نوشته شده توسط : ذهن نو

بسیاری از افراد همواره در طول زندگی درگیر مسائل گذشته و آینده هستند. این افراد هیچگاه طعم زندگی کردن در لحظه را نمی‌چشند و نمی‌توانند از زندگی لذت ببرند. با این حال شاید با توجه به مسائل و استرس‌هایی که هر یک از ما در حال تجربه آن هستیم این مسئله امری غیرممکن بنظر برسد اما با راهکارهایی می‌توان طعم زندگی کردن در لحظه را چشید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا به سلامت جسمی و روانی دست یابید و خلاقیت در امور و کارها داشته باشید. همچنین در کنار بهبود روابط اجتماعی، می‌توانید کارهای خود را نیز راحت تر انجام دهید. در مجموع تمام راهکارها باعث می‌شوند به مرور زندگی در لحظه، به یک سبک زندگی در شما تبدیل ‌شود و لذت واقعی زندگی را بچشید.

 

منبع : زندگی در لحظه

زندگی در لحظه یعنی چه؟

ایده زندگی کردن در لحظه از یک درمان روانشناسی به نام توجه آگاهی، شروع شد. توجه آگاهی به معنای حضور باکیفیت و کامل بدون حواس‌پرتی یا قضاوت، در حال حاضر و در کارهایی است که انجام می‌دهیم. زندگی در لحظه به این معناست که آگاهی و تسلط خود را بر روی محیط از دست نداده و غرق افکارمان نشویم.

اهمیت و فواید زندگی کردن در لحظه

زندگی کردن در لحظه به ما کمک می‌کند به‌جای اینکه لحظات زندگی‌مان را با نگرانی راجع به مسائل آینده یا تکرار حادثه‌های تلخ گذشته در ذهنمان، از بین ببریم، به‌خوبی از آن‌ها استفاده کنیم. به مرور این اتفاق می‌تواند تبدیل به یک سبک زندگی در فرد شود که به سلامت بیشتر او کمک می‌کند. ازجمله فواید دیگر زندگی در لحظه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای آگاهی بیشتر درباره سبک زندگی کلیک کنید.

سلامت جسم و روان

به اعتقاد روانشناسان، منشأ بیماری اضطراب، این است که فرد نمی‌داند در آینده چه اتفاقاتی در انتظار وی خواهد بود. هنگامی‌که ما توانایی کنترل کردن و پیش‌بینی آنچه در حال وقوع است را به میزان کمتری داشته باشیم نگرانی ما از بابت مسائل افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین تکرار اتفاقات تلخ گذشته و رها نشدن از آن‌ها نیز، احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر خواهد کرد. هنگامی که شما به‌جای فکر کردن به گذشته یا آینده در لحظه حال زندگی‌مان حضور داشته باشید، احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی کاهش پیدا می‌کند. همچنین به دلیل تأثیر متقابل جسم و روان، سلامت جسمی شما نیز در سطح مطلوب‌تری قرار خواهد گرفت.

بهبود کیفیت روابط اجتماعی از فواید زندگی در لحظه

هنگامی که شما روابط اجتماعی‌تان را صرفاً به همان صورتی که هست تجربه می‌کنید، احتمالاً استرس‌ها و نگرانی‌های بسیاری در ذهن شما از بین می‌رود چراکه شما اولاً در طی یک رابطه از توجه به احتمالات آینده، برای مثال (اگر این حرف را شنیدم چه جوابی بدهم) یا توجه به گذشته (مرور خاطرات تلخی که با طرف مقابل داشته) و یا همچنین قضاوت‌هایی که در طول زمان برایتان پیش می‌آید (از گفتن این جمله چه منظوری داشت؟) رها هستید. با توجه به کنار گذاشتن این حجم از افکار ناراحت‌کننده، شما احتمالاً از ارتباط خود لذت بیشتری خواهید برد.

انجام شدن راحت‌تر کارها

هنگامی‌که باید حجم زیادی از کار را انجام دهید احتمالاً احساس خستگی یا استرس خواهید کرد. بااین‌حال، حتماً به تجربه متوجه شده‌اید که این افکار پریشان تا زمانی در ذهن شما وجود دارند که مشغول کار نیستید. هنگامی‌که شما در حین انجام دادن کاری هستید افکار منفی، کمتر شما را اذیت می‌کنند. زندگی کردن در لحظه و انجام دادن کارها به شما کمک می‌کند تا از افکار منفی خود جداشده و به فعالیت کردن برای انجام امورتان اهمیت بیشتری دهید.

خلاقیت از فواید زندگی در لحظه

هنگامی‌که قرار است در حین انجام دادن یک کار به چندین مسئله فکر کنید احتمالاً نمی‌توانید این کار را به‌خوبی انجام دهید و یا کارها به‌صورت خودکار و بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی انجام خواهند گرفت؛ اما درصورتی‌که در لحظه‌های زندگی‌مان حضور داشته باشید شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط محیطی تغییراتی در کاری که انجام می‌دهید به وجود آورید و کارها را خلاقانه‌تر انجام دهید.

راهکارهایی برای بالا بردن آگاهی و زندگی در لحظه

نخستین قدم در تمرینات مربوط به ذهن آگاهی که به شما کمک می‌کنند در لحظه حال زندگی‌مان حضورداشته باشید بالا بردن سطح آگاهی و هوشیاری شما راجع به فعالیت‌ها هستند. برای بالا بردن سطح آگاهی‌تان می‌توانید از این تمرین‌ها استفاده کنید.

توجه به جزئیات حسی

زندگی در لحظه اکنون، به معنای توجه به کلیه تجارب حال حاضر و به‌ویژه تجربیات حسی شما هستند. به‌عنوان‌مثال دفعه دیگر که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید به بوی خمیردندان، صدای برس بر روی دندان‌ها، صدای آبی که از شیر جاری می‌شود و همه مسائل اطرافتان به حد کافی توجه داشته باشید؛ و یا هنگامی‌که از محل کار به خانه می‌روید، به خیابان، مغازه‌ها، گرمی یا سردی هوا و حتی میزان احساس خستگی‌تان، دقت کنید.

باز سازمان‌دهی ذهن

ذهن همه ما عادت دارد که در طول روز، راجع به مسائل مختلفی تفکر کند. به عبارتی، حواس‌پرتی، یکی از عادات روزانه ذهن تمام انسان‌هاست. بااین‌حال شما برای اینکه بتوانید در لحظه زندگی کنید می‌بایست این عادت را در ذهنتان از بین ببرید. در روزهای نخستین، احتمالاً این کار برایتان بسیار سخت خواهد بود و هر از چند گاهی متوجه می‌شوید که برای مدت نامعلومی است ذهنتان در موضوع دیگری غوطه‌ور شده است. هنگامی‌که با این مسائل مواجه می‌شوید ناامید و ناراحت نباشید بلکه صرفاً سعی کنید مجدداً ذهنتان را بر روی موضوع حال حاضر متمرکز کنید.

استفاده از یادآور

هنگامی‌که فرد، درگیری‌ها و مشغله‌های بسیاری داشته باشد یا نسبت به یک موضوع به‌شدت مضطرب و نگران باشد احتمالاً زندگی کردن در لحظه سخت‌تر خواهد شد. برای اینکه در این شرایط فراموش نکنید می‌بایست در لحظه حال زندگی کنید پس بهتر است از یادآورها استفاده نمایید. یادآور می‌تواند یک علامت بر روی دست شما، یک نخ بسته‌شده به دور مچ دست، سکه‌هایی در جیبتان یا هر چیز دیگری باشد. مهم‌ترین مسئله این است که یادآور می‌بایست در طول روز در کنار شما وجود داشته باشد و شما را متوجه خود کند. هنگامی‌که حواستان به یادآور جمع می‌شود سعی کنید مجدداً ذهن و احساسات خود را سازمان‌دهی کرده و بر روی اینجا و اکنون تمرکز کنید.

احتمالاً پس از مدتی، ذهن شما نسبت به یادآور، حساسیت خود را از دست خواهد داد. در این شرایط لازم است یادآور خود را تغییر دهید.

تغییر دادن روزمرگی‌ها

یکی از دلایلی که باعث می‌شود ما آگاهی خود را نسبت به محیط اطراف، از دست دهیم این است که مسائل برای ما تبدیل به عادات روزمره و روتین می‌شوند. برای اینکه بتوانید سطح آگاهی خود را بالا نگه‌دارید از این مسئله اجتناب کنید. برای مثال از امروز راه جدیدی را از محل کار تا خانه بپیماید و یا در دکوراسیون منزل خود تغییراتی ایجاد کنید.

سؤالات متداول

چطور می‌توانم در شرایط اضطراب حضور در لحظه خود را حفظ کنم؟

اضطراب به این دلیل ایجاد می‌شود که ذهن شما، به‌جای حال حاضر، بر روی مسائل دیگری تمرکز یافته است. اگرچه این امر بسیار سخت است بااین‌حال سعی کنید ذهن خود را مجدداً سازمان‌دهی کرده و بر لحظه حاضر تمرکز کنید. با استفاده از تکنیک‌های تنفس یا مراقبه، می‌توانید هیجان‌های منفی را کنترل کنید.

هنگامی‌که متوجه می‌شوم ذهنم درگیر مسائل مختلف شده است باید چه کنم؟

استفاده از یادآورها به شما کمک می‌کند تا بیشتر تمرکزتان را بر روی لحظه حال نگه‌دارید. درصورتی‌که متوجه شدید برای مدتی است که ذهنتان از لحظه حال پرت شده است، مجدداً آن را ساماندهی کنید. در این راه می‌توانید از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو نیز کمک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موفقیت می توانید از طریق شماره _ با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: زندگی در لحظه ,
:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی همسر یکی از مشکلاتی است که ابعاد مختلفی از زندگی زوجین را درگیر کرده و می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد نماید. در واقع این اختلال می‌تواند روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد و در صورتی که خودمراقبتی نداشته باشید افسردگی به شما نیز سرایت کند. معمولا افرادی که افسرده هستند نمی‌توانند برداشت درستی از نشانه‌ها و علائم داشته باشند و شما به عنوان شریک زندگی همسرتان در صورتی که احساس کردید با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند، لازم است تا هرچه سریع‌تر برای درمان و مشاوره اقدام نمایید. همچنین خود نیز باید سرزندگی و شادابی را با روش‌های مختلفی در خودتان ایجاد کنید و درصورتی که فرزندانی نیز دارید، به اتفاق آنان از مشاوره بهره مند شوید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

 

منبع : افسردگی همسر

تعریف افسردگی همسر

افسردگی یک اختلال خلقی شایع است که می‌تواند درپی تجربیاتی نظیر شکست، از دست دادن عزیزان، استرس‌های بیش‌ازحد زندگی یا حتی به دلیل تغییرات فیزیولوژیک در بدن ایجاد شود. افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در قرن اخیر است و احتمال ابتلا به آن بسیار بالاست. اگرچه بر اساس آمار، افسردگی در زنان، حدودا دو برابر بیشتر اتفاق می‌افتد، بااین‌حال شدت افسردگی و احتمال دست زدن به رفتارهای خودکشی یا آسیب زدن به خود در مردان بالاتر است. افسردگی همسر تان علاوه بر خودش و حتی به شما آسیب می‌رساند. بنابراین حتما باید نحوه برخورد با همسر افسرده را بدانید.

 

راه های تشخیص افسردگی همسر

روانشناسان معتقدند که برای تشخیص افسردگی، فرد می‌باید برای حداقل دو هفته، نشانه‌های زیر را داشته باشد.

  • احساس غم و گریه کردن مداوم
  • لذت نبردن از مسائلی که پیشتر لذت‌بخش بودند
  • ناتوانی در تمرکز کردن
  • تغییر در الگوی خواب و خوراک
  • احساس بی انرژی بودن و احساس خستگی مداوم
  • احساس بی‌ارزش بودن یا فقدان اعتمادبه‌نفس
  • افکار خودکشی

اگر متوجه وجود هر یک از این نشانه‌ها در همسر خود شده‌اید، بهتر است با یک مشاور برای درمان وی صحبت کنید.

علاوه بر نشانه‌های بالا، افسردگی می‌تواند چهره‌های دیگری نظیر سکوت بیش‌ازحد، تحریک‌پذیری و یا کند شدن انجام فعالیت‌ها را در پی داشته باشد. تشخیص اینکه آیا شرایط موجود در همسر شما نشان‌دهنده بیماری افسردگی هستند یا خیر، صرفاً بر عهده یک فرد متخصص در ارتباط با بیماری‌های روانی است.

برای آگاهی بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

 

راهکارهایی برای کمک کردن به همسر افسرده

حساسیت و توجه نسبت به نشانه‌ها

اختلال افسردگی در اکثر افراد، دارای پیش‌زمینه‌های مشخصی است. هنگامی‌که متوجه شروع این نشانه‌ها در همسرتان می‌شوید بهترین زمان برای اقدامات پیشگیرانه یا مداخلات زودهنگام است. در غیر این صورت و با گسترش پیدا کردن ابعاد بیماری، تلاش برای درمان با مقاومت بیشتری مواجه خواهد شد.

برخورد صبورانه با افسردگی همسر

هنگامی‌که همسر شما دچار بیماری افسردگی شده است، نسبت به مسائل مختلف بی‌انگیزه خواهد بود و نمی‌توانید از او انتظار داشته باشید که با همان انرژی سابق به انجام فعالیت‌های روزانه بپردازد یا به همان میزان تمایل داشته باشد که با شما وارد روابط عاطفی شود. در این شرایط اصرار بیش‌ازحد شما، می‌تواند صرفاً باعث بدتر شدن شرایط و پیش آمدن مشکلاتی میانتان شود. درنتیجه بهتر است در این شرایط، صبورانه برخورد کنید؛ برای مدتی خواسته‌های خود را کاهش داده یا کنار بگذارید.

افزایش آگاهی

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در طی کردن مسیر افسردگی همسر تان به شما بسیار کمک کند این است که میزان اطلاعات خود را، راجع به افسردگی و جنبه‌هایی از زندگی که تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند بالاتر ببرید. برای این کار می‌توانید از کتاب‌ها و مقالات مختلف استفاده کنید و یا در این زمینه با یک مشاور صحبت کنید. این کارها به شما کمک می‌کند با دقت بیشتر و استرس کمتری بتوانید رفتارهای همسرتان را پیش‌بینی کنید و بدانید که چه واکنشی باید نشان دهید.

هنگام افسردگی همسر فضای خانه را آرام نگه‌دارید

سعی کنید جو خانه را به‌گونه‌ای مدیریت کنید که در آن به‌جای استرس و نگرانی، آرامش حکم‌فرما باشد. این مسئله شاید باعث شود که شما برای مدتی مجبور باشید حجم زیادی از مسئولیت‌ها را خودتان برعهده بگیرید. اگرچه این موضوع برای شما بسیار سخت است بااین‌حال دورنگه داشتن همسرتان از استرس کمک بسیار بزرگی به بهبود این شرایط است.

برای رفع افسردگی همسر تان همدلی داشته باشید

یکی از مسائلی که باعث می‌شود همسرتان حداقل برای کوتاه‌مدت احساس آرامش کند این است که اجازه دهید با شما صحبت کند. حتی درصورتی‌که با صحبت‌های همسرتان مخالف هستید این مسئله را مستقیماً بیان نکنید. از گفتن عباراتی نظیر اینکه (سعی کن این‌گونه فکر نکنی)، (تلاش کن تا بتوانی مثل سابق باشی) خودداری کنید. سعی کنید به همسرتان نشان دهید که متوجه ناراحتی او هستید و او را درک می‌کنید.

برنامه‌ریزی رفتاری

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که می‌توانید برای بهبود افسردگی در همسر تان انجام دهید این است که برای انجام فعالیت‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید. برای مثال با یکدیگر تلویزیون تماشا کنید، پیاده‌روی کنید و یا با تعدادی از دوستانتان یک جمع خودمانی داشته باشید. در اجرای این مسائل دقت داشته باشید رفتارها به‌گونه‌ای انتخاب شوند که همسرتان را برای فعالیت ترغیب کنند. در غیر این صورت مشکلات بیشتری در رابطه شما ایجاد خواهد شد.

برای استفاده از این تکنیک که در روانشناسی به‌عنوان تکنیک فعال‌سازی رفتاری مطرح شده است می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با توجه به سطح بیماری همسرتان و میزان عملکرد وی پیش از ابتلا به بیماری، می‌توانند در تهیه یک برنامه انگیزشی مناسب به شما کمک کنند.

توجه به پیگیری درمان

افسردگی یک بیماری جدی است که نمی‌توانید آن را به حال خود رها کنید. در صورت بی‌توجهی به درمان، احتمال بروز مشکلات بسیاری ازجمله مزمن شدن بیماری یا وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری وجود دارد. علاوه بر این، افسردگی همسر تان یک اختلال بازگشتی است که مدتی بعد از بهبودی کامل، علائم مجدداً عود می‌کنند. برای جلوگیری از بروز هر یک از این شرایط یا کمتر کردن شدت آن‌ها، می‌بایست برای درمان بیماری اقدام نمایید.

ممکن است همسرتان در طول فرایند درمان بارها از حضور در جلسات طفره برود یا در خوردن داروهایش بی‌نظمی داشته باشد. این مسئله تا حد زیادی به دلیل بی‌انگیزگی است که در افسردگی همسر تان ایجاد شده. دقت داشته باشید که او داروهایش را در ساعت مشخص مصرف کند و جلسات روان‌درمانی را به‌طور منظم پیگیری نماید.

بیشتر بخوانید : افسردگی خانوادگی

به عنوان شوهر یا همسر بیمار افسرده به چه نکاتی باید توجه داشته باشید

در شرایطی که همسرتان دچار افسردگی شده است یکی از مسائلی که می‌بایست به آن توجه داشته باشید حفظ سلامت روحیه خود و سایرین است. زندگی کردن با یک فرد بیمار، معمولاً باعث می‌شود که شما نیز دچار احساس افسردگی شوید. برای غلبه بر چنین احساسات ناراحت‌کننده‌ای بهتر است با استفاده از راهکارهای زیر مراقب سلامت خود باشید.

افسردگی و تنفر از همسر به دلیل مقصر دانستن او

افسردگی همسر تان بیماریی است که دلایل بسیاری دارد. تغییرات فیزیولوژیکی، شرایط روحی فرد پیش از شروع بیماری، تاریخچه زندگی، مشکلاتی که قبل از شروع نشانه‌ها در زندگی پیش‌آمده است، همگی در کنار هم باعث ابتلای یک فرد به افسردگی می‌شوند. درنتیجه بابت ابتلای همسرتان به افسردگی یا طولانی شدن دوره بیماری او خود را مقصر ندانید و صرفاً سعی کنید آنچه را از دستتان برمی‌آید برای وی انجام دهید.

مبارزه با همه توانی در هنگام مواجهه با افسردگی همسر

همه توانی یک اصطلاح در روانشناسی است که یعنی فرد احساس می‌کند هر کاری از دستش بر خواهد آمد. شما به‌عنوان همسر فردی که دچار افسردگی شده است اگرچه نقش بسیار مهمی دارید، حل کردن تمام مشکلات برعهده شما نیست. اگر تلاش کنید تمامی مسئولیت‌ها را برعهده بگیرید و به‌تنهایی تمام مشکلات را حل کنید حتی اگر موفق شوید باعث بروز آسیب‌های روحی فراوانی برای خودتان می‌شوید.

توجه به داشتن اوقات فراغت

زمانی را به تنها بودن یا بودن در میان دوستانتان اختصاص دهید. سعی کنید در این ساعات انرژی لازم برای حمایت از همسرتان را به دست آورید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که هر چه بتوانید روحیه خود را تقویت کنید باانرژی بیشتری می‌توانید به همسرتان کمک کنید.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی 

دریافت خدمات تخصصی در مورد افسردگی همسر

در صورت وجود یک بیمار افسرده در خانه، فرزندان شما اولین گروهی هستند که به دریافت مراقبت‌های مربوط به‌سلامت روان احتیاج دارند. بی‌توجهی‌هایی که معمولاً از جانب همسر افسرده شما در ارتباط با فرزندان اتفاق می‌افتد و همچنین فضای نامناسب خانه می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را در فرزندانتان ایجاد کند. بنابراین حتما برای مشاوره خانواده اقدام کنید.

علاوه بر فرزندان، به دلیل آسیب‌هایی که بیماری همسرتان در سلامت رابطه شما ایجاد می‌کند، بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. زندگی کردن با یک بیمار افسرده، معمولاً پس از مدتی باعث بروز ناراحتی‌هایی در سایر افراد خانواده می‌شود. بی انرژی بودن، افکار منفی، خلق پایین یا سایر مشکلاتی که به‌تبع افسردگی ایجاد خواهد شد، باعث آسیب دیدن روحیه سایر اعضای خانواده شده و احتیاج به دریافت خدمات تخصصی را ایجاب می‌کند. شما می‌توانید این خدمات را توسط مجرب ترین روانشناسان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و اختلالات همراه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول درباره افسردگی همسر

شوهرم افسرده شده چیکار کنم ؟

سعی کنید با تشخیص به‌موقع نشانه‌ها، هرچه سریع‌تر و پیش از جدی شدن علائم، از یک متخصص کمک بگیرید. همچنین بهتر است بر مصرف داروها و پیگیری جلسات روان‌درمانی توسط همسرتان نظارت داشته باشید. آرام نگه‌داشتن فضای خانه و تدارک دیدن فعالیت‌های کوچک، به بهبود وضعیت همسرتان کمک خواهد کرد.

