که می‌توانند تفاوت بین مارک‌های مختلف جاروبرقی را حدس بزنند.

با داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی و خلق و خوی اجتماعی و توانایی برقراری ارتباط، می‌توانند در اجتماع جایگاهی برای خود تعیین کنند.

سخن آخر

تشخیص این بیماری تا قبل از 4 سالگی می‌تواند از آسیب‌های شدید جلوگیری کند. این بیماری درمان قطعی ندارد اما با کنترل و مداخله به موقع می‌توانند به زندگی ادامه دهند و موفقیت‌هایی هم داشته باشند.

قبل از بارداری حتما مشاوره ژنتیک بگیرید و غربالگری‌های دوران بارداری را حتما جدی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: سندروم ویلیامز چیست



:: برچسب‌ها: سندروم ویلیامز چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اخیراً افراد زیادی تمایل دارند به ویژگی‌ها شخصیتی خود، به‌ویژه تیپ های شخصیتی و روانی خاص خود و حتی اطرافیانشان پی ببرند. به گفته متخصصین حوزه روان‌شناسی، اطلاع داشتن از این موضوع باعث می‌شود فرد بتواند انتخاب‌های بهتری را در طول زندگی کاری، تحصیلی و حتی هنری خود داشته باشد. یکی از نظریه‌های مطرح در این زمینه، نظریه «سنخ‌های شخصیتی یونگ» است. در این مقاله به بررسی این تیپ های شخصیتی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. برای انجام تست شخصیت شناسی رایگان کلیک کنید.

منبع: تیپ های شخصیتی را چطور بشناسیم

اهمیت تیپ های شخصیتی

امروزه با توجه به آشکار شدن رابطه بین سنخ‌های شخصیتی با جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها، توجه زیادی به این موضوع معطوف شده است. پژوهش‌ها حاکی از آن است که حوزه‌هایی از قبیل موفقیت شغلی، علایق کاری و هچنین زمینه‌های تحصیلی می‌تواند از ویژگی‌های شخصیتی اثر بپذیرند.

بر همین اساس همه‌روزه بر تعداد کسانی که تمایل به دانستن سنخ شخصیتی خود دارند در حال افزایش است. آگاهی از این موضوع می‌تواند در یافتن حوزه‌های موردعلاقه کاری و نیز پیش‌بینی احتمال موفقیت در آن‌ها کمک‌رسان باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله تعریف شخصیت را بخوانید.

چگونه به بررسی تیپ های شخصیتی خود بپردازیم ؟

خوشبختانه آزمون‌های زیادی برای مشخص کردن نوع و ویژگی‌های شخصیت افراد طراحی شده‌اند. برخی از این ابزارها تنها به یافتن ویژگی‌های کلی قناعت کرده‌اند و برخی دیگر سعی در بررسی جزئی شخصیت افراد داشته‌اند.

ازجمله آزمون‌های شخصیتی مناسب برای یافتن سنخ‌های شخصیتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمون شخصیتی MBTI
  • تست شخصیت نئو
  • پرسشنامه شخصیت مادزلی
  • پرسشنامه شخصیتی آیزنک
  • پرسشنامه شانزده عاملی شخصیت کتل

هر یک از این ابزارهای روان‌سنجی بر اساس یک نظریه خاص طراحی و صورت‌بندی شده‌اند؛ اما طبق پژوهش‌های مختلف، همه آن‌ها دارای نقاط مشترک زیادی با سنخ‌های شخصیتی موردبحث «یونگ» بوده‌اند؛ بنابراین در این مقاله تنها به بررسی تیپ های شخصیتی از منظر یونگ می‌پردازیم.

تیپ های شخصیتی بر اساس نظریه سنخ‌های شخصیتی یونگ

کارل یونگ، روانشناس مطرح در حوزه روان‌شناسی تحلیلی، در ابتدا به ذکر دو نگرش کلی در تمام انسان‌ها پرداخته است: درون‌گرایی و برون‌گرایی. طبق بیان این روانشناس، افراد درون‌گرا تا حدودی گوشه‌گیر، اغلب خجالتی و متمرکز به خود هستند. از سوی دیگر، کسانی که در طبقه برون‌گرا قرار دارند اشخاصی پذیراتر، مردم‌آمیزتر و از لحاظ اجتماعی پرخاشگرترند.

علاوه بر این، یونگ به ذکر چهار کارکرد روان‌شناسی نیز پرداخت:

  • کارکرد فکری
  • کارکرد احساسی
  • کارکرد حسی
  • کارکرد شهودی

این کارکردها به شیوه‌های مختلفی اشاره دارند که انسان‌ها دنیای بیرون از خود و نیز دنیای درونی و روانی خود را درک می‌کنند.

