نوشته شده توسط : ذهن نو

صمیمیت با همسر یکی از چاشنی‌های ضروری برای داشتن یک ازدواج شاد و موفق است. اگر می‌خواهید در کنار همسرتان زندگی مملو از شادی داشته باشید، باید بتوانید علاوه بر همسر بودن، رابطه‌ای دوستانه با او برقرار کنید. یکی از ویژگی‌های دوستان چندین ساله، میزان صمیمیت میان آن‌هاست. این رابطه دوستانه اگر در ازدواج شکل بگیرد، می‌تواند بسیاری از خلاءهای زن و مرد را پوشش دهد و به آن‌ها برای پیشبرد زندگی مشترک‌شان نیز یاری برساند. صمیمیت با همسر به شما کمک می‌کند تا در ارتباط با همسرتان درکی بهتر، احساس همدلی، رابطه جنسی مطلوب‌تر، داشتن حامی و… را تجربه کنید. اگر نتوانسته‌اید چنین ارتباطی با همسرتان شکل دهید با دریافت مشاوره خانواده (تلفنی، آنلاین، حضوری) رابطه‌تان را بهبود دهید.

منبع: صمیمیت با همسر چه مراحلی دارد؟

صمیمیت با همسر

حتما شما هم زوج هایی را دیده اید که همیشه با هم عاشقانه رفتار می کنند. احتمالا به حال آن ها غبطه خورده اید. و دلتان رابطه ای مشابه آن را خواسته است. باید بگوییم ساختن چنین رابطه برای هر زوجی امکان پذیر است. اگر چنین رابطه ای با همسرتان ندارید، پس حتما دارای تفاوت هایی هستید. صمیمیت با همسر یک روزه به دست نمی‌آید. شما باید نسبت به پارامترهای صمیمیت با همسر آگاهی کسب کنید. پیشنهادمی‌کنیم که حتما مقاله خوشحال بودن با شریک زندگی وجود دارد.

نشانه های صمیمیت با همسر

روانشناسان به زوج‌ها بر ایجاد صمیمیت با همسر تاکید فراوانی دارند، اما ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که احساس صمیمیت میان زوجین دقیقا به چه معناست.

در پاسخ به این سوال اینگونه می‌توان توضیح داد که صمیمیت در واقع در داشتن احساس نزدیکی معنا می‌شود؛ اینکه فرد بدون رودربایستی حتی در موارد خصوصی همسرش نیز شریک شود.

همسرانی که در میان آن‌ها احساس صمیمیت وجود دارد، سعی می‌کنند در ارتباط خود بدون کنترل کردن و یا نظارت بر رفتارهای طرف مقابل با او یک رابطه عاشقانه و در عین حال نیز دوستانه برقرار کنند.

در تعریف کامل‌تری از صمیمیت با همسر اینگونه می‌توان گفت که برقراری ارتباط صمیمانه با همسر از الزامات یک رابطه زناشویی است. صمیمیت میان زوجین را می‌توان به طور خلاصه در موارد زیر بیان کرد:

  • همکاری صمیمانه زوج‌ها با یکدیگر
  • تعهد و پایبندی زوجین نسبت به یکدیگر و زندگی مشترک
  • احساس رضایت از رابطه جنسی
  • احساس استقلال زن و شوهر در ارتباط با خانواده و دوستانشان
  • میزان اعتماد به نفس و عزت نفس طرفین
  • میزان آزادی در ابراز عقاید و نگرش‌ها
  • میزان بیان احساسات و عواطف و کمک به هم در حل اختلافات

 

بیشتر بخوانید : زندگی مشترک موفق

 

راه های افزایش میزان صمیمیت با همسر

در ادامه به برخی راهکارهای موثر در ایجاد یک رابطه صمیمی میان زن و شوهر اشاره کرده‌ایم. توجه داشته باشید که با ایجاد صمیمیت در رابطه زناشویی می‌توانید طعم یک زندگی عاشقانه و دلچسب را در کنار همسرتان تجربه کنید.

1- انجام کارهای لذت بخش دو نفره

دو نفر وقتی با یکدیگر آشنا می‌شوند رفتار بسیار مودبانه و در عین حال عاشقانه با یکدیگر دارند، خوب است این نوع رابطه را در سال‌های بعدی حفظ کنید. زوج‌هایی که رفتاری توام با احترام و عشق به همسرشان دارند، با وجود گذر زمان صمیمیت بیشتری به هم پیدا می‌کنند.

برای این هدف می‌توانید کارهایی که مورد علاقه هر دو شماست را انتخاب کنید و سعی کنید وقت‌هایی را برای یکدیگر اختصاص دهید و در کنار هم به انجام کارهای مورد علاقه‌تان بپردازید.

2- وقتی کنار همسرتان هستید به چیز دیگری فکر نکنید

سعی کنید برای افزایش صمیمیت با همسرتان وقتی که در کنار او هستید، ذهن خود را در زمان حال نگه دارید و به کارهایی که قرار است انجام دهید مثل آشپزی کردن و یا رسیدگی به شغل‌تان فکر نکنید.

در واقع باید مهارت برقراری ارتباط موثر با همسرتان را بیاموزید. برای این کار باید نیازهای او را بشناسید و به آن‌ها رسیدگی کنید، حرف‌های او را گوش دهید و اصلا توجه کنید او چه خواسته‌هایی از شما دارد، انتقاد پذیر باشید، در هنگام بروز مشکلات سعی کنید با همدلی مشکلات را حل کنید.

به گونه‌ای رفتار کنید که همسرتان متوجه شود که برایتان اهمیت دارد و اولویت زندگی شما همسرتان و توجه به خواسته‌های او است. القای این احساس در او می‌تواند قدم بزرگی در جهت صمیمت با همسرتان باشد.

3- با کارهای کوچک و بدون هزینه همسرتان را خوشحال کنید

می‌توانید به سادگی با انجام برخی کارهای کوچک همسرتان را خوشحال کنید. حتما لازم نیست برای خوشحالی همسرتان کارهای بزرگ و پرهزینه‌ای انجام دهید.

انجام برخی کارها مثل درست کردن غذای مورد علاقه همسرتان، تماس گرفتن و یا ارسال پیام به او در ساعت‌های مختلف، غافلگیر کردن همسرتان، خرید یک گل یا هدیه کوچک به بهانه‌های مختلف، رفتن به رستوران و یا مسافرت و … می‌تواند تاثیر بسیاری در ایجاد صمیمیت میان زن و شوهر بگذارد.

4- برای ایجاد صمیمیت با همسر تان صحبت کنید

هرچه با همسرتان بیشتر صحبت کنید او از افکار، احساسات، نیازها و خواسته‌های شما بیشتر مطلع می‌گردد. بیان شفاف خواسته‌ها و انتظاراتی که از یکدیگر دارید، ضمن اینکه باعث می‌شود شما رابطه صمیمانه‌تری را با یکدیگر داشته باشید، کمک می‌کند نسبت به همسرتان شناخت کافی بدست آورید و خواسته‌هایش را بشناسید.

برای اینکه همسرتان نسبت به شما شناخت کافی بدست آورد، شما باید این اجازه را به او بدهید، برای این کار باید به اندازه کافی با او صحبت کنید.

حتما مقاله حرف هایی که نباید به همسر گفت را بخوانید.

5- با همسرتان مشورت و تصمیم گیری کنید

همواره به یاد داشته باشید که شما و همسرتان دو نفر در کنار یکدیگر هستید و اصطلاحا در زندگی مشترک با یکدیگر تشکیل یک تیم داده‌اید.

تیم بودن در زندگی مشترک یعنی در انجام تمامی کارها بایستی از همسرتان نظرخواهی کنید و پس از مشورت کردن با او تصمیم خود را بگیرید. تصمیمی که در نهایت برای امور زندگی مشترک‌تان می‌گیرید، باید نتیجه مشورت و تصمیم گیری هر دوی شما باشد.

6- به نیازهای همسرتان توجه کنید

شناخت نیازهای همسر و رسیدگی به آن لازمه ایجاد صمیمت در میان زوجین است. ممکن است همسرتان راجع به تمامی نیازهایی که دارد با شما صحبت نکند، اما این شما هستید که باید متناسب با شرایط متوجه شوید که او چه خواسته‌ها و انتظاراتی از شما دارد.

7- ایجاد صمیمیت با همسر و اجتناب از رفتارهای نادرست

همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که یک رفتار نادرست و یا یک لحن بد تا چه اندازه می‌تواند رابطه میان شما و همسرتان را تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید از هر گونه رفتار بد و نادرست با همسرتان اجتناب کنید و شوخی‌هایی را که باعث ناراحتی و دلخوری او می‌شود را کنار بگذارید.

برای آشنایی با بهترین راه های کنترل شوهر کلیک کنید.

8- مرور خاطرات زندگی مشترک

زوجین از ابتدای آشنایی تا سال‌ها پس از ازدواج، در کنار سختی‌ها و مشکلاتی که در زندگی داشته‌اند، روزهای پر از شادی و خاطرات زیبا را هم تجربه کرده‌اند.

مرور خاطرات شیرین در زندگی مثل خاطرات دوران آشنایی، دوران نامزدی، ازدواج، خاطرات بچه دار شدن و … می‌تواند صمیمیت میان زوجین را پررنگ‌تر کند.

برای اینکار می‌توانید زمانی را به دیدن عکس و فیلم‌های مراسم ازدواج‌تان و یا دیگر اتفاق‌های خوب زندگی‌ اختصاص دهید.

9- همواره به همسرتان ابراز علاقه کنید

اظهار و ابراز علاقه میان زوجین فقط مختص به اوایل آشنایی نیست. شما باید در طول زندگی مشترک خود همواره به همسرتان عشق بورزید و علاقه خود را به زبان بیاورید.

بسیاری از زوجین گمان می‌کنند بعد از گذشت سال‌ها از زندگی مشترک، نیازی به ابراز احساسات کلامی نیست، در حالی که زن و شوهر همواره به حمایت‌های عاطفی و ابراز احساسات کلامی یکدیگر نیاز دارند. می‌توانید برای ایجاد صمیمیت همواره در شرایط مختلف به همسرتان بگویید “دوستت دارم.”

یا می‌توانید برای ابراز احساسات خود او را در آغوش بکشید و یا خود را برای یک رابطه جنسی عاشقانه با او آماده کنید. برقراری رابطه جنسی عاشقانه در ایجاد صمیمیت میان زوجین تاثیر زیادی دارد.

برای آشنایی با راه های حفظ رابطه عاشقانه بعد از بچه دار شدن کلیک کنید.

10- با خانواده همسرتان وقت بگذرانید

از دیگر مواردی که صمیمیت میان زوجین را افزایش می‌دهد، برقراری ارتباط خوب با خانواده همسر است. برای اینکار می‌توانید زمان‌های بیشتری را در کنار خانواده همسرتان وقت بگذرانید و یا در مناسبت‌های مختلف برای مادر و یا پدر همسرتان هدیه‌ای بخرید. در واقع شما با مجموعه این کارها به همسرتان نشان می‌دهید که برای خانواده‌اش ارزش و اهمیت قائل هستید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صمیمیت با همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: صمیمیت با همسر چه مراحلی دارد؟



:: برچسب‌ها: صمیمیت با همسر چه مراحلی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درس خواندن در خانه نیاز به برنامه ریزی منظم و مشخص دارد. اصل مهم برای درس خواندن در خانه آماده سازی فضایی برای مطالعه است. مثلا اتاق مطالعه داشته باشید یا مکانی آرام در اختیارتان باشد. بین مطالعه استراحت را حتما انجام دهید. استراحت باعث یادگیری بهتر مطالب می‌شود. از مشاور درسی و روانشناس کمک بگیرید. مشاور درسی برای تعیین برنامه و روانشناس برای کمک به کنترل استرس و آرامش گزینه های خوبی برای افزایش بهره وری مطالعه هستند. برای دریافت مشاره تحصیلی کلیک کنید.

منبع: درس خواندن در خانه | چگونه در شلوغی درس بخوانیم

درس خواندن در خانه

یکی از مسائل دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن در خانه است. بسیاری از افراد خانه های شلوغ و پر صدا دارند اما موقعیتی برای آن‌ها پیش می‌آید که مجبور هستند در خانه درس بخوانند. اگر محیط خانه اذیت کننده و پر تنش باشد، کیفیت مطالعه را پایین می‌آورد. به همین دلیل والدین، دانش آموزان و دانشجویان به دنبال راهکارهای مناسب برای مطالعه در خانه هستند. که هم آرامش لازم را داشته‌باشد و هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: روش صحیح درس خواندن

روش های درس خواندن در خانه

روش های درس خواندن در خانه برای هر فردی متفاوت از دیگری است. شاید فردی با درازکشیدن بهتر مطالعه کند. و شاید شخص دیگری با راه‌رفتن درس را متوجه شود. اما نکاتی وجوددارد که به طور کلی در درس خواندن موثر است. در ادامه به این نکات اشاره کرده‌ایم.

1. برنامه ریزی

اولین مرحله برنامه ریزی درسی است. به این منظور که دفترچه ای مخصوص به درس در طول روز مشخص کنید. مثلا: از ساعت 10 تا 12 مخصوص ریاضی، نیم ساعت استراحت و از 12:30 تا 14:30 مخصوص زبان فارسی و غیره. به همین ترتیب بر اساس برنامه ریزی پیش بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی تحصیلی کلیک کنید.

2. مطالعه روزنامه وار

دومین مرحله برای درس خواندن در خانه، مطالعه روزنامه وار یا پیش خوانی است. در این مرحله به مطالب، تیترها و کلمات کلیدی کتاب نگاه‌کنید و بدون مطالعه از آن گذرکنید تا متوجه مبحث درس شوید.

3. مطالعه

در مرحله سوم درس خواندن در خانه مطالب را به درستی و با دقت مطالعه کنید. طوری مطالب رابخوانید که کاملا آن را یاد بگیرید. در این مرحله چیزی را نباید حفظ کنید، باید یادبگیرید و کاملا متوجه مطلب شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش تمرکز در مطالعه کلیک کنید.

4. خلاصه نویسی

مرحله چهارم از درس خواندن در خانه، خلاصه نویسی است. بهتراست که هنگام مطالعه دفترچه ای در کنار خود داشته باشید و هر مرحله از درس را که متوجه‌می‌شوید به طور خلاصه یادداشت کنید. خلاصه از مطلبی که خودتان متوجه شده‌اید. تمام نکات مهم را در ذهن شما هک خواهد کرد.

5. تصویر سازی

در مرحله پنجم برای درس خواندن در خانه تصویر سازی کنید. هم زمان با مطالعه وخواندن دروس به مطالب فکر کنید. و تصویر سازی انجام دهید. این مرحله باعث ثبت مطالب در ذهن می‌شود. و سبب یادگیری بهتر مطالب خواهد شد.

6. تعریف برای خود

با انجام مراحل قبلی، حالا مطالبی را که مطالعه‌کرده‌اید را از حفظ برای خود تعریف کنید. یکی از مراحل درس خواندن در خانه که کیفیت مطالعه را افزایش‌می‌دهد، از حفظ‌گفتن یا تصویر سازی است. در این مرحله اگر قسمتی از درس را خوب یاد نگرفته‌باشید، متوجه‌می‌شوید و دوباره مطالعه می‌کنید.

7. سوال کردن

بعد از آنکه مراحل قبلی را برای درس خواندن در خانه طی کردید، حال از خودتان سوال‌بپرسید و پاسخ دهید. مطالبی که متوجه شده‌اید را به صورت سوال و پاسخ با خودتان مرور کنید.

8. تکرار

بعد از گذراندن 7 مرحله بالا برای درس خواندن در خانه، حالا نوبت تکرار و مرور مطالب است. اگر صبح درس خوانده‌اید باید شب درسی که مطالعه‌شده را مرور کنید. اولین مرور را به فاصله 24 ساعت با مطالعه اول شروع کنید. و به ترتیب بین مرور اول و مرور آخر فاصله بندازید.

بهترین روش مطالعه و یادگیری

یادداشت برداری به سبک نقشه ذهنی یا شبکه ذهنی بهترین شیوه مطالعه و یادگیری است. در این روش برای یک نقشه ذهنی موثر لازم‌است تا مراحل زیر را طی کنید.

  1. کاغذ سفیدبردارید و به صورت افقی قرار دهید.
  2. ایده اصلی را در وسط صفحه قرار دهید.
  3. شاخه‌بکشید و تیتر اصلی اضافه کنید.
  4. از کلمات کلیدی استفاده کنید. توجه: استفاده از جملات ممنوع است.
  5. زیر شاخه اضافه کنید.
  6. از شکل و تصاویر بهره ببرید.
  7. با استفاده از استعداد و خلاقیت خود، نقشه ذهنی مخصوص خود را طراحی کنید.
  8. هر شاخه را یک رنگ کنید.
  9. تعداد شاخه‌های اصلی 7 عدد بیشتر نشود.
  10. به صورت ساعت گرد نقشه ذهنی خود را طراحی کنید.

با استفاده از این روش برای درس خواندن در منزل هم از قدرت خلاقیت، اطلاعات و کلمات کلیدی استفاده کرده‌اید. بنابراین با بهره وری بهتری مطالب را یاد خواهید گرفت.

برای از بین بردن موانع و مشکلات درس خواندن کلیک کنید.

درس خواندن در خانه شب امتحان

همه ما شب های امتحان را پر استرس گذرانده ایم. مخصوصا زمانی که از قبل مطالعه ای بر درس نداشته باشیم. اما برای شما راهکاری در نظر گرفته‌ایم. که در شب امتحان مطالب را در مدت کمی به خوبی یاد بگیرید.

  • ابتدا مطالب مهم را مشخص کنید.
  • بیشترین زمان را به مطالب مهم اختصاص دهید.
  • از خلاصه نویسی استفاده کنید. و برای ماندگاری مطالب، خلاصه نویسی را مرور کنید.
  • محیط آرامی را برای مطالعه انتخاب کنید.
  • از تلفن همراه خود دور باشید.
  • در بین مطالعه هنگام خستگی حتما استراحت کنید.
  • تخت مکان مناسبی برای مطالعه نیست.
  • پس از هر بار مطالعه آن را برای خود توضیح دهید.
  • شاخه به شاخه دروس را به هم وصل نکنید.
  • هنگام مطالعه دراز نکشید.
  • برای یادگیری بهتر، مطالب را برای خود بلند توضیح دهید.
  • در آخر حتما از تکنیک شبکه ذهنی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: استرس امتحان

کلام آخر

روش درس خواندن در خانه برای هر فردی مخصوص به خودش است. برخی افراد از شیوه های خاصی برای مطالعه استفاده‌می‌کنند که شاید برای شما خوشایند و مناسب نباشد. در این مقاله بهترین روش های مطالعه و بررسی نکات را به شما توضیح داده‌ایم. اما کمک از روانشناس با توجه به بهره هوشی هر فرد بهترین گزینه برای مطالعه است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درس خواندن در خانه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درس خواندن در خانه | چگونه در شلوغی درس بخوانیم



:: برچسب‌ها: درس خواندن در خانه | چگونه در شلوغی درس بخوانیم ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی را می‌توان از جنبه‌های مختلف –جسمی، روانی، جنسی، عاطفی- بررسی کرد. برخلاف باور پیشینان تفاوت‌ها موجب برتری مرد بر زن و یا بالعکس آن نیست. از منظر روانشناسان این تفاوت‎‌ها نقطه قوت ارتباط زن و مرد هستند. در واقع این دو جنس می‌توانند مکمل هم بوده و برای ایفای نقش‌های مختلف زندگی به یکدیگر یاری برسانند. جالب آن که نیازهای زن و مرد نیز در طی رابطه آن دو بهتر برآورده شده. و هر دو قادرند جهت ارضای جسمی و روانی یکدیگر قدم بردارند. شما با شناخت تفاوت‌ها درک بهتری داشته و در حین رابطه می‌توانید تصمیمات و رفتار مناسب‌تری را پیش بگیرید. برای درک بهتر جنس مخالف می‌توانید مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت کنید.

منبع: تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسان | فرق روانی و جسمی

تفاوت زن و مرد

گروه های مختلفی در تلاش بر یکسان سازی حقوق دو جنسیت دارند. نگاه روانشناسان به تفاوت زن و مرد برای درک بهتر خواسته ها و نیازهای زنان و مردان هست. بسیاری از تفاوت های جنسی زن و مرد قابل سنجش و ارزیابی است. اما برای درک تفاوت های روان زن و مرد باید مطالعه عمیق تری روی آن ها داشته باشیم. باورکنید یا نه، زنان و مردان دارای تفاوت های شناختی، رفتاری و روانی هستند. آن ها برای ارتباط با یکدیگر باید نسبت به این تفاوت ها هشیار باشند. از این رو حتما باید برای بهبود ارتباط خود با خواهر، برادر، همسر، والدین و …. ویژگی های جنس مخالف را بدانید.

تفاوت ویژگی های زنان و مردان

متسفانه عموم مردم تفاوت های جسمی و روانی زن و مرد را محدود به باورها و دیدگاه‌های کلیشه‌ای می‌دانند. که اغلب آن‌ها پایه و اساس علمی نداشته و ریشه در اندیشه‌های برتری طلبانه مردان و تضعیف زنان در جامعه دارد. هر چند دیدگاه‌های اشتباه موجب آسیب‌های جدی برای مردان نیز شده است. برای مثال مردان در طول تاریخ یاد گرفته‌اند که در مورد احساسات‌شان صحبت نکنند. که موجب درون ریزی بیش از حد احساسات و شیوع افسردگی پنهان در مردان شده است. این دست افکار هیچ منبع استناد قابل اطمینان و موثقی نداشته و تنها باورهای نادرستی هستند که صرفا به دلیل ناآگاهی توده مردم همچنان به طور رایج بیان می‌شوند. خلقت هر مرد و زنی اساسا متفاوت از دیگری است. همین تفاوت بنیادی منجر به ظهور تفاوت‌های روانشناختی متعددی شده است. در ادامه با مطالعه دیدگاه روانشناسان، با خصایص روحی و روانی مختلف هر یک آشنا خواهیم شد.

 

قدرت ذهنی و حافظه

یکی از قابلیت‌های ذهنی که تفاوت آن در دو جنس مرد و زن به اثبات رسیده است. قدرت حافظه و به یاد سپردن اتفاقات و رویدادهای مختلف است. طبق بررسی‌ها زنان قادرند جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از حوادث و رویدادها را به خاطر بسپرند و به راحتی هر زمان که لازم باشد با جزئیات تمام آن را شرح دهند. اما بالعکس مردان تنها می‌توانند امور را به طور کلی‌تر و عمومی نگریسته و در ذهن خود نگاه دارند و زیاد به جزئیات توجهی ندارند. اگرمتاهل باشید یا در یک رابطه مستمر و پایدار باشید، این موضوع به وضوح برای شما قابل لمس و عینی خواهد بود. در نهایت حافظه کوتاه مدت در زنان قوی‌تر عمل کرده و در مقابل، مردان از حافظه بلند مدت بهتری نسبت به زنان برخوردارند.

بیشتر بخوانید : شناخت مردان

 

نحوه برقراری ارتباط با دیگران | تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی

اکثر مردان وقتی می‌خواهند با شخص جدیدی ارتباط برقرار کنند، عموما از جایگاه بالاتری به او نگریسته و خود را بهتر از جنبه‌های مختلف شخصیتی و آگاهی می‌پندارند. در صورتی که این فرد، شخص صمیمی یا آشنا با آن‌ها نباشد، اغلب سعی می‌کند با قاطعیت و تحکم بیشتری با او صحبت کرده و در حرف‌هایشان حس صغیر و پایین رتبه بودن را به شخص مقابل القا کنند؛ در حالی که زنان این گونه نیستند. وقتی که یک زن با شخصی ارتباط برقرار می‌کند. صمیمیت و همدلی بیشتری از خود بروز داده . و سعی می‌کند که خود را هم تراز نشان دهد تا متکبر و خودخواه به نظر نیاید. آن چه زنان از ایجاد ارتباطات با سایرین به دنبال آن هستند، داشتن یک رابطه صمیمانه و آشنایی پایدار با افراد تازه در زندگی است.

تفاوت زن و مرد در قوه توجه و تمرکز

براساس مطالعات به اثبات‌رسیده نحوه تمرکز در زنان و مردان با تفاوت هایی همراه است. زنان این توانایی را دارند که در یک لحظه بر روی چندین مسئله و مشکل تمرکز کرده و با هم به آن‌ها رسیدگی کنند و به راحتی هم از پس این کار بر بیایند؛ اما در مقابل مردان تنها توانایی تمرکز بر روی یک کار معین در زمانی خاص را دارند و تمام توجه و تمرکزشان را به آن کار اختصاص می‌دهند. به همین دلیل تمرکز زنان به راحتی مختل و به هم می‌خور. اما عمق توجه و دقت مردان باعث‌می‌شود که به سختی حواس‌شان پرت‌شده و از موضوع اصلی منحرف شوند.

به طور مثال: زنان هنگام پختن‌غذا و تماشای برنامه مورد علاقه خود در تلویزیون، توانایی صحبت با تلفن نیز دارند. کاری که انجام آن توسط مردان بسیار دشوار و دور از انتظار می‌باشد. به‌همین دلیل پژوهشگران ادعا می‌کنند که به سبب سطحی بودن تمرکز در زنان و دقت و توجه بالا در مردان، آموزش یک مهارت یا کار و درس برای مردان نسبتا راحت‌تر و سریع‌تر از زنان انجام می‌پذیرد.

میزان هوش و خلاقیت | تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی

تا دهه‌های اخیر تصور بر این بود که مردان در تمام زمینه‌ها نسبت به زنان هوش و درک بالاتری داشته و بنابراین می‌توانند در امور مختلف بهتر عمل کنند. اما مطالعات و پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفت به وضوح نشان دادند که میزان هوش زنان با فاصله اندکی از مردان بیشتر است. با این حال آن چه باعث بروز و شکوفایی هوش و خلاقیت و به کار گیری قابلیت‌های ذهنی به صورت عملی در هر کدام از جنس مرد و زن می‌شود، زمینه ها و شرایط محیطی موجود می‌باشد. در یک مطالعه بر روی بازیکنان شطرنج مجازی مشخص شد که وقتی زنان اطلاعی از جنسیت بازیکن مقابل ندارند، عملکردشان تفاوتی با بازیکنان مرد ندارد. اما در صورتی که می‌فهمیدند که بازیکن مقابل مرد هست، افت قابل ملاحظه در عملکردشان پیش می‌آمد.

تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی در رابطه جنسی

زن و مرد از لحاظ جنسیتی، زیستی و روانی در رابطه جنسی متفاوت هستند. رابطه جنسی از زمان تحریک تا اوج آرامش در خانم ها و آقایان متفاوت از یکدیگر است. حتی از لحاظ ظاهری آلت تناسلی خانم ها و آقایان به شکل متفاوتی از یکدیگر وجود دارد. توان باروری آقایان از خانم ها بیشتر است و تا 80 سالگی ادامه دارد. اما خانم ها بعد از 50 سالگی و یائسگی توان باروری خود را از دست می‌دهند.

برای آگاهی بیشتر درباره فرق میل جنسی زنان و مردان کلیک کنید.

تفاوت ویژگی های اسکلتی

اسکلت و عضلات نیز در زن و مرد متفاوت از یکدیگر است. لگن خانم ها کوتاه تر و پهن تر از آقایان است. جمجه در خانم ها گرد تر و در قسمت فرق سر باریک تر است. در مردها قفسه سینه و کتف ها پهن تر هستند. مجموع استخوان مرد ها نسبت به خانم ها پهن تر است. در قسمت های عضلانی نیز ترشح تستسترون در مردان قدرت عضلانی آنها را بیشتر خواهد کرد.

تفاوت شخصیتی زن و مرد از نظر روانشناسی

اصلی ترین مفهوم روانشناسی که دیگران را از یکدیگر متمایز می‌کند، شخصیت است. و باعث می‌شود که زن و مرد از نظر هیجانات، افکار، رفتارها و ویژگی ها از یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال: طبق بررسی ها مشاهده شده است که خانم ها از اقایان جزئی نگر تر هستند یا به طور کلی مردها از خانم ها کنجکاو تر هستند. خانم ها از قدرت کلامی بالاتری نسبت به آقایان برخوردارند. زنان رفتارها یافسرده وار و مردان رفتارهای پرخاشگری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

تفاوت عشق در زنان و مردان

عاشقی و نوع عشق ورزیدن در زن و مرد نیز متفاوت است. خانم ها مردها را تکیه گاه تصور می‌کنند و آقایان دوست دارند تا نقش قهرمان و حامی را بازی کنند. ابراز عشق در این دو جنس متفاوت از یکدیگر است. خانم ها نسبت به آقایان حساس تر، نگران تر و احساسی تر هستند اما آقایان احساس قدرت و تسلط بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید : شناخت زنان

اهمیت شناخت تفاوت های زن و مرد

از آنجایی که تشکیل خانواده و تعامل زن و مرد رابطه‌ای انکارناپذیر است، این دو جنس باید با خصوصیات و ویژگی‌های یکدیگر آشنا باشند، باید تفاوت‌هایی که میان خودشان و جنس مخالف وجود دارد را بشناسند، اما این شناخت باید از دیدگاه روانشناسی و کاملا علمی باشد نه از دیدگاه عامه، شناختن تفاوت‌های زن و مرد می‌تواند زندگی بدون تنشی را برای دو طرف رقم بزند، مشاوره های قبل از ازدواج و شرکت در جلسات روانشناسی می‌تواند تمام تفاوت‌های واقعی میان زن و مرد را در اختیار شما قرار دهد. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

نمونه پژوهشی در مورد تفاوت های زن و مرد از دیدگاه روانشناسی

به دنبال تحقیقی که توسط علی حسین زاده در مورد تفاوت های زن و مرد و نقش و کارکرد آن انجام گرفت، چنین نتیجه‌ای به دست آمد. که در میان زن و مرد تفاوت‌هایی وجود دارد که شناسایی آن‌ها در نقش و کارکرد هر یک تاثیر می‌گذارد. گاهی ممکن است یک ویژگی برای یکی مثبت و برای دیگری منفی باشد. ابعاد مختلف این تفاوت‌ها را می‌توان در زمینه مسائل فیزیکی، عاطفی، جنسی، طبیعی و فکری مطالعه کرد و تفاوت‌ها را شناسایی نمود.

آشنایی با تفاوت‌ها برای سازگاری، نشاط، سلامت و آرامش در زندگی بشری کارکردهایی دارد. این کارکردها را می‌توان در عشق و محبت اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، فضای صمیمی حاکم بر زندگی زناشویی، قضاوت عادلانه افراد نسبت به خود و دیگران، تعادل در رفتار، شادی و نشاط جستجو کرد. حاصل این آشنایی، درک متقابل میان اعضای خانواده، انتظارات به جا و واقع بینانه، بهره‌مندی از آزادی قانونمند و حرکت تکاملی خانواده به سمت مقصدی اعلاست که برای همه اعضای خانواده قابل وصول است.

کلام آخر

صحبت در رابطه با تفاوت های مرد و زن از نظر روانشناسی را می‌توان تا روزها و سال ها ادامه داد. اما ما مهم ترین آنها را شرح داده ایم. آگاهی از این تفاوت ها به کیفیت رابطه و بررسی بهتر مسائل کمک می‌کند. برای آگاهی از تفاوت های بیشر از روانشناسان مشورت بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسان | فرق روانی و جسمی



:: برچسب‌ها: تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسان | فرق روانی و جسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از آینده که در اصطلاح تخصصی به آن کرونوفوبیا گفته می‌شود. کلمه ایست که ریشه آن به زبان یونانی باز می‌گردد. در این زبان کرون به معنی زمان است. در نتیجه کرونوفوبیا به عنوان نوعی ترس غیرمنطقی و پایدار از گذر زمان معنی می‌شود. برخی از افرادی که دچار ترس از آینده هستند ممکن است همزمان به وضعیت نادر دیگری تحت عنوان کرونومنتروفوبیا نیز دچار باشند. به این معنی که به ابزار آلات مربوط به اندازه‌گیری زمان نظیر ساعت نیز واکنش نشان داده، و از آن‌ها می‌ترسند. اما این ترس نادر از کجا می‌آید و چگونه خود را نشان می‌دهد. در ادامه به طور تخصصی در مورد علائم ترس از آینده، علل و روش های غلبه بر آن اطلاعات بیشتری ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره و کنترل استرس کلیک کنید.

منبع: ترس از آینده | علائم ، نشانه ها و از بین بردن ترس از آینده

ترس از آینده

هر کسی برای رو به رو شدن با موقعیت‌های جدید تا حدی استرس و اضطراب را تجربه می‌کند. زمانی که برای دانشگاه انتخاب رشته می‌کنید. و یا برای زندگی مشترک در حال انتخاب همسر هستید. طبیعی است که اضطراب داشته باشید و در مورد زندگی آینده‌تان نگران باشید. اما گاه این اضطراب فلج کننده شده. و به شما اجازه تصمیم گیری و حرکت نمی‌دهد. دائم از انتخاب‌هایتان پشیمان می‌شوید و از اینکه چه اتفاقی قرار است بیافتد نگران هستید. خوب در این مواقع باید علت این ترس را یافت و برای رفع آن از راهکارهای مناسب استفاده کرد. در ادامه در مورد فوبیای آینده صحبت شده. اگر نشانه های زیر را نداشتید، برای تشخیص بهتر مساله از خدمات مشاوره بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی

علائم ترس از آینده نامعلوم

ترس از آینده یکی از انواع فوبیای خاص است. که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی به عنوان یکی از اختلال‌های اضطرابی شناخته می‌شود. در این اختلال فرد نوعی ترس و اضطراب قدرتمند، غیرمنطقی و ناخواسته را نسبت به گذر زمان در درون خود حس می‌کند. از جمله علائم این اختلال باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • احساس ترس یا اضطراب شدید در مواجهه با فکر کردن به آینده و گذر زمان که ممکن است به حمله پنیک نیز منجر شود
  • آگاه بودن فرد از اینکه ترسش غیرمنطقی است و در عین حال ناتوانی او برای مدیریت کردن این مشکل
  • بروز اختلالاتی در عملکرد روزانه به دلیل داشتن ترس از آینده
  • دچار شدن به علائم اضطرابی نظیر تپش قلب، تند شدن تنفس و افزایش تعریق
  • اختلال در تمرکز
  • مشکل در مدیریت احساسات و خلق و خو
  • بی حسی عاطفی
  • بی علاقگی نسبت به فعالیت های روزانه
  • بی قراری
  • درد عضلانی
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • اختلال در عملکرد خواب

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

موقعیت هایی که ترس‌ازآینده را تشدید می کنند

افراد مبتلا به کرونوفوبیا اغلب با مواجه در برخی موقعیت‌های خاص ترس از آینده را بیشتر از هر زمانی تجربه می‌کنند. از جمله این موقعیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رفتن به دبیرستان یا دانشگاه
  • سالگرد ازدواج
  • روز تولد
  • رفتن به تعطیلات
  • قرار ملاقات

البته برخی از مبتلایان به کرونوفوبیا هم هستند که این اضطراب را به طور موقعیتی تجربه نمی‌کنند. بلکه ترس از آینده به عنوان یک تنش پایدار در اکثر موقعیت‌های زندگی با آن‌هاست.

چگونه با ترس از آینده خود کنار بیاییم؟

ترس از آینده باعث ناراحتی زیادی می‌شود و شما را درگیر افکار پر تنش و استرس زا می‌کند. در ادامه راهکارهایی برای مقابله و کنار آمدن با ترس از آینده در نظر گرفته ایم.

1. به سلامت جسمانی خود اهمیت دهید

سلامت جسمانی همیشه بر سلامت عاطفی تاثیر گذار است. خواب، تغذیه و ورزش نقش مهمی در مدیریت علائم استرسی شما دارد. برای مثال: اضطراب خواب را دشوار می‌کند. اما محروم ماندن از خواب به طور کل باعث ترس از اینکه در آینده اضطرابتان بیشتر شود و نتوانید استراحت کنید را افزایش خواهد کرد. فعالیت بدنی به کاهش علائم اضطراب زا کمک می‌کند و به عملکرد بهتر خواب در شبانه روز کمک خواهد کرد.

2. صحبت با خود

یکی از تکنیک های مهم در رابطه با کاهش اضطراب، صحبت با خود است. اینکه نگران اتفاقات آینده باشیم طبیعی است اما ترس از آینده به صورت افراطی باعث ایجاد کرونوفوبیا می‌شود. وقتی که در رابطه با موضوعی نگران می‌شوید از خود سوال کنید که آیا این ترس واقعی است؟ اگر با منطقی فکر کردن به جواب “نه” رسیدید. سعی کنید انرژی که برای فکر به آینده گذاشته اید صرف کارهای مهم تری کنید.

اما اگر پاسخ شما به جواب سوالتان “مثبت” بود، سعی کنید که برای آینده برنامه ریزی داشته باشید تا با مشکلی روبرو نشوید. در واقع از الان پیشگیری صورت می‌گیرد.

3. صحبت در رابطه با ترس

صحبت در رابطه با چیزی که از آن ترس دارید هیچوقت آسان نیست! اما گاهی اوقات صحبت در مورد ترس از آینده سبب کاهش احساس ترس و استرس خواهد شد. کمک از روانشناس و صحبت با او سبب کاهش علائم اضطراب و استرس در شما خواهد شد. یا از دوستان و اطرافیان خود کمک بگیرید.

4. علامت گذاری کنید

زمانی که به ترس از آینده فکر کردید. بستن یک کش به دست، نوازش جسم تسکین دهنده و نگه داشتن یخ در دست کمک خواهد کرد تا به زمان حال بازگردید. به محض اینکه این تفکرات به سمت شما حمله ور شد از تکنیک علامت گذاری استفاده کنید.

علل و عوامل خطر دچار شدن به ترس آینده

با توصیفاتی که از فوبیای آینده گفته شد. این سوال پیش می آید که چه افرادی بیشتر به این مشکل مبتلا می‌شوند؟ و چه عواملی در بروز آن تاثیر دارند؟ در جواب به این پرسش باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • افراد مسن و آن‌هایی که به دلیل ابتلا به بیماری‌های جدی بیشتر به زمان باقی‌مانده از عمر خود فکر می‌کنند؛ بیش از سایرین ترس از آینده نامعلوم را گزارش می‌دهند.
  • افرادی که در زندان‌ها به سر می‌برند وقتی شروع به شمردن زمان باقی مانده از حبس خود می‌کنند، احتمالا دچار ترس شدید از آینده می‌شوند. که این وضعیت اغلب تحت عنوان روان رنجوری زندانی شناخته می‌شود.
  • کرونوفوبیا در زمان‌هایی که فجایع طبیعی نظیر سیل یا زلزله رخ داده و افراد آن منطقه زمان از دست‌شان در رفته نیز بروز پیدا می‌کند. این ترس بیشتر به خاطر تغییرات ناگهانی و تخریب همه پیرامون‌شان هست.

علاوه بر موارد بالا افسردگی و تجربه رویدادهای ناخوشایند در زندگی از دیگر مواردی است که می‌تواند در بروز کرونوفوبیا تاثیرگذار باشد.

درمان ترس از آینده

اگر ترس از آینده در شما آن قدر شدت گرفته که عملکرد روزانه نظیر فعالیت شغلی، تحصیلی یا روابط خانوادگی‌تان را تحت تاثیر قرار داده. باید برای درمان آن به یک روانشناس مراجعه نمایید. نتایج تحقیقات بالینی نشان می‌دهند که انواع فوبیا از جمله ترس از آینده به رواندرمانی به خصوص با رویکردهای شناختی تا حد زیادی جواب مثبت داده. و اکثر افراد پس از گذراندن طول درمان به طور محسوسی بهبودی گزارش می‌کنند. برای آشنایی با انواع روش‌های کاهش و درمان اضطراب کلیک کنید.

در رویکرد شناختی درمانگر تلاش می‌کند تا شما را با افکار زیربنایی که منجر به بروز علائم هیجانی ناخوشایند می‌شوند مواجه کرده و برای اصلاح آن‌ها به کمک شما بیاید. همچنین با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر ریلکسیشن و مواجه سازی تدریجی به مرور یاد می‌گیرید که چگونه در یک موقعیت تنش زا پاسخ‌های سالمی از خود بروز دهید.

در دارو درمانی به بهبود علائم از جمله اضطراب پش بینی کمک کند. اما زمانی دارو درمانی جواب می‌دهد که با روان درمانی ترکیب شود. از داروهای ضد اضطراب برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. استفاده از داروها توسط پزشک تجویز می‌شود.

درمان هایی که برای ترس از ارتفاع صورت می‌گیرد عبارت است از.

  • مواجهه درمانی
  • غرقه سازی
  • درمان شناختی رفتاری
  • حساسیت زدایی منظم

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا کلیک کنید.

کلام آخر

با توجه به همه راهکارهایی که برای ترس از آینده گفته شد. بهترین راه درمانی کمک از روانشناس است. روانشناسان با استفاده از تکنیک های مناسب هر فرد به او کمک خواهند کرد تا بر ترس های خود غلبه کند و در نهایت علائم اضطراب و استرس در فرد کاهش یابد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از آینده مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف دارو به درمان ترس از آینده کمک می کند؟

ترس از آینده معمولا به مصرف دارو نیازی ندارد و به درمان های مبتنی بر گفت و گو به خوبی جواب می دهد. در نتیجه در قدم اول لازم است که به روانشناس مراجعه نمایید اگر میزان اضطراب بسیار شدید باشد و هم زمان مشکلات روان شناختی دیگری نیز حضور داشته باشند که به درمان های دارویی ضرورت می بخشند روانشناس شما را به یک پزشک برای دریافت دارو ارجاع خواهد داد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از آینده | علائم ، نشانه ها و از بین بردن ترس از آینده



:: برچسب‌ها: ترس از آینده | علائم ، نشانه ها و از بین بردن ترس از آینده ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نظریه های روانشناسی در علم روانشناسی بسیار حائز اهمیت هستند. بحث در رابطه با چگونگی توصیف و توضیح ذهن انسان زمانی آغاز شد که روانشناسی جدا از فلسفه و زیست شروع به فعالیت کرد. روانشناسان و افراد گوناگونی بودند که با مطالعه رفتار، هوش، افکار و سازگاری افراد با محیط نظریه ای ابداع کرده اند. امروزه نظریه های این نظریه پردازان به شدت مورد استفاده افراد قرار دارد. امروزه روانشناسان بر اساس هر نظریه در روند درمان خود استفاده می‌کنند. از مهمترین نظریه های روانشناسی می‌توان به روانکاوی، شناختی، گشتالت و … اشاره کرد. در ادامه در رابطه با مهم ترین نظریه های روانشناسی توضیحاتی داده ایم.

منبع: نظریه های روانشناسی | 7 نظریه برتر در روانشناسی

نظریه های روانشناسی

در علم روانشناسی، رویکرد، نظریه و فرضیه‌هایی وجود دارد که بر پیشرفت و علمی‌تر شدن روانشناسی اثرات مثبتی گذاشته است. نظریات روانشناسی بر دانش و درک ما تاثیر گذار بوده اند. در ادامه به مهمترین نظریه های روانشناسی اشاره کرده ایم.

1. نظریه روانکاوی

یکی از مهمترین مکاتب شناخته شده روانشناسی، روانکاوی است. این مکتب توسط زیگموند فروید با تاثیر بر ضمیر ناخودگاه انسان بر رفتار او بنا شد. افرادی مانند آنا فروید، کارل یونگ و اریک اریکسون نیز از متفکران این مکتب بوده اند. فروید باورداشت که مغز انسان از 3 عنصر نهاد، ایگو و سوپر ایگو تشکیل شده است. از نظر فروید تمام پیچیدگی های رفتاری انسان ها از این 3 عنصر بوجود می‌آید.

  • نهاد: نیازهای اساسی و ابتداعی انسان را در بر دارد.
  • ایگو: مسئول برخورد با واقعیت است.
  • سوپر ایگو: ایده آل ها و ارزش هایی که از اطراف آموزش دیده ایم را حفظ خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: روانکاری

2. نظریه زیست شناختی روانشناسی

یکی دیگر از مکتب های روانشناسی، زیست شناختی است. در این نظریه، رفتارهای انسان از عملکردهای زیستی او مشاهده می‌شود. برای مثال: افسردگی از تغییر انتقال دهنده های عصبی بروز پیدا می‌کند. مارشال هال از متفکران مکتب روانشناسی زیست شناختی است. هال بر بر این باور بود که حرکات انسان ناهشیار یا هشیار هستند. این عملکردهای زیستی عبارتند از.

  • ژن ها
  • مغز
  • غدد درون ریز
  • انتقال دهنده های عصبی
  • چگونه متصل بودن سلول های عصبی به یکدیگر
  • چگونه به ارث بردن خصوصیات شخصی افراد
  • اطلاع از اینکه چه رفتارهایی غریزی است؟

3. نظریه اگزیستانسیال

اگزیستانسیال یا فلسفه وجودی، یکی از نظریه های روانشناسی است. روان درمانگران در این رویکرد درمانی خود را در دنیای مراجعین غرق می‌کنند. اروین یالوم، رولو می و جیمز بوگنتال از متفکران این نظریه هستند. این نظریه روانشناسی چندین فرض دارد که عبارتند از.

  • افراد سطوح متفاوتی از آگاهی فردی دارند.
  • سطوح فردی افراد را نمی‌توان نادیده گرفت یا در زمینه انتزاعی قرار داد.
  • درک اینکه یک فرد (کل) بیش از اجزای او است.
  • زندگی افراد دارای هدف، معنا و ارزش است.
  • افراد دارای اراده آزاد هستند.
  • افراد در زندگی خود مشارکت دارند و نقش نظاره گر ندارند.

4. نظریه های رفتارگرایی روانشناسی

سومین نظریه ای که در روانشناسی معرفی خواهیم کرد، نظریه رفتارگرایی است. رفتارگرایی باور دارد که بیشتر رفتارهای ما تحت تاثیر عوامل محیطی است. و تمرکز این نظریه بر مشاهده رفتار افراد گوناگون است. این مکتب یادگیری را اصل مهم تغییر رفتار می‌داند. شرطی سازی کلاسیک و کنشگر نیز تئوری های یادگیری بوده اند. امروزه رفتار گرایی با سبک های مختلف، رفتار درمانی و بیزاری رفتاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکتب از دهه 50 میلادی، توسط متفکران زیر ابداع شد.

  • ایوان پاولف
  • بی اف اسکینر
  • جان بی واتسون

5. نظریه گشتالت گرایی

گشتالت گرایی یکی از معروف ترین نظریه های روانشناسی است. در این مکتب باور بر این است که ما چیز ها را به عنوان یک کل واحد تجربه می‌کنیم. و باور دارد که افراد باید به جای شکست افکار و عادت ها به المان های کوچک، اطراف را به صورت کل تجربه کند. از مهمترین روانشناسان مشهور در مکتب گشتالت گرایی به افراد زیرمی‌توان اشاره کرد.

  • مکس ورتهایمر
  • ولفانگ کوهلر
  • مکس ورتهایمر
  • امانوئل کانت
  • یوهان ولفگانگ فون گوته
  • ارنست ماخ

بیشتر بخوانید: گشتالت درمانی

6. نظریه های روانشناسی | طرحواره درمانی

یکی از رویکردها و نظریه های روانشناسی طرحواره درمانی است. در این روش از ترکیب نظریه های رفتار درمانی شناختی، روانکاوی، نظریه وابستگی و درمان متمرکز بر احساسات خود دارند. استفاده از طرحواره توسط ژان ژاک پیاژه عمومیت پیدا کرد. بر اساس نظریه پیاژه، کودکان یک سری مراحل رشد فردی را می‌گذارنند. او اعتقاد داشت که افراد خود را با محیط وفق خواهند داد، زیرا اطلاعات جدید را از محیط بدست می‌آورند.

طرحواره ها الگوهای ناخوشایندی هستند که به دلیل برطرف نشدن خواسته های دوران کودکی در فرد گسترش پیدا کرده است. این طرحواره ها در طول زندگی بسیار تاثیر گذار هستند و در صورت بی توجهی به روش های مقابله ای، دردشر ساز و دشوار می‌شوند.

روانشناسان بسیاری بر اساس این رویکرد مراجعین خود را درمان می‌کنند. این نظریه درمانی برای اختلالات شخصیتی، مشکلات سلامت روان و درمان هایی که روش های قبلی بی تاثیر بوده است، استفاده می‌شود. بهترین درمان برای اختلالات مرزی شناخته شده است. در این روش درمانی، درمانگر بر روی درک و کشف طرحواره هایی که از دوران کودکی در فرد شکل گرفته است، می‌پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طرحواره درمانی کلیک کنید.