اگر برای درمان افسردگی اقدام نشود، چه پیامدهایی خواهد داشت؟

بی‌توجهی به درمان بیماری افسردگی، در حالت‌های شدید بیماری می‌تواند باعث بروز رفتارهای آسیب زدن به خود بشود. علاوه بر این مزمن شدن بیماری یا شدت پیدا کردن نشانه‌ها نیز ممکن است پیش بیاید.



:: برچسب‌ها: افسردگی همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

متاسفانه بی احترامی به همسر از جمله مواردی است که برخی از زنان و مردان بدون توجه به اصول یک رابطه و زندگی زناشویی انجام می‌دهند. وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، یعنی باید در وهله اول برای شروع رابطه به یکدیگر عشق، علاقه و اعتماد بدهند و با شروع زندگی مشترک بتوانند با احترام و وفاداری، رابطه خود را پایدار نگه دارند. مسلم است که بی احترامی به همسر موجب رنجش او شده و در صورتی که حل نشود، باعث بروز مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تری نیز خواهد شد و در نهایت رابطه را مورد هدف قرار می‌دهد. در ادامه سعی کرده‌ایم راهکارهایی را برای کم کردن بی احترامی به همسر ارائه کنیم.

 

بیشتر بخوانید : دعوای زن و شوهر 

 

منبع : بی احترامی به همسر

 

بی احترامی به همسر

خیلی از کسایی که به همسرشون بی احترامی می‌کنند، انگار نمی‌دانند که با این کار به خودشان هم بی‌حرمتی کرده‌اند. کسانی که در جمع‌های دوستانه و یا خانوادگی به راحتی به همسر خود بی احترامی می‌کنند، در واقع به دیگران نیز اجازه اینکار را می‌دهند.

از طرفی دیگر بی احترامی به همسر در مقابل بچه‌ها، عزت نفس همسرتان را خدشه دار کرده و ضمن اینکه احساس بدی ایجاد می‌کند، زمینه ساز بی احترامی بچه‌ها نیز می‌شود.

دلایل بی احترامی به همسر 

اگر همسرتان در خانه و در حضور فرزندان و یا در جمع‌های مختلف دوستانه، خانوادگی و … برای هر مورد کوچکی به شما بی احترامی می‌کند، باید توجه داشته باشید که مقابله به مثل و پاسخ دادن به بی احترامی‌های او نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه ممکن است رابطه شما را به خطر بیندازد.

بنابراین در قدم اول باید دلایل بی احترامی همسر تان را شناسایی کنید و سپس سعی کنید پیرامون چهارچوب‌های رابطه‌تان با یکدیگر صحبت کنید، تا این بی احترامی‌ها از بین برود. در ادامه به برخی دلایل بی احترامی به همسر اشاره کرده‌ایم. برای جلوگیری از بی احترامی زن به شوهر کلیک کنید.

زمان شروع بی احترامی ها به همسر

آیا از زمانی که با همسرتان آشنا شده‌اید و ازدواج کرده‌اید، او به شما بی احترامی می‌کند و یا او در اثر برخی مشکلات دچار تغییر رفتار شده است.

ممکن است تغییر رفتار و بی احترامی همسر تان، ناشی از رفتار خود شما باشد و در نتیجه رفتار و یا بی توجهی که شما نسبت به او داشته‌اید، بی احترامی می‌کند.

بنابراین سعی کنید مسائل مختلف را بررسی کنید و با همسرتان پیرامون آن صحبت کنید تا اگر سوءتفاهم و مشکلی نیز وجود دارد، بدون بی احترامی حل شود.

در خانواده‌شان همیشه همینطور بوده

اگر همسرتان به شما بی احترامی می‌کند، باید به خانواده او نیز توجه داشته باشید. آیا این عادت ناپسند در خانواده همسر شما نیز وجود دارد و آن‎‌ها هم به شما یا به یکدیگر بی احترامی می‌کنند؟ اگر این گونه باشد، در واقع همسر شما نیاموخته است که چگونه باید به دیگران احترام بگذارد، بهتر است به او کمک کنید تا بتواند کم کم این رفتار نامناسب خود را کنار بگذارد.

بی احترامی به همسر و نداشتن همدلی

یکی از دلایلی که باعث می‌شود، زن و یا مردی در جمع‌های مختلف به همسرش توهین کند، نداشتن درک و همدلی است. چراکه او فقط خودش را می‌بیند و نسبت به احساسی که با بی احترامی در طرف مقابل ایجاد می‌کند، اطلاع و درکی ندارد.

بهتر است اگر همسرتان به شما بی‌احترامی می‌کند، احساسی را که در شما ایجاد می‌شود را به طرف متقابل‌تان بگویید تا متوجه تاثیر حرف‌هایش بر روی شما بشود.

عدم کنترل هیجان

دلیل بی احترامی برخی از افراد، عدم کنترل هیجان‌شان است. به عنوان مثال در جمع‌های مختلفی، وقتی افراد در حال صحبت با یکدیگر هستند، ممکن است زن یا مرد با نظر همسرش مخالف باشد و خیلی منطقی و مودبانه نظرش را بگوید، اما طرف مقابل که انتظار این مخالفت را نداشته، بدون کنترل بر هیجان و احساس‌اش و بدون فکر کردن به همسر خود بی احترامی کند.

این دسته از افراد که در اثر یک اتفاق هیجانی این رفتار را از خود بروز داده‌اند، سریع هم پشیمان می‌شوند، اما شما می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد این بی احترامی‌ها در جمع‌های مختلف رفتار خود را کنترل کنید تا به مرور این احساس در او از بین برود.

استرس و اضطراب 

استرس و اضطرابی که در شرایط مختلف زندگی، در فرد ایجاد می‌شود اگر درمان نشود، نه تنها خود فرد بلکه دیگران را نیز درگیر خواهد کرد. بنابراین استرس و اضطراب موضوعی است که باید پیگیری شود، چراکه در صورت عدم درمان باعث می‌شود که شخص این استرس و تنش‌ها را بر روی فرد مقابل خود خالی کند و باعث دلخوری او شود.

بنابراین از جمله مواردی که باعث انجام رفتارهای بدون فکر و هیجانی و در نهایت بی احترامی به همسر می‌شود، استرس است.

عدم تایید او از سوی شما

برخی از مردان و یا زنان بی احترامی کردن را نوعی تلافی می‌دانند. برای مثال وقتی در اوقات تنهایی و یا حتی جمع‌های مختلف از تحسین و تایید همسرتان خودداری می کنید، او هم می‌خواهد با بی احترامی مقابله به مثل کند.

هر چند این توجیه اصلا منطقی نیست، اما شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز هر گونه حرمت شکنی، همسرتان را بخاطر ویژگی‌های مثبتی که دارد؛ تایید و تحسین کنید، تا اعتماد به نفس او بالا برود.

مشکلات زیاد در زندگی مشترک

گاهی اوقات زوجین به مشکلاتی که در زندگی مشترکشان دارند، بی توجه هستند. ممکن است مشکلات حل نشده به اندازه‌ای در زندگی زیاد شود که بی احترامی به همسر راهی برای کم کردن حس ناشی از مسائل زندگی باشد.

پس بهتر است در زمان بروز هر گونه مشکلی، با همسر خود صحبت کنید و سعی کنید اختلافات به وجود آمده را برطرف نمایید.

نحوه برخورد با بی احترامی به همسر

اگر همسرتان در مقابل فرزندان و خانواده‌تان به شما بی احترامی می‌کند، برای اینکه این کار تکرار نشود، شما باید بدانید که چگونه باید با او رفتار کنید. در ادامه راهکارهایی را برای مقابله با بی احترامی‌های همسر ارائه کرده‌ایم.

1- هرگز مقابله به مثل نکنید

برخی از زنان و یا مردان سعی می‌کنند برای بدست آوردن غرور از دست رفته خود، پاسخ بی احترامی همسرشان را در جا بدهند. اما در نظر داشته باشید که این کار نه تنها بحث میان شما را بیشتر می‌کند، پایان خوبی نیز نخواهد داشت.

بنابراین سعی کنید از مقابله به مثل کردن و بی احترامی به همسر تان خودداری کنید، اما حتما پیرامون بی احترامی که او کرده، با یکدیگر صحبت کنید و مشکل را برطرف نمایید.

2- بررسی معنای احترام

آیا معنی احترام گذاشتن برای شما و همسرتان یکسان است؟ شاید از نظر شما او دارد به شما بی احترامی می‌کند، اما از نظر خودش رفتار بدی ندارد. بنابراین بهتر است یکبار در این مورد با همسرتان صحبت کنید و نظر او را بپرسید و به او بگویید که رفتارش با شما بی احترامی بوده و تمایل دارید که رفتارش را تغییر دهد.

3- احساس‌تان را نسبت به رفتار او بگویید

باید به همسرتان بگویید که در اثر بی احترامی‌هایی که به شما می‌کند، چه احساسی در شما ایجاد می‌شود. چراکه ممکن است لحن و یا حرف همسرتان را اشتباه متوجه شده باشید، در حالی که او منظوری بدی نداشته است.

بنابراین بهتر است پیرامون احساسی که از حرف‌های همسرتان دارید با او صحبت کنید، چراکه شاید واقعا او نمی‌داند با حرف‌هایش باعث رنجش و آزار شما می‌شود. بهتر است این حرف‌ها را به خوبی بگویید و سعی نکنید با تحقیر و یا توهین، او را متوجه کنید.

مثلا به جای اینکه بگویید “واقعا بی شخصیت هستی که همسرت را در مقابل دیگر افراد خجالت زده می‌کنی” ، می توانید بگویید ” از اینکه در مقابل دیگران مرا مسخره میکنی، بسیار ناراحت می‌شوم”.

4- اول خودتان احترام خودتان را نگه دارید

این جمله را حتما بارها شنیده شده است، اما واقعا آنچه که حقیقت دارد این است که احترام هر کس دست خودش است، شما در وهله اول خودتان باید به خودتان احترام بگذارید، تا دیگران از جمله همسرتان نیز اینکار را بکنند.

بنابراین سعی نکنید در مقابل همسر و یا دیگر افراد خودتان را دست کم بگیرید و با اعتماد به نفس کم و از موضع پایین صحبت کنید، تا همسرتان نیز در رفتاری که با شما دارد، تجدید نظر کند.

جمع بندی

بسیاری از زنان و مردان به دلایل مختلفی خواه آگاه و خواه ناخودآگاه در جمع‌های مختلف و یا در خانه به همسر خود بی احترامی می‌کنند. بی احترامی‌ها گاه برای تلافی انجام می‌شوند و گاه نیز ناشی از تربیت نادرست خانوادگی و ناآگاهی از تعریف درستی از احترام صورت می‌گیرد.

سعی کنید در وهله اول در مورد تعریف احترام و احساسی که نسبت به بی احترامی های او دارید، صحبت کنید. اما چنانچه صحبت و راهکارهایی که ارائه دادیم موثر واقع نشد، می‌توانید برای تشخیص ریشه این رفتارها و راهکارهای موثر برای آن‌ها مشاوره خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی به همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: بی احترامی به همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مهارت های ارتباطی برای برقراری روابط اجتماعی ضروری است، چراکه انسان برای ادامه زندگی نیاز به برقراری رابطه با دیگر انسان‌ها دارد. مهارت های ارتباطی اکتسابی بوده و شامل مهارت‌های کلامی و غیرکلامی می‌شود که فرد باید آن‌ها را یاد بگیرد و در روابط فردی، کاری، تحصیلی و … خود استفاده کند. اگر فرد در برقراری ارتباط موثر با دیگر افراد مشکل داشته باشد، نمی‌تواند آنطور که باید موفق شود. مواردی همچون نداشتن اعتماد به نفس کافی از دلایل عدم برقراری ارتباط موثر است. اگر قصد تقویت مهارت‌های ارتباطی‌تان را دارید در ادامه با ما باشید و یا از مشاوره تلفنی بهره بگیرید.

 

 

منبع : مهارت های ارتباطی و اجتماعی چیست

مهارت های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی در واقع میزان توانایی فرد در انتقال اطلاعات به صورت موثر به دیگران را نشان می‌دهد. ارتباطی که میان دو نفر به صورت موثر و کارآمد برقرار شود، در نهایت روابط میان انسان‌ها را بهبود می‌دهد.

هر انسان به کمک مهارت‌های ارتباطی اطلاعاتی که در اختیار دارد را به شیوه‌های مختلفی به دیگر افراد منتقل می‌کند که در این فرآیند اطلاعات و شیوه انتقال آن‌ها حائز اهمیت است.

در واقع اینطور می‌توان گفت فردی که از مهارت های ارتباطی بهتری برخوردار باشد، شیوه صحیح‌تری را جهت انتقال اطلاعاتی که در ذهن دارد به کار می‌گیرد، تا تاثیر خود را بر روی طرف مقابل بگذارد.

اهمیت یادگیری مهارت های ارتباطی

از آنجایی که داشتن مهارت‌های ارتباطی در ایجاد ارتباطات موثر فرد با دیگر انسان‌ها تاثیرگذار است، یادگیری و تقویت آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

به عنوان مثال فردی که قصد ازدواج دارد، باید برای داشتن یک ازدواج موفق توانایی برقراری ارتباط با طرف مقابل را داشته باشد. همین موضوع برای شکل گیری دوستی‌های پایدار و یا بدست آوردن فرصت‌های شغلی و … نیز صادق است.

فردی که دارای مهارت‌های ارتباطی موثری است، می‌تواند ازدواج پایداری را تجربه کند و یا پس از استخدام نیز در شغل خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

از دیگر مزایای برخورداری از مهارت های ارتباطی می‌توان به افزایش اعتماد به نفس فرد اشاره کرد. به همین دلیل بر اهمیت یادگیری مهارت‌های ارتباطی از همان کودکی تاکید می‌شود.

انواع مهارت های ارتباطی کلی

مهارت‌های ارتباطی در دو دسته مهارت های کلی و جزئی دسته‌بندی می‌شوند. مهارت‌های ارتباطی کلی نیز خود شامل دو دسته از مهارت‌های انتقال پیام و مهارت‌های دریافت پیام است:

  • مهارت‌های انتقال پیام : فرد باید برای انتقال پیام و اطلاعات خود به شخص دیگر از مهارت‌های انتقال پیام شامل مهارت‌های ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی استفاده کند. مهارت کلامی در واقع به شیوه استفاده از کلمات و مهارت‌های غیرکلامی شامل زبان بدن از جمله حرکات بدن، چهره، طرز نشستن و ایستادن و … مربوط می‌شود.
  • مهارت‌های دریافت پیام : مهارت‌های دریافت پیام بر اصل مهارت گوش دادن تاکید دارد. شما باید ضمن شنیدن حرف‌های طرف مقابل سعی کنید آن‌ها را درک کرده و پاسخ دهید.

انواع مهارت های ارتباطی جزئی

همانطور که اشاره کردیم مهارت‌های ارتباطی علاوه بر مهارت‌های کلی شامل مهارت‌های ارتباطی جزئی نیز می‌شود. این مهارت‌ها نیز دارای انواع مختلفی به شرح زیر هستند:

  • مهارت‌های ارتباطی بین فردی

انسان‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران باید از مهارت‌های ارتباطی بین فردی برخوردار باشند. بدین معنی که بتوانند در دریافت و انتفال پیام به خوبی عمل کنند.

برای این کار افراد باید ابتدا از مهارت گوش دادن برخوردار باشند و پس از شنیدن و فهمیدن حرف‌های طرف مقابل، سعی کنند به او پاسخ موثر بدهند. بهتر است برای تقویت مهارت گوش دادن در حین صبحت کردن به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید، با چهره‌ای خوشرو و با لبخند به او نگاه کنید تا بتوانید با درک عمیق صحبت‌های او پاسخ مناسبی را ارائه دهید.

  • مهارت‌های ارتباط کاری

در بسیاری از کسب و کارهای موفق تاکید بر یادگیری مهارت‌های کاری است. یادگیری مهارت‌های کاری علاوه بر تاثیر مثبت در روند کار، باعث بهبود اخلاق کارکنان نیز می‌شود و در نهایت باعث افزایش فروش و رضایت مشتری نیز خواهد شد.

لازمه یک ارتباط کاری موثر شنیدن صحبت‌های مشتری و درک نیاز او و سپس ارائه محصول متناسب با درخواستش می‌باشد. بهتر است برای تقویت مهارت ارتباط کاری، مهارت‌های کلامی و غیرکلامی خود را تقویت کنید.

  • مهارت‌های ارتباطی نوشتن

کسی که دارای مهار‌ت‌ارتباطی نوشتن است، از طریق نوشتن می‌تواند پیام‌های موثری را به دیگران منتقل کند.

ارتباطات نوشتاری از طریق نامه‌، ایمیل، یادداشت، خبرنامه و … برقرار می‌گردد. برای اینکه نوشتار شما تاثیرگذاری خود را بر روی مخاطب داشته باشد، باید با یک مقدمه جذاب شروع شده و اهداف شما را از نوشتن به وضوح انتقال دهد.

لازم است اشاره کنیم یکی از لازمه‌های مهارت ارتباطی نوشتن اطلاع از دستور زبان فارسی و املای درست کلمات است.

مهارت های ارتباطی زوجین

کسانی که از مهارت‌های ارتباطی موثری برخوردار هستند، در شروع یک رابطه برای ازدواج بهتر عمل می‌کنند و همینطور ازدواج پایدار و موفقی دارند.

در واقع زوجینی که دارای مهارت های ارتباطی هستند در قدم اول دارای مهارت گوش کردن می‌باشند و سعی می‌کنند به بهترین نحو به حرف‌های طرف مقابل گوش دهند و ضمن درک کردن حرف‌هایش با او همدلی کنند.

کسی که به حرف‌های همسرش به خوبی گوش می‌دهد و آن‌ها را می‌فهمد می‌تواند با برخورداری از مهارت‌های کلامی پاسخ مناسبی نیز به او بدهد.

در واقع اگر هر دو نفر در یک رابطه زناشویی از مهارت های ارتباطی برخوردار باشند، در زمان و مکان مناسبی و البته به شیوه صحیحی با یکدیگر حرف می‌زنند و حتی اگر مشکلی باشد، در آرامش آن را حل خواهند کرد.

به طور کلی می‌توان گفت داشتن مهارت های ارتباطی برای تشکیل خانواده و زندگی مشترک الزامی است. اگر به دلیل نداشتن مهارت گوش دادن و یا مهارت‌های کلامی با همسرتان مشکل دارید حتما از خدمات مشاوره خانواده مرکز مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

مهارت های ارتباطی کودکان

یادگیری مهارت های ارتباطی برای یک انسان الزامی است و توصیه روانشناسان این است که والدین سعی کنند زمانی که فرزندشان در سنین کودکی قرار دارد، این مهارت‌ها را به او بیاموزند.

آموزش مهارت های ارتباطی به کودکان در سنین کم آسان‌تر است و باعث می‌شود او کم کم با ورود به اجتماع و مدرسه نسبت به همسالان خود در برقراری ارتباط و دوست یابی موفق‌تر عمل کند و همینطور در درس‌هایش پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

اگر نمی‌دانید برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی در کودک‌تان چه اقداماتی را انجام دهید، می‌توانید از روانشناس کودک مرکز مشاوره ذهن نو کمک بگیرید.

مهارت های ارتباطی | نکات پایانی

  • در مجموعه مهارت‌های ارتباطی، برقراری ارتباط با زبان بدن نیز حائز اهمیت است. بنابراین سعی کنید با برقراری ارتباط چشمی، لبخند زدن و توجه به حرف‌های طرف مقابل با زبان بدن به او نشان دهید که مایل به شنیدن حرف‌هایش هستید.
  • سعی کنید برای افزایش مهارت‌های کلامی خود وقتی می‌خواهید موضوعی را بیان کنید، ماجرا و یا داستانی را نیز تعریف کنید تا هدف‌تان را به وضوح مشخص کنید.
  • از مهم‌ترین نکته‌های یادگیری مهارت های ارتباطی این است که شما باید با هر کس متناسب با سن، شخصیت و شرایط او صحبت کنید.
  • سعی نکنید برای ادای حق مطلب، موضوعی را مفصل توضیح دهید. از جمله مهارت‌های کلامی این است که شما کوتاه و مختصر هدف خود را ارائه دهید.
  • در برقراری ارتباط موثر مهارت گوش دادن و احساس همدلی نیز بسیار حائز اهمییت است.
  • سوال کردن می‌تواند از مهم‌ترین موارد برخورداری از مهارت گوش کردن باشد. می‌توانید پس از  گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل اگر ابهامی برای‌تان وجود دارد، سوال کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مهارت های ارتباطی و اجتماعی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز برای والدین حس مالکیت کودکان است که گاه آن‌ها را در مواجهه با رفتارهای کودک دچار استیصال می‌کند. اغلب کودکان نسبت به اسباب‌بازی‌های خود احساس مالکیت دارند و به سختی آن‌ها را در اختیار دیگر همسالان قرار می‌دهند. گاه این موضوع دعوای بین دو کودک را به بار می‌آورد و زمانی که والدین مداخله می‌کنند، ممکن است مشکلات بیشتری به وجود بیاید و کودک دچار ناراحتی و آزردگی شود. برخورد و واکنش صحیح والدین در این مواقع اهمیت بسیاری دارد. برخورد والدین باید به گونه‌ای باشد که ضمن حفظ حس مالکیت کودک حس دوستی و مهربانی او رشد کند. با اطلاع از راه‌های برخورد با حس مالکیت کودکان و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، می‌توانید بهترین برخورد را بر فرزند خود داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

 منبع : حس مالکیت کودکان

اهمیت حس مالکیت در کودکان

اهمیت حس مالکیت در کودکاناهمیت حس مالکیت در کودکان

رشد و تکامل انسان در دوران کودکی جنبه‌های مختلفی دارد که شامل رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و جسمانی می‌شود. یکی از موضوعات پر اهمیتی که در حوزه‌ی رشد ذهنی اجتماعی مطرح می‌شود، حس مالکیت کودکان است. این حس از دو سالگی شروع به رشد کرده و باعث می‌شود کودک نسبت به اشیاء گوناگونی مانند اسباب‌بازی‌هایش که مهم‌ترین داراییش هستند، حساس شده و آن‌ها را تنها متعلق به خود بداند.

این حس مالکیت کودکان در سنین دو تا پنج سالگی به اوج خود می‌رسد. احساس مالکیت کودک را وادار می‌سازد تا در برابر عوامل تهدید کننده، مانند کودکی که می‌خواهد با اسباب بازی‌اش بازی کند یا مادر و پدری که می‌خواهند اسباب‌بازی خاصی را از او بگیرند، مقاومت کرده و با رفتارهایی همچون جیغ زدن، گریه کردن و یا کتک زدن کودک دیگر واکنش نشان دهند.

اغلب والدین به دلیل عدم درک درست از رفتارهای کودک با برخوردهای نامناسب به فرزند خود آسیب‌های روانی اجتماعی وارد می‌کنند. رشد اجتماعی کودک زمانی حاصل می‌شود که او بتواند در قالب سازگاری متقابل با همسالان و محیط، به درک رفتارهای دیگران و کنترل و تنظیم رفتارها و تعاملات خود بپردازد. از این رو برخورد صحیح والدین در برابر حس مالکیت کودکان در مسیر کمک به مهارت‌های ارتباطی و سازگاری کودک اهمیت فراوان دارد. برای آشنایی بیشتر با کودکان مقاله روانشناسی کودک را مطالعه نمایید.

برخورد مناسب والدین در مواجهه با دعوای کودکان به خاطر مالکیت طلبی

بسیاری از والدین دعواهای کودکان بر سر اسباب‌بازی‌هایشان را شاهد بوده‌اند؛ گاه کودک نمی‌خواهد اسباب‌بازی خود را به شخص دیگری بدهد و یا اینکه بر سر مدت زمان بازی با یک اسباب‌بازی خاص با کودک دیگر دعوایش می‌شود و گاه کتک‌کاری می‌کند. در این شرایط لازم است والدین وارد ماجرای دو کودک شوند و برخوردی منصفانه داشته‌باشند. واکنش آن‌ها باید به گونه‌ای باشد تا ضمن کمک به تقویت حس دوستی و اشتراک‌گذاری در کودک، لطمه‌ای به حس مالکیت طلبی‌اش وارد نشود و به او احترام گذاشته‌شود. دعوا کردن کودک و یا تنبیه فیزیکی آن هم در حضور کودک دیگر تنها باعث ایجاد تنفر و اختلاف بیشتر در کودک می‌شود.

 

1. هنگام دعوای دو کودک با آرامش با آن‌ها صحبت کنید

هنگام دعوای دو کودک با آرامش با آن‌ها صحبت کنید

با مشاهده‌ی دعوای کودکتان با کودک دیگر پیش از هر چیز سعی کنید آرام باشید. سپس علت و موضوع دعوا را از هر دو کودک بپرسید و نظر آن‌ها را جویا شوید. از آن‌ها بپرسید که کدامشان در ابتدا مشغول بازی با اسباب‌بازی بوده و به چه مدت بازی کرده‌است. سپس کودکی که حس مالکیت طلبی دارد را از احساسات کودک دیگر باخبر سازید. برای مثال از او بپرسید “می‌دانی حال که اسباب‌بازی‌ات را به برادرت نداده‌ای چه احساسی دارد؟ فکر نمی‌کنی او ناراحت و دلگیر است؟” با این کار کودک متوجه احساس ناراحتی که در کودک دیگر ایجاد کرده می‌شود.

با لحن ملایم و محبت‌آمیز از او بخواهید برای مدتی اجازه دهد تا کودک مقابل هم با اسباب‌بازی‌اش مشغول شود. از فریاد زدن و تهدید کردن کودکان و به کار بردن جملاتی مانند “اگر نمی‌توانید با هم بازی کنید اسباب‌بازی‌ات را می‌گیرم و دیگر بهت نمی‌دهم” بپرهیزید. همچنین اسباب‌بازی کودک را از او نگیرید؛ این کار حس مالکیت کودکان را خدشه‌دار کرده و به احساساتشان ضربه می‌زند.

 

2. برخورد با کودکی که به زور اسباب‌بازی را از کودک دیگر می‌گیرد

ابتدا روش ذکر شده را به کار ببرید و بعد توجه کودکان را به این موضوع جلب کنید که برای بازی کردن با یکدیگر و اشتراک‌گذاری اسباب‌بازی‌ها چه راهکارهای مختلفی وجود دارد. لازم است جهت تقویت روحیه دوستی و همچنین حل چالش‌های بین کودکان از روشی جذاب برای آن‌ها استفاده کنید. مثلا از کودکان بپرسید “به نظرتان برای این که هر دوی شما بتوانید از این اسباب‌بازی استفاده کنید چه کار می‌توانیم بکنیم؟”

با این کار کودکان را تشویق کنید تا برای بازی کردن با یکدیگر و استفاده‌ی مشترک از یک اسباب‌بازی، برنامه‌ریزی کنند. شما هم در طرح‌ریزی این برنامه به آن‌ها کمک کنید. برای مثال به آن‌ها پیشنهاد دهید برای بازی کردن با ماشین اسباب‌بازی یک نفر راننده شود و دیگری در کنار راننده به او در مورد موانع و ماشین‌های دیگر هشدار دهد و با بلندگو اعلام کند.

 

3. احترام به حس مالکیت کودکان

احترام به حس مالکیت کودکاناحترام به حس مالکیت کودکان

حواستان باشد به عنوان والدین کودک همیشه به حس مالکیت او احترام بگذارید. با این کار به حفط ارزش و اعتماد به نفس کودک کمک می‌کنید. گاه کودک اسباب‌بازی گران قیمتی دارد که دلش نمی‌خواهد آن را به خواهر برادر یا دوستش بدهد؛ ابتدا علت آن را جویا شوید. ممکن است کودکان عنوان کند که کودک دیگر اسباب‌بازی محبوبش را خراب می‌کند. در این صورت اصراری برای گرفتن اسباب‌بازی از کودک نداشته‌باشید بلکه با کمال احترام از او خواهش کنید اسباب‌بازی دیگری که برای خواهر یا برادرش جذاب است به او بدهد. با این کار حس دوستی و سخاوت نیز در او تقویت می‌شود و در عین حال به حس مالکیتش آسیبی وارد نمی‌شود.

 

4. آموزش به کودک

آموزش به کودکآموزش به کودک

اگر کودک احساس تملک زیادی به اسباب‌بازی خود و یا دیگران دارد و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آید، او را درک کنید؛ کودکان در ابتدای کار درک مناسب و کاملی از مفهوم به اشتراک گذاری ندارند و این امری طبیعی است که آموزش و راهنمایی شما را می‌طلبد. باید با او گفتگو کنید و اجازه دهید تا برای مدتی خوب به حرف‌هایتان فکر کند. توجه داشته‌باشید هر چه ارتباط صمیمانه‌تر و محبت‌آمیزتری با کودک داشته‌باشید، حرف‌شنوی بیشتری هم از شما خواهد داشت.

مفاهیمی مانند به اشتراک گذاشتن وسایل و بازی گروهی را با بازی و آهنگ به او آموزش دهید. تشویق کردن کودک به تقویت رفتارهای مثبت در او می‌انجامد؛ برای مثال هر گاه وسایلش را با کودک دیگری به اشتراک گذاشت یا نوبت را در بازی کردن رعایت کرد او را تشویق کنید، در آغوش بگیرید و یا خوراکی مورد علاقه‌اش را به او بدهید.

 

5. حس مالکیت کودکان | آموزش از طریق مشاهده

آموزش حمایت  از طریق مشاهدهآموزش حمایت از طریق مشاهده

کودکان بیشتر از هر چیزی با مشاهده کردن مسائل را یاد می‌گیرند و در این زمینه والدین اولین الگوی آن‌ها هستند. در صورتی که به عنوان بزرگتر کودک، بخشندگی و مشارکت داشته‌باشید و به طور نامحسوس کاری کنید تا کودک این موارد را از شما ببیند، به مرور زمان تقلید کرده و خودش چنین رفتارهایی را در بازی با دوستانش به کار می‌برد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

کودکم همه چیز را برای خودش می‌خواهد. باید چه کار کنم؟

اگر هیچ کدام از راه‌حل‌های ذکر شده مؤثر نبودند یا کودک نسبت به وسایل دیگران احساس مالکیت زیادی پیدا کرد، می‌توانید از کمک روانشناس و مشاوره کودک بهره‌مند شوید. روانشناس شرایط کودک و خانواده را بررسی می‌کند و راهکارهای مناسب را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

 

منبع : حس مالکیت کودکان

 


:: برچسب‌ها: حس مالکیت کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا در مورد مراحل رشد شناختی کودک اطلاعاتی دارید؟ ظرفیت‌های شناختی کودکان از زمان تولد به سرعت در حال رشد هستند. در واقع آن‌ها هر روز از نظر برخورداری از توانمندی‌هایی نظیر یادگیری، تمرکز و حافظه پیشرفت کرده و به قابلیت‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند. روانشناسی به نام ژان پیاژه براساس توانمندی‌های شناختی هر سن دوران کودکی را به چند مرحله تقسیم کرده است. ما در ادامه به به معرفی هریک از این مراحل پرداخته‌ایم. اگر به دنبال درک بهتر قابلیت‌های شناختی کودکان خود هستید می‌توانید با بهره بردن از مشاوره کودک به این امر دست یابید و بتوانید رفتارهایتان را نیز با سطح توانمندی کودک هماهنگ کنید.

 

lمنبع : رشد شناختی کودک طی چه مراحلی طی می شود

 

 

مراحل رشد شناختی از دیدگاه نظریه ژان پیاژه

مراحل رشد شناختی از دیدگاه نظریه ژان پیاژهمراحل رشد شناختی از دیدگاه نظریه ژان پیاژه

رشد شناختی به معنای قابلیت مغز برای انجام عملکردهای پیشرفته نظیر تفکر، تعقل، یادگیری و تمرکز است. ژان پیاژه نظریه پرداز و روانشناس فرانسوی بر اساس مشاهداتی که از کودکان در سنین مختلف داشت رشد شناختی را به صورت یک پیوستار 4 مرحله‌ای در نظر گرفت. ما در ادامه به هریک از این مراحل به ترتیب اشاره کرده‌ایم.

 

1- مرحله اول رشد شناختی کودک | مرحله حسی–حرکتی

مرحله اول رشد شناختی کودک | مرحله حسی–حرکتیمرحله اول رشد شناختی کودک | مرحله حسی–حرکتی

ژان پیاژه بر این باور بود که کودکان در دوران نوزادی یعنی تولد تا دو سالگی از نظر رشد شناختی در مرحله حسی–حرکتی قرار دارند. در این دوران کودکان برای شناخت دنیای پیرامون خود به حواس پنجگانه‌شان متکی هستند. به همین خاطر در اولین برخورد با اشیای جدید آن‌ها را لمس کرده یا در دهان می‌گذارند. در حقیقت ادراک آن‌ها چیزی فراتر از آنچه که احساس می‌کنند نیست. اگر می‌خواهید بدانید نوزاد از کی پدرش را می شناسد یا نوزاد از چند ماهگی مادر خود را می شناسد کلیک کنید.

 

2- مرحله دوم رشد شناختی کودک | مرحله پیش عملیاتی

مرحله دوم رشد شناختی کودک | مرحله پیش عملیاتی

پیاژه دوران 2 تا 7 سالگی را تحت عنوان مرحله پیش عملیاتی مشخص کرده است. در این دوران کودکان به توانایی حافظه و تخیل دست پیدا می‌کنند. همچنین در این برهه آن‌ها ادراک گسترده‌تری نسبت به زمان گذشته و آینده دارند و می‌توانند در قصه‌ها و داستان‌ها، نمادها را درک کنند. از جمله دیگر ویژگی‌های شناختی کودکان در این سنین خود محوری است. در حقیقت بچه‌ها در این زمان خود را در مرکز جهان می‌بینند و تمام حوادث پیرامون را در ارتباط با خودشان درک می‌کنند. برای مثال ممکن است کودک به خاطر اختلاف والدین یا جدا شدن آن‌ها از یکدیگر خودش را مقصر ببیند و از همین رو احساس گناه و اضطراب زیادی را در خود پرورش دهد. در این شرایط بهتر است برای مدیریت بهتر اوضاع از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

3- مرحله سوم رشد شناختی کودک | مرحله عملیاتی

مرحله سوم رشد شناختی کودک | مرحله عملیاتیمرحله سوم رشد شناختی کودک | مرحله عملیاتی

از 7 سالگی تا 11 سالگی کودکان از نظر رشد شناختی در مرحله عملیاتی قرار دارند. در مرحله عملیاتی بچه‌ها بیش از پیش در مورد دنیای پیرامون آگاه می‌شوند و به هوش اجتماعی بالاتری دست پیدا می‌کنند. در واقع در این برهه زمانی کودکان می‌توانند دنیا را از زاویه چشم دیگران نیز بنگرند و به غیر از احساسات خودشان احساسات دیگران را هم درک کنند. همین مسائل باعث می‌شود که در مرحله عملیاتی ویژگی خودمحوری کودکان تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

 

4- مرحله چهارم رشد شناختی کودک | مرحله عملیات صوری یا انتزاعی

مرحله چهارم رشد شناختی کودک | مرحله عملیات صوری یا انتزاعیمرحله چهارم رشد شناختی کودک | مرحله عملیات صوری یا انتزاعی

از 11 سالگی به بعد رشد شناختی کودکان تقریبا کامل می‌شود. آن‌ها در این دوره به یک توانمندی ذهنی مهم دست پیدا می‌کنند که آن هم درک مسائل انتزاعی است. مسائل انتزاعی به چیزهایی گفته می‌شود که هیچ مصداق عینی در جهان ندارند. مفاهیمی نظیر اخلاق، عدالت و حقانیت از جمله مثال‌هایی هستند که در طبقه مفاهیم انتزاعی قرار می‌گیرند. افراد از 11 سالگی به بعد می‌توانند به طور عمیق به این مسائل بیاندیشند. علاوه بر این در مرحله عملیات صوری کودکان قادرند برای تفکر از استدلال منطقی‌تری کمک بگیرند و برای آینده خود برنامه ریزی نمایند.

بیشتر بخوانید: فرایند اجتماعی شدن کودک

 

می‌توانید وقتی کودک‌تان کوچک تر هست نیز او را ارزیابی کنید، از این توصیه می کنیم مقاله نشانه های سلامت نوزاد را مطالعه نمایید.

سخن آخر

کودکان از نظر شناختی در هر مرحله از رشد به توانایی‌های خاصی دست پیدا می‌کنند. با این حال این مسئله را فراموش نکنید که هر کودکی برای رشد شناختی سرعت خاص خود را دارد. در همین راستا برخی از بچه‌ها زودتر و برخی دیگر کندتر از سایرین حرکت می‌کنند. در نتیجه مراحل شناختی ذکر شده یک الگوی کلی هستند که به طور تقریبی اتفاق می‌افتند. شناخت این الگوی کلی به شما کمک می‌کند تا در مورد سلامت ذهن و مغز کودکتان اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید رفتارهایتان را نیز با سطح توانمندی کودک هماهنگ کنید.

اگر به دنبال این هستید که استعدادهای فرزندتان را بیشتر بشناسید و قابلیت‌های شناختی او را بهتر درک کنید می‌توانید به یک روانشناس مراجعه کرده و از او بخواهید تا آزمون‌هایی نظیر تست هوش را از فرزندتان بگیرد. روانشناس با تفسیر دقیق تست‌ها و در نظر گرفتن سایر ویژگی‌های رفتاری فرزندتان می‌تواند به شما کمک کند تا به شناخت کامل‌تری از کودک خود دست پیدا کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کودک از چه سنی می‌تواند با لگوها بازی کند؟

در پایان سه سالگی و اوایل چهار سالگی کودک از نظر شناختی به توانایی طبقه بندی دست پیدا می‌کند از همین رو از این زمان قادر است با وسایلی نظیر پازل‌ها و لگوها بازی کند.

 

 

lمنبع : رشد شناختی کودک طی چه مراحلی طی می شود

 

 



:: برچسب‌ها: رشد شناختی کودک طی چه مراحلی طی می شود؟ (از دیدگاه پیاژه) ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مواد محرک از انواع مواد مخدر هستند که در سال‌های اخیر میزان استفاده از آن‌ها افزایش چشمگیری داشته است. با توجه به تأثیری که این مواد در افزایش انرژی و کاهش نیاز به خواب دارند، قربانیان آن معمولاً محصلین و شاغلینی هستند که نیاز به بیداری شبانه و همین‌طور افزایش تمرکز دارند. همچنین این مواد در کاهش اشتها و لاغری نیز تاثیر می‌گذارند و از این طریق افراد بیشتری را درگیر اعتیاد می‌کنند. شاید بتوان گفت اعتیاد به مواد محرک به دلیل تأثیرات نامطلوب بسیاری که در روحیه و سلامت روان فرد باقی می‌گذارد، بیش از اعتیاد به مواد افیونی آسیب‌رسان بوده و ترک اعتیاد به آن، نیاز به مراقبت‌های روان‌شناختی جدی دارد. درصورتی‌که این علائم را در فردی از نزدیکانتان مشاهده می‌کنید، بهتر است برای درمان اعتیاد به یک متخصص در این زمینه مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد 

 

منبع :  مواد محرک

 

انواع مواد محرک

مواد محرک به گروهی از مواد اعتیادآور گفته می‌شود که با تغییر در میزان ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی باعث افزایش انرژی و نشاط در فرد شده و علاوه بر کاهش نیاز به خواب و عدم احساس خستگی، توانایی تمرکز را نیز افزایش می‌دهند. این دسته از مواد اعتیادآور انواع مختلفی را شامل می‌شود که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

1. شیشه

شیشهشیشه

شاید بتوان گفت شیشه معروف‌ترین ماده مخدر در این دسته است. این ماده به دلیل شکل ظاهری بی‌رنگ و مشابه به خورده شیشه با نام‌های کریستال، گلس و یا شیشه در میان مردم شناخته می‌شود. شیشه یک ماده مخدر صنعتی است که از مت­آمفتامین تهیه می‌گردد و از آثار آن می‌توان به کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب و همچنین احساس سرزندگی اشاره کرد. برای آشنایی با علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به شیشه

2. آمفتامین و مت‌­آمفتامین

آمفتامین و مت‌­آمفتامینآمفتامین و مت‌­آمفتامین

یکی از اصلی‌ترین انواع مواد محرک آمفتامین است که مت­‌آمفتامین، شیشه یا بسیاری از مواد دیگر از آن ساخته شده و البته تأثیری به‌مراتب بیشتر از خود این ماده دارند. آمفتامین و مت­‌آمفتامین می‌توانند به‌صورت خوراکی، تزریقی و یا به‌صورت استنشاقی مورد استفاده قرار بگیرند. ازجمله نشانه‌های مصرف این ماده مخدر می‌توان به افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس، بالا رفتن میزان فشارخون و تمایل فرد برای فعالیت اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با مواد دارای آمفتامین و متامفتامین کلیک کنید.  

