نوشته شده توسط : ذهن نو

دغدغه ازدواج با دوست پسر تو این زمانه بازار داغی پیدا کرده، دیگر دختران منتظر خواستگار نمی‎‌مانند و تلاش دارند که برای زندگی مشترک خودشان تصمیم‌گیری و انتخاب کنند. شاید این طریقه مزایایی داشته باشد اما باعث شده آسیب و شکست‌های ناشی از رابطه با دوست پسر زیاد شود. ازدواج پدیده پیچیده ایست و به جز عواطف و احساسات فاکتورهای مختلفی در موفقیت آن دخیل هستند. پس توصیه می‌شود که قبل از اینکه به طور جدی برای ازدواج با دوست پسرتان اقدام کنید به جز عشق و علاقه از وجود فاکتورهای ضروری دیگر نظیر تعهد، شناخت و شباهت فرهنگی و خانوادگی نیز اطمینان کسب کنید.

منبع : ازدواج با دوست پسر

توصیه‌ای به دخترها برای ازدواج با دوست پسر

اکثر دختران با قرار گرفتن در رابطه عاطفی و احساسی به فکر ازدواج می‌افتند. خانم‌ها به دلیل غالب بودن احساسات بر منطقشان (طبق مشاهدات خانم‌ها عاطفی‌تر از مردان رفتار می‌کنند) مخصوصا کسانی که اولین بار در رابطه‌ای هستند، دچار خطای شناختی می‌شوند؛ تا جایی که ممکن است بعد از خارج شدن از رابطه‌ای خودشان هم از انتخاب‌شان تعجب کنند. بنابراین قبل از هر چیز باید دید که آیا موردی که برای ازدواج انتخاب کردید، مرد مناسبی برای شما هست یا نه؟

1- ملاک ها و معیارهایتان را مشخص کنید

بسیار اهمیت دارد که قبل از تصمیم گیری برای ازدواج از خود بپرسید معیارها و ملاک‌هایتان برای انتخاب همسر چه چیزهایی هستند و کسی که با او در رابطه قرار دارید چقدر به این ملاک‌ها نزدیک است؟ در بسیاری از موارد دخترخانم‌ها به خاطر عشق و علاقه چشم خود را روی معیارهایی که برای زندگیشان تعیین کرده‌اند می‌بندند.

همچنین برخی خانم‌ها برای اینکه از تصمیم خود مبنی بر ازدواج با دوست پسرشان منصرف نشوند ممکن است حتی از فکر کردن به ملاک‌های شخصی‌شان اجتناب کرده و در نتیجه هرگز آن‌ها را نشناسند. همه این‌ها در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند زوجینی که معیارهای مشخصی برای ازدواج داشتند و این معیارها را پیش از ازدواج بررسی کرده‌اند، شانس بیشتری برای تداوم رابطه خود دارند.

2- ویژگی های عشق سالم را بشناسید

در بسیاری از موارد تعریف عموم مردم از عشق با تعریفی که روانشناسان و متخصصان خانواده ارائه می‌دهند، متفاوت است. روانشناسان بر این باورند که عشق سالم نیازمند برقراری رابطه‌ای صمیمی، همدلانه، توام با مراقبت و تمرین تعهد است. همچنین شور و اشتیاق جنسی یکی دیگر از اجزای مهمی است که در عشق سالم تجربه می‌شود. پس باید همه به این اجزا در کنار یکدیگر بها داده شود. زوج‌هایی که به طور تک بعدی فقط روی یکی از این جنبه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیش از سایرین احتمال دارد که پس از ازدواج با تعارض و مشکل مواجه شوند.

3- نگذارید که عشق چشم هایتان را کور کند!

حتما تا به حال با این جمله مواجه شده‌اید که عشق چشم آدم را کور می‌کند. اما آیا واقعا این جمله حقیقت دارد؟ روانشناسان معتقدند هرگونه هیجان از عشق و علاقه گرفته تا تنفر و خشم می‌تواند توانایی تفکر منطقی، قضاوت و تصمیم گیری را تا حد زیادی مختل نماید. در نتیجه هنگامی که تحت تاثیر عواطف و هیجانات هستید برای اینکه کار اشتباهی نکنید، باید کمی صبور باشید و برای تصمیمات مهم حتما مشورت بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : رابطه قبل از ازدواج

 

4- برای شناخت یکدیگر وقت بگذارید

رسیدن به شناخت کافی از شریک عاطفی چیزی نیست که تنها با شروع یک رابطه دوستی به دست بیاید. بسیاری از کسانی که پیش از ازدواج با هم دوست بوده‌اند هم پس از شروع زندگی مشترک به این نتیجه می‌رسند که به اندازه کافی همسرشان را نمی‌شناختند. برای اینکه بتوانید با چهره واقعی هم رو به رو شوید و فارغ از نقاب‌ها بشناسید؛ باید برای این هدف به طور اختصاصی وقت و انرژی بگذارید. در همین راستا بهتر است از یک روانشناس کمک گرفته و مشاوره پیش از ازدواج دریافت کنید. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

5- با خانواده های هم آشنا شوید

با مدرن‌تر شدن جوامع و کم رنگ‌تر شدن نقش خانواده‌ها در تصمیم گیری برای ازدواج برخی از جوانان به طور کل اهمیت آن را نادیده می‌گیرند. این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خانواده‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌ای در احساس رضایت زناشویی دارند. از همین رو باید پیش از آغاز زندگی مشترک در مورد موضوعاتی نظیر تفاوت فرهنگی و جایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده‌ها نیز اطلاعات کسب کنید.

چرا پسرها با دوست دختر خود ازدواج نمی کنند ؟

در جامعه‌ای مثل ایران که در حال گذار از فرهنگ سنتی است، طریقه ازدواج هم دچار دگرگونی‌هایی شده است. اما هنوز همه خانواده‌های ایرانی به یک شکل رفتار نمی‌کنند. این از هم گسختگی فرهنگی خیلی اوقات باعث کج فهمی اصول شروع ازدواج و شکل گرفتن باورهای کلیشه مثل بی علاقگی پسران به ازدواج یا همین سوال که چرا پسران با دوست دخترشان ازدواج نمی‌کنند شده است. هر دختر و پسری فطرتا نیاز به همسر دارد، بنابراین مردان هم ذاتا راغب به ازدواج هستند. پس اگر پسری از ازدواج طفره می‌رود باید علل آن بررسی شود. برای آشنایی با اصول دوستی های قبل از ازدواج کلیک کنید. 

آیا ازدواج با دوست پسر کار درستی است؟

روانشناسان و کارشناسان خانواده، ازدواج با دوست پسر را به طور کل تایید یا رد نمی کنند. آن ها بر این باورند که اگر به دنبال یک ازدواج موفق هستید لازم است علاوه بر یک رابطه عاطفی و احساس عشق و علاقه فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر قرار دهید. رسیدن به شناخت کافی از فرد مقابل و خانواده او، مقایسه ویژگی های شریک عاطفی با ملاک های شخصی، تلاش برای تصمیم گیری منطقی و کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج از جمله اقدامات موثری هستند که باید در این زمینه انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا عاقبت ازدواج با دوست پسر خوب است؟

جواب این سوال کاملا بستگی به خصوصیات فردی و خانوادگی دو طرف دارد، به همین دلیل برای بررسی این موضوع حتما باید نظر متخصص ازدواج را جویا شوید.



:: برچسب‌ها: ازدواج با دوست پسر ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هرروز راهکارهای مختلفی برای درمان بی خوابی مطرح می‌شود. اما سؤال اصلی اینجاست که این راهکارها واقعاً چقدر تأثیر دارند؟ بی‌خوابی یکی از رایج‌ترین و عذاب‌آورترین اختلالات خواب است. این مشکل پیامدهای منفی زیادی روی جسم و روان باقی می‌گذارد. به همین خاطر پیدا کردن راهکاری برای درمان بی‌خوابی دغدغه بسیاری از ماست. اکثر راهکارهایی که برای این مشکل مطرح می‌شوند سعی می‌کنند تا سبک زندگی‌تان را تغییر دهند و بسیاری از اوقات هم می‌توانند نتیجه‌بخش باشند. اما اگر احساس می‌کنید این راهکارها نتوانسته مشکل بی‌خوابی‌تان را به‌طور کامل درمان کند بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید. گاهی اوقات مشکلات روحی مانند اضطراب و افسردگی باعث بی‌خوابی می‌شوند و تا قبل از درمان ریشه‌ای آن‌ها بی‌خوابی درمان نخواهد شد.

 

منبع : درمان بی خوابی ناشی از علل مختلف

درمان بی خوابی با درک علل آن

بی‌خوابی یا اینسومنیا یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است که می‌تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. این اختلال خود را به سه شکل مختلف نشان می‌دهد؛ گاهی اوقات ساعت‌ها در رخت‌خواب بیدار هستید و برای خوابیدن تلاش می‌کنید. بعضی‌ها هم با آنکه در خوابیدن مشکلی ندارند خیلی زودتر ازآنچه باید از خواب بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بخوابند.

گاهی اوقات هم در طول خواب شبانه بارها به دلایل مختلف بیدار می‌شوید. بی‌خوابی باعث می‌شوند که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و تمرکز کافی برای انجام کارهایتان را از دست بدهید. بی‌خوابی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها اختلالات روحی به‌خصوص اضطراب و افسردگی هستند. بیماری‌های تنفسی و یا سبک زندگی نامناسب از دیگر دلایلی هستند که باعث بروز این مشکل می‌شوند. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

بی‌توجهی به درمان بی خوابی

بی‌خوابی اختلال عذاب‌آوری است که تحمل آن برای مدت طولانی کار بسیار مشکلی است. این شرایط باعث می‌شود تا در طول روز احساس خستگی کنید و تمرکز کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف را نداشته باشید. بی‌خوابی می‌تواند روی سلامت جسمی شما و به‌خصوص مقاومت سیستم ایمنی بدن هم تأثیرات منفی داشته باشد. این درحالیست که تحقیقات نشان می‌دهد میزان بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی با بی‌خوابی‌های شبانه ارتباط مستقیمی دارد. با توجه به همه آنچه گفته شد بهتر است نسبت به درمان این مشکل در خود یا هر یک از اطرافیانتان که با آن درگیر شده بی‌توجه نباشید.

جدیدترین راه‌های درمان بی خوابی

برای درمان بی‌خوابی راهکارهای مختلفی بیان شده است. بیشتر این راهکارها سعی دارند تا سبک زندگی‌تان را تغییر دهند و بعضی عادت‌های اشتباه که باعث بی‌خوابی می‌شوند را از بین ببرند. طبیعی است که همه این راهکارها نمی‌توانند برای همه مفید باشند. به همین دلیل بهتر است با توجه به شرایط زندگی خود بعضی از آن‌ها را امتحان کنید. اما برای درمان بی‌خوابی به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این راهکارها نمی‌توانند یک شبه مشکلات شما را حل کنند و باید در انجام آن‌ها صبور باشید.

برنامه منظم برای خواب‌وبیداری داشته باشید

سعی کنید ساعت مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید. این کار شاید در روزهای اول برایتان بسیار سخت باشد اما به‌تدریج به آن عادت می‌کنید. یکی از دلایلی که باعث بی‌خوابی می‌شود این است که در ساعت خواب‌وبیداری نظم مشخصی ندارید. به همین خاطر وقتی ساعت مشخصی را برای استراحت در نظر می‌گیرید به‌تدریج بدن شما به خوابیدن و بیداری در این زمان عادت خواهد کرد.

فعالیت‌های ذهنی ممنوع

روانشناسان معتقدند از حدود یک ساعت پیش از زمانی که به رخت‌خواب می‌روید باید فعالیت‌های فکری را محدود کنید. بهتر است کارهای ساده‌ای مثل مرور برنامه روزانه فردا یا مرتب کردن وسایلی که فردا لازم دارید را در این ساعت انجام دهید. فعالیت‌های فکری سنگین مثل درس خواندن و حتی تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا صحبت راجع به موضوعی که ذهن شما را درگیر می‌کند در به خواب رفتن‌تان تأثیر منفی خواهد داشت.

محیط خواب مناسب

محیط خواب‌تان باید فضایی مناسب داشته باشد. اتاق خواب باید به لحاظ نور، سکوت و همین‌طور دما در شرایطی باشد که به‌راحتی در آن خواب‌تان برود. یکی دیگر از نکاتی که راجع به بهداشت محیط خواب باید به آن توجه کنید این است که هرگز کارهای روزانه‌تان را در رخت‌خواب انجام ندهید. روانشناسان معتقدند تخت خواب باید تنها خستگی و نیاز به خواب راحت را در ذهن‌تان یادآوری کند، اما وقتی از آن برای هر کاری مثل کتاب خواندن یا غذا خوردن استفاده می‌کنید این یادآوری در ذهن شما کمرنگ خواهد شد.

تمرینات آرام‌سازی

تمرینات آرام‌سازی مثل مدیتیشن یا ریلکسیشن باعث می‌شود تا اضطراب و خستگی که در طول روز تجربه کرده‌اید از بدن خارج شده و یک آرامش مطلوب را تجربه کنید. به همین خاطر استفاده از این تمرین‌ها به‌خصوص برای کسانی که به دلیل اضطراب و فشارهای روانی دچار بی‌خوابی شده‌اند مفید خواهد بود.

اهمیت تغذیه

تغذیه تأثیر بسیاری در خواب‌وبیداری دارد اما معمولاً توجه چندانی به آن نمی‌کنیم. استفاده از یک لیوان شیر گرم قبل از خواب یا نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی تأثیر مثبتی روی خواب شما دارند. گاهی اوقات می‌توانید از مکمل‌هایی مثل ملاتونین یا منیزیم هم پیش از خواب استفاده کنید. درعین‌حال خوردن مواد غذایی چرب، کربوهیدرات‌ها و همین‌طور چای و قهوه می‌توانند بی‌خوابی شبانه شما را افزایش دهند.

درمان بیماری‌های روحی

بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی از اصلی‌ترین دلایلی هستند که باعث بی‌خوابی می‌شوند. به همین خاطر اگر نشانه‌های این اختلالات را در خود احساس می‌کنید بهتر است برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید. این موضوع به حدی تأثیرگذار است که کتاب راهنمای اختلالات روانی بی‌خوابی را یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی مطرح می‌کند. در کنار این بیماری‌ها سبک زندگی پراسترس و فشارهای روانی هم باعث بی‌خوابی می‌شوند. درمجموع می‌توان گفت یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان بی‌خوابی این است که به سلامت روان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

درمان بی خوابی با روش‌های روان‌شناختی

درمان شناختی-رفتاری بی‌خوابی

یکی از بهترین روش‌های درمان بی‌خوابی استفاده از درمان شناختی-رفتاری است. تحقیقات نشان می‌دهد این روش در بسیاری از مواقع مشکل بی‌خوابی را به‌صورت ریشه‌ای درمان کرده است. درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی به این صورت است که روانشناس به بیمار کمک می‌کند تا افکار منفی و باورهای اشتباهی که راجع به بی‌خوابی دارد را اصلاح کند. برای مثال بسیاری از کسانی که دچار بی‌خوابی هستند این موضوع را به‌عنوان یک حقیقت و جزئی از زندگی خود باور کرده‌اند و به همین خاطر تلاشی هم برای تغییر آن نمی‌کنند. در این روش بیمار یاد می‌گیرد انتظارات منفی مثل اینکه باور نداشته باشد واقعاً خوابش خواهد برد را از خود دور کند.

دارودرمانی برای بی‌خوابی

گاهی اوقات درمانگر به این نتیجه می‌رسد که بهتر است برای درمان بی‌خوابی از بعضی داروهای خواب‌آور استفاده کند. داروهای ضد اضطراب مثل آلپرازولام رایج‌ترین داروهایی هستند که در این شرایط مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما بهتر است همیشه از این داروها زیر نظر متخصص استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین درمان برای بی‌خوابی چیست؟

با توجه به دلایلی که برای بروز بی‌خوابی وجود دارد از روش‌های مختلفی هم برای درمان آن استفاده می‌شود. اما استفاده از روش درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی از تمامی روش‌های دیگر مؤثرتر است.



:: برچسب‌ها: درمان بی خوابی ناشی از علل مختلف ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خواباندن نوزاد برای تازه پدر و مادرها گاه کاری دشوار و سوال برانگیز می‌شود. کودک تازه متولد شده هنوز نمی‌تواند به خوبی با والدین خود ارتباط بگیرد و ممکن است به آسانی با محیط جدید سازگار نشود. همین مسئله می‌تواند او را مستعد گریه و ناراحتی کرده و خواب راحت را از او بگیرد. این موضوع آرامش پدر و مادر را هم بهم می‌زند و باعث می شود که آن‌ها دائما در جستجوی موثرترین راه‌ برای خواباندن نوزاد باشند. در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه نوزاد خود را بخوابانید و به یک چرخه منظم خواب برسید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع : خواباندن نوزاد

خواباندن نوزاد | نوزاد چقدر به خواب احتیاج دارد؟

نوزادانی که تازه متولد شده اند (یک تا دو ماه اول) چیزی در حدود 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را باید بخوابند. البته بعضی از کودکان ممکن است بیش از این ها به خواب احتیاج داشته باشند و در نتیجه  18 الی 19 ساعت از روز را در خواب بگذرانند. این خواب به تکامل مغز آن‌ها کمک کرده و رشد آن‌ها را تسهیل می‌کند. از آنجایی که نوزاد هر 2 یا 3 ساعت گرسنه می‌شود، مادر باید او را در این بازه زمانی برای شیر خوردن از خواب بیدار کند. اگر خواب و شیرخوردن فرزندتان یک نظم روتین داشته باشد، او کمتر با مشکلاتی نظیر بیداری شبانه و بیقراری رو به رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده

روش های موثر برای خواباندن نوزاد | توصیه هایی برای والدین

برای آنکه فرزند شما در دوران نوزادی خواب بهتری داشته باشد، در نظر گرفتن برخی نکات می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- نوزاد را به پشت بخوابانید

همیشه به خاطر داشته باشید که باید نوزاد را به پشت بخوابانید. در نتیجه او را به صورت دمر و روی شکم در تخت قرار ندهید، این کار می‌تواند در طول خواب تنفس کودک را با مشکل مواجه کرده و منجر به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود. برای اطلاع از نحوه دمر خواباندن نوزاد کلیک کنید.

2- محیط امنی برای خواب نوزاد فراهم کنید

اطمینان حاصل نمایید که نوزاد در محیطی امن می‌خوابد. در همین راستا لازم است که تختی مناسب سن فرزندتان انتخاب کنید تا در صورت غلت زدن روی شکم و صورت قرار نگیرد. اگر فرزندتان را در اتاق جداگانه‌ای می‌خوابانید، باید در طول شب به فاصله هر دو ساعت وضعیت او را چک کنید و ساعت‌های طولانی او را بدون شیر دادن رها نکنید.

3- هنگام خواباندن نوزاد اسباب بازی ها را در تخت نگذارید

تخت نوزاد را از هر گونه وسیله اضافی خالی کنید. در نتیجه اسباب بازی‌ها، شیشه شیر یا هرچیز مانند این‌ها را هنگام خواباندن نوزاد از تخت او جمع کنید. چرا که ممکن است در طول خواب، نوزاد آن‌ها را در دهان گذاشته یا روی‌شان قرار بگیرد.

4- دمای معتدلی در محیط ایجاد کنید

برخی از والدین دائما نگران این هستند که نوزدشان سرما بخورد. همین مسئله باعث می‌شود که فضای اتاق کودک را به شدت گرم کنند و او را با لباس‌های ضخیم بپوشانند. در حالی که این کار می‌تواند در طول شب باعث بروز مشکلاتی در تنفس نوزاد شده و راه نفس کشیدن او را مسدود نماید. در نتیجه یک دماسنج در اتاق فرزندتان قرار داده و سعی کنید دمای معتدلی (خدود 25 درجه سانتی‌گراد) در اتاق کودک ایجاد نمایید. بسیاری از بی‌قراری‌های کودک می‌تواند به خاطر گرما یا سرمای بیش از حد محیط خواب باشد.

5- مراقب باشید کسی اطراف نوزاد سیگار نکشد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیگار کشیدن در کنار نوزاد خطرناک است و می‌تواند ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی را در آن‌ها افزایش دهد. در نتیجه به خصوص زمانی که فرزندتان خواب است اطمینان حاصل کنید که کسی در اطراف او سیگار نمی‌کشد. برای جلوگیری از عوامل مربوط سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کلیک کنید.

6- برای خواباندن ، نوزاد را قنداق نمایید

طبق مطالعات وقتی نوزادان را قنداق می‌کنید، محیط رحم که به آن عادت داشتند در خاطرشان تداعی می‌شود. همین مسئله به خواب راحت‌تر کمک کرده و باعث می‌شود با آرامش بیشتری ساعات خواب خود را طی کنند.

7- نوازش کردن نوزاد

اگر فرزندتان در به خواب رفتن مشکل دارد، نوازش کردن او را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که حس لامسه برای نوزادان قوی‌ترین حس برای ارتباط برقرار کردن با دنیای پیرامونی است. در نتیجه در آغوش کشیده شدن و نوازش برای آن‌ها امری حیاتی است و به آرامش هرچه بیشترشان کمک می‌کند.

8- برای نوزاد لالایی بخوانید

کودک از دوران جنینی حس شنیداری خود را به دست می‌آورد و به مرور به صدای شما به عنوان مادر عادت می‌کند. در نتیجه پس از تولد نیز بیش از همه به صدای شما واکنش نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید فرزند خود را آرام کرده و بخوابانید با صدایی آرام برای او آواز یا لالایی بخوانید. این نکته را به خاطر داشته باشید که صدای بلند برای کودک تازه متولد شده تنش زاست، در نتیجه از سر و صدای زیاد نیز بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواب نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت کودک به زودتر خوابیدن او کمک می کند؟

گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت خواب کودک می تواند هشیاری او را تحریک کرده و باعث بی خوابی او شود. در نتیجه بهتر است از این اسباب بازی ها تنها در زمانی بیداری نوزاد استفاده کنید.

 

 

منبع : خواباندن نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: خواباندن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

حمام کردن نوزاد یکی از هیجان انگیزترین لحظاتی است که والدین پس از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می‌کنند. نوزادان اغلب از تماس آب ولرم با پوست خود احساس آرامش می‌کنند و از حمام رفتن لذت می‌برند. با این حال بسیاری از پدر و مادرها به خصوص در تجربیات اول خود از حمام بردن نوزاد می‌هراسند و نمی‌دانند چه زمانی باید برای این کار اقدام کنند. در واقع بهترین زمان برای اولین حمام، 24 ساعت پس از به دنیا آمدن نوزاد است که باعث می‌شود از بروز سرماخوردگی و خشکی پوست جلوگیری شود. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا دراین باره توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 منبع : حمام کردن نوزاد

بهترین زمان برای اولین حمام کردن نوزاد

اولین حمام نوزاد متناسب با سیاست‌های پزشکی و بهداشتی مناطق مختلف متفاوت است. در سال‌های گذشته بسیاری از بیمارستان‌ها حدوداً دو ساعت پس از تولد نوزاد او را استحمام می‌کردند. این در حالی است که امروزه سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که حداقل 6 ساعت پس از به دنیا آمدن کودک به او فرصت دهیم و پس از گذشت این زمان بگذاریم که او اولین حمام خود را تجربه نماید. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان برای اولین حمام را 24 ساعت پس از به دنیا آمدن کودک می‌داند. 

برای شناخت بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد در هفته های اول کلیک کنید.

 

چرا باید برای اولین حمام کمی صبر کنیم؟

همان طور که گفته شد سازمان بهداشت جهانی امروزه حمام کردن نوزاد بلافاصله پس از تولد را توصیه نمی‌کند بلکه پیشنهاد می‌دهد در صورت امکان یک روز برای آن صبر کنید و یا حداقل 6 ساعت آن را به تعویق بیاندازید. اگر در مورد علل این موضوع کنجکاو هستید ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم.

حمام کردن نوزاد و تأثیرگذاری آن بر دمای بدن و قند خون

مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که بلافاصله پس از تولد حمام می‌شوند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند و دچار هیپوترمی یا همان کاهش زیاد دمای بدن می‌شوند. همچنین حمام کردن در ساعات اولیه زندگی نوزاد، استرسی جزئی را به او وارد می‌کند که این مسئله می‌تواند در افت قند خون آن‌ها یا همان بروز هیپوگلیسمی نیز تأثیر گذار باشد.

ساعات اولیه تولد زمانی برای پیوند با مادر و شیردهی

مطالعات علمی بیانگر این نکته هستند که نوزادان پس از تولد نیاز عاطفی زیادی به تماس پوستی و جسمانی بسیار نزدیک با مادر خود دارند. اگر آن‌ها در همان ساعات ابتدایی از مادر خود جدا نشوند و بتوانند از شیر او تغذیه کنند نسبت به سایر کودکان راحت‌تر می‌توانند با مادر ارتباط برقرار کنند و با سهولت بیشتری شیرخوردن را آغار می‌نمایند.  پژوهشی که در همین زمینه انجام شد نشان داد نوزادانی که در بیمارستان‌ها ابتدا برای استحمام برده می‌شوند نسبت به نوزادانی که در بدو تولد در آغوش مادر قرار می‌گیرند مشکلات بیشتری در جهت خوردن شیر از سینه مادر تجربه می‌کنند.

حمام کردن زود هنگام نوزاد و بروز خشکی پوست

نوزادان پس از تولد اغلب پوشش سفیدرنگی روی پوست خود دارند که حالتی مومی شکل داشته و ورنیکس نام دارد. ورنیکس به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای بدن کودک عمل می‌کند و خاصیت آنتی باکتریایی نیز دارد. انجمن متخصصان طب اطفال آمریکا پیشنهاد می‌دهند که بگذارید این ماده اندکی روی پوست کودک بماند تا پوست حساس و ظریف آن‌ها با خشکی مواجه نشود. این امر به خصوص برای کودکان نارس که در زایمان زودهنگام به دنیا آمده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای اطلاعات بیشتردرباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

 

توصیه‌هایی برای حمام کردن و شستن نوزاد در خانه

حمام کردن نوزاد در خانه به خصوص در تجربیات اول برای والدین هیجان انگیز و دلهره‌آور است. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا این کار را با سهولت بیشتری انجام دهید.

1- قبل از حمام کردن نوزاد همه چیز را آماده کنید

برای آنکه نیازهای کودک، گریه‌های او و وظایف مختلفی که دارید شما را سردرگم و کلافه نکند، تلاش کنید تا قبل از بردن نوزاد به حمام ابتدا همه چیز را آماده کنید. برای مثال می‌توانید لگنچه کوچکی را از آب  پر کنید، لیف مخصوص شست و شوی کودک و حوله را در دسترس خود قرار دهید و وسیله‌ای نظیر یک فنجان کوچک را برای ریختن آب روی بدن نوزاد در نظر بگیرید.

2- برای حمام کردن نوزاد او را روی سطحی صاف قرار دهید

لازم است که هنگام حمام کردن نوزاد مکان صاف و امنی را در نظر بگیرید و او را روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که این فضا باید به‌ گونه‌ای باشد که هم نوزاد روی آن احساس راحتی داشته باشد و هم شما روی کودک خود مسلط باشید. سطحی که کودک روی آن قرار می‌گیرد می‌تواند چیزی نظیر میز تعویض یا یک تشکچه ابری مخصوص حمام کودک باشد. در حین شست و شوی نوزاد همواره مراقب غلتیدن یا خطر افتادن او باشید به همین منظور در حین حمام کردن کودک یک دست خود را به صورت حائل جلوی او نگه دارید تا امکان بروز هر گونه خطر را کاهش دهید.

3- برای حمام کردن نوزاد ابتدا از شستن صورت او شروع کنید

حمام کردن نوزاد لازم است که آرام آرام و با شکیبایی کامل انجام شود. در همین راستا ابتدا از شستن صورت فرزندتان شروع کنید. برای این کار از یک پارچه مرطوب شده استفاده نمایید و آرام آن را روی صورت نوزاد بکشید. توجه داشته باشید که همان ابتدا آب را مستقیماً روی صورت نوزاد نریزید و نگذارید که آب وارد دهان و چشم‌های کودک شود.

در مراحل بعدی آرام آرام بدن کودک را وارد آب ولرم کنید تا در نهایت بتوانید او را به طور کامل در لگنچه‌ای کوچک قرار دهید و تمام بدنش را بشویید. استفاده از این روش کمک می‌کند تا فرزندتان از قرار گرفتن در حمام نهراسد و ناسازگاری کمتری از خود نشان دهد. اگر حمام کردن نوزاد به شیوه اصولی انجام شود می‌تواند امری بسیار آرام بخش برای او باشد و به کاهش بی‌قراری‌های فرزندتان کمک کند.

4- هنگام حمام کردن، نوزاد و محیط او را گرم نگه دارید

در حین حمام کردن نوزاد تلاش کنید تا او را در حوله مناسبی بپیچید و آرام آرام هنگام شستن نقاط مختلف بدن حوله را از روی او بردارید. در این فاصله تلاش کنید تا از مناسب بودن دمای حمام برای فرزندتان آگاه باشید و بیش از اندازه او را در محیط سرد نگه ندارید.

 

سؤالات متداول

نوزادان هر چند وقت یک بار به حمام رفتن نیاز دارند؟

نوزادان همانند بزرگسالان یا کودکان بزرگ‌تر از خود به حمام کردن روزانه و مکرر نیاز ندارند چراکه آن‌ها کمتر عرق می‌کنند و در نتیجه کمتر نیز کثیف می‌شوند. تقریباً دوبار حمام در هفته می‌تواند در طول یک سال اول زندگی برای نوزادان کافی باشد.

پس از آوردن نوزاد به خانه از چه زمانی حمام کردن منظم او را می‌توانیم شروع کنیم؟

برای این کار ابتدا باید منتظر بهبود ناحیه ناف کودک، افتادن و خشک شدن بند ناف او باشید. تلاش کنید تا اولین حمام‌های نوزاد تا حد امکان کوتاه باشد تا او به مرور به فضای آن عادت کند و سازگاری بیشتری نشان دهد.

 

 

 منبع : حمام کردن نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: حمام کردن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دیر خوابیدن کودک علاوه بر دردسرهایی که برای والدین ایجاد می‌کند، باعث آسیب به روند رشد و عوارض نامطلوبی بر رفتار و حتی توانایی یادگیری کودک می‌شود. والدین باید بدانند که کودک‌شان قوه تشخیص کافی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی روزانه را ندارند، بنابراین این پدر و مادر هستند که باید برای حفظ سلامت جسمی و روانی فرزندشان به خواب او هم توجه کنند. اگر ساعات خواب فرزندتان منظم نیست یا مشکلات متعددی با روند خواب او دارید حتما باید برای حل مساله به دنبال چاره باشید. شاید خواب نامنظم کودک تا دوسالگی رایج باشد، اما معمولا کودکان بعد از دوسالگی خواب منظمی دارند و در غیر این صورت والدین باید برای نظم‎‌دهی به آن تلاش کنند. 

بیشتر بخوانید : نشانه های کودک سالم

 

 

منبع : دیر خوابیدن کودک

علت دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک در سنین مختلف می‌تواند از عوامل گوناگونی نشات بگیرد. برای مثال نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند ممکن است هنوز با ریتم شبانه روز خو نگرفته باشند. همین مسئله باعث می‌شود که خواب آن‌ها در طی روز طولانی‌تر از شب باشد. در نتیجه هنگامی که می‌خواهید استراحت کنید آن‌ها تازه سر حال شده‌اند!

همچنین نداشتن ریتم درست برای شیر خوردن، پرورش یافتن در محیط پر تنش، عدم توجه والدین به موضوعاتی نظیر در آغوش کشیدن کافی کودک، وجود استرس‌های زیاد و سایر مسائلی از این دست رایج‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند به بی‌خوابی یا دیرخوابیدن کودک بیانجامند. اگر با جستجو و کاوش‌های روزمره نمی‌توانید علت دیر خوابیدن فرزند خود را کشف کنید بهتر است پیش از هر اقدامی ابتدا با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

جلوگیری از دیر خوابیدن کودک

1- به مرور خواب روز را کم کنید

نوزادان در ابتدا ممکن است 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را در خواب بگذرانند. اما آن ها به مرور تا پایان دو سالگی خوابشان کمتر شده و به ساعات خواب بزرگ‌ترها نزدیک می‌شوند. در همین راستا بسیار اهمیت دارد که بتوانید به مرور فرزند خود را طوری هدایت کنید تا بیشترین ساعات خواب بی‌وقفه خود را در طول شب داشته باشد.

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود پدر و مادرها نتوانند این اصل را رعایت کنند. برای مثال ممکن است والدین حوصله گریه‌های کودک در طول روز را نداشته باشند. خیلی از آن‌ها به محض اینکه می‌بینند فرزندشان ناآرام است او را برای خوابیدن آماده می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که کودک بیشتر انرژی خود را از خواب روز به دست بیاورد و نتواند شب به موقع بخوابد.

2- کودک را در طول روز بیش از حد خسته نکنید

برخی از والدین فکر می‌کنند اگر فرزندشان به خصوص نوزادان در طول روز اصلا استراحت نکند، شب می‌تواند یک خواب طولانی و عمیق را تجربه کند. در حالی که جالب است بدانید در اکثر مواقع این طور نیست. چرا که خستگی بسیار نوزادان را کلافه کرده و باعث بروز تنش و بیقراری شبانه آن‌ها می‌شود. در نتیجه اجازه بدهید کودک در طول روز چرت‌های آرامی داشته باشند. هرچقدر آن‌ها در طول روز آرامش بیشتری را احساس کنند، شب نیز زودتر و با خیالت راحت‌تر به خواب می‌روند.

3- به تدریج فرزندتان را برای جدایی آماده کنید

یکی از مهم ترین دلایل دیر خوابیدن کودکان به خصوص در سنین نوپایی ترس جدایی از والدین است. اگر فرزندتان تاکنون پیش شما می‌خوابیده به یکباره او را در اتاقش رها نکنید. سعی کنید شب‌ها زمانی را برای بودن در کنار او اختصاص دهید. کمی در کنارش بمانید و با بوسه و نوازش برای خوابیدن آماده‌اش کنید. لازم است به فرزندتان این احساس را انتقال دهید که به فکرش هستید و به امنیت او اهمیت می‌دهید.

4- یک برنامه روتین برای خواب کودک ترتیب دهید

برای اینکه کودک بتواند به موقع بخوابد باید یک نظم خاص برای او ترتیب دهید. این کار به فرزندتان کمک می‌کند تا بداند چه انتظاری داشته باشد. برای مثال می‌توانید هرشب چند دقیقه را به کتاب خواندن همراه کودک اختصاص دهید. سپس از کودک بخواهید به دستشویی برود، مسواک بزند، شما را در آغوش گرفته و در نهایت به رخت خوب برود. دقت کنید که نظم خواب فرزندتان هرشب باید سر یک ساعت خاص اجرا شود.

5- سایر ترس های کودک را جستجو کنید

کودکان در سنین خردسالی قوه تخیل قوی دارند. به همین خاطر ممکن است در ذهن خود تصورات ترسناکی از مفاهیمی نظیر تاریکی بسازند و از چیزهایی نظیر غول‌ها، اشباح یا شخصیت‌هایی که در کارتون‌ها می‌بینند بترسند. بسیار اهمیت دارد که به طور واضح از بچه‌ها در مورد ترس‌هایشان بپرسید و به آن‌ها نشان دهید ترس‌هایشان واقعیت ندارند. البته در این راه هرگز نباید احساسات کودک را کوچک بشمارید یا او را مسخره کنید. اگر ترس‌های کودک خیلی شدید شده‌اند بهتر است به یک روانشناس مراجعه نمایید. برای آشنایی با روانشناسی کودک کلیک کنید.

عوارض دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک یک امر جانبی نیست بلکه می‌تواند عوارض جدی را برای سلامت جسمانی و روانی او به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین عوارض دیر خوابیدن کودک می‌توان به کاهش یافتن سرعت رشد قد،کاهش عملکرد تحصیلی،افت خلق و بروز افسردگی دوران کودکی، افزایش ریسک چاقی و بروز مشکل با والدین اشاره کرد. در نتیجه اگر فرزندتان دچار بی‌خوابی شده یا شب‌ها به موقع نمی‌خوابد بهتر است هرچه زودتر برای بهبود این مشکل یک اقدام جدی انجام دهید. برای درمان بی خوابی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا دیر خوابیدن کودک می تواند باعث مریض شدن او شود؟

کم خوابی از نظر جسمانی و روانی به کودکان آسیب می زند و می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود. از جمله این مشکلات می توان به کاهش سرعت رشد و بروز مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی اشاره کرد.

 

 

 

منبع : دیر خوابیدن کودک

 

 



:: برچسب‌ها: دیر خوابیدن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر باعث نگرانی بسیاری از مادران می‌شود. مادران در این وضعیت نمی‌دانند که باید فرزند خود را برای شیر دادن بیدار کنند یا خیر. از طرفی گرسنه ماندن کودک باعث دل‌مشغولی مادر می‌شود و از طرف دیگر بدخواب شدن نوزاد نیز مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد. اگر شما نیز این شرایط را تجربه کرده‌اید و به دنبال پاسخ سؤال‌هایتان در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین مشاوره کودک در این زمینه می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

 منبع : بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر | زمان بندی شیردهی

فرزند شما در دوران نوزادی حدوداً هر 3 ساعت به خوردن شیر نیاز دارد. در نتیجه لازم است که شما زمان بندی درستی برای شیردهی او در نظر بگیرید. این مسئله در طول خواب نیز باید رعایت شود تا کودک گرسنه نماند. البته باید تلاش کنید تا هنگام بیدار کردن فرزندتان محیط را به‌گونه‌ای تعبیه کنید که آرامش نوزاد از دست نرود و بتواند خواب خود را با کیفیت سابق ادامه دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که هرچه سن کودک افزایش می‌یابد فاصله بین شیر خوردن‌های او نیز بیشتر می‌شود. به طوری که بسیاری از نوزادان 6 ماهه، کل شب را بیدار نمی‌شوند و ممکن است تنها به یک دفعه شیردهی نیاز داشته باشند. اگر فرزندتان وزن گیری مناسبی دارد و شما برای بیدار کردن او همچنان شک دارید می‌توانید از یک پزشک اطفال در این زمینه راهنمایی بگیرید چراکه نیازهای هر کودک می‌تواند با دیگری متفاوت باشد و دفعاتی که لازم است او را در شب بیدار کنید نیز می‌تواند با سایرین تفاوت داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر مقاله آموزش شیر دادن به نوزاد را بخوانید.

 

علل بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

کودکان در ابتدای زندگی خود یعنی در دوران نوزادی در بیشتر اوقات روز خواب هستند. در حقیقت مغز آن‌ها به ساعات بیشتری از خواب نیاز دارد. در این شرایط ممکن است ببینید کودکتان بیش از 3 یا 4 ساعت است که خوابیده و برای شیر خوردن نیز بیدار نشده است. اگر فرزندتان در طول زمان بیداری مشکلی از خود نشان نمی‌دهد، خواب طولانی او در نوزادی مشکل خاصی محسوب نمی‌شود و جای نگرانی ندارد.

برای شناخت بیشتر در زمینه خواب نوزاد کلیک کنید.

 

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر | شیر دادن در حین خواب

ممکن است ساعت شیر خوردن کودک فرا رسیده باشد و شما بخواهید زمانی که او خواب است به او شیر بدهید. از آنجایی که خود عمل شیر دادن امری خواب‌آور برای کودک محسوب می‌شود بسیاری از نوزادان لحظاتی بیدار شده و دوباره در حین شیر خوردن به خواب می‌روند و در خواب به خوردن خود ادامه می‌دهند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که به الگوی تنفس و مکیدن نوزاد دقت کنید. تلاش کنید با نوازش نوزاد یا گرفتن آروغ او پس از هر چند دقیقه ترجیحاً او را بیدار نگه دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آروغ گرفتن نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چگونه کودکم را برای شیردهی بیدار کنم؟

برخی مادران از این مسئله شکایت دارند که خواب فرزندشان بسیار عمیق است و نمی‌توانند او را از خواب بیدار کنند. در این شرایط برای بیدار کردن کودک ضمن حفظ آرامش او می‌توانید  به آرامی با کودک خود صحبت کنید، صورتش را نوازش کنید و دست‌ها و پاهایش را به آرامی ماساژ دهید. همچنین می‌توانید کودک را اندکی در حالت ایستاده قرار دهید تا چشم‌هایش را باز کند و بیدار شود. با انجام این فعالیت‌ها شما راهکار مناسبی را برای بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر در نظر گرفته‌اید.

آیا زمانبندی شیردهی برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند با دیگران فرق دارد؟

شیر خشک نسبت به شیر مادر سنگین‌تر و دیر هضم‌تر است. به همین دلیل فواصل بین شیردهی برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند طولانی‌تر می‌باشد. در واقع به جای هر 2 یا 3 ساعت می‌توانید هر 4 یا 5 ساعت به فرزندتان شیر بدهید.

شیر نخوردن کودک در فواصل تعیین شده می‌تواند چه مشکلاتی برای کودک ایجاد کند؟

کودکان در ابتدای تولد نیاز به شیر بیشتری دارند تا بتوانند به وزن مناسب دست یابند و رشد سالمی داشته باشند. شیر نخوردن کودک به میزان کافی می‌تواند منجر به اختلالاتی در رشد، افت قند و فشار خون و ایجاد زردی در کودک شود.

 

 

 

 منبع : بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

 

 


:: برچسب‌ها: بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات روان پریشی است که براساس طبقه بندی انجمن روان پزشکی آمریکا در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. مبتلایان به اسکیزوافکتیو علائم روان پریشی نظیر هذیان و توهم را در کنار علائم خلقی نظیر افسردگی یا مانیا تجربه می‌کنند. این مسئله می‌تواند بسیاری از متخصصان را در تشخیص بیماری به اشتباه بیاندازد. با این حال مراجعه به مراکز روانشناسی معتبر و کمک گرفتن از متخصصین باتجربه کمک می‌کند که به بینش صحیح‌تری در مورد مشکل خود دست یابید و هرچه زودتر اقدامات درمانی مناسب را انجام دهید. عدم توجه به درمان موجب آسیب به خود و سایر اعضای خانواده خواهد شد.

منبع : اسکیزوافکتیو چقدر طول عمر دارد

 

علائم و نشانه های اسکیزوافکتیو چیست ؟

اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات روان پریشی یا همان سایکوتیک است که براساس طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. متخصصان برای تشخیص این مشکل وجود علائم زیر را در بیمار ضروری می‌دانند. برای آشنایی با علائم بیماری اسکیزوفرنی کلیک کنید.

  • تجربه یک دوره بیماری خلقی (افسردگی اساسی یا مانیا) همراه با علائمی از اسکیزوفرنیا شامل توهم، هذیان، رفتار آشفته، گفتار آشفته و علائم منفی
  • در طول بیماری، بیمار اسکیزوافکتیو دست کم به مدت دو هفته در غیاب علائم خلقی نیز علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان را تجربه می‌کند.
  • علائمی از یک اختلال خلقی در بخش اعظمی از بیماری مشاهده می‌شود.
  • این اختلال در اثر مصرف یک ماده یا وجود یک بیماری طبی دیگر بروز نمی‌یابد.

انواع مختلف اختلال اسکیزوافکتیو

همانطور که گفته شد اسکیزوافکتیو اختلال سایکوتیکی است که در دوره‌هایی از آن علائم حداقل یک اختلال خلقی دیگر هم دیده می‌شود. بر اساس اینکه این اختلال خلقی افسردگی ماژور باشد یا افسردگی دوقطبی اسکیزوافکتیو به دو دسته نوع افسرده و نوع دوقطبی تقسیم می‌شود.

نوع افسرده

در نوع افسرده، مبتلایان به اسکیزوافکتیو در کنار علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان تنها حملات افسردگی ماژور یا همان افسردگی اساسی را گزارش می‌کنند. علائم افسردگی اساسی احساس غمگینی مفرط، از دادن علاقه و اشتیاق، تغییراتی در الگوی خواب و اشتها، کندی روانی حرکتی، دشواری در تمرکز، خستگی مفرط، احساس گناه یا بی ارزشی و افکار مرگ را شامل می‌شوند. از میان علائم مذکور وجود دست کم پنج مورد از آن‌ها برای تشخیص افسردگی اساسی ضروری می‌باشد.

اسکیزوافکتیو نوع دوقطبی

اسکیزوافکتیو از نوع دوقطبی زمانی از جانب متخصصان مطرح می‌شود که بیمار در کنار علائم سایکوتیک علائم مانیا را نیز از خود نشان دهد. همچنین در این شرایط دوره‌هایی از افسردگی اساسی نیز ممکن است بروز یابند. از جمله علائم دوره مانیا باید افزایش خلق، بالا رفتن سطح فعالیت‌های هدفمند، افزایش غیرمعمول انرژی، افزایش اعتماد به نفس و دچار شدن به خودبزرگ بینی،  کاهش نیاز به خواب، پرحرفی، پرش افکار، حواس پرتی، انجام تکانشی فعالیت‌هایی که می‌توانند پیامدهای ناخوشایند در پی داشته باشند نظیر ولخرجی و درگیر شدن در فعالیت‌های جنسی پرخطر را مثال زد.

 

بیشتر بخوانید : انواع اسکیزوفرنی

 

علل و عوامل خطرساز بروز اختلال اسکیزوافکتیو

اسکیزوافکتیو از آن دست اختلالات روانپزشکی است که متخصصان هنگام توضیح علل خطرساز آن بیش از همه به نقش وراثت، ژنتیک و به طور کل عوامل فیزیولوژیکی تاکید می‌کنند. در همین راستا پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال بروز اسکیزوافکتیو در خویشاوندان درجه یک مبتلایان به اسکیزوافکتیو بیشتر است.

همچنین احتمال بروز این اختلال در کسانی که یکی از بستگان درجه یکشان مبتلا به اسکیزوفرنیا، اختلال دوقطبی یا اختلال اسکیزوافکتیو باشد، بیشتر است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که افراد با آسیب پذیری ژنتیکی بالا در برابر اختلال اسکیزوافکتیو، اگر در محیط‌های پرتنش و در تعامل با موضوعات استرس زا قرار بگیرند، بیش از دیگران احتمال دارد که علائمی از اختلالات طیف اسکیزوفرنیا را از خود بروز دهند.

میزان شیوع اختلال اسکیزوافکتیو

براساس گزارش‌های آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی شیوع طول عمر اختلال اسکیزوافکتیو حدود 0/3 درصد برآورد می‌شود. این اختلال در زن‌ها از شیوع بالاتری برخوردار است که علت آن به احتمال قوی شیوع بالاتر علائم افسردگی در زنان است.

درمان اختلال اسکیزوافکتیو

درمان اختلال اسکیزوافکتیو به همکاری روانشناسان و روانپزشکان نیاز دارند. چرا که مبتلایان به این اختلال برای بهبودی همزمان به دارو درمانی و روان درمانی نیاز دارند. داروهایی که در اکثر موارد برای اسکیزوافکتیو تجویز می‌شود قرص‌های ضدافسردگی، داروهای آنتی سایکوتیک و تثبیت کننده‌های خلقی را در برمی‌گیرد.

در این میان روانشناس با ارائه درمان‌های حمایتی تلاش می‌کند تا سطح توانمندی بیمار را بالا ببرد و به او کمک نماید تا بتواند سطح عملکرد خود را افزایش داده و برای پیشبرد زندگی روزمره خود کمتر به حضور دیگران وابسته باشد. درمانگران با برگزاری جلسات گروه درمانی در محیط های بیمارستانی نیز به بیمار اسکیزوافکتیو کمک می‌کنند که بر علائم خلقی خود کنترل بیشتری داشته باشد و برای غلبه بر بیماری منابع حمایتی جدیدی پیدا کند. برای آشنایی با انواع روش‌های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا کسانی که مبتلا به اسکیزوافکتیو هستند باید در بیمارستان اعصاب و روان بستری شوند؟

همه افرادی که دچار این اختلال هستند لزوما نیازی به بستری در بیمارستان ندارند. بستری زمانی ضرورت می یابد که متخصص تشخیص دهد علائم افسردگی بسیار شدید هستند و خطر خودکشی وجود دارد. هم چنین در دوره های بروز مانیا افزایش انرژی می تواند خود را با تحریک پذیری و پرخاشگری نشان دهد که در این شرایط نیز پزشک دستور بستری را صادر می کند.



:: برچسب‌ها: اسکیزوافکتیو چقدر طول عمر دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علت خواب زیاد چیست؟ این سؤال برای بسیاری از کسانی که درگیر پرخوابی هستند تبدیل به یک چالش جدی شده است. خواب زیاد تمام جوانب زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌علاوه باعث مشکلاتی مانند دیابت، احساس کسالت و حتی اختلالاتی در حافظه می‌شود. بااین‌حال علت خواب زیاد با توجه به هرکس و شرایط جسمی و روانی او می‌تواند متفاوت باشد. برای اینکه بتوانید دلایل پرخوابی خود و همین‌طور راهی برای درمان آن پیدا کنید، بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید.

منبع : علت خواب زیاد چیست

خواب زیاد یا هایپرسومنیا

خواب زیاد یا هایپرسومنیا در مقابل بی‌خوابی قرار دارد. کسانی که درگیر خواب زیاد هستند معمولاً بیش از 9 ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند. اما گاهی باز هم احساس می‌کنند که خسته‌اند و نیاز به استراحت دارند. درواقع می‌توان گفت برای آن‌هایی که دچار پرخوابی هستند هیچ لذت و تفریحی بالاتر از خواب نیست.

جالب است بدانید که هایپرسومنیا تنها به ساعت خواب شب تا صبح گفته نمی‌شود و آن‌هایی که درگیر این بیماری هستند معمولاً در طول روز، به‌خصوص بعدازظهرها یا هر زمان دیگری مثل اوقات استراحت در محل کار یا داخل وسایل حمل‌ونقل عمومی هم فرصت را برای خواب غنیمت می‌دانند. به همین خاطر برای تشخیص این بیماران معمولاً گفته می‌شود که آن‌ها در طول شبانه‌روز بیش از 9 ساعت یا در حدود 10 تا 12 ساعت می‌خوابند. برای آشنایی با سایر اختلالات خواب کلیک کنید.

علت خواب زیاد

مشکلات خواب

اختلالات خواب یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که ممکن است باعث خواب زیاد شوند. مشکلاتی مثل آپنه تنفسی، کابوس دیدن یا به‌خصوص بی‌خوابی باعث می‌شوند در طول شب خواب کافی نداشته باشید. بی‌خوابی باعث می‌شود احساس خستگی تمام طول روز را همراه‌تان باشد و احتمالاً برای جبران این خستگی زمان بیشتری را به خواب اختصاص می‌دهید. اگر احساس می‌کنید درگیر هر یک از انواع اختلالات خواب شده‌اید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

بیماری‌های روحی

مشکلات روحی و به‌خصوص افسردگی علت خواب زیاد هستند. تا جایی که کتاب راهنمای اختلالات و بیماری‌های روانی پرخوابی را یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی می‌داند. بیماران افسرده به دلیل انرژی پایین و بی‌میلی نسبت به فعالیت‌های روزانه ترجیح می‌دهند، ساعت بیشتری را در رخت‌خواب بمانند. با شروع درمان افسردگی مشکلات خواب نیز در این بیماران به‌تدریج از بین خواهد رفت.

مشکلات جسمانی

بسیاری از بیماری‌های جسمانی مثل عفونت‌ها، کم‌خونی و همین‌طور مشکلات تنفسی می‌توانند علت خواب زیاد باشند. در این شرایط بدن توانایی لازم برای فعالیت روزانه را ندارد و شما زودتر از حالت طبیعی خسته می‌شوید.

مصرف داروهای خاص

بعضی از داروها مثل داروهای ضدحساسیت یا ضداضطراب و افسردگی می‌توانند باعث خواب زیاد در بیمار شوند. علاوه بر داروها بعضی از انواع مواد مخدر به‌خصوص کند‌کننده‌های دستگاه عصبی می‌تواند باعث پرخوابی در مصرف‌کننده باشد.

عوارض خواب زیاد

شاید از نظر شما و به‌خصوص کسانی که دچار بی‌خوابی هستند پرخوابی موضوع خیلی بدی هم نباشد. خواب کافی به معنی احساس آرامش و حال خوب است. تا جایی که شاید اصلاً آن را بیماری به‌حساب نیاوریم. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که دچار پرخوابی هستند با احتمال بیشتری نسبت به دیگران دچار بیماری‌هایی مثل دیابت و افزایش وزن می‌شوند. به‌علاوه خواب زیاد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حافظه فرد باشد.

یکی از مشکلات جدی کسانی که دچار پرخوابی هستند این است که آن‌ها معمولاً زمان کافی برای رسیدگی به برنامه‌های روزانه خود را ندارند. درنتیجه مجبورند کارهایشان را سریع‌تر و بی‌دقت‌تر انجام دهند یا آن‌ها را به زمان دیگری موکول کنند. این کار علاوه بر مشکلاتی که برای آن‌ها ایجاد می‌کند باعث اضطراب و نگرانی ذهنی هم می‌شود. این بیماران دائماً نگران کارهایی هستند که باید انجام دهند اما مرتباً روی‌هم جمع می‌شوند و تنها حجم آن‌ها بیشتر می‌شود. این نگرانی و اضطراب می‌تواند سلامت روحی بیمار را تحت تأثیر خود قرار دهد.

درمان خواب زیاد

یک برنامه منظم داشته باشید

ساده‌ترین راه برای درمان پرخوابی این است که یک برنامه روزانه منظم برای خواب‌وبیداری در نظر بگیرید. سعی کنید همیشه و حتی در روزهای تعطیل ساعت مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید. این کار شاید در روزهای اول بسیار سخت یا حتی غیرممکن به نظر برسد اما به‌تدریج بدنتان به این برنامه عادت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر برای خوابیدن و بیدار شدن در یک زمان مشخص شرطی می‌شوید و ساعت بیولوژیک بدن با این شرایط هماهنگ می‌شود. درنتیجه پس از مدتی به‌صورت خودکار در زمان مشخص از خواب بیدار می‌شوید.

عوامل مزاحم را از خودتان دور کنید

یکی از دلایل خواب زیاد این است که در طول ساعات شب خواب باکیفیتی نداشته‌اید. به همین خاطر صبح‌ها هم احساس خستگی می‌کنید و از هر فرصتی برای خوابیدن استفاده خواهید کرد. برای اینکه بتوانید در طول شب خواب خوبی داشته باشید باید بعضی از عوامل مزاحم را از خود دور کنید. برای مثال مطمئن شوید محل خواب ازنظر تاریکی و سکوت در شرایط مناسبی قرار دارد. استفاده نکردن از تلفن همراه در ساعت‌های قبل از خواب هم می‌تواند تأثیر بسیاری در کیفیت خواب شما داشته باشد.

پیاده‌روی در نور خورشید

حتماً در طول روز و به‌خصوص اوایل صبح زمانی را به پیاده‌روی اختصاص دهید. جذب نور خورشید باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که خستگی را از شما دور می‌کند و باعث می‌شود انرژی لازم برای فعالیت را به دست آورید.

از مشاور کمک بگیرید

شاید بارها با خودتان تصمیم گرفتید ساعت مشخصی از روز بیدار شوید و به کارهایتان برسید، اما موفق نشده‌اید. وقتی چند بار با چنین تجربه‌ای درگیر می‌شوید کم‌کم اعتمادبه‌نفستان را از دست می‌دهید و دیگر حتی خودتان هم حساب چندانی روی برنامه‌هایتان باز نمی‌کنید.

اگر چنین تجربه‌ای را بارها داشتید بهتر است این‌بار برای درمان پرخوابی از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با انجام تست‌های مختلف و مصاحبه بالینی متوجه الگوی خواب‌وبیداری و سبک زندگی‌تان می‌شوند و می‌توانند برنامه مناسبی برای درمان ارائه کنند. به‌علاوه گاهی اوقات نیاز است که برای شروع درمان از بعضی داروها هم استفاده کنید. به همین خاطر اگر دچار مشکل پرخوابی شده‌اید. بهتر است راجع به آن از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

اختلال پرخوابی چیست؟

پرخوابی یکی از انواع اختلالات خواب است که باعث می‌شود فرد در طول شبانه‌روز بیش از 9 ساعت بخوابد.

چه دلایلی برای پرخوابی وجود دارد؟

سایر اختلالات خواب مثل مشکلات تنفسی، افسردگی و همین‌طور بسیاری از مشکلات جسمانی می‌توانند باعث بروز پرخوابی شوند.



:: برچسب‌ها: علت خواب زیاد چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 720
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علل ترسیدن نوزاد چه عواملی هستند؟ ترس و اضطراب یکی از هیجانات اولیه و اصلی است که از همان سال‌های اولیه کودکی در افراد بروز پیدا می‌کند. نوزادان معمولا در واکنش به مسائلی نظیر سر و صدای بلند یا ناگهانی، دور شدن از مادر یا سایر مراقبین اولیه و قرار گرفتن نزد افراد غریبه، واکنش ترس و اضطراب را از خود نشان می‌دهند. در ادامه این مقاله به توضیحات جامع‌تری در مورد علل ترسیدن نوزاد و روش‌های مقابله با آن پرداخته‌ایم. همچنین شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره کودک، عوامل ترس و اضطراب را در او کاهش دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

منبع : ترسیدن نوزاد

علائم ترسیدن نوزاد

نوزادان همانند بزرگسالان نمی‌توانند در مورد احساسات و هیجانات خود صحبت کنند. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها احساساتی نظیر ترس و اضطراب را تجربه نمی‌کنند. وجود علائمی نظیر از جا پریدن نوزاد، گرد شدن چشم‌ها، گریه و بی قراری شدید، رنگ پریدگی، قطع تنفس برای چند ثانیه، کبود شدن صورت و تمایل به ماندن در آغوش مادر یا سایر مراقبین از جمله علائمی است که نشان می‌دهد فرزند شما ترسیده است.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده | همه آنچه که درباره نوزادان باید بدانید

علل ترسیدن نوزاد

بسیاری از والدین وقتی ترس نوزاد خود را می‌بینند به دنبال کشف علل آن هستند تا بتوانند با حذف عامل ترسناک فرزندشان را آرام نمایند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین عواملی که منجر به ترسیدن نوزاد می‌شوند اشاره کرده‌ایم:

1- شنیدن صداهای ناگهانی

نوزادان اغلب نسبت به صداهای محیطی حساسیت بیشتری دارند. آن‌ها در مواجهه با صداهای بلند و ناگهانی احساس وحشت می‌کنند و با گریه و بی قراری از خود واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که از کارهایی نظیر پخش موسیقی با صدای بلند، داد زدن یا حرف زدن با صدای بلند در اتاق کودک بپرهیزید.

2- حرکت دادن ناگهانی نوزاد

حرکت دادن سریع و ناگهانی نوزاد باعث ترسیدن او می‌شود و گریه و بی قراری او را در پی خواهد داشت. در نتیجه هنگامی که می‌خواهید نوزاد را در آغوش بگیرید یا او را جا به جا کنید، بسیار مهم است که حرکات خود را به آرامی انجام دهید. تکان دادن سریع نوزاد در شرایطی که او احساس ناراحتی می‌کند، می‌تواند منجر به تشدید بی قراری او شود.

3- اشیاء بزرگ

نوزادان به دیدن اشیاء بسیار بزرگ عادت ندارند. در نتیجه یک اسباب بازی خیلی بزرگ نظیر خرس‌ها می‌تواند فرزندتان را تا حد زیادی ترسانده و در نهایت منجر به گریه شدید در او شود. در نتیجه برای بازی کردن با نوزادان در ماه‌های اولیه از اسباب بازی‌های کوچک و متناسب با سن خودشان استفاده نمایید.

4- مواجه شدن با افراد غریبه

نوزادان در ماه‌های اولیه زندگی خود تنها مادر را می‌شناسند و هنگام جدایی از او واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه تنها گذاشتن نوزاد با یک غریبه یا حتی یک مواجهه ساده نظیر در آغوش کشیده شدن توسط یک فرد ناشناس می‌تواند به گریه و ترسیدن نوزاد منجر شود. البته این واکنش‌ها به مرور زمان و با شکل گیری دلبستگی سالم در کودک از بین می‌رود. اگر فرزند شما پس از دو سالگی همچنان ترس زیادی از غریبه‌ها دارد و هنگام جدایی ترس و از اضطراب زیادی را تجربه می‌کند، لازم است برای بهبود اوضاع از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک کمک بگیرید.

5- ایجاد تغییر در محیط

همان طور که نوزادان از افراد غریبه می‌ترسند از محیط‌های جدید و ناشناس نیز استقبال نمی‌کنند. به همین خاطر ممکن است هنگامی که بخواهید در یک مکان جدید بمانید یا زمانی که اتاق کودک را عوض می‌کنید با ترس، اضطراب و گریه فرزند خود مواجه شوید. به همین خاطر بهتر است برای ایجاد تغییرات گام به گام عمل کنید و به مرور زمان کمک کنید نوزاد با شرایط جدید انس پیدا کند.

بیشتر بخوانید: نشانه های سلامت نوزاد

نحوه برخورد با ترسیدن نوزاد

طبق نظریات رشدی نوزادان در اولین مرحله از زندگی خود با یک بحران اصلی در زندگی مواجه می‌شوند و آن هم بحران ” اعتماد در برابر بی اعتمادی” است. والدین در حل کردن این بحران نقش بسیار کلیدی ایفا می‌کنند و همین مسئله زمینه ساز شکل گیری سبک‌های دلبستگی در کودک می‌شود. برای اینکه فرزندتان بتواند به دنیا اعتماد کند و دلبستگی ایمنی با شما برقرار نماید، لازم است وقتی متوجه ترس او می‌شوید از رفتارهایی نظیر نادیده گرفتن یا بی‌توجهی به نوزاد خودداری کنید. برای آشنایی بیشتر با روند رشد شناختی کودک کلیک کنید.

در این شرایط باید در کنار او بمانید و با رفتارهایی نظیر در آغوش گرفتن، نوازش کردن و بوسیدن کودک به او نشان دهید که مراقبش هستید. توجه داشته باشید که افراد در سنین پایین توانایی بسیار کمی برای هضم هیجانات منفی دارند. در نتیجه عدم مراقبت والدین می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات روحی جدی در آینده شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

گریه و بی قراری نوزاد در مهمانی و جمع‌ها چه علتی دارد؟

نوزادان اغلب از سر و صدا و قرار گرفتن در محیط‌های جدید وحشت دارند. در نتیجه لازم است که فرزند خود را به مرور با افراد جدید آشنا کنید و به او فرصت دهید تا به آرامی با محیط سازگار شود.

 

 

منبع : ترسیدن نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: ترسیدن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نوزاد از کی مادرش را می شناسد؟ این سؤال تقریباً برای تمامی مادران مطرح می‌شود و بسیاری از آن‌ها به دنبال دریافت نشانه‌هایی از فرزندشان هستند که نشان ‌دهد او مادرش را شناخته و کنار مادر بودن را به سایرین ترجیح می‌دهد. به طور کلی در پاسخ به این سؤال که نوزاد از کی مادرش را می شناسد باید گفت در ابتدا شناخت نوزادان جزءبه‌جزء است و مدتی زمان لازم دارند تا این اجزا را با یکدیگر ترکیب کرده و از آن‌ها تصوری به نام مادر در ذهن خود ایجاد کنند. ناتوانی نوزاد در شناسایی مادر یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند بیانگر اختلالات رشدی کودک باشد. پس در برخورد با این شرایط از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. با آگاهی از راهکارهای ارتباط با نوزاد و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید کیفیت رابطه و دلبستگی خود با نوزادتان را تقویت نمایید. 

 منبع : نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | شناخت جزءبه‌جزء

نخستین شناخت نوزاد از مادر بسیار زودهنگام اما جزءبه‌جزء اتفاق می‌افتد. به این معنی که نوزادان با تک‌تک حواس خود مادر را از غریبه‌ها تشخیص می‌دهند. برای مثال آن‌ها صدای مادر را از صدای سایرین و بوی تن او را نیز نسبت به بوی بدن سایر زنان به‌دقت تشخیص می‌دهند. به‌مرور زمان و با افزایش قدرت بینایی، صورت مادر را نیز خواهند شناخت. بااین‌حال شاید بتوان گفت که نوزاد حداقل تا 2 ماهگی متوجه این موضوع نخواهد شد که تمامی اجزا مختلف نظیر صدا و بویی که به نظر او آشنا می‌آید متعلق به یک فرد به نام مادر هستند. بلکه صرفاً به هریک از آن‌ها به‌تنهایی واکنش نشان می‌دهد.

برخی روانشناسان کودک معتقدند نوزادان از آخرین ماه‌های دوره جنینی می‌توانند صدای مادر خود را تشخیص دهند و همین‌طور پس از چند بار در آغوش کشیده شدن و تغذیه توسط مادر، بوی تن او را نیز خواهند شناخت. با توجه به این یافته‌ها می‌توان گفت نوزاد از روزها یا شاید هفته‌های نخستین پس از تولد به مادر خود نسبت به سایرین شناختی نسبی و در حد توانایی‌های ذهنی خود پیدا خواهد کرد.

 

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | شناخت کلی

به‌مرورزمان و با رشد توانایی حافظه و یادگیری کودک، آن‌ها متوجه خواهند شد که صدا و بوی آشنا و همین‌طور چهره‌ای که به‌تازگی برایشان آشناتر از گذشته شده است، همگی متعلق به یک فرد هستند و از این طریق شناخت دقیق‌تری نسبت به مادر خود به دست خواهند آورد. به‌صورت میانگین می‌توان گفت این شناخت در حدود دو ماه اول تولد در فرزند شما شکل خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده | همه آنچه که درباره نوزادان باید بدانید

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | اهمیت ارتباط با کودک

اهمیت شناخت مادر توسط نوزاد و برقراری ارتباط میان آن‌ها در این است که کیفیت ارتباط میان مادر و نوزاد الگویی خواهد شد که تمامی روابط آینده فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. نوزادان در اولین سال زندگی و با توجه به کیفیت ارتباط والدین با آن‌ها، به این باور خواهند رسید که آیا جهان جای امنی برای زندگی هست و درصورتی‌که نیاز به کمک دیگران داشته باشند تا چه حد می‌توانند به این کمک امیدوار باشند. این باور که از آن به‌عنوان سبک دل‌بستگی صحبت می‌شود، در آینده تمامی ارتباطات نزدیک و روابط عاطفی فرد را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

با توجه به آنچه گفته شد بهتر است که توجه کافی به ارتباط خود با کودک و میزان شناخت او از خودتان داشته باشید. این موضوع به‌ویژه برای مادران شاغل یا افرادی که به هر دلیل دیگری از فرزند خود جدا هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولاً به این مادران توصیه می‌شود که برای جلوگیری از آسیب دیدن کودک، از یک روانشناس کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

شناخت زودهنگام یا دیرتر از انتظار نوزاد از مادر

شناخته شدن توسط فرزند برای مادران تجربه شیرینی است که از نخستین روزهای تولد نوزاد به دنبال آن هستند. درصورتی‌که شناخت مادر زودتر یا دیرتر از زمان انتظار والدین اتفاق بیافتد، پیامدهایی را به همراه دارد که برای رشد هیجانی بهتر نوزاد باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اگر نوزاد مادر خود را سریع‌تر بشناسد و با او ارتباط برقرار کند، باعث دلگرمی و خوشنودی مادر شده و باعث می‌شود تا او نیز توجه بیشتری به فرزند خود داشته باشد. درعین‌حال کودکانی که دیرتر به این تجربه دست پیدا می‌کنند گاهی باعث بروز اضطراب یا دلسردی‌هایی در والدین خود می‌شوند که می‌تواند در برقراری ارتباط با فرزند تأثیر گذاشته و حتی شناخت والدین را بیشتر به تعویق بیاندازد.

اگر احساس می‌کنید فرزند شما علی‌رغم گذشتن زمان کافی، هنوز توانایی بازشناسی والدین از غریبه‌ها را به دست نیاورده و یا هیچ واکنش خاصی مانند لبخند زدن در مواجهه با مادر از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک صحبت کنید. بی‌توجهی به مادر یا سایر اعضای خانواده می‌تواند نشانه برخی اختلالات رشدی باشد. حتی اگر پای هیچ‌یک از این اختلالات در میان نباشد نیز این موضوع می‌تواند اضطراب و ناراحتی را برای مادر ایجاد کرده و در کیفیت ارتباط او با فرزندش تأثیر بگذارد.

 

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | راه‌هایی برای شناخت و ارتباط بهتر 

شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها برای شناخت سریع‌تر مادر به کودک خود کمک کنید. همان‌طور که گفته شد این راهکارها باعث خواهد شد تا فرزند شما امنیت و سلامت روان بالاتری را تجربه کند. به‌طورکلی قاعده اصلی در تمامی راهکارها این است که شما هرچه بیشتر حواس کودک را با صدا یا تصویر خود تحریک نمایید.

1. صحبت کردن با کودک

در طول روز زمان‌هایی را به صحبت با فرزند خود اختصاص دهید. برای او داستان و شعر بخوانید یا موضوعات مختلفی را برای وی تعریف کنید. ترجیحاً سعی کنید هنگام صحبت با فرزندتان در شرایطی قرار داشته باشید که او بتواند دهان شما را ببیند و تشخیص دهد که این صدا متعلق به کیست.

2. نوزاد از کی مادرش را می شناسد | برقراری ارتباط چشمی

یکی دیگر از راهکارهایی که باعث می‌شود تا نوزاد شما را سریع‌تر بشناسد این است که با او ارتباط چشمی برقرار کنید و اجازه بدهید صورت شما را ببیند. همان‌طور که می‌دانید تکرار یک محرک باعث خواهد شد تا تثبیت آن در حافظه سریع‌تر و بهتر اتفاق بیافتد. درنتیجه به میزانی که شما با فرزندتان ارتباط برقرار کنید، این یادگیری سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

3. در آغوش کشیدن نوزاد

در آغوش گرفتن نوزاد باعث می‌شود که با بوی تن شما ارتباط برقرار کند. برای اینکه نوزاد بتواند بوی شما را از سایرین تشخیص دهد، بهتر است علاوه بر در آغوش گرفتن او سعی کنید تا با استفاده از عطرهای مختلف همواره بوی خود را تغییر ندهید. این موضوع می‌تواند تا حدودی موضوع را برای نوزاد پیچیده کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

نوزاد از کی مادرش را می شناسد؟

نوزادان از همان روزهای ابتدایی پس از تولد مادرشان را از طریق بو یا صدای او می‌شناسند اما در حدود دو ماه طول می‌کشد تا متوجه این موضوع شوند که صدا یا بو به مادر تعلق دارد و بتوانند به‌طورکلی مادر خود را بشناسند.

ناتوانی نوزاد در شناختن مادر نشانه چیست؟

این ناتوانی می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی مانند اختلال در حواس مختلف مثل بینایی یا شنوایی بوده و یا به دلیل اختلالات رشدی مانند اوتیسم ایجاد شده باشند. گاهی نیز ممکن است دلیل خاصی برای این مسئله وجود نداشته باشد. درهرصورت بهتر است در هنگام بروز چنین موضوعی حتماً از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

چطور می‌توان روند شناخت مادر توسط نوزاد را سرعت بخشید؟

سعی کنید مرتباً در طول روز با فرزندتان ارتباط برقرار کنید. برای مثال او را در آغوش بگیرید، با وی صحبت کنید و یا ارتباط چشمی برقرار نمایید.

 

 

 

 منبع : نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد

 

 



:: برچسب‌ها: نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کودکان دیرآموز آن دسته از کودکانی هستند که توانایی یادگیری مهارت‌های ضروری برای عملکرد و پیشرفت تحصیلی را دارند، اما به نسبت همسالانشان عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. کودکان دیرآموز به اصطلاح در مرز کودکان عادی و عقب مانده ذهنی قرار دارند، اما هیچ‌گونه تشابه ظاهری با کودکان نیاز‌های خاص ندارند. تنها مسئله‌ای که این کودکان با آن مواجهه می‌شوند این است که نیاز به محیط آموزشی و تحصیلی غنی‌تر و مربی و مدرس فعال‌تری دارند. هرچقدر که به کودک دیرآموز آموزش بیشتری داده شود و بیشتر با او کار شود، زودتر به همسالان خود می‌رسد. از این جهت آشنایی با ویژگی‌های کودکان دیرآموز و شیوه برخورد با این کودکان اهمیت زیادی دارد.

منبع : کودکان دیرآموز

ویژگی های کودکان دیرآموز

تشخيص كودكان ديرآموز يا كودكان ديگر كمي دشوار است، زيرا از نظر ظاهری تفاوتی با ساير كودكان ندارند، تنها ويژگی این کودکان این است که نسبت به همسالان خود نیاز دارند تا یک مطلب آموزشی را بیشتر مطالعه کنند تا یاد بگیرند. به طور کلی بهره هوشی این کودکان در مرز بین کودکان عادی و عقب مانده ذهنی قرار دارد. مهم‌ترین مسئله این است که اگر به این دسته از کودکان آموزش صحیح داده شود و در محیط آموزشی غنی قرار بگیرند، زودتر به همسالان عادی خود نزدیک می‌شوند و مشکل‌شان برطرف می‌شود. باید توجه داشت که کودکان دیرآموز با کودکان دارای اختلال یادگیری فرق دارند. لزوما فردی که دیرآموز است اختلال یادگیری ندارد.

برخی از معلمان و همسالان ممکن است نگرش مثبتی نسبت به حضور کودکان دیرآموز در کلاس درس عادی را نداشته باشند، این مسئله باعث می‌شود تا کودک دیرآموز دچار مشکلات روانشناختی مانند اعتماد بنفس و عزت نفس پایین، افسردگی و ناامیدی شود. همین موضوع سبب تشدید مشکلات این کودکان می‌شود.

نشانه ها و راه تشخیص کودکان دیرآموز

عمده‌ترین راه تشخیص کودکان دیرآموز از طریق انجام و تفسیر آزمون‌های هوش و عملکرد تحصیلی کودک است که توسط یک روانشناس ارزیابی و انجام می‌شود. نمرات آزمون این کودکان نه آنقدر بالا است که در ردیف کودکان با هوش طبیعی باشد نه آنقدر پایین که در ردیف کودکان با نیازهای خاص قرار بگیرند، بنابراین کودکان دیرآموز در مرز بین این دو گروه قرار دارند از این جهت ممکن است تشخیص این مسئله برای خانواده کمی دشوار باشد، زیرا که این کودکان در زندگی روزمره مشکلی تجربه نمی‌کنند و زمانی که به مدرسه می‌روند مشکل‌شان شروع می‌شود.

عمده‌ترین مشکلی که این کودکان با آن روبرو می‌شوند، درک محدود اطلاعات عمومی، دایره واژگان پایین، مشکل در درک مفاهیم انتزاعی،  مشکل در خواندن و فهمیدن مطالب درسی کتاب و… می‌باشد. از این جهت برای ارزیابی و تشخیص دقیق این کودکان انجام آزمون‌های هوش استاندارد شده و ارزیابی توسط یک روانشناس ضروری است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

دلایل و علت دیرآموز بودن کودکان

علت دقیق این که چرا برخی از کودکان دیرآموز می‌شوند، به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال می‌تواند مجموعه‌ای از عوامل زیستی، روانی، محیطی و آموزشی را به عنوان ریشه دیرآموز بودن کودکان در نظر گرفت. به طور کلی در خانواده‌هایی که کودکان دیرآموز یا مبتلا به اختلال یادگیری وجود داشته باشد به احتمال بیشتری سایر اعضای خانواده هم درگیر چنین مشکلاتی می‌شوند. این مسئله هم می‌تواند نشان دهنده تاثیر عوامل وراثتی باشد، هم نشان دهنده ضعف و فقر آموزشی در محیط خانواده. علاوه بر این، آسیب‌ها و صدمات وارد شده به سر چه در دوران جنین و چه در کودکی می‌تواند مشکلات این چنینی برای ایجاد کند. برای آشنایی با سایر انواع اختلالات یادگیری کلیک کنید.

شیوه برخورد با کودکان دیرآموز

در درجه اول والدین کودک باید صبر و تحمل بیشتری از خودشان نشان دهند و زمان بیشتری را برای آموزش به کودک خود در نظر بگیرند. به طور کلی نگرش کودک دیرآموز نسبت به محیط مدرسه و مباحث آموزشی معمولاً منفی است و پیشرفت تحصیلی پایین‌تری دارند و به طور کلی نسبت به حضور در کلاس و… علاقه‌مند به نظر نمی‌رسند. این مسئله عمدتاً به دلیل مقایسه این کودکان با سایر کودکان به وجود می‌آید. مقایسه کردن و سرزنش کردن کودکان دیرآموز باعث می‌شود تا نسبت به مباحث درسی بی‌علاقه و بی‌انگیزه شود و اعتماد بنفس و عزت نفس‌اش کاهش پیدا کند.

اولین کاری که در ارتباط با کودکان دیرآموز باید انجام داد این است که به اندازه کافی به آن‌ها انگیزه داده شود تا نگرش منفی از آن‌ها دور شود. باید به کودکان آموزش بیشتری داشته شود و تاکید شود که آن‌ها اختلال عصب شناختی یا عقب ماندگی ذهنی ندارند، فقط در سال‌های اولیه تحصیل نیاز به آموزش بیشتر دارند. حضور در مدارس استثنایی می‌تواند نتیجه معکوسی برای این کودکان داشته باشد، زیرا هرچقدر آموزش کمتری دریافت کنند (در مدارس استثنایی سطح آموزش پایین‌تر است) نسبت به همسالانشان بیشتر عقب می‌مانند. بنابراین به عنوان یک والد یا معلم باید نسبت به سایر همسالان، بیشتر با او کار کنید تا این ویژگی دیرآموز بودن کودک جبران شود.

سایر نکات شیوه برخورد با کودک دیرآموز

  • از برچسب زدن کودک به اینکه اختلال دارد پرهیز کنید
  • نسبت به محیط مدرسه و آموزش مطالب درسی نگرشی مثبت در او به وجود بیاورید
  • اگر کودک مبحث آموزشی را متوجه نمی‌شود او را تنبیه نکنید، بلکه مطلب را کم کم و قدم قدم به او آموزش دهید.
  • مهارت‌ها و توانایی‌های او را بشناسید و آن‌ها را ارتقا دهید.
  • مسئولیت‌های کوچک را به او واگذار کنید تا اعتماد به نفس و عزت نفسش افزایش پیدا کند.
  • مشکلات روانشناختی احتمالی مانند افسردگی، اضطراب و… را با کمک روانشناس برطرف کنید.

به طور کلی نوع نگرش و تلاش والدین در جهت پیشرفت این کودکان تاثیر زیادی دارد. توصیه می‌شود اگر کودک دیرآموزی دارید حتما از یک روانشناس کودک کمک دریافت کنید تا بر اساس شرایط و ویژگی منحصر به فرزندتان راهکاریی را برای شما در نظر بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در مدارس عادی برای کودکان دیرآموز وجود دارد؟

کودکان دیرآموز به تنهایی نسبت به همسالانشان عقب‌تر هستند و زمانیکه در مدارس مخصوص کودکان با نیازهای خاص تحصیل کنند توانایی و تأخیرشان بیشتر می‌شود. دیرآموز بودن کودک نشان دهنده یک اختلال عصبی رشدی یا روانی نیست و با ارائه تمرین‌ها و آموزش‌های بیشتر می‌توان این مسئله را بهبود داد. از این جهت هرچه با کودکان دیرآموز بیشتر کار شود و محیط تحصیلی غنی‌تری داشته باشند زودتر می‌توانند به همسالان خود برسند.

 

 

منبع : کودکان دیرآموز

 

 



:: برچسب‌ها: کودکان دیرآموز ,
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف دارو در دوران شیردهی ازجمله موضوعاتی است که سؤالات بسیاری را برای مادران به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه بسیاری از داروها روی کیفیت شیر مادر تأثیر گذاشته و از این طریق وارد بدن نوزاد می‌شوند بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت فرزندتان تا جای ممکن از داروها استفاده نکنید و یا در صورت نیاز به مصرف از یک متخصص کمک بگیرید. سن کودک و نوع دارو بر میزان تاثیر و عوارض دارو موثر است، در ادامه به برخی از داروهای ممنون و مجاز اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با نکات مربوط به مشکلات شیردهی کلیک نید.

منبع : مصرف داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی

مصرف دارو در دوران شیردهی

با توجه به اینکه کیفیت رژیم غذایی مادران در طول دوران شیردهی بر سلامت جسمی و روحی فرزندانشان تأثیر بسیاری دارد متخصصین معتقدند مصرف دارو در دوران شیردهی یا حتی استفاده از برخی مواد غذایی می‌بایست در این دوران به حداقل ممکن برسد. این تأکید به این خاطر است که ترکیبات شیمیایی موجود در داروها کیفیت شیر مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهند و گاهی از این طریق وارد بدن نوزاد شده و مشکلاتی را برای وی ایجاد می‌کنند.

 تأثیرپذیری کودک از این داروها علاوه بر اینکه به نوع، مقدار و همین‌طور روش استفاده از دارو بستگی دارد، تحت تأثیر سن و وضعیت سلامت نوزاد نیز هست. به‌گونه‌ای که کودکان بزرگ‌تر و آن‌هایی که از سلامتی بالاتری برخوردارند به میزان کمتری از داروها آسیب می‌بینند. برای مثال یک کودک یک‌ساله سالم که مصرف غذاهای دیگر را نیز شروع کرده وابستگی کمتری به شیر مادر دارد و به همین خاطر مادر در صورت نیاز با اطمینان بیشتری می‌تواند از داروها استفاده کند، اما کودکی که زودتر از موعد متولد شده یا سن کمتری دارد به مراقبت غذایی بیشتری از جانب مادر نیاز خواهد داشت.

 البته بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید که استفاده از مخدرها، مشروبات الکلی و حتی نوشیدنی‌های دارای کافئین نیز می‌تواند مشکلاتی را برای فرزندتان به همراه داشته باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت استفاده از تمامی داروها در طول دوران بارداری و شیردهی می‌بایست زیر نظر متخصصین صورت بگیرد.

مصرف دارو مجاز در دوران شیردهی

اگرچه بهتر است تا جای ممکن از مصرف دارو در دوران شیردهی اجتناب شود بااین‌حال در برخی مواقع چاره‌ای به‌جز استفاده از داروها وجود ندارد. خوشبختانه در میان داروها نیز بسیاری از آن‌ها برای استفاده در دوران شیردهی بی‌خطر یا خطر کم شناخته‌شده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. البته توجه داشته باشید که بهتر است استفاده از این داروها را نیز زیر نظر متخصص انجام دهید.

  • استامینوفن ساده
  • ایبوبروفن
  • قرص‌های حاوی پروژسترون برای پیشگیری از بارداری
  • انسولین
  • هپارین
  • وارفارین
  • تئوفیلین
  • انواع پنی‌سیلین‌ها مانند آموکسی‌سیلین
  • لیدوکائین
  • لوراتادین
  • اریترومایسین
  • دیگوکسین

بیشتر بخوانید: نیازهای اساسی و اولیه کودکان

قطع مصرف دارو های غیر مجاز در دوران شیردهی

برخی از داروها می‌توانند از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و مشکلات زیادی برای وی ایجاد نمایند. به همین خاطر آگاهی از آن‌ها و مصرف زیر نظر پزشک اهمیت بسیاری دارد. بعضی از مهم‌ترین داروهایی که در دوران شیردهی نباید مورداستفاده قرار بگیرند عبارتند از:

  • داروهای ضد سرطان و داروهایی که برای درمان سرطان مورداستفاده قرار می‌گیرند
  • کلوزاپین
  • آسپرین (استفاده مداوم یا در مقادیر بالا)
  • کلرامفنیکل
  • داروهای ضدتشنج مانند اتوسوکزوماید، فنوباربیتال، پریمیدون
  • خانواده بنزودیازپین‌ها مانند لورازپام و اگزازپام
  • اس‌سیتالوپرام
  • ارگوتامین
  • کلونیدین
  • سیتالوپرام
  • قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن

نشانه‌های مسمومیت کودک در اثر داروی مصرفی مادر

هنگامی‌که مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی می‌شوید یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که چطور می‌توان فهمید داروها سلامت کودک شما را تحت تأثیر قرار داده یا خیر؟ در ادامه برخی از شایع‌ترین نشانه‌های تأثیرپذیری کودک از داروها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. اگرچه این مشکلات ممکن است به هر دلیل دیگری نیز برای نوزاد ایجاد شده باشد، بااین‌حال در شرایطی که دارو مصرف می‌کنید و فرزندتان یک یا چند مورد از این علائم را نشان می‌دهد بهتر است دراین‌باره از یک متخصص کمک بگیرید.

  • اسهال
  • استفراغ
  • خواب‌آلودگی
  • تحریک‌پذیری
  • تغییر در وزن نوزاد
  • هرگونه علامت جدید یا غیرمعمول

آنچه که باید درباره مصرف دارو در دوران شیردهی بدانید

اگر مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی هستید بهتر است به نکات زیر توجه کافی داشته باشید.

  • راجع به تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید، دوز مصرفی و نحوه استفاده با یک متخصص مشورت کنید
  • مرتباً سلامت جسمی کودک را زیر نظر متخصص کودک بررسی کنید
  • ترجیحاً از داروهایی استفاده کنید که بتوانید آن‌ها را یک‌بار در روز و با فاصله از زمان شیر دادن نوزاد مصرف کنید.
  • پس از مصرف دارو شیر هر دو سینه‌تان را دوشیده و دور بریزید
  • اگر به دلیل بیماری‌های روحی مانند اضطراب یا افسردگی و به‌خصوص افسردگی‌های پس از زایمان دارو مصرف می‌کنید، از مشاوره‌های روانشناسی به‌جای این داروها استفاده کنید.
  • علاوه بر داروها از مصرف مخدرها، مشروبات الکلی و همین‌طور مواد غذایی محرکی مثل کافئین نیز خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: فوائد شیر مادر

چرا با وجود نیاز به مصرف دارو باید شیردهی را اولیت قرار داد؟

مهم‌ترین موضوعی که کودکان در سال‌های اولیه زندگی با آن مواجه می‌شوند احساس امنیت و محبتی است که می‌بایست از محیط اطراف و به‌خصوص مادر دریافت کنند. با توجه به اینکه تغذیه عمده‌ترین نیاز کودک در سال‌های اول زندگی است، هر موضوعی که اختلالی در این شرایط ایجاد کند می‌تواند آسیب‌های روحی جبران‌ناپذیری را در سلامت روحی کودک ایجاد نماید.

برای مثال اگر به دلیل استفاده از داروها مادر نتواند به خوبی به نوزاد شیر بدهد و یا در شرایطی که کودک به دلیل عوارض مصرف داروها دچار مشکل یا بستری در بیمارستان شود؛ این ضربات می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را در آینده وی ایجاد نماید. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید رابطه شما و فرزندتان در نخستین سال پس از تولد کیفیت لازم را ندارد بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

استفاده از چه داروهایی در دوران شیردهی خطرناک است؟

به‌طورکلی بهتر است در طی دورانی که فرزندتان را شیر می‌دهید تا جای ممکن از داروها استفاده نکنید و یا استفاده از آن‌ها را زیر نظر متخصص انجام دهید. اما برخی داروها نظیر قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن، داروهای درمان سرطان، ضد اضطراب‌هایی مانند لورازپام یا اگزازپام می‌تواند خطرات بیشتری را ایجاد نماید.

آسیب دیدن کودک از داروهایی که مادر استفاده می‌کند چه نشانه‌هایی دارد؟

استفراغ، اسهال، تغییر در وزن، بی‌خوابی و یا تحریک‌پذیری ازجمله نشانه‌هایی هستند که در این شرایط باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

 

 

منبع : مصرف داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی

 



:: برچسب‌ها: مصرف داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیش فعالی جنسی چه تعریفی دارد؟ چه زمانی پرداختن به رابطه جنسی غیر نرمال و بیش از حد تلقی می شود؟ داشتن رابطه جنسی بخشی از یک زندگی سالم است با این حال اگر کسی مشغولیت ذهنی مفرطی با سکس داشته باشد، به طوری که عملکرد او را در زندگی تحت تاثیر قرار گرفته و افت پیدا کند، تشخیص بیش فعالی جنسی مطرح می‌شود. بیش فعالی‌جنسی می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد. برای مثال دچار بودن به یک اختلال روانشناختی نظیر افسردگی دوقطبی یا مصرف مواد مخدر از جمله علل بروز این مشکل هستند. در ادامه درباره علائم، علل و روش‌های درمان بیش فعالی جنسی صحبت کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

منبع :  بیش فعالی جنسی

بیش فعالی جنسی چیست؟

متخصصان تعاریف و توضیحات مختلفی برای بیش‌فعالی‌جنسی مطرح می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصطلاح بیش فعال جنسی برای توصیف کسانی که رفتارهای جنسی “بیش از حد” یا “خارج از کنترل” دارند و در نتیجه احساس پریشانی می‌کنند، استفاده می شود. این اصطلاح رفتارهای خاصی نظیر ناتوانی در کنترل فانتزی‌های جنسی و احساس اجبار برای برقراری رابطه جنسی را شامل می‌شود.
  • از اصطلاح بیش‌فعالی‌جنسی برای توصیف کسانی که خود را مکررا در روابط جنسی متعدد و با شریک‌های جنسی گوناگون درگیر می‌کنند نیز استفاده می‌شود. افراد مبتلا به بیش‌فعالی جنسی از اینکه دائما با اشخاص مختلف رابطه جنسی برقرار می‌کنند احساس پریشانی کرده و با این حال نمی‌توانند رفتار خود را کنترل کنند.
  • اصطلاح بیش‌فعالی‌جنسی برای کسانی که با وجود پیامدهای منفی مختلف بازهم به دنبال برقراری روابط جنسی پرخطر می‌روند و نمی‌توانند امیال خود را کنترل کنند نیز به کار می‌رود.

 

 

علائم ابتلا به بیش فعالی جنسی

افراد مبتلا به بیش‌فعالی‌جنسی دست کم به مدت 6 ماه علائم زیر را از خود بروز می دهند:

  • داشتن تخیلات جنسی شدید و مکرر یا احساس اجبار برای برقراری رابطه جنسی
  • زمانی را که فرد صرف تخیلات و فعالیت‌های جنسی می‌کند به فعالیت‌های دیگر او در زندگی صدمه می‌زند و یا با آن‌ها تداخل ایجاد می‌کند.
  • فرد تلاش‌های مکرر اما ناموفقی برای کنترل یا کاهش تخیلات و فعالیت‌های جنسی از خود نشان می‌دهد.
  • مبتلایان به بیش فعالی جنسی بدون درنظر گرفتن خطرات بالقوه جسمانی و هیجانی که روابط جنسی پرخطر می‌توانند برای آن‌ها به همراه داشته باشند، خود را درگیر این فعالیت‌ها می‌کند.
  • تعداد دفعات یا شدت تجربه تخیلات جنسی یا احساس اجبار برای پرداختن به سکس آنقدر زیاد است که باعث احساس پریشانی در بیمار می‌شود و عملکرد او را در زندگی کاهش می‌دهد.

علت دچار شدن به بیش فعالی جنسی

پژوهشگران تاکنون نتوانسته‌اند یک علت واحد و دقیق برای اعتیادبه‌سکس معرفی کنند. با این حال آن‌ها بر این باورند که این مشکل از علل و عوامل گوناگونی نشات می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داشتن تجربیات آسیب زا در زندگی (نظیر تجربه سوء استفاده جنسی در کودکی)، استرس، دچار بودن به یک اختلال روانی مثل افسردگی دوقطبی و مصرف مواد اشاره کرد. برای اشنایی با نشانه های سلامت جنسی کلیک کنید.

درمان بیش فعالی جنسی چگونه

برای درمان بیش‌فعالی جنسی ترکیبی از اقدامات خودیاری، روان درمانی و بعضا دارودرمانی توصیه می‌شود. هدف همه این درمان‌ها این است که بیمار بتواند امیال خود را تحت کنترل در بیاورد و در عین حال که فعالیت‌های جنسی سالم را حفظ می‌کند از درگیری در فعالیت‌های جنسی مفرط و پرخطر نیز در امان بماند. در بسیاری از موارد مبتلایان به بیش فعالی جنسی علاوه بر این مشکل به یک اختلال روانشناختی دیگر نظیر افسردگی دوقطبی نیز مبتلا هستند که نیازمند دریافت درمان‌های جداگانه است.

اقدامات خودیاری در درمان بیش فعالی جنسی

برای بهبود بیش‌فعالی جنسی رعایت توصیه‌های خودیاری زیر می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد:

  • از تکنیک‌های خودآرام سازی نظیر ریلکسیشن کمک بگیرید و مهارت مدیریت استرس را در خود بالا ببرید.
  • تلاش کنید موقعیت‌ها و شرایطی که منجر به احساس اجبار برای برقراری رابطه جنسی می‌شوند را شناسایی کنید.
  • به وضعیت سلامت روان خود اهمیت دهید. از همین رو در صورتی که دچار مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب و اعتیاد هستید هرچه زودتر برای درمان به یک متخصص مراجعه نمایید.
  • اگر از رابطه جنسی به عنوان راهی برای مقابله با احساسات منفی استفاده می‌کنید، می‌توانید جایگزین‌های سالم‌تری نظیر ورزش یا فعالیت های را امتحان نمایید.

روان درمانی برای بهبود بیش فعالی جنسی

برای درمان بیش‌فعالی جنسی رویکردهای روانشناختی مختلفی وجود دارد. این رویکردها می‌توانند در قالب جلسات فردی یا گروهی ارائه شوند. در ادامه به چند مورد از موثرترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1- درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری اساس کار بر این پایه قرار دارد که افکار ناکارآمد و تحریف شده منجر به احساسات و رفتارهای ناسالم می‌شوند. از همین رو درمانگر تلاش می‌کند تا افکار و عقاید زیر بنایی مرتبط با بیش فعالی جنسی را ارزیابی کرده و به کمک مراجع آن‌ها را با افکار سالم‌تری جایگزین کند. هم چنین برخی تکنیک‌های رفتاری نظیر فنون خودآرام سازی برای مدیریت صحیح استرس‌های محیطی به درمانجو آموزش داده می‌شوند.

2- درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

این درمان که شکل جدیدی از رویکرد شناختی رفتاری محسوب می‌شود، بیش از هرچیز بر پذیرش افکار، احساسات و تمایلات تاکید می‌کند. در این رویکرد مراجعین یاد می‌گیرند نسبت به انتخاب‌هایی که در زندگی دارند و مسیرهایی که طی می‌کنند تعهد داشته باشند. چرا که انتخاب‌های‌مان نشان دهنده ارزش‌هایی است که در زندگی داریم. درمانگر در این رویکرد به بیمار کمک می‌کند با شناخت ارزش‌های اصلی خود در زندگی مسیری را انتخاب نماید که آرامش روانی بالاتری را برای او به همراه می آورد.

3- روان درمانی روان پویشی

در روان درمانی روانپویشی درمانگر بیش از هرچیز تلاش می‌کند تا شما را از انگیزه‌های ناخودآگاهی که در ذهن دارید هشیار کند. در حقیقت افزایش بینش نسبت به رفتارهای ناسالم و تعارض‌های ذهنی از جمله اهداف اصلی است که در این رویکرد دنبال می‌شود.

استفاده از داروها برای درمان بیش فعالی جنسی

در برخی شرایط نظیر زمانی که فرد وسواس شدیدی با افکار جنسی دارد یا با یک اختلال روانشناختی دیگر هم دست و پنجه نرم می‌کند نیاز به دریافت داروهای روانپزشکی ضرورت می‌یابد. از جمله این داروها می‌توان به داروهای دسته ضدافسردگی و نالترکسون اشاره کرد که در کنترل افکار وسواسی موثر هستند. همچنین در مواردی که بیماران در طی اختلال افسردگی دوقطبی دچار بیش فعالی جنسی شده‌اند استفاده از داروهای تثبیت کننده خلقی نیز می‌توانند در کنترل اوضاع تا حد زیادی موثر باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

برای درمان بیش فعالی جنسی باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟

بیش فعالی جنسی یکی از مشکلات روان شناختی است که برای درمان آن در ابتدا باید به یک روانشناس بالینی مراجعه نمایید. اگر در فرایند درمان نیاز به دریافت دارو نیز وجود داشته باشد روانشناس شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد.



:: برچسب‌ها: بیش فعالی جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین مرکز مشاوره روانشناسی صادقیه کجاست؟ آیا از خدماتی که در مراکز روانشناسی مختلف ارائه می‌شود اطلاعی دارید؟ مشاوره روانشناسی یکی از خدماتی است که توسط متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران، روانشناسان و روان پزشکان ارائه می‌شود. استفاده از این خدمات تنها به کسانی که دارای مشکل خاصی هستند اختصاص ندارد بلکه بسیاری از افراد برای ارتقای وضعیت روحی خود یا برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت هوشی فرزندانشان از آن استفاده می‌کنند. ما در ادامه به معرفی بهترین مراکز مشاوره روانشناسی صادقیه و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 منبع : کلینیک روانشناسی صادقیه

مرکز مشاوره و روانشناسی و انواع متخصصین آن

مرکز مشاوره و روانشناسی از جمله مراکزی است که خدمات مرتبط با بهبود و ارتقای وضعیت روان را به عموم مردم ارائه می‌دهند. کارشناسانی که در این مراکز خدمات رسانی می‌کنند مشاور، روانشناس و روان پزشکان را در بر می‌گیرند. هر کدام از این متخصصین می‌توانند در زمینه‌های مختلف به شما کمک کنند. برای مثال زمانی که مشکلات روان شناختی به دارو نیاز دارند روان پزشکان به کمک افراد می‌آیند. زمانی که وضعیت‌های روان شناختی با استفاده از خدمات روان درمانی و به طور کل درمان‌های گفت و گو محور قابل بهبود هستند روانشناسان به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند و زمانی که افراد برای مشورت در مورد موضوعاتی نظیر تصمیم گیری شغلی و تحصیلی نیاز به کمک دارند، مشاوران به کمک آن‌ها می‌آیند. برای دریافت مشاوره تلفنی در تمامی زمینه های ذکر شده کلیک کنید.

 

انواع خدمات ارائه شده در مرکز مشاوره روانشناسی

شاید برای شما جای سوال باشد که در مرکز مشاوره روانشناسی صادقیه دقیقا چه خدماتی ارائه می‌شود و چه کسانی می‌توانند به آن‌ها مراجعه نمایند. از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده در این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درمان اختلالات روانشناختی فردی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و…

– درمان مشکلات بین فردی، ارتباطی و اختلالات شخصیتی

– بهبود مشکلات مرتبط با ازدواج از طریق خدمات تخصصی زوج درمانی

– بهبود مشکلات و تنش‌های بین اعضای خانواده از طریق خدمات تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده

– بهبود مشکلات مرتبط با عملکرد جنسی از طریق خدمات تخصصی سکس تراپی و مشاوره جنسی

– ارائه مشاوره قبل از ازدواج

– بهبود اختلالات رفتاری و مشکلات رشدی کودکان

– بررسی وضعیت هوشی کودکان و انجام سایر تست‌های روانشناسی

– سایر خدمات مرکز شامل مشاوره تحصیلی ، مشاوره شغلی ، مشاوره طلاق ، مشاوره خیانت و … می‌شود.

 

خصوصیات بهترین مرکز مشاوره روانشناسی صادقیه

برای اینکه بتوانید مراکز تخصصی را از سایر مراکز که به ارائه خدمات غیر علمی می‌پردازند، تشخیص دهید در نظر گرفتن برخی ملاک‌ها می‌تواند به شما کمک کند. از جمله مهم‌ترین ملاک‌هایی که بهترین مراکز مشاوره را از سایرین جدا می‌کند باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- داشتن مجوز رسمی

اولین ملاکی که قبل از مراجعه به مراکز روانشناسی باید به آن توجه نمایید برخورداری از مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی کشور یا سازمان بهزیستی است. مراکزی که فاقد مجوز معتبر هستند قابل اطمینان نبوده و اجازه ارائه خدمات درمانی را ندارند.

2- مرکز مشاوره روانشناسی صادقیه | برخورداری از متخصصین حرفه ای

یک مرکز مشاوره حرفه‌ای باید بتواند در زمینه‌های مختلف به مردم خدمات ارائه کند. از همین رو لازم است که از متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران و روانشناسان  مجرب در جهت ارتقای کیفیت خدمات روانشناسی کمک بگیرد. روانشناسان برای ارائه خدمات درمانی باید از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. هم چنین دوره‌هایی که متخصصان در زمینه درمان اختلالات مختلف گذرانده‌اند و سابقه کار تجربی آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب یک مرکز مشاوره باشند.

3- استفاده از روش های نوین درمان

امروزه برای اکثر مشکلات و وضعیت‌های روان شناختی درمان‌های حرفه‌ای و خاصی طراحی شده است. برای مثال درمان شناختی- رفتاری و رویکردهای مرتبط با آن نظیر رویکرد طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا همان اکت، امروزه در سراسر دنیا برای بهبود انواع مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی، وسواس، مشکلات زناشویی و… به کار گرفته می‌شوند. یک مرکز مشاوره معتبر باید بتواند با متودهای جدید دنیا خود را منطبق کرده و از روش‌های جدید درمان برای کمک کردن به مراجعین استفاده نماید.

4- مرکز مشاوره روانشناسی صادقیه | داشتن تجهیزات کافی

یکی از کارهای اصلی مراکز روانشناسی گرفتن تست و آزمون‌های روانی مختلف از افراد است. از همین رو مراکز مشاوره باید از تجهیزات کافی برای گرفتن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تشخیص انواع مشکلات روانشناختی برخوردار باشند. هم چنین امروزه برای رفع مشکلاتی نظیر بیش فعالی کودکان در کنار درمان‌های دارویی و روانشناختی از ابزارهای خاصی نظیر نوروفیدبک و بایوفیدبک نیز استفاده می‌شود که وجود آن‌ها در مراکز می‌تواند به تجهیز هرچه بیشتر آن‌ها کمک نماید. برای دریافت مشاوره کودک و کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

5- ارائه خدمات متنوع

بهترین مراکز مشاوره کشور امروزه مراکزی هستند که علاوه بر امکان مراجعه حضوری، خدمات تلفنی و آنلاین را نیز برای مراجعان خود فراهم می‌کنند. این خدمات به مراجعین کمک می‌کنند تا از هرجای کشور برای بهبود یا ارتقای وضعیت روحی و روانی خود با متخصصین تماس بگیرند و با محدودیتی در این زمینه مواجه نباشند. برای دریافت هر کدام از خدمات زیر به صورت غیر حضوری کلیک کنید.

مشاوره خانواده تلفنی

مشاوره تلفنی ازدواج 

مشاوره جنسی تلفنی

مشاوره تلفنی کودک

 

آدرس مرکز مشاوره روانشناسی صادقیه

1- مرکز جامع مشاوره روانشناسی ذهن نو _ تهران _ صادقیه _ تلفن دفتر مرکزی 02166419012 

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: کلینیک روانشناسی صادقیه ,
:: بازدید از این مطلب : 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جنس لباس نوزاد یکی از مواردی است که در زمان تهیه لوازم نوزادان باید مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از لباس‌های موجود در بازار در عین زیبایی می‌توانند برای پوست فرزند دلبندتان خطرناک باشند. باید لباسی انتخاب کنید که حساسیت‌زا نباشد، از جنس الیاف طبیعی باشد، هوا درون آن جریان پیدا کند، مقاوم باشد و به راحتی خراب نشود. با توجه به این موارد بهترین نوع پارچه برای بچه‌ها کتان، پنبه و نخ است اما خود این‌ها انواع متفاوتی دارند. اگر با پارچه های مناسب آشنایی چندانی ندارید، جای نگرانی نیست با خواندن این مقاله و دریافت مشاوره کودک می‌توانید بهترین‌ها را برای فرزندتان فراهم کنید.

منبع : جنس لباس نوزاد

جنس لباس نوزاد | ویژگی های پارچه مناسب برای بچه ها

در بسیاری از فروشگاه‌های مربوطه لباس نوزاد در دسته جدا از سایر سنین طبقه بندی شده‌اند. به دلیل حساس بودن پوست بدن نوزاد اغلب پارچه‌های به کار رفته از کیفیت بالایی برخوردارند، با این حال به عنوان مادر لازمه بدانید که البسه فرزندتان باید چه ویژگی‌هایی را دارا باشد، تا بتوانید بهترین انتخاب را نمایید. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. نرمی و لطافت

روی گونه نوزاد یا کودکتان دست بکشید حتما متوجه نرمی آن خواهید شد. نوزادان و کودکان پوست نرمی دارند و به همین خاطر به لباس های نرم و لطیف نیاز دارند. لباس‌های نرم سبب خارش، حساسیت یا سایش پوست بچه نمی‌شوند. علاوه بر این لباس های نرم و تا حدودی گشاد بهترین انتخاب برای نوزادانی هستند که هنوز بند ناف آن‌ها نیفتاده است.

2. تنفس پذیری

لباس کودک باید تنفس پذیر باشد؛ یعنی هوا به راحتی درون آن جریان پیدا کند. این ویژگی سبب می‌شود که با عبور هوا از الیاف لباس دیگر کودک بیش از حد عرق نکند، در نتیجه نوزاد عرق سوز نمی‌شود و لباس مدام بوی عرق نمی گیرد.

3. مقاومت

بچه ها مراقب تمیزی لباس خود نیستند. ممکن است به هنگام بازی یا هنگام غذا خوردن غذا را روی لباس بریزند و حتی  لباس‌شان را نجس کنند. همه این‌ها باعث می شود لباس بچه‌ها بیشتر نیاز به شستشوی پیدا کند. هرچقدر شستشو بیشتر باشد، لباس هم بیشتر آسیب می‌بیند؛ پس باید برای بچه لباسی مقاوم تهیه کنید که به راحتی خراب نشود.

4. لباس هایی که زود خشک می شوند

لباس هایی که زود خشک می‌شوند بهترین انتخاب برای مادرانی است که نوزاد شیرخواره دارند. بچه‌های شیرخواره موقع آروغ زدن یا شیر خوردن معمولا کمی از محتویات معده خود را بیرون می‌ریزند، همین مسئله باعث کثیف شدن مداوم لباس‌هایشان خواهد شد. برخی از مادران مجبورند در طول یک روز بیشتر از 10 بار لباس کودکشان را عوض کنند و بشویند. برای همین نیازی به لباس هایی دارند که زود خشک شوند.

5. کشسانی

سعی کنید برای لباس خانه یا لباس بازی بچه‌ها جنس‌هایی انتخاب کنید که کشسانی بالایی داشته باشند. چرا که تحرک و رشد بچه ها زیاد است و اگر لباسشان مقاوم و کشسان نباشد به راحتی پاره می‌شود. از طرف دیگر لباسی که مدام پاره شود و دوخته شود دیگر لباس مناسبی برای فرزندتان نخواهد بود. کشسانی پارچه به خصوص برای شلوار بچه‌ها اهمیت زیادی برای روند رشد آنان دارد.

6.الیاف طبیعی به جای الیاف مصنوعی

با توجه به ویژگی‌هایی که ذکر شد، الیاف طبیعی مانند کتان، نخ و پنبه بهترین انتخاب برای لباس بچه‌ها است. لباس‌هایی که جنس غیرطبیعی و پلاستیکی دارند، بدترین انتخاب می‌باشند. لباس‌های پلاستیکی زود لکه می‌شوند، بوی عرق می‌گیرند، پس از شست و شو زبر و گلوله گلوله می‌شوند، آب می روند، حساسیت می‌دهند و اصلا برای بچه‌ها مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید : نیاز های اولیه و اساسی کودکان

جنس لباس نوزاد | پارچه های مناسب برای بچه ها

پارچه هایی از جنس نخ، کش باف، میکروفایبر، پنبه، کرک دار، پلی استر، کتان و … برای پوست بچه ها مناسبند. هرکدام از این پارچه ها برای یک نوع خاص لباس به کار می‌روند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

پارچه های نرم و لطیف

همانطور که پیشتر بیان شد لطافت و نرمی پارچه لباس کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه اکثر پارچه‌های پنبه‌ای خاصیت نرمی و لطافت را دارند، پس انتخاب خوبی برای کودکان هستند. در ادامه چند نمونه از پارچه‌های پنبه‌ای لطیف را معرفی می‌کنیم.

پارچه پنبه ای لاون یا نخ پنبه: این پارچه پنبه‌ای و شفاف است. نوعی حالت شکنندگی را داراست اما بسیار لطیف و نرم می باشد. یکی از خاصیت های پنبه لاون این است که زود خشک می‌شود.

پارچه پنبه ای باتیست: این پارچه جنسی شبیه به حریر دارد اما مثل حریر بدن نما و نازک نیست. گرچه این نوع پارچه درشت بافت است اما هم سبک و هم لطیف می‌باشد. نوع سوئیسی آن بین خیاطان حرفه‌ای بسیار پرطرفدار است.

پارچه پنبه ای ماهوت: پارچه ماهوت پنبه ای و سبک است که سطحی درخشنده دارد. از این نوع پارچه برای لباس‌های مهمانی کودک استفاده می‌شود. این پارچه اکثرا به شکل گلدوزی شده به فروش می‌رسد.

پارچه لنین: پارچه سبک لنین هم بسیار لطیف و نرم است. این پارچه یک دست و سبک است و همچنین حجم اضافه‌ای ندارد.

پارچه ریون بامبو: اگر از طرفداران محیط زیست هستید و می‌خواهید برای کودک خود لباسی نرم و لطیف پیدا کنید، این جنس پارچه مخصوص شماست. پارچه ریون بامبو علاوه بر لطافت و ارگانیک بودن مزایای دیگری چون ضد باکتری، ضد حساسیت و قابلیت تنظیم دمای بدن را دارد.

پارچه میکروفایبر: این نوع پارچه ضدحساسیت و لطیف است.

جنس لباس نوزاد | پارچه های تنفس پذیر

پارچه‌های تنفس پذیر که امکان عبور هوا از آن ها وجود دارد، بسیار مناسب نوزادان هستند. البته این نوع پارچه ها بیشتر برای دوخت لباس هایی که مستقیما با پوست کودک تماس دارند، استفاده می‌شوند. مثلا پارچه پنبه‌ای موسلین که انواع نازک و ضخیم آن در بازار موجود است، برای تهیه لباس زیر، آستر، زیرپوش، پوشک پارچه‌ای، قنداق و پیشبند مورد استفاده قرار می‌گیرد. یا پارچه ژرسه که پارچه‌ای تنفس پذیر و کشسان است برای دوخت جوراب شلواری به کار گرفته می‌شود.

پارچه ای برای دوخت پیراهن های دخترانه

دختربچه‌ها عاشق پیراهن های بلند، لباس های مجلسی توری و لباس عروس هستند. اگر شما هم دختردار شده‌اید احتمالا دوست دارید برایش یکی از همین لباس‌ها بدوزید یا بخرید، اما در انتخاب جنس آن تردید دارید. بهترین جنس برای پیراهن های کودکانه وال یا حریر است. پارچه حریر سبک، نازک و خنک است. توصیه می شود از این نوع پارچه برای لباس زیر کودکان استفاده نکنید.

آیلت پنبه‌ای یا گل‌دوزی انگلیسی نیز برای دوخت پیراهن دخترانه مناسب است. این پارچه را هم به عنوان پارچه اصلی و هم به عنوان پارچه تزئینی می‌توان استفاده کرد، چون خودش گلدوزی دارد.

جنس لباس نوزاد | پارچه های جاذب

پارچه‌هایی که جاذب آب باشند، بهترین انتخاب برای دوخت پوشک پارچه‌ای یا همان کهنه، تن پوش حوله ای، زیرتشکی جاذب آب، حوله و زیرانداز تعویض پوشک بچه هستند. از انواع پارچه‌های جاذب آب می‌توان به این موراد اشاره کرد: پارچه های کرک دار، پارچه کبریتی، پارچه ولور، مخمل  ابریشمی، دنیم و فلانل.

پلی‌استر پلی‌اورتان نیز پارچه‌ای ضد آب است که برای موارد ذکر شده به دردتان می خورد.

پارچه هایی با کشسانی بالا

بچه‌ها از زمانی که چهار دست و پا راه رفتن را یاد می‌گیرند، تحرک‌شان بالا می‌رود، برای بچه‌های فعال که تحرک بالایی دارند باید لباس هایی تهیه کنید که به راحتی پاره نشوند یعنی کشسانی بالایی داشته باشند. کشسانی هم برای تحریک بچه ها خوب است هم در زمان رشد آن ها انتخاب مناسبی است، چون دیرتر کوچک می شود.

پارچه‌های مناسب کودک با کشسانی بالا مثل ژرسه کش باف، اسپندکس پنبه ای ساده، کش باف دوتایی را می‌توان نام برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چطور می توان جنس یک لباس را متوجه شد؟

در درجه اول می توانید از فروشنده بپرسید اما ممکن است فروشنده حقیقت را به شما نگوید پس بهتر است به مارک دوخته شده به لباس توجه کنید و روی آن را بخوانید. به کمک یک دیکشنری آنلاین می توانید جنس نوشته شده روی آن را ترجمه نمایید.

چطور می شود مواد شیمیایی پارچه را از بین برد؟

پارچه را قبل از دوخت بشویید. این کار تا حدودی مواد شیمیایی را کاهش می دهد.

چه جنس لباس هایی را برای بچه ها نباید تهیه کرد؟

لباس های پشمی،پلاستیکی، کشمیری، پارچه های لاکرا و نایلونی

 

 

منبع : جنس لباس نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: جنس لباس نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بوسیدن نوزاد توسط والدین به عنوان یک واکنش خوشایند عاطفی در انتقال مهر و محبت درونی آن‌ها به فرزندشان بسیار حائز اهمیت است و اوج عواطف آن‌ها را نسبت به فرزند خود نشان می‌دهد. این واکنش عاطفی در عین حال که می‌تواند نشانگر احسات درونی والدین و حتی اطرافیان نسبت به کودک باشد و او را از لحاظ نیاز عاطفی سیراب کند، می‌تواند مخاطره انگیز نیز باشد و آسیب‌هایی را به سلامت کودک وارد سازد. در این مقاله مطالب مفیدی درباره مزایا و معایب بوسیدن نوزاد و پیامدهای که می‌تواند به دنبال داشته باشد، صحبت خواهد شد.

 منبع : بوسیدن نوزاد

بوسیدن نوزاد و کاهش استرس

در آغوش کشیدن نوزاد و بوسیدن او توسط والدین و به ویژه مادر، به عنوان  تجارب اولیه دوران کودکی در سلامت روان فرد طی سال‌های آینده بسیار نقش مهمی دارد و سیستم ایمنی او را تقویت می‌کند. بوسه‌های مادر باعث کاهش میزان ترشح هورمون‌های استرس در نوزادان می‌شود. به همین دلیل است که کودکانی که از محبت والدین خود بهره مند هستند احساس آرامش بیشتری دارند و کمتر عصبی و پرخاش‌گر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

تاثیر بوسیدن نوزاد بر سلامت روان والدین

بوسیدن نوزاد و تاثیرات مثبت روانی ناشی از آن تنها به کودکان اختصاص نمی‌یابد. والدین و به خصوص مادران نیز به واسطه بوسیدن فرزند خود، احساس شادی و خوشحالی بیشتری دارند. میزان ترشح هورمون‌های دوپامین، اکسی توسین و آندروفین در آن‌ها زیاد می‌شود و از لحاظ روانی، احساس سلامتی بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این تاثیرات خوشایند می‌توان به پیامدهای مثبت دیگری چون قوی شدن عضله‌های صورت و یا سوزاندن 2 تا 6 کالری در هر بار بوسیدن اشاره کرد.

 

پیامدهای منفی بوسیدن نوزاد

ابراز محبت به نوزاد و بوسیدن او اگر چه برای رشد مهارت‌های کودک مهم و ضروری است اما گاهی می‌تواند به سلامت نوزاد آسیب وارد سازد. پزشکان اکیدا توصیه می‌کنند که به منظور حفظ سلامت کودک از ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف از بوسیدن نوزادان به ویژه در سه ماه اول تولد خودداری شود. برخی از عوارض و پیامدهای منفی بوسیدن نوزاد عبارتند از:

1. حساسیت‌های پوستی

ممکن است نوزاد به برخی مواد حساسیت داشته باشد و با قرار گرفتن در معرض آن‌ها دچار آلرژی شود. به طور مثال ممکن است بزرگترها در هنگام بوسیدن نوزاد، رژلب‌هایی استفاده کرده باشند که حاوی گلوتن هستند. اگر کودک دچار حساسیت به گلوتن باشد ممکن است در اثر این بوسه‌ها به سرطان مبتلا شود. محصولات آرایشی معمولا از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند که دارای ذرات شیمیایی هستند و حساسیت پوستی و انواع سرطان‌ها را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل هنگام بوسیدن نوزاد بهتر است آرایش خود را پاک کنید.

2. بیماری معده

بدن نوزاد بسیار حساس است و به راحتی میزبان ویروس‌های مختلفی می‌شود که عوارض خطرناکی چون اسهال، استفراغ و دل درد را به همراه دارند. ابتلا به این نوع اختلالات باعث از دست دادن مقدار زیادی آب بدن در نوزادان می‌شود و مشکلات جدی‌تری را به دنبال خواهد داشت.

3. حفره‌های دندانی

یکی از بیماری‌های مرتبط به دهان و دندان که در نتیجه عدم رعایت بهداشت اتفاق می‌افتد، ایجاد حفره‌های دندانی است. این حفره‌ها در اثر انتقال باکتری به نام Streptococcus mutans ایجاد می‌شوند. اگر چه راه‌های انتقال این ویروس متفاوت خواهد بود ولی انتقال از طریق بوسیدن نوزاد و فوت کردن غذای او، شایع‌ترین آن‌ها می‌باشد.

4. سیستم ایمنی ضعیف

اکیدا توصیه می‌شود در هنگام تماس با نوزاد دست و صورت خود را تمیز بشویید و سپس او را در آغوش بگیرید یا ببوسید. در برخی موارد بزرگترها نسبت به بیماری‌های خود آگاهی ندارند و با وجود ویروس‌های عفونی در بدنشان اقدام به بوسیدن کودک می‌نمایند. در نتیجه انتقال این ویروس‌ها و باکتری‌ها، سیستم ایمنی کودک به شدت تضعیف خواهد شد.

5. تبخال

ویروس ناشی از تبخال یک ویروس فعال است و سریعا انتقال می‌یابد. اگر بزرگترها در هنگام بوسیدن نوزاد تبخال داشته باشند، سریعا به نوزاد انتقال می‌یابد و سلامت او را به خطر خواهد انداخت.

6. بیماری تنفسی

RSV یک بیماری تنفسی واگیر دار است که تا حد زیادی شش‌ها را درگیر کرده و تنفس را با مشکل رو به رو می‌سازد. با توجه به اینکه مجرای تنفسی نوزادان بسیار نازک و کوچک است اگر در معرض بوسه افرادی قرار بگیرند که دچار این بیماری هستند، التهابات شدیدی رخ می‌دهد که در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد.

7. بیماری بوسه

بیماری بوسه یک بیماری عفونی است که از طریق بوسیدن به نوزادان منتقل می‌شود و عوارضی چون بی قراری، آب ریزش بینی و مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند. برای آگاهی از سلامت نوزاد خود می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

نکات کلیدی برای بوسیدن نوزاد

  • والدین و اطرافیان نوزاد مراقب سلامتی و بهداشت خود باشند و در صورت ابتلا به بیماری از بوسیدن نوزاد خودداری کنند.
  • بهداشت دهان و دندان رعایت شود.
  • به خویشاوندان و اطرافیان توصیه کنید از بوسیدن کودک اجتناب کنند.
  • اگر اطرافیان دچار تبخال، آبله مرغان و سرماخوردگی هستند، اکید مانع تماس آن‌ها با نوزاد خود شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بوسیدن نوزاد صحیح است؟

بوسیدن نوزاد در کنار نتایج مثبت مانند احساس خوبی که به نزدیکان نوزاد مخصوصا مادر می‌بخشد و همچنین احساس آرامش و کاهش استرس در کودک، می‌تواند خطراتی نیز برای سلامت نوزاد داشته باشد. لذا توضیه می‌شود تا سه ماه اول تا حد امکان از بوسیدن نوزاد خوداری شود و همچنین هنگام بوسیدن و تماس با پوست نوزاد حتما موارد بهداشتی رعایت شود. 

 

 

 

 منبع : بوسیدن نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: بوسیدن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دمر خواباندن نوزاد یکی از عوامل خطرزا به خصوص زیر شش ماهگی به شمار می‌رود و گاه منجر به مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود. برخی نوزادان به شدت دمر خوابیدن را دوست دارند و اغلب والدین نیز ترجیح می‌دهند نوزاد خود را به دمر بخوابانند چرا که در این حالت به خواب عمیق‌تری فرو می‌رود و کمتر به سر و صدای اطرافش واکنش نشان می‌دهد. غافل این که این حالت خواب برای نوزادان خطرناک است. برای هر والدینی لازم است تا با افزایش آگاهی و ایجاد شرایط امن برای نوزادان و کودکان، خطر مرگ ناگهانی را کاهش و سلامت رشد آن‌ها را افزایش دهند. در ادامه مطلب به بررسی کامل دمر خواباندن نوزاد می‌پردازیم.

 منبع : دمر خواباندن نوزاد

عوارض دمر خواباندن نوزاد

آگاهی از عوارض و پیامدهای دمر خواباندن نوزاد به شما کمک می‌کند تا حالت خواب فرزند خود را اصلاح کنید و بیشتر به فکر امنیت و راحتی او باشید. برخی از عوارض دمر خواباندن نوزاد را در ادامه شرح داده‌ایم.

1. احساس ناراحتی

نوزادانی که به دمر خوابانده می‌شوند به خصوص در روزهای اول تولد، احساس ناراحتی کرده و ممکن است در خواب گریه کنند. این حالت خوابیدن برای آن‌ها وضعیتی ناآشناست و به لحاظ جسمی نیز آزاردهنده است. همچنین خواباندن نوزاد به شکم نفس کشیدن را برای او سخت می‌کند، به خصوص که هنوز نمی‌تواند سر خود را بالا نگه دارد.

2. استفراغ یا رفلاکس معده

دمر خواباندن نوزاد آن هم بلافاصله بعد از شیر خوردن باعث می‌شود محتویات معده خود را بالا بیاورد. برای جلوگیری از رفلاکس اسیدی معده، از دمر خواباندن نوزاد به خصوص تا قبل از شش ماهگی بپرهیزید.

3. افزایش خطر خفگی و مرگ

خواباندن نوزاد به شکم احتمال خطر خفه شدن و انسداد لوله‌های تنفسی فوقانی را افزایش می‌دهد. این عارضه باعث می‌شود کودک باز دم خود را به داخل ببرد و در نتیجه آن دی اکسید کربن افزایش و اکسیژن کاهش می‌یابد. علاوه بر این تنفس بازدم باعث می‌شود بدن نتواند با موفقیت گرما را از بدن نوزاد خارج کند و افزایش گرمای بدن خطر سندرم مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد. بنابراین هیچ‌وقت نوزاد را در این حالت رها نکنید. همچنین اگر کودک را به مراقبی دیگر می‌سپارید حتما برایش توضیح دهید که او را به شکم نخواباند.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

چه زمانی می‌توان کودک را به شکم خواباند؟

اغلب کودکان زمانی که مهارت غلت زدن را به دست می‌آورند، تمایل دارند دمر بخوابند و به نظر می‌رسد در این حالت راحت‌تر هستند؛ کودکان با بزرگ‌تر شدن کم کم دمر خوابیدن را یاد می‌گیرند و به آن عادت می‌کنند. بهتر است برای به دمر خواباندن کودکتان عجله نکنید و حتما  در این مورد با پزشک مشورت نمایید، چرا که هر کودک شرایط خاص و متفاوتی دارد.

 

شرایط دمر خواباندن نوزاد

اگر می‌خواهید کودک بالای شش ماه خود را به روی شکم بخوابانید، بهتر است او را روی سطح صاف و نرمی قرار دهید. البته نه آنقدر نرم که در آن فرو برود. هر گونه اسباب بازی نرم و یا بالش و پتویی که باعث بسته شدن راه تنفس می‌شود را از محل خوابش دور نگه دارید. همچنین قبل شیر خوردن یا بلافاصله بعد از شیر خوردن کودک را دمر نخوابانید.

 

فواید دمر خواباندن نوزاد

دمر خواباندن نوزاد در حالت بیداری فوایدی را برای او به همراه دارد که در ادامه ذکر کرده‌ایم:

_دمر خواباندن نوزاد در حالت بیداری باعث تقویت عضلات و ماهیچه‌های او می‌شود؛ در نتیجه سریع‌تر می‌تواند بخزد، بشیند و بایستد.

_از این طریق می‌توانند مهارت خزیدن را که یکی از مراحل مهم رشد است، بیاموزند.

_کودک با دمر خوابیدن می‌تواند کم کم سر خود را حرکت دهد و چیزهایی که مانع تنفس می‌شود را از خود دور کند.

_نوزاد کم کم می‌تواند سر خود را کنترل کرده و زمانی که قفسه سینه و ستون فقراتش را از روی زمین بلند کند، می‌تواند پشت گردن خود را نیز نگه دارد.

_دمر خواباندن نوزاد باعث می‌شود از صاف شدن پشت سرش جلوگیری شود. چرا که استخوان‌های او نرم هستند و هنوز به صورت کامل سفت نشده‌اند. به همین دلیل اگر مدت طولانی به پشت بخوابد ممکن است پشت سرش از حالت طبیعی خارج شود.

 

بهترین حالت خواباندن نوزاد

سعی کنید نوزاد را به شکم نخوابانید اما اگر غلت زد و دمر شد، به آرامی او را به پشت برگردانید. هر چند زمانی که کودک شروع به غلت زدن می‌کند، دمر خوابیدن به اندازه‌ی روزهای اول برای او ضرر ندارد. بهترین حالت خواباندن نوزاد به پشت است؛ سعی کنید هر چند وقت یکبار او را به حالت‌های مختلف مانند پهلو بخوابانید چرا که استخوان‌هایش هنوز نرم هستند و ممکن است حالت استخوان سر با ماندن طولانی مدت در یک وضعیت تغییر کند. شما به عنوان والدین کودک نقش مهمی در حفظ سلامتی و تأمین آسایش فرزند خود دارید؛ با کمک مشاوره کودک می‌توانید در این مسیر مطمئن‌تر و با آگاهی بیشتر حرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

دمر خواباندن نوزاد | نکات ایمنی در مورد خواباندن نوزاد

بهتر است در نیمه‌های شب به صورت مرتب وضعیت نوزاد خود را بررسی کرده و هر از گاهی به او سر بزنید. مهم‌ترین موضوعی که والدین باید به آن توجه کنند خواباندن نوزاد در تختی جداگانه است؛ زیرا کسی که کنار کودک می‌خوابد ممکن است به خواب عمیق فرو برود و متوجه حضور او نشود. حتی توصیه می‌شود کودکان چند قلو نیز هر کدام در تخت جداگانه بخوابند.

بهتر است گهواره کودک در اتاق پدر مادر باشد و کنار تخت آن‌ها خوابانده شود چرا که در این صورت رسیدگی به وضعیت او، شیردهی و ارتباط با نوزاد راحت‌تر است. مراقب باشید زمانی که نوزاد در خواب فرو رفته، پتو روی سرش را نپوشاند. مکیدن پستانک یکی از راه‌هایی است که سندروم مرگ ناگهانی در خواب را کاهش می‌دهد اما اگر نوزاد تمایلی نداشت، او را مجبور نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا نوزادان به حالت دمر بهتر می‌خوابند؟

زمانی که کودک دمر می‌خوابد خوابش عمیق‌تر می‌شود و کمتر به صداهای اطراف واکنش نشان می‌دهد و احتمال از خواب پریدن کاهش می‌یابد. اما در این حالت فشار خون و ضربان قلب نیز کاهش یافته و خطراتی را برای او به دنبال دارد.

تا چه زمانی نباید نوزاد را دمر بخوابانیم؟

زمانی که نوزاد شروع به غلت زدن می‌کند، می‌تواند دمر بخوابد اما بهتر است هر از گاهی وضعیت او را در خواب تغییر دهید. برای اطمینان تا یک سالگی صبر کنید. بعد از آن خطر مرگ ناگهانی در کودکان به شدت کاهش می‌یابد.

 

 

 

 منبع : دمر خواباندن نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: دمر خواباندن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌دانید ماساژ نوزاد چه فوایدی دارد؟ اولین راهی که نوزاد به وسیله آن با دنیای پیرامونش آشنا ‌می‌شود، حس لامسه است. کودکان دوست دارند که آن‌‌ها را در آغوش بگیرید و نوازش کنید؛ این یعنی از لمس شدن لذت ‌می‌برند. پس اگر ‌می‌خواهید با نوزاد خود ارتباط صمیمی ‌برقرار کنید، بهتر است یک بار هم که شده ماساژ را امتحان نمایید. ماساژ علاوه براین که کاری لذت بخش برای والدین است، برای نوزاد نیز جنبه درمانی دارد. اگر نوزاد شما درد ‌می‌کشد، بی قرار و مضطرب است، یبوست دارد یا باد در بدنش جمع شده، ‌می‌توانید با ماساژ دادن به افزایش سلامت او کمک کنید. البته ماساژ دادن نوزادان قواعد و ترفند‌‌های خودش را دارد که با یادگیری آن‌ها ‌می‌توانید تجربه‌ای فوق العاده از ارتباط با کودکتان پیدا کنید. مشاوره کودک می‌تواند در زمینه ارتباط بهتر با نوزاد به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر از مشاوره کودک کلیک کنید. 

 منبع : ماساژ نوزاد

فواید ماساژ برای نوزادان

-رفع مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند نفخ
-کمک به هضم و جذب بهتر غذا
-تقویت ماهیچه‌‌های نوزاد
-رفع استرس، درد و بی قراری
-آرامش و خواب راحت
-ارتباط قوی‌تر با والدین
-کمک به افزایش وزن برای نوزادان نارس
-کاهش احتمال زردی
-کاهش علائم کولیک
-بهبود رشد و توانایی‌‌های کودک
-آرام کردن کودکان مبتلا به اوتیسم یا بیش فعالی
-تنظیم تنفس و ضربان قلب
-بهبود گردش خون
-محکم شدن عضلات

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

مقدماتی برای انجام ماساژ

قبل از شروع ماساژ دادن نوزاد بهتر است یک سری نکات را یاد بگیرید و رعایت کنید. مثلا زمان مناسب را انتخاب کرده و در جای مناسب قرار بگیرید. عادت دادن نوزاد به ماساژ تاثیر بسیاری در افزایش کیفیت آن دارد که با استفاده از راهکارهای زیر محقق می‌شود.

1- ماساژ نوزاد | بهترین زمان برای ماساژ دادن انتخاب کنید

زمانی را انتخاب کنید که خودتان خسته نیستید و به کار دیگری نیز مشغولیت ندارید. هرگز زمانی که کودک تازه غذا خورده اقدام به ماساژ نکنید و حداقل 45 دقیقه بعد از غذا کودک را ماساژ دهید تا دچار رفلاکس نشود. قبل از خواب ‌می‌تواند زمان مناسبی برای ماساژ باشد چون در این زمان هم از کارهای روزمره فراغت دارید و هم ‌می‌توانید با ماساژ کودک را بهتر بخوابانید.

2- بهترین مکان برای ماساژ دادن را بشناسید

پیشنهاد ‌می‌شود خودتان روی زمین بشنید و کمرتان را تکیه بدهید تا راحت باشید. سپس یک ملافه تمیز و نرم روی زمین پهن کنید و کودک را روی آن قرار دهید. جایی که برای ماساژ کودک انتخاب ‌می‌کنید باید جایی گرم و ساکت باشد تا کودک دچار لرز و استرس نشود. حتی ‌می‌توانید از یک آهنگ آرام یا لالایی برای تایم ماساژ استفاده کنید. البته بهتر است در طول ماساژخودتان با کودک صحبت کنید تا با صدای شما آرامش پیدا کند.

3- از روغنی مناسب برای ماساژ استفاده نمایید

گرچه ماساژ دادن نوزاد بدون روغن هم امکان پذیر است اما انتخاب یک روغن خوب ‌می‌تواند به افزایش کیفیت ماساژ کمک کند. روغنی انتخاب کنید که بوی خاصی نداشته باشد مثلا اگر از روغن زیتون استفاده ‌می‌کنید نوع بی بوی آن را تهیه کنید چرا که سیستم تنفسی نوزاد ضعیف است و به بوهای تند واکنش نشان ‌می‌دهد. از بهترین روغن‌‌ها برای ماساژ می‌توان به روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن ذرت، روغن کانولا، روغن دانه انگور، روغن زردآلو و روغن آواکادوو اشاره کرد.

4- ماساژ نوزاد | لباس‌‌های نوزاد را در بیاورید

در آوردن پوشک نوزاد یکی از سوالاتی است که شاید در حسن ماساژ برای والدین پیش بیاید. گرچه با پوشک نیز ‌می‌توانید نوزاد خود را ماساژ دهید اما اگر زمان ماساژ دادن پوشک را هم دربیاورید بهتر است چرا که در این صورت نوزاد احساس آزادی بیشتر خواهد داشت و پوست ران و آلت تناسلی او فرصتی برای تنفس پیدا ‌می‌کنند. فقط فراموش نکنید که باید زیر نوزاد چیزی بیندازید تا در صورت دفع ادرار و مدفوع مشکلی پیش نیاید.

 

نحوه ماساژ نوزاد

1. کمر و پشت، رو و کف پا، شکم، قفسه سینه، صورت و شانه نقاطی از بدن نوزاد هستند که ‌می‌توانید ماساژ بدهید. بهتر است از ماساژ دادن سر نوزادان بسیار کوچک پرهیز کنید چرا که جمجه آن‌‌ها هنوز نرم است و فشار به آن ‌می‌تواند آسیب‌زا باشد.

2. از فشار خیلی کم یا خیلی زیاد برای ماساژ دادن نوزاد استفاده نکنید. اگر خیلی آرام نوزاد را ماساژ بدهید گویی که پری در حال حرکت روی بدن اوست، بچه قلقلکش ‌می‌آید. اگر خیلی محکم نوزاد را ماساژ دهید همانگونه که یک بزرگسال را ماساژ ‌می‌دهید، کودک آسیب خواهد دید.

3. برای ماساژ ‌می‌توانید از کف دست یا انگشتان خود بهره ببرید. یکی از روش‌‌های پرطرفدار برای ماساژ روش دورانی است که در ماساژ کمر و شکم بسیار کاربرد دارد. با نوک انگشتان یا کف دست خود روی بدن نوزاد دایره بکشید. نکته مهم در ماساژ دورانی این است که همیشه طبق چرخش عقربه‌‌های ساعت عمل کنید.

4. پاها را در دست گرفته و با انگشتان خود فشار کمی ‌روی پا بیاورید. به دلیل حساسیت کف پای نوزاد مراقب باشید که قلقلکش نیاید.

5. پاها را کمی ‌جمع کرده و به آرام سمت شکم فرو ببرید. این کار کمک ‌می‌کند باد معده نوزاد دفع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

از چه سنی ‌می‌توان نوزاد را ماساژ داد؟

از بدو تولد این کار امکان پذیر است فقط برای نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند باید دقت بیشتری به خرج دهید.

ماساژ نوزاد چه مدت باید طول بکشد؟

بسته به شرایط خود و فرزندتان ماساژ ‌می‌تواند 5 تا 30 دقیقه به طول بیانجامد.

 

 

 منبع : ماساژ نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: ماساژ نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلالات خواب از رایج‌ترین مشکلاتی هستند که می‌تواند برای هریک از ما و در هر سنی پیش بیاید. اختلالات خواب به معنای هرگونه مشکلی است که در جریان عادی خواب پیش می‌آید و باعث می‌شود تا شما در طول روز احساس خستگی کنید یا به برنامه‌های روزانه‌تان نرسید. این مشکلات می‌تواند بی‌خوابی، پرخوابی، کابوس‌های شبانه یا هر چیز دیگری را شامل شود. اختلالات خواب معمولاً به دلیل مشکلات روحی و به‌خصوص اضطراب به وجود می‌آیند اما می‌توانند دلایل جسمانی هم داشته باشند. دشواری در خواب از هر نوع و به هر دلیلی که باشد مشکلات بسیاری را در جریان زندگی روزمره ما ایجاد می‌کند. به همین خاطر اگر نشانه‌های این اختلال را در خود یا اطرافیان احساس می‌کنید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع : اختلالات خواب در DSM 5

انواع اختلالات خواب

بیمارانی که دچار اختلال خواب می‌شوند در زمان خوابیدن و بیدار شدن مشکل دارند و یا خواب آن‌ها کیفیت مناسب را ندارد و به همین خاطر در طول روز احساس خستگی می‌کنند. مهم‌ترین انواع اختلالات خواب عبارتند از:

بی‌خوابی یا اینسومنیا

بی‌خوابی رایج‌ترین اختلال خواب است. بیمارانی که دچار بی‌خوابی هستند معمولاً ساعت‌ها در رخت خواب می‌مانند و خوابشان نمی‌برد یا چند ساعت زودتر از زمانی که باید، بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بخوابند. بعضی از آن‌ها نیز در زمان خواب‌وبیداری مشکلی ندارند، اما در طول ساعاتی که خوابند چندین بار بیدار می‌شوند. همه این مشکلات باعث می‌شود کسانی که دچار بی‌خوابی هستند در طول روز به‌شدت احساس خستگی کنند.

اختلالات خواب | اختلال در چرخه خواب

بیمارانی که دچار اختلال در چرخه خواب می‌شوند در به خواب رفتن یا کیفیت خوابشان مشکلی ندارند. آن‌ها زمان مناسبی به خواب نمی‌روند. برای مثال تمام ساعات شب را بیدارند و اصلاً احساس خستگی نمی‌کنند اما در طول روز 7 یا 8 ساعت می‌خوابند.

حمله خواب یا نارکولپسی

حمله خواب اختلالی است که باعث می‌شود بیمار در هر ساعتی از روز به‌طور ناگهانی و بدون اراده به خواب رود. این حمله ممکن است در هر جایی از خانه گرفته تا محل کار و یا در وسایل حمل‌ونقل عمومی اتفاق بیفتد.

اختلالات خواب | فلج خواب

فلج خواب نام اختلالی است که در گذشته به آن بختک گفته می‌شد. بیمارانی که دچار فلج خواب می‌شوند در زمان خوابیدن یا بیدار شدن برای مدت کوتاهی احساس می‌کنند که توانایی حرکت ندارند. درواقع در این شرایط علی‌رغم اینکه مغز بیدار است اما عضلات بدن توانایی هیچ فعالیتی ندارند.

کابوس‌های شبانه

کابوس‌ها به معنای خواب‌های پراسترس و ترسناکی هستند که گاهی اوقات حتی باعث می‌شوند شما از خواب بیدار شوید. همه ما حداقل یک‌بار در طول زندگی تجربه دیدن کابوس را داشته‌ایم اما اختلال کابوس زمانی است که تعداد این کابوس‌ها و یا شدت اضطراب آن‌ها به میزانی باشد که مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

اختلالات خواب | پاراسومنیا یا خواب پریشی

پاراسومنیا به مجموعه‌ای از رفتارهای غیرعادی در زمان خواب گفته می‌شود که شناخته شده‌ترین آن‌ها راه رفتن در خواب است. به‌غیراز راه رفتن، صحبت کردن یا دندان‌قروچه کردن هم از این دسته به شمار می‌آیند. بعضی از متخصصین معتقدند کابوس دیدن هم می‌تواند یکی از انواع پاراسومنیا باشد.

مشکلات تنفسی یا آپنه خواب

مشکلات تنفسی گاهی باعث می‌شود زمانی که بیمار خواب است اکسیژن‌رسانی به بدن با مشکل مواجه شود. در این شرایط بیمار برای چند ثانیه از خواب بیدار خواهد شد تا اکسیژن‌رسانی به حالت طبیعی برگردد. کسانی که در خواب دچار مشکلات تنفسی می‌شوند معمولاً در طول شب یا فردای آن از بیداری‌های خود چیزی به یاد نمی‌آورند اما یکی از نشانه‌های بیداری شبانه احساس خستگی است که در طول روز باقی می‌ماند.

اختلالات خواب | سندرم پای بی‌قرار

کسانی که دچار سندرم پای بی‌قرار هستند هنگام خواب احساس می‌کنند جانوری روی پایشان حرکت می‌کند یا احساساتی مثل مورمور شدن، سرد و گرم شدن و ناراحتی را در پاهای خود احساس می‌کنند.

دلایل اختلال خواب

افسردگی و اضطراب

ناراحتی‌های روحی به‌خصوص اضطراب و افسردگی دلیل بسیاری از اختلالات خواب هستند. این بیماری‌ها باعث ایجاد تغییراتی در مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین می‌شوند. به‌علاوه افکار منفی و نگرانی‌هایی را در ذهن بیمار ایجاد می‌کنند که توانایی خواب راحت را از او می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر ارتباط بی خوابی و افسردگی کلیک کنید.

سبک زندگی اشتباه از علل اختلالات خواب

شیفت‌های کاری شبانه، عادت به شب‌نشینی، درس خواندن در شب یا مصرف چای و کافئین قبل از خواب ازجمله عادت‌های اشتباهی هستند که باعث بی‌خوابی می‌شوند. این مشکلات در بیشتر اوقات اختلال در چرخه خواب را ایجاد می‌کنند.

مشکلات تنفسی

بسیاری از اختلالات خواب به دلیل مشکلات تنفسی ایجاد می‌شوند. آلرژی‌های فصلی یا سرماخوردگی‌ها می‌توانند اختلالات تنفسی را افزایش دهند. در این شرایط همان‌طور که راجع‌به آپنه تنفسی گفتیم بیمار در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شود و در‌نتیجه در طول روز احساس خستگی می‌کند.

استفاده از داروها یا سوءمصرف مواد مخدر

بعضی از داروها به‌خصوص داروهایی که برای کنترل اضطراب و افسردگی استفاده می‌شوند می‌تواند باعث افزایش یا کاهش ساعت‌های خواب شود. بعضی از انواع مواد مخدر مانند شیشه یا قرص‌های اکس نیز نیاز بدن به خواب را کاهش می‌دهند. توجه داشته باشید که برای قطع مصرف دارو یا مخدر باید این کار را زیرنظر متخصص انجام دهید و از قطع ناگهانی داروها خودداری کنید.

تشخیص اختلالات خواب

اگر شب‌ها به‌راحتی نمی‌توانید بخوابید یا در طول روز احساس خستگی می‌کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک متخصص کمک بگیرید. متخصصین از روش‌های مختلفی برای تشخیص اختلالات خواب استفاده می‌کنند

تست خواب یا پلی‌سومنوگرافی

اولین قدم در بررسی اختلالات خواب استفاده از این تست است. در این روش مسائل مختلفی مثل سطح اکسیژن خون یا امواج مغزی در طول خواب موردبررسی قرار می‌گیرند تا مشخص شود که بیمار در چه قسمتی دچار اختلال است.

نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرام

نوار مغزی دستگاهی است که در بیداری جریان الکتریکی مغز را موردبررسی قرار می‌دهد و اگر در بخشی از این جریان مشکل وجود داشته باشد به‌خوبی در این روش قابل‌مشاهده است. متخصصین با استفاده از این روش و با توجه به منطقه‌ای که دچار مشکل شده است برای درمان اختلالات خواب تصمیم می‌گیرند.

آزمایش خون

این روش به متخصص کمک می‌کند تا بعضی از مشکلات و دلایل زمینه‌ای که می‌تواند باعث بروز اختلالات خواب شود را موردبررسی قرار دهد. از آزمایش خون بیشتر برای بررسی حملات خواب استفاده می‌شود.

درمان اختلال خواب

روان‌درمانی

بیشتر اختلالات خواب به دلیل مشکلات روحی مثل اضطراب یا افسردگی اتفاق می‌افتند. به‌همین‌خاطر بهتر است برای درمان مشکلات خواب ابتدا به یک روانشناس مراجعه کنید. اگر روانشناس احساس کند که مشکلات شما به دلیل ناراحتی‌های روحی ایجاد شده برای درمان آن‌ها به شما کمک خواهد کرد.

گاهی اوقات مشکلاتی مثل سبک زندگی اشتباه باعث اختلالات خواب می‌شوند. برای مثال ممکن است فعالیت‎‌های ذهنی مهمی را در ساعت‌های قبل از خواب انجام دهید. در این مواقع درمانگر کمک می‌کند تا دلایل مشکلات خود را پیدا و برطرف کنید.

دارودرمانی

گاهی اوقات شدت اختلالات خواب یا مزمن شدن آن‌ها باعث می‌شود درمانگر احساس کند به غیر از روان‌درمانی باید از داروها نیز استفاده کرد. برای درمان اختلالات خواب معمولا از داروهای ضداضطراب یا افسردگی استفاده می‌شود. در استفاده از داروها بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که دارو معمولا نمی‌تواند مشکل شما را کاملا برطرف کند و با قطع استفاده از دارو احتمالا مشکلات شما بازخواهند گشت. به‌همین‌خاطر بهتر است در کنار استفاده از داروها جلسات روان‌درمانی را هم جدی بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چه درمانی برای بی‌خوابی وجود دارد؟

گاهی اوقات بی‌خوابی به دلیل مشکلات روحی مانند اضطراب و افسردگی اتفاق افتاده است و باید این مشکلات را درمان کرد. بعضی مواقع هم سبک زندگی اشتباه باعث بروز اختلالات خواب می‌شود که باید آن‌ها را اصلاح کرد. ممکن است درمانگر از بعضی داروهای ضد اضطراب یا افسردگی هم برای درمان بی‌خوابی استفاده کند.



:: برچسب‌ها: اختلالات خواب در DSM 5 ,
:: بازدید از این مطلب : 501
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال روان پریشی کوتاه مدت یا سایکوزگذرا یکی از انواع اختلالات طیف اسکیزوفرنیا است. در این اختلال بیمار علائم روانپریشی نظیر توهم و هذیان را در طی مدت 1 روز تا 1 ماه تجربه می‌کند. در واقع این اختلال به حملات سایکوتیک کوتاه مدتی گفته می‌شود که افراد پس از تجربه آن مجددا به سطح عملکرد قبلی خود برمی‌گردند. این اختلال با علائم مختلفی ممکن است خود را نشان دهد، گاه اطرافیان آن را با  اشتباه گرفته و استرس‌های زندگی را عامل اصلی این آشفتگی می‌دانند. عدم توجه به درمان موجب بدتر شدن و تکرار سریع‌تر دوره‌های بیماری می‌شود. برای آشنایی بیشتر با طیف اختلالات و بیماری اسکیزوفرنی کلیک کنید.

منبع : روان پریشی کوتاه مدت

علائم و نشانه های اختلال روان پریشی کوتاه مدت

اختلال روان پریشی کوتاه مدت یا سایکوزگذرا یکی از انواع اختلالات طیف اسکیزوفرنیا است. تفاوت سایکوزگذرا با اسکیزوفرنی در این است که مبتلایان به این اختلال علائم روان پریشی را در طی یک دوره کوتاه مدت تجربه می‌کنند و پس از سپری شدن آن مجددا عملکرد قبلی خود را به دست می‌آورند. طبق تعریف آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی سایکوزگذرا حداقل 1 روز و حداکثر 1 ماه طول می‌کشد و در طی این مدت علائم زیر بروز می‌یابند:

  • هذیان ( باورهای غلطی که در برابر هرگونه استدلال مقاوم هستند)
  • توهم ( مثلا دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند)
  • رفتار آشفته بارز یا کاتاتونیک
  • گفتار آشفته (مثل بی ربط گویی یا حاشیه روی افراطی)

علل و عوامل خطرساز بروز اختلال روان پریشی کوتاه مدت

متخصصان در تعیین علل و عوامل خطرساز اختلال روان پریشی کوتاه مدت بیش از هرچیز بر عوامل مزاجی یا همان شخصیتی تاکید می‌کنند. آن ها بر این باورند که اختلالات و صفات شخصیتی موجود از قبل نظیر اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر کژتنظیمی ادراکی و هیجان پذیری منفی احتمال بروز اختلال روان پریشی گذرا را در افراد افزایش می‌دهند. اگر این ویژگی‌ها در تعامل با عوامل محیطی خطرساز نظیر استرس‌های شدید قرار بگیرند، ریسک دچار شدن به اختلال سایکوزگذرا بیش از پیش افزایش می‌یابد. برای آشنایی با سایر انواع اسکیزوفرنی کلیک کنید.

مشکلاتی که در طی روان پریشی گذرا بروز می یابند

در طی یک دوره سایکوزگذرا بیماران اغلب دست خوش آشوب هیجانی و سردرگمی گسترده‌ای می‌شوند. همچنین در این بازه زمانی تغییرات سریع از یک حالت عاطفی به یک حالت دیگر بسیار شایع است. گرچه همانطور که از نام اختلال پیداست دوره بیماری کوتاه است، اما در همین بازه زمانی کم نیز گاهی افت عملکردی شدید اتفاق می‌افتد.

از همین رو در بسیاری از موارد نظارت برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای بهداشتی و تغذیه‌ای و محافظت از بیمار ضرورت می‌یابد. نکته قابل توجه اینجاست که احتمال خودکشی به خصوص در دوره حاد بیماری بیشتر از حد معمول است و در نتیجه ممکن است برای مراقبت بیشتر نیاز به بستری وجود داشته باشد.

نحوه بروز و سیر اختلال روان پریشی کوتاه مدت

اختلال سایکوزگذرا ممکن است در نوجوانی و اوایل بزرگسالی بیشتر بروز یابد. با این حال احتمال دچار شدن به آن در تمامی سنین وجود دارد. به طور کل میانگین ابتلا به اختلال روان پریشی کوتاه مدت اواسط دهه چهارم عمر است. همچنین زمانی این اختلال مطرح است که علائم سایکوزگذرا باید حداکثر ظرف مدت 1 ماه برطرف شده و فرد به سطح قبلی عملکرد خود بازگردد.

درمان اختلال روان پریشی کوتاه مدت

برای درمان اختلال روان پریشی گذرا بیش از هرچیز دریافت داروهای آنتی سایکوتیک ضرورت دارد. بیمار باید برای کنترل علائمی نظیر توهم و هذیان در طول دوره بیماری به طور منظم زیر نظر یک متخصص قرار داشته باشد و داروهای مورد نیازش را دریافت کند. برای آشنایی با درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

در زمان‌هایی که علائم خفته هستند، مراجعه به روانشناس برای کسب برخی مهارت‌های زندگی ضرورت دارد. روانشناس کمک می‌‍کند تا با شناخت عوامل استرس زا در زندگی خود و بالا بردن مهارت مقابله با استرس بتوانید از دوره‌های عود بعدی پیشگیری کرده یا آن‌ها را به تاخیر بیاندازید. در نتیجه استفاده از داروها برای کنترل دوره حاد بیماری و استفاده از روان درمانی برای کنترل بلند مدت علائم و به دست آوردن پیش آگهی مثبت اهمیت دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا بین زنان و مردان از نظر ابتلا به اختلال روان پریشی کوتاه مدت تفاوتی وجود دارد؟

بله، طبق مطالعات همه گیرشناسی میزان شیوع اختلال سایکوزگذرا در خانم ها دو برابر بیشتر از مردان است.

آیا تجربه سایکوزگذرا در بلندمدت نیز به عملکرد فرد آسیب می رساند؟

خیر سایکوزگذرا تنها در همان دوره بیماری منجر به افت عملکرد می‌شود اما پس از اتمام آن بیمار مجددا به عملکرد سابق خود برمی‌گردد و پیش آگهی مناسبی را نشان می‌دهد.



:: برچسب‌ها: روان پریشی کوتاه مدت ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان بی اشتهایی کودکان در بسیاری از مواقع با تغییر سبک ارتباطی والد کودک بهبود پیدا می‌کند. نگرانی بیش از حد و واکنش‌های نامناسب والدین معمولا عوامل اصلی بی‌اشتهایی کودک هستند. والدین با افزایش آگاهی خود نسبت به روان فرزندشان به راحتی می‌توانند او را درک کرده و رفتار مناسبی اتخاذ کنند. در صورتی که فکر می‌کنید هیچ کدام از متدهای رفتاری‌تان در غذا خوردن فرزندتان تاثیری ندارد، می‌توانید مساله را از دید یک متخصص کودک جویا بوشید. در ادامه نیز برخی راهکارهای درمان خانگی بی اشتهایی کودکان آورده شده است.

 

منبع : درمان بی اشتهایی کودکان

 

 

حتما بخوانید: نیازهای اولیه و اساسی کودکان

درمان بی اشتهایی در کودکان | توصیه هایی برای والدین

بی اشتهایی دلایل مختلفی مثل دچار بودن به بیماری جسمی یا روحی، دریافت کالری اضافی، ترجیحات غذایی، استفاده از برخی داروها، بازیگوشی و نداشتن تمرکز و … می‌تواند داشته باشد که برای غلبه بر هر کدام از آن‌ها متخصصان راهکارهای متعددی را پیشنهاد می‌دهند که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین موارد آن اشاره کرده‌ایم. برای بررسی و ارزیابی نشانه ها و علل بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

1- جذاب کردن وعده های غذایی

این که بتوانید وعده های غذایی را برای کودک جذاب کنید یکی از اصول اولیه و مهمی است که در افزایش اشتهای فرزندتان نقش بسزایی دارد. به این منظور سعی کنید غذاهای مختلف را در شکل‌ها و رنگ‌های جالب به فرزندتان بدهید. برای او ظروف غذای مخصوص تهیه کرده و از سلایق خودش برای ایجاد انگیزه بیشتر برای غذا خوردن بهره بگیرید.

2- درمان بی اشتهایی کودکان | الگوی خوبی باشید

سعی کنید از همان زمان که کودک غذاخور می‌شود الگوی خوبی در زمینه سالم غذا خوردن برای فرزندتان باشید. برای اینکار در صورت امکان همگی حداقل در یک وعده غذایی کنار هم جمع شده و سعی کنید جو شاد و صمیمانه‌ای را در این زمان ایجاد کنید. تعاملات اجتماعی مثبت در حین غذا خوردن می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود اشتهای فرزندتان داشته باشد. همچنین تلاش کنید تا استفاده از غذاهای سالم و تغذیه صحیح را الگوسازی نمایید. توجه داشته باشید که در دوران کودکی فرزندتان از مشاهده رفتارهای شما تاثیر زیادی می‌پذیرد.

3- از وعده های غذایی کوچک کمک بگیرید

به این نکته توجه داشته باشید که کودکان معده کوچک‌تری دارند. از همین رو نمی‌توانند در یک وعده همانند بزرگسالان غذا بخورند. شما باید بتوانید غذای فرزندتان را به مقادیر کوچک تقسیم کرده و اجازه دهید او در تعداد وعده‌های بیشتر آن‌ها را میل نماید.

4- درمان بی اشتهایی کودکان | کودک را به غذا خوردن مجبور نکنید

هرگز کودک را مجبور نکنید تا غذای خود را به پایان برساند. این مسئله می‌تواند باعث شود که او علاقه‌اش را به طور کل به غذا از دست داده و دچار کاهش اشتها شود. در عوض به فرزندتان بگویید می‌توانید در زمان دیگری باقی غذایش را میل نماید.

5- عوامل حواسپرتی را از دسترس دور نگه دارید

همان طور که گفته شد در بسیاری از مواقع کودکان به دلیل بازیگوشی نمی‌خواهند بر سر سفره بنشینند. در این شرایط باید بتوانید هرآنچه موجب حواسپرتی آن‌ها می‌شود را هنگام غذا خوردن از دسترس دور کنید. برای مثال تلویزیون را خاموش کرده و ابزارهای الکترونیک نظیر تبلت را نیز هنگام غذا کنار بگذارید. وضع کردن قوانینی در این زمینه به شما تا حد زیادی در این زمینه کمک می‌کند.

6- غذاهای جدید را امتحان کنید

خوردن غذاهای تکراری می‌تواند برای بچه‌ها کار حوصله سر بری باشد. از همین رو سعی کنید یک برنامه غذایی متنوع برای آن‌ها ایجاد کرده و گاهی غذاهای جدیدی را به لیست اضافه کنید. این امر کمک می‌کند تا بچه‌ها به وعده‌های غذایی علاقه مند شده و همواره برای آن هیجان داشته باشند.

7- از متخصصین کمک بگیرید

همان طور که در ابتدا در مورد علل بی‌اشتهایی گفتیم این مشکل می‌تواند از یک بیماری جسمی یا روحی نشات بگیرد. از همین رو اگر با وجود راهکارهای خانگی فرزندتان به غذا علاقه مند نشد و شما احساس می‌کنید که علاوه بر بی اشتهایی ممکن است ناراحتی جسمانی یا روانی خاصی داشته باشد بهتر است هرچه زودتر او را نزد یک متخصص اطفال ببرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بی اشتهایی کودک می تواند ناشی از افسردگی باشد؟

بله افسردگی دوران کودکی یکی از اختلالات روانشناختی است که می تواند بچه ها را درگیر خود سازد. در این شرایط فرزندتان ممکن است علائم مختلفی از خود نشان دهد که غمگینی، پرخاشگری، لجبازی و ایجاد تغییراتی در اشتها و خواب از جمله علائم آن می‌باشد.

 

 

 

منبع : درمان بی اشتهایی کودکان

 



:: برچسب‌ها: درمان بی اشتهایی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مسمومیت کودکان یکی از شایع‌ترین دلایل برای مراجعه به بیمارستان‌هاست. کودکان به این خاطر که بدن کوچک‌تر و ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند بیشتر درگیر مسمومیت و مشکلات ناشی از آن می‌شوند. مسمومیت می‌تواند بخش‌های مختلفی از بدن کودک مانند ریه، قلب، اعصاب مرکزی، معده و روده یا حتی کلیه‌ها را درگیر کند. بسیاری از کودکان در خانه و به‌صورت ناخواسته دچار انواع مسمومیت می‌شوند و یا والدین به دلیل عدم آگاهی کودک خود را در معرض عوامل مسمومیت زا قرار می‌دهند. مواد سمی می‌توانند از طریق بلع، تنفس یا حتی جذب شدن توسط پوست وارد بدن کودک شوند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که با علل و راهکارهای درمانی یا پیشگیرانه راجع به مسمومیت کودک آشنا شوید. همچنین بهره بردن از مشاوره کودک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به درستی از کودک خود مراقبت نمایید و به رشد طبیعی او کودک کنید.

 منبع : مسمومیت کودکان

عوامل مسمومیت زا در کودکان

مسمومیت به این معناست که یک ماده خطرناک به میزان زیادی وارد بدن کودک شده و کارکرد آن را دچار مشکل کرده است. این ماده می‌تواند از راه‌های مختلفی نظیر خورده شدن، تماس با پوست یا حتی قرار گرفتن کودک در یک هوای مسموم وارد بدن وی بشود. انواع بسیاری از مواد می‌توانند مسمومیت را در کودک ایجاد کنند که در ادامه به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

داروها

داروها مسئول حدود نیمی از مسمومیت‌های کودکان هستند. دارو می‌تواند به اشکال مختلفی باعث مسمومیت در کودک شود؛ ممکن است این داروها در دسترس کودکان قرار داشته و کودک آن‌ها را وارد دهان خود کرده است و یا اینکه پدر و مادر برای رفع برخی مشکلات داروهای نامناسبی را به کودک داده‌اند. از جمله این داروها می‌توان به مسکن‌هایی مثل استامینوفن یا داروی آسپرین اشاره کرد. استفاده هر یک از این داروها بدون نسخه پزشک برای کودک یا مصرف بیش از حد آن‌ها تا جایی که برای بدن کودک قابل پذیرش نیست می‌تواند مسمومیت‌های دارویی را در وی ایجاد کند.

شوینده‌های خانگی و آفت کش‌ها

قرار گرفتن کودک در فضایی که بیش از حد از این مواد در آن استفاده شده است یا حتی خوردن آن‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی کودک شود. از جمله شایع‌ترین مسمومیت‌هایی که برای کودک توسط مواد شوینده ایجاد می‌شود مسمومیت با وایتکس، رنگ، الکل، تینر و پودرهای شست و شوی لباس هستند. مسمومیت با این مواد می‌تواند باعث آسیب دیدن یا حتی سوختن دستگاه گوارش یا مجاری تنفسی کودک شود.

کربن مونوکسید از عوامل مسمومیت زا در کودکان

کربن مونوکسید یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و به‌شدت سمی است که می‌تواند به دلیل سوختن نامناسب برخی مواد ایجاد شود. مونوکسید کربن ممکن است از طریق بخاری، اجاق گاز، شومینه یا سایر وسایلی که به گاز وصل می‌شوند نشت پیدا کند. درجات کمی از مسمومیت با گاز کربن مونوکسید می‌تواند باعث احساس خواب آلودگی، خستگی، حالت‌های شبیه به بیماری آنفولانزا و تهوع شود؛ اما مسمومیت با میزان زیادی از گاز کربن مونوکسید می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در تنفس، کاهش سطح هوشیاری، مشکلات قلبی و حتی مرگ شود.

گیاهان خانگی

بعضی از گیاهان آپارتمانی مثل ویستریا، گل نیلوفر و حتی بعضی گیاهان دارویی دارای مواد سمی هستند. در صورت تماس کودک با این گیاهان ممکن است علائم مسمومیت خفیف تا متوسط در معده و روده آن‌ها مشاهده شود.

الکل، نیکوتین و سایر مواد مخدر از عوامل مسمومیت زا در کودکان

علاوه بر مصرف الکل در نوشیدنی‌هایی که دارای این ماده هستند، دهان‌شویه‌ها، مواد ضدعفونی‌کننده دست یا برخی از داروها نیز مقادیری از الکل را در ترکیبات خود دارند. مسمومیت با الکل در کودکان می‌تواند سبب افت قند خون شده و از این طریق باعث ایجاد لرزش یا کما در کودک شود.

در صورتی که کودکی از مواد دارای نیکوتین مثل سیگار، تنباکو یا حتی آدامس‌های دارای نیکوتین استفاده کند و یا در صورتی که این مواد با پوست کودک تماس پیدا کند می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت‌های شدید در وی بشود که نشانه‌هایی مانند تهوع، استفراغ یا تشنج را ایجاد می‌کند.

هیدروکربن‌ها

مصرف موادی مانند بنزین، نفت سفید، روغن لامپ، رقیق‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های رنگ می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در کودک شود. آسیب دیدن و مسمومیت با این مواد سیستم اعصاب مرکزی کودک را درگیر خواهد کرد.

باتری از عوامل مسمومیت زا در کودکان

خوردن باتری در کودکان به ویژه باتری‌های صاف، نظیر آنچه در ساعت‌ها استفاده می‌شود، به دلیل وجود ترکیبات آلکالین ممکن است یک جریان الکتریکی در بدن کودک ایجاد کند که باعث سوختن یا سوراخ شدن مری می‌شود.

مصرف برخی غذاها

بعضی از مواد غذایی به دلیل شیوه خاص تولید و پخت ممکن است کودک را با مسمومیت مواجه کنند. در واقع غذاهایی مانند تخم مرغ، تن ماهی و صدف اگر به شکل خام مصرف شوند و یا به درستی پخته نشوند احتمالا کودک را مسموم خواهند کرد. در کنار این مسئله خوردن غذاهای غیر بهداشتی و آماده که از بیرون تهیه می‌شوند کودک را بیشتر در معرض خطر مسمومیت قرار می‌دهند.

 

علائم مسمومیت در کودک

با توجه به سن و جثه کودک و همچنین نوع و میزان ماده مصرفی، نشانه‌های مسمومیت در کودکان متفاوت خواهد بود؛ اما برخی از شایع‌ترین نشانه‌های مسمومیت در کودک شامل موارد زیر می‌باشد.

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خواب آلودگی
  • زمین خوردن
  • دردهای شکمی

اگر کودک شما در معرض یکی از مواد بالا قرارگرفته است، برای ظاهر شدن علائم در وی صبر نکنید و هرچه سریع‌تر برای انجام معاینات پزشکی کودک را به نزدیک‌ترین درمانگاه برسانید.

پیشگیری و درمان مسمومیت در کودکان

در دسترس نبودن مواد مختلف

اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید مواد ذکر شده در بالا یا هر ماده سمی دیگری در دسترس کودک شما نیستند. مواد ضدعفونی، داروها، باتری یا هر وسیله دیگری را در یک کمد در بسته و دور از دسترس کودک نگه دارید.

اجتناب از تجویز خودسرانه داروها

در هنگام بیماری کودک، برای استفاده از داروها حتماً با یک پزشک مشورت کنید. اگر پزشک دوز مشخصی از دارو را برای کودک شما تجویز کرده است هرگز مقدار دارو را بدون اجازه پزشک افزایش ندهید. توجه داشته باشید که شما به عنوان مراقب اصلی کودک نباید باعث ایجاد مشکلات در کودک شوید بلکه باید با رعایت تمامی اصول به سلامت کودک کمک نمایید. همچنین به شما پیشنهاد می‌دهیم که با خواندن مقاله ویژگی های کودک سالم به بررسی جامع و کامل بهداشت جسمی و روانی فرزندتان بپردازید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چیست؟

درصورت مسمومیت ضعیف علائمی نظیر خستگی، خواب آلودگی و تهوع در فرد ایجاد می‌شود. مسمومیت‌های شدید نشانه‌هایی نظیر مشکلات تنفسی، آسیب قلب یا خطر مرگ را به همراه دارد.

در صورت ایجاد مسمومیت در کودک چه باید کرد؟

در صورت مشاهده نشانه‌های مسمومیت هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر از تماس کودک با برخی مواد سمی مطمئن هستید، منتظر شروع علائم نباشید و بلافاصله به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

 

 منبع : مسمومیت کودکان

 



:: برچسب‌ها: مسمومیت کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خواب نوزاد دارای الگوی یکنواختی نیست. همانطور که بزرگسالان دارای تفاوت‌های فردی هستند، هر نوزادی از بدو تولد در زمان خواب عادت‌های مختلفی دارد، برخی زود به خواب می‌روند و برخی نسبت به خوابیدن مقاومت نشان می‌دهند. نوزادان بیشتر ساعات روزشان (16-18ساعت) را به خواب می‌گذرانند، اما برخی از آن‌‌ها در طول شب چندین بار بیدار شده و نیاز به تغذیه و تعویض پوشک دارند. این روند نشان دهنده الگوی غیرقابل پیش بینی خواب نوزاد است. والدین برای به دست آوردن الگوی خواب و رسیدن به یک روند ثابت می‌توانند اقداماتی انجام دهند که در ادامه شرح داده‌ایم. با دریافت مشاوره کودک می‌توانید بررسی کنید که اختلالی در رشد فرزندتان وجود دارد یا نه؟

منبع : خواب نوزاد

الگوهای خواب نوزادان

خواب کوتاه با حرکات سریع چشم(REM)

خواب کوتاه با حرکات سریع چشم که به خواب خرگوشی معروف است، اهمیت زیادی در روند رشد نوزاد دارد. اگر به طور میانگین فرض کنید نوزاد در طول شبانه روز 16 ساعت می خوابد، 8 ساعت آن در مرحله خواب رم سپری می‌شود. خواب رم کودک بسیار سبک است و با شندیدن کوچک‌ترین صدای از خواب می‌پرد. نوزاد تا دو ماهگی 10 تا 18 ساعت در طول روز می‌خوابد. بعد از دو ماهگی الگوی خواب نوزاد روند منظم‌تری به خود می‌گیرد.

خواب عمیق و طولانی

خواب نوزاد بعد از دو ماهگی به مرور منظم‌تر می‌شود. از دوماه تا چهار ماهگی خواب‌های رم نوزاد کم شده و روند خواب او طولانی و عمیق‌تر می‌شود. نوزاد کمتر در طول شب بیدار شده و در طول روز کمتر می‌خوابد. با این حال باید توجه داشته باشید که همه نوزادان به مانند هم نیستند و ممکن است این روند تا 5، 6 ماهگی نیز ادامه پیدا کند، ویژگی‌های منحصر به فرد نوزادان بر الگوی خواب آن‌ها هم تاثیر دارد. 

علت خواب نامنظم نوزادان

نوزادان در ابتدای تولد به طور معمول 2 تا 4 ساعت به طور متوالی به خواب می‌روند و در بقیه ساعات شبانه روز خواب نامنظمی دارند. میانگین خواب در نوزادان بسیار متفاوت است اما به طور تقریبی می توان گفت نوزاد به طور روزانه در هفته اول تولد بین 14 تا 18 ساعت و در 1 ماهگی 12 تا 16 ساعت می‌خوابند. چرا که نوزاد نیاز به تغذیه از شیر مادر دارد و باید هر دو ساعت از خواب بیدار شده و تغذیه گردد. برخی از نوزادان آنقدر به خوابیدن علاقه دارند که موجب نگرانی پدر و مادر می‌شوند. اما جای هیچ نگرانی نیست و این طبیعت کودکان است که ساعات طولانی تقریبا به مدت 20ساعت راحت و آسوده بخوابند. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

چگونه نوزادان در شلوغ ترین مکان ها هم می خوابند؟

برخلاف برخی بزرگسالان که در هنگام خواب حساسیت زیادی دارند و به کوچک‌ترین محرک بیرونی واکنش نشان می‌دهند، نوزادان قادر هستند در هر جایی حتی با وجود سر و صدای زیاد بخوابند. لازم نیست در کنار آن‌ها آرام و آهسته صحبت کنید. نوزادان به مدت 9 ماه در رحم مادر با شنیدن صدای تپش قلب و محیط نا آرام رشد می‌کنند، شاید به همین دلیل به فضای شلوغ و پر سر و صدا عادت کرده‌اند.

ویژگی دیگر نوزادان در هنگام خواب این است که هیچ توجهی به فضای روشن یا تاریک ندارند، حتی اگر آن‌ها را در آغوش بگیرید و به این طرف و آن طرف ببرید اصلا متوجه نمی‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که اگر چه عدم توجه به صدا و نور در زمان خوابیدن ویژگی مشترک بین همه نوزادان است اما نباید به انجام غربالگری شنوایی در نوزادان بی توجه بود. برای بررسی علل و خطرات زیاد خوابیدن نوزاد کلیک کنید.

جای خواب نوزاد باید چطور باشد؟

اصلا نیازی به تشریفات و  حاضر کردن پتوی نرم و گرم نیست. نوزادان بدون توجه به اینکه در کجا هستند راحت و بدون دغدغه می‌خوابند. فقط کافی است موارد ایمنی را رعایت نماید و اسباب بازی یا وسیله‌ای که ممکن است باعث خفگی او شود از دسترس او دور کنید. نوزادان علاقه زیادی به خوابیدن به سمت پشت دارند، به همین دلیل باید مواظب باشید پتو یا عروسک های پشمی اطراف دهان او را مسدود نکنند و مانع از نفس کشیدن‌اش نشوند. برای بررسی علل از خواب پریدن نوزاد کلیک کنید.

سرگرم کردن کودک طی روز

در هفته اول تولد نوزاد تفاوت بین روز و شب را نمی‌فهمد و اغلب روز را می‌خوابد، در حالی که شب‌ها بیدار می‌شود  و نمی گذارد والدین بخوابند. بهتر است از هفته دوم تولد که هوشیاری کودک نسبت به قبل بیشتر است در ساعات مختلف روز با او صحبت کنید. می‌توانید روزها اتاق را روشن و پر نورکرده تا کودک احساس خواب کمتری داشته باشد. بهتر است مادر نیز خواب مرتبی داشته باشد تا برای رسیدگی به نوزاد انرژی بیشتری داشته و به مرور زمان خواب نوزاد با خواب مادر نیز منطبق شود.

دمای اتاق در زمان خواب نوزاد

بهترین دما برای محیط کودک بین 24 تا 25 درجه سانتی گراد است. به این منظور می‌توانید یک دماسنج در اتاق کودک قرار دهید و دمای محیط را اندازه گیری نمایید. احساس سرما مانع از تنفس راحت کودک می‌شود و بیشتر انرژی‌اش را صرف گرم نگه داشتن خود خواهد کرد. در حالی که انرژی او باید صرف رشد سالم وی گردد. اگر هوای اتاق بیش از اندازه گرم باشد باعث عرق کردن و از دست دادن آب بدن کودک می‌گردد. برای بررسی علت بی خوابی نوزاد کلیک کنید.

نکاتی برای کمک به خواب راحت تر نوزاد

  • به کودک اجازه بدهید در فرصت‌های مختلف براحتی بخوابد.
  • بهتر است نوزاد در زمان خواب پستانک در دهان داشته باشد.
  • کودک را در جای مخصوص خود بخوابانید، جایی که دارای حفاظ است و مانع از افتادن او شود.
  • زیر سر کودک باید حالت صاف و سفت داشته باشد.
  • اگر کودک عادت دارد همیشه به یک طرف بخوابد بعد از گذشت مدت زمانی او را به سمت دیگری بخوابانید.
  • توجه داشته باشید که نوزادان به علت داشتن جمجمه نرم اگر مدت طولانی به یک حالت بخوابند، استخوان سر حالت صاف پیدا می‌کند.
  • لاله گوش نوزاد نیز بسیار نرم است، پس با بستن کلاه‌های مخصوص یا روش های دیگر از قرارگیری صحیح گوش او اطمینان حاصل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا نوزاد نیاز دارد در فرصت های مختلف بخوابد؟

نوزادان در شش تا هشت هفته تولد به طور متوالی 2 ساعت می خوابند و سپس از خواب بیدار می شوند. نباید فاصله زمانی از آخرین باری که کودک بیدار شده است زیاد شود زیرا باعث خستگی مفرط او می شود. خستگی زیاد در خوابیدن کودک اختلال ایجاد می کند.

 

 

منبع : خواب نوزاد

 



:: برچسب‌ها: خواب نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اگر باغبان به دانه گل‌هایی که می‌کارد توجه نداشته باشد و مراقبت‌های لازم را انجام ندهد، چه بسا دانه رشد کافی نخواهد داشت. کودکان دانه‌هایی هستند که در آینده به گل‌هایی شکفته و خوشبو تبدیل خواهند شد، اما لازمه این شکفتگی مراقبت‌های دوران کودکی است. خانواده‌ها به تناسب سطح سواد و آگاهی خود از مطالب روانشناسی سبک های فرزندپروری متفاوتی را به کار می‌برند. برخی از والدین به غلط تصور می‌کنند روش تربیتی توام با تحقیر و توهین، می‌تواند سبک مناسبی برای تربیت فرزندان باشد. اما تحقیر شدن در کودکی اثرات جبران ناپذیری به سلامت روان کودکان وارد می‌سازد و آینده او را تباه خواهد کرد. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

 

منبع : تحقیر شدن در کودکی

دلایل تحقیر شدن از جانب والدین در کودکی

والدین به دلایل مختلفی از روش تحقیر فرزندشان استفاده می‌کنند، اما اغلب قصد آنان آموزش و رفع نواقص فرزندانشان است. عدم آگاهی از روش جایگزین مناسب مهم‌ترین علت این رفتار والدین می‌تواند باشد، اما به طور ناهشیار عواملی دیگری نیز دخیل‌اند که در ادامه شرح داده‌ایم.  در صورتی که در تربیت فرزند دچار شک و شبهه هستید حتما از مشاوره کودک استفاده نمایید.

عقده های دوران کودکی

گاهی عقده‌های روانی کودکی در بزرگسالی همچون قارچ‌های سمی سر بیرون می‌آورند و سلامت جسم و روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در جلسات خانواده درمانی وقتی پدر و مادرها از دوران کودکی خود و تحقیرها و توهین‌های که متوجه آنها بوده، سخن می گویند، کاملا مشخص می شود که چرا اکنون رفتاری تحقیرآمیز با کودک خود دارند. بسیاری از والدین آنقدر دوران کودکی سخت و همراه با احساس حقارتی را پشت سرگذاشته‌اند که هم اکنون به طور ناخودآگاه، به منظور تخلیه عقده‌های روانی خود، کودک خویش را هدف توهین قرار می‌دهند و شخصیت او را لگد مال می‌کنند.

خودشیفتگی والدین

برخی پدر و مادرها به دلیل داشتن شخصیت خود شیفته، خود را از دیگران بالاتر و برتر می‌دانند. روش تربیتی آنان در برخورد با فرزند خویش به گونه‌ای است که که کودک هر چه تلاش کند باز هم نمی‌تواند در نظر چنین پدر و مادری خوب جلوه نماید. ” من همسن و سال تو که بودم فلان موقعیت را داشتم. تو به گونه‌ای رفتار نمی‌کنی که شایسته شان خانوادگی مان است؛ من خجالت می کشم که تو را با خودم به محفل‌های دوستانه ببرم و دیگران ببینند که صاحب چنین فرزندی هستم”، اینها جملات شایعی هستند که بر زبان پدر و مادرهای خودشیفته جاری می‌گردد و به سلامت روان کودک لطمه می‌زند.

ناآگاهی

روش تربیتی صحیح و به کارگیری سبک‌های فرزند پروری علاوه بر اینکه یک مهارت است و به ویژگی‌های ذاتی شخصیت پدر و مادر بستگی دارد، می‌بایست از طریق کسب آگاهی هر چه بیشتر آموخته شوند. پیشرفت‌های جامعه امروزی، نیاز به بکارگیری روش‌های تربیتی جدید دارد که ضمن احترام به شخصیت کودک، امکان ارتباط صمیمانه بین والدین و کودک را به وجود بیاورد. ناآگاهی از روش‌های تربیتی صحیح معضلی بسیار بزرگ است که نیاز به توجه دارد و پدر و مادرها باید در این راستا اقدامات مهمی چون مشاوره با روانشناس کودک، مطالعه کتاب‌های روانشناسی در حوزه سبک‌های فرزند پروری را انجام دهند.

نمونه هایی از رفتارهای تحقیر آمیز با  کودک

  • مقایسه کردن کودک با برادر و خواهر و دوستانش
  • بی توجهی به کودک و نادیده گرفتن او در جمع
  • سرزنش کردن مداوم کودک
  • پریدن بین حرفای کودک و مانع شدن از اتمام صحبت‌های او
  • مخاطب قرار دادن کودک با کلمات و برچسب‌های منفی
  • کنایه زدن به کودک و از بین بردن اعتماد به نفس او
  • انتظارات بیش از اندازه داشتن از کودک
  • بدگویی از کودک در پیش والد دیگر در حالی که کودک می‌شنود
  • خشونت کلامی
  • ایجاد حس گناه در کودک با گفتن جملاتی چون تقصیر توست که من این زندگی نکبت بار را تحمل می‌کنم
  • به کار بردن جملات تهدید آمیز
  • منع ارتباط کودک با دوستان و هم سن و سال‌ها

عوارض جسمانی تحقیر شدن در کودکی

  • شب ادرای
  • افزایش اشتها
  • کاهش میزان خواب و بالعکس افزایش میزان خواب
  • خشونت و پرخاشگری کلامی
  • از خواب پریدن های شبانه

عوارض روانی تحقیر شدن در کودکی

احساس ترس و اضطراب دائم

تحقیر شدن مداوم، کودک را به این باور می رساند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. این احساس منفی باعث افزایش اضطراب و ترس کودک می‌شود، چرا که دائما نگران این است که مورد تحقیر والدین و اطرافیان قرار بگیرد.

خشونت کلامی

وقتی کودک در معرض رفتارهای تحقیرآمیز بزرگ‌ترها قرار می‌گیرد، عقده های خود را در برخورد با کودکان کوچک‌تر نشان می دهد. در برابر کوچک‌ترها احساس قدرت پیدا می‌کند و رفتارهایی تحقیرآمیز نسبت به آن‌ها نشان می‌دهند.

کاهش مهارت های اجتماعی

احساس حقارت، خود ارزشمندی کودک را پایین می‌آورد و تصویر ذهنی منفی نسبت به خود در او ایجاد می‌کند. کودکی که دچار خود پنداره منفی باشد، خود را حقیرتر از آن می‌داند که با دیگران ارتباط داشته باشد. به جای حضور در جمع ترجیح می‌دهد، در معرض دید قرار نگیرد. در نتیجه مهارت های زندگی اجتماعی را یاد نخواهد گرفت.

شخصیت بزهکار

به کار گیری روش‌های تربیتی غلط بر شخصیت کودک اثرات روانی مخربی برجای خواهد گذاشت. اگر چه هنوز کودک است و به ظاهر نمی‌تواند به طور مستقل عمل کند، اما وقتی بزرگ شود و به سن نوجوانی و جوانی برسد، رفتارهای ناسازگار و خلاف قوانین اجتماعی انجام خواهد داد. تمام حسرت‌های گذشته و ناراحتی‌های تلمبار شده در وجود او به شکل خشونت کلامی و رفتاری بروز می‌کند و از او یک شخص بزهکار خواهد ساخت.

اعتماد به نفس پایین

اگر والدین و بزرگترهای کودک در برخورد با وی این پیام را منتقل کنند که “تو بی‌عرضه و بی‌کفایت هستی”، “همیشه نمرات پایین می گیری”، “آداب معاشرت بلد نیستی و باعث شرمندگی ما می شوی”؛ عزت نفس کودک از بین می‌رود. کاهش سطح اعتماد به نفس کودک زمینه بروز افسردگی را فراهم می‌آورد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

من مادری هستم که هیچگاه در هنگام صحبت با کودک خود کلمات تحقیر آمیز استفاده نمی کنم اما به علت اختلاف نظر با همسرم، درگیری های لفظی زیادی در منزلمان رخ می دهد. آیا دعواهای من و همسرم می تواند دلیل خجالتی بودن کودکم باشد؟

کودک اگرچه ممکن است از لحاظ جسمی کوچک و نا بالغ به نظر برسد، اما توانایی فهم و درک آنها بسیار بالاست. وقتی دائما دعواهای پدر و مادر خود را مشاهده می‌کند، دچار احساس حقارت شده و خود را با دیگرانی مقایسه می‌کند که در خانواده‌ای خوشبخت زندگی می‌کنند. کمبودهای عاطفی وی به صورت عقده‌های روانی بروز می‌کند و باعث احساس خجالت و کم رویی در وی می‌شود.

 

 

منبع : تحقیر شدن در کودکی

 



:: برچسب‌ها: تحقیر شدن در کودکی ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تربیت کودک سه ساله نیازمند آگاهی والدین نسبت به ویژگی‌های رشدی آنان در این سن است. در واقع فرایند رشدی کودکان در رده‌های سنی متفاوت، اصول تربیتی خاصی را می‌طلبد. کودک در هر مرحله‌ای از رشد توانایی جدیدی کسب می‌کند و قادر به یادگیری رفتارهای مختلفی خواهد بود. به منظور افزایش بهداشت جسمی و روانی کودک، والدین باید به روش مناسبی با کودک خود برخورد کنند تا روند تربیتی او با سرعت و سهولت بهتری انجام گیرد و احتمال شکل گیری اختلالات رفتاری در آنان تا حد زیادی کاهش یابد. برای انتخاب بهترین روش تربیتی مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع : تربیت کودک سه ساله

خصوصیات رشدی کودک در سه ساله

به منظور به کارگیری روش درست تربیتی، ابتدا باید با ویژگی‌های رشدی کودکان در سنین مختلف آشنا شده و متناسب با آن‌ها برخورد کنید. ویژگی‌های رشدی کودک در سنین 3 تا 4 سالگی موارد زیر را دربر می‌گیرد.

  • کودکان در این مرحله از رشد قادر به ابراز احساسات خود هستند.
  • نسبت به گذشته توانایی بیشتری برای کنترل هیجانات خود از قبیل خشم و ترس را دارند.
  • احساس استقلال می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا کارهایشان را به تنهایی انجام دهند.
  • تغییر دوره خردسالی به کودکی در آن‌ها ترس و نگرانی ایجاد می‌کند.
  • بیشتر وقتشان را بدون حضور والدین سپری می‌کنند.

توجه داشته باشید اگرچه کودک وارد مرحله جدید از زندگی شده است و از مرحله خردسالی فاصله می‌گیرد اما همچنان به بازی کردن و فعالیت‌های فیزیکی علاقه نشان می‌دهد.

نشانه‌های تاخیر در رشد کودک 3 تا 4 ساله

با توجه به رشد هیجانی و زبانی کودکان، اگر متوجه نشانه‌های تاخیر رشدی در آن‌ها شدید حتما به یک روانشناس کودک مراجعه نمایید و نظر او را جویا شوید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر است.

  • کودک نتواند همزمان دو پا را در کنار هم قرار دهد و بپرد.
  • متوجه منظور شما نشود و یا اینکه جملات دستوری ساده را درک نکند.
  • قادر به استفاده از جملات سه تایی نباشد.
  • ترس از دستشویی داشته باشد.
  • ترس متناوبی را برای مدت زمان طولانی بروز دهد. 
  • کودک گوشه گیر و منزوی باشد و تمایلی به برقراری روابط اجتماعی نداشته باشد.
  • کودک نتواند حواس خود را بر روی محیط اطراف متمرکز کند.

این نشانه‌ها می‌تواند در موقعیت‌های مختلف بروز پیدا کند و علائمی از بیماری و اختلالات دوران کودکی باشد. با این حال نیاز است که بررسی‌های بیشتر توسط روانشناس صورت گیرد و از هرگونه برچسب زدن بیماری به کودک توسط والدین و اطرافیان پرهیز گردد.

تغییرات کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی

رشد هیجانی کودک 3 تا 4 سال

کودک در ابتدای سه سالگی شروع به یادگیری نحوه برخورد با دیگران می‌کند. مهربان بودن و رشد مهارت‌های اجتماعی کودک سه ساله به طور دائم اتفاق نمی‌افتد بلکه تا وقتی کودک احساس امنیت و شادی داشته باشد ادامه می‌یابد. رشد هیجانی کودک سه ساله او را متوجه این نکته می‌سازد که در حین بازی کردن با دوستانش، احساسات شادی و ناراحتی آن‌ها را تشخیص دهد و اگر موجب ناراحتی‌شان گردید، خود نیز ناراحت شود. در حالی که کودک سه ساله با هم سالان خود بر سر اسباب بازی دعوا می‌کند و حتی آن‌ها را کتک می‌زند؛ یک کودک 4 ساله مهارت به اشتراک گذاشتن وسایل را پیدا می‌کند. ترس از سر و صدای زیاد، تاریکی و حیوانات از دیگر ویژگی‌های هیجانی این رده سنی است. 

رشد زبانی کودک 3 تا 4 سال

در حدود سه سالگی هنوز رشد زبانی کودک به حدی نرسیده است که سلیس و روان کلمات و عبارات را تلفظ کند. به همین دلیل وقتی صحبت می‌کند (به خصوص زمانی که تند حرف می‌زند) به نظر می‌رسد دچار لکنت زبان است. به طور معمول یک کودک سه ساله قادر به درک 1000 کلمه خواهد بود که معمولا بیشتر درک او از کلمات مکانی یعنی زیر، رو، بالا و پایین است. بیشتر سوال‌هایی که از زبان یک کودک 3 ساله بیان خواهد شد، حاوی کلمات پرسش کجا و چرا خواهد بود. والدین و اطرافیان کودک در این دوران نقش بسیار مهمی در ارتقای تربیت زبانی کودک 3 تا 4 سال دارند و می‌توانند با حرف زدن با کودک، خواندن شعر و کتاب قصه، دایره لغات او را گسترش دهند.

رشد شناختی کودک 3 تا 4 سال

دنیای اطراف در نگاه یک کودک 3 تا 4 ساله بسیار جذاب است و دوست دارد به اکتشاف درباره محیط اطراف بپردازد. رشد شناختی کودک در این دوران باعث می‌شود مفاهیم متضاد مانند بزرگ و کوچک یا بالا و پایین را درک نماید. یکی دیگر از ویژگی‌های رشد شناختی کودک در این زمان، توانایی به خاطر سپردن قافیه‌های زیاد است. به همین دلیل می‌تواند شعرهای زیادی را حفظ کند. لذا یکی از موارد تربیتی کودک در این دوره آموزش به اوست.

تربیت کودک سه ساله

تربیت کودکان الزاما با گفتگو و جملات دستوری امکان پذیر نخواهد بود. روش‌های تربیتی باید خلاقانه و در برگیرنده جنبه‌های مختلف رشد کودک باشد. در زیر به نمونه‌هایی از روش‌های تربیت کودک سه ساله می‌پردازیم. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

بهره گرفتن از هنر

فعالیت‌های بسیار ساده مانند نقاشی کردن سبب جرقه زدن ذهن کودک می‌شود. آن‌ها را به تفکر انتزاعی سوق می‌دهد و همچنین باعث ایجاد هماهنگی چشم و دست کودک می‌شود. کودکان در هنگام نقاشی کردن باید آزاد باشند و آنطور که دوست دارند نقاشی کنند. پرسش درباره اینکه چه تصاویری کشده‌اند و چرا آن‌ها را به رنگ‌های مختلفی رنگ آمیزی کرده‌اند، در پرورش فعالیت‌های ذهنی کودک بسیار مهم است.

کتاب خوانی برای کودک

کودکان بیشتر آموخته‌های خود را از شنیدن قصه‌های جذاب به دست می‌آورند. خواندن کتاب‌های جذاب با تصاویر رنگی برای کودکان بسیار لذت بخش است و تمام توجه آن‌ها را جلب می‌کند. پرسیدن سوالات چالشی در مورد شخصیت‌های داستان، به کودک فرصت آزادی بیان، قضاوت اخلاقی و یاد گرفتن رفتار صحیح را می‌دهد.

بازی کردن

بازی کردن همیشه برای کودکان جالب و لذت بخش است، به خصوص اگر با وسایل واقعی منزل انجام گیرد. آشپزی کردن نیز برای آن‌ها یکی از کارهای جذاب در منزل می‌باشد. سپردن کارهای ساده به کودکان سبب تقویت حس مسئولیت در آن‌ها می‌شود و اعتماد به نفس شان را افزایش می‌دهد.

نکات کلیدی در تربیت کودک سه ساله

  • والدین باید زمانی را مختص کودک قرار دهند.
  • به منظور بهداشت روانی کودک، در آغوش کشیدن و گفتن اینکه دوستش دارید بسیار مهم و حیاتی است.
  • به کودک بگویید تا به پرندگان غذا بدهد و یا به افراد نیازمند کمک کند، به این ترتیب به او یاد خواهید داد که چگونه مراقب دیگران باشد و همدلی اجتماعی خود را پرورش دهد.
  • گفتن کلمات مثبت به کودک کمک می‌کند تا احساسات مثبتی داشته باشد.
  • کودک نیاز دارد تا یاد بگیرد چگونه در هنگام دعوا، رفتار خود را کنترل کند به این منظور می‌توانید برایش کتاب قصه‌های مرتبط بخوانید و یا به طور عملی به او نشان دهید که تکنیک‌های موثر کاهش خشم مانند نفس کشیدن عمیق را فرا بگیرد.
  • به منظور تقویت حس مسئولیت پذیری در کودک، کارهای ساده خانه را به آنها بسپارید.
  • درباره اینکه چرا و چگونه می‌خواهد کارهای مختلف انجام دهد با او صحبت کنید.
  • ساعات تماشای تلویزیون و استفاده کردن از گوشی را کاهش دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا شناخت جنبه‌های متفاوت رشد کودک در نوع تربیت تاثیر گذار است؟

ویژگی‌های شخصیتی کودک در هر مرحله از رشد همچون راهنمایی است که به والدین کودک می‌گوید چگونه با وی برخورد کنند. کودکان در سنین یکسان ویژگی‌های رشدی مختلفی دارند و نمی‌توان به روش یکسانی با آن‌ها برخورد نمود به همین دلیل شناخت این ویژگی‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

 

 

منبع : تربیت کودک سه ساله

 



:: برچسب‌ها: تربیت کودک سه ساله ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی اشتهایی کودکان وضعیتی است که برخی از کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به آن دچار شوند و یکی از موضوعات نگران کننده برای والدین محسوب می‌شود. هر والدی تمایل دارد تا کودک سالمی داشته باشد و به طور عادی میل به خوردن غذا داشته باشد، از این جهت ممکن است شیوه‌های اشتباهی را برای درمان و رفع مشکل کودک در نظر بگیرند و شرایط را تشدید کنند. علل و روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود وضعیت بی‌اشتهایی کودک وجود دارد که آشنایی با این مسائل برای والدینی که کودک بی‌اشتها دارد ضروری به نظر می‌رسد.

منبع : بی اشتهایی کودکان

علت بی اشتهایی کودکان

هر کودکی ممکن است دچار بی اشتهایی شود، اما این موضوع به عادات تغذیه ای او نیز ارتباط دارد. اگر مدتی است که با مشکل بدغذایی فرزندتان دست و پنجه نرم می‌کنید، حتما ابتدا به دنبال علل آن باشید. برای آشنایی با علل و رفع بد غذایی کودک کلیک کنید.

مشکلات زیستی و پزشکی

بی‌اشتهایی در کودکان می‌تواند به خاطر مسائل زیستی، روانی و اجتماعی مختلفی رخ دهد. برخی از کودکان به طور زیستی بی‌اشتها هستند و همان مقدار غذایی اندکی که می‌خورند برایشان کافی است. برخی دیگر ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی میلی به خوردن غذا نداشته باشند و بی‌اشتها به نظر برسند. در مواردی هم علت بی‌اشتهایی می‌تواند کمبود ماده “روی” در بدن باشد. یکی دیگر از مشکلات ناشی از پزشکی برای بی‌اشتهایی کم‌ خونی است، کودکانی که کم خونی دارند در اکثر مواقع خسته، بی‌حال و کم اشتها هستند. از این جهت یکی از علت‌های اساسی بی‌اشتهایی کودکان می‌تواند مشکلات زیستی و پزشکی کودک باشد.

بی اشتهایی کودکان و مصرف دارو

در مواردی کودک به دلیل مصرف دارویی خاص دچار تغییرات اشتهایی و یا بی‌اشتهایی می‌شود. این مسئله زمانی قابل ذکر است که کودک پس از یک مدت مشخص از مصرف دارو دچار بی‌اشتهایی شده باشد. حتی در مواردی مدتی پس از قطع دارو هم ممکن است اثرات دارو باقی بماند و کودک همچنان بی‌اشتها باشد.

مشکلات روانشناختی

برخی از کودکان به دلیل مسائل روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب و سایر پریشانی‌های روانشناختی دیگر دچار بی‌اشتهایی می‌شوند. یکی از رایج‌ترین اختلالات روانشناختی که کودک و یا بزرگسالان ممکن است با آن مواجهه شوند اختلالات خوردن است. در صورتی که بی‌اشتهایی کودکان به علت یک اختلال روانشناختی باشد برای درمان آن، باید اختلال مورد نظر برطرف شود و مورد درمان قرار بگیرد. همچنین برخی از کودکان ممکن است به دلیل عادات غذایی نامناسب دچار بی‌اشتهایی شوند. در نتیجه علت بی‌اشتهایی کودکان می‌تواند شامل مسائل گسترده‌ای باشد که برای بیان دقیق آن می‌توانید از یک روانشناس یا پزشک کمک بگیرد.

وضعیت رشدی کودک از علل بی اشتهایی کودکان

بی‌اشتهایی همیشه نشان دهنده یک مشکل نیست، در مواردی علت بی‌اشتهایی ممکن است به دلیل دوره رشدی کودک باشد. بطور کلی اشتهای کودک در ماه‌های اولیه به نسبت ماه‌های بعد بیشتر است. در نتیجه زمان‌هایی وجود دارد که بی‌اشتهایی کودک باتوجه به وضعیت رشدش طبیعی است.

عدم تنوع مواد غذایی

انسان ذاتاً موجودی تنوع طلب است و تکرار مسائل مختلف او را خسته می‌کند. برنامه غذایی هم از این قاعده مستثنی نیست. عدم تنوع در رژیم غذایی باعث می‌شود تا کودک از این وضعیت خسته شود و تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. همچنین خوردن برخی مواد غذایی زیاد مانند غلات باعث می‌شود تا کودک دچار بی‌اشتهایی شود و برای مدتی احساس گرسنگی نکند.

حتما بخوانید: نیازهای اولیه و اساسی کودکان

راه های مقابله با بی اشتهایی کودکان

1- مصرف غذاهای متنوع و مغذی

قرار دادن مواد غذایی متنوع و مغذی در برنامه غذایی کودک می‌تواند یکی از راه‌های افزایش اشتهای کودک باشد. کودکان تمایل دارند تا طعم و مواد غذایی جدید را تجربه کنند، زیرا این کار برای آن‌ها هیجان زیادی به همراه دارد. بهتر است از همان ابتدا کودک را با طعم‌ها و چاشنی‌های جدید و مختلف آشنا کنید تا کودک در سنین بالاتر با لجبازی کمتری غذاهای مختلف را امتحان کند. همچنین طراحی غذاهای مختلف و جذاب کردن غذاها، طراحی ظرف غذا و… یکی دیگر راهکارهایی است که می‌تواند باعث افزایش اشتهای کودک شود.

2- کاهش بی اشتهایی کودکان با فعالیت جسمانی

زمانیکه کودکان فعالیت جسمانی زیادی نداشته باشند احساس گرسنگی نمی‌کنند، زیرا کالری و انرژی نمی‌سوزانند. برای اینکه کودک میل به غذا خوردن پیدا کند، بهتر است فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشد تا احساس گرسنگی کند. به علاوه ورزش کردن فواید زیادی به همراه دارد و باعث مصرف انرژی بدن می‌شود و سوخت و ساز را در بدن افزایش می‌دهد. به طور کلی کودکانی که فعالیت جسمانی بیشتری انجام می‌دهند به مراتب کمتر دچار بی‌اشتهایی می‌شوند.

3- تغذیه همراه با بازی

بازی کردن همیشه برای کودکان جذاب و هیجان انگیز است و هر فعالیتی که با بازی همراه شود برای کودکان مطلوب به نظر می‌رسد. برای افزایش اشتهای کودک می‌توان او را در فرایند پختن غذا شریک کنید و با یکدیگر همکاری کنید تا غذای مورد علاقه‌اش را بپزید. بازی فیزیکی و مشارکت می‌تواند راهکار مناسبی برای افزایش اشتهای کودک باشد. اما خوردن غذا هنگام بازی رایانه‌ای، یا تماشای تلویزیون تاثیر منفی بر اشتهای کودک دارد و می‌تواند باعث افزایش بی‌اشتهایی کودک شود.

4- خوردن مواد غذایی اشتها آور

برخی مواد غذایی می‌تواند سبب افزایش اشتهای کودک شود از جمله این مواد غذایی می‌توان به آب لیمو، آلو، هلو، ماست و نعنا، تخم کدو، آب هویج، بادام زمینی، زنجبیل، زردچوبه، دارچین و… اشاره کرد.

5- طراحی و تزیین غذا

حتی برای بزرگسالان نیز ظاهر غذا تاثیر زیادی بر اشتهای آن ها دارد. کودک با دیدن تزئینات و طراحی های علاقه بیشتری برای امتحان هر یک از غذاها پیدا می‌کند.

6- مراجعه به متخصص برای رفع بی اشتهایی کودکان

در مواردی ممکن است علت بی‌اشتهایی کودک ناشی از یک مشکل زیستی یا پزشکی باشد، در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید و تحت هیچ شرایطی برای کودک از خود درمانی استفاده نکنید. همچنین مشکلات روانشناختی نظیر استرس و اضطراب و افسردگی کودک عامل مهمی برای بی‌اشتهایی محسوب می‌شوند و تا زمانی که این مشکلات روانشناختی برطرف نشوند مشکل بی‌اشتهایی کودک هم برطرف نمی‌شود، در چنین شرایطی می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا اضطراب کودک می‌تواند باعث بی‌اشتهایی شود؟

یکی از علت‌های رایج بی‌اشتهایی کودکان مشکلات روانشناختی آن‌ها می‌باشد. اگر کودک مشکل پزشکی یا زیستی نداشته باشد در اکثر مواقع به دلیل مشکلات روانشناختی دچار بی‌اشتهایی می‌شود. در نتیجه مسائلی مانند اضطراب می‌تواند یکی از علت‌های بی‌اشتهایی باشد.

 

 

منبع : بی اشتهایی کودکان

 



:: برچسب‌ها: بی اشتهایی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شب ادراری کودکان یکی از مسائل رایجی است که عمدتاً برای کودکان اتفاق می‌افتد و منجر به آزار و فرسودگی والدین می‌شود. اگر شب ادراری در کودکان زیر 5 سال رخ دهد یک مسئله عادی است، زیرا تا این سنین هنوز مثانه کودک به اندازه کافی رشد نکرده است. با این حال اگر کودک بالاتر از 5 سال سن داشته باشد و شب ادراری داشته باشد نیاز به بررسی و مداخله متخصص دارد. شب ادراری علاوه بر اینکه باعث آزار و اذیت والدین می‌شود منجر به خجالت زدگی خود کودک هم می‌شود. این مسئله می‌تواند به علت مسائل زیستی و روانشناختی زیادی رخ دهد که آشنایی با علل و راهکارهای درمانی می‌تواند برای والدینی این کودکان مفید و موثر واقع شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع : شب ادراری کودکان

تعریف شب ادراری کودکان

شب ادراری یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از کودکان آن را تجربه می‌کنند. همانطور که از نام این اختلال مشخص است، شب ادراری یا بی‌اختیاری ادرار به معنی خروج غیرارادی ادرار در هنگام شب و خواب است. این کودکان معمولاً در هنگام روز مشکلی ندارند. براساس پنجمین ویراست آماری و تشخیصی اختلالات روانی، ملاک سنی تعیین شده برای شب ادراری سن 5 سال می‌باشد و اگر کودک 2 بار در هفته به مدت 3 ماه شب ادراری داشته باشد، به اختلال شب ادراری یا بی‌اختیاری ادرار مبتلا است. نکته‌ای که در ارتباط با بی‌اختیاری ادرار وجود دارد این است که شیوع شب ادراری با افزایش سن کمتر می‌شود و پسران بیشتر از دختران به آن مبتلا می‌شوند.

به طور کلی شب ادراری به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در شب ادراری اولیه کودک از همان ابتدا و به طور مادرزادی دچار شب ادراری بوده، اما در نوع ثانویه کودک در یک دوره از زندگی مشکلی نداشته و سپس به علت‌های مختلفی دچار آن شده است.

علت شب ادراری کودکان

به طور کلی علت دقیقی برای شب ادراری تا کنون مشخص نشده است، با این حال می‌توان بیان کرد که شب ادراری به علت اختلال در مثانه و یا کلیه و ذهن و روان رخ می‌دهد. با این حال عوامل مختلفی در شب ادراری نقش دارند، به طوری که می‌توان مجموع عوامل زیستی، روانی و اجتماعی را علت شب ادراری در نظر گرفت. در ادامه مهم‌ترین علل شب ادراری در کودک توضیح داده می‌شود.

ارتباط مغز و مثانه

در روزها و ماه‌های اولیه تولد هنوز ارتباطی بین مغز و مثانه به طور کامل تکامل پیدا نکرده است و هر زمان که مثانه پر شود، خودش را خالی می‌کند. این مسئله عمدتاً با افزایش سن کودک برطرف می‌شود، به همین دلیل شب ادراری تا سن زیر 5 سال یک مسئله جدی تلقی نمی‌شود و طبیعی است.

نقش ژنتیک در شب ادراری کودکان

شب ادراری ممکن است از طریق وراثت و ژنتیک به کودک منتقل شده باشد، به طور کلی والدینی که در دوران کودکی خودشان به شب ادراری مبتلا بودند به احتمال بیشتری فرزندشان به شب ادراری مبتلا می‌شود.

پریشانی‌های روانشناختی

یکی از علت‌های مهم در ارتباط با شب ادراری، پریشانی‌های روانشناختی نظیر استرس و اضطراب است. به طور کلی کودکانی که رابطه خوبی با والدین خود ندارند، در موقعیت‌های استرس‌زا قرار دارند، ترس از تاریکی یا تنهایی و… دارند به احتمال بیشتری دچار شب ادراری می‌شوند. علاوه بر این حتی اگر مشکل شب ادراری کودک یک مسئله پزشکی باشد، پریشانی‌های روانشناختی می‌توانند مشکل شب ادراری را شدت دهند.

بیشتر بخوانید : کودکان استثنایی | آشنایی با انواع و علائم کودکان استثنایی

بیماری‌های مرتبط با مثانه و کلیه

اگر کودک علاوه بر شب ادراری در طول روز هم کنترلی بر ادرار خود نداشته باشد، یا در هنگام ادرار کردن احساس سوزش داشته باشد، به احتمال زیاد به مشکلات مرتبط با مثانه و کلیه مبتلا شده است.

مصرف بیش از حد آب

در مواردی شب ادراری می‌تواند به علت مسائلی ساده مانند عادات غذایی نامناسب، نوشیدن آب زیاد قبل از خواب و… رخ دهد. در نتیجه تشخیص علت شب ادراری برای درمان آن اهمیت زیادی دارد.

عوامل خطرساز در شب ادراری کودکان

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلای کودک به شب ادراری را افزایش دهد، از جمله این عوامل می‌توان به جنسیت پسر، آپنه تنفسی، یبوست، سوءاستفاده جنسی از کودک، عفونت مجاری ادراری، خوردن داروهای مختلف و… اشاره کرد.

راهکارهای مقابله ای با شب ادراری کودکان

دارو درمانی

دارو درمانی معمولاً خط اول درمان‌های شب ادراری نمی‌باشد، با این حال اگر مشکل شب ادراری کودک همراه با مشکلات پزشکی دیگر باشد می‌توان از دارو درمانی استفاده کرد. معمولاً برای بهبود شب ادراری از استات دسموپرسین،  ایمی پرایمن،  اکسی بوتینین، هیوسسیامین استفاده می‌شود.

مدیریت مصرف مایعات

بسیاری از کودکان اختلال شب ادراری ندارند و تنها به این دلیل دچار شب ادرای می‌شوند که ساعاتی قبل از خواب مایعات زیادی مصرف می‌کنند. از آنجایی که حجم مثانه در دوران کودکی هنوز کوچک است در طول شب و هنگام خواب سریع پر می‌شود و منجر به شب ادراری می‌شود. همچنین کودکانی که به اختلال شب ادراری مبتلا هستند بهتر است برای کاهش دفعات شب ادراری در شب مایعات کمی مصرف کنند.

آموزش دستشویی رفتن به کودک

یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای درمان شب ادراری کودکان مفید واقع شود، آموزش دستشویی رفتن کودک در طول شب است. بهتر است قبل از خوابیدن کودک حتما او را به دستشویی ببرید، همچنین می‌توانید حدوداً یک ساعت پس از خوابیدن کودک در طول شب، او را بیدار کنید، تا به دستشویی برود و سپس بخوابد.

استفاده از تشک زنگ دار

یکی از روش‌هایی که عمدتا برای درمان بی‌اختیاری ادرار استفاده می‌شود استفاده از تشک زنگ دار است. این تشک‌ها دارای سنسورهایی هستند که به محض اینکه رطوبت و خیسی احساس کنند صدا و هشدار می‌دهند و کودک بیدار می‌شود. این کار در درازمدت باعث می‌شود تا کودک به نوعی شرطی شود و قبل از ادرار کردن در هنگام خواب بیدار شود. تشک زنگ دار برای کودکان بالای 7 سال مناسب می‌باشد.

ورزش کردن برای کنترل شب ادراری کودکان

ورزش کردن باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن زیاد شود و آب بدن به وسیله تعریق خارج گردد. همچنین ورزش کردن باعث تقویت عضلات شکم و مثانه شده و می‌تواند کنترل ادرار را بهبود بخشد. یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند برای تقویت عضلات شکم و مثانه مفید است، منقبض کردن عضلات شکم و نگه داشتن نفس می‌باشد.

مصرف داروهای گیاهی

برخی از مواد گیاهی وجود دارد که می‌تواند برای درمان شب ادراری موثر واقع شود، از جمله این مواد می‌توان به دمنوش زنجبیل، دارچین، گل ختمی، دمنوش سنبل الطیب و… اشاره کرد. برای اطلاع از جدیدترین روش های درمان شب ادراری کودکان کلیک کنید.

اصلاح شیوه‌های فرزندپروری

در بسیاری از موارد مشکل شب ادراری کودکان ناشی از شیوه‌های نادرست تربیتی و اضطراب کودک می‌باشد. در چنین شرایطی بهتر است با مراجعه به یک روانشناس، مشکل کودک را با او در میان بگذارید تا ارزیابی دقیقی از شرایط کودک و والدین انجام شود. در اکثر مواقع اگر مشکل کودک به دلیل مسائل پزشکی نباشد به راحتی با اصلاح شیوه‌های رفتار برطرف می‌شود. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا شب اداری یک اختلال روانی است؟

یکی از شایع‌ترین مسائلی که کودکان با آن مواجهه می‌شوند، مسئله شب ادراری است. شب ادراری تا قبل از سنین 5 سالگی یک اتفاق طبیعی است و نیاز به مداخله یا نگرانی جدی ندارد. با این حال اگر بعد از 5 سالگی کودکتان دچار شب ادراری شده است بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید.

 

 

منبع : شب ادراری کودکان

 



:: برچسب‌ها: شب ادراری کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تربیت کودک بی پدر برای بانوانی که از همسرشان طلاق گرفته‌اند یا شوهر خود را بر اثر مرگ از دست داده‌اند یکی از چالش‌های مهم زندگی است؛ چرا که در این شرایط مادران مجبور هستند وظایف مرتبط با نقش پدر را نیز بر دوش بکشند و برای پیشگیری از آسیب دیدن کودک تلاش‌های مضاعفی از خود نشان دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کودکان نیز در این موقعیت فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند و ممکن است با اختلالات رفتاری نظیر پرخاشگری و لجبازی به موقعیت موجود واکنش نشان دهند. اگر فرزندتان یکی از والدین را در کنار خود ندارد، توصیه می‌کنیم حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع : کودک بی پدر

تربیت کودک بی پدر | آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کنند

نبود پدر در زندگی کودک می‌تواند به طور بالقوه میزان آسیب پذیری روانی او را افزایش دهد. این مسئله به خصوص زمانی که پدر به طور ناگهانی از زندگی فرزند خود حذف می‌شود به میزان بیشتری مشاهده می‌گردد. در این شرایط بسیاری از کودکان نمی‌توانند بپذیرند چرا پدرشان دیگر در زندگی آن‌ها حضور ندارد.

کودکان تا قبل از دوران نوجوانی توانایی اندکی برای درک مسائل انتزاعی دارند. از همین رو استدلال‌هایی نظیر مرگ، رفتن پدر نزد خدا و مسائلی از این دست را به خوبی درک نمی‌کنند. همچنین اگر پدر به دلیل متارکه حضور نداشته باشد بازهم کودک ممکن است نتواند علت غیبت او را درک کند. در این شرایط بسیاری از کودکان به دلیل برخورداری از ویژگی خود مرکز بینی احساس می‌کنند خودشان مقصر اختلاف پدر و مادر هستند و همین مسئله اضطراب و ناراحتی زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

با این همه با توجه به توانایی کمتر کودکان برای پردازش هیجان‌های منفی آن‌ها اضطراب‌های خود را در قالب مشکلات روان شناختی و رفتاری نشان می‌دهند. از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که در این زمان مشاهده می‌شود می‌توان به بروز پرخاشگری، لجبازی، دچار شدن به مشکلات خواب نظیر کابوس‌های شبانه و مشکلات جسمانی مرتبط با استرس نظیر دل درد اشاره کرد. برای آشنایی با بهترین و جدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

تربیت کودک بی پدر | توصیه‌هایی برای مادران

تربیت کودک بدون حضور پدر برای مادران کار آسانی نیست. شما در این شرایط مجبور هستید نقش پدر خانواده را نیز به دوش بکشید و وظایفی بیش از آنچه برای یک مادر تعریف می‌شود را انجام دهید. توجه کردن به برخی توصیه‌های روانشناسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید اوضاع پیش رو را بهتر مدیریت کنید و به بهترین شکل به چالش‌های موجود در زندگی خود پاسخ دهید. اگر احساس می‌کنید که کنترل اوضاع برای شما بسیار سخت شده است و در حال تحمل کردن فشار زیادی هستید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. ما در ادامه به چند توصیه مهم در زمینه تربیت کودک بی پدر اشاره کرده‌ایم.

1- در مورد نگرانی‌های کودک با او گفت و گو کنید

بسیار اهمیت دارد که به فرزند خود آزادی بیان بدهید و فضایی ایجاد کنید تا او بتواند ترس‌ها و نگرانی‌هایش را با شما در میان بگذارد. در واقع لازم است زمان‌های خاصی را به گفت و گو با کودک اختصاص دهید و به او بگویید در مورد افکار و احساساتی که در نبود پدر تجربه می‌کند با شما صحبت کند. همین که فرزندتان بتواند هیجانات خود را با شما در میان بگذارد تا حد زیادی در زمینه پیشگیری از مشکلات روانشناختی موثر خواهد بود.

2- احساسات خود را به کودک بی پدر تحمیل نکنید

اگر از شوهر خود طلاق گرفته‌اید تلاش نکنید نگرش فرزندتان را در مورد پدرش منفی کنید. در این شرایط کودکان درگیر هیجانات متعارضی می‌شوند که می‌تواند تا حد زیادی آن‌ها را آشفته کند. در واقع کودکان هنوز از نظر شناختی توانایی کافی برای قضاوت کردن ندارند. در این شرایط بدگویی شما در مورد پدرشان باعث می‌شود که به خاطر دوست داشتن یکی از شما احساس گناه کنند و از این بابت نزد خود شرمنده شوند. در نتیجه لازم است تا حد ممکن از تحمیل احساسات خود به فرزندتان خودداری کنید.

3- با برنامه ریزی پیش بروید

تربیت کودک بی پدر باعث می‌شود که مادر وظایف و نقش‌های زیادی را متحمل شود. در واقع ممکن است همواره احساس کنید زمان کمی در اختیار دارید و نمی‌توانید به همه کارها به خوبی رسیدگی کنید. در این شرایط داشتن برنامه ریزی و زمان بندی مناسب تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد. در همین راستا تلاش کنید برای هر روز اولویت‌های کاری خود را مشخص کرده و پیش از هرچیز سراغ آن‌ها بروید.

4- به فرزندتان اطمینان دهید که دوستش دارید

جدایی از پدر به خصوص زمانی که ناگهانی و در اثر مرگ اتفاق می‌افتد می‌تواند کودکان را تا حد زیادی مضطرب کند. در این شرایط اکثر بچه‌ها احساس ناامنی می‌کنند. در واقع آن‌ها می‌ترسند که روزی شما نیز او را ترک کنید یا محبتتان را از او دریغ نمایید. در نتیجه ممکن است چسبندگی بسیار زیادی به شما پیدا کنند و از نبودتان دچار وحشت شوند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که در مورد عشق و علاقه خود به صورت کلامی با فرزندتان صحبت کنید و به او اطمینان خاطر بدهید که همواره در کنارش خواهید بود.

5- به سلامت روان خود اهمیت دهید

در بسیاری از مواقع کودکان بیش از نبود پدر از زندگی و بودن در کنار مادری که افسرده یا مضطرب است آسیب می‌بینند. در نتیجه برای مراقبت کافی از کودک بی پدر ابتدا باید مراقب خودتان باشید. اگر احساس می‌کنید پس از جدایی یا از دست دادن شوهرتان نمی‌توانید با شرایط جدید کنار بیایید و احساساتی نظیر غمگینی مفرط عملکرد شما را در جنبه‌های مختلف زندگی تضعیف می‌کند لازم است از یک متخصص روانشناس برای مدیریت بهتر اوضاع کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

فرزندم بعد مرگ پدرش بسیار منزوی شده و عملکرد تحصیلی اش نیز تا حد زیادی افت پیدا کرده برای کمک به او باید چه کار کنم؟

پیش از هرچیز  بهتر است از یک مشاور و روانشناس متخصص در حیطه کودک کمک بگیرید. روانشناس وجود مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب دوران کودکی را ارزیابی کرده و در مورد بهترین روش تربیتی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 


:: برچسب‌ها: کودک بی پدر ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بسیاری از مردان هنگام تصمیم‌گیری برای ازدواج با دوست دختر خود دچار شک و تردید می‌شوند. برای مثال ممکن است از ازدواج بترسند، از انتخاب خود مطمئن نباشید یا نگران باشند که پس از ازدواج رابطه عاشقانه‌شان از بین برود. اما گاهی این ترس‌ها بی‌مورد نیست، چرا که رابطه دوستی با رابطه زن و شوهر تفاوت زیادی دارد و باید قبل ازدواج ببینید که همسر آینده‌تان در نقش خانم خانه چگونه خواهد بود. متخصصان با انجام مصاحبه و تست‌های روانشناسی میزان موفقیت ازدواج را می‌سنجند. برای دریافت اطلاعات بیشتر مشاوره قبل از ازدواج دریافت کنید.

منبع : ازدواج با دوست دختر چه معایب و مزایایی دارد

ازدواج با دوست دختر | تصمیم درست یا غلط

بسیاری از مردان قبل از اینکه به طور قطعی تصمیم بگیرند با دوست دخترشان ازدواج کنند دچار شک و تردیدهای مختلفی می‌شوند و مشغولیت ذهنی زیادی تجربه می‌کنند. این مشغولیت ذهنی می‌تواند کیفیت روابط را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز تعارض شود. اگر تصمیم دارید با دوست دختر خود ازدواج کنید اما در این باره مطمئن نیستید، در نظر گرفتن موارد زیر به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : دوستی های قبل ازدواج

1- سعی کنید پیش از هرچیز به خودشناسی برسید

قبل از اینکه ببینید کسی که انتخاب کرده‌اید برای ازدواج مناسب است یا نه، باید به شناخت کافی از خودتان برسید. در نتیجه پیش از هرچیز از خود بپرسید که در زندگی به دنبال چه چیزهایی هستید و ملاک‌ها و معیارهای‌تان برای انتخاب همسر آینده چه چیزهایی هستند. جواب دادن به این پرسش‌ها پیش نیازهای اصلی هستند که قبل از تصمیم‌گیری برای ازدواج با دوست دخترتان باید به آن‌ها فکر کنید.

2- قبل ازدواج با دوست دختر اجزای عشق سالم در رابطه‌تان بررسی کنید

برای اینکه بدانید در یک رابطه سالم قرار دارید یا نه، باید در کنار احساس اشتیاق و میل جنسی نسبت به شریک عاطفی‌تان دو عنصر اساسی دیگر نیز میانتان وجود داشته باشد. این دو عنصر صمیمیت و تعهد را شامل می‌شوند. صمیمیت به این معناست که بتوانید همانند دو دوست در کنار یکدیگر قرار بگیرید و زمان‌های مشترکی را در کنار هم بگذارنید. تعهد به معنای مسئولیت‌پذیری در رابطه و پایبندی به آن است. کم رنگ بودن هریک از سه عنصر صمیمیت، تعهد و میل جنسی می‌تواند به آینده رابطه شما در طولانی مدت آسیب برساند.

3- از تصمیم گیری هیجانی بپرهیزید

بررسی‌ها نشان می‌دهند که قدرت تصمیم‌گیری و قضاوت انسان تحت تاثیر هیجانات به میزان بسیاری کاهش می‌یابد. در نتیجه زمانی که از نظر عاطفی تحت تاثیر قرار گرفته‌اید نباید فورا برای یک تصمیم گیری مهم اقدام کنید. سعی کنید محتاطانه‌تر عمل کرده و پیش از اینکه تصمیم قطعی بگیرید کمی به خودتان زمان بدهید.

4- به یک شناخت همه جانبه از یکدیگر برسید

برخی افراد فکر می‌کنند رابطه با جنس مخالف پیش از ازدواج به آن‌ها کمک می‌کند تا همدیگر را بهتر بشناسند. این در حالیست که تجارب بالینی نشان می‌دهند که بسیاری از زوج‌هایی که قبل ازدواج با یکدیگر دوست بوده‌اند هم درک و شناخت دقیقی از یکدیگر ندارند و پس از شروع زندگی مشترک تازه با بسیاری از حقایق شخصیتی روبه‌رو می‌شوند. مراجعه به یک روانشناس و گرفتن خدمات مشاوره پیش از ازدواج از جمله راه‌های موثر برای درک و شناخت عمیق‌تر از یکدیگر است تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. برای اشنایی با بایدها و نبایدهای رابطه قبل ازدواج کلیک کنید.

5- نقش خانواده ها را نادیده نگیرید

برخی افراد هنگام تصمیم‌گیری برای ازدواج فقط خود و شریک عاطفی شان را در نظر می‌گیرند، این در حالی است که فرهنگ خانواده‌ها و تشابه آن‌ها از نظر جایگاه اجتماعی یا اقتصادی یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در رضایت زناشویی و تجربه یک ازدواج موفق است. در نتیجه اگر ارتباط با دوست دخترتان برایتان جدی است باید پیش از تصمیم گیری قطعی برای ازدواج با خانواده‌های یکدیگر آشنا شوید.

تصمیم نهایی درباره ازدواج با دوست دختر

برای تصمیم گیری در زمینه ازدواج با دوست دخترتان باید شرایط را به دقت بررسی کنید. داشتن یک رابطه عاطفی و علاقه صرفا برای شروع یک زندگی مشترک کافی نیست. مراجعه به یک روانشناس، انجام تست‌های شخصیت شناسی، آشنایی با خانواده‌ها و مهم‌تر از همه اقدام در زمینه خودشناسی از جمله مهم‌ترین کارهایی هستند که باید در این هنگام انجام دهید. از همین رو مراجعه به یک مرکز مشاوره معتبر و کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی به شما کمک می‌کنند تا در تصمیم گیری عملکرد بهتری داشته باشید و بی گدار به آب نزنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا افرادی که در رابطه دوستی هستند هم برای شناخت هم به جلسات مشاوره نیاز دارند؟

بله، بسیاری از جنبه های شخصیتی و رفتاری زوجین در روابط قبل از ازدواج پنهان می ماند. مراجعه به روانشناس به شما کمک می کند تا تا بتوانید در این زمینه ها به شناخت و آگاهی بیشتری برسید.

 



:: برچسب‌ها: ازدواج با دوست دختر چه معایب و مزایایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

انواع اسکیزوفرنی را می‌توان در 5 طبقه دسته بندی کرد. این نوع طبقه بندی در راهنمای تشخیص اختلالات روانی (DSM) تغییر شکل یافته است. اما هنوز متخصصان برای درک و ارائه خدمات درمانی از طبقه بندی‌های نسخه قبلی استفاده می‌کنند. بنابراین آشنایی با اصطلاحات مربوط به طبقه بندی انواع اسکیزوفرنی کمک می‌کند تا متوجه نشانه‌های اصلی بیمار شده و راهکار مناسب را پیش بگیریم. 

 

 منبع : انواع اسکیزوفرنی در DSM

 

انواع اسکیزوفرنی در DSM

اسکیزوفرنیا یکی از شدیدترین اختلالات روانشناختی است که با علائمی نظیر توهم، هذیان، رفتار آشفته، گفتار آشفته و علائم منفی نظیر بی ارادگی مشخص می‌شود. در ویراست قدیمی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی (DSM-IV) برای این اختلال انواع مختلفی در نظر گرفته می‌شد که امروزه در ویراست جدید حذف گشته و به جای آن کلیه اختلالات روان پریشی با عنوان طیف اسکیزوفرنیا معرفی شده‌اند. با این حال هنوز هم متخصصان در تشخیص اختلال اسکیزوفرنی از طبقه بندی گذشته کمک می‌گیرند. چرا که آشنایی با این طبقه بندی به داشتن درک عمیق‌تر از بیمار کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با علائم بیماری اسکیزوفرنی کلیک کنید.

1- اسکیزوفرنی پارانویید

رایج ترین نوع اسکیزوفرنیا در میان مبتلایان به این اختلال اسکیزوفرنی پارانویید است. اسکیزوفرنی پارانویید معمولا شروع دیرهنگام‌تری دارد و علائم آن بیشتر شامل هذیان و توهم است. با این حال در این نوع از اسکیزوفرنی گفتار و رفتار فرد کمتر آسیب می‌بینند. نکته قابل توجه این جاست که هذیان‌ها و توهم‌های بیماران پارانویید بیش از هرچیزی محتوای بدبینی و سوء ظن دارند. همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها در ارتباط با دیگران مشکلات بیشتری داشته باشند و درگیری‌های میان فردی بالاتری را گزارش دهند.

2- انواع اسکیزوفرنی | اسکیزوفرنی هبفرنیک یا آشفته

اسکیزوفرنی آشفته که در اصطلاح تخصصی با نام اسکیزوفرنی سازمان نیافته نیز شناخته می‌گوینند اغلب در سنین 15 الی 25 سالگی شکل گرفته و ظاهر می‌شود. علائم این نوع از اسکیزوفرنی بیش از هرچیزی رفتار و گفتار آشفته را شامل می‌شوند. البته در کنار این علائم دوره‌های کوتاهی از هذیان و توهم نیز دیده می‌شوند. کسانی که مبتلا به اسکیزوفرنی آشفته هستند، اغلب به دلیل مشکلاتی نظیر بی ربط گویی نمی‌توانند ارتباط مناسبی با دیگران برقرار کنند. از دیگر ویژگی‌های اسکیزوفرنی آشفته باید به ناتوانی در ابراز هیجانات از طریق بیانات چهره ای، تن صدا و زبان بدن اشاره کرد.

3- اسکیزوفرنی کاتاتونیک

اسکیزوفرنی کاتاتونیک نادرترین نوع اسکیزوفرنیا است که با علائمی نظر حرکات ناگهانی، محدود یا غیرمعمول مشخص می‌شود. مبتلایان به اسکیزوفرنی کاتاتونیک ممکن است گاهی بیقراری حرکتی زیادی از خود نشان دهند و گاهی نیز بالعکس دچار کندی و بی حرکتی شوند. از جمله دیگر علائمی که در شرایط کاتاتونیا بروز می‌یابند می‌توان به بهت، سفتی عضلانی، انعطاف‌پذیری مومی شکل، پژواک کلام و پژواک رفتار اشاره کرد.

4- اسکیزوفرنی نامتمایز

اسکیزوفرنی نامتمایز به نوعی از اختلال اسکیزوفرنیا گفته می‌شود که به طور همزمان علائمی از نوع پارانویید، آشفته و کاتاتونیک در آن دیده می‌شود، اما علائم به گونه‎‌ای است که متخصصان نمی‌توانند به طور قطع نوع اختلال فرد را مشخص نمایند.

5- اسکیزوفرنی باقیه ای

تشخیص اسکیزوفرنی باقیه ای زمانی از جانب متخصصان سلامت روان مطرح می‌شود که بیمار در گذشته سابقه‌ای از مشکلات روانپریشی داشته باشد و اکنون تنها علائم منفی نظیر حافظه ضعیف، دشواری در تمرکز و ناتوانی در رعایت بهداشت فردی را تجربه نماید.

جلوگیری از بروز انواع اختلالات اسکیزوفرنی

برای درمان انواع اختلالات اسکیزوفرنی بیش از هرچیز بر دارودرمانی تاکید می‌شود. داروهای آنتی سایکوتیک نظیر هالوپریدول، کلرپرومازین، تیوزیدازین، رسپریدون و زیپراسیدون از جمله رایج‌ترین داروهایی هستند که برای بهبود علائم سایکوتیک تجویز می‌شوند. در کنار دریافت دارو بیمار برای اینکه بتواند در دراز مدت عملکرد خود را بهبود ببخشد و بدون نیاز به دیگران از پس زندگی خود بربیاید نیاز به دریافت رواندرمانی نیز دارد.

روانشناسان در جلسات مشاوره و رواندرمانی بیش از همه از رویکردهای حمایتی استفاده کرده و تلاش می‌کنند روی افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی تاکید کنند. در مواردی که مبتلایان به اسکیزوفرنی به درمان‌های دارویی و روانشناختی پاسخ مطلوبی نمی‌دهند ممکن است استفاده از شوک الکتریکی در دستور کار قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر با سایر روش های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ممکن است مبتلاان به اسکیزوفرنی پارانویید به دیگران آسیب برسانند؟

اگر بیمار دچار توهم‌هایی باشد که او را نسبت به دیگران بدبین کرده و به او دستور می‌دهند که رفتار پرخاشگرانه‌ای از خود نشان دهد امکان آسیب رسانی وجود دارد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که مبتلایان به اسکیزوفرنی پارانویید هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه کرده و درمان‌های دارویی لازم برای کنترل توهم و هذیان را دریافت نمایند.



:: برچسب‌ها: انواع اسکیزوفرنی در DSM ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تقویت و تشویق کودکان در زمان و مکان مناسب یکی از بهترین روش‌های تربیتی برای ایجاد و تغییر رفتار در کودکان است. متاسفانه در فرهنگ‌های مختلف به طور سنتی از تنبیه به صورت های مختلف در مقابل رفتارهای نامطلوب کودکان استفاده می‌شود. این درحالی است که از تشویق به طور محدود و معدود استفاده می‌شود. وقتی از والدین در مورد تشویق نکردن کودکان پرسیده شد، بیشتر آن‌ها اصطلاحا پررو شدن و زیاده خواه شدن کودک را بهانه‌ای برای عدم ارائه تشویق می‌دانستند. تبعات منفی و آسیب‌هایی که کودکان این خانواده‌ها در بزرگسالی نشان داده‌اند، اهمیت موضوع را دو چندان می‌کند. در ادامه انواع روش‌های تشویق را در زمان مناسب ارائه داده‌ایم.

 

 

منبع : تشویق کودکان

 

تشویق کودکان در مقایسه با سایر روش های تربیتی

تشویق و تنبیه دو روش متضاد برای تغییر یا ایجاد یک رفتار در کودک هستند. معمولا والدین برای کاهش رفتار ناسازگار از تنبیه استفاده می‌کنند، در حالی که تنبیه تنها در کوتاه مدت موثر بوده و در بلند مدت حتی تاثیر عکس می‌تواند داشته باشد. برای جلوگیری از تکرار رفتار نامطلوب شما می‌توانید هم از تشویق و هم از تنبیه استفاده کنید. در صورتی که به درستی و به جا این دو روش را به کارگیرید، مسلما به نتیجه مطلوب خواهید رسید. برای آشنایی با روش های تنبیه کودکان کلیک کنید.

انواع پاداش و تشویق برای کودکان

بر اساس موقعیت و ویژگی‌های کودک می‌توان از 4 شیوه تقویت و تشویق استفاده کرد. به طور کلی بهتر است برای تقویت رفتار مطلوب کودک بر اساس نوع موقعیت از تمام روش‌های تقویت و تشویق همراه با سبک فرزندپروری مقتدرانه استفاده کنید. در صورت موثر نبودن روش‌های زیر حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

1- پاداش و تشویق احساسی

دیده شدن و محبت دیدن از مهم‌ترین نیازهای کودک هستند. بغل کردن، لبخند زدن، تایید رفتار کودک با حرکات سر، تماس چشمی، نوازش کردن و… همگی نوعی تشویق و تقویت کودک محسوب می‌شوند. والدین با استفاده از این نوع تشویق‌ها موجب افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودک خود شده و او را برای زندگی در اجتماعی بزرگتر (خارج از خانواده) آماده می‌کنند. توجه داشته باشید که تشویق‌ها باید بلافاصله و یا با فاصله زمانی کوتاه با رفتار مطلوب اتفاق بیافتند، به طوری که کودک متوجه علت دریافت تشویق شود، اگر برعکس در زمان انجام رفتارهای ناسازگار، او را حتی به صورت نمایشی و دروغین مورد تشویق و تایید قرار دهید، کودک رفتار نامطلوبش را افزایش می‌دهد، زیرا یاد می‌گیرد که انجام اینگونه رفتارها نیز باعث افزایش توجه والدین می‌شود.

در نتیجه به جای تلاش و سعی در کاهش کاهش رفتارهای نامطلوب، در صدد افزایش رفتارهای مناسب کودک باشید، زیرا در این شرایط کودک متوجه می‌شود که برای دریافت پاداش و جلب توجه والدین باید رفتار مطلوبی از خودش نشان دهد و با رفتار نامطلوب توجه لازم را دریافت نمی‌کند.

2- پاداش و تشویق کلامی

استفاده از کلمات و جملات نیز یکی از دیگر از راه های تشویق کودک هست. هر کسی دوست دارد مورد تایید و تمجید قرار بگیرد، تجربه این لذت از جانب والدین موجب قوی شدن شخصیت کودک و بی‌نیاز شدن او از توجه کاذب در بزرگسالی خواهد شد؛ زیرا تشویق کلامی باعث افزایش احساس ارزشمندی کودک می‌شود. برای اجرای تقویت و پاداش به شیوه کلامی بهتر است نوع رفتاری که باعث شده کودک را تشویق کنید در ابتدا کامل توضیح دهد و بعد از آن کودک را مورد تایید و تمجید خود قرار دهید. در چنین شرایطی کودک یاد می‌گیرد که برای دریافت پاداش و تشویق کلامی باید رفتارهایی از آن دست نشان دهد.

3- پاداش و تشویق مادی

یک نوع دیگر از پاداش‌هایی که می‌توان برای تقویت رفتار کودکان در نظر گرفت پاداش و تشویق مادی است. برخی از کودکان از پاداش و تشویق‌های مادی لذت زیادی می‌برند. این دسته از پاداش‌ها شامل لوازمی می‌شود که کودک به داشتن آن‌ها علاقه دارد. از جمله این لوازم می‌توان به اسباب‌بازی، لباس، پول و… اشاره کرد. توجه داشته باشید که استفاده فقط از این روش تشویقی به بعد احساسی کودک صدمه خواهد زد.

4- پاداش و تشویق مبتنی بر انجام یک فعالیت یا تفریح

علاوه بر موارد فوق تفریحات و فعالیت‌های لذت بخش برای کودک هم می‌تواند به عنوان پاداش و تشویق در نظر گرفته شود. مهمترین نکته در ارتباط با این نوع از پاداش این است که تفریح و فعالیت باید از نظر کودک خوشایند و لذت بخش باشد نه از نظر والدین. رفتن به پارک، وقت گذرانی در موزه‌های علمی، آشپزی کردن با کودک، دعوت کردن دوستان فرزندتان و… همگی می‌توانند موجب تشویق کودک‌تان برای انجام رفتارهای مطلوب شوند.

کاهش رفتار نامطلوب از طریق تشویق کودک

رفتارهای نامطلوب و ناسازگار کودک با توجه به فرهنگ، خانواده، اجتماع، خلقیات کودک و … متفاوت است. هر کودکی در هر جایگاه و موقعیتی رفتارهای نامطلوبی خواهد داشت که با اتخاذ روش‌های تربیتی مناسب می‌توانید آن ها را متوقف کنید. همانطور که گفتیم تنبیه به عنوان روشی بلند مدت موثر نیست؛ پس باید تا حد امکان به طور محدود از آن استفاده کرد. در بلند مدت با برقراری ارتباط صمیمانه با کودک خود می‌توانید تاثیر بیشتری بر روی او بگذارید. با نادیده گرفتن رفتارهای ناخوشایند کودک او را از توجه خود محروم کنید، این موضوع برای کودک اهمیت زیادی دارد، پس نیازی به داد زدن و تنبیه بدنی نیست، عشق او به شما موجب حرف شنوی‌اش خواهد شد، پس با تنبیه میان خودتان شکاف ایجاد نکنید.

توجه داشته باشید که الگوی اصلی کودک، خود شما هستید، اگر رفتاری نامناسب دائم از طرف او تکرار می‌شود، بهتر است برای یکبار هم شده به الگویی که برای او ساختید نگاه کنید و ایراد را در خودتان جویا شوید. 

تقویت رفتار کودک با استفاده از روش جدول ستاره

یکی از روش‌های مناسب تقویت رفتار انجام آن از طریق روش جدول ستاره است. ابزارهای لازم برای اجرای این روش شامل یک تخته و ستاره برچسب‌دار می‌باشد، در صورت نبود این ابزار می‌توان از یک تخته و ماژیک برای کشیدن ستاره استفاده کرد.

در این روش روزهای هفته را در یک طرف جدول می‌کشند و برای هر کار مطلوب کودک یک ستاره در نظر می‌گیرند. سپس برای استفاده از این ستاره‌ها باید قوانینی مشخص کرد. این قوانین می‌تواند به صورت قرار دادی با کودک بسته شود، برای مثال با کودک قرار بگذارید که پس از هر 5 یا 10 ستاره می‌تواند پاداشی داشته باشد. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است کودک با انجام رفتار اشتباه یک ستاره از دست می‌دهد، در نتیجه کودک برای بدست آوردن پاداش باید رفتار مطلوب انجام دهد.

والدین در ارتباط با شیوه اجرای این روش باید کاملاً مقتدرانه و قاطعانه عمل کنند، قاطعانه رفتار کردن والدین به منظور تهدید کردن یا تنبیه کردن کودک نیست، بلکه به معنای آن است که نباید رفتار نامطلوب کودک بدون از دست دادن ستاره بخشیده شود، یا اینکه بر عکس بابت هر رفتاری کودک ستاره‌هایش را از دست دهد. این کار نباید منجر به کاهش اعتماد بنفس و عزت نفس و تحقیر کودک شود. از طرفی جدول ستاره به عنوان باجگیری از کودک یا رسیدن به خواسته های شخصی خودتان استفاده شود. 

عوامل موثر بر تشویق کودکان

عواملی وجود دارد که می‌تواند بر میزان اثرگذاری تشویق کودکان نقش داشته باشد از جمله این عوامل می‌توان به شیوه فرزندپروری صحیح و یکسان بین والدین، پایبندی به سیستم پاداش و توضیح شرایط به کودک و… اشاره کرد. برای اینکه سیستم پاداش‌دهی و تقویت کودکان موثر واقع شود بهتر است بین شیوه فرزندپروری والدین تفاهم وجود داشته باشد.

روش‌های متفاوت رفتار پدر و مادر با کودک باعث سردرگمی او می‌شود و ممکن است بر اثربخشی سیستم پاداش‌دهی تاثیر منفی بگذارد. زمانی تشویق کودکان موثر واقع می‌شود که بین رفتارهای والدین همسویی وجود داشته باشد و به انجام آن متعهد و پایبند باشند. به عنوان مثال ممکن است یک رفتار از نظر مادر مطلوب و از نظر پدر نامطلوب باشد، این مسئله باعث می‌شود که کودک پیام‌ها متنقاض دریافت کند و به سیستم پاداش‌دهی توجهی نکند. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا تشویق کردن کودک می‌تواند باعث کاهش رفتار نامطلوب او شود؟

یکی از روش‌های صحیح فرزندپروری این است که والدین به واسطه تقویت و تشویق کودکان، رفتار نامطلوب کودک را کاهش دهند. برای انجام این کار می‌توان از روش جدول ستاره استفاده کرد.

 

 

منبع : تشویق کودکان



:: برچسب‌ها: تشویق کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شاید بتوان گفت اولین تجربه لذت‌بخش‌ و زیبا در دوران بارداری لحظه‌ایست که تکان خوردن جنین در شکم مادر شروع می‌شود. برای هر مادری و حتی اطرافیان، این تکان خوردن یک تجربه شیرین و لذت بخش است که می‌تواند نشان دهنده زنده بودن جنین و سلامت او باشد. به طور کلی تکان خوردن جنین حدوداً از ماه دوم یا هفته هفتم بارداری آغاز می‌شود و کم و بیش تا پایان دوران بارداری ادامه دارد. این تکان خوردن که در هفته هفتم بارداری رخ می‌دهد معمولاً برای مادر قابل حس نیست و اولین حرکتی که مادر آن را حس کند بین هفته 16 تا 22 دوران بارداری ایجاد می‌شود. با آگاهی از اهمیت تکان خوردن جنین و نحوه حرکت او می‌توانید از سلامت فرزند خود مطمئن شوید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 منبع : تکان خوردن جنین در شکم مادر

تکان خوردن جنین در شکم مادر

به طور کلی اولین تکان خوردن جنین در ماه دوم بارداری و در هفته هفتم بارداری رخ می‌دهد، اما این تکان خوردن برای مادر قابل حس نیست زیرا جنین در این دوران بسیار کوچک است و برخوردش با دیواره رحم احساسی را در مادر به وجود نمی‌آورد. اولین تکان خوردن‌هایی که مادر آن‌ را حس می‌کند از هفته 16 بارداری به بعد شروع می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر مادر باید بین هفته 16 تا 22 بارداری این تکان خوردن را حس کند، اگر در این دوران چنین چیزی احساس نکردید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

 

اهمیت تکان خوردن جنین در شکم مادر

اولین موضوعی که تکان خوردن جنین در دوران بارداری نشان می‌دهد، سلامت اوست. تکان نخوردن جنین برای طولانی مدت ممکن است نشانه مشکلی جدی باشد. پس اگر جنین در داخل شکمتان تکان می‌خورد خوشحال باشید. با این حال باید ریتم و حرکات جنین را مد نظر قرار دهید. کمتر شدن حرکت جنین و یا تغییر ریتم این تکان خوردن‌ها معمولاً نشان دهنده نامناسب بودن وضعیت جنین است. این حرکات از ماه هفتم بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند زیرا از این ماه به بعد جنین توانایی آن را دارد که خارج از رحم زنده بماند، پس حرکات جنین دارای اهمیت زیادی هستند.

 

عوامل موثر بر متوجه نشدن حرکات جنین

به طور کلی تکان نخوردن جنین می‌تواند نشان دهنده یک اتفاق ناخوشایند باشد اما با این حال مواردی وجود دارد که کودک سالم است و تکان می‌خورد اما مادر این تکان خوردن‌ها را احساس نمی‌کند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. داشتن دغدغه ذهنی

مشغول بودن و داشتن دغدغه ذهنی و مسائل روزمره گاهی باعث می‌شود تا مادر متوجه این حرکات و تغییرات در بدنش نشود.

2. مدل‌های حرکتی

هر جنینی با توجه به وضعیت خود و مادر مدل حرکتی خاص خودش را دارد. در مواردی ممکن است جنین به قدری آهسته و آرام حرکت کند که تشخیص دادن آن کار آسانی نباشد.

3. تکان خوردن جنین در شکم مادر | تعداد بارداری

ممکن است تشخیص حرکات در بارداری اول آسان‌ رخ ندهد چرا که در اولین تجربه بارداری حرکات دیرتر حس می‌شود و با فاصله زیاد‌تر اتفاق می‌افتد. بی تجربگی مادر در تشخیص این حرکات نیز باعث متوجه نشدن او می‌شود. 

4. چاقی و افزایش وزن مادر

چاقی و انباشت چربی هرچه بیشتر باشد، باعث می‌شود که مادر این حرکات را سخت‌تر احساس کند. در برخی موارد به علت چاقی بیش از حد، ممکن است پزشک هم نتواند از طریق سونوگرافی این مسئله را تشخیص دهد.

5. خوابیدن جنین

جنین نیز در شکم مادر به خواب می‌رود و در این مدت حرکتی نمی‌کند. زمانی که تحرک مادر زیاد باشد، جنین خواب آلود می‌شود و ممکن است کمتر تکان بخورد.

6. کمبود اکسیژن

اگر تکان نخوردن جنین طولانی مدت باشد، ممکن است نشان‌دهنده کمبود اکسیژن درون رحم و پیچ خوردگی ناف دور گردن او باشد. پس در صورت طولانی شدت این فرایند به پزشک مراجعه نمایید. 

7. مصرف داروهای مختلف

مصرف برخی از داروهای مختلف مانند داروهای مسکن و آرامبخش می‌تواند وارد خون شود و حرکات جنین را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که بدون تجویز پزشک از دارو در دوران بارداری استفاده نکنید.

 

چگونگی تکان خوردن جنین

شیوه حرکت هر جنین با جنین دیگری متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال یک الگوی کلی وجود دارد که هر مادر و جنینی آن را تجربه می‌کنند.

1. هفته 16 تا 19 بارداری

اولین تکان خوردن‌ها معمولاً در این دوران حس می‌شود. در این وضعیت معمولا مادر احساسی شبیه به ضعف کردن دارد و معمولاً در اوایل این دوره مادر متوجه نمی‌شود که این احساس به دلیل حرکت جنین است.

2. هفته 20 تا 23 بارداری

در این دوران حرکات جنین کمی بیشتر می‌شود و تشخیص آن برای مادر راحت‌تر است. جنین حرکات تکراری مانند لگد زدن و سکسکه کردن را در این هفته‌ها انجام می‌دهد.

3. هفته 24 تا 28 بارداری

در این دوران حرکات جنین به وضوح دیده می‌شود چراکه فضای بیشتری برای حرکت کردن او در داخل رحم به وجود آمده است. امکان دارد در این دوران متوجه تکان خوردن  و فعالیت زیاد و لگد زدن ناگهانی جنین شوید.

4. تکان خوردن جنین در شکم مادر | هفته 29 تا 31 بارداری

هرچه جنین بزرگ‌تر می‌شود و بیشتر رشد می‌کند، حرکاتش نیز قوی‌تر و بیشتر می‌شوند. در این دوران ممکن است جنین به دنبال فضای بیشتری برای حرکت کردن باشد، در نتیجه امکان دارد کمی قوی‌تر لگد بزند.

5. هفته 32 تا 35 بارداری

در این دوران جنین بزرگ‌تر شده و حرکاتش کمی با ثبات‌تر می‌شود و همه چیز بر اساس یک الگوی مشخص پیش می‌رود. حرکات جنین در این دوران نسبت به هفته‌های گذشته قوی‌تر شده است و حتی می‌توان با چشم هم این حرکات را مشاهده کرد.

6. تکان خوردن جنین در شکم مادر | هفته 35 تا 40 بارداری

در این هفته‌ها کودک دیگر آماده به دنیا آمدن است، کودک برعکس می‌شود و سرش به سمت پایین قرار می‌گیرد تا آماده خروج از رحم باشد. ممکن است در این دوران به دلیل انقباضات انجام شده در بدن مادر، احساس درد در عضلات کف لگن وجود داشته باشد. با نزدیک شدن به روزهای انتهایی بارداری به دلیل کمبود جای نوزاد در رحم مادر، حرکاتش کمتر می‌شود و ممکن است چرخش نوزاد رخ ندهد اما همچنان لگد زدن و ضربه زدن او حس می‌شود و با چشم قابل رویت است.

 

مدل‌های حرکتی جنین

1. جنین در هفته نهم توانایی آن را دارد که دست و پاهایش را تکان دهد. همچنین در این دوران می‌تواند شروع به بلع، مکیدن و یا سکسکه زدن کند.

2. در هفته دهم جنین می‌توان سرش را به طرفین یا بالا و پایین تکان دهد، دهانش را باز کند و حتی توسط دستانش صورتش را لمس کند.

3. در هفته دوازدهم جنین می‌تواند دچار خستگی شود و دهانش را باز کند و خمیازه بکشد.

4. در هفته چهاردهم جنین توانایی حرکت دادن چشم‌هایش را دارد.

5. توانایی مکیدن انگشت در هفته پانزدهم ایجاد می‌شود. در این دوران اغلب برای مکیدن از انگشت شست استفاده می‌کند.

 

در صورت تکان نخورن جنین چه کاری باید انجام داد؟

امکان دارد که در این این شرایط جنین خوابیده باشد پس بهتر است در چنین حالتی یک وعده غذایی سبک بخورید و کمی استراحت کنید و پاهایتان را کمی بالاتر از بدنتان قرار دهید تا جنین بیدار شود. همچنین با خوردن یک لیوان آب سرد یا هر خوراکی سرد دیگر، جنین وادار به تکان خوردن می‌شود چراکه برای رهایی از سرما خودش را تکان می‌دهد. همچنین وجود سر و صدای زیاد هم می‌تواند باعث بیدار شدن و تکان خوردن جنین شود. اما اگر با انجام تمام راهکارهای فوق یا پس از ضربه و یک اتفاق جنین تکان نخورد، بهتر است در اولین فرصت به بیمارستان یا پزشک مراجعه کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تکان نخوردن جنین همواره نشان‌دهنده یک مشکل جدی است؟

خیر، در بسیاری از مواقع جنین به خواب فرو رفته است و به همین دلیل تکان نمی‌خورد. با انجام راهکارهایی همچون خوردن خوراکی سرد، ایجاد سروصدا و… می‌توانید او را بیدار کنید. در غیر این صورت هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید. 

 

 

 منبع : تکان خوردن جنین در شکم مادر

 



:: برچسب‌ها: تکان خوردن جنین در شکم مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اغلب والدین در زمینه مصرف شیر پاستوریزه برای کودکان خود با سوالاتی مواجه می‌شوند. کمبود شیر مادر از یکی مهم‌ترین دلایلی است که والدین را به سوی مصرف شیر پاستوریزه در نوزادی سوق می‌دهد. این درحالیست که نوزادان توانایی هضم این شیر را ندارند و با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. علاوه بر این مصرف شیر پاستوریزه در کودکان فواید و مضراتی نیز دارد که آگاهی از آن‌ها به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغدیه را برای فرزند خود مهیا سازند. همچنین شما می‌توانید برای تغذیه بهتر فرزند خود از خدمات مشاوره کودک بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 منبع : شیر پاستوریزه برای کودکان

شیر پاستوریزه برای نوزادان

به عقیده متخصصین سلامت، نوزاد طی شش ماه اول زندگی خود به جز شیر مادر و یا شیر خشک مجاز به دریافت هیچ ماده غذایی دیگری نیست و هر ماده غذایی دیگر به دلیل عدم آمادگی معده نوزاد برای هضم آن، برای نوزاد خطرناک است. شیر پاستوریزه نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرف این شیر در دوران نوزادی منجر به اسهال و استفراغ و حتی واکنش‌های آلرژیک خواهد شد. یادآوری این نکته الزامی است که مادرانی که به هردلیل قادر به شیردهی به نوزادشان نیستند، برای تغذیه فرزند خود به هیچ عنوان نباید از شیر پاستوریزه استفاده کنند و تنها جایگزین شیر مادر در این سن، شیر خشک است.

 

سن شروع مصرف شیر پاستوریزه برای کودک

متخصصین سلامت معتقدند که از شش ماهه دوم می‌توان برای تغذیه کودکان به مقدار بسیار کم از شیر پاستوریزه استفاده کرد. بهتر است شروع استفاده از شیر پاستوریزه در کودکان به صورت تدریجی باشد و حتی الامکان با ماده غذایی دیگری ترکیب شده باشد و به صورت نوشیدنی نباشد. غذاهایی مانند حریره بادام، فرنی و انواع پوره‌ها گزینه مناسبی برای استفاده از شیر پاستوریزه هستند.

1. شیر پاستوریزه برای کودکان یک تا دو سال

در سال دوم زندگی شیر پاستوریزه را می‌توان به عنوان نوشیدنی برای کودکان به کار برد. شیر در سال دوم زندگی کودک چه شیر مادر و چه شیر پاستوریزه تنها 30 درصد از نیاز کودک را تامین کرده و کودک 70 درصد باقی مانده را باید از غذاها و منابع دیگر بدست بیاورد. در صورتی که کودک مواد غذایی دیگر را استفاده نکند دچار سوتغذیه می‌شود. لازم به ذکر است که غلظت پروتئین‌ها، انرژی، املاح و ویتامین شیر مادر و یا شیر پاستوریزه تامین کننده نیازهای کودک در سال دوم زندگی نیست. توصیه می‌شود در طی این بازه زمانی شیر پاستوریزه به صورت رقیق شده به کودک داده شود.

2. شیر پاستوریزه برای کودکان دو سال به بالا

کودکان از دوسالگی به بعد می‌توانند روزانه مقدار نیم لیتر شیر پاستوریزه استفاده کنند. ضرورت استفاده از شیر پاستوریزه در این بازه بیشتر از قبل است؛ چون به دلیل قطع شیردهی مادر، کودک کلسیم و مواد لازم برای رشد استخوان‌هایش را از این شیر بدست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: نیازهای اولیه و اساسی کودکان

فواید مصرف شیرپاستوریزه

شیر پاستوریزه یکی از منابع مهم ویتامین D است و به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می‌کند. همچنین علاوه بر دارا بودن پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های لازم برای رشد کودک، باعث رشد عضلات شده و در فرآیند انعقاد خون هم تاثیرگذار است. مصرف شیر پاستوریزه در کودکان، میزان ابتلا به فشار خون بالا، سرطان روده و سکته مغزی در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. هم چنین باعث استحکام بافت استخوانی شده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی لگن را کاهش می‌دهد. کمک به رشد قد کودکان و استحکام دندان‌ها از دیگر فواید مصرف شیر پاستوریزه است. مصرف شیرهای پاستوریزه طعم دار باعث تشویق کودکان به مصرف شیر و دور شدن از مصرف نوشیدنی‌‌های گازدار مضر شده و در شکل دادن یک روند غذایی سالم بسیار موثر است.

مضرات مصرف شیر پاستوریزه

مصرف شیر پاستوریزه قبل از شش ماهگی باعث مشکلات گوارشی و حتی واکنش‌های آلرژیک در کودک خواهد شد. هم چنین به دلیل مقادیر زیاد پروتئین در شیر گاو، عملکرد کلیه‌های نوزاد دچار مشکل خواهد شد. مشاوره کودک به شما کمک می‌کند تا اطلاع بیشتری در زمینه تغذیه صحیح کودک خود به دست آورید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان به دلیل کمبود شیر مادر از شیر پاستوریزه به نوزاد داد؟

خیر، شیر پاستوریزه برای نوزادان مضرات بسیاری به همراه دارد و آنان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. در صورت کمبود شیر مادر تنها می‌توانید از شیر خشک استفاده کنید. 

 

 

 منبع : شیر پاستوریزه برای کودکان

 



:: برچسب‌ها: شیر پاستوریزه برای کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی طبیعی است؟ بعضی از افراد بعد از رابطه جنسی احساس بسیار بد و دردناکی را تجربه می‌کنند. این احساس می‌تواند آمیخته‌ای از پوچی، افسردگی، خجالت، شرمندگی، اضطراب و احساس گناه باشد که با عنوان احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی شناخته می‌شود. این احساس اکثرا در افرادی شکل می‌گیرد که روابط خارج از ازدواج دارند، اما کم نیستند افرادی که این احساس را حتی بعد از ازدواج هم با داشتن یک رابطه شرعی تجربه می‌کنند. این احساس تاثیرات منفی فراوانی بر کیفیت رابطه زناشویی و سلامت روانی فرد می‌گذارد به همین دلیل ضروری است که برای درمان آن چاره‌ای اندیشید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 منبع : احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

انواع عذاب وجدان ناشی از روابط جنسی

عذاب وجدان جنسی به دو دسته عمده تقسسیم می‌شود:

1. نوع اول

دسته اول احساس عذاب وجدان و احساس گناهی است که بعد از زیرپا گذاشتن یکی از ارزش‌ها و باورهای درونی به وجود می‌آید و خود فرد به صورت خودآگاه آن را تشخیص می‌دهد. این نوع احساس گناه صبح بعد از گناه نامیده می‌شود چراکه فرد بعد از رابطه جنسی به روشنی متوجه آن می‌شود. مثلا فردی که بسیار مذهبی است بعد از تجربه یک عمل جنسی این احساس گناه را تجربه می‌کند. یا مثلا کسی که شخصیت بسیار محترمی دارد بعد از خیانت به همسرش دچار این نوع احساس گناه می‌شود.

2. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | نوع دوم

دسته دوم احساس عذاب وجدان و احساس گناه در افرادی است که به طور کل رابطه جنسی را اشتباه و کثیف می‌دانند. این افراد ممکن است به رابطه جنسی صفت حیوانی بودن را بدهند و در صورت تجربه آن دچار حس خفت و خواری شوند. این نوع عذاب وجدان، گناه پنهان نامیده می‌شود چرا که ناخودآگاه به وجود می‌آید و برای فرد آنقدر مبهم و پنهان است که قدرت تشخیص از او گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید : گریه بعد از رابطه جنسی

دلایل احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به دلایل متعددی به وجود می‌آید که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. تربیت خانواده

اکثر افرادی که در خانواده‌های سنتی و مذهبی تربیت می‌شوند، می‌آموزند که عمل جنسی بد و قبیح است و باید از آن فرار کنند. اگر خارج از چارچوب ازدواج انجام شود گناه کبیره محسوب می‌شود و عذاب جهنم را به همراه دارد. اگر هم در چارچوب ازدواج باشد باید پنهانی و بی سر و صدا صورت گیرد. به همین دلیل در ناخودآگاه افراد این موضوع نهادینه می‌شود که باید از عمل جنسی اجتناب کنند. وقتی این باور در فرد به وجود آمد، انجام مسائل زناشویی برایش سخت و همراه با عذاب وجدان خواهد بود.

راه حل: باور خود را عوض کنید تا زندگی شما عوض شود. باید این موضوع را به خودتان بقبولانید که رابطه جنسی اگر سالم باشد نه تنها به شما آسیبی نخوهد زد بلکه به سلامت جسمی و روانی‌تان نیز کمک می‍کند.

2. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | احساس عشق و مسئولیت

برخی افراد آنقدر عاشق کسی هستند که رابطه جنسی را قاتل عشق خود می‌دانند یعنی فکر می‌کنند بلافاصله بعد از انجام عمل جنسی با شریک خود عشق و علاقه میان آن‌ها کمرنگ خواهد شد. برخی از افراد نیز گمان می‌کنند که مسئولیت خود را به نحو کامل و درست در قبال شریک عاطفی خود انجام نداده‌اند و به همین دلیل بعد از رابطه جنسی احساس گناه می‌کنند.

راه حل: اگر رابطه جنسی در زمان درست و با رضایت طرفیت صورت بگیرد نه تنها عشق را کم رنگ نخواهد کرد بلکه رابطه عاطفی شما را نیز به مرحله جدیدی خواهد رساند. از طرف یگر ارضای به موقع و درست و در چارچوب نیازهای جنسی شریک عاطفی یکی از مسئولیت‌های شماست که باید آن را به نحو احسنت انجام دهید.

3. احساس تحقیر شدن

برخی افراد احساس می‌کنند باانجام رابطه جنسی به نوعی تحقیر می‌شوند و احساس عزت نفس خود را در برابر طرف قابل از دست می‌دهند. این گونه افراد احساس گناه پنهان را تجربه می‌کنند و احساس آن‌ها بسیار شبیه به افرادی است که مورد سو استفاده جنسی قرار می‌گیرند.

راه حل: درباره احساس خود با پارتنرتان صحبت کنید، از یک مشاور برای حل تعارضات روحی خود کمک بگیرید. حدالامکان رابطه جنسی را در نهایت احترام و به دور از خشونت‌های جنسی انجام دهید.

4. مشکلات شخصیت

برخی افراد به دلیل مشکلات شخصیتی که بیشتر ریشه در کودکی دارند، بعد از انجام بیشتر کارها و نه فقط بعد از رابطه جنسی دچار احساسات منفی مثل احساس گناه می‌شوند. این افراد معمولا در دوران کودکی توسط والدین سخت گیر تربیت شده‌اند و یا تجربه تجاوز را دارند.

راه حل: برای حل مشکلات روحی خود در اولین فرصت حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید چرا که این نوع مشکلات بر تمام جنبه‌های زندگی شما تاثیر می‌گذارند و شما را مدام درگیری افکار منفی می‌کنند.

 

نتایج منفی عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی نتایج و عواقب منفی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. رابطه جنسی با شریک‌های متعدد

این گونه افراد شاید فکر کنند در مقابل شریک جنسی فعلی خود دچار احساسات منفی بعد از رابطه جنسی می‌شوند. به همین دلیل ارتباط جنسی را با افراد مختلفی امتحان می‌کنند تا به آرامش روحی و روانی دست یابند.

2. اعتیاد به رابطه جنسی

این گونه افراد برای پنهان کردن شرمساری خود از رابطه جنسی، بیشتر و بیشتر روابط جنسی مختلف را تجربه می‌کنند تا جایی که دچار اعتیاد به رابطه جنسی شوند. دراعتیاد به رابطه جنسی مثل دیگر اعتیادها سیستم پاداش دهی مغزی دچار اختلال می‌شود و اعتیاد با درگیری‌های ذهنی کنترل فرد را به دست می‌گیرد.

3. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | روابط پر خطر

این گونه افراد به دلیل هول شدن کمتر از لوازم پیشگیری کننده استفاده می‌کنند. در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و بارداری‌های نخواسته را برای خود بالا می‌برند.

4. مشکلات روحی روانی

افراد به دنبال احساس گناه دچار مشکلات روحی روانی مثل افسردگی و اضطراب می‌شوند. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه مشکلات جنسی، می‌توانید احساس گناه خود را از بین ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی طبیعی است؟ بعضی از افراد بعد از رابطه جنسی احساس بسیار بد و دردناکی را تجربه می‌کنند. این احساس می‌تواند آمیخته‌ای از پوچی، افسردگی، خجالت، شرمندگی، اضطراب و احساس گناه باشد که با عنوان احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی شناخته می‌شود. این احساس اکثرا در افرادی شکل می‌گیرد که روابط خارج از ازدواج دارند، اما کم نیستند افرادی که این احساس را حتی بعد از ازدواج هم با داشتن یک رابطه شرعی تجربه می‌کنند. این احساس تاثیرات منفی فراوانی بر کیفیت رابطه زناشویی و سلامت روانی فرد می‌گذارد به همین دلیل ضروری است که برای درمان آن چاره‌ای اندیشید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 

انواع عذاب وجدان ناشی از روابط جنسی

عذاب وجدان جنسی به دو دسته عمده تقسسیم می‌شود:

1. نوع اول

دسته اول احساس عذاب وجدان و احساس گناهی است که بعد از زیرپا گذاشتن یکی از ارزش‌ها و باورهای درونی به وجود می‌آید و خود فرد به صورت خودآگاه آن را تشخیص می‌دهد. این نوع احساس گناه صبح بعد از گناه نامیده می‌شود چراکه فرد بعد از رابطه جنسی به روشنی متوجه آن می‌شود. مثلا فردی که بسیار مذهبی است بعد از تجربه یک عمل جنسی این احساس گناه را تجربه می‌کند. یا مثلا کسی که شخصیت بسیار محترمی دارد بعد از خیانت به همسرش دچار این نوع احساس گناه می‌شود.

2. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | نوع دوم

دسته دوم احساس عذاب وجدان و احساس گناه در افرادی است که به طور کل رابطه جنسی را اشتباه و کثیف می‌دانند. این افراد ممکن است به رابطه جنسی صفت حیوانی بودن را بدهند و در صورت تجربه آن دچار حس خفت و خواری شوند. این نوع عذاب وجدان، گناه پنهان نامیده می‌شود چرا که ناخودآگاه به وجود می‌آید و برای فرد آنقدر مبهم و پنهان است که قدرت تشخیص از او گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید : گریه بعد از رابطه جنسی

دلایل احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به دلایل متعددی به وجود می‌آید که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. تربیت خانواده

اکثر افرادی که در خانواده‌های سنتی و مذهبی تربیت می‌شوند، می‌آموزند که عمل جنسی بد و قبیح است و باید از آن فرار کنند. اگر خارج از چارچوب ازدواج انجام شود گناه کبیره محسوب می‌شود و عذاب جهنم را به همراه دارد. اگر هم در چارچوب ازدواج باشد باید پنهانی و بی سر و صدا صورت گیرد. به همین دلیل در ناخودآگاه افراد این موضوع نهادینه می‌شود که باید از عمل جنسی اجتناب کنند. وقتی این باور در فرد به وجود آمد، انجام مسائل زناشویی برایش سخت و همراه با عذاب وجدان خواهد بود.

راه حل: باور خود را عوض کنید تا زندگی شما عوض شود. باید این موضوع را به خودتان بقبولانید که رابطه جنسی اگر سالم باشد نه تنها به شما آسیبی نخوهد زد بلکه به سلامت جسمی و روانی‌تان نیز کمک می‍کند.

2. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | احساس عشق و مسئولیت

برخی افراد آنقدر عاشق کسی هستند که رابطه جنسی را قاتل عشق خود می‌دانند یعنی فکر می‌کنند بلافاصله بعد از انجام عمل جنسی با شریک خود عشق و علاقه میان آن‌ها کمرنگ خواهد شد. برخی از افراد نیز گمان می‌کنند که مسئولیت خود را به نحو کامل و درست در قبال شریک عاطفی خود انجام نداده‌اند و به همین دلیل بعد از رابطه جنسی احساس گناه می‌کنند.

راه حل: اگر رابطه جنسی در زمان درست و با رضایت طرفیت صورت بگیرد نه تنها عشق را کم رنگ نخواهد کرد بلکه رابطه عاطفی شما را نیز به مرحله جدیدی خواهد رساند. از طرف یگر ارضای به موقع و درست و در چارچوب نیازهای جنسی شریک عاطفی یکی از مسئولیت‌های شماست که باید آن را به نحو احسنت انجام دهید.

3. احساس تحقیر شدن

برخی افراد احساس می‌کنند باانجام رابطه جنسی به نوعی تحقیر می‌شوند و احساس عزت نفس خود را در برابر طرف قابل از دست می‌دهند. این گونه افراد احساس گناه پنهان را تجربه می‌کنند و احساس آن‌ها بسیار شبیه به افرادی است که مورد سو استفاده جنسی قرار می‌گیرند.

راه حل: درباره احساس خود با پارتنرتان صحبت کنید، از یک مشاور برای حل تعارضات روحی خود کمک بگیرید. حدالامکان رابطه جنسی را در نهایت احترام و به دور از خشونت‌های جنسی انجام دهید.

4. مشکلات شخصیت

برخی افراد به دلیل مشکلات شخصیتی که بیشتر ریشه در کودکی دارند، بعد از انجام بیشتر کارها و نه فقط بعد از رابطه جنسی دچار احساسات منفی مثل احساس گناه می‌شوند. این افراد معمولا در دوران کودکی توسط والدین سخت گیر تربیت شده‌اند و یا تجربه تجاوز را دارند.

راه حل: برای حل مشکلات روحی خود در اولین فرصت حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید چرا که این نوع مشکلات بر تمام جنبه‌های زندگی شما تاثیر می‌گذارند و شما را مدام درگیری افکار منفی می‌کنند.

 

نتایج منفی عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی نتایج و عواقب منفی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. رابطه جنسی با شریک‌های متعدد

این گونه افراد شاید فکر کنند در مقابل شریک جنسی فعلی خود دچار احساسات منفی بعد از رابطه جنسی می‌شوند. به همین دلیل ارتباط جنسی را با افراد مختلفی امتحان می‌کنند تا به آرامش روحی و روانی دست یابند.

2. اعتیاد به رابطه جنسی

این گونه افراد برای پنهان کردن شرمساری خود از رابطه جنسی، بیشتر و بیشتر روابط جنسی مختلف را تجربه می‌کنند تا جایی که دچار اعتیاد به رابطه جنسی شوند. دراعتیاد به رابطه جنسی مثل دیگر اعتیادها سیستم پاداش دهی مغزی دچار اختلال می‌شود و اعتیاد با درگیری‌های ذهنی کنترل فرد را به دست می‌گیرد.

3. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | روابط پر خطر

این گونه افراد به دلیل هول شدن کمتر از لوازم پیشگیری کننده استفاده می‌کنند. در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و بارداری‌های نخواسته را برای خود بالا می‌برند.

4. مشکلات روحی روانی

افراد به دنبال احساس گناه دچار مشکلات روحی روانی مثل افسردگی و اضطراب می‌شوند. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه مشکلات جنسی، می‌توانید احساس گناه خود را از بین ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 


:: برچسب‌ها: احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین مرکز مشاوره روانشناسی نیاوران کجاست؟ آیا از خدماتی که در مراکز روانشناسی مختلف ارائه می‌شود اطلاعی دارید؟ مشاوره روانشناسی یکی از خدماتی است که توسط متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران، روانشناسان و روان پزشکان ارائه می‌شود. استفاده از این خدمات تنها به کسانی که دارای مشکل خاصی هستند اختصاص ندارد بلکه بسیاری از افراد برای ارتقای وضعیت روحی خود یا برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت هوشی فرزندانشان از آن استفاده می‌کنند. ما در ادامه به معرفی بهترین مراکز مشاوره روانشناسی نیاوران و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 منبع : مشاوره روانشناسی نیاوران

مرکز مشاوره و روانشناسی و انواع متخصصین آن

مرکز مشاوره و روانشناسی از جمله مراکزی است که خدمات مرتبط با بهبود و ارتقای وضعیت روان را به عموم مردم ارائه می‌دهند. کارشناسانی که در این مراکز خدمات رسانی می‌کنند مشاور، روانشناس و روان پزشکان را در بر می‌گیرند. هر کدام از این متخصصین می‌توانند در زمینه‌های مختلف به شما کمک کنند. برای مثال زمانی که مشکلات روان شناختی به دارو نیاز دارند روان پزشکان به کمک افراد می‌آیند. زمانی که وضعیت‌های روان شناختی با استفاده از خدمات روان درمانی و به طور کل درمان‌های گفت و گو محور قابل بهبود هستند روانشناسان به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند و زمانی که افراد برای مشورت در مورد موضوعاتی نظیر تصمیم گیری شغلی و تحصیلی نیاز به کمک دارند، مشاوران به کمک آن‌ها می‌آیند. برای دریافت مشاوره تلفنی در تمامی زمینه های ذکر شده کلیک کنید.

 

انواع خدمات ارائه شده در مرکز مشاوره روانشناسی

شاید برای شما جای سوال باشد که در مرکز مشاوره روانشناسی نیاوران دقیقا چه خدماتی ارائه می‌شود و چه کسانی می‌توانند به آن‌ها مراجعه نمایند. از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده در این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درمان اختلالات روانشناختی فردی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و…

– درمان مشکلات بین فردی، ارتباطی و اختلالات شخصیتی

– بهبود مشکلات مرتبط با ازدواج از طریق خدمات تخصصی زوج درمانی

– بهبود مشکلات و تنش‌های بین اعضای خانواده از طریق خدمات تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده

– بهبود مشکلات مرتبط با عملکرد جنسی از طریق خدمات تخصصی سکس تراپی و مشاوره جنسی

– ارائه مشاوره قبل از ازدواج

– بهبود اختلالات رفتاری و مشکلات رشدی کودکان

– بررسی وضعیت هوشی کودکان و انجام سایر تست‌های روانشناسی

– سایر خدمات مرکز شامل مشاوره تحصیلی ، مشاوره شغلی ، مشاوره طلاق ، مشاوره خیانت و … می‌شود.

 

خصوصیات بهترین مرکز مشاوره روانشناسی نیاوران

برای اینکه بتوانید مراکز تخصصی را از سایر مراکز که به ارائه خدمات غیر علمی می‌پردازند، تشخیص دهید در نظر گرفتن برخی ملاک‌ها می‌تواند به شما کمک کند. از جمله مهم‌ترین ملاک‌هایی که بهترین مراکز مشاوره را از سایرین جدا می‌کند باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- داشتن مجوز رسمی

اولین ملاکی که قبل از مراجعه به مراکز روانشناسی باید به آن توجه نمایید برخورداری از مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی کشور یا سازمان بهزیستی است. مراکزی که فاقد مجوز معتبر هستند قابل اطمینان نبوده و اجازه ارائه خدمات درمانی را ندارند.

2- مرکز مشاوره روانشناسی نیاوران | برخورداری از متخصصین حرفه ای

یک مرکز مشاوره حرفه‌ای باید بتواند در زمینه‌های مختلف به مردم خدمات ارائه کند. از همین رو لازم است که از متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران و روانشناسان  مجرب در جهت ارتقای کیفیت خدمات روانشناسی کمک بگیرد. روانشناسان برای ارائه خدمات درمانی باید از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. هم چنین دوره‌هایی که متخصصان در زمینه درمان اختلالات مختلف گذرانده‌اند و سابقه کار تجربی آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب یک مرکز مشاوره باشند.

3- استفاده از روش های نوین درمان

امروزه برای اکثر مشکلات و وضعیت‌های روان شناختی درمان‌های حرفه‌ای و خاصی طراحی شده است. برای مثال درمان شناختی- رفتاری و رویکردهای مرتبط با آن نظیر رویکرد طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا همان اکت، امروزه در سراسر دنیا برای بهبود انواع مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی، وسواس، مشکلات زناشویی و… به کار گرفته می‌شوند. یک مرکز مشاوره معتبر باید بتواند با متودهای جدید دنیا خود را منطبق کرده و از روش‌های جدید درمان برای کمک کردن به مراجعین استفاده نماید.

4- مرکز مشاوره روانشناسی نیاوران | داشتن تجهیزات کافی

یکی از کارهای اصلی مراکز روانشناسی گرفتن تست و آزمون‌های روانی مختلف از افراد است. از همین رو مراکز مشاوره باید از تجهیزات کافی برای گرفتن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تشخیص انواع مشکلات روانشناختی برخوردار باشند. هم چنین امروزه برای رفع مشکلاتی نظیر بیش فعالی کودکان در کنار درمان‌های دارویی و روانشناختی از ابزارهای خاصی نظیر نوروفیدبک و بایوفیدبک نیز استفاده می‌شود که وجود آن‌ها در مراکز می‌تواند به تجهیز هرچه بیشتر آن‌ها کمک نماید. برای دریافت مشاوره کودک و کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

5- ارائه خدمات متنوع

بهترین مراکز مشاوره کشور امروزه مراکزی هستند که علاوه بر امکان مراجعه حضوری، خدمات تلفنی و آنلاین را نیز برای مراجعان خود فراهم می‌کنند. این خدمات به مراجعین کمک می‌کنند تا از هرجای کشور برای بهبود یا ارتقای وضعیت روحی و روانی خود با متخصصین تماس بگیرند و با محدودیتی در این زمینه مواجه نباشند. برای دریافت هر کدام از خدمات زیر به صورت غیر حضوری کلیک کنید.

مشاوره خانواده تلفنی

مشاوره تلفنی ازدواج 

مشاوره جنسی تلفنی

مشاوره تلفنی کودک

 

آدرس مرکز مشاوره روانشناسی نیاوران

1- مرکز جامع مشاوره روانشناسی ذهن نو _ تهران _ نیاوران _ تلفن دفتر مرکزی 02166419012 

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی نیاوران ,
:: بازدید از این مطلب : 455
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین مرکز مشاوره روانشناسی شریعتی کجاست؟ آیا از خدماتی که در مراکز روانشناسی مختلف ارائه می‌شود اطلاعی دارید؟ مشاوره روانشناسی یکی از خدماتی است که توسط متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران، روانشناسان و روان پزشکان ارائه می‌شود. استفاده از این خدمات تنها به کسانی که دارای مشکل خاصی هستند اختصاص ندارد بلکه بسیاری از افراد برای ارتقای وضعیت روحی خود یا برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت هوشی فرزندانشان از آن استفاده می‌کنند. ما در ادامه به معرفی بهترین مراکز مشاوره روانشناسی شریعتی و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 منبع : مشاوره روانشناسی شریعتی

مرکز مشاوره و روانشناسی و انواع متخصصین آن

مرکز مشاوره و روانشناسی از جمله مراکزی است که خدمات مرتبط با بهبود و ارتقای وضعیت روان را به عموم مردم ارائه می‌دهند. کارشناسانی که در این مراکز خدمات رسانی می‌کنند مشاور، روانشناس و روان پزشکان را در بر می‌گیرند. هر کدام از این متخصصین می‌توانند در زمینه‌های مختلف به شما کمک کنند. برای مثال زمانی که مشکلات روان شناختی به دارو نیاز دارند روان پزشکان به کمک افراد می‌آیند. زمانی که وضعیت‌های روان شناختی با استفاده از خدمات روان درمانی و به طور کل درمان‌های گفت و گو محور قابل بهبود هستند روانشناسان به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند و زمانی که افراد برای مشورت در مورد موضوعاتی نظیر تصمیم گیری شغلی و تحصیلی نیاز به کمک دارند، مشاوران به کمک آن‌ها می‌آیند. برای دریافت مشاوره تلفنی در تمامی زمینه های ذکر شده کلیک کنید.

 

انواع خدمات ارائه شده در مرکز مشاوره روانشناسی

شاید برای شما جای سوال باشد که در مرکز مشاوره روانشناسی شریعتی دقیقا چه خدماتی ارائه می‌شود و چه کسانی می‌توانند به آن‌ها مراجعه نمایند. از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده در این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درمان اختلالات روانشناختی فردی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و…

– درمان مشکلات بین فردی، ارتباطی و اختلالات شخصیتی

– بهبود مشکلات مرتبط با ازدواج از طریق خدمات تخصصی زوج درمانی

– بهبود مشکلات و تنش‌های بین اعضای خانواده از طریق خدمات تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده

– بهبود مشکلات مرتبط با عملکرد جنسی از طریق خدمات تخصصی سکس تراپی و مشاوره جنسی

– ارائه مشاوره قبل از ازدواج

– بهبود اختلالات رفتاری و مشکلات رشدی کودکان

– بررسی وضعیت هوشی کودکان و انجام سایر تست‌های روانشناسی

– سایر خدمات مرکز شامل مشاوره تحصیلی ، مشاوره شغلی ، مشاوره طلاق ، مشاوره خیانت و … می‌شود.

 

خصوصیات بهترین مرکز مشاوره روانشناسی شریعتی

برای اینکه بتوانید مراکز تخصصی را از سایر مراکز که به ارائه خدمات غیر علمی می‌پردازند، تشخیص دهید در نظر گرفتن برخی ملاک‌ها می‌تواند به شما کمک کند. از جمله مهم‌ترین ملاک‌هایی که بهترین مراکز مشاوره را از سایرین جدا می‌کند باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- داشتن مجوز رسمی

اولین ملاکی که قبل از مراجعه به مراکز روانشناسی باید به آن توجه نمایید برخورداری از مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی کشور یا سازمان بهزیستی است. مراکزی که فاقد مجوز معتبر هستند قابل اطمینان نبوده و اجازه ارائه خدمات درمانی را ندارند.

2- مرکز مشاوره روانشناسی شریعتی | برخورداری از متخصصین حرفه ای

یک مرکز مشاوره حرفه‌ای باید بتواند در زمینه‌های مختلف به مردم خدمات ارائه کند. از همین رو لازم است که از متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران و روانشناسان  مجرب در جهت ارتقای کیفیت خدمات روانشناسی کمک بگیرد. روانشناسان برای ارائه خدمات درمانی باید از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. هم چنین دوره‌هایی که متخصصان در زمینه درمان اختلالات مختلف گذرانده‌اند و سابقه کار تجربی آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب یک مرکز مشاوره باشند.

3- استفاده از روش های نوین درمان

امروزه برای اکثر مشکلات و وضعیت‌های روان شناختی درمان‌های حرفه‌ای و خاصی طراحی شده است. برای مثال درمان شناختی- رفتاری و رویکردهای مرتبط با آن نظیر رویکرد طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا همان اکت، امروزه در سراسر دنیا برای بهبود انواع مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی، وسواس، مشکلات زناشویی و… به کار گرفته می‌شوند. یک مرکز مشاوره معتبر باید بتواند با متودهای جدید دنیا خود را منطبق کرده و از روش‌های جدید درمان برای کمک کردن به مراجعین استفاده نماید.

4- مرکز مشاوره روانشناسی شریعتی | داشتن تجهیزات کافی

یکی از کارهای اصلی مراکز روانشناسی گرفتن تست و آزمون‌های روانی مختلف از افراد است. از همین رو مراکز مشاوره باید از تجهیزات کافی برای گرفتن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تشخیص انواع مشکلات روانشناختی برخوردار باشند. هم چنین امروزه برای رفع مشکلاتی نظیر بیش فعالی کودکان در کنار درمان‌های دارویی و روانشناختی از ابزارهای خاصی نظیر نوروفیدبک و بایوفیدبک نیز استفاده می‌شود که وجود آن‌ها در مراکز می‌تواند به تجهیز هرچه بیشتر آن‌ها کمک نماید. برای دریافت مشاوره کودک و کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

5- ارائه خدمات متنوع

بهترین مراکز مشاوره کشور امروزه مراکزی هستند که علاوه بر امکان مراجعه حضوری، خدمات تلفنی و آنلاین را نیز برای مراجعان خود فراهم می‌کنند. این خدمات به مراجعین کمک می‌کنند تا از هرجای کشور برای بهبود یا ارتقای وضعیت روحی و روانی خود با متخصصین تماس بگیرند و با محدودیتی در این زمینه مواجه نباشند. برای دریافت هر کدام از خدمات زیر به صورت غیر حضوری کلیک کنید.

مشاوره خانواده تلفنی

مشاوره تلفنی ازدواج 

مشاوره جنسی تلفنی

مشاوره تلفنی کودک

 

آدرس مرکز مشاوره روانشناسی شریعتی

1- مرکز جامع مشاوره روانشناسی ذهن نو _ تهران _ شریعتی _ تلفن دفتر مرکزی 02166419012 

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی شریعتی ,
:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

استرس پس از سانحه (PTSD) نوعی اختلال روان شناختی است که در پی تجربه یک رویداد آسیب زا اتفاق می‌افتد. این رویداد آسیب زا که در اصطلاح روانشناسی به آن تروما گفته می‌شود، می‌تواند مواجهه با مرگ واقعی یا تهدید به مرگ، صدمه شدید یا خشونت جنسی باشد. مبتلایان به استرس پس از سانحه علائم مختلفی را در جنبه شناختی، خلقی و رفتاری تجربه می‌کنند که عملکرد آن‌ها را در زندگی تحت تاثیر قرار داده و منجر به تحمیل فشارهای روانی زیادی می‌کند. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد علائم و روش‌های درمان اختلال استرس پس از سانحه پرداخته‌ایم. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

منبع : استرس پس از سانحه یا سندرم بعد از تروما

آشنایی با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

استرس پس از سانحه (Post traumatic stress disorder) یکی از انواع اختلالات روان شناختی است که در پی تجربه یک رویداد به شدت آسیب زا اتفاق می‌افتند. این رویداد آسیب زا که در اصطلاح روان شناسی به آن تروما گفته می‌شود می‌تواند مواجهه با مرگ واقعی یا تهدید به مرگ، صدمه شدید یا خشونت جنسی باشد. مبتلایان به استرس پس از سانحه ممکن است به یکی از 3 روش زیر تروما را تجربه کرده باشند:

1- تجربه مستقیم حادثه آسیب زا

2- مشاهده حادثه آسیب زا زمانی که برای فرد دیگری اتفاق می‌افتاده.

3- آگاه شدن از اینکه حادثه آسیب زا برای یک عضو نزدیک خانواده یا دوست صمیمی اتفاق افتاده است ( نکته قابل توجه اینجاست که مرگ اعضای خانواده یا دوست صمیمی تنها زمانی به عنوان یک تروما در نظر گرفته می‌شود که فجیع یا غیرمترقبه باشد).

4- تجربه مکرر یا شدید با جزئیات آزاردهنده و تنفرآور یک یا چند حادثه آسیب زا (این نوع مواجهه با تروما بیشتر در کسانی که مشاغل خاص دارند دیده می‌شود. برای مثال آن‌هایی که در خط اول جمع آوری بقایای اجساد هستند یا مامورین پلیسی که مکررا در جریان جزئیات پرونده‌های کودک آزاری قرار می‌گیرند).

علائم و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

مبتلایان به استرس پس از سانحه در جنبه‌های مختلفی علائم ناخوشایند و آزاردهنده روانی را گزارش می‌دهند که شامل افکار مزاحم، تغییرات شناختی- خلقی و تغییراتی در سطح برانگیختگی می‌باشد. در ادامه به توضیح هریک از آن ها پرداخته ایم.

علائم مرتبط با درگیری و مزاحمت فکری با تروما

مبتلایان به استرس پس از سانحه یک یا چند علامت مزاحم در مورد حادثه آسیب زا را گزارش می‌دهند. این علائم پس از تجربه تروما آغاز می‌شوند:

  • یادآوری مکرر، ناخواسته و ناراحت کننده حادثه آسیب زا
  • دیدن کابوس‌های ناراحت کننده و تکرار شونده که محتوا و یا احساس تجربه شده در آن‌ها مربوط به حادثه آسیب زا است.
  • بروز واکنش‌های تجزیه‌ای نظیر بازگشت به گذشته که در اصطلاح تخصصی به آن فلش بک گفته می‌شود. در طی فلش بک بیمار به گونه‌ای احساس و رفتار می‌کند که انگار حادثه آسیب زا در حال وقوع است (چنین واکنش‌هایی ممکن است با شدت‌های متفاوتی بروز یابند و در شدیدترین حالت با از دست دادن آگاهی نسبت به محیط همراه می‌شوند)
  • تجربه ناراحتی روانی شدید یا طولانی مدت هنگام مواجه شدن با هر نشانه درونی یا بیرونی که برای فرد به عنوان نمادی از حادثه آسیب زا تلقی می‌شود.
  • بروز واکنش‌های جسمانی محسوس به نشانه‌هایی که برای  نماد حادثه آسیب زا هستند.

تغییرات شناختی و خلقی

پس از تجربه تروما بیمار دچار تغییرات منفی در شناخت و خلق می‌شود. مبتلایان به استرس پس از سانحه دست کم دو مورد از علائم زیر را گزارش می‌دهند.

  1. بروز مشکلات حافظه به صورت ناتوانی در به یادآوردن یکی از جنبه‌های مهم حادثه آسیب زا که توسط متخصصین به عنوان یک فراموشی تجزیه‌ای مشخص می‌شود و ناشی از عوامل دیگری نظیر ضربه به سر یا مصرف دارو و الکل نیست.
  2. فرد پس از مواجهه با تروما نوعی عقاید یا انتظارات منفی مستمر و اغراق آمیز درباره خود، دیگران و جهان پیدا می‌کند. برای مثال می‌گوید” من آدم خوبی نیستم” ، “به هیچ کسی در دنیا نمی‌شود اعتماد کرد” ،” دنیا جای وحشتناک و خطرناکی است”.
  3. بیمار افکار تحریف شده پایداری در مورد علت یا پیامدهای حادثه آسیب زا پیدا می‌کند که این افکار منجر به خودسرزنشگری یا سرزنش مفرط دیگران می‌شود.
  4. بیمار حالات هیجانی منفی مثل ترس، وحشت، خشم، احساس گناه یا شرم را به طور مداوم تجربه می‌کند.
  5. تمایل به انزوا شدت می‌گیرد و به طور قابل ملاحظه‌ای علاقه یا میزان شرکت فرد در فعالیت‌های مهم کم می‌شود.
  6. بیمار نوعی احساس جدایی یا بیگانگی با دیگران را تجربه می‌کند.
  7. پس از تجربه تروما فرد دچار نوعی ناتوانی مستمر در زمینه تجربه هیجانات مثبت نظیر شادی، رضایت و احساس محبت می‌شود.

علائم  اختلال استرس پس از سانحه مرتبط با برانگیختگی

پس از تجربه تروما در مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه تغییرات رفتاری قابل ملاحظه‌ای در زمینه برانگیختگی و واکنش پذیری نسبت به حادثه آسیب زا دیده می‌شود. علائم رفتاری اختلال PTSD حداقل شامل دو مورد از موارد زیر هست.

  • افزایش تحریک پذیری و بروز حملات خشم (بدون اینکه محرک خاصی وجود داشته باشد یا با تجربه کمترین محرک بیمار عصبانیت شدیدی را در قالب پرخاشگری کلامی یا فیزیکی نشان می‌دهد)
  • بروز رفتارهای بی محابا و خودآسیب رسان
  • گوش به زنگی مفرط نسبت به خطر
  • تشدید واکنش از جا پریدن یا همان یکه خوردن
  • بروز اختلالاتی در تمرکز
  • بروز اختلالات خواب نظیر تجربه بی‌خوابی یا خواب ناآرام

عوامل خطرساز بروز اختلال استرس پس از سانحه

همه کسانی که در طول زندگی خود یک یا چند تروما را تجربه می‌کنند و لزوما دچار اختلال استرس پس از سانحه نمی‌شوند. در نتیجه تجربه رویداد آسیب زا تنها دلیل بروز این مشکل نیست، بلکه عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1- عوامل مزاجی

این عوامل مشکلات هیجانی تا سن 6 سالگی را شامل می‌شوند. برای مثال مواجهه قبلی با یک رویداد آسیب زا و درگیری با مشکلات اضطرابی در دوران کودکی از جمله این عوامل هستند. همچنین برخی اختلالات روانی که در سال‌های بعدی زندگی بروز می‌یابند نیز می‌توانند به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به استرس پس از سانحه عمل کنند. برای مثال مبتلایان به افسردگی یا اختلال پانیک بیش از دیگران امکان داد که در مواجه با یک رویداد آسیب زا دچار PTSD شوند.

2- عوامل محیطی

این عوامل مواردی نظیر موقعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، تحصیلات کم، مواجهه با استرس‌های قبلی به خصوص در دوران کودکی، سختی‌های دوران کودکی مثل محرومیت مالی یا جدایی والدین و برخورداری از ویژگی‌های فرهنگی خاص نظیر جبرگرایی یا خودسرزنش گری را شامل می‌شوند. نکته قابل توجه اینجاست که اگر افراد پیش از حادثه آسیب زا در زندگی از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار باشند، کمتر از دیگران احتمال دارد که در اثر تروما دچار اختلال استرس پس ازسانحه شوند.

3- عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

این عوامل مواردی نظیر جنسیت مونث و برخورداری از سن پایین هنگام مواجهه با حادثه آسیب را شامل می‌شوند. همچنین محققان بر این باورند که بعضی ژنوتیپ‌ها می‌توانند نقش محافظت کننده یا افزایش دهنده خطر را برای اختلال PTSD داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید : درمان اضطراب شدید

 

درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

برای درمان اختلال استرس پس از سانحه از رویکردهای مختلفی کمک گرفته می‌شود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری امروزه به عنوان یکی از اثربخش‌ترین رویکردهای درمانی شناخته می‌شود. درمانگران این حوزه برای بهبود اختلال استرس پس از سانحه تلاش می‌کنند تا افکار و عقاید مراجع پیرامون رویداد آسیب زا را بررسی کرده و به او کمک نمایند تا نوعی بازنگری در مورد آن داشته باشند. در حقیقت متخصصانی که براساس رویکرد شناختی درمانی فعالیت می‌کنند بر این باورند که ریشه تمامی هیجانات و رفتارهای ناخوشایند را باید در شیوه تفکر جستجو کرد.

اگر نگاه ما به خود، دیگران و دنیای پیرامون تغییر کند مشکلات هیجانی و رفتاری نیز خود به خود بهبود می‌یابد. همچنین در جلسات روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری به درمانجو کمک می‌شود تا با یادگیری یکسری تکنیک‌های خودآرام سازی بتواند با علائم اضطرابی خود مبارزه کرده و تسلط بیشتری بر شرایط پیدا کند.

2- حساسیت زدایی همراه با حرکات چشم و پردازش مجدد (روش EMDR)

در این روش که اختصاصا برای درمان استرس پس از سانحه به کار می‌رود، درمانجو همزمان با حرکات چشمی تلاش می‌کند خاطرات آسیب زا را در ذهن خود بازسازی کرده و به نوعی با آن‌ها مواجه شود. در همین حین درمانگر یکسری تکنیک‌های خودآرام سازی را نیز به او آموزش می‌دهد تا بتواند بر هیجانات ناخوشایندی که دارد غلبه نماید.

3- گروه درمانی

در گروه درمانی کسانی که دچار یک مشکل مشابه هستند در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به کمک درمانگر می‌آموزند که چگونه تجربیات خود را با هم به اشتراک بگذارند. همین که مراجعین می‌بینند دیگران نیز شرایط مشابهی با آن‌ها دارند تا حدی از احساس تنهایی و بیگانگی با دیگران فاصله می‌گیرند. همچنین آن‌ها می‌توانند از تجربیات مثبتی که سایر افراد گروه در مسیر درمان از آن بهره برده‌اند نیز استفاده کنند و هنگام مواجهه با هرگونه چالش از حمایت‌های اعضای گروه استفاده نمایند.

4- دارو درمانی

به دلیل مشکلات خلقی و اضطرابی مختلفی که در اختلال استرس پس از سانحه وجود دارد، استفاده از دارو درمانی می‌تواند به روند درمان کمک کرده و به نوعی آن را تسریع نماید. با این حال در نظر داشته باشید که استفاده از داروهای اعصاب به تنهایی برای بهبود اختلال PTSD  کافی نیست و جلسات رواندرمانی نیز باید هم زمان با آن پیگیری شود. از جمله داروهایی که به مبتلایان به استرس پس از سانحه تجویز می‌شود می‌توان به انواع داروهای ضد افسردگی و ضد اضطرابی اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا علائم اختلال استرس پس از سانحه بلافاصله بعد از تجربه رویداد آسیب زا شروع می شوند؟

این علائم معمولا در عرض 3 ماه اول بعد از سانحه شروع می‌شوند. اما برخی افراد هم هستند که PTSD را دیرتر تجربه می‌کنند. به این نوع از اختلال آن‌ها استرس پس از سانحه با شروع تاخیری گفته می‌شود.



:: برچسب‌ها: استرس پس از سانحه یا سندرم بعد از تروما ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ماکروسفالی یکی از اختلالات رشدی است که به بزرگی سر منجر می‌شود. کودکان مبتلا به این اختلال سری بزرگ‌تر نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود دارند. ماکروسفالی به دلایل متعددی ایجاد می‌شود؛ تشخیص دلیل بروز آن به روش و روند درمان کمک می‌کند. توجه داشته باشید که بزرگی سر صرفا به معنی ماکروسفالی نیست و تشخیص آن باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد. در ادامه مقاله به بررسی کامل ماکروسفالی می‌پردازیم. 

 منبع : ماکروسفالی

ماکروسفالی

متوسط اندازه دور سر نوزاد در ابتدای تولد حدود 33 تا 35 سانتی متر است. همزمان با رشد طبیعی نوزادان اندازه دور سر آن‌ها هر ماه 2 سانتی متر بزرگتر می‌شود. این در حالیست که اندازه دور سر برخی کودکان به طور غیر عادی بزرگ است. بزرگی اندازه سر یا ماکروسفالی، نوعی اختلال مرتبط با جمجمه است که با بیماری‌های ژنتیکی ارتباط دارد. رشد بیش از حد بافت‌های مغز به ویژه مایع سفید سبب شکل گیری جمجه‌ها به اندازه غیر طبیعی می‌شود.

به دلیل اینکه تا شش ماهگی هنوز استخوان‌های جمجمه جوش نخورده‌اند، عدم چین و شکن‌های طبیعی مغز به جمجه فشار می‌آورد و آن را بیش از حد معمول بزرگ نشان می‌دهد. بزرگی سر در ماکروسفال‌ها به اشکال مختلف بروز می کند که شامل موارد زیر است:

-سر قوزی
-ناموزونی
-دو کله
-جلوآمدگی پیشانی

 

علائم ماکروسفالی

ماکروسفالی به صورت خوش خیم و یا تاخیر در رشد بروز می‌کند. در نوع خوش خیم بزرگی دور سر تنها بر وجود این اختلال دلالت دارد اما در نوع دوم، کودکان تاخیر در رشد یا تاخیر در یادگیری را تجربه می‌کنند. وقتی ماکروسفالی به شکل تاخیر بروز می‌کند دارای علائم زیر می‌باشد:

-روند رو به کاهش رشد بدن
-ناتوانی ذهنی
-روند رشد سریع سر

نکته: وجود برخی علائم در کودک مانند استفراغ، سردرد و افزایش تحریک پذیری می‌تواند نشانه ایجاد فشار بر روی مغز باشد.

 

علت ماکروسفالی

علت بروز این اختلال را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

ژن : ژن‌ها نقش بسیار مهمی در ایجاد ماکروسفالی دارند. به همین دلیل است که وقتی یک نفر دارای سر بزرگ و غیر عادی باشد، اندازه دور سر خانواده او را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. ماکروسفالی خوش خیم خانوادگی تعریفی است که پزشکان از تاثیر ژن‌ها در بزرگی اندازه سر ارائه می‌دهند.

مایعات مغزی: مایعات مغزی اضافی یا به اصطلاح هیدروسفالی، یکی دیگر از علل ایجاد این اختلال است. اندازه بزرگی سر بستگی به میزان مایع موجود دارد.

اوتیسم: بروز ماکروسفالی در کودکان طیف اوتیسم شیوع بسیار زیادی دارد و به طور تقریبی 15 تا 35 درصد جمعیت اوتیسم دارای اندازه سربزرگ و غیر طبیعی هستند.

سایر عوامل موثر در بروز ماکرو‌سفالی

-خونریزی جمجمه
-سندروم گریگ سفالوپلیسیتد اسیلی
-سندروم‌های ژنتیکی
-عفونت‌های مختلف (مننژیت، سیفیلیس)
-اختلالات کروموزمی
-اشعه ایکس
-هماتوم مزمن
-سندروم سوتوس

نکته: در رابطه با نقش جنسیت در این بیماری نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد. هیچ تحقیق پزشکی با قاطعیت نقش جنسیت را در بروز این مشکل ثابت نکرده است. برای کسب اطلاعات در زمینه بیماری‌های ژنتیکی کلیک کنید. 

 

عوارض ماکروسفالی

-عقب ماندگی ذهنی
-اختلالات رفتاری
-ناهنجاری حسی-حرکتی
-هیدروسفالی
-اختلالات نورولوژیک
-اختلالات گفتاری

نکته: به ویژه در ماکروسفالی‌های ناشی از مشکلات ژنتیکی، اختلالات گفتار و زبان بسیار شایع است. به همین دلیل گفتار درمانی می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

تشخیص ماکروسفالی

نمودار رشد کودک نشانه‌های اولیه بروز ماکروسفالی را گزارش می‌کند. روند رشد سریع اندازه سر، پزشکان را به تجویز آزمایشات جانبی و اسکن سونوگرافی هدایت می‌کند. علاوه بر این اقدامات، انجام MRI  و یا آزمایش رادیولوژیک برای ارزیابی مغز نیز توسط جراح مغز و اعصاب تجویز می‌شود. برخی کودکان نشانه‌هایی همچون مشکلات بینایی، نقطه بالا آمده در بالای سر و رگ برجسته را نشان می‌دهند که پزشک را به تشخیص ماکروسفالی سوق می‌دهد. نمونه برداری از مایع مغزی نیز از دیگر روش‌‌های تشخیص این اختلال است. 

 

درمان ماکروسفالی

درمان بزرگی جمجه بستگی به تشخیص پزشک دارد. بسته به علت بروز این عارضه، روش‌های درمانی متفاوت خواهند بود. به طور مثال در کودکانی که به علت تومور مغزی یا ژنتیک دچار بزرگی جمجه هستند، نوع درمان بسیار حساس‌تر می‌باشد و باید به روش‌های درمانی بسیار حرفه‌ای مورد معالجه قرار بگیرند. معمولا روش‌های درمانی زیر در این مورد نتیجه بخش خواهند بود.

-فیزوتراپی
-کاردرمانی
-گفتار درمانی
-رفتار درمانی
-رادیوتراپی
-عمل جراحی
-شیمی درمانی
-دارودرمانی

اگر علت بروز ماکروسفالی تجمع مایع یا خونریزی در مغز باشد، تنها راه درمان برای جلوگیری از عارضه‌های بعدی، عمل جراحی خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا نژاد و ملیت در ایجاد ماکروسفالی تاثیر گذار است؟

خیر، خطر بروز ماکروسفالی یا بزرگی غیر عادی اندازه دور سر برای همه نژادها و ملیت‌ها به یک اندازه است و به نژاد خاصی محدود نمی‌شود.

آیا ماکروسفالی درمان می‌شود؟ 

با توجه به علت بروز، نتیجه بخشی درمان نیز متفاوت خواهد بود. در برخی مواقع درمان به طور قطع انجام می‌گیرد و در برخی مواقع تنها می‌توان مشکلات ناشی از آن را کنترل کرد. 

 

 

 

 منبع : ماکروسفالی

 



:: برچسب‌ها: ماکروسفالی | علت ، علائم و انواع ماکروسفالی خفیف تا شدید ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چگونه می‌توان با دخالت دیگران در بچه داری مقابله کرد؟ یکی از مسائل چالش برانگیز در تربیت فرزند این است که پدر و مادر هرقدر هم اصول تربیتی صحیح را به کار گیرند و سبک فرزند پروری درستی را اعمال نمایند، در مسیر تربیت فرزند خود با فراز و نشیب‌هایی چون دخالت اطرافیان رو به رو هستند. این موضوع وقتی شدت بیشتری می‌یابد که از لحاظ مکانی فاصله چندانی با منزل شخص مداخله‌گر نداشته باشد. چند تربیتی، کودک را دچار سردرگمی کرده و او را از مسیر اصلی منحرف می‌سازد. با توجه به اینکه هر دو نفر(والد- مداخله گر) به خیر و صلاح کودک فکر می‌کنند و بر درستی نظر خود اصرار دارند، هر گونه مخالفت از سمت دیگری می‌تواند موجب ایجاد دلخوری و ناراحتی گردد. با آگاهی از روش صحیح برخورد با دخالت اطرافیان، می‌توانید در نهایت احترام و بدون کمترین دلخوری از دخالت‌ها جلوگیری کنید. 

 منبع : دخالت دیگران در بچه داری

تاثیر دخالت دیگران در بچه داری

دخالت اطرافیان در در تربیت فرزند از دو جهت ایجاد نگرانی خواهد کرد و پیامدهای منفی زیر را  به همراه خواهد داشت:

1. درگیری و اختلاف بین زوجین

اگر شخص دخالت کننده یکی از اعضای خانواده همسر باشد، به طور مثال مادر شوهر یا خواهر شوهر به طور مکرر عادت داشته باشند مادر را به خاطر سبک فرزند پروری‌اش  سرزنش کنند، این مسئله باعث درگیری بین زن و شوهر می‌شود. چرا که به علت خجالت و ملاحظه ممکن است نتواند به آن‌ها بگوید که دخالت نکنند و در پیش شوهر خود از دخالت‌های خانواد‌اش شکایت کند. این مسئله زمانی به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود که مرد به صحبت‌های همسر خود توجه نکرده و رفتارهای مداخله گرانه خانواده‌اش را تایید نماید.

2. آسیب مستقیم به کودک

اگر کودک ببینید که حرف‌های والد با مخالفت دیگران رو به روست و اطرافیان سعی دارند به گونه‌ای دیگر نکات تربیتی را اجرا نموده و با وی به شکلی متفاوت رفتار نمایند، دچار سردرگمی می‌شود. نمی‌داند حرف‌های والد را بپذیرد و آنگونه که او می‌خواهد عمل نماید یا به شکلی که دیگران می‌گویند رفتار کند. نکته دیگر این است که اگر تاثیر سخن دیگران بیشتر از تاثیر حرف‌های والدین باشد، کودک نسبت به جایگاه قدرت پدر و مادر دیدگاه متفاوتی پیدا می‌کند و بیش‌ترین میزان حرف شنوی او از شخصی خواهد بود که در حرف آخر را می‌زند.

 

چگونه می‌توان با دخالت دیگران در زمینه فرزندپروری مقابله کرد؟

برای تربیت فرزند خود لازم است که ابتدا خود آموزش ببینید و مهارت‌های والدگری را به خوبی فرا بگیرید. تا زمانی که پدر و مادر به یک شخص بالغ تبدیل نشده باشند و نتوانند کودک درون خود را به خوبی پرورش دهند، نمی‌توانند به طور مستقل و بدون دخالت دیگران به تربیت فرزند خود بپردازند. دیگران باید بدانند شما توانایی تربیت فرزندانتان را به بهترین نحو دارید و نیازی به دخالت دیگران در تربیت فرزند نیست. راهکارهای زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

1. دخالت دیگران در بچه داری | کاهش حساسیت های مادرانه

زنان در دوران بارداری و اندکی پس از زایمان به شدت حساس و تحریک پذیر می‌شوند تا جایی که کوچک‌ترین نصحیت‌های دلسوزانه دیگران را به عنوان دخالت تلقی کرده و آزرده خاطر می‌شوند. بهتر است تا جایی که می‌توانید از لحاظ جسمی و روانی خود را تقویت کنید و با رفتار مناسب و همراه با احترام، با دخالت‌های دیگران برخورد نمایید.

2. تقویت اعتماد به نفس 

اگر پدر و مادر از کارآمدی و اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشند، دیگران کمتر به خود اجازه می‌دهند که در روش تربیتی آن‌ها دخالت کنند. شرکت در کلاس‌های مرتبط با مهارت والدگری و جرات‌مندی باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند محکم و با صلابت اصول تربیتی صحیح را به کار گیرند و توانایی نه گفتن به دخالت‌های دیگران را داشته باشند.

3. دخالت دیگران در بچه داری | حفظ فاصله مکانی با خانواده همسر

نزدیکی به منزل پدری همسر  مسئله‌ایست که خواسته و یا ناخواسته زمینه دخالت خانواده را در تربیت فرزند فراهم می‌کند. به علت رودربایستی نمی‌توان مستقیما به آن‌ها گفت که دست از مخالفت خود بردارند زیرا ممکن است حرف شما را طور دیگری برداشت نمایند و دلخوری‌های بزرگ ایجاد شود. بهتر است زن و شوهر با حفظ رفت و آمدهای خانوادگی، در فاصله‌ای دورتر از منزل همسر ساکن شوند و زندگی مستقلی داشته باشند. برای جلوگیری اینگونه مسائل می‌توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

4. مشخص کردن حد و مرزها

شما باید با رفتارهای خود مرزهایتان را برای اطرافیان مشخص کنید. وقتی در سایر زمینه‌ها تمام مسائل و مشکلات شخصی‌تان را برای دیگر بازگو کنید، آن‌ها نیز به خود اجازه می‎دهند در زمینه‌های دیگر در زندگی شما دخالت کنند. پس مرزهای خود را مشخص کنید تا از دخالت اطرافیان در بچه داری پیشگیری نمایید. برای مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چگونه می‌توان با دخالت خانواده شوهر در بچه داری مقابله کرد؟

ضمن توجه به اینکه حرف‌های دیگران همیشه هم غلط نیست و گاهی از سر عشق و علاقه در تربیت فرزند دخالت می‌کنند، باید گفت بهتر است کمی منطقی باشید. اگر احساس می‌کنید حرف‌هایشان چندان هم بد به نظر نمی‌رسد، آن‌ها را بپذیرید و اعمال نمایید. اما اگر فکر می‌کنید دخالت آنان به سلامت روان شما و فرزندتان آسیب می‌زند، مهارت جرات مندی را در خود تقویت کرده و در نهایت احترام به آن‌ها بگویید که نباید در تربیت فرزند شما دخالت کنند.

 

 

 

 منبع : دخالت دیگران در بچه داری

 



:: برچسب‌ها: دخالت دیگران در بچه داری ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تربیت کودک 2 تا 3 ساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سنین دو تا سه سالگی در کودکان از جمله دوره‌های مهم رشد و تکامل هر فرد به شمار می‌آید که لازم است والدین در زمینه تربیت و پرورش کودک در این دوران تمام نکات و چالش‌های موجود را فرا بگیرند تا فرزند بتواند به سلامت از این مرحله از رشد فکری و جسمی خود عبور کند. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید اصول صحیح تربیت فرزند را بیاموزید و از آن‌ها در جهت تربیت هرچه بهتر فرزند خود استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 منبع : تربیت کودک دو ساله

اهمیت دوره 2 تا 3 سالگی کودک

با ورود به سن دو سالگی، کودک از دوره نوزادی بیرون آمده و پا به مرحله‌ای جدید از زندگی می‌گذارد؛ به همین دلیل این دوره یکی از مقاطع مهم زمانی از نظر شکل گیری شخصیت و ذهنیت کودک نسبت به خود و دنیای اطرافش محسوب می‌شود. با شروع دو سالگی، کودکان جنب و جوش بیشتری پیدا می‌کنند و نسبت به اتفاقات و اشیا اطراف خود توجه بیشتری نشان می‌دهند و تمایل به شناخت بهتر و کامل‌تر محیط اطراف خود دارند.

کودک در این سنین هنوز قادر به تفاوت قائل شدن میان کارهای درست و غلط یا خوب و بد نیست و کارهایی خارج از انتظار انجام می‌دهد. بنابراین والدین باید با در نظر گرفتن این نکته، کودک را در جهت تکامل شناختی و رشد ذهنی یاری کنند و با رفتار مناسب و عاری از هر گونه سرزنش و تنبیه، به کودک خود راه درست را از نادرست نشان دهند. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

 

تربیت کودک دو ساله | تاثیر خانواده بر رفتار کودک

در هر خانواده‌ای بسته به محیط رشد و پرورش، میزان تحصیلات و سطح سواد والدین، شرایط مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و باورهای رایج و مرسوم در خانواده، کودکان تحت شرایط متفاوتی رشد پیدا می‌کنند، بنابراین هر دو کودک از جنبه‌های رفتاری و تکاملی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. کودکان نوپایی که در سنین دو تا سه سالگی قرار دارند هم از این قاعده مستثنی نیستند، اما مشخصه‌های بارزی در میان کودکان در این بازه سنی دیده می‌شود که لازم است والدین آن‌ها را مد نظر داشته و در فرایند رشد فرزندشان از این توصیه‌ها پیروی کنند.

1. شکوفایی و بروز احساسات

یکی از دلایلی که سنین دو تا سه سالگی را به دورانی مهم از نظر رشد ذهنی و روانی تبدیل می‌کند، شکل گیری عواطف و احساسات در این سال‌هاست. کودک با مشاهده اطرافیان خود و در تلاش برای پیروی از الگوهای رفتاری آنان، با احساسات و رفتارهای احساسی آن‌ها آشنا می‌شود و به دنبال آن سعی در تطابق با این واکنش‌ها دارد.

از آنجا که این دوره آغاز شکل گیری احساسات و رفتارهای عاطفی کودک می‌باشد، وی هنوز درکی از نحوه بروز احساسات از طریق واکنش رفتاری ندارد. از این رو والدین لجبازی‌ها و بد اخلاقی‌های زیادی را در کودک رو به رشد خود شاهد خواهند بود. در این شرایط لازم است تا والدین با همدردی کردن با کودک، او را آرام کرده و با لحنی ملایم و به دور از خصومت و عصبانیت، با کودک در مورد احساسش نسبت به موضوعی مشخص یا رخدادی که موجب آزردگی و بد رفتاری او شده صحبت کنند.

2. تربیت کودک 2 تا 3 ساله | قوه ادراک و اندیشیدن

قدرت تفکر و تمایز قائل شدن میان مفاهیم مختلف در کودکان بعد از دو سالگی شروع به رشد و تکامل می‌کند. فرزند شما در این دوره با تاثیرپذیری از محیط اطراف، به گسترش قوه درک و تفکر خود می‌پردازد و هر چه بیشتر در تعامل با پیرامون خود و افراد اطرافش قرار گیرد، محرکات محیطی بیشتری دریافت کرده و در نتیجه ابعاد رشد و تکامل ذهنی و فکری او گسترده‌تر از کودکی خواهد بود که کمتر به معاشرت با دیگران می پردازد یا در محیط های فاقد تحرک و تعامل متقابل افکار و احساسات قرار دارد.

چگونگی بروز قوه درک کودک

_کودک در این دوره قادر است تا مسائل مختلف را طبقه بندی کرده و ویژگی‌های گروهی از موضوعات مشخص را به خاطر بسپارد.
_با بیان مواردی که او را ناخشنود می‌کنند و مطابق خواسته‌هایش نیستند، سعی در یافتن راهکاری برای از بین بردن آن‌ها و برقراری شرایط مطلوب و مساعدی برای خود می‌نماید.

 

رفتار والدین برای شکوفایی استعداد کودک

والدین باید در این دوره برای آموزش و تقویت ابعاد شناختی مختلف کودک اقدام کرده و در زمینه‌های مختلف به پرورش و تثبیت یادگیری‌های او بپردازند. خواندن داستان‌های مختلف و آموزنده، یاد دادن شعر یا آوازی زیبا و با مفهوم، نقاشی کردن و تقویت قوه خلاقیت، تمرین اشکال و رنگ‌ها و سایر مفاهیم روزمره با کودک، مقایسه رویدادهای گذشته و حال، بازی کردن با کودک یا شرکت دادن او در جمع دوستان هم سن و تشویق کودک به بازی کردن با آن‌ها می‌تواند از اقدامات سودمند تربیتی برای والدین به شمار رود.

 

تربیت کودک 2 تا 3 ساله | آموزش استقلال و اعتماد به نفس

یکی از راهبردهای تربیتی مهم و در عین حال حیاتی برای والدینی که کودکان 2 تا 3 ساله دارند، تشویق آن‌ها به حضور در اجتماعات گوناگون و تبادل نظر و مشارکت با هم سن و سالان جهت رشد و تکامل قابلیت‌های ذهنی کودکان و افزایش استقلال و اعتماد به نفس آن‌ها می‌باشد. هر کودکی در این سن به اظهار وجود کردن و دیدن رفتارهای سایر بچه‌های همانند خود نیاز دارد تا از این طریق بتواند نحوه برقراری ارتباط و تمرین فعالیت‌های جمعی با سایر اعضای تشکیل دهنده یک گروه را تمرین کند.

 

رفتار والدین با کودکانی که در ارتباط با هم سالان خود دچار مشکل هستند

والدین باید فرصت حضور کودک خود در جمع همسالانش را بدهند و تکامل رفتارها و طرز برخورد کودک را با سایرین مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. اگر کودکی نتوانست در یک جمع به خوبی اعلام حضور کند و در برقراری ارتباط با بقیه کودکان هم سن خود دچار مشکل شد، لازم است که مشکل کودک پس از مشورت با یک مشاور شناسایی شود و سپس با به کارگیری توصیه‌های ارائه شده در این زمینه، کودک را در جهت بهبود روابط و تکامل ابعاد ذهنی و اجتماعی یاری نمود تا در آینده با مشکلات ناشی از عدم طی کردن این مرحله از رشد روبرو نشود. کودکان باید در این زمینه آزاد گذاشته شوند تا اتفاقات مشخصی را تجربه کرده و تعارضات موجود را درک کنند تا بتوانند در مواجهه با مسائل و مشکلات گوناگون، به راهکار مناسبی برای برطرف کردن آن برسند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا سن 2 تا 3 سالگی از دوره‌های مهم و حیاتی رشد کودکان به شمار می‌رود؟

با ورود به سن دو سالگی، کودک از دوره نوزادی بیرون آمده و پا به مرحله‌ای جدید از زندگی می‌گذارد؛ به همین دلیل این دوره یکی از مقاطع مهم زمانی از نظر شکل گیری شخصیت و ذهنیت کودک نسبت به خود و دنیای اطرافش محسوب می‌شود.

چگونه باید با یک کودک لجباز برخورد کنیم؟

در این شرایط لازم است تا والدین با همدردی کردن با کودک، او را آرام کرده و با لحنی ملایم و به دور از خصومت و عصبانیت، در مورد مساله‌ای که باعث نارضایتی کودک شده صحبت کنند.

چرا باید کودک را به حضور در اجتماعات دوستانه تشویق کرد؟

مشارکت با هم سن و سالان جهت رشد و تکامل قابلیت‌های ذهنی کودکان و افزایش استقلال و اعتماد به نفس آن‌ها ضروری است. کودک از این طریق می‌تواند نحوه برقراری ارتباط و تمرین فعالیت‌های جمعی با اعضای یک گروه را تمرین کند.

 

 

 منبع : تربیت کودک دو ساله

 



:: برچسب‌ها: تربیت کودک دو ساله | نحوه برخورد و رفتار با کودک 2 تا 3 سال ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 تير 1400 | نظرات ()