7. نظریه شناخت گرایی

یکی دیگر از نظریه های روانشناسی، شناخت گرایی است. در سال 1967 اصطلاح روانشناسی شناختی توسط اولریک نیسر ابداع شد. منظور از شناخت گرایی از نظر نیسر، مطالعه فرایندهای ادراک، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات است. این روش به مطالعه فرایندهای ذهنی که شامل تفکر، پردازش، یادآوری و یادگیری می‌پردازد. شناخت گرایی در پاسخ به رفتارگرایی ظهور می‌یابد. یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین نظریه های شناخت گرایی، مراحل رشد شناختی ژان پیاژه است.

آشنایی با نظریه پردازان روانشناسی

افرادی با تحصیلات زیست شناختی، روانشناسی، روان پزشکی و پزشکی وجود داشتند که با توجه به تحقیقات و مطالعه رفتار و افکار انسان ها نظریه ای را ابداع می‌کردند. در ادامه با چندتا از این نظریه پردازان آشنا خواهید شد.

1. زیگموند فروید

یکی از معروف‌ترین نظریه پردازان روانشناسی، زیگموند فروید بود. او در خانواده ای مذهبی و یهودی به دنیا آمد. مکانیسم های دفاعی، نظریه شخصیت (نهاد، من، فرامن)، ناخودآگاه، نظریه رشد (مرحله دهانی، مقعدی، آلتی، نهفتگی و نوجوانی)، غریزه مرگ و زندگی و روانکاوی از نظریات فروید است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زیگموند فروید و نظریاتش کلیک کنید.

2. آرون بک

یکی از با نفوذ ترین نظریه پردازان افسردگی که پیشگام درمان شناختی شد، ارون بک بود. او در خانواده ای روس در سال 1921 به دنیا آمد. نظریه شناختی به شخصیت، آگاهی از محیط، ارزیابی، درک و حل مسائل مختلف مرکز دارد. سه گانه شناختی، طرحواره منفی از خود و تحریفات فرایند های تفکر از نظریات آرون بک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ارون بک کلیک کنید.

3. ژان پیاژه

ژان پیاژه، روانشنان سوئیسی، متولد 1896 بود. او 4 مرحله تحول شناختی را بر اساس مشاهده و مطالعه 3 فرزند خود ابداع کرد. طرحواره ها، درون سازی/ برون سازی و 4 مرحله نظریه تحول شناختی از نظریه های ژان پیاژه است. امروزه نظریه تحول شناختی ژان پیاژه به شدت مورد استفاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ژان پیاژه کلیک کنید.

4. اروین دیوید یالوم

اروین دیوید یالوم، متولد 1931، روانپزشک و نویسنده آمریکایی بود. یکی از نظریه پردازان مشهور روانشناسی در رویکرد اگزیستانسیال بود. روانشناسی هستی گرا یا اگزیستانسیال، رویکردی پویا است که بر اضطراب های دنیا بر انسان نظریه داده است. کتاب های روان درمانی اروین یالوم مورد استفاده عموم مردم قرار و روانشناسان قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اروین یالوم کلیک کنید.

کلام آخر

تاریخچه علم روانشناسی از زمان آغاز فلسفه شروع شد. نظریه پردازان مختلفی شروع به گسترش علم روانشناسی کردند و نظریه های زیادی در حوزه های شخصیت، رفتار و افکار انسان ها به وجود آمد. روانشناسان از این نظریه های روانشناسی برای درمان و شناخت افکار و رفتار افراد استفاده می‌کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نظریه های روانشناسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: نظریه های روانشناسی | 7 نظریه برتر در روانشناسی



:: برچسب‌ها: نظریه های روانشناسی | 7 نظریه برتر در روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

صله رحم و سلامت‌روان رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. بزرگ ترین مرتبه صله‌رحم، رسیدگی جانی به بستگان است. صله‌رحم با خویشاوندان و ارتباط با بستگان زمانی خوب است که ضرری به روح و روان شما وارد نکند. کمک جانی، مالی و عاطفی از فواید صله‌رحم است. برای حفظ صله‌رحم با افراد مفید، راهکارهایی (مثل احترام، توجه، مدارا، گذشت از اشتباه دیگران) لازم است که رابطه خود با این افراد را قوی کنید. در ادامه در رابطه با فواید و راهکارهای صله‌رحم توضیح داده شده است. اگر در این زمینه با مساله ای روبرویید، حتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

منبع: صله رحم | فواید و راه های حفظ صله رحم

صله رحم

صله‌رحم به منظور محبت و سلوک با نزدیکان و خویشاوندان است. صله در لغت به منظور احساس و دوستی، و رحم به معنای نزدیکان و خویشاوندان است. صله‌رحم به معنای ارتباط با اطرافیان و بستگان است. احتمالا شنیده اید که صله‌رحم سبب افزایش طول عمر خواهد شد. حقیقت این است، افرادی که رفت و آمدهای مفیدی با اطرافیان دارند، فرزندانی با سلامت روان بالا پرورش خواهند داد. صله‌رحم، دید و بازدید سبب حال خوب، شادی و آرامش خواهد شد. اما برای حفظ و تقویت صله‌رحم، باید اندکی از خودگذشتی کرد.

برای درک بهتر حتما درباره اهمیت خانواده بخوانید.

فواید صله رحم

صله رحم فوایدی دارد که در رفع گرفتاری ها و دشواری ها بسیار کمک کننده است. بسیاری از اندیشمندان و بزرگان ما به حفظ رابطه با خویشاوندان تاکید داشته اند. در ادامه برخی از این فواید را نام برده‌ایم. با خواندن این فواید متوجه این همه تاکید خواهید شد.

1.از لحاظ مالی

یکی از فواید صله رحم، کمک مالی است. اگر در مواردی نیاز به کمک مالی داشتید می‌توانید از بستگان کمک بگیرید. حتی بستگان در مواردی که یکی از افراد نیازمنداست به او کمک خواهند کرد.

2. فواید صله رحم از لحاظ جانی

بزرگ ترین مرحله و فواید صله‌رحم، رسیدگی جانی به خویشاوندان است. زمانی که جان یکی از بستگان در خطر باشد و نیاز به کمک های بهداشتی و سلامتی داشته باشد، خانواده و بستگان به آن کمک خواهند کرد.

3. از لحاظ فکری

کمک فکری برای هدایت و راهنمایی بستگان بسیار حائز اهمیت است. مثلا اگر یکی از بستگان شما برای شروع یک شغل و کاری نیاز به راهنمایی داشته باشد، به او کمک خواهد شد.

4. فواید صله رحم از لحاظ عاطفی

دید و بازدید، تماس، ارسال پیام، سلام و احوال پرسی موجب ایجاد محبت می‌شود. در نهایت احساس دوس داشته شدن در بستگان ایجاد می‌شود. بدست‌آوردن مشابه این احساسات با هر دوستی آسان نیست.

5. ترک اذیت

یکی از فواید صله رحم، ترک اذیت و آزار آنان است. پرهیز از غیبت، زخم زبان، دخالت نکردن و پرهیز از تهمت یکی از فواید صله‌رحم است. اگر کسی نمی‌تواند در زمینه های قبلی به بستگان خود کمک کند، لااقل آنها را در این زمینه آزار ندهد.

7. احساس دوست داشته شدن

صله رحم به افراد و اطرافیان احساس دوست داشته‌شدن می‌دهد. به این منظور که دعوت و بازدید از بستگان به آنها حس مهم‌بودن و مورد توجه بودن می‌دهد. بسیار کسانی که تنهایی زندگی می‌کنند و دوستان و آشنایانی ندارند، از این نعمت محروم هستند.

8. اجتماعی شدن

صله رحم افراد را از منزوی‌شدن و گوشه گیری دور می‌کند. مخصوصا زمانی که کودک و فرزندان کوچکی دارید، صله‌رحم بهترین روش آموزش آداب و معاشرت است. کسانی که از کودکی با بستگان در ارتباط بوده اند. دوران بزرگسالی در برقراری ارتباط بسیار حرفه ای تر و با تجربه تر رفتار خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

9. فواید صله رحم و انتخاب دوست مناسب

صله رحم و ارتباط با بستگان موجب انتخاب دوستان مناسب تری خواهد شد. دوست شدن با فامیل و بستگانی که با آنها بزرگ شده اید و شناخت کافی از آن‌ها و خانواده‌شان دارید؛ بسیار بهتر از دوستی با افراد سمی است. که بدون هیچ شناختی با آنها وارد رابطه دوستی می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب دوست در نوجوانی کلیک کنید.

10. سلامت روان

ارتباط با بستگان و صله رحم به رشد شخصیت افراد کمک خواهد کرد. افرادی که در خانواده ای با ارتباط های مفید به دنیاآمده‌اند، از سلامت روان بالاتری برخوردار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سلامت روان کلیک کنید.

راه های حفظ صله رحم

هر خانواده ای به شکلی خاص روابطشان را تقویت می‌کنند. جدا از تمام تفاوت های فرهنگی شما برای حفظ روابط خانوادگی باید حداقل هایی را رعایت کنید. در ادامه به مهم ترین راهکارهای حفظ و تقویت صله رحم را اشاره کرده ایم.

1. اصل اول، احترام

احترام گذاشتن به بستگان و خویشاوندان یکی از مهم ترین راه های حفظ صله رحم است. برخورد مناسب و درست با اطرافیان حائز اهمیت است. احترام به قوانین، عقاید و افکار بستگان واجب است. زمانی که بی احترامی کنید، بی احترامی هم خواهید دید. برای تقویت و حفظ صله‌رحم به این موضوع بسیار دقت کنید.

2. توجه کافی نمایید

ساده از کنار مشکلات و درخواست های کمک بستگان خود نگذرید. زمانی که نیاز به کمک های حمایتی دارند به آنها توجه کنید و دستشان را بگیرید. توجه کردن به بستگان و نیازهایشان سبب تقویت و حفظ صله رحم می‌شود. در نهایت زمانی که شما نیاز به حمایت داشتید تنها نخواهید ماند.

3. گذشت از اشتباه یکدیگر

زمانی که متوجه اشتباه بستگان خود شده اید، از آن گذر کنید و از خطاهای این افراد بگذرید. کینه به دل گرفتن یا قهر با خویشاوندانی که با آنها در ارتباط هستید. سبب تضغیف و از بین رفتن ارتباطتان خواهد شد. اما اگر از خطاهای یکدیگر گذر کنید، رابطه و صله رحم شما تقویت خواهد شد.

4. مدارا

برخی مواقع صحبت ها، مشکلات و برخی مسائل سبب بروز دلخوری خواهد شد. مدارا کردن و بخشش رفتارهای دیگران علاوه بر اینکه حال دل خودتان را خوب می‌کند و شما را به آرامش می‌رساند. سبب تقویت و حفظ صله رحم خواهد شد.

5. پرهیز از تلافی

زمانی که با بستگان و خویشاوندان خود به اختلاف خورده اید، به دنبال تلافی نباشید. در رابطه با مشکلات صحبت کنید و پس از رفع مشکل، خویشاوندان خود را ببخشید.

حتما درباره نشانه های خانواده سالم بخوانید.

صله رحم با چه افرادی مناسب است؟

صله رحم و ارتباط با همه افراد و آشنایان مفید نیست. گاهی رفت و آمدهای سمی و غیر مفید سبب آسیب به روح و روان شما می‌شود. برخی از آشنایان نیز موجب خدشه دارشدن تربیت فرزندتان می شوند. حتی برخی موجب خیانت، اعتیاد، اختلاف با همسر و مشکلات شدید می شوند. در ادامه به رفت و آمدهای مفید اشاره کرده ایم.

  • پدر بزرگ
  • مادر بزرگ
  • خاله
  • عمو
  • دایی
  • عمه
  • فرزندان خاله، عمو، دایی و عمه
  • ارتباط با آشنایان تحصیل کرده
  • رفت و آمد با افرادی که در رشد روانی فرزندان خلل ایجاد نکنند
  • ارتباط با افرادی که آسیب مالی، جانی، عاطفی و روانی به شما وارد نمی‌کنند
  • ارتباط با افراد غیر سمی و مفید

برای آشنایی با راه های افزایش صمیمیت بین خواهر و برادر کلیک کنید.

کلام آخر

صله رحم بسیار مهم و برای رشد روان انسان حائز اهمیت است. راه های زیادی برای حفظ و تقویت صله‌رحم وجود دارد. اما زمانی که شما از سمت خویشاوندان خود مورد اذیت قرار گرفته و آسیب دیده اید. بهترین روش دریافت مشورت و کمک از روانشناسان است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صله رحم می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی خانواده از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: صله رحم | فواید و راه های حفظ صله رحم



:: برچسب‌ها: صله رحم | فواید و راه های حفظ صله رحم ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از راه های کنترل چشم چرانی آگاهی دارید؟ چشم چرانی یک معضل و ناهنجاری اجتماعی است که مشکلات زیادی را در روابط بین فردی ایجاد می‌کند. نگاه خیره و مستقیمی که از روی لذت باشد، نه تنها فرد مقابل را معذب کرده و به او احساس ناامنی می‌دهد، بلکه بر سلامت روان خود فرد نیز تاثیر منفی می‌گذارد. احساس بدبینی در رابطه زناشویی و نگاه منفی جامعه تنها بخشی از پیامدهای چشم چرانی است. به همین دلیل لازم است که افراد به دنبال راهی برای ترک این عادت ناپسند در خود باشند. در ادامه مطلب به بررسی کامل راه‌های کنترل چشم چرانی می‌پردازیم. همچنین شما می‌توانید برای ترک این عادت و حل مشکلات ناشی از آن از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: کنترل چشم چرانی | جلوگیری از چشم چرانی

راه‌های کنترل چشم چرانی

چشم چرانی متعلق به قشر جوان و یا یگ گروه سنی خاص نیست، بلکه به راحتی می‌تواند بر هر گروه سنی، جنسی، ملیتی و حتی مذهبی تأثیر گذار باشد. کنترل چشم و نگاه کردن ممکن است در اوایل کار کمی مشکل باشد اما برای فرد با اراده آسان می‌شود و پس از مدتی می‌تواند اختیار چشمانش را بدست آورد. برای کنترل و از بین‌بردن این عادت ناپسند، راه‌هایی پیشنهادمی‌شود که به شرح زیر هستند.

1. خویشتن‌داری

هرفردی باید توجه داشته باشد که تأثیرپذیری از محرک‌ها وتسلیم شدن در برابر غرایز وتمایلات جنسی، با عزت وکرامت انسانی سازگار نیست. برعکس خویشتنداری از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حکایت دارد. در واقع شخصی که به امیال و شهوات انحرافی توجهی ندارد، شخصیت خود را با کارهایی همچون چشم چرانی تنزل نمی‌دهد. فرد اگر عملأ در برابر شهوات مقاومت کند، حتمأ پیروز می‌شود.

2. کنترل چشم چرانی | توجه به خداوند

توجه به خداوند و درک آگاه بودن خدا از رفتارهای بشر، حیا و ترسی در فرد پدید می‌آورد که می‌تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. یاد کردن خدا از راه‌های کنترل و پیشگیری چشم چرانی و امیال شهوانی است. اگر فرد مدام خود را در محضر خداوند ببیند، حیامی‌کند و سراغ نابهنجاری‌های چشمی‌ نمی‌رود و به راحتی خود را آلوده گناه نمی‌کند. شما می‌توانید با انجام ورزش‌ها و تکنیک‌هایی همچون مدیتیشن یوگا ارتباط خود را با خداوند تقویت کنید.

3. آگاهی از آسیب‌های چشم چرانی

نگاه‌هایی که طولانی می‌شوند، خطرناک هستند. این بدان معناست که چشم قوی‌ترین ابزار حسی است. در واقع قدرت تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را نیز دریافت می‌کند. این دل است که بعد از نگاه کردن شروع به کار می‌کند. یعنی آنچه را چشم‌دیده، دل طلب می‌کند. چون امکان‌رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی‌شود، افسردگی و رنجوری را برای فرد به دنبال دارد. در واقع چشم چرانی باعث اضطراب، نگرانی، هرج ومرج و ناامنی در جامعه می‌شود. از سوی دیگر عادت چشم چرانی در زندگی زناشویی نیز پیامدهای جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد. به این صورت که با عادت یکی از زوجین به چشم چرانی، اعتماد میان زن و شوهر از بین می‌رود و به تدریج بدبینی و سردی در رابطه ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

4. برنامه ریزی و تعیین هدف

یکی از راه‌های کنترل چشم چرانی تعیین هدف و برنامه ریزی درست در ذهن است. این هدف‌ها باید معقول و قابل دسترسی باشند. باید برای تمام کارها وفعالیت‌های شبانه روزی خود برنامه‌ای منظم داشته باشید. برنامه‌ای که براساس شناخت از هدف و توانایی‌ها باشد و از این برنامه تخلف نکنید. باید طبق این برنامه عمل کنید و بدانید که هیچ کاری بدون سختی و مشکل نیست. با تلاش می‌توانید افکار خود را به مسیر درست هدایت کرده و کم کم عادت چشم چرانی را کاهش دهید.

5. تقویت اراده در برابر چشم چرانی

داشتن اراده قوی و استوار و تلاش بسیار، رمز پیروزی تمام انسان‌های بزرگ است. انسان توانمندی‌های بسیاری دارد و فقط کافیست به خود ایمان داشته باشد تا بتواند با تکیه بر آن به اراده‌ای محکم برسد. استفاده از راهکارهای تقویت اراده می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. از طرفی باید موانع اراده قوی و رسیدن به هدف برطرف شود. حتما مقاله مدیریت بازخوردهای منفی را هم بخوانید.

6. کنترل چشم چرانی | امید به ترک چشم چرانی

یکی از راه‌های ترک عادت چشم چرانی، بالا بردن روحیه، داشتن امید و تلقین مثبت است. اصلا گمان نکنید که ناپاک شده‌اید و تا پایان عمر گرفتار این این عادت زشت هستید. اگر بخواهید می‌توانید کنترل چشم خود را به دست بگیرید. فقط کافیست خوش بین باشید و روحیه و اراده خود را افزایش دهید. برای این کار می‌توانید هر روز جملات انگیزشی مانند “هیچ چیز نمی‌تواند اراده ام را متزلزل کند و من حتمأ موفق می‌شوم” را با خود تکرار کنید.

7. کمک گرفتن از روانشناس

فراموش نکنید که کمک گرفتن از یک فرد متخصص همواره مسیری راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کند. عادت چشم چرانی می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی شخصی و اجتماعی شما به وجود بیاورد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که از یک روانشناس کمک بگیرید تا علاوه بر ترک این عادت، در حل مشکلات ناشی از آن نیز به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل چشم چرانی می‌توانید در هر زمان از روز برای روان درمانی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کنترل چشم چرانی | جلوگیری از چشم چرانی



:: برچسب‌ها: کنترل چشم چرانی | جلوگیری از چشم چرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

باج گیری عاطفی به وضعیتی گفته می‌شود که طی آن اشخاص از احساسات دیگران به عنوان وسیله‌ای برای سوء استفاده و کنترل استفاده می‌کنند. تحت تاثیر قرار دادن دیگران از نظر عاطفی و مطرح کردن درخواست‌های غیرمعقول در شرایطی که فرد مقابل از نظر هیجانی در وضعیت باثباتی قرار ندارد، همگی نمونه‌هایی از باج گیری عاطفی محسوب می‌شوند. اگر در رابطه خود دائم نگران آسیب‌های احتمالی به طرف مقابل هستید و یا دائم در شرایطی قرار می‌گیرید که مجبورید منافع خودتان را نادیده بگیرید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

منبع: باج گیری عاطفی | روش های گروکشی عاطفی یا مهرطلبی باج گیران عاطفی

باج گیری عاطفی چیست؟

باج گیری عاطفی نوعی سوء استفاده محسسوب می شود که طی آن فرد تلاش می کند از احساسات دیگران در جهت کنترل رفتار و متقاعد کردن آن ها استفاده کند. این اصطلاح اولین بار توسط نویسنده و درمانگری به نام سوزان فوروارد در سال 1997 مطرح شد. او بر این باور بود که باج گیری عاطفی زمانی اتفاق می افتد که افراد از احساس گناه، ترس و تعهد دیگران استفاده می کنند تا آن ها را تحت تاثیر قرار دهند و به این ترتیب از آن ها سوء استفاده نمایند.

باج گیری عاطفی توسط هر فردی که می‌تواند احساسات زیر را در ما زنده کند، ممکن است که انجام شود.

  • بچه های مردم رو ببین از خودت خجالت بکش!
  • اگه باهاش ازدواج کنی از خانواده طرد میشی!
  • بدون حمایت من به هیچ موقعیتی نمی‌رسی!
  • بخاطر تو این زندگیو تحمل کردم، این پاداش منه؟!
  • تو که وضعیت مالیت خوبه، ببین من چه بدبختم یه کمکی بکن!
  • اگه می‌خوای با من دوست بمونی باید فلان کارو انجام بدی!
  • یا من یا خانواده ات، پس یکیو انتخاب کن!
  • من درستت کردم، قبل از آشنایی با من کی بودی مگه؟!

 

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

انواع باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی نیز مانند باج گیری های معمولی، انواع متفاوتی دارد که عبارتند از.

تقاضا: به صورت مستقیم بیان می‌شود. برای مثل: از نظر من دیگه لازم نیست با فلانی رفت و آمد کنی!

فشار: برای برآورده کردن خواسته های خود شما را تحت فشار قرار می‌دهند.

تکرار: اگر یکبار به گفته او عمل کنید، یاد می‌گیرند که بارها و بارها از این روش استفاده کنند.

مقاومت: اگر کاری که آنها می‌خواهند، انجام نشود مقاومت خواهند کرد.

تهدید: تهدید های مستقیم و غیر مستقیم. برای مثال: اگه امروز رفتی فلان جا دیگه منو نمیبینی!

رعایت: برای جلوگیری از تهدید، تسلیم باج گیران عاطفی می‌شوید.

مراحل باج گیری عاطفی که شما را آچمز می کند

بر اساس نظر دکتر سوزان فوروارد باج گیران عاطفی طی 6 مرحله از شما اخاذی می‌کنند که شامل موارد زیر است:

1- درخواست

باج گیری عاطفی کار خود را با مطرح کردن یک درخواست آغاز می‌کنند. اما روشی که این کار را انجام می‌دهند با دیگران متفاوت است. برای مثال ممکن است بخواهند روابط شما را کنترل کنند و نگذارند با برخی از دوستان‌تان معاشرت کنید. آن‌ها معمولا درخواست خود را به این صورت مطرح می‌کنند “فکر می‌کنم نباید وقت خود را با فلان شخص بگذرانی”.

همچنین ممکن است هنگامی که دوستان شما را می‌بینند شروع به گوشه و کنایه زدن کنند. و زمانی که از آن‌ها صریحا می پرسید که چه مشکلی وجود دارد می‌گویند برای تو خوب نیست که در کنار این شخص باشی! در واقع آن‌ها به جای مطرح کردن یک استدلال درخواست خود را به شکلی ظریف به شما قالب کرده و همه چیز را به خودتان برمی‌گردانند.

2- مقاومت در برابر باج گیران عاطفی

اگر شما نخواهید کار مورد نظر آن‌ها را انجام دهید، باج گیری عاطفی معمولا در ظاهر سریعا عقب نشینی می‌کنند. اما نشانه‌های ظریفی وجود دارد که به ما می‌گوید آن ها حتی مخالفت‌های صریح را نیز قبول نمی‌کنند و به تلاش خود برای قانع سازی ادامه می‌دهند.

در این شرایط باید بتوانید مقاومت بیشتری از خود به خرج دهید. از جمله رفتارهایی که نشان از این رفتار آن‌هاست می‌توان به خودداری از گفتگو، تمایل به سکوت و گفتن جملاتی نظیر “فراموشش کن” اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : رابطه ناسالم

2- فشار آوردن

در یک رابطه سالم وقتی دوست‌تان مقاومت شما را در برابر درخواست خود می‌بیند. آن را کنار گذاشته یا سعی می‌کند راه حلی منطقی برای کنار آمدن با آن پیدا کند. اما باج گیری عاطفی به شیوه متفاوتی پاسخ می‌دهند. آن‌ها اغلب به شیوه‌های مختلفی شما را تحت فشار قرار می‌دهند تا در نهایت درخواست آن‌ها را برآورده کنید. از جمله رایج‌ترین روش‌هایی که باجگیران عاطفی از آن استفاده می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تکرار درخواست خود و خوب جلوه دادن آن (مثلا می‌گوید من فقط به فکر آینده‌ات هستم و به خاطر خودت این حرف را می‌زنم)
  • انتقاد کردن یا تحقیر کردن
  • برانگیختن احساسات با گفتن جملاتی نظیر اینکه “اگر دوستم داشتی حتما این کار را انجام می دادی!”

3- تهدید کردن

فردی که از باج گیری عاطفی در روابط خود استفاده می‌کند زمانی که می‌بیند فشار آوردن جواب نمی‌دهد. از تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم کمک می‌گیرد. مثلا در تهدید مستقیم ممکن است به همسر خود بگوید: “اگر با دوستانت بیرون بروی وقتی برگردی دیگر مرا نمی‌بینی!” در تهدید غیرمستقیم می‌گوید: “اگر زمانی که به تو احتیاج دارم نیاز مرا برآورده نکنی، یک روز همین بلا بر سر خودت می‌آید!”

در نظر داشته باشید که تهدیدها ممکن است در قالب مثبت و به صورت یک وعده ارائه شوند. برای مثال می‌گوید اگر با دوستانت بیرون نروی، من شب بهتری را برای تو می‌سازم. مهم این است که هدف همه این رفتارها متقاعدسازی شما نه از راه منطق بلکه از طریق تحریک احساسات است.

4- تسلیم شدن

پس از مواجه شدن با فشار و تهدید بسیاری از افراد تن به تسلیم می‌دهند. تا بتوانند اندکی از فشارها و تنش‌های موجود را کم کنند. پس از تسلیم از آنجایی که فرد مقابل به آنچه می‌خواسته رسیده. همه آشفتگی‌ها به ناگهان جای خود را به آرامش می‌دهد. باج گیری عاطفی زمانی که به خواسته‌شان جامه عمل می‌پوشانند مهربان‌تر به نظر می‌رسند و ممکن است برای لحظاتی هرچند کوتاه با محبت‌تر رفتار کنند.

5- تکرار باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی زمانی تکرار می‌شود که سرانجام تسلیم خواهید شد، باجگیر دقیقاً می‌داند که چگونه در آینده موقعیت‌های مشابهی را برای شما ایجاد کند. باج گیرندگان عاطفی حتی ممکن است یاد بگیرند که نوع خاصی از تهدید کار را سریع‌تر پیش می‌برد. در نتیجه، این الگو احتمالاً ادامه خواهد یافت و در آینده نیز به دفعات تکرار خواهد شد.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

 

نحوه مقابله با باج گیری عاطفی

در نظر داشتن برخی توصیه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شیوه موثری با باج گیری عاطفی مقابله کرده. و کمتر مورد سوء استفاده افرادی قرار بگیرید. که از این روش برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند.

1- اول از همه تشخیص دهید که چه چیزی باج گیری عاطفی نیست

در هر رابطه‌ای افراد یکسری نیازها دارند که آن را با فرد مقابل خود مطرح می‌کنند. در این شرایط ممکن است شما به دلیل ترس‌های خودتان فکر کنید اگر با این نیازها مخالفت کنید از جانب باجگیر عاطفی طرد می‌شوید و در نتیجه در وضعیت باج‌گیری عاطفی گرفتار شده‌اید.

این در حالی است که پیش از هرچیز باید مهارت جرات ورزی و نه گفتن قاطع را بیاموزید. اگر با وجود ابراز این مهارت‌ها تلاش کرد با فشار آوردن و تهدید نظر شما را تغییر دهد. آن وقت می‌توانید موضوع باج گیری عاطفی را مطرح نمایید.

2- با آرامش و طمانینه رفتار کنید

افرادی که دست به باج گیری عاطفی می‌زنند با تحریک احساسات، شما را وادار به ارائه یک پاسخ فوری می‌کنند. در این شرایط لازم است آرام بمانید، سکوت کنید و اعلام نمایید که به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری یا بیان نظر خود نیاز دارید.

3- از گفتگو کمک بگیرید | باج گیری عاطفی

پس از اینکه کمی زمان برای خودتان خریدید یک گفتگوی موثر را ترتیب دهید. در نظر داشته باشید که بسیاری از باجگیران عاطفی دقیقاً می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند. آنها می‌خواهند نیازهایشان برآورده شود و برایشان مهم نیست که این چه هزینه‌ای برای شما دارد. برخی دیگر از آن‌ها به سادگی رفتار خود را نوعی استراتژی می‌دانند که به اهدافشان کمک می‌کند و متوجه نمی‌شوند که این رفتار چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد. در اینجا، یک مکالمه می‌تواند به افزایش آگاهی آن‌ها کمک کند.

مایرز پیشنهاد می‌کند: “بیان کنید که کلمات یا رفتارهای آنها چه احساساتی را در شما برمی انگیزاند. در همین راستا به آن‌ها فرصتی بدهید تا این رفتارها را تغییر دهند.”

4- نقطه ضعف های خود را بشناسید

باج گیران عاطفی به خوبی می‌دانند دست روی چه موضوعی بگذارند تا شما را حسابی برانگیزانند. در این شرایط اگر شما پیشاپیش نقاط ضعف خود را بشناسید و روی آن‌ها کار کنید. می‌توانید قدرت را از آن‌ها پس گرفته و کمتر تحت تاثیر عواطف‌تان عمل کنید. برای رسیدن به خودآگاهی بیشتر در این زمینه مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

کلام آخر

باج گیری عاطفی برای همه افراد اتفاق افتاده است. اگر به هر دلیل از هر نوع باج گیری برای شما استفاده شد، بهتر است برای رهایی از این موقعیت از روانشناسان کمک بگیرید. روابط امروزی با باج گیری های عاطفی پیش می‌رود که طرف مقابل را به شدت آزار می‌دهد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

اگر در مورد تشخیص نوع رابطه‌تان دچار شک و تردید هستید، حتما از مشاوره رابطه دختر و پسر استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه باج گیری عاطفی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

آیا ممکن است در طی فرایند باج گیری عاطفی فرد به خود آسیب برساند؟

بله، برخی افراد برای اینکه دیگران را تحت تاثیر قرار دهند اقداماتی نظیر خودزنی نیز انجام می دهند. در این شرایط برای کنترل بهتر اوضاع لازم است از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: باج گیری عاطفی | روش های گروکشی عاطفی یا مهرطلبی باج گیران عاطفی



:: برچسب‌ها: باج گیری عاطفی | روش های گروکشی عاطفی یا مهرطلبی باج گیران عاطفی ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هورمون استروژن چه تاثیری در بدن دارد؟ هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط مایعات بدن مانند خون جابه‌جا می‌شوند. هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که در کنترل و هماهنگی عملکردهای بدن نقش مهمی دارند. استروژن یکی از انواع مختلف هورمون‌ها است و مقدار آن در بدن زن بسیار بیشتر از مردان است. استروژن یکی از هورمون‌های جنسی زنانه است که منجر به رشد سیستم تناسلی، تکمیل چرخه قاعدگی، رشد سینه‌ها و بروز دیگر صفات ثانویه جنسی در زنان می‌شود. در صورت بروز مشکل حتما از خدمات مشاوره جنسی استفاده نمایید.

منبع: هورمون استروژن | کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان

انواع هورمون استروژن در بدن کدام‌اند؟

استرون، استرادیول و استریول سه نوع مختلف از هورمون استروژن هستند. بافت چربی، تخمدان‌ها و غدد فوق کلیه مسئول تولید استروژن در بدن زنان هستند. هم‌چنین این هورمون در مردان در بیضه‌‌های آنان تولید می‌شود. برای آشنایی با بدن زنان کلیک کنید..

استرون

بافت چربی و ماهیچه‌ها نسبت به تخمدان‌ها مقدار بیشتری استرون تولید می‌کنند. استرون نوع ضعیف‌تری از استروژن است که مانند سایر انواع استروژن در سنین باروری تولید می‌شود. میزان استرون در بدن پس از یائسگی بیشتر می‌شود. بعد از یائسگی، تخمدان‌ها هورمون تولید نمی‌کنند، اما تولید استرون همچنان در بافت چربی ادامه دارد. در صورت لزوم استرون می‌تواند به استرادیول تبدیل شود.

استرادیول

فراوان‌ترین و اصلی‌ترین نوع استروژن در بدن استردیول است که بدن آن را در سنین باروری تولید می‌کند. منظور از سن باروری از اولین قاعدگی تا یائسگی است که استرادیول بیشتری در خون خانم وجود دارد. تخمدان‌ها بیشترین مقدار استرادیول را تولید می‌کنند. البته میزان استرادیول بدن در طول سیکل قاعدگی متفاوت است. از میان انواع مختلف استروژن، استرادیول در آزمایش هورمون‌های زنانه و آزمایش ناباروری زنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استریول

استریول یا هورمون بارداری نوعی استروژن است که در زمان‌های غیر بارداری به مقدار بسیار کمی در بدن وجود دارد. با وجود اینکه میزان همه انواع استروژن در دوران بارداری افزایش می‌یابد، اما استریول بیشترین میزان افزایش در بدن را دارد. استریول در رشد رحم و آماده کردن بدن برای زایمان نقش دارد.

کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان چیست؟

نقش هورمون استروژن بر عملکردهای سیستم‌ها و اندام‌های مختلفی شناخته شده است. استروژن علاوه بر سیستم باروری و تولید مثل، بر بخش‌های دیگری از بدن که به باروری مرتبط نیستند نیز موثر است.

تخمدان

این هورمون در تخمدان به رشد فولیکول‌ها و تخمک‌گذاری کمک می‌کند. تخمدان‌ها در طول سیکل قاعدگی به تولید هورمون استروژن می‌پردازند. سطح استروژن در اواسط این سیکل به طور ناگهانی افزایش یافته و به دنبال این افزایش، تخمک‌گذاری انجام می‌شود. مقدار استروژن پس از تخمک‌گذاری کاهش می‌یابد.

تاثیر هورمون استروژن در لوله‌های رحمی

رشد و افزایش ضخامت لوله‌های رحمی تحت تاثیر هورمو‌ استروژن قرار دارد. هم‌چنین استروژن در لوله‌های رحمی با ایجاد انقباض در آن‌ها باعث می‌شود تخمک و اسپرم در مسیر رسیدن به یکدیگر به درستی منتقل شوند.

رحم

حفظ و تقویت عملکرد غشای مخاطی پوشاننده‌ی رحم، افزایش ضخامت آندومتر، رشد ماهیچه‌های رحمی از جمله اثرات هورمون استروژن در رحم است. هم‌چنین‌استروژن در دوران بارداری موجب ایجاد انقباض‌های رحمی شده و به خروج جفت و جنین از رحم کمک می‌کند.

نقش هورمون استروژن در واژن

افزایش ضخامت دیواره واژن، جلوگیری از رشد باکتری‌های ایجادکننده عفونت، لغزندگی واژن و کمک به رابطه جنسی راحت‌تر چند نمونه از تاثیرات هورمون استروژن بر واژن است.

پستان‌ها و غدد شیری

رشد پستان‌ها و تجمع رنگدانه در نوک آن‌ها در دوران بلوغ یکی از عملکردهای هورمون استروژن در بدن محسوب می‌شود. هم‌چنین توقف تولید شیر پس از اینکه فرزند خود را از شیر گرفتید نیز به عهده هورمون استروژن است.

قلب و عروق

پیشگیری از بیماری‌های قلبی در سنین قبل از یائسگی یکی از وظایف هورمون‌استروژن در بدن محسوب می‌گردد. هم‌چنین هورمون استروژن به کنترل سطح کلسترول و سلامت عروق و رگ‌های خونی کمک می‌نماید.

استخوان

استروژن مانع تحلیل رفتن استخوان می‌شود. اما پس از یائسگی که مقدار هورمون استروژن در بدن کاهش می‌یابد، روند تحلیل استخوان نیز افزایش یافته و زنان در معرض پوکی استخوان و شکستگی لگن قرار می‌گیرند‌.

خلق و خو

تولید سروتونین تحت تاثیر هورمون استروژن قرار دارد. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در بهبود وضعیت خلقی فرد موثر است. کاهش مقدار سروتونین یکی از عوامل به وجود آورنده‌ی افسردگی پس از زایمان و افسردگی در دوران یائسگی است.

سایر عملکردهای استروژن

ایجاد تفاوت در ساختمان بدنی زنان و مردان از نقش‌ها و عملکردهای هورمون استروژن در بدن به شمار می‌رود. به عنوان مثال استروژن موجب نرم‌تر شدن موی زنان، لگن پهن‌تر و شانه‌های باریک‌تر در زنان، افزایش تجمع چربی در اطراف باسن، کمر و ران زنان، نازک کردن تارهای صوتی و ایجاد صدای زیرتر برای زنان می‌شود.

به عنوان همسر حتما مقاله شناخت بدن همسر بخوانید.

علائم کاهش هورمون استروژن

معمولا زنان در سنین یائسگی با علائم کاهش استروژن روبرو می‌شوند. این علائم عبارتند از:

_ گر گرفتگی

_ تغییرات خلقی

_ کاهش میل جنسی

_ پایین بودن احتمال باروری

_ مشکلات خواب

_ تغییر سطح کلسترول

_ خشکی واژن و مقاربت دردناک

روش‌های درمانی پایین بودن سطح استروژن شامل جایگزینی هورمون از طریق استفاده از اشکال مصنوعی استروژن یا پروژسترون است که معمولا به شکل قرص، تزریقی، ژل پوستی، کرم یا حلقه واژینال، اسپری بینی در دسترس هستند. هم‌چنین استفاده از روش‌های دارویی نظیر داروهای ضد افسردگی و مسکن‌های درد عصبی برای از بین بردن علائمی مانند گرگرفتگی توصیه می‌شود.

علائم بالا بودن هورمون استروژن

  • خونریزی خفیف تا شدید قاعدگی
  • افزایش شدت علائم PMS ( سندروم پیش از قاعدگی )
  • احساس ضعف و خستگی بیش از حد
  • کاهش میل جنسی
  • توده‌های غیر سرطانی در سینه
  • افزایش تجمع چربی در ران، کمر و باسن
  • اضطراب و افسردگی
  • ریزش مو
  • مشکلات خواب

استفاده از داروهای مهارکننده آروماتاز مانند آروماسین، آناستروزول و لتروزول می‌تواند تا حدودی مانع ترشح استروژن و درمان فرد گردد. اصلاح سبک زندگی مانند حفظ وزن متعادل، تمرینات آرام‌سازی جهت کاهش استرس، رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف الکل و … از دیگر روش‌های درمانی موثر برای این مشکل به شمار می‌روند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل‌جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هورمون استروژن | کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان



:: برچسب‌ها: هورمون استروژن | کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا یکی از اختلالات روانی است که بیشتر از همه در سنین نوجوانی خود را نشان می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً به‌طور مرتب موهای سر، ابرو، ریش یا هر بخش دیگری از بدن خود را می‌کنند و این باعث می‌شود تا آن‌ها در برقراری روابط اجتماعی با دیگران دچار مشکلاتی باشند. وسواس موکنی نه‌تنها به‌خودی‌خود درمان نمی‌شود. بلکه ادامه آن باعث بروز مشکلات دیگری ازجمله افسردگی یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس باشد. به همین خاطر درصورتی‌که شما یا هریک از اطرافیان‌تان درگیر این بیماری شده. بهتر است برای درمان آن از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره وسواس فکری کلیک کنید.

منبع: وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

علائم و نشانه های وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

وسواس مو کنی یا تریکوتیلومانیا بیماری است که خود را به‌صورت میلی ناگهانی و شدید به کندن موهای بدن نشان می‌دهد. بیماران مبتلا به این اختلال معمولاً هنگامی‌که موهای خود را می‌کنند، احساس لذت و آرامش می‌کنند اما اندکی پس‌ازآن دچار ناراحتی و احساسات منفی می‌شوند. کندن موها باعث می‌شود آن‌ها در درجه اول نگران زیبایی ظاهری خود شوند. و از اینکه شاید مشکل روانی جدی برای آن‌ها پیش آمده باشد نیز بسیار نگران می‌شوند. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

بعضی از افراد مبتلا به وسواس موکنی این کار را عمداً انجام می‌دهند. آن‌ها شاید احساس کنند موهایشان زشت و نامرتب شده. یا حتی برای تخلیه هیجانات درونی این کار را انجام دهند. اما گروهی دیگر به‌صورت ناخودآگاه شروع به کندن موها می‌کنند و تنها زمانی که دسته‌ای از موها را می‌کنند متوجه کاری که کرده‌اند می‌شوند. مهم‌ترین نشانه‌ها برای ابتلا به این بیماری عبارتند از:

  • میل غیرقابل‌کنترل برای کندن موی سر، ابرو، مژه یا هر قسمت دیگری از بدن که باعث از دست دادن مقدار زیادی از موها می‌شود.
  • تلاش مداوم برای متوقف کردن این حرکت که غالباً نتیجه‌ای در بر نداشته است.
  • کندن موها مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کرده است
  • کندن موها نباید تحت تأثیر بیماری جسمانی و یا مصرف مواد مخدر ایجاد شده باشد.

بیشتر بخوانید : علائم وسواس فکری

عوارض و پیامدهای وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

تغییرات ظاهری فرد اولین و آشکارترین مشکلی است که وسواس موکنی به وجود می‌آورد. افراد درگیر با این بیماری معمولاً بخش‌های کاملاً خالی را در موی سر، ابرو، ریش یا هر قسمت دیگر از بدن دارند. همین موضوع تا حد زیادی اعتمادبه‌نفس فرد برای حضور در اجتماع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و به دنبال این مسئله میل به تنهایی و انزوا گزینی و همین‌طور افسردگی پیش خواهد آمد.

وسواس موکنی باعث ایجاد احساس شرم و خجالت می‌شود. آن‌ها احساس می‌کنند دچار مشکل روانی جدی شده‌اند و سعی می‌کنند تا جای ممکن این موضوع را از دیگران پنهان کنند. به همین خاطر درگیری با اضطراب و از دست دادن سلامت روان یکی دیگر از مشکلاتی است که این بیماران تجربه می‌کنند. در کنار تمامی مشکلاتی که از آن‌ها صحبت کردیم وسواس موکنی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود و بدون کمک از روان‌درمانی متوقف شود و به همین خاطر لازم است درصورتی‌که نشانه‌های این اختلال را در خود یا هر یک از اطرافیان مشاهده می‌کنید هرچه سریع‌تر و پیش از شدت گرفتن پیامدهای منفی برای درمان اقدام کنید.

دلایل و علت وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

ژنتیک

برخی تحقیقات نشان می‌دهد احتمال بروز وسواس موکنی در افرادی که سابقه این بیماری را در خانواده یا اقوام نزدیک داشته‌اند بیش از دیگران است. به همین خاطر می‌توان فرض کرد که بخشی از این اختلال به عوامل ژنتیکی ربط دارد. اما ژن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند باعث بروز بیماری باشند و برخی شرایط نامساعد محیطی نیز در این موضوع نقش دارند.

تربیت نامناسب

یکی از دلایلی که باعث بروز وسواس موکنی می‌شود این است که فرد حجم بالایی از اضطراب را تجربه می‌کند؛ اما نمی‌تواند از شیوه‌های مناسبی مثل صحبت کردن با دیگران یا حل مسئله برای کاهش آن کمک بگیرد. خانواده‌هایی که به فرزندان خود اجازه تصمیم‌گیری مستقل را نمی‌دهند و یا والدینی که خود نیز به حد کافی استقلال ندارند ازجمله عواملی است که می‌تواند باعث بروز این بیماری باشد.

اضطراب و وسواس موکنی

دلیل اصلی که باعث کندن موها می‌شود اضطرابی است که فرد تجربه می‌کند. هنگامی‌که اضطراب در ذهن شما شدت می‌گیرد اما راهکاری برای تخلیه آن پیدا نمی‌کنید این اضطراب خود را به‌صورت میل بیمارگونه به کندن موها نشان می‌دهد.

اختلالات روحی

در برخی از مواقع وسواس موکنی همراه با بیماری‌های دیگری به‌ویژه وسواس‌های فکری و عملی و یا افسردگی و اضطراب ایجاد می‌شود. هنگامی‌که کندن موها در کنار این بیماری‌ها آشکار می‌شود به این معناست که فرد رنج شدیدتری را تجربه می‌کند و نیاز به دریافت کمک دارد. برای آشنایی با سایر انواع بیماری وسواس فکری عملی کلیک کنید.

درمان وسواس موکنی | آیا می توان کندن موی سر را کنار گذاشت ؟

همان‌طور که گفته شد وسواس موکنی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود درمان شود. و به میزانی که فاصله میان شروع اختلال تا زمان درمان بیشتر باشد، فرایند درمان برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا خواهد کرد. هنگامی‌که روانشناس از طریق مصاحبه بالینی و بررسی نشانه‌ها به این نتیجه می‌رسد. که فرد دچار اختلال وسواس موکنی شده با توجه به شدت بیماری و شرایط وی ممکن است از یک یا چند مورد از درمان‌های زیر استفاده کند. برای شروع درمان وسواس کلیک کنید.

پیدا کردن محرک‌ها

یکی از درمان‌های بسیار کاربردی برای وسواس موکنی پیدا کردن محرک است. از فرد می‌خواهند برای مدتی در حدود یک هفته تا ده روز رفتارهای خود را زیر نظر بگیرد و هر بار که درگیر کندن موها می‌شود به این سؤالات پاسخ دهد:

  • کندن موها در چه زمان یا شرایطی اتفاق افتاد؟
  • دقیقاً پیش از کندن موها چه اتفاقاتی افتاده بود؟
  • پیش از کندن موها یا در حین این کار چه افکار یا احساساتی داشتم؟
  • پس از کندن موها چه اتفاقی افتاد؟

پاسخ به این سؤالات باعث توجه نکاتی می‌شود، که شاید در ابتدا از آن‌ها غافل بوده‌اید. برای مثال ممکن است متوجه شوید هر زمان درگیر افکار منفی می‌شوید یا زمان‌هایی که بیکار هستید، این رفتار بیشتر به سراغ‌تان می‌آید. پس‌ازاینکه این شرایط مشخص شد درمانگر به شما کمک می‌کند تا احتمال قرار در چنین موقعیت‌هایی را کاهش دهید. و یا رفتارهای دیگری را جایگزین کندن موی سر کنید.

تلاش برای کنترل عواطف و هیجانات

با توجه به اینکه اضطراب اصلی‌ترین دلیل برای بروز وسواس موکنی است. یکی از اقدامات درمانی مهم این است که راه‌هایی برای کنترل هیجانات و حفظ آرامش به فرد آموزش داده شود. این راهکارها می‌تواند با توجه به شرایط هر فرد متفاوت باشد. برای مثال برخی افراد نیاز دارند تا جملات تأکیدی را روی کاغذ نوشته و هنگامی‌که دچار اضطراب می‌شوند آن‌ها را با خود یادآوری کنند و یا برخی افراد ممکن است از تکنیک‌های تنفس یا آرام‌سازی بیشتر نتیجه بگیرند.

آموزش حل مسئله

ناتوانی در حل کردن مشکلات ازجمله دلایل درمان وسواس موکنی است. که می‌تواند باعث بروز اضطراب و احساس درماندگی در فرد باشد. به همین خاطر بخشی از درمان به بیمار کمک می‌کند تا راهکارهایی سازنده و مناسب برای حل کردن مشکلات پیدا کند. این کار باعث می‌شود تا اضطراب در فرد دچار چنان شدتی نشود که وی را به سمت کندن موها یا هر رفتار نامطلوب دیگری بکشاند.

خانواده‌درمانی

دریافت حمایت از سوی اعضای خانواده و اطرافیان یکی از عوامل مؤثر در درمان وسواس موکنی است. به همین خاطر مشاورین جلساتی را نیز با اطرافیان فرد ترتیب می‌دهند و سعی می‌کنند تا اطلاعات اعضای خانواده را نسبت به این اختلال و نکاتی که می‌بایست در رفتارهایشان با بیمار موردتوجه قرار دهند افزایش دهند.