این دو نوع نگرش و چهار کارکرد براثر تعامل با یکدیگر، مجموعاً هشت تیپ شخصیتی را به وجود می‌آورند. در زیر به شرح مختصری از هر یک از این انواع می‌پردازیم:

سنخ فکری برون‌گرا

این افراد بر اساس قواعد انعطاف‌ناپذیر و سخت‌گیرانه‌ای زندگی می‌کنند. آن‌ها احساسات و هیجان‌های خود را سرکوب می‌کنند. اغلب واقع‌گرا بوده و در عقاید خود جزمی هستند.

تیپ های شخصیتی | سنخ احساسی برون‌گرا

این افراد شدیداً هیجانی هستند. آن‌ها از اصول اخلاقی و آداب و رسومی که یاد گرفته‌اند، دست بر‌نمی‌دارند و همواره از آن‌ها پیروی می‌کنند. این دسته از افراد به‌طور افراطی نسبت به انتظارات و عقاید دیگران حساس هستند.

سنخ حسی برون‌گرا

این سنخ شخصیتی متوجه لذت و شادی و تداوم تجربه‌ها و حس‌های جدید است. کسانی که شدیداً واقعیت مدار بوده و تا اندازه زیادی با افراد و موقعیت‌های مختلف انطباق پذیر هستند در این دسته جای می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با افراد برون گرا کلیک کنید.

سنخ شهودی برون‌گرا

این افراد به خاطر توانایی زیاد خود در بهره‌برداری از فرصت‌های تجارت و سیاست کارایی بالایی دارند. آن‌ها معمولاً اشخاصی خلاق بوده و می‌توانند دیگران را به پیشرفت تشویق کنند.

سنخ فکری درون‌گرا

این افراد سازگاری خوبی با دیگران ندارند. در بیان افکار خود مشکل دارند و ظاهراً بی‌احساس هستند. اغلب توجهی به دیگران ندارند و در دنیای درونی خود به سر می‌برند. آن‌ها بیشتر بر اندیشه‌های خود متمرکز شده‌اند و از قضاوت عملی چندانی برخوردار نیستند.

سنخ احساسی درون‌گرا

این افراد از آن جهت که احساسات و نیز افکار خود را سرکوب می‌کنند، به نظر دیگران اسرارآمیز و درک نشدنی هستند. آن‌ها آرام و متواضع هستند. گاهی کودکانه عمل کرده و نسبت به احساس‌ها و افکار دیگران توجه اندکی دارند.

سنخ حسی درون‌گرا

افراد این دسته سنخ‌هایی غیرمنطقی هستند و از دنیا بریده‌اند. آن‌ها به بیشتر فعالیت‌های انسان با خیرخواهی و سرگرمی می‌نگرند. تا اندازه زیادی به مسائل زیبایی‌شناختی حساس هستند، بر حس‌های خود متمرکز گشته و قوه حدس و شهود را سرکوب می‌کنند.

سنخ شهودی درون‌گرا

این دسته ممکن است چنان به شهود توجه کنند که ارتباط اندکی با واقعیت داشته باشند. آن‌ها رؤیایی و بسیار خیال‌پرداز هستند. دیگران به‌ندرت آن‌ها را درک می‌کنند و به نظر عجیب‌وغریب می‌آیند.

جمع بندی

طبق گفته یونگ، این تیپ های شخصیتی موارد افراطی هر کدام از ویژگی‌ها را بیان می‌کنند؛ بنابراین تعداد افراد بسیار کمی وجود دارند که ویژگی‌های مذکور را با همان کیفیت و شدت بیان‌شده دارا باشند.

به‌علاوه، یونگ خاطرنشان می‌کند که لزوماً هیچ‌یک از سنخ‌های شخصیتی از سایرین بهتر یا بدتر نیست. این نکته بیان‌گر آن است که برای رسیدن به موفقیت و سازگاری در زندگی تنها کافی است که علایق و استعدادهای خود را در جهت ویژگی‌های شخصیتی خود سازمان دهیم. به‌این‌ترتیب در آینده می‌توانیم کمتر دچار مشکلاتی ازجمله فرسودگی شغلی یا افسردگی و سایر مسائل روانی گردیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست شخصیت شناسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تیپ های شخصیتی را چطور بشناسیم



:: برچسب‌ها: منبع: تیپ های شخصیتی را چطور بشناسیم ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان شناختی رفتاری (CBT) را می‌توان رایج‌ترین شیوه درمان در روان‌شناسی دانست. این روش برای بسیاری از بیماری‌های روانی کاربرد دارد. به‌علاوه تحقیقات بسیاری نیز روی آن انجام شده است. طبق نتیجه تحقیقات اثرات درمان شناختی رفتاری حداقل تا 5 سال پس از پایان درمان در زندگی فرد باقی مانده است. در کنار همه این مسائل درمان شناختی رفتاری کوتاه است و به بیمار کمک می‌کند تا خودش راه‌های درمان و ازبین‌بردن احساسات منفی را برای بقیه زندگی یاد بگیرد. به همین خاطر است که این روزها این روش تبدیل به خط اول درمان در تمامی مراکز روان‌شناسی شده است. در ادامه کلیات این تکنیک درمان شرح داده شده. بااین‌حال اگر مطمئن نیستید که استفاده از این روش بتواند به حل مشکل شما کمک کند بهتر است راجع به این موضوع از روان‌شناس متخصص کمک بگیرید. برای ارتباط با بهترین متخصصین برای مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری چیست؟