3. کوکائین

کوکائینکوکائین

کوکائین نام یکی از مواد مخدر طبیعی است که از برگ درخت کوکا به دست می‌آید و نسبت به سایر مواد محرک از قدمت بیشتری برخوردار است. معمول‌ترین شیوه استفاده از پودر سفیدرنگی که به آن کوکائین گفته می‌شود استنشاق از راه بینی است بااین‌حال برخی نیز از این ماده به‌صورت تزریق و یا خوراکی استفاده می‌کنند. آنچه به‌عنوان ماده مخدر کراک از آن صحبت می‌شود نیز یکی از انواع کوکائین است. کوکائین به دلیل تأثیری که در ایجاد احساس نشاط و پرانرژی بودن در فرد باقی می‌گذارد معمولاً میل به مصرف مجدد را در وی برانگیخته و از این طریق باعث اعتیاد به این ماده می‌شود. برای آشنایی با علائم اعتیاد به کوکائین کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به کوکائین

4. نیکوتین و کافئین

نیکوتین و کافئیننیکوتین و کافئین

اگرچه نیکوتین یا کافئین نسبت به سایر مواد گفته‌شده در بالا بسیار ضعیف‌تر هستند و نشانه‌ها و عوارض اعتیاد به آن شاید چندان قابل مقایسه با سایر مواد محرک نباشد اما بااین‌حال با توجه به مکانیزم تأثیرگذاری مشابه با این گروه از مواد اعتیادآور، در این دسته قرار می‌گیرند. نیکوتین نام ماده اصلی موجود در سیگار و تنباکو است و کافئین ماده مجاز و خوراکی می‌باشد که در قهوه، شکلات و چای وجود دارد. به همین دلیل است که مصرف این مواد به‌ویژه قهوه باعث افزایش احساس انرژی در فرد شده و خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : ترک سیگار

5- برخی داروها و مواد محرک

برخی داروها و مواد محرکبرخی داروها و مواد محرک

در برخی داروها نیز موادی مشابه مواد محرک استفاده می‌شود. یکی از این داروها ریتالین است که اغلب برای کودکان بیش فعال تجویز می‌شود. ریتالین با تاثیر بر دوپامین مغز موجب افزایش تمرکز شده و در کاهش علائم بیش فعالی نقش موثر ایجاد می‌کند. به دلیل همین ویژگی معمولا دانشجویان از ریتالین برای بالا بردن تمرکز استفاده می‌کنند، در حالی که به خاصیت اعتیاد آوری آن توجه نکرده و به بدن خود آسیب می‌رسانند. ماده اعتیاد اور دیگری نیز به نام ناس وجود دارد که عوارضی مشابه سایر مواد محرک را ایجاد می کند. برای آشنایی بیشتر با قرص ریتالین و نشانه های مصرف ناس کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به ریتالین

 

نشانه‌های اعتیاد به مواد محرک

همان‌طور که گفته شد مواد محرک با تغییر در میزان ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین یا سروتونین باعث افزایش انرژی و شادابی در فرد می‌شوند. بااین‌حال هریک از انواع مواد مخدر موجود در این گروه بسته به میزان قدرت و ساختار شیمیایی که دارند نشانه‌های مشخصی را در فرد ایجاد می‌کنند. اما به‌طورکلی می‌توان نشانه‌های مشترک اعتیاد به تمامی مواد محرک را به‌صورت زیر بیان کرد:

_افزایش میزان انرژی و احساس نشاط که باحالت معمول فرد تفاوت دارد

_حریک‌پذیری و پرخاشگری

_احتمال بروز توهم و هذیان

_پرحرفی و در بسیاری از مواقع پرش افکار؛ به‌صورت نیمه‌تمام رها کردن صحبت از یک موضوع و شروع موضوع بعدی

_کاهش نیاز به خواب و عدم احساس خستگی

_کاهش اشتها

_افزایش میل جنسی و بالا رفتن احتمال روابط جنسی پرخطر

_وجود نشانه‌های فیزیولوژیک مثل بالا رفتن فشارخون، افزایش ضربان قلب، تعریق و یا سرخی چشم

درصورتی‌که با همه یا برخی از این نشانه‌ها در فردی مواجه شدید بهتر است برای تشخیص قطعی و انجام اقدامات درمانی به یک متخصص مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که میل شدید به مصرف مجدد یا به‌عبارت‌دیگر وابستگی روانی یکی از مهم‌ترین عوارض استفاده از مواد محرک است و به همین خاطر ترک اعتیاد به این مواد باید زیر نظر متخصص روانشناسی و با کنترل نشانه‌های روانی همچون توهم و هذیان یا ابتلا به افسردگی صورت بگیرد. برای تشخیص و اطلاع از نحوه تست اعتیاد هر کدام مواد محرک بر روی مقالات زیر کلیک کنید :

علائم اعتیاد

تست شیشه

تست کوکائین

 

عوارض اعتیاد به مواد محرک

با توجه به نوع ماده مخدری که فرد استفاده می‌کند و همچنین مدت‌زمان اعتیاد و یا میزان مصرف، عوارض اعتیاد به انواع مواد محرک با یکدیگر متفاوت خواهد بود. بااین‌حال برخی از شایع‌ترین عوارض اعتیاد به مواد محرک که تقریباً در اعتیاد به‌تمامی این مواد دیده می‌شود عبارتند از:

_بروز مشکلات قلبی و عروقی

_اختلالات کبد و کلیه

_بروز اختلالات خلقی مثل افسردگی

_ضعف در توانایی حافظه و یادگیری

_تحریک‌پذیری و پرخاشگری

_از دست دادن خانواده، شغل و موقعیت اجتماعی

 

درمان اعتیاد به مواد محرک

چنانچه پیشتر نیز گفته شد با توجه به تأثیری که استفاده از مواد محرک بر شرایط روانی فرد باقی می‌گذارد برای درمان اعتیاد به این مواد باید درمان‌های فیزیولوژیک و روان‌شناختی در کنار یکدیگر صورت بگیرد. یکی از اشتباهات رایج در ترک اعتیاد این است که معمولاً افراد پایان مرحله سم‌زدایی و از بین رفتن وابستگی جسمی را به‌عنوان پاکی از اعتیاد تلقی می‌کنند و توجهی به انجام جلسات بازپروری و مشاوره ندارند. این موضوع باعث خواهد شد که فرد دیر یا زود مجدداً مصرف مواد مخدر را شروع کند. تحقیقات نشان داده میزان مصرف در افرادی که پس از یک دوره ترک مجدداً به اعتیاد روی می‌آورند، بالاتر از سایرین خواهد بود. درنتیجه اگر به دنبال ترک اعتیاد به هریک از انواع مواد محرک هستید بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد محرک

 

تاثیر خدمات روانشناسی بر ترک اعتیاد

علاوه بر افرادی که قصد ترک اعتیاد به یک ماده مخدر را دارند، چنانچه یکی از اطرافیان شما درگیر اعتیاد به هریک از مواد گفته‌شده در بالاست، می‌توانید با کمک گرفتن از یک مشاور راه‌هایی را برای ترغیب فرد به ترک اعتیاد پیدا کنید و یا روش‌هایی را برای جلوگیری از آسیب دیدن سایر اعضای خانواده به دلیل اعتیاد یکی از اعضا آموزش ببینید. در ادامه مهم‌ترین اقدامات روانشناسان درزمینهٔ ترک اعتیاد به مواد محرک را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

  • کمک به فرد برای مقابله با وسوسه مصرف مجدد مواد مخدر پس از ترک
  • بررسی مشکلات و آسیب‌هایی که به دنبال اعتیاد در زندگی فرد ایجاد شده و کمک برای برطرف کردن آن‌ها (برای مثال از دست دادن زندگی مشترک یا مشکلات مربوط به شغل و تحصیل)
  • ریشه‌یابی علل ابتلای فرد به اعتیاد و تلاش برای از بین بردن این دلایل
  • کمک به سایر اعضای خانواده برای شناخت راهکارهای برخورد با فردی که به‌تازگی ترک کرده است
  • مراقبت از سلامت روان فرد و کنترل ابتلای احتمالی به بیماری‌های خلقی مانند افسردگی

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. مواد محرک یعنی چه؟

مواد محرک دسته‌ای از مواد اعتیادآور هستند که باعث افزایش ترشح برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین شده و از این طریق سبب افزایش انرژی و تمرکز فرد می‌شوند. همچنین نیاز فرد به خواب و استراحت نیز کاهش پیدا می‌کند. ازجمله انواع مواد محرک می‌توان به کوکائین، شیشه و آمفتامین اشاره کرد.

2. اعتیاد به مواد محرک چه نشانه‌هایی دارد؟

افزایش ناگهانی میزان انرژی فرد و کاهش نیاز به استراحت، پرحرفی و پرش افکار، کاهش اشتها و همین‌طور نشانه‌های فیزیولوژیکی مانند افزایش ضربان قلب و فشارخون از نشانه‌های مصرف مواد محرک هستند. به دلیل عوارض زیاد این دارو توصیه میکنیم برای ترک اعتیاد هر چه زودتر اقدام کنید.

3. چرا برخی معتقدند کوکائین و سایر مواد محرک اعتیادآور نیستند؟

وابستگی به مواد محرک معمولاً برخلاف تریاک و سایر مواد افیونی به‌صورت روانی است و جنبه جسمانی اعتیاد در آن‌ها کم‌رنگ‌تر است. به همین خاطر برخی نبود نشانه‌های جسمانی را به معنای عدم اعتیاد می‌دانند که البته این باور اشتباه است و قدرت مواد محرک در ایجاد وابستگی به‌مراتب بیشتر از سایر مواد مخدر است.



:: برچسب‌ها: مواد محرک ,
:: بازدید از این مطلب : 513
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

زندگی و برخورد با مرد دروغگو برای هر خانمی سختی‌های زیادی به همراه دارد. وقتی چند بار متوجه دروغ همسر یا نامزدتان بشوید، مسلما اعتماد کردن برای‌تان سخت شده و در موقعیت های مختلف دچار شک خواهید شد. خیلی اوقات احساس ناامنی ناشی از دروغگویی مردان باعث بروز تنش می‌شود. شاید بارها به طرف مقابل‌تان گفته‌اید که نیازی به دروغگویی نیست، اما باز هم دیر یا زود متوجه دروغی دیگر می‌شوید و هر بار احساس بدتری نسبت به ساده لوحی خودتان خواهید داشت. در حالی که شما تنها تلاش داشتید با اعتماد کردن زندگی بهتری برای خودتون بسازید. در ادامه راهکارهای مناسبی برای برخورد با این دست مردان ارائه کرده‌ایم. در صورتی که دروغگویی مردان باعث مشکلات مختلفی در زندگی‌تان شده، حتما مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

 

منبع : مرد دروغگو و نحوه برخورد با آن

مرد های دروغگو | دلایل دروغ‌گویی مردان

دروغگویی در مردان می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که از تلاش برای راضی نگه‌داشتن همسر تا سرپوش گذاشتن روی خیانت‌ها ادامه دارد. اولین قدم برای اینکه بتوانید با دروغ‌گویی همسرتان مبارزه کنید این است که علت این رفتار را کشف کنید. به همین خاطر در ادامه بعضی از مهم‌ترین دلایلی که مرد ها دروغگو می‌شوند را باهم بررسی می‌کنیم.

1- نگران نشدن همسر

یکی از مهم‌ترین دلایل دروغ و پنهان‌کاری در مردان این است که می‌خواهند از ناراحتی همسرشان جلوگیری کنند. بسیاری از خانم‌ها اگر بشنوند که مشکلی در زندگی پیش آمده به‌شدت نگران می‌شوند. به همین خاطر مردان همیشه به آن‌ها می‌گویند که همه‌چیز مرتب است. درواقع در این شرایط آن‌ها برای اینکه همسرشان در آرامش باقی بماند دست به دروغ‌گویی می‌زنند.

این یکی از همان شرایطی است که گفتیم زنان باعث دروغ‌گویی در مردان می‌شوند؛ این دست از خانم‌ها در برابر مشکلات کم‌طاقت و استرسی بوده و به جای کمک به همسرشان شرایط را برای حل مساله سخت‌تر می‌کنند. پس مردان در برابر این خانم‌ها تصمیم به پنهان کاری می‌گیرند، چرا که با گفتن حقیقت باید بخشی از انرژی خود را صرف آرام کردن همسرشان بکنند.

2- پنهان ماندن بخش‌هایی از زندگی مرد دروغگو

همه ما در زندگی رازهایی داریم که دلمان می‌خواهد برای همیشه پیش خودمان باقی بمانند. گاهی برای پنهان کردن این رازها از همسرمان مجبور می‌شویم به او دروغ بگوییم. برای مثال ممکن است همسر شما بخش‌هایی از گذشته خود را از شما پنهان کند. این مشکل ممکن است برای همه ما پیش بیاید. ترس از قضاوت شدن در این شرایط باعث می‌شود ترجیح بدهیم همه‌چیز را پیش خودمان نگه ‌داریم.

3- نگه‌داشتن حرمت اطرافیان

تابه‌حال برای‌تان پیش‌آمده که همسرتان برای نگه داشتن آبروی دیگران به شما دروغ بگوید؟ یکی از رایج‌ترین دلایل دروغ‌گویی مردان این است که آن‌ها می‌خواهند حرمت اطرافیان خود را نگه دارند. برای مثال مردی که به خانواده‌اش کمک مالی می‌کند و این را از همسرش پنهان می‌کند درواقع در تلاش است تا غرور خانواده خود را حفظ کند.

4- ترس از برخورد خانم، در مرد دروغگو

گاهی اوقات دلیل دروغ‌گویی مردان این است که از واکنش همسرشان نگران می‌شوند. برای مثال ممکن است همسر شما برای تفریح با دوستانش بیرون برود؛ اما به این خاطر که احساس می‌کند شما از این موضوع ناراحت می‌شوید به شما می‌گوید سرکار است یا مشکلی برایش پیش آمده است.

 

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

 

5- بهتر نشان دادن خود

گاهی مرد های دروغگو از اینکه خود واقعی‌شان را به شما نشان بدهند ناراحت می‌شوند. به همین خاطر برای بهتر نشان دادن خود دست به دروغ‌گویی می‌زند. در این شرایط مردان بیشتر راجع به وضعیت مالی، موقعیت کاری یا مسائل این‌چنینی دروغ می‌گویند. درواقع آن‌ها برای اینکه می‌خواهند موردپذیرش شما قرار بگیرند سعی می‌کنند تا خودشان را بهتر ازآنچه هستند نشان بدهند.

6- ویژگی اخلاقی مرد دروغگو

دروغگویی برای بعضی از مردان تبدیل به یک ویژگی اخلاقی می‌شود. آن‌ها احساس می‌کنند هر زمان در شرایطی قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند با آن کنار بیایند، پس اجازه دارند دروغ بگویند و شرایط را به نفع خود تغییر دهند. درواقع ازنظر این افراد دروغ گفتن کار بدی نیست و آن‌ها هر وقت دلشان بخواهد و راجع به هر چیز که دوست دارند به دیگران دروغ می‌گویند.

7- پنهان‌کاری

گاهی اوقات هم دروغگویی مردان به این خاطر است که واقعاً کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه آن‌هاست. دروغ به دلیل خیانت، اعتیاد یا بسیاری از مسائل دیگر نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در این شرایط شما در کنار دروغ‌گویی رفتارهای مشکوک دیگری هم از همسر خود خواهید دید. مرد دروغگو برای آنکه اشتباهش فاش نشود تلاش زیادی خواهد کرد و معمولا با رو شدن حقیقت تلاش در انکار و یا توجیه رفتارش دارد. برای آشنایی با نشانه های پنهان کاری همسر کلیک کنید.

برخورد با مرد دروغگو | کنار آمدن با دروغ‌گویی همسرم

دلایل دروغ‌گویی را از بین ببرید

اولین بار که متوجه می‌شوید همسرتان به شما دروغ گفته قطعاً بسیار ناراحت خواهید شد. بسیاری از خانم‌ها در این شرایط دروغ همسرشان را به روی او می‌آورند و این می‌تواند دلیلی برای دعوا و مشکلات دیگر در زندگی شما باشد.

بهترین راهکار این است که ابتدا مدتی به دلایل دروغ‌گویی همسرتان فکر کنید. در بسیاری از مواقع ترس از قضاوت و برخورد شما است که باعث شده همسرتان دروغ بگوید. اگر احساس می‌کنید این شرایط در دروغ‌گویی همسرتان هم نقش داشته بهتر است سعی کنید رفتار خود را تغییر بدهید. مهم‌ترین راهکار برای از بین بردن دروغ‌گویی در مردان این است که همسرتان احساس کند شما او را دوست دارید و هر اتفاقی هم که بیافتد پشت او را خالی نمی‌کنید.

صادقانه رفتار کنید

ما بیشتر از آنکه از صحبت‌های هم یاد بگیریم با رفتارمان به دیگران آموزش می‌دهیم که چطور با ما برخورد کنند. اگر می‌خواهید دروغگویی را در همسرتان از بین ببرید یکی از مهم‌ترین راهکارهای آن این است که خودتان هم برخوردی صادقانه داشته باشید. صداقت شما باعث می‌شود فضای رابطه به شکلی باشد که همسرتان هم نخواهد به شما دروغ بگوید.

با همسرتان صحبت کنید

اگر مرد دروغگو رفتارش را تکرار می‌کند یا احساس می‌کنید دلیلی برای دروغ‌های او پیدا نمی‌کنید بهتر است راجع به این موضوع باهم صحبت کنید. احساسات و ناراحتی‌های خود را برای همسرتان بیان کنید و سپس از او بخواهید دلایل خودش را برای این کار توضیح بدهد. سپس تلاش کنید باهم راهکاری برای این شرایط پیدا کنید. در صورتی که این شرایط باعث اختلافات شدیدی می‌شود، حتما مقاله پیشگیری از دعوای زن و شوهر را مطالعه نمایید.

از مشاور کمک بگیرید

گاه دروغی که همسرمان به ما گفته بسیار سنگین است. در این شرایط هر کاری می‌کنید نمی‌توانید با واقعیت کنار بیایید یا همسرتان را ببخشید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید مشکلی که پیش آمده را حل کنید بهتر است از مشاور کمک بگیرید. یک مشاور خانواده آگاه و متخصص به‌خوبی می‌تواند به شما کمک کند که شرایط را بررسی کنید و برای آن تصمیم بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مهم‌ترین دلیل دروغ‌گویی مردان چیست؟

ترس از قضاوت شدن، تلاش برای ناراحت نکردن همسر و همین‌طور حفظ حرمت دیگران از دلایل دروغ‌گویی در مردان است.

چطور با دروغ‌های همسرم برخورد کنم؟

با خودتان به این موضوع فکر کنید که شما چه نقشی در دروغ‌گویی همسرتان دارید؟ اگر واقعاً احساس می‌کنید این شرایط ارتباطی به شما ندارد بهتر است راجع به آن با همسرتان صحبت کنید.



:: برچسب‌ها: مرد دروغگو و نحوه برخورد با آن ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

یکی از اقداماتی که زن و شوهر هنگام جدایی موظف‌اند انجام دهند، کاهش استرس طلاق در کودکان شان است. کودکان درک متفاوتی از دنیا و اتفاقات اطراف‌شان دارند، برداشت شما از حوادث تفاوت زیادی با درک فرزندتان دارد. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندان‌تان آسیب کمتری از طلاق شما ببینید، باید اقداماتی انجام دهید، از آنجا که استرس یکی از مضرترین هیجاناتی است که به کودک دست می‌دهد، متخصصان تاکید زیادی به کاهش و ازبین بردن استرس ناشی از طلاق در کودکان دارند. با این حال باید به دیگر جنبه‌های حسی و ادراکی فرزندتان توجه داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در این زمینه مشاوره طلاق می‌توانید بگیرید.

 

منبع : کاهش استرس طلاق

 

استرس طلاق چرا در کودکان ایجاد می‌شود؟

نکته ای که باید هر یک از والدی به آن توجه کند آن است که خواسته یا ناخواسته طلاق تغییراتی را در زندگی فرزندتان ایجاد خواهد کرد. نحوه تصمیم‌گیری والدین به طلاق، نحوه در جریان قرار دادن کودک و نوع معنا کردن این موضوع برای کودک به روی اتفاقات بعدی که ممکن است بیافتد تاثیر می‌گذارد.

راهکارهای مفید برای کاهش استرس کودکان

هر موقعیت به خصوصی، منجر به بروز ویژگی‌هایی در آدم می‌شود. کودکان که والدین‌شان طلاق می‌گیرند، خیلی اوقات شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند، زوجی که تصمیم به جدایی گرفتن خوب است با کسب اطلاع از شرایط دیگر خانواده های مشابه آینده‌‌ای بهتر را برای خود و فرزندانشان ترسیم نمایند. پیشنهاد می‌شوند مقاله فرزندان طلاق را مطالعه نمایید و در ادامه از راهکارهایی که برای کاهش استرس طلاق در کودکان آورده‌ایم، استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : خصوصیات بچه های طلاق

1- کنترل زندگی تان را در دست داشته باشید

در شرایط طلاق هر یک از دو طرف طلاق حالات روحی نامناسبی را تجربه می‌کنند. کودک نظاره گر جزء به جزء این رفتارها است و به روی نحوه نگرش او و میزان استرس‌اش تاثیر می‌گذارد. سعی کنید پیش مشاور بروید. از گروه‌های حمایتی کمک بگیرید. سعی کنید با هر راهی که می‌توانید جلوی آسیب و تنش درونی خود را کم کنید. می‌توانید برای کمتر شدن استرس طلاق در وجود خودتان ورزش کنید. در هر صورت هر راهی که پیش می‌گیرید باید دقت داشته باشید که از خودتان مراقبت کنید. هر قدر بیشتر از حال خودتان مراقبت کنید، مراقبت بهتری از فرزند خود به عمل خواهید آورد.

2- برای کاهش تاثیر استرس طلاق از فرزندان ، مشاوره کمک بگیرید

تحقیقات درباره اینکه هر کودک در برابر طلاق چه برخوردی از خود نشان می‌دهد نتایج مختلفی نشان می‌دهد. نمی‌توان گفت همه کودکان واکنش یکسانی به طلاق دارند.

حتما باید توجه داشته باشید که طلاق از نظر روحی فرزند شما را تحت فشار قرار می‌دهد. سعی کنید برای سبک‌تر شدن فشار و کمتر شدن آسیب به فرزند خود از متخصصان کمک بگیرید. در زمینه تاثیرات طلاق به روی فرزندتان و راه‌های کاهش آن مطالعه کنید تا بتوانید شرایط بهتری را برای فرزند خود فراهم کنید.

3- فرزندتان را در معرض توجه قرار دهید

تلاش کنید در برابر فرزندتان از هر گونه مشاجره‌ای پرهیز کنید. حتی اگر این یک قول یک طرفه باشد، به خودتان قول دهید که در مقابل او از همسر سابق‌تان بدگویی نکنید. هر چقدر مشاجره، زد و خورد و بدگویی در نزد فرزند کمتر باشد، او نسبت به طلاق واکنش بهتری نشان خواهد داد. نکته‌ای که باید زن و مرد طلاق گرفته به آن توجه کنند این است که هرگز از فرزندشان برای خبرکشی و انتقال گله و شکایت به همسر قبلی‌شان استفاده نکنند.

4- در یک زمان و مکان مناسب با فرزندتان درباره طلاق صحبت کنید

به محض اینکه تصمیم گرفتید از همسر خود جدا شوید، این تصمیم را با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. باید تصمیم به طلاق را قبل از هر کس شما به او بگویید و او را از تغییراتی که قرار است رخ بدهد آگاه کنید. بهتر است در مکان و زمان مناسب، با حضور هر دو والدین و هنگامی که همه فرزندان با یکدیگر حضور دارند برای آن‌ها موضوع را بازگو کنید.

5- نگرانی های فرزندتان از طلاق والدینش را پیش بینی کنید

کمی وقت بگذارید و نگرانی‌های احتمالی کودک‌تان از طلاق مادر و پدرش را پیش بینی کنید. این نگرانی‌ها هر چقدر هم که جزئی باشند مهم هستند. علت مهم بودن آن این است که شما هنگام مطرح کردن جریان طلاق با فرزندتان باید جوابی برای نگرانی‌های او داشته باشید. در این صورت می‌توانید از ناراحتی های کودکتان بکاهید. از جمله نگرانی‌هایی که ممکن است این کودکان داشته باشند عبارتند از:

نامشخص بودن محل زندگی

یکی از دغدغه‌های اصلی که همه کودکان طلاق دارند این است که از این به بعد با چه کسی و در کجا زندگی خواهند کرد؟ آیا قرار است دو خانه داشته باشم؟ باید طرف کدام یک را بگیرم؟ آیا باید به دادگاه بیایم؟ آیا می‌توانم از این به بعد مادرم را اندازه کافی ببینم؟ آیا می توانم بعد از طلاق با پدرم اندازه کافی حرف بزنم؟ این دست سوالات نمونه نگرانی‌های کودکان طلاق هستند که بهتر است خودتان به آن‌ها پاسخ دهید.

احتمال جدایی از خواهرها و برادرها

اینکه خواهر و برادرها چه کسی  را برای زندگی کردن انتخاب می‌کنند استرس دیگری است که به کودک یا نوجوان تان دست می‌دهد. گاه پس از جدایی فرزندان نیز تصمیمات متفاوتی می‌گیرند و ممکن است بنابه دلایلی (امکانات یکی از طرفین، وابستگی به والد دیگر و…) پیش پدر یا مادر بمانند. دوری از یکی از والدین و خواهر و برادر شرایط را دشوارتر خواهد کرد.

نگران این هستند که اگر والدین ازدواج مجدد داشته باشند باید با خواهر و برادر ناتنی خود یکجا زندگی کنند؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تعطیلات

کودکان طلاق نمی دانند تعطیلات خود را قرار است به چه صورت بگذرانند. آیا در جشن‌ها مثلا جشن تولدم دوباره همه کنار هم خواهیم بود؟ باید هنگام تعطیلات به خانه چه کسی بروم؟ یا در شب سال نو عید دیدنی چطور خواهد بود؟

احتمال ازدواج مجدد پدر و مادر

نگرانی دیگری که معمولا در کودکان بالغ تر پیش می‌آید، احتمال ازدواج مجدد پدر و مادرشان هست. ممکن است از شما درباره میل به ازدواج با کس دیگری سوال بپرسند و نگران آمدن خواهر و برادرهای نانتی باشند، قبل از اینکه به سوالات فرزندتان در این باره پاسخ بدهید، بهتر است با خودتان صادق باشید و به این موارد فکر کرده باشید. هرگز برای آرام کردن او در مورد این مسائل دروغ نگویید، باید همیشه تلاش کنید تا حقیقت را در بهترین زمان و مکان به آن‌ها بگویید.

6- از حضور پدربزرگ و مادربزرگ برای کاهش استرس طلاق کودکان خود استفاده کنید

تحقیقاتی که طی 25 سال اخیر انجام شده نشان داده که دلگرمی‌ها و حمایت‌های پدربزرگ و مادربزرگ در سازگاری کودک با شرایط جدید تاثیر بالایی داشته است و این ارتباط تاثیرات منفی ناشی از طلاق را به طور چشمگیری کمتر می‌کند. بهتر است به پدربزرگ و مادربزرگ کودک بگویید چه اتفاقی قرار است بیافتد. به آن‌ها بگویید که برای روحیه فرزندتان به کمک آن‌ها نیاز دارید.

خدمات مرکز مشاوره ذهن نو در برابر استرس ناشی از طلاق کودکان

دریافت خدمات مشاوره از متخصصان خانواده لازمه تمامی اعضای خانواده‌هایی است که در آن‌ها طلاق رخ داده، خیلی اوقات شرایطی پیش می‌آید که مهارت‌های فردی شما به حل آن‌ها کمک می‌کند. مشاوران به شما کمک می‌کنند تا آمادگی بیشتری در برابر شرایط غیرمترقبه داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: کاهش استرس طلاق در کودکان با چند راهکار ساده ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تربیت فرزندان بعد از طلاق یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر زوج قبل از تصمیم به طلاق باید به این مسئله فکر کنند. زمانی که به هر دلیلی از همسر خود جدا می‌شوید باید سعی کنید که با وجود تمام مشکلات، فرزندتان را برای یک زندگی بهتر آماده سازید. در این شرایط تمام کارها و افکار احساسی خودتان را کنار بگذارید چراکه فرزندان بعد از جدایی والدین در معرض خطر قرار می‌گیرند. با آگاهی از روش‌های صحیح تربیت فرزندان بعد از طلاق و کمک گرفتن از یک متخصص، می‌توانید فرزند خود را برای یک زندگی بهتر پرورش دهید.

 

 

منبع : تربیت فرزندان طلاق

نحوه تربیت فرزندان بعد از طلاق

تربیت فرزندان بعد طلاق اصولی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. ارتباط فرزند با هردو والد

ارتباط فرزند با هردو والدارتباط فرزند با هردو والد

مهم‌ترین مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی افراد در چنین موقعیتی قرار می‌گیرند، نباید رابطه فرزند خود را با والد دیگر منع کنند و از فرزند خود به عنوان ابزاری برای سلطه یا دستیابی به اطلاعات زندگی همسر سابق خود استفاده نمایند. همسر سابقتان را از تغییرات جدید زندگیتان مطلع کنید قبل از اینکه این تغییرات را از طرف فرزندتان بشنود. پس هرگز از فرزندتان به عنوان خبرچین استفاده نکنید.

2. به وجود نیاوردن احساس گناه

به وجود نیاوردن احساس گناهبه وجود نیاوردن احساس گناه

هنگام بحث و دعوا فرزند خود را مجبور نکنید تا از یک والد طرفداری کند و در مناسبت‌هایی مثل تولد یا برنامه‌های مدرسه باهم شرکت کنید. طوری رفتار نکنید که فرزندتان خودش را مسئول و عامل اصلی این اتفاق بداند و به عبارتی در او احساس گناه به وجود نیاورید.

3. تربیت فرزندان بعد از طلاق | حفظ احترام 

تربیت فرزندان بعد از طلاق | حفظ احترام تربیت فرزندان بعد از طلاق | حفظ احترام 

با همسر سابق خود به این توافق برسید که در برابر فرزندتان یکدیگر را بی‌ارزش نکنید. فرزندتان را از سخن گفتن غیر‌محترمانه در مورد والد دیگر بازدارید. تحقیر والدین در برابر فرزندان به شخصیت آنان ضربه می‌زند.

4. ایجاد محدودیت‌های عادی

ایجاد محدودیت‌های عادیایجاد محدودیت‌های عادی

با محدودیت‌ها و قراردادهای رفتاری برای تربیت فرزندتان توافق کنید تا صرف ‌نظر از اینکه او وقتش را با کدام والد می‌گذراند، قراردادهایی چون خوابیدن، دیدن تلویزیون، استفاده از رایانه، روابط اجتماعی و سایر رفتارها تداوم داشته باشند.

5. مشارکت والدین در امور فرزندان

مشارکت والدین در امور فرزندان

با همسر خود توافق کنید که چگونه می‌توانید بهترین تصمیم‌گیری در مورد کارهایی مثل دیدار، تعطیلات یا از این قبیل کارها را عاقلانه و بدون خودخواهی اجرا کنید. اگر در مدرسه مشکلی با دوستان خود دارند یا حتی اگر دستاورد عالی داشته‌اند پدر و مادر هر دو باید به امور فرزند رسیدگی کنند. نتیجه‌گیری فوری یا محکوم کردن یکدیگر در مورد چیزی که پیش آمده اشتباه است و به جای آن باید با یکدیگر گفتگو کنند. هر دو نفر باید از تمام اتفاقات مثبت و منفی که برای فرزند پیش می‌آید آگاه باشند.

بیشتر بخوانید : تربیت کودک 

تربیت فرزندان بعد از طلاق | احساس خشونت و نارضایتی در کودکان      

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای کودکان بعد از طلاق پیش می‌آید احساس خشونت و نارضایتی در کودکان است. بسیاری از کودکان طلاق می‌گویند که از شکایت و ناله کردن والدین خود خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. این را بدانید که اگر رابطه شما منجر به شکست شده مقصرش فرزندتان نیست. شما او را به این دنیا آورده‌اید پس این وظیفه شماست که همه جانبه مراقب کارها و رفتارهایتان باشید تا او آسیب نبیند. مطمئن باشید اگر امروز شما کار درست را انجام دهید فرزندتان آینده خوبی خواهد داشت و شما را به خاطر کار امروزتان تحسین خواهد کرد.                                                                  

عوارض کمبود محبت در کودک بعد از طلاق

کودکانی که بعد از طلاق، شکست و طرد شدن را تجربه می‌کنند و مورد بی توجهی و بی‌حمایتی والدین خود قرار می‌گیرند، در آینده از لحاظ روحی و روانی متعادل نیستند و در مدیریت بحران‌های زندگی و رفتار‌های اجتماعی دچار مشکل می‌شوند. همچنین اکثر آنان اعتماد خود را به دیگران از دست می‌دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده، روانشناسان معتقدند ضربه‌های عاطفی در رشد و شخصیت کودک اختلال ایجاد می‌کند و این تجربه‌های سخت و غیر قابل تحمل در دوران کودکی اثرات جبران ناپذیری در بزرگسالی برای فرد به دنبال خواهد داشت. به منظور تربیت فرزندان بعد از طلاق و پیشگیری از اینگونه مشکلات ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید. 

 

بهترین روش رفتار با کودک بعد از طلاق چیست؟                    

معمولا کودکان طلاق عصبانی و گوشه‌گیر می‌شوند و نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند. این شرایط برای کسانی که درگیر طلاق شده‌اند بسیار سخت است. بهترین کار این است که به دنبال راهکارهایی باشید تا کودک با این شرایط کنار بیاید و به زندگی عادی خود ادامه دهد. می‌توانید درباره احساس خود با او صحبت کنید تا شاید او هم درباره احساساتش به شما بگوید. جوی صمیمانه ایجاد کنید تا فرزندتان صادقانه احساساتش را بازگو کند؛ اینگونه شما متوجه نگرانی‌هایش می‌شوید و می‌توانید راهکارهای بهتری را برای بهتر شدن وضعیتش انجام دهید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که شما از همسرتان جدا شده‌اید، نه فرزندتان. این موضوع به این معنا نیست که شما را دوست ندارد اما طبیعی است که دلش برای پدر یا مادرش تنگ شود. به  فرزند خود اجازه بدهید از زمانی که با پدر یا مادرش می‌گذراند لذت ببرد. رفتار مثبتی را جلوی او از خود نشان دهید تا بداند که چقدر دوستش دارید.اگر به هر دلیلی در مدیریت رفتار با فرزند خود مشکلاتی را تجربه می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در اولین گام به یک روانشناس متخصص در این زمینه مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت فرزندان بعد از طلاق ، می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه چیزهایی را بعد از طلاق نباید به کودک گفت؟

برای تربیت فرزندان بعد از طلاق لازم نیست تمام جزییات جدایی‌تان را به کودک توضیح دهید. فقط اطلاعاتی را با او درمیان بگذارید که درک می‌کند. اجازه دهید با همسر سابقتان تلفنی یا اینترنتی در تماس باشد تا احساس بهتری پیدا کند. برای تربیت صحیح و نحوه برخورد با فرزندان بعد از طلاق، ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید.



:: برچسب‌ها: تربیت فرزندان طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خواباندن کودک یکی از چالش‌های اساسی است که هر خانواده‌ای با آن مواجه می‌شود. در مواردی والدین روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند اما باز هم در خواباندن کودک خود دچار مشکلاتی می‌شوند. معمولاً کودکان برای خوابیدن مقاومت می‌کنند و این مقاومت را به صورت لجبازی، گریه کردن، پرخاشگری و بازیگوشی نشان می‌دهند. نداشتن خواب خوب شبانه می‌تواند بر وضعیت سلامت روان والدین و کودک تاثیر منفی بگذارد. در چنین شرایطی معمولاً اولین واکنش والدین این است که از کوره در می‌روند و کودک را تنبیه می‌کنند. در صورتی که راهکارها و روش‎های مختلفی برای رفع این مشکلات وجود دارد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش صمیمت و ارتباط بین والد و فرزند شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : خواباندن کودک

خواب مورد نیاز کودک

هر کودکی زمان خواب خودش را دارد، به عبارتی مقایسه کردن کودکان با یکدیگر عمل درستی نیست چراکه با توجه به شرایط بدنی، میزان خستگی در طول روز و ویژگی‌های ارثی این موضوع متفاوت است. زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید در طول شبانه روز تقریبا 16 تا 20 ساعت می‌خوابد که به مرور این زمان کاهش یافته و کودک الگویی شبیه بزرگسالان پیدا می‌کند. با این حال می‌توان گفت به طور میانگین هر کودک نیاز دارد تا 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابد تا به بهداشت جسمی و روانی کودک آسیبی وارد نگردد.

برای آشنایی بیشتر درباره میزان خواب کودکان کلیک کنید.

خواباندن کودک | علل بی‌خوابی در کودکان

ترس و اضطراب

یکی از علت‌های رایجی که باعث می‌شود کودکان تمایلی به خوابیدن نداشته باشند ترس و اضطراب است. عواملی مانند ترس از تاریکی یا ترس از تنهایی و حتی ترس از سکوت می‌تواند باعث شود تا کودک برای خوابیدن مقاومت کند. اگر این ترس به مرور زمان درمان نشود ممکن است به یک اضطراب فراگیر در زندگی کودک منجر شود و تمام جنبه‌های زندگی فرد را درگیر کند.

عوارض مصرف داروهای مختلف

خوردن برخی از داروها مانند داروهای محرک برای درمان بیش‌فعالی، کورتیکواستروئیدها و یا داروهای انعقاد خون می‌تواند بر بی‌خوابی کودکان تاثیر بگذارد. لازم است در صورتی که با بی خوابی کودک مواجه شدید موضوع را با متخصص در میان بگذارید تا داروی دیگری جایگزین داروی فعلی شود.

عوامل محیطی

عوامل محیطی مختلف مانند نامناسب بودن فضای اتاق از جمله نور، دما و دکور نامناسب می‌تواند باعث شود که کودک تمایلی برای رفتن به اتاق برای خوابیدن نداشته باشد. همچنین استفاده از دستگاه‌ها و لوازم الکترونیک قبل از خواب می‌تواند باعث بی‌خوابی کودک شود.

برنامه نامناسب خوابیدن

در برخی موارد علت بی‌خوابی کودکان می‌تواند نداشتن برنامه مناسب برای خوابیدن باشد، بهتر است خوابیدن کودک بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده انجام شود. از آنجایی که خوابیدن یکی از نیازهای اولیه و اساسی کودکان است و کودکان بسیاری از اطلاعات را از طریق مشاهده یاد می‌گیرند، اگر وضعیت خواب والدین هم نامناسب باشد، کودک نیز این وضعیت را یاد می‌گیرد و تمایلی به خوابیدن در زمان مناسب ندارد. برای اطلاع بیشتر درباره نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

اختلال خواب

گاهی ممکن است کودکان به اختلال خواب دچار شده باشد. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند و لازم است که بررسی‌های بیشتر توسط روانشناس صورت گیرد. اختلالات خواب طیف گسترده‌ای دارند که با توجه به نوع آن، درمان متفاوتی برای کودک در نظر گرفته می‌شود.

راهکار‌های خواباندن کودک

سیر کردن کودک

برخی از کودکان در هنگام شب گرسنه شده و از شدت گرسنگی از خواب بیدار می‎شوند. اگر کودکتان چنین شرایطی دارد بهتر است قبل از خواب به او غذا بدهید تا در حین خواب، بیدار نشود. با این حال این وعده غذایی بهتر است سبک باشد زیرا خوردن غذای سنگین قبل از خواب می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

خواباندن کودک | مناسب کردن فضای اتاق

جذاب و مناسب کردن محیط اتاق کودک می‌تواند باعث شود تا فرزندتان برای خوابیدن تمایل داشته باشد. استفاده از نورهای تزئینی مناسب برای خوابیدن یا دمای مناسب اتاق، سکوت و… می‌تواند باعث افزایش علاقه کودک به خوابیدن باشد. با این حال اطمینان حاصل کنید که اسباب‌بازی‌های بزرگ و عروسک‌های مختلف داخل اتاق وجود نداشته باشد زیرا وجود این اسباب‌بازی‌ها می‌تواند در مواردی باعث ترس کودک شود.

انتخاب زمان مناسب برای خوابیدن

انتخاب زمان مناسب و داشتن برنامه منظم برای خوابیدن بسیار اهمیت دارد. خواباندن کودکی که از وقت خوابش گذشته باشد کمی سخت می‌شود. بهتر است یک زمان برای خوابیدن تعیین کنید و همان را رعایت نمایید. همچنین مهم است که خود والدین هم الگوی خواب مناسبی داشته باشند چراکه کودک بسیاری از اعمالش را از طریق مشاهده والدینش یاد می‌گیرد.

خواباندن کودک | قصه‌گویی قبل از خواب

قصه گویی می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای خواباندن کودک باشد. برخی کودکان برایشان اهمیتی ندارد که شما چه داستانی تعریف می‌کنید، فقط می‌خواهند که صدای شما را بشوند و آرام شوند. با این حال قصه گویی دارای اهمیتی بیشتر از این مسئله است چراکه در هنگام تعریف قصه می‌توان مسائل زیادی را به طور غیر مستقیم به کودک آموخت. همچنین آواز و لالایی خواندن می‌تواند بر کاهش استرس کودک موثر واقع شود.

کاهش استرس و برطرف کردن ترس کودک

وجود هر گونه استرس و ترس می‌تواند وضعیت خواب کودک را مختل کند چراکه استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. افزایش سطح هورمون کورتیزول منجر به بی خوابی و ناآرامی کودک می‌گردد. در نتیجه آرام کردن کودک و رفع استرس و ترس‌هایش می‌تواند باعث شود تا کودک بهتر بخوابد. اگر در رفع و کاهش استرس و ترس کودکتان دچار مشکل شدید بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

عدم مصرف چای و کافئین قبل از خواب

مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف می‌تواند بر وضعیت خوابیدن تاثیر بگذارد. برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود. بهتر است چندساعت قبل از خوابیدن مصرف این دسته از نوشیدنی‌ها محدود شود.

خواباندن کودک | نوازش کودک

نوازش کودک و در آغوش گرفتن او می‌تواند باعث آرامش و احساس امنیت و عشق در کودک شود. بهتر است قبل از خواب همیشه کودک خود را نوازش کنید و به او احساس امنیت و عشق دهید. در بلند مدت این کار می‌تواند تاثیرات مطلوبی داشته باشد.

عدم استفاده از وسایل الکترونیک قبل از خواب

استفاده از دستگاه‌ها و لوازم الکترونیک مانند تلویزیون، موبایل، تبلت و یا کامپیوتر می‌تواند بر وضعیت خواب کودکان تاثیر بگذارد. به طوریکه نوری که از این دستگاه‌ها منتشر می‌شود در ترشح هورمون ملاتونین که نقش مهمی در چرخه خواب و بیداری دارد تاثیر می‌گذارد. به طور کلی بهتر است این دستگاه‌ها در اتاق کودک وجود نداشته باشد با این حال اگر این دستگاه‌ها در اتاق کودک وجود دارد بهتر است حداقل 2 ساعت قبل از خواب استفاده از این ابزارها را محدود کنید.

با این حال در صورتی که همه راهکارهای فوق را امتحان کردید اما بازهم در خواباندن کودک با مشکلاتی مواجه شده‌اید بهتر است با بهره بردن از مشاوره کودک بتوانید پی به علت مشکل ببرید و با کمک روانشناس راهکار جدیدی را بسته به شرایط و ویژگی‌های فردی و محیطی کودک اتخاذ نمایید. برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول درباره خواباندن کودک

آیا خوابیدن در کنار کودک خوب است؟

در ارتباط با این مسئله بهتر است سن کودک، شرایط و ویژگی‌های روانی و جسمانی کودک در نظر گرفته شود. اما به طور کلی خواباندن کودک بر روی تخت والدین توصیه نمی‌شود. اگر کودکتان عادت دارد که روی تختتان بخوابد بهتر است برای ترک این عادت از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

 

 

منبع : خواباندن کودک

 

 



:: برچسب‌ها: خواباندن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر دعوای والدین در دوران بارداری نیز وجود دارد، بنابراین باور به اینکه کودک متوجه حرف‌های ما نمی‌شود به طور کل اشتباه هست. چرا که کودک تنش و ناامنی را به طور کامل درک می‌کند. متاسفانه بحث و مشاجره بین پدر و مادردر تعداد زیادی از خانه‌ها مشاهده می‌شود، اما اگر این منازعه به اندازه‌ای شدت بگیرد که جو منزل را متشنج کرده و رفتار و احساسات کودکان را هم تحت تاثیر قرار دهد، در این صورت اثرات پایداری بر شخصیت و رفتارهای کودک در آینده، بالاخص کودکی که در سنین رشد و نمو قرار داشته و می‌بایست که از محیط اطراف خود درس و الگو بگیرد، بر جای بگذارد. چنین دعواهایی کودک را به شخصیتی مشوش، نگران، مضطرب، آزرده و پرخاشگر تبدیل می‌کند و در مواردی آن‌ها را منزوی کند. برای آشنایی بیشتر با آثار پرخاشگری والدین کلیک کنید.

 

منبع : تاثیر دعوای والدین بر فرزندان

مهمترین تاثیر دعوای والدین بر کودکان 

تاثیر دعوای والدین بر کودکان را نباید نادیده گرفت. گاهی والدین نمی‌دانند دعوای آن‌ها چه بلایی بر سر احساسات و رفتار و شخصیت کودک خواهد گذاشت و چه آینده نابهنجاری را برا ی او رقم خواهد زد؛ پس بی محابا به بحث و دعواهای خود ادامه می‌دهند. در ادامه به مهم‌ترین تاثیر دعوای پدر و مادر بر کودکان اشاره کرده‌ایم.

1- کاهش اعتماد به نفس و منزوی شدن

 کودکانی که دائم در محیط‌های پر تنش و فضاهای آکنده از تنفر و ناسزا قرار دارند، رفته رفته به گوشه‌گیری و دوری از جمعیت روی آورده و از اعتماد به نفس کافی برای خود اظهاری و ابراز وجود برخوردار نخواهند بود. از آن جایی که این بچه‌ها روش صحیح محبت و عشق ورزیدن و دوست داشتن و دوست داشته شدن را به عینه ندیده‌اند و فرصتی برای بیان احساسات و حالات درونی خود نداشته‌اند، در نتیجه با گذشت زمان و رشد و پا گذاشتن به سنین نوجوانی و جوانی، درک درستی از مفهوم عشق و دوست داشتن نخواهند داشت و ممکن است به اشتباه دچار لغزش شده و به بیراهه‌های اخلاقی کشانده شوند.

2- تاثیر دعوای والدین بر شخصیت کودک در آینده

تاثیر دعوای والدین بر جنبه‌های مختلف ذهن کودک و درک او از محیط اطراف متغیر بوده و بستگی به سن کودک و میزان درک او از اتفاقات پیرامون و همچنین نحوه برخورد پدر و مادر با مسائل متفاوت خواهد بود.

گاه والدین می‌پندارند که چون کودک سنش پایین است و هنوز به طور کامل رشد و تکامل نیافته؛ بنابراین از این دعواها چیزی متوجه نخواهد شد. در صورتی که بچه با شنیدن جدل‌ها و قرار گرفتن در محیط تنش‌زا، رفتار او هم تحت تاثیر این مجادلات شکل گرفته و او را به فردی نامتعادل، آسیب پذیر، عصبی، خود رای و بی اعتماد تبدیل خواهد کرد. در این زمان والدین باید به مشورت با یک مشاور و راهنما بپردازند تا به ریشه یابی و پیدا کردن علت اصلی این دعواها پرداخته و کارهای لازم جهت جبران اثرات سو اعمال شده بر کودک را انجام دهند و دیگر آن اعمال را انجام ندهند.

3- کمرنگ شدن اعتماد به والدین

کودک وقتی در محیطی قرار می‌گیرد که در آن دو نفر از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین افراد زندگی خود را در حال جنگ و نزاع با یکدیگر می‌یابد، در ذهن خودشروع به مسئله سازی و تحلیل کرده و سرانجام یکی از والدین را به عنوان مسئول ایجاد این آشفتگی و ناآرامی‌ها برمی‌گزیند. در چنین حالتی، کودک به آن والدی که او را مقصر شناخته بی اعتماد شده و سعی می‌کند از او دوری کند و بیشتر طرفدار و حامی والد دیگر خود باشد. این جدایی افتادن بین کودک و والد باعث بی‌اعتمادی کودک نسبت به او و سرپیچی کردن از دستورات او می‌شود که اگر ادامه یابد می‌تواند به رفتار مشابهی از طرف کودک در سنین بزرگسالی هم بیانجامد.

4- اختلالات جسمی و فکری

کودکی که مدام در معرض تنش و استرس قرار داشته باشد، مشکلاتی در سیستم‌های داخلی بدن او ایجاد می‌شود که منجر به بی خوابی، سردرد، درد شکم، دلپیچه، معده درد و بی اشتهایی او می‌شود. وجود استرس و تنیدگی در بدن افراد می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و ضعیف کند. در نتیجه این کودکان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار، آلرژیک و حساسیتی، عفونت‌های مختلف و … خواهند بود.

5- الگوبرداری‌های نا به جا

پدر و مادر هر کس به عنوان اولین و بهترین الگوهای دوران کودکی هستند و ما بسیاری از رفتارهای تکاملی و تطابقی خود در دوران کودکی را از آن‌ها فرا گرفته‌ایم. چنانچه الگوی کودکان حاضر در خانواده‌هایی با جو پر تنش و ستیز والدین‌شان باشند، آنان هم سعی می‌کنند رفتارهای مشابهی، همچون پرخاشگری و کینه توزی را فرا گرفته و در زندگی خود پیاده کنند که امری کاملا اشتباه و روش تربیتی غیراستاندارد و زیانباری برای پرورش کودک در خانواده می‌باشد. این کودکان در آینده اگر به مشکلی بر بخورند به جای تفکر و یافتن راه حلی برای از میان بردن آن مشکل، با پرخاشگری تمام از وضع موجود شکایت داشته و در عین حال حرکتی برای بهبود اوضاع خود هم انجام نخواهد داد.

6- بروز احساس گناه در کودک

از آن جا که کودک هنوز در حال رشد و تکامل بوده و به رابطه علت و معلولی بین پدیده‌ها آگاهی ندارد، ممکن است حین دعوا خود را مقصر آن بحث دانسته و احساس گناهی معصومانه وجودش را فرا بگیرد. در این حالت هم کودک گوشه گیر می‌شود و کمتر در جمع خانواده حاضر خواهد شد که مبادا دعوای دیگری را سبب شود و همین انزوا خود زمینه ساز مشکلات اخلاقی و رفتاری بعدی در کودک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: والدین سمی

راهکارهای مقابله با دعوای والدین

  • احترام متقابل زوجین به یکدیگر در مقابل فرزندان
  • دقت در استفاده از کلام و به کارگیری لحن مناسب
  • حفظ حریم‌ها و ندادن اجازه سواستفاده به کودکان
  • صحبت با کودک در مورد اختلافات و بحث‌های پیش آمده
  • هرگز کودک را واسطه‌ای برای آشتی قرار ندهید
  • در حین بحث کودکان‌تان را وارد آن نکنید.
  • اگر دعوا با حضور کودک شروع شده، سعی کنید با حضور او هم آن را به پایان ببرید
  • بیان احساسات بر روی کاغذ
  • نشان دادن عشق و علاقه به همسر در موقعیت‌های مختلف و حتی هنگام بحث
  • حتما از جلسات مشاوره برای اصلاح رفتارهای خود و همسر خود استفاده کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

توجه نمایید دعواهای مداوم نه تنها بر کیفیت زندگی شما و بروز انواع اختلالات روانی در شما تاثیرگذار است؛ بلکه تاثیر بسیار مخربی بر کودکان‌تان خواهد گذاشت و زندگی حال و آینده او را تحت الشعاع قرار می‌دهد. می توانید برای حل این اختلافات با یک مشاور خانواده در ارتباط باشید و حتی کودک‌تان را نیز تحت نظر یک روانشناس متخصص در زمینه کودکان قرار دهید تا تاثیرات حاصل از دعواهای شما را به حداقل ممکن برساند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

استرس حاصل از دعوای والدین چه تاثیراتی بر کودکان می گذارد؟

کودکی که مدام در معرض تنش و استرس و دعوای والدین  قرار داشته باشد، مشکلاتی در سیستم های داخلی بدن او ایجاد می‌شوند که منجر به بی خوابی، سردرد، درد شکم، دل پیچه، معده درد و بی‌اشتهایی او شود. وجود استرس و تنیدگی در بدن آن‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و تضعیف کند.

اگر کودکی احساس گناه داشته باشد، چه نشانه هایی در او دیده می شود؟

در این حالت کودک گوشه گیر می‌شود و کمتر در جمع خانواده حاضر خواهد شد. همین انزوا خود می‌تواند زمینه ساز مشکلات اخلاقی و رفتاری بعدی در کودک باشد.

 

 

 

منبع : تاثیر دعوای والدین بر فرزندان

 

 



:: برچسب‌ها: تاثیر دعوای والدین بر فرزندان ,
:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

زندگی بدون بچه و فرزند از آن دسته موضوعاتی است که حتی تصور آن برای بسیاری از ما غیرممکن است. روانشناسان معتقدند همه ما از جایی به بعد در زندگی‌مان نیاز داریم فرزندانی داشته باشیم که با تربیت آن‌ها احساس مفید بودن بکنیم. به عبارتی شاید بتوان گفت داشتن فرزند یک نیاز غریزی و ذاتی در همه ماست. اما زوج‌های زیادی هم هستند که به هر دلیلی ممکن است زندگی بدون بچه را تجربه کنند. اگر هر دو نفر باهم به این توافق رسیده باشند که تمایلی به داشتن فرزند ندارند این شرایط تا حدودی قابل‌تحمل خواهد بود. اما اگر پای دلایلی مثل مخالفت یکی از زوجین یا ناباروری در میان باشد احتمالاً شرایط سختی را تجربه خواهید کرد. در ادامه به ابعاد مختلف زندگی بدون فرزند پرداخته‌ایم. در صورت شک در مورد این موضوع مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

منبع : زندگی بدون بچه و فرزند

زندگی بدون بچه و فرزند و یا پایبندی به نیاز غریزی؟

اریک اریکسون، روانشناس آمریکایی معتقد است انسان‌ها در هر مرحله از زندگی با یک نیاز روبه‌رو می‌شوند. پس از مرحله جوانی و نیاز به پیدا کردن همسر، هرکدام از ما وارد مرحله زایندگی و تولید می‌شویم. در این مرحله شما نیاز دارید احساس کنید در حال رشد دادن و مراقبت از یک‌چیز باارزش هستید که در آینده از شما به یادگار باقی می‌ماند.

شاید تحقق نیافتن این پدیده باارزش یعنی داشتن فرزند و و تربیت آن؛ برای بسیاری از خانواده‌ها سبب بروز احساس ناامیدی و رکود شود. این شرایط می‌تواند بیماری‌های روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر است که روانشناسان معتقدند داشتن فرزند یکی از نیازهای ذاتی و غریزی هرکدام از ما است که دیر یا زود جای خالی آن را در زندگی را احساس می‌کنیم.

حتما بخوانید : زندگی مشترک موفق

پیامدهای زندگی بدون بچه و فرزند

بیماری‌های روحی

همان‌طور که گفتیم داشتن فرزند یک نیاز ذاتی برای همه ما انسان‌ها است و بی‌توجهی به آن می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند زوج‌هایی که صاحب بچه شده‌اند کیفیت زندگی بالاتری دارند و بیماری‌هایی مثل افسردگی بیشتر در خانواده‌هایی اتفاق می‌افتد که به هر دلیلی به‌خصوص ناباروری نمی‌توانند فرزندی داشته باشند.

احساس ناقص بودن، ناتوانی و ناامیدی یا حتی تصور منفی راجع به بدن از دیگر مشکلات و افکار منفی هستند که زوجین نابارور با آن درگیر می‌شوند.

ترس از جدایی و تنهایی

یکی از اصلی‌ترین ترس‌های زنان و مردانی که درگیر ناباروری هستند تنهایی است. آن‌ها احساس می‌کنند در آینده و در زمان سالمندی هیچ‌کس نیست که بتوانند روی کمک‌هایش حساب کنند. به‌علاوه ترس از طرد شدن از جانب همسر یکی دیگر از ترس‌های این افراد است. آن‌ها از یک‌سو احساس می‌کنند همسرشان حق دارد که برای خودش زندگی بهتری داشته باشد و صاحب فرزند شود؛ اما از سوی دیگر احساس می‌کنند اینکه همسرشان آن‌ها را تنها بگذارد عادلانه نیست؛ یا به خاطر علاقه‌ای که به او دارند نمی‌خواهند از همسرشان جدا شوند. این تعارض خود می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آن‌ها ایجاد کند.

اختلافات زناشویی

اگر تصمیمِ نداشتن فرزند خواسته هردوی شما نیست یا اگر به دلیل ناباروری یکی از شما از داشتن فرزند محروم شده‌اید، احتمالاً اختلاف در زندگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که تجربه خواهید کرد. با توجه به اینکه این اختلافات می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی شما ایجاد کند حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

چطور زندگی خوبی بدون بچه داشته باشیم؟

واقعیت را بپذیرید

پذیرش، اولین قدم برای برطرف کردن هر مشکلی است. تا زمانی که با واقعیت روبه‌رو نشوید طبیعتاً نمی‌توانید هیچ کاری برای آن انجام دهید. درنتیجه اولین قدم این است که واقعیت زندگی خود را باور کنید. برای این کار دست از چانه‌زنی برای تغییر شرایط بردارید. سعی کنید کنترل ذهنتان را در دست بگیرید و از غرق شدن در خیال اینکه صاحب فرزند شده‌اید خودداری کنید. برای مثال اگر وسایل مربوط به کودک در خانه دارید آن‌ها را کنار بگذارید. این وسایل و افکار نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کنند بلکه باعث می‌شوند از واقعیت دور شوید.

برای واقعیت برنامه‌ریزی کنید

پس‌ازآنکه واقعیت را پذیرفتید باید به این سؤال پاسخ دهید که چه برنامه‌ای برای آن دارید؟ سعی کنید به ابعاد دیگر زندگی خود توجه کنید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید. هرچقدر بیشتر بتوانید برای زندگی خود برنامه داشته باشید درگیری ذهنی شما راجع به نداشتن فرزند کمتر خواهد شد.

سرپرستی یک کودک

یکی از راهکارها برای کنار آمدن با زندگی بدون بچه این است که کودکی را به سرپرستی قبول کنید. به این موضوع فکر کنید که همان‌قدر که شما در مورد داشتن فرزند احساس نیاز می‌کنید کودکانی هم هستند که نیازمند سرپرستی هستند. می‌توانید با سرپرستی کردن یکی از آن‌ها علاوه بر نیاز خود نیاز یک نفر دیگر را هم برطرف کنید.

پیدا کردن زوجین مشابه

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه از مشکلات روحی دوری کنید این است که با افرادی مشابه خودتان رفت‌وآمد داشته باشید یا عضو گروه‌های این‌چنینی شوید. این افراد علاوه بر اینکه به‌خوبی نیازهای شما را درک می‌کنند و می‌توانید در کنارشان احساس آرامش کنید تجربیاتشان را هم در اختیار شما می‌گذارند و می‌توانید با استفاده از این تجربه‌ها بسیاری از مشکلات زندگی خود را برطرف کنید.

زندگی بدون بچه و فرزند و اهمیت مشاوره

زندگی مشترک بدون بچه موضوعی نیست که به‌سادگی بتوانید از آن بگذرید. احساس ناراحتی و پوچی ازیک‌طرف و مشکلاتی که با همسرتان پیدا خواهید کرد از طرف دیگر زندگی شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. این شرایط می‌تواند فشار روانی بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. اگر آن را به‌درستی مدیریت نکنید ممکن است سلامت روان و همین‌طور زندگی مشترک خود را از دست بدهید. به همین خاطر اگر در این شرایط قرار گرفته‌اید بهتر است از یک مشاور خانواده در این زمینه کمک بگیرید. مشاوران با توجه به تخصصی که دارند می‌توانند به‌خوبی به شما کمک کنند تا این مشکلات را در زندگی مدیریت کنید و اجازه ندهید سلامت روان یا زندگی مشترک شما تحت تأثیر این شرایط قرار بگیرد.

اگر درگیر مشکلاتی مثل ناباروری نیستید و می‌خواهید در مورد داشتن فرزند یا نداشتن آن تصمیم بگیرید مشاورین به شما کمک می‌کنند بهترین زمان برای این موضوع را در نظر بگیرید و همین‌طور پیامدهای تصمیم خود را به‌دقت بررسی کنید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود در چنین شرایطی با یک مشاور خانواده نیز صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

نداشتن فرزند چه مشکلاتی را در زندگی من ایجاد خواهد کرد؟

بیماری‌های روحی، کاهش کیفیت زندگی با همسر و همین‌طور ترس از تنهایی و بی‌پناهی در سالمندی ازجمله مشکلاتی هستند که نداشتن فرزند می‌تواند برای شما ایجاد کند.

همسرم با داشتن فرزند مخالف است. چطور می‌توانم او را به این موضوع راضی کنم؟

بهتر است با همسرتان راجع به احساسات خود صحبت کنید، دلایل او را بشنوید و سعی کنید راهکار منطقی برای دلایل وی پیدا کنید. کمک گرفتن از مشاور خانواده نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

 


:: برچسب‌ها: زندگی بدون بچه و فرزند به چه شکل خواهد بود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آشنایی با علائم و نشانه‌های اعتیاد به حشیش برای بسیاری از خانواده‌هایی که نگران اعتیاد به این ماده مخدر در عزیزانشان هستند اهمیت بسیاری دارد. درصورت آشنایی با این علائم می‌توانید با مشاهده آن‌ها هرچه سریع‌تر به اعتیاد نزدیکان خود پی برده و برای درمان آن اقدامی انجام دهید. حشیش یک ماده مخدر شایع در جوانان است و به دلیل احساس آرامش و سرخوشی که در فرد ایجاد می‌کند وی را برای مصرف مجدد این ماده تحریک خواهد کرد. طبق آمادها، اکثریت معتادان به حشیش در گروه سنی 18 تا 30 سالگی قرار دارند و این به آن معناست که والدین باید توجه بسیاری به فرزندانشان داشته باشند. درصورتی‌که یکی از نزدیکان شما نشانه‌های اعتیاد به حشیش را دارد، می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصین حوزه اعتیاد اطلاعات خود را راجع به این ماده مخدر و نحوه برخورد با فردی که دچار اعتیاد به آن شده افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله اعتیاد چیست و از کجا بفهمیم یک نفر معتاد است را مطالعه نمایید.

 

منبع : اعتیاد به حشیش

حشیش چیست؟

حشیش چیست؟حشیش چیست؟

حشیش نام یکی از انواع مواد مخدر طبیعی است که از شیره یا صمغ گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به دلیل توانایی بالایی که در ایجاد توهم دارد، در گروه مواد توهم‌زا قرار می‌گیرد. مواد توهم‌زا یا کانابیس­‌ها دسته‌ای از مواد اعتیادآور را تشکیل می‌دهند که شاخص‌ترین آن‌ها حشیش، ماری‌جوانا و گل هستند. بااین‌حال در میان این گروه از مواد مخدر، حشیش نسبت به سایرین قدرت اعتیادآوری بیشتری داشته و مصرف آن برای چند بار می‌تواند باعث ایجاد وابستگی دائمی به این ماده مخدر شود.

اصلی‌ترین و درعین‌حال رایج‌ترین شیوه مصرف حشیش تدخین یا دود کردن آن است. در این روش حشیش را با توتون سیگار مخلوط کرده و داخل کاغذی می‌پیچند و سپس دود ناشی از سوختن آن را از طریق استنشاق وارد ریه‌ها و جریان خون می‌کنند. به همین خاطر در این روش نشانه‌ها با سرعت بالاتری آشکار می‌شوند. از دیگر روش‌های استفاده از این ماده مخدر خوردن آن است که برای این کار آن را همراه با مواد غذایی مثل نوشابه یا کیک استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : کانابیس چیست 

 

نشانه‌های مصرف حشیش

نشانه‌های مصرف حشیشنشانه‌های مصرف حشیش

چطور می‌توان متوجه شد که فردی حشیش مصرف کرده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت استفاده از این ماده باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار و وضعیت فیزیولوژیک فرد می‌شود که با مشاهده آن‌ها می‌توانید به مصرف حشیش توسط فرد پی ببرید. بااین‌حال به این نکته توجه داشته باشید که بروز این نشانه‌ها می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله میزان مصرف حشیش، سابقه مصرف، شیوه مصرف و یا بسیاری از مسائل دیگر قرار بگیرد. به همین خاطر تشخیص دقیق سوءمصرف حشیش باید توسط متخصصین حوزه اعتیاد صورت بگیرد. این نشانه‌ها صرفاً می‌توانند به‌عنوان زنگ خطری برای شما باشند که خبر از احتمال اعتیاد به حشیش در فردی می‌دهند. ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های مصرف حشیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_احساس آرامش و خوشحالی

_صمیمیت بیش‌ازحد با دیگران که به‌طور کلی جزء شخصیت فرد نیست

_خنده‌های بی‌دلیل و شادی که با حالت معمول فرد تفاوت دارد

_قرمز شدن چشم‌ها

_خیره شدن طولانی‌مدت به یک نقطه

_ بدبینی و شکاکیت

_ پرخاشگری

_افزایش اشتها

_کند شدن گذر زمان

بیشتر بخوانید : تست حشیش

 

علائم اعتیاد به حشیش

علائم اعتیاد به حشیشعلائم اعتیاد به حشیش

علائم گفته شده در بالا می‌توانند تا حدودی نشان‌دهنده اعتیاد به حشیش باشند. روانشناسان معتقدند که وجود نشانه‌های بالا به همراه سه نشانه دیگر که به آن‌ها مثلث اعتیاد گفته می‌شود نشان‌دهنده اعتیاد فرد به حشیش هستند. اگر این سه نشانه در شما یا در یکی از نزدیکانتان وجود دارد بهتر است برای آشنایی با راهکارهای ترک اعتیاد به حشیش با یک متخصص درزمینهٔ اعتیاد به مواد مخدر صحبت کنید. برای اطمینان نیز می توانید از تست اعتیاد به حشیش استفاده کنید. این سه نشانه عبارتند از:

1. بالا بردن تدریجی مقدار مصرف

با گذشت مدتی از سوءمصرف حشیش فرد متوجه خواهد شد که دیگر با مصرف این ماده به‌اندازه سابق، احساس لذت نمی‌کند و به همین خاطر مجبور است که میزان مصرف را به‌صورت تدریجی بالا ببرد تا به احساس لذت سابق دست پیدا کند. این موضوع که از آن به‌عنوان تحمل دارویی صحبت می‌شود به این معناست که در روند طبیعی بدن فرد تغییراتی ایجاد شده و نسبت به دوز قبلی دارو مقاوم شده است.

2. نشانه‌های ترک

درصورتی‌که فرد به‌طور ناگهانی مصرف حشیش را قطع کند و یا میزان مصرف را کاهش دهد، علائم ناخوشایند جسمی و روانی را تجربه خواهد کرد که به آن‌ها نشانه‌های ترک گفته می‌شود. بروز این نشانه‌ها یکی از دلایل سخت شدن ترک اعتیاد برای مصرف‌کنندگان است زیرا آن‌ها برای فرار از این علائم ناخوشایند به مصرف مداوم ماده مخدر روی می‌آورند. برخی از نشانه‌های ترک حشیش عبارتند از:

_احساس اضطراب و بی‌قراری

_سردرد

_اختلالات خواب

_دردهای عضلانی

3. رفتارهای دارو­جویی

رفتارهای دارو­جویی به این امر اشاره دارد که معتادان به حشیش معمولاً زمان زیادی را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند. این موضوع باعث خواهد شد که فرد از بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی عقب مانده و دچار مشکلاتی نظیر افت تحصیلی یا از دست دادن شغل بشود.

بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور

 

عوارض اعتیاد به حشیش

عوارض اعتیاد به حشیشعوارض اعتیاد به حشیش

استفاده از ماده مخدر حشیش علاوه بر احساس خوشایندی که در فرد ایجاد می‌کند عوارض سوئی را نیز به همراه خواهد داشت؛ برخی از این علائم با مصرف حشیش و بدون ایجاد فاصله زمانی چندانی بروز پیدا می‌کنند و برخی دیگر درصورت استفاده طولانی‌مدت ایجاد خواهد شد. عوارض مصرف حشیش در کوتاه‌مدت عبارتند از:

_اختلالات جنسی

_اختلال در خواب

_ضعف تمرکز

_احتمال وجود توهم و بدبینی

_احتمال وجود پرخاشگری یا اضطراب

همچنین عوارض استفاده بلندمدت از حشیش عبارتند از:

_افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه به دلیل استنشاق دود هیدروکربن در هر بار مصرف حشیش از راه تدخین

_ضعف در سیستم ایمنی بدن

_تشنج

_افزایش احتمال بروز آسیب‌های ژنتیکی و مادرزادی در فرزندان

_اعتیاد به حشیش یا هر ماده مخدر دیگری علاوه بر عوارض جسمانی می‌تواند موقعیت شغلی، تحصیلی و خانوادگی شما را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

درمان اعتیاد به حشیش

درمان اعتیاد به حشیشدرمان اعتیاد به حشیش

به‌طور کلی برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر باید دو گروه از درمان‌های فیزیولوژیک و روان‌شناختی در کنار یکدیگر انجام گیرد. این موضوع به‌ویژه در ارتباط با حشیش که در دسته مواد توهم‌زا قرار دارد اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. با توجه به تاثیری که حشیش و سایر مواد توهم‌زا در سلامت روان فرد باقی می‌گذارند، مشاوره با متخصصین سلامت روان در حین ترک اعتیاد به حشیش اهمیت بالایی دارد.

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر استفاده از جلسات سم‌زدایی و از بین بردن وابستگی جسمی به ماده مخدر است. بااین‌حال برخلاف تصور بسیاری از افراد درمان اعتیاد به مواد مخدر در این مرحله پایان نمی‌یابد و استفاده از جلسات روانشناسی برای جلوگیری از شروع مصرف مجدد و همین طور بررسی سلامت روان فرد اهمیت بسیاری دارد. جهت شروع درمان و ترک حشیش کلیک کنید.

 

تاثیر جلسات بازپروری در ترک اعتیاد به حشیش

  • کمک به فرد برای شناسایی موقعیت‌هایی که در آن‌ها وسوسه استفاده مجدد از مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند و آموزش راهکارهایی برای دوری از این موقعیت‌ها یا مقاومت در برابر وسوسه‌های روانی مصرف مجدد
  • کمک به بیمار برای بهبود شرایط زندگی و مشکلاتی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در جریان زندگی ایجاد شده (مثل از دست دادن زندگی مشترک، از بین رفتن رابطه با فرزندان، از دست دادن شغل و…)
  • ریشه‌یابی دلایل بروز اعتیاد (مثل ضعف در اعتمادبه‌نفس یا ناتوانی در مخالفت با دوستان) و کمک به فرد برای از بین بردن این دلایل به شیوه مناسب.
  • استفاده از جلسات خانواده درمانی برای بررسی وضعیت سلامت اعضای خانواده و کمک به آنان برای پشت سر گذاشتن مشکلات پیش آمده به دلیل اعتیاد یکی از اعضا
  • بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از ماده مخدر در سلامت روان و مغز فرد ایجاد شده و تلاش برای بهبودی آن‌ها
  • استفاده از جلسات گروه درمانی؛ این جلسات به فرد کمک می‌کند با افرادی آشنا شود که شرایطی مشابه و همچنین هدفی مشترک با وی دارند. برای درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.از کجا بفهمیم یک نفر حشیش مصرف کرده؟هدف این جلسات در حالت کلی این است که از مصرف مجدد ماده مخدر توسط فرد جلوگیری کند. در عین حال برای بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از این ماده در سلامت روان فرد ایجاد شده نیز بهتر است از جلسات بازپروری استفاده شود.

استفاده از حشیش نشانه‌هایی را در رفتار فرد باقی می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس آرامش و سرخوشی، سرخی چشم‌ها و یا افزایش اشتها اشاره کرد.

2.استفاده از جلسات بازپروری در درمان اعتیاد به حشیش چه اهمیتی دارد؟

هدف این جلسات در حالت کلی این است که از مصرف مجدد ماده مخدر توسط فرد جلوگیری کند. در عین حال برای بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از این ماده در سلامت روان فرد ایجاد شده نیز بهتر است از جلسات بازپروری استفاده شود.

3.نشانه‌های وابستگی بدنی به حشیش چیست؟

افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند درصورتی‌که به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کرده و یا کاهش دهند نشانه‌هایی مثل درد عضلانی، سردرد، تعریق و یا بیقراری و اضطراب را تجربه خواهند کرد. در چنین مواردی به جای اقدامات خودسرانه حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

آشنایی با علائم و نشانه‌های اعتیاد به حشیش برای بسیاری از خانواده‌هایی که نگران اعتیاد به این ماده مخدر در عزیزانشان هستند اهمیت بسیاری دارد. درصورت آشنایی با این علائم می‌توانید با مشاهده آن‌ها هرچه سریع‌تر به اعتیاد نزدیکان خود پی برده و برای درمان آن اقدامی انجام دهید. حشیش یک ماده مخدر شایع در جوانان است و به دلیل احساس آرامش و سرخوشی که در فرد ایجاد می‌کند وی را برای مصرف مجدد این ماده تحریک خواهد کرد. طبق آمادها، اکثریت معتادان به حشیش در گروه سنی 18 تا 30 سالگی قرار دارند و این به آن معناست که والدین باید توجه بسیاری به فرزندانشان داشته باشند. درصورتی‌که یکی از نزدیکان شما نشانه‌های اعتیاد به حشیش را دارد، می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصین حوزه اعتیاد اطلاعات خود را راجع به این ماده مخدر و نحوه برخورد با فردی که دچار اعتیاد به آن شده افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله اعتیاد چیست و از کجا بفهمیم یک نفر معتاد است را مطالعه نمایید.

 

حشیش چیست؟

حشیش چیست؟حشیش چیست؟

حشیش نام یکی از انواع مواد مخدر طبیعی است که از شیره یا صمغ گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به دلیل توانایی بالایی که در ایجاد توهم دارد، در گروه مواد توهم‌زا قرار می‌گیرد. مواد توهم‌زا یا کانابیس­‌ها دسته‌ای از مواد اعتیادآور را تشکیل می‌دهند که شاخص‌ترین آن‌ها حشیش، ماری‌جوانا و گل هستند. بااین‌حال در میان این گروه از مواد مخدر، حشیش نسبت به سایرین قدرت اعتیادآوری بیشتری داشته و مصرف آن برای چند بار می‌تواند باعث ایجاد وابستگی دائمی به این ماده مخدر شود.

اصلی‌ترین و درعین‌حال رایج‌ترین شیوه مصرف حشیش تدخین یا دود کردن آن است. در این روش حشیش را با توتون سیگار مخلوط کرده و داخل کاغذی می‌پیچند و سپس دود ناشی از سوختن آن را از طریق استنشاق وارد ریه‌ها و جریان خون می‌کنند. به همین خاطر در این روش نشانه‌ها با سرعت بالاتری آشکار می‌شوند. از دیگر روش‌های استفاده از این ماده مخدر خوردن آن است که برای این کار آن را همراه با مواد غذایی مثل نوشابه یا کیک استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : کانابیس چیست 

 

نشانه‌های مصرف حشیش

نشانه‌های مصرف حشیشنشانه‌های مصرف حشیش

چطور می‌توان متوجه شد که فردی حشیش مصرف کرده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت استفاده از این ماده باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار و وضعیت فیزیولوژیک فرد می‌شود که با مشاهده آن‌ها می‌توانید به مصرف حشیش توسط فرد پی ببرید. بااین‌حال به این نکته توجه داشته باشید که بروز این نشانه‌ها می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله میزان مصرف حشیش، سابقه مصرف، شیوه مصرف و یا بسیاری از مسائل دیگر قرار بگیرد. به همین خاطر تشخیص دقیق سوءمصرف حشیش باید توسط متخصصین حوزه اعتیاد صورت بگیرد. این نشانه‌ها صرفاً می‌توانند به‌عنوان زنگ خطری برای شما باشند که خبر از احتمال اعتیاد به حشیش در فردی می‌دهند. ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های مصرف حشیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_احساس آرامش و خوشحالی

_صمیمیت بیش‌ازحد با دیگران که به‌طور کلی جزء شخصیت فرد نیست

_خنده‌های بی‌دلیل و شادی که با حالت معمول فرد تفاوت دارد

_قرمز شدن چشم‌ها

_خیره شدن طولانی‌مدت به یک نقطه

_ بدبینی و شکاکیت

_ پرخاشگری

_افزایش اشتها

_کند شدن گذر زمان

بیشتر بخوانید : تست حشیش

 

علائم اعتیاد به حشیش

علائم اعتیاد به حشیشعلائم اعتیاد به حشیش

علائم گفته شده در بالا می‌توانند تا حدودی نشان‌دهنده اعتیاد به حشیش باشند. روانشناسان معتقدند که وجود نشانه‌های بالا به همراه سه نشانه دیگر که به آن‌ها مثلث اعتیاد گفته می‌شود نشان‌دهنده اعتیاد فرد به حشیش هستند. اگر این سه نشانه در شما یا در یکی از نزدیکانتان وجود دارد بهتر است برای آشنایی با راهکارهای ترک اعتیاد به حشیش با یک متخصص درزمینهٔ اعتیاد به مواد مخدر صحبت کنید. برای اطمینان نیز می توانید از تست اعتیاد به حشیش استفاده کنید. این سه نشانه عبارتند از:

1. بالا بردن تدریجی مقدار مصرف

با گذشت مدتی از سوءمصرف حشیش فرد متوجه خواهد شد که دیگر با مصرف این ماده به‌اندازه سابق، احساس لذت نمی‌کند و به همین خاطر مجبور است که میزان مصرف را به‌صورت تدریجی بالا ببرد تا به احساس لذت سابق دست پیدا کند. این موضوع که از آن به‌عنوان تحمل دارویی صحبت می‌شود به این معناست که در روند طبیعی بدن فرد تغییراتی ایجاد شده و نسبت به دوز قبلی دارو مقاوم شده است.

2. نشانه‌های ترک

درصورتی‌که فرد به‌طور ناگهانی مصرف حشیش را قطع کند و یا میزان مصرف را کاهش دهد، علائم ناخوشایند جسمی و روانی را تجربه خواهد کرد که به آن‌ها نشانه‌های ترک گفته می‌شود. بروز این نشانه‌ها یکی از دلایل سخت شدن ترک اعتیاد برای مصرف‌کنندگان است زیرا آن‌ها برای فرار از این علائم ناخوشایند به مصرف مداوم ماده مخدر روی می‌آورند. برخی از نشانه‌های ترک حشیش عبارتند از:

_احساس اضطراب و بی‌قراری

_سردرد

_اختلالات خواب

_دردهای عضلانی

3. رفتارهای دارو­جویی

رفتارهای دارو­جویی به این امر اشاره دارد که معتادان به حشیش معمولاً زمان زیادی را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند. این موضوع باعث خواهد شد که فرد از بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی عقب مانده و دچار مشکلاتی نظیر افت تحصیلی یا از دست دادن شغل بشود.

بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور

 

عوارض اعتیاد به حشیش

عوارض اعتیاد به حشیشعوارض اعتیاد به حشیش

استفاده از ماده مخدر حشیش علاوه بر احساس خوشایندی که در فرد ایجاد می‌کند عوارض سوئی را نیز به همراه خواهد داشت؛ برخی از این علائم با مصرف حشیش و بدون ایجاد فاصله زمانی چندانی بروز پیدا می‌کنند و برخی دیگر درصورت استفاده طولانی‌مدت ایجاد خواهد شد. عوارض مصرف حشیش در کوتاه‌مدت عبارتند از:

_اختلالات جنسی

_اختلال در خواب

_ضعف تمرکز

_احتمال وجود توهم و بدبینی

_احتمال وجود پرخاشگری یا اضطراب

همچنین عوارض استفاده بلندمدت از حشیش عبارتند از:

_افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه به دلیل استنشاق دود هیدروکربن در هر بار مصرف حشیش از راه تدخین

_ضعف در سیستم ایمنی بدن

_تشنج

_افزایش احتمال بروز آسیب‌های ژنتیکی و مادرزادی در فرزندان

_اعتیاد به حشیش یا هر ماده مخدر دیگری علاوه بر عوارض جسمانی می‌تواند موقعیت شغلی، تحصیلی و خانوادگی شما را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

درمان اعتیاد به حشیش

درمان اعتیاد به حشیشدرمان اعتیاد به حشیش

به‌طور کلی برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر باید دو گروه از درمان‌های فیزیولوژیک و روان‌شناختی در کنار یکدیگر انجام گیرد. این موضوع به‌ویژه در ارتباط با حشیش که در دسته مواد توهم‌زا قرار دارد اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. با توجه به تاثیری که حشیش و سایر مواد توهم‌زا در سلامت روان فرد باقی می‌گذارند، مشاوره با متخصصین سلامت روان در حین ترک اعتیاد به حشیش اهمیت بالایی دارد.

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر استفاده از جلسات سم‌زدایی و از بین بردن وابستگی جسمی به ماده مخدر است. بااین‌حال برخلاف تصور بسیاری از افراد درمان اعتیاد به مواد مخدر در این مرحله پایان نمی‌یابد و استفاده از جلسات روانشناسی برای جلوگیری از شروع مصرف مجدد و همین طور بررسی سلامت روان فرد اهمیت بسیاری دارد. جهت شروع درمان و ترک حشیش کلیک کنید.

 

تاثیر جلسات بازپروری در ترک اعتیاد به حشیش

  • کمک به فرد برای شناسایی موقعیت‌هایی که در آن‌ها وسوسه استفاده مجدد از مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند و آموزش راهکارهایی برای دوری از این موقعیت‌ها یا مقاومت در برابر وسوسه‌های روانی مصرف مجدد
  • کمک به بیمار برای بهبود شرایط زندگی و مشکلاتی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در جریان زندگی ایجاد شده (مثل از دست دادن زندگی مشترک، از بین رفتن رابطه با فرزندان، از دست دادن شغل و…)
  • ریشه‌یابی دلایل بروز اعتیاد (مثل ضعف در اعتمادبه‌نفس یا ناتوانی در مخالفت با دوستان) و کمک به فرد برای از بین بردن این دلایل به شیوه مناسب.
  • استفاده از جلسات خانواده درمانی برای بررسی وضعیت سلامت اعضای خانواده و کمک به آنان برای پشت سر گذاشتن مشکلات پیش آمده به دلیل اعتیاد یکی از اعضا
  • بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از ماده مخدر در سلامت روان و مغز فرد ایجاد شده و تلاش برای بهبودی آن‌ها
  • استفاده از جلسات گروه درمانی؛ این جلسات به فرد کمک می‌کند با افرادی آشنا شود که شرایطی مشابه و همچنین هدفی مشترک با وی دارند. برای درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.از کجا بفهمیم یک نفر حشیش مصرف کرده؟هدف این جلسات در حالت کلی این است که از مصرف مجدد ماده مخدر توسط فرد جلوگیری کند. در عین حال برای بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از این ماده در سلامت روان فرد ایجاد شده نیز بهتر است از جلسات بازپروری استفاده شود.

استفاده از حشیش نشانه‌هایی را در رفتار فرد باقی می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس آرامش و سرخوشی، سرخی چشم‌ها و یا افزایش اشتها اشاره کرد.

2.استفاده از جلسات بازپروری در درمان اعتیاد به حشیش چه اهمیتی دارد؟

هدف این جلسات در حالت کلی این است که از مصرف مجدد ماده مخدر توسط فرد جلوگیری کند. در عین حال برای بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از این ماده در سلامت روان فرد ایجاد شده نیز بهتر است از جلسات بازپروری استفاده شود.

3.نشانه‌های وابستگی بدنی به حشیش چیست؟

افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند درصورتی‌که به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کرده و یا کاهش دهند نشانه‌هایی مثل درد عضلانی، سردرد، تعریق و یا بیقراری و اضطراب را تجربه خواهند کرد. در چنین مواردی به جای اقدامات خودسرانه حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.



:: برچسب‌ها: اعتیاد به حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

صمیمیت با همسر یکی از چاشنی‌های ضروری برای داشتن یک ازدواج شاد و موفق است. اگر می‌خواهید در کنار همسرتان زندگی مملو از شادی داشته باشید، باید بتوانید علاوه بر همسر بودن، رابطه‌ای دوستانه با او برقرار کنید. یکی از ویژگی‌های دوستان چندین ساله، میزان صمیمیت میان آن‌هاست. این رابطه دوستانه اگر در ازدواج شکل بگیرد، می‌تواند بسیاری از خلاءهای زن و مرد را پوشش دهد و به آن‌ها برای پیشبرد زندگی مشترک‌شان نیز یاری برساند. صمیمیت با همسر به شما کمک می‌کند تا در ارتباط با همسرتان درکی بهتر، احساس همدلی، رابطه جنسی مطلوب‌تر، داشتن حامی و… را تجربه کنید. اگر نتوانسته‌اید چنین ارتباطی با همسرتان شکل دهید با دریافت مشاوره خانواده (تلفنی، آنلاین، حضوری) رابطه‌تان را بهبود دهید.

 

 

منبع : صمیمیت با همسر چه مراحلی دارد؟

 

نشانه های صمیمیت با همسر

روانشناسان به زوج‌ها بر ایجاد صمیمیت با همسر تاکید فراوانی دارند، اما ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که احساس صمیمیت میان زوجین دقیقا به چه معناست.

در پاسخ به این سوال اینگونه می‌توان توضیح داد که صمیمیت در واقع در داشتن احساس نزدیکی معنا می‌شود؛ اینکه فرد بدون رودربایستی حتی در موارد خصوصی همسرش نیز شریک شود.

همسرانی که در میان آن‌ها احساس صمیمیت وجود دارد، سعی می‌کنند در ارتباط خود بدون کنترل کردن و یا نظارت بر رفتارهای طرف مقابل با او یک رابطه عاشقانه و در عین حال نیز دوستانه برقرار کنند.

در تعریف کامل‌تری از صمیمیت با همسر اینگونه می‌توان گفت که برقراری ارتباط صمیمانه با همسر از الزامات یک رابطه زناشویی است. صمیمیت میان زوجین را می‌توان به طور خلاصه در موارد زیر بیان کرد:

  • همکاری صمیمانه زوج‌ها با یکدیگر
  • تعهد و پایبندی زوجین نسبت به یکدیگر و زندگی مشترک
  • احساس رضایت از رابطه جنسی
  • احساس استقلال زن و شوهر در ارتباط با خانواده و دوستانشان
  • میزان اعتماد به نفس و عزت نفس طرفین
  • میزان آزادی در ابراز عقاید و نگرش‌ها
  • میزان بیان احساسات و عواطف و کمک به هم در حل اختلافات

 

بیشتر بخوانید : زندگی مشترک موفق

 

راه های افزایش میزان صمیمیت با همسر

در ادامه به برخی راهکارهای موثر در ایجاد یک رابطه صمیمی میان زن و شوهر اشاره کرده‌ایم. توجه داشته باشید که با ایجاد صمیمیت در رابطه زناشویی می‌توانید طعم یک زندگی عاشقانه و دلچسب را در کنار همسرتان تجربه کنید.

1- انجام کارهای لذت بخش دو نفره

دو نفر وقتی با یکدیگر آشنا می‌شوند رفتار بسیار مودبانه و در عین حال عاشقانه با یکدیگر دارند، خوب است این نوع رابطه را در سال‌های بعدی حفظ کنید. زوج‌هایی که رفتاری توام با احترام و عشق به همسرشان دارند، با وجود گذر زمان صمیمیت بیشتری به هم پیدا می‌کنند.

برای این هدف می‌توانید کارهایی که مورد علاقه هر دو شماست را انتخاب کنید و سعی کنید وقت‌هایی را برای یکدیگر اختصاص دهید و در کنار هم به انجام کارهای مورد علاقه‌تان بپردازید.

2- وقتی کنار همسرتان هستید به چیز دیگری فکر نکنید

سعی کنید برای افزایش صمیمیت با همسرتان وقتی که در کنار او هستید، ذهن خود را در زمان حال نگه دارید و به کارهایی که قرار است انجام دهید مثل آشپزی کردن و یا رسیدگی به شغل‌تان فکر نکنید.

در واقع باید مهارت برقراری ارتباط موثر با همسرتان را بیاموزید. برای این کار باید نیازهای او را بشناسید و به آن‌ها رسیدگی کنید، حرف‌های او را گوش دهید و اصلا توجه کنید او چه خواسته‌هایی از شما دارد، انتقاد پذیر باشید، در هنگام بروز مشکلات سعی کنید با همدلی مشکلات را حل کنید.

به گونه‌ای رفتار کنید که همسرتان متوجه شود که برایتان اهمیت دارد و اولویت زندگی شما همسرتان و توجه به خواسته‌های او است. القای این احساس در او می‌تواند قدم بزرگی در جهت صمیمت با همسرتان باشد.

3- با کارهای کوچک و بدون هزینه همسرتان را خوشحال کنید

می‌توانید به سادگی با انجام برخی کارهای کوچک همسرتان را خوشحال کنید. حتما لازم نیست برای خوشحالی همسرتان کارهای بزرگ و پرهزینه‌ای انجام دهید.

انجام برخی کارها مثل درست کردن غذای مورد علاقه همسرتان، تماس گرفتن و یا ارسال پیام به او در ساعت‌های مختلف، غافلگیر کردن همسرتان، خرید یک گل یا هدیه کوچک به بهانه‌های مختلف، رفتن به رستوران و یا مسافرت و … می‌تواند تاثیر بسیاری در ایجاد صمیمیت میان زن و شوهر بگذارد.

4- برای ایجاد صمیمیت با همسر تان صحبت کنید

هرچه با همسرتان بیشتر صحبت کنید او از افکار، احساسات، نیازها و خواسته‌های شما بیشتر مطلع می‌گردد. بیان شفاف خواسته‌ها و انتظاراتی که از یکدیگر دارید، ضمن اینکه باعث می‌شود شما رابطه صمیمانه‌تری را با یکدیگر داشته باشید، کمک می‌کند نسبت به همسرتان شناخت کافی بدست آورید و خواسته‌هایش را بشناسید.

برای اینکه همسرتان نسبت به شما شناخت کافی بدست آورد، شما باید این اجازه را به او بدهید، برای این کار باید به اندازه کافی با او صحبت کنید.

5- با همسرتان مشورت و تصمیم گیری کنید

همواره به یاد داشته باشید که شما و همسرتان دو نفر در کنار یکدیگر هستید و اصطلاحا در زندگی مشترک با یکدیگر تشکیل یک تیم داده‌اید.

تیم بودن در زندگی مشترک یعنی در انجام تمامی کارها بایستی از همسرتان نظرخواهی کنید و پس از مشورت کردن با او تصمیم خود را بگیرید. تصمیمی که در نهایت برای امور زندگی مشترک‌تان می‌گیرید، باید نتیجه مشورت و تصمیم گیری هر دوی شما باشد.

6- به نیازهای همسرتان توجه کنید

شناخت نیازهای همسر و رسیدگی به آن لازمه ایجاد صمیمت در میان زوجین است. ممکن است همسرتان راجع به تمامی نیازهایی که دارد با شما صحبت نکند، اما این شما هستید که باید متناسب با شرایط متوجه شوید که او چه خواسته‌ها و انتظاراتی از شما دارد.

7- ایجاد صمیمیت با همسر و اجتناب از رفتارهای نادرست

همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که یک رفتار نادرست و یا یک لحن بد تا چه اندازه می‌تواند رابطه میان شما و همسرتان را تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید از هر گونه رفتار بد و نادرست با همسرتان اجتناب کنید و شوخی‌هایی را که باعث ناراحتی و دلخوری او می‌شود را کنار بگذارید.

8- مرور خاطرات زندگی مشترک

زوجین از ابتدای آشنایی تا سال‌ها پس از ازدواج، در کنار سختی‌ها و مشکلاتی که در زندگی داشته‌اند، روزهای پر از شادی و خاطرات زیبا را هم تجربه کرده‌اند.

مرور خاطرات شیرین در زندگی مثل خاطرات دوران آشنایی، دوران نامزدی، ازدواج، خاطرات بچه دار شدن و … می‌تواند صمیمیت میان زوجین را پررنگ‌تر کند.

برای اینکار می‌توانید زمانی را به دیدن عکس و فیلم‌های مراسم ازدواج‌تان و یا دیگر اتفاق‌های خوب زندگی‌ اختصاص دهید.

9- همواره به همسرتان ابراز علاقه کنید

اظهار و ابراز علاقه میان زوجین فقط مختص به اوایل آشنایی نیست. شما باید در طول زندگی مشترک خود همواره به همسرتان عشق بورزید و علاقه خود را به زبان بیاورید.

بسیاری از زوجین گمان می‌کنند بعد از گذشت سال‌ها از زندگی مشترک، نیازی به ابراز احساسات کلامی نیست، در حالی که زن و شوهر همواره به حمایت‌های عاطفی و ابراز احساسات کلامی یکدیگر نیاز دارند. می‌توانید برای ایجاد صمیمیت همواره در شرایط مختلف به همسرتان بگویید “دوستت دارم.”

یا می‌توانید برای ابراز احساسات خود او را در آغوش بکشید و یا خود را برای یک رابطه جنسی عاشقانه با او آماده کنید. برقراری رابطه جنسی عاشقانه در ایجاد صمیمیت میان زوجین تاثیر زیادی دارد.

10- با خانواده همسرتان وقت بگذرانید

از دیگر مواردی که صمیمیت میان زوجین را افزایش می‌دهد، برقراری ارتباط خوب با خانواده همسر است. برای اینکار می‌توانید زمان‌های بیشتری را در کنار خانواده همسرتان وقت بگذرانید و یا در مناسبت‌های مختلف برای مادر و یا پدر همسرتان هدیه‌ای بخرید. در واقع شما با مجموعه این کارها به همسرتان نشان می‌دهید که برای خانواده‌اش ارزش و اهمیت قائل هستید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صمیمیت با همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: صمیمیت با همسر چه مراحلی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص های آرامبخش در زندگی‌های ماشینی و آپارتمامی امروزی، برای برخی از افراد تنها راه فرار از استرس‌ها و تنش‌های روزمره به حساب می‌آید. وقتی یک روز سخت را پشت سر می‌گذارید و آثار آن حتی هنگام استراحت هم از بین نمی‌رود، دچار استرس و اضطراب شده و فکر و خیال خواب را از چشمان‌تان می‌گیرد. شاید یکی از گزینه‌های پیش رو برای خارج شدن از این شرایط، استفاده از قرص های آرامبخش باشد. اما نکته‌ای که پیرامون آن‌ها وجود دارد، این است که به هیچ وجه نباید خودسرانه و در طولانی مدت مصرف گردد و حتما در صورت تجویز یک متخصص امکان مصرف آن‌ها وجود دارد. در ادامه اطلاعات کاملی از قرص های آرام بخش ارائه کرده ایم و چند نمونه از آن را معرفی نموده ایم.

 

منبع : قرص آرامبخش را بدون نسخه مصرف کنم

قرص های آرامبخش

قرص های آرامبخش توسط متخصصان معمولا برای درمان اختلالات اضطرابی و مشکلات خواب تجویز می‌گردد، اما از معایب داروهای آرام بخش این است که در صورتی که در طولانی مدت مصرف شود، اعتیادآور است و وابستگی ایجاد می‌کند.

به طور کلی قرص های آرامبخش در سه دسته بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها و سایر داروهای متفرقه قرار می‌گیرند. عملکرد قرص های آرامبخش بدین صورت است که با کاهش فعالیت‌های مغز، باعث خواب آلودگی و ایجاد آرامش می‌گردد. یکی از راه‌های مناسب برای رسیدن به آرامش دریافت مشاوره روانشناسی است، شما در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید از طریق تلفن ثابت مشاوره تلفنی دریافت نمایید.

بنزودیازپین‌ها

بنزودیازپین‌ها از آن دسته داروهای آرام بخش است که کاربرد اصلی آن‌ها برای درمان اختلالات اضطرابی، بی خوابی و صرع است. داروهایی که در دسته بنزودیازپین‌ها قرار می‌گیرند، خود در سه گروه به شرح موارد زیر دسته بندی می‌شوند:

  • داروهای کوتاه اثر
  • داروهای متوسط الاثر
  • داروهای بلند اثر

داروهای آرام بخش آلپرازولام، کلونازپام و کلردیازپوکساید در دسته بنزودیازپین‌ها قرار دارند. برای اشنایی بیشتر با بنزودیازپین ها کلیک کنید.

باربیتورات‌ها

دسته دیگر داروهای آرام بخش ، باربیتورات‌ها هستند که عمدتا کاربرد آن‌ها برای درمان صرع و تشنج فراگیر در کودکان است. تاثیر قرص‌های دسته باربیتورات‌ها بسیار سریع است، به همین دلیل در جراحی‌های پزشکی از آن استفاده می‌شود. از جمله داروهای باربیتورات‌ها، می‌توان به فنوباربیتال اشاره کرد.

قرص های آرامبخش متفرقه

گروه سوم داروهای آرام بخش موثر در درمان اختلالات اضطرابی است اما اثرات دو دسته دیگر را ندارد. به همین دلیل به آن‌ها داروهای آرام بخش متفرقه گفته می‌شود.

این دسته از داروهای آرام بخش نسبت به دو دسته دیگر دارای عوارض جانبی کمتری است و مصرف طولانی مدت آن نیز وابستگی ایجاد نمی‌کند. بوسپیرون، زولپیدم، زالپلون و اسزوپی کلون در دسته سوم داروهای آرام بخش قرار می‌گیرند.

معرفی رایج‌ترین انواع قرص های آرامبخش

در این قسمت از مقاله به برخی از قرص های آرامبخش قوی که رایج‌تر از انواع مختلف است، اشاره کرده‌ایم:

تریازولام ” Triazolam “

  • تریازولام برای درمان اختلالات اضطرابی تجویز می‌گردد و یک داروی آرام‌ بخش است.
  • این دارو در درمان بی‌خوابی نیز موثر است.
  • جذب دارو از طریق دستگاه گوارش انجام می‌شود.
  •  مصرف تریازولام در دوران بارداری ممنوع است.

قرص تریازولام دارای برخی عوارض جانبی به شرح زیر نیز می‌باشد :

  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • مشکلات هماهنگی عصب و عضله
  • خستگی
  • اختلالات حافظه
  • گرفتگی عضله
  • درد
  • افسردگی
  • اختلالات بینایی
  • یبوست
  • تغییرات طعم
  • اسهال
  • خشکی دهان
  • آلرژی
  • کابوس
  • بی‌خوابی
  • وز وز گوش
  • تنفس
  • ضعف
  • احتقان

بوسپیرون “Buspiron “

  • بوسپیرون یک داروی ضداضطراب بوده و موثر در درمان علائم اضطراب شامل ترس، تنش، تحریک‌پذیری، کج‌خلقی، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و … است.
  • عملکرد این دارو بدین صورت است که با ایجاد سرخوشی باعث کاهش اضطراب می‌گردد.
  • مصرف بوسپیرون در افراد زیر 18 سال ممنوع است.

استفاده از قرص بوسپیرون با برخی عوارض جانبی نیز به شرح موارد زیر همراه است:

  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • تهوع
  • سردرد
  • عصبانیت
  • احساس سبکی در سر
  • هیجان
  • تپش قلب
  •  تشنج
  • وزوز گوش
  • درد گلو
  • خستگی
  • خشکی دهان

برای آشنایی بیشتر با عوارض قرص بوسپیرون کلیک کنید.

زولپیدم ” Zolpidem “

  • قرص زولپیدم در عملکرد مغز موثر است و در دسته داروهای آرام‌بخش قرار می‌گیرد.
  • همینطور این دارو برای درمان بی‌خوابی نیز تجویز می‌شود.
  • مصرف زولپیدم فقط بایستی با تجویز پزشک انجام شود.

از برخی عوارض جانبی قرص زولپیدم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تهوع
  • استفراغ
  • خواب‌ آلودگی
  • گیجی
  • سردرد
  • مشکلات چشمی مثل دوبینی

برای آشنایی بیشتر با قرص زولپیدم کلیک کنید.

دیازپام ” Diazepam “

  • قرص دیازپام موثر در تسکین اضطراب و استرس است.
  • این دارو برطرف کننده اختلالات خواب نیز می‌باشد.
  • دیازپام دارای عملکرد مثبت در درمان اختلالات هراس است.
  • مصرف این دارو در طولانی مدت باعث ایجاد وابستگی می‌گردد.
  • مصرف دیازپام فقط بایستی با تجویز پزشک انجام شود.

از رایج‌ترین عوارض جانبی قرص دیازپام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افت قوای ذهنی
  • خواب‌آلودگی
  • تکلم نامفهوم
  • ضربان قلب کند
  • تنگی‌ نفس
  • عدم تعادل
  • بثورات جلدی
  • گلودرد
  • تب و لرز
  • کبودی یا خونریزی غیرعادی
  • زخم‌های دهانی
  • زردی پوست یا چشمان
  • از دست رفتن حافظه
  • بی‌خوابی
  • اضطراب

بوسپیراکس 5 ” Buspirax 5mg “

  • قرص بوسپیراکس 5 موثر در درمان اضطراب است.
  • مصرف طولانی مدت این قرص وابستگی ایجاد نمی‌کند.

عوارض جانبی قرص بوسپیراکس 5، به شرح موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • عصبانیت
  • بی‌خوابی
  • سردرد
  • منگی
  • کرختی
  • تاری دید
  • خشکی دهان
  • تهوع
  • اسهال
  • دیسترس شکمی

تمازپام ” Temazepam “

  • قرص تمازپام دارای خاصیت ضد اضطرابی است و در دسته دارو های آرام‌بخش قرار می‌گیرد.
  • این دارو توسط متخصصان برای درمان تشنج نیز تجویز می‌شود.
  • قرص تمازپام دارای خاصیت شل‌کننده عضلانی نیز هست و در درمان بی خوابی موثر است.
  • در طولانی مدت اثرات این دارو بر روی فرد مصرف کننده کاهش می‌یابد و باعث ایجاد وابستگی می‌گردد.

عوارض قرص تمازپام شامل موارد زیر است :

  • خواب‌های آشفته
  • ذهن بی‌ثبات
  • سردرد
  • خواب‌آلودگی روزانه
  • سرگیجه

لورازپام ” Lorazepam “

  • قرص لورازپام موثر در درمان بی‌خوابی و اضطراب است و همینطور دارای خاصیت شل‌کننده عضلانی نیز هست.
  • در طولانی مدت باعث ایجاد وابستگی جسمی و فیزیکی می‌گردد.

عوارض قرص لورازپام شامل موارد زیر است:

  • بی‌قراری
  • فراموشی
  • عدم آگاهی به زمان و مکان
  • افسردگی
  • خواب‌آلودگی
  • افوریا
  • آتاکسی
  • سرگیجه
  • ‏اختلال تکلم
  • لرزش
  • هیجان متناقض
  • ضعف
  • سردرد
  • بی‌خوابی

هشدار نهایی درباره قرص های آرامبخش

قرص های خواب آور و قرص های آرامبخش حتما بایستی با معاینه و سپس تجویز پزشک مصرف شود. افراد سالمند، زنان باردار و شیرده و… به هیچ عنوان نباید خودسرانه از داروهای آرام بخش استفاده کنند، چراکه ممکن است به دلیل اشتباه در نوع و دوز مصرفی دارو عوارض جانبی شدیدتری از این قرص ها را تجربه کنند. برای اجتناب از