دارودرمانی

اگر شدت اضطراب به حدی زیاد باشد که بیمار توانایی کنترل آن را نداشته باشد و یا هنگامی‌که وسواس موکنی به میزانی شدت پیدا کرده که نمی‌توان تنها با روان‌درمانی جلوی آن را گرفت متخصصین از داروهای ضد اضطراب نیز در کنار روان‌درمانی استفاده می‌کنند. اگرچه داروها باعث درمان فرد نمی‌شوند اما در کاهش اضطراب و افزایش انگیزه برای ادامه جلسات روان‌درمانی تأثیر دارند.

حمایت احساسی

اگر از اختلال وسواس موکنی رنج می‌برید، مانند این است که دچار احساس درد یا احساس گناه می‌کنید. کنار آمدن با این احساسات و کمک از افرادی که به شما انرژی و انگیزه برای درمان می‌دهند، حائز اهمیت است.

روش دیگر درمان اختلال وسواس مو کنی

طبق نظریه دکتر پنزل، با 25 سال بررسی برای درمان اختلال وسواس موکنی 4 روش در نظر گرفت که عبارتند از:

1. آموزش آگاهی

به منظور جمع آوری دقیق در رابطه با این اختلال است که چه چیزهایی سبب ایجاد این رفتار شده است.

2. آموزش حفظ آرامش

آموزش مدیتیشن و مهارت آرام کردن خود در زمان تنش و تمرکز

3. آموزش تنفس

آموزش تنفس عمیق از طریق دیافراگم برای افزایش تمرکز و آرامش

4. آموزش پاسخگویی

آموزش سفت کردن عضلات ساعد و دست ها به طوری که نتوان موها را کند.

کلام آخر

اختلال مو کندن یا وسواس موکنی اگر در دوران کودکی رخ دهد، به تدریج از بین خواهد رفت. اما اگر تا بزرگسالی ادامه داشته باشد نیاز به درمان جدی دارد. دارو درمانی و روان درمانی به صورت همزمان بهترین روش درمانی است. برای روان درمانی از متخصصین و روانشناسان مجرب کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و وسواس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

وسواس مو کندن یعنی چه؟

وسواس مو کندن نوعی اختلال اضطرابی است که باعث میلی ناگهانی برای کندن موهای سر، ابرو، ریش یا هر قسمت دیگری از بدن می‌شود و فرد پس از این کار احساس رضایت و آرامش می‌کند.

علت و دلایل وسواس کندن مو چیست؟

سابقه ژنتیکی، روش‌های نامناسب تربیتی، اضطراب و همین‌طور سایر بیماری‌های روحی مانند استرس‌های بیمارگون می‌تواند باعث بروز این اختلال شود.

آیا دارویی برای درمان وسواس موکندن وجود دارد؟

دارویی که باعث درمان این اختلال بشود وجود ندارد، اما داروهای ضد اضطراب می‌توانند شدت بیماری را کاهش دهند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر



:: برچسب‌ها: وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا یکی از اختلالات روانی است که بیشتر از همه در سنین نوجوانی خود را نشان می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً به‌طور مرتب موهای سر، ابرو، ریش یا هر بخش دیگری از بدن خود را می‌کنند و این باعث می‌شود تا آن‌ها در برقراری روابط اجتماعی با دیگران دچار مشکلاتی باشند. وسواس موکنی نه‌تنها به‌خودی‌خود درمان نمی‌شود. بلکه ادامه آن باعث بروز مشکلات دیگری ازجمله افسردگی یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس باشد. به همین خاطر درصورتی‌که شما یا هریک از اطرافیان‌تان درگیر این بیماری شده. بهتر است برای درمان آن از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره وسواس فکری کلیک کنید.

منبع: وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

علائم و نشانه های وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

وسواس مو کنی یا تریکوتیلومانیا بیماری است که خود را به‌صورت میلی ناگهانی و شدید به کندن موهای بدن نشان می‌دهد. بیماران مبتلا به این اختلال معمولاً هنگامی‌که موهای خود را می‌کنند، احساس لذت و آرامش می‌کنند اما اندکی پس‌ازآن دچار ناراحتی و احساسات منفی می‌شوند. کندن موها باعث می‌شود آن‌ها در درجه اول نگران زیبایی ظاهری خود شوند. و از اینکه شاید مشکل روانی جدی برای آن‌ها پیش آمده باشد نیز بسیار نگران می‌شوند. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

بعضی از افراد مبتلا به وسواس موکنی این کار را عمداً انجام می‌دهند. آن‌ها شاید احساس کنند موهایشان زشت و نامرتب شده. یا حتی برای تخلیه هیجانات درونی این کار را انجام دهند. اما گروهی دیگر به‌صورت ناخودآگاه شروع به کندن موها می‌کنند و تنها زمانی که دسته‌ای از موها را می‌کنند متوجه کاری که کرده‌اند می‌شوند. مهم‌ترین نشانه‌ها برای ابتلا به این بیماری عبارتند از:

  • میل غیرقابل‌کنترل برای کندن موی سر، ابرو، مژه یا هر قسمت دیگری از بدن که باعث از دست دادن مقدار زیادی از موها می‌شود.
  • تلاش مداوم برای متوقف کردن این حرکت که غالباً نتیجه‌ای در بر نداشته است.
  • کندن موها مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کرده است
  • کندن موها نباید تحت تأثیر بیماری جسمانی و یا مصرف مواد مخدر ایجاد شده باشد.

بیشتر بخوانید : علائم وسواس فکری

عوارض و پیامدهای وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

تغییرات ظاهری فرد اولین و آشکارترین مشکلی است که وسواس موکنی به وجود می‌آورد. افراد درگیر با این بیماری معمولاً بخش‌های کاملاً خالی را در موی سر، ابرو، ریش یا هر قسمت دیگر از بدن دارند. همین موضوع تا حد زیادی اعتمادبه‌نفس فرد برای حضور در اجتماع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و به دنبال این مسئله میل به تنهایی و انزوا گزینی و همین‌طور افسردگی پیش خواهد آمد.

وسواس موکنی باعث ایجاد احساس شرم و خجالت می‌شود. آن‌ها احساس می‌کنند دچار مشکل روانی جدی شده‌اند و سعی می‌کنند تا جای ممکن این موضوع را از دیگران پنهان کنند. به همین خاطر درگیری با اضطراب و از دست دادن سلامت روان یکی دیگر از مشکلاتی است که این بیماران تجربه می‌کنند. در کنار تمامی مشکلاتی که از آن‌ها صحبت کردیم وسواس موکنی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود و بدون کمک از روان‌درمانی متوقف شود و به همین خاطر لازم است درصورتی‌که نشانه‌های این اختلال را در خود یا هر یک از اطرافیان مشاهده می‌کنید هرچه سریع‌تر و پیش از شدت گرفتن پیامدهای منفی برای درمان اقدام کنید.

دلایل و علت وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

ژنتیک

برخی تحقیقات نشان می‌دهد احتمال بروز وسواس موکنی در افرادی که سابقه این بیماری را در خانواده یا اقوام نزدیک داشته‌اند بیش از دیگران است. به همین خاطر می‌توان فرض کرد که بخشی از این اختلال به عوامل ژنتیکی ربط دارد. اما ژن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند باعث بروز بیماری باشند و برخی شرایط نامساعد محیطی نیز در این موضوع نقش دارند.

تربیت نامناسب

یکی از دلایلی که باعث بروز وسواس موکنی می‌شود این است که فرد حجم بالایی از اضطراب را تجربه می‌کند؛ اما نمی‌تواند از شیوه‌های مناسبی مثل صحبت کردن با دیگران یا حل مسئله برای کاهش آن کمک بگیرد. خانواده‌هایی که به فرزندان خود اجازه تصمیم‌گیری مستقل را نمی‌دهند و یا والدینی که خود نیز به حد کافی استقلال ندارند ازجمله عواملی است که می‌تواند باعث بروز این بیماری باشد.

اضطراب و وسواس موکنی

دلیل اصلی که باعث کندن موها می‌شود اضطرابی است که فرد تجربه می‌کند. هنگامی‌که اضطراب در ذهن شما شدت می‌گیرد اما راهکاری برای تخلیه آن پیدا نمی‌کنید این اضطراب خود را به‌صورت میل بیمارگونه به کندن موها نشان می‌دهد.

اختلالات روحی

در برخی از مواقع وسواس موکنی همراه با بیماری‌های دیگری به‌ویژه وسواس‌های فکری و عملی و یا افسردگی و اضطراب ایجاد می‌شود. هنگامی‌که کندن موها در کنار این بیماری‌ها آشکار می‌شود به این معناست که فرد رنج شدیدتری را تجربه می‌کند و نیاز به دریافت کمک دارد. برای آشنایی با سایر انواع بیماری وسواس فکری عملی کلیک کنید.

درمان وسواس موکنی | آیا می توان کندن موی سر را کنار گذاشت ؟

همان‌طور که گفته شد وسواس موکنی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود درمان شود. و به میزانی که فاصله میان شروع اختلال تا زمان درمان بیشتر باشد، فرایند درمان برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا خواهد کرد. هنگامی‌که روانشناس از طریق مصاحبه بالینی و بررسی نشانه‌ها به این نتیجه می‌رسد. که فرد دچار اختلال وسواس موکنی شده با توجه به شدت بیماری و شرایط وی ممکن است از یک یا چند مورد از درمان‌های زیر استفاده کند. برای شروع درمان وسواس کلیک کنید.

پیدا کردن محرک‌ها

یکی از درمان‌های بسیار کاربردی برای وسواس موکنی پیدا کردن محرک است. از فرد می‌خواهند برای مدتی در حدود یک هفته تا ده روز رفتارهای خود را زیر نظر بگیرد و هر بار که درگیر کندن موها می‌شود به این سؤالات پاسخ دهد:

  • کندن موها در چه زمان یا شرایطی اتفاق افتاد؟
  • دقیقاً پیش از کندن موها چه اتفاقاتی افتاده بود؟
  • پیش از کندن موها یا در حین این کار چه افکار یا احساساتی داشتم؟
  • پس از کندن موها چه اتفاقی افتاد؟

پاسخ به این سؤالات باعث توجه نکاتی می‌شود، که شاید در ابتدا از آن‌ها غافل بوده‌اید. برای مثال ممکن است متوجه شوید هر زمان درگیر افکار منفی می‌شوید یا زمان‌هایی که بیکار هستید، این رفتار بیشتر به سراغ‌تان می‌آید. پس‌ازاینکه این شرایط مشخص شد درمانگر به شما کمک می‌کند تا احتمال قرار در چنین موقعیت‌هایی را کاهش دهید. و یا رفتارهای دیگری را جایگزین کندن موی سر کنید.

تلاش برای کنترل عواطف و هیجانات

با توجه به اینکه اضطراب اصلی‌ترین دلیل برای بروز وسواس موکنی است. یکی از اقدامات درمانی مهم این است که راه‌هایی برای کنترل هیجانات و حفظ آرامش به فرد آموزش داده شود. این راهکارها می‌تواند با توجه به شرایط هر فرد متفاوت باشد. برای مثال برخی افراد نیاز دارند تا جملات تأکیدی را روی کاغذ نوشته و هنگامی‌که دچار اضطراب می‌شوند آن‌ها را با خود یادآوری کنند و یا برخی افراد ممکن است از تکنیک‌های تنفس یا آرام‌سازی بیشتر نتیجه بگیرند.

آموزش حل مسئله

ناتوانی در حل کردن مشکلات ازجمله دلایل درمان وسواس موکنی است. که می‌تواند باعث بروز اضطراب و احساس درماندگی در فرد باشد. به همین خاطر بخشی از درمان به بیمار کمک می‌کند تا راهکارهایی سازنده و مناسب برای حل کردن مشکلات پیدا کند. این کار باعث می‌شود تا اضطراب در فرد دچار چنان شدتی نشود که وی را به سمت کندن موها یا هر رفتار نامطلوب دیگری بکشاند.

خانواده‌درمانی

دریافت حمایت از سوی اعضای خانواده و اطرافیان یکی از عوامل مؤثر در درمان وسواس موکنی است. به همین خاطر مشاورین جلساتی را نیز با اطرافیان فرد ترتیب می‌دهند و سعی می‌کنند تا اطلاعات اعضای خانواده را نسبت به این اختلال و نکاتی که می‌بایست در رفتارهایشان با بیمار موردتوجه قرار دهند افزایش دهند.

دارودرمانی

اگر شدت اضطراب به حدی زیاد باشد که بیمار توانایی کنترل آن را نداشته باشد و یا هنگامی‌که وسواس موکنی به میزانی شدت پیدا کرده که نمی‌توان تنها با روان‌درمانی جلوی آن را گرفت متخصصین از داروهای ضد اضطراب نیز در کنار روان‌درمانی استفاده می‌کنند. اگرچه داروها باعث درمان فرد نمی‌شوند اما در کاهش اضطراب و افزایش انگیزه برای ادامه جلسات روان‌درمانی تأثیر دارند.

حمایت احساسی

اگر از اختلال وسواس موکنی رنج می‌برید، مانند این است که دچار احساس درد یا احساس گناه می‌کنید. کنار آمدن با این احساسات و کمک از افرادی که به شما انرژی و انگیزه برای درمان می‌دهند، حائز اهمیت است.

روش دیگر درمان اختلال وسواس مو کنی

طبق نظریه دکتر پنزل، با 25 سال بررسی برای درمان اختلال وسواس موکنی 4 روش در نظر گرفت که عبارتند از:

1. آموزش آگاهی

به منظور جمع آوری دقیق در رابطه با این اختلال است که چه چیزهایی سبب ایجاد این رفتار شده است.

2. آموزش حفظ آرامش

آموزش مدیتیشن و مهارت آرام کردن خود در زمان تنش و تمرکز

3. آموزش تنفس

آموزش تنفس عمیق از طریق دیافراگم برای افزایش تمرکز و آرامش

4. آموزش پاسخگویی

آموزش سفت کردن عضلات ساعد و دست ها به طوری که نتوان موها را کند.

کلام آخر

اختلال مو کندن یا وسواس موکنی اگر در دوران کودکی رخ دهد، به تدریج از بین خواهد رفت. اما اگر تا بزرگسالی ادامه داشته باشد نیاز به درمان جدی دارد. دارو درمانی و روان درمانی به صورت همزمان بهترین روش درمانی است. برای روان درمانی از متخصصین و روانشناسان مجرب کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و وسواس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

وسواس مو کندن یعنی چه؟

وسواس مو کندن نوعی اختلال اضطرابی است که باعث میلی ناگهانی برای کندن موهای سر، ابرو، ریش یا هر قسمت دیگری از بدن می‌شود و فرد پس از این کار احساس رضایت و آرامش می‌کند.

علت و دلایل وسواس کندن مو چیست؟

سابقه ژنتیکی، روش‌های نامناسب تربیتی، اضطراب و همین‌طور سایر بیماری‌های روحی مانند استرس‌های بیمارگون می‌تواند باعث بروز این اختلال شود.

آیا دارویی برای درمان وسواس موکندن وجود دارد؟

دارویی که باعث درمان این اختلال بشود وجود ندارد، اما داروهای ضد اضطراب می‌توانند شدت بیماری را کاهش دهند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر



:: برچسب‌ها: وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیوفیدبک چیست ؟ شاید شما هم این روزها درگیر مشکلات جسمی یا روحی شده باشید و متخصص پیشنهاد کرده باشد که از روش بیوفیدبک استفاده کنید. در این صورت حتماً برایتان سؤال شده که بیوفیدبک چه روشی است؟ به‌طورکلی این روش به این معناست که فرد یادمی‌گیرد کارکردهای غیرارادی بدن مثل ضربان قلب یا انقباض عضلات را کنترل کند. و در نتیجه توانایی بالایی برای مدیریت شرایط پیدا می‌کند. باتوجه‌به اینکه استفاده از بیوفیدبک عوارض چندانی ندارد محبوبیت بسیاری بین متخصصین و بیماران پیدا کرده است. در ادامه بیشتر راجع به این روش و ابعاد مختلف آن صحبت کنیم. پس اگر این موضوع برای شما نیز جالب‌شده در ادامه همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

منبع: بیوفیدبک چیست | تمرینات و 13 کاربرد بیوفیدبک

بیوفیدبک چیست ؟

همان‌طور که از نام بیوفیدبک پیداست این روش بازخوردی از شرایط جسمانی ما تهیه می‌کند. در حقیقت می‌توانیم بگوییم بیوفیدبک اطلاعاتی را راجع به وضعیت درون بدن به ما می‌رساند. باتوجه‌به نوع مشکل شما این اطلاعات می‌تواند راجع به هر یک از اندام‌های بدن مثل مغز، قلب یا عضلات باشد. اما برای اینکه بدانید این اطلاعات چه تأثیری روی درمان ما دارند بهتراست ابتدا با دو اصطلاح زیر آشنا بشوید.

همین حالا از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن کنید.

فیدبک

 

فیدبک در زبان فارسی به معنای بازخورد است. هر سیستمی را که در نظر بگیرید دارای دو جزء است. در قسمت اول، سیستم اطلاعاتی را در اختیار محیط می‌گذارد. در قسمت دوم اطلاعاتی از سمت محیط به سیستم بازخورد داده می‌شود. اطلاعاتی که بازخورد داده می‌شوند به سیستم کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و بتواند فعالیت بهتری در محیط داشته باشد. در روش بیوفیدبک نیز درست همین اتفاق می‌افتد. دستگاه بازتابی از آنچه در درون شما در حال اتفاق‌افتادن است را به شما نشان می‌دهد تا باتوجه‌به آن تصمیم بگیرید که چه اقدامی برای بهترشدن شرایط انجام بدهید.

شرطی‌سازی عاملاینکه بیوفیدبک چطور شما را به تغییردادن شرایط آن هم در جهت مثبت تشویق می‌کند به شرطی‌سازی عامل برمی‌گردد. شرطی‌سازی عامل یک قانون در روان‌شناسی است. این قانون معتقد است وقتی ما به دنبال انجام یک کار پاداش دریافت می‌کنیم، احتمال انجام دوباره آن افزایش پیدا می‌کند. در دستگاه بیوفیدبک نیز همین اتفاق می‌افتد. وقتی شما موفق می‌شوید امواج مغزی یا ضربان قلب‌تان را کنترل کنید تشویق می‌شوید. این تشویق شما را مشتاق می‌کند که مجدداً همان شرایط را ایجاد کنید. شاید در ابتدا متوجه نباشید که چه رفتارهایی شما را به این هدف می‌رساند. اما پس از مدتی و با آزمون‌وخطا یا توجه به رفتارهایتان متوجه راهکار لازم خواهید شد.

بیوفیدبک چگونه کار می‌کند؟

بیوفیدبک یک دستگاه ساده است. ابتدا باتوجه‌به نوع مشکل شما و هدفی که از درمان دارید الکترودها به قسمت مشخصی از بدنتان وصل می‌شوند. سپس اطلاعات مربوط به آن منطقه به‌صورت تصویر یا صدا روی صفحه نمایش داده می‌شود. اما نکته مهم این است که این اطلاعات نه به‌صورت تخصصی که فقط برای متخصصان قابل‌فهم باشد. بلکه به یک شکل بسیار ساده و در قالب یک بازی یا سرگرمی نمایش داده می‌شود. سپس بر اساس قانون شرطی‌سازی عامل که از آن صحبت کردیم بازخوردهایی به فرد داده می‌شود و او ترغیب خواهدشد به اینکه کارکردهای بدن خود را در جهت مشخصی تنظیم کند.

پس از اینکه فرد یاد گرفت با استفاده از دستگاه فعالیت‌های بدن خود را کنترل کند، می‌بایست این تمرین را بدون استفاده از دستگاه انجام دهد. در حقیقت در زمان مناسب بیمار این را یاد می‌گیرد که از این به بعد بدون متکی بودن به دستگاه کارکرد اندام‌های بدنش را کنترل کند.

جلسات بیوفدبک باتوجه‌به نوع بیماری شما، شدت آن و همین‌طور هدفی که از درمان دارید متفاوت خواهد بود. بااین‌حال می‌توانیم بگوییم که هر جلسه به طور میانگین بین 30 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید. بسیاری از بیماران به 4 یا 6 جلسه درمان نیاز دارند. اما خیلی از مواقع نیز فرد به 10 جلسه یا حتی بیشتر از آن نیاز خواهد داشت.

انواع بیوفیدبک

از بیوفیدبک برای هدف‌های درمانی بسیار مختلفی استفاده می‌شود. به همین خاطر انواع مختلفی هم از آن وجود دارد. از جمله مهم‌ترین انواع بیوفیدبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوروفیدبک

نوروفیدبک را شاید بتوانیم پراستفاده‌ترین نوع از بیوفیدبک بدانیم. در این روش هدف متخصص و بیمار کنترل امواج مغزی است. گاهی اوقات ممکن است هدف کم‌کردن فعالیت این امواج و دستیابی به آرامش باشد. و در برخی مواقع نیز هدف افزایش فعالیت و سطح هشیاری است. به‌هرحال آنچه در تمامی روش‌های نوروفیدبک یکسان است تلاش آن‌ها برای تحت تاثیر قراردادن فعالیت سیستم مغزی شماست.

الکترومایوگرافی

الکترومایوگرافی یا نوار عضله همان‌طور که از نام آن پیداست، تلاش خواهدکرد تا قدرت کنترل عضلاتتان را در شما ایجاد کند. در این روش الکترودها روی سطح پوست و در قسمتی که می‌خواهیم فعالیت عضلات را تغییر بدهیم قرار خواهد گرفت. سپس اطلاعاتی راجع به میزان انقباض آن‌ها روی دستگاه نشان داده می‌شود. در این مرحله فرد با کمک متخصص تلاش خواهدکرد تا این فرایند را تحت کنترل دربیاورد.

بیوفیدبک برای بررسی وضعیت قلب

در این روش الکترودها روی قفسه سینه یا مچ دست وصل می‌شوند. سپس وضعیت ضربان قلبتان به شما گزارش داده می‌شود. در حقیقت این روش فاصله زمانی بین دو ضربان را بررسی می‌کند؛ و به شما از تند یا آهسته‌بودن آن خبر می‌دهد. سپس درست مانند روش‌های قبلی شما و متخصص بر اساس اهدافی که از درمان دارید این ضربان را در جهتی که می‌خواهید تغییر خواهید داد. از این روش برای درمان بسیاری از مشکلات قلبی و به‌خصوص استرس استفاده می‌شود.

کنترل وضعیت تنفس

تنفس صحیح به شما برای درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی کمک می‌کند. وقتی یاد بگیرید عمیق‌تر و منظم‌تر تنفس کنید طبیعتاً اضطراب کمتری را تجربه خواهید کرد. به‌علاوه این روش می‌تواند کمکی برای درمان بیماری‌های جسمی مثل آسم یا انسداد ریه نیز باشد.

برای آشنایی با سایر راه های کنترل و درمان استرس کلیک کنید.

فواید استفاده از بیوفیدبک

بعد از اینکه با بیوفیدبک و کاربردهای آن آشنا شدیم باید به این سؤال جواب بدهیم که اصلاً استفاده از این روش چه اهمیتی دارد؟ این روزها روش‌های بسیاری برای درمان هرکدام از بیماری‌های جسمی و روانی وجود دارد. پس اگر قرار است از بیوفیدبک استفاده شود این روش باید دلایل محکمی برای دفاع از خودش داشته باشد. از جمله مزایایی که باعث محبوبیت بیوفیدبک در میان متخصصین و بیماران شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نداشتن عوارض جدی

روش‌های درمانی معمولاً بدون آسیب نیستند. داروها مواد شیمیایی هستند که اگرچه به بهبود بیماری شما کمک می‌کنند اما مشکلات و عوارضی را هم به همراه می‌آورند. عمل‌های جراحی و سایر روش‌های تهاجمی هم قطعاً پیامدهای منفی بیشتر از داروها دارند. دراین‌بین بیوفیدبک را می‌توانیم یک روش بی‌ضرر بدانیم. این شکل از درمان آسیبی به فرد وارد نمی‌کند و تنها یک الگوی رفتاری صحیح را به وی آموزش می‌دهد. به همین خاطر می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین مزیت بیوفیدبک بی‌خطر یا کم‌خطر بودن آن است.

مدیریت شرایط را یاد می‌گیرید

همیشه رسیدن به این باور که ما می‌توانیم شرایط را کنترل کنیم باعث اعتمادبه‌نفس می‌شود. در رابطه با بیوفیدبک نیز درست همین اتفاق می‌افتد. وقتی بیمار یادمی‌گیرد که چطور می‌تواند وضعیت جسمی خود را کنترل کند دیگر خودش را در برابر بیماری ضعیف و ناتوان نخواهد دید. بلکه اعتمادبه‌نفس بالایی در کنترل شرایط پیدا خواهد کرد.

موارد استفاده از بیوفیدبک

همان‌طور که گفتیم بیوفیدبک برای طیف وسیعی از بیماری‌های جسمی و روحی قابل استفاده است. بااین‌حال اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید نکته مهم این است که تصمیم‌گیری را برعهده متخصص بگذارید. متخصص با بررسی همه جوانب به این سؤال پاسخ خواهد داد که آیا بیوفیدبک درمان مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر. از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی که برای درمان آنها از این روش استفاده می‌شود به شرح زیر است.

  • کاهش سطح استرس و آرام‌سازی
  • بالابردن سطح هشیاری
  • بهبود اختلالات اضطرابی
  • بالابردن توانایی‌های ذهنی مثل حافظه یا قدرت یادگیری
  • درمان اختلالات روانی مثل ADHD و اوتیسم
  • درمان اختلالات خواب
  • درمان انواع اعتیاد
  • درمان سردردهای عصبی
  • درمان تیک‌های عصبی
  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری‌های قلبی – عروقی
  • بی‌اختیاری ادرار
  • ضعف عضلات کف لگن

عوارض بیوفیدبک

نمی‌توانیم بگوییم که بیوفیدبک برای همه افراد با هر سطح و نوعی از بیماری مفید خواهد بود. قطعاً افراد بسیاری هم هستند که به دلایل مختلف نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. بااین‌حال تا امروز عوارض جدی برای این روش مشخص نشده است. در حقیقت همان‌طور که گفتیم کم‌خطر بودن استفاده از این روش است که آن را تبدیل به یک درمان مفید برای بسیاری از بیماری‌ها کرده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیوفیدبک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

از چه سنی می‌توانیم از بیوفیدبک استفاده کنیم؟

استفاده از بیوفیدبک محدودیت سنی ندارد و در هر سنی از کودکی تا سالمندی می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بیوفیدبک چیست | تمرینات و 13 کاربرد بیوفیدبک



:: برچسب‌ها: بیوفیدبک چیست | تمرینات و 13 کاربرد بیوفیدبک ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دل کندن از وسایل اضافه مشکلی‌است که همه ما هنگام خانه تکانی با آن برمی‌خوریم. احتمالا شما هم قادر به دل کندن از برخی وسایل تان نیستید. لباس، دستمال، یک شاخه گل، کیف، جعبه کفش، مواد غذایی و غیره که هیچ کاربرد و استفاده‌ای‌ندارد را احتمالا نگهداری می‌کنید. در چنین شرایطی دور ریختن وسایل استرس و ناراحتی ایجاد می‌کند. معمولا کسانی که توانایی دل کندن از وسایل اضافه را ندارند دچار درگیری فکری هنگام دور ریختن وسایل، اختلال در برنامه ریزی، درگیری برای یافتن‌جا و صرف زمان زیاد برای تمیزکاری می‌شوند. بهترین راهکار برای مقابله با چالش دور ریختن وسایل دریافت کمک از روانشناس است. پس همین حالا برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

منبع: دل کندن از وسایل اضافه | چه وسایلی را دور بریزیم ؟

دل کندن از وسایل اضافه

دل کندن از وسایل اضافه بااحتکار متفاوت است. شدت علائمی که این افراد دارند از علائم افراد مبتلا به اختلال‌احتکار بسیار کمتر است. مشکل در دل کندن از وسایل اضافی یعنی فرد توانایی دور انداختن یا جدایی از وسایل را ندارد. این افراد با فکر جداشدن از وسایل اضافی نیز دچار ناراحتی می‌شوند. بدون اینکه وسایل ارزشی داشته‌باشند آنها را نگهداری می‌کنند. این افراد یک اتاق یا کمدی را انتخاب‌می‌کنند و در آنجا از وسایل خود (لباس، روزنامه، جعبه) نگهداری می‌کنند. فکر اینکه این وسایل شاید در آینده مورد نیازباشد، سبب‎می‌شود تا آن‌ها را دور نریزند. این افراد شاید این مشکل را جدی نگیرندو به فکر درمان نباشند. شکل افراطی و شدت‌یافته این رفتار تشخیص اختلال‌احتکار را خواهد گرفت. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با اختلال احتکار کلیک کنید.

علائم ناتوانی فرد هنگام دل کندن از وسایل اضافه

نگهداری از وسایل مورد نیاز با اضافی تفاوت دارد. نگهداری برخی جعبه ها برای جابجایی ایرادی ندارد. اما نگهداری از جعبه حمل حیوان (آن هم وقتی حیوانی ندارید) عجیب است. افرادی که در دل کندن از وسایل مشکل دارند، نشانه های زیر در آن ها مشهود است.

  • با دورریختن وسایل احساس ناراحتی دارند
  • وسایل زیادی را در انباری نگهداری می‌کنند
  • فکر اینکه شاید این وسیله در آینده مورد نیازشان‌باشد همیشه همراهشان است
  • درگیری فکری در هنگام دور ریختن وسایل
  • مشکل در بیرون ریختن وسایل
  • احساس نیاز به ذخیره وسایل
  • گرایش به کمال گرایی، اهمال کاری و بلاتکلیفی
  • اختلال در برنامه ریزی
  • نگهداری لباس های خیلی قدیمی
  • نگهداری وسایلی که در موارد محدود مورد نیاز است

وسایلی که فرد توانایی دل کندن از آنها را ندارد

نگهداری از برخی وسایل به دردنخور در میان بسیاری از ما مشترک است. بعضی از افرادی که توانایی دل کندن از وسایل اضافه را ندارند، وسایلی مانند اقلام زیر را دور نمی ریزند.

  • روزنامه ها و مجلات
  • کتاب ها
  • لباس ها
  • اعلامیه و نامه ها
  • صورت حساب ها و رسیدها
  • لوازم خانگی
  • ظروف پلاستیکی و جعبه های مقوایی

دل نکندن از وسایل اضافه چه پیامدهایی دارد؟

کسانی که توانایی دل کندن از وسایل اضافه را ندارند، به مرور پیامدهایی با آسیب های روانی تجربه خواهند کرد. پیامدهای ناتوانی در دل کندن از وسایل اضافه به شرح زیر است.

  • گوشه گیری
  • انزوا
  • کمبود جا
  • سخت‌شدن تمیزکاری
  • تحت تاثیر قرار گرفتن روابط شخصی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • استرس
  • زوال عقل
  • وسواس فکری-عملی

برای دریافت اطلاعات در رابطه با گوشه گیری و انزواطلبی کلیک کنید.

چه عواملی سبب عدم دل کندن از وسایل اضافه می‌شود؟

رفتار هر کس تحت تاثیر محیط، تربیت و ژنتیک است. شما برای تغییر هر عادتی باید ابتدا عوامل ایجادکننده آن را بیابید. ناتوانی در دل کندن از اشیا و وسایل اضافه معمولا به دلایل زیر اتفاق میافتد.

  • یادگیری و الگوبرداری از پدر و مادر
  • کسانی که اتفاق ناگواری برای آنها افتاده است.
  • کسانی که پس از دور ریختن وسایلی به مراتب نیازمند آن شده اند.
  • انتظار و تجربه یک رویداد استرس زا در زندگی
  • افرادی که ترس از آینده دارند
  • کسانی که دچار مشکلات مالی و عدم امنیت هستند.

بسیاری از افرادی که توانایی دل کندن از وسایل را ندارند دچار مشکلات زیر نیز هستند.

  1. کمبود توجه
  2. افسردگی
  3. اضطراب
  4. سوء مصرف الکل

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

راهکارهای دل کندن از وسایل اضافه

برای اینکه از وسایل خود دل بکنید راهکارهایی وجود دارد. قبلا نیز اشاره کرده ایم که اگر جمع آوری وسایل به صورت افراطی اتفاق‎بیافتد تبدیل به اختلالی مرضی می‌شود. بنابراین شما برای جلوگیری از پیشروی این مساله باید به دنبال راهکار و درمان باشید. در ادامه 5 راهکار موثر برای دل کندن از وسایل اضافه را نام برده‌ایم.

1. ذهن خود را آماده کنید

قبل از شروع دور ریختن وسایل و قبل از اقدام، ذهن خود را آماده کنید، تا هنگام دور ریختن وسایل، احساس ناراحتی نداشته باشید. دل کندن از وسایلی که بابت آن پول‌پرداخته‌ایم یا دوستش‌داریم بسیار سخت است. اما زمانی که هیچ نیازی به آن‌نداریم یا مدلش به قدری قدیمی‎شده که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، نگهداری از آن منطقی نیست.

2. از خانواده و دوستان کمک بگیرید

دومین مرحله برای دل کندن از وسایل اضافی ، کمک از خانواده و دوستان است. برای انتخاب وسایل دور ریختنی از آنها کمک بگیرید، زیرا آنها وابستگی کمتری نسبت به وسایل شما دارند. پس از دل کندن از وسایل خودتان احساس سبکی خواهید کرد.

3. وسایل خود را اهدا کنید

سومین اقدام اهدای وسایلی‌است که مورد نیازتان نیست. اهداکردن وسایل به نیازمندان و محتاجان اول حال روحی شما را خوب خواهد کرد. و در ادامه به این فکر خواهیدکرد که وسایلتان دست فردی‌است که واقعا به آن نیاز دارد. در واقع وسایل شما دور ریخته نشده است. و به دست شخص دیگری استفاده می‌شود.

4. از وسایلی که ارزش مالی بالایی ندارند به راحتی دل بکنید

وسایلی که از ارزش مالی بالایی برخوردارنیستند و به مرور زمان به ارزش آنها چیزی اضافه‌نمی‌شود را به راحتی دور بریزید. با این کار وسایل بهتر و مناسب‌تری را برای خود تهیه خواهید کرد.

5. از روانشناس کمک بگیرید

ناتوانی شما در دور ریختن وسایل اضافه نشانه هایی از یک مساله روانی می‌تواند باشد. مشورت با روانشناس بسیار حائز اهمیت است. شما برای دل کندن از وسایل اضافه از روانشناس کمک بگیرند، به مرور احساس گناه و استرس پس از دل کندن از وسایل اضافه در شما کاهش می‌یابد.

برای جلوگیری از بدترشدن شرایط حتما درباره بیماری وسواس بخوانید.

داستانی واقعی

آقای گودرزی معلم ریاضی دبیرستان پسرانه بود. زمانی که به روانشناس مراجعه‌کرد همراه با کیسه ای از وسایل و ضبط صدا بود. داستان او از قرار زیر بود.

یکی از روزها هنگام ورود آقای گودرزی به سر کلاس درس، شاهد دعوای دو تا از شاگردانش می‌شود. او برای کمک اقدام به جداکردن آن دو می‌کند. آقای گودرزی شاگردانش را به آرامش و دوستی دعوت می‌کند. اما فردای آن اتفاق، مدیر حکم اخراج و دزدی از شاگردانش را به او می‌دهد!!!

آقای گودرزی بی خبر از همه جا مورد تهمت دزدی و ناسزاگویی نسبت به شاگردش قرار می‌گیرد. او هیچ راهی برای اثبات بی گناهی خود نداشت و نهایتا از مدسه اخراج شد. اسم آقای گودرزی بدنام شد. و به عنوان معلم بی ادب و دزد به طور کل از این شغل کنار گذاشته شد. او بعد از این رخداد هرجامی‌رفت حتی خرید، از اتفاقات فیلم‌می‌گرفت و صداهارو ضبط می‌کرد. ترس از اینکه مبادا دوباره اتفاقی‌بی‌افتد ونتواند آن را اثبات‌کند، سبب ایجاد این رفتار در او شده بود. به مرور آقای گودرزی از تمامی فاکتورها، رسیدها و وسایلی که فکرمی‌کرد روزی نیازمند آن خواهدشد، نگهداری می‌کرد.

آقای گودرزی هنگام صحبت با روانشناس گریه های شدیدی می‌کرد. به اثبات‌نرسیدن کارنکرده سبب ایجاد این احساسات و رفتار در او شده بود. اما مراجعه به روانشناس حال او را بهتر کرد. و در هر بار مراجعه به روانشناس از شدت علائم او کاسته شد.

کلام آخر

با توجه به اطلاعاتی که از مطالعه مقاله بدست‌آوره‌اید، متوجه‌شده‌اید که اختلال‌احتکار با دل نکندن از وسایل اضافه تفاوت هایی دارد. اما موضوع اصلی ما دل کندن از وسایل و راهکارهایی برای آن است. از راهکارهای بالا استفاده کنید اما برای دریافت نتیجه باید شرایط به خصوص شما بررسی شود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات روانشناختی ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل کندن از وسایل اضافه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دل کندن از وسایل اضافه | چه وسایلی را دور بریزیم ؟



:: برچسب‌ها: دل کندن از وسایل اضافه | چه وسایلی را دور بریزیم ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رد کردن دعوت در شرایطی سخت خواهد شد که شما با فرد مقابل تعارف داشته باشید! احتمالا برای همه ما حداقل یکبار اتفاق افتاده که به جایی دعوت شده باشیم. اما هیچ علاقه ای برای حضور به آن موقعیت نداشته باشیم. این مساله آن هم زمانی که با میزبان به شدت رو دربایسی داشته باشیم، توانایی رد کردن دعوت او را دشوار خواهد کرد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که شخصیتی منزوی و خجالتی دارند سخت با این موضوع دست و پنجه نرم خواهند کرد. اما راهکارهایی برای رد‌کردن دعوت با احترام و مودبانه به طرف مقابل وجود دارد. اما اگر توانایی اجرای راهکارهای این مقاله را ندارید، بهترین راه کمک از روانشناس است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: رد کردن دعوت | چطور مودبانه دعوت کسی را رد کنیم ؟

رد کردن دعوت

گاهی در موقعیتی قرار خواهید گرفت که کسی از شما دعوتی کرده اما شما علاقه ای به رفتن به آن موقعیت ندارید. ولی نمی‌دانید چگونه باید دعوت طرف مقابل را رد کنید. رد کردن دعوت بسته به تیپ شخصیتی شما دارد. برخی از انسان ها به راحتی از کلمه نه استفاده می‌کنند. اما برخی از سر رودربایسی به موقعیت دعوت‌شده بدون علاقه حضور پیدا می‌کنند. اما جدا از شخصیتی که دارید. می‌توانید هنر نه گفتن را برای رد‌کردن دعوت آموزش ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت نه گفتن کلیک کنید.

آداب صحیح رد کردن دعوت

برای رد کردن دعوت دیگران نیاز به آموزش آداب صحیح دارید. برای اطلاع از آداب صحیح رد کردن دعوت در ادامه همراه ما باشید.

حتما درباره های راه های بهبود مهارت های ارتباطی بخوانید.

1. تشکر کنید

اولین مرحله از آداب صحیح ردکردن دعوت، تشکر است. پس قبل از هر چیز خود را جای درخواست‌کننده بگذارید. هر آدم بالغی می‌داند که احتمالا دعوت او رد خواهد شد. پس یکی از راه ها این‌است که از فرد دعوت کننده تشکر کنید. به او بگویید “ممنون هستم که مرا برای این دعوت انتخاب کرده اید”. تشکر کردن به معنای تایید احساس فرد درخواست کننده است. و باعث ایجاد راحتی در وی می‌شود. در نتیجه به شما شرایط فکر کردن روی پیشنهاد دعوت را خواهد داد.

2. رد کردن دعوت | بررسی پیشنهاد دعوت

از دعوت کننده بپرسید که چقدر برای جواب دادن زمان لازم دارید. فکرکردن به پیشنهاد دعوت به شما این امکان را خواهدداد که جواب آگاهانه و مناسبی بدهید. قبل از اینکه موافقت کنید و یا به سرعت پاسخ “نه”بدهید، درباره پیشنهاد دعوت خوب فکر کنید. درون گراها افرادی‌هستند که ابتدا خوب فکر می‌کنند و سپس پاسخ خواهند داد. اما برونگراها برعکس رفتار خواهند کرد. گاهی بهتراست که خود را جای دعوت‌کننده قرار دهید و به این دعوت به طور منطقی پاسخ دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افراد برونگرا و درونگرا کلیک کنید.

3. شفاف سازی کنید

رد کردن دعوت بدون هیچ دلیل منطقی احتمالا باعث کدورت ها می شود. با شفاف سازی همدلی طرف مقابلتان را بخرید. شما با توضیح علت رد دعوت، او را متوجه شرایط تان می کنید. با توضیحات تان از قضاوت ها در امان خواهید بود. اما حتما قبل از هر چیز در نظربگیرید که آیا علت شما موجه است؟ در غیر این صورت بهتراست دلیلی موجه حداقل برای خود بیاورید.

4.‎‎ رد کردن دعوت | در جمله بندی خود دقت کنید

وقتی قصد رد کردن دعوت کسی را دارید باید در جمله بندی خود دقت داشته باشید. محترمانه، با ادب و با احترام درخواست دعوت دیگران را رد کنید. افراد نه تنها به جمله ما، بلکه به طرز رفتار و گفتار، شور و اشتیاق و حرکات بدنی ما نیز پاسخ می‌دهند. رد کردن درخواست نباید منفی باشد! اگر قصد جدی در رد‌کردن دعوت دارید، لبخند بزنید و اینگونه پاسخ دهید.

  • با وجود اینکه خیلی دلم می خواهد به مهمانی تان بیایم. اما من فردا عصر قادر به حضور در مهمانی شما را ندارم.
  • به دلایل (مشغله کاری، فکری و …) توانایی حضور در مراسم شما را ندارم. اما خیلی دوست داشتم میدیدمتون.

برای آشنایی با راه های رفتار در جمع کلیک کنید.

5.‎ تشکر،بررسی، شفاف سازی و پاسخ

4 مرحله قبل که باهم بررسی کرده ایم را برای پاسخ نهایی لازم داریم. وقتی قصد رد کردن دعوت کسی را دارید ابتدا از او تشکر کنید، در مرحله دوم شرایط را بررسی کنید، شفاف سازی کنید و در نهایت پاسخ خود را اعلام کنید. با این کار شما با بهترین نوع برخورد به دعوت کننده نظر خود را اعلام خواهید کرد. نمونه: ممنونم که بنده را برای حضور در مهمانی دعوت کرده اید، اما با توجه به مسائل کاری که برایم پیش آمده، قادر به حضور در مراسم نیستم.

کلام آخر

اگر هر روز توانایی ها و مهارت های خود را افزایش دهید. و برنامه دقیقی برای تمرین نه‌گفتن و رد کردن دعوت به صورت مودبانه داشته باشید. به مرور زمان حتی در کوتاه ترین زمان ممکن، تصمیم درست و مودبانه خود را اعلام خواهید کرد. برای سرعت‌بخشیدن به کسب مهارت ها از روانشناسان و مشاوران حرفه ای کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رد کردن دعوت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رد کردن دعوت | چطور مودبانه دعوت کسی را رد کنیم ؟



:: برچسب‌ها: رد کردن دعوت | چطور مودبانه دعوت کسی را رد کنیم ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک اعتیاد با متادون یکی از روش های موثر ترکی است که در سال‌های اخیر برای درمان اعتیاد به افیون ها و برخی مواد دیگر استفاده می‌شود. متادون یک آگونیست کامل اُپیوئید طولانی اثر است که به عنوان دارویی برای کاهش میل به مصرف مواد افیونی (OUD) کاربرد دارد. متادون اثرات و عوارض ترک را نیز کاهش می‌دهد و می‌تواند یک درمان ایمن و موثر در طول مسیر بهبودی به شمار رود. اما برای درمان قطعی به کمک متادون، یک برنامه درمانی جامع شامل رفتار درمانی و مشاوره لازم است. هنگامی که متادون تحت نظارت یک متخصص ترک تجویز و مصرف می‌شود، درمانی بی‌خطر است که می‌تواند به افراد وابسته به مواد افیونی مختلف از جمله هروئین کمک کند.

منبع: ترک اعتیاد با متادون

متادون چه نقشی در برنامه ترک دارد؟
متادون دارویی است که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی(OUD) و همچنین برای مدیریت درد تایید شده است. زمانی که متادون طبق برنامه‌ای تجویز مصرف شود، ایمن و موثر است. متادون به افراد کمک می‌کند تا به بهبودی دست یابند و آن را حفظ کنند و زندگی فعال و معنادار را به دست آورند. اما همچنان می‌تواند عوارض جبران ناپذیری هم به دنبال داشته باشد. متادون باید به عنوان یکی از اجزای یک برنامه درمانی جامع که شامل مشاوره و سایر درمان‌های سلامت رفتاری است برای ارائه رویکردی کامل به بیماران ارائه شود. و تنها زمانی که درمانگر لازم دانست شروع به مصرف شود. برای آشنایی بیشتر و دریافت خدمات ترک متادون کلیک کنید.

ترک اعتیاد با متادون
بیمارانی که برای درمان OUD از متادون استفاده می‌کنند، باید این دارو را زیر نظر پزشک دریافت کنند. مصرف روزانه آن به صورت مایع، پودر و دیسکت موجود است. مدت زمان دریافت درمان با متادون و دوز مناسب در درمان برای هر مراجع متفاوت است. ماندگاری متادون نسبت به سایر مواد افیونی بیشتر است (معمولاً بین 24 تا 36 ساعت) و یک دوز روزانه برای درمان موثر کافی است. اولین مرحله بهبودی بیماران بر یافتن دوز ایده‌آل متمرکز خواهد بود. سپس ممکن است بر جنبه‌های رفتاری درمان اعتیاد تمرکز کنند.

با توجه به انتشارات مؤسسه ملی سوء مصرف مواد، اصول درمان اعتیاد به مواد مخدر: راهنمای پژوهشی (نسخه سوم)، طول درمان با متادون باید حداقل 12 ماه باشد (در بیماران مختلف، متفاوت خواهد بود). بیماران باید با درمانگر خود همکاری داشته باشند تا به تدریج دوز متادون را کاهش دهند تا از علائم قطع دارو جلوگیری شود.

یکی از مراکز معتبر در تهران که خدمات ترک اعتیاد ارائه می‌دهد مجموعه ذهن نو است. در این مجموعه متخصصان ترک اعتیاد به طور کامل به شما خدمات درمانی و ترک ارائه می‌دهند.

تاثیر متادون در برنامه ترک اعتیاد
متادون برای ترک اعتیاد به مواد افیونی، علائم ترک را مدیریت می‌کند و با تغییر گیرنده‌های مواد افیونی در مغز به تسکین عطش مصرف مواد مخدر کمک می‌کند. این گیرنده‌ها همان گیرنده‌هایی هستند که به سوء مصرف مواد افیونی از جمله هروئین و مورفین پاسخ می‌دهند. با این تفاوت که متادون این گیرنده‌ها را اشغال، تحریک و فعال می‌کند، اثرات آن طولانی‌تر است و احساس سرخوشی ایجاد نمی‌کند. به عبارت دیگر، نیاز بدن شما به مواد افیونی را بدون خطرات مرتبط با سوء مصرف برآورده می‌کند. این اثر آن را در پیشگیری از عوارض جسمی دردناک ترک مواد افیونی مفید می‌کند. هوس‌ها و عطشی که اغلب منجر به برگشت به مصرف می‌شود را کاهش می‌دهد و شانس موفقیت در ترک اعتیاد را افزایش می‌دهد.

برخی از بیماران ممکن است نگران جایگزینی یک وابستگی به مواد افیونی با دیگری باشند، اما اینطور نیست. متادون یک درمان پزشکی است که به بازگرداندن تعادل به بخش‌هایی از مغز که تحت تأثیر وابستگی به مواد افیونی قرار گرفته‌اند کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا زمان کافی برای بهبودی داشته باشید.

حقایقی در مورد ترک اعتیاد با متادون
متادون به عنوان یک درمان ایمن هر ساله، جان بسیاری از افرادی را که با اعتیاد به مواد افیونی مبارزه می‌کنند، نجات می‌دهد. علاوه بر این، متادون به بسیاری از بیماران کمک کرده است تا بهبود یابند و زندگی کامل و سالمی داشته باشند. طبق نتایج یک تحقیق، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در افرادی که متادون دریافت می‌کردند نسبت به افرادی که متادون دریافت نمی‌کردند 59 درصد کاهش یافته بوده. همچنین مراجعانی که متادون مصرف می‌کردند 33 درصد کمتر آزمایش‌های دارویی مثبت تریاک داشتند و همچنین بیش از چهار برابر بیشتر احتمال داشت که تحت درمان باقی بمانند. تحقیق دیگری نشان داد که متادون در کاهش مصرف هروئین، اقدامات تزریقی و بهبود عملکرد اجتماعی و علائم فیزیکی موثر است.

ایمنی ترک اعتیاد با متادون
زمانی که متادون طبق تجویز یک متخصص پزشکی مصرف شود، بی‌خطر و موثر است و می‌تواند یک شکل موفقیت آمیز از درمان با کمک دارو باشد. با این حال، امکان استفاده نادرست را به همراه دارد. برای جلوگیری از این مشکل، باید حداقل یک بار در روز با متخصص ترک اعتیاد با متادون در یک مرکز درمانی یا کلینیک در مورد دوز مصرف، دستورالعمل‌های مناسب، وضعیت روحی و جسمی صحبت نمایید.

دوز دارو در روش ترک اعتیاد با متادون به طور خاص برای هر بیمار طراحی شده است و هرگز نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود یا به دیگران داده شود. این امر به ویژه برای بیمارانی که متادون را در خانه مصرف می‌کنند و نیازی به مصرف دارو تحت نظارت مستقیم ندارند، بسیار مهم است. بیماران باید سابقه سلامت کامل خود را با ارائه دهندگان بهداشت به اشتراک بگذارند تا از استفاده ایمن از دارو اطمینان حاصل کنند.

عوارض جانبی احتمالی ترک اعتیاد با متادون
اکثر کسانی که عوارض جانبی متادون را تجربه می‌کنند، آن را خفیف گزارش می‌کنند. عوارض جانبی متادون حتما باید با پزشک یا مشاور در میان گذاشته شود. تنظیم دوز می‌تواند در مدیریت این علائم کمک کننده باشد.

درمان با متادون ممکن است نیاز به تغییرات متعدد برای یافتن دوز صحیح داشته باشد. بررسی تداخلات آن با سایر داروها و اقدامات احتیاطی برای بیماران از دیگر اقدامات ضروری است. برای جلوگیری از تداخلات ناخواسته، لازم است حتما در مورد سایر داروهایی که استفاده می‌کنید به درمانگر خود اطلاع دهید.

برخی از داروها ممکن است با متادون تداخل داشته باشند و باعث ناراحتی قلبی شوند. حتی پس از از بین رفتن اثرات متادون، مواد فعال دارو برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌مانند. مصرف متادون طبق تجویز و تحت نظر پزشک، خطر عوارض جانبی را کاهش داده و به پیشرفت در درمان کمک می‌کند.

عوارض جانبی متادون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی قراری
    حالت تهوع یا استفراغ
    تنفس آهسته
    خارش پوست
    عرق کردن شدید
    یبوست
    مشکلات جنسی
    علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا
    سردرد
    افزایش وزن
    اختلالات خواب
    نوسانات خلقی
    مشکلات تنفسی یا تنفس کم عمق
    احساس سبکی سر یا غش
    کهیر یا بثورات، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
    درد قفسه سینه
    ضربان قلب تند یا تپش قلب
    توهم یا گیجی

عوارض جانبی را باید جدی گرفت، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی باشد. درصورت مشاهده این عوارض باید مصرف متادون را قطع کرده و فورا با پزشک یا خدمات اورژانس تماس بگیرید.

نکات خواندنی درباره متادون
هرگز بیش از مقدار تجویز شده استفاده نکنید و همیشه در زمان‌های تجویز شده مصرف کنید. اگر یک دوز فراموش شد، یا اگر احساس کردید که موثر نیست، دوز اضافی متادون مصرف نکنید.

هنگام مصرف متادون الکل مصرف نکنید.

مراقب رانندگی یا کار با ماشین آلات همزمان با مصرف متادون باشید.

در صورت مصرف بیش از حد متادون یا مشکوک به مصرف بیش از حد با 115 تماس بگیرید.

با نگهداری آن دور از دسترس، از بلع تصادفی کودکان و حیوانات خانگی جلوگیری کنید.

متادون را در دمای اتاق و دور از نور نگهداری کنید.

متادون خود را با کسی به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائم مشابهی داشته باشد یا از شرایط مشابه رنج میبرد.
هرگز به جای متادون خودسرانه داروهای مشابه مثل ترامادول و یا برعکس مصرف نکنید. در صورت اعتیاد به این دارو، حتما درباره ترک ترامادول به متخصص مراجعه کنید.

نکته پایانی
بسیار مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای و درمان اعتیاد به مواد افیونی باشید. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان بتوانید وابستگی به مواد افیونی را در مراحل اولیه درمان کنید، میتوانید میزان آسیبی که سوء مصرف مواد افیونی میتواند به بدن وارد کند را به حداقل برسانید. حتی اگر کسی فکر نمی‌کند که به مواد افیونی وابسته شده است، یک برنامه درمانی می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن یا توسعه بیشتر این مشکل کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ترک اعتیاد با متادون



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد با متادون ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برترین‌ها: افسردگی پدر و مادر یکی از شایع ترین اختلالات در خانواده است. والیدنی که افسردگی دارند زندگی خوبی برای فرزندانشان فراهم نمی‌کنند. اگر خودتان مادر یا پدر افسرده هستید و به دنبال راه چاره با این مقاله رو به رو شده اید تبریک می‌گویم. بینش از رفتار خود نشان از آگاهی شما است. نوع رفتار شما روح و روان فرزندتان را شکل می‌دهد. نوع رفتار والدین از اهمیت زیادی برای رشد و تربیت فرزند برخوردار است. والدینی که افسردگی دارند از توجه، تربیت، آشپزی و بازی با فرزندان لذت نمی‌برند. برای کمک به خود و فرزندتان از روانشناس کمک بگیرید. در ادامه در رابطه با علل، نشانه، پیامد و راهکارهای افسردگی پدر و مادر توضیح داده ایم.

منبع: نحوه درمان افسردگی پدر و مادر چگونه است ؟

افسردگی پدر و مادر

پدر و مادر بودن یکی از سرسخت ترین شغل های دنیا است. مادران و پدران زیادی هستند که دلایل متفاوتی برای حال بد خود دارند. فرزندان مادر و پدری سالم برای رشد، شکل گیری شخصیت و تربیت لازم دارند. مادرانی که افسرده هستند، یک مادر سالم برای رشد و تربیت فرزند نیستند. پدران زیادی نیز وجود دارند که از افسردگی رنج می‌برند. اما تاثیر افسردگی مادر بر رشد و تربیت فرزند بیشتر از پدر است. مادران وقت بیشری با فرزندان می‌گذرانند و همین وقت گذاشتن نیازمند انرژی و حوصله فراوان است. انرژی و حوصله مادر نه تنها برای رشد و تربیت فرزند، بلکه برای گرمای خانه و خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است. درمان افسردگی پدر و مادر بهترین کمک به رشد و تربیت فرزند است.

علل افسردگی مادر و پدر

افسردگی در پدر و مادر علل مختلفی از جمله منابع اجتماعی و اقتصادی، ژنتیک و مشکلات شغلی دارد. اما در جنس زن و مرد علل ها متفاوت خود را نمایان می‌کند. در ادامه در رابطه با علل افسردگی مادر و پدر به صورت جداگانه توضیح داده ایم.

علل افسردگی مادر

  • افسردگی پس از زایمان
  • مشکلات زناشویی
  • افسردگی پیش از قاعدگی
  • تجربه تلخ کودکی
  • مشکلات والدین
  • اختلال از کودکی
  • افسردگی والدین

علل افسردگی پدر

  • اختلال از کودکی
  • فشار اقتصادی
  • افسردگی والدین
  • مسکلات زناشویی
  • تجربه تلخ کودکی
  • مشکلات والدین

نشانه های افسردگی مادر و پدر

برخی نشانه های افسردگی در پدر و مادر یکسان است. مانند تحریک پذیری، غم، ناراحتی، ناامیدی، تغییرات در وزن، ناتوانی در تمرکز، تغییر در ریتم خواب، تغییر در خلق و خو، بی میلی نسبت به فعالیت های مورد علاقه گذشته، افکار خودکشی، بی انگیزگی و بی انرژی بودن.

افسردگی در پدر و مادر با تفاوت هایی دارد. در صورتی که علائم را به مدت حداقل 2 هفته دارا بودید. برای سلامت روان فرزندتان به یک روانشناس و متخصص مراجعه کنید. که در ادامه جداگانه توضیح داده ایم.

نشانه های افسردگی مادر

نشانه‌های افسردگی مادر عبارت است از.

  • نیاز به تنهایی و خلوت
  • کمبود اعتماد به نفس
  • ناتوانی در نظم و تربیت فرزندان
  • بی علاقگی به آشپزی
  • ناتوانی در روابط جنسی
  • پرخوری یا بی اشتهایی

نشانه های افسردگی پدر

نشانه های افسردگی پدر عبارت است از.

  • احساس ناامیدی
  • پرخاشگری
  • عصبانیت
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • کم به منزل می‌آید
  • کم صحبت می‌کند
  • دوری از اجتماع
  • دوری از مهمانی ها
  • رفتارهای آسیب زا به خود
  • روابط جنسی متعدد

تاثیراتی که پدر و مادر افسرده بر فرزند خود می‌گذارند

پدر و مادران افسرده تاثیرات مخربی بر رشد و سلامت روان فرزندان خود می‌گذارند. در ادامه تاثیرات افسردگی پدر و مادر بر فرزند را اشاره کرده ایم که عبارتند از.

افسردگی: افرادی که پدر و مادر افسرده دارند با احتمال بیشتری به افسردگی دچار می‌شوند. با مشاهده رفتار پدر و مادر آموزش می‌بینند که چگونه رفتار کنند و همین امر باعث افسردگی در فرزندان می‌شود.

بی توجهی: پدرانی که افسردگی دارند بیشتر به فرندانشان بی توجهی می‌کنند. عمده بی‌توجهی پدران، توجه نکردن به نیازها و صحبت های فرزندشان است. به همین دلیل فرزندان به دنبال افرادی می‌رود که توجه را دریافت کنند.

اختلالات روانی: پدر و مادران افسرده با تربیت نادرست باعث بروز انواع اختلالات در فرزنشان می‌شوند. اگر خود افراد نشانه های زمینه ای داشته باشند به اختلالات گوناگونی مبتلا می‌شوند. اختلالات روانی تا بزرگسالی همراه فرزندتان خواهد بود.

اختلال شخصیت وابسته: افرادی که والدینی افسرده دارند حس طرد شدگی و بی اهمیتی را از خانواده دریافت کرده اند. همین رفتار باعث وابستگی در فرزند می‌شود. این فرزندان در آینده به دنبال توجه و وابستگی شدید به فرد مورد علاقه شان هستند.

خلل در روابط اجتماعی: افرادی که با پدر و مادر افسرده بزرگ می‌شوند. چون خانواده ها با دیگران ارتباط ندارند و منزوی هستند روش چگونگی ارتباط با جوامع را نمی‌دانند. عزت نفس و اعتماد به نفس این افراد به شدت کاهش می‌یابد.

مواد مضر و خطرناک: این افراد با وجود پدر و مادر افسرده به مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی روی می‌آورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره خانواده کلیک کنید.

راهکار برای افسردگی پدر و مادر

اگر به فکر سلامت روان و رشد شخصیت مناسب فرزندتان هستید. راهکارهای زیر را انجام دهید. این راهکارها به شما پدر و مادر آگاه کمک بزرگی می‌کند.

۱. فعالیت کنید.

به دنبال فعالیت هایی باشید که به شما حال خوب و شادی را هدیه دهد. خود را سرگرم و مشغول کارهایی شوید که هورمون های شادی را در بدن شما ترشح کند. برای کاهش علائم افسردگی خودتان اقدام کنید.

۲. در رابطه با خلق و خوی خود با فرزندتان صحبت کنید.

تغییرات خلقی شما باعث وحشت فرزند می‌شود. زمانی که شما با تغییرات خلقی خود فرزندتان را آگاه می‌کنید. او آمادگی لازم را برای برخورد با شما پیدا می‌کند.

۳. با فرزندتان بازی کنید.

زمانی را برای بازی با فرزندتان صرف کنید. احساس اینکه والدین به فرزند خود اهمیت می‌دهند برای خانه شما سرشار از توجه و اهمیت است. به فرزندتان اجازه بازی با همسالانش را بدهید.

۴. برای درمان اقدام کنید.

افسردگی مادر و پدر صدمه های روحی و جسمی زیادی به فرزند می‌زند. والدین آگاه و با اهمیتی که افسردگی دارند. به سرعت به درمانگر مراجعه می‌کنند تا آسیب های جدی به فرزندشان وارد نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان افسردگی کلیک کنید.

کلام آخر

افسردگی پدر و مادر لطمه های بدی به سلامت روان فرزندان وارد می‌کند. والدین بی حوصله و خانه پر از تنش را هیچ فرزندی دوس ندارد. بچه هایی که والدین بی توجهی دارند به دنبال توجه از دیگران هستند. برای جلوگیری از این رفتار فرزندانتان اقدام به درمان کنید. مرکز مشاوره ذهن نو خدمات تلفنی و حضوری به شما مراجعان عزیز ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر شماره تلفن درج شده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی پدر و مادر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۳۶۰ با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: نحوه درمان افسردگی پدر و مادر چگونه است ؟



:: برچسب‌ها: نحوه درمان افسردگی پدر و مادر چگونه است ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خصوصیات و نحوه برخورد با آدم های خجالتی برای افرادی که با آنها در تعامل هستند بسیار حائز اهمیت است. چه خودمان فرد خجالتی باشیم و چه اطرافمان با فرد خجالتی در ارتباط باشیم، برای ارتباط خوب و مناسب نیاز به استفاده از راهکارهای اصولی داریم. اما همبشه رفتارهای خجالتی دلیل بر وجود اختلال نیست. شما تنها آدم خجالتی در دنیا نیستید. پس برای درمان آن اقدام کنید. اما اگر اطراف خود با این افراد در تعامل هستید بهترین راهکار کمک از روانشناسان است. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

منبع: خصوصیات و نحوه برخورد با آدم های خجالتی

خصوصیات و نحوه برخورد با آدم های خجالتی

اغلب آدم های خجالتی با افراد درون گرا اشتباه گرفته می‌شوند. اما نشانه های افرد خجالتی با افراد درونگرا متفاوت است. افراد خجالتی در جمع ها گوشه گیر هستند و هرگز آغاز کننده مکالمه نخواهند بود. ارتباط با دیگران، مکالمه، تصمیم گیری برای او بسیار دشوار است. این افراد از اعتماد به نفس پایین نیز برخوردارند. روش های برخورد با آنها بسیار مهم است که در تعاملات دچار مشکل نشوید.

برای اطلاع از درونگرایی کلیک کنید.

نشانه های آدم های خجالتی

شدت خجالتی بودن درجه بندی شده است. نشانه های زیر بر اساس سطح خجالتی افراد کاهش یا افزایش می‌یابد. اما بطور کل نشانه هایی وجود دارد که سبب شناخت افراد خجالتی می‌شود. این نشانه ها به شرح زیر است.

  • ارتباط با افراد ناشناس برایشان دشوار است.
  • ترس از بروز احساسات ترس
  • ناتوانایی در مکالمه با غریبه‌ها
  • احساس شرم هنگام صحبت با دیگران
  • از موقعیت هایی که دیگران حضور دارند فرار می‌کنند.
  • تا زمانی که احساس راحتی نداشته باشند، مکالمه نمی‌کنند.
  • به دلیل ترس از رد شدن، ضایع شدن و مسخره شدن احساسات خود را حتی به عشقشان نمی‌گویند.
  • به صحبت افراد با دقت توجه می‌کنند.
  • علاقه به جمع ندارند.
  • فقط با افرادی که از نظرشان خاص هستند ارتباط می‌گیرند.
  • از موقعیت های اجتماعی به شدت هراس دارند.
  • از توجه دیگران به شدت هراس دارند.
  • همیشه ترس از مسخره شدن دارند.
  • ترس از مورد انتقاد قرارگرفتن
  • نسبت به افراد عادی ترس و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.
  • در شرایط نامناسب و شرایط اجتماعی احساس تنگی نفس، سرگیجه و تعریق دارند.
  • اگر در جمع با چیزی مخالف باشند، قدرت بیان آن را ندارند.
  • در ارائه نظراتشان تردید دارند.
  • اگر مورد زورگویی قرار بگیرند، سکوت را ترجیح می‌دهند.
  • افراد خجالت نشخوار ذهنی دارند.
  • اعتماد به نفس پایینی دارند.
  • در تصمیم گیری ها با مشکل مواجه می‌شوند.
  • دائما نگران نظرات دیگران در رابطه با خودشان هستند.
  • دائما در حال فداکاری به دوستان و خانواده هستند.
  • همیشه از خودگذشتگی می‌کنند.
  • عزت نفس پایینی دارند.
  • حاضر به قبول مسئولیت نیستند. یا اگر قبول کنند خود را در برابر مسئولیت به شدت آزار می‌دهند.
  • مقاومت در بیان “نه گفتن” دارند.
  • به حق خودشان احترام نمی‌گذارند.
  • افراد خجالتی با اعتماد به نفس کم دارای صفت کمال گرایی هستند.
  • از آغاز یک کار می‌ترسند.
  • اگر با مشکلی روبرو شوند از دیگران درخواست کمک نمی‌کنند.

روش برخورد با آدم های خجالتی

خصوصیات و نحوه برخورد با آدم های خجالتی برای کسان که با این افراد در ارتباط هستند بسیار مهم است. اگر با افراد خجالتی در ارتباط هستید باید راهکارهای برخورد با این افراد را بدانید. در ادامه چند راهکار ارائه داده ایم که برای ارتباط با این افراد موثر است.

برای اطلاع از راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

1. پذیرش و درک این افراد

آگاه بودن از شرایط، رفتار و افکار شخصیت های خجالتی و درک این رفتارها بسیار حائز اهمیت است. زمانی که شما موقعیت این افراد را درک کنید به او کمک می‌کنید تا به تدریج با شما تعامل داشته باشد. اما اگر بو را درک نکنید، این افراد از شما فاصله خواهند گرفت!

2. آدم ها خجالتی | رعایت حریم شخصی

افراد خجالتی اغلب به دلیل رفتارهای خود توسط اطرافیان به کم انرژی بودن، مغرر و خودخواه بودن متهم می‌شوند. اما افراد خجالتی در تمامی موقعیت ها کم حرف و کم صحبت هستند. به حریم شخصی این افراد احترام بگذارید و تا زمانی که خودشان علاقه به تعامل ندارند مجبورشان نکنید. برای دریافت اطلاعات در رابطه با حریم خصوصی کلیک کنید.

3. در استفاده کلمه خجالتی اجتناب کنید

افراد خجالتی اگر کسی نسبت به خجالتی بودن او نظر دهد، به شدت ناراحت می‌شوند. اگر از جملاتی مانند “عه تو خجالتی هستی؟” یا “دوست من خجالتیه” استفاده کنید، شاید با حالت تدافعی این فرد روبرو شوید!

4. آدم های خجالتی | شروع کننده مکالمه باشید

شروع مکالمه برای افراد خجالتی به شدت دشوار و مشکل است. زمانی که با فرد خجالتی روبرو می‌شوید شما برای شروع مکالمه اقدام کنید. اما اگر فرد خجالتی علاقه ای به تعامل با شما ندارد، او را تنها بگذارید.

5. برای دوستی به او فرصت دهید

زمانی که با فرد خجالتی دوست می‌شوید، شاید از شما فاصله بگیرد و حالت تدافعی داشته باشد. اگر احساس کردید که علاقه به دوستی با شما دارد، به او فرصت دهید تا کم کم گرم بگیرد. اما اگر هیچ علاقه ای به دوستی با شما نداشت، به او اصرار نکنید.

6. آدم های خجالتی | هنگام صحبت او را مضطرب نکنید

سعی کنید تا به صورت محتاطانه موضوعات را بیان کنید و زمانی که واکنش فرد به موضوع خوب بود مکالمه را ادامه دهید. در غیر این صورت فرد خجالتی را تحت فشار قرار ندهید تا مکالمه داشته باشید. در این صورت افراد خجالتی را مضطرب نکنید.

7. هنگام مکالمه محتاطانه موضوع انتخاب کنید

اگر از علایق فرد خجالتی آگاه هستید، همگام مکالمه و صحبت با این افراد از موضوعاتی استفاده کنید که آنها را به سمت صحبت سوق دهد. این افراد اگر آگاهی و علاقه به موضوعی داشته باشند و در جمع دوستانه قرار بگیرند، افکار خود را بیان می‌کنند.

8. آدم های خجالتی | در مقابل سکوت آنها اصرار نکنید

اگر فرد خجالتی در جمعی سکوت کرد موضوع را عوض کنید و بحث جدیدی را شروع کنید. اما اگر متوجه شدید که آنها از بحث خوششان نمی‌آید، بحث را خاتمه دهید.

9. از رفتارهایی که آن‌ها را اذیت می‌کند، اجتناب کنید

افراد خجالتی از بیان درخواست های خود اجتناب می‌کنند و در واقع خجالت می‌کشند. پس وقتی که در یک جمعی با این افراد قرار دارید دائم از سوال هایی مانند “گشنه نیستی؟”، “چایی میخوری؟” یا “مطمئنی چیزی نمی‌خوای” اجتناب کنید. فرد خجالتی اگر درخواستی داشته باشد بیان می‌کند، شما نگران نباشید!

10. برای دعوت به کار، شما اقدام کنید

درخواست کار از طریق افراد خجالتی صورت نمی‌گیرد حتی اگر علاقه ای به این کار داشته باشند. پس زمانی که به کمک نیاز داشتید یا کاری از پس فرد خجالتی بر می‌آمد، از او دریغ کنید. شما شروع کننده پیشنهاد به کار باشید.

11. زمانی برای تنهایی به او بدهید

در صورت برخورد با افراد خجالتی، پس از چند ساعت تعامل آنها را تنها بگذارید. بودن در جمع و مکالمه بیش از حد حال افراد خجالتی را بد می‌کند. در واقع می‌گوییم این افراد را تنها بگذارید تا باتری خود را مجدد شارژ کنند.

12. آدم های خجالتی را درک کنید و ناراحت نشوید

رفتار افراد خجالتی شاید بنظر خودخواهانه و مغرورانه باشد، اما این افراد ناخودآگاه از دیگران فاصله می‌گیرند. گوشه گیری و خلوت این افراد را توهین و بی احترامی در نظر نگیرید.

13. در مقابل رفتار آنها واکنش نشان ندهید

در مقابله با این افراد واکنش نشان دادن صحیح نیست. زمانی که با فرد خجالتی در ارتباط هستید نسبت به رفتارهای او واکنش نشان ندهید. افراد خجالتی ممکن است گوشه گیر و کم حرف باشند، لازم نیست نسبت به این رفتار واکنش تند نشان دهید و از کلماتی مانند “چرا از جمع فاصله گرفتی” یا “چرا کم حرف می‌زنی” استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله با نشانه ها و راهکارهای برخورد با افراد خجالتی آشنا شده اید. با رعایت حریم شخصی و استفاده از راهکارهای گفته شده سعی کنید به افراد خجالتی کمک کنید. اما اگر خودتان فرد خجالتی هستید برای درمان از روانشناسان مجرب و حرفه ای کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خصوصیات و نحوه برخورد با آدم های خجالتی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خصوصیات و نحوه برخورد با آدم های خجالتی



:: برچسب‌ها: خصوصیات و نحوه برخورد با آدم های خجالتی ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خصوصیات افراد بی خیال و بی تفاوت در رهایی و بی مسئولیتی خلاصه می‌شود. این افراد خود را اذیت نمی‌کنند و زندگی را مانند بازی در نظر می‌گیرند. به چیزی اهمیت نمی‌دهند و سر قول خود نمی‌مانند. اولویت این افراد خواب و استراحت است. پاپیچ شدن باعث عصبانیت آن‌ها می‌شود. هرچقدر شما مسئولیت کارهای آنها را گردن بگیرید، بد عادت تر و بی خیال تر خواهند شد. زندگی با افراد بی مسئولیت بسیار طاقت فرسا است و همسران آنها به تدریج دچار افسردگی و استرس خواهند شد. قبل از ازدواج به این موضوع دقت کنید و از مشاور ازدواج کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: خصوصیات افراد بی خیال و بی تفاوت

خصوصیات افراد بی خیال و بی تفاوت

افراد بی خیال و بی تفاوت مورد خوبی برای دوستی، ازدواج، روابط و کار نیستند. این افراد فوق العاده بی مسئولیت‌اند و خواب را به کار ترجیح می‌دهند. این افراد بی خیالی را زمانی بیشتر می‌کنند که یک فردی تمام کارهای آنها را انجام دهد. زندگی با این افراد بسیار دشوار است و شما باید تمام وظایف و مسئولیت های او را به دوش بکشید. این افراد به احساسات شما توجهی نمی‌کنند و ارزشی برای اطرافیان خود قائل نیستند. نشانه های زیادی از جمله وقت نشناسی، خواب آلودگی، تن پروری و … دارند. تنها راه درمانی این افراد بی خیال بودن در برابر خودشان است تا مسئولیت کارهایشان را گردن بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مردان بی مسئولیت کلیک کنید.

نشانه های افراد بی خیال و بی تفاوت

افراد بی خیال به صورت کلی اعصاب آدم های مسئولیت پذیر و وقت شناس را بهم می‌ریزند. ازدواج فرد عجول با فرد بی خیال هرگز با آرامش همراه نخواهد بود. در ادامه خصوصیات افراد بی خیال و بی تفاوت را نام برده ایم.

  • اهدافی در زندگی ندارند
  • بی مسئولیت هستند
  • نیازهای خانو‌اده را بر طرف نمی‌کنند.
  • در کار و فعالیت های روزانه بی انگیزه و خسته هستند
  • تمایل زیادی به استراحت و خواب در طول روز دارند
  • فوق العاده صبور هستند
  • هیچ چیزی را مهم نمی‌دانند
  • لوس و ناپخته هستند
  • وابستگی افراطی به خانواده دارند
  • وقت شناس نیستند
  • اهداف و برنامه ریزی برای رسیدن به زندگی ایده‌آل ندارند
  • بی محبت و بی توجه به همسر هستند
  • نیازهای جنسی همسر خود را برطرف نمی‌کنند
  • در جایگاه پدر و مادر وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهند
  • بیش از اندازه خونسرد هستند
  • نیازها و مشکلات فرزندان خود را برطرف نمی‌کنند
  • همیشه تنبل و خواب آلوده هستند
  • اهمیتی به موقعیت های مهم زندگی نمی‌دهند
  • برای کار کردن وقت کشی می‌کنند

راه های برخورد با افراد بی خیال و بی تفاوت

افراد بی خیال و بی تفاوت، اطرافیان خود را آزار می‌دهند. مخصوص اگر این فرد بیخیال، مرد خانه باشد. مردان بی خیال سبب فروپاشی زندگی خود می‌شوند. در ادامه راهکارهایی برای برخورد با مردان بی خیال و بی تفاوت در نظر گرفته ایم که به شرح زیر هستند.

1. با آن‌ها بحث نکنید

مردان (یا شاید زنان) بی خیال و بی تفاوت به دنبال آرامش هستند و اگر با آنها بحث کنید به شدت عصبی و خشمگین می‌شوند. زمانی که شما دست بر نقطه ضعف او بگذارید، بدتر بی خیال رفتار می‌کند. اعتقاد این افراد بر این است که من با تو کاری ندارم، پس توام پاپیچ من نشو! در واقع آنقدر خسته هستند که حوصله بحث را نیز ندارند. برای آگاهی از نحوه رفتار با همسر کلیک کنید.

2. خصوصیات افراد بی خیال | لجبازی نکنید

لجبازی با افراد و مردان بی خیال کاری را راه نمی‌اندازد. نقاط قوت کسانی که بی تفاوت و بی خیال هستند را شناسایی کنید و به جای دعوا و لجبازی با او همراه شوید. با تعریف و تشکر از همسر بی خیال به او احساس حامی و پشتیبان بودن می‌دهید.

3. اجازه ندهید از دیگران پول قرض بگیرند

مردان بی خیال و بی تفاوت با توجه به اهمال کاری که دارند کار نمی‌کنند و توقعات بالایی از دیگران دارند. و پس از اینکه از دیگران پول قرض گرفتند توان برگرداندن پول را ندارند، بنابراین شما مجبور به پرداخت قرض او خواهید شد.

4. خصوصیات افراد بی خیال | اگر شاغل هستید به همسر خود پول ندهید

مردان بی خیال و بی تفاوت علاقه ای به کارکردن ندارند. بنابراین خانم های این افراد به دنبال کار کردن می‌روند تا مخارج و نیازهای خانه را رفع کنند. درست است که زندگی مشترک یعنی همه چی مشترک باشد اما با پول دادن به همسر باعث تن پروری بیشترش خواهید شد. کمک مالی با اینکه تمام پول خود را به او واگذار کنید، فرق دارد.

5. از استعدادهایش تعریف کنید

مردان نیز مانند خانم ها نیاز به تعریف و تمجید دارند. با تعریف از استعدادها و مهارت های همسرتان، او را به سمت فعالیت و انجام کار سوق دهید.

6. به او مسئولیت بدهید

یکی از بزرگترین اشتباهات خانم ها مسئولیت ندادن به همسر است. از او بخواهید در زندگی مشترک، کارهای خونه و فعالیت های فرزندان کمک کند. برخی از خانم ها با مسئولیت ندادن به همسر خود سبب تن پروری و بی خیالی او می‌شوند. برای دریافت راه های افزایش مسئولیت پذیری کلیک کنید.

7. وظایف او را انجام ندهید

افراد بی تفاوت و بی خیال ، خیلی بی مسئولیت و ریلکس رفتار می‌کنند. اگر وظیفه ای به آنها داده شود به درستی انجام نمی‌دهند. بنابراین همسران این افراد بجایشان وظایف آن‌ها را انجام می‌دهند تا شرمنده نشوند. با این کار او را بد عادت کرده اید و انتظار مسئولیت پذیربودن از او نداشته باشید.

8. از روانشناس کمک بگیرید

گاهی اوقات مشکلات بی خیالی همسران خیلی شدیدتر از آن است که خودتان بخواهید آن را حل کنید. بنابراین نیاز به هدایت کننده و آموزش های لازم دارید. مشورت با روانشناسان مجرب در این زمینه به شما کمک بزرگی خواهد کرد. برای هدایت زندگی خود از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

کلام آخر

همه افراد به دنبال راهکارهایی برای بی خیال بودن هستند. اما اگر این رفتار به طور افراطی پیش برود به شدت به زندگی خود و اطرافیان لطمه وارد می‌کند. زندگی با فرد بی خیال، بی توجه، بی تفاوت و بی مسئولیت سرشار از دردسر و استرس است. هر انساتی لایق زندگی خوب و پر تلاش است. برای کمک به زندگی خود از روانشناس مشورت بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خصوصیات افراد بی خیال و بی تفاوت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خصوصیات افراد بی خیال و بی تفاوت



:: برچسب‌ها: خصوصیات افراد بی خیال و بی تفاوت ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

‌بارداری در دوران عقد برای اکثر زوجین بسیار استرس زا است. چرا که‌داشتن رابطه جنسی در این دوران برای بسیاری از خانواده‌ها پذیرفته نیست. همچنین برخی از زن و شوهرها آمادگی برگزار کردن زود هنگام مراسم عروسی را ندارند و بارداری فشار مضاعفی را در این زمینه به آن‌ها تحمیل می‌نماید. برای پیشگیری از حاملگی در دوران عقد راه‌های مختلفی وجوددارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مصرف قرص‌های ضد بارداری، استفاده از کاندوم و قراردادن IUD در رحم اشاره کرد. در صورتی که در دوران عقد باردار شده‌اید حتما مشاوره ازدواج دریافت نمایید.

منبع: بارداری در دوران عقد

بارداری در دوران عقد

بارداری در دوران عقد برای هر دختر و پسری می‌تواندپیش بیاید. شما اگر از روش‌های جلوگیری استفاده نکنید. از همان اولین رابطه احتمال‌بارداری وجود دارد. بنابراین باید بعد عقد مسئولیت پذیرانه تر رفتار کنید. فراموش‌نکنید که خیلی از زوج‌ها با وجود بارداری در دوران عقد توانسته‌اند زندگی خوبی را شکل بدهند. پس ترس به دلتان راه ندهید. در این زمینه حتما مقاله بارداری ناخواسته را هم بخوانید.

چرا بارداری در دوران عقد استرس زا است؟

بارداری در دوران عقد برای بسیاری از زوجین نگران کننده و استرس زا است. این امر دلایل مختلفی دارد. برای مثال در بسیاری از فرهنگ‌های ایرانی خانواده‌ها به داشتن رابطه جنسی کامل در دوران عقد نگاه خوبی ندارند و حامله شدن دختر در این دوران موجب سرزنش اطرافیان خواهد شد.

جدا از این موضوع بسیاری از زوج‌های جوان دوران عقد را زمانی برای برنامه ریزی می‌دانند. یا در طی آن به دنبال راهی برای شناخت بیشتر از یکدیگر و آمادگی برای شروع زندگی مشترک هستند. پس حامگی می‌تواند زمانی اتفاق بیافتد که طرفین از نظر مالی یا روحی آمادگی شروع زندگی مشترک را نداشته باشند. این مسئله به خودی خود فشار زیادی به زن و مرد وارد کرده و آن‌ها را تحت تاثیر فشارها و استرس‌های زیادی قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید : مراحل ازدواج

 

روش های پیشگیری از بارداری در دوران عقد

همانطور که گفته‌شد تقریبا برای اکثر زن و شوهرها بارداری ناخواسته در دوران عقد امر خوشایندی نیست. برای اینکه بتوانیددر این برهه زمانی رابطه جنسی رضایت بخشی داشته باشید و در عین حال از حاملگی نیز جلوگیری نمایید، از راهکارهای زیر استفاده نمایید.

1- رابطه جنسی بدون دخول

داشتن رابطه جنسی رضایت بخش لزوما نیازمند تجربه دخول نیست. در دوران عقد می‌توانید بیشتر نیاز جنسی خود را از طریق معاشقه برطرف نمایید. داشتن معاشقه و پیش نوازی‌های کافی در دوران عقد به صمیمیت جنسی‌تان کمک می‌کند و باعث می‌شود که پس از ازدواج نیز روابط گرم‌تر و عاشقانه‌تری با یکدیگر داشته باشید.

2- استفاده از داروهای ضدبارداری

برای پیشگیری از بارداری داروهای مختلفی وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید ریسک بروز بارداری را تا حد زیادی کاهش دهید. با این حال اگر رابطه جنسی در روزهای تخمک گذاری صورت بگیرد یا داروها به طور منظم و درست مصرف نشوند، احتمال حاملگی همچنان وجود دارد.

3- جلوگیری از بارداری در دوران عقد با کاندوم و IUD

اگر به مصرف داروهای شیمیایی علاقه‌ای ندارید، ابزارهای فیزیکی مختلفی در دسترس‌تان قرار دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید از بارداری ناخواسته پیشگیری کنید. برای مثال استفاده از کاندوم یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از حاملگی است. همچنین اگر کاندوم باعث‌می‌شود که در طول رابطه جنسی به میزان کافی لذت‌نبرید، پس از روش‌های دیگری نظیرگذاشتن IUD در رحم کمک بگیرید.

4- استفاده از قرص های اورژانسی

اگر قبل از رابطه جنسی از روش‌های پیشگیری مناسب استفاده نکرده‌اید، هم چنان راهکارهایی برای جلوگیری از بارداری وجود دارند. برای مثال بلافاصله بعد از آمیزش جنسی تا 72 ساعت پس از آن فرصت دارید تا از قرص‌های اورژانسی استفاده نمایید. این قرص‌ها با بالابردن سطح هورمون پروژسترون فرایند تخمک گذاری را به تعویق می‌اندازند و در نتیجه مانع عمل لقاح می‌شوند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که قرص‌های اورژانسی عوارض بسیاری دارند و منجر به نوسانات هورمونی شدید در بدن زن می‌شوند. از همین رو تا حد ممکن باید از مصرف آن‌ها پرهیز شود. در نتیجه بهتر است همواره قبل از برقراری رابطه جنسی برای پیشگیری از بارداری فکری کنید.

چگونه با بارداری در دوران عقد کنار بیاییم؟

بارداری در دوران عقد می‌تواند شما را تا حد زیادی شکه کند. برای اینکه در این شرایط بهترین واکنش را داشته‌باشید به توصیه‌های زیر عمل کنید. برای درک بهتر موضوع بهتر است بیشتر با ویژگی های دوران نامزدی آشنایی پیدا نمایید.

1- کمی به خودتان فرصت دهید

اضطراب، خشم از همسر، ترس از واکنش دیگران و غمگینی به خاطر آشفتهشدن اوضاع از جمله رایج‌ترین هیجاناتی هستند که در این شرایط بروز می‌یابند. براساس نظر متخصصان هیجانات شدید تا حد زیادی قدرت تصمیم‌گیری را از انسان گرفته و منجر به ضعف در قضاوت می‌شوند. در نتیجه وقتی از بارداری‌تان مطلع شدید کمی به خودتان فرصت بدهید تا این موضوع را هضم نمایید. تصمیم‌گیری عجولانه برای انجام اقداماتی نظیر سقط جنین در نهایت منجر به پشیمانی می‌شود.

2- عواطف و احساسات خود را مدیریت کنید

برای اینکه بتوانید اوضاع را مدیریت کنید باید پیش از هرچیز بر خودتان کنترل داشته باشید. در نتیجه بهتر است از راهکارهای کنترل استرس و روش‌های مدیریت خشم کمک بگیرید تا بتوانید آرامش خود را بازیابید. اگر در این زمینه مهارت چندانی ندارید به یک روان درمانگر مراجعه کنید. درمانگر با استفاده از تکنیک‌های خود آرام سازی به شما یاری می‌رساند تا تنظیم هیجانی موثرتری تجربه نمایید. استفاده از تکنیک‌های تنفسی، ریلکسیشن و پرت کردن حواس از جمله راهکارهای موجود هستند.

حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده کنید.

3- به فکر برگزاری مراسم ازدواج باشید

هر کسی در طول زندگی ممکن است با شرایط به خصوصی روبه‌رو شود، در نتیجه اوضاع همواره بر وفق مراد و مطابق برنامه ریزی پیش نمی‌رود. شخصیت‌هایی که از نظر روانی قدرت و تاب آوری بالایی دارند، کسانی هستند که می‌توانند خود را با اینگونه شرایط وفق داده و انعطاف پذیری روانی بالاتری از خود نشان دهند.

بارداری در دوران عقد نیز یکی از موقعیت‌هایی است که حل و فصل آن به توان روحی بالایی نیاز دارد. در این شرایط باید در کنار کنترل احساسات، مهارت حل مسئله نیز داشته باشید. یکی از راه حل‌هایی که در این شرایط می‌توانند به کمک شما بیایند برگزاری هرچه زودتر مراسم ازدواج است. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید گاهی باید کمی از توقعات خود را پایین آورده و به مراسمی ساده‌تر بسنده نمایید.

4- خوشحال باشید مادر / پدر می شوید

تجربه پدر و مادری برای همه ما آدم ها شیرین است. خیلی ها فرصت تجربه این احساس را هرگز پیدا نمی‌کنند. پس شکرگذار باشید. شما به زودی فرزندی از وجودتان متولد می شود. پس لحظه لحظه این رویداد را حس کنید. به جای تمرکز بر حرف ها و نظرات بقیه، بر روی فرزندی که در راه‌است، متمرکز شوید.

5- با یک مشاور خانواده در ارتباط باشید

بارداری در دوران عقد چالش های زیادی را به همراه دارد که حل همه آن‌ها در کنار هم کار آسانی نیست. برای مثال کنار آمدن با برخورد اطرافیان، برنامه ریزی برای برگزاری زودتر مراسم عروسی، صرف نظر از برنامه‌های قبلی و پذیرفتن وضعیت جدید فشارهای زیادی را به زن و شوهر وارد می‌کند که حتی می‌تواند رابطه عاطفی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به تنش شود. در این شرایط مراجعه به یک مشاور ازدواج و زوج درمانگر کمک می‌کند تا بتوانید از نظر روحی خود را برای مقابله با چالش‌های جدید آماده نمایید و در عین حال رابطه با همسرتان را نیز بازیابی نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا استفاده از قرص های ضدبارداری می تواند به طور قطع از حاملگی پیشگیری نماید؟

خیر این قرص‌ها عملکرد صددرصدی ندارند اما با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن زن تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بارداری در دوران عقد



:: برچسب‌ها: بارداری در دوران عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از جدایی از عشق یا به هم خوردن رابطه می‌تواندیک آدم بزرگسال و بالغ را ملزم به ادامه رابطه‌ای آسیب زا نماید. علاوه بر عوامل درونی، عوامل بیرونی و تفکرات مربوط به زمان ازدواج، چشم و هم چشمی‌ها، مشکلات مالی و …. می‌تواند مزید بر علت این ترس باشد. اما مساله هر چه که باشد، می‌توانید با بالابردن آگاهی خود راه حلی مناسب پیدا نمایید. عدم توجه به این ترس موجب انتخاب‌های غلط و از دست رفتن زمان می‌شود. می‌توانید با دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر رابطه خود را چکاپ نمایید.

منبع: ترس از جدایی از عشق

ترس از جدایی

ترس از جدایی در پی وابستگی عاطفی ایجاد می‌شود. این نوع ترس امکان تبدیل به اختلال را نیز دارد. افراد دچار ترس از دست دادن عشق یا جدایی گاه رفتارها و تصمیمات نامناسبی را در پیش می‌گیرند. پس شما همواره باید در رابطه‌تان حدود این نوع ترس را بسنجید. بدین ترتیب قادر به حفظ رابطه‌ای سالم خواهید بود.

آیا ترس از جدایی و از دست دادن عشق یک اختلال است؟

ترس از جدایی از عشق نوعی احساس ترس و اضطراب افراطی نسبت به دور شدن از شریک عاطفی است که منجر به بروز رفتارهای ناسازگارانه نظیر مراقبت‌های افراطی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : نشانه های عشق اشتباه

 

کسانی که دچار این ترس هستند از نگاه متخصصان تشخیص اختلال اضطراب جدایی را دریافت می‌کنند. این اختلال در گذشته تنها برای کودکان مطرح می‌شد. اما امروزه برای بزرگسالان نیز در نظرگرفته می‌شود. در اختلال اضطراب جدایی نگرانی بسیار مفرط نسبت به از دست‌دادن عزیزان وجود دارد. این از دست‌دادن که می‌تواند در قالب مرگ، طلاق و یا پایان‌دادن به یک رابطه عاشقانه اتفاق بیافتد و علائم اضطرابی شدیدی را پدید نماید و عملکرد او را در حوزه‌های مختلف زندگی کاهش می دهد. ما در ادامه بیشتر با علائم این اختلال آشنا خواهید شد.

علائم ترس از جدایی و از دست دادن عشق

براساس آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی انجمن روان پزشکان آمریکا کسانی که در بزرگسالی دچار اختلال اضطراب جدایی هستند و به طور اختصاصی ترس از جدایی در رابطه را تجربه می‌کنند، مجموعه‌ای از علائم زیر را بروز خواهند داد:

  • تجربه پریشانی مفرط و غیرمعمول هنگام جدایی از شریک عاطفی
  • داشتن نگرانی مفرط درباره اینکه اگر شریک عاطفی‌اش را تنها بگذارد او دچار مشکل یا آسیب خاصی شود.
  • ترسیدن از تنها شدن
  • تجربه علائم جسمانی مرتبط با اضطراب هنگام جدایی از معشوق ( نظیر تپش قلب، بالا رفتن سرعت تنفس، لرزش دست و …)
  • داشتن نگرانی مفرط هنگام تنها بودن
  • دائما نیاز دارد که بداند همسر یا شریک عاطفی اش در هر لحظه کجاست و چه می‌کند.
  • این علائم دست کم به مدت 6 ماه مشاهده می‌شود.
  • به دلیل علائم اختلال اضطرب جدایی در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر تحصیلی، شغلی و خانوادگی دچار افت عملکرد می‌شود.

علل دچار شدن به ترس از جدایی از عشق

تجربه اضطراب جدایی در دوران بزرگسالی می‌تواند از رفتار والدین در گذشته، مسائل مربوط به دوران کودکی یا تجربیات ناخوشایند از رابطه عاطفی قبلی نشات بگیرد. همچنین این مشکل ممکن است علامتی از یک اختلال روان شناختی دیگر باشد. برای مثال کسانی که مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم هستند یا کسانی که به مشکلات هذیانی دچار شده‌اند، احتمالا در کنار علائم اصلی اختلال نشانه‌هایی از اضطراب جدایی را نیز نشان دهند.

 

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

 

طبق بررسی‌ها بطور کل زنان و کسانی که در کودکی تجربه هرگونه سوء رفتار راداشته‌اند. یا کسانی که در کودکی یک غم بزرگ مثل از دست دادن عزیزان را تجربه کرده‌اند. بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل هستند.

روش های درمان ترس از جدایی در رابطه عاشقانه

متخصصان حوزه سلامت روان اضطراب جدایی در بزرگسالان را به دو روش رواندرمانی و دارودرمانی، درمان می‌کنند. در ادامه به توضیح هریک از آن ها پرداخته‌ایم. برای آن که بتوانید یک رابطه به درستی تمام کنید، مقاله کات کردن رابطه را مطالعه نمایید.

روان درمانی

برای درمان انواع اختلالات اضطرابی در قدم اول رواندرمانی توصیه می‌شود. روان درمانی روشی گفتگو محور است و درمانگر برای اجرای آن می‌تواند از رویکردهای مختلفی استفاده کند. از بین این رویکردها (روانکاوی، روان تحلیلی، درمان‌های رفتاری و شناختی رفتاری) پژوهش‌ها نشان می‌دهند که درمان شناختی رفتاری بیش از همه در بهبود علائم اختلال اضطراب جدایی موثر هست.

در این رویکرد هدف درمانگر این‌است که افکار و رفتارهایی که منجر به تشدید اضطراب جدایی می‌شوندرا شناسایی کند. سپس به کمک خود مراجع این افکار و رفتارها مورد اصلاح قرار می‌گیرند. درمان شناختی رفتاری برای اضطراب جدایی در قالب جلسات فردی و یا گروهی اجرا می‌شود و در هر دو صورت جهت بهبود علائم اضطرابی موثر است.

دارو درمانی

در برخی شرایط نظیر زمانی که علائم اضطرابی بسیار شدید و حاد است، احتمالا روانشناس مراجع را به یک پزشک ارجاع می‌دهد تا برای او داروهای ضداضطرابی تجویز کند. با این حال توجه به این نکته حائز اهمیت‌است که داروهای ضد اضطرابی راه حلی پایدار برای بهبود اختلال اضطراب جدایی و ترس از دست دادن عشق نیستند.

در نتیجه باید برای بهبود این مشکل حتما از خدمات رواندرمانی کمک بگیرید. نکته بسیار مهم دیگر این‌است که بسیاری از داروهای ضداضطرابی اعتیادآور بوده و هرگز نباید به طور خودسرانه مصرف شوند. در نتیجه هرگز بدون مشورت با پزشک از آن‌ها استفاده نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از جدایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا ترس از جدایی از عشق می تواند ریشه در مشکلات کودکی داشته باشد؟

بله، تجربه از دست دادن عزیزان در دوران کودکی نظیر مرگ مادر یا سایر اعضای خانواده یا تجربه هرگونه سوء استفاده و آزار در این دوران می‌تواند در بروز اختلال اضطراب جدایی نقش داشته باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از جدایی از عشق



:: برچسب‌ها: ترس از جدایی از عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شوهرم برام وقت نمیذاره ! این مشکلی است که بسیاری از خانم‌ها آن را مطرح می‌کنند. در یک رابطه عاطفی ما بیشتر از هر چیز به دنبال محبت و توجه طرف مقابل هستیم. اما رابطه‌هایی نیز وجود دارند که در آنها به هر دلیلی این انتظار برآورده نمی‌شود. در چنین شرایطی احتمالاً شما احساس می‌کنید که ارزشی برای طرف مقابل ندارید؛ و این می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد. به همین خاطر بهتر است که برای تغییر اوضاع کاری انجام بدهید. اما در چنین شرایطی رفتار درست کدام است؟ بسیاری از خانم‌ها جوابی برای این سؤال پیدا نمی‌کنند؛ و همین موضوع می‌تواند شرایط رابطه شما را بدتر از قبل کند. به همین خاطر ما در این مطلب راجع به مشکلاتی که بی‌توجهی به همراه می‌آورد و راهکارهای آن صحبت خواهیم کرد. برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

منبع: شوهرم برام وقت نمیذاره | پسری که برات وقت نمیذاره

شوهرم برام وقت نمیذاره

همه ما در یک رابطه عاطفی به توجه و محبت طرف مقابل نیاز داریم. هیچ‌کس از اینکه در رابطه‌ای باشد که موردتوجه قرار نگیرد خوشحال نخواهد بود. این موضوع به‌خصوص برای خانم‌ها حساس‌تر است. شاید دلیل این موضوع اهمیتی باشد که زنان برای احساسات قائل هستند. یا شاید بتوان گفت که خانم‌ها به‌طورکلی به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند. به‌هرحال دلیل این ماجرا هرچه که باشد بی‌توجهی آقایان می‌تواند یک رابطه را در معرض خطرات جدی قرار بدهد. بیماری‌های روحی در خانم‌ها، ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس، مشکلاتی مانند خیانت یا حتی پایان یافتن یک رابطه از جمله پیامدهایی هستند که می‌توانند در این شرایط اتفاق بیفتند. به همین خاطر شاید بهتر باشد اطلاعات خود را راجع به این موضوع و کارهایی که می‌توانیم برای آن انجام بدهیم بالا ببریم. در این صورت شاید بتوانیم رابطه را از این مشکلات جدی دور نگه داریم.

چرا شوهرم برام وقت نمیذاره ؟

اینکه همسرتان برای شما وقت نمی‌گذارد می‌تواند با توجه به شرایط زندگی، شخصیت طرف مقابل و همین‌طور نیازها و خواسته‌های شما دلایل مختلفی داشته باشد. ما نمی‌توانیم بگوییم که همه دلایل این مشکل را می‌شناسیم. بااین‌حال بعضی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانیم راجع به آنها صحبت کنیم را در ادامه مطرح کرده‌ایم. توجه کردن به این دلایل می‌تواند در پیداکردن راهکار مناسب نیز به شما کمک کند. بعضی از مهم‌ترین دلایل این مشکل عبارتند از:

درگیری‌های فکری

اگر همسرتان برای شما وقت نمی‌گذارد ساده‌ترین دلیل آن این است که ذهنش درگیر است. مدیریت‌کردن یک خانواده و کنار آمدن با مشکلاتی که هر روز در زندگی هرکدام از ما پیش می‌آیند کار آسانی نیست. این شرایط می‌تواند ذهن همسر شما را درگیر خودش کند. با توجه به اینکه ظرفیت ذهنی همه ما محدود است، طبیعتاً وقتی ذهن همسرتان درگیر مشکلات شده باشد توانایی کمتری برای رسیدگی به شما خواهد داشت.

برای آشنایی با راه های خوشحال کردن مردان بخوانید.

شوهرم برام وقت نمیذاره | تربیت‌های اشتباه

حتماً شما هم این را شنیده‌اید که می‌گویند مرد باید جدی باشد. یک تصور اشتباه در بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد و آن این است که مردان نباید محبت و احساس خود را به زبان بیاورند. شاید همسر شما نیز از آن دسته افرادی باشد که این باور را در خانواده خود یاد گرفته است. پس قبل از متهم کردن همسرتان به خانواده او و رابطه پدر و مادرش نگاه کنید. این رابطه به‌خوبی به شما نشان خواهد داد که همسرتان در طول سال‌های کودکی و جوانی چه چیزی را از پدر و مادرش یاد گرفته است.

مشکلات رابطه عاطفی

گاهی اوقات و به‌خصوص در زمان‌هایی که دور شدن شما و همسرتان از یکدیگر به‌تدریج اتفاق افتاده باید مشکل اصلی را در رابطه عاطفی‌تان پیدا کنید. دلخوری‌ها و ناراحتی‌هایی که به‌مرورزمان در یک رابطه پیش می‌آیند و شاید هرگز هم از آنها صحبتی نکرده باشیم می‌توانند دلیلی برای بی‌توجهی همسران به یکدیگر باشند.

شوهرم برام وقت نمیذاره | شما درگیر مرور زمان شده‌اید

آیا هنوز هم همه چیز بین شما مثل روزهای اول است؟ خیلی از خانم‌ها و آقایان پس از اینکه ازدواج می‌کنند و با گذشت زمان درگیر روزمرگی و یکنواختی می شوند. در این شرایط هرکدام از آنها به این خاطر که خیالش از این جنبه زندگی راحت شده به سراغ بخش‌های دیگری از زندگی‌اش خواهد رفت. در حقیقت می‌توانیم بگوییم که مرور زمان یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌ها برای یک زندگی مشترک است. پس اگر شما نیز احساس می‌کنید که درگیر این مشکل شده‌اید بهتر است برای تغییر شرایط فکری بکنید.

شوهرم برام وقت نمیذاره | راهکارها

مشکلات رابطه‌تان را برطرف کنید

قبل از اینکه هر کاری بکنید کمی به رابطه عاطفی و همین‌طور رفتارهای خودتان نگاه کنید. آیا چیزی در این میان تغییر کرده است که باید آن را سر جای خودش برگردانید؟ بسیاری از مواقع اینکه همسرتان برای شما وقت نمی‌گذارد به این خاطر است که دلخوری‌هایی در رابطه عاطفی شما پیش آمده و شما را از یکدیگر دور کرده است. پس در اولین قدم با دقت رابطه را بررسی کرده و به دنبال راهکارهایی برای بهتر کردن شرایط باشید.

با همسرتان صحبت کنید

یک راه‌حل ساده برای تغییر شرایط این است که با همسرتان صحبت کنید. ناراحتی خود و آنچه را به آن نیاز دارید در یک فرصت و شرایط مناسب بیان کنید. سپس با کمک هم راه‌حلی برای تغییر وضعیت پیدا کنید. یادتان باشد که در صحبت با همسرتان اولاً زمان و مکانی را در نظر بگیرید که او نیز در آن راحت باشد. ثانیاً اگر می‌خواهید به نتیجه برسید غرزدن و متهم کردن طرف مقابل را کنار بگذارید. شما تنها باید راجع به احساس و ناراحتی خود صحبت کرده و از او بخواهید که در این شرایط به شما کمک کند.

حتما هر دو درباره نحوه وقت گذاشتن برای همسر را بخوانید.

وارد دنیای همسرتان بشوید

همیشه هم نباید دنبال این باشیم که دیگران کاری برای تغییر شرایط انجام بدهند. گاهی اوقات بهتر است تغییر را از خودتان شروع کنید. سعی کنید دنیا را از دریچه دید همسرتان ببینید و خودتان را به او نزدیک کنید. برای مثال در علاقه‌مندی‌های او شرکت کنید. اگر همسرتان دوست دارد زمانش را به تماشای مسابقه فوتبال بگذراند شاید بهترین راه این باشد که شما نیز در کنارش این مسابقه را تماشا کنید. یا وقتی او از سرکار می‌آید بپرسید که روز خود را چگونه گذرانده است. با این راهکار ساده شما می‌توانید فاصله‌هایی که با همسرتان دارید را کنار بگذارید و خاطرات مشترکی با یکدیگر بسازید.

برای درک بهتر حتما درباره نحوه صحیح رفتار با همسر را بخوانید.

برنامه‌ریزی کنید

یادتان باشد که هیچ تغییری در رفتار هیچ‌کدام از ما ناگهانی و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. پس اگر می‌خواهید همسرتان را تبدیل به فردی کنید که برایتان وقت می‌گذارد برای این کار نیاز به صبر و برنامه‌ریزی خواهید داشت. برنامه شما می‌بایست با توجه به مقدار فاصله‌ای که از همسرتان دارید و میزان توجه او به خانواده تنظیم شود. برای مثال گاهی اوقات می‌توانید از او بخواهید که در آخر هفته باهم به یک پیاده‌روی عصرانه بروید. اما گاهی اوقات لازم است اولین هدفتان را یک گفت‌وگوی چنددقیقه‌ای در پایان روز قرار دهید.

شرایط را درک کنید

همان‌طور که گفتیم خیلی از مواقع اینکه همسرتان نمی‌تواند برای شما وقتی بگذارد به دلیل درگیری‌های فکری است که دارد. در چنین شرایطی شما به‌عنوان همسر باید بتوانید شرایط را درک کنید. به‌جای اینکه رفتار منفی با او داشته باشید سعی کنید فضای آرامش و محبت را در خانواده ایجاد کنید. مطمئن باشید که این کار شما از چشم همسرتان پنهان نخواهد ماند و تأثیر بسیاری در بهترشدن شرایط زندگی شما خواهد داشت.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد

اینکه همسرتان برای شما وقت نمی‌گذارد می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. شاید شما راه‌های ارتباط با جنس مخالف را بلد نیستید؛ شاید مشکلاتی در زندگی عاطفی و جنسی شما وجود دارد؛ یا حتی شاید همسرتان درگیر بیماری‌های روحی شده باشد. برای بررسی هرکدام از این دلایل و همین‌طور پیداکردن راه مناسب برای مبارزه با آن شما به کمک یک متخصص نیاز دارید. به همین خاطر شاید یکی از بهترین کارها در شرایطی که دارید این باشد که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مشاورین علاوه بر کمک به شما برای تغییر شرایط، همراهی‌تان خواهند کرد تا سلامت روان خود را نیز حفظ کنید. به‌علاوه اگر روان‌شناس به این نتیجه برسد که رفتار همسرتان به هر دلیلی قابل تغییر کردن نیست به شما کمک خواهد کرد تا یک تصمیم جدی برای زندگی و رابطه عاطفی خود بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوهرم برام وقت نمیذاره می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا اینکه همسرم برای من وقت نمی‌گذارد نشانه‌خیانت است؟

بی‌توجهی مردان به خانم‌ها می‌تواند هزاران دلیل داشته باشد که یکی از آنها نیز خیانت است. به همین خاطر درعین‌حال که جایی برای نگرانی راجع به خیانت وجود ندارد اگر نشانه‌های دیگری نیز این موضوع می‌بینید شاید بهتر باشد کمی جدی‌تر به رابطه‌تان فکر کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: شوهرم برام وقت نمیذاره | پسری که برات وقت نمیذاره



:: برچسب‌ها: شوهرم برام وقت نمیذاره | پسری که برات وقت نمیذاره ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نیازهای مازلو یا هرم سلسله مراتب مازلو یعنی دست‌یابی به نیازهای فردی. هرم مازلو نظریه انگیزشی است. شاید شما به عنوان یک مدیر در جستجوی مدیریت کارکنان خود هستید. سلسله مراتب مازلو این بینش را به شما می‎دهد. و کمک کننده راه‌های مدیریتی شما است. به اعتقاد مازلو نیازهای انسان از یک سلسله مراتب برخوردار است که رفتار انسانها تحت تاثیر این نیازها انجام می‎شود. نیازها به ترتیب برطرف می‎شوند و سطح دیگری از انگیزش برای شما رو می‌شود. در ادامه مقاله راجع به سلسله مراتب نیازهای مازلو صحبت کرده ایم. برای دستیابی به راه های رفع این نیازها از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

منبع: نیازهای مازلو | نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو

آبراهام مازلو کیست؟

آبراهام هرولد مازلو در محله فقیرنشین در بروکلینف ایالات نیویورک به دنیا آمد. یک روانشناس انسان‌گرای آمریکایی بود. به عنوان پدر روانشناسی انسان‌گرایانه شناخته می‎شود. الگوی فکری او بعد از دیدگاه روانکاوی و رفتارگرایی شکل گرفت. او با کتاب انگیزش و هیجان و نظریه سلسله مراتب نیازهای انسان به شهرت رسید.

هرم نیازهای مازلو

آبراهام مازلو، روانشناس و نظریه پرداز کلاسیک مدیریت در مورد نیازهای اساسی هر فرد است. هرم مازلو به 5 دسته تبدیل می‎شود. نیازهای مازلو عبارتند از: نیاز زیستی، نیاز امنیتی، نیاز اجتماعی، نیاز به احترام و خودشکوفایی. این نیازها به صورت هرم طبقه بندی شده است. به این منظور که برای رسیدن به قله هرم نیاز به گذراندن مراحل پایین هرم است. زمانی که یک فرد نیازها و سلسله مراتب پایین هرم را برطرف نکند به علت نداشتن انگیزه، پیشرفت نمی‎کند.

سلسله مراتب نیازهای مازلو

سلسله مراتب نیازهای مازلو به 5 روش است که در ادامه تمامی مراحل را توضیح داده ایم.

1. نیاز زیستی و فیزیولوژیک

مازلو گسترده‌ترین بخش هرم را در این قسمت قرار داده است. از نظر مازلو مهم‎ترین نیازهای انسان برای‌داشتن انگیزه نیاز زیستی است. نیاز زیستی عبارتند از: از نیاز به آب، خوراک، پوشاک، مسکن و نیاز جنسی. زمانی که نیازهای زیستی انسان برطرف شود، بیشترین تاثیر را در رفتار فرد می‌گذارد.

2. نیاز امنیتی

اگر از مرحله اول که نیازهای فیزیولوژیک است به خوبی عبور کردیم. وقتی نیازهای زیستی ما تامین شد به مرحله دوم که نیازهای امنیتی است می‎رسیم.

در این طبقه از سلسله مراتب مازلو، سلامت جان، خانواده، شغل و دارایی از اهمیت زیادی برخوردار است. نیاز امنیتی عبارتند از: به حفاظت خود در زمان حال و آینده، عدم محرومیت از حق طبیعی، رهایی از ترس و وحشت، حمایت عاطفی و تامین امنیت جانی.

3. نیاز اجتماعی

پس از گذر از مرحله اول و دوم سلسله مراتب مازلو به سومین مرحله یعنی نیاز اجتماعی می‎رسیم. زمانی که خوراک و پوشاک یک انسان تامین می‎شود در جستجوی امنیت برای سلامت، جان و مال خود است. پس از گذر از این مراحل، موجودات انگیزه برای به دست آوردن عشق و محبت دارند. انسان ها نیاز به عشق، محبت، روابط اجتماعی ، ازدواج و تعلق خاطر دارند.

4. نیاز به احترام و عزت نفس

نیازهای طبقه سوم هرم مازلو نقش اساسی در عزت نفس دارند. زمانی که یک انسان نیاز‎های اجتماعی خود را برطرف می‎کند. از دیگران عشق و محبت می‌گیرد، بنابراین عزت نفس و انگیزه‎اش افزایش می‎یابد. اول احترام به خود و سپس گرفتن احترام از دیگران به فرد انگیزه برای رفتن به مرحله بعد را می‎دهد.

5. نیاز به خودشکوفایی

مرحله آخر نیاز به خودشکوفایی است که در آخرین مرحله و قله هرم مازلو قرار دارد. در این مرحله از سلسله مراتب مازلو انسان به استعدادها و قابلیت هایش پی می‎برد. در این مرحله افراد خود را می‎شناسند، استعدادهای خود را برانداز می‎کنند و به بهترین سطح خود می‌رسند. همانطور که مازلو بیان می‌کند: آنچه انسان می‌تواند باشد، باید بشود.

موجودات برای صعود به درجه خودشکوفایی لزوماً نیاز به گذراندن تمامی 4 مرحله قبل را ندارند. برای مثال انسان ها برای خودشکوفایی شاید مرحله 3 را نگذرانند.

اما طی تمام سلسله مراتب مازلو به انسان انگیزه کافی برای صعود به خودشکوفایی را می‎دهد.

گسترش سلسله مراتب نیازهای مازلو

تغییرات مدل 5 مرحله ای مازلو به 8 مرحله تغییر کرد که به شرح زیر است:

1.نیازهای فیزیولوژیکی

2. نیازهای امنیتی

3. نیاز اجتماعی

4. نیاز به احترام و عزت نفس

5. نیازهای شناختی

6. نیاز به زیبایی شناختی

7. نیاز به خودشکوفایی

8. نیازهای متعالی

کلام آخر

همانطور که در مقاله مطالعه کردید با سلسله مراتب نیازهای مازلو آشنا شدید. 5 دسته از این سلسله مراتب مهم‌ترین بخش های نیازهای مازلو را شامل می‎شود. برای رسیدن به خودشکوفایی نیاز به برطرف کردن تمام مراحلی است که مازلو آن را طبقه بندی کرده است. متخصصین مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به شما خدمات ارائه می‌دهند. برای کسب مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هرم نیازهای مازلو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: نیازهای مازلو | نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو



:: برچسب‌ها: نیازهای مازلو | نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار در جمع چطور باید باشد؟ پاسخ این سؤال دیر یا زود برای همه ما مهم می‌شود. ارتباط با دیگران یکی از مهم‌ترین نیازهای ما است. به همین خاطر باید اصول رفتار در جمع را بشناسیم. رعایت این اصول باعث می‌شود که دیگران نیز شما را در جمع‌هایشان بپذیرند. توجه به آراستگی ظاهر، ارتباط برقرارکردن با همه و رعایت نکات ساده‌ای مثل غیبت‌نکردن از جمله اصول مهم رفتار در جمع هستند. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا اصول مهم ارتباط با دیگران را برایتان توضیح بدهیم. پس اگر این موضوع اخیراً برای شما هم اهمیت پیدا کرده در ادامه همراه ما باشید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص می‌تواند راه مفیدی برای برطرف‌کردن سؤال‌های شما باشد. پس روی مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: رفتار در جمع | چگونه در جمع راحت باشیم

اهمیت توجه به رفتار مناسب در جمع

ارتباط یکی از نیازهای اساسی همه ما است. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در زندگی‌اش به دیگران نیازی ندارد. رابطه نداشتن باعث احساس تنهایی و بروز بسیاری از بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی خواهد شد. اما اگر می‌خواهید با دیگران رابطه برقرار کنید باید کاری کنید که آنها نیز به دوستی با شما تمایل داشته باشند. رعایت اصول مهم برای رفتار در جمع یکی از نکات مهم در این زمینه است. با رعایت‌کردن این اصول است که شما می‌توانید چهره خوبی از خودتان به دیگران نمایش دهید و در نتیجه یک ارتباط سالم برای خودتان بسازید. اگر به این اصول توجه نکنید باید این را هم بپذیرید که دیگران میلی به برقراری ارتباط با شما نخواهند داشت؛ و در نتیجه به احتمال زیاد درگیر مشکلاتی مثل تنهایی خواهید شد.

اگر بر عکس گذشته تمایل به حضور در جمع ندارید، حتما مقاله علائم افسردگی را بخوانید.

رفتار در جمع | نکات مهم

هر جمعی اصول و قواعد خاص خودش را دارد. در حقیقت ما نمی‌توانیم یک فرمول کلی در نظر بگیریم و بگوییم که در همه جمع‌ها شما می‌توانید از این قانون استفاده کنید. اینکه شما در هر موقعیتی چطور باید رفتار کنید بستگی به این دارد که چه شخصیت‌هایی در آن جمع حضور دارند؛ سابقه آشنایی شما با هم چقدر است؛ و یا هدفتان از جمع‌شدن دور یکدیگر چیست. این‌ها نکاتی هستند که خودتان می‌بایست با بررسی شرایط به آن‌ها برسید. بااین‌حال بعضی از قواعد هم تقریباً در همه جمع‌ها مهم هستند. این نکات به شرح زیر است.

برای آشنایی با راه های افزایش مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

1- توجه به ظاهر

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که ظاهر دیگران هیچ اهمیتی برای او ندارد. یادتان باشد اولین چیزی که دیگران از ما می‌بینند ظاهر ماست. پس طبیعتاً اولین قضاوت‌ها هم با ظاهر شروع می‌شود. برای حضور در هر جمعی به آراستگی خودتان توجه داشته باشید. اما یادتان باشد آراستگی به معنای توجه بیش از حد به ظاهر نیست. تنها چیزی که قرار است رعایت کنید این است که تمیز و مرتب باشید. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که دیگران احساس کنند شما برای جمع آنها و یا مهم‌تر برای خودتان احترامی قائل نیستید. در چنین شرایطی آنها نیز حرمتی که باید را برای‌تان قائل نمی‌شوند.

یک نکته مهم دیگر راجع به ظاهر این است که باید ظاهرتان را متناسب با جمعی که به آن می‌روید آماده کنید. یادتان باشد وقتی در یک جمع قرار می‌گیرید حتی اگر با آنها موافق نیستید باید اصول آن جمع را رعایت کنید. پس لباس‌هایتان را با توجه به اینکه در یک جمع دوستانه، رسمی یا حتی مذهبی حضور دارید انتخاب کنید.

2- رفتار در جمع | چهره مهربانی داشته باشید

همان‌طور که گفتیم ظاهر ما برای دیگران اهمیت بسیاری دارد. اطرافیان شما در قلب و مغزتان حضور ندارند. آنها شما را با رفتار و ظاهرتان می‌بینند و قضاوت می‌کنند. یک بخش مهم از ظاهر ما رفتاری است که از خودمان نشان می‌دهیم. پس سعی کنید در یک جمع رفتار دوستانه‌ای داشته باشید. حالت چهره‌تان را مشتاق و مهربان نگه دارید و به دیگران لبخند بزنید. اگر شما قیافه غمگین یا عصبانی به خود بگیرید این برخوردتان باعث ناراحتی دیگران خواهد شد؛ و طبیعتاً تجربه خوبی از آن ارتباط نخواهید داشت.

3- با همه جمع ارتباط برقرار کنید

یکی از نکاتی که تأثیر خوبی در ذهن دیگران راجع به شما می‌گذارد این است که با همه ارتباط برقرار کنید. هنگامی که وارد جمع می‌شوید به همه سلام کنید. حتی اگر کسانی هستند که آنها را نمی‌شناسید جلو بروید، خودتان را معرفی کنید و به آنها دست بدهید. در طول حضورتان در جمع نیز به همه توجه داشته باشید. این که شما فقط با کسانی که ارتباط نزدیک‌تری با آنها دارید صحبت کنید معمولاً احساس خوبی را در سایر افراد ایجاد نمی‌کند.

4- رفتار در جمع | با صدای مناسب صحبت کنید

بیش از حد بلند یا آرام حرف‌زدن هر دو اشتباه هستند. یکی از قوانین رفتار در جمع این است که با لحن و صدای مناسبی با دیگران صحبت کنید. این کار به آنها این پیام را می‌رساند که شما اعتمادبه‌نفس کافی دارید؛ و به‌علاوه اصول ارتباط اجتماعی را بلد هستید. صحبت‌کردن یا خندیدن با صدای بلند معمولاً از نظر دیگران خیلی خوشایند نیست. درعین‌حال کسانی که خیلی آرام صحبت می‌کنند این احساس را در دیگران ایجاد می‌کنند که اعتمادبه‌نفس لازم را ندارند.

5- به صحبت‌هایتان توجه داشته باشید

غیر از لحن و صدای صحبت‌هایتان، محتوای آنها نیز بسیار مهم است. پس وقتی در یک جمع قرار می‌گیرید حساب شده حرف بزنید. در درجه اول صحبت‌های شما می‌بایست متناسب با شرایط جمع باشد. دقت کنید که حس و حال و فضای جمع چطور است سپس بر اساس همان جو صحبت کنید. این کار باعث می‌شود دیگران به صحبت‌های شما علاقه نشان دهند. حرف‌زدن از موضوعاتی که موردعلاقه جمع نیستند باعث می‌شود نتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

یک نکته دیگر در صحبت‌کردن با دیگران این است که ادب را رعایت کنید. از کلماتی که بار معنایی خوبی ندارند استفاده نکنید. به‌علاوه رفتارهایی مانند طعنه‌زدن و با کنایه صحبت‌کردن یا زیر سؤال بردن اعتقادات دیگران معمولاً چهره خوبی از شما به جمع نشان نخواهد داد.

6- رفتار در جمع | غیبت نکنید

از صحبت‌کردن پشت سر دیگران یا حرف‌زدن راجع به کسانی که در جمع حضور ندارند خودداری کنید. حتی اگر دیگران در حال انجام چنین رفتاری هستند دلیلی ندارد که شما نیز وارد این بحث بشوید. در چنین شرایطی می‌توانید تنها یک شنونده باشید. یادتان باشد که این کار می‌تواند تأثیر منفی از شما در ذهن دیگران ایجاد کند. برای مثال ممکن است این احساس را در دیگران ایجاد کنید که وقتی آنها نیز حضور ندارند شما راجع به ایشان با دیگری صحبت می‌کنید. به‌علاوه حرف‌زدن از زندگی و اخلاقیات دیگران این فکر را به ذهن اطرافیان می‌آورد که شما شخص قابل اعتمادی برای شنیدن حرف‌هایشان نیستید.

7- نپرسیدن سؤالات شخصی

یک نکته بسیار مهم در ارتباط با دیگران این است که به حریم آنها احترام بگذارید. پس سعی کنید از پرسیدن سؤالات شخصی خودداری کنید. همان‌طور که شما دلتان نمی‌خواهد دیگران بعضی چیزها را در مورد زندگی‌تان بپرسند این حق را برای آنها نیز قائل باشید.

8- رفتار در جمع | شما همه چیز را نمی‌دانید

بهتر است راجع به همه چیز نظر ندهید. گاهی اوقات بهتر است فقط شنونده باشید و نظرات دیگران را بشنوید. یا به‌عبارت‌دیگر گاهی اوقات باید اعتراف کنیم که در مورد یک مسئله چیزی نمی‌دانیم. وقتی شما سعی می‌کنید راجع به همه مسائل نظر بدهید قطعاً این رفتارتان به چشم دیگران خواهد آمد. و باید این را بدانید که چنین برخوردهایی تأثیر مثبتی در ذهن دیگران نخواهد داشت.

9- از خودتان تعریف نکنید

هیچ‌کس دوست ندارد دائماً شنونده تعریف‌های شما از خودتان باشد. این کار احساس بدی را در دیگران ایجاد می‌کند. و باعث می‌شود آن‌ها قضاوت خوبی از شما نداشته باشند. یادتان باشد اگر ما مزیتی هم نسبت به دیگران داریم باید این مزیت خودش را در رفتارمان نشان بدهد نه اینکه راجع به آن صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید دیگران شما را در جمع دوستان خود بپذیرند به این مسئله توجه داشته باشید.

10- رفتار در جمع | شنونده خوبی باشید

یک نکته دیگر راجع به حرف‌زدن در جمع این است که بین صحبت‌کردن و شنیدن صحبت‌های دیگران تعادل برقرار کنید. همه ما شنیده‌شدن را دوست داریم. پس سعی کنید شنونده خوبی برای حرف‌های دیگران باشید. به حرف‌های اطرافیان با دقت گوش کنید و به آنها نشان بدهید که مسائل‌شان برای شما اهمیت دارد.

11- استفاده محدود از تلفن همراه

یک قانون مهم برای روابط اجتماعی که متأسفانه خیلی هم رعایت نمی‌شود استفاده محدود از تلفن همراه است. یادتان باشد وقتی شما در یک جمع مدام سرگرم موبایلتان باشید این پیغام را به دیگران می‌دهید که صحبت‌هایشان برای شما اهمیتی ندارد؛ و از بودن در کنار آنها احساس خوبی ندارید. این رفتار معمولاً از جانب دیگران و به‌خصوص بزرگ‌ترها نوعی توهین است. پس وقتی در یک جمع قرار می‌گیرید به جز موارد ضروری به سراغ تلفن همراهتان نروید.

رفتار در جمع و اهمیت مشاوره

اگر چگونگی رفتار در جمع برای شما تبدیل به یک سؤال شده بهترین راه کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. مشاورین بدون اینکه شما را قضاوت کنند صحبت‌هایتان را می‌شنوند و سپس با توجه به شرایط راهکار مناسبی را پیشنهاد می‌کنند. از جمله اقدامات روان‌شناسان برای کمک به شما به شرح زیر است.

1- برطرف‌کردن مشکلات

مشکلاتی مثل اعتمادبه‌نفس پایین یا اضطراب اجتماعی از جمله نکاتی هستند که مانع ارتباط ما با جمع می‌شوند. به همین خاطر در اولین قدم مشاور شرایط شما را بررسی خواهد کرد. اگر او احساس کند که شما درگیر این مسائل هستید ابتدا برای برطرف‌کردن آنها برنامه‌ریزی خواهد کرد. برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

2- آموزش مهارت‌ها

گاهی اوقات ما درگیر بیماری و مشکل نیستیم اما روش صحیح برقراری ارتباط را هم بلد نیستیم. برای مثال ممکن است شما راه‌های دوست‌یابی، باز کردن سر صحبت با دیگران یا نکاتی که باید در یک جمع رعایت کنید را نشناسید. در این شرایط مشاور نقاط ضعفتان را شناسایی کرده و مهارت‌های لازم در آن زمینه را به شما آموزش خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار در جمع می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

وقتی برای اولین‌بار وارد یک جمع می‌شویم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بهتر است در لباس پوشیدن و ظاهرتان شرایط معمول جامعه را رعایت کنید؛ وقتی وارد جمع می‌شوید با همه سلام و احوالپرسی کنید و خودتان را به آنها معرفی کنید. به‌علاوه شما می‌توانید قبل از واردشدن به مهمانی از میزبان اطلاعاتی راجع به سایر مهمانان و نکات مهم به دست آورید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رفتار در جمع | چگونه در جمع راحت باشیم



:: برچسب‌ها: رفتار در جمع | چگونه در جمع راحت باشیم ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خودسازی از مهم‌ترین نکاتی است که هرکدام از ما باید در زندگی به آن توجه کنیم. دنیای این روزها هر لحظه در حال تغییر و پیشرفت است. به همین خاطر اگر می‌خواهید تبدیل به فرد موفقی در روزگار خود شوید باید به خودسازی توجه ویژه‌ای داشته باشید. در حقیقت می‌توانیم بگوییم که شما برای موفق‌بودن در دنیای حال حاضر نیاز دارید که خودتان را قوی‌تر کنید. خبر خوب این است که شما در هر شرایط و وضعیتی که باشید می‌توانید با تمرینات خیلی ساده‌ای اوضاع را بهتر کنید. اولین قدم برای رسیدن به این هدف این است که برنامه‌هایی را برای زندگی‌تان در نظر بگیرید و سپس راه‌های رسیدن به آن‌ها را مشخص کنید. ما در این مطلب کمی بیشتر راجع به راه‌های رسیدن به خودسازی صحبت خواهیم کرد. پس اگر این موضوع برای شما هم تبدیل به سؤال شده در ادامه همراه ما باشید.

منبع: خودسازی – چگونه خودسازی کنیم

خودسازی و اهمیت توجه به آن

خودسازی یکی از هدف‌هایی است که همه ما باید به آن توجه کنیم. روان‌شناسان معتقدند پیشرفت‌کردن و رسیدن به شرایط بهتر از مهم‌ترین هدف‌ها و خواسته‌های هر انسانی است. طبیعتاً این را هم می‌دانید که برای رسیدن به این شرایط باید به خودسازی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در حقیقت شما بدون قوی کردن خودتان هیچ‌وقت موفق نمی‌شوید که شرایط را بهتر کنید. درعین‌حال بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند باعث ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس و بروز بسیاری از بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی شود. به همین خاطر بسیار مهم است که به خودسازی توجه داشته باشید و همیشه برای بهتر کردن شرایط خودتان تلاش کنید.

چگونه خودسازی کنیم

اینکه خودسازی اهمیت بالایی دارد یک واقعیت غیرقابل‌انکار است. اما سؤال اصلی این است که چطور باید به این هدف برسیم؟ در حقیقت مشکل بسیاری از ما این است که نمی‌دانیم برای بهتر کردن شرایطمان باید از کجا شروع کنیم و چه کارهایی انجام بدهیم. در این قسمت سعی می‌کنیم تا راهکارهای مختلف برای رسیدن به این هدف را توضیح بدهیم. این نکته را به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه این راهکارها به همه ما کمک کند. بلکه هرکس باتوجه‌به شرایط و موقعیتی که در آن قرار دارد از بعضی از این روش‌ها استفاده خواهد کرد. مهم‌ترین راهکارها برای رسیدن به خودسازی عبارتند از:

اهداف خودتان را تعیین کنید

ما معنی و درجه خاصی برای خودسازی نداریم. در حقیقت خودسازی برای هرکسی باتوجه‌به خواسته‌ها و اهداف خود او تعیین می‌شود. برای مثال ممکن است یک نفر رسیدن به یک جایگاه اجتماعی بهتر را رسیدن به خودسازی بداند درحالی‌که یک فرد دیگر به دنبال شرایط مالی بهتر باشد. پس اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که هرکس مسیر خودسازی را باتوجه‌به اهداف و خواسته‌های خودش تعیین می‌کند. شما چه هدفی در زندگی دارید؟ قبل از هر برنامه دیگری برای رسیدن به خودسازی باید به این سؤال پاسخ بدهید.

اگر احساس می‌کنید که هدف و برنامه مشخصی برای زندگی‌تان ندارید می‌توانید از یک روش ساده استفاده کنید. برای این کار در یک زمان و مکان مناسب کمی با خودتان خلوت کنید. چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را در چند سال آینده تصور کنید. دوست دارید در آن زمان تبدیل به چه کسی شده باشید؟ چه ویژگی‌هایی را برای خود آن زمانتان در نظر گرفته‌اید؟ تصویری که شما برای آینده‌تان در نظر گرفته‌اید همان هدف‌هایی هستند که باید برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنید.

مسیر رسیدن به اهداف را مشخص کنید

وقتی هدف‌هایتان مشخص شد باید به این سؤال پاسخ بدهید که چطور می‌خواهید به این اهداف برسید؟ پس در مرحله بعد شما می‌بایست یک برنامه مشخص برای رسیدن به هرکدام از هدف‌هایتان تنظیم کنید. اما نکته مهم در تهیه این برنامه این است که روش شما می‌بایست قابل ارزیابی باشد. یعنی شما باید کاملاً واضح مشخص کنید که می‌خواهید در هر زمان به کجا رسیده باشید. این کار کمک می‌کند که هر بار شرایط را بررسی کنید؛ و به این سؤال پاسخ بدهید که چقدر در مسیر اهدافتان رفتار می‌کنید یا چقدر از آنها دور شده‌اید.

توانمندی‌هایتان را بیشتر کنید | خودسازی

تعریف خودسازی از نظر شما هرچه که باشد حتماً به این نکته توجه دارید که خودسازی چیزی غیر از قوی‌تر کردن خودمان نیست. پس یک نکته مهم برای رسیدن به خودسازی این است که شما توانایی‌هایتان را بیشتر کنید. برای مثال در زمینه‌هایی که استعداد یا تخصص دارید به دنبال یادگیری‌های بیشتر باشید؛ یا سعی کنید مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید.

علاوه بر نگاه‌کردن به نقاط قوت و بالاتر بردن آنها سعی کنید نقاط ضعفتان را هم بشناسید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودسازی این است که شما ناتوانی‌هایتان را کنار بگذارید. پس بهتر است به‌خوبی ضعف‌هایتان را شناسایی کرده و برای برطرف‌کردن آنها برنامه‌ریزی کنید.

خودتان را در معرض تجربه قرار دهید

هیچ‌چیز به‌اندازه تجربه‌کردن شما را قوی نمی‌کند. پس اگر می‌خواهید خودتان را تواناتر کنید به سراغ تجربه‌های جدید بروید. حضور در جمع‌های جدید، رفتن به سراغ شغل‌های مختلف، سفرکردن یا حتی خواندن کتاب و تماشای فیلم شما را در معرض مجموعه‌ای از تجربه‌های جدید قرار می‌دهند. این تجربه‌ها هرکدام درسی برای شما خواهند داشت؛ و در نتیجه به‌مرورزمان شما را تبدیل به فردی باتجربه‌تر می‌کنند.

از دیگران کمک بگیرید

مشورت‌کردن یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که شما را تبدیل به نسخه بهتری از خودتان می‌کند. پس هیچ‌وقت این موضوع را فراموش نکنید. یادتان باشد ما فرصت این را نداریم که همه چیز را به‌تنهایی تجربه کرده و خودمان به نتیجه برسیم. حتی اگر شما چنین فرصتی داشته باشید بعضی تجربه‌ها آن‌قدر دردناک هستند و بار سنگینی روی دوش ما می‌گذارند که انجام‌دادن آنها منطقی نیست. درنتیجه بهتر است گاهی اوقات از تجربه دیگران استفاده کنید. برای رسیدن به این هدف در کارهایتان با کسانی که از نظر شما توانمند هستند صحبت کنید و از آنها مشورت بگیرید. برای مثال اگر یک نفر از نظر شما شرایط خوبی دارد از او راجع به این موضوع سؤال کنید. ببینید چه چیزی او را به آن کسی که هست تبدیل کرده و چه توصیه‌هایی برای بهترشدن شرایط شما دارد.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد

برای رسیدن به خودسازی می‌توانید از مشاورین روان‌شناسی هم کمک بگیرید. یک مشاور باتوجه‌به شرایط شما می‌تواند از روش‌های زیر استفاده کند:

ازبین‌بردن نکات منفی

شاید بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب جلوی پیشرفت شما را گرفته‌اند. بسیاری از ما در این شرایط دائماً برای خودمان برنامه‌ریزی می‌کنیم اما انرژی برای رسیدن به این هدف‌ها نداریم و در نتیجه روزبه‌روز حالمان بدتر می‌شود. یا شاید درگیر مشکلاتی مثل افکار منفی، بدبینی و یا کمبود اعتمادبه‌نفس هستید. تمامی این مسائل مثل سدی هستند که جلوی پیشرفت‌کردن شما را می‌گیرند. به همین خاطر اولین قدم مشاوران این است که به شما کمک می‌کنند این مشکلات را شناسایی کرده و آنها را برطرف کنید.

شخصیت‌شناسی | خودسازی

مشاورین با استفاده از پرسش‌نامه‌های شخصیت یا مصاحبه با شما، کمکتان می‌کنند که سبک شخصیتی خود را بشناسید. وقتی شما به شناخت کافی از خودتان رسیده باشید طبیعتاً بهتر می‌توانید مدیریت کنید که باید به چه نکاتی توجه کنید و یا در چه زمینه‌هایی تلاش کنید تا به موفقیت برسید.

مهارت هدف‌گذاری

تعیین هدف و تلاش برای رسیدن به آن از جمله مهارت‌هایی است که خیلی از ما نداریم. همین موضوع باعث می‌شود خیلی وقت‌ها کارهایمان را نیمه‌تمام رها کنیم و قبل از اینکه به نتیجه برسند آنها را کنار بگذاریم. شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور مهارت تنظیم هدف را یاد بگیرید و در نتیجه از این به بعد پایبندی بیشتری به هدف‌هایتان داشته باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خودسازی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین کار برای رسیدن به خودسازی چیست؟

اولین و مهم‌ترین قدم برای رسیدن به خودسازی این است که شما هدف‌های مشخصی داشته باشید. پس ابتدا با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که می‌خواهید تبدیل به چه شخصیتی بشوید. سپس برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خودسازی – چگونه خودسازی کنیم



:: برچسب‌ها: خودسازی – چگونه خودسازی کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سندرم آشیانه خالی از جمله مشکلاتی است که بسیاری از پدر و مادرها با آن مواجه می‌شوند. این شرایط زمانی پیش می‌آید که فرزندان شما خانه را ترک کرده‌اند و به‌اصطلاح آشیانه خالی شده است. احساس افسردگی، بی‌هدفی و کم ارزشی از جمله مشکلاتی هستند که احتمالاً در این دوران تجربه خواهید کرد. این احساسات می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری روی سلامت روان شما داشته باشد. به همین خاطر اگر نشانه‌های سندرم آشیانه خالی را در خود یا اطرافیان می‌بینید بسیار مهم است که برای درمان آن اقدامی انجام بدهید. به همین خاطر ما در این مطلب راجع به ابعاد مختلف این موضوع صحبت خواهیم کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌تواند بهترین راهکار برای تغییر شرایط باشد. برای حل این مساله حتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

منبع: سندرم آشیانه خالی | درمان سندرم آشیانه خالی در سالمندی

سندرم آشیانه خالی

فرزندان شما دیریازود خانه را با دلایلی مثل ازدواج، ادامه تحصیل یا شروع یک زندگی مستقل ترک خواهند کرد. همه ما این واقعیت را می‌دانیم. بااین‌حال گاهی اوقات روبه‌روشدن با آن بسیار مشکل خواهد بود. در این شرایط سندرم آشیانه خالی برای شما اتفاق خواهد افتاد. این موضوع در واقع همان احساس غم و تنهایی است که بعد از خالی‌شدن خانه از فرزندانمان ما را درگیر خودش خواهد کرد. پس بدیهیست که هرچه وابستگی شما به فرزندانتان بیشتر بوده باشد این مشکل با احتمال بیشتری برایتان پیش خواهد آمد. شاید به همین خاطرباشد که آمارها نشان می‌دهد زنان بیش از مردان درگیر این مشکل می‌شوند. خبر خوب این است که شما می‌توانید این نشانه‌ها را کنترل کرده و سلامت روحی خود را دوباره به دست آورید. برای این کار کافی‌است که به آنچه در ادامه از آن صحبت می‌کنیم توجه داشته باشید.

اهمیت توجه به سندرم آشیانه خالی

سندرم آشیانه خالی یک بیماری روانی نیست. بلکه وضعیتی است که برای بسیاری از پدران و مادران در میان‌سالی پیش می‌آید. اما این مسئله به معنای آن نیست که شما می‌توانید به‌راحتی و بی‌توجه از کنار این مشکل رد بشوید. سندرم آشیانه خالی مشکلاتی را در زندگی فرد به همراه می‌آورد که نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌توجه باشیم. برای مثال این مشکل خطر بروز افکار منفی، احساس پوچی و بی‌ارزشی و در نتیجه ابتلا به افسردگی را بالا خواهد برد.

از طرف دیگر درگیری با مشکلی مثل آشیانه خالی باعث می‌شود که فرد نتواند عملکرد خوبی در سایر جنبه‌های زندگی داشته باشد. این موضوع فکر شما را درگیر خواهد کرد. و احتمالاً نمی‌توانید مثل گذشته با انگیزه و اشتیاق به کارهایتان برسید. در کنار همه این‌ها سندرم آشیانه خالی حال روحی شما را نیز خراب خواهد کرد. و این می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای این باشد که شما می‌بایست شرایط روحی خود را پیگیری کنید.

برای دریافت خدمات مشاوره افسردگی کلیک کنید.

علل بروز سندرم آشیانه خالی

سندرم آشیانه خالی در همه زنان و مردان اتفاق نمی‌افتد. درحالی‌که بعضی از پدر و مادرها به‌خوبی با شرایط جدید سازگار می‌شوند بعضی‌های دیگر این توانایی را ندارند. از جمله شرایطی که فرد را در برابر این مشکل آسیب‌پذیر می‌کند عبارتند از:

  • شخصیت‌هایی که بیش از هر چیز در نقش پدر یا مادر غرق شده‌اند و هویت خود را با این نقش تعریف می‌کنند.
  • افرادی که فعالیت‌های کاری مختلفی برای انجام‌دادن ندارند.
  • شخصیت‌هایی که به هر دلیلی بیش از حد به فرزندان خود وابسته هستند.
  • زوجینی که رابطه عاطفی و زندگی مشترک باکیفیتی ندارند
  • شخصیت‌هایی که درگیر بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی هستند.

برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

تأثیرات مثبت سندرم آشیانه خالی

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم سندرم آشیانه خالی می‌تواند تأثیرات مثبتی هم روی شما داشته باشد. این شرایط روحی در بسیاری از زنان و مردان باعث شده آنها به این فکر بیافتند که معنا و هدف جدیدی برای زندگی خود پیدا کنند. در واقع مواجه‌شدن با اینکه زندگی ما چقدر تک‌بعدی شده و تا چه حد به بخش‌های دیگر آن بی‌توجه بوده‌ایم برای خیلی‌ها تبدیل به انگیزه‌ای برای فعالیت می‌شود.

سندرم آشیانه خالی | راهکارهایی برای کاهش مشکلات

واقعیت را بپذیرید

همیشه در زندگی یک قانون وجود دارد. آن هم این است که واقعیت‌ها تغییر نمی‌کنند. این شما هستید که می‌بایست خودتان را با شرایط وفق دهید. پس قبل از هر چیز باید واقعیت را بپذیرید. از زمانی که شما تغییر را در زندگی خود بپذیرید و سعی کنید که خود را با آن هماهنگ کنید شرایط نیز بهتر خواهد شد.

ارتباط خود را با فرزندتان حفظ کنید

اینکه فرزند شما از خانه رفته به معنای این نیست که ارتباطتان با او تمام شده است. بلکه تنها تغییراتی در شکل و نوع رابطه شما پیش آمده است. سعی کنید ارتباط خود را در حد متعادل با فرزندتان حفظ کنید. به خانه آنها رفت‌وآمد داشته باشید؛ یا اگر فرزندتان به راه دور رفته است با استفاده از تکنولوژی‌های جدید از او خبر بگیرید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

سندرم آشیانه خالی بیشتر در مردان و زنانی اتفاق می‌افتد که به‌غیراز نقش پدر و مادری به سایر جنبه‌های زندگی خود بی‌توجه بوده‌اند. این موضوع باعث می‌شود که بعد از رفتن فرزندان شما احساس کنید دنیایتان خالی شده است. پس اگر می‌خواهید از این مشکل دوری کنید یک راهکار مهم این است که برای زندگی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. سرگرم‌کردن خودتان با کار، فعالیت‌هایی که دوستشان دارید و به‌خصوص داشتن اوقات فراغت از بهترین راهکارهایی هستند که برای کمک به خودتان می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سندرم آشیانه خالی و اهمیت مشاوره

تغییر کردن شرایط همیشه مقداری از استرس را به همراه خواهد داشت. بعضی از افراد نسبت به این استرس ها آسیب‌پذیرتر هستند؛ و همین باعث می‌شود تا در مواجهه با شرایط جدید درگیر بیماری‌های روحی مختلف شوند. رفتن فرزندان هم یکی از همین تغییرات است. اگر می‌خواهید در مقابل این تغییر درگیر مشکلاتی مثل سندرم آشیانه خالی نشوید و همچنان سلامتی و نشاط خود را حفظ کنید یک راه‌حل بسیار مهم کمک‌گرفتن از مشاورین متخصص است. مشاورین با بررسی شخصیت و روحیات شما و همین‌طور درنظرگرفتن شرایط زندگی‌تان راهکارهای مناسبی را برای کنار آمدن با شرایط جدید به شما آموزش می‌دهند.

،دریافت مشاوره در زمینه آشیانه خالی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چه کسانی دچار سندرم آشیانه خالی خواهند شد؟

پدر و مادرهایی که بیش از حد به فرزندان خود وابسته هستند، رابطه زناشویی با کیفیتی ندارند و یا به‌غیراز نقش پدر و مادری به سایر جنبه‌های زندگی خود بی‌توجه هستند بیشتر در معرض درگیری با این مشکل هستند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: سندرم آشیانه خالی | درمان سندرم آشیانه خالی در سالمندی



:: برچسب‌ها: سندرم آشیانه خالی | درمان سندرم آشیانه خالی در سالمندی ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شخصیت افراد مغرور و خودخواه، جزو شخصیت هایی است که افراد زیادی آن را نمی‌پسندند. معمولا افرادی هستند که به احساسات دیگران بی توجه و بی تفاوت هستند و فقط خواسته های خود را الویت قرار می‌دهند. این افراد برای اطرافیان ارزش قائل نیستند و خود را فرا انسان می‌دانند. از دیگران توقع و انتظارات بیجا دارند اما خودشان نیازهای اطرافیان را بر طرف نمی‌کنند. در ادامه در رابطه با این شخصیت، نشانه ها و طرز برخورد با آنها توضیح داده ایم.

منبع: شخصیت افراد مغرور و خودخواه

شخصیت افراد مغرور و خودخواه

اگر با شخصیت افراد مغرور و خودخواه در طولانی مدت ارتباط داشته باشید کلافه و سردرگم خواهید شد. رابطه با این افراد تعادل ندارد و نسبت به احساسات شما بی توجهی نشان می‌دهند. افراد مغرور و خودخواه همه چیز را به نفع خود می‌خواهند و در صورتی که شرایط باب میلشان نباشد به شدت عصبی و ناراحت خواهند شد. این افراد به دلیل اینکه خود را فرا زمینی و پر از ویژگی های عالی و بدون نقص می‌بیند از انتقاد بیزار است. اما علاقه دارد دیگران را تحقیر و توهین کند، چوت کسی را به اندازه خودش خوب نمی‌بیند.

شخصیت افراد مغرور و خودخواه روابط اجتماعی محدودی دارند. این افراد غرور و خودخواهی خود را با اعتماد به نفس اشتباه می‌گیرند و ویژگی های آزار دهنده خود را بسیار مثبت می‌بینند. ویژگی های شخصیتی این افراد برای اطرافیان و همسر بسیار ناراحت کننده است. برای راهکار و طرز برخورد با این شخصیت کمک از روانشناس را پیشنهاد می‌کنیم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

نشانه های شخصیت افراد مغرور و خودخواه

شخصیت افراد مغرور و خودخواه به راحتی قابل تشخیص است. اما برخی از افراد ویژگی های شخصیت غرور را با عزت نفس اشتباه می‌گیرند. برای اینکه با نشانه های افراد مغرور و خودخواه بیشتر آشنا شوید همراه ما باشید. نشانه های شخصیت افراد مغرور وو خودخواه به شرح زیر است.

  • بیشتر از هر چیزی و هر کسی به خودشان اهمیت می‌دهند.
  • افراد پرتوقع و پر از انتظار هستند.
  • به احساسات افراد اهمیتی نمی‌دهند.
  • به اطرافیان کمک و همدلی نمی‌کنند.
  • در رابطه تعادل ندارند.
  • حالت تدافعی دارند.
  • از افرادی که آنها را دوست ندارند متنفر هستند.
  • اگر از آنها انتقاد بشود به شدت عصبی می‌شوند.
  • خود را بدون خطا و اشتباه می‌دانند.
  • اشتباهات خود را تشخیص نمی‌دهد.
  • اگر اشتباهی انجام دهند، معذرت خواهی نمی‌کنند.
  • ترس ها و نگرانی های خودشان را پنهان می‌کنند.
  • به دلیل ناامنی که در وجود خود دارند توانایی در میان گذاشتن نیازهایشان را ندارند.
  • انتظار دارند که اطرافیان از نیازهای او با خبر باشند و آنها را برطرف کنند.
  • با بی توجهی در صورت بیان احساسات روبرو خواهید شد.
  • خشم خود را به راحتی بروز می‌دهند و به راحتی دعوا راه می‌اندازند.
  • افراد خودخواه در تست های شخصیت نمره پایینی در خصلت “دوست داشتنی بودن” می‌گیرند. اما در زمینه “حس برتر بودن” و “تسلط اجتماعی” نمره بالایی کسب می‌کنند.
  • در مقابل پیشنهادات دیگران مقاومت می‌کنند.
  • در نظر افراد جنس مخالف جذاب تر هستند.

علل بروز شخصیت افراد مغرور و خودخواه

هیچ انسانی از بدو تولد خودخواه و مغرور نیست. دلایل زیادی می‌تواند در بروز خودخواهی و غرور نقش داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

1. عزت نفس پایین

شاید با مشاهده شخصیت مغرور و خودخواه احساس کنید که این افراد بسیار با اعتماد به نفس هستند، اما این فقط ظاهر ماجرا است. زیرا این افراد هنوز به استعداد و ارزش های خود پی نبرده اند. برای اینکه خود را از دیگران برتر و بالاتر ببیند اینگونه رفتار می‌کند. این افراد خودخواهانه می‌خواهند که دیگران را منجی و هدایت کننده خود کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عزت نفس پایین کلیک کنید.

2. احساس ناامنی

شخصیت افراد مغرور و خودخواه نشان دهنده ترس و ناایمنی است که در درون خود دارند. کسی که به ظاهر مغرور است و هیچ اهمیتی به کسی نمی‌دهد و نسبت به احساسات دیگران بی تفاوت است، در دورنش از احساسات، افکار، ترس ها و ناایمنی که دارد رنج می‌برد.

3. اتفاقات گذشته

اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است و رفتاری که والدین با او داشته اند در شخصیت افراد مغرور و خودخواه نقش دارد. برخی والدین با بی توجهی به فرزند و تربیت نادرست، حس ترس و ناامنی را در کودک بوجود می‌آورند. و این رفتار نادرست سبب می‌شود که کودک احساس سرخوردگی و نالایقی پیدا کنند. بنابراین در دوران بزرگسالی نیز این افکار در شخصیت و رفتار خود را نشان خواهد داد. و سبب غرور و خودخواهی در فرد می‌شود. معمولا افراد از غرور و خودخواهی خود آگاه نیستند و همیشه حق را به خود می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

4. دست آوردهای بزرگ

یکی از علل های ظهور شخصیت مغرور و خودخواه، دست یابی های بزرگ است. در این موارد فرد مغرور می‌شود و دیگران را کم اهمیت می‌داند. به این دلیل که با برنامه ریزی و توانایی خود توانسته به دست یابی های بزرگی برسد که کسی قادر به رسیدن نیست.

روش برخورد با شخصیت افراد مغرور و خودخواه

شخصیت افراد مغرور و خودخواه، رابطه ناسالمی را تشکیل خواهد داد. اگر شما فردی هستید که با مغرور و خودخواه در ارتباط هستید، به راهکارهای زیر عمل کنید.

1. سعی در تغییر نکنید

اگر با فردی هستید که خودخواه و مغرور است، تلاشی برای تغییر او نکنید. تا زمانی که خود فرد علاقه نداشته باشد نمی‌تواند تغییر کند. هرگونه تلاش برای تغییر شخصیت این افراد را متوقف کنید و به خود او بسپارید. اگر در رابطه با این افراد به مشکل برخورده اید و او تلاشی برای تغییر نمی‌کند، خودتان را اذیت نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر رفتار کلیک کنید.

2. علل رفتار او را ریشه یابی کنید

اگر یکی از عزیزان شما مغرور و خودخواه است، بهترین راه ارتباط و درک این افراد ریشه یابی علل این رفتار است. آگاهی از اطلاعات و موضوعاتی که در گذشته رخ داده است می‌تواند به شما برای درک بهتر این فرد کمک کند. با این بینش و آگاهی که بدست می‌آورید، همدلی، صبر و کمک بیشتری به شخصیت این فرد کرده اید. برای ریشه یابی از روانشناسان کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفتی روانشناسی کلیک کنید.

3. قوانین مشخص کنید

مهمترین نوع برخورد با افراد خودخواه و مغرور مشخص کردن قوانین و حد و مرز است. از این افراد توقع همدلی و دلسوزی نداشته باشید. زیرا او نسبت به رفتار و احساس های شما بی اهمیت است. باید توجه داشته باشید که این افراد با توجه به شخصیتی که دارند ارتباط سالمی نخواهند داشت. بنابراین برای اینکه خودتان آرامش داشته باشید و بیشتر از حد در این رابطه سمی قرار نگیرید، حد و مرزی را تعیین کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه سمی کلیک کنید.

4. بیش از حد لطف نکنید

افراد مغرور و خودخواه همیشه به دنبال تائید از سمت دیگران هستند. اما زمانی که شما به آنها نیاز دارید بی توجه می‌شوند. لطف بیش از اندازه این افراد را به این رفتار عادت می‌دهد و پر توقع می‌شوند. و این رفتار شما باعث شدت گرفتن رفتار مغرور و خودخواهانه این افراد می‌شود. فضای شخصی خود را داشته باشید و اجازه ندهید که به شما بی احترامی شود.

5. از خود گذشتگی نکنید

نادیده گرفتن و از خود گذشتگی تمام آسیب های روانی را به تدریج بر شما وارد می‌کند. با توجه و دریافت بی توجهی، با ابراز علاقه و دریافت بی احساسی و … به خودتان لطمه وارد می‌کنید.

تفاوت عزت نفس با غرور

مرز باریکی بین غرور و خودخواهی با عزت نفس وجود دارد. تعریف عزت نفس اینگونه است: معیاری برای دوست داشتن، ارزش و احترام به خود است. عزت نفس یک مفهوم شخصی است که هیچ ارتباطی با دستاورد فرد و توانایی های او ندارد. این افراد ارزش و حترام زیادی برای خود قائل هستند و دیگران را نیز شایسته احترام می‌دانند. این افراد از زندگی خود راضی هستند اما می‌دانند که شاید دیگران از آنها بهتر عمل کنند. افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند. و در صورت خطا به دنبال جبران هستند. اما افراد مغرور عزت نفس کاذبی دارند و دیگران را تحقیر می‌کنند. هیچوقت احساس نمی‌کنند که خطا دارند و خود را موجود برتر می‌دانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

کلام آخر

ارتباط با شخصیت افراد مغرور و خودخواه دشوار و طاقت فرساست. اما زمانی که به فکر تغییر خود هستند به آنها کمک کنید. مشورت با روانشناس و دریافت مشاوره کمک به ریشه یابی و حل میشکل خواهد کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت افراد مغرور و خودخواه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: شخصیت افراد مغرور و خودخواه



:: برچسب‌ها: شخصیت افراد مغرور و خودخواه ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مرور رابطه از آن دسته موضوعاتی است که شاید بسیاری از ما تا پیش از اینکه مشکل جدی برای رابطه عاطفی‌مان پیش بیاید، توجهی به آن نداریم. هنگامی‌که در جریان یک رابطه قرار می‌گیریم صرفاً به اتفاقات اطراف‌مان توجه داریم و از نگاه کردن به کلیات یا تلاش برای برقراری ارتباط میان اتفاقات مختلف غافل می‌شویم. این موضوع باعث خواهد شد تا در شناخت بیشتر طرف مقابل و همین‌طور مشکلاتی که در رابطه وجود دارد دچار ضعف شویم. متخصصین مشاوره خانواده توصیه می‌کنند که اگر به سلامت رابطه عاطفی خود اهمیت می‌دهید، هرازگاهی با خود خلوت کرده و وضعیت رابطه‌تان را مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد پیش از جدی شدن مشکلات بتوانید برای آن‌ها راهکاری پیدا کنید، برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

منبع: مرور رابطه با چند سوال

10 سوال برای مرور رابطه

برای طرح سوال و مرور رابطه باید بدانید که به چه نکاتی توجه بیشتری داشته باشید. در غیر این‌صورت احتمالاً از مرور وضعیت ارتباطتان چیزی دستگیرتان نخواهد شد. براساس شرایط و خواسته‌های خود می‌توانید موضوعات مختلفی را مد نظر قرار دهید، اما ازجمله مهم‌ترین مسائلی که متخصصین خانواده معتقدند در تمامی روابط می‌بایست بررسی شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- آیا احساس رضایت می‌کنید؟

هدف همه ما از برقراری یک رابطه عاطفی این است که احساس رضایت و آرامش خاطر را تجربه کنیم. به همین خاطر اولین سؤالی که در مرور رابطه می‌بایست از خود بپرسید، این است که آیا در این رابطه آرامشی که می‌خواهید را به دست آورده‌اید؟ اگر در اکثر اوقات این آرامش وجود دارد پس شما در رابطه مناسبی قرار دارید، اما اگر احساس می‌کنید در رابطه‌تان احساس آرامش و رضایت وجود ندارد، بهتر است سعی کنید دلایل آن را پیدا کنید و برای برطرف کردن آن‌ها راهکارهایی را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

2- مرور رابطه | هنوز هم به‌اندازه گذشته او را دوست دارم

در یک رابطه عاطفی مطلوب علاقه میان شما و شریک احساسی‌تان می‌بایست به‌مرور زمان افزایش پیدا کند یا حداقل در وضعیت قبلی ثابت بماند. اگر احساس می‌کنید به اندازه قبل به شریک احساسی‌تان علاقه ندارید یا فکر می‌کنید او مثل گذشته شما را دوست ندارد، بهتر است به این موضوع با دقت بیشتری توجه داشته باشید.

3- آیا به نظرات یکدیگر احترام می‌گذارید؟

تصمیم‌گیری راجع به موضوعات مختلف در رابطه شما چگونه اتفاق می‌افتد؟ آیا بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت می‌کنید و تصمیمات را بر اساس خواسته و نظر هر دو طرف می‌گیرید و یا نسبت به نیازها و خواسته‌های یکدیگر بی‌توجه هستید؟ بی‌توجهی به نظرات یکدیگر در رابطه می‌تواند باعث دلسردی یا مشکلات جدی دیگری میان شما و شریک احساسی‌تان باشد؛ به‌همین‌خاطر بهتر است برای تصمیم‌گیری در موضوعات مختلف نظر یکدیگر را جویا شوید.

بیشتر بخوانید : تحقیر شدن در رابطه

4- اختلاف‌ها میان شما چگونه حل می‌شوند؟

بروز بحث و اختلاف در تمامی روابط غیرقابل‌اجتناب است. اما آنچه اهمیت دارد این است که اختلاف‌های میان‌تان را چگونه حل می‌کنید؟ آیا می‌توانید مشکلات‌تان را بدون ایجاد تنش برطرف کنید و یا آن‌قدر از کدورت‌هایتان صحبت نمی‌کنید تا به‌تدریج فراموش شوند؟

اختلاف و ناراحتی‌ها ازجمله مسائلی هستند که اگر مورد توجه قرار نگیرند می‌توانند مشکلات بسیاری را در رابطه شما ایجاد کنند و به همین خاطر رسیدگی به آن‌ها اهمیت بالایی دارد. در مرور رابطه‌تان می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشید و اگر احساس می‌کنید مشکلی در این زمینه وجود دارد سعی کنید با استفاده از راهکارهای مختلف و یا کمک گرفتن از مشاورین خانواده برای برطرف کردن آن اقدامی جدی انجام دهید.

5- مرور رابطه | چقدر برای هم زمان می‌گذارید؟

اینکه شما و شریک احساسی‌تان در طول روز چقدر وقت برای هم می‌گذارید، از جمله مسائلی است که می‌تواند کیفیت رابطه شما را مشخص کند. به همین خاطر به این موضوع دقت داشته باشید و از خود بپرسید تا چه حد برای طرف مقابل‌تان زمان می‌گذارید؟ آیا او نیز به بودن در کنار شما تمایل دارد یا این صرفاً شمایید که برای در کنار هم بودن برنامه‌ریزی می‌کنید؟

6- میزان رضایت جنسی چقدر است؟

رضایت جنسی یکی از تأثیرگذارترین مسائل در کیفیت رابطه عاطفی میان شما و همسرتان است. به همین خاطر این موضوع ازجمله نکاتی است که می‌بایست در مرور رابطه به آن توجه داشته باشید. آیا از تعداد دفعات و همین‌طور مدت‌زمان رابطه جنسیتان رضایت دارید؟ آیا به‌راحتی می‌توانید راجع به خواسته‌های جنسی خود با همسرتان صحبت کنید؟ اگر پاسخ شما به هریک از این سؤالات منفی است بهتر است برای بهبود آن‌ها با همسرتان صحبت کنید و یا اگر احساس می‌کنید مشکلات میان شما به هر دلیلی جدی‌تر از آن است که به‌تنهایی بتوانید آن‌ها را حل کنید از یک روانشناس متخصص در زمینهٔ مسائل جنسی کمک بگیرید. اگر هنوز نامزد هستید و یا در دوران آشنایی به سر می‌برید، می‌توانید از پکیج‌های آموزشی مرکز مشاوره ذهن نو برای بررسی آینده جنسی رابطه‌تان استفاده نمایید.

7- مرور رابطه با بررسی امیدواری نسبت به آینده رابطه

تا چه حد نسبت به آینده رابطه خود و سرانجام آن خوش‌بین هستید؟ آیا احساس می‌کنید مشکلات دیر یا زود باعث آسیب دیدن جدی رابطه احساسی شما و حتی جدایی می‌شوند و یا احساس می‌کنید می‌توانید مشکلات و شرایط موجود را مدیریت کرده و رابطه خود را با شریک احساسی‌تان ادامه دهید؟ برای اشنایی با نشانه های رابطه بی سرانجام کلیک کنید.

8- چقدر به صداقت یکدیگر اطمینان دارید؟

آیا تابه‌حال مشکلاتی نظیر خیانت یا پنهان‌کاری در رابطه شما اتفاق افتاده است؟ یکی از مهم‌ترین مسائلی که در یک رابطه می‌بایست مدنظر داشته باشید وجود اعتماد متقابل و باور به صداقت یکدیگر است. بااین‌حال علاوه بر مشکلات جدی که در این زمینه وجود دارد گاهی اوقات ما از ترس مخالفت‌های طرف مقابل حتی موضوعات ساده‌ای نظیر خرید یک لباس یا صحبت کردن با یک دوست را نیز از شریک احساسی‌مان پنهان می‌کنیم.

اگرچه معمولاً کسانی که این پنهان کاری‌ها را می‌کنند معتقدند چون آسیبی به رابطه یا طرف مقابل نمی‌زنند، رفتار آن‌ها ایرادی ندارد. بااین‌حال توجه داشته باشید که این موضوع در درجه اول نشان‌دهنده این است که شما و شریک احساسی‌تان نتوانسته‌اید بر سر موضوعات مختلف اعتماد یا توافق یکدیگر را جلب کنید و این می‌تواند تبدیل به مشکلی جدی میان شما شود و همچنین اگر به هر شکلی شریک احساسی‌تان از این موضوع آگاهی پیدا کند، اعتماد وی به شما آسیب خواهد دید.

9- تا چه میزان با یکدیگر همدلی دارید؟

شما در مواقع سخت با شریک احساسی‌تان چطور برخورد می‌کنید؟ آیا طرف مقابل متوجه لحظه‌هایی که شما نیاز به حمایت و محبت وی دارید هست؟ آیا در روزهای سخت زندگی می‌توانید روی حضور و حمایت شریک احساسی‌تان حسابی باز کنید و یا او در این مواقع شما را تنها خواهد گذاشت؟

10- مرور رابطه | آیا به‌راحتی می‌توانم نه بگویم؟

طبیعتا در هر رابطه‌ای اختلاف‌نظر هست، اما یکی از سؤالاتی که باید به آن پاسخ دهید این است که آیا می‌توانید نظر متفاوت خود را در رابطه بیان کنید و یا هنگامی‌که با موضوعی مخالف هستید بدون ترس از قهر و دلخوری مخالفت خود را بیان کنید؟

برای آشنایی با نشانه های رابطه سمی کلیک کنید.

پس از مرور رابطه چه باید کرد؟

همان‌طور که گفته شد مرور رابطه و پاسخ به سؤال‌هایی نظیر آنچه مطرح کردیم به شما کمک خواهد کرد تا از کیفیت رابطه خود اطلاع پیدا کنید و همین‌طور بهتر بتوانید بفهمید در کدام قسمت از رابطه‌تان دچار مشکل هستید. به همین خاطر اگر با پاسخ به سؤال‌های بالا احساس کردید که مشکلی در رابطه شما وجود دارد می‌بایست برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

قدم اول : مشکلات را به‌درستی تشخیص دهید

اگر احساس می‌کنید در برخی زمینه‌ها رابطه شما دچار مشکل است در اولین قدم باید مشکلات و همین‌طور آنچه می‌خواهید به آن برسید را به‌دقت مشخص کنید. آیا واقعاً این مشکل وجود دارد و یا شما حساسیت بالایی نسبت به برخی رفتارها دارید؟ آیا شرایطی بوده که این مشکلات میان شما وجود نداشته و اگر چنین شرایطی بوده با خود به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزی در رابطه‌تان تغییر کرده است؟

قدم دوم : با طرف مقابل صحبت کنید

هنگامی‌که مشکل را به‌درستی شناسایی کردید، می‌بایست شریک احساسی‌تان را نیز در جریان فکر و احساستان قرار دهید و از او بخواهید تا با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف کنید. بااین‌حال دقت داشته باشید که در صحبت‌هایتان سعی نکنید طرف مقابل را محکوم کرده یا این احساس را در وی ایجاد کنید که می‌خواهید او را مقصر جلوه دهید. سعی کنید تا جای ممکن با محبت و آرامش و همین‌طور استفاده از جملاتی مانند (من احساس می‌کنم…..) یا (فکر می‌کنم بهتر باشد اگر…..) صحبت کنید.

قدم سوم : ایجاد تغییرات رفتاری

هر رفتاری باعث ایجاد عکس‌العمل‌هایی در دیگران خواهد شد. به همین خاطر اگر از رفتاری در شریک احساسی‌تان ناراحت هستید، بهتر است کمی هم به رفتارهای خود دقت کنید و به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزی در رفتارتان باعث بروز چنین مشکلاتی شده است؟ آیا بی‌توجهی شما به شریک احساسی‌تان و نیازهای وی یا حتی حضور و توجه همیشگی‌تان می‌تواند دلیلی برای بروز این مشکلات باشد؟ هنگامی‌که متوجه مشکلات رفتاری خود شدید می‌توانید با تغییر آن‌ها شرایط رابطه خود را نیز بهبود ببخشید.

قدم چهارم : کمک گرفتن از مشاورین خانواده

گاهی اوقات مشکلات رابطه به‌گونه‌ای نیست که به‌تنهایی بتوانیم آن‌ها را حل کنیم. ممکن است شریک احساسی‌تان هیچ کمکی برای تغییر شرایط به شما نکند و یا شاید اصلاً نتوانیم دلیل ناراحتی خود را پیدا کنیم. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور برای برطرف کردن مشکلات پیش‌آمده کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا با توجه به سبک شخصیتی خود و شریک احساسی‌تان راهکارهایی را برای بهبود رابطه پیدا کنید.

حتی در شرایطی که همه‌چیز میان شما و شریک احساسی‌تان در وضعیت مناسبی قرار دارد، شما می‌توانید با کمک مشاورین خانواده کیفیت رابطه عاطفی خود را بهبود ببخشید. همچنین اگر احساس می‌کنید مشکلات شخصیتی نظیر کمبود اعتمادبه‌نفس، بدبینی یا ترس از تنهایی در شما یا شریک عاطفی‌تان باعث بروز مشکل شده، می‌توانید با کمک مشاورین برای درمان آن‌ها اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرور رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مرور رابطه چه اهمیتی دارد؟

هنگامی‌که به رابطه خود از بیرون نگاه می‌کنید متوجه مشکلات و نقاط ضعف و قوتی می‌شوید که ممکن است در جریان رابطه متوجه آن‌ها نباشید. از این طریق شما می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید که چه اتفاقاتی در اختلافات میان شما و شریک احساسی‌تان نقش بیشتری دارند و می‌توانید برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

برای مرور رابطه می‌بایست به چه نکاتی توجه کنیم؟

وجود احساس آرامش و رضایت خاطر از حضور در رابطه، نحوه حل کردن اختلافات، توجه هریک از طرفین به خواسته‌های یکدیگر و همین‌طور امیدواری به آینده یک رابطه ازجمله مسائلی هستند که می‌بایست به آن‌ها توجه کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مرور رابطه با چند سوال



:: برچسب‌ها: مرور رابطه با چند سوال ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفع و درمان خجالت و کم رویی برای حضور در اجتماع ضروری است. خجالتی‌بودن، علاوه بر اینکه در معاشرت ها اختلال ایجاد می‌کند، می‌تواند بر اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نیز تأثیر منفی بگذارد. کسانی که خجالتی‌اند تمایل کمتری به انجام رفتارهای اجتماعی دارند. جای تعجب نیست که به اندازه سایرین از نظر اجتماعی اعتماد به نفس نداشته باشند. خجالتی‌بودن ایرادی ندارد. اما اگر این ویژگی آزاردهنده و به نوعی مانع شما شود، باید کارهایی برای غلبه بر آن انجام دهید. شما می‌توانید جلوی خجالتی بودن‌تان را بگیرید. با صرف زمان، تلاش و تمایل به تغییر می‌توانید آن را تغییر دهید. در این مقاله به نکاتی قابل اعتماد پرداخته‌ایم که مطالعه آن به شما کمک می‌کند از پوسته کم رویی خود خارج شوید و زندگی بهتری را تجربه کنید. برای دریافت کمک از متخصص روی مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: درمان خجالت و کم رویی | راه های رفع خجالت چیست

درمان خجالت | راه های رفع خجالت

تلاش برای کشف اینکه خجالتی بودن از کجا نشأت می گیرد می تواند به شما کمک کند تا راه مناسبی برای تغییر رفتار خود پیدا کنید. کارشناسان معتقدند که کم رویی ، در اثر عواملی از جمله: ژنتیک، محیط دوران کودکی، تجارب زندگی، زندگی در یک مکان ناامن، تجربه طلاق یا مرگ افراد نزدیک و… به وجود می‌آید. عوامل ذکرشده بر تعاملات اجتماعی شما تاثیر می‌گذارند. اگر کاری برای کم رویی و خجالت تان نکنید، مطمئنا به خودی خود از بین نمی‌رود. برای تغییر آن باید تلاش کنید. استراتژی های زیر می تواند به شما کمک کند تا قدم هایی درست برای درمان خجالت و کم رویی تان بردارید.

1_ نقاط قوت خود را بشناسید

فهرستی از تمام ویژگی‌های مثبت خود تهیه کنید. زمانی که احساس ناامنی یا کم رویی کرده‌اید آن را بخوانید. می توانید از خانواده یا یکی از دوستان‌تان بخواهید در این زمینه به شما کمک کند. از آن‌ها بخواهید نقاط قوتی که در شما می‌بینند را بازگو کنند. شاید دیگران چیزی در شما ببینند که خودتان تا به حال متوجه آن نشده‌اید.

2_ درمان خجالت و کم رویی | روابط خود را با دقت انتخاب کنید

افراد خجالتی دوستی‌های کمتر اما عمیق تری دارند. این بدان معناست که انتخاب دوست یا شریک زندگی تان مهم است. وقت خودتان را به افرادی بدهید که از نظرتان خونگرم و قابل اعتماد هستند و از کنارشان بودن احساس خوبی دارید. درواقع می توان گفت روابطی ایجادکنید که در آن از خود واقعی تان بودن هراسی نداشته باشید.

3_ از پشتیبانی استفاده کنید

حمایت شخصی که به او اعتماد دارید می تواند به شما کمک کند تا در موقعیت های سخت احساس راحتی بیشتری داشته باشید. از یک دوست یا اعضای خانواده خود بخواهید با شما همراه شود. حضور آن ها به اندازه کافی به شما اطمینان خاطر می‌دهد تا با انگیزه بیشتری با دیگران تعامل برقرار کنید. البته نمی‌شود هر جا که می روید کسی را با خود ببرید. این ایده برای موقعیت هایی استفاده می‌شود که شما اجازه دارید با خود یک همراه داشته باشید.

4_ درمان خجالت و کم رویی | اجتناب نکنید

شاید به نظرتان دوری از رویدادهای اجتماعی بسیار امن‌تر از تلاش برای دوستیابی و ایجاد تعامل باشد. اما جنبه منفی این واکنش این است که در نهایت شما را با تنهایی روبرو می کند. اگر می خواهید حلقه اجتماعی خود را گسترش دهید، در نهایت باید راهی برای ارتباط با دیگران پیدا کنید. کاوش علایق خود، پیاده روی، کارکردن، شرکت در کلاس های مختلف یا رویدادهای اجتماعی و فرهنگی در پیداکردن دوستان و شرکای بالقوه کمک زیادی می‌کند.

5_ مهارت های اجتماعی خود را تمرین کنید

مهارت‌های ارتباطی در بیشتر جنبه های زندگی مفید است. اگر در مرحله اول دلیل خجالتی بودن خود را بفهمید راحت تر می توانید بر آن غلبه کنید. برای مثال اگر تصوری منفی از خود دارید، به نکات مثبتی که دارید توجه کنید. تمرین مهارت های اجتماعی راحت نیست اما اگر برای مدتی این کار را انجام دهید در آن بهتر می شوید. می توانید در ابتدا از جمع های دوستانه و خانوادگی خود شروع کنید.

برای ارتقا و بهبود مهارت های ارتباطی تان کلیک کنید.

6_ درمان خجالت و کم رویی | به دیگران نگویید فردی خجالتی هستید

نیازی به تبلیغ خجالتی بودن خود ندارید. نزدیکان‌تان شما را می‌شناسند و از این مسئله آگاه هستند. دیگران هم ممکن است هرگز فرصتی برای فهمیدن این موضوع پیدا نکنند. بنابراین این مسئله آنقدری که فکر می‌کنید مشهود نیست. گاهی اوقات ما بدترین دشمن خود هستیم و دست از خود تخریبی بر نمی‎داریم. اجازه ندهید منتقد درونی شما را سرکوب کند. در عوض قدرت آن صدا را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید آن را خنثی کنید.

پس حتما درباره نحوه برخورد در اولین ملاقات بخوانید.

7_ تخیل منفی خود را خاموش کنید

افراد خجالتی گاهی اوقات احساس عدم تأیید یا طردشدن از جانب دیگران می‌کنند. حتی اگر اصلا وجود نداشته باشد. مطمئنا افکار منفی که از خود در سرتان دارید تنها خیال است. به یاد داشته‌باشید که مردم شما را خیلی بیشتر از آنچه که فکرمی‌کنید دوست دارند.

8_ درمان خجالت و کم رویی | رو به جلو حرکت کنید

فهرستی از تمام ناراحتی ها و نگرانی های خود تهیه کنید. برنامه ریزی کنید که چگونه آن ها را از زندگی خود حذف و رو به جلو حرکت کنید. رنج کشیدن از کم رویی که دارید نباید شما را از موفقیتی که به دنبال آن هستید باز دارد. بنابراین این راه های ساده را امتحان کنید تا جلوی این مشکل را بگیرید.

9- نقش آدم پررو را بازی کنید

آنقدر با خود گفته‌اید که “نه خجالت می‌کشم”، “زشت است” ، بقیه چی فکر می‌کنند”و….، دیگر توانایی رفتار به غیر از خجالتی‌بودن را از خود گرفته‌اید. برای درمان و رفع خجالت و کم رویی نقش بازی‌کردن را تمرین کنید. فرض‌کنید کسی هستید که نمی‌خواهید خرید کنید اما دلتان می‌خواهد لباس های مد روز را در تن خود ببینید. پس برای تمرین به یک مغازه بروید. لباس های مغازه را پرو کنید. بله مغازه دار را خیلی خسته کرده‌اید. در آخر بدون آن که خریدی بکنید از مغازه دار تشکر کنید و بیرون بروید. (بله این کار برازنده شما نیست، اما قرار نیست هر روز این کار را بکنید). این چنین تمریناتی خجالتی بودن تان را کمرنگ تر خواهد کرد.

برای آشنایی رفتار درمانی دیالکتیکی کلیک کنید.

10- به درمانگر مراجعه کنید

متخصصان روانشناسی به شما برای تغییر رفتار خدمات تخصصی ارائه می‌دهند. احتمالا متوجه‌شده‌اید که عدم درمان و رفع خجالت و کم رویی به خودی خود حل نمی‌شود. پس حتما برای رفع کم رویی باید اقدامی انجام دهید. خودشناسی به معنای واقعی نیاز به دریافت خدمات روانشناسی دارد. شما هرگز به تنهایی نمی‌توانید به اعماق باورهایتان دسترسی پیدا کنید. پس برای دریافت کمک حتما با شماره های درج شده تماس بگیرید. روانشناسان ذهن نو به شما به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری خدمات تخصصی روانشناختی ارائه می‌دهند.

از کجا بفهمیم که واقعا فردی خجالتی هستیم

مردم اغلب خجالتی بودن، اضطراب اجتماعی و درونگرایی را یک چیز می‌دانند. اضطراب اجتماعی یک وضعیت سلامت روان است، در حالی که کم رویی این طور نیست. اضطراب اجتماعی شامل ترس مداوم از طرد شدن، عدم تأیید و انتقاد دیگران است. اما اگر خجالتی هستید، ممکن است در ابتدا در کنار افراد جدید احساس راحتی نکنید. اما هرچه بیشتر آن ها را بشناسید تعامل با آن ها برایتان راحت تر می شود. بنابراین خجالتی بودن لزوما باعث ناراحتی شدید اضطراب اجتماعی نمی شود.

و اما درونگرا بودن نیز با سایر موارد متفاوت است. اگر درونگرا هستید، ممکن است هیچ مشکلی در معاشرت نداشته باشید. اما تنها زمانی که در خلق و خوی اجتماعی بودن باشید. اما گاهی ممکن است شما تصمیم بگیرید زمانی را به تنهایی بگذرانید تا احساس راحتی داشته باشید.

برای انجام رایگان تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خجالت و کم رویی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان خجالت و کم رویی | راه های رفع خجالت چیست



:: برچسب‌ها: درمان خجالت و کم رویی | راه های رفع خجالت چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد به کار یا اعتیاد شغلی نوعی از اعتیاد رفتاری است. عبارت اعتیاد به کار با سخت کار کردن متفاوت است. این نوع از اعتیاد نیز مانند مابقی اعتیادها سلامت انسان را تهدید می‌کند. بسیاری از ما از کار کردن لذت می‌بریم، در واقع کار به ما قدرت و احساس مهم بودن می‌دهد. اما زمانی که این احساس افراطی پیش برود ما را معتاد به کار می‌کند. اعتیاد به کار مانند تمامی اعتیادهای دیگر پیامدهای مخصوص به خود را دارد. که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

منبع: اعتیاد به کار

اعتیاد به کار

اولین بار اعتیاد به کار را روانشناس آمریکایی وین اوتس در سال 1971 بیان کرد. اعتیاد به کار یا اعتیاد به شغل یکی از انواع تمام اعتیادهای رفتاری است. افرادی که اعتیاد‌به کار دارند به صورت وسواس گونه تمامی کارهایش را انجام می‌دهند. حتی اگر به رابطه و نیازهای شخصی او لطمه وارد شود. افرادی که به کار‌اعتیاد دارند در سطح جامعه به دنبال موفقیت و تایید هستند. این افراد آنچنان غرق کار می‌شوند که عوامل خارج از کار برایشان هیچ اهمیتی ندارد. تمام انرژی، وقت و توجه خود را صرف کار می‌کنند.

اعتیاد به هرچیزی پیامدهای مخصوص به خود را دارد. پیامدهای اعتیاد به‌کار نیز شامل خستگی مفرط ، کاهش رضایت خانواده، وقت کافی نگذاشتن برای خانواده و … . هر کاری را باید به اندازه و مناسب انجام داد. افراطی عمل کردن آسیب های منفی بر سلامت روان وارد می‌کند. اما اعتیاد‌به کار تنها‌ اعتیادی است که از نظر جامعه منفی نیست. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

انواع اعتیاد به کار

اعتیاد به کار به 4 نوع تقسیم می‌شود. اما شاید یک فرد تمام این اعتیادها را همراه باهم داشته باشند. که عبارتند از.

1. شکست گرا

اولین نوع اعتیاد‌به کار، اعتیاد از نوع شکست گرا است. فرد شکست گرا با انکار موفقیت های خود رضایت کسب می‌کند. هرچه این افراد از طریق مافوق خود تشویق بشوند احساس بهتری پیدا می‌کنند. ویژگی های این افراد عبارتند از.

  • هوای همکار خود را دارند
  • از افزایش حقوق حرف نمی‌زنند
  • با شنیدن کلمات متشکرم و تشویق احساس خوبی پیدا می‌کنند

2. مجازات گر

دومین نوع اعتیاد، اعتیاد از نوع مجازات گر است. فردی که به این نوع از اعتیاد مبتلا است، اعتقاد دارد که چیزی اگر ارزش داشته باشد به راحتی بدست نمی‌آید. این افراد باور دارند اگر رنج نکشند موفق نخواهند شد. اعتقاد دارند که هر چقدر احساس غرور داشته باشید کارتان را خوب انجام داده اید. این افراد برای افزایش اعتماد به نفس خود به دنبال کارهایی سخت و دشوار هستند.

3. خراب کار

سومین نوع اعتیاد به کار، اعتیاد از نوع خراب کار است. این افراد از تمام زندگی روزمره خود می‌گذرند تا به کارهای شغل خود رسیدگی کنند. ویژگی های این افراد عبارت است از.

  • از سلامت روانی خوبی برخوردار نیستند.
  • به خانواده و روابط خود اهمیتی نمی‌دهد.
  • به سلامت غذایی خود اهمیتی نمی‌دهند.
  • موعد تحویل کارها را عقب می‌اندازند.
  • فایل های مهم کاری را گم می‌کنند.

4. گلایه ای

آخرین نوع اعتیاد به کار، اعتیاد از نوع گلایه ای است. این افراد با شکایت و گلایه از مدیر، همکاران و کارها تلاش بر این دارند که به بقیه بفهمانند چقد مهم و کار درست هستند. ویژگی ها این افراد عبارتند از.

  • علاقه به حل مشکلات بقیه دارد
  • به دنبال حجم کار بالا هستند
  • دوست دارند بقیه به کار آنها دل بسوزانند

نشانه های اعتیاد به کار

در تمامی کشورها اعتیاد به کار را معضل و آسیب منفی در نظر نمی‌گیرند. اما نشانه های اعتیاد به کار عبارتند از.

  • کاهش ساعت استراحت و مشغول به کار شدن
  • ماندن بیش از ساعت کاری در سرکار
  • غرق شدن بیش از حد در کار
  • احساس پارانوئیدی برای انجام کارها
  • ترس از شکست در کار
  • به خطر انداختن روابط به دلیل کار
  • حالت تدافعی در برابر اظهار نظر دیگران
  • استفاده از کار به دلیل دوری از روابط اجتماعی
  • کار کردن به دلیل احساس گناه
  • کار کردن به دلیل فراموشی بحران هایی مانند مرگ عزیز، طلاق و …
  • کار کردن بیش از ساعات برنامه ریزی شده
  • کار کردن بیش از همکاران دیگر
  • در زمان استراحت به مسائل شغلی فکر می‌کنند
  • خود را تماما وقف کار می‌کنند

تشخیص اعتیاد به کار

نشانه های زیر راهی برای تشخیص این است که فردی اعتیاد‌ به کار دارد.

  • به دنبال کار کردن در زمان های بیشتر هستند.
  • سرگرمی، تفریح، ورزش و اوقات فراغت ندارید.
  • به دلیل افسردگی، احساس گناه، نگرانی و بی ارزش بودن دائم کار می‌کنند.
  • بیشتر از ساعاتی که باید مشغول باشید، کار می‌کنید.
  • زمانی که کار نمی‌کنید، دچار استرس می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم استرس کلیک کنید.
  • وقتی اطرافیان به شما می‌گویند که زمان کار خود را کاهش دهید، توجهی نمی‌کنید.
  • آنقدر مشغول کار کردن بوده اید که بر سلامت جسمی و روانی شما اثر منفی گذاشته است.

پیامدهای اعتیاد به کار

پیامدهای اعتیاد به کار را به 3 دسته تقسیم کرده ایم که عبارتند از.

دسته اول: پیامدهای شغلی

  • کاهش رضایت شغلی
  • افزایش استرس شغلی
  • افزایش رفتارهای زیان بخش
  • انتظار موقعیت شغلی عالی تر

دسته‌دوم: پیامدهای خانوادگی

  • کاهش رضایت خانوادگی
  • کاهش علاقه به شریک احساسی
  • افزایش بی تفاوتی به خانواده
  • افزایش تعارض میان زندگی و کار
  • کاهش رضایت از رابطه جنسی

دسته سوم: پیامدهای فردی

  • کاهش رضایت از زندگی
  • کاهش سلامت روحی و روانی
  • افزایش خستگی مفرط
  • افکار پارانوئید
  • افزایش بی توجهی به خود
  • کاهش رسیدگی به خود

نکاتی برای ترک اعتیاد به کار

برای ترک عادت اعتیاد به کار به نکات زیر توجه کنید.

  1. هر زمان که ساعت کاری شما تمام شد به خانه بروید و دست از کار کردن بکشید.
  2. در طول روز استراحت های 10 دقیقه ای را فراموش نکنید.
  3. کار خود را به منزل انتقال ندهید.
  4. گاهی روزها به کار کردن فکر نکنید و کاری انجام ندهید.
  5. مدیتیشن و ورزش را فراموش نکنید.
  6. کار را از زندگی شخصی جدا کنید.
  7. برای روابط خود اهمیت قائل باشید.

درمان اعتیاد به کار

اعتیاد به کار به تدریج سبب اختلال در کار و بی رضایتی در شرایط خانوادگی است. اما اگر به این فکر هستید که درمان را آغاز کنید ما در ادامه به شما راهکارهایی را ارائه می‌دهیم.

1. تعریف موفقیت برای خود

موفقیت را برای خود تعریف کنید. اینکه ارزش دارد اگر موفق شوید و با تلاش های بی وقفه به درجه بالایی از موقعیت مالی و جایگاه اجتماعی برسید، اما زندگی، همسر، فرزند، بستگان، روحیه و سلامت خود را از دست بدهید. آگاه باشید که شما انسان هستید نه موجود فضایی! توانایی انجام چند کار همزمان غیر ممکن است و نیاز به استراحت برای شما واجب می‌باشد.

2. توجه به موضوعات مهم قبلی

به کارهایی که قبل از کار کردن علاقه داشته اید روی آورید. وقت و انرژی خود را کنار خانواده بودن و الویت های قبلی صرف کنید.

3. از اطرافیان کمک بگیرید

از اطرافیان (خانواده، دوست، همسر، همکار و رئیس) بخواهید که شما را برای ترک اعتیاد به کار همراهمی کنند. زیرا این کار به تنهایی ممکن نیست!

4. کمک از روانشناس

اعتیاد به کار مانند تمامی اعتیادها به تنهایی قابل درمان نیست. شما برای درمان نیاز دارید که از روانشناس کمک بگیرید. مشورت با روانشناس و کمک از مشاوره به شما انگیزه و انرژی لازم برای ترک را می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان اعتیاد رفتاری کلیک کنیذ.

کلام آخر در مورد اعتیاد به شغل

اعتیاد به کار در طول زمان بدتر می‌شود و هیچ منفعتی برای هیچکس نداشته است. هرچه بیشتر از بدن خود کار بکشید و درگیر کار باشید بیشتر به روان و روح خود آسیب می‌زنید. در نتیجه استرس، اضطراب و وسواس در شما بروز پیدا می‌کند. برای درمان اعتیاد به کار به کمک روانشناس نیاز دارید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کار می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اعتیاد به کار



:: برچسب‌ها: اعتیاد به کار ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک بددهنی وقتی عادت شده‌باشد، چندان کار آسانی نیست. در دنیای امروز، متأسفانه بد دهنی یکی از عادت های روزمره برخی افراد شده. اما کمتر کسی برای ترک این عادت اقدام می‌کنند. دلایل مختلفی باعث بد دهنی شود. از جمله عصبانیت که شایع ترین عامل این مشکل است. به طور حتم نوع رفتار و برخورد ما در بین مردم با توجه به شرایط، و اینکه چه نسبتی با آن‎‌ها داریم متفاوت است. بددهنی را هم می توان به نوعی تاثیرپذیری از اطرافیان نام برد. اما اینکه شخصی بد دهن باشد انتخاب خود او است. رفتارها و حرف های اطرافیان تنها بخش کوچکی از این مشکل را به خود اختصاص می‌دهد. عدم ترک بددهنی تاثیرات مخربی در زندگی و روابط افراد می گذارد و تا حدودی موجب بروز اختلالات روانی می شود. برای ترک سریع‌تر حتما روی مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: ترک بددهنی | علت و سریع ترین راه های ترک بد دهنی

علت بددهنی

معمولا بد دهنی علت های پیش پا افتاده‌ای دارد. برای ترک بددهنی کشف علت بددهنی بسیار اهمیت دارد. افراد برای بروز احساسات منفی و خشم و عصبانیت خود و همینطور برخی نوجوانان به دلیل موقعیت سنی که دارند، اقدام به این عمل ناپسندانه می کنند. در ادامه از شایع ترین علل بد دهنی در افراد را می خوانید:

1_ برای بیان احساس خشم و عصبانیت نسبت به سایر افراد و اتفاقات . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنترل خشم کلیک کنید.

2_ حضور در جمع هایی که بیش از اندازه صمیمی هستند و بد دهنی را به عنوان یک امر جالب و یک نوع عادت، یا برای شوخ طبعی و خندیدن در نظر می گیرند.

3_ برای کاهش استرس یا پنهان کردن آن

4_ دردکشیدن. ( برای مثال دردی طاقت فرسا در عضوی از بدن‌دارید یا ضربه ای به بدنتان وارد شده است)

5_ زمانی که ازرسیدن به چیزی یا هدفی ناکام می‎مانیم. و همین موضوع موجب عصبانیت ما می شود.

پیامدهای بد دهنی

بد دهانی اگر تبدیل به عادت شود. فرد بی ملاحظه به موقعیتی که دارد؛ نا سزا بگوید. در دراز مدت اثرات مخربی که بر سلامت روان و زندگی او وارد می شود را می بیند. پس با توجه به پیامدهای منفی زیر هر چه زودتر برای ترک بددهنی اقدام کنید.

_ باعث درگیر شدن و از بین رفتن احترام می شود. ( گاهی ممکن است شخص مقابل در درگیری ها بد دهنی کند. در این صورت باید صبر پیشه کنید و شما نیز این کار را انجام ندهید تا درگیری بالا نگیرد)

_ روابط دوستانه، عاشقانه یا خانوادگی به خطر می افتد و گاهی ممکن است از هم بپاشد ( شاید در روابط دوستانه خود این مورد را یک موضوع کم اهمیت می بینید. اما بد دهنی در روابط باعث می شود اطرافیان کمتر به شما اعتماد کنند و حرف های شما را بپذیرند.) توصیه می کنیم مقاله احترام به همسر را مطالعه نمایید.

_ ارزش و احترام خود را نزد دیگران از دست می دهید

_ جایگاه اجتماعی پایینی به خود اختصاص می دهید

ترک بددهنی با عمل به 4 نکته

درست است که بد دهنی تبدیل به یک عادت می شود اما برخی افراد فکر می کنند نمی شود دست از عادات برداشت و آن ها را تغییر داد. بد دهنی نیز به مرور زمان با تمرین و صبر از بین می رود. اگر تصمیم به ترک بد دهنی خود یا اطرافیان دارید، در ادامه برخی از راهکار هایی که به شما در ترک این عادت بد کمک‌کند را آورده ایم.

1- عصبانیت خود را کنترل کنید

کنترل عصبانیت برای اکثر افراد کمی دشوار است. اما اولین قدم برای‌رسیدن به شخصیتی سالم و به دور از بد دهنی می‌باشد. تمرین کنترل عصبانیت حتی در مواقعی که کمتر خشمگین هستید می تواند در این راه کمک شایانی به شما بکند. در مواقع عصبانیت با شمردن اعداد یا خوردن یک لیوان آب، همینطور مکرر نفس عمیق کشیدن خشم خود را کنترل کنید تا از بروز بد دهنی جلوگیری شود. شما می توانید کارهایی که مختصرا به شخص شما آرامش می دهد را در چنین مواقعی امتحان کنید.

2- ترک بددهنی | تغییر حالت و دوری از محیط درگیری

برای چند دقیقه از مکانی که دعوا و درگیری اتفاق افتاده دور شوید. یا با تغییر حالت از نظر فیزیکی خود را دعوت به آرامش و سکوت کنید. برای مثال قفل انگشت های دست به هم و بالا آوردن آن ها به حالت نرمش می تواند موثر باشد. توصیه می کنیم مقاله آرامش روان با راهکارهای عملی را مطالعه نمایید.

3- پاداش و تنبیه در نظر بگیرید

با هربار موفقیت در تمرین ترک بد دهنی به خود پاداش بدهید. اگر توانستید درموقعیت های سخت جلوی بد دهنی خود را بگیرید، یا حتی این عادت را کمتر کرده اید می توانید برای تشویق و امیدواری، به خود جایزه ای بدهید. برعکس اگر نتوانستید در موقعیتی خود را کنترل کنید و این عادت را تکرار کرده اید، با جریمه ای خود را تنبیه کنید تا بار دیگر تکرار این عادت برای شما سخت تر شود.

4- ترک بددهنی | صبور باشید

اگر شما فردی بد دهن هستید، نمی توانید در زمانی کوتاه این عادت را ترک کنید. به اصطلاح راه صد ساله را یک شبه نمی‌توان‌به پایان برسانید. در ابتدا میزان آن را کاهش دهید. با استفاده از تمرین‌هایی که در بالا ذکر شده. ناامید نشوید و دست از تلاش برندارید. صبر و شکیبایی کلید بسیاری از موفقیت‌هاست.

چند قدم برای ترک بددهنی

همانطور که‌گفتیم نباید در ترک بددهنی عجله کنید. در ادامه قدم هایی را برای رسیدن به این هدف شرح داده‌ایم. اما اگر همسرتان دچار این مساله‌است، حتما به مقاله شوهر بد دهن و عصبی مراجعه کنید.

1- با خود روراست باشید. تصمیم قطعی برای ترک بددهنی بگیرید.

2- باید موقعیت هایی که بیشتر از همه موجب بددهنی تان می‌شود را شناسایی کنید.

3- در موقعیت های مشخص‌شده برای خود محدودیت تعیین کنید. و یا با کسانی حضوریابید که امکان بددهنی در کنارشان را ندارید.

4- دوستان و کسانی را که موجب بددهنی تان می‌شوند را حذف کنید. حداقل برای مدتی رابطه تان را کم کنید.

5- برای خود پاداش و تنبیه در نظر بگیرید. پس اگر موفق به رعایت قوانین خودتان شده‌اید، پاداش بدهید.

6- همیشه برای پاسخ‌دادن (مخصوصا هنگام عصبانیت) تا3 شماره صبر کنید. یک نفس عمیق بکشید و جملاتی فاقد فحش انتخاب کنید.

7- به خودتان سخت نگیرید. ایده‌ال گرایی کار دستتان می دهد. پس انتظاراتتان را از خود تعدیل کنید. برای خود جای خطا نیز بگذارید.

8- برای موفقیت در ترک بددهنی باید نسبت به خود شناختی داشته باشید. این گونه سریع تر قادر به ترک فحاشی خواهید بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک بددهنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترک بددهنی | علت و سریع ترین راه های ترک بد دهنی



:: برچسب‌ها: ترک بددهنی | علت و سریع ترین راه های ترک بد دهنی ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد به مورفین خطرناک است؟ مورفین یکی از انواع موادمخدر افیونی است که قابلیت زیادی در تسکین دهندگی درد دارد و به شکل‌های مختلفی مانند قرص، شربت و تزریق وریدی استفاده می‌شود. با این حال این ماده اثربخشی بسیار قوی دارد و باید حتما در موارد خاص و تحت نظارت پزشک مورد استفاده قرار بگیرد چرا که مورفین همانند سایر مخدرها نظیر تریاک اعتیاد آور است و می‌تواند مشکلات جسمانی و روانی مختلفی را برای فرد مصرف کننده ایجاد نماید. با توجه به عوارض زیاد مرفین ترک اعتیاد به آن از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راه نقش خانواده‌ها نیز پررنگ می‌باشد. در ادامه درباره عوارض، علائم و نشانه‌های اعتیاد به مورفین بیشتر صحبت خواهیم کرد. دریافت کمک از مشاوران روانشناسی می‌تواند به افراد در استفاده درست از مورفین و یا ترک آن موثر باشد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: اعتیاد به مورفین | علائم ، علت و عوارض مورفین برای بیماران

مورفین چیست؟

مورفین نوعی ماده مخدر افیونی است که به طور طبیعی در گیاه خشخاش وجود دارد. داروی مورفین مسکنی بسیار قوی است و برای کاهش دردهای بسیار شدید یا مزمن تجویز می‌شود. با این حال همانند همه مواد افیونی؛ مورفین نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و می‌تواند منجر به وابستگی جسمانی و روانی شود. به دلیل خطر اعتیاد به مورفین پزشکان در موارد خاص از این دارو برای کاهش درد استفاده می‌کنند. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

اعتیاد به مورفین

همانند سایر انواع اعتیادها، اعتیاد به مورفین نیز انتخاب فرد نیست. در اغلب موارد فرد برای کاهش یک درد با مورفین آشنا می‌شود. اما در مواردی نیز افراد برای جایگزین با سایر مواد مخدر (مثل تریاک و هروئین) به مورفین روی می‌آورند. در حالی که مورفین خود اعتیاد سختی ایجاد می‌کند.

موارد مصرف مورفین

همان طور که گفته شد مورفین یک مسکن بسیاری قوی است و از همین رو پزشکان برای کاهش درد در برخی شرایط پزشکی از آن استفاده می‌کنند. از جمله این شرایط می‌توان به دردهای ناشی از جراحات بسیار سنگین، سرطان حاد و انجام برخی عمل‌های جراحی نظیر عمل قلب یا ستون فقرات اشاره کرد. همچنین مورفین می‌تواند به عنوان یک مکمل بی هوشی در اتاق عمل مورد استفاده قرار بگیرد. در همه این موارد بسیار اهمیت دارد که دستورات پزشکی را رعایت کنید و الگوی مصرف دارو را به طور خود سر تغییر ندهید.

بیشتر بخوانید : تست مورفین

علت اعتیاد به مورفین

مصرف مورفین منجر به تولید ماده شیمایی خاصی در مغز به نام اندورفین می‌شود. ترشح این ماده همواره با ایجاد احساس لذت در انسان همراه است و در عین حال می‌تواند به کاهش دردهای جسمانی نیز کمک کند. تولید اندورفین و تحریک شدن گیرنده‌های لذت در مغز در نهایت به بیش فعالی مدار دوپامینی می‌انجامد که علت اصلی بروز وابستگی به مواد مخدر است. در واقع هنگام بروز اعتیاد مغز انسان برای احساس لذت به دریافت مورفین و فعالیت بیش از حد گیرنده‌های دوپامینی نیاز پیدا می‌کند و دیگر بدون دریافت مواد مخدر قادر به تجربه لذت نیست.

متاسفانه بسیاری از افراد بدون آگاهی از آثار زیان بار مورفین برای کاهش دردهای جسمانی خود بدون مشورت با پزشک شروع به مصرف این ماده می‌کنند. اما به مرور با تجربه مقاومت بدنی نسبت به دوزهای پایین این ماده مجبور به افزایش دوز می‌شوند. پس به تدریج درگیر آسیب اعتیاد به مورفین خواهند شد. البته برخی افراد نیز آگاهانه و صرفا برای تجربه احساس تسکین و آرامش بیشتر در زندگی به این ماده روی می‌آورند. در نهایت هردو گروه این افراد با مشکلات متعدد مرتبط با اعتیاد روبه‌رو می‌شوند.

علائم و نشانه های اعتیاد به مورفین

اگر شما یا یکی از عزیزانتان مورفین مصرف می‌کنید و در مورد بروز اعتیاد نگران هستید، علائم زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید وجود این مشکل را بهتر تشخیص دهید. لازم است در صورت هرگونه مصرف بیش از اندازه، غیر مجاز یا طولانی تر از مدت تجویز شده در اولین فرصت با پزشک خود تماس گرفته و در مورد نحوه قطع دارو یا چگونگی ادامه آن از او مشورت بگیرید.

– داشتن تلاش‌های مکرر ناموفق برای کاهش یا قطع مصرف مورفین

– اختصاص‌دادن زمان، تلاش و هزینه زیاد برای مصرف مورفین و رهایی از آن

– داشتن وسوسه شدید یا احساس اجبار برای مصرف مورفین

– کاهش مسئولیت پذیری اجتماعی و فردی

– تمایل برای گوشه گیری و انزوا نسبت به خانواده و دوستان

– قراردادن خود یا دیگران در موقعیت‌های پرخطر برای به دست‌آوردن مورفین و استفاده از آن

– تجربه علائم ناخوشایند جسمانی زمانی که فرد تلاش می‌کند مرفین را کنار بگذارد.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به مواد مخدر

عوارض اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین می‌تواند برای افراد بسیار خطرناک باشد و زندگی آن‌ها را تهدید کند. از جمله عوارض اعتیاد به مورفین در کوتاه مدت می‌توان به کند شدن سرعت تنفس، غیر نرمال شدن ریتم قلبی، سرگیجه، بی‌قراری، احساس گیجی و تشنج اشاره کرد.

همچنین این دارو در دراز مدت با ایجاد اثر تحمل باعث‌می‌شود که نسبت به دوزهای پایین آن مقاومت پیدا کنید. پس دائما نیاز به بالابردن میزان مصرف خود خواهید داشت. با توجه به این که مواد افیونی مراکز تنفسی در بصل النخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهند مصرف مقادیر کنترل نشده مورفین می‌تواند به مهار تنفسی بیانجامد و با کاهش سطح هوشیاری خطر بروز کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد. در نتیجه حتما باید به موقع برای کنارگذاشتن این ماده اقدام‌کرده و درمان‌های مورد نیاز را در پیش بگیرید.

 

نشانه های اعتیاد به مورفین هنگام عدم مصرف

سوءمصرف مورفین باعث می‌شود که در زمان کنار گذاشتن آن، علائم جسمی و روانی ناخوشایندی به سراغ‌تان بیاید که به آن‌ها علائم ترک گفته می‌شود. از جمله علائمی که در پی ترک مرفین مشاهده می‌شوند باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • تب
  • ریزش اشک از چشم‌ها و دچار شدن به آبریزش بینی
  • لرزش
  • درد عضلانی
  • احساس بی قراری مفرط
  • احساس گیجی
  • دچار شدن به بی خوابی و سایر اختلالات خواب
  • داشتن علائم گوارشی نظیر حالت اسهال، استفراغ و دردهای شکمی

 

درمان اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین به این معنا نیست که شما به پایان راه رسیده‌اید. خوشبختانه امروزه درمان‌های متعددی طراحی شده‌اند که به افراد کمک می‌کنند بتوانند با تجربه کم ترین علائم جسمانی این ماده را کنار بگذارند و مجددا زندگی عادی خود را از سر بگیرند. سم زدایی به کمک درمان‌های نگه دارنده نظیر متادون از جمله روش‌هایی است که در درمان اعتیاد به مورفین می‌تواند به کار گرفته شود. با این حال به دلیل شباهت داروهای نگهدارنده با مواد افیونی باید ترک به کمک آن‌ها را حتما زیر نظر پزشک آغاز کنید. مصرف خودسرانه این داروها می‌تواند زمینه ساز اعتیاد جدیدی در شما شود و مشکلات جدیدی را به مشکلات قبلی تان بیافزاید.

حتما برای دریافت اطلاعات درباره ترک مورفین کلیک کنید.

علاوه بر درمان‌های دارویی و فرایند سم زدایی باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که اعتیاد به مورفین با ایجاد وابستگی روانی ذهن انسان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. و درمان پایدار آن نیازمند کمک گرفتن از درمان‌های روان شناختی است. از جمله موثرترین روش‌های روانشناختی که در ترک اعتیاد به مرفین به کار می‌رود می‌توان به درمان شناختی رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به مورفین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

پزشک پس از جراحی ستون فقرات تزریق مورفین را برای من شروع کرده است. چگونه می‌توانم از اعتیاد به این دارو پیشگیری کنم؟

مصرف مورفین تحت نظارت پزشک اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کند چرا که پزشکان دارو را در مقادیر کنترل شده و در زمان محدود توصیه می‌کنند. برای پیشگیری از اعتیاد تنها کافی است دستورات پزشک را رعایت نمایید و از مصرف سرخود این دارو زمانی که درد شدت می‌گیرد خودداری کنید.

آیا مورفین در بارداری منع مصرف دارد؟

اگر درد و مشکل جسمانی بسیار شدیدی برای مادر ایجاد شده باشد تنها پزشک است که می‌تواند فواید مصرف مورفین را نسبت به خطرهای احتمالی آن بررسی کرده و در نهایت برای آن تصمیم بگیرد. به طور کلی با توجه به اینکه مرفین نوعی مخدر محسوب می‌شود و می‌تواند از جفت عبور نماید بهتر است در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اعتیاد به مورفین | علائم ، علت و عوارض مورفین برای بیماران



:: برچسب‌ها: اعتیاد به مورفین | علائم ، علت و عوارض مورفین برای بیماران ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص سیپروهپتادین یک آنتی‌هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند. قرص های سیپروهپتادین اغلب، برای درمان بیماری های آلرژِیک و حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده، عملکرد هیستامین را در بدن مسدود کرده و مانع بروز بیماری هایی که علائم آلرژِی دارند می شود. لازم به ذکر است که سیپروهپتادین تنها به تسکین علائم کمک می کند و علت بروز علائم را مشخص نخواهد کرد. این دارو به صورت قرص و محلول( مایع) خوراکی در بازار وجود دارد و معمولا دو یا سه بار در روز مصرف می شود. این مقدار با توجه به تشخیص پزشک متغیر است.

منبع: قرص سیپروهپتادین | عوارض مصرف و تداخل دارویی با سیپروهپتادین

قرص سیپروهپتادین چیست

قرص های سیپروهپتادین، خاصیت ضد حساسیتی دارند و برای بیماری هایی مربوط به آلرژِی مصرف می شوند. این قرص ها، از واکنش هایی از جمله خارش، عطسه و آبریزش چشم و بینی جلوگیری می کند. این دارو عمدتا برای درمان رینتیت آلرژیک ( چند ساله و فصلی) موثر می باشد. گاهی پزشکان این دارو را برای درمان بی اشتهایی نیز تجویز می‌کنند. در برخی افراد، این دارو ممکن است قدرت تفکر یا واکنش هایشان را مختل کند. به همین دلیل توصیه می شود هنگام مصرف این دارو، در کارهایی که به تمرکز نیاز دارد مانند رانندگی دقت زیادی داشته باشید.

موارد مصرف قرص سیپروهپتادین

در ادامه، به رایج ترین موارد مصرفی قرص سیپروهپتادین اشاره کرده ایم. این دارو ممکن است برای مصارف دیگری غیر از موارد زیر تجویز شود. در این مورد به پزشک یا داروساز خود برای دریافت اطلاعات بیشتر مراجعه کنید.

1_قرمزی، تحریک، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی ناشی از آلرژِی یا مواد محرک موجود در هوا را تسکین می دهد.

2_ برای تسکین خارش پوستی ناشی از آلرژی یا حساسیت، و درمان کهیرهایی که ناشی از قرار گرفتن در معرض دمای سرد یا مالش پوست ظاهر می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

3_ تسکین تب یونجه

4_ گاهی برای انواع خاصی از سر دردها مثل میگرن استفاده می شود.

5_ برای درمان سندرم کوشینگ (وضعیت غیر طبیعی که توسط هورمون های اضافی ایجاد می شود) مورد استفاده قرار می گیرد.

رایج ترین عوارض جانبی مصرف قرص سیپروهپتادین

همه داروهای شیمیایی علاوه بر فواید و درمان بیماری عوارضی هم به دنبال دارند. اگر هنگام مصرف قرص سیپروهپتادین، علائمی از موارد زیر را داشته اید، یا اگر از قبل یکی از این علائم را داشته اید و با مصرف دارو تشدید شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر است.

  • خواب آلودگی و سرگیجه
  • خشکی دهان، بینی، گلو
  • یبوست
  • مشکلات بینایی، تاری دید
  • احساس بی قراری یا هیجان ( به ویژه در سنین پایین تر)
  • مشکلات ادراری، حالت تهوع
  • یرقان
  • کهیر زدن
  • ضعف و افزایش اشتها
  • کسالت و بی حالی، خستگی یا کوفتگی بدن
  • تندی ضربان قلب
  • احساس عصبانیت، توهم

داروهایی که با Cyproheptadine تداخل دارند

مصرف سیپروهپتادین ممکن است باسایر داروها، از جمله داروهای تجویزی یا بدون نسخه که مصرف می کنید تداخل ایجاد کند. در صورت استفاده از هرگونه داروی دیگری پزشک خود را در جریان قرار دهید.

سایر داروهایی که برای آلرژی یا سرما خوردگی استفاده می شود

داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی یا تشنج

شل کننده های عضلانی

داروهای مخدر برای درد

قرص خواب آور و آرام بخش ها

برخی ویتامین ها و محصولات گیاهی

داروهای ضد سرفه

سیپروهپتادین، با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شوند تداخل دارد و می تواند اثرات آن را بدتر کند.

مانند: ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین یاMAO توجه: اگر در 14 روز گذشته، از مهار کننده های ترانیل سیپرومین استفاده کرده اید، قرص سیپروهپتادین را مصرف نکنید.

چه کسانی نباید قرص سیپروهپتادین مصرف کنند

برخی افراد نباید قرص سیپروهپتادین را مصرف کنند. اگر هرگونه بیماری دارید، قبل از مصرف حتما به پزشک خود اطلاع دهید. موارد منع مصرف قرص سیپروهپتادین به شرح زیر می باشد:

افرادی که مبتلا به گلوکوم بازاویه باریک هستند

مشکلات زخم معده یا انسداد معده

مشکلات پروستات یا مشکلات ادراری

فشار خون بالا، بیماری های قلبی

افرادی که تیروئید پرکار دارند

مادرانی که به نوزاد شیر می دهند

کسانی که مشکل حمله آسم دارند

افراد مسن با بیماری های ناتوان کننده

نوزادان تازه متولد شده یا نارس و کودکان کمتر از 2 سال

در خصوص برخی از افراد، ممکن است مصرف قرص سیپروهپتادین با وجود داشتن موارد بالا بی خطر باشد. اما برای اطمینان از این موضوع، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر حین استفاده از این دارو باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود مطرح کنید.

نحوه مصرف قرص Cyproheptadine

سیپروهپتادین را دقیقا طبق دستور داده شده مصرف کنید. این دارو را در مقادیر کمتر یا بیشتر، یا برای مدت طولانی تر مصرف نکنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا دارو ساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نشده اید توضیح دهد.

اگر مصرف یک نوبت را فراموش کرده اید، دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اما اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی باشد، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران نوبت فراموش شده، هرگز دو دوز مصرف نکنید.

نحوه نگهداری و دفع قرص سیپروهپتادین

این دارو را در ظرفی که در آن قرار دارد محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. برای محافظت از کودکان در برابر مسمویت، همیشه درپوش های ایمنی را قفل کنید.

آن را در دمای اتاق و به دور از رطوبت اضافی نگهداری کنید.

درمورد نحوه دفع و دور انداختن این دارو باید بگوییم، این دارو باید به روش هایی دور بریزید تا اطمینان حاصل شود که حیوانات، کودکان و سایر افراد نتوانند دوباره آن را مصرف کنند. توصیه می شود این دارو را در توالت نریزید.

اقدامات احتیاطی که باید حین استفاده از قرص سیپروهپتادین رعایت کنید

1_ قبل از مصرف، اگر به سیپروهپتادین یا سایر آنتی هیستامین ها حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

2_ به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد.

3- اگر حین مصرف سیپروهپتادین باردار شده‌اید، پزشک خود را مطلع کنید

4_ اگر حین انجام عمل جراحی از جمله جراحی دندان هستید، به پزشک اطلاع دهید یا به دندانپزشک بگویید که سیپروهپتادین مصرف می کنید.

5_باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما بشود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تاثیر می گذارد، رانندگی نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص سیپروهپتادین می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: قرص سیپروهپتادین | عوارض مصرف و تداخل دارویی با سیپروهپتادین



:: برچسب‌ها: قرص سیپروهپتادین | عوارض مصرف و تداخل دارویی با سیپروهپتادین ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از مکان های بسته نوعی هراس یا فوبیاست. که در طبقه بندی اختلالات روان پزشکی به عنوان یک اختلال اضطرابی شناخته می شود. افراد مبتلا به این اختلال هنگامی که در مکان های بسته نظیر هواپیما، سینما، آسانسور و صف های شلوغ قرار می گیرند. ترس یا اضطراب چشمگیری را از خود بروز می دهند. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد علائم، علل بروز و روش های درمان ترس از مکان های بسته پرداخته ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

منبع: ترس از مکان های بسته

آیا ترس از مکان های بسته یا کلاستروفوبیا اختلال است؟

برخی افراد از قرار در فضاهای بسته یا تنگ احساس ناراحتی می‌کنند. و در این شرایط ترس و اضطراب به سراغ‌شان بیاید. این مسئله از نظر متخصصان سلامت روان زمانی به عنوان یک اختلال اضطرابی در نظر گرفته می‌شود. که اضطراب فرد با تهدید موجود در موقعیت، تناسبی نداشته باشد. و موجب بروز اختلالاتی در عملکرد فرد گردد. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

نشانه های اختلال کلاستروفوبیا یا ترس از مکان های بسته

ترس از مکان های بسته که در ادبیات تخصصی روانشناسی با نام کلاستروفوبیا شناخته می‌شود. وضعیتی است که در آن فرد هنگام ماندن در فضاهای تنگ، بسته و شلوغ مضطرب شده و ترس قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. به طور کلی از جمله علائمی که فرد در اختلال کلاستروفوبیا تجربه می‌کند باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • احساس اضطراب و ترس شدید هنگام ماندن در موقعیت‌های بسته نظیر آسانسور، هواپیما، سینما و ..
  • تلاش برای اجتناب از بودن در فضاهای بسته
  • بروز علائم جسمانی مرتبط با استرس هنگام ماندن در مکان‌های بسته نظیر تپش قلب، سرگیجه، افزایش سرعت تنفس، تعریق، لرزش، حالت تهوع، دل درد و…
  • فرد به خاطر ابتلا به کلاستروفوبیا دچار محدودیت‌هایی در زندگی روزمره می‌شود و عملکردش روزمره‌اش مختل می‌گردد.
  • ترس از خفه شدن
  • تمایل شدید برای رفتن به مکان های باز
  • احساس گرما
  • بی اختیاری ادراری

علت ترس از مکان های بسته

تاکنون مطالعات بی‌شماری در زمینه علل دچار شدن به انواع فوبیا از جمله ترس از مکان های بسته انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهند که عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند در این مشکل نقش داشته باشند. برای مثال پژوهشگران یک ژن به نام GPM6A کشف کرده‌اند که می‌تواند در بروز علائم فوبیای اختصاصی سهم داشته باشد.

همچنین مشاهدات بالینی نشان می‌دهند که اکثر ترس‌های شدید ریشه در تجربیات ناخوشایند کودکی دارند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که ترس‌ها می‌توانند از طریق مشاهده نیز منتقل شوند. از همین رو افرادی که اطرافیان‌شان دچار نوعی فوبیا هستند، بیش از دیگران این مشکلات را گزارش می‌دهند. علل بروز این اختلال را در ادامه اشاره کرده ایم.

  • غرق شدن
  • گیر کردن در یک مکان بسته
  • گم شدن در دوران کودکی در فضای شلوغ
  • تجربه تلاطم در هواپیما
  • تنبیه یا حبس در فضای تاریک کوچک
  • گیر کردن در کمد
  • گیر کردن در حمل و نقل عمومی

ترس از مکان های بسته در کجاها ایجاد می شود؟

هرگونه مکان سربسته، شلوغ یا تنگ می‌تواند برانگیزان اضطراب‌های مرتبط با اختلال ترس از مکان های بسته باشد. از جمله رایج‌ترین این موقعیت‌ها می‌توان به آسانسور، هواپیما، تونل، ماشین (به خصوص آن‌هایی که دارای قفل اتوماتیک هستند)، حمام و اتاق پرو اشاره کرد.

در واقع اکثر افراد به این خاطر در این موقعیت‌ها مضطرب می‌شوند که می‌ترسند در صورت لزوم نتوانند از آنجا فرار کنند. همچنین شاید نگران این باشند که در فضای بسته دچار حمله عصبی شوند. و این مسئله در نهایت به شرمندگی آن‌ها نزد دیگران بیانجامد.

نحوه تشخیص ترس از فضاهای بسته

شما نشانه ها و علل ذکر شده را شاید در خود یا اطرافیان تان مشاهده کنید. اما برای تشخیص فوبیای مکان های بسته حتما باید به متخصص روانشناس مراجعه نمایید. متخصصین با بررسی عوامل روانشناختی و جسمی تشخیص دقیق را می دهند. سپس با توجه به شرایط شما درمان را آغاز می کنند.

درمان ترس از مکان های بسته یا کلاستروفوبیا

امروزه متخصصان سلامت روان از جمله روانشناسان و روانپزشکان برای درمان ترس از مکان های بسته از روش‌های موثری استفاده می‌کنند. که شامل موارد زیر می‌باشد. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان فوبی کلیک کنید.

1- روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری

مطالعات پژوهشی بیانگر این هستند که روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان انواع هراس‌های اختصاصی از جمله ترس از مکان های بسته است. این روش نوعی درمان مبتنی بر گفت و گوست که طی آن درمانگر تلاش می‌کند افکار منفی که زیربنای احساسات ناخوشایند هستند را شناسایی کند و به شما یاری برساند تا بر آن‌ها غلبه نمایید. برای آشنایی بیشتر با روان درمانی کلیک کنید.

همچنین با استفاده از تکنیک‌های رفتاری نظیر ریلکسیشن درمانگر به شما می‌آموزد که چگونه در موقعیت‌های استرس‌زا کنترل هیجانات خود را به دست بگیرید. برای اشنایی با جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

2- مواجهه درمانی

یکی دیگر از روش های درمانی برای ترس از مکان های بسته، مواجهه درمانی است. مواجهه درمانی یکی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌هایی است که درمانگران برای بهبود علائم مرتبط با فوبیا از آن بهره می‌جویند. در این روش درمانگر به طور تدریجی و سلسله مراتبی شما را با موقعیت‌هایی که برای‌تان ترسناک است مواجه می‌کند تا بتوانید به مرور زمان بر علائم اضطرابی خود غلبه کرده و با آن‌ها کنار بیایید.

3- واقعیت مجازی

در شرایطی که مواجه کردن بیمار با موقعیت‌های اضطراب‌آور در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست، استفاده از فناوری واقعیت مجازی می‌تواند تا حد بسیاری راهگشا باشد. در این روش برای درمان ترس از مکان های بسته با استفاده از کامپیوتر موقعیت‌هایی که شامل فضاهای بسته نظیر آسانسور یا هواپیماست برای فرد شبیه سازی می‌شود. مراجع به کمک درمانگر خود می‌آموزد که چگونه در این موقعیت‌ها دوام بیاورد و از تکنیک‌های خود آرام سازی استفاده نماید.

4- درمان های دارویی

در اکثر موارد ترس از مکان های بسته به روان درمانی به طور مثبتی جواب می‌دهد و نیاز به درمان‌های دارویی وجود ندارد. با این حال اگر فرد به اندازه کافی از روان درمانی بهره نبرد، روانشناس او را به روانپزشک ارجاع می‌دهد تا به کمک روش‌های دارویی روند درمان او را تسریع نماید. از جمله داروهایی که در این شرایط تجویز می‌شود می‌توان به بنزودیازپین ها و ضدافسردگی‌ها اشاره کرد.

5- رفتار درمانی عقلانی هیجانی

روش درمانی عقلانی هیجانی برای ترس از فضاهای های بسته حائز اهمیت است. در این روش درمانی نگرش ها، عواطف احساسات و رفتارهای ناسالم را در نظر می‌گیرند و افراد را با واقعیت و بینش روبرو می‌کنند.

چند نکته درباره ترس از فضاهای بسته

کسانی که به فوبی مکان های بسته مبتلایند، اغلب از شرایطی که نشانه هایشان را تحریک‌می‎کنند، فرار می کنند. آن ها به همین خاطر احتمال دارد که نتوانندمانند دیگران در جامعه رفتار نمایند. پس توصیه می‌کنیم به جای اجتناب از نکات زیر استفاده نمایید.

از همان لحظه شروع افکار ترس‌آور با شمارش آرام نفس هایتان را تنظیم کنید.

نگاه و فکرتان را روی چیزی که خطری ندارد، بگذارید. مثل ساعت، نوشته ای روی دیوار، یا حتی ناخن هایتان

به یادبیارید که این حس ترس همیشگی نیست

افکاری که باعث ترستان‌شده را به چالش بکشید. غیرمنطقی‌بودنشان را یادآوری کنید.

چشمان تان را ببندید و مکانی آرام را تصور کنید

اگر نتوانستید‌مانع حمله بشوید. ایراد ندارد. پس اجازه بروز حمله رابدهید و بجای جلوگیری از آن اجازه ابراز دهید. برای نتیجه بخش بودن‌مراتب بالا باید تمرین و تکرار داشته باشید. پس ناامید نشوید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های حمله پانیک کلیک کنید.

کلام آخر

ترس از‌ فضاهای بسته ریشه در کودکی، ژنتیک و موقعیت های خطرناکی‌دارد که در گذشته تجربه کرده اید. افرادی که مبتلا به این نوع فوبیا هستند، توان ماندن در فضاهایی مانند مترو، آسانسور، اتاق تاریک و… را ندارند. در واقع می‌توان اینطور گفت که وجود این اختلال زندگی شما را مختل خواهد کرد. و استفاده از وسایل روزمره برای شما دشوار می‌شود. برای درمان انواع فوبیاها و این اختلال از روانشناس کمک بگیرید و هرگز خود درمانی و دگر درمانی نکنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مکان های بسته می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه دارویی می تواند علائم ترس از مکان های بسته را کنترل کند؟

برای کنترل علائم این اختلال لازم است به روانشناس مراجعه کرده و از روان درمانی کمک بگیرید. در صورتی که نیاز به دارو وجود داشته باشد درمانگر شما را به روان پزشک ارجاع خواهد داد. توجه داشته باشید که داروهای ضد اضطرابی حتما باید زیر نظر متخصص مصرف شوند در نتیجه از هرگونه استفاده سرخود از آن ها بپرهیزید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از مکان های بسته



:: برچسب‌ها: ترس از مکان های بسته ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خوش بینی یا نگرش خوش بینانه به ما کمک می‌کند که شادتر، موفق تر و سالم تر باشیم. خوش بینی می‌تواند از افرادی که در خطر ابتلا به افسردگی هستند محافظت کند. چنین نگرشی باعث می شود افراد در برابر استرس مقاوم‌تر شوند. این مسئله حتی ممکن است به مردم کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشند. بهترین چیز در مورد خوش بینی این است که می‌توانید آن را یاد بگیرید. حتی اگر دیدگاه شما به شدت بدبینانه باشد. شاید کمی طول بکشد اما نباید ناامید شوید. آگاهی بیشتر در مورد این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا راه های بیشتری برای خوش بین بودن پیدا کنید. در ادامه این مقاله، راه های افزایش خوشبینی در زندگی را یاد می‌گیرید. برای‌رسیدن به این مقصود همین الان برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: خوش بینی | چگونه خوش بینی را در زندگی مان افزایش دهیم

خوش بینی

خوش بینی به معنای نگرش مثبت نسب به جهان اطراف هست. آدم های خوش بین می‌دانند که همیشه و همه چیز مثبت نیست. آن ها نسبت به کاستی ها آگاه‌اند. امادر تلاشند تا دنیا را از دید مثبت آن ببینند. آن ها امیدوارند که جهان هستی به سمت خوبی پیش برود. برای آشنایی با راه های رسیدن به مثبت اندیشی در روانشناسی کلیک کنید.

خوشبینی | چگونه خوش بینی را در زندگی مان افزایش دهیم؟

افراد همیشه خوش بین یا همیشه بدبین نیستند. اما تمایل دارند به یکی از این الگوهای فکری بیشتر متمایل شوند. وقتی اتفاق خوبی می‌افتد، خوشبین ها به این فکرمی‌کنند که چه کاری انجام داده‌اند تا وضعیت به این خوبی پیش برود. آن ها به این فکر می کنند که چگونه این چیز خوب می تواند به اتفاق خوب دیگری منجر شود. اما باید گفت که خوش بینی به این نیست که همه چیز را گلگون ببینیم. افراد خوش بین مشکلات را نادیده نمی گیرند. آن ها وانمود نمی کنند که زندگی عالی است. فقط انتخاب می کنند که روی چیزهای خوب و کاری که می توانند برای بهبود اوضاع انجام دهند تمرکز کنند. ما در ادامه راه حل هایی برای افزایش خوش بینی در زندگی آورده ایم. شما با مطالعه آن ها می توانید تبدیل به فردی خوش بین شوید.

1- چند ذهنیت مثبت ایجاد کنید

بسیاری از ما بر این باوریم که شادی یا فقدان ما بر اساس عوامل بیرونی است. اما اغلب این خودمان هستیم که خود را عقب نگه می داریم. اکثر افراد روزهای خود را با پیام های منفی می گذرانند. حتی ممکن است از آن آگاه نباشند و خود را متقاعد کنند که ” به اندازه کافی خوب نیستند” ” به اندازه کافی باهوش نیستند” یا موارد این چنینی. برای شروع مثبت اندیشی، باید این پیام ها را تغییر دهید. سعی کنید به فکر افکار منفی باشید که به ذهن شما خطور می کند و آن ها را با پیام های مثبت جایگزین کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روانشناسی مثبت گرا کلیک کنید.

2- خود را سرزنش نکنید

وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، خود را سرزنش نکنید. اگر در امتحانی مردودشده‌اید، به جای اینکه فکرکنید انسان احمقی هستید به خود بگویید. “من مردود شده‌ام زیرا به اندازه کافی مطالعه نکردم”. اجازه نمی دهم دفعه بعد این اتفاق بیفتد. به خود یادآوری کنید که شکست ها موقتی هستند و شما زمان زیادی برای جبران آن خواهید داشت.

3- به خودتان اعتبار بدهید

اگر اتفاق مثبتی در زندگی شما افتاد،برای لحظه ای توقف کنید. در این لحظه روند فکر خود را تجزیه و تحلیل کنید. نقاط قوت خود را درنظر بگیرید. همینطور به راه هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم برای وقوع این رویداد انتخاب کرده اید فکر کنید. به عنوان مثال، اگر در یک آزمون یا یک مصاحبه شغلی شرکت کرده‌اید، فقط به این فکرنکنید که چقدر خوب‌شد که آماده بودید. به هوش، توانایی و فداکاری که برای‌رسیدن به این آمادگی نقش داشته‌اند فکر کنید. می توانید برای موفقیت هایی که کسب کرده اید، به خود هدیه بدهید.

4- روی موفقیت خود تمرکز کنید

بسیاری از ما موقیت و دستاورهای دیگران را چیز بزرگی جلوه می دهیم. با این حال، وقتی نوبت به خودمان می رسد، اغلب آن ها را کم اهمیت می دانیم. یا به طور کامل آن ها را نادیده می گیریم. برای ایجاد ذهنیت مثبت تر در مورد خود، باید به طور منظم آنچه را که دارید یا می توانید بدست آورید، به خود یادآوری کنید. از گوش دادن به منتقد درونی خود دست بردارید. در مورد دستاوردهای خود فکر کنید و شروع به قدردانی از موفقیت و آنچه ارائه می دهید باشید.

5- یک الگو داشته باشید

اگر می خواهید خوش بین شوید، می توانید برای خود یک الگوی مثبت پیدا کنید. می تواند همکار، دوست یا حتی یک سلبریتی باشد. به بی نقص ترین و شادترین فردی که به ذهنتان می رسد فکر کنید. برای مدتی سعی کنید با ذهنیت مثبت آن ها، موقعیت های دشوار خود را بگذرانید. برای چند هفته آزمایشی، سعی کنید با کفش آن ها قدم بزنید.

6- روی نکات مثبت تمرکز کنید

مهم است به یاد داشته باشید که این خود رویدادها نیستند که ما را ناراضی می کنند. درواقع تفسیر و واکنش ما نسبت به آن ها است. شما نمی توانید رویدادها را تغییر دهید. اما همیشه می توانید واکنش خود را نسبت به موقعیت ها و اتفاقات عوض کنید. وقتی موقعیت های منفی رخ می دهد، سعی کنید با تمرکز بر نکات مثبت یا چیزهایی که می توانید از آن موقعیت بیاموزید، آن ها را اصلاح کنید. تمام تلاش خود را بکنید به جای چیزهایی که از دست داده اید، روی چیزهایی که آموخته اید و از تجربیات خود بدست آورده اید تمرکز کنید.

7- سعی بر پیش بینی آینده نداشته باشید

وقتی همه چیز در زندگی درست پیش نمی رود، افراد بد بین اغلب به دنبال الگوهای بد شانسی هستند. آن ها فکر می کنند اگر یک بار اتفاق بیفتد، دوباره تکرار خواهد شد. سعی نکنید آینده را بر اساس آنچه قبلا اتفاق افتاده است پیش بینی کنید. اگر یک اتفاق ناامید کننده یک بار یا بیشتر پیش آمده، به این معنا نیست که دوباره تکرار می شود.

8- خود را با افراد خوش بین احاطه کنید

گذراندن وقت با افراد منفی گرا که به طور مداوم در هر موقعیتی بدی ها را می بینند، راهی مطمئن برای ادامه داشتن احساسات منفی است. برای اینکه احساس خوبی داشته باشید ، باید اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید. کسانی که به شما کمک می کنند تا از خوبی ها در موقعیت ها و به طور کلی در زندگی قدردانی کنید.

9- افکار منفی را به چالش بکشید

اغلب افکار منفی ما بر اساس ترس ها، تردیدها و اعتماد به نفس پایین ما هستند. برای کمک به غلبه بر آن ها باید دائما افکار منفی خود را به چالش بکشید. دفعه بعد که شروع به احساس منفی کرده اید، آن احساسات را یادداشت کنید. سپس استدلال های خود را برای این افکار و احساسات بنویسید. از خود بپرسید، شواهدی مبنی بر صحت این افکار منفی وجود دارد؟

حتی می توانید سعی کنید برخلاف احساسات منفی خود عمل کنید. ممکن است متوجه شوید که پیش بینی های منفی شما در نهایت اتفاق نمی افتد. در صورتی که زیاد با این افکار درگیرید حتما مقاله سلامت روان را نیز مطالعه نمایید.

تفاوت خوش بینی با ساده لوحی در چیست؟

خیلی اوقات در جلسات درمان با افرادی مواجه شده ایم که می گویند “اگر خوش بین بودم که تا الان همه سرم کلاه میزاشتن”. این افراد خوش بینی را مساوی با ساده لوحی می‌دانند. آن ها برای آن که احمق به نظر نرسند، همیشه و همه جا سعی در پیش بینی اتفاقات بد دارند. تا مبادا از جایی که فکرش را نکرده اند ضربه ای بخورند. روانشناسان و بزرگان نیز بین ساده لوحی و خوش بینی فاصله کمی در نظر گرفته اند. با این حال نگرش خوش بینانه به سلامت جسم و روان کمک زیادی می کند. پس آموزش ها و درمان های مختلفی با چنین رویکردی برای انواع بیماری ها مثل افسردگی به وجود آمده است.

آیا انسان ذاتا موجودی خوش بینی است؟

در صده های اخیر با گسترش علوم انسانی و روانشناسی دید بهتری نسبت به خوش بینی پدیدار شد. روانشناسانی چون مارتین سلیگمن با طرح نظریه درماندگی آموخته شده اثبات کرد که بدبینی موجب افسردگی و کرختی انسان می‌شود. لازاروس و آرون بک نیز استرس و افسردگی را به بدبینی و نبودکنترل بر محیط ارتباط داد. پس‌می‌توان نتیجه گرفت که انسان موجودی است که برای بقا نیاز به خوش بینی دارد.

سخن آخر

طبق آمار و بررسی ها مشخص‌شد که هر چقدر شما خوش بین تر باشید، دست‌آوردهای بهتری خواهید داشت. برای گذر از رویدادها و بالابردن کیفیت زندگی باید خوش بین باشید. شما حتی اگر شخصیت واقع گرایی دارید. باز هم با تمرین نگرش های خوش بینانه می‌توانیدرضایت از زندگی تان را رشد دهید. اگر با وجود مطالعه این مقاله و تلاش های تان بازهم نگرش منفی نسبت به زندگی دارید. حتما باید با مشاور روانشناسی صحبت نمایید. روانشناس با بررسی علل و موانع شناختی به شما برای تغییر نگرش منفی تان کمک می کند. برای شروع فقط با شماره های درج شده تماس بگیرید. موسسه ذهن نو به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری خدمات روانشناختی ارائه می‌دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش خوش بینی در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

برای اینکه فردی خوش بین باشیم باید چه کار کنیم؟

برای اینکه فرد خوش بینی باشید راه های زیادی وجود دارد. در متن مقاله موارد زیادی را می خوانید. در این میان سعی کنید عمل را مقدم بر احساس قرار دهید.

تفاوت بین افراد خوش بین و بدبین چیست؟

افراد خوش بین جنبه مثبت همه چیز را می بینند. آن ها بر این باورند که مهارت و توانایی انجام کارهای زیادی را دارند. اما افراد بدبین اغلب انتظار دارند که اوضاع بد پیش برود. یا روی چیزهایی تمرکز می کنند که خوب پیش نرفته است.

آیا ظاهر به خوش بینی مربوط است؟

یکی از راه های خوشش بین بودن،این است که به ظاهر و لباس خود بیشتر اهمیت دهید. زمانی که ظاهر شما خوب باشد، اعتماد به نفس و حس مثبت اندیشی تان بیشتر می شود.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خوش بینی | چگونه خوش بینی را در زندگی مان افزایش دهیم



:: برچسب‌ها: خوش بینی | چگونه خوش بینی را در زندگی مان افزایش دهیم ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

روانشناسی زرد چیست؟ چه افرادی روانشناسی زرد را می‌پسندند؟ احتمالا واژه روانشناسی زرد به گوش شما خورده باشد. کتاب هایی در حوزه روانشناسی زرد وجود دارد که به صورت غیر علمی و اصولی در دست مردم افتاده است. سایت های روانشناسی زرد، تلویزیون و حتی رادیو فضاهایی هستند که تبلیغ گسنرده ای از روانشناسی زرد دارند. هرگز روانشناسی علمی را با روانشناسی زرد یکسان ندانید. روانشناسان زرد مدرک معتبر علمی برای درمان و نظریه هایی که ارائه می‌دهند ندارند. اما روانشناسان علمی از روش های درمانی متفاوتی برای هر اختلال و بیماری روانی استفاده می‌کنند.

منبع: روانشناسی زرد چیست

روانشناسی زرد چیست

روانشناسی زرد (Pop Psychology) یا روانشناسی عامه پسند، نظریه و مفاهیمی در‌رابطه با رفتار و فرآیند های روانی انسان ارائه می‌دهد که علمی نیست. روانشناسی‌زرد، دانشی از روانشناسی واقعی نیست و ساختگی و دروغین است. نظریات روانشناسی زرد راه حل ها و پیشنهاداتی سریه برای مشکلات انسان ها ارائه می‌دهد. این روش ها از نظر جامعه روانشناسی علمی نیست. اما کسانی که به دنبال راه حل های سریع برای حل مشکلات هستند و اطلاعات کافی در رابطه با علم رواننشاسی ندارند، روانشناسی زرد را قبول و باور دارند. افرادی مانند دکتر فیل مک گراو و اپرا وینفری به رواج روانشنای زرد کمک کردند.

تاریخچه روانشناسی زرد

تاریخچه روانشناسی زرد چیست؟ آغاز روانشناسی زرد به قرن 17 میلادی باز می‌گردد. در سال 1960 کتاب “فرار از زندگی نوشته فروم” وارد بازار شد که به توسعه روانشناسی زرد کمک کرد. در‌سال های دهه 70 میلادی کتاب هایی مانند “من خوبم تو خوبی” به محبوبیت روانشناسی زرد کمک بزرگی کرد. در سال 1980 کتابی با عنوان “مردان مریخی، زنان ونوسی” روانه بازار شد که احتمالا اسم این کتاب را شنیده اید.

در این سالها کتاب های زیادی در حوزه روانشناسی‌زرد به چاپ رسیده است که در کشور ایران نیز مورد توجه قرار گرفته اند. اما کتاب های روانشناسی زرد علمی نیستند و هیچ کدام از روانشناسان تحصیل کرده و علمی، روانشناسی زرد را قبول ندارند.

انواع روانشناسی زرد

روانشناسی زرد انواع مختفی دارد که در ادامه به انواع آن اشاره کرده ایم.

1.کتاب های خود آموز

کتاب های خودآموز که امروزه طرفداران فراوانی دارد به شدت فراوانی توصیه های غیر علمی دارند. کتاب هایی مانند: قورباغه ات را قورت بده، 4 اثر فلورانس و ….

2. برنامه های اینترنتی

فضاهای مجازی به دنبال افزایش بازدید کننده هستند و همین ابر سبب استفاده از مطالب روانشناسی زرد می‌شود.

3. تولید محتوا در بلاگ

افرادی که در رابطه با تولید محتوای روانشناسی اطلاعاتی ندارند، اقدام به جمع آوری مطالب روانشناسی زرد در سایت های مختلف می‌کنند.

4.برنامه های تلویزیون

برنامه های تلویزیونی برای جذب مخاطب اقدام به ارائه راهکارهای عامه پسند و کپسولی می‌کنند.

معایب روانشناسی زرد

همانطور که گفته شد، روانشناسی زرد علمی نیست و مسلما معایبی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • سود محوری
  • اثرات دارونمای موقت
  • تضاد برانگیزی
  • گمراه کنندگی
  • دور شدن افراد از درمان واقعی
  • استفاده از منابع غیر علمی

تشخیص روانشناسی زرد چگونه است؟

روانشناسان زرد به راحتی قابل تشخیص هستند. نشانه هایی از روانشناسی زرد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • اغلب نظریه ها ثابت هستند. مثلا حرفی که 10 سال پیش می‌زنند، دوباره تکرار می‌کنند.
  • حرفجدید برای ارائه ندارند.
  • حرف های ساده ای که هرکسی بلد را با هیجان های مخصوص به خود می‌زنند.
  • اگثر نظریه های روانشناسی زرد اسم های تمسخر آمیز و غیر علمی دارد.
  • راه های ساده را برای درمان پیشنهاد می‌دهند.
  • درمان هایشان انگیزشی است.
  • گفته های روانشناسی زرد واقع بینی و منطقی نیست.
  • تمام نظریه هایی که روانشناسان زرد بیان می‌کنند مخالف نظر روانشناسان علمی است.
  • معمولا مدارک تحصیلی و مجوزهای خود را ارائه نمی‌دهند.
  • شهرت و محبوبیتشان را دلیلی بر درست بودن ادعاهایشان می‌دانند.
  • بیش از اندازه عامیانه و غیر علمی صحبت می‌کنند. به طوری که دل زده می‌کنند.
  • خود را بیش از اندازه بزرگ جلوه می‌دهند.
  • از رفنس های خوب و علمی پیشنهاد نمی‌دهند.
  • مثال های شگفت انگیز و عجیبی در گفته هایشان مطرح می‌کنند.
  • مراجعین را قضاوت و سرزنش می‌کنند.
  • رازداری را رعایت نمی‌کنند.

راهکار دوری از روانشناسی زرد

اگر قصد دوری از روانشناسی زرد را دارید، بهترین راه مطالعه کتاب های روانشناسی علمی است. به هیچ وجه بدون منطق و بدون دلیل علمی صحبت های افراد مختلف را نپذیرید. برای رهایی و دوری از روانشناسی غیر علمی (زرد) بهترین روش کمک از روانشناسان مجرب و حرفه ای است. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

تفاوت روانشناسی زرد با روانشناسی علمی

روانشناسی زرد و روانشناسی واقعی تفاوت های چشم گیری دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • در روانشناسی زرد می‌گویند که دائم تلاش کنید تا بهترین شوید. اما در روانشناسی علمی تلاش را برای پیدا کردن راهی برای رشد و پیشرفت در نظر می‌گیرند.
  • در روانشناسی زرد از کلمه به هرچی میخواهی در کوتاه ترین زمان به آن میرسی استفاده می‌کنند. اما در روانشناسی علمی نرسیدن را بخش از زندگی هر فرد در نظر می‌گیرند.
  • روانشناسی زرد شما را به سمت زندگی آرمانی و هیجانی سوق می‌دهد. اما روانشناسی علمی شما را آموزش می‌دهد تا به بینش برسید، و منطقی و درست اهداف خود را تعیین کنید.
  • مطالعات روانشناسی زرد در هیچ دانشگاه و موسسه ای بررسی نشده است. اما روانشناسی علمی در تمام موسسات و دانشگاه ها به ثبات علمی رسیده است.
  • روانشناسی زرد به تئوری های خود یاری اعتقاد دارد. به گفته روانشناسان زرد، افراد خودشان می‌توانند خود را درمان کنند. آیا افسردگی، فوبیا، وسواس و … با خود درمانی قابل بهبود است؟ خیر. اما روانشناسان علمی برای تمام مسائل روانی راهکارهای درمانی اثبات شده استفاده می‌کنند.
  • روانشناسان زرد برای همه افراد با هر نوع اختلالی که دارند یک نسخه می‌پیچد. اما روانشناسان علمی برای هر اختلال و بیماری درمان مخصوص خود را دارند.
  • روانشناسی زرد امید و خوشبینی کاذب و افراطی به افراد می‌دهد. اما روانشناسان واقعی و علمی، خوشبینی را همراه با بینش و واقع گرایی همراه می‌کنند.
  • در روانشناسی زرد از کسانی راهکار و درمان می‌گیرید که علم و مهارت تخصصی ندارند. به جای بهبود رفتار هنجاری، موجب شدت وخامت اختلال می‌شوند.

کلام آخر

روانشناسی زرد در ایران هم رواج دارد. اما با اندکی اطلاعات متوجه می‌شوید که روانشناسی زرد کمکی به بهبود شرایط شما نخواهد کرد. در صورتی که نیاز به روانشناس یا مشاوره روانشناسی داشتید از تحصیلات و مدارک دانشگاهی او اطلاعات کسب کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی زرد چیست می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: روانشناسی زرد چیست



:: برچسب‌ها: روانشناسی زرد چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از حشره یا آنتوموفوبیا (Entomophobia)، در واقع به ترس غیرمنطقی، شدید و مداوم از هر نوع حشره گفته می‌شود که پاسخ اضطرابی فوری ایجاد می‌کند. همچنین حشره هراسی یکی از انواع اختلالات فوبیای خاص است که در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی مانند تجربه ناگوار، رفتارهای آموخته‌شده و عوامل فردی می‌تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. این بیماران خود می‌دانند که ترس‌شان منطقی نیست، با این حال قادر به کنترل آن نیستند. خوشبختانه فوبیا درمان پذیر بوده و از روش‌های گوناگونی برای بهبود می‌توان بهره برد. در ادامه به علل، علائم و بهترین راهکارهای درمان حشره هراسی خواهیم پرداخت. برای آشنایی با سایر انواع فوبیای حیوانات کلیک کنید.

منبع: ترس از حشره یا آنتوموفوبیا | علائم ، علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات

تعریف ترس از حشرات

شدت ترس از حشره ممکن است بسیار زیاد باشد و منجر به اضطراب شدید شود. افراد مبتلا به ترس از حشره، ترسی عمیق و غیرمنطقی از حشره یا موقعیت‌هایی که در ارتباط با این حیوان است، دارند. با گذشت زمان، دایره این ترس گسترده‌تر خواهد شد. برای مثال فرد از تصویر حشره یا‌شنیدن کلمه حشره نیز خواهد ترسید. به دنبال گسترده شدن ترس، فرد رفتارهای خود را محدودتر می‌کند تا از مواجهه با حشرات اجتناب ورزد.

 

بیشتر بخوانید : انواع فوبیا

 

چه عواملی باعث ایجاد ترس از حشره می‌شود؟

فوبیای مربوط به حیوانات، نوع متداولی از هراس‌های خاص است. با این حال، هنوز دقیقا مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد این فوبیا می‌شود. اعتقاد بر این است که عوامل زیر در ایجاد فوبی حشره نقش دارند.

تجربیات منفی

فوبیای حشره ممکن است به یک تجربه پریشانی یا ناخوشایند مرتبط باشد. به عنوان مثال، مورد حمله کلاغ واقع‌شدن، یا گرفتن‌بیماری مشترک با پرندگان که ناشی از تماس با این حیوان بوده‌است می‌تواند منجر به ترس از حشرات شود.

رفتارهای آموخته شده

فرد ممکن است بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند این ترس را یاد بگیرد. برای مثال مواردی مانند مشاهده ترس والدین از حشرات یا شنیدن اخبار مربوط به “ربوده شدن کودک دو ساله توسط باز شکاری” به فردمی‌آموزد که برای محافظت از خود، باید از حشرات فاصله بگیرد.

عوامل فردی

هرکس ترس و اضطراب را به روش خاصی پردازش می‌کند. برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی نسبت به سایرین، آمادگی بیشتری برای واکنش‌های اضطرابی نسبت به مسائل داشته باشند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

علائم و نشانه های ترس از حشره چیست؟

علائم فوبیای حشره می‌تواند شامل علائم روانی و جسمانی باشد. در صورتی که تمام این علائم یا برخی از آن‌ها برای حداقل 6 ماه، در فرد باقی مانده باشد، وی دچار اختلال ترس از حشره یا فوبیای حشره است.

علائم روانی

  • احساس ترس و اضطراب شدید هنگام فکر کردن یا دیدن حشرات
  • فرد با توجه به این که از ترس غیرمنطقی خودآگاه است اما احساس اضطراب غیرقابل کنترل دارد
  • اجتناب از موقعیت‌ها و مکان‌هایی که ممکن است در آنجا حشره وجود داشته باشد

علائم جسمانی

  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق زیاد
  • لرزش
  • گرفتگی یا درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

 

ترس از حشره در کودکان

کودکان به خوبی بزرگسالان، قادر به بیان احساساتشان نیستند. از طرفی ممکن است آن‌ها نام احساسی که تجربه می‌کنند را به خوبی ندانند. علائم ترس از حشره که در بالا گفته‌شد، می‌توانددر کودکان، به صورت بی‌قراری، گریه، بدخلقی و یا سایر علائم دیده شود.

 

روش‌های درمان ترس از حشره یا حشرات

ساینوفوبیا همانند هر فوبیای خاص دیگر به میزان قابل توجهی به رواندرمانی پاسخ می‌دهد. از همین رو اگر ترس از حشره برای‌تان دردسرسازشده ومی‌خواهید آن را درمان نمایید، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. رویکردهای مختلفی وجود دارد که روانشناسان به کمک آن‌ها در جلسات مشاوره به شما یاری می‌رسانند تا بر ترس خود غلبه کنید. در این میان رویکرد شناختی رفتاری و تکنیک‌های خاص آن نظیر مواجه سازی تدریجی از بیشترین اثربخشی برخوردار است که در ادامه برخی از آن‌ها را به طور مختصر شرح داده‌ایم. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

درمان شناختی رفتاری

هدف درمان شناختی رفتاری تغییر شیوه تفکر و رفتار فرد در مورد موضوع ترس است. یک متخصص بهداشت روان به واسطه تکنیک‌هایی با فرد همکاری خواهد کرد تا به وی در درک و مدیریت احساس اضطراب کمک کند.

در طول فرآیند درمانی، متخصصان این ایده را در فرد تقویت می‌کنند که ترس از زنبور به طور کلی بی خطر است. همچنین ممکن است تمرینات تنفس و ریلکسیشن را به فرد آموزش دهند تا بتوانند با فوبیای زنبور مقابله کنند.

بیشتر بخوانید : درمان قطعی فوبیا

مواجهه درمانی

همانطور که از نام این روش درمانی پیداست، قرار گرفتن در معرض محرک استرس زا به صورت تدریجی یا یکباره است. هدف مواجهه درمانی این است که فرد با گذشت زمان پاسخ خود را تغییر دهد و به فرد در مدیریت بهتر احساس اضطراب کمک ‌کند. این روش درمانی اغلب با درمان شناختی رفتاری ترکیب می‌گردد.

غرقه سازی از روش‌های درمان ترس از حشره

در این روش، فرد به طور ناگهانی و یکباره با تعداد زیادی حشره، مواجه می‌شود. اکثر افراد در این شرایط به دلیل ترسی که احساس می‌کنند می‌خواهند موقعیت را ترک کنند. نکته مهم درمان این است که نباید به فرد اجازه ترک محیط داده شود. باقی ماندن فرد در این شرایط باعث تجربه یکباره اضطراب و درمان خواهد شد.

حساسیت زدایی منظم

عواملی نظیر غیراخلاقی بودن و مشکلاتی نظیر آن، باعث شد تا حساسیت زدایی منظم، بیشتر از غرقه سازی توجه درمانگران را به خود جلب کند. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر انقباض و انبساط عضلات و یا تکنیک‌های تنفس منظم، اضطرابش را کنترل کند. بعد از یادگیری موفقیت آمیز این مسئله، فرد می‌بایست یک فهرست از عواملی که باعث ترس از حشره می‌شوند، به ترتیب اولویت مشخص کند. در مرحله سوم، درمانگر فرد را با موضوعی که کمترین ترس را در وی ایجاد می‌کرده، مواجه می‌کند و فرد باید بر اساس تکنیک‌هایی که آموزش دیده، با اضطرابش مقابله کند. هنگامی که وی توانست، اضطرابش را در این مرحله کنترل کند، مرحله بعدی فهرست به وی ارائه می شود. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان استرس کلیک کنید.

واقعیت مجازی

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در سال‌های اخیر، توجه بسیاری را برای ترس از حشره به خود جلب کرده است. در این تکنیک فرد با استفاده از واقعیت مجازی با موضوع ترسش رو‌به‌رو می‌شود. با توجه به امکانات واقعیت مجازی که باعث می‌شوند فرد تصور کند در همان محیط قرار گرفته، وی احساس می‌کند واقعا در میان حشرات قرار دارد. استفاده از واقعیت مجازی، باعث می‌شود که فرد با امنیت بیشتری با موضوع ترس مواجه شود. تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که استفاده از این تکنولوژی به اندازه مواجهه واقعی سودمند است.

دارو درمانی

داروها معمولاً برای درمان فوبیای خاص مثل ترس از حشره استفاده نمی‌شوند. با این حال، در برخی موارد، آن‌ها ممکن است به صورت کوتاه مدت برای کمک به کاهش علائم اضطراب کمک کننده باشند. عمدتا از داروهای بنزودیازپین نظیر آلپرازولام و یا لورازپام که نوعی آرام بخش و داروی ضد اضطراب هستند برای افراد مبتلا به فوبی خاص استفاده می‌شود. همچنین داروهای بتا بلوکر، می‌تواند برخی از علائم جسمی مانند فشار خون بالا و ضربان قلب را کاهش دهد.

برای شناخت بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از حشره می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از حشره یا آنتوموفوبیا | علائم ، علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات



:: برچسب‌ها: ترس از حشره یا آنتوموفوبیا | علائم ، علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از حشره یا آنتوموفوبیا (Entomophobia)، در واقع به ترس غیرمنطقی، شدید و مداوم از هر نوع حشره گفته می‌شود که پاسخ اضطرابی فوری ایجاد می‌کند. همچنین حشره هراسی یکی از انواع اختلالات فوبیای خاص است که در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی مانند تجربه ناگوار، رفتارهای آموخته‌شده و عوامل فردی می‌تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. این بیماران خود می‌دانند که ترس‌شان منطقی نیست، با این حال قادر به کنترل آن نیستند. خوشبختانه فوبیا درمان پذیر بوده و از روش‌های گوناگونی برای بهبود می‌توان بهره برد. در ادامه به علل، علائم و بهترین راهکارهای درمان حشره هراسی خواهیم پرداخت. برای آشنایی با سایر انواع فوبیای حیوانات کلیک کنید.

منبع: ترس از حشره یا آنتوموفوبیا | علائم ، علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات

تعریف ترس از حشرات

شدت ترس از حشره ممکن است بسیار زیاد باشد و منجر به اضطراب شدید شود. افراد مبتلا به ترس از حشره، ترسی عمیق و غیرمنطقی از حشره یا موقعیت‌هایی که در ارتباط با این حیوان است، دارند. با گذشت زمان، دایره این ترس گسترده‌تر خواهد شد. برای مثال فرد از تصویر حشره یا‌شنیدن کلمه حشره نیز خواهد ترسید. به دنبال گسترده شدن ترس، فرد رفتارهای خود را محدودتر می‌کند تا از مواجهه با حشرات اجتناب ورزد.

 

بیشتر بخوانید : انواع فوبیا

 

چه عواملی باعث ایجاد ترس از حشره می‌شود؟

فوبیای مربوط به حیوانات، نوع متداولی از هراس‌های خاص است. با این حال، هنوز دقیقا مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد این فوبیا می‌شود. اعتقاد بر این است که عوامل زیر در ایجاد فوبی حشره نقش دارند.

تجربیات منفی

فوبیای حشره ممکن است به یک تجربه پریشانی یا ناخوشایند مرتبط باشد. به عنوان مثال، مورد حمله کلاغ واقع‌شدن، یا گرفتن‌بیماری مشترک با پرندگان که ناشی از تماس با این حیوان بوده‌است می‌تواند منجر به ترس از حشرات شود.

رفتارهای آموخته شده

فرد ممکن است بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند این ترس را یاد بگیرد. برای مثال مواردی مانند مشاهده ترس والدین از حشرات یا شنیدن اخبار مربوط به “ربوده شدن کودک دو ساله توسط باز شکاری” به فردمی‌آموزد که برای محافظت از خود، باید از حشرات فاصله بگیرد.

عوامل فردی

هرکس ترس و اضطراب را به روش خاصی پردازش می‌کند. برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی نسبت به سایرین، آمادگی بیشتری برای واکنش‌های اضطرابی نسبت به مسائل داشته باشند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

علائم و نشانه های ترس از حشره چیست؟

علائم فوبیای حشره می‌تواند شامل علائم روانی و جسمانی باشد. در صورتی که تمام این علائم یا برخی از آن‌ها برای حداقل 6 ماه، در فرد باقی مانده باشد، وی دچار اختلال ترس از حشره یا فوبیای حشره است.

علائم روانی

  • احساس ترس و اضطراب شدید هنگام فکر کردن یا دیدن حشرات
  • فرد با توجه به این که از ترس غیرمنطقی خودآگاه است اما احساس اضطراب غیرقابل کنترل دارد
  • اجتناب از موقعیت‌ها و مکان‌هایی که ممکن است در آنجا حشره وجود داشته باشد

علائم جسمانی

  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق زیاد
  • لرزش
  • گرفتگی یا درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

 

ترس از حشره در کودکان

کودکان به خوبی بزرگسالان، قادر به بیان احساساتشان نیستند. از طرفی ممکن است آن‌ها نام احساسی که تجربه می‌کنند را به خوبی ندانند. علائم ترس از حشره که در بالا گفته‌شد، می‌توانددر کودکان، به صورت بی‌قراری، گریه، بدخلقی و یا سایر علائم دیده شود.

 

روش‌های درمان ترس از حشره یا حشرات

ساینوفوبیا همانند هر فوبیای خاص دیگر به میزان قابل توجهی به رواندرمانی پاسخ می‌دهد. از همین رو اگر ترس از حشره برای‌تان دردسرسازشده ومی‌خواهید آن را درمان نمایید، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. رویکردهای مختلفی وجود دارد که روانشناسان به کمک آن‌ها در جلسات مشاوره به شما یاری می‌رسانند تا بر ترس خود غلبه کنید. در این میان رویکرد شناختی رفتاری و تکنیک‌های خاص آن نظیر مواجه سازی تدریجی از بیشترین اثربخشی برخوردار است که در ادامه برخی از آن‌ها را به طور مختصر شرح داده‌ایم. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

درمان شناختی رفتاری

هدف درمان شناختی رفتاری تغییر شیوه تفکر و رفتار فرد در مورد موضوع ترس است. یک متخصص بهداشت روان به واسطه تکنیک‌هایی با فرد همکاری خواهد کرد تا به وی در درک و مدیریت احساس اضطراب کمک کند.

در طول فرآیند درمانی، متخصصان این ایده را در فرد تقویت می‌کنند که ترس از زنبور به طور کلی بی خطر است. همچنین ممکن است تمرینات تنفس و ریلکسیشن را به فرد آموزش دهند تا بتوانند با فوبیای زنبور مقابله کنند.

بیشتر بخوانید : درمان قطعی فوبیا

مواجهه درمانی

همانطور که از نام این روش درمانی پیداست، قرار گرفتن در معرض محرک استرس زا به صورت تدریجی یا یکباره است. هدف مواجهه درمانی این است که فرد با گذشت زمان پاسخ خود را تغییر دهد و به فرد در مدیریت بهتر احساس اضطراب کمک ‌کند. این روش درمانی اغلب با درمان شناختی رفتاری ترکیب می‌گردد.

غرقه سازی از روش‌های درمان ترس از حشره

در این روش، فرد به طور ناگهانی و یکباره با تعداد زیادی حشره، مواجه می‌شود. اکثر افراد در این شرایط به دلیل ترسی که احساس می‌کنند می‌خواهند موقعیت را ترک کنند. نکته مهم درمان این است که نباید به فرد اجازه ترک محیط داده شود. باقی ماندن فرد در این شرایط باعث تجربه یکباره اضطراب و درمان خواهد شد.

حساسیت زدایی منظم

عواملی نظیر غیراخلاقی بودن و مشکلاتی نظیر آن، باعث شد تا حساسیت زدایی منظم، بیشتر از غرقه سازی توجه درمانگران را به خود جلب کند. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر انقباض و انبساط عضلات و یا تکنیک‌های تنفس منظم، اضطرابش را کنترل کند. بعد از یادگیری موفقیت آمیز این مسئله، فرد می‌بایست یک فهرست از عواملی که باعث ترس از حشره می‌شوند، به ترتیب اولویت مشخص کند. در مرحله سوم، درمانگر فرد را با موضوعی که کمترین ترس را در وی ایجاد می‌کرده، مواجه می‌کند و فرد باید بر اساس تکنیک‌هایی که آموزش دیده، با اضطرابش مقابله کند. هنگامی که وی توانست، اضطرابش را در این مرحله کنترل کند، مرحله بعدی فهرست به وی ارائه می شود. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان استرس کلیک کنید.

واقعیت مجازی

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در سال‌های اخیر، توجه بسیاری را برای ترس از حشره به خود جلب کرده است. در این تکنیک فرد با استفاده از واقعیت مجازی با موضوع ترسش رو‌به‌رو می‌شود. با توجه به امکانات واقعیت مجازی که باعث می‌شوند فرد تصور کند در همان محیط قرار گرفته، وی احساس می‌کند واقعا در میان حشرات قرار دارد. استفاده از واقعیت مجازی، باعث می‌شود که فرد با امنیت بیشتری با موضوع ترس مواجه شود. تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که استفاده از این تکنولوژی به اندازه مواجهه واقعی سودمند است.

دارو درمانی

داروها معمولاً برای درمان فوبیای خاص مثل ترس از حشره استفاده نمی‌شوند. با این حال، در برخی موارد، آن‌ها ممکن است به صورت کوتاه مدت برای کمک به کاهش علائم اضطراب کمک کننده باشند. عمدتا از داروهای بنزودیازپین نظیر آلپرازولام و یا لورازپام که نوعی آرام بخش و داروی ضد اضطراب هستند برای افراد مبتلا به فوبی خاص استفاده می‌شود. همچنین داروهای بتا بلوکر، می‌تواند برخی از علائم جسمی مانند فشار خون بالا و ضربان قلب را کاهش دهد.

برای شناخت بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از حشره می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از حشره یا آنتوموفوبیا | علائم ، علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات



:: برچسب‌ها: ترس از حشره یا آنتوموفوبیا | علائم ، علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افراد کمال گرا چه ویژگی هایی دارند؟ آیا افراد کمال گرا با افراد موفق نشانه های یکسان دارند؟ کمال گرایی تا یک میزان اندکی برای همه افراد مناسب است. اما اگر این افکار به طور افراطی باشد به شدت به فرد ضربه می‌زند. افراد‌کمال گرا شخصیت پر استرسی دارند و خود را موظف می‌دانند تا همه کارها را بدون نقص، بی نظیر و با استانداردهای بالا انجام دهند. زمانی که این رفتار به طور مداوم رخ دهد فرد دچار افسردگی و استرس دائمی خواهد شد. برای جلوگیری از این رفتار و افکار، کمک از روانشناسان بزرگترین لطف به خود است. رهایی و لذت از زندگی بدون تنش و با آرامش نعمت بزرگی است. برای کمک به خود و دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: افراد کمال گرا | نشانه ها و علت بروز شخصیت کمال گرایی

افراد کمال گرا

در روانشناسی کمالگرایی اینگونه تعریف می‌شود “افراد‌کمال گرا خود را موظف می‌دانند تا کارها را بدون نقص و به حالت وسواس گونه و با استانداردهای بالا انجام دهند. اگر کارهایشان غیر از این پیش برود، به شدت عصبی و مضطرب می‌شوند.” افراد کمال گرا تفکر همه یا هیچ دارند. و هیچوقت نباید پشیمان و مایوس شوند. افراد کمال‌گرا شخصیتی پر استرس دارند.

انواع کمال گرایی

کمال گرایی 3 نوع دارد. که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

1. کمال گرایی خود محور

در کمال گرایی خود محور، خود شخص به طور 100 درصدی خود را موظف می‌داند تا کارهایش را با استانداردهای بالا و وسواسی انجام دهد. در کمال‌گرایی خود محور هیچ فشاری از جامعه و خانواده بر افراد وارد نیست.

2. کمال گرایی دگر محور

در کمال گرایی دگر محور بیشتر اطرافیان تحت فشار هستند. افرادی که درگیر این نوع از کمال‌گرایی هستند، توقع دارند که اطرافیان و کسانی که با آنها در ارتباط هستند فعالیت های خود را بدون نقص و عالی انجام دهند.

3. کمال گرایی القا شده توسط جامعه

در واقع افرادی که درگیر این نوع از کمال گرایی هستند. از طریق جامعه، خانواده و محیط تحت فشار هستند. از سمت جامعه به آنها گفته می‌شود که همه کارها باید بدون نقص و با استانداردهای بالا انجام شود.

نشانه های افراد کمال گرا

افراد کمال گرا ویژگی‌ها و نشانه هایی دارند. که در ادامه در رابطه با تمام این نشانه ها توضیح داده ایم.

1. تفکر همه یا هیچ

افراد عادی اگر کاری را نتوانند به درستی و با استاندارهای بالا انجام دهند شاید ناراحت شوند، اما به دنبال تلاش و انجام کارهای دیگر می‌روند. اما افراد کمال گرا چیزی کمتر از بی نقص ندارند و از نظر آنها یا کاری نباید انجام شود و اگر انجام شود بی نقص و بی نظیر باید پیش برود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفکر همه یا هیچ کلیک کنید.

2. افکار انتقاد گر

افراد عادی به موفقیت های خود افتخار می‌کنند. اما افراد کمال گرا بیشتر از باقی افراد از خود و دیگران انتقاد می‌کنند. این افراد با وجود موفقیت به دنبال شناسایی عیب های کار خود هستند. افکار آنها بیشتر درگیر جنبه های منفی است و اگر با شکست مواجهه شوند به شدت آسیب می‌بینند و خود را قضاوت می‌کنند.

3. رسیدن به اهداف با چاشنی ترس

افراد عادی با اهدافی که در ذهن خود برنامه ریزی کرده اند حرکت می‌کنند. و زمانی که به سمت موفقیت حرکت کنند بسیار خوشحال و خشنود می‌شوند. اما افراد کمال گرا برای رسیدن به اهداف خود ترس دارند. و توسط ترس، به سمت اهداف خودشان کشیده می‌شوند. این ترس ها به دلیل عدم موفقیت و عدم دستیابی به اهداف است.

4. اهداف غیر معقول

اهدافی که افراد عادی در نظر دارند، اصولی و معقول است. و اولین هدف آنها ساده و قابل دستیابی است. اما افراد کمال گرا اهدافی غیرمنطقی و غیرمعقول دارند. و حتی اولین هدفی که دارند غیر قابل دسترسی است.

5. تمرکز افراطی

افراد عادی در راه رسیدن به هدف از دستیابی های خود بسیار لذت می‌برند. اما افراد کمال گرا زمانی که در راه رسیدن به اهداف هستند، بیشتر تمرکز خود را صرف ترسیدن، شکست و مشکلات راه خود می‌کنند. و از دستیابی های خود هیچ لذتی نمی‌برند.

6. احساس افسردگی

افراد کمال گرا استرس زیادی را در طول زندگی تجربه می‌کنند. این افراد بیشتر به خود سخت می‌گیرند و زمانی که به اهداف خود نرسند از احساسات منفی و ناامیدی پر می‌شوند. در نهایت این حجم از استرس و اضطراب سبب افسردگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

7. هراس از شکست

افراد کمال گرا نسبت به افراد عادی بیشتر از شکست وحشت دارند. به این دلیل که افراد کمال گرا همه چیز را بی نقص و با استانداردهای بالا در نظر می‌گیرند، انتظار شکست ندارند. اگر با چنین افکاری شکست بخورند، بسیار ناامید می‌شوند و برای انجام دوباره کارها هراس از شکست دارند.

8. عزت نفس پایین

افراد کمال گرا از خود بسیار ناراضی هستند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. انزوا و دوری از جامعه نیز سبب اعتماد به نفس پایین این افراد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

9. عدم پذیرش انتقاد سازنده

از آنجایی که افراد کمال گرا همه کارهای خود را بدون نقص و با استانداردهای بالا در نظر می‌گیرند، اگر کسی از آنها انتقاد سازنده داشته باشد حالت تدافعی می‌گیرند. و به دلیل اینکه این انتقاد ضعف آنها در انجام کارها را نشان می‌دهد به شدت عصبی می‌شوند.

10. اهمال کاری

افراد عادی کارهایشان را با شدت ترس کمتری انجام می‌دهند. اما از آنجایی که افراد کمال گرا برای انجام کارهایشان به شدت ترس و استرس دارند، نگران این موضوع هستند که با شکست مواجهه نشوند در نتیجه هیچ کاری انجام نمی‌دهند. و ترس بر آنها غلبه کرده و اهمال کاری می‌کنند. در واقع می‌گویند که کمال گرایی رابطه مستقیمی با اهمال کاری دارد.

علل کمال گرایی

1. ژنتیک

اولین دلیل کمال گرایی ژنتیک است. والدینی که خود شخصیت کمال گرا دارند و بیش از اندازه وسواسی و منظم هستند در اینده نیز کودکان کمال گرا تحویل جامعه می‌دهند. این افراد حس خوبی به کارهای خود ندارند و در نتیجه از کودکان خود انتظار رفتار بی نقص دارند. کودکان با مشاهده رفتار والدین خود از کارها و اهدافشان خشنود و راضی نمی‌شوند.

2. والدین قدرت طلب

افرادی که والدین قدرت طلب دارند و با این سبک پرورش یافته اند در آینده شخصیتی کمال گرا دارند. والدینی که از جملات “هرچی من میگم درسته”، “حق با ماست”، “فقط ما درست رفتار می‌کنیم” و از این قبیل جملات، کودکان کمال گرایی پرورش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک والدین قدرت طلب کلیک کنید.

3. باورهای فرد

برخی از ویژگی های شخصیتی و باورهای افراد، سبب بروز شخصیت کمال گرا می‌شود. این باورهای فردی عبارتند از.

  • همه افرادی که با او در تعامل هستند باید تاییدش کنند.
  • احساس می‌کنند که اگر در زمینه ای موفق نشوند بی ارزش هستند.
  • اگر به موفقیت دست نیابند احساس می‌کنند که مستعد سرزنش هستند.
  • از مشکلات فرار می‌کنند.
  • در تمامی موقعیت ها حساس هستند.

درمان کمال گرایی

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در کاری به موفقیت نرسیدید و راضی نبودید به این معنا نیست که آن کار را نادرست انجام داده اید. روش هایی برای درمان کمال گرایی وجود دارد که در ادامه آن ها را نام برده ایم.

  1. شناسایی و اصلاح افکار تقویت کننده
  2. پرهیز از قضاوت زود هنگام
  3. وقت خود را صرف اصل قضیه کنید
  4. از زندگی در حال لذت ببرید
  5. تفکر همه یا هیچ را کنار بگذارید
  6. از رفتار خود آگاه باشید
  7. افکار خود را عوض کنید
  8. اهداف خود را تغییر دهید
  9. نگرشتان را عوض کنید
  10. تجربیات جدید را امتحان کنید
  11. از روانشناسان کمک بگیرید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان کمال گرایی کلیک کنید.

کلام آخر

مطالعه این مقاله شما را با ویژگی های افراد کمال گرا آشنا کرده است. اگر در خود و اطرافیانتان ویژگی هایی مانند شخصیت کمال گرا مشاهده کردید اصلا نگران نباشید. تمریناتی که در لینک خورده را انجام دهید. و با کمک روانشناس به زندگی خود آرامش را هدیه دهید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد کمال گرا می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افراد کمال گرا | نشانه ها و علت بروز شخصیت کمال گرایی



:: برچسب‌ها: افراد کمال گرا | نشانه ها و علت بروز شخصیت کمال گرایی ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از فواید نور خورشید آگاهی دارید؟ بیشتر مردم به خاطر ترس از آفتاب سوختگی و سایر آثار مخرب نور آفتاب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرده و حتی وقتی هم که به فضای باز می‌روند، سعی می‌کنند تا خود را در سایه نگه دارند. درست است که قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب برای مدت طولانی می‌تواند اثرات زیانباری بر سلامتی فرد و پوست او داشته باشد اما این نتایج تنها در صورتی که به مدت زیاد و کنترل نشده در حضور آفتاب باشید مضر خواهد بود. نور خورشید عاملی برای افزایش شادی و نشاط در انسان است. همین که هر شخص برای مدت کوتاهی (حدودا یک ربع تا 30 دقیقه) پوست پوشیده نشده خود را در معرض آفتاب قرار دهد و به تنفس هوای تازه و آرام سازی خود بپردازد، گام مهمی در بهبود خلق و خو و افزایش سلامت خود برداشته است.

منبع: فواید نور خورشید چیست ؟ | فایده و ضرر های نور خورشید

فواید نور خورشید برای سلامتی انسان

قرار گرفتن در برابر نور آفتاب به مدت حداقل یک ربع در هر شبانه روز می‌تواند آثار مفید بسیاری برای انسان داشته باشد و به میزان زیادی به بهبود سبک زندگی و از بین بردن استرس‌ها و تنش‌های روزانه زندگی کمک کند. در ادامه قصد داریم فواید نور خورشید برای سلامتی اشخاص را بررسی نماییم.

1. تولید ویتامین D در بدن

ویتامین D جز ویتامین‌های محلول در چربی می‌باشد که وجود مقادیر معینی از آن در بدن برای سلامتی انسان لازم و ضروری است. این ویتامین با کمک به جذب دسته‌ای مواد معدنی همچون کلسیم و فسفر باعث حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها می‌شود و می‌تواند از احتمال بروز پوکی استخوان در افراد به میزان قابل توجهی بکاهد. همچنین این ویتامین برای داشتن عملکرد صحیح در سلول‌های موجود در خون و سیستم ایمنی افراد هم ماده‌ای ضروری به شمار می‌رود. برای تامین ویتامین D مورد نیاز روزانه، قرار گرفتن پوست در معرض تابش نور خورشید به مدت 15 دقیقه کافیست و بیش از این زمان نباید پوست را به صورت محافظت نشده در برابر نور مستقیم آفتاب قرار داد.

2. کم کردن اضطراب و استرس

مطمئنا این تجربه را داشته‌اید که بعد از مواجهه با یک موقعیت دشوار و مسئله‌ای پیچیده در زندگی، از محیط خارج شده و خود را در معرض هوای تازه و نور آفتاب قرار داده‌اید. این کار می‌تواند به میزان زیادی باعث آرام شدن شما و کاهش سطح استرس و نگرانی‌های روزمره‌تان شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار به طبیعت رفته و خود را برای مدتی از مشکلات و گرفتاری‌های روزمره دور سازید تا ذهنتان آرام گشته و برای ادامه جریان زندگی خود انرژی و انگیزه‌ای فزون‌تر پیدا کنید. برای آشنایی با سایر راه های درمان اضطراب بدون دارو کلیک کنید.

3. بالا رفتن خلق

اگر شما به مقایسه رفتارها و نحوه برخورد یک فرد پیش و پس از حضور او در هوای آزاد و نور خورشید حتی به مدت کوتاهی بپردازید، خواهید دید که این شخص پس از ماندن در یک محیط باز به میزان زیادی خلق و خو‌یش بهتر شده و احساس بهتری در درون خود پیدا خواهد کرد. نور خورشید می‌تواند روحیات افراد را به طرز موثری بهبود بخشیده و سطح انرژی آن‌ها را متقابلا افزایش دهد. این عکس العمل به این دلیل ایجاد می‌شود که نور خورشید می‌تواند با تحریک قسمتی از سلول‌های مغزی، ترشح هورمون سروتونین را در بدن شخص افزایش داده و از این طریق، شادی و نشاط را در او ایجاد کند و خلق و خوی او را به شکل محسوسی ارتقا دهد.

4. فواید نور خورشید | راحت‌تر شدن خواب

یکی از هورمون‌هایی که در مغز ترشح شده و باعث به خواب رفتن افراد در زمان تاریکی و در هنگام شب می‌شود، هورمون ملاتونین نام دارد. نور خورشید با تحریک ترشح این هورمون در مغز انسان می‌تواند در پایان روز و هنگام شب، خواب راحتی را برای او رقم بزند. در صورتی که افراد در طول روز به میزان کافی و مناسب در مواجهه با نور خورشید قرار نگرفته باشند، ترشح این هورمون کاهش یافته و مشکلاتی از قبیل بی خوابی، مشکل در به خواب رفتن، خواب کوتاه، سبک شدن خواب، بیدار شدن مداوم، خواب تکه تکه و سایر مشکلات در خوابیدن برای او به وجود می‌آید.

5. نور خورشید، درمانی موثر برای افسردگی

یکی از علل افزایش شیوع بیماری افسردگی در میان افراد مختلف در فصل زمستان، کاهش میزان تابش نور خورشید در این فصل می‌باشد. افرادی که دچار افسردگی در این فصل می‌شوند غالبا از اخلاق ضعیف و نا‌متعادلی برخوردار بوده و در برقراری ارتباط با سایرین دچار مشکل خواهند بود. این افراد باید سعی کنند که حداقل به مدت 15 دقیقه هنگام روز به بیرون از منزل یا محل کار رفته و خود را در برابر نور خورشید قرار دهند. نور خورشید بر کاهش افسردگی فصلی در افراد به طرز شگفت آوری موثر واقع شده است.

برای کسب اطلاعات در زمینه اختلال افسردگی کلیک کنید. این نوع افسردگی به میزان کمتری در فصل تابستان مشاهده می‌شود که علت آن هم روزهای آفتابی و تابش بیشتر خورشید در طی روز می‌باشد. روش‌های طبیعی مانند نور خورشید و بسیاری از روش‌های دیگر برای درمان افسردگی می‌تواند جایگزین داروها شود. یک روانشناس با تجربه با بهره گیری از علم روز دنیا می‌تواند بهترین راهکارهای طبیعی و نحوه استفاده از آن‌ها را در اختیار شما قرار دهد تا از عوارض داروهای مختلف در امان باشید و بهترین نتیجه را نیز کسب نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه علائم افسردگی و درمان افسردگی کلیک کنید.

6. فواید نور خورشید | رفع اختلالات قاعدگی و میل جنسی

قرار گرفتن پشت و قفسه سینه در معرض نور خورشید برای تقویت میل جنسی در زنان و مردان بسیار مفید است. در واقع نور خورشید به افزایش هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. همچنین نور خورشید باعث کاهش علائم پیش از قاعدگی می‌شود؛ خورشید به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی از جمله افسردگی، نوسانات خلقی، ناراحتی جسمانی و تحریک پذیری کمک می‌کند.

7. مقاومت در برابر سرطان

طبق نظر متخصصان “نور خورشید در فصل بهار برای مردان مفید است”. آن‌ها جذب ویتامین دی را عامل موثری در کاهش انواع مختلف سرطان می‌دانند. وجود این ویتامین احتمال بهبودی را درصورت ابتلا به سرطان نیز بالا می برد.

8. تنظیم فشار خون

تنظیم فشار خون یکی دیگر از فواید نور خورشید است، مخصوصا فشار خون بالا که بسیار خطرناک است. یکی از روش‌های کاهش فشار خون قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که اکسیدنیتریک در لایه بالایی پوست به نور خورشید واکنش می‌دهد که باعث می‌شود رگ های خونی به هنگام حرکت اکسید به درون جریان خون گسترش پیدا کنند. این مساله منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

9. کاهش وزن

کاهش میزان سروتونین با احساس گرسنگی و افزایش اشتها ارتباط مستقیم دارد. پس بابودن زیر نور خورشید قادر به کنترل اشتهای خود خواهید بود. همچنین در هوای گرم فعالیت شما بیشتر شده و این مساله مانع از افزایش وزن تان می شود.

10. درمان مشکلات پوستی

نور خورشید باعث بالارفتن سطح ایمنی پوست بدن تان می شود. طبق تحقیقات اشعه uv در درمان آکنه و سایر بثورات پوستی موثر است. البته بودن در معرض بیش از حد آن نیز معایبی دارد. پس حتما در این باره با متخصصین مشورت نمایید.

11. سلامت چشم‌ها

بسیاری از مردم بر این باورند که نور خورشید دشمن چشم‌های انسان است. اما تحقیقات علمی ثابت کرده که ویتامین D با بهبود بینایی و پیری چشم ارتباط دارد. براساس این تحقیق، اثر نور خورشید نه تنها مفید است بلکه اثر شفابخشی بر چشم‌ها را نیز دارد.

مراقبت‌های لازم در برابر نور خورشید

نور خورشید با تمام فوایدی که دارد در صورتی که هنگام قرار گیری در برابر نور خورشید مراقبت لازم را نداشته باشید، می‌تواند مضر باشد. مراقبت‌های ضروری در برابر خورشید عبارتند از:

1. فواید نور خورشید | مراقبت از چشم ها

چشم های شما در برابر نور خورشید باید محافظت شوند. مخصوصا اگر مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار می گیرید. استفاده از کلاه آفتاب گیر و عینک دودی برای دقع پرتوهای فرابنفش خورشید ضروری است. این اشعه از ابرها نیز عبور می کند. پس حتما از چشمان خود و مخصوصا کودکان محافظت کنید.

2. مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست در برابر آفتاب از کرم ضد افتاب استفاده کنید. کرم با اس‌ پی‌ اف ۱۵ یا بیشتر بهترین تأثیر را دارد. ضد‌آفتابی که دامنهٔ گسترده‌تری از انواع پرتوهای فرابنفش را دفع می‌کند اثربخشی بهتری خواهد داشت. ۳۰ دقیقه پیش از بیرون رفتن ضدآفتاب بزنید و از لب‌ها، گوش‌ها و گردن غافل نشوید. اگر قرار است شنا کنید یا تعریق داشته باشید، ضدآفتاب بیشتری استفاده نمایید. سعی کنید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد‌ازظهر در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشید چراکه در این زمان پرتوهای خورشید بیشترین انرژی را دارند. همچنین لازم است هر چند ماه یکبار از متخصص پوست کمک بگیرید تا قسمت‌های مختلف پوست شما بررسی شده و در صورت نیاز به درمان دارو تجویز شود.

3. مدت زمان زیادی مقابل نور خورشید نباشید

اگر بیش از اندازه در برابر نور خورشید قرار بگیرید نه ‌تنها احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود پوست زودتر پیر یا چروک و لک‌دار شود. باید بدانید که بدن برای درمان سوختگی ناشی از نور خورشید گلبول‌های سفید را به‌ کار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود توانایی بدن برای مقابله با میکروب‌های بیماری‌زا کاهش یابد.

پژوهشی در رابطه با فواید نور خورشید بر حفظ سلامتی بدن

بنابر نتایجی که به دنبال مطالعات زهره کرمی، رستم گل محمدی و سایر همکاران (1392) در بررسی اثر نور بر سلامت روانی سالمندان به دست آمد، نشان داده شد که نوردرمانی می‌­تواند باعث تنظیم ریتم بیولوژیک و چرخه خواب-بیداری و در نهایت اصلاح وضعیت سلامت روانی سالمندان شود. پیشنهاد می‌شود سالمندان به صورت برنامه ریزی شده در هنگام صبح و عصر در معرض نور خورشید قرار گیرند. این روش می‌تواند به عنوان یک روش کمکی در پیشگیری و درمان اختلالات خلقی و خواب در سالمندان به کار رود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید نور خورشید می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: فواید نور خورشید چیست ؟ | فایده و ضرر های نور خورشید



:: برچسب‌ها: فواید نور خورشید چیست ؟ | فایده و ضرر های نور خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فراموش کردن خاطرات تلخ شاید نشدنی بنظر آید. همه ما خاطرات بد و لحظات شرم‌آوری داریم که ترجیحا فراموش می‌کنیم. برخی از آن‌ها به راحتی پشت سرگذاشته می‌شوند، اما برای برخی دیگر، رها کردنشان آنچنان آسان نیست. این خاطرات ممکن‌است شدیدا آسیب زا به نظر برسند، به طوری که باعث می‌شوند ما از نظر جسمی و روحی احساس بیماری کنیم. این موضوع قابل درک است که بخواهیم انرژی خود را برای داشتن یک زندگی شادتر صرف کنیم. بنابراین در این مقاله، راه‎‌هایی را معرفی کرده‌ایم تا شما بتوانید با آموزش ذهن‌تان به شیوه ای سالم، با خاطرات منفی گذشته کنار بیایید، یا تأثیرات آن را کم رنگ‌تر کنید. برای این کار حتما از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

منبع: فراموش کردن خاطرات تلخ | راه های از یاد بردن خاطره های بد

فراموش کردن خاطرات تلخ

خاطرات تلخ، می توانند زمینه ساز چندین مشکل باشند. از اختلال استرس پس از سانحه گرفته تا فوبیا و مشکلات دیگر. وقتی یک خاطره تلخ در ذهن نفوذ می‌کند، این یک واکنش طبیعی است که انسان بخواهد جلوی آن را بگیرد. ممکن است یک فرد نتواند یک خاطره ناخواسته را فراموش کند، اما تکنیک‌هایی برای کمک به فرد، در مدیریت رویدادهای منفی در دسترس است. به طور معمول این راهبردها شامل ایجاد اختلال در حافظه اولیه و جایگزینی آن با معنای مثبت، کاهش اهمیت آن، جایگزینی آن با حافظه دیگر و یا سرکوب خود حافظه می‌باشد. انسان‌ها مکانیزم دفاعی دارند که می‌توانند از آن، برای مدیریت و جلوگیری از تجارب آسیب زا و خاطرات تلخ استفاده کنند.

چگونه خاطرات تلخ را فراموش کنیم ؟

هرچه شخص بیشتر روی خاطرات تلخ خود تمرکز کند، ارتباطات عصبی مغز قوی‌تر می‌شود. این خاطرات، تا زمانی که شخص آن را مکرر مرور می‌کند در ذهن باقی خواهند ماند. با هر یادآوری، خاطرات تلخ می‌توانند قوی‌تر و واضح‌تر بازنشانی شوند. در ادامه، برخی از مراحلی را که می‌توانید برای فراموش کردن یا کاهش تأثیرات خاطرات تلخ انجام دهید را برایتان شرح داده ایم.

1- سرکوب حافظه

سال‌هاست که محققان درحال بررسی نظریه ای درباره سرکوب حافظه به نام پارادایم فکر هستند. آن ها معتقدند که شما می‌توانید، از عملکردهای بالاتر مغزتان مانند استدلال و عقلانیت استفاده کنید، تا به طور آگاهانه فرآیند یادآوری حافظه را قطع کنید. اساسا این به این معناست که شما تمرین می‌کنید تا به محض شروع خاطره تلخ، عمدا آن را خاموش کنید. پس از انجام این کار برای چندین هفته یا ماه، می‌توانید از لحاظ نظری مغز خود را طوری آموزش دهید که آن خاطره را به یاد نیاورد.

2- فراموش کردن خاطرات تلخ | شناسایی حافظه

احساسات خود را پردازش کنید. به جای تلاش برای جلوگیری از هرگونه احساس ناخواسته مرتبط با خاطرات تلخ، آن‌ها را احساس کنید. به دنبال چیزی که حافظه شما را تحریک می کند بگردید. برای مثال، شاید غذای مورد علاقه مادرتان شما را به یاد مراسم خاکسپاری و بیماری وحشتناک او بیندازد. بنابراین به محرک هایی که باعث بازگشت حافظه شما می‌شوند توجه داشته باشید. این مسئله باعث می‌شود تا راحت‌تر کناربیایید یا اگر می‌خواهید آن محرک ها را از زندگی خود حذف کنید.

3- خاطرات را جایگزین کنید

بهتراست تا افکار خود را ، به جای تمرکز بر خاطرات بد به سمت خاطرات خوب سوق دهیم. برای مثال، اگر با دیدن کافه‌هایی که با دوست‌تان می‌رفتید یاد جدایی از او می‌افتید، در عوض به روزهای خوبی که در آن کافه داشته‌اید فکر کنید.

4- فراموش کردن خاطرات تلخ | سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

استرس و کمبود خواب، می‌تواند از عواملی باشد که موجب یادآوری خاطرات تلخ می‌شوند. مطمئن شوید که خواب کافی دارید، رژیم غذایی مناسبی دارید و ورزش می کنید. این کارها سلامت روانی و عاطفی شما را تقویت می‌کند. برای انتخاب سبک زندگی مناسب کلیک کنید.

5- از چند تکنیک آرامش بخش استفاده کنید

استفاده از تکنیک هایی مانند تمدد اعصاب، می‌تواند به کاهش تأثیر منفی خاطرات تلخ کمک کند. تنفس عمیق، ماساژ درمانی، آرام سازی عضلانی و تصویرسازی می‌توانند موثر باشند. شما راه های جدیدی برای آرام کردن خود، در مواجهه با خاطرات تلخ بیابید.

6- فراموش کردن خاطرات تلخ | ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی شامل تمرکز بر لحظه حال، بدون نگرانی در مورد گذشته یا آینده است. به جای اینکه در خاطرات تلخ خود غرق شوید، سعی‌کنید توجه خود را به چیزی در لحظه حال جلب کنید. زمانی که خود را در لحظه حال تثبیت می‌کنید، تمرکزتان از خاطره برداشته می‌شود و تأثیر منفی آن بر احساسات و روان شما به حداقل می‌رسد.

7- ناراحتی از خاطرات تلخ را انکار نکنید

انکار احساسات به معنی از بین رفتن آن‌ها نیست. شما با دفن ناراحتی و غم هایتان تنها آن‌ها را به عمیق‌ترین بخش های روان‌تان سوق می‌دهید. انکار به مرور باعث ناهشیاری شما نسبت به دردهای‌تان خواهد شد. همانطور که می‌دانید انرژی ها از بین نمی روند. تنها از حالتی به حالتی دیگر تبدیل می شوند. تا وقتی که ناراحتی‌تان را دفن کنید، آن ها خود را به اشکال مختلف (دردهای جسمانی، فوبی ها، انواع اختلالات اضطرابی و افسردگی) ابراز خواهند کرد.

8- چه تجربیاتی به دست آورده اید

شما احتمالا برای بخشیدن‌خود یا فراموش کردن خاطرات تلخ دلیل پیدا نمی‌کنید. بهترین دلیل برای پشت سرگذاشتن این خاطرات تجربیاتی است که بدست آورده‌اید. بهای آموخته‌های شما همان رنج و سختی است که از خاطرات تلخ تان نشات گرفته است. همه ما برای پخته‌ترشدن نیاز به چنین تجربیاتی داریم. پس از خاطرات تلخ تان درس بگیرید.

9- موضوع را با دوستان مطرح کنید

شما با به اشتراک‌گذاشتن احساسات و هیجاناتتان می‌توانید از رنج و درد ناشی از خاطرات تلخ تان بکاهید. اگر دوستان و خانواده ای دارید که شما را درک می‌کنند. پس خیلی خوش شانس هستید. همدلی و همراهی این افراد در کاهش رنج های تان موثر هستند.

10- به متخصصان روانشناسی مراجعه کنید

هیچ کس به اندازه متخصص نمی‌تواند یاری دهنده و رازدار شما باشد. با دریافت خدمات مشاوره روانشناسی علاوه بر طی مسیر فراموش کردن خاطرات تلخ در کوتاه ترین زمان، سایر مسائل روانی شما نیز مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد. پس اگر بیش از 3 ماه از ناراحتی های ذهنی شما درباره مساله ای می‌گذرد، حتما به مشاور مراجعه نمایید.

چه زمانی باید از یک روانشناس کمک گرفت

اگر خاطرات تلخ شما همراه با موارد دیگری مانند افسردگی، اضطراب، افکار مزاحم یا احساس وحشت نقش داشته باشد، به طور حتم باید با یک متخصص روانشناسی مشورت کنید. یک متخصص سلامت می تواند براساس علائم شما، درمان‌هایی را توصیه کند. در موارد شدید نیز برای تجویز دارو برای مدیریت علائم افسردگی و اضطراب شمارا به متخصص روانپزشکی ارجاع می دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموش کردن خاطرات تلخ می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: فراموش کردن خاطرات تلخ | راه های از یاد بردن خاطره های بد



:: برچسب‌ها: فراموش کردن خاطرات تلخ | راه های از یاد بردن خاطره های بد ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 دی 1401 | نظرات ()