شناختی رفتاری نام یکی از روش‌های درمانی در روان‌شناسی است. این روش معتقد است تقریباً تمامی بیماری‌های روانی از افکار منفی فرد ایجاد می‌شوند. این افکار منفی مستقیماً روی رفتار بیمار تأثیر می‌گذارند. به همین خاطر برای درمان بیماری می‌بایست افکار و رفتار بیمار به طور هم‌زمان مورد بررسی قرار بگیرند. درمان شناختی‌رفتاری باور دارد افکار و رفتار ما تأثیر متقابلی روی یکدیگر دارند. وقتی شما بتوانید جور دیگری فکر کنید با احتمال بیشتری رفتار اشتباه خود را نیز کنار خواهید گذاشت.

برای مثال بیماری که وسواس تمیزی دارد. اگر باور کند محیط اطرافش آن‌قدرها هم که فکر می‌کند کثیف نیست طبیعتاً رفتارهای شست‌وشوی خود را کمتر خواهد کرد. یا حتی برعکس؛ وقتی رفتارهای شست‌وشو مورد کنترل قرار بگیرند به‌تدریج افکار مرتبط با آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید : علم روانشناسی چیست

 

اصول مهم درمان شناختی رفتاری

توجه به اینجا و اکنون

برخلاف رویکردهای روان‌کاوی که معتقدند ریشه تمام مشکلات فرد را باید در گذشته پیدا کرد روان‌شناسان شناختی‌رفتاری بر زمان حال تاکید می‌کنند. استدلال این روان‌شناسان این است که شما نمی‌توانید برای گذشته کار خاصی انجام بدهید. به‌علاوه آینده نیز تحت کنترل شما نیست. پس بهترین کار این است که روی زمان حال و مشکلی که اکنون دارید تمرکز کنید. آن‌ها تلاش خواهند کرد با توجه به شرایط حال حاضر و امکاناتی که اکنون دارید به شما کمک کنند تا مشکلات‌تان را حل کنید.

حذف وابستگی

یکی از مهم‌ترین اهداف درمان شناختی‌رفتاری این است که به شما کمک کند تبدیل به درمانگر خود شوید. رسیدن به این هدف باعث صرفه‌جویی بسیاری در وقت و زمان شما خواهد شد. درواقع فنونی که شما در طی جلسات درمانی آموزش می‌بینید به شما کمک خواهند کرد تا پس از پایان جلسات خودتان بتوانید مشکلات‌تان را حل کنید.

جلسات درمانی کوتاه و برنامه‌ریزی‌شده

یکی از مزیت‌های درمان شناختی‌رفتاری این است که برای هر جلسه از درمان برنامه مشخصی وجود دارد. به‌علاوه جلسات معمولاً بین 5 تا 20جلسه هستند. این یعنی شما در یک تعداد جلسات کوتاه و دارای چهارچوب مشخص می‌توانید مشکلات خود را حل کنید.

روان‌شناس معلم شما نیست

بسیاری از ما وقتی به روان‌شناس مراجعه می‌کنیم توقع داریم که او به جای ما مشکلات را حل کند. اما درمان شناختی رفتاری با این موضوع بسیار مخالف است. در این روش درمانگر در کنار بیمار است و به او کمک می‌کند. اما در اصل این خود بیمار است که می‌بایست از طریق تجربه و استدلال کردن راه خود را پیدا کند.

چگونگی درمان شناختی رفتاری

آموزش مفاهیم پایه

احتمالاً شما هم تابه‌حال درگیر افکار منفی شده‌اید. اگر این احساس را تجربه کرده‌اید می‌دانید که افکار منفی باعث بروز احساسات منفی نیز می‌شوند. احتمالاً به دنبال افکار و احساسات منفی شما دست به رفتارهایی می‌زنید که شاید در شرایط عادی به سراغ آنها نمی‌رفتید. این موضوع یکی از اصلی‌ترین اجزاء درمان شناختی رفتاری است. در حقیقت این درمان تلاش می‌کند تا رابطه افکار، احساسات و رفتار را به بیمار نشان دهد. جلسه اول درمان به این موضوع اختصاص دارد که شما این رابطه را یاد بگیرید و بتوانید مشکلات زندگی خود را بر اساس این رابطه تحلیل کنید.

شناسایی افکار منفی

وقتی توانستید رابطه میان افکار، هیجانات و رفتار منفی را یاد بگیرید در قدم دوم باید بتوانید افکار منفی خود را شناسایی کنید؛ در این قسمت از درمان روان‌شناس به شما کمک می‌کند تا افکار منفی که در طول روز باعث بروز مشکل در زندگی شما می‌شوند را شناسایی کنید و برای آنها راه‌حل مناسبی پیدا کنید.

انجام تکالیف

تکلیف یکی از بخش‌های مهم در درمان شناختی‌رفتاری است. در پایان هر جلسه و با توجه به صحبت‌هایی که در طول جلسه بین شما و درمانگر اتفاق افتاده از شما درخواست می‌شود کار خاصی را انجام بدهید. برای مثال از یک بیمار افسرده خواسته می‌شود فعالیت ساده‌ای را انجام بدهد. یا از کسی که در برقراری روابط اجتماعی مشکل دارد درخواست می‌شود تا یک قرار دوستانه را ترتیب بدهد. این تمرین‌ها به شما کمک می‌کند تا صحبت‌هایی که در طول جلسات می‌شود را به‌صورت عملی در زندگی خود پیاده کنید.   

جلسات درمان شناختی رفتاری

جلسات درمان شناختی رفتاری معمولاً بین 45 دقیقه تا یک ساعت هستند. این جلسات در ابتدا هفته‌ای یکبار برگزار می‌شوند. اما به‌مرور و با پیشرفت بیمار فاصله آنها بیشتر خواهد شد. همان‌طور که گفتیم هر بیمار با توجه به نوع مشکلی که دارد، شدت بیماری و همین‌طور میزان همکاری که با روان‌شناس انجام می‌دهد به 5 تا20 جلسه درمان نیاز دارد. این جلسات می‌تواند به‌صورت فردی یا گروهی برگزار شود.

نقاط ضعف درمان شناختی رفتاری

هر روش درمانی در کنار نقاط قوتی که دارد اشکالاتی نیز خواهد داشت. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف درمان شناختی رفتاری این است که بیش از حد روی ذهن بیمار تمرکز می‌کند. بسیاری از بیماران که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند معتقدند با اینکه می‌دانند یک رفتار اشتباه است آن را انجام می‌دهند. در حقیقت درمان شناختی رفتاری توانسته است آن‌ها را از اشتباهی که در افکارشان وجود دارد آگاه کند اما آن‌ها هنوز هم به رفتار اشتباه خود ادامه می‌دهند. در چنین شرایطی روان‌شناسان معمولاً استفاده از روش رفتاردرمانی دیالکتیک مارشال لینهان را پیشنهاد می‌کنند.

چه کسانی می‌توانند از درمان شناختی رفتاری استفاده کنند؟

می‌توان گفت همه کسانی که نیاز به درمان دارند می‌توانند از این روش استفاده کنند. درمان شناختی رفتاری برای گروه سنی کودکان تا سالمندان و برای بسیاری از بیماری‌ها قابل استفاده است. اما در مورد بیماری‌های سایکوتیک که ارتباط بیمار با واقعیت قطع شده است نمی‌شود از این روش استفاده کرد. این بیماران باید برای مدتی با استفاده از دارو مورد درمان قرار بگیرند. سپس می‌توانند از این روش برای ادامه درمان استفاده کنند.

علاوه بر بیماری‌های روانی کسانی که احساس می‌کنند در زندگی درگیر مشکلات شخصیتی مثل اعتماد‌به‌نفس پایین یا ناتوانی در کنترل خشم هستند نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند. به طور کلی درمان شناختی رفتاری به شما کمک می‌کند اشتباهات فکری خود را شناسایی کنید و برای برطرف کردن آنها و داشتن زندگی بهتر برنامه‌ریزی کنید. برای آشنایی با سایر روش های روان درمانی کلیک کنید.

درمان شناختی رفتاری و اهمیت مشاوره

درمان شناختی رفتاری مزایای بسیاری دارد و برای بسیاری از بیماری‌ها و گروه‌های سنی قابل استفاده است؛ بااین‌حال تشخیص این‌که برای مشکل شما می‌بایست از چه روش درمانی استفاده شود صرفا برعهده متخصص است. به همین خاطر اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را برای حل مشکل خود بگیرید بهتر است راجع به این موضوع از یک متخصص کمک بگیرید. بسیاری از مواقع متخصصین صلاح می‌بینند که روش درمان شناختی رفتاری را در کنار سایر روش‌ها استفاده کنند یا حداقل در جلسات اولیه از این روش استفاده نکنند. به همین خاطر است که توصیه می‌شود راجع به انتخاب روش درمان مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

درمان شناختی رفتاری چیست؟

یکی از انواع روش‌های درمانی در روان‌شناسی است که معتقد است اکثر بیماری‌های روانی به دلیل وجود افکار منفی شکل می گیرد.

درمان شناختی رفتاری برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

این درمان تقریباً برای تمامی اختلالات روانی مثل افسردگی، اختلالات اضطرابی، ترک اعتیاد، اختلالات شخصیت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان شناختی رفتاری (CBT)



:: برچسب‌ها: درمان شناختی رفتاری (CBT) ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برخورد با شخصیت پارانوئید و نکاتی که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد برای بسیاری از افرادی که در اطرافیان خود با این اختلال درگیر هستند، تبدیل به یک چالش بزرگ شده است. شخصیت‌های پارانوئید به دلیل شک و تردید همیشگی که نسبت به همه‌چیز دارند برقراری ارتباط را بسیار دشوار می‌کنند. اطرافیان این افراد معمولاً نسبت به بروز انواع اختلالات روانی ازجمله افسردگی و اضطراب و حتی پرورش بدبینی بسیار آسیب‌پذیر هستند. برخورد با شخصیت پارانوئید زمانی که مبتلا به این اختلال یکی از بستگان نزدیک شما مانند مادر و پدر یا همسر باشد دشوارتر شده و آسیب بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت. معمولاً به نزدیکان این افراد توصیه می‌شود که با مراجعه به متخصصین روانشناسی و بالا بردن اطلاعات خود در زمینه این اختلال، راهکارهایی را برای برخورد با شخصیت پارانوئید پیدا کنند.

منبع: برخورد با شخصیت پارانوئید

آشنایی با اختلال شخصیت پارانوئید

پارانوئید یکی از انواع اختلال شخصیت است که باعث می‌شود فرد توانایی اعتماد به دیگران را از دست ‌داده و نسبت به همه افراد و پدیده‌های اطراف خود با سوءظن و تردید برخورد کند. این افراد معمولاً از دادن اطلاعات به افراد یا مراکز نیز خودداری می‌کنند زیرا معتقدند که ممکن است از این اطلاعات علیه آن‌ها استفاده شود.

شخصیت‌های پارانوئید معمولاً صحبت‌ها و مسائل بسیار معمول را نیز به‌عنوان تهدید در نظر گرفته و به‌شدت نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر این تا مدت‌ها نیز ممکن است از فرد کینه داشته و در ارتباط با او محدودیت‌هایی را قائل شوند. مجموع این مسائل در کنار هم باعث می‌شود که برخورد با شخصیت پارانوئید تبدیل به موضوع دشواری شود که می‌تواند نزدیکان فرد را دچار چالش بزرگی کند. این در حالی است که مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید هیچ بینشی نسبت به بیماری خود ندارند و تنها دیگران را مقصر شرایط پیش‌آمده می‌دانند. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت پارانوئید کلیک کنید.

برخورد با شخصیت پارانوئید | اطرافیان شخصیت پارانوئید

همه ما دوست داریم که با اطرافیانمان ارتباطی صمیمانه داشته باشیم و در شرایط سخت احساس کنیم که می‌توانیم روی حمایت و کمک آن‌ها حساب کنیم. این در حالی است که شخصیت‌های پارانوئید هرگز شما را به این خواسته نخواهند رساند. مشکلاتی که در برقراری ارتباط با مبتلایان به این اختلال برای شما ایجاد خواهد شد نه‌تنها شما را به این خواسته نمی‌رساند بلکه مشکلات بسیاری را نیز برایتان ایجاد خواهد کرد. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که فرد مبتلا یکی از نزدیکان شما باشد به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود. در چنین شرایطی شما نیاز دارید تا برای حفظ سلامت روان خود اصولی را در برخورد با این افراد رعایت کنید که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. 

پذیرش داشته باشید

نخستین موضوعی که در برخورد با شخصیت پارانوئید می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که انکار واقعیت چیزی را تغییر نمی‌دهد. برای بسیاری از ما پذیرفتن این واقعیت که یکی از نزدیکانمان درگیر یک بیماری روانی است موضوعی ناخوشایند است که از پذیرش آن فرار می‌کنیم؛ اما به خاطر داشته باشید به میزانی که سریع‌تر بتوانید این موضوع را پذیرفته و با آن کنار بیایید سلامت روان خود را افزایش خواهید داد.

پذیرش صرفاً به این معنا نیست که شما قبول داشته باشید طرف مقابلتان بیمار است بلکه می‌بایست با خود برای تمامی رفتارهای وی، تهمت‌ها و حتی سرد بودن روابط کنار بیایید. به عبارتی شما می‌بایست فرد مبتلا به شخصیت پارانوئید را همان‌گونه که هست بپذیرید و تلاشی برای اثبات خود به او یا تغییر دادن افکارش نداشته باشید. تنها کمکی که شما می‌توانید برای این فرد انجام دهید این است که از وی بخواهید با یک روانشناس راجع به افکار خود صحبت کند.

احساسات را کنار بگذارید

نزدیکان افرادی که دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند معمولاً با تعارضی مواجه می‌شوند که آن‌ها را میان رفتار مطلوب و اخلاقی قرار می‌دهد. برای مثال فرض کنید مادر یا پدر شما دچار این اختلال باشد. شما از یک‌سو دلتان می‌خواهد در مقابل بدرفتاری‌های وی واکنش نشان دهید و از سوی دیگر اخلاقیات مانع این رفتار شما می‌شود. بهتر است در برخورد با اختلال شخصیت پارانوئید این تعارض را برای خود به نحوی حل کنید. توجه داشته باشید که همه ما ممکن است زمانی از دست دیگران ناراحت شویم و بیان این دلخوری یا تصمیم گرفتن برای کم یا قطع کردن رابطه به معنی بد بودن فرد نخواهد بود.

کمک بگیرید

مبتلایان به‌تمامی اختلالات شخصیت و به‌ویژه شخصیت‌های پارانوئید معمولاً برای درمان مراجعه نمی‌کنند. درصورتی‌که شما با فردی ارتباط دارید که علی‌رغم درگیری با این بیماری تمایلی برای درمان ندارد، در اولین قدم بهتر است خودتان برای مشاوره اقدام نمایید. همان‌طور که گفته شد اطرافیان این بیماران نیاز دارند تا با استفاده از راهکارهای مختلف سلامت روان خود را حفظ کنند و روانشناسان می‌توانند به شما در این زمینه بسیار کمک کنند.

بیشتر بخوانید : اختلالات شخصیت دسته b (کلاستر B) چه ویژگی هایی دارند؟

نحوه برخورد با شخصیت پارانوئید

با شناخت ویژگی‌های اخلاقی و طرز فکر شخصیت‌های پارانوئید ارتباط با آن‌ها برای شما راحت‌تر خواهد بود. به همین خاطر شاید اصلی‌ترین چیزی که در برخورد با شخصیت پارانوئید به آن نیاز دارید این است که اطلاعات خود را راجع به این اختلال افزایش دهید. در این بخش بعضی از این ویژگی‌های اخلاقی و شیوه برخور‌د با آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

انتقاد نکنید

یکی از ویژگی‌های افراد دچار اختلال شخصیت پارانوئید این است که نسبت به انتقاد حساسیت بالایی دارند. آن‌ها معمولاً دوست ندارند دیگران اشتباهاتشان را یادآوری کنند و باور دارند که از سایرین بهتر هستند. اگر می‌خواهید در ارتباط خود با این افراد دچار تنش نباشید سعی کنید تا جای ممکن از آن‌ها انتقاد نکنید.

شخصیت‌های پارانوئید انعطاف ندارند

حفظ خودمختاری و استقلال یکی از مسائل حیاتی برای شخصیت‌های پارانوئید است. به همین خاطر تا جایی که می‌توانید استقلال آن‌ها را حفظ کرده و به‌جایشان تصمیم نگیرید. با توجه به سوءظنی که شخصیت‌های پارانوئید نسبت به محیط و اطرافیان دارند، از دست دادن تسلط و کنترل بر مسائل مختلف می‌تواند باعث بیشتر شدن نگرانی آن‌ها باشد.

هنگام برخورد با شخصیت پارانوئید خود را آماده کنید

ابتدایی‌ترین نکته‌ای که در برخورد با شخصیت پارانوئید می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که همواره باید خود را برای بدبینی و سوءظن این افراد آماده نگه دارید. در برخورد و دیدار با این افراد این انتظار را داشته باشید که احتمالاً هدف اتهامات آن‌ها قرار خواهید گرفت. اگر زمانی احساس می‌کنید توانایی مواجهه با این وضعیت را ندارید بهتر است دیدار با این افراد را به زمان دیگری موکول کنید.

خطر خودکشی یا آسیب زدن به خود را جدی بگیرید

کیفیت پایین روابط اجتماعی و همین‌طور اضطرابی که فرد به دلیل سوءظن به محیط اطراف در خود احساس می‌کند باعث خواهد شد که آن‌ها دست به اقدامات خشونت باری مثل خودکشی یا آسیب زدن به خود و دیگران بزنند. درنتیجه در برخورد با این افراد همواره گوش‌به‌زنگ باشید و اگر احساس می‌کنید که خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران وجود دارد اطرافیان و به‌ویژه یک متخصص را در جریان قرار دهید.

مراجعه به متخصص

تا جایی که می‌توانید تلاش کنید تا فرد دچار اختلال شخصیت پارانوئید را برای مراجعه به مراکز روانشناسی و دریافت کمک حرفه‌ای تشویق کنید. اگرچه با توجه به شکاکیت این بیماران احتمالاً مسیر بسیار سختی را پیش رو خواهید داشت اما بهتر است تا جای ممکن آن‌ها را برای درمان ترغیب کنید. شاید بهتر باشد در ابتدا به‌جای تمرکز بر بدبینی‌ها دلایل دیگری برای مراجعه به روانشناس پیدا کنید زیرا آن‌ها سوءظن خود نسبت به دیگران را موضوعی کاملاً درست دانسته و اتفاقاً در صورت مخالفت، شما را به ساده‌انگاری محکوم می‌کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

چطور می‌توان شخصیت پارانوئید را برای مراجعه به روانشناس ترغیب کرد؟

این افراد در مقابل مراجعه به مراکز درمانی حساسیت بالایی دارند. بهتر است مسائل ساده‌ای مثل دریافت مشورت در یک زمینه خاص یا بهبود حالات اضطرابی را به‌عنوان دلیل مراجعه به مراکز درمانی عنوان کنید و تا جای ممکن مستقیماً افکار بدبینانه را دلیل مراجعه بیان نکنید.

در برخورد با شخصیت پارانوئید باید به چه مسائلی توجه کرد؟

در برخورد با شخصیت پارانوئید تلاش کنید تا انتقاد کردن از این افراد را به حداقل برسانید و همین‌طور تا جای ممکن به آن‌ها استقلال عمل داده و اجازه دهید روی محیط کنترل داشته باشند. علاوه بر این با توجه به خطر بروز رفتارهای پرخاشگرانه نسبت به خود و دیگران همواره نسبت به این موضوع گوش‌به‌زنگ باشید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: برخورد با شخصیت پارانوئید



:: برچسب‌ها: برخورد با شخصیت پارانوئید ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج با شخصیت پارانوئید می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کند. اگرچه در روزهای اول آشنایی ممکن است بدبینی‌های این افراد از نظر شما شیرین و نشانه توجه و اهمیت باشد بااین‌حال ادامه دادن این وضعیت برای تمام عمر موضوع غیرقابل تحملی خواهد بود. این افراد دائماً به همه‌چیز شک داشته و ساده‌ترین مسائل را نیز به‌عنوان تهدید ادراک می‌کنند. به همین خاطر بهتر است قبل از اقدام برای ازدواج، با کمک گرفتن از مشاورین پیش از ازدواج نسبت به ‌سلامت شخصیت طرف مقابل اطمینان پیدا کنید و یا درصورتی‌که در طول دوران آشنایی متوجه رفتار غیرمعمولی از طرف مقابل شدید حتماً راجع به رفتارهای وی از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: ازدواج با شخصیت پارانوئید چه مشکلاتی به همراه دارد؟

ازدواج با شخصیت پارانوئید | شخصیت پارانوئید را چطور تشخیص دهیم؟

یکی از نگرانی‌ها برای بسیاری از دختران و پسران جوان این است که همسرشان از سلامت روان برخوردار باشد. بااین‌حال یکی از سؤالات مهمی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که شخصیت پارانوئید را از کجا بشناسیم؟

مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید نسبت به تمامی افراد و پدیده‌های اطرافشان نگاهی بدبینانه دارند و اغلب اوقات این سوءظن باعث می‌شود که به‌تندی با دیگران برخورد کنند.  با توجه به این شیوه از برخورد، اطراف آن‌ها معمولاً خالی از جمعیت است و دوستان صمیمی ندارند. شخصیت‌های پارانوئید معمولاً در روابط اجتماعی کدورت‌های همیشگی و طولانی‌مدتی از دیگران دارند زیرا باور دارند که نزدیکانشان قصد فریب آن‌ها را داشته‌اند. به‌طورکلی می‌توان شخصیت افراد پارانوئید را در بی‌اعتمادی نسبت به دیگران خلاصه کرد.

برخی از مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید ممکن است این ویژگی‌ها را با شدت کمتری نشان دهند و یا به دلیل علاقه به شما یا هر موضوع دیگری برای مدتی افکار خود را بروز ندهند. به همین خاطر بهتر است برای شناخت بیشتر طرف مقابل تا حد امکان دوره آشنایی را طولانی‌تر کنید و به جلسات مشاوره پیش از ازدواج توجه جدی داشته باشید. متخصصین روانشناسی می‌توانند با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه‌های بالینی ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل و میزان تناسب شما با یکدیگر را به‌وضوح مشخص نمایند. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت پارانوئید کلیک کنید.

مشکلات آتی ازدواج با شخصیت پارانوئید         

مبتلایان به اختلالات شخصیت و به‌ویژه اختلال شخصیت پارانوئید ازجمله افرادی هستند که توصیه می‌شود از ازدواج با آن‌ها اجتناب کنید. ازدواج با شخصیت‌های پارانوئید اگرچه ممکن است در ابتدا چندان هم بد به نظر نرسد و به‌خصوص خانم‌ها این بدبینی را به‌پای غیرت و توجه بگذرانند بااین‌حال در درازمدت باعث بروز مشکلات بسیاری خواهد شد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بروز اختلال شخصیت در فرزندان

ژنتیک اصلی‌ترین دلیل برای بروز اختلالات شخصیت است. ازدواج شما با فردی که دچار این بیماری است می‌تواند احتمال درگیری فرزندان شما با این اختلال را افزایش دهد. علاوه بر این فرزندانی که در دوران کودکی خود سوءظن به دیگران را از والدینشان می‌آموزند حتی درصورتی‌که دچار اختلال شخصیت نباشند نمی‌توانند اعتماد به دیگران را تجربه کنند و احتمالاً در روابط اجتماعی آسیب خواهند دید.

بیشتر بخوانید : اختلالات شخصیت دسته b (کلاستر B) چه ویژگی هایی دارند؟

افزایش احتمال آسیب روحی تمامی اعضای خانواده

شخصیت‌های پارانوئید به دلیل بی‌اعتمادی که از درون خود احساس می‌کنند دائماً با اطرافیان درگیر بوده و همواره احساس می‌کنند که دیگران قصد فریب آن‌ها را دارند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث خواهد شد تا روابط درون خانواده چندان‌که باید گرم و صمیمی نباشد، محدودیت‌هایی را نیز در برقراری روابط اجتماعی با دیگران ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث منزوی شدن هرچه بیشتر خانواده این افراد باشد. همچنین شخصیت‌های پارانوئید بدبینی و سوءظن به دیگران را نیز به فرزندان خود آموزش می‌دهند و از این طریق باعث مسموم شدن طرز فکر کودک نسبت به جهان خواهند شد. مجموع این دلایل باعث می‌شود که اعضای خانواده این بیماران با احتمال بیشتری به انواع بیماری‌های روحی مبتلا شوند.

ازدواج با شخصیت پارانوئید | احتمال بروز پرخاشگری

بدبینی و سوءظن در برخی موارد نیز تنها به یک شک و تردید ختم نمی‌شود و می‌تواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه در فرد گردد. این پرخاشگری‌ها می‌تواند خطرات جسمی و روحی بسیاری را برای شما و فرزندانتان به همراه داشته باشد.

فقدان ارتباطات سالم

شخصیت‌های پارانوئید روابط محدودی با دیگران برقرار می‌کنند و در صورت ازدواج با شخصیت پارانوئید، شما نیز می‌بایست روابط اجتماعی خود را محدود کرده و حتی با نزدیکانتان نیز ارتباط نداشته باشید.

برای کاهش مشکلات ازدواج با شخصیت پارانوئید چه باید کرد؟

گاهی اوقات فرد خواسته یا ناخواسته درگیر ازدواج با فردی خواهد شد که دچار شخصیت پارانوئید است. درصورتی‌که به هر دلیلی می‌خواهید به زندگی خود با این فرد ادامه دهید در درجه اول از این موضوع آگاهی داشته باشید که مسیر بسیار سختی را پیش رو دارید بااین‌حال بهتر است با کمک گرفتن از مشاورین خانواده و استفاده از راهکارهای زیر شدت مشکلات خود را کاهش دهید.

شرایط موجود را بپذیرید

واقعیت این است که همسر شما دچار بیماری روحی است که تا حد زیادی نسبت به تغییر مقاوم است. انکار این واقعیت یا تلاش برای تغییر شرایط نه‌تنها باعث بهبود وضعیت موجود نمی‌شود بلکه باعث آسیب روحی شما خواهد شد. سعی کنید با این واقعیت کنار بیایید و همسرتان را با تمامی ویژگی‌هایی که دارد بپذیرید. به خاطر داشته باشید که شما هرگز به‌تنهایی نخواهید توانست این افراد را اصلاح کنید. درمان شخصیت‌های پارانوئید حتی توسط متخصصین این حرفه نیز زمان زیادی طول خواهد کشید.

دریافت کمک‌های تخصصی

اصلی‌ترین نیاز افرادی که با شخصیت‌های پارانوئید در یک خانه زندگی می‌کنند این است که از یک روانشناس کمک بگیرند. شما برای دریافت راهکارهایی درزمینهٔ برخورد با شخصیت پارانوئید، تربیت کودکانی که در چنین خانواده‌ای بزرگ می‌شوند، حفظ سلامت روان خود و فرزندانتان یا حتی قانع کردن فرد برای مراجعه به مراکز درمانی نیاز دارید تا از یک متخصص کمک بگیرید.

مخالفت نکنید

یکی از اشتباه‌ترین رفتارها در برخورد با شخصیت پارانوئید این است که با باورهای او مخالفت کنید. بدبینی و اعتقاد به بدرفتاری دیگران باور جدی است که بی‌توجهی یا تلاش برای مبارزه با آن می‌تواند باعث عصبی شدن فرد شده و مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. سعی کنید در ارتباط با بیماران دچار این اختلال تا جای ممکن از بی‌توجهی به باورهای آن‌ها، ساده‌انگاری یا تمسخر این افکار خودداری کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

ازدواج با شخصیت پارانوئید چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

ازدواج با این افراد مشکلاتی را در ارتباط با خود فرد و همین‌طور روابط اجتماعی با دیگران ایجاد می‌کند زیرا شخصیت‌های پارانوئید نسبت به همه‌چیز مشکوک هستند. علاوه بر این احتمال ابتلای فرزندان به انواع بیماری‌های روحی و به‌ویژه اختلالات شخصیت افزایش پیدا می‌کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ازدواج با شخصیت پارانوئید چه مشکلاتی به همراه دارد؟



:: برچسب‌ها: ازدواج با شخصیت پارانوئید چه مشکلاتی به همراه دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردين 1401 | نظرات ()