نوشته شده توسط : ذهن نو

انتخاب بهترین سن برای بچه دار شدن تاثیرات مهمی در سلامت جسمی و روانی فرزندان دارد. از طرفی والدین نیز آمادگی بیشتری برای تربیت فرزند داشته و می‌توانند ارتباط نزدیکی با کودک خود برقرار کنند. با این حال امروزه سن ازدواج به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرده است و از آنجایی که قدرت باروری و بچه‌دار شدن برای همیشه در انسان وجود ندارد طبیعی است که با افزایش سن، میزان قدرت باروری در مردان و زنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با این حال سن بسیار پایین برای بچه‌دار شدن هم می‌تواند گزینه نامناسبی باشد. از این جهت در این مقاله سعی شده تا جنبه‌های مختلف زمان و سن مناسب برای بچه‌دار شدن مورد بررسی قرار بگیرد تا افرادی که به دنبال پاسخی برای این مسئله هستند راحت‌تر بتوانند تصمیم گیری کنند.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی برای بچه دار شدن

 

 

منبع : بهترین سن برای بچه دار شدن

 

بهترین سن برای بچه دار شدن

تصمیم گیری برای باردار شدن و فرزندآوری به عوامل مختلفی نظیر آمادگی جسمانی، سلامت روانی، وضعیت اقتصادی و… بستگی دارد اما عموماً فقط به وضعیت سلامت جسمانی پدر و مادر توجه می‌شود. معمولا مطالعات مخلتف سن مناسب برای بچه دار شدن در خانم‌ها را بین 23 تا 26 سالگی در نظر گرفته‌اند. در این سنین معمولا عوارض بارداری کمتر نشان داده می‌شود و بارداری به صورت طبیعی رخ خواهد داد. همچنین احتمال ابتلای مادر به بیماری‌های مختلف مانند دیابت و فشار خون کمتر است و حتی اختلالاتی مانند ناهنجاری‌های جنینی مانند سندرم داون و… هم کمتر رخ می‌دهد اما به یاد داشته باشید این که سن فردی بالای 30 یا 40 باشد به معنای این نیست که نمی‌تواند فرزندی سالم به دنیا بیاورد.

همانطور که می‌دانید تمام تخمک‌های یک خانم در هنگام تولد به وجود می‌آید و هر ماه یکی از آن‌ تخمک‌ها آزاد می‌شود و منجر به تخمک‌گذاری و عادت ماهیانه می‌گردد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که هرچقدر سن خانم پایین‌تر باشد، میزان کیفیت این تخمک‌ها برای بارور شدن بهتر هستند اما با این حال نباید سن کمتر از 18 سال نیز باشد.  برای آشنایی با عوارض بارداری در سن پایین کلیک کنید.

عوارض سن بالا و پایین برای بچه دار شدن

بارداری و فرزندآوری در سن پایین خصوصاً زیر 20 سالگی می‌تواند مشکلات و مسائلی را برای جنین به وجود بیاورد. از جمله رایج‌ترین مسائلی که رخ می‌دهد می‌توان به حاملگی خارج رحمی، رشد نارس، تولد زودرس و… اشاره کرد. همچنین معمولاً در سنین زیر 20 سال بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی رخ می‌دهد و این مسئله می‌تواند میزان احتمال سقط جنین را به دلایل مختلفی افزایش دهد. علاوه بر این میزان کیفیت پایین اسپرم و تخمک‌ها در سنین زیر 20 سال یکی از عوامل رایج سقط جنین در سن پایین محسوب می‌شود. تخمک‌گذاری در سنین ابتدایی بعد از بلوغ، به صورت نامنظم رخ می‌دهد و برای مدتی طول می‌کشد تا عادت ماهانه ریتم طبیعی خود را داشته باشد.

از طرفی بارداری در سنین بالا نیز با مشکلاتی مواجه است. از جمله عوارض و مشکلاتی که در بارداری با سنین بالا رخ می‌دهد می‌توان به افزایش احتمال ناهنجاری‌های ژنتیکی و کروموزومی اشاره کرد به طوریکه احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی حدودا 10 برابر می‌شود. علاوه بر این احتمال دیابت و مرگ داخل رحمی جنین، ناهنجاری‌های قلبی و… افزایش پیدا می‌کند.

بهترین سن برای بچه دار شدن | زمان مناسب برای باروری آقایان

همانند خانم‌ها سن دقیقی برای مشخص کردن بهترین وضعیت در آقایان وجود ندارد اما به طور کلی می‌توان گفت بین 20 تا 30 سالگی و حتی قبل از 40 سالگی سن مناسبی برای باروری مردان محسوب می‌شود. آقایان محدودیت سنی برای باروری ندارند و با افزایش سن فقط قدرت باروری کمتر می‌شود. آقایان با رعایت اصول تغذیه، ورزش و سلامت جسمانی می‌توانند تا سنین پیری هم قابلیت بارور کردن داشته باشند. با این حال میزان کاهش هورمون‌های مردانه با افزایش سن رخ می‌دهد که می‌تواند یکی از عوامل موثر و تاثیر گذار بر قدرت باروری مردان باشد.

بیشتر بخوانید: اختلاف سنی با فرزندان

عوامل روانی و اجتماعی موثر بر بهترین سن برای بچه دار شدن

ارتباط وضعیت سلامت روان و سن مناسب برای بچه‌دار شدن

متاسفانه در اغلب موارد والدین صرفا به مسائل مرتبط با سلامت جسمانی توجه می‌کنند و برای مسائل روانشناختی ارزش و اهمیت کمتری قائل هستند. در حالیکه برای بچه‌دار شدن و پرورش یک فرزند سالم علاوه بر سلامت جسمی والدین نیاز است تا سلامت روانی آنان هم مورد توجه قرار بگیرد زیرا ویژگی‌های شخصیتی و یا پریشانی‌های روانی والدین به راحتی به کودک منتقل می‌شوند و تاثیر منفی بر رشد شخصیت کودک می‌گذارند.

سلامت روانی مادر

مطالعات نشان داده مادرانی که در دوران بارداری اضطراب و استرس بیشتری دارند فرزندان مضطرب و افسرده بیشتری به دنیا می‌آورند. این موضوع نشان دهنده آن است که وضعیت سلامت روانی مادر در دوران بارداری هم اهمیت ویژه‌ای دارد. این اضطراب و استرس می‌تواند بر خلق و خوی کودک تاثیر منفی داشته باشد و کودک با خلق و خوی دشوارتری به دنیا بیاید. خلق و خوی دشوار باعث می‌شود تا نوزاد مسائلی نظیر گریه بیش از حد، لجبازی بیشتر، پریشانی، بی قراری و ناآرامی از خود نشان بدهد.

سن مناسب برای بچه دار شدن | سلامت روانی پدر

اهمیت توجه به سلامت روان صرفا محدود به مادر نیست. سلامت روان پدران هم می‌تواند به طور غیر مستقیم بر وضعیت سلامت روان همسر و فرزندش تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال پدری که مضطرب یا افسرده باشد می‌تواند با انجام کارهایی منجر به اضطراب و افسردگی بیشتر همسر باردار خودش شود و همین مسئله بر کودک هم اثر می‌گذارد. والدینی که در سن مناسب برای بچه دار شدن نباشند و به اصطلاح آمادگی مناسبی برای فرزندآوری نداشته باشند این اضطراب‌ها و پریشانی‌های روانی را بیشتر تجربه می‌کنند.

اهمیت تفاوت سن والدین با فرزند

امروزه بنا به دلایل اجتماعی و اقتصادی سن ازدواج افزایش پیدا کرده است و به دنبال همین اتفاق، سن بچه‌دار شدن هم افزایش یافته است. همه افراد می‌دانند که سن بالا برای بچه‌دار شدن می‌تواند احتمال به دنیا آوردن فرزند ناسالم را افزایش دهد. با اینحال یکی دیگر از مشکلاتی که برای بچه دار شدن در سنین بالا رخ می‌دهد میزان تفاوت فرهنگ و سبک زندگی بین فرزند و والدین است. این اختلاف سن می‌تواند بر وضعیت ارتباط عاطفی و فرزندپروری و درک دنیای کودک تاثیر منفی بگذارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بهتر است این اختلاف سنی کمتر از 20 سال و بیشتر از 40 سال نباشد. برای اطلاع بیشتر درباره بارداری در سن بالا کلیک کنید.

وضعیت مالی و اقتصادی

امروزه توجه به وضعیت مالی و اقتصادی یکی از مسائل اساسی برای داشتن یک زندگی رضایت بخش محسوب می‎‌شود. والدین در هنگام تصمیم برای بچه‌دار شدن باید بتوانند حداقل امکانات رفتاری، تفریحی، تغذیه مناسب و… را برای فرزند خود فراهم کنند. برخی والدین بدون در نظر گرفتن این مسئله تصمیم به دنیا آوردن بچه می‌گیرند، عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث آسیب به وضعیت روانی و یا حتی جسمانی کودک می‌شود.

زمان کافی

اکثر والدین امروزه شاغل هستند و بیشتر وقت خود را در محیط‌های شغلی می‌گذرانند. والدین باید انرژی و زمان کافی برای فرزند خود داشته باشند. بچه برای اینکه رشد سالم و ایمنی داشته باشد نیاز به توجه و مراقبت دائمی دارد و پرستار و مهدکودک به تنهایی نمی‌توانند جای محبت و روابط والد و کودک را پر کنند.

بیشتر بخوانید: مراقبت های قبل از بارداری

سن مناسب برای بچه دار شدن | مهارت فرزندپروری

مهارت فرزندپروری مهم‌ترین پیش‌بین برای رشد و تربیت یک فرزند سالم و با شخصیت پخته است. فرزندپروری مسئله‌ای است که نیاز به کسب مهارت و آموزش دارد. امروزه به دلیل شرایط اجتماعی، محیطی که کودک در جامعه با آن مواجه می‌شود با محیطی که پدر و مادر در دوران کودکی خود تجربه کرده‌اند متفاوت است. والدین نباید بر اساس حدسیات و فرضیات خودشان فرزندشان را تربیت کنند. از این جهت یکی از نیازهای اساسی برای بچه‌دار شدن کسب مهارت‌های فرزندپروری است که می‌تواند قبل از دوران بارداری و پس از تولد نوزاد ادامه داشته باشد. برای کسب مهارت فرزندپروری می‌توانید به یک روانشناس متخصص در زمینه کودک مراجعه کنید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان ذخیره سازی تخمک‌ها برای فرزندآوری وجود دارد؟

امروزه به دلیل پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی انجام شده است امکان ذخیره سازی و فریز کردن تخمک‌ها وجود دارد. با این روش بسیاری از خانم‌ها حتی در سنین بالا و بعد از 35 سالگی هم می‌توانند فرزندی سالم به دنیا بیاورند.

 

 

منبع : بهترین سن برای بچه دار شدن



:: برچسب‌ها: بهترین سن برای بچه دار شدن ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هفته سی و پنجم بارداری جنین بیشترین تکامل خود را داشته و به نوزاد انسانی که تازه متولد می‎‌شود، بیشترین شباهت را دارد. شکم مادر طی این هفته بزرگ‌تر می‌شود؛ به همین دلیل کم‌کم خود را برای زایمان آماده می‌کند، چراکه می‌تواند تغییرات جنین خود و آماده شدن او برای به دنیا آمدن را حس کند. طی هفته سی و پنجم بارداری ممکن است علائم مادر بیش از گذشته تشدید پیدا کند و سختی‌هایی را برای او به وجود آورد. در ادامه علائم مادر و تغییرات جنین در هفته سی و پنجم بارداری آشنا می‌شویم. در صورت نیاز می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

 

منبع : هفته سی و پنجم بارداری

 

علائم مادر در هفته سی و پنجم بارداری

بسیاری از خانم‌ها طی هفته سی‌و‌پنجم بارداری ترجیح می‌دهند برای تجربه یک زایمان بهتر، استراحت بیشتری داشته باشند. این هفته جزو دوران‌‌مهم بارداری محسوب می‌شود و بانوان باردار باید حتما علائم و نشانه‌های بارداری در این دوران را بشناسند و از اقدامات لازم برای آن مطلع باشند تا در صورت لزوم بهترین تصمیم و اقدام را اتخاذ نمایند. برای آشنایی با مراقبت‌های مربوط به سه ماه آخر بارداری کلیک کنید.

1. افزایش فشار بر روی مثانه

در هفته سی‌وپنجم‌بارداری، کودک به اندازه کافی بزرگ شده است؛ به همین دلیل فشار بیشتری به مثانه مادر وارد می‌کند. افزایش فشار به مثانه مادر سبب می‌شود که تکرر ادرار بیش از گذشته شدت پیدا کند. 

این موضوع امری طبیعی است، بهتر است مادران برای کنترل بهتر آن از سفر کردن و یا بیرون ماندن‌های طولانی در بیرون از خانه جلوگیری کنند تا مجبور به نگه داشتن ادرار خود نباشند. البته با تمامی این شرایط نیز بانوان باردار باید در جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به جنین و همینطور ایجاد سایر مشکلات گوارشی همچون یبوست، روزانه به اندازه 6 تا 8 لیوان آب بنوشند. 

2.یبوست

یبوست از آن دسته از علائمی است که در دوران بارداری به خصوص در هفته‌های آخر دیده می‌شود. ممکن است در بسیاری از خانم‌های باردار این مشکل با ورود به هفته سی‌وپنجم‌بارداری شدت نیز پیدا کند. 

با تمامی این شرایط بانوان باردار می‌توانند با رعایت برخی نکات در رژیم غذایی‌شان از این مشکل گوارشی جلوگیری نمایند. مصرف روزانه فیبر کافی و نوشیدن آب می‌تواند از بروز یبوست جلوگیری کند.

3. درد در ناحیه لگن و باسن

درد در ناحیه لگن و باسن طی هفته‌های پایانی بارداری امری طبیعی است. دلیل این موضوع این است که در هفته سی‌و‌پنجم‌بارداری وزن جنین افزایش پیدا می‌کند و برای آماده شدن جهت زایمان به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند؛ همین موضوع سبب ایجاد درد در ناحیه لگن و باسن مادر می‌شود. البته این موضوع ضمن اینکه می‌تواند برای بانوان باردار کمی ناخوشایند به نظر برسد؛ اما خبر از آماده شدن بدن برای زایمان جنین را نیز می‌دهد.

4. افزایش انقباضات رحم 

انقباضات رحمی با ورود به هفته سی‌وپنجم‌بارداری تشدید پیدا می‌کند. ممکن است مادر این انقباضات رحمی را همراه با سفت شدن شکم و درد احساس کند. به هر حال انقباضات رحم نیز نشان دهنده آماده شدن بدن برای تولد جنین است و تا حدی طبیعی است.

مادران باردار برای اینکه بتوانند در هنگام رخ دادن انقباضات رحمی احساس بهتری داشته باشند؛ می‌توانند بیشتر استراحت کنند و به اندازه کافی آب بنوشند.

لازم است بانوان باردار آگاه باشند که در صورتی که دردهای ناشی از انقباضات رحمی در آنان افزایش پیدا کند و با تغییر وضعیت و استراحت کردن بهبود پیدا نکند؛ بهتر است جهت بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند تا دهانه رحم آن‌ها معاینه گردد و فرد دچار زایمان زودرس نشود. 

5.احساس خفگی

با اینکه جنین به سمت پایین رحم حرکت کرده است و از فشار زیاد بر روی ریه‌ها کم‌تر شده است، اما مادر طی هفته سی‌وپنجم بارداری احساس خفگی دارد. دلیل این موضوع این است که هورمون‌های بارداری باعث می‌شوند که غشاهای محیطی در بینی افزایش پیدا کند و مادر تنواند به درستی نفس بکشد. استفاده از قطره بینی می‌تواند این مشکل را حل کند.

6.خونریزی لثه

از دیگر آسیب‌های هورمون بارداری، خونریزی لثه است. به همین دلیل تورم و یا خونریزی لثه در هفته سی‌وپنجم‌بارداری تا حدی طبیعی است. بهتر است بانوان باردار در زمان مسواک زدن دقت داشته باشند که مسواک به لثه برخورد نکند و باعث خونریزی نشود. همینطور بهتر است برای تقویت لثه‌ها در این دوران به اندازه کافی ویتامین C مصرف گردد.

7.افزایش سایز سینه‌ها

سینه‌های مادران باردار طی هفته سی‌وپنجم‌بارداری، بزرگ‌تر از گذشته می‌شود چراکه برای شیردهی به نوزاد خود را آماده می‌کند. بسیاری از بانوان باردار طی این هفته ترشحات آغوز از سینه را که اولین شیر مادر است را نیز تجربه می‌کنند. 

8. پارگی کیسه آب 

اغلب زنان پس از هفته سی‌وچهارم‌بارداری ممکن است پاره شدن کیسه آب را تجربه کنند. پارگی کسیه آب قبل از موعد مقرر زایمان و تکمیل سن بارداری، می‌تواند به دلایل مختلفی همچون عفونت  دستگاه تناسلی، ضربه خوردن به شکم، زمین خوردن، ناهنجاری‌های رحمی، کوچک بودن طول دهانه رحم و باز شدن ناگهانی آن اتفاق بیافتد. بنابراین توصیه متخصصان این است که بانوان باردار با مشاهده علائم پارگی کیسه آب سریعا به پزشک مراجعه کنند.

تغییرات جنین در هفته سی و پنجم بارداری

با ورود به هفته سی‌وپنجم‌بارداری وزن جنین تا بیش از دو کیلو و پانصد گرم و قد او به بیش از 45سانتی‌متر می‌رسد؛ هر چند جنین تا روز زایمان وزن‌گیری دارد و بزرگ‌تر نیز می‌شود. 

بزرگ‌تر شدن جنین سبب می‌شود که جای کمتری در رحم برای حرکت او وجود داشته باشد؛ به همین دلیل مادر باردار طی این هفته بیش از لگد زدن‌های جنین، فشار او بر شکم را احساس می‌کنند. به همین دلیل حرکات جنین داخل شکم مادر کمتر از گذشته می‌شود. 

در هفته سی و پنجم بارداری تقریبا تمامی اعضای بدن جنین رشد کرده و کامل شده است. او بیشتر طی این هفته در قسمت‌های مختلف بدن چربی جمع می‌کند و عضلاتش قوی‌تر می‌شود. جنین در این هفته کاملا شبیه به یک نوزاد است و از الان تا زمان تولد تنها وزنش زیاد خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

تغذیه در هفته سی و پنجم بارداری

تغذیه مادر در هفته سی‌وپنجم‌بارداری از دو جهت حائز اهمیت است. از سویی جنین در حال وزن‌گیری می‌باشد و به مواد معدنی و مغذی بسیاری احتیاح دارد و از طرفی دیگر نیز مادر باید با داشتن یک تغذیه سالم و اصولی توان و انرژی خود را برای زایمان افزایش دهد. 

به همین دلیل لازم دانستیم به برخی از مهم‌ترین مواردی که مادر باید طی هفته سی و پنجم بارداری از آن در رژیم غذایی خود استفاده کند، اشاره کنیم. 

  • مصرف منابع حاوی کلسیم همچون شیر تازه، شیر سویا، شیر بادام و …
  • استفاده از انواع خشکبار و آجیل
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه 
  • استفاده از غذاهای آبپز شده و جایگزین آن با غذاهای سرخ کردنی
  • غذاخوردن در حجم کم اما در تعداد وعده‌های غذایی بیشتر 
  • عدم حذف وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها
  • استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی همچون عسل، شیره انگور، شیره خرما 
  • عدم استفاده از غذاهای فرآوری شده و فست فودها
  • حذف نوشیدنی‌های گازدار همچون نوشابه 
  • دریافت پروتئین، آهن و اسیدفولیک از طریق مصرف موادغذایی و یا دریافت مکمل‌ها

بایدهای هفته سی و پنجم بارداری

توجه به برخی علائم دوران بارداری، طی هفته سی و پنجم بارداری بیشتر از گذشته اهمیت دارد و ممکن است علائم و نشانه‌ای از یک خطر برای مادر و فرزند به شمار رود. در صورتی که هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید، بهتر است سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید. 

  • خارج شدن ترشحات آبکی از واژن به صورت غیرارادی که می‌تواند نشانه پاره شدن کیسه آب باشد. 
  • کاهش قابل توجه حرکات جنین و یا ناآرامی بیش از اندازه او
  • احساس درد در قفسه سینه و بروز مشکلات تنفسی شدید به صورت ناگهانی

لازم است بدانید شما پس از یک مدت زمان کوتاه از تولد فرزندتان به یک متخصص اطفال نیاز خواهید داشت. بهتر است از طریق پرس و جو از اطرافیان خود طی مدت زمان باقی مانده تا زایمان یک پزشک خوب را نیز پیدا کنید. 

نبایدهای هفته سی و پنجم بارداری

بهتر است با ورود به هفته سی‌وپنجمبارداری، بانوان باردار فعالیت‌های جنسی خود را کم‌تر کنند. از این زمان تا شش هفته پس از زایمان طبیعی بهتر است از برقراری رابطه‌جنسی خودداری شود.

سخن پایانی

با ورود به هفته‌های آخر بارداری، سعی کنید همه چیز را در مورد زایمان خود در یک لیست، فهرست‌بندی کنید. احتمال دارد برخی از خانم‌ها طی هفته سی و پنجم بارداری، زایمان کنند. بنابراین لازم است پیرامون این موضوع با ماما و یا پزشک خود مشورت کنید و مطابق نظر او عمل نمایید. این موضوع می‌تواند از میزان ترس و استرس شما در این دوران نیز بکاهد. 

در صورتی که طی این هفته‌ها استرس زیادی دارید و یا دچار ترس از زایمان شده‌اید، سعی کنید برخی تکنیک‌های آرام سازی را یاد بگیرید. انجام ورزش‌هایی همچون یوگا و مدیتیشن نیز می‌تواند در کاهش میزان استرس‌های شما موثر باشد. شما عزیزان می‌توانید در این راستا از مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند مشاوره دریافت کنید و از تکنیک‌های غلبه بر استرس و اضطراب مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

علائم و نشانه‌های خطر بارداری طی هفته سی و پنجم بارداری چه می‌باشد؟

بانوان باردار در صورتی که علائمی شامل لکه بینی، خونریزی، ترشحات آبکی واژن، سردرد شدید، انقباضات شدید رحمی، مشکلات بینایی و … را مشاهده کنند؛ باید سریعا به پزشک مراجعه کنند تا مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

با توجه به افزایش پوسیدگی دندان‌ها طی هفته سی و پنجم بارداری، مراجعه به دندانپزشک بلامانع است؟

به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها طی هفته‌های آخر بارداری، بهتر است بانوان باردار به سلامت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند و قبل از مراجعه به دندانپزشک با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

منبع : هفته سی و پنجم بارداری



:: برچسب‌ها: هفته سی و پنجم بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌دانید غذاهای حساسیت زا برای کودکان کدام دسته از مواد غذایی هستند؟ حساسیت غذایی در کودکان ممکن است از ابتدا همراه او باشد و یا بعدا ایجاد شود. به طور معمول برخی از مواد غذایی شامل گندم، شیر، تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، غذاهای دریایی و … برای کودکان حساسیت‌زا هستند. حساسیت به مواد غذایی از مشکلات رایجی است که ممکن است تبدیل به موضوعی چالش برانگیز برای والدین شود. توجه به تغذیه و سلامت جسمانی کودک از موضوعات مهمی می‌باشد که والدین باید به آن اهمیت دهند و با کسب اطلاعات کافی و انتخاب غذاهای مناسب برای کودک خود، از بروز هر گونه عارضه و یا حساسیت غذایی در فرزندشان جلوگیری نمایند. در ادامه غذاهای حساسیت زا برای کودکان را نام برده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مشاوره کودک دریافت نمایید.

 

منبع : حساسیت غذایی در کودکان

 

حساسیت غذایی یا آلرژی در کودکان

در واقع حساسیت و یا آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن برخی مواد را به اشتباه به عنوان یک تهدید در نظر می‌گیرد.

اشتباه کردن در تشخیص یک تهدید برای بدن، سبب آزاد سازی مواد شیمیایی و آنتی بادی‌هایی برای مبازره با عامل تهدید می‌شود. همین موضوع سبب ایجاد علائمی همچون خارش و کهیر در پوست، سرفه، گرفتگی معده و یا حتی تنگی نفس می‌گردد.

ایجاد حساسیت و یا آلرژی غذایی در کودکان نیز دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها غذاهای حساسیت زا است. سیستم ایمنی بدن کودک به غذاهای حساسیت زا واکنشی خفیف تا خطرناک نشان می‌دهد. در صورتی که والدین به نکات غذایی کودک خود توجهی نداشته باشند، ممکن است علائم حاد حساسیت شامل مشکلات تنفسی و یا ورم و کهیر در آن‌ها نمایان شود. پیشنهاد می‌شود مقاله غذای کودک زیر یک سال را بخوانید.

علایم و نشانه های بروز حساسیت غذایی در کودکان

علائم حساسیت غذایی در کودکان ناشی از عدم رعایت نکات غذایی با توجه به شدت حساسیت با یکدیگر تفاوت دارد، اما عموما شامل موارد زیر است:

  • آبریزش بینی
  • آبریزش چشم
  • تورم اطراف دهان یا داخل گلو
  • کهیر زدن و یا ایجاد دانه‌های قرمز بر روی پوست
  • مشکلات تنفسی شامل آسم و تنگی نفس
  • عطسه‌های مکرر
  • گرفتگی معده
  • کوفتگی
  • شکم درد
  • استفراغ
  • اسهال
  • و . . .

شایع‌ترین غذاهای حساسیت زا برای کودکان

با اینکه ممکن است بدن کودکان نسبت به بسیاری از مواد غذایی حساسیت و واکنش نشان دهد، اما در این میان برخی از آن‌ها شایع‌تر هستند. در ادامه به شایع‌ترین غذاهای حساسیت زا برای کودکان پرداخته‌ایم. برای اطلاعات بیشتر مقاله دادن موز به نوزاد و توت فرنگی برای نوزاد را بخوانید.

1.شیر گاو

شیر گاو از جمله مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان می‌باشد؛ به طوری که حدود سه درصد از کودکان زیر سه سال به شیرگاو حساسیت دارند. حساسیت خفیف به شیر در کودکان به صورت کهیر و خارش پوست و حساسیت شدید به آن همراه با علائم آلرژیک انافیلاکسی می‌باشد که شامل تورم گلو، افت فشار خون و … است.

شیر منبع مهمی برای کلسیم و پروتئین می‌باشد که برای رشد استخوان و ماهیچه‌های کودکان لازم و مفید است. توصیه متخصصان به مادران این است که اگر کودک آن‌ها به شیر حساسیت دارد، از شیرهای غیرلبنی موجود در بازار برای فرزندشان استفاده کنند.

2.تخم مرغ

تخم مرغ نیز از دیگر مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان است که معمولا علائم ناشی از آلرژی به آن، پس از پنج سالگی رفع می‌شود. در واقع پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ سبب ایجاد علائم حساسیت و آلرژی در کودکان می‌شود.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که علائم حساسیت به تخم مرغ در کودکان فقط از طریق خوردن آن ایجاد نمی‌شود و ممکن است هر گونه تماس با تخم مرغ و یا استشمام بوی آن نیز سبب ایجاد حساسیت شود.

3.بادام زمینی

از خطرناک‌ترین حساسیت‌ها در کودکان، حساسیت به بادام زمینی است که معمولا با افزایش سن نیز از بین نمی‌رود. اگر والدین به بادام زمینی حساسیت داشته باشند، این نوع از آلرژی از طریق ژنتیک به فرزندان انتقال پیدا می‌کند.

کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند باید اپی نفرین تزریقی را به همراه داشته باشند تا حتی اگر با بادام زمینی تماس داشتند، سریعا از آن استفاده کنند.

4.سویا

از دیگر مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان سویا است که معمولا تا سن ده تا یازده سالگی نیز از بین نمی‌رود. نکته‌ای که در مورد حساسیت کودکان به سویا وجود دارد این است که معمولا علائم آن به صورت خفیف نمایان می‌شود و چندان خطرناک نیست.

5.غذاهای دریایی

حساسیت به غذاهای دریایی دسته‌ای از حساسیت‌ها هست که معمولا با افزایش سن نیز از بین نمی‌روند. همینطور علائم حساسیت و آلرژی به غذاهای دریایی معمولا پس از سن شش سالگی نمایان می‌شوند.

در مورد حساسیت به غذاهای دریایی نیز باید به این نکته اشاره کنیم که علائم این نوع از آلرژی نیز همانند حساسیت به بادام زمینی خطرناک است و بهتر است افراد مبتلا به این آلرژی همواره اپی نفرین تزریقی را همراه خود داشته باشند تا مانع از بروز آنافلاکسی شوند.

6.گندم

یکی دیگر از حساسیت‌های شایع به مواد غذایی در میان کودکان، حساسیت به گندم می‌باشد. دلیل این حساسیت واکنش سیستم دفاعی بدن کودکان به پروتئین موجود در گندم است که معمولا پس از سن سه سالگی رفع می‌گردد. توصیه می‌شود مادران در صورتی که کودک‌شان به گندم حساسیت دارد جو دوسر، ذرت، جو، کینوا و برنج را در رژیم غذایی فرزند خود بگنجانند. برای آشنایی با بهترین تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

تشخیص حساسیت غذایی کودکان

اگر علائم و نشانه‌های حساسیت غذایی را در کودک خود مشاهده کردید؛ بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کنید تا نوع حساسیت فرزند شما مشخص شود و در ادامه در تغذیه او توجه بیشتری گردد.

معمولا پزشک برای اینکه بتواند نوع حساسیت را در فرزند شما تشخیص دهد؛ سوالاتی همچون علائم و نوع تغذیه کودک، تعداد دفعات بروز واکنش‌های حساسیت، مدت زمان بین تغذیه و شروع علائم، سابقه خانوادگی آلرژی و بیماری‌هایی همچون اگزما و یا آسم و… از شما خواهد پرسید و در نهایت حساسیت کودک‌تان به یک موادغذایی خاص را تشخیص می‌دهد.

سخن آخر

متاسفانه برای رفع حساسیت و آلرژی به مواد غذایی در کودکان هیچ گونه درمانی وجود ندارد. در صورتی که والدین علائم حساسیت و آلرژی را در کودکان خود مشاهده کنند، باید برای کنترل آن‌ها به کمک پزشک مواد غذایی حساسیت زا را شناسایی نمایند و آن را از تغذیه کودک خود حذف کنند. البته گاهی پزشکان برای کم‌تر شدن علائم ناشی از حساسیت در کودکان استفاده از آنتی هیستامین را تجویز می‌کنند.

شدت بروز علائم حساسیت به مواد غذایی در کودکان مختلف با یکدیگر فرق دارد و در برخی موارد خفیف و در برخی موارد خطرناک است. بنابراین بهتر است والدین به این دسته از علائم توجه داشته باشند و برای شناسایی دقیق مواد غذایی حتما به پزشک مراجعه کنند. پیشنهاد می‌شود مقاله نیازهای اولیه کودکان را کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای حساسیت زا برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : حساسیت غذایی در کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: حساسیت غذایی در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آمفتامین و متامفتامین مواد اعتیاد آور محرکی هستند که امروزه مصرف آن‌ها بسیار رواج پیدا کرده است. افراد به دلایل مختلفی همچون افزایش تمرکز و لاغری به مصرف این مواد روی می‌آورند. متاسفانه مصرف کنندگان از تاثیرات منفی آن اطلاع ندارند و به امید تاثیرات مثبت و زودگذر آن خود را دچار اعتیاد شدید می‌کنند. با توجه به مصرف روزافزون و پیامدهای مخرب این مواد بهتر است که هم جوانان و هم والدین اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورند تا از اعتیاد به آن پیشگیری نمایند و یا در صورت لزوم هرچه سریع‌تر برای ترک اقدام کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

منبع : آمفتامین و متامفتامین

 

آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین ترکیب شیمیایی مشابهی دارند، با این حال اثری که به روی بدن می‌گذارد با یکدیگر تفاوت دارد. آمفتامین و متامفتامین در گروه مواد محرک قرار دارند. این دو ماده به صورت دارویی برای برخی بیماری‌ها نظیر بیش فعالی یا نقض توجه تجویز می‌شود. مصرف این مواد اگر با تجویز پزشک بوده باشد خطری ندارد و در درمان اختلال تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد. این مواد اگر بدون تجویز پزشک مصرف شوند وابستگی شدیدی در فرد بوجود می‌آورند. متامفتامین که با نام شیشه یا کریستال به فروش می‌رسد هیچ گونه مصرف پزشکی ندارد و به شدت وابستگی جسمی و روحی ایجاد می کند. قرص اکس نیز یکی از داروهای حاوی آمفتامین می‌باشد.

بیشتر بخوانید : ترک شیشه

با اینکه این مواد پایه ترکیب شیمیایی مشابهی دارند، اما مکانیزم اثر آن‌ها متفاوت است. این دو ماده در یک گروه دسته بندی می‌شوند اما تاثیرات متامفتامین بلند مدت است. این ماده سموم بیشتری نسبت به آمفتامین دارد. همچنین تاثیر متامفتامین به روی سیستم عصبی مرکزی گسترده‌تر است.

مکانیزم اثر متامفتامین‌ و آمفتامین

متامفتامین و آمفتامین در دسته داروهای محرک هستند. این دو ماده با افزایش ترشح نوراپی نفرین و دوپامین داخل سیستم عصبی مغز، به فرد مصرف کننده احساس سرخوشی و لذت می‌دهد. این لذتی که هنگام مصرف به فرد دست می‌دهد، باعث می‌شود به مصرف دوباره علاقه مند باشد. این چرخه موجب اعتیاد و وابستگی شدید فرد به این دارو می‌گردد.

بعد از مدتی که فرد متامفتامین و آمفتامین را مصرف کرد، بدن او در برابر این مواد مقاوم می‌شود. در نتیجه لازم است که دوز بالاتری را مصرف کند تا به آن حس لذت و سرخوشی اولیه برسد. این به معنای آغاز وابستگی و اعتیاد برای فرد است.

علائم مصرف متامفتامین و‌ آمفتامین

علائم مصرف آمفتامین‌ و متامفتامین شبیه به یک دیگر هستند با این تفاوت که تاثیرات متامفتامین طولانی مدت‌تر و شدیدتر از آمفتامین است. از جمله علائم مصرف آمفتامین یا متامفتامین عبارت اند از:

_فرد احساس سرخوشی زیادی می‌کند.

_سوخت و ساز بدن، فشار خون و ضربان قلب فرد بالا می‌رود.

_تاری دید، سردرد و حالت سرگیجه به فرد دست می‌دهد.

_بدن فرد لرزش دچار لرزش می‌شود.

_بوی بد بدن و تعریق بیش از حد برای فرد رخ می‌دهد.

_فرد نسبت به غذا بی‌اشتها می‌شود.

_نمی‌تواند راحت بخوابد و بی‌خواب می‌شود.

_به علت بالا رفتن سوخت و ساز بدن دمای بدن فرد بالا می‌رود.

_انگیزه فرد برای انجام فعالیت‌های مختلف بالا می‌رود.

عوارض مصرف آمفتامین و متامفتامین

از آنجا که ساختار شیمیایی آمفتامین و متامفتامین مشابه یکدیگر هستند، عوارض جانبی آن‌ها نیز با هم شباعت دارند. تنها تفاوتی که عوارض آمفتامین و متامفتامین دارند در شدت این عوارض است. آمفتامین در صورتی که با تجویز پزشک و طبق دستور وی مصرف شود برای بدن خطری ندارد. اما اگر فرد خودسرانه این دارو را مصرف کند بسیار خطرناک است. از جمله عوارض آمفتامین و متامفتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_یبوست

_بیماری‌های پوستی

_احتمال آسیب دائمی مغز

_افزایش احتمال بروز علائم سایکوز و روان پریشی

_خطر مرگ و اوردوز در صورت مصرف زیاد

اوردوز یا سوءمصرف آمفتامین و متامفتامین

برخی افراد گمان می‌کنند چون آمفتامین مصرف دارویی دارد، مصرف آن به هر میزان که دلشان بخواهد ایرادی ندارد. به عنوان مثال برخی افراد برای اینکه عملکرد توجه خود را بهبود ببخشند از داروی ریتالین استفاده می‌کنند. این دارو یکی از انواع آمفتامین است و مصرف زیاد آن موجب خطرات جبران ناپذیری برای بدن انسان می‌شود.

اما متامفتامین یا شیشه افراد را به دلیل احساس لذت و سرخوشی جذب خود کرده است. افراد از این ماده برای مشکلات روحی نظیر افسردگی، مشکلات خانودگی و یا فرار از دیگر مشکلات خود استفاده می‌کنند. اگر احساس می‌کنید در زندگی مشکلات مختلفی دارید و برای چاره آن‌ها می‌خواهید به این مواد رو آورید، توصیه ما این است که جایگزین‌های مناسب‌تری انتخاب کنید. به عنوان مثال شرکت کردن در جلسات روان درمانی و مشاوره می‌تواند کمک چشم گیری به شما بکند.

ترک و درمان آمفتامین

آمفتامین ‌و متامفتامین وابستگی روحی بسیار زیادی ایجاد می‌کنند. در ترک این مواد بیش از علائم جسمانی، علائم روحی ترک شما را تحت فشار قرار می‌دهد. اگر این مواد را به صورت ناگهانی کنار بگذارید، حالاتی مانند بی قراری زیاد یا اضطراب‌های شدید برای شما رخ خواهد داد. توصیه می‌شود ترک این مواد را زیر نظر پزشک شروع کنید زیرا ممکن است علائم روحی آنقدر به شما فشار وارد کند که احساس ناتوانی کنید و دوباره به مصرف آن رو آورید.

در ترک این مواد پزشک معمولا برنامه‌ای برای ترک به بیمار می‌دهد. در این برنامه دوز آمفتامین و متامفتامین به تدریج کاهش می‌یابد تا علائم روحی ترک خود را کمتر نشان دهند و احتمال بازگشت پایین بیاید. از آنجا که مصرف بیشتر این مواد عوارض آن را بیشتر و ترک را سخت‌تر می‌کند، باید هر چه سریعتر به ترک آن اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: آمفتامین و متامفتامین ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

امروزه اعتیاد به اینترنت تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است که می‌تواند سلامت فرد و حضور مفید او در جامعه را مختل کند. همه افراد در طول روز وقت زیادی را صرف برنامه‌های مختلف و استفاده از اینترنت می‌کنند اما برخی افراد در این مورد بسیار افراط می‌کنند به طوری که سلامت و زندگی اجتماعی‌شان آسیب می‌بیند. همچنین استفاده زیاد از اینترنت می‌تواند بر جنبه‌های دیگر زندگی مانند تحصیلات، رفتار و روان تاثیر بگذارد. به همین دلیل ضروری است که از اعتیاد به اینترنت و روش‌های ترک آن آگاهی یابید تا گامی موثر در این زمینه بردارید.

منبع : اعتیاد به اینترنت

 

اعتیاد به اینترنت

معتادان به اینترنت کسانی هستند که زمان بسیار زیادی را صرف اینترنت می‌کنند. این افراد به جای تامین نیازهای روزانه خود مدام پای اینترنت هستند. اعتیاد به اینترنت یک بیماری شناخته نشده است اما اثرات آن بیشتر از آنچه تصور می‌شود بر زندگی تاثیر می‌گذارد. این اعتیاد باعث می‌شود فرد وابسته در صورت دور ماندن از اینترنت احساسات منفی داشته باشد یا پرخاشگر شود.

عوامل ایجاد کننده اعتیاد به اینترنت

عواملی که موجب اعتیاد به نت در افراد می‌شوند عبارت اند از:

1. خجالتی بودن

افراد خجالتی نمی‌توانند در دنیای واقعی با افراد ارتباط برقرار کنند. اینترنت باعث می‌شود این افراد در صحبت با دیگران ناشناس بمانند. در نتیجه فضای مناسبی برای افراد خجالتی فراهم می‌شود تا بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط بگیرند.

2. گرایش به اعتیاد در شخصیت

بعضی افراد و شخصیت‌ها زودتر از دیگر افراد به اعتیاد دچار می‌شوند. این افراد در زندگی به چیزهای زیادی وابستگی اعتیاد گونه دارند که اینترنت یکی از این‌ها است.

3. اعتیاد به اینترنت | برای رها شدن

برخی افراد برای فرار از واقعیت یا موقعیتی که در آن هستند، غرق اینترنت می‌شوند. آن‌ها برای فرار از دغدغه‌های روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند. این افراد با اینترنت حواس خود را از حقیقت تلخی که در زندگی آزارشان می‌دهد، پرت می‌کنند.

4. تخلیه شدن هیجان

لایک شدن، کامنت بالا گرفتن یا درآمد از طریق بعضی بازی‌ها حس هیجان آن‌ها را ارضا می کند. این کارها باعث می‌شود فرد در زندگی احساس سرزندگی کند.

5. پاسخ های بیوشیمیایی

بازی‌های اینترنتی موجب ترشح هورمون اندروفین و دوپامین می‌شود. این هورمون‌ها موجب احساس نشاط و سرزندگی در فرد می‌شود که همین امر موجب این اعتیاد می‌گردد.

اعتیاد به اینترنت و انواع مختلف آن

فرد معتاد به اینترنت ممکن است گرفتار یک یا چند نوع اعتیاد به اینترنت شده باشد. این اعتیاد بر جنبه‌های مختلف روانی زندگی فرد تاثیر گذار است. انواع این اعتیادها عبارتند از:

_اعتیاد به اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی

_اعتیاد به تماشای برنامه‌های مستهجن در اینترنت

_اعتیاد به مصرف گرایی آنلاین یا خرید و فروش‌های غیر قانونی

_اعتیاد به بازی‌های آنلاین که برای سلامتی روانی و جسمی فرد خطرناک است.

_اعتیاد به اطلاعات زیاد

عوارض اعتیاد به اینترنت

مطالعات نشان داده که معتادان به اینترنت بیش از دیگر افراد دچار اضطراب، افسردگی و میل به خودکشی می‌شوند. در ادامه به برخی از مشکلات ناشی از اعتیاد به اینترنت اشاره می‌کنیم:

1. مشکلات جسمی

افرادی که طولانی مدت پشت کامپیوتر می‌نشینند دچار مشکلات مچ و دست می‌شوند. این افراد گردن درد و کمر درد را بخاطر حالت نشستن زیاد تجربه می‌کنند. نگاه کردن زیاد به صفحه مانیتور باعث می‌شود دچار مشکلات خشکی چشم و دیگر مشکلات بینایی شوند. ثابت نشستن پشت کامپیوتر موجب کم تحرکی و بروز چاقی در این افراد می‌شود.

2. اعتیاد به اینترنت | مشکلات روحی

تحقیقات نشان داده که افراد وابسته به اینترنت مشکلات روحی همچون اضطراب، افسردگی، تفکرات وسواسی و اختلالات عاطفی دارند. همچنین این تحقیقات بیان کردند که عزت نفس در کاربرانی که معتاد به اینترنت هستند، به نسبت افرادی که این وابستگی را ندارند به طور چشمگیری پایین‌تر است.

3. مشکلات خانوادگی

یکی از نتایج وابستگی به اینترنت بروز مشکلات خانوادگی است. اعتیاد به اینترنت و اختصاص دادن زمان زیاد به رایانه و گوشی موبایل موجب کم شدن پیوند عاطفی بین همسران و والدین و فرزندان می‌شود. در نتیجه سلامت خانواده به خطر می‌افتد.

4. مشکلات اجتماعی

وابستگی به اینترنت موجب فردگرایی و تمایل به انزوا می‌شود. فرد وابسته به اینترنت در شبکه‌های اجتماعی به مکالمات سطحی با افراد غریبه می‌پردازد. این افراد از تعامل و صحبت‌های واقعی با افراد آشنا و دوستان و فامیل باز می‌مانند. این امر باعث کم شدن تعاملات اجتماعی و در نتیجه کم شدن مهارت‌های اجتماعی در وی می‌شود.

5. اعتیاد به اینترنت | مشکلات مالی

از دیگر مشکلات ناشی از وابستگی به اینترنت می‌توان به مشکلات مالی اشاره کرد. این مشکلات سبب می‌شوند فرد به جای کسب درآمد وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی کند.

علائم وابستگی به اینترنت

علائمی که نشان دهنده اعتیاد فرد به اینترنت هستند به شرح زیر می‌باشند:

1. اعتیاد به اینترنت | مختل شدن روابط اجتماعی

افراد وابسته به اینترنت وقت زیادی را صرف چت کردن، بازی‌های اینترنتی و… می‌کنند. این امر به روابط اجتماعی آن‌ها آسیب می‌زند. به طوری که از برقراری ارتباط با انسان‌های واقعی و به دنبال آن شغل و موقعیت‌های اجتماعی باز می‌مانند.

2. عملکرد شغلی یا علمی ضعیف نسبت به قبل

معتادان به اینترنت در فضای شغلی یا تحصیلی خود نمی‌توانند گوشی را زمین بگذارند. این امر سبب تضعیف عملکرد شغلی و تحصیلی این افراد می‌شود.

3. تمایل شدید به دسترسی به اینترنت

این گونه افراد دائما در حال فرار کردن از زندگی اجتماعی خود هستند. برای فرار از زندگی اجتماعی خود به اینترنت روی می‌آورند. این افراد در صورت نبود اینترنت احساس کلافگی و ناراحتی شدید می‌کنند.

راهکارهای مناسب ترک وابستگی به اینترنت

بهتر است به پیامدهای منفی اعتیاد به اینترنت فکر کرده و هر چه سریع‌تر برای کنار گذاشتن آن تلاش کنید. بسیاری از افراد از پیامدهای منفی اعتیاد به اینترنت آگاه هستند اما نمی‌دانند چطور آن را ترک کنند. در ادامه به برخی از این راهکارها می‌پردازیم:

1. تعادل برقرار کردن در استفاده از اینترنت

برای مدت آنلاین بودن خود در شبکه‌های اجتماعی زمانی در نظر بگیرید و حتما از آن پیروی کنید. مثلا مشخص کنید که یک ساعت با اینترنت کار کنید و یک ساعات بعد آن به انجام کار، ورزش و یا هر فعالیت دیگر بپردازید.

2. گروه درمانی

با حضور پیدا کردن در گروه‌های مختلف می‌توانید روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید. در این گروه‌های درمانی افراد مختلف در مورد تجربیات خود در این زمینه صحبت می‌کنند و شما می‌توانید از تجربیات آنان استفاده کنید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

3. درمان های روانشناسی

درمان‌های روانشناسی مشکلات حاصل از اعتیاد به اینترنت نظیر افسردگی و اعتیاد را بهبود می‌بخشد. از انواع درمان‌های روانشناسی می‌توان به رفتار درمانی و روانکاوی اشاره کرد.

4. افزایش رابطه مثبت با خانواده و دوستان

ارتباط بصری و حضوری با نزدیکان می‌تواند یکی از بهترین راهکارهای ترک اعتیاد به اینترنت باشد. تحقیقات نشان داده یکی از دلایل اعتیاد به اینترنت نداشتن ارتباط موثر با خانواده و نزدیکان است. در صورت بهبود روابط خانوادگی و دوستانه، می‌توان بهبود فرد را پیشبینی کرد.

5. پیدا کردن سرگرمی‌های خارج از اینترنت

فرد باید وقت خود را با سرگرمی‌های مناسب خودش پر کند. با کمی خلاقی می‌توانید فعالیت‌های متنوعی را برای سرگرمی پیدا کنید. فعالیت‌هایی نظیر کلاس‌های ورزشی، کلاس‌های موسیقی یا عضویت در یک گروه اجتماعی در این زمینه بسیار موثر هستند.

6. دارودرمانی

برخی پزشکان در صورت زیاد بودن اثرات اینترنت در زندگی فرد، برای بهبود او از دارو درمانی استفاده می‌کنند. معمولا دارو در این زمینه استفاده نمی‌شود مگر اینکه افسردگی و اضطراب بسیار شدید باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: اعتیاد به اینترنت ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار با فرزند ناتنی شاید در نگاه اول برای‌تان آسان بیاید، اما با وارد شدن به یک خانواده و ازدواج با کسی که از قبل صاحب بچه است، تجربه‌ای است که برای موفقیت در آن باید بااحتیاط رفتار کرد. هنگام وارد شدن به چنین خانواده‌هایی، اهمیت فرد سوم، یعنی بچه نیز در تصمیم‌گیری بسیار زیاد است. در این شرایط زن و مرد، هر دو نقش‌هایی تازه را بر عهده می‌گیرند. درنتیجه بی‌تجربگی یا نداشتن آگاهی از شرایط خاص رابطه با فرزندان ناتنی می‌تواند تأثیرات سوء زیادی روی زندگی مشترک‌تان داشته باشد. ازجمله روش‌های مناسب برای بهبود ارتباط خود با فرزندان ناتنی می‌توان به داشتن دورهمی‌های دونفره با کودک و رعایت برخی از اصول رفتاری اشاره کرد. لازم به ذکر است که افزایش ظرفیت تحمل و صبر در تعاملات با کودک نیز بسیار ضروری است. پیشنهاد می‌شود از خدمات مشاوره خانواده نیز استفاده کنید.

 

 

منبع : رفتار با فرزند ناتنی

 

رفتار با فرزند ناتنی

در گذشته اغلب وقتی از فرزند و والد ناتنی سخن به میان می‌آمد، شرایط و تعاملات سخت و حتی آسیب‌رسانی نسبت به بچه در نظر گرفته می‌شد؛ اما امروزه وضعیت نسبت به قبل تغییرات زیادی داشته است. فرهنگ‌سازی‌های گسترده، افزایش آگاهی و اطلاعات والدین و تمایل خود والدین برای داشتن یک خانواده سالم از دلایل این تغییرات به شمار می‌آیند.

در حال حاضر، افرادی که با فرزندان ناتنی خود زندگی می‌کنند، سعی می‌کنند رفتارهایی منطقی و اصولی با کودک داشته باشند؛ اما گاهی مسائل و مشکلاتی در زندگی خانوادگی رخ می‌دهد که باعث افزایش تنش میان اعضا، به‌خصوص میان والد و فرزند ناتنی می‌گردد. لذا افزایش آگاهی و مهارت برای مقابله با این شرایط و بهبود اوضاع، امری ضروری است. برای اطلاع بیشتر درباره شرایط خانواده ترکیبی کلیک کنید.

روش‌های مناسب رفتار با فرزند ناتنی

ایجاد تعامل مثبت با فرزند ناتنی

همه انسان‌ها تمایل به برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. این موضوع در رابطه با فرزند ناتنی شما نیز صدق می‌کند. بااین‌حال لازم است شما اولین شخصی باشید که برای این ارتباط پیش‌قدم می‌شود. تنها کافی است با او شروع به یک گفتگوی ساده کنید و در مورد اینکه روزش را چگونه می‌گذراند یا اینکه چه تفریحاتی دارد سؤال کنید. لازم است این جلسه را مدیریت کنید تا به یک جلسه بازجویی تبدیل نشده و جو مثبت و دوستانه در آن حفظ شود. حتی می‌توانید به دنبال پیدا کردن نقاط مشترکی در بین سلیقه و تفریحات‌تان باشید. پیشنهاد می‌شود مقاله ملاک های خانواده سالم را بخوانید.

با فرزند ناتنی مثل فرزند خود رفتار کنید

فرزندان ناتنی نسبت به رفتارهای شما حساس‌تر از سایرین برخورد می‌کنند. ازاین‌رو ممکن است برخوردهایی ساده و بی‌غرض از جانب شما باعث ناراحتی عمیق او شود. احساس طرد شدن و مورد کم‌توجهی قرار گرفتن اغلب در این کودکان شایع است. این احساسات می‌تواند با رفتارهایی همچون قهر، بی‌محلی، لجبازی، غذا نخوردن، دعوا و بحث‌های پرتکرار همراه شود. در این شرایط، مهم‌ترین کار این است که با او مانند فرزند خودتان رفتار کنید و تبعیضی قائل نشوید. البته در این مورد باید به شخصیت منحصربه‌فرد هر کودک و سبک فرزندپروری مناسب برای هر یک نیز توجه شود.

به امور درسی او توجه کنید

اکثر کودکان اهمیت دادن دیگران به وضعیت تحصیلی‌شان را نشانه موردتوجه واقع‌شدن خود می‌دانند. این موضوع در مورد فرزند نانتی حتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر او حس کند که درس خواندنش برای کسی اهمیت ندارد، ممکن است احساس طرد و حقارت کند. حتی گاهی احتمال دارد با رفتارهایی مثل نرفتن به مدرسه، دعوا با همکلاسی‌ها، درس نخواندن‌های عمدی و فرار از مدرسه، سعی کند نگاه‌ها را به‌سوی خود برگرداند؛ بنابراین، برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است وضعیت درسی او را همانند دیگر فرزندان خود پیگیری و کنترل کرده و حامی او باشید.

امن کردن خانه برای گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز

باید بدانید والد بودن دلیل نمی‌شود که تنها سخن‌گو و تصمیم‌گیرنده خانه شما باشید. به‌جای تصمیم‌گیری‌های قاطعانه و دیکتاتور مآبانه، نظر سایر اعضای خانواده، به‌خصوص فرزند ناتنی خود را نیز در مورد مسائل پیش‌آمده بپرسید. چنین تعاملات و تصمیم‌گیری‌های گروهی، باعث کاهش تنش‌ها، ایجاد جو مثبت و افزایش تعامل و همکاری بین اعضای خانواده می‌گردد.

افزایش ظرفیت تحمل و صبر

فرزند ناتنی شما به‌واسطه تغییراتی که در خانواده و روابط والدینش داشته، ازنظر روانی حساس‌تر و شکننده‌تر از سایر کودکان است. او برای اینکه بتواند شخص جدیدی را در خانواده خود بپذیرد، نیاز به زمان دارد. در طول این دوران، بروز رفتارهایی هیجانی و گاهی پرخاشگرانه از جانب او نیز ممکن است به چشم بخورد. رفتارهایی از قبیل دعوا، پرخاشگری، قبول نکردن هدیه‌های عضو جدید و بیان جملاتی همچون «تو خانواده من نیستی» «تو حق نداری در مورد من نظر بدی» و… . لازم است در این شرایط، والدین با صبر و آرامش با فرزند رفتار کنند. به‌مرور کودک با دیدن رفتارهای محبت‌آمیز و صبورانه، خانواده و شرایط جدید خودش را پذیرفته و خود را سازگار می‌کند.

نکته مهم در این مورد آن است که میزان زمانی که هر فرد نیاز دارد با دیگری متفاوت است. لازم است به نکاتی از قبیل شخصیت فرزند، میزان صمیمت او با اعضای خانواده قبلی خود، تجارب ناشی از زندگی و خانواده قبلی و… توجه شود. گاهی برخی از تجارب قبلی کودک به‌قدری برای او پرتنش بوده‌اند که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی روانی در وی شده باشد. در چنین شرایطی مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی و بهره‌مندی از راهنمایی‌های افراد متخصص بسیار ضروری است.

نکات نهایی مربوط به برقراری ارتباط مؤثر با فرزند ناتنی

  • افزایش مهارت کنترل خشم و احساسات
  • افزایش آگاهی در مورد سبک‌های فرزندپروری
  • آموختن روش‌های مناسب و اصولی تربیتی
  • دلخور نکردن فرزند ناتنی با بی‌اعتنایی نسبت به او

اگر تصمیم به ازدواج با فردی دارید که از ازدواج قبلیش فرزندی دارد، حتما به مقاله های زیر نیز سر بزنید.

ازدواج با مرد بچه دار

ازدواج با زن بچه دار

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده و والدین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: رفتار با فرزند ناتنی ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا به دنبال راهی برای ترک کمیکال می گردید ؟ کمیکال یکی از مواد مخدر با قدرت اعتیادآوری بالا است. شدت عوارض ناشی از قطع آن به حدی است که حتی برخی از افراد آن را غیرقابل ترک می‌دانند؛ اما حقیقت این است که می‌توان با کمک و راهنمایی گرفتن از مشاوران و روانشناسان متخصص حتی با عوارض شدید ناشی از مصرف این مخدر خطرناک نیز مبارزه کرد و فرد را دوباره با آغوش خانواده و زندگی برگرداند.

 

 

منبع : ترک کمیکال

 

زمان لازم برای ترک کمیکال چقدر است ؟

از آنجا که کمیکال، ماده‌ای شیمیایی بوده و به‌صورت صنعتی و غیرطبیعی تولید می‌شود، دوره ترک آن حدود 6 الی 10 هفته زمان می‌برد. البته باید در نظر داشت که میزان زمان لازم برای ترک به عواملی مانند میزان دوزهای مصرفی، شدت اعتیاد و نیز وضعیت جسمی هر شخص بستگی دارد.

نحوه ترک کمیکال

نحوه ترک ماده مخدر کمیکال تقریباً مانند ماری‌جوانا است. در این روش باید مصرف ماده مخدر به‌طور کامل قطع شود. حتی یک‌بار مصرف مجدد هم می‌تواند زحمات فرد برای ترک را به‌کلی از بین ببرد. ازآنجاکه ترک این ماده به‌تنهایی برای افراد دشوار و طاقت‌فرسا است، اهمیت بهره‌مندی از کمک‌ها و راهنمایی‌های مشاورین و روانشناسان حوزه ترک اعتیاد بسیار قابل‌توجه است.

به‌طورکلی می‌تواند نحوه ترک اعتیاد به کمیکال را در سه مرحله تقسیم کرد:

مرحله اول ترک کمیکال

نشانه‌ها و عوارض جسمی ترک کمیکال در این مرحله خود را نشان می‌دهند. این مرحله حدود 10 الی 12 روز طول می‌کشد و می‌توان آن را سخت‌ترین مرحله ترک نام نهاد. احتمال این‌که در این مرحله به دلیل شدت عوارض و نشانه‌ها، فرد دوباره به سمت مصرف مجدد کمیکال کشیده شود بسیار بالا است. برای همین لزوم همراهی مشاور در این مرحله بسیار زیاد است تا به راهنمایی‌های خود فشار جسمی این مرحله را در فرد کاهش دهد.

در این مرحله آنچه بیشتر از بقیه کمک‌کننده است، داشتن عزم و تصمیم قطعی برای ترک و یادآوری هرروز هدف به بیمار است.

نشانه‌های جسمی ترک کمیکال در این دوره عبارت اند از:

  • عرق کردن زیاد
  • اختلالات خواب
  • سرگیجه و سردرد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دردهای عضلانی
  • بی‌قراری و سردرگمی
  • سوءهاضمه

درصورتی‌که نشانه‌های بدنی و جسمی فرد خیلی زیاد شود و از حد تحمل فرد خارج شود، بنا به نظر و تجویز پزشک و متخصص می‌توان از داروهایی برای کاهش علائم استفاده کرد.

مرحله دوم ترک اعتیاد به کمیکال

این مرحله تا هفته سوم به طول می‌انجامد و بیشتر شامل علائمی روانی و ذهنی می‌شود. در این حالت فرد دچار تجربه احساسات منفی مثل بدبینی نسبت به دیگران می‌گردد؛ بنابراین لازم است به بررسی این نشانه‌ها پرداخت و با آموزش مهارت‌های لازم، در جهت افزایش توانایی اعتماد کردن فرد و داشتن نگاه مثبت و خوش‌بینانه گام برداشت؛ بنابراین بهتر است بر ادامه جلسات روان‌درمانی حتی در صورت مخالفت فرد بیمار پافشاری کرد.

ازجمله علائمی که در این مرحله از ترک کمیکال ظاهر می‌شود عبارت‌اند از:

  • عدم توانایی انجام کارهای روزمره
  • عدم تعادل بدنی
  • ناتوانی در ابراز احساسات
  • وسوسه مصرف مجدد

مرحله سوم

در این مرحله می‌توان تأثیرات درمان را تا حدودی در مداوای بیمار مشاهده کرد. درصورتی‌که راه‌های درمانی مؤثر بوده باشد، فرد به شناخت جدیدی از خود می‌رسد و می‌توان این حالت را مانند تولدی دوباره برای وی در نظر گرفت.

البته نمی‌توان انتظار داشت تمام حالات و علائم ناخوشایند در این مرحله از بین رفته باشند. ممکن است هنوز نشانه‌هایی همچون انزوا، عدم مسئولیت‌پذیری، ضعف و مشکل در برقراری روابط اجتماعی و حتی مشکلات عصبی در افراد مختلف به چشم بخورد. لذا با ادامه دادن درمان‌های روان‌شناختی می‌توان به بهبود این مسائل نیز امید داشت.

کمیکال چیست ؟

کمیکال نوعی ماده مخدر و روان‌گردان جدید و صنعتی است و از ترکیب و پخت مریم‌گلی و ماده دیگری به نام مراسوئیت به دست می‌آید. ازجمله نام‌های دیگری که برای این ماده در بازار به کار می‌رود عبارت‌اند از: نعناع جادویی، مریم‌گلی، گیاه چوپان، برگ نبوت، سالی-دی، ماریا پاستورا، سالویا.

رنج سنی اکثر مصرف‌کنندگان این ماده، جوانان 18 تا 25 ساله هستند که به‌اشتباه فکر می‌کنند با مصرف ماده کمیکال اعتیاد پیدا نمی‌کنند. همچنین این تصور غلط در مورد کمیکال وجود دارد که عوارض جانبی چندانی ندارد و درنتیجه هر زمان قابل ترک کردن است.

اما میزان اثر ماده کمیکال به حدی است که حتی با یک‌بار مصرف فرد نیز می‌تواند باعث اعتیاد مصرف‌کننده شود. فرد بعد از اولین استعمال خود، به خواب عمیقی می‌رود که بسیار لذت‌بخش گزارش می‌شود. همچنین بعد از بیدار شدن، هنوز هم میل به مصرف دارند.

عوارض ترک اعتیاد به کمیکال

نداشتن آگاهی کافی و باورها و عقاید غلط مصرف‌کنندگان ماده مخدر کمیکال سبب شده تا این ماده به‌عنوان روان‌گردانی که اعتیادآور نیست شناخته شود؛ اما در حقیقت کمیکال یکی از اعتیادآورترین مواد است. عوارض ناشی از مصرف طولانی‌مدت خطرناک و ماندگاری دارد و نیز ترک آن‌هم بسیار دشوار است.

کمیکال بیشتر از آنکه شبیه ماده مخدر ماری‌جوانا باشد، عوارض خماری همچون شیشه دارد. ترک اعتیاد به کمیکال اغلب دردناک است. تأثیرات مصرف کمیکال هم به‌صورت جسمی و هم روحی و ذهنی است. همچنین می‌توان علائم زیر را از نشانه‌های پس از قطع مصرف این مخدر در نظر گرفت:

  • استفاده از کلمات نامربوط و غیرمنطقی در صحبت‌های روزانه
  • تکرار کردن صحبت‌های عامیانه
  • گوشه‌گیری
  • گریه‌های طولانی
  • بروز تشنج در موارد شدید
  • غصه خوردن
  • افسردگی

البته این نشانه‌ها برای هر فرد به نحو متفاوتی بروز می‌کند که بستگی به عوامل متعددی مانند شرایط جسمی و روحی، میزان دوز مصرف‌شده، ژنتیک و میزان مستعد پذیری و نیز سابقه پزشکی و خانوادگی بستگی دارد.

مصرف‌کنندگان ماده کمیکال از تجربه فلش بک‌هایی به حالات هنگام مصرف خود می‌گویند. این فلاش‌بک‌ها کم‌کم حتی بدون مصرف داشتن ظاهر می‌شوند. ازآنجاکه این حالات بدون هشدار قبلی و به‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود، کنترل آن از عهده فرد خارج است. طبق گزارش موسسه ملی سوءمصرف مواد، مخدرهای با چنین علائمی احتمال ابتلای اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهند.



:: برچسب‌ها: ترک کمیکال ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علائم اعتیاد به کمیکال کدامند ؟ کمیکال یک ماده مخدر صنعتی جدید با نام دیگر ماری‌جوانای صنعتی است که اکثراً موردعلاقه و مصرف جوانان قرار می‌گیرد. این ماده عوارض کوتاه و طولانی‌مدت بسیار زیاد و متنوعی دارد. بااین‌حال عده زیادی از افراد با این عوارض آشنا نیستند. همین موضوع باعث شده که بسیاری از جوانان با این خیال که مصرف کمیکال اعتیادآور نیست یا عوارض زیادی ندارد، به دام افتند. همچنین مشکلات بیشتری که مصرف این ماده برای ترک ایجاد می‌کند سبب می‌شود بسیاری قید دست کشیدن از مصرف آن را زده و درنهایت دچار عوارض شدید کمیکال می‌گردند. تمام این موضوعات لزوم راهنمایی گرفتن از مشاوران و بالا بردن میزان آگاهی خود از عوارض و نشانه‌ها و نیز نحوه ترک این ماده مخدر را نشان می‌دهد.

 

منبع : علائم اعتیاد به کمیکال

 

علائم اعتیاد به کمیکال

همان‌طور که گفته شد، برخلاف عقیده اکثر مصرف‌کنندگان، کمیکال عوارض متعددی ازجمله جسمی و روانی دارد. این ماده با اتصال به گیرنده‌هایی در مغز، ریه، کلیه و کبد، بر بدن مصرف‌کننده اثر می‌گذارد و عملکرد طبیعی مغز را تغییر می‌دهد. می‌توان علائم و نتایج استعمال این ماده را به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد:

علائم اعتیاد به کمکال در کوتاه‌مدت

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • توهم دیداری و شنیداری
  • احساس سفر کردن در مکان و زمان
  • احساس سرخوشی غیرعادی
  • خنده‌های زیاد و بی‌دلیل
  • احساس آرام بودن زندگی
  • شل شدن عضلات و اعضا بدن
  • خواب‌های کوتاه و منقطع
  • عدم تعادل در هنگام صحبت
  • عدم تعادل در هنگام حرکات و رفتار بدنی
  • صحبت‌های نا به‌جا و گزاف‌گویی
  • افزایش فشارخون
  •  فرورفتن در کما به‌صورت کوتاه‌مدت

علائم اعتیاد به کمیکال در بلندمدت

  • کاهش قدرت حافظه
  • اختلال در به خاطر آوردن خاطرات و وقایع
  • کاهش توانایی عکس‌العمل نسبت به اتفاقات
  • افزایش احتمال ابتلا به اختلالات روانی
  • انزوا و گوشه‌گیری نسبت به جامعه و اطرافیان
  • عدم مسئولیت‌پذیری و فرار از وظایف
  • کاهش روابط اجتماعی

باید خاطرنشان کرد که مصرف طولانی‌مدت ماده کمیکال باعث ایجاد تغییراتی در DNA و ساختار ژنتیکی افراد می‌شود و مردان در صورت مصرف طولانی‌مدت ممکن است دیگر قادر به فرزند آوری نباشند.

غمگینی و احساس تنهایی، مانع ترک کمیکال

از علائم اعتیاد به کمیکال که در اثر مصرف ماده کمیکال ایجاد می‌شود، احساس تنها شدن و غم ناشی از این احساس است. موضوعی که سبب می‌شود فرد ترک کردن را به دلیل تنها بودن و نداشتن حمایت عاطفی، کاری سخت و مشکل در نظر بگیرد و نیز به دلیل نداشتن آگاهی به میزان کافی، همچنان در وسوسه مصرف دوباره باشد.

این ویژگی، اهمیت بالای بهره‌مندی از راهنمایی‌های مشاور و روانشناس را برای کمک به ترک و از بین بردن باورهای غلط پیرامون آن دوچندان می‌کند.

کمیکال چیست ؟

کمیکال نوعی ماده مخدر ترکیبی است که با نام دیگر ماری‌جوانای صنعتی در بین جوانان جاافتاده است. این ماده از ترکیب پختن مریم‌گلی و ماده‌ای به نام مراسوئیت تولید می‌شود. کمیکال ماده‌ای اعتیادآور با قدرت روان‌گردانی بالا است. از جمله نام‌های دیگری که برای این ماده در بازار به کار می‌رود عبارت‌اند از: نعناع جادویی، مریم‌گلی، گیاه چوپان، برگ نبوت، سالی-دی، ماریا پاستورا، سالویا.

رده سنی مصرف‌کنندگان این ماده بسیار متنوع است؛ اما به دلیل دسترسی‌پذیری آسان و نیز ارزان بودن کمیکال، افراد جوان 18 تا 25 سال بیشترین قشر مصرف‌کننده محسوب می‌گردند. جوانان مصرف‌کننده این ماده، اکثراً در دورهمی ها و مهمانی‌های شبانه خود و دوستانشان با این ماده آشنا می‌شوند. مصرف این ماده به‌صورت اسپری یا به‌صورت استعمال در سیگار به کار می‌رود. اگر علائم اعتیاد به کمیکال را در هر یک از بستگان یا آشنایان خود می بینید توصیه می کنیم هر چه سریع تر با یک متخصص ترک اعتیاد تماس بگیرید.

آیا کمیکال اعتیادآور است ؟

بسیاری از جوانان کمیکال را به‌عنوان ماده مخدر مصرفی خود انتخاب کرده‌اند، زیرا به‌اشتباه فکر می‌کنند که این نوع ماده عوارض جانبی خطرناکی ندارد و اعتیادآور نیست. باید اشاره کرد که این تصور اشتباه از سوی تولیدکنندگان ماری‌جوانا و نیز سایر مواد مخدر همواره بیان می‌شود، اما موادی که در ترکیبات کمیکال به کار می‌رود جزو روان‌گردان‌ها و اعتیادآورهای بسیار قدرتمندی به شمار می‌روند.

میزان اثر ماده کمیکال به حدی است که حتی با یک‌بار مصرف فرد نیز می‌تواند باعث اعتیاد مصرف‌کننده شود. فرد بعد از اولین استعمال خود، به خواب عمیقی می‌رود که بسیار لذت‌بخش گزارش می‌شود. همچنین بعد از بیدار شدن، هنوز هم میل به مصرف دارند.

آیا مصرف کمیکال می‌تواند باعث اووردوز شود ؟

مشتقات طبیعی و سنتی مواد مخدر اغلب خطری مثل اووردوز و مرگ ندارند ولی نوع صنعتی و دست‌ساز آن‌ها همچون کمیکال به دلیل قدرت روان‌گردانی بالا می‌تواند ریسک اووردوز و مرگ را بالا ببرد. درواقع مصرف کمیکال تأثیر عمیق و شدیدی روی بدن وارد می‌کند و می‌تواند منجر به تغییرات شدید فشارخون و حتی ایست قلبی گردد. گاهی افراد ممکن است نشانه‌هایی همچون علائم سکته مغزی را نیز به‌صورت کوتاه‌مدت نشان دهند. اگر علائم اعتیاد به کمیکال را در هر یک از بستگان یا آشنایان خود می بینید توصیه می کنیم هر چه سریع تر با یک متخصص ترک اعتیاد تماس بگیرید.

ترک مصرف ماده کمیکال

افرادی که برای اولین بار به سمت مصرف کمیکال کشیده می‌شوند، اغلب به دلیل دستیابی به حالت‌هایی همچون سرخوشی، احساس توانمندی، ارضای حس کنجکاوی، داشتن آرامش و نیز داشتن خلق‌وخوی بهتر آن را امتحان می‌کنند؛ اما بسیاری از آن‌ها با تنها چند پک استعمال کمیکال دچار اعتیاد به مصرف آن می‌شوند. به دلیل تجربه حالا خوشایندی که از مصرف این ماده مخدر در افراد ایجاد می‌شود، بسیاری از آن‌ها علاقه‌ای به ترک مصرف نشان نمی‌دهند. آن‌ها اعتیاد خود را انکار می‌کنند و معتقدند هر وقت که بخواهند می‌توانند کمیکال را کنار بگذاردند. درحالی‌که با مصرف هر چه بیشتر این مخدر، عوارض با شدت بیشتری بروز کرده و تأثیرات ماندگارتر بر فرد می‌گذارد. همین موضوع ترک این ماده را با مشکل مواجه کرده و مصرف‌کنندگان را نیازمند بهره بردن از مشاوره‌های روانشناسان و متخصصین حوزه ترک اعتیاد می‌کند.

علائم و نشانه‌های ترک کمیکال

  • غصه خوردن تشنج
  • گریه‌های طولانی‌مدت
  • افسردگی ناشی از مصرف مواد
  • گوشه‌گیری و منزوی شدن
  • تکرار صحبت‌های عامیانه
  • استفاده از کلمات نامربوط


:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به کمیکال ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد، از معضلاتی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید و حتی می‌تواند دلیلی برای شروع مجدد اعتیاد باشد. معمولاً استفاده از مواد مخدر باعث بهبود کیفیت روابط جنسی می‌شود و این موضوع خود یکی از دلایلی است که فرد را به مصرف بیشتر ترغیب می‌کند. درعین‌حال استفاده طولانی‌مدت از مواد مخدر و یا کنار گذاشتن استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در برقراری رابطه جنسی شود. این مشکلات جنسی معمولاً علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن اعتمادبه‌نفس فرد باعث نارضایتی شریک جنسی شده و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی ازجمله تمایل به مصرف مجدد باشد. اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان نیز با این مشکل مواجه شده‌اید، بهتر است برای بهبود مشکلات خود از راه‌های مناسبی ازجمله کمک گرفتن از متخصصین استفاده کنید.

 

 

 

 

تأثیر مواد مخدر در ارتباط جنسی

مواد مخدر با ایجاد تغییر در ترشح هورمون‌ها باعث بروز تغییراتی در شرایط جسمی فرد می‌شوند. این تغییرات بسیاری از عملکردهای بدن نظیر، خواب، اشتها و همین‌طور برقراری رابطه جنسی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. معمولاً در ابتدای استفاده از تمامی مواد مخدر عملکرد جنسی فرد بهبود پیدا می‌کند. این بهبود معمولاً به‌صورت دیرانزالی و افزایش مدت برانگیختگی و همین‌طور لذت بیشتر در رابطه جنسی خود را نشان می‌دهد و تبدیل به انگیزه‌ای برای استفاده بیشتر از این مواد می‌شود. هریک از انواع مواد اعتیادآور به شیوه خاصی باعث بروز تغییرات در کیفیت رابطه جنسی فرد می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین دلایل در این زمینه اشاره می‌کنیم.

1. مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | کاهش حساسیت

تریاک و مشتقات آن باعث کاهش حساسیت در تمامی نقاط بدن می‌شود و به همین خاطر است که می‌تواند درد را تسکین دهد. این کاهش حساسیت باعث می‌شود که گیرنده‌های موجود در اندام تناسلی نیز حساسیت خود را از دست بدهند و به عبارتی شرایطی مشابه با استفاده از داروهای بی‌حسی موضعی را ایجاد می‌کند که باعث طولانی‌تر شدن مدت‌زمان برقراری روابط جنسی می‌شود. درعین‌حال استفاده طولانی‌مدت از این مواد باعث می‌شود که فرد مشکلاتی مانند سردمزاجی یا اختلال در نعوظ را تجربه کند.

2. افزایش برانگیختگی

اعتیادآورهای محرک مانند شیشه و کوکائین معمولاً باعث افزایش میل جنسی و توانایی بدن برای فعالیت جنسی می‌شوند. این دسته از مواد اعتیادآور با افزایش دوپامین و سروتونین در مغز باعث می‌شوند تا تمایل و درعین‌حال توانایی فرد برای برقراری رابطه جنسی افزایش پیدا کند و در کنار آن به دلیل افزایش ترشح دوپامین، مصرف‌کننده لذت بیشتری نیز از رابطه جنسی خواهد برد.

3. مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | افزایش اعتمادبه‌نفس

تریاک و سایر مواد مخدری که باعث بروز آرامش و کند شدن فعالیت دستگاه عصبی می‌شوند، معمولاً باعث از بین رفتن مهار رفتاری در فرد شده و درنتیجه فرد راحت‌تر کارهایی که از انجام آن‌ها خجالت می‌کشیده را انجام خواهد داد؛ درعین‌حال مواد محرک باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و میل به برقراری رابطه در فرد می‌شوند. درنتیجه تأثیر روانی این مواد در فرد به‌صورت افزایش اعتمادبه‌نفس و کنار گذاشتن خجالت برای انجام رفتارهایی است که شاید در حالت عادی به دلیل احساس شرم نتوانند آن‌ها را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد

به دنبال استفاده طولانی‌مدت از مواد مخدر یا ترک آن‌ها فرد مشکلاتی را در روابط جنسی تجربه خواهد کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. زودانزالی

یکی از شایع‌ترین مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد برای آقایان زود انزالی است. زود انزالی باعث می‌شود مدت کمی پس از شروع رابطه یا حتی پیش از دخول فرد به ارگاسم رسیده و این موضوع باعث بروز نارضایتی در شریک جنسی نیز خواهد شد. همان‌طور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین تأثیرات استفاده از مواد مخدر افزایش مدت برانگیختگی و بالا رفتن توانایی جنسی است؛ به همین خاطر زودانزالی ازجمله مواردی است که سبب بروز نارضایتی در شریک جنسی و همین‌طور کاهش اعتمادبه‌نفس در فرد شده و باعث شکل‌گیری این وسوسه می‌شود که برای بهبود این شرایط مجدداً به سراغ استفاده از مواد مخدر برود. البته راه‌های مناسب‌تری نیز برای درمان زودانزالی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

2. بی‌میلی جنسی

به دلیل مشکلات فیزیولوژیکی ناشی از مصرف مواد مخدر و همین‌طور مشکلاتی نظیر زودانزالی، به‌تدریج تمایل فرد برای برقراری رابطه جنسی کاهش پیدا کرده یا به‌طور کامل از بین می‌رود. سردمزاجی یا مشکلاتی که در نعوظ برای آقایان پیش می‌آید ازجمله دیگر مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد هستند.

2. ناباروری

استفاده از برخی مواد محرک مانند ماری‌جوانا باعث بروز مشکلات جدی‌تری نظیر ناباروری در فرد شده و یا با ایجاد اختلال در چرخه‌های قاعدگی بانوان احتمال بارداری را کاهش می‌دهند.

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | شروع مجدد روابط جنسی

بروز نارضایتی در ارتباط جنسی، یکی از مشکلاتی است که پس از ترک اعتیاد برای فرد ایجاد می‌شود. این نارضایتی می‌تواند تأثیر بسیاری در شروع مصرف مجدد داشته باشد و به همین خاطر افزایش آگاهی و آموزش دادن به زوجین در زمینهٔ راهکارهایی برای کاهش این مشکلات اهمیت بسیاری دارد. بهتر است بدون شرم راجع به مشکلات خود در جلسات بازپروری با مشاور صحبت کرده و از او برای این موضوع راهکار بخواهید.

1. انتظارات خود را تغییر دهید

شما و شریک جنسیتان باید انتظارات خود را از رابطه جنسی تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که آنچه تاکنون تجربه کرده‌اید اگرچه تجربه لذت‌بخشی بوده است بااین‌حال تفاوت بسیاری با رابطه طبیعی داشته و شما باید از حالا خود را برای یک رابطه طبیعی آماده کنید. این موضوع اگرچه ممکن است به لحاظ زمان و کیفیت ضعیف‌تر از تجربه پیشین شما باشد اما بااین‌حال وضعیت سالمی است که می‌تواند بدون بروز مشکل خاصی ادامه پیدا کند.

شریک جنسی فرد در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. بیان نارضایتی شما می‌تواند عاملی برای بدتر شدن عملکرد جنسی همسرتان بوده و یا او را مجدداً به سمت استفاده از مواد مخدر تحریک کند. درنتیجه سعی کنید با کمک گرفتن از مشاورین اعتیاد یا خانواده اطلاعات خود را در این زمینه افزایش بدهید و راهکارهای مطلوب‌تری را به کار بگیرید. 

2. مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | محدودیت در برقراری روابط جنسی

متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند که در هفته‌های نخستین پس از ترک، در برقراری رابطه جنسی محدودیت‌هایی را در نظر بگیرید و تا جای ممکن از برقراری رابطه جنسی کامل اجتناب کنید. زیرا در این شرایط مشکلات جنسی در بالاترین حد خود قرار دارند و تجربه یک رابطه جنسی نامطلوب می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. ازجمله اینکه فرد به یک ذهنیت منفی دست پیداکرده و به این نتیجه می‌رسد که دیگر هرگز امکان بهبود نخواهد داشت.

3. پیش نوازی‌ها

یکی از راهکارهای مفید برای کاهش مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد این است که به معاشقه اهمیت بیشتری بدهید. استفاده از تکنیک‌هایی همچون ماساژ جنسی می‌تواند تاثیر بسیاری بر بهبود کیفیت رابطه شما داشته باشد. بهتر است تا جای ممکن راجع به تمایلات جنسی خود با همسرتان صحبت کنید و از او بخواهید به تمایلات شما در حین برقراری رابطه جنسی توجه داشته باشد. توجه به‌ظاهر پیش از برقراری رابطه جنسی، استفاده از کلمات محبت‌آمیز و همین‌طور آشنایی با نقاط حساس بدن همسر ازجمله دیگر راهکارهایی هستند که می‌تواند باعث بهبود کیفیت رابطه جنسی شما شوند.

 

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | اقدامات روان‌شناختی

متخصصین روانشناسی جنسی می‌توانند تا حد زیادی در بهبود مشکلات جنسی پیش‌آمده به شما کمک کنند. درصورتی‌که احساس می‌کنید به دلیل شرم یا هر موضوع دیگری نمی‌توانید راجع به نارضایتی‌های جنسی خود با دیگران صحبت کنید، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرد. روانشناسان می‌توانند راهکارهای مناسبی را در این زمینه به شما ارائه دهند. ازجمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درمان‌های عاطفی

بسیاری از نارضایتی‌های جنسی پس از ترک ریشه در مشکلات عاطفی دارند. این مشکلات می‌تواند به دلیل سختی‌های دوران اعتیاد میان فرد و همسرش اتفاق افتاده و یا مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی باعث بروز آن‌ها شده باشد. درصورتی‌که روانشناس به این تشخیص برسد که مشکلات جنسی ناشی از اختلالات هیجانی هستند، در بهبود این وضعیت به شما کمک خواهد کرد.

2. مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | درمان‌های رفتاری

درمان‌های رفتاری مجموعه‌ای از تکنیک‌ها هستند که در درمان زودانزالی یا سایر مشکلات جنسی به شما کمک می‌کنند. یکی از معروف‌ترین این روش‌ها، تکنیک مسترز و جانسون است که به معنای برقراری رابطه جنسی تا زمانی است که مرد در مرحله رسیدن به ارگاسم قرار گیرد. سپس برای مدتی رابطه متوقف می‌شود تا میزان برانگیختگی کاهش یافته و سپس مجدداً ادامه پیدا می‌کند. این روش به فرد کمک خواهد کرد تا کنترل بیشتری بر احساسات جنسی خود پیدا کند. انتخاب پوزیشن‌های جنسی مناسب یکی دیگر از اقدامات درمانی است که روانشناسان به شما آموزش خواهند داد.

3. درمان‌های دارویی مناسب

بعضی از انواع داروهای اعصاب و روان نظیر آن‌هایی که باعث کاهش اضطراب و افسردگی در فرد می‌شوند، می‌توانند در درمان مشکلات جنسی نقش مؤثری داشته باشند و در صورت صلاح‌دید متخصصین از آن‌ها نیز استفاده خواهد شد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.آیا مشکلات جنسی پس از ترک قابل‌درمان هستند؟

بله؛ درمان این مشکلات اگرچه ممکن است برای زمانی شما را درگیر خود کند اما قابل‌درمان است. هرچه بیشتر به توصیه‌ها و نکات آموزشی در ارتباط با مسائل جنسی توجه داشته باشید، این مشکلات سریع‌تر برطرف خواهند شد.

2.استفاده از چه مواد مخدری باعث بروز مشکلات جنسی می‌شود؟

استفاده از تمامی انواع مواد مخدر پس از مدتی باعث بروز مشکلات جنسی می‌شود و در دوره ترک نیز ممکن است فرد مشکلاتی را تجربه کند.

3.شریک جنسی چطور می‌تواند به بهبود مشکلات جنسی پس از ترک کمک کند؟

بهتر است نارضایتی خود را به شکل نامناسبی بیان نکنید و با صبوری برای بهبود شرایط به فرد کمک کنید. علاوه بر این استفاده از تکنیک‌هایی نظیر ماساژ جنسی و تمرین‌های رفتاری را جدی بگیرید.



:: برچسب‌ها: مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد را چگونه پست سر بگذاریم ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

گاه رفتارهای عجیب و غریب کودک برای بعضی از پدر و مادرها تبدیل به یک موضوع نگران کننده می‌شود که نمی‌دانند چطور باید با آن برخورد کنند. گاهی وقت‌ها رفتار فرزندمان آن‌قدر عجیب است که نمی‌توانیم دلیلش را بفهمیم یا ممکن است از کارهای او در مقابل دیگران خجالت بکشیم. حتما وقتی بشنوید رفتارهای عجیب‌وغریب کودک دیر یا زود تمام می‌شوند، خوشحال می‌شوید و او رفتار اجتماعی مناسب را یاد خواهد گرفت. رفتارهای عجیب‌وغریب ممکن است به خاطر مشکلات روحی یا ذهنی نیز ایجاد شده باشند که راجع به آن‌ها در ادامه صحبت خواهیم کرد، توصیه می‌کنیم مقاله اصول مربوط به تربیت کودک را نیز مطالعه کنید.

 

منبع : رفتارهای عجیب و غریب کودک چطور شکل می گیرند

رفتارهای عجیب و غریب کودک

قبل از هر چیزی باید به این سؤال پاسخ دهیم که رفتار عجیب‌وغریب یعنی چه یا به چه رفتاری عجیب می‌گوییم؟ گاهی اوقات پدر و مادرها بیش‌ازحد روی فرزندشان حساس هستند و هر رفتاری به نظرشان زشت یا عجیب می‌آید. این والدین از کودک انتظار دارند که درست مثل یک بزرگ‌سال رفتار کند. بعضی وقت‌ها هم رفتار کودکان واقعاً عجیب است. شاید دیده باشید کودکانی که می‌دانند یک رفتار زشت است اما عمداً جلوی دیگران انجام می‌دهند. برای مثال ممکن است جلوی دیگران دست توی دماغ و دهانشان بکنند یا بچه‌های کوچک‌تر را اذیت کنند.

به‌طورکلی رفتار عجیب‌وغریب کودک یعنی فرزندتان دست به رفتارهایی می‌زند که با سن او مناسب نیستند یا می‌داند که نباید این کارها را در مقابل دیگران انجام دهد. مثلاً اگر یک کودک 4 ساله به اندام خصوصی خود دست می‌زند این موضوع خیلی هم عجیب نیست و بسیاری از بچه‌ها در این سن این کار را انجام می‌دهند، اما اگر یک بچه 7 یا 8 ساله چنین کاری می‌کند باید علت این رفتار را بیابید.

دلایل رفتارهای عجیب و غریب کودک

ناآشنایی با قوانین اجتماعی

بچه‌ها در دنیای خودشان زندگی می‌کنند و خیلی با قواعد زندگی اجتماعی آشنا نیستند. این باعث می‌شود گاهی رفتارهایی از آن‌ها ببینید که به نظر عجیب هستند. آن‌ها نمی‌دانند چه حرفی را باید در چه موقعیتی بزنند یا نزنند و شاید حرف‌هایشان شما را خجالت‌زده کند. در این موقعیت‌ها بهتر است به‌جای بدرفتاری با کودک با آرامش رفتار صحیح را به او توضیح دهید.

مشاهده نتیجه رفتار

کودکان با رفتارهای مختلف در حال شناخت محیط اطراف هستند. آن‌ها می‌خواهند ببینند رفتارهایشان در شرایط مختلف چه پیامدی دارد و همین کار به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌تدریج با رفتارهای درست و غلط آشنا شوند. برای همین گاهی اوقات رفتار آن‌ها ازنظر بزرگ‌ترها عجیب به نظر می‌رسد. آن‌ها بدون توجه به خوب یا بد بودن رفتارها آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف انجام می‌دهند تا بفهمند بهترین موقع برای هر رفتار کدام است.

رفتارهای عجیب غریب کودک برای جلب‌توجه

لجبازی یا تلاش برای جلب‌توجه اطرافیان یکی از مهم‌ترین دلایلی است که فرزندتان به سراغ رفتارهای عجیب می‌رود. هنگامی‌که کودک احساس می‌کند شما صدای او را نمی‌شنوید مجبور است شدت رفتارهایش را بیشتر کند تا بالاخره توجه شما را به سمت خودش جلب کند. این نکته را به یاد داشته باشید که کودک همیشه به دنبال جلب محبت و توجه شما از راه‌های مثبت نیست! هدف آن‌ها این است که شما او را ببینید و برای این دیده شدن ممکن است حتی به رفتارهای منفی هم دست بزنند.

نشان دادن استقلال

یکی از رفتارهای کلافه کننده و عجیب کودکان این است که سعی می‌کنند با شما مخالفت کنند یا به شکل‌های مختلفی لجبازی و مخالفت خود را به شما نشان دهند. درواقع در سنین پایین‌تر کودک می‌خواهد به شما بگوید که دیگر مستقل شده و می‌خواهد بعضی کارها را خودش به‌تنهایی انجام دهد، در این شرایط بهتر است به‌جای تحریک لجبازی کودک به او اجازه دهید راجع به بعضی چیزها خودش تصمیم بگیرد.

راه های از بین بردن رفتارهای عجیب غریب کودک

احساسات کودک را درک کنید

مهم‌ترین موضوع این است که درک کنید فرزندتان مثل شما به دنیا نگاه نمی‌کند. تجربه آن‌ها در مورد مسائل اجتماعی بسیار کمتر از شماست و ذهنشان نمی‌تواند مسائل را مثل یک بزرگ‌سال با منطق بررسی کند. برای همین بهتر است که ناتوانی‌های آن‌ها را درک کنید و از فرصت‌های مناسب برای آموزش دادن قواعد مختلف استفاده کنید.

از پرخاشگری خودداری کنید

بسیاری از پدر و مادرها وقتی رفتار نامناسبی از فرزندشان می‌بینند عصبانی می‌شوند و با او بدرفتاری می‌کنند. در اولین قدم باید این بدرفتاری‌ها را کنار بگذارید. بدرفتاری (توهین، بالا بردن صدا، تنبیه، مسخره کردن، تخریب شخصیت ….) با کودک تنها باعث می‌شود آن‌ها احساس شرم و خجالت کنند و حتی ممکن است این تصورها را راجع به خودشان تا بزرگ‌سالی هم نگه دارند.

بی‌توجه باشید

بهترین راه برای ناپدید شدن رفتارهای عجیب غریب کودک این است که به آن‌ها بی‌توجه باشید. خیلی وقت‎‌ها رفتارهای نامناسب کودک به این خاطر است که آن‌ها می‌خواهند توجه و تأیید شما را به دست بیاورند. اگر احساس کنند که با بعضی رفتارها به این خواسته نمی‌رسند دیر یا زود رفتارشان را تغییر خواهند داد.

چه زمانی از مشاور کمک بگیریم؟

اگر شما هم درگیر رفتارهای عجیب‌وغریب فرزندتان هستید، بهتر است راجع به این موضوع با مشاور صحبت کنید. روانشناس کودک به‌خوبی می‌تواند به شما کمک کند تا به فرزندتان آموزش بدهید و رفتارهای اشتباه او را با رفتاری صحیح‌تر عوض کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

گاهی اوقات رفتارهای عجیب غریب کودک به دلیل مشکلات جدی ایجاد شده است. برای مثال کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است رفتارهایی مثل خودزنی داشته باشند و یا یک حرکت را بارها تکرار کنند. بچه‌های بیش‌فعال به شکل غیرقابل‌کنترلی پرجنب‌وجوش و جوش هستند و یک کودک عقب‌مانده ذهنی ممکن است کارهایی بکند که اصلاً از سن او انتظار نداریم. اگر شما از فرزند خود یا هرکدام از اطرافیان این رفتارها را می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک متخصص کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

در مقابل رفتارهای عجیب فرزندم باید چه کار کنم؟

بهتر است برخورد تندی در مقابل این رفتارها نداشته باشید و سعی کنید با آرامش دلیل اشتباه بودن رفتار کودک را به او آموزش دهید.

 

 

منبع : رفتارهای عجیب و غریب کودک چطور شکل می گیرند

 

 



:: برچسب‌ها: رفتارهای عجیب و غریب کودک چطور شکل می گیرند ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو
 

معمولاً والدین در برخورد با کودک لجباز دچار مشکل می‌شوند، زیرا این کودکان به راحتی حاضر به پذیرفتن شرایط دیگران نیستند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از پدر و مادرها در جستجوی روش‌هایی اصولی و ثمربخش برای تربیت فرزندان لجباز خود باشند. راهکارهایی اصولی ازجمله مذاکره کردن، دادن حق انتخاب، همکاری کردن و… برای تربیت این کودکان وجود دارد که در ادامه توضیح داده خواهند شد. بااین‌حال درصورتی‌که شدت رفتارهای کودک به حدی است که از کنترل والدین خارج‌شده، بهتر است با متخصصان در حوزه مشاوره و روان‌شناسی کودک مشورت شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

 

منبع : برخورد با کودک لجباز چگونه باید باشد؟

 

فرق بین برخورد با کودک لجباز و مصمم

در ابتدا باید مشخص کرد که پافشاری‌های کودک ناشی از مصمم بودن او است یا لجبازی. برای این کار می‌توان از کمک‌های مشاورین استفاده کرد و احتمال ابتلای کودک به اختلال نافرمانی مقابله‌ای را بررسی کرد.

ویژگی‌هایی مثل مصمم بودن و سرسختی در کودکان به آن‌ها برای رسیدن به موفقیت بسیار کمک می‌کند بنابراین نباید با این ویژگی‌های مثبت به عنوان لجبازی و رفتاری اشتباه برخورد کرد.

برای مثال، کسانی که برای موفق شدن در کاری از خود سرسختی و استقامت نشان می‌دهند، لجباز به‌حساب نمی‌آیند. معمولاً سرسختی بااراده قوی و قاطع بودن در یک مسیر همراه است و نشان می‌دهد که فرد دشواری‌های راه را می‌داند و در مقابل آن‌ها ایستادگی می‌کند. در مقابل لجبازی از روی خامی و نداشتن آگاهی است. کودکان لجباز صرفاً به ستیزه‌جویی و پافشاری‌های بی‌جا می‌پردازد و این کار را از سر خودخواهی و خودمحوری انجام می‌دهند.

آشنایی با خصوصیات کودک لجباز

قبل از برخورد جدی با کودک لجباز باید ابتدا با خصوصیات و علت رفتارهای لجبازانه آن‌ها آشنا بشوید. ازجمله اصلی‌ترین مشخصه‌های این کودکان به شرح زیر است. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله آموزش پدر و مادر را نیز بخوانید.

  • تمایل به داشتن استقلال در این افراد بیشتر از همسالان خود است.
  • این کودکان علاقه به مستقل بودن را با تندخویی و به‌صورت افراطی از خود نشان می‌دهند.
  • نیاز زیادی به موردتوجه قرار گرفتن از جانب دیگران دارند.
  • کج‌خلق و دمدمی‌مزاج هستند.
  • ترجیح می‌دهند کارها را به روش خود انجام دهند و توصیه دیگران چندان اهمیت نمی‌دهند.
  • نگاه بالا به پایین و رفتار رئیس مآبانه دارند.

نحوه برخورد با کودکان لجباز

حفظ آرامش در مقابل کودک لجباز

مهم‌ترین نکته در برخورد با کودک لجباز حفظ آرامش و خونسردی است. درصورتی‌که مهارت کنترل خشم نداشته باشید، یک گفتگوی ساده را با راحتی تبدیل به دعوایی شدید خواهید کرد. باید به یاد داشته باشید که شما یک والد بالغ هستید و فرزندتان یک کودک نابالغ است؛ بنابراین انتظار می‌رود شما بتوانید کنترل اوضاع را به دست بگیرید. در برخورد با کودک لجباز تلاش کنید با صبر و حوصله سخن گفته و به نتایج معقولانه‌ای برسید. حفظ آرامش روانی و استفاده از منطق در گفتگو باعث می‌شود فرزند شما نیز به‌تدریج دست از لجبازی بردارد و از شما تقلید کند.

شنونده حرف های کودک باشید

در هر تعاملی لازم است هر دو طرف به سخنان یکدیگر گوش دهند. این گوش دادن باید فعال و همراه با واکنش‌های به‌موقع باشد تا تأثیر خود را در ارتباط‌ها بگذارد. درصورتی‌که کودک احساس کند شما بی‌توجه به حرف‌های او هستید، حالت دفاعی به خود گرفته و همین رفتار را نیز با شما خواهد داشت. در این زمان است که بازهم واکنش‌های لجبازانه او رخ خواهند داد؛ بنابراین لازم است ابتدا هردو طرف مهارت‌های گوش دادن فعال را در خود پرورش دهند.

با کودک خود صمیمی باشید

هر کودکی به طور ذاتی عشق و محبتی از والدینش در قلبش حس می‌کند. حال تصور کنید که دوست او نیز باشید، مسلما اینگونه تاثیر بیشتری از شما خواهد گرفت. او ذاتا به دنبال این دوستی و صمیمیت نیز خواهد بود بنابراین یکی از راه های برخورد با کودک لجباز برقراری یک رابطه صمیمانه و دوستانه با اوست. برای این که مانند یک دوست از او بخواهید لجبازی اش را کنار بگذارد، در این مواقع در کنار او بنشید (نه در مقابل اش) و با کلامی مهربانه و آرام با ون در مورد تصمیم و کارش صحبت کنید. توجه داشته باشید صمیمیت با کودکان نیاز به صرف انرژی و وقت دارد و به عنوان پدر و مادر بهتر است برای داشتن این نوع صمیمیت انرژی بگذارید.

به فرزندتان حق انتخاب بدهید

شاید فکر کنید کودکان نمی‌توانند به مانند بزرگسالان فکر کنند و از موقعیت تحلیل منطقی داشته باشند. در حالی که بسیاری از کارکردهای شناختی ما از دوران کودکی وجود داشته است. یکی از خواسته‌های اساسی هر کدام از ما داشتن حق انتخاب است. بنابراین کودکان نیز به طور ذاتی از امر و نهی بیزارند و تمایل به انجام کارهایی دارند که خودشان آن‌ها را انتخاب کرده‌اند (هر چند که انتخاب‌هایشان ممکن است درست نباشد). پس وقتی به کودک‌تان می‌گویید ” باید ساعت 10 در رختخوابت خواب باشی”، لجبازی و مخالفت او را برانگیخته‌اید.

بنابراین جملات خود را به نحوی بیان کنید که حق انتخاب را به کودک بدهید. برای مثال به جای جمله بالا بگویید “همه بچه‌های همسن تو میدونن که باید ساعت 10 بخوابن تا سالم باشن، برای اینکه بخوابی می‌خوای چه قصه‌ای برات بخونم؟” و یا یکی دیگر از راه های موثر در برخورد با کودک لجباز مشخص کردن یک بازه زمانی برای انجام کاری است. می‌توانید به او مسئولیتی را واگذار کنید و برای انجامش زمان بدهید. برای مثال به او بگویید “دو ساعت دیگه نهار حاضر میشه تا اون موقع لباس هایت را از روی زمین جمع کن”.

همکاری کردن راهی موثر در برخورد با کودک لجباز

برای این‌که کودک را به انجام کاری تشویق کنید، می‌توانید خودتان هم در انجامش، او را همراهی کنید. برای مثال اگر کودک علاقه‌ای به جمع‌کردن وسایلش ندارد، اول خودتان شروع به جمع‌کردن کنید و یک بازی سرگرم‌کننده برایش مهیا کنید. می‌توانید به او بگویید کسی که زودتر جمع کند برنده است. این همکاری کردن و بازی کردن با کودک کمک می‌کند تا لجبازی او را تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

با کودک لجباز خود گفتگو کنید

اگر فرزندی لجباز دارید، مسلما او علتی در پس این رفتار او وجود دارد که فهمیدن آن به شما کمک می‌کند تا این مساله را راحت‌تر حل کنید. صحبت کردن با کودک ساده‌ترین کاری است که می‌توانید برای فهمیدن علت لجبازی او بکنید. استفاده از مذاکره و گفتگو در برخورد با کودک لجباز به او نشان می‌دهد که شما برای او ارزش قائل هستید. برای مثال اگر کودک شما دائم برای خوردن شکلات لجبازی می‌کند، به جای اینکه به او فقط جواب نه بدهید و یا با داد و بیداد او را منع کنید، با او در این باره گفتگو کنید و علت مخالفت تان را بیان کنید سپس از او علت لجبازی و نپذیرفتن حرف‌یتان را بپرسید، این گونه او بجای لجبازی مجبور به تفکر و دادن پاسخ‌هایی منطقی می‌شود.

جو خانه را آرام نگه دارید

معمولا در خانواده‌هایی که پدر و مادر به هم احترام نمی‌گذارند و یا دائم در حال بحث هستند، کودکان آن‌ها نیز دچار تنش و اضطراب هستند. این دست کودکان ناراحتی خود را با رفتارهای لجبازانه و مخالفت با خواسته‌های پدر و مادر نشان می‌دهند. اغلب این رفتارها را هم کودک از پدر و مادرش به هنگام بحث‌ها یاد گرفته است. بنابراین نبود آرامش در خانه تاثیر منفی زیادی روی رفتار فرزندتان دارد که باید قبل از برخورد با کودک لجباز تان آن را بیش از هر چیز مد نظر قرار بدهید.

شخصیت کودک را زیر سوال نبرید

متاسفانه گاه پدر و مادرهایی را می‌بینیم که یک رفتار ناشایست فرزندشان را به تمام شخصیت و یا کارهای طی روز او نسبت می‌دهند. این یکی از مخرب‌ترین رفتارهایی است که والدین در مقابل فرزندشان می‌توانند انجام دهند. اگر احساس می‌کنید که فرزند لجباز و حرف نشنویی دارید، تعداد رفتار لجبازانه او را در طول روز بشمارید، اگر بیش از سه بار نبود، پس در حال بزرگ نمایی هستید. پس در این شرایط باید نگرش خود را تغییر دهید و کمی در برابر فرزندتان انعطاف به خرج دهید.

رفتار های خوب او را تقویت کنید

اگر می‌خواهید در برخورد با کودک لجباز خود تغییرات را حفظ و پایدار کنید، باید رفتارهای مثبت فرزندتان را نیز تقویت کنید. به یاد داشته باشید که تغییر به یکباره اتفاق نمی‌افتد، پس باید صبور باشید و برای پایدار شدن رفتار خوب کودک‌تان او را تقویت کنید. پاداش‌ها باید متناسب و به موقع باشند. هر چه تعداد رفتارهای مثبت فرزندتان بیشتر شد بین دادن پاداش‌ها فاصله بیاندازید تا تاثیرشان از بین نرود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : برخورد با کودک لجباز چگونه باید باشد؟



:: برچسب‌ها: برخورد با کودک لجباز چگونه باید باشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آموزش پس انداز کردن به کودکان از جمله مواردی است که باید از سوی والدین به آن پرداخته شود. در واقع مدیریت مالی موضوعی است که یادگیری آن باید از زمان کودکی اتفاق بیافتد تا افراد در آینده توانایی مدیریت مالی و تامین رفاه خود و خانواده‌شان را داشته باشند. شخصیت انسان جنبه‌های گوناگونی دارد که در محیط خانواده و متناسب با تربیت آن‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد؛ بنابراین اینکه یک فرد از مهارت‌های مالی برخوردار باشد یا نه، تا حد زیادی به آموزش‌های والدین در دوران کودکی او وابسته است. پدر و مادر باید با اطلاع از نحوه آموزش مسائل مالی و پس انداز کردن به کودکان متناسب با روحیات و نگرش فرزندشان، آن‌ها را با جمع کردن پول برای اهداف بزرگ‌تر آشنا کنند. در صورتی که روشی مناسب ندارید، حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

 

 

منبع : آموزش پس انداز کردن به کودکان با متدهای جدید

 

آموزش پس انداز کردن به کودکان را از  چه سنی شروع کنیم؟

کودکان از سن سه سالگی توانایی درک کوچک‌ترین مسائل مالی را دارند و می‌توانند رابطه میان پول و خرید را درک کنند. وقتی آن‌ها وارد مهد کودک و پیش دبستانی می‌شوند و اعداد و ارقام را یاد می‌گیرند، می‌توانند بشمارند و به این موضوع پی می‌برند که برای داشتن پول بیشتر باید پول‌هایشان را جمع کنند.

بنابراین سن شش و یا هفت سالگی که کودک توانایی درک اعداد و ارقام را دارد؛ بهترین سن برای شروع آموزش پس انداز کردن به او است. اینکه کودک در این سن یاد بگیرد که برای خریدن وسایل مورد نیازش باید پول‌هایش را پس انداز کند؛ کم کم تبدیل به یک سبک زندگی برای او می‌شود و در وجود و شخصیتش نهادینه می‌گردد. در واقع لزوم آموزش پس انداز کردن به کودکان، یادگیری مدیریت مسائل مالی و استفاده از آن در سنین بزرگسالی است. 

آموزش پس انداز کردن حین دادن پول توجیبی به کودکان

فرزندان تا حد زیادی الگوی رفتاری مشابه با والدین خود را دارند. به همین دلیل بسیاری از والدین بر این باورند که اگر خودشان پس انداز کنند، فرزندشان هم از آن‌ها یاد می‌گیرد. این موضوع غلط نیست اما برای اینکه کودک با مفهموم پس انداز کردن آشنا شود نیاز به آزمون و خطا و تمرین دارد. 

به همین منظور والدین می‌توانند به کودکان خود پول توجیبی بدهند تا آن‌ها بتوانند برای مبلغی که در اختیار دارند، برنامه ریزی کنند. در واقع آن‌ها یاد می‌گیرند به گونه‌ای خرج کنند که همواره مبلغی را به عنوان پس انداز نیز داشته باشند. البته لازم است اشاره کنیم که پول توجیبی دادن به کودکان نیز دارای نکاتی می‌باشد و پدر و مادر باید به مبلغی که به فرزند خود می‌دهند فکر کنند تا او بتوانند ضمن خرج کردن در حد معقول، پس انداز نیز داشته باشد. 

آموزش پس انداز کردن با مدیریت پولی به کودکان

کودک زمانی می‌تواند میان پول تو جیبی و نیازها یا خواسته‌هایی که دارد، تعادل برقرار کند که مفهوم مدیریت مالی را درک کند. در واقع او باید تفاوت میان نیاز و خواسته را متوجه شود که در زمان پول خرج کردن بتواند از خریدهای غیرضروری خود صرف نظر نماید.

برای شروع آموزش مدیریت مالی، می‌توانید قدم به قدم همراه فرزندتان باشید. زمانی که کودک قصد خرید یک وسیله غیرضروری را دارد از او بپرسید، آیا از قبل برای خرید این وسیله برنامه ریزی کرده است؟ تا چه اندازه در کارهای خود به این وسیله نیاز دارد؟ آیا با خرید آن تا پایان ماه به اندازه کافی پول توجیبی دارد؟ پرسش این سوالات از کودک، مهارت مدیریت مالی را در او تقویت می‌کند و او به تدریج متوجه می‌شود چه زمانی و برای چه چیزهایی باید پول خرج کند.

تعریف ارزش پس انداز کردن به کودکان

کودک زمانی اقدام به پس انداز کردن می‌کند که متوجه ارزش و مفهوم آن شود و به عبارتی درک کند که این کار به نفع او است. می‌توانید به او توضیح دهید که وقتی پول‌هایش را پس انداز کند، می‌تواند پس از گذشت زمانی وسیله‌ای را که به آن نیاز دارد را خودش بخرد.

همینطور شما می‌توانید به عنوان پاداش هر ماه مبلغ کمی را به پس انداز کودک‌تان اضافه کنید. اینکار انگیزه کافی را جهت خرج نکردن پول و پس انداز کردن برای آینده به کودک خواهد داد.

تشویق کودک به پس انداز کردن

تشویق کودکان در هر زمینه‌ای سبب می‌شود که آن‌ها تلاش بیشتری برای رفتار درست داشته باشند. بنابراین سعی کنید اگر کودک شما در زمینه پس انداز کردن موفق عمل کرده است او را تشویق کنید. تشویق شما می‌تواند به صورت کلامی و یا خریدن چیزهایی که مورد علاقه فرزندتان است، باشد.

باز کردن حساب بانکی

بازکردن حساب بانکی برای کودکان چندین خروجی مثبت به دنبال دارد. اول اینکه داشتن حساب بانکی برای کودکان لذت بخش می‌باشد و آن‌ها را تشویق می‌کند که پس انداز کنند تا موجودی حساب خود را بالا ببرند. در وهله بعدی نیز داشتن حساب بانکی مجزا اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد و سبب ایجاد احساس استقلال در آن‌ها می‌شود. 

آموزش هوش مالی با آزاد گذاشتن کودک

اینکه بخواهید کودک‌تان دائما پول‌هایش را پس انداز کند و برای هیچ کاری آن را خرج نکند؛ ممکن است او را از هدف اصلی دور کند. بنابراین زمانی که کودک‌تان در پس انداز کردن موفق عمل کرده است و حالا می‌خواهد با پول‌هایی که جمع کرده است چیزی بخرد؛ این اجازه را به او بدهید. چراکه او در نهایت متوجه لذت پس انداز کردن می‌شود و نتیجه کار خود را می‌‌بیند.

خرید کردن با پس انداز سبب تقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان می‌شود و در صورتی که والدین این اجازه را به فرزندشان ندهند؛ آن‌ها پس انداز کردن را کاری بیهوده تصور می‌کنند که برایشان فایده‌ای نداشته است. از سویی دیگر صرفا پس انداز کردن و خرج نکردن می‌تواند باعث ایجاد صفت خساست در کودکان گردد.

آموزش مهارت تصمیم گیری با دادن حق انتخاب به کودک

در واقع کودکان با آزمون و خطا می‌توانند پس انداز کردن را بیاموزند؛ بنابراین زمانی که آن‌ها می‌خواهند وسیله‌ای را با پس انداز خود خریداری کنند، به آن‌ها این اجازه را بدهید. در واقع اینکه انتخاب فرزندتان تا چه اندازه درست باشد اهمیتی ندارد اما اینکه حق انتخاب داشته باشد کم کم او را متوجه می‌کند که برای دریافت پیامدهای مثبت باید بر روی تصمیم خود بیشتر فکر کند.

شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید قبل از خرید کردن، اطلاعات لازم را به کودک خود بدهید و او را از عواقب و پیامدهای تصمیمی که گرفته است مطلع کنید؛ اما در نهایت اجازه دهید او خودش تصمیم بگیرد. در واقع شما با این کار در حال آموزش مهارت تصمیم گیری به فرزندتان می‌باشید. 

سخن آخر

از لازمه‌های فرزندپروری این است که پدر و مادر متناسب با سن فرزندشان، تربیت و آموزش‌های لازم را به فرزندشان بدهند. همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد باید آن را از سنین کودکی بیاموزند، پس انداز کردن می‌باشد. 

پس انداز کردن ضمن اینکه کودک شما را برای مدیریت مالی بهتر در آینده آماده می‌کند، سبب رشد شخصیت، افزایش اعتماد به نفس، تقویت حس مسئولیت پذیری و … نیز در او می‌شود.

در صورتی که شما والدین گرامی تمایل دارید با بکارگیری بهترین روش‌ها، آموزش‌های لازم را در زمینه پس انداز کردن به کودک خود بدهید، می‌توانید از مشاوره کودک مرکز تخصصی نی نی مایند استفاده کنید و متناسب با سن و شرایط فرزندتان از راهکارهای موثر استفاده کنید. برای آشنایی با سایر موارد ضروری برای آموزش به کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش پس انداز کردن به کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا والدین باید کودک خود را در خرج کردن پس اندازش آزاد بگذارند؟

بله، کودک در نهایت باید متوجه بازدهی پس انداز کردن شود و لذت خرج کردن پولی که پس انداز کرده است را تجربه کند. بهتر است والدین پیش از خرید کردن اطلاعات کافی را در اختیار فرزند خود قرار دهند تا کودک بتواند آزادانه تصمیم‌گیری کند. مخالفت با خرج کردن پولی که کودک پس انداز کرده است او را نسبت به اینکار دلسرد می‌کند.

 

 

 

منبع : آموزش پس انداز کردن به کودکان با متدهای جدید



:: برچسب‌ها: آموزش پس انداز کردن به کودکان با متدهای جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دیر آمدن نوجوانان به خانه برای بسیاری از پدر و مادرها تبدیل به یک چالش اساسی می‌شود. از یک سو نوجوانان به دنبال به‌دست‌آوردن استقلال خود هستند؛ به همین خاطر معمولاً شما مثل دوران کودکی نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. از سوی دیگر دیر آمدن آن‌ها و خطراتی که ممکن است برای‌شان پیش بیاید باعث نگرانی بسیاری از والدین خواهد شد. در این مواقع بسیاری از والدین برخوردهای تندی با فرزندشان می‌کنند. اما باید گفت که این کارها تنها شرایط را بدتر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است راهکارهای دیگری را برای حل این مساله امتحان کنید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید راجع به این موضوع با فرزندتان به توافق برسید بهتر است مشاوره نوجوان و خانواده دریافت نمایید.

 

منبع : دیر آمدن نوجوانان به خانه

 

دلیل دیر آمدن نوجوانان به خانه

پیش از هر چیز باید با دلایل دیر آمدن نوجوانان آشنا شویم. این موضوع باعث می‌شود شما شناخت بهتری از شرایط پیدا کنید و طبیعتاً قدرت کنترل‌تان نیز بالاتر خواهد رفت. واقعیت این است که فرزند شما در سنین حساسی قرار گرفته است. آن‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگسال هستند. به همین خاطر تلاش می‌کنند تا به شما و همه اعضای جامعه نشان بدهند که دیگر بچه نیستند. یکی از کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهند دیر به منزل آمدن است. در حقیقت آن‌ها با این کار می‌خواهند به شما نشان بدهند که دیگر مانند یک کودک از قوانین‌تان پیروی نمی‌کنند.

نوجوانان در این سنین در حال شکل‌دادن به قوانین خاص خودشان هستند. این رفتار از نظر روان‌شناسان توسعه فردی نامیده می‌شود؛ و به معنای این است که فرزند شما در حال شکل‌دادن به شخصیت مستقل خود است. به‌طورکلی می‌توان گفت که دیر به منزل آمدن نوجوانان یک بخش طبیعی از مراحل رشد آن‌هاست. به همین خاطر بهترین راهکار این است که در مقابل آن برخورد سنگینی نداشته باشید؛ و اجازه بدهید آن‌ها به‌سلامت از این دوره عبور کنند. برای آشنایی بیشتر با نیاز به استقلال طلبی در نوجوانان کلیک کنید.

چطور با دیر آمدن نوجوان برخورد کنیم؟

همان‌طور که گفتیم دیر به خانه آمدن فرزند شما بخشی از جریان طبیعی رشد او است. به همین خاطر والدین باید این بخش از رفتار فرزندشان را بپذیرند و با درک بالاتری با آن برخورد کنند. بااین‌حال این موضوع اصلاً به معنای آن نیست که شما نباید هیچ واکنشی در مقابل دیر آمدن فرزندتان نشان بدهید. دیر آمدن نوجوانان علاوه بر اینکه برای خود آن‌ها خطرات بسیاری را به همراه دارد قوانین خانه شما را نیز از بین می‌برد و احتمال دارد الگوی نامناسبی برای فرزندان کوچک‌تر به وجود آید. به همین خاطر باید فکری به حال این شرایط کرد. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله سن تنها بیرون رفتن را نیز مطالعه کنید. در ادامه نیز راهکارهایی برای مقابله با دیر آمدن نوجوان تان آورده‌ایم.

از برخوردهای تند اجتناب کنید

یکی از ویژگی‌های مهم دوره نوجوانی سرکشی و لجبازی است. نوجوانان برای اثبات اینکه بزرگ شده‌اند معمولاً سعی می‌کنند تا با صحبت‌های شما مخالفت کنند. در واقع آن‌ها از این طریق می‌خواهند تا هویت مستقل خود را نشان بدهند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با مخالفت کردن به شما نشان بدهند دیگر آن کودکی نیستند که بدون فکرکردن همه قوانین شما را می‌پذیرفت. به همین خاطر اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از برخوردهای تند با فرزندتان خودداری کنید. این کارها تنها باعث لجبازی بیشتر نوجوان و پیچیده شدن شرایط می‌شود.

با فرزندتان صحبت کنید

در یک فضای آرام و دوستانه با فرزندتان صحبت کنید. نگرانی‌های خود و دلایلی که برای مخالفت‌تان با دیر آمدن او دارید را بیان کنید. بااین‌حال به‌خاطر داشته باشید که اگر در صحبت‌های‌تان همدلی وجود نداشته باشد به نتیجه‌ای نخواهید رسید. به همین خاطر در ابتدای صحبت‌های‌تان از عبارت‌هایی مانند این استفاده کنید: “می‌دانم که بزرگ شده‌ای و دلت می‌خواهد …” از این طریق فرزند شما احساس خواهد کرد تا حدودی او را درک می‌کنید و این باعث می‌شود تا با تفاهم بیشتری با یکدیگر گفت‌وگو کنید.

یک توافق دونفره ایجاد کنید

یادتان باشد که در طول صحبت‌کردن قرار نیست شما طرف مقابل‌تان را راضی کنید دقیقاً مثل خودتان فکر کند. بلکه قرار است با کمک یکدیگر به یک نتیجه‌گیری مشترک برسید. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای هر دوی شما می‌بایست تا حدودی از خواسته‌های خود کوتاه بیایید و با خواسته‌های طرف مقابل موافقت کنید. در غیر این صورت هرگز نمی‌توانید به نتیجه‌ای برسید که هر دو نفر راضی باشید. برای مثال سعی کنید ساعتی را برای بودن در خانه تنظیم کنید. اما این ساعت را باتوجه‌به مقررات خود، خانه و همین‌طور دلخواه فرزندتان تنظیم کنید.

حریم شخصی و فضای آرام در خانه

روان‌شناسان معتقدند بسیاری از مواقع نوجوانانی دیر به خانه می‌آیند که در خانه دچار مشکلاتی هستند. یکی از این مشکلات می‌تواند نداشتن حریم خصوصی در خانه باشد. در واقع آن‌ها به این خاطر که در خانه راحت نیستند سعی می‌کنند زمان خود را در محیط بیرون از خانه بگذرانند. به همین خاطر سعی کنید فضای آرامش و دوستی را در خانه ایجاد کنید و حریم شخصی فرزندتان را رعایت کنید. این شرایط باعث خواهد شد تا نوجوان نیز انگیزه بیشتری برای ماندن در خانه داشته باشد. پیشنهاد می‌شود درباره روانشناسی نوجوان نیز مطالعه داشته باشید.

دیر آمدن نوجوان و اهمیت مشاوره

دیر آمدن نوجوان به خانه موضوعی نیست که به‌راحتی بخواهید از کنار آن عبور کنید. این دیر آمدن‌ها خطرات بسیاری را برای فرزندتان به همراه خواهد داشت. به‌علاوه بسیاری از مواقع این رفتار شکل لجبازی با والدین پیدا می‌کند. در چنین شرایطی احتمال اینکه شما بتوانید با استفاده از راهکارهای بالا مشکلات خود را حل کنید بسیار کمتر خواهد بود. در چنین مواردی بهتر است درباره نیازهای اساسی نوجوانان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بسیاری از مواقع والدین برخورد نامناسبی با این رفتار فرزندشان خواهند داشت. دیر یا زود شما از دیر آمدن‌ها و حرف گوش نکردن‌های فرزندتان خسته می‌شوید و این شرایط شما را در وضعیتی قرار می‌دهد که با فرزندتان درگیر می‌شوید. اما همانطور که گفتیم رفتارهای تند فقط شرایط را بدتر می‌کنند. به همین خاطر می‌توان گفت شما در یک چرخه معیوب قرار می‌گیرید که بیرون آمدن از آن کار ساده‌ای نیست. در چنین شرایطی بهتر است برای حل این مشکل از مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا با استفاده از یک روش مناسب مشکلی که میان شما و فرزندتان پیش آمده است را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چطور به فرزندم بگویم که باید قبل از 9 شب در خانه باشد؟

با فرزندتان صحبت کنید و دلایل خود را برای این موضوع به او توضیح دهید. سعی کنید دلایل فرزندتان را نیز بشنوید. سپس با یکدیگر بر سر یک ساعت مشخص به توافق برسید. به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید فرزندتان را مجبور کنید تنها به حرف شما گوش کند و از خودش نظری نداشته باشد.



:: برچسب‌ها: دیر آمدن نوجوانان به خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرسودگی شغلی برای بسیاری از افراد شاغل بعد از 10 سال کار معمولا به وجود می‌آید. زندگی کردن در شهرهای بزرگ، باعث ایجاد مشغله‌های فکری گوناگون و کمبود وقت برای رسیدگی به امورات شخصی می‌شود. هر کار و شغلی استرس و فشارهای مرتبط با خود را دارد که می‌تواند به مرور باعث ایجاد فرسودگی‌شغلی شود. نشانه‌های فرسودگی شغلی معمولا گوشه‌گیری و سرخوردگی است. کسانی که دچار فرسودگی شغلی می‌شوند، برای فرار از محیط کار یا کم کاری بهانه‌های مختلف می‌تراشند و یا دچار افت کیفیت کار یا درآمد می‌شوند. در صورتی که در چنین وضعیتی قرار گرفته‌اید، برای تغییر شرایط حتما از مشاوره شغلی استفاده نمایید.

 

منبع : فرسودگی شغلی

 

فرسودگی شغلی چیست؟

استرس‌ها و فشارهای کاری به مرور باعث ایجاد فرسودگی‌شغلی می‌شود. کسی که به دلیل استرس‌های ناشی از کار دچار کار زدگی، بی حالی، سستی، بی‌تفاوتی نسبت به محل کار شده است و به قولی کار کردن او را از پا در آورده، دچار فرسودگی‌شغلی می‌باشد.

فرسودگی شغلی، در واقع پاسخی است که فرد به عوامل فشار و استرس‌زا در محیط کار می دهد. این اختلال در نتیجه طولانی شدن بازه زمانی فشارهای کار ایجاد می‌شود.

کسانی که شاغل هستند، برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، بهتر است اگر از شغل خود راضی نیستند، نسبت به تغییر شغل و شرایط زندگی خود اقدام کنند. برای یافتن شغل مناسب خود بهتر است با تست های استعدادیابی شغلی انجام دهید.

چه کسانی در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند؟

برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض فرسودگی‌شغلی هستند که عبارتند از؛

  • کسانی که توانایی برقراری تعادل میان کار و زندگی را ندارند.
  • کسانی که دارای شغل مهمی هستند و کار آن‌ها با جان و زندگی انسان‌ها سرو کار دارد.
  • دسته‌ای از افراد که در یک مجموعه، بار اصلی کار بر روی دوش آن‌ها است.
  • کسانی که هر روز باید یک کار تکراری و یکنواختی را انجام دهند.
  • و …

البته باید اشاره کنیم که علاوه بر موارد بالا افرادی که کمال طلب و اهل رقابت و پیشرفت هستند نیز در معرض فرسودگی‌شغلی قرار دارند. این دسته از افراد به دلیل داشتن اهداف بسیار ایده آلانه سعی می‌کنند با سخت گیری تمام و بدون گله زمان زیادی را کار کنند.

عوامل ایجاد فرسودگی شغلی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجاد فرسودگی، داشتن استرس مداوم در محیط کار است. معمولا این نوع استرس ناشی از حس مسئولیت‌پذیری و یا ترس از پیامدهای عدم اجرای درست کار ایجاد می‌شود. برای آنکه بتوانید راهکاری برای مقابله با این نوع استرس پیدا کنید، ابتدا بهتر است با عوامل ایجاد کننده آن که در ادامه آورده‌ایم، آشنا شوید.

  • آشنا نبودن با اهداف سازمان محل کار
  • سخت و منعطف نبودن قوانین محل کار
  • سخت‌گیری مدیران در محل کار و سازمان‌های اداری
  • عدم توجه مدیران به کارگران و افراد رده پایین
  • مبهم بودن نقش فرد در محیط کار
  • نارضایتی فرد از شغل انتخابی
  • نبود شرایط برای پیشرفت کاری
  • داشتن مسئولیت زیاد برای انجام چندین کار
  • نبود نظام ارزیابی عملکرد شغلی مناسب
  • جایگزینی رابطه به جای ضابطه برای پیشرفت و ارتقای شغلی
  • نبود همخوانی بین حقوق و کار فرد
  • محیط شغلی دلگیر و سرد
  • و …

مراحل فرسودگی شغلی

فرسودگی‌شغلی اختلالی است که ممکن است در هر سنی به وجود آید، اما به مرور و به تدریج در هر کس ایجاد می‌شود. بروز این اختلال دارای مراحل مختلفی است که در ادامه توضیحی پیرامون آن ها ارائه کرده ایم:

مرحله اول : ماه عسل

فرد پس از پیدا کردن یک شغل جدید، با شور و شوق و در واقع سرشار از احساسات سرخوشی و شادمانی کار خود را آغاز می‌کند.

در این مرحله از کار همه چیز خوب است و خوب پیش می‌رود اما اگر پس از گذشت مدتی، انتظارات فرد از شغلی که انتخاب کرده به خوبی پیش نرود، شور و شوق او کم کم از بین می‌رود.

از بین رفتن شور و شوق و هیجان برای انجام کارهای مربوط به شغل باعث می‌شود که فرد انرژی جسمی و روانی کمی برای انجام کار داشته باشد.

مرحله دوم : کم آوردن و نداشتن انرژی کافی

مرحله دوم از فرسودگی‌شغلی، کم آوردن است. در این مرحله فرد احساس می‌کند انرژی کافی برای انجام شغلش را ندارد. اغلب افراد شاغل در این مرحله از فرسودگی‌شغلی، برای جبران انرژی خود خواب و سیگار را جایگزین می‌کنند.

مرحله سوم : آغاز نشانه ها

در مرحله سوم، نشانه‌های فرسودگی شغلی در فرد ایجاد می‌شود. نشانه‌های جسمی و روانی فرسودگی شغلی در یک فرد شامل موارد زیر است:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • خشم زیاد
  • سردرد
  • خستگی مزمن
  • ترش کردن
  • درد معده
  • و …

مرحله چهارم : بن بست 

در مرحله آخر به عبارتی فرد به بن بست می‌رسد. کسی که دارای فرسودگی شغلی است، در این مرحله پتانسیل درگیر شدن با مدیران و یا همکاران خود را دارد.  قرارگیری در این مرحله از فرسودگی‌شغلی، حتی می‌تواند موجب شود فرد کار خود را نیز از دست بدهد.

علائم و نشانه های فرسودگی شغلی

همانطور که اشاره کردیم فرسودگی‌شغلی دارای نشانه هایی است. این نشانه‌ها در زمینه‌های مختلف بروز کرده و در نهایت بر روی عملکرد شغلی و روابط فرد در زندگی‌اش تاثیر می‌گذارد. به مهم‌ترین نشانه‌های فرسودگی شغلی در ادامه اشاره کرده‌ایم:

  • نشانه‌های هیجانی : افسردگی، احساس درماندگی، بی علاقگی نسبت به شغل، احساس بی تفاوتی یا بیزاری، احساس دوری و غریبگی با دیگران، بدبینی و بی‌اعتمادی نسب به همکاران و …
  • علائم رفتاری : پرخاشگری، کناره‌گیری از دیگران، مشکل و درگیری با همکاران و خانواده، کاهش توانایی در انجام کار و …
  • نشانه های جسمی : احساس خستگی، دردهای عضلانی، سردرد، مشکلات خواب، مشکلات گوارشی، سرماخوردگی‌ های مکرر و …
  • نشانه های سازمانی: مشکل داشتن با ارباب رجوع، افزایش قانون شکنی‌‌های سازمان، بیشتر شدن غیبت‌‌های فرد، افزایش حوادث در حین کار و …

نادیده گرفتن نشانه های فرسودگی‌شغلی می‌تواند باعث بدتر شدن شرایط شود. توصیه می‌شود اگر دارای نشانه های فوق هستید از روانشناس کمک بگیرید.

راه های مقابله با فرسودگی شغلی

بهبود فرسودگی شغلی مانند یک بیماری نیست که پس از تشخیص به سرعت بهبود یابد. فرد باید به مرور تغییراتی را در خود ایجاد کند تا بتواند نشانه‌های این اختلال را از بین ببرد. استفاده از راهکارهای زیر برای مقابله با فرسودگی شغلی موثر است:

  • تغییر دادن شغل و یا کار کردن در محیط کاری بهتر
  • کم کردن استرس و اضطراب مربوط به کار
  • آموزش مهارت‌های لازم برای انجام دادن بهتر کار و مدیریت زمان
  • تغییر افکار و نگرش فرد نسبت به شغل
  • پرهیز از انجام کارهای خارج از توان
  • تعیین هدف متناسب با توانایی‌های فرد
  • داشتن رابطه دوستانه با همکار و حتی مدیر
  • استراحت‌های کوتاه میان کار
  • استفاده از مرخصی‌های مجاز و اختصاص زمان‌هایی برای تفریح و استراحت
  • انجام ندادن اضافه کاری و کار کردن در شب
  • عدم استفاده از سیگار و مواد مخدر

در صورتی که از راهکارهای گفته شده استفاده کرده‌اید، اما به نتیجه نرسیده‌اید؛ توصیه می‌شود با مشاور روانشناس برای فعالیت در زمینه کسب و کار مناسب صحبت کنید. در صورتی که تصمیم به تغییر شغل‌‌تان گرفته‌اید، حتما مقاله انتخاب شغل مناسب را بخوانید.

درمان فرسودگی شغلی

کسانی که در مرحله مزمن فرسودگی شغلی قرار دارند باید به روانشناس مراجعه کنند. متخصص برای درمان فرسودگی شغلی، متناسب با شرایط فرد از روش‌های مختلف درمانی استفاده می‌کند که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم:

  • روان درمانی: روان درمانی توسط روانشناس در واقع به این منظور انجام می‌شود که نگرش و زاویه دید فرد نسبت به شغل و زندگی‌اش تغییر پیدا کند. با روان درمانی فرد توانایی برخورد با عوامل استرس زا و کنترل آن را بدست می‌آورد.
  • ماساژ درمانی : ماساژ از بهترین راه‌های غلبه بر استرس و خستگی است. ماساژ درمانی با افزایش جریان خون در بدن، در نهایت باعث دفع سموم و کم شدن خستگی جسم و روان می‌گردد.
  • دارو درمانی : در مواردی که فرسودگی شغلی به دلیل موارد عصبی و روانی ایجاد شده باشد، روانشناس جهت تجویز دارو او را ارجاع خواهد داد.

سخن آخر

فرسودگی شغلی در میان بیشتر افراد شاغل به ویژه کارمندان دیده می شود، اما تعداد کمی از افراد نشانه های آن را جدی می گیرند و به فکر درمان هستند و بسیاری یا شرایط کار را تحمل می کنند و یا شغل خود را تغییر می دهند.

با آگاهی از نشانه های فرسودگی شغلی می‌توان به موقع نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد. ممکن است در بسیاری از موارد تشخیص نشانه های فرسودگی‌شغلی سخت باشد. بهتر است برای شناسایی فرسودگی شغلی و درمان آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرسودگی شغلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: فرسودگی شغلی ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف غذاهای مفید برای ترک اعتیاد از مسائل مهمی هستند که معمولاً توجه کمتری به آن‌ها می‌شود. در واقع اهمیت تغذیه در سلامت جسم و روان موضوعی است که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تغذیه سالم در ترک اعتیاد نیز مانند هر نقاهت و بیماری دیگر مهم است. استفاده از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد باعث خواهد شد تا فرد بتواند با سلامت بیشتری این مرحله را طی کند و مشکلات گوارشی نظیر یبوست و یا ضعیف بودن معده که در طول مدت ترک اعتیاد مشاهده می‌شوند با استفاده از مواد غذایی مناسب تا حدودی کاهش یابد. به همین خاطر ما نیز در این مطلب راجع به اهمیت تغذیه و غذاهای مفید برای ترک اعتیاد صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

 

9 نکته قابل توجه در غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

استفاده از برخی مواد غذایی و مکمل‌های دارویی باعث خواهد شد تا فرد نقاهت‌های دوره ترک اعتیاد را با وضعیت مطلوب‌تری پشت سر بگذارد. به‌طورکلی در این دوران می‌بایست از مواد غذایی سالم و تازه استفاده شود و از برخی مواد غذایی نیز باید پرهیز کرد. داشتن یک برنامه منظم برای تغذیه ازجمله مسائلی است که می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

1- حجم کمتر، وعده‌های بیشتر

اعتیاد باعث تضعیف قدرت جسمانی در تمامی اندام‌های بدن و همین‌طور معده می‌شود. این موضوع باعث خواهد شد که بدن فرد توانایی کافی برای جذب حجم زیادی از مواد غذایی را نداشته باشد. به‌ویژه با توجه به اینکه در رژیم غذایی افراد در حال ترک می‌بایست از پروتئین استفاده شود و پروتئین ازجمله موادی است که هضم آن سنگین خواهد بود؛ در این شرایط بهتر است برنامه غذایی فرد در طول دوران ترک اعتیاد به‌صورت حجم کمتر در وعده‌های غذایی مختلف باشد.

2- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | استفاده از پروتئین

پروتئین‌ها ازجمله اصلی‌ترین مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد هستند. با توجه به اینکه عضلات بدن به دلیل اعتیاد تحلیل می‌روند، استفاده از این ماده غذایی باعث عضله سازی و افزایش توانایی جسمی فرد می‌شود. البته می‌بایست در استفاده از پروتئین‌ها به اصل حجم کمتر در وعده‌های غذایی بیشتر توجه داشته باشید. پروتئین ازجمله موادی است که در گوشت قرمز و سفید، حبوبات و لبنیات یافت می‌شود.

3- استفاده از فیبرها

فیبر ازجمله مواد غذایی است که در سبزیجات، غلات و برخی میوه‌ها وجود دارد. استفاده از این ماده غذایی می‌بایست در برنامه روزانه فرد قرار داده شود. فیبرها به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد باعث خواهند شد تا فرد در طول روز چندان احساس گرسنگی نداشته باشد و همین‌طور به تنظیم سطح قند خون و کلسترول نیز کمک خواهند کرد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در طول دوره ترک اعتیاد برای فرد پیش می‌آید یبوست و اختلال در سیستم گوارشی فرد است. استفاده از فیبرها باعث می‌شود تا شرایط گوارشی فرد نیز بهبود پیدا کند.

4- امگا 3

امگا 3 و سایر روغن‌های طبیعی ازجمله مواد غذایی هستند که می‌بایست در طول دوره ترک اعتیاد به آن‌ها توجه داشته باشید. این ماده غذایی مفید را می‌توان در موادی مانند ماهی، میگو، تخم‌مرغ و زیتون پیدا کرد. سعی کنید تا جای ممکن استفاده از چربی‌های مضر را کاهش دهید.

5- نوشیدن مایعات

استفاده کافی از آب و مایعات دیگر مانند آبمیوه‌های طبیعی ازجمله مواد غذایی مفید در ترک اعتیاد هستند. فرد می‌بایست در طول روز حداقل 8 تا 10 لیوان آب مصرف کند. استفاده از آب تأثیر مطلوبی در بهبود سیستم گوارش و کلیه‌ها دارد. سعی کنید تا حد ممکن استفاده از قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های غیرطبیعی را کاهش دهید.

6- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | استفاده از مکمل‌ها

در کنار استفاده از مواد غذایی مناسب در دوران ترک اعتیاد، متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند که از مکمل‌های غذایی نیز استفاده شود. این مکمل‌ها با تأمین مواد موردنیاز بدن می‌توانند تأثیر مطلوبی در کاهش نشانه‌های دوران نقاهت داشته باشند.

7- ویتامین‌های گروه B

استفاده از ویتامین‌های گروه B تأثیر بسیاری در بهبود عملکرد سیستم اعصاب دارد. همچنین این گروه از ویتامین‌ها باعث بهبود عملکرد گوارش و کاهش احساس درد می‌شوند. به همین خاطر متخصصین معمولاً استفاده از ویتامین‌های گروه B را در برنامه غذایی افراد در حال ترک ضروری می‌دانند.

8- N استیل سیستئین (NAC)

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این مکمل تأثیر بسیاری در کاهش وسوسه ذهنی برای استفاده از مواد مخدر یا وسواس‌هایی نظیر جویدن ناخن دارد و به همین خاطر از آن به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد نام برده می‌شود. علاوه بر این، این مکمل حاوی آنتی‌اکسیدان است و آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر بسیار مطلوبی در بهبود وضعیت سلامت جسمی دارند.

9- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | ویتامین C

ویتامین C یکی از مواد غذایی مهمی است که باعث کاهش میل به استفاده از انواع مواد مخدر می‌شود و همین‌طور از مغز در برابر مواد سمی موجود در انواع داروهای اعتیادآور محافظت می‌کند. به همین خاطر بهتر است با توصیه پزشک استفاده از این ویتامین را در برنامه روزانه فرد قرار دهید.

غذاهای ممنوعه

برخی از مواد غذایی نظیر مواد قندی یا پرچرب به‌طورکلی برای سلامت تمامی افراد مضر هستند. استفاده از این مواد در زمانی که فرد در حال ترک اعتیاد است می‌بایست به‌طورکلی کنار گذاشته شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مواد غذایی که می‌بایست از آن‌ها اجتناب شود اشاره خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

  • برخلاف باور عموم استفاده از مواد قندی باعث بروز مشکلات جسمی و همین‌طور تشدید حالت‌های خماری می‌شود. بهتر است استفاده از قندهای طبیعی را جایگزین این مواد کنید.
  • استفاده از قهوه یا سایر نوشیدنی‌ها و مواد غذایی محرک می‌تواند باعث تشدید حالت‌های بی‌قراری در فرد بشود و بهتر است استفاده از آن‌ها را کنار بگذارید.
  • استفاده از غذاهای پرچرب و همین‌طور فست فودها و سایر مواد غذایی فرآوری شده می‌بایست در این دوران قطع شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. چرا استفاده از مواد قندی در دوره ترک اعتیاد اشتباه است؟

یک تصور اشتباه این است که بدن فرد در طول دوران ترک اعتیاد به مواد قندی بیشتری نیاز دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این مواد باعث تشدید حالت خماری می‌شود و بهتر است استفاده از قندهای طبیعی را جایگزین نمایید.

2. بهترین مواد غذایی برای فردی که در حال ترک اعتیاد است چیست؟

استفاده از پروتئین یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد است که می‌بایست در برنامه روزانه فرد وجود داشته باشد. در کنار استفاده از پروتئین بهتر است از میوه و سبزیجات تازه و لبنیات نیز استفاده کنید.

3. استفاده از ویتامین B چه تأثیری برای ترک اعتیاد دارد؟

این گروه از ویتامین‌ها باعث کاهش درد و بهبود عملکرد دستگاه عصبی مرکزی می‌شوند.



:: برچسب‌ها: غذاهای مفید برای ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر محتواها و فیلم های خشن بر کودکان شاید برای بسیاری از پدر و مادرها آشکار نباشد، این روزها حتی باز‌ی‌های کامپیوتری محتوای خشنی دارند که والدین باید به آن‌ها هم توجه کنند. چرا که برنامه‌های خشن تأثیر منفی زیادی بر شخصیت و روحیات فرزندتان خواهد گذاشت. طبق تحقیقات کودکانی که بیشتر با این شکل از برنامه‌ها سروکار دارند در رفتارشان خشونت بیشتری نشان می‌دهند. درنتیجه بهتر است بر فیلم‌ها و برنامه‌هایی که فرزندتان تماشا می‌کند نظارت کافی داشته باشید و اطلاعات خود را در مورد پیامدهایی که این موضوع می‌تواند برای او به همراه داشته باشد افزایش دهید. در ادامه درباره آثار این محتواها و راه‌های مقابله با آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

منبع : تاثیر فیلم خشن بر کودکان

 

تاثیر و پیامدهای دیدن فیلم های خشن بر کودکان

در سال‌های اخیر مشاهده خشونت در برنامه‌های تلویزیونی آن‌قدر زیاد شده که گاهی اوقات توجهی به آن نمی‌کنیم، اما این خشونت‌ها روی ذهن و شخصیت هر کسی و به‌خصوص کودکان تأثیرات منفی بسیاری دارد. روانشناسان معتقدند بعضی از مهم‌ترین پیامدهای منفی مشاهده خشونت عبارتند از:

تأثیرات روحی منفی

اولین و ساده‌ترین پیامد فیلم‌های خشن این است که اثر منفی در روحیات کودک باقی می‌گذارد. کودکان نمی‌توانند تفاوت بین تخیل و واقعیت را تشخیص دهند. به همین خاطر تماشای این فیلم‌ها باعث می‌شود آن‌ها باور کنند که این خشونت‌ها واقعا در دنیا وجود دارد. چنین تصوری باعث می‌شود کودک از محیط اطراف خود بترسد و گاهی اوقات حتی به این باور برسد که دنیا خیلی هم جای امنی برای زندگی نیست.

تاثیر فیلم خشن بر کودکان |همانندسازی

تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد کودکانی که بیشتر وقت خود را به تماشای کارتون‌ها یا فیلم‌های خشن می‌گذرانند، بیش از بقیه کودکان رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند. قهرمانان فیلم‌ها مهم‌ترین شخصیت‌هایی هستند که کودک از آن‌ها الگوبرداری می‌کند. به همین خاطر اگر قهرمان یک فیلم شخصیت خشنی باشد می‌توانیم انتظار داشته باشیم کودکان هم خشونت را از او یاد می‌گیرند و در محیط اطراف خود آن را نشان می‌دهند.

تاثیر فیلم خشن بر کودکان و عادی‌سازی خشونت

وقتی برای طولانی‌مدت با موضوعی درگیر باشید به‌مرور زمان برای‌تان عادی خواهد شد. تماشای فیلم های خشن باعث می‌شود کودکان احساس کنند پرخاشگری خیلی هم چیز بدی نیست و حتی کمک می‌کند تا چیزی که می‌خواهند را راحت‌تر به دست بیاورند. این موضوع باعث می‌شود میزان پرخاشگری در کودکان و همین‌طور در آینده میان بزرگ‌سالان افزایش پیدا کند.

بازی‌های کامپیوتری خشونت‌آمیز

شاید باورتان نشود اما بازی‌های کامپیوتری می‌توانند تأثیری بسیار منفی‌تر از فیلم‌های خشن روی کودکان داشته باشند. در بازی‌های کامپیوتری این کودک است که یک شخصیت را رهبری می‌کند و به او دستور می‌دهد که رفتارهای پرخاشگرانه را از خود نشان دهد. به همین خاطر این بازی‌ها تا حد زیادی می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم این باور را در کودک ایجاد کنند که برای مراقبت از خود یا به دست آوردن پاداش باید نسبت به دیگران بی‌رحمانه رفتار کند.

نقش والدین در کاهش تاثیر فیلم خشن بر کودکان

سؤال اصلی راجع به تاثیر فیلم های خشن بر کودک این است که والدین چطور می‌توانند این تأثیرات را از بین ببرند؟ ازجمله راهکارهایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

1- نظارت بر محتوا

قبل از هر چیز بهتر است روی برنامه‌هایی که کودک برای تماشا انتخاب می‌کند نظارت داشته باشید. به فرزندتان اجازه ندهید بعضی از فیلم‌ها را تماشا کند و همین‌طور اگر احساس می‌کنید چیزی کودک را ترسانده بهتر است برنامه را عوض کنید.

2- با کودک صحبت کنید

گاهی اوقات ممکن است فرزندتان از دیدن یک برنامه خشن و ترسناک بترسد. زیاد صحبت کردن راجع به فیلم یا شخصیت تلویزیونی می‌تواند یکی از نشانه‌های این ترس باشد. در این شرایط بهتر است با فرزندتان راجع به چیزی که او را ترسانده صحبت کنید. هرگز ترس‌های کودک را مسخره نکنید.

بعضی از والدین برای اینکه کودک را مجبور کنند مطابق میل‌شان رفتار کند به این ترس‌ها دامن می‌زنند و از آن‌ها به عنوان ابزاری برای تربیت استفاده می‌کنند؛ اما یادتان باشد که باقی ماندن این ترس‌ها پیامدهای منفی بسیاری در شرایط روحی کودک‌تان می‌گذارد. در صحبت‌هایتان به کودک این آرامش را بدهید که فیلم‌ها واقعیت ندارند و خطری او را تهدید نمی‌کند.

3- محبت کردن را آموزش دهید

اگر فرزندتان به محتواهای خشن کارتون‌ها یا فیلم‌ها علاقه نشان می‌دهد یک راه مناسب این است که توجه او را نسبت به محبت هم جلب کنید. سعی کنید فیلم‌هایی با موضوع کمک کردن به دیگران را هم برای او تهیه کنید. گاهی اوقات می‌توان از طریق کمک کردن به یک فرد نیازمند، تقسیم کردن اسباب‌بازی‌ها با دوستان یا هر راهکار دیگری که به ذهنتان می‌رسد توجه او را به جنبه‌های دیگر زندگی هم جلب کنید.

4- اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم فیلم‌ها، بازی‌ها و حتی آهنگ‌هایی که کودک از آن‌ها استفاده می‌کند، روی شخصیت و روحیات او اثر می‌گذارد. پس بهتر است این محتواها را با دقت انتخاب کنیم. برای این کار می‌توانید از یک مشاور کودک کمک بگیرید و از آن‌ها راجع به برنامه‌هایی که می‌توانند ذهن و شخصیت فرزندتان را در مسیر بهتری جلو ببرند استفاده کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

گاهی اوقات ممکن است تماشای فیلم‌های ترسناک یا خشن باعث شود احساس کنید فرزندتان دچار ترس شده و یا رفتارهای نامناسب شخصیت‌های تلویزیونی را تقلید می‌کند. در این شرایط مشاورین می‌توانند به شما برای تغییر رفتار کودک و یا از بین بردن ترس‌های او کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

مشاهده فیلم‌های خشن چه اثری روی ذهن کودکان دارد؟

مشاهده این فیلم‌ها باعث می‌شود فرزندتان از شخصیت‌های فیلم الگوبرداری کند و با دیگران پرخاشگرانه رفتار کند و یا دچار ترس و نگرانی شود. به‌علاوه این فیلم‌ها خشونت را به یک بخش عادی از زندگی کودک تبدیل می‌کند.

چطور می‌توانم تماشای فیلم‌های خشن برای فرزندم را مدیریت کنم؟

بهتر است قبل از اینکه به کودک اجازه بدهید فیلمی را مشاهده کند محتوای آن را بررسی کنید و حتما در کنار این برنامه‌های خشن، فیلم‌ها یا برنامه‌هایی با موضوعات محبت و کمک به دیگران را هم برای او تهیه کنید.

 

منبع : تاثیر فیلم خشن بر کودکان



:: برچسب‌ها: تاثیر فیلم خشن بر کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چرا رابطه مادر و دختر اهمیت دارد؟ مادر به عنوان یکی از اعضای اصلی خانواده نقشی اساسی و پراهمیتی در تربیت فرزندان دارد و از آنجایی که مادر و دختر هم جنس محسوب می‌شوند نیازها و احساسات مشترکی دارند، از این جهت مادر به نسبت سایر اعضای خانواده می‌تواند ارتباط مناسب‌تری با دخترش داشته باشد. با این حال ارتباط بین مادر و دختر می‌تواند صمیمانه و حتی برعکس به صورت خصمانه باشد. عوامل مختلفی وجود دارد که بر این ارتباط تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارند که آشنایی با این عوامل و راهکارهای بهبود روابط برای هر خانواده‌ای ضروری به نظر می‌رسد، زیرا که هر دختری خودش یک روز مادر می‌شود و اگر دختر رابطه خوبی با مادرش نداشته باشد به احتمال زیاد این الگو و رفتار مخرب را در زندگی خودش تکرار می‌کند. برای بهبود این رابطه می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع »: مادر و دختر چه تاثیری بر یکدیگر دارند؟

 

رابطه مادر و دختر

رابطه مادر و دختر می‌تواند از زمان تولد تا آخر عمر ادامه داشته باشد، با این حال دوره‌ای که رابطه مادر و دختر از حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود دوران نوجوانی و بلوغ دختر است. بسیاری از مادر‌ها قبل از دوران بلوغ ارتباط صمیمانه و خوبی با دختر خود دارند، اما در هنگام بلوغ و نوجوانی این ارتباط برعکس می‌شود و روابط صمیمانه بینشان کاهش پیدا می‌کند.

نوجوانی دوره‌ای پر از تعارض و آشوب است زیرا که در این دوران نیازها و احساسات دختر تغییر پیدا می‌کند و آشنایی مادر با این مسائل اهمیت زیادی دارد، اگر مادر نتواند نیازهای دخترش را در این دوران به درستی تشخیص دهد ممکن است ارتباط صمیمانه با دخترش را از دست ‌دهد. با این حال آگاهی از این دوران و تغییرات ایجاد شده برای دختر و مادر ضروری است و هر یک از طرفین باید نسبت به نیازهای یکدیگر احترام بگذارند. برای آشنایی با نقش مادر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

مادر به عنوان کسی که خودش این دوره را تجربه کرده باید نسبت به نیازهای دخترش حساس باشد و هرگونه اختلاف نظر و تغییر رفتار دختر را به نشانه تعارض و آشوب و مشکل در نظر نگیرد. آنچه که اهمیت دارد این است که مادر باید متناسب با ویژگی‌های رشدی و شخصیتی فرزندش با او رفتار کند. کنترل بیش از حد و عدم نظارت بر رفتارهای فرزند می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. به طور کلی از آنجایی که دوران نوجوانی دوره‌ای حیاتی و پر از تغییرات است بهتر است خانواده‌ها در این دوران با یک روانشناس دیدار داشته باشند تا مسائل پیش آمده را با کمک یک متخصص مدیریت نمایند.

درک نیازهای دختران نوجوان

همانند هر دوره‌ دیگری از رشد، نوجوان نیازهایی دارد و انتظار دارد تا این نیازها از طرف افراد خانواده و… درک شوند. یک کودک ممکن است نیاز به بازی و بازیگوشی داشته باشد، اما نیاز نوجوان متفاوت است. عمده‌ترین نیازی که نوجوانان دارند دست‌یابی به یک هویت مستقل است. سخت‌ترین تکلیفی که نوجوانان با آن مواجهه می‌‎شود دستیابی به هویت منحصر به فرد خودش است که می‌تواند تاثیر زیادی را در ارتباط مادر و دختر داشته باشد. در این سنین دوستان و همسالان اهمیت بیشتری برای فرد پیدا می‌کنند، زیرا که نوجوان در این دوران از احساس تعلق، همنوایی، عضو گروه بودن و… لذت می‌برد. اگر مادر ویژگی کنترل‌گر بودن داشته باشد و دائم بر فعالیت‌های دخترش نظارت و دخالت بیش از حد بکند، با دستان خودش ارتباط صمیمانه‌اش با دخترش را کاهش می‌دهد.

این مسئله نتایج مختلفی دارد، برخی از دختران از ویژگی‌های مادر خود الگوبرداری می‌کنند و همانند او می‌شوند، برخی دیگر هم رفتاری بر ضد مادر خود در نظر می‌گیرند و ممکن است شروع به پنهان کاری و دروغ کنند. در نتیجه شیوه برخورد مادر با نیازهای دخترش اهمیت زیادی دارد.

راهکارهایی برای افزایش رابطه صمیمانه مادر و دختر

همدلی

به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بلوغ و نوجوانی، دختر ممکن است ویژگی‌های مختلفی را تجربه کند. به عنوان مثال اغلب دختران در این دوران کمی زودرنج و تحریک پذیر می‌شوند و در ارتباط با هر مسئله‌ای به شیوه هیجانی واکنش نشان می‌دهند. درک شدن ویژگی‌ها و خلقیاتش توسط مادر می‌تواند احساس مثبتی در او به وجود بیاورد و بسیاری از نگرانی‌ها و اضطراب‌هایش کاهش پیدا کند.

توجه مادر به نیازهای دختر

دختران در هر دوره‌ رشدی نیازهای مختلفی دارند که متناسب با شرایط و ویژگی‌های همان دوره است. مادران برای اینکه بتوانند ارتباط صمیمانه و خوبی با دختر خود داشته باشند، باید نیازهای او را بشناسند و در جهت رفع آن نیاز‌ها اقداماتی انجام دهند. زیرا تمام نیازی که یک دختر نوجوان دارد درک کردن ویژگی‌ها و رفتارهایش توسط والدین است.

گفتگو مادر و دختر در ارتباط با مسائل جنسی

تغییرات جسمانی و هورمونی ایجاد شده در این دوران می‌تواند سبب آشفتگی و سردرگمی دختر نوجوان شود. به طوری که ممکن است این مسئله به یک دغدغه ذهنی و اشتغال فکری تبدیل شود و خجالت دختر در بیان این مسائل باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس او شود. همچنین گفتگو در ارتباط با مسائل مرتبط با قاعدگی و آموزش شیوه صحیح رعایت بهداشت شخصی در این دوران می‌تواند برای دختران کمک کننده باشد و باعث ارتباط بهتری بین مادر و دختر شود. اگر به هر دلیلی دختران میلی به دریافت آموزش یا صحبت کردن راجع به این مسائل نداشت به او اصرار نکنید و به نیازش احترام بگذارید. در صورتی که نمی‌دانید چطور برخورد کنید حتما مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.

نظارت به اندازه کافی

کنترل بیش از حد فعالیت‌های دختر و یا عدم نظارت بر فعالیت‌ها می‌توانند سبب ایجاد مشکلاتی شود. به طور کلی بهترین حالت و ایده‌آل‌ترین وضعیت این است که به اندازه کافی بر فعالیت‌های فرزندان نظارت داشته باشید. نوجوانان و خصوصا دختران در دوران بلوغ نیاز به تنهایی و وقت گذرانی با همسالان خود دارند، پرس و جو و چرایی بیش از حد توسط مادر می‌تواند ارتباط صمیمانه بین مادر و دختر را کاهش دهد.

اظهار محبت مادر به دختر

دختران در همه دوران‌های رشد نیاز به درک شدن و مورد محبت قرار گرفتن دارند. اظهار محبت به اندازه کافی همیشه می‌تواند سبب افزایش رابطه صمیمانه شود. اما آنچه که اهمیت دارد شیوه اظهار محبت است. مادران باید بدانند که اکنون فرزندشان بزرگ‌تر شده و نباید همانند دوران کودکی آن‌ها مورد محبت قرار دهند و نوازش کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که همیشه باید متناسب با ویژگی‌ها و اخلاقیات فرزندتان عمل کنید تا بتوانید ارتباط صمیمانه‌ای ایجاد کنید. احترام گذاشتن به نیازهای دختر باعث می‌شود تا او هم به نیازها و درخواست‌های والدین اهمیت دهد و احترام بگذارد.

واگذاری مسئولیت به دختر

دادن مسئولیت به دختر باعث می‌شود تا احساس ارزشمندی بیشتری کند. نوجوانان در این دوران به دنبال کسب هویت مستقل هستند و تمایل به استقلال دارند. واگذاری مسئولیت‌های مختلف به دختر می‌تواند او را در رسیدن به این خواسته بیشتر نزدیک کند. با این حال مسئولیت‌هایی که مادر به دخترش واگذار می‌کند باید متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و رشدی و شناختی او باشد. مسئولیت‌های بیش از اندازه سخت باعث می‌شود تا دختر دلسرد شود و میلی به انجام دادن آن نداشته باشد. همین مسئله به تنهایی می‌تواند وضعیت روحی و خُلق و ارتباط صمیمانه بین مادر و دختر را کاهش دهد.

تعیین قوانین مشخص

اگر خواسته‌ها و انتظارات اعضای خانواده از قبل مشخص و به طور واضح بیان شود، درگیری‌ها و اختلاف نظرات کمتری در روابط پیش می‌آید. بهتر است محدوده عملکرد فرد به روشنی توضیح داده شود به عنوان مثال مسائلی مانند اینکه فرد تا چه زمانی حق دارد بیرون از خانه باشد، با دوستانش باشد و یا سایر فعالیت‌ها به روشنی درباره‌اش صحبت شود. به طور کلی در ارتباط با هر یک از قوانین بهتر است با بچه‌ها صحبت شود و قوانین طوری در نظر گرفته شود که انتظارات هر دو طرف برآورده شود.

انتقاد به اندازه کافی

انتقال کردن بیش از اندازه و ایرادگیری زیاد و با لحن خشن می‌‎تواند ارتباط صمیمانه مادر و دختر را تحت تاثیر قرار دهد. اگر انتقادی از دختر خود دارید یا می‌خواهید نکته‌ای را به او بگویید بهتر است لحنی مهربانانه و بدون سرزنش داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا مادر باید در ارتباط با دوستان دخترش حساسیت زیادی به خرج دهد؟

مادران باید به طور کلی نیازهای فرزند خود را درک کنند و پذیرای آن‌ها باشند. امروزه ارتباط با دوستان هم‌جنس و جنس مخالف امری طبیعی است. با این حال در این بین باید مسائل فرهنگی و خانوادگی را در نظر گرفت. بهتر است والدین به جای سرزنش و سرکوب کردن دختر خود، با او به آرامی صحبت کنند و مسائل را توضیح دهند. زیرا واکنش هیجانی و سرزنش کننده مادران می‌تواند باعث تخریب رابطه و پنهان کاری و دروغگویی دختران شود. این مسئله باعث می‌شود تا در آینده دختر در ارتباط با مسائل عاطفی به مادرش اعتماد نکند.

 

منبع »: مادر و دختر چه تاثیری بر یکدیگر دارند؟



:: برچسب‌ها: مادر و دختر چه تاثیری بر یکدیگر دارند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سه ماه سوم بارداری از هفته بیست و هشتم تا هفته چهلم‌بارداری را شامل می‌شود که طی آن با گذشت هر روز، جنین کامل‌تر می‌گردد و بیشتر از گذشته شبیه به نوزاد انسان است. وزن جنین طی ماه‌های پایانی به بیشترین حالت خود می‌رسد و جزئیات بدنش تکمیل می‌شود. در صورتی که شما نیز در سه ماه آخر بارداری هستید؛ باید از علائم بدن خود و تغییرات جنین مطلع شوید و موارد هشدار دهنده را بشناسید تا با قرار گرفتن در شرایط مشابه سریعا به پزشک مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات کامل پیرامون هر هفته از سه ماه آخر بارداری، در ادامه همراه ما باشید و یا برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

منبع : سه ماه سوم بارداری

 

سه ماه سوم بارداری

از مهم‌ترین ماه‌هایی که مادر باردار طی می‌کند، سه ماه آخر بارداری است چراکه منتهی به زایمان می‌شود. بسیاری از بانوان باردار طی این سه ماه دچار استرس و تنش‌های روانی بسیاری همچون ترس از دست دادن فرزند و یا ترس از زایمان می‌‌شوند که بهتر است با به کارگیری تکنیک‌های آرام‌سازی بر آن‌ها غلبه کنند.‌

سه ماه سوم بارداری از هفته بیست‌وهشتم‌بارداری شروع می‌شود و تا هفته چهلم ادامه دارد. نزدیک شدن به هفته‌های پایانی بارداری سبب تشدید علائم مادر و همینطور کامل‌تر شدن اندام‌های جنین و افزایش وزن او می‌شود. اطلاع از وضعیت بدن مادر و تغییرات جنین طی این سه ماه، سبب می‌شود که مادر بتواند اقدامات موثری در جهت سلامتی خود و فرزندش انجام دهد.

هفته بیست و هشتم بارداری

طی هفته بیست‌وهشتم علائم اولیه سه ماه سوم بارداری در مادر نمایان می‌شود. همینطور چشم‌های جنین به اندازه‌ای رشد پیدا می‌کنند که او قادر است نورهای اطراف خود را تشخیص دهد.

در صورتی که جنین طی هفته بیست و هشتم بارداری به دنیا آید؛ شانس زنده ماندن بالایی دارد چراکه ریه‌های او به اندازه کافی برای زندگی در خارج از رحم رشد کرده‌اند. هر چند تنفس بهتر نوزاد نیازمند رشد بیشتری در ریه‌ها است. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای هفته بیست و هشتم بارداری کلیک کنید.

هفته بیست و نهم

در هفته بیست و نهم بارداری ماهیچه‌ها و شش‌های جنین کامل‌تر از گذشته می‌شوند. همینطور سر جنین نیز طی این هفته رشد بیشتری دارد و حالا میان سر و بدن او تناسب خوبی برقرار شده است. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای هفته بیست و نهم بارداری کلیک کنید.

هفته سی‌ام

با افزایش رشد جنین و رسیدن وزن او به بیش از یک کیلو و سیصد گرم، مادر طی هفته سی‌ام بارداری احساس خستگی بیشتری دارد و تغییرات هورمونی سبب نوسانات خلقی در او شده است.

جالب است بدانید طی این هفته فرزندتان قادر است صداهای مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد؛ یعنی او می‌تواند صدای شما را از صدای پدرش تفکیک کند. برای آشنایی با مراقبت های مربوط به هفته سی ام بارداری کلیک کنید.

هفته سی و یکم

تحرک و فعالیت‌های جنین طی هفته سی و یکم بارداری بسیار بیشتر می‌شود؛ به طوری که مادر لگدهای محکم فرزندش را حتی شب‌ها در خواب نیز حس می‌کند. طی این هفته تمرکز جنین بر روی کامل کردن ریه‌های خود و همینطور جذب چربی برای افزایش وزن می‌باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله هفته سی و یکم بارداری را نیز بخوانید.

هفته سی و دوم

در هفته سی و هفتم بارداری، بزرگ شدن جنین باعث تحت فشار قرار گرفتن بیشتر معده می‌گردد، به همین دلیل ممکن است بانوان باردار از این هفته به بعد سوزش معده داشته باشند و یا به دلیل تحت فشار قرار گرفتن ریه‌ها احساس تنگی نفس کنند.

طی این هفته حواس پنجگانه جنین کامل شده است و این حواس در او به خوبی کار می‌کنند. ممکن است طی این هفته کمی سرعت افزایش وزن جنین کم‌تر از سابق شود. برای آشنایی با تغییرات مربوط به هفته سی و دوم بارداری کلیک کنید.

هفته سی و سوم

در هفته سی و سوم بارداری مایع آمیونتیک اطراف جنین به بیشترین مقدار خود می‌رسد؛ به طوری که تا زمان زایمان در همین حد باقی می‌ماند. پیشنهاد می‌شود مقاله هفته سی و سوم بارداری را نیز بخوانید.

هفته سی و چهارم

سیستم عصبی مرکزی و شش‌های جنین در هفته سی و چهارم بارداری رشد بیشتری می‌کند. همینطور مغز او نیز با سرعت بیشتری در حال تکامل است که همین موضوع سبب افزایش اندازه سر جنین نیز می‌گردد. حتما مقاله هفته سی و چهارم بارداری را بخوانید.

هفته سی و پنجم

وزن جنین در هفته سی و پنچ بارداری به بیش از دو کیلوگرم رسیده است و او نمی‌تواند به راحتی داخل رحم حرکت کند. بزرگ‌تر شدن او باعث می‌شود که حرکاتش از روی پوست شکم مادر دیده شود. برای آشنایی بیشتر با مشکلات طبیعی در هفته سی و پنجم بارداری کلیک کنید.

هفته سی و ششم

با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی بارداری جنین به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند و همین موضوع باعث ایجاد درد در ناحیه لگن، زیرشکم و پاهای مادر می‌شود. البته لازم است اشاره کنیم که این حرکت جنین سبب کاهش فشار بر ریه‌ها و بهبود تنفس مادر نیز می‌گردد.

هفته سی و هفتم

انقباض‌های رحم از این هفته شروع می‌شوند و نشان دهنده نزدیک شدن به زمان زایمان است. همینطور ممکن است ترشحات واژن نیز به اندازه چشمگیری افزایش پیدا کند.

هفته سی و هشتم

بسیاری از مادران طی هفته سی و هشتم بارداری زایمان می‌کنند و این موضوع وابسته به علائم جسمی مادر شامل افزایش انقباض‌های رحمی به صورت دردناک، افزایش ترشحات واژن، پاره شدن کیسه‌ آب و … می‌باشد.

هفته سی و نهم

جنین در هفته سی‌ونهم‌بارداری کاملا رشد کرده است و جزئیات بدن او کامل شده است. هم جنین و هم مادر در این هفته آماده زایمان هستند. مادرانی که قرار است به روش سزارین فرزند خود را به دنیا آورند طی این هفته باید برای زایمان آماده شوند.

هفته چهلم

با اینکه طی این هفته اغلب مادران زایمان خود را انجام می‌دهند؛ اما با این وجود نیز ممکن است برخی دیگر علائم درد و زایمان را نداشته باشند. این موضوع نگران کننده نیست چراکه تولد نوزاد تا هفته چهل‌و‌دوم‌بارداری مشکلی ندارد.

وضعیت مادر در سه ماه سوم بارداری

طی سه ماه سوم بارداری مادر علائم جدیدی را تجربه می‌کند که با گذشت زمان تشدید پیدا می‌کنند و تا روز زایمان ادامه دارند.

  • تنگی نفس
  • سوزش معده
  • ورم کردن بدن به خصوص پاها
  • تکرر ادرار
  • یبوست
  • بواسیر و یا هموروئید
  • افزایش سایز سینه‌ها
  • ترشحات مایع زرد رنگ از سینه
  • انقباضات رحمی
  • ترک‌های پوستی و خارش پوست شکم
  • کاهش اشتها
  • مشکلات خواب
  • خستگی و بی‌حالی مفرط

حرکات جنین در سه ماهه سوم بارداری

حرکات جنین طی هفته‌های 22 الی 36 بارداری برای مادر قابل حس است اما به مرور و با بزرگ‌تر شدن جنین حرکات او نیز کمتر می‌شود. توصیه متخصصان این است که بانوان باردار با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی بارداری توجه بیشتری به حرکات جنین خود داشته باشند و هر گونه فعالیت کم و یا زیاد او را به پزشک گزارش دهند.

چراکه کاهش تحرک بسیار طی هفته‌های پایانی‌بارداری، می‌تواند نشانه‌ای از اختلال در رشد و یا وزن‌گیری، اختلال در اکسیژن رسانی به جنین و یا کاهش مایع آمنیوتیک باشد.

علائم هشدار دهنده زایمان زودرس

از مهم‌ترین مراقبت‌های سه‌ماه سوم‌بارداری توجه به علائم و موارد هشدار دهنده زایمان زودرس می‌باشد. یکی از این علائم انقباض‌های رحم است که در صورت کوتاه بودن دوره آن و رفع با یک تغییر وضعیت مشکلی ندارد اما طولانی و دردناک بودن آن می‌تواند نشان دهنده زایمان زودرس باشد. در صورتی که انقباض‌های رحمی را همراه با موارد زیر تجربه می‌کنید؛ برای جلوگیری از زایمان زودرس به پزشک مراجعه نمایید.

  • انقباضات رحمی دردناک طولانی با فاصله‌های زمانی کم از یکدیگر
  • خونریزی واژن و یا لکه بینی با ترشحات حاوی خون
  • ترشحات بسیار رقیق واژن ناشی از پاره شدن کیسه‌ی آب
  • درد در ناحیه شکم مشابه با دردهای دوران قاعدگی
  • احساس درد و فشار زیاد در قسمت لگن

خونریزی شدید در سه ماهه سوم بارداری

خونریزی در سه‌ماه سوم‌بارداری نشان دهنده یک وضعیت خطرناک در سلامتی مادر و یا جنین است که توصیه می‌شود در چنین شرایطی برای جلوگیری از خطرات احتمالی به پزشک مراجعه گردد. از علت‌های خونریزی در سه ماه سوم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

  • سقط جنین
  • پایین بودن جفت
  • التهاب یا رشد رحم
  • قطع ناگهانی جفت

تغذیه مناسب در سه ماهه آخر بارداری

از پراهمیت‌ترین موارد در سه ماه سوم بارداری، تغذیه مادر است. استفاده از یک رژیم غذایی سالم که حاوی انواع ویتامین‌های لازم باشد برای سلامتی مادر و جنین حیاتی است. در واقع بانوان باردار باید روزانه 450 کیلوکالری بیشتر از کالری مورد نیاز بدنشان مصرف کنند. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که مادر برای تامین نیازهای جنین باید در رژیم غذایی خود استفاده کند اشاره کرده‌ایم :

  • منابع حاوی کلسیم شامل پنیر و کلم بروکلی: جهت رشد و استحکام استخوان‌های جنین
  • اسید داکوزاکسانوئیک: مورد نیاز برای رشد مغز و شبکیه جنین
  • ویتامین D: بهبود جذب کلسیم در استخوان‌ها
  • منابع حاوی پروتئین مانند تخم مرغ، شیر و ماست: جهت حفظ بافت‌های مادر و جنین
  • مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند گوشت قرمر و لوبیا

برای دریافت مشاوره در زمینه حاملگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : سه ماه سوم بارداری



:: برچسب‌ها: سه ماه سوم بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

یکی از دغدغه‌ها و وظایف اساسی والدین در برابر فرزندان آموزش اندام و نقاط خصوصی بدن به کودکان است. آموزش و تربیت صحیح مسائل جنسی یکی از مسائلی است که والدین باید به آن توجه کافی نشان دهند. والدین با داشتن اطلاعات کافی می‌توانند بهترین شکل اطلاعات را در اختیار فرزند خود قرار دهند. تربیت جنسی به منظور آموزش روابط جنسی به کودک نیست، زیرا که این یک تصور اشتباه است. آموزش این مسائل از آنجایی اهمیت دارد که باعث می‌‎شود تا کودک بیشتر مراقب بدن خود باشد و خطر سوء استفاده جنسی تا حدودی کاهش پیدا کند. از این جهت صحبت کردن در ارتباط با اندام خصوصی به کودکان باعث می‌شود تا درک صحیح‌تری از نقاط خصوصی بدن خود و شخصی بودن این نقاط داشته باشند. مهمترین مسئله‌ای که در ارتباط با آموزش نقاط خصوصی بدن کودکان وجود دارد توجه به سن و دوره رشدی او است.

 

 

منبع : آموزش اندام و نقاط خصوصی بدن به کودکان

 

اهمیت آموزش اندام و نقاط خصوصی بدن به کودکان

آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان و تربیت جنسی به منظور آموزش مسائل جنسی به کودک نیست، این مسئله یکی از باورهای اشتباهی است که در بین برخی از والدین رواج دارد. آموزش نقاط خصوصی و اندام‌های شخصی به کودک باعث می‌شود تا آگاهی او نسبت به این مسائل بیشتر شود و در مقابل خطر سوء استفاده جنسی مصون بماند. والدین همیشه نمی‌توانند مواظب فرزند خود باشند، وقتی کودک در مسیر مدرسه یا در کوچه و خیابان در حال بازی کردن است باید نسبت به این مسائل آگاهی داشته باشد تا مورد سوء استفاده افراد نادرست قرار نگیرد. از این جهت می‌توان گفت مهمترین فایده و اهمیت آموزش نقاط خصوصی به بدن کودکان آگاهی کودکان جهت کاهش خطرات سوء استفاده جنسی است.

اصول مهم در آموزش اندام و نقاط خصوصی بدن کودکان

با صداقت با کودک صحبت کنید

بهتر است از همان ابتدا با کودک خود به طور صادقانه و به روشنی صحبت کنید. متخصصین معتقدند که بهتر است از همان دوران کودکی نام‌گذاری‌های عجیب و غریب برای اندام‌های خصوصی کودکان به کار گرفته نشود، پس همانند سایر اعضای بدن، اندام‌های خصوصی بدن هم به کودک معرفی شوند. با این حال باید مسائل فرهنگی و خانوادگی را هم در نظر گرفت، اما آنچه که اهمیت دارد این است که این مسائل نباید سرکوب شود و اگر کودک پرسشی داشت باید به طور صادقانه پاسخ داده شود. زیرا اگر والدین این آموزش را به کودک خود ندهند کودک از شیوه‌های دیگری به دنبال پرسش خود می‌رود و ممکن است اطلاعات اشتباه دریافت کند. صادق نبودن والدین با کودک باعث می‌شود تا اعتماد بین والد و فرزند کمرنگ‌‎تر شود.

آشنایی و اطلاعات کافی والدین

قبل از هرچیزی والدین خودشان باید نسبت به شیوه صحیح آموزش نقاط خصوصی بدن کودک آشنایی و اطلاعات کافی داشته باشند. یکی از مسائل مهمی که اهمیت زیادی دارد این است که آموزش باید متناسب با جنسیت، سطح فرهنگ و دوره رشدی کودک باشد. جهت آشنایی بیشتر با شیوه توضیح اندام‌های خصوصی بدن کودکان می‌توانید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید و یا مقاله تربیت جنسی کودکان را مطالعه نمایید.

توضیح دادن ساده مسائل

والدین نباید طوری صحبت کنند که منجر به سردرگمی کودک شوند. زیرا سردرگمی کودک باعث می‌شود تا به شیوه غلطی موضوع را درک کند. توضیح ساده مسائل بهترین کاری است که والدین می‌توانند انجام دهند. امروزه با جستجو در منابع مختلف اینترنتی می‌توان کتاب‌ها، فیلم‌ها و مطالب آموزشی مختلفی به زبان ساده برای این مسائل دریافت کرد. با این حال بهتر است جهت آشنایی بیشتر با یک روانشناس کودک گفتگو کنید تا متناسب با سطح فرهنگی، خانوادگی و ویژگی‌های کودک آموزش لازم را به شما بدهد.

سرکوب نکردن پرسش‌های کودک

کودکان به طور کلی کنجکاو هستند و نسبت به مسائل و موضوعات مختلفی می‌خواهند اطلاعات بدست بیاورند. یکی از پرسش‌هایی که کودکان از والدین می‌پرسند در ارتباط با اندام‌های خصوصی بدنشان است. در چنین شرایطی والدین نباید این پرسش‌ها را سرکوب کنند و اطلاعات اشتباه به فرزند خود ارائه دهند. زیرا ارائه اطلاعات اشتباه تاثیر نامطلوب بیشتری در زندگی آینده فرد دارد.

زمان مناسب برای آموزش اندام و نقاط خصوصی بدن به کودکان

یک باور اشتباه بین والدین وجود دارد و این است که فکر می‌کنند بهترین سن آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان در هنگام بلوغ است. با این حال باید گفت که سن آموزش دقیقی برای ارائه این مباحث به کودک وجود ندارد و هر کودک با توجه به سطح رشدی و سطح فرهنگی و خانوادگی باید این آموزش‌ها را دریافت کند. اما آنچه که اهمیت دارد ارائه آموزش صحیح از طریق والدین است. زیرا آموزش از طریق همسالان و یا افراد دیگر اغلب سبب افزایش احتمال خطر سوء استفاده جنسی و دریافت اطلاعات اشتباه می‌شود. مراجعه به روانشناس کودک و آموزش از طریق بازی درمانی یکی دیگر از راهکارهای موثر برای آموزش خانواده‌هایی است که توانایی صحبت و آموزش به کودک خود را ندارند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

آموزش امنیت در ارتباط با اندام‌های خصوصی

از آنجایی که هر کودکی حق دارد تا در ارتباط با اندام‌های خصوصی‌اش اطلاعاتی متناسب با سطح درک و دوره سنی‌اش داشته باشد باید امنیت و آگاهی لازم در ارتباط با مراقبت از این اندام‌ها را هم آموزش ببیند. پس از آموزش این مسائل بهتر است در ارتباط با امنیت و اهمیت این اندام‌ها با کودک خود صحبت کنید. بهتر است این کار را به صورت تدریجی انجام دهید تا کودک دچار ترس و اضطراب نشود.

به فرزندان خود آموزش دهید که چه کسانی حق دارند در ارتباط با این اندام‌ها سوال کنند و چه کسانی حق ندارند این کار را انجام دهند. همچنین به کودک خود بگویید که اگر در طول روز و در نبود شما کسی درباره اندام‌های خصوصی بدنش از او سوال کرد و یا صحبت کرد، حتما این موضوع را به شما اطلاع دهد. همچنین مهارت نه گفتن را به کودک خود آموزش دهید تا بتواند در موقعیت‎‌های این چنینی ابراز وجود کند.

سخن آخر

به طور کلی به یاد داشته باشید که بهتر است کودکان با نام‌های اصلی اندام‌ها خصوصی آشنایی داشته باشند و آموزش این نقاط از بدن همانند سایر اندام‌های دیگر بدن کودک باید به طور معمولی و طبیعی باشد. به طوری که کودک احساس نکند تفاوت‌های ویژه‌ای بین این اندام‌ها وجود دارد، هرچقدر که کودک بیشتر متوجه پنهان کاری شما شود، کنجکاوی بیشتری می‌کند. هرچقدر که درک کودک بیشتر شود، بیشتر می‌توانید با او صحبت کنید، در نتیجه  در دوره کودکی نیازی نیست تا کارکردهای این نقاط از بدن را به او توضیح دهید. در مجموع حق طبیعی هر کودکی است که نسبت به اندام‌های بدنش آشنایی داشته باشد. برای آشنایی با نحوه نام گذاری اندام جنسی کودکان کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان اهمیت دارد؟

مهمترین فایده آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان این است که می‌تواند خطرات احتمالی سوءاستفاده جنسی از کودک را کاهش دهد و کودک را نسبت به این مسائل آگاه کند.

 

 

منبع : آموزش اندام و نقاط خصوصی بدن به کودکان



:: برچسب‌ها: آموزش اندام و نقاط خصوصی بدن به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

زوجینی که برای برقراری رابطه جنسی تمایلی به استفاده از کاندوم ندارند می‌توانند از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنند. قرص ال دی یکی از انواع قرص‌هایی است که با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن زنان باعث جلوگیری از بارداری و یا تخمک‌گذاری و آزاد شدن تخمک از تخمدان می‌شود. قرص‌های ال دی ترکیبی از هورمون استروژن و پروژسترون با دوز پایین است از این جهت نسبت به بسیاری از قرص‌های دیگر عوارض جانبی کمتری دارد. با این حال در ارتباط با مصرف قرص ال دی باید مواردی از جمله عوارض، شیوه صحیح مصرف و موارد منع مصرف آن را در نظر گرفت که دانستن این موارد می‌تواند به تاثیر بیشتر دارو کمک کند. در ادامه بیشتر درباره قرص ال دی صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

 

منبع : قرص ال دی چه فواید و عوارضی دارد

 

قرص ال دی چیست؟

قرص ال دی یکی از انواع مخلتف قرص‌های پیشگیری از بارداری است که بعد از رابطه جنسی محافظت نشده توسط خانم مصرف می‌شود. ترکیبات هورمون‌های مختلف موجود در این قرص باعث جلوگیری از بارداری می‌شود. ترکیبات هر قرص شامل استروژن، نورژسترل و پروژسترون می‌باشد. این ترکیبات چرخه عادت ماهانه را تنظیم کرده و از بارداری جلوگیری می‌کنند. با این حال تنها عملکرد و اثربخشی قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری نیست، در برخی موارد برای درمان بیماری‌های مرتبط با زنان هم از این قرص استفاده می‌شود. برای کسب اطلاع از انواع روش های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

شیوه مصرف

اولین مسئله‌ای که در ارتباط با انواع مختلف قرص‌های بارداری باید در نظر گرفت این است که این قرص‌ها را بدون تجویز و نظارت پزشک مصرف نکنید. قرص‌های ال دی در دو حالت 21 روزه یا 28 روزه مصرف می‌شوند. قرص ال دی 21 روزه شامل 21 عدد قرص فعال و قرص ال دی 28 روزه حاوی 21 قرص فعال و هفت قرص دارونما است. علت وجود قرص‌های دارونما این است که به فرد یادآوری کند که باید پس از 28 روز بسته قرص جدید را مصرف کند. در صورت مصرف قرص‌های 21 روزه، باید یک هفته صبر کرده و پس از یک هفته دوباره بسته جدید مصرف کنید.

مهمترین نکته در شیوه مصرف قرص‌های ال دی این است که باید همه قرص‌ها در زمان صحیح مصرف شود تا از بارداری ناخواسته جلوگیری شود. با این‌حال اگر یک نوبت را فراموش کردید، در نوبت بعدی دو قرص را همزمان مصرف کنید و پس از آن به همان شیوه قبلی یعنی شبی یک عدد، ادامه دهید. اگر دو نوبت را فراموش کردید، باید در دو شب بعدی، هر دفعه دو قرص مصرف کنید، به عبارتی هر شب باید دو قرص مصرف کنید. به یاد داشته باشید که برای اینکه شانس جلوگیری از بارداری را افزایش دهید بهتر است قرص‌ها را در زمان و روز مشخص خود مصرف کنید. هر تغییر ایجاد شده می‌تواند احتمال بارداری را افزایش دهد. بهتر است هر قرص را در هنگام شب و قبل از خواب مصرف کنید.

عوارض قرص ال دی

مصرف قرص‌های ال دی باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن می‌شود و در نتیجه با توجه به تغییرات ایجاد شده هیچ تخمکی تولید نمی‌شود تا توسط اسپرم بارور شود. این مسئله می‌تواند عوارضی هم در پی داشته باشد. از جمله این عوارض می‌توان به احساس حالت تهوع، لکه‌بینی، حساس شدن پستان، سردرد، چاقی و افزایش وزن، تغییرات روحی و خلقی، گرگرفتگی، رشد موهای زائد، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی پوست، تغییر در میزان ترشح واژن، تحریک‌پذیری پایین و کاهش میل جنسی اشاره کرد.

برخی مطالعات نشان داده است که در برخی موارد اگر فرد پس از مصرف قرص ال دی به اندازه کافی مایعات مصرف نکند، خطر سکته مغزی افزایش پیدا می‌کند. از این جهت باید توجه داشت که نوشیدن مایعات پس از مصرف این قرص یک مسئله مهم است. برای اطلاع از دیگر قرص های ضد بارداری کلیک کنید.

فواید مصرف قرص ال دی

مصرف قرص ال دی علاوه بر جلوگیری از بارداری ناخواسته فواید و کاربردهای دیگری هم دارد که در صورت مصرف به شیوه صحیح می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به سرطان، کاهش درد کمر، افزایش خلق، تقویت بافت و رباط زانو، تجربه درد کمتر در حین رابطه جنسی، درمان قاعدگی دردناک، کاهش خونریزی زیاد، بهبود کیست تخمدان و کاهش التهاب لگن اشاره کرد. 

تداخل دارویی قرص ال دی

مانند هر داروی دیگر، قرص ال دی هم با برخی از مواد و داروها تداخل دارد که می‌توان به مصرف همزمان با آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد انعقاد خون، آمپی‌سیلین، ریفامپین و داروهای ضد صرع و سل اشاره کرد. با این‌حال بهتر است فهرست تمام داروهای گیاهی و شیمیایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشکتان قرار دهید.

موارد منع مصرف قرص ال دی

در شرایطی مصرف قرص ال دی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چراکه می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد نماید. در ادامه به مواردی که نباید این قرص را استفاده کنید اشاره کرده‌ایم.

  • مصرف قرص ال دی در حین بارداری
  • افراد با اضافه وزن زیاد
  • افراد سیگاری با سن بالای 35 سال
  • افرادی که علائمی از لخته شدن خون دارند
  • بیماران مبتلا به مشکلات قلبی، سکته مغزی و ترومبوز
  • افراد مبتلا به میگرن
  • سرطان

در چنین شرایطی بهتر است از روش‌های دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مصرف قرص‌های ال دی فقط یک راه برای جلوگیری از بارداری است. استفاده از کاندوم‌های زنانه یا مردانه و استفاده از ابزارهایی مانند IUD می‌تواند گزینه‌های پیشنهادی دیگر باشد. در همین راستا بهره بردن از مشاوره جنسی کمک می‌کند تا با توجه به شرایط فردی، بهترین شیوه جلوگیری از بارداری را اتخاذ نمایید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا شانس بارداری در هنگام مصرف قرص ال دی کاملا از بین می‌رود؟

باید توجه داشت که داروهای ضدبارداری مانند قرص ال دی، احتمال بارداری را بسیار کم ‎می‌کنند اما این به آن معنا نیست که احتمال بارداری تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. در هر صورت اگر خیلی نگران هستید می‌توانید علاوه بر مصرف قرص ال دی از کاندوم یا ابزارهایی مانند IUD هم استفاده کنید. 

 

منبع : قرص ال دی چه فواید و عوارضی دارد



:: برچسب‌ها: قرص ال دی چه فواید و عوارضی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب قورباغه زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

 

منبع : تعبیر خواب قورباغه

 

تعبیر خواب قورباغه از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از قورباغه در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد. در ادامه تعبیر قورباغه را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم. برای دیدن انواع تعبیر خواب کلیک کنید.

معنی خواب قورباغه از نظر محمد بن سیرین

اغلب معبران باستانی بر این عقیده هستند که قورباغه یک موجود دو زیست است و اغلب شب‌ها در آبگیرها ظاهر می‌شود؛ دیدن آن در خواب اشاره به شب زنده‌داری و زهد دارد. به طوری که محمد بن سیرین می‌گوید : اگر فردی در خواب خود وزغی را ببیند به این معنی است که او با یک مرد زاهد هم صحبت می‌شود.

دیدن قورباغه در خواب می‌تواند به یک انسان کج‌خو، پر مدعا و یاوه‌گو نیز اشاره داشته باشد. اگر فردی در خواب ببیند که قورباغه‌های بسیاری در یک مکان جمع شده‌اند؛ به این معنی است که او در جمعی از مردم بدطینت و بدسیرت وارد می‌شود.

اگر فردی در خواب ببیند که یک قورباغه در اتاق و یا خانه او وارد شده است، به این معنی است که در عالم بیداری برای بیننده خواب مهمانی می‌آید که حضورش چندان خوشایند نمی‌باشد. در صورتی که یک مرد مجرد در خواب ببیند که یک قورباغه در رختخواب او است به این معنی است که او در آینده با یک زن بدطینت ازدواج می‌کند.

معنی‌خواب‌قورباغه از نظر خالد اصفهانی

خالد اصفهانی می‌گوید : تعبیر وزغ در خواب، مصاحبت و هم نشینی با یک مرد زاهد می‌باشد. اگر فرد در خواب ببیند که وزغی را از آب می‌گیرد و بر روی زمین می‌اندازد، به این معنی است که او به یک شخص زاهد ظلم می‌کند.

تعبیرخواب قورباغه از نظر امام صادق (ع)

امام صادق (ع) می‌گوید : اگر فردی در خواب ببیند که وزغ‌ها در حال آواز و فریاد هستند، به این معنی است که بیننده خواب در آینده وارد جایی خواهد شد که مورد عذاب الهی واقع شده است.

تعبیرخواب قورباغه از نظر منوچهر مطیعی تهرانی

منوچهر مطیعی تهرانی معتقد است که تعبیر دیدن خواب قورباغه، انسانی بدگو و غیبت کننده می‌باشد. اگر فردی در خواب ببیند که در محلی قورباغه‌های بسیاری وجود دارد، به این معنی است که او وارد محیطی می‌شود که چندان امن نیست.

به طور کلی منوچهر مطیعی تهرانی می‌گوید : اگر فردی در خواب قورباغه را در محل زندگی او همچون رودها، قنات و … بیبیند؛ تعبیرخواب او چندان بد نمی‌باشد اما دیدن قورباغه در خواب در مکان‌های غیرطبیعی می‌تواند تعابیر بدی داشته باشد. به طور مثال اگر فردی در خواب ببیند که قورباغه‌ای در جیب او هست، به این معنی می‌باشد که در عالم بیداری مال بیننده خواب را می‌برند و از او دزدی می‌کنند.

اگر فردی در خواب ببیند که یک قورباغه‌ای به پشت او چسبیده است به این معنی می‌باشد که از جانب برادرش اندوهی به او می‌رسد. قورباغه چسبیده به سینه در خواب نیز به معنای اندوهگین شدن از جانب پسر و فرزند است. همینطور قورباغه در شلوار به معنای ناراحت شدن از دست همسر می‌باشد.

در صورتی که فردی در خواب ببیند که قورباغه‌ای بر روی شاخه درخت می‌باشد؛ به این معنی است که در عالم بیداری شخصی، بیننده خواب را فریب می‌دهد.

تعبیر خواب قورباغه از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب قورباغه ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب قورباغه به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است که دیدن خواب قورباغه اشاره به ظرفیت تغییر در فرد بیننده خواب دارد.

یونگ می‌گوید : قورباغه در خواب می‌تواند یک شاهزاده‌ای باشد که تغییر قیافه داده است. در واقع این موضوع به تولد دوباره بیننده خواب اشاره دارد.

در تعابیری دیگر یونگ معتقد است که قورباغه نمادی از تمیز نبودن است. اگر فردی در خواب ببیند که قورباغه‌ای می‌جهد؛ به این معنی است که بیننده خواب برای رسیدن به هدفی، از هدف دیگر دست می‌کشد.

همینطور یونگ می‌گوید : خواب قورباغه می‌تواند به این معنی باشد که بیننده خواب برای رسیدن به هدف و خواسته خود، گام‌های اصلی را برداشته است. صدای قورباغه در خواب نیز به معنای نرسیدن به اهداف است.

تعبیرخواب قورباغه به روش آنلی بیتون

آنلی بیتون می‌گوید : اگر فردی در خواب قورباغه‌ای را بگیرد، به این معنی است که او در زندگی واقعی از خودش مراقبت نمی‌کند و احتمال دارد مریض شود. در صورتی که فرد قورباغه را درون سبزه ببیند، به معنای این است که با دوستی آرام و همینطور محرم اسرار آشنا می‌شود.

دیدن قورباغه بزرگ در خواب توسط یک زن نیز به یک مرد ثروتمند تعبیر می‌شود. این معبر غربی متعقد است دیدن قورباغه در باتلاق نمادی از خلاص شدن از شر دیگران و خوردن آن در خواب نیز به معنای زودگذر بودن خوشی‌ها است.

اگر فردی در خواب خود صدای قورباغه‌ها را بشنود، به این معناست که فرد از طریق رفت و آمد با دوستانش متوجه خواهد شد که همنشینی او با دوستانش بی اثر می‌باشد.

تعبیرخواب تخم قورباغه

به طور کلی دیدن تخم قورباغه در خواب به معنای بارداری و تولید مثل است.

تعبیرخواب قورباغه در آب

دیدن خواب قورباغه‌ای که در آب شنا می‌کند، به تحول در ذهن بیننده خواب اشاره دارد. شنای آزادانه قورباغه در خواب به این معنی است که به زودی موفقیت برای بیننده خواب حاصل می‌شود.

معنی رنگ های مختلف قورباغه در خواب

  • معنی خواب قورباغه طلایی : سرمایه گذاری‌های پرریسک اما با سود زیاد
  • قورباغه سبز : وجود برخی پنهان‌کاری‌ها در زندگی
  • معنی خواب قورباغه سیاه : غم و اندوه
  • قورباغه سرخ : آسیب دیدن از حوادث زندگی
  • معنی خواب قورباغه زرد : نمادی از بیماری و یا تنش در زندگی
  • قورباغه بنفش : استرس‌های بیننده خواب در زندگی
  • معنی خواب قورباغه آبی : مراقب بودن در برابر حیله دوستان
  • قورباغه سفید : نشان دهنده مسائل عاطفی همچون شکست عشقی
  • معنی خواب قورباغه نارنجی : آشنایی با یک دوست وفادار و مهربان

تعبیر خواب قورباغه مرده

قورباغه مرده در خواب به معنای این است که بیننده خواب از دیگران ناامید شده است و ترجیح می‌دهد کارهایش را خودش به تنهایی انجام دهد.

تعبیر خواب پریدن قورباغه

اگر فردی در خواب ببیند که قورباغه‌ای در مقابل او می‌پرد، به این معنی است که او در زندگی برای رسیدن به اهدافی که دارد؛ گام‌های بلندی برمی دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب قورباغه ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک کراک به دلیل خاصیت اعتیادآوری بالای این ماده معمولاً با دشواری‌های بسیاری همراه است. وابستگی شدید جسمی و به‌خصوص روانی که به دنبال مصرف این ماده مخدر ایجاد می‌شود باعث خواهد شد تا فرد از ترک کراک ناامید شده و تصور کند که امکان ترک برای فرد وجود ندارد. عوارض زیاد کراک بر تمام جنبه‌های زندگی فرد اثرات نامطلوب خود را می‌گذارد و اهمیت ترک را بیشتر از قبل می‌کند. به همین خاطر درصورتی‌که می‌خواهید برای ترک اعتیاد به این ماده مخدر اقدام نمایید بهتر است از متخصصین روانشناسی کمک بگیرید. علاوه بر فرد خانواده‌ها نیز می‌توانند با استفاده از جلسات مشاوره اطلاعات خود را در ارتباط با چگونگی کمک به بیمار برای ترک کراک افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

کراک چیست؟

کراک نام ماده محرک مخدری است که از تصفیه کوکائین به دست می‌آید و به همین خاطر توانایی اثرگذاری آن به‌مراتب بیشتر از کوکائین می‌باشد و این موضوع باعث بالا رفتن خاصیت اعتیادآوری جسمی و روانی این ماده مخدر می‌شود. متأسفانه علی‌رغم خطرناک بودن استفاده از این ماده مخدر به دلیل قیمت پایین، فراوانی و دسترسی‌پذیری آن به میزانی است که باعث اعتیاد بسیاری از افراد حتی نوجوانان می‌شود.

استفاده از کراک باعث افزایش دوپامین در مغز می‌شود و با توجه به اینکه دوپامین عامل اصلی بروز احساس لذت و سرخوشی است، به دنبال استفاده از این ماده فرد یک احساس انرژی و شادی بیش‌ازحد را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به الکل  

دلایل اعتیاد به کراک و نشانه‌های آن

احساس سرخوشی و لذتی که پس از استفاده از کراک برای فرد ایجاد می‌شود، تبدیل به عاملی خواهد شد که او را به سمت مصرف مجدد این ماده خواهد کشاند. بااین‌حال پس از مدتی استفاده از این ماده مخدر، آنچه فرد را به ادامه مصرف کراک مجبور می‌کند نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی است که در هنگام عدم استفاده از این ماده مخدر بروز پیدا می‌کند. درنتیجه می‌توان گفت که اگرچه ابتدای مسیر اعتیاد به این ماده مخدر تمایل فرد برای کسب لذت بیشتر است بااین‌حال انگیزه ادامه اعتیاد فرار از احساسات ناخوشایند است و همین موضوع ترک کراک را دشوار می‌سازد زیرا بسیاری از افراد توانایی تحمل نشانه‌های ترک را ندارند و یا ترسی که از این نشانه‌ها بر اساس گفته‌های دیگران در ذهنشان شکل گرفته باعث می‌شود که تمایلی برای تجربه ترک نداشته باشند.

استفاده از کراک و اعتیاد به آن باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار فرد می‌شود که برخی از شایع‌ترین آن‌ها موارد زیر را دربر می‌گیرد.

  • احساس سرخوشی و انرژی که با خلق معمول فرد تفاوت دارد
  • پرحرفی که گاهی اوقات به‌صورت پرش افکار نمایان می‌شود
  • کاهش اشتها و نیاز به خواب
  • افزایش فعالیت جنسی
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • فرد برای تجربه لذت ناچار است به‌صورت مداوم میزان مصرف را افزایش دهد
  • بروز نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی در صورت عدم استفاده از ماده مخدر یا کاهش مصرف
  • کاهش بهره‌وری در سایر زمینه‌ها به دلیل مشغولیت ذهنی با موضوع اعتیاد

نشانه‌های ترک کراک

درصورتی‌که فرد مصرف کراک را به ناگهان قطع کرده و یا میزان استفاده را کاهش دهد علائم ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد که به آن‌ها نشانه‌های ترک کراک گفته می‌شود. این نشانه‌ها شامل موارد زیر است. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و عوارض اعتیاد به کراک کلیک کنید.

  • بالا رفتن فشارخون و بی‌نظمی در ضربان قلب
  • اختلال در خواب
  • بروز حساسیت‌های پوستی یا انواع آلرژی
  • مشکلات تنفسی
  • بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی

ترک کراک

برای ترک کراک روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد. اصلی‌ترین روش برای ترک اعتیاد به این ماده مخدر استفاده همزمان از دو روش درمان‌های فیزیولوژیک یا سم‌زدایی و درمان‌های روان‌شناختی یا جلسات مشاوره و بازپروری است. بسیاری از افرادی که خود یا یکی از نزدیکانشان تجربه ترک کراک را داشته است با این معضل مواجه شده‌اند که فرد پس از مدتی استفاده از مواد مخدر را از سر می‌گیرد. این موضوع بیش از هر چیز به این خاطر است که اغلب افراد درمان‌های جسمانی و استفاده از دارو را به معنای درمان کامل ترک اعتیاد می‌دانند و توجهی به درمان وابستگی‌های روانی ندارند. باقی ماندن وابستگی‌های روانی و بی‌توجهی به درمان آن‌ها باعث می‌شود که با کنار رفتن فشارهای اجتماعی فرد مجدداً میل به مصرف را در خود احساس کرده و دیر یا زود توانایی مبارزه با این میل را از دست خواهد داد.

ازجمله مهم‌ترین تکنیک‌هایی که در درمان روانی اعتیاد به کراک از آن‌ها استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است. برای شروع و دریافت خدمات ترک اعتیاد کلیک کنید.

افزایش آگاهی

اولین قدم در درمان اعتیاد به مواد مخدر افزایش آگاهی فرد است؛ معتادان و خانواده آن‌ها می‌بایست نسبت به نوع ماده مخدر و روش‌های اثرگذاری آن بر جسم و روان فرد اطلاعات کاملی داشته باشند زیرا به میزانی که آگاهی شما از یک موضوع بیشتر باشد توانایی بالاتری در مدیریت آن خواهید داشت.

کنترل میل به مصرف

در طی جلسات روان‌درمانی برای ترک کراک به فرد در ارتباط با وسوسه مصرف مجدد و روش‌های مبارزه با آن آگاهی داده می‌شود. برای مثال از وی خواسته می‌شود موقعیت‌هایی که باعث افزایش تمایل به مصرف مجدد می‌شود را شناسایی کرده و سپس برای مقاومت در برابر آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

شناسایی دلایل زیربنایی برای ترک کراک

در اواسط درمان روان‌شناختی برای ترک اعتیاد به کراک درمانگر به دنبال دلایل زیربنایی گرایش فرد برای شروع مصرف مواد مخدر می‌گردد و به بیمار کمک می‌کند تا با از بین بردن این دلایل احتمال استفاده مجدد از مواد مخدر را کاهش دهد. برای مثال ممکن است احساس تنهایی و افسردگی دلیلی باشد که باعث گرایش فرد به مصرف کراک شده باشد زیرا این ماده باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران می‌شود. در این شرایط درمانگر به بیمار روش‌های مناسبی را برای برقراری روابط اجتماعی آموزش می‌دهد تا نیازی به استفاده از مواد مخدر برای رسیدن به این هدف نداشته باشد.

کمک به حل مشکلات ثانویه

اعتیاد به کراک یا هر نوع ماده مخدر دیگر باعث بروز مشکلاتی در زندگی فرد می‌شود. معتادین معمولاً موقعیت شغلی یا تحصیلی خود را از دست می‌دهند و علاوه بر این مشکلات بسیاری نیز با اعضای خانواده و نزدیکان پیدا می‌کنند. روانشناسان به فرد کمک می‌کنند تا به‌تدریج مشکلاتی را که به دلیل اعتیاد در زندگیشان پیش‌آمده برطرف کنند و مجدداً از وضعیت مناسبی در زندگی برخوردار شوند.

خانواده درمانی

طلاق و فروپاشی خانواده یا طرد شدن توسط نزدیکان و اعضای خانواده ازجمله مشکلات رایجی است که برای مبتلایان به اعتیاد پیش خواهد آمد. علاوه بر این خانواده این افراد معمولاً آسیب‌های روانی بسیاری را تجربه می‌کنند. بدرفتاری‌های فرد معتاد با خانواده، مشکلات مالی و قانونی که به دلیل اعتیاد برای فرد پیش می‌آید و بسیاری از مسائل دیگر ازجمله موضوعاتی هستند که باعث بروز بیماری‌های روانی در اعضای خانواده و به‌خصوص کودکان می‌شوند. به همین خاطر یکی از موضوعاتی که در جلسات روان‌درمانی به آن توجه می‌شود خانواده درمانی است.

در خانواده درمانی برای ترک اعتیاد به کراک، در درجه اول آگاهی خانواده راجع به کراک و عوارض اعتیاد به آن افزایش پیدا می‌کند و سپس به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چطور با معتاد به کراک برخورد شود. علاوه بر این برای بهبود مشکلات و شرایط پیش‌آمده در خانواده به آن‌ها کمک می‌شود و همچنین سلامت روان اعضای خانواده و مشکلات آن‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نقش اطرافیان در ترک کراک

خانواده و اطرافیان افرادی که درگیر اعتیاد هستند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ترک یا ادامه مصرف دارند. به میزانی که شما بتوانید پذیرش خود را نسبت به این وضعیت بالاتر ببرید و با حمایت بیشتری با فرد برخورد کنید احتمال تمایل وی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند. به خاطر داشته باشید که طرد کردن و بی‌توجهی به فرد باعث می‌شود که آن‌ها هرچه بیشتر در اعتیاد خود فرو بروند. درنتیجه تا جای ممکن از بحث و مشاجره و یا به رخ کشیدن ناتوانی‌های آن‌ها خودداری کنید.

پس از ترک کراک فرد با این واقعیت مواجه می‌شود که بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی را به دلیل سابقه اعتیاد از دست داده است و یا ممکن است مشکلات روحی بسیاری را تجربه کند. در این شرایط همراهی و محبت شما می‌تواند عاملی برای انگیزه و تلاش فرد در جهت بهبود وضعیت باشد اما اگر او احساس کند حمایت و محبت شما را نیز ندارد با احتمال بیشتری مصرف مجدد مواد مخدر را شروع خواهد کرد.

با توجه به مجموع آنچه گفته شد روانشناسان توصیه می‌کنند که خانواده افراد درگیر اعتیاد نیز حتی در صورت بی‌میلی فرد به ترک اعتیاد از جلسات مشاوره استفاده کنند. این جلسات به شما کمک خواهد کرد تا در شرایط موجود سلامت روان خود را حفظ کنید. به علاوه اطلاعات مفیدی در ارتباط با نحوه برخورد با بیمار و ترغیب وی برای ترک اعتیاد در اختیارتان خواهد گذاشت. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

 

رای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. بهترین روش برای ترک کراک چیست؟

معمولاً با توجه به عواملی مانند سابقه و میزان مصرف، وضعیت سنی و جسمی و بسیاری از مسائل دیگر بهترین شیوه ترک کراک برای فرد مشخص می‌شود اما به‌طورکلی بهتر است استفاده از جلسات روان‌درمانی را نیز در کنار درمان‌های فیزیولوژیک جدی بگیرید. این درمان‌ها احتمال مصرف مجدد پس از ترک را کاهش می‌دهد.



:: برچسب‌ها: ترک کراک با بهترین روش ها چند روز طول می کشد ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف همزمان ب2 با تریاک یکی از انواع چند مصرفی مواد مخدر است که با توجه به شیوع استفاده از قرص ب2 در میان معتادین به تریاک تبدیل به پدیده‌ای رایج شده است. قرص ب2 یکی از انواع مواد مخدر است که تأثیر بالایی در کاهش علائم ترک تریاک داشته و علاوه بر این به دلیل خاصیت سم‌زدایی بالایی که دارد معمولاً برای منفی کردن تست اعتیاد به تریاک از آن استفاده می‌شود. متأسفانه کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند که ب2 یا بوپرنورفین خود خاصیت اعتیادآوری بالایی دارد و استفاده خودسرانه از آن نه‌تنها باعث ترک اعتیاد نمی‌شود بلکه اعتیاد به ب2 را نیز به آن اضافه خواهد کرد. استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر معمولاً به دلیل افزایش تأثیر هریک از آن‌ها اتفاق می‌افتد اما درعین‌حال می‌تواند باعث بیشتر شدن عوارض اعتیاد شده و فرایند ترک را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

 

منبع : مصرف همزمان ب2 با تریاک آیا منجر به تشنج می‌شود

 

قرص ب2 چیست؟

ب2 یا بوپرنورفین نام دارویی است که با الهام از ساختار شیمیایی تریاک و سایر مشتقات آن تهیه شده است. این دارو اگرچه نسبت به برخی اوپیوم‌های قوی، تأثیرگذاری ضعیف‌تری دارد اما بااین‌حال مصرف خودسرانه آن می‌تواند باعث بروز اعتیاد به بوپرنورفین در فرد شود. از این دارو معمولاً در مراکز ترک اعتیاد و برای کاهش علائم جسمی ناخوشایند ترک تریاک و سایر مواد افیونی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ب 2 یا بوپرنورفین کلیک کنید.

 

ماده مخدر تریاک

تریاک یا اوپیوم نام قدیمی‌ترین ماده مخدر شناسایی شده است. این مخدر و تمامی مشتقات آن با اتصال به گیرنده‌های خاصی در مغز باعث ترشح بیشتر مسکن‌های طبیعی در بدن می‌شوند و از این طریق فرد احساس آرامش و سبکی مطلوبی را تجربه خواهد کرد. تریاک و تمامی مشتقات آن ازجمله ب2 یا بوپرنورفین باعث کاهش فعالیت دستگاه عصبی مرکزی شده و همچنین مهار رفتاری را در فرد کاهش می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و عوارض مصرف تریاک کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  

مصرف همزمان ب2 با تریاک

مصرف همزمان ب2 با تریاک پدیده‌ای است که در میان مصرف‌کنندگان تریاک و مشتقات آن گسترش پیدا کرده است. استفاده همزمان از این دو ماده مخدر می‌تواند باعث افزایش اثرات نامطلوب آن شده و حتی منجر به مسمومیت یا اوردوز در فرد شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که برای بروز این چندمصرفی وجود دارد اشاره خواهیم کرد:

1. بالا بردن لذت

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز چند مصرفی در میان معتادان تمایل آن‌ها به تجربه لذتی است که در مصرف جداگانه هریک از این مواد اتفاق نمی‌افتد. با توجه به اینکه تریاک و ب2 هردو جزء یک خانواده دارویی هستند مصرف همزمان آن‌ها باعث افزایش تاثیرگذاری و درنتیجه لذت بیشتر در فرد می‌شود.

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | کاهش نشانه‌های منفی

معتادین به مواد مخدر معمولاً پس از گذشت مدتی و به تجربه متوجه این موضوع خواهند شد که برخی از انواع مواد مخدر می‌توانند اثر یکدیگر را تشدید کرده و یا نشانه‌های منفی مصرف یکدیگر را کاهش دهند. این موضوع می‌تواند به دلیلی برای مصرف همزمان تبدیل شود. با توجه به اینکه ب2 می‌تواند تا حد زیادی نشانه‌های ناخوشایند ناشی از عدم استفاده تریاک را در بین معتادین به تریاک کاهش دهد، احتمالاً سوءمصرف کنندگان این ماده از ب2 برای کاهش این نشانه‌ها در شرایطی که به تریاک دسترسی ندارند، استفاده می‌کنند و این می‌تواند باعث بروز اعتیاد به بوپرنورفین در فرد شود.

3. ترک اعتیاد ناموفق

همان‌طور که گفته شد استفاده از داروی ب2 یکی از درمان‌های دارویی است که برای ترک اعتیاد به تریاک یا سایر مشتقات آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما درصورتی‌که به شکل صحیح و علمی از آن استفاده نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری ازجمله اعتیاد به بوپرنورفین یا ب2 شود. درصورتی‌که فرد نتواند به‌طور کامل تریاک را ترک کند و یا مصرف مجدد را شروع نماید، دچار مصرف همزمان ب2 با تریاک خواهد شد.

4. تلاش برای منفی کردن تست اعتیاد

بسیاری از معتادان به انواع مواد اعتیادآور برای منفی کردن تست اعتیاد خود از ب2 استفاده می‌کنند. با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالای این دارو احتمال دارد که این شیوه استفاده باعث بروز اعتیاد به ب2 شده و درنتیجه چندمصرفی این قرص را با سایر مواد مخدر به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده

عوارض مصرف همزمان ب2 با تریاک

اعتیاد به چند نوع ماده مخدر در کنار لذت بیشتری که به همراه دارد، باعث چند برابر شدن عوارض اعتیاد نیز خواهد شد. استفاده همزمان از بوپرنورفین و تریاک عوارضی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. افزایش احتمال مسمومیت دارویی

با توجه به اینکه این دو دارو از یک خانواده هستند، استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش افیون در خون شده و احتمال اوردوز را افزایش دهد. علاوه بر این در شرایطی که فرد یکی از این مواد را استفاده کرده، به دلیل تأثیری که بر قوه تشخیص وی خواهد گذاشت احتمال دارد که از داروی دیگر به مقدار بیشتری استفاده کند و از این طریق دچار مسمومیت شود.

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | سخت شدن ترک اعتیاد

به‌طورکلی استفاده از دو یا چند ماده مخدر به‌صورت همزمان باعث پیچیده و طولانی‌تر شدن فرایند ترک اعتیاد می‌شود. علاوه بر این احتمال شکست در ترک اعتیاد نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر درصورتی‌که فردی در اطراف شما دچار اعتیاد به دو یا چند ماده مخدر شده، بهتر است پیش از اقدام برای ترک از متخصصین روانشناسی اعتیاد کمک بگیرید و با آگاهی کامل نسبت به شرایط و اولویت‌های درمانی برای ترک اعتیاد اقدام نمایید.

3. افزایش عوارض ناخوشایند

به‌طورکلی استفاده از مواد مخدر باعث بروز مشکلات جسمی و روانی بسیاری برای فرد می‌شود که اعتیاد همزمان می‌تواند باعث بروز شدیدتر یا سریع‌تر این عوارض در فرد شود. ازجمله عوارض استفاده از تریاک و سایر مشتقات آن می‌توان به بروز مشکلات گوارشی، اختلالات جنسی و کاهش سطح ایمنی بدن اشاره کرد.

4. افزایش احتمال استفاده از سایر مواد مخدر

استفاده از هریک از انواع مواد مخدر به‌عنوان دروازه‌ای است که فرد را به سمت استفاده از سایر مواد اعتیادآور نیز تحریک می‌کند. با توجه به اینکه تریاک و تمامی داروهایی که ساختاری مشابه با آن دارند، باعث کاهش مهار رفتاری در فرد می‌شوند و تمایل به ریسک‌پذیری یا انجام رفتارهایی که فرد در حالت عادی از انجام آن‌ها اجتناب می‌کند را افزایش می‌دهند، مصرف همزمان ب2 با تریاک می‌تواند احتمال استفاده از سایر مواد مخدر را در فرد افزایش دهد.

 

مصرف همزمان ب2 با تریاک | ترک اعتیاد

همان‌طور که گفته شد مصرف همزمان دو یا چند ماده مخدر در کنار هم باعث پیچیده‌تر شدن فرایند درمان می‌شود. پیچیده و طولانی شدن درمان نیاز به انگیزه مضاعف فرد و همین‌طور حمایت بیشتر خانواده دارد. به همین خاطر بهتر است در کنار مراحل سم‌زدایی و ترک اعتیاد به روش‌های فیزیولوژیک از درمان‌های روان‌شناختی نیز استفاده کنید. وسوسه مصرف و بازگشت به اعتیاد یکی از رایج‌ترین مشکلات افرادی است که شاید بارها برای ترک اقدام کرده‌اند. این موضوع به این خاطر ایجاد می‌شود که فرد معمولاً جلسات بازپروری یا درمان جنبه روانی اعتیاد را نادیده می‌گیرد. ازجمله مهم‌ترین اقدامات درمان روانی اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش آگاهی

اصلی‌ترین اقدامی که باید در جلسات روان‌درمانی صورت بگیرد این است که آگاهی فرد و خانواده نسبت به مواد مخدر، شیوه اثرگذاری آن بر بدن و همین‌طور وسوسه‌های مصرف مجدد افزایش پیدا کند. در این شرایط توانایی مدیریت وضعیت توسط فرد افزایش پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | کنترل وسوسه

در طی جلسات روان‌درمانی ترک اعتیاد به فرد نسبت به وسوسه‌های روانی که پس از ترک در ذهن وی شکل می‌گیرد، هشدار داده می‌شود و همین‌طور راهکارهایی برای کنترل این وسوسه نیز آموزش می‌دهند. این راهکارها با توجه به شرایط فرد می‌تواند مسائلی مانند تکنیک‌های آرام‌سازی و ریلکسیشن یا توجه گردانی را شامل شود.

3. شناسایی علل زیربنایی

با پیشرفت جلسات روان‌درمانی، درمانگر به فرد کمک می‌کند تا علل اصلی و زیربنایی بروز اعتیاد را پیدا کرده و برای رفع آن‌ها چاره‌ای بیاندیشد. برای مثال ممکن است فرد به این نتیجه برسد که برای فرار از اضطراب و افزایش اعتمادبه‌نفس به سمت مواد مخدر تمایل پیدا کرده است. در این صورت برای درمان این مشکلات به وی کمک خواهد شد تا از این طریق احتمال بازگشت به سمت مواد مخدر کاهش پیدا کند.

4. بهبود کیفیت زندگی

اعتیاد باعث بروز مشکلات ثانویه بسیاری در زندگی فرد می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به از دست دادن کار و یا وجهه اجتماعی اشاره کرد. در طی جلسات روان‌درمانی، درمانگر برای بهبود شرایط زندگی به فرد کمک خواهد کرد.

5. مصرف همزمان ب2 با تریاک | خانواده‌درمانی

علاوه بر فرد معتاد خانواده نیز باید در بعضی از جلسات روان‌درمانی شرکت کنند. درمانگر باید آگاهی خانواده را نیز از شرایط موجود و نحوه برخورد با فردی که دچار اعتیاد شده افزایش دهد. به‌علاوه خانواده افرادی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر هستند نیز مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند و در معرض آسیب‌های روحی و روانی بسیاری هستند که در طی این جلسات برای بهبود شرایط به آن‌ها کمک می‎‌شود. همچنین در جلسات خانواده‌درمانی بر مشکلات پیش‌آمده میان اعضای خانواده و بهبود آن‌ها نیز تمرکز می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.چرا فرد به دنبال استفاده همزمان از ب2 و تریاک می‌رود؟

به دست آوردن لذت بیشتر، کاهش نشانه‌های ناخوشایند و یا تلاش برای منفی کردن نتیجه تست اعتیاد به تریاک ازجمله دلایل مصرف هم‌زمان ب2 با تریاک است.

2.آیا امکان ترک اعتیاد همزمان به ب2 و تریاک وجود دارد؟

بله، اگرچه در شرایط چند مصرفی درمان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود اما در صورت همکاری بیمار احتمال ترک وجود دارد. بهتر است برای جلب حمایت و انگیزه فرد حتماً از مشاوره‌های روانی استفاده کنید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

3.آیا مصرف ب2 اعتیادآور است؟

چنانچه این دارو زیر نظر پزشک و به دلیل خاصی استفاده می‌شود مانعی برای مصرف آن وجود ندارد اما با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالای این دارو استفاده خودسرانه از آن می‌تواند باعث اعتیاد شود.



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان ب2 با تریاک آیا منجر به تشنج می‌شود ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب دریا زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

منبع  : تعبیر خواب دریا

 

تعبیر خواب دریا از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از دریا در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد. در ادامه تعبیر دریا را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم. برای دیدن انواع تعبیر خواب کلیک کنید.

معنی خواب دریا از نظر محمد بن سیرین

محمد بن سیرین از بزرگ‌ترین معبران باستانی است که می‌گوید : اگر فردی در خواب ببیند که از آب دریا همچون یک آب گوارا می‌نوشد، به این معنی است که به همان اندازه از سوی شخصی به بیننده خواب مال و ثروت می‌رسد.

اگر فردی در خواب ببیند که در دریا غرق می‌شود و روی آب می‌ماند؛ به این معنی است که او در زندگی واقعی به دلیل طمع بیش از اندازه در دنیا غرق شده است.

دیدن خواب یک دریای آرام با آبی زلال و شفاف به این معنی است که بیننده خواب شخصی عالم و فاضل می‌باشد. تیره و کدر بودن آب دریا دارای تعبیری برعکس است.

اگر فردی در خواب ببیند که از دور دریا را می‌بیند اما هر چه می‌رود به دریا نزدیک نمی‌شود، به این معنی است که فرد برای رسیدن به خواسته‌هایش ناامید می‌شود.

معنی‌ خواب دریا از نظر ابراهیم کرمانی

ابراهیم کرمانی می‌گوید : اگر فردی در خواب ببیند که در دریا شنا می‌کند، به این معنی است که او فرمانبردار یک مرد عالم و فاضل می‌شود. اگر ببیند که در میان دریا متحیر است به این معنی است که وارد یک کار پر خطر می‌گردد و در نهایت اگر فرد در خواب ببیند که پس از شنا کردن از آب دریا خارج می‌شود؛ به این معنی است که غمی در زندگی ندارد.

معنی‌‌ خواب دریا از نظر جابر مغربی

به عقیده جابر مغربی، خوردن آب دریا بدون هیچ پیامدی، اشاره به این موضوع دارد که بیننده خواب بر افراد ظالمی پیروز می‌شود. اگر فردی در خواب ببیند که از آب شور دریا می‌خورد، به این معنی است که بیننده خواب از به دست آوردن روزی حلال می‌گذرد و مال و ثروتی را از طریق حرام به دست می‌آورد.

اگر فردی در خواب ببیند که دریا مواج و طوفانی است و آسمان نیز با ابرهای تاریک پوشانده شده است، به این معنی است که مردم آن شهر به گناهی مرتکب شده‌اند.

تعبیر خواب دریا از نظر یوسف نبی (ع)

یوسف نبی (ع) نیز می‌فرماید : اگر فردی در خواب آب دریا را ببیند به این معنی است که روزی او زیاد می‌شود.

تعبیر خواب دریا از نظر امام جعفر صادق (ع)

امام صادق (ع) به طور کلی اشاره کرده است که دیدن آب دریا در خواب اشاره به پادشاه زمانه دارد. به طوری که اگر آب دریا در خواب تیره باشد؛ به این معنی است که پادشاه فردی ظالم و گنه‌کار است و درصورتی که آب دریا صاف و تمیز باشد به این معنی است که پادشاه فردی خوب و عالم است.

تعبیرخواب‌دریا از نظر منوچهر مطیعی تهرانی

منوچهر مطیعی تهرانی معتقد است که دیدن خواب دریا نه صرفا به پادشاه بلکه به دارندگان قدرت در هر زمانه اشاره دارد. در واقع هر فردی که در زندگی بیننده خواب صاحب قدرت است و او از آن ترس دارد و یا دلبسته محبتش می‌باشد.

این معبر می‌گوید، پدیده‌های عظیم در خواب اشاره به کسانی دارند که بیننده خواب در زندگی واقعی نسبت به آن‌ها ضعف شدید دارد. به طوری که اگر فردی در خواب ببیند که در کنار دریا ایستاده است به این معنی است که با آن شخص رو برو می‌شود و اگر ببیند که از آب دریا می‌نوشد، به این معنی است که از جانب آن شخص به سود و منفعت می‌رسد.

اگر فردی در خواب ببیند که کل آب دریا را می‌نوشد به طوری که چیزی از آن باقی نمی‌ماند، به این معنی است که او به شوکت و عظمت می‌رسد. راه رفتن بر روی آب دریا نیز به این معنی است که بیننده خواب اقدام به انجام کار خطرناکی می‌کند اما در نهایت موفق می‌شود.

تعبیر خواب دریا از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب دریا ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب دریا به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است که دیدن خواب دریا و موج‌های خروشان و گل‌آلود آن، به معنای این است که فرد در تصمیم مهمی در زندگی‌اش یک اشتباه بزرگ می‌کند.

تعبیرخواب‌دریا به روش آنلی بیتون

آنلی بیتون از معبران غربی است که شنیدن صدای امواج دریا در خواب را به زندگی ملال‌آور و بی‌ثمر تعبیر می‌کند. در واقع فردی که در خواب صدای دریای آرامی را می‌شنود در یک زندگی تهی از عشق و محبت گرفتار شده است.

تعبیرخواب دریا به روش لوک اویتنهاو

  • دریای پر تلاطم : نشان دهنده ناراحتی و غصه در زندگی بیننده خواب
  • دریای مواج : نیک‌بختی در تمامی امور
  • کشتی در دریا : داشتن شهامت و شجاعت برای خطر و ریسک کردن
  • غرق شدن در دریا : گرفتار شدن در بدبختی

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از موفقیت یا عقده یونس چیست؟ شاید برای بسیاری از ما کمی عجیب به نظر برسد که یک نفر از موفق شدن بترسد. بااین‌حال اگر خوب به دوروبر خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که تعداد کسانی که با این موضوع درگیرند کم نیست. ترس از موفقیت تا حد زیادی با سایر ترس‌های ما متفاوت است. اما درست مانند آن‌ها می‌تواند زندگی شما را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. درواقع این ترس باعث خواهد شد که نتوانید به بسیاری از موفقیت‌های زندگی‌تان دست پیدا کنید. به همین خاطر باید اطلاعات‌مان را راجع به این موضوع افزایش بدهیم. اگر شما یا هریک از اطرافیان‌تان درگیر نشانه‌های این مشکل هستید بهتر است برای درمان آن از یک روان‌شناس مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

منبع : نشانه های ترس از موفقیت

 

ترس از موفقیت چیست؟

ترس از موفقیت یا عقده یونس یکی از مشکلاتی است که برای برخی افراد پیش می‌آید. نکته مهم در این ترس این است که بیمار از خود موفق بودن نمی‌ترسد. یا این‌طور نیست که احساس کند نمی‌تواند موفق باشد. بلکه درواقع ترس اصلی بیمار ناشی از تغییری است که به دلیل موفقیت در شرایط زندگی وی اتفاق خواهد افتاد. ترس از تغییر گاهی اوقات باعث می‌شود که فرد احساس کند تمایلی برای تغییر جایگاهش ندارد. برای مثال آن‌ها ممکن است احساس کنند قدرتمند شدن باعث بی ایمانی خواهد شد یا آن‌ها را تنها و منزوی خواهد کرد.

ترس از موفقیت به دلیل شباهت با زندگی حضرت یونس به این نام خوانده می‌شود. حضرت‌یونس”ع” نیز مدت‌های طولانی برای دعوت مردم به یکتاپرستی تلاش کرد. اما درست در زمانی که به موفقیت نزدیک شده بود از قوم خود فاصله گرفت. در حقیقت داستان حضرت یونس نشان‌دهنده کسانی است که برخلاف تلاش‌هایی که کرده‌اند درست در چند قدمی رسیدن به نتیجه دست از تلاش می‌کشند.

 

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی

 

نشانه های ترس از موفقیت

سؤال اصلی اینجاست که چطور می‌توانیم افراد دارای ترس از موفقیت را شناسایی کنیم. باید گفت که آن‌ها نشانه‌های مشخصی دارند. با دقت‌کردن به این نشانه‌ها می‌توانید متوجه ترس آن‌ها بشوید:

  1. این افراد اهداف کوچکی برای خود در نظر می‌گیرند تا مجبور نشوند با چالش موفقیت‌های بزرگ درگیر شوند.
  2. اهمال‌کاری: آن‌ها دائماً کارها را پشت‌گوش می‌اندازند. تا زمانی که فرصت‌ها برای موفقیت از بین بروند. به همین خاطر شما معمولاً آن‌ها را آدم‌هایی می‌بینید که کارهای ناتمام بسیاری دارند.
  3. کمال‌گرایی: کسانی که درگیر کمال‌گرایی هستند وقتی یک بخش کوچک از کار را هم به‌درستی انجام نمی‌دهند به‌طورکلی آن موضوع را کنار می‌گذارند. یکی دیگر از نشانه‌های کمال‌گرایی این است که آن‌ها هرگز احساس نمی‌کنند کارهای‌شان را به‌خوبی انجام می‌دهند و درواقع هرگز از خودشان راضی نیستند.
  4. درست زمانی که در راه رسیدن به هدف هستند دلیلی برای ادامه ندادن مسیر پیدا می‌کنند.
  5. رفتارهای خودتخریبی مثل سوءمصرف مواد مخدر یا حتی انتقاد دائمی از خود
  6. صحبت‌های آن‌ها بیشتر راجع به کارهایی است که قرار است در آینده انجام بدهند.
  7. به‌جای تمرکز برای انجام‌دادن دقیق یک کار روی انجام هم‌زمان چندین کار باهم تمرکز می‌کنند.

دلایل ترس از موفقیت

نیروی ناخودآگاه

یک نیرو یا غریزه ناخودآگاه درون ما وجود دارد که تمایل به حفظ ثبات و آرامش دارد. این نیرو از نظر تکاملی به فرد کمک می‌کند تا شرایط زندگی خود را حفظ کند. هنگامی که این غریزه در یک نفر فعال می‌شود او را از تصمیم‌گیری برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی منصرف می‌کند. در حقیقت تغییرات بزرگ تا حدودی اضطراب‌آور هستند. این اضطراب توسط توجه کردن به غریزه سکون و آرامش از بین می‌رود.

نداشتن اعتمادبه‌نفس

همان‌طور که گفتیم یکی از مشکلات کسانی که دچار ترس از موفقیت هستند باور نداشتن توانایی‌های خودشان است. در حقیقت آن‌ها از این می‌ترسند که وقتی به موفقیت می‌رسند هم، توانایی حفظ آن را نداشته باشند.

ازبین‌رفتن شرایط فعلی

موفقیت به معنای تغییر کردن شرایط فرد است. این تغییرات هرچه که باشد به‌هرحال وضعیت فعلی زندگی شما را تغییر خواهد داد. به همین خاطر بعضی از افراد از این تغییر می‌ترسند. آن‌ها احساس می‌کنند شرایط جدید ناشناخته است و معلوم نیست چه اتفاقاتی در انتظار آن‌ها است. به همین خاطر ترجیح می‌دهند شرایط فعلی را حفظ کنند.

تجربه‌های دوران کودکی

اگر در کودکی شما برای موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اید تشویق نشده‌اید یا حتی سرزنش شده‌اید، از شما خواسته‌اند موفقیت خود را به رخ دیگران نکشید یا هر رفتار نامناسب دیگری در مقابل موفقیت شما شده است این موضوع تبدیل به یک الگو در ذهن‌تان می‌شود. این الگو تا بزرگسالی با فرد باقی خواهد ماند.

راهکارهایی برای درمان ترس از موفقیت

دلایل ترس از موفقیت را پیدا کنید

همیشه پیداکردن دلایل به این معنا است که شما نصف مسیر موفقیت را پشت سر گذاشته‌اید. کمی با خودتان خلوت کنید و ببینید چه چیزی باعث این می‌شود که از موفق شدن نگران باشید. این دلایل را روی کاغذ بنویسید. وقتی شما نسبت به علت مشکلات خود بینش پیدا کنید با احتمال بیشتری می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید.

نشانه‌ها را بشناسید

کدام یک از نشانه‌هایی که در بالا گفتیم در شما وجود دارند؟ وقتی این نشانه‌ها را پیدا کنید به‌خوبی متوجه می‌شوید که چه زمان‌هایی دارید از موفق شدن فرار می‌کنید؛ سعی کنید با این رفتارها در خودتان مبارزه کنید و برای موفق شدن برنامه مشخصی داشته باشید.

اضطراب و استرس را مدیریت کنید

همان‌طور که گفتیم ترس از موفقیت یکی از بیماری‌های اضطرابی است. به همین خاطر اینکه شما بتوانید اضطراب و فشارهای روانی خودتان را کنترل کنید به این معنی است که تا حد زیادی می‌توانید از نگرانی‌های خود کم کنید. استفاده از سبک زندگی سالم، روش‌های آرام‌سازی و همین‌طور کمک‌گرفتن از یک مشاور راهکارهایی هستند که برای کاهش اضطراب می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان اضطراب کلیک کنید.

روی تغییر تمرکز کنید

سعی کنید در ذهن‌تان تصویری از موفقیت و تغییراتی که همراه با آن ایجاد می‌شود داشته باشید. همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین دلایل ترس از موفقیت، ترس از تغییر کردن است. به همین خاطر بهتر است از قبل این تصویرسازی موفقیت را در ذهن خود انجام دهید. بااین‌حال به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌چیز خوب یا بد مطلق نیست. سعی کنید شرایطی که قرار است به آن برسید را با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی تجسم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری برای مواجهه با شرایط جدید داشته باشید.

شما همه چیز را نخواهید داشت

به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌وقت نمی‌توانید رضایت همه اطرافیان و همین‌طور همه چیزهای خوب را در کنار هم داشته باشید. پس سعی کنید ترس ازدست‌دادن اطرافیان، ناراحتی آن‌ها یا حتی کمال‌گرایی برای خوب بودن همه چیز را کنار بگذارید و شروع به فعالیت کنید.

روی اعتماد به نفس‌تان کار کنید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از کسانی که ترس از موفقیت دارند درگیر این باور هستند که آن‌ها ارزش رسیدن به موفقیت را ندارند؛ یا در واقع در شرایط جدید خیلی خوب نخواهند بود. به همین خاطر یکی از راهکارها برای کاهش ترس از موفقیت این است که روی اعتماد به نفستان کار کنید. به این باور برسید که شما نیز مانند هر انسان دیگری توانایی و شایستگی این را دارید که به موفقیت دست پیدا کنید. فقط کافی است توانایی‌های خودتان را ببینید.

اهمیت مشاوره

ترس از موفقیت مانند سایر ترس‌ها شما را دچار اضطراب‌های ناگهانی نمی‌کند. به همین خاطر شاید کمتر کسی به سراغ درمان آن برود. بااین‌حال کسانی که درگیر این مشکل هستند باور دارند که این ترس می‌تواند زندگی شما را فلج کند. در واقع ترس از موفقیت باعث می‌شود فرد برخلاف توانایی‌هایی که دارد هیچ تلاشی برای تغییر شرایط انجام ندهد. علاوه بر تأثیری که این ترس روی زندگی فرد دارد گاهی اوقات باورهای مربوط به آن چنان در ذهن فرد عمیق هستند که به‌سادگی و با استفاده از چند راهکار نمی‌توانیم آنها را تغییر بدهیم. به همین خاطر توصیه می‌شود برای درمان ترس از موفقیت از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با متدهای درمان فوبیا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع ترس‌ها می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

ترس از موفقیت چیست؟

بعضی افراد همه تلاش خود را برای موفق شدن انجام می‌دهند اما درست در مراحل پایانی از این تلاش دست می‌کشند. این شرایط معمولاً به این خاطر پیش می‌آید که آنها احساس می‌کنند برای موفق شدن به حد کافی خوب نیستند.

ترس از موفقیت چه دلایلی دارد؟

ترس از اینکه در موقعیت جدید خیلی خوب نباشیم؛ ترس ازدست‌دادن اطرافیان و همین‌طور باورهای منفی کودکی از جمله دلایلی هستند که باعث ترس از موفقیت می‌شوند.



:: برچسب‌ها: نشانه های ترس از موفقیت ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب تجاوز زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

منبع : تعبیر خواب تجاوز

تعبیر خواب تجاوز از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از تجاوز در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد. در ادامه تعبیر خواب تجاوز را بر اساس موضوع ارائه کرده ایم. برای دیدن انواع تعبیر خواب کلیک کنید.

معنی خواب تجاوز

برخی از افراد خواب تجاوز را مکررا می‌بینند. دیدن خواب تجاوز به صورت تکراری می‌تواند اشاره به این موضوع داشته باشد که فرد در زندگی واقعی احساس خوبی ندارد و گمان می‌کند مورد ظلم واقع می‌شود. احساس قربانی بودن و مورد بی عدالتی قرار گرفتن سبب می‌شود، فرد به طور مداوم خواب مورد تجاوز واقع شدن را ببیند.

به عقیده معبران مورد تجاوز واقع شدن اشاره به شکنندگی و آسیب پذیری فرد بیننده خواب نیز دارد.

معنی‌خواب دارو خواستن پس از تجاوز

اگر فردی در خواب ببیند که به او تجاوز شده است و او از آشفتگی زیاد به دنبال دارو می‌گردد، به این معناست که او در زندگی واقعی نیاز دارد تا از دست افکار مزاحم خلاص شود.

در تعابیری دیگر این خواب به معنای دوست داشتن بی‌قید و شرط شریک عاطفی نیز می‌باشد؛ به طوری که بیننده خواب تمایل دارد تمام روح و جان خود را فدای او کند.

معنی‌خواب ربوده شدن و مورد تجاوز قرار گرفتن

اگر فردی در خواب ببیند که توسط کسی و یا کسانی دزدیده می‌شود و سپس مورد تجاوز قرار می‌گیرد؛ به این معنی است که زندگی بیننده خواب وارد مراحله جدیدی در زندگی خواهد شد.

معنی‌خواب خشنود بودن از مورد تجاوز قرار گرفتن

اگر فردی در خواب ببیند که مورد تجاوز قرار گرفته است اما ناراحت نیست، به این معنی است که در زندگی واقعی دچار نارضایتی جنسی است.

معنی‌خواب تجاوز به حیوانات

اگر فردی در خواب ببیند که در حال تجاوز به حیوانات است و یا شاهد تجاوز فرد دیگری به حیوانات می‌‌باشد، خواب او به این معنی است که بهتر است در عالم بیداری و زندگی واقعی مسئولیت کارهای خودش را بر عهده بگیرد.

معنی خواب تجاوز در دوران بارداری

دیدت خواب مورد تجاوز واقع شدن در دوران بارداری، می‌تواند ناشی از استرس‌های بارداری باشد که طبیعی است. در واقع تغییرات و فعالیت‌های هورمون‌ها در این دوره سبب می‌شود که فرد در خواب خود چنین صحنه‌هایی را مشاهده کنند.

معنی خواب تجاوز یکی از اعضای خانواده به شما

اگر فردی در خواب ببیند که توسط یکی از اعضای خانواده‌اش مورد تجاوز قرار می‌گیرد، باید خود را برای تجربه یک اتفاق وحشتناک آماده کند. این دسته از خواب‌ها در تلاش هستند تا مفهومی را به بیننده خواب برسانند. معبران بر این عقیده می‌باشند، فردی که چنین خوابی را می‌بیند در مرحله‌ای از زندگی گیر کرده است.

معنی خواب شاهد تجاوز به کودکی بودن

دیدن تصویرهایی از تجاوز به یک کودک در خواب، نشان دهنده احساسات و افکار منفی بیننده خواب همچون احساس شکست، ناکامی و یا ناامیدی است.

تعبیر خواب تجاوز از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب تجاوز ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب تجاوز به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است که دیدن خواب تجاوز نمادی از اعتماد به نفس پایین، احساس ضعف و حقارت می‌باشد.

البته در تعابیر دیگری یونگ معتقد است که دیدن خواب تجاوز به اشتیاق بیننده خواب به مسائل جنسی نیز اشاره دارد.

یونگ می‌گوید : اگر فردی در خواب ببیند که مورد تجاوز دیگران قرار می‌گیرد، این خواب به دخالت‌های بی‌مورد دیگران در زندگی او اشاره دارد. دخالت‌هایی که سبب می‌شود بیننده خواب در موضع ضعف قرار بگیرد و نتواند برای خود تصمیم‌گیری کند.

دیدن تجاور اجباری در خواب نیز به معنای این است که بیننده خواب کنترلی بر روی کارهای خود ندارد.

معنی خواب مورد تجاوز قرار گرفتن

به عقیده یونگ اگر فردی در خواب ببیند که مورد تجاوز دیگران قرار می‌گیرد، به این معنی است که او در زندگی واقعی احساس می‌کند یک قربانی است و مورد ظلم واقع شده است.

تعبیرخواب تجاوز مرتبط با تجربه شخصی

ممکن است افرادی که خواب تجاوز را می‌بینند، در زندگی واقعی خود چنین تجربه‌ای داشته باشند. در واقع خواب تجاوز مرتبط به تجربه تلخ در گذشته آن‌ها است. مشکلات روحی و یادآوری آن خاطرات تلخ سبب می‌شود که صحنه‌های این اتفاق ناگوار در خواب تداعی شود.

تعبیرخواب تجاوز به شخص دیگری

اگر فردی در خواب ببیند که خود در حال تجاوز به شخص دیگری می‌باشد، به این معنی است که بیننده خواب در زندگی واقعی و عالم بیداری در روابط جنسی خود دچار مشکل است. البته یونگ می‌گوید کمبود اعتماد به نفس در افراد نیز می‌تواند باعث دیدن چنین خوابی شود؛ به این معنی که فرد به خود و توانایی‌هایش، باور ندارد.

تعبیر خواب تجاوز چندین نفر به یک نفر

اگر فردی در خواب ببیند که شاهد تجاوز چندین نفر به یک نفر می‌باشد، به این معنی است که او در زندگی در موقعیتی قرار دارد که هیچ کس پشتیبان او نیست. این خواب به معنای طرد شدن از سوی اطرافیان نیز تعبیر می‌شود.

دیدن خواب تجاوز به فرزند

اگر مردی در خواب ببیند که به دختر کوچک او در خواب تجاوز شده است، خواب او به دلیل نگرانی‌هایی است که او در مورد دخترش دارد.

تعبیر خواب تجاوز از نظر زیگموند فروید

زیگموند فروید برای دیدن خواب تجاوز برای زنان و مردان، تعابیر متفاوتی ارائه کرده است. فروید می‌گوید : اگر مردی در خواب ببیند که به شخص دیگری تجاوز می‌کند و یا مورد تجاوز واقع شده است؛ به این معنی است که او در زندگی واقعی دچار احساسات سادیسمی و یا همان دیگر آزاری جنسی است. البته این موضوع با بررسی رفتارهای بیننده خواب مشخص می‌شود.

در تعبیری دیگر از خواب تجاوز، فروید می‌گوید : اگر زنی در خواب ببیند که مورد تجاوز قرار می‌گیرد، به این معنی می‌باشد که بیننده خواب در زندگی واقعی از برقراری رابطه جنسی می‌ترسد. البته فروید می‌گوید ممکن است این خواب به موقعیتی در زندگی بیننده خواب نیز اشاره داشته باشد که مورد تجاوز و یا سوء استفاده قرار گرفته است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب تجاوز ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص میزوپروستول یا سایتوتک یکی از قرص‌هایی است که عمدتا برای سقط جنین و پایان دادن به حاملگی در سه ماه نخست بارداری استفاده می‌شود. علاوه بر این از قرص میزوپروستول برای کاهش خط ابتلا به بیماری زخم معده هم استفاده می‌شود. مصرف نادرست این قرص می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مانند آسیب رساندن به رحم، سقط ناقص و… شود. از این جهت عدم آشنایی با علائم و مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند پیامد‌های منفی جبران ناپذیری را به وجود بیارید. در ادامه به بررسی کامل قرص میزوپروستول و نحوه مصرف آن می‌پردازیم. 

 

منبع : میزوپروستول چه عوارضی دارد

 

قرص میزوپروستول

میزوپروستول علاوه بر تاثیری که برای درمان مشکلات ناشی از زخم معده دارد، می‌تواند برای انجام زایمان زودرس و سقط خود به خودی استفاده شود اما عمدتا برای سقط جنین و پایان دادن به حاملگی خصوصا در سه ماه نخست بارداری استفاده می‌شود. با این حال بهترین مدت زمان اثربخشی آن در هفته 4 تا 8 بارداری است. یکی از ویژگی‌های مطلوب میزوپروستول نسبت به سایر داروهای سقط جنین این است که عوارض جانبی و دوره نقاهت کمتری دارد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه سقط جنین کلیک کنید. 

درست است که عوارض جانبی میزوپروستول کمتر است اما باید توجه داشت که پس از مصرف آن حتما باید استراحت کافی داشته باشید و مایعات زیاد و غذای مقوی و سالم بخورید. دوره نقاهت آن پس از مصرف معمولا حدود 24 ساعت است و پس از آن افراد کم کم به حالت قبلی خود برمی‌گردند. زمانی که میزوپروستول برای سقط جنین و پایان دادن به حاملگی مصرف شود با درد شدیدی همراه می‌شود؛ در این حالت بهتر است همراه با دارو‌های مسکن مصرف شود. در برخی موارد پس از مصرف میزوپروستول، سقط به صورت ناقص اتفاق می‌افتد، در چنین شرایطی بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

میزان مصرف میزوپرستول

دوز مصرفی میزوپرستول با توجه به نوع کارکرد آن متفاوت است. برای درمان علائم زخم معده معمولا دوز 200 میلی‌گرم به تعداد چهار بار در روز همراه با غذا می‌باشد. در صورتیکه دوز مصرفی دچار عوارض جانبی زیادی برای فرد شد، بهتر است این مسئله را با پزشک در میان بگذارید تا دوز مصرفی را کاهش دهد. مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که تحت هیچ شرایطی نباید از میزوپروستول به صورت خودسرانه استفاده کرد چراکه مصرف دوز اشتباهی این دارو می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. 

شیوه مصرف قرص میزوپروستول

شیوه مصرف میزوپروستول برای سقط جنین نسبت به سایر کاربردهای آن متفاوت است. به طور کلی دو روش برای مصرف میزوپروستول وجود دارد. روش اول آن خوردن قرص است. برای انجام سقط جنین توسط این دارو ابتدا باید دهان خود را خیس کنید و 4 عدد قرص را همزمان در داخل دهان خود به مدت 30 دقیقه نگه دارید. در این مدت قرص‌ها ممکن است در دهانتان حل شوند و دهانتان خشک شود.

توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی در این زمان نوشیدنی دیگری مصرف نکنید. پس از 30 دقیقه هر مقدار از قرص که در دهانتان حل نشده بود را قورت دهید و سپس دهان خود را به خوبی با آب بشویید. پس از گذشت 3 الی 4 ساعت یک بار دیگر این فرایند را از اول انجام دهید. به طور کلی در یک شبانه روز باید 3 بار این کار را انجام دهید. در واقع برای اینکه میزوپروستول بتواند موثر واقع شود باید 12 عدد قرص در یک روز مصرف شود.

روش دیگر برای مصرف میزوپروستول قرار دادن 4 عدد قرص در داخل واژن است. پس از اینکه قرص‌ها را درون واژن قرار دادید حدود 30 دقیقه دراز بکشید تا قرص‌ها وارد بدن شوند. مهم‌ترین نکته‌ای که در ارتباط با این روش وجود دارد این است که اگر سابقه انجام سزارین، یا جراحی رحم و تجربه بارداری طبیعی را داشته‌اید بهتر است از این روش استفاده نکنید چراکه امکان دارد منجر به آسیب رساندن و پارگی رحم شود.

عوارض جانبی میزوپروستول

میزوپروستول به نسبت سایر داروهای سقط جنین عوارض جانبی کمتری دارد. با این حال پس از مصرف آن برخی از عوارض جانبی ممکن است برای فرد مصرف کننده رخ دهد که عبارت‌اند از:

-سردرد و سرگیجه
-مسمومیت دارویی
-خونریزی شدید
-درد شکمی
-احساس تشنگی زیاد
-لکه بینی
-گرفتگی عضلات
-تاثیر بر توانایی جنسی
-استفراغ و حالت تهوع
-تب و لرز
-اضطراب و پریشانی‌های روانی

اگر پس از گذشت مدت زمانی عوارض جانبی برطرف نشد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

موارد منع مصرف میزوپروستول

همانند هر داروی دیگر میزوپروستول هم موارد منع مصرف دارد که عبارت‌اند از:

-مصرف در دوران بارداری به دلایلی غیر از سقط جنین
استفاده همزمان با اکسی توسین
حساسیت به دارو
مصرف در دوران شیردهی
مصرف بیش از 4 عدد در روز برای کاهش علائم زخم معده
مصرف در هنگام استفاده از IUD

توجهات بالینی جهت مصرف قرص میزوپروستول

1. در صورتیکه از میزوپروستول برای کاهش علائم زخم معده استفاده می‌کنید بهتر است بیش از 4 عدد قرص در روز مصرف نکنید.

2. بهتر است همیشه در یک زمان و ساعت مشخص دارو را مصرف نمایید.

3. از مصرف همزمان میزوپروستول با داروهای آنتی اسید حاوی منیزیم خودداری کنید.

4. در هنگام دوره درمانی توسط میزوپروستول از مصرف الکل اجتناب نمایید.

5. اگر میزوپروستول برای سقط جنین بعد از هفته نهم بارداری مصرف شود دیگر تاثیری ندارد و می‌تواند مشکلات جدی‌تری به وجود بیاورد.

6. در صورتیکه دچار بارداری خارج رحمی شدید، تحت هیچ شرایطی از میزوپروستول استفاده نکنید.

7. در صورت بروز خونریزی و درد شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا مصرف میزوپروستول در دوران شیردهی برای درمان زخم معده مضر است؟

به طور کلی مصرف میزوپروستول برای سقط جنین استفاده می‌شود اما با این حال در مواردی برای درمان زخم معده هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف میزوپروستول در دوران شیردهی ممنوع است چراکه اثرات منفی برای نوزاد و مادر برجا می‌گذارد و مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورد.

 

 

 

منبع : میزوپروستول چه عوارضی دارد



:: برچسب‌ها: میزوپروستول چه عوارضی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اگر با انواع هوش در کودکان آشنایی داشته باشید، می‌دانید که هوش تنها محدود به حل مسائل ریاضی نیست. روانشناسان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که انواع مختلفی از هوش وجود دارد و نباید آن را محدود به توانایی‌های ذهنی کرد. برای مثال ممکن است یک کودک در حل مسائل ریاضی ضعیف باشد اما توانایی بالایی در برقراری ارتباط با دیگران یا فهمیدن احساسات آن‌ها داشته باشد. روانشناسان کودک معتقدند وظیفه والدین و مربیان مدرسه این است که به این توانایی‌ خاص در کودک توجه کنند و با آموزش‌های مناسب او را در شرایطی قرار دهند که بتواند توانایی خود را رشد دهد. با توجه به آنچه گفته شد در سال‌های اخیر دیگر کمتر به بهره هوشی یا نمره آی‌کیو توجه می‌شود و روانشناسان بیشتر تلاش می‌کنند انواع هوش کودکان را شناسایی کنند و با برنامه‌ریزی مناسب برای آن‌ها به پیشرفت او کمک کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : انواع هوش کودکان

 

انواع هوش در کودکان

هوارد گاردنر یکی از اولین روانشناسانی بود که راجع به انواع هوش کودک صحبت کرد. او معتقد بود یک کودک ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران، انجام فعالیت‌های هنری یا شناخت احساسات خود توانمند باشد و بر این اساس نظریه‌ای را مطرح کرد که به آن نظریه هوش‌های چندگانه گفته می‌شود. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید. با توجه به این نظریه انواع هوش در کودکان عبارت است از:

هوش بین فردی

هوش بین فردی همان‌طور که از نام آن پیداست به معنی توانایی در برقراری ارتباط با دیگران است. کودکانی که هوش بین فردی بالایی دارند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و دوستان بسیاری دارند. آن‌ها به‌راحتی وارد یک جمع ناآشنا مثل مهدکودک یا کلاس درس می‌شوند و خیلی زود با سایر کودکان ارتباط برقرار می‌کنند. به فعالیت‌ها و بازی‌های گروهی علاقه بسیاری دارند و به همین اندازه اگر تنها باشند احساس ناراحتی می‌کنند. قدرت درک احساسات دیگران و همدلی با آن‌ها یکی دیگر از توانایی‌های کودکانی است که هوش بین فردی بالایی دارند. برای تقویت هوش برون فردی کودک کلیک کنید.

هوش درون فردی

کودکانی که هوش درون فردی بالایی دارند به‌خوبی احساسات و افکار خود را می‌شناسند و می‌توانند آن‌ها را کنترل کنند. این کودکان باورها و اهداف مشخصی دارند و به دنبال رسیدن به آن‌ها هستند. برخلاف کودکانی که هوش بین فردی بالایی دارند این گروه ترجیح می‌دهند زمان‌هایی را به‌تنهایی بگذرانند. برای تقویت هوش درون فردی کودک کلیک کنید.

هوش منطقی یا ریاضی

هوش منطقی یا ریاضی بالا به کودک کمک می‌کند تا نسبت به موضوعات مختلف کنجکاو باشد. این کودکان معمولاً دوست دارند از همه‌چیز سر دربیاورند و ممکن است گاهی از سؤالات آن‌ها خسته شوید. توانایی دسته‌بندی اشیا و شمارش آن‌ها در این کودکان بالاست. بازی با اعداد یا بازی‌های انتزاعی مثل حل کردن معماها برایشان لذت‌بخش است. برای تقویت هوش منطقی ریاضی کودک کلیک کنید.

انواع هوش کودکان | هوش کلامی

این کودکان توانایی کلامی بالایی دارند. آن‌ها خزانه لغات بسیار قوی دارند و به‌راحتی می‌توانند موضوعات مختلف یا افکار و احساسات خود را برای دیگران توضیح دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کودکان علاقه به کتاب است. آن‌ها حتی در بازی‌هایشان هم دوست دارند چیزی را برای دیگران توضیح بدهند و به همین خاطر معلم بازی یکی از بازی‌های موردعلاقه آن‌هاست. کودکانی که هوش کلامی بالایی دارند معمولاً زمان زیادی را با اطرافیان صحبت می‌کنند و این می‌تواند برای دیگران خسته‌کننده باشد. برای آشنایی با روش‌های تقویت هوش کلامی کودک کلیک کنید.

هوش موسیقی

هوش موسیقی همان‌طور که از نام آن پیداست به کودک کمک می‌کند تا استعداد خاصی درزمینهٔ کار کردن با ابزار موسیقی داشته باشد. آن‌ها به‌راحتی ریتم‌های مختلف آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهند و به شعر و آهنگ علاقه خاصی دارند. به‌طورکلی می‌توان گفت صداهای مختلف آن‌ها را جذب می‌کند و حساسیت خاصی روی تفاوت صداها دارند. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند حتی صداهای بسیار شبیه به هم را نیز تفکیک کنند. برای تقویت هوش موسیقیایی کودک کلیک کنید.

هوش دیداری-فضایی یا تصویری

هوش دیداری-فضایی بیش از هر چیز با جزئی‌نگری و دقت توصیف می‌شود. کودکانی که هوش دیداری-فضایی بالایی دارند معمولاً پدیده‌های مختلف را با تمام جزئیات در ذهنشان نگه می‌دارند و به همین خاطر اگر به نقاشی آن‌ها نگاه کنید کامل بودن آن‌ شما را شگفت‌زده می‌کند. این کودکان از نقاشی، تماشای عکس‌ها یا ساختن پدیده‌های مختلف لذت می‌برند و هنرمندان بسیار خوبی هستند. برای تقویت هوش دیداری فضایی کودک کلیک کنید.

هوش جنبشی-حرکتی

این هوش می‌تواند از فرزند شما یک ورزشکار قوی بسازد. کودکانی که هوش جنبشی-حرکتی بالایی دارند خیلی زود از یک جا نشستن خسته می‌شوند و علاقه چندانی به فعالیت‌های کم‌تحرک مثل کتاب خواندن یا نقاشی کشیدن ندارند. آن‌ها دوست دارند آزادانه بدوند و بازی کنند. هماهنگی اندام‌های مختلف در این کودکان بالاست و آن‌ها به‌خوبی از پس انجام دادن فعالیت‌های بدنی برمی‌آیند. برای آشنایی با روش های تقویت هوش جنبشی کودک کلیک کنید.

انواع هوش کودکان | هوش طبیعت‌گرا

کودکانی که هوش طبیعت‌گرایی بالایی دارند معمولاً رابطه بسیار قوی با محیط‌ زیست خود برقرار می‌کنند. آن‌ها به گیاهان و حیوانات یا حتی پدیده‌های بی‌جان محیط اطرافشان مثل سنگ‌ها علاقه دارند. این کودکان به دسته‌بندی و داشتن مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی علاقه نشان می‌دهند و به‌خوبی می‌توانند تفاوت میان پدیده‌های طبیعی مختلف را متوجه شوند. یادگیری آن‌ها در محیط باز بسیار راحت‌تر اتفاق می‌افتد و فضاهای سربسته معمولاً آن‌ها را کسل می‌کند. برای آشنایی با راه های پرورش هوش طبیعت گرا کودک کلیک کنید.

راه تشخیص انواع هوش کودک

پس از آشنایی با انواع هوش این سؤال برای والدین پیش می‌آید که چطور توانایی کودک خود را شناسایی کنند یا این هوش‌ها را در او پرورش دهند؟ برای این کار باید از یک مشاور برای انجام تست‌های استعدادیابی کمک بگیرید تا میزان توانایی فرزندتان در هرکدام از این زمینه‌ها را مشخص کند. پس از مشخص شدن توانایی‌های کودک در هر زمینه‌ای مشاورین با آموزش بازی‌های مختلف کمک می‌کنند تا این توانایی‌ها را در کودک تقویت کنید. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 
 
 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم میزان توانایی فرزندم در هر زمینه هوشی را مشخص کنم؟

برای این کار باید تجربیات مختلفی برای کودک فراهم کنید و به علاقه‌مندی‌های او توجه کنید. کمک گرفتن از یک مشاور برای استعدادیابی و برنامه‌ریزی برای پرورش استعدادها هم مفید خواهد بود.

 

 

منبع : انواع هوش کودکان



:: برچسب‌ها: انواع هوش کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

داشتن کودک برای مادر های شاغل و جدایی از او بعد از مرخصی‌های زایمان و یا تعطیلات در اغلب موارد با چالش‌‌های زیادی همراه است. هر خانم شاغلی علاوه بر تمایلاتش در داشتن فرزند و تجربه حس مادری، برای بالا بردن درآمد و جایگاه شغلی خود نیاز میل زیادی دارد و شاید سال‌ها برای رسیدن به این اهداف تلاش کرده باشد. اما گاه برخی خانم‌ها به خاطر وظایف مادری، خواسته یا ناخواسته از آرزوها یا شغل‌شان برای همیشه دست می‌کشند. در حالی که اگر درباره نیازهای فرزندتان و چگونگی مدیریت نیازهای او اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید مساله جدایی کودک از مادر شاغل را به سادگی حل نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کودکان مشاوره کودک دریافت نمایید.

 

 

منبع : کودک و مادر شاغل

 

مشکلات کودک و مادران شاغل

برای هر مادری سخت است که بخواهد مراقبت از نوزاد یا کودک خود را به کس دیگری بسپارد، مخصوصا زمانی که پدربزرگ یا مادر بزرگ‌های کودک قادر به نگهداری از او نباشند. برای آشنایی بیشتر با دغدغه های مادران شاغل کلیک کنید.

افزایش دغدغه ها

مادران شاغل در مقایسه با مادرانی که تمام وقت خود را در خانه و در کنار کودک خویش می گذرانند، دغدغه ها و استرس های بیشتری تجربه می‌کنند. در دوران بارداری و قبل از زایمان به نظر ساده می‌رسید که نوزاد خود را به مراقب و پرستار بسپارید و با خیال راحت به سر کار بروید؛ اما با تولد نوزاد و تجربه حس مادری، شرایط کاملا تغییر خواهد کرد.

اینکه در غیاب شما، چه برخوردی با او صورت می‌گیرد و اینکه کودک از نبود مادر دچار اضطراب و ناراحتی می‌شود، مهم‌ترین دغدغه‌هایی پیش رو مادران شاغل می‌باشد. این درحالی است که درگیری‌های بین زن و شوهر بر سر نگهداری نوزاد و تداوم شاغل بودن مادر دغدغه دیگری است که در زندگی زنان شاغل وجود دارد.

دو راهی انتخاب

سال‌ها درس خواندن، استرس‌های شدید در زمان پیدا کردن شغل مناسب و در نتیجه مشغول شدن در شغل دلخواه، موضوعات ساده‌ای نیستند که بتوان به سادگی از کنار آن‌ها رد شد. مادران شاغل به کار کردن در بیرون از منزل عادت کرده‌اند و برایشان بسیار سخت خواهد بود که در منزل و به عنوان یک خانم خانه‌دار وقت خود را سپری کنند.

تولد نوزاد و نیازمندی به مراقبت‌های مادر، خانم‌های شاغل را بر سر دو راهی قرار می‌دهد. از یک طرف به نوزاد خود احساس مادری دارد و می‌خواهد به مراقبت از او بپردازد و از طرف دیگر نمی‌خواهد شغل دلخواه و استقلال مالی خود را از دست بدهد. احساس گناه و تعارض حتی می‌تواند سلامت روان مادران شاغل را تحت تاثیر قرار بدهد. به همین دلیل بهتر است از مشاور خانواده کمک بگیرید و با آگاهی بیشتری از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و احساسی بپرهیزید. پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش پدر و مادر را نیز بخوانید.

رفتار مناسب مادر با کودک در روزهای اول شروع کار

در اولین روزهای جدایی بسیار مهم است که به یک‌باره کودک را به مدت طولانی از خود دور نسازید. زیرا دچار اضطراب بسیار شدید و یا به اصطلاح اضطراب جدایی خواهد شد. اضطراب جدایی که واکنش هیجانی و عاطفی است که به هنگام جدایی از والدین به ویژه جدایی از مادر در کودک ایجاد می‌شود و او را دچار ناامنی روانی می‌کند. وقتی به خانه بر می‌گردید بهتر است وقت زیادی را به کودک خود اختصاص بدهید و به بازی با او بپردازید. در آغوش گرفتن کودک باعث می‌شود که او نسبت به حضور یافتن شما اطمینان کسب کند و با خیال راحت بوی شما را استشمام نماید. برای درمان و مقابله با اضطراب جدایی کودکان کلیک کنید.

پیامدهای روانی جدایی کودک از مادر شاغل

کودکان به خصوص در اوایل نوزادی و نوپایی خود به محبت مادری بسیار نیازمند هستند تا جایی که رشد جسمی و روانی آن‌ها در گرو حمایت عاطفی والدین به ویژه مادران است. اگر کودک به اندازه کافی از عاطفه مادری بهره‌مند نگردد و نیازهای عاطفی اش تامین نگردد از لحاظ روانی دچار آسیب‌های بسیار شدیدی خواهد شد. کمبود محبت در وجود کودک به صورت یک عقده روانی درخواهد آمد و مشکلات هیجانی شدیدی را برای کودک به همراه خواهد داشت. کودکانی که به اندازه کافی از محبت مادر برخوردار نباشند حالت‌های پرخاشگرانه خواهند داشت و به سرعت عصبانی می‌گردند. برای آشنایی بیشتر با نقش مادران در تربیت فرزندان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

بهترین سن کودک برای رفتن به سر کار برای مادر چه زمانی است؟

با توجه به اینکه سبک دلبستگی ایمن و یا ناایمن در دو سال اول زندگی کودک شکل می‌گیرد، بهتر است بیش از هر زمان دیگری در این دوران، ارتباطات فیزیکی بین مادر و کودک برقرار شود. شنیدن صدای مادر و استشمام بوی تن او نیازهایی اساسی کودک است که به ویژه در سال اول زندگی باید تامین گردد.

آیا جدایی از مادر برای کودکان پیش دبستانی به اندازه کودکان نوپا مخرب و آسیب زا است؟

در دوران دبستان، اوضاع کمی بهتر خواهد بود و جدایی از مادر به اندازه دوران نوپایی آسیب‌زا نخواهد بود. البته این موضوع بستگی به مدیریت مادران شاغل دارد. اینکه آن‌ها بتوانند انرژی خود را در منزل و در محل کار تقسیم کنند و وقت بیشتری برای کودک خود اختصاص دهند، اقدام بسیار مهمی است که می‌تواند خلا عاطفی کودکان دبستانی را تا حد زیادی جبران نماید.

 

منبع : کودک و مادر شاغل



:: برچسب‌ها: کودک و مادر شاغل ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

در هفته سی و سوم بارداری استراحت کردن و نفس کشیدن برای مادران باردار کمی سخت به نظر می‌رسد. دلیل این موضوع این است که طی این هفته جنین افزایش قد و وزن داشته و فضای بیشتری را درون رحم اشغال کرده است و حالا فشار بیشتری را به ناحیه‌های مختلف بدن مادر همچون ریه‌ها، دستگاه گوارش، شکم و … وارد می‌کند. با تمامی این شرایط، شور و شوقی که بانوان باردار از تولد فرزندشان دارند؛ می‌تواند باعث کاهش و یا تسکین این دردها شود. در ادامه علائم مادر باردار در هفته سی‌و‌سوم‌بارداری و تغییرات جنین طی این هفته را شرح داده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

 

منبع : هفته سی و سوم بارداری

 

علایم مادر باردار در هفته سی و سوم بارداری

از رایج‌ترین علائم مادر باردار طی هفته سی‌و‌سوم‌بارداری، داشتن مشکلات مربوط به خواب و استراحت کردن می‌باشد. جنین طی این هفته‌حرکت‌های بیشتری دارد و افزایش قد و وزن نیز داشته است؛ به همین دلیل دردهای مختلفی را در بدن مادر ایحاد می‌کند که تجربه یک خواب دلچسب را از او می‌گیرد. در ادامه به علائم مادر باردار در هفته سی‌و‌سوم‌بارداری اشاره کرده‌ایم.

1.افزایش دمای بدن

سوخت و ساز بدن مادر طی هفته‌های آخربارداری بالا می‌رود که این افزایش متابولیسم سبب می‌شود که بانوان باردار دائما احساس گرما داشته باشند. 

بنابراین توصیه می‎‌شود که طی این هفته‌ها از لباس‌های ضخیم و تنگ استفاده نشود و ترجیحا بانوان باردار از لباس‌های نخی استفاده کنند. 

همینطور لازم است اشاره کنیم که زنان باردار طی هفته سی‌و‌سوم‌بارداری به دلیل احساس گرما و تعرق زیاد، آب زیادی را از دست می‌دهند. بهتر است برای جبران کم آبی بدن، در طول روز به اندازه کافی آب مصرف شود. 

2.سردردهای هفته سی و سوم بارداری

پزشکان می‌گویند، زنان باردار در ماه‌های آخربارداری اختلالات هورمونی بسیاری را تجربه می‌کنند که در پی آن دچار سردردهای مکرر می‌شوند. بد نیست بدانید که سردرد دوران‌بارداری تحت تاثیر کم آبی بدن و همینطور افزایش استرس نیز زیاد می‌شود. 

توصیه پزشکان این است که برای بهبود سردردهای ناشی از دوران‌بارداری، در طول روز به اندازه کافی و بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. همینطور انجام برخی فعالیت‌ها همچون ریلکسیشن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی می‌تواند در کاهش میزان استرس شما تاثیرگذار باشد.

3.تنگی نفس

از دیگر علائم شایع دوران‌بارداری که بانوان حامله آن را تجربه می‌کنند؛ تنگی نفس است. هر چه به هفته‌های پایانی نزدیک‌تر شوید، جنین به سمت پایین رحم حرکت می‌کند و فشار آن بر روی ریه‌ها نیز کم‌تر می‌گردد. به همین ترتیب میزان تنگی نفس مادر کاهش می‌یابد. 

4.افزایش انقباضات رحم

هر چه سن‌بارداری بیشتر شود، رحم نیز بیشتر از گذشته برای زایمان آماده می‌گردد. به همین دلیل ممکن است بانوان باردار طی هفته سی‌و‌سوم‌بارداری انقباضات رحمی را تجربه کنند. اما لازم است بدانید در صورتی که این انقباضات در کوتاه مدت و با تغییر وضعیت از بین برود، جای نگرانی ندارد. برای جلوگیری از زایمان زودرس با انقباضات رحمی طولانی مدت و مکرر، حتما با پزشک مشورت کنید. 

5.فراموشی و سردرگمی

برخی از مادران باردار در هفته‌های پایانی‌بارداری خود، دچار فراموش‌کاری و یا سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را به درستی انجام دهند. متخصصان بر این باور هستند که تغییرات فیزیولوزیکی مسئول این امر می‌باشد. البته استرس‌های دوران بارداری نیز می‌تواند آن را تشدید کند.

6.سوزش معده

داشتن مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده از رایج‌ترین علائم مادر باردار در هفته سی‌وسوم‌بارداری است. بهتر است برای کنترل این شرایط از غذاهای چرب، شور، ادویه‌دار، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار و هر گونه مواد غذایی که سبب تحریک اسید معده می‌شود؛ استفاده نگردد. می‌توان مصرف روزانه شیر را جایگزین این غذاها کرد.

تغییرات جنین در هفته سی و سوم بارداری

طی هفته سی‌و‌سوم‌بارداری مغز جنین بیش از گذشته فعالیت می‌کند و در این سن از بارداری، حواس پنچگانه او کار می‌کند؛ به همین دلیل قادر است به طور کامل صدای مادر و اطرافیان خود را بشنود و تشخیص دهد. بنابراین زمان‌هایی که مادر با جنین خود صحبت می‌کند، متوجه می‌شود که او آرام گرفته است و حرکات‌ کم‌تری دارد.

جنین در طی این هفته‌ها وزن می‌گیرد و قد او در حال افزایش است؛ به همین دلیل به مواد معدنی و مغذی نیاز دارد که مادر باید سعی کند با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و کامل آن‌ها را تامین نماید. همزمان با تمامی این موارد استخوان‌های جنین نیز محکم‌تر می‌شوند.

بایدهای هفته سی و سوم بارداری

برخی از زنان باردار طی هفته سی‌و‌سوم‌بارداری دچار واریس می‌شوند. برای بهبود این شرایط توصیه می‌شود که از نشستن و یا ایستادن‌های طولانی مدت پرهیز شود. بهتر است زمان‌هایی در روز پاها به سمت بالا قرار داده شود و همینطور پوشیدن جوراب واریس نیز در بهبود این شرایط کمک کننده است.

احتمالا در این سن از بارداری، در پاها و یا بدن خود ورم و پف مشاهده می‌کنید. پیاده‌روی و انجام ورزش‌های سبک، می‌تواند در کاهش این تورم و البته دردهای عمومی دوران حاملگی موثر باشد. همینطور انجام تمرینات کششی و ماساژ پاها نیز می‌تواند ضمن کم کردن تورم آن، از گرفتگی عضلات‌تان نیز جلوگیری کند.

اغلب زنان در دوران بارداری دچار یبوست و هموروئید یا خونریزی مقعد می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل و یا بهبود آن، استفاده از مایعات و غذاهای حاوی فیبر و سبزیجات برگ‌دار توصیه می‌گردد. 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته سی و سوم

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، برخی از علائم در هفته سی‌وسوم‌‌بارداری طبیعی می‌باشد و در نتیجه بزرگ‌تر شدن جنین در وضعیت جسمانی مادر نمایان می‌گردد. اما با تمامی این توضیحات بهتر است مادران به برخی از علائم غیرطبیعی در خود توجه داشته باشند تا دچار زایمان زودرس نگردند. برخی از علائم به شرح موارد زیر در هفته سی‌وسوم‌بارداری نشانه‌ای از زایمان زودرس می‌باشد.

  • انقباضات رحمی مکرر و طولانی 
  • لکه‌بینی
  • خونریزی واژینال
  • ترشحات آبکی از واژن ناشی از پاره شدن کیسه آب
  • فشار بیش از اندازه در ناحیه لگن
  • دل‌دردهایی مشابه با دل‌دردهای دوران قاعدگی
  • و …

البته برخی دیگر از علائم نیز ممکن است در مادر باردار وجود داشته باشد که نشانه‌ای از عارضه فشار خون بالا و یا پره اکلامپسی باشد. در ادامه به این علائم اشاره کرده‌ایم :

  • تورم ناگهانی دست‌ها یا صورت
  • تهوع
  • استفراغ
  • سردرد شدید
  • و …

سخن پایانی

دوران بارداری دارای مشکلات جسمانی و روانی بسیاری برای مادر است. به همین دلیل از علائم شایع در بانوان باردار، تغییر رفتار آن‌ها می‌باشد. علاوه بر مادران باردار، اطرافیان او نیز باید نسبت به وضعیت او آگاه باشند تا بتوانند نیازهای عاطفی او را برآورده کنند. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

برای اینکه آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید و از راهکارهای لازم مطلع شوید، می‌توانید از روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و سوم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

قد و وزن جنین در هفته سی‌و‌سوم‌بارداری تا چه اندازه افزایش پیدا می‌کند؟

قد جنین در هفته سی و سوم بارداری تا بیش از 43 سانتی‌متر و وزن او تا بیش از دو کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

آیا ممکن است زنان باردار طی هفته سی‌وسوم‌بارداری دچار زایمان زودرس شوند؟

بله، احتمال زایمان زودرس در هفته سی‌وسوم‌بارداری وجود دارد و بهتر است بانوان باردار به علائم آن شامل انقباضات رحمی مکرر و طولانی، لکه‌بینی، خونریزی واژینال، ترشحات آبکی از واژن ناشی از پاره شدن کیسه آب، فشار بیش از اندازه در ناحیه لگن، دل‌دردهایی مشابه با دل‌دردهای دوران قاعدگی و … توجه داشته باشند.

 

 

 

منبع : هفته سی و سوم بارداری



:: برچسب‌ها: هفته سی و سوم بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درباره دلایل ناباروری مردان چه می‌دانید؟ ناباروری یعنی عدم توانایی باروری پس از یک سال تلاش و رابطه جنسی محافظت نشده به قصد باردار شدن؛ امروزه حدود 10 تا 15 درصد زوج‌ها دچار ناباروری هستند. دلیل ناباروری می‌تواند مربوط به مرد، زن یا هردو باشد. از آنجایی که ناباروری دغدغه بسیاری از زوج‌هاست، در سال‌های اخیر درمان‌های مختلفی برای این مشکل به وجود آمده‌اند. طبق نظر متخصصان اولین قدم در درمان ناباروری شناخت و کشف عوامل آن است. معمولا در مردان مشکل ساخت و انتقال اسپرم سبب ناباروری می‌شود و درزنان مشکلات مربوط به رحم و تخمک گذاری. در یک سری موارد مشکلات عصب شناختی و روانی مانند استرس نیز در ناباروری دخیل‌اند. اگر ناباروری دغدغه شما و همسرتان است به دنبال بالا بردن اطلاعات خود در این خصوص باشید چرا که آگاهی اولین قدم درمان است. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

منبع : دلایل ناباروری مردان

بررسی آمار و دلایل ناباروری میان مردان

در 40درصد موارد مشکل ناباروری از مرد است و در 40درصد دیگر مشکل ناباروی اززن است یعنی احتمال ناباروری میان زنان‌و مردان متاهل مساوی است. در حدود 20 درصد زوج‌ها هر دو طرف به مشکلات ناباروری دچارند.

مشکلات ناباروری به مشکلاتی اطلاق می‌شوند که در عدم شروع و تداوم بارداری موثرند. معمولا برای ناباروری مدت یک سال مبنا قرار می‌گیرد یعنی اگر زوجی به مدت یک سال بدون وسایل پیشگیری کننده نظیر قرص و کاندوم رابطه جنسی برقرار کند و بارداری اتفاق نیفتد پس احتمالا مشکلی وجود دارد.

درزنان بالای 35 سال این مدت، شش ماهه است یعنی اگر زنی که بیش از 35 سال سن دارد، به مدت 6 ماه رابطه جنسی بدون پیشگیری داشته باشد و باردار نشود باید برای درمان اقدام کند.

درمان به موقع باروری در بیشتر موارد موفقیت آمیز است. تا جایی که از نظر بیشتر متخصصان دیگر ناباروری وجود ندارد مگر این که در زمان مناسب اقدام نشده باشد.

دلایل ناباروری میان مردان

در مردان مشکلات تولید و انتقال اسپرم و همچنین مشکلات جنسی و هورمونی از دلایل شایع ناباوری می‌شود. برخی عوامل محیطی و برخی بیماری‌ها نیز از دلایل ناباروری مردان هستند. از نشانه های ناباروری در مردان می‌توان به تورم، کوچکی، درد و سفتی بیضه‌ها اشاره کرد. تغییر در رشد موها و کاهش شدید میل جنسی نیز می توانند از نشانگان وجود مشکل ناباروری میان مردان باشند. در ادامه به بررسی دلایل و عوامل ناباروری مردان می‌پردازیم.

مشکلات مربوط به اسپرم

-اختلال در تولید اسپرم: پایین بودن تعداد اسپرم، کم تحرکی اسپرم‌ها، شکل غیرطبیعی اسپرم‌ها، نابالغ بودن اسپرم

-اختلال در انتقال اسپرم: انسداد مسیر اسپرم (اسپرم به آب منی نمی‌رسد)، مشکلات جنسی مانند زودانزالی یا انزال برگشت دهنده

وجود مشکلی در ناحیه بیضه‌ها: واریکوسل (اتساع و پیچ خوردگی سیاهرگ‌های اطراف بیضه)، خارج شدن کامل بیضه‌ها از شکم، رشد نامناسب بیضه، جراحی بیضه، بیضه نزول نکرده، بسته شدن و انسداد مجاری بیضه ها، فتق بیضه و…

عفونت، اختلالات و بیماری ها از دلایل ناباروری مردان

-اختلالات هورمونی:  اختلال در هورمون‌های جنسی یا هورمون‌های هیپوفیز

-مشکلات ساختاری: ناهنجاری مادرزادی در شکل دستگاه تناسلی، کوچک بودن بیضه

-عفونت: اوریون، سل، عفونت‌های جنسی و مقاربتی مانند سوزاک

-بیماری: سرطان و شیمی درمانی، دیابت، اضافه وزن، تیروئید، فیبروز سیستیک اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی بیماری‌های تب دار زولانی یا بیماری‌هایی که سبب ترشحات غلیط می‌شوند.

-اعتیاد و سو مصرف مواد: مصرف سیگار، الکل، ماری جوانا، تریاک، کوکائین، حشیش، شیشه و …

-مصرف برخی داروها و انجام برخی درمان‌ها مانند پرتودرمانی

عوامل محیطی

-وارد شدن ضربه به اندام تناسلی

-مواجهه مداوم با آفت کش‌ها، ترکیبات شیمایی رادیواکتیو

– تماس مداوم با مواد مخربی مانند مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل و …

-قرار گرفتن مداوم در معرض گرما و حرارت

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ناباروری موقتی چیست؟

گاهی زنان یا مردان به خاطر مصرف برخی داروها یا درمان‌های خاص دچار ناباروری موقتی می‌شوند. این مشکل معمولا با قطع دارو و یا درمان حل می‌شود.

آیا فشار روانی بر روی ناباروری تاثیر گذار است؟

بله. هرگونه فشار روانی و استرس می‌تواند اندام‌های داخلی بدن از جمله دستگاه تولید مثل را دچار مشکل کند.

بین افزایش سن و ناباروی چه رابطه ای وجود دارد؟

هرقدر سن بالاتر برود ناباروری بیشتر می‌شود. مردان هرچقدر پیرتر می‌شوند، تعداد و کیفیت اسپرم‌های‌شان پایین می‌آید و زنان هرچقدر بیشتر پیر می‌شوند بیشتر به یائسگی و از کار افتادن سیستم تولید مثل نزدیک می‌شوند.

 

 

منبع : دلایل ناباروری مردان

 

 



:: برچسب‌ها: دلایل ناباروری مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هفته سی و چهارم بارداری با افزایش هیجان مادر برای تولد نوزاد همراه است و از آنجایی که زمان تولد او نزدیک است، مادر پیوند عاطفی عمیق‌تری را با فرزندش برقرار می‌کند. حس شنوایی جنین طی هفته سی و چهارم بارداری کامل شده است و او می‌تواند صدای مادر را بشنود و تشخیص دهد. بنابراین بهتر است مادران طی این هفته‌های پایانی بیشتر از گذشته با فرزند خود حرف بزنند. برقراری ارتباط عاطفی میان مادر و فرزند می‌تواند از علائم و دردهای مادر طی هفته‌های آخر بکاهد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با علائم و نشانه‌های مادر طی هفته سی و چهارم بارداری و همینطور تغییرات جنین طی این هفته آشنا شویم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

منبع : هفته سی و چهارم بارداری

 

علائم مادر در هفته سی و چهارم بارداری

علائمی که در هفته سی و چهارم بارداری در مادران وجود دارد؛ همان علائم طی ماه‌های گذشته می‌باشد که با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم مادر در هفته سی‌و‌چهارم‌بارداری اشاره کرده‌ایم :

1.احساس خستگی

هفته‌های پایانی است و کودک بیش از گذشته وزن گرفته است. با سنگین‌تر شدن کودک، بدیهی است که به بدن مادر نیز فشار بیشتری وارد می‌گردد. همین موضوع سبب می‌شود که مادر دچار یک احساس خستگی مفرط و بی‌حالی دائم باشد. لازم است اشاره کنیم که این وضعیت در مادرانی که دوقلو باردار هستند، شدت بیشتری دارد. 

2.تاری دید در هفته سی و چهارم بارداری

تاری دید از دیگر علائم مادر در هفته سی‌وچهارم‌بارداری است. متخصصان بر این باور هستند که نوسانات هورمونی، افزایش سطح ترشحات در بدن، مشکلات مربوط به خواب و … همگی می‌تواند منجر به تاری دید در دوران و هفته‌های آخر بارداری شود. 

تاری دید به خودی خود یک امر طبیعی است اما در صورتی که با دیگر علائم همچون افزایش ناگهانی وزن، ورم شدید بدن و پاها، سردردهای مکرر و … همراه باشد؛ می‌تواند نشانه‌ای از افزایش فشار خون و یا پره اکلامپسی باشد. در صورتی که تمامی این علائم را با یکدیگر تجربه کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

3.یبوست

یبوست از دیگر علائم در دوران بارداری است که طی هفته سی‌وچهارم‌بارداری نیز وجود دارد. بانوان باردار می‌توانند برای بهبود علائم یبوست پیاده‌روی کنند و به تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشند. مصرف غذاهای حاوی فیبر، سبزیجات برگ دار و آب فراوان می‌تواند علائم ابتلا به یبوست را کاهش دهد. 

4.بواسیر

برخی از زنان در زمان بارداری دچار بواسیر می‌شوند. این موضوع در اثر یبوست‌های مکرر و همینطور فشار زیاد کودک به لگن ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، باید از نشستن‌های طولانی در یک وضعیت ثابت خودداری شود.

5.تورم انگشتان و مچ پا

از رایج‌ترین علائم مادر در هفته سی و چهارم بارداری، تورم انگشتان و مچ پا می‌باشد. برای کم کردن میزان پف و ورم پاها، مادران باردار باید سعی کنند از ثابت نشستن در یک موقعیت جلوگیری کنند و دائما پاهای خود را حرکت دهند. انجام ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی نیز می‌تواند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کند.

6.احساس فشار در ناحیه شکم

طی هفته سی و چهارم بارداری، جنین تا حد زیادی آماده تولد می‌باشد و طبیعی است که برای زایمان به سمت پایین رحم حرکت کند. پایین آمدن نوزاد باعث می‌شود که مادر فشار بیشتری را در قسمت شکم و لگن احساس نماید که همین موضوع باعث تکرر ادرار در او نیز خواهد شد.

7.افزایش انقباضات رحمی

انقباضات رحمی به معنای آماده شدن بدن جهت زایمان می‌باشد که معمولا پس از یک مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند؛ اما در صورتی که با دیگر علائم همچون کمردرد، خونریزی و ترشحات آبکی رحم، بیش از یک ساعت ادامه داشته باشد؛ بهتر است جهت جلوگیری از زایمان زودرس به پزشک مراجعه شود. 

8.احساس تهوع و استفراغ دوباره

احساس تهوع و استفراغ طی هفته‌های آخر بارداری، طبیعی می‌باشد. دلیل این موضوع این است که جنین طی این هفته بزرگ‌تر شده است و فشار بیشتری را به معده و دیگر ارگان‌های بدن وارد می‌کند. سعی کنید برای کم کردن این حالت، وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید و حجم غذای خود را در هر وعده کاهش دهید. توصیه می‌شود برای کاهش فشار جنین به شکم، با تکیه دادن به یک پشتی بدن خود را صاف نگه دارید.

تغییرات جنین در هفته سی و چهارم بارداری

جنین طی هفته سی و چهارم بارداری بزرگ‌تر از همیشه است و فضای بیشتری از رحم را اشغال کرده است؛ همین موضوع سبب شده است که نتواند همانند قبل آزادانه حرکت کند. به همین دلیل ممکن است مادران بادار طی این هفته احساس کنند که حرکات فرزندشان کندتر از سابق شده است.

با گذشت روزها و نزدیک شدن به زمان زایمان، جنین نیز بیشتر از گذشته به پایین رحم نزدیک می‌شود و در نتیجه فشار بیشتری را به شکم و لگن مادر وارد می‌کند. در صورتی که طی این هفته سونوگرافی انجام دهید، متوجه خواهید شد که کودک روی سر خود ایستاده است و در وضعیتی برعکس در کانان زایمان قرار گرفته است. 

بایدهای هفته سی و چهارم بارداری

طی هفته سی و چهارم بارداری سعی کنید به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید. حتی در صورتی که تکرر ادرار دارید؛ توصیه می‌شود روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. 

بهتر است مصرف نمک را به حداقل برسانید و حتی میان وعده‌هایی که در ترکیب خود نمک دارند را نیز حذف کنید. سعی کنید از نشستن و یا ایستادن‌های طولانی مدت جلوگیری کنید.

به هیچ وجه از لباس، جوراب و کفش تنگ در این دوران استفاده نکنید. استفاده از قند و چربی را در دوران بارداری محدود کنید و سعی کنید فشار خون‌تان را دائما بررسی نمایید. افزایش فشار خون باعث آسیب دیدن جفت و مختل شدن تغذیه جنین می‌شود. 

ممکن است مادران باردار طی هفته سی و چهارم بارداری، رگ‌های واریسی را در پاهای خود مشاهده کنند که می‌توانند در چنین شرایطی از جوراب‌های واریسی استفاده نمایند و در زمان استراحت نیز پاهای خود را بالاتر از بدنشان قرار دهند.  

سخن پایانی

علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت روانی و آرامش ذهنی مادر باردار بسیار حائز اهمیت می‌باشد. ممکن است برخی بانوان باردار با قرار گرفتن در هفته سی و چهارم بارداری و نزدیک شدن به زمان زایمان، دچار استرس و تنش‌های روانی بسیاری شوند. یادگیری تکنیک‌های لازم جهت کنترل استرس و اضطراب بسیار حائز اهمیت است. 

به طور کلی دوران بارداری با سختی‌ها و حساسیت‌های بسیاری برای مادران باردار همراه است؛ چراکه هر گونه تغییرات جسمانی در این دوران سبب بروز تنش‌های روانی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

به همین دلیل لازم است اطرافیان مادر باردار بیش از گذشته به او توجه داشته باشند و نیازهای عاطفی او را برآورده کنند. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارید؛ می‌توانید از روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند کمک بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و چهارم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

قد و وزن جنین طی هفته سی و چهارم بارداری تا چه اندازه زیاد می‌شود؟

طی هفته سی و چهارم بارداری، وزن جنین به بیش از دو کیلوگرم و قد او به بیش از 45 سانتی‌متر خواهد رسید.

مادران باردار طی هفته‌های آخر بارداری، برای محکم‌تر شدن استخوان جنین چه چیزهایی باید مصرف کنند؟

خوردن منابع حاوی کلسیم همچون لبنیات، می‌تواند باعث محکم‌تر شدن استخوان‌های جنین شود. می‌توان برای دریافت کلسیم علاوه بر لبنیان از غذاهای دیگری همچون سبزیجات برگ‌دار و یا مکمل‌ها نیز استفاده کرد.

 

 

منبع : هفته سی و چهارم بارداری



:: برچسب‌ها: هفته سی و چهارم بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ریشه اعتیاد به پورنوگرافی با تماشای فیلم‌ها و صحنه‌های مبتذل جنسی در فرد شروع به شکل گیری کرده و به تدریج گسترش می‌یابد. متأسفانه در طی چند سال اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف، ساخت این گونه از فیلم‌ها و همچنین تمایل جوانان به تماشای آن‌ها به شدت روبه افزایش است. تماشای فیلم‌های پورن می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی شخص را به شدت تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر این، یک نوع اعتیاد اجباری را در فرد ایجاد نماید. محتوای پورنوگرافی ممکن است به شیوه‌های مختلفی مانند کتاب، مجله، اینترنت و فیلم در دسترس جوانان قرار گیرد. بیماری‌هایی همچون افسردگی، انزوای اجتماعی، از دست دادن انگیزه و کاهش انگیزه نسبت به کار کردن از جمله عوارض منفی اعتیاد به فیلم های پورنوگرافی محسوب می‌شوند. با آگاهی از عوارض مخرب این نوع اعتیاد می‌توانید گامی در جهت ترک آن بردارید.

 

 

منبع : اعتیاد به پورنوگرافی

 

پورنوگرافی چیست؟

پورنوگرافی یک لغت یونانی بوده و و از دو کلمه «پورن » و «گرافو »تشکیل می‌شود. پورن به معنای روسپی بوده و گرافی نیز به معنای نگارش است. بنابراین لغت پورنوگرافی به معنی روسپی نگاری می‌باشد. برای پورنوگرافی تعاریف متعدی ذکر شده که مهم‌ترین تعاریف آن را می‌توان به استفاده بیش از حد از مواد پورنوگرافی اشاره نمود. امروزه با توجه به گسترش رسانه‌های صوتی و تصویری و همچنین شکوفایی و رشد این رسانه‌ها، تولید و ترویج محتوای پورنوگرافی با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

متاسفانه اعتیاد به پورنوگرافی، بیشتر افراد نوپا و جوان جامعه را مورد هدف قرار داده و زندگی آن‌ها را با چالشی گسترده روبه رو می‌کند. تحقیقات نشان  داده افرادی که به محتوای پورنوگرافی اعتیاد دارند، در آینده به روابط جنسی خطرناک از جمله سادیسم (آزار جنسی دیگران)، مازوخیسم (کسب لذت در آزار دیگران)، رابطه جنسی با حیوانات و روابط جنسی گروهی روی می‌آورند. برای کسب اطلاعات در زمینه اختلالات جنسی کلیک کنید.

علل گرایش افراد به پورنوگرافی

خود ارضایی و همچنین عدم برقراری رابطه با دیگران، از مهم ترین دلایل گرایش جوانان به سوی محتوای پورنوگرافی است. بسیاری از افراد از آنجایی که در زندگی شخصی و اجتماعی خود نمی‌توانند به فانتزی‌هایشان دسترسی داشته باشند، برای تامین نیاز جنسی خود به تماشای صحنه‌ها و فیلم‌های شهوت انگیز روی می‌آورند. در واقع این گونه از افراد این فیلم‌ها را به عنوان جایگزین انتخاب کرده و به تدریج و به صورت ناخودآگاه به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه، در حدود ۶ درصد از افرادی که اقدام به تماشای محتوای پورن کرده‌اند، علائم اعتیاد به پورنوگرافی مشاهده شده است.

مراحل اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی به تدریج رخ می‌دهد و ۵ مرحله دارد که مواردی مانند مواجهه، اعتیاد، افزایش، حساسیت زدایی و عمل از جمله مراحل اعتیاد به پورنوگرافی هستند.

مرحله اول (مواجهه)

در این مرحله فرد برای اولین بار چنین صحنه‌هایی را مشاهده می‌کند. در واقع افرادی که در حال حاضر به فیلم‌ها و محتواهای پورن علاقه مند هستند از سنین کم اقدام به تماشای این فیلم‌ها نموده‌اند.

مرحله دوم (اعتیاد )

در این مرحله از اعتیاد، فرد در شرایطی قرار دارد که نمی‌تواند از دیدن چنین فیلم‌هایی چشم پوشی کندو میل شدیدی فرد را وادار به تماشا کردن این محتوا می‌کند.

مرحله سوم (افزایش)

در این مرحله بیمار کنترل خود را از دست داده و میزان اعتیاد او روز به روز افزایش پیدا می‌کند. به طوری که هر روز ساعات بیشتری را به تماشا می‌گذارند.

مرحله چهارم (حساسیت زدایی)

در این مرحله از اعتیاد به پورنوگرافی، فرد دیگر مثل گذشته با تماشای فیلم‌ها و تصاویر مستهجن تحریک نمی‌شود و سعی می‌کند میزان تماشای خود را افزایش دهد. اما در واقع فرد دیگر نمی‌تواند لذت دفعات اولیه را تجربه کند. در این مرحله فرد برای فراهم کردن نیاز خود، اقدام به استفاده از مواد پورنوگرافی می‌کند.

مرحله پنجم (مرحله عمل)

در این مرحله اعتیاد شخص به شدت افزایش یافته و دیگر تماشای پورنوگرافی نمی‌تواند او را تحریک کند. بنابراین فرد رسما به اعمال پورنوگرافیک روی می‌آورد.

عوارض منفی اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی همانند اعتیاد به مواد مخدر، می‌تواند اثرات ویرانگر و پیامدهای جبران ناپذیری را برای زندگی شخصی و اجتماعی فرد به دنبال داشته باشد. به طوری که ممکن است فرد برای به دست آوردن چنین فیلم‌هایی، هزینه‌های زیادی پرداخت کرده و حتی در محل کار هم اقدام به تماشای پورنوگرافی کند. در نتیجه فرد انگیزه و علاقه خود نسبت به آینده کاری و مسئولیت‌های شغلی را از دست می‌دهد.

اگر اعتیاد این افراد درمان نشود، ممکن است تا جایی پیشرفت کند که شخص برای تامین نیاز جنسی خود، به روابط نامتعارف جنسی روی آورده و بیماری‌های مختلفی را برای خود رقم بزند. همچنین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده از مواد پورنوگرافی می‌تواند تاثیرات سمی بر روی مغز داشته باشد. بنابراین با توجه به جنبه‌های منفی این نوع اعتیاد نمی‌توان از عوارض ویرانگر آن چشم پوشی کرد. پس بهتر است چنین شخصی هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام نماید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی

افرادی که به پورنوگرافی اعتیاد دارند، می‌توانند با استفاده از تکنیک‌ها و راهکارهای مناسب از این بلای خانمان سوز رهایی یابند. در واقع ترک کردن این نوع اعتیاد به اراده قوی و رضایت خود فرد بستگی دارد. با رعایت نکات زیر می‌توانید اعتیاد خود را به تدریج ترک نمایید:

1. در وهله اول سعی کنید به یک متخصص و روانشناس مراجعه نمایید. چرا که روانشناس راهکارهای مختلفی برای مهار اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از تماشای پورنوگرافی به شما ارائه می‌دهد.
2. عوارض منفی و مثبت پورنوگرافی را بر روی یک کاغذ یادداشت کرده و روزانه آن‌ها با خود مرور کنید.
3. بهتر است فعالیت اجتماعی خود را افزایش داده و بیشتر در جمع‌های خانوادگی و دوستانه شرکت کنید.
4. از عواملی که احساس می‌کنید شما را به سمت پورنوگرافی سوق می‌دهد، دوری کنید.
5. سعی کنید از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که مواد پورنوگرافی در آن وجود دارد بپرهیزید.
6. درمان این نوع اعتیاد با در نظر گرفتن سه اصل مهم و اساسی مانند روان درمانی، رفتار درمانی و دارودرمانی امکان پذیر است.

با دارو درمانی می‌توان میل جنسی فرد را کاهش داد و روان درمانی می‌تواند مشکلات روحی فرد، از جمله اضطراب و افسردگی را درمان کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره تلفنی جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی جنسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: اعتیاد به پورنوگرافی ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

توهین و فحاشی به همسر معمولا در روزهای اول ازدواج بدون نیت قبلی رخ می‌دهد، اما وقتی این رفتارها اصلاح نشوند و زوج نتواند روشی مناسب برای تعامل پیدا کنند، آن وقت این توهین ها جدی شده و موجب آسیب به رابطه زن و مرد می‌شود. اختلاف و درگیری در هر رابطه‌ای اتفاق خواهد افتاد، اما آنچه که یک زندگی موفق را شکل می‌دهد همین توانایی کنترل هیجانات است. وقتی شما در مواقعی که عصبانی می‌شوید به همسرتان توهین می‌کنید درواقع حرمت او را از بین می‌برید. این کار باعث می‌شود که به‌تدریج کیفیت رابطه عاطفی شما نیز دچار مشکل شود. پس بهتر است همیشه در مواقع اختلاف بر احساسات خود کنترل کنید یا اگر حرفی زدید که همسرتان را ناراحت شده، سعی کنید از او دلجویی کنید. در صورتی که این مساله چالش‌هایی را در خانه‌تان ایجاد کرد، حتما از مشاوره خانواده استفاده کنید.

 

منبع : توهین به همسر

 

دلایل توهین و فحاشی به همسر

برای بسیاری از خانم‌ها یا آقایانی که درگیر بی‌احترامی از جانب همسرشان می‌شوند این سؤال پیش می‌آید که دلیل رفتار طرف مقابل چیست؟ دلایل توهین می‌تواند با توجه به شخصیت طرف مقابل و همین‌طور شرایط زندگی شما متفاوت باشند. بااین‌حال مهم‌ترین دلایل توهین و فحاشی به همسر عبارتند از:

ناتوانی در کنترل هیجانات

همه ما در زندگی خشم را تجربه می‌کنیم. بااین‌حال زندگی در اجتماع به ما یاد داده است که وقتی خشمگین هستیم باید احساسات خود را مهار کنیم. اما هستند کسانی که توانایی کمی برای کنترل احساسات‌شان دارند. آن‌ها وقتی عصبانی می‌شوند تمامی خشم خود را بیرون می‌ریزند. این خشم یا به‌صورت ضرب و شتم و یا به‌صورت توهین و فحاشی خواهد بود. اگر احساس می‌کنید همسر شما هم درگیر چنین مشکلی است در این رابطه از یک مشاور کمک بگیرید.

توهین به همسر بدلیل الگوهای اشتباه

زندگی کردن در محیطی که اطرافیان احترامی برای هم قائل نیستند و به‌راحتی به یکدیگر توهین می‌کنند یکی دیگر از دلایل فحاشی به همسر است. در حقیقت این افراد هرگز بابت توهینی که به دیگران کرده‌اند تنبیه نشده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود به رفتارشان ادامه بدهند. برای آشنایی با چگونگی احترام به همسر کلیک کنید.

احساس حقارت

تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که معمولاً احساس خشم و بی‌احترامی به طرف مقابل در میان کسانی که اعتمادبه‌نفس پایین‌تری دارند بیشتر است. این افراد معمولاً هر بحث یا اختلاف‌نظری را تهدیدی برای شخصیت خود در نظر می‌گیرند و به‌سرعت به آن واکنش نشان می‌دهند. این درحالیست که وقتی شما به توانایی‌ها و شخصیت خود اعتماد کافی داشته باشید می‌توانید به‌راحتی یک اختلاف‌نظر را مدیریت کنید.

توهین به همسر به دلیل بیماری‌های روانی

اختلالات روانی مانند افسردگی به‌خصوص در مردان، ناتوانی در کنترل تکانه، اختلال خشم انفجاری یا متناوب و  سوءمصرف مواد مخدر نیز می‌توانند دلیلی برای پرخاشگری‌های بیش‌ازحد همسر شما باشند. اگر احساس می‌کنید شدت پرخاشگری‌های همسرتان غیرطبیعی است یا اکثر اوقات عصبانی است هرچه سریع‌تر از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

پیامدهای توهین به همسر

درگیری روحی طرف مقابل

احترام متقابل یکی از نیازهای روحی اساسی در همه انسان‌ها است. بی‌توجهی به این نیاز می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد. وقتی یک نفر از جانب همسر مورد توهین قرار می‌گیرد به‌تدریج اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهد داد. این افراد معمولاً مشکلات بسیاری مثل ترس از صحبت کردن با همسر را نیز پیدا خواهند کرد.

آسیب دیدن کیفیت زندگی مشترک

اگر می‌خواهید زندگی مشترک موفقی داشته باشید همسرتان باید احساس کند که شما او را دوست دارید. در حقیقت هرچقدر شما بتوانید عشق و توجه بیشتری به همسرتان بدهید او نیز تلاش می‌کند تا مانند شما رفتار کند. این شرایط به زندگی شما کمک خواهد کرد تا به سمت پیشرفت حرکت کنید. اما وقتی به همسرتان توهین می‌کنید طبیعتاً او را نسبت به زندگی مشترک و احساسی که به او دارید دلسرد خواهید کرد. این شرایط به‌مرورزمان خود را در زندگی مشترک شما نشان خواهد داد. برای آشنایی با سایر علل دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

رفتار متقابل

گاهی اوقات همسر شما هم شروع به توهین می‌کند. یادتان باشد که هرکس تا جایی ظرفیت دارد. وقتی ظرفیت روانی یک نفر پر می‌شود احتمال بروز هر اتفاقی وجود دارد. یکی از این اتفاق‌ها که متأسفانه بسیاری از مواقع پیش می‌آید این است که همسرتان نیز تصمیم می‌گیرد درست مانند شما شروع به توهین کند. در چنین شرایطی حرمت‌های زندگی مشترک از بین رفته و زندگی در معرض خطرات بسیاری قرار خواهد گرفت.

یادگیری کودکان

دعوا و توهین میان زوجین تأثیرات منفی بسیاری روی فرزندان می‌گذارد. در چنین شرایطی کودکان مشکلات روحی بسیاری را تجربه می‌کنند. به‌علاوه یکی از مشکلات جدی که پیش خواهد آمد این است که فرزندانتان نیز این شیوه از برخورد را یاد می‌گیرند. درنتیجه فرزند شما نیز از این به بعد در روابط خود به دیگران توهین می‌کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از توهین به همسر

با همسرتان صحبت کنید

اگر می‌خواهید از اینکه همسرتان به شما توهین کند جلوگیری کنید اولین راه این است که با او صحبت کنید. در یک فضای آرام و مناسب همسرتان را به گفت‌وگو دعوت کنید. راجع به احساس و خواسته‌های خودتان با او صحبت کنید و سعی کنید راه چاره‌ای برای این شرایط پیدا کنید. برای آشنایی با روش‌های جلوگیری از اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

موقعیت‌های خطرناک را شناسایی کنید

با بررسی چند مورد از زمان‌هایی که همسرتان به شما توهین کرده به این سؤال پاسخ دهید که “درگیری‌های شما بیشتر در چه زمان‌هایی اتفاق می‌افتد؟” پاسخ شما به این سؤال دلایل خشم همسرتان را مشخص می‌کند. وقتی شما متوجه دلایل و محرک‌هایی که خشم همسرتان را برمی‌انگیزند باشید بهتر می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید.

از شدید شدن بحث‌ها جلوگیری کنید

یک راهکار مناسب برای جلوگیری از توهین و فحاشی این است که اجازه ندهید بحث‌ها بین شما آن‌قدر بالا بگیرد که همسرتان دست به توهین بزند. می‌توانید با همسرتان توافق کنید و علامتی را برای این کار در نظر بگیرید. برای مثال بلند کردن دست؛ هرزمان احساس کردید که بحث‌های میان شما و همسرتان در حال رسیدن به نقطه خطر است با نشان دادن این علامت از همسرتان بخواهید بحث را به زمانی موکول کند که هردو کمی آرام‌تر شده باشید.

تأثیر تشویق را جدی بگیرید

زمان‌هایی که همسرتان موفق می‌شود خشم خود را کنترل کند او را تشویق کنید. برای مثال می‌توانید از احساسات مثبت خود در این زمان با او صحبت کنید. این کار به‌مرورزمان به همسرتان یاد خواهد داد که برای حفظ آرامش زندگی می‌بایست از توهین کردن خودداری کند.

از حرف‌های دوپهلو خودداری کنید

یکی از جرقه‌های جدی برای شروع توهین و دعوا این است که شما منظورتان را با گوشه و کنایه به همسرتان بفهمانید. یادتان باشد وقتی حرف‌هایتان را واضح و روشن بیان نمی‌کنید ممکن است هر برداشتی از آن‌ها اتفاق بیفتد و این موضوع می‌تواند شما را در آستانه یک اختلاف جدید قرار بدهد. پس تا جایی که می‌توانید از رفتارهایی مثل صحبت کردن با نیش و کنایه خودداری کنید.

نقش مشاور در رفع توهین و فحاشی به همسر

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین دلایل توهین به همسر کمبود اعتمادبه‌نفس، ناتوانی در کنترل احساسات و بیماری‌های روانی هستند. شما هرگز نمی‌توانید این مشکلات را با صحبت کردن یا به تنهایی حل کنید. برطرف کردن این شرایط نیاز به استفاده از کمک‌های یک فرد متخصص و باتجربه دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود در شرایطی که نمی‌توانید با استفاده از راهکارهای بالا به نتیجه مطلوب برسید حتماً از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با بررسی شخصیت طرف مقابل شما و دلایلی که برای رفتارهای وی وجود دارد از روش‌های خاصی برای تغییر شرایط استفاده می‌کنند.

توهین و فحاشی به همسر قطعاً اختلاف‌ها و مشکلاتی را در زندگی شما ایجاد خواهد کرد. برای مثال ممکن است احساس کنید دیگر همسرتان را به‌اندازه گذشته دوست ندارید. یکی دیگر از اقدامات روانشناسان این است که به شما کمک می‌کنند این اختلاف‌ها را حل کنید و زندگی خود را از نو بسازید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده و همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

توهین به همسر چه دلایلی دارد؟

تربیت‌های اشتباه خانوادگی، ضعف اعتمادبه‌نفس، ناتوانی در کنترل احساسات و همین‌طور بیماری‌های روانی از مهم‌ترین دلایل توهین به همسر هستند.



:: برچسب‌ها: توهین به همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

لذت بردن از زندگی می‌تواند برای هر فردی دارای معنای متفاوتی باشد. لذت بردن‌اززندگی برای برخی دلخوشی‌های ساده است و در مقابل افرادی برای شاد بودن سخت‌گیرتر هستند. بیشتر از عوامل بیرونی این احساسات درونی انسان‌ها است که سبب لذت‌بردن اززندگی و در نهایت احساس خوشبختی می‌شود. تمامی افراد برای لذت بردن از زندگی باید بتوانند در زمان حال زندگی کنند و نسبت به داشته‌ها و کارهای خود احساس خوبی را تجربه کنند. به تعویق انداختن وقت برای شاد بودن، فقط موجب می‌شود که در زندگی زمان را از دست بدهیم و قدر لحظات زندگی‌مان را آنطور که باید ندانیم. در ادامه همراه ما باشید چراکه قصد داریم به راهکارهایی برای لذت بردن از زندگی اشاره کنیم. در صورتی که در این زمینه نیاز به کمک داشتید، حتما از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

 

منبع : لذت بردن از زندگی

راهکارهایی برای لذت بردن از زندگی

شاید برای بسیاری معنای لذت بردن از زندگی داشتن ثروت و خرج پول باشد. در حالی لذن بردن از زندگی با کارهای کوچک نیز امکان‌پذیر است. احساس لذت از زندگی و خوشبختی احساسی درونی است که حتی با دلخوشی‌های کوچک نیز ایجاد می‌شود. با این حال در ادامه راهکارهایی برای لذت بردن از زندگی ارائه کرده‌ایم :

1.قدردانی کردن

اینکه هر روز پس از بیدار شدن از خواب، به خاطر چیزهایی که دارید قدردان و سپاسگزار باشید، به تدریج احساس لذت از زندگی را در افکارتان ایجاد می‌کند. به خودتان یادآوری کنید که چیزهای زیادی در زندگی‌تان دارید که می‌توانید به خاطر آن‌ها قدردان و سپاسگزار باشید و احساس خوشبختی کنید.

2. لذت بردن از زندگی با برقراری رابطه بهتر با اعضای خانواده

افرادی که از زندگی خود لذت می‌برند و احساس خوشبختی دارند، با خانواده و دوستان خود وقت می‌گذرانند و اغلب رابطه میان آن‌ها صمیمی و دوستانه است. بنابراین برای لذت بردن از زندگی بهتر است رابطه خود را با اعضای خانواده‌تان بهبود ببخشید و زمان‌هایی را برای بودن با آن‌ها صرف کنید.

3.اختصاص زمانی برای خود

بهتر است زمان‌هایی را هم به دور از هیاهو، کار و … به خودتان اختصاص دهید. تجربه کمی آرامش، سکوت و خلوت با خود می‌تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند.

می‌توانید در خلوت خودتان و در تنهایی کتاب بخوانید و یا موسیقی گوش دهید و یا به خرید بروید. حتی تمیز کردن اتاق‌تان نیز می‌تواند سبب ایجاد احساسات مثبتی در شما شود.

4. لذت بردن از زندگی با پرداختن به کارهای مورد علاقه

وقتی شما در حال انجام دادن کاری هستید که به آن علاقه‌مند می‌باشید، پس شما در حال لذت بردن از زندگی هستید. بهتر است در طول روز زمان‌هایی را به انجام کارهایی اختصاص دهید که به آن‌ها علاقه دارید.

پرداختن به کارهای مورد علاقه سبب می‌شود که شما با دید دیگری به زندگی نگاه کنید و از زندگی کردن لذت ببرید. برای آشنایی با عوامل نارضایتی از زندگی کلیک کنید.

5.تماشای فیلم خنده‌دار

گاهی لذت بردن از زندگی حتی با تماشا کردن یک فیلم خنده‌دار امکان پذیر است. بد نیست بدانید که به گفته محققان خندیدن باعث سالم‌تر ماندن عروق نیز می‌شود. بنابراین یک فیلم کمدی انتخاب کنید و در کنار عزیزانتان زمانی را به خندیدن اختصاص دهید.

6. لذت بردن از زندگی با برقراری ارتباط با حیوانات

حیوانات سرشار از احساسات مثبت هستند. اگر به آن‌ها علاقه‌مند هستید، می‌توانید یک حیوان خانگی را به سرپرستی بگیرید و با مراقبت و محبت به او، احساس لذت از زندگی را تجربه کنید. شاید بد نباشد بدانید که میزان ابتلا به فشار خون در میان افرادی که دارای حیوان خانگی هستند، کم‌تر از دیگر افراد می باشد.

7.گوش دادن به موسیقی

تخیل و احساسات در زمان گوش دادن به موسیقی به طور همزمان فعال می‌شوند و سبب افزایش عزت نفس فرد می‌گردند. اگر دوست دارید از زندگی لذت ببرید حتما در زمان‌هایی از روز و یا قبل از خواب موسیقی گوش بدهید.

8. لذت بردن از زندگی با ورزش و مدیتیشن

انجام ورزش‌های مختلف با کم کردن میزان استرس فرد، باعث شکل گیری آرامش درونی می‌شود. انواع ورزش‌ها در ایجاد احساس لذت از زندگی موثر هستند اما مدیتیشن باعث ایجاد نگاه مثبت به زندگی و نوعی تعادل و آرامش در شما می‌شود.

لازم است اشاره کنیم که ورزش کردن سبب ترشح هورمونی به نام اندروفین نیز می‌گردد که در نهایت سبب ایجاد احساسات مثبت در فرد می‌شود.

9.خوردن غذاهای سالم

برای تجربه لذت زندگی شما باید بدن سالمی داشته باشید. غذاهای سالم و تازه بخورید و در رژیم غذایی خود انواع غذاهای تازه و سالم شاما سبزیجات و … را بگنجانید. می‌توانید برای تجربه حس خوب زندگی، خودتان غذا درست کنید و آشپزی نمایید. آشپزی کردن احساس خوبی را در فرد ایجاد می‌کند. برای آشنایی با سایر معیارهای زندگی سالم کلیک کنید.

10. لذت بردن از زندگی با معاشرت با دوستان

از مهم‌ترین موضوعاتی که دارای تاثیر بسیار مثبتی بر احساس فرد از زندگی دارد، میزان معاشرت او با دیگر افراد می‌باشد. به طور کلی تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که دارای دوستان بیشتری هستند، بیشتر نیز عمر می‌کنند.

بنابراین زمان‌هایی را برای صرف وقت با دوستان‌تان اختصاص دهید و معاشرت بیشتری با آن‌ها داشته باشید. در نظر داشته باشید که در انتخاب دوستان خود حساس باشید، چراکه اخلاق و رفتار دوستان شما دارای تاثیر بسیار زیادی بر روی شما نیز می‌باشد و می‌تواند دید و افکار شما را به زندگی تغییر دهد.

11.یادگیری موارد جدید در زندگی

همیشه یادگیری و آموختن یک موضوع و یا یک مهارت می‌تواند در زندگی افراد تاثیر مثبتی داشته باشد. البته لازم است بدانید که یادگیری فقط از طریق دانشگاه رفتن و داشتن تحصیلات، اتفاق نمی‌افتد، سعی کنید یادگیری را توام با کارهایی که دوست دارید انجام دهید.

به عنوان مثال در کلاس‌های موسیقی و یا نقاشی شرکت کنید. در سخنرانی‌های انگیزشی افرادی که آن‌ها را دوست دارید شرکت کنید و یادگرفتن را آغاز کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لذت بردن از زندگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: لذت بردن از زندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف همزمان ترامادول و شیشه یکی از انواع چند‌مصرفی مواد مخدر است که می‌تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد. معمولاً بسیاری از مصرف‌کنندگان شیشه برای کاهش احساس سرخوشی ناشی از مصرف شیشه و تعدیل وضعیت خلقی خود از ترامادول استفاده می‌کنند. این درحالیست که ترامادول برخلاف باور بسیاری از افراد یکی از داروهای اعتیادآور قوی است و استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد فرد شود. مصرف همزمان ترامادول و شیشه به این خاطر که این دو دارو از دو خانواده کاملاً متضاد هستند، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای سلامت جسم و روان فرد به همراه داشته باشد و همچنین فرایند ترک اعتیاد را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. به همین خاطر ما در این مطلب به معرفی این دو ماده و دلایل و عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه خواهیم پرداخت.

 

منبع : مصرف همزمان ترامادول و شیشه چه آثاری دارد

ترامادول چیست؟

ترامادول نام داروی مسکنی است که از طبقه تریاک و مشتقات آن محسوب می‌شود و برای تسکین دردهای متوسط تا شدید در مراکز درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه در سال‌های اخیر استفاده از این دارو به‌صورت مخدر نیز رواج بالایی پیدا کرده و بسیاری از نوجوانان و جوانان برای دستیابی به احساس آرامش و سرخوشی از آن استفاده می‌کنند.

به‌طور کلی ترامادول نیز مانند سایر مخدرهای خانواده تریاک باعث کاهش فعالیت دستگاه عصبی و افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی در مغز می‌شود که احساسی از سبک‌بالی و آرامش را به همراه خواهد داشت و فرد برای تکرار تجربه این احساس به سراغ استفاده مجدد از این ماده خواهد رفت. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به قرص ترامادول کلیک کنید.

 

آشنایی با شیشه یا گلس

شیشه یا گلس نام ماده مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه و از مت‌آمفتامین ساخته می‌شود. شیشه ماده محرکی است که استفاده از آن باعث افزایش ترشح سروتونین و دوپامین در مغز شده و به همین خاطر باعث افزایش انرژی و احساس سرخوشی و شادی در فرد می‌شود. خاصیت اعتیادآوری این ماده به میزانی است که تنها چند بار استفاده از آن باعث وابستگی جسمی و روانی می‌شود و به همین خاطر است که اعتیاد به شیشه بیشترین آمار اعتیاد در کشور را متعلق به خود کرده است. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  

دلایل مصرف همزمان ترامادول و شیشه

به‌طورکلی استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر را چندمصرفی می‌گویند. فرد ممکن است این مواد را در زمان‌های مختلف و یا در کنار هم استفاده کند. مصرف همزمان ترامادول و شیشه نیز یکی از انواع چندمصرفی مواد مخدر است که با توجه به فراگیر شدن اعتیاد به هریک از این دو ماده مخدر، آمار رو به افزایشی پیدا کرده است. دلایل بسیاری برای استفاده همزمان از این دو ماده وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. متعادل کردن وضعیت خلق

یکی از اصلی‌ترین دلایل مصرف همزمان ترامادول و شیشه این است که معتادان به شیشه به دنبال ایجاد تعادل در شرایط خلقی خود هستند. به عبارتی آن‌ها پس از مدتی به دلیل وابستگی جسمی و روانی ناگزیر به استفاده شیشه هستند درحالی‌که از بالا رفتن خلق خود در هنگام استفاده از شیشه خسته شده‌اند. برای رفع این شرایط آن‌ها در کنار مصرف شیشه از ترامادول نیز استفاده می‌کنند تا با کاهش اثرات شیشه شرایط خلقی آن‌ها را در حالت مطلوبی نگه دارد.

2. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | تجربه لذت بیشتر

استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر باعث تجربه احساس لذتی می‌شود که هرگز با استفاده مجزای این مواد قابل‌دستیابی نخواهد بود. دستیابی به این لذت یکی از مهم‌ترین انگیزه‌هایی است که فرد را به سمت مصرف همزمان ترامادول و شیشه سوق می‌دهد.

3. کاهش علائم ناخوشایند

بسیاری از معتادین به تجربه متوجه این مطلب می‌شوند که استفاده برخی از مواد مخدر در کنار هم یا به جای هم می‌تواند باعث کاهش آثار منفی آن‌ها شود. به همین خاطر در کنار تجربه لذت بیشتر، از بین بردن علائم ناخوشایند نیز یکی از دلایلی است که باعث می‌شود فرد درگیر اعتیاد به بیش از یک ماده مخدر شود.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده

عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه

اعتیاد به یک ماده مخدر می‌تواند باعث بروز عوارض جسمی و روانی بسیاری شود و همچنین استفاده همزمان بیش از یک ماده مخدر می‌تواند باعث چند برابر شدن این عوارض باشد. در این قسمت برخی از جدی‌ترین عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

1. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | خطر بروز مسمومیت یا اوردوز

استفاده از شیشه یا ترامادول باعث می‌شود که فرد از حالت هشیاری فاصله بگیرد. این موضوع می‌تواند بر روی قوه درک و قضاوت تأثیر گذاشته و باعث شود که به میزانی بیش از آنچه باید از دیگر مواد مخدر استفاده کند. استفاده بیش‌ازحد می‌تواند خطر مسمومیت دارویی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

2. افزایش احتمال استفاده از سایر مواد مخدر

اعتیاد به هریک از انواع مواد مخدر فرد را در شرایطی قرار می‌دهد که ممکن است با احتمال بیشتری به سراغ استفاده از سایر مواد مخدر برود. در نتیجه مصرف همزمان شیشه و ترامادول با توجه به تأثیری که این دو دارو در کاهش مهار رفتاری و افزایش اعتمادبه‌نفس دارند، می‌تواند باعث اعتیاد به سایر مواد مخدر نیز بشود. به میزانی که مواد مخدر مورد استفاده فرد بیشتر شوند، احتمال ترک اعتیاد ضعیف‌تر و همین‌طور عوارض جسمی و روانی ناخوشایندتری در انتظار فرد خواهد بود.

3. بروز آسیب‌های مغزی

شیشه و ترامادول از دو خانواده دارویی کاملاً متضاد هستند و هر یک از آن‌ها مغز را به ترشح موادی وادار می‌کند که با عملکرد ماده دیگر در تضاد کامل است. این موضوع باعث بروز آسیب‌های جدی در مغز فرد می‌شود که ممکن است امکان بهبود آن‌ها حداقل در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد.

4. دشواری در ترک اعتیاد

مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث خواهد شد تا پیچیدگی‌های بسیاری در فرایند ترک اعتیاد رخ دهد. به‌طورکلی چندمصرفی احتمال موفقیت در ترک اعتیاد را تا حدی کاهش می‌دهد و همچنین نیاز به مراقبت‌های جسمی و روانی ویژه را در طی مراحل ترک ایجاب خواهد کرد. 

 

ترک مصرف همزمان ترامادول و شیشه

همان‌طور که گفته شد مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث بروز دشواری‌هایی در مسیر درمان می‌شود و فرد در حین ترک نیاز به دریافت مراقبت‌های جدی جسمی و روانی دارد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که برای ترک اعتیاد همزمان به این مواد تصمیم گرفته‌اید ابتدا شرایط خود را با یک متخصص درزمینهٔ روانشناسی اعتیاد در میان بگذارید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بهترین مسیر را برای ترک اعتیاد انتخاب کنید.

متأسفانه بسیاری از افراد درمان‌های فیزیولوژیک و سم‌زدایی را مساوی با ترک اعتیاد می‌دانند. این موضوع باعث خواهد شد که فرایند ترک به‌طور کامل ناموفق بوده و یا پس از مدتی فرد مصرف مواد مخدر را از سر بگیرد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است در کنار استفاده از درمان‌های فیزیولوژیک به درمان‌های روانی و مبارزه با وسوسه مصرف مجدد نیز توجه داشته باشید. ازجمله اقدامات روانشناسی برای درمان اعتیاد عبارتند از:

1. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | درمان‌های انگیزشی

اصلی‌ترین چیزی که معتادین برای ترک به آن نیاز دارند دلیل یا انگیزه‌ای برای ترک اعتیاد است. به همین خاطر در طی نخستین جلسات روان‌درمانی روانشناسان به فرد کمک می‌کنند تا انگیزه و اهداف خود را برای ترک اعتیاد مشخص کند. این جلسات در طول فرایند درمان تکرار شده و مانع سرد شدن فرد در میانه راه می‌شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. آموزش به فرد و خانواده

روانشناسان معتقدند به میزانی که آگاهی فرد در زمینهٔ اعتیاد و انواع مواد مخدر افزایش پیدا کند، احتمال تسلط و کنترل شرایط نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر در ابتدا بخشی از فرایند درمان به آموزش فرد و همین‌طور خانواده اختصاص خواهد یافت. در طی این جلسات خانواده‌ها اصول مناسبی را در ارتباط با شیوه برخورد با فردی که درگیر اعتیاد شده آموزش خواهند دید.

3. آموزش راهکارهای کنترل ذهن

حتی پس از سم‌زدایی و رفع وابستگی جسمی به ماده مخدر تا زمانی که وابستگی روانی به آن از بین نرفته باشد، وسوسه مصرف مجدد با فرد خواهد بود و این موضوع احتمال شروع مصرف را افزایش خواهد داد. اصلی‌ترین وظیفه روانشناسی در درمان اعتیاد این است که به فرد راجع به این وسوسه‌ها و راه‌های کنترل آن آگاهی داده شود.

4. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | مک به حذف دلایل اعتیاد

با پیشرفت درمان به‌تدریج درمانگر تلاش خواهد کرد تا دلایل اصلی و زیربنایی اعتیاد فرد را پیدا کرده و با حذف آن‌ها خطر مصرف مجدد را کاهش دهد. برای مثال درصورتی‌که درمانگر متوجه شود فرد برای رهایی از احساسات منفی نظیر تنهایی یا افسردگی درگیر اعتیاد شده است، برای درمان این مشکلات و یا آموزش راهکارهایی برای برقراری روابط اجتماعی به وی کمک خواهد کرد.

5. خانواده‌درمانی

خانواده افرادی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها هستند. مشکلاتی نظیر توهم و پرخاشگری، فقر و یا درگیری‌های قانونی که به دنبال اعتیاد ایجاد می‌شود، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای سلامت روان سایر اعضای خانواده و به‌خصوص کودکان به همراه داشته باشد. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند که بهتر است خانواده فرد نیز به لحاظ سلامت روان مورد بررسی قرار گرفته و به آن‌ها رسیدگی شود. علاوه بر این در جلسات خانواده‌درمانی به اعضای خانواده درباره نحوه برخورد با فرد معتاد آموزش‌هایی داده می‌شود و همچنین سعی می‌کنند تا دلخوری‌ها و کدورت‌های پیش‌آمده میان اعضا را کاهش دهند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. چه دلایلی برای مصرف همزمان ترامادول و شیشه وجود دارد؟

دریافت لذت بیشتر و کاهش نشانه‌های منفی ازجمله دلایل استفاده از این دو ماده در کنار یکدیگر است. علاوه بر این برخی از معتادین به شیشه برای کاهش حالت سرخوشی شیشه و تنظیم خلق از ترامادول استفاده می‌کنند.

2. استفاده همزمان شیشه و ترامادول چه عوارضی دارد؟

استفاده از این دو ماده می‌تواند باعث بروز آسیب‌های مغزی جدی شده و درعین‌حال فرایند ترک اعتیاد را نیز سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث افزایش خطر مسمومیت دارویی و اعتیاد به سایر مواد مخدر می‌شود.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

 

 

منبع : مصرف همزمان ترامادول و شیشه چه آثاری دارد



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان ترامادول و شیشه چه آثاری دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از عوارض مصرف همزمان شیشه و دیازپام آگاهی دارید؟ شیشه ماده مخدری است که به تنهایی تاثیرات بسیار منفی و جبران ناپذیری بر روی بدن می‌گذارد. حال برخی افراد به دلایل مختلف و عدم آگاهی، این ماده مخدر خطرناک را با سایر مواد و یا برخی داروها همچون دیازپام مصرف می‌کنند که می‌تواند این عوارض خطرناک را تا چندین برابر افزایش دهد. با آگاهی از عوارض مصرف همزمان شیشه و دیازپام‌، می‌توانید از اعتیاد به آن‌ها پیشگیری کنید و یا در صورت اعتیاد، هرچه ‌سریع‌تر برای ترک اقدام نمایید. 

 

منبع : مصرف همزمان شیشه و دیازپام چه اثری بر بدن دارد

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | ماده مخدر شیشه

شیشه قوی‌ترین نوع آمفتامین‌ها است که با نام‌های مختلفی چون آیس و مت در بین جوانان شناخته شده و در جهت شادی بخشی استفاده می‌شوند. این قرص به صورت پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نام قرص‌های دزوکسین تجویز می‌گردد. نوع غیرقانونی آن که بدون تجویز پزشک استفاده می‌شود در آزمایشگاه‌های غیر مجاز به صورت مصنوعی تهیه شده و در خیابان‌ها به فروش می‌رسد. نوع غیرقانونی آن با داروی‌های دزوکسین کاملا متفاوت است.

شیشه نیز مانند باقی مواد مخدر اعتیادآور، سیستم پاداش دهی مغزی (دوپامین) را دچار اختلال کرده و به همین دلیل میل به مصرف دوباره این ماده ایجاد می‌شود. شیشه مستقیما روی سیستم عصبی مغزی تاثر گذاشته و علاوه بر ایجاد تاثیرات منفی در مغز باعت توهم می‌گردد. مصرف همزمان شیشه و دیازپام این عوارض را افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

عوارض مصرف شیشه

مصرف شیشه باعث عوارض جبران ناپذیری چون کاهش شدید آی کیو و ایجاد حالات روحی عجیب و آسیب غیرقابل برگشت به سلول‌های عصبی مغز می‌شود. در واقع مغز انسان حاوی تعداد زیادی انتقال دهنده عصبی یا مواد شیمیایی است که پیام‌ها را از مغز به بدن ارسال می‌کند و شیشه با تاثیر منفی بر روی این انتقال دهنده‌ها، عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. اصلی‌ترین انتقال دهنده عصبی که با مصرف شیشه آسیب می‌بیند، دوپامین است.
احساس خوبی که بعد از مصرف شیشه به وجود می‌آید حاصل آزاد شدن همین دوپامین است. بیشتر مواد مخدر اعتیادآور با همین شیوه روی مغز تاثیر می‌گذارند و باعث به وجود آمدن احساس سرخوشی و لذت کاذب در مصرف کننده می‌شوند. خبر بد آن است که با تکرار این عملکرد روی مغز و استفاده از دوزهای بالاتر این ماده، اتفاقات ناخوشایندی برای مغز خواهد افتاد.

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | قرص دیازپام و عوارض جانبی آن

داروی دیازپام با نام تجاری والیوم در گروه داروهای مسکن و ضداضطراب قرار می‌گیرد. این قرص عمدتا برای افراد مبتلا به اضطراب، اختلالات خواب و یا حملات پانیک تجویز می‌شود. دیازپام قرصی است که فعالیت‌های شناختی مغز را دچار اختلال می‌کند. والیوم یا دیازپام نباید با موادی که فعالیت مغز را دستخوش تغییر می‌کنند استفاده شود، از جمله این مواد الکل و شیشه هستند.

مهم‌ترین عارضه قرص دیازپام همانند سایر مواد این خانواده، خواب آلودگی پس از مصرف آن است. پس مصرف کننده نباید بعد از استفاده این دارو رانندگی کند یا به فعالیت‌هایی که نیازمند توجه و تمرکز هستند، بپردازد. این دارو عوارض دیگری چون خستگی و ضعف روانی، ضعف جسمانی و عضلانی، ناتوانی در حرکات عضلانی، سردرد، لرزش، سرگیجه، حالت تهوع، یبوست، خشکی دهان و یا ترشح بیش از حد بزاق دهان بوجود می‌آورد. این علائم ممکن است خفیف باشند که طی چند روز از بین می‌روند، اما اگر عوارض این دارو ماندگار شدند باید با پزشک معالج خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد

مصرف همزمان شیشه و دیازپام

مصرف همزمان شیشه و دیازپام، باعث می‌شود که مغز دچار مشکلات عملکردی و فیزیولوژیکی گردد. در واقع اختلال کارکرد مغز بیشتر در قسمت‌های جلوی مغز که در تصمیم گیری و قضاوت اهمیت دارد اتفاق می‌افتد.

افرادی که همزمان چند ماده مخدر را مصرف می‌کنند، مشکلات جدی تری خواهند داشت. در برخی از آن‌ها رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه و مجرمانه بیشتر دیده می‌شود و برخی دیگر از این افراد گوشه گیر، افسرده و منزوی شده و احساس طردشدگی پیدا می‌کنند. همچنین آنان ترجیح می‌دهند وارد طبقه اجتماعی شبیه به خودشان شوند. همین عوامل است که باعث می‌شود عده ای از افراد معتاد کارتن خواب شوند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده  

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | اوردوز یا بیش مصرفی به چه معناست؟

زمانی که فرد معتاد بیش از ظرفیت جسمی‌اش اقدام به مصرف یک ماده مخدر کند، اوردوز اتفاق می‌افتد. اوردوز یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در معتادان است. این اتفاق تنها با مصرف بیش از حد مواد اعتیادآور بوجود نمی‌آید؛ در برخی مواقع بزرگسالان داروی تجویز شده را بیش از مقدار تعیین شده توسط پزشک مصرف می‌کنند یا برای آسیب رساندن به خود (خودکشی) به عمد اقدام به مصرف مقدار زیادی دارو می‌نمایند. در کودکان نیز ممکن است دارو در دسترس کودک قرار گیرد و کودک ناآگاه آن را به عنوان خوراکی بخورد و دچار مسمومیت شود. برخی از افراد معتاد شده به مواد مخدر پس از آنکه تجربه دردناک بیش مصرفی این مواد را چشیده‌اند به فکر ترک اعتیاد افتاده‌اند اما متاسفانه از روی اطلاعات کم عواقب و عوارض زیادی از بیش مصرفی به خود وارد نموده‌اند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مصرف شیشه در چه اندازه ای سبب اعتیاد می گردد؟

مصرف شیشه در هر اندازه‌ای و حتی با یک بار استفاده سبب به هم خوردن سیستم پاداش دهی مغزی شده و اعتیاد را به صورت خفیف یا قوی به وجود می‌آورد.

آیا مصرف دیازپام به تنهایی باعث مرگ می شود؟

دیازپام زیر نظر پزشک باید در دوره کوتاهی (کمتر از 4 ماه ) استفاده شود. مصرف بیش از حد یا بدون نسخه آن سبب مشکلات جسمی و حتی مرگ می‌گردد. مصرف همزمان شیشه و دیازپام نیز این خطرات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

آیا دیازپام برای ترک اعتیاد مفید است؟

دیازپام برای اختلالات روانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است توسط پزشک برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روحی روانی که در دوره اعتیاد به وجود می‌آیند، تجویز شود. برای ترک اعتیاد توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاع  در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

 

 

 

منبع : مصرف همزمان شیشه و دیازپام چه اثری بر بدن دارد



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان شیشه و دیازپام چه اثری بر بدن دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشاوره فردی یکی از انواع روش‌های مشاوره است. این روش معمولاً بیش‌تر از سایر روش‌ها در کشور ما شناخته شده است. در مشاوره فردی شما و روان‌شناس با یکدیگر راجع به موضوعی که شما می‌خواهید صحبت می‌کنید. این موضوع می‌تواند یک مشکل باشد که زندگی شما را درگیر خود کرده است و یا می‌تواند تلاش شما برای یادگرفتن یک مهارت جدید باشد. مشاوره فردی به هر دلیلی که اتفاق بیافتد می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. برای مثال مطالعات نشان می‌دهد کسانی که یک نفر را برای صحبت‌کردن و مشورت گرفتن انتخاب می‌کنند معمولاً سلامت روان بالاتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند. برای دریافت مشاوره با شماره های درج شده تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره فردی

مشاوره فردی چیست؟

به‌طورکلی مشاوره از این نظر که چه کسانی در اتاق درمان حضور داشته باشند به چند دسته تقسیم می‌شود. برای مثال گاهی اوقات زوج‌ها با هم در یک جلسه شرکت می‌کنند که به آن زوج‌درمانی گفته می‌شود. گاهی اوقات نیز چند نفر که مشکل یکسانی دارند در کنار هم در یک جلسه شرکت می‌کنند که به آن گروه‌درمانی گفته می‌شود. اما مشاوره فردی به این معناست که شما به‌صورت خصوصی با مشاور صحبت می‌کنید. به همین خاطر است که این روش طرف‌داران بسیار زیادی دارد. در این روش زمان و تعداد جلسات باتوجه‌به نوع مشکل شما متفاوت خواهد بود. اما راجع به اینکه در جلسات مشاوره فردی چه اتفاقی می‌افتد در ادامه توضیح خواهیم داد.

مشاوره فردی در چه زمان‌هایی به کار می‌آید؟

هنوز هم بسیاری از ما مشاوره و رفتن پیش روان‌شناس را با بیماری‌های روانی آن هم از نوع بسیار شدید یکسان می‌دانیم. اما باید گفت که مشاوره می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. و متخصصین به جز درمان بیماری‌های روانی کارهای متفاوت دیگری نیز انجام می‌دهند.

حل کردن مشکلات

در زندگی هرکدام از ما ممکن است شرایطی پیش بیاید که تصمیم‌گیری را برایمان سخت کند. در این شرایط چطور می‌توانیم تصمیم بگیریم؟ یکی از زمان‌هایی که می‌توانید از مشاوره‌های فردی استفاده کنید حل مشکلاتی است که در زندگی اتفاق افتاده است. این مشکلات می‌تواند هر چیزی باشد. برای مثال اختلاف با یکی از اعضای خانواده؛ ناتوانی در برنامه‌ریزی برای درس یا کارهای روزانه یا حتی درگیری با خاطرات یک رابطه عاطفی تمام شده؛ در تمامی این شرایط مشاورین به شما کمک خواهند کرد که دلایل مشکل خود را پیدا کنید و برای برطرف‌کردن آن یک راه‌حل مناسب انتخاب کنید.

بهبود شرایط زندگی

مشاوره همیشه هم برای مشکلات زندگی یا اتفاقات منفی نیست. گاهی اوقات شما به دنبال این هستید که شرایط زندگی خود را بهتر کنید. برای مثال می‌خواهید خانواده‌ای شادتر داشته باشید؛ یا می‌خواهید خودتان را ارتقا بدهید. در این شرایط نیز مشاورین به شما کمک می‌کنند تا راه صحیح را برای تغییر شرایط و همین‌طور بهبود وضعیت خودتان انتخاب کنید.

یادگرفتن مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که هرکدام از ما باید در زندگی بلد باشیم. داشتن این توانایی‌ها کمک می‌کند تا با تسلط بیشتری زندگی‌تان را به جلو حرکت بدهید. بعضی از این مهارت‌ها موضوعات ساده‌ای مثل یادگرفتن برقراری ارتباط با دیگران، قدرت نه گفتن و یا دفاع از حقوق خودمان هستند. در جلسات مشاوره فردی روان‌شناس با استفاده از تمرین‌هایی که می‌دهد و همین‌طور بررسی رفتارهایی که انجام می‌دهید به شما کمک خواهد کرد تا این مهارت‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید و در زندگی به کار ببندید.

مزایای کمک‌گرفتن از مشاوره فردی

برای بسیاری از ما این سؤال پیش می‌آید که چرا باید از یک مشاور کمک بگیریم؟ بسیاری از مشکلات‌مان را می‌توانیم با کمک‌گرفتن از دوستان و اطرافیان یا مطالعه کتاب‌ها نیز حل کنیم. به همین خاطر در این قسمت بعضی از مزایای مشاوره فردی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

رازداری و محرمانه بودن اطلاعات

صحبت‌کردن با اطرافیان راجع به تمام موضوعاتی که در زندگی ما پیش می‌آید امکان‌پذیر نیست. بسیاری اوقات شما نگران قضاوت دیگران هستید. یا حتی ممکن است آن‌ها راز شما را با دیگران در میان بگذارند. به همین خاطر رازداری یکی از موضوعاتی است که باید خیلی به آن دقت داشته باشید. این موضوع یکی از دلایلی است که کمک‌گرفتن از مشاوره فردی را مهم می‌کند. مشاورین شما را نمی‌شناسند به همین خاطر به‌راحتی و بدون ترس از قضاوت شدن می‌توانید داستان زندگی خود را برای آن‌ها تعریف کنید. به‌علاوه رازداری یکی از اصول حرفه‌ای و کاری روان‌شناسی است. این موضوع می‌تواند نگرانی شما برای محرمانه بودن اطلاعات را نیز از بین ببرد.

دریافت کمک بدون جانب‌داری

یکی دیگر از مشکلاتی که صحبت‌کردن با اطرافیان می‌تواند برای شما داشته باشد جانب‌داری‌های آن‌ها است. اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که به شما دارند معمولاً بی‌طرفانه راجع به شما قضاوت نخواهند کرد یا ممکن است مشکلات شما آن‌ها را بیش از حد نگران کند. اما در صحبت‌کردن با یک مشاور متخصص می‌توانید مطمئن باشید که او بی‌طرفانه راجع به شما و مشکل‌تان قضاوت خواهد کرد.

دریافت کمک‌های تخصصی

مشاوره فردی به این معناست که شما در حال کمک‌گرفتن از یک متخصص برای مشکل خود هستید. همه ما برای کارهای مختلف زندگی سعی می‌کنیم از یک نفر که در آن زمینه تخصص کافی دارد مشورت بگیریم. مسائل زندگی نیز همین‌طور هستند. مشورت کردن با کسانی که دانش کافی در زمینه مسائل روان‌شناسی را ندارند تنها باعث می‌شود که شما بیش از قبل درگیر مشکلات شوید. گاهی اوقات به‌کار بردن یک راه‌حل اشتباه می‌تواند پیامدهایی داشته باشد که بیش از خود مشکل شما را درگیر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است برای حل کردن مشکلات از مشاور متخصص کمک بگیرید.

بهبود شرایط فرد

یکی دیگر از مزایای مشاوره فردی بهبود شرایط زندگی بیمار است. وقتی شما از یک مشاور کمک می‌گیرید به این معناست که زندگی‌تان تغییرات مثبتی خواهد داشت. شما راهکارهایی را برای حل کردن مشکلات یاد می‌گیرید. به‌علاوه مهارت‌های جدیدی یاد می‌گیرید که قدرت شما را در ادامه مسیر زندگی افزایش می‌دهد. تمامی این شرایط به معنای آن است که شما زندگی بهتری برای خودتان رقم خواهید زد.

شناخت قدرت خود

کمک‌گرفتن از مشاوره باعث می‌شود تا هر فرد توانایی‌هایی که دارد را بهتر بشناسد. بسیاری از ما در جریان زندگی و به هر دلیلی متوجه این نیستیم که چه توانایی‌هایی داریم و چطور می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. حتی مشکل بسیاری از ما این است که توانایی‌های خود را در جریان زندگی از بین برده‌ایم. این جلسات با استفاده از بررسی‌های شخصیتی مختلف به شما کمک می‌کنند تا با توانایی‌های خودتان آشنا شوید و بهتر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

واقع‌بینانه شدن انتظارات

یکی از دلایلی که بسیاری از مواقع باعث به‌وجودآمدن مشکلات در زندگی هرکدام از ما می‌شود این است که انتظارات‌مان از محیط اطراف صحیح نیستند. گاهی اوقات ما از دیگران یا حتی از خودمان چیزهایی می‌خواهیم که امکان اتفاق افتادن آن‌ها وجود ندارد. اما چون متوجه این موضوع نیستیم تنها فشار روانی بیش از حدی را به خودمان تحمیل می‌کنیم. یکی از مزایای صحبت‌کردن با روان‌شناس این است که شما متوجه خواهید شد کدام بخش از انتظارات‌تان از خود یا اطرافیان‌تان غیرمنطقی است و آن‌ها را حذف خواهید کرد. این کار باعث می‌شود آرامش بیشتری را در زندگی تجربه کنید.

چه نوع مشاوره های فردی می توان گرفت؟

خیلی اوقات خانم یا آقایان نیاز به مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره زناشویی یا… دارند، اما چون بقیه اعضا همکاری نمی‌کنند هرگز برای درمان مراجعه نمی‌کنند. در حالی که بقیه با روانشناسی مخالفت کردند، شما باز هم می‌توانید برای مساله پیش آمده مشاوره فردی دریافت کنید. برای انجام هر کدام از مشاوره‌های زیر کلیک کنید.

مشاوره خانواده

مشاوره ازدواج

مشاوره زناشویی

مشاوره گروهی

مشاوره خارج از کشور

مشاوره افسردگی

مشاوره جنسی

چطور از یک مشاوره فردی کمک بگیریم

حالا که از مزایای مشاوره فردی صحبت کردیم باید به این سؤال نیز پاسخ بدهیم که چطور می‌توانیم از مشاوره فردی کمک بگیریم. شما به دو صورت می‌توانید از مشاوره‌های فردی استفاده کنید:

مشاوره تلفنی فردی

اگر به هر دلیلی شرایط حضور در یک مرکز مشاوره را ندارید می‌توانید با مشاورین تماس بگیرید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که مشاوره تلفنی ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد، اما این‌طور نیست. بسیاری از تحقیقات نشان‌دهنده این است که تفاوتی میان مشاوره‌های فردی و مشاوره از راه دور از نظر اثربخشی وجود ندارد. به‌علاوه در نظر داشته باشید که گرفتن هر مدل مشاوره بهتر از نگرفتن آن است. به همین خاطر اگر درگیر مشکلی هستید که امکان مشاوره حضوری را برای شما از بین برده است می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

مشاوره حضوری

یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های مشاوره جلسات مشاوره حضوری هستند. در این جلسات با توجه به زمان‌های آزادی که دارید جلساتی را با مشاور خود تنظیم می‌کنید. در این جلسات به‌صورت حضوری با یکدیگر صحبت خواهید کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلب رضایت والدین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مشاوره فردی چه اهمیتی دارد؟

مشاوره فردی به شما کمک می‌کند تا از کمک‌های یک فرد متخصص استفاده کنید. همین‌طور می‌توانید از محرمانه بودن اطلاعات و همین‌طور قضاوت‌های بی‌طرفانه مشاور اطمینان داشته باشید. کمک‌کردن به شما برای بهبود شرایط و همین‌طور یادگیری مهارت‌های بیشتر از دیگر مزیت‌های استفاده از مشاوره است.

آیا جلسات مشاوره تلفنی مفید هستند؟

بله؛ این جلسات از نظر اثربخشی تفاوت چندانی با جلسات حضوری ندارند و استفاده از آن‌ها بهتر از دریافت نکردن مشاوره است.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

 

 

منبع : مشاوره فردی

 



:: برچسب‌ها: مشاوره فردی ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مهارت های ارتباطی کودکان و ارتباط موثر کودک با اطرافیان می‌تواند بر سایر مهارت‌های کودک نظیر تقویت روحیه مشارکت با دیگران، همکاری و اعتماد و… شود. مهارت های ارتباطی کودکان همچنین می‌تواند بر روابط دوستانه با دیگران تاثیر مثبتی داشته باشد. یکی از مواردی که هر والدی باید به فرزند خودش آموزش بدهد همین مسئله است، زیرا مهارت‌های ارتباطی می‌تواند بر سلامتی روانی فرد و اجتماع، روابط گرم والد و فرزند، قطع روابط اجتماعی ناسالم و… نقش موثری داشته باشد. همچنین آموزش صحیح این موضوع باعث می‌شود تا کودک بتواند بدون پرخاشگری نسبت به درخواست خواسته‌‌های خود اقدام کند. در نتیجه می‌توان بیان کرد که یکی از عوامل موفق شدن و موثر واقع شدن کودک در آینده آشنایی با همین مسئله است، از این جهت آشنایی با مهارت‌های ارتباطی موثر و راهکارهای افزایش این موضوع برای والدین حائز اهمیت می‌باشد.

 

منبع : مهارت های ارتباطی کودکان

اهمیت توجه به مهارت های ارتباطی کودکان

انسان موجودی اجتماعی است و به واسطه همین ارتباطات و تعامل است که زندگی خود را گسترش داده است، از این جهت بهتر است از همان دوران کودکی به مهارت های ارتباطی کودکان توجه داشت. مهارت ارتباطی خوب در دوران کودکی می‌تواند باعث افزایش تعاملات و دوستان همسال کودک شود. کودکانی که مهارت ارتباطی بهتری دارند، بیشتر مورد پذیرش همسالان‌شان قرار می‌گیرند و اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری دارند.

کسب این مهارت‌ها در دوران کودکی باعث می‌شود تا فرد در سنین بالاتر بتواند موقعیت‌های اجتماعی را بهتر درک کند و به سخنان افراد به طور فعالانه گوش کند و نسبت به درک هیجانات خود و دیگران آگاه‌تر شود. همچنین کودکانی که مهارت ارتباطی بهتری دارند نسبت به سایر همسالان بهتر می‌توانند عقاید، باورها و خواسته‌های خود را بیان کنند. در نتیجه آموزش مهارت‌های ارتباطی موثر می‌تواند هم در کودکی و هم در سال‌های بعد زندگی فرد تاثیر مفیدی داشته باشد. برای آشنایی با سایر انواع آموزش به کودکان کلیک کنید.

روش‌های تقویت مهارت های ارتباطی کودکان

فرصت دادن به کودک برای بیان جملات

کودکان برای اینکه بتوانند بهتر صحبت کنند نیاز دارند تا کمی به آن‌ها فرصت داده شود. یکی از اشتباهات رایجی که والدین انجام می‌دهند این است که قبل از تمام شدن حرف کودک، جملات او را تکمیل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کودک صحبت خودش را تکمیل کند. کودکان برای توضیح دادن مسائل مختلف و پاسخ به سوالات به زمان نیاز دارند. یکی از راهکارهای مفید برای انجام این مسئله استفاده از تکنیک 5 ثانیه صبر است. والدین می‌توانند قبل از تکمیل جملات کودک، به طور میانگین بین 5 تا 10 ثانیه به او فرصت دهند و اگر کودک نتوانست صحبت خود را کامل کند، والدین به او کمک کنند. برای آشنایی با بهترین روش های آموزش حرف زدن به کودکان کلیک کنید.

افزایش مهارت های ارتباطی کودکان با هم صحبتی

کودکان بسیاری از فعالیت‌ها و مسائل را از طریق الگوبردای والدین یاد می‌گیرند. یکی از کارهایی که می‌تواند باعث تقویت مهارت های ارتباطی کودکان شود، هم صحبتی با او است. اگر والدین مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشند، کودک هم به مراتب این مهارت‌های ارتباطی را از والدین خود یاد می‌گیرد.

برقراری ارتباط چشمی و گفتگو با کودک به طوری که هر دو نفر در این گفتگو فعال باشند می‌تواند برای تقویت مهارت‌های ارتباطی مفید باشد. کودک در چنین مواقعی ارتباط چشمی، رعایت نوبت برای صحبت، تقویت دایره واژگان، توانایی استدلال و… خود را می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم تقویت کند. گاه در هنگام گفتگو کودک ممکن است بخواهد صحبتی را بیان کند اما نمی‌تواند کامل آن را توضیح دهد، در این شرایط والدین می‌توانند از طریق حدس زدن، کمی آن مسئله را توضیح دهند تا کودک راحت‌تر بتواند صحبت کند.

ایفای نقش

یکی از راهکارهایی که می‌تواند سبب تقویت مهارت ارتباطی کودکان شود نقش بازی کردن و یا مشاهده‌گر ایفای نقش توسط دیگران است. در چنین شرایطی کودک یاد می‌گیرد خودش را کاملا با آن نقش سازگار کند و تمام ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری و شناختی آن نقش را بازی کند. ایفای نقش در واقع نوعی تمرین آن شرایط است. به عنوان مثال می‌توان از کودک خواست نقشی را بازی و تمرین کند که که برقراری ارتباط در آن موقعیت موثر دشوار است. نکته‌ای که وجود دارد این است که ایفای نقش بهتر است در حضور یک مربی کودک یا روانشناس انجام شود تا تاثیر مطلوب‌تری داشته باشد.

مهارت های ارتباطی کودکان با خواندن مطالب مختلف

خواندن مطالب مختلف و یا گوش دادن به مطالب صوتی باعث می‌شود تا کودک هر چه بیشتر با ساختارهای زبان آشنایی پیدا کند و دایره واژگان و سلامت کلامش بیشتر شود. جذاب کردن فرایند مطالعه برای کودکان و توضیح دادن عکس‌ها و تصاویرکتاب باعث می‌شود تا کودک به صحبت کردن تشویق شود. همچنین می‌توانید نظر کودک را در ارتباط با داستان یا عکس‌ کتاب‌ها جویا شوید. این هم صحبتی در ارتباط با یک موضوع مشخص باعث می‌شود تا کودک بتواند توانایی گفتگو در ارتباط با یک موضوع مشخص را به طور متمرکز تقویت کند.

مدیریت هیجانات

شناسایی هیجانات و مدیریت هیجانات باعث می‌شود تا کودک به طور لجبازانه و پرخاشگرانه صحبت نکند. به طور طبیعی شناسایی و مدیریت هیجانات برای کودکان امری ساده نیست و همچنین توانایی درک هیجانات و احساسات طرف مقابل امری دشوار‌تر است. کودکان معمولاً به هیجانات و خواسته‌های خودشان اهمیت بیشتری می‌دهند. با آموزش دادن این مسائل و نکات ریز می‌توان به طور مستقیم مهارت ارتباطی کودکان را هم به طور موثری افزایش داد. پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش مهارت های زندگی به کودکان را هم بخوانید.

مطرح کردن پرسش‌هایی با پایان باز

سوال‌هایی با پایان باز، یا باز پاسخ نوعی از سوال‌ها هستند که پاسخ بلندی دارند و فقط به کلمات بله یا خیر محدود نمی‌شوند. پرسش‌های باز پاسخ باعث می‌شود تا مهارت فکر کردن، استدلال کردن و… در کودک تقویت شود. زیرا کودک برای پاسخ دادن به این سوال‌ها نیاز به تمرکز بیشتر، استدلال، و مهارت کلامی بیشتری دارد. ممکن است در ابتدای این کار کودک نتواند خیلی زیاد صحبت کند، اما هرچقدر که این پرسش‌ها در شرایط مختلف بیشتر تکرار شود، کودک مهارت بیشتری پیدا می‌کند. یکی از بهترین سوال‌هایی که می‌توان از کودک پرسید این است که نظرش را در ارتباط با موضوعات مختلف جویا شوید.

تقویت مهارت ابراز وجود

برخی از کودکان به دلیل نداشتن مهارت ابراز وجود در بیان عقاید، خواسته و تمایلات خود مشکل دارند. این کودکان معمولاً نمی‌توانند به طور جرات‌مندانه درخواست خود را بیان کنند. مهارت ابراز وجود باعث می‌شود تا کودک بدون پرخاشگری، لج‌بازی و با رعایت احترام به بزرگ‌ترها بتواند حرف خود را بیان کند.

مهارت های ارتباطی کودکان با افزایش اعتماد به نفس

در برخی مواقع کودک قدرت استدلال، دایره واژگان، توانایی درک مطلب و… خوبی دارد اما اعتماد بنفس و عزت نفس خوبی برای بیان عقاید و درخواست‌های خود ندارد. این کودکان معمولاً در خانواده فرصت گفتگو نداشته‌اند و درگیر مشکلات خانوادگی و روانشناختی هستند. برطرف کردن این مسائل به کمک یک روانشناس می‌تواند باعث تقویت مهارت ارتباطی کودک شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بازی کردن می‌تواند مهارت ارتباطی کودک را افزایش دهد؟

به طور کلی حضور در جمع و بازی کردن به شیوه گروهی و دوستانه اگر شکل خصمانه و لجبازی پیدا نکند می‌تواند باعث افزایش مهارت‌های ارتباطی کودک شود. بازی‌های مختلفی هم وجود دارد که به طور تخصصی برای افزایش مهارت‌های ارتباطی کودکان طراحی شد است. برای آشنایی بیشتر با این مسائل می‌توانید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

 

منبع : مهارت های ارتباطی کودکان



:: برچسب‌ها: مهارت های ارتباطی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افزایش اعتماد به نفس در کودکان علاوه بر ایجاد حس شادی در آن‌ها باعث می‌شود کودک خود را فردی خوشبخت بدانند و به راحتی بتوانند در روابط اجتماعی موفق باشند، در واقع کودکان با اعتماد به نفس بالا در آینده و در بزرگسالی به احتمال بیشتر موفق خواهد بود. افزایش اعتماد به نفس در کودک یعنی او از تمام ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی خودش راضی باشد و مطمئن باشد می‌تواند از پس مسئولیت‌هایش بربیاید. پدر و مادر در افزایش اعتماد به نفس کودکان نقش بسزایی دارند و در واقع منشا ایجاد این حس هستند. والدین با رفتار درست باعث می‌شوند کودک از توانایی‌ها و ضعف‌های خود باخبر شود و در جهت بهبود آن‌ها تلاش کند. در ادامه راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان را آموزش می‌دهیم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : افزایش اعتماد به نفس در کودکان

برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان به او ابراز علاقه کنید

به عنوان پدر و مادر از زمان تولد فرزندتان باید به او ابراز علاقه کنید. این را بدانید که نوزاد از زمان تولد محبت‌های شما را احساس می‌کند، وقتی که پدر و مادر به نوزاد خود رسیدگی می‌کنند و به او عشق می‌ورزند و خواسته‌هایش را بی درنگ براورده می‌کنند؛ نوزاد متوجه می‌شود که اهمیت دارد و دیده می‌شود و ارزشمند است و این احساس ارزشمند بودن در وجود او رخنه کرده و شخصیت‌اش شکل می‌گیرد.

توجه نمایید دو سال اول زندگی کودک‌تان بسیار اهمیت دارد، نوزادتان در این دوره نیاز به حمایت همه جانبه شما دارد و این گونه می‌تواند احساس مهم بودن و ارزشمند بودن را داشته باشد. حتی اگر گاهی کلافه هستید، خودرا کنترل کرده و نسبت به نیازهای نوزاد خود حساسیت به خرج دهید تا حس اعتماد به نفس کودک خود را افزایش دهید. کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در زمینه رفتار با کودکان می‌تواند بهترین نوع تربیت یک کودک با اعتماد به نفس بالا را در اختیارتان قرار دهد. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودکان کلیک کنید.

افزایش اعتماد به نفس در خودتان و الگو بودن برای کودکان

با افزایش اعتماد به نفس در خودتان می‌توانید کودکی با اعتماد به نفس بالا داشته باشید، ممکن است مشکلات متعددی که در گذشته و یا کودکی خود داشته‌اید باعث کاهش اعتماد به نفس در شما شده باشد. در این شرایط کمک از یک روانشناس راهی بسیار مفید است، همچنین بهتر است از گذشته و نحوه رفتار پدر و مادرتان با خود درس بگیرید رفتارهایی که باعث شده اعتماد به نفس‌تان افزایش یابد را لیست کرده و آن‌ها را در ارتباط با کودک‌تان اجرا کنید و از آن رفتارهای پدر و مادرتان که باعث ضعف اعتماد به نفس‌تان شده پرهیز نمایید. پیشنهاد می‌شود مقاله سبک فرزندپروری را هم بخوانید.

ارتباط حس های والدین با اعتماد به نفس کودک

شما اگر احساس خوبی از خود یا زندگی نداشته باشید؛ شادی واقعی به فرزندان‌تان منتقل نمی‌شود. این را بدانید که کودک‌تان ارتباط بسیار قوی با شما مخصوصا مادر برقرار می‌کند، در واقع حتی اگر ناراحتی خود را پشت لبخندی مصنوعی پنهان کنید کودک‌تان این موضوع را احساس می‌کند و این تلقین در او به وجود می‌آید که شاید وجود او به اندازه کافی باعث شادی شما نشده است. پس باید به معنای واقعی شاد باشید مشکلات و سختی‌های زندگی همواره وجود داشته و خواهد داشت و آنچه اهمیت دارد نحوه برخورد و مقابله با آن‌ها است. می‌توانید مادر و یا پدری بسیار شاد بوده و این احساس را به فرزند خود نیز هدیه دهید.

اگر احساس شادی نمی‌کنید و ظاهرسازی می‌کنید مطمئن باشید کودک‌تان غم اعماق وجودتان را درک می‌کند. پس بهتر است قبل از هر چیز مشکلات خود را با یک روان درمانگر در میان بگذارید.

راه های تقویت اعتماد به نفس در کودکان

از علاقه و استعداد فرزند خود حمایت کنید

تشویق و حمایت از فرزندتان نقش بسیار بالایی در افزایش اعتماد به نفس کودکان دارد. هر کودکی ممکن است به هنر و رشته خاصی علاقه مند باشد و یا در زمینه مشخصی استعداد هر چند ناچیز داشته باشد. باید با اشتیاق او را تشویق کنید و به او بفهمانید که از او حمایت خواهید کرد و از استعدادش خوشحالید؛ این گونه فرزندتان همواره در فراز قله باقی خواهد ماند و در تقویت استعداد خود نهایت تلاش را خواهد کرد. در دوران تحصیل نیز با حمایت و تشویق کودک می‌توانید به پیشرفت تحصیلی او کمک بسزایی نمایید.

به کودکتان حق انتخاب دهید

با مدیریت صحیح می‌توانید گزینه‌هایی معقول را برای انتخاب در اختیار کودک‌تان قرار دهید تا او احساس قدرت کند و بداند انقدر ارزش دارد که می‌تواند انتخاب کند. مثلا می‌توانید برای پختن ناهار چند مورد را در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید انتخاب کند که کدام غذا را بپزید و یا می‌توانید برای بعضی از خریدهای دکوراسیون خانه گزینه‌هایی را در اختیارش قرار دهید تا او انتخاب کند و به انتخاب او احترام بگذارید، این گونه شما اعتماد به نفس کودک را تا حد قابل توجهی افزایش داده‌اید.

وقت گذاشتن و بازی با کودک

عنوان والدین اگر با کودک خود بازی کنید می‌توانید احساس بسیار خوبی را در او پرورش دهید. در واقع کودک‌تان احساس می‌کند که انقدر مهم است که شما وقت خود را صرف بازی کردن با او کرده‌اید. بهتر است نوع بازی را کودک انتخاب کند و شما در طول بازی با اشتیاق همراه او باشید. اگر بی میل و بدون تمرکز با او بازی کنید کودک این موضوع را می‌فهمد و احساس می‌کند برای شما مهم نیست، این را بدانید که بازی کردن با کودک‌تان وقت تلف کردن نیست بلکه کار بسیار بزرگی است؛ درواقع شما درحال تربیت یک انسان هستید. خودتان نیز ساعتی از مشغله‌های روزانه فاصله میگیرید و غرق در دنیای شاد کودکانه فرزندتان خواهید شد.

بگذارید کودک تان خودش کارهایش را انجام دهد

برای افزایش اعتماد به نفس کودکان بجای او کاری انجام ندهید، بلکه بگذارید خودش کارهایش را انجام دهد. شاید برای شما راحت‌تر باشد که کارهای کودک‌تان را بدون نقص انجام دهید ولی این گونه او در آموزش مهارت‌هایش کامل نمی‌شود.

ممکن است کودک در انجام کارهایش کند باشد و یا اشتباه انجام دهد در این شرایط نباید اورا تنبیه کنید، بلکه از او بخواهید دوباره امتحان کند کودک‌تان را قانع کنید که همه اشتباه می‌کنند و باید انقدر تکرار کند تا روش درست انجام کاری را یاد بگیرد. این را بدانید که هر چه چالش‌های بیشتری را در اختیار فرزندتان بگذارید حس اعتماد به نفس را در او بیشتر پرورش خواهید داد.

سخن پایانی

در پایان یادآور می‌شویم که خانواده در پرورش و تربیت فرزندان نقش بسزایی دارند و مهم‌ترین اقدام برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان ابراز علاقه و محبت والدین یا مراقبان نزدیک است. در واقع افزایش یا کاهش اعتماد به نفس امری است اکتسابی و از زمان تولد نوزاد در خانواده شکل می‌گیرد.  کمک از متخصصین روانشناس در امر تربیت کودکان می ‌واند شما را در پرورش یک انسان با بهترین خصوصیات فردی کمک نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

ابراز علاقه به کودکان چه تاثیری در افزایش اعتماد به نفس در آنها دارد؟

فرزند شما از همان نوزادی همه چیز را درک می کند وقتی به او علاقه نشان دهید و احتیاجات او مخصوصا در دو سال اول زندگی برایتان اهمیت داشته باشد، کودکتان می فهمد که مهم است و اعتماد به نفس از همان بدو تولد در او شکل می گیرد.

 

منبع : افزایش اعتماد به نفس در کودکان



:: برچسب‌ها: افزایش اعتماد به نفس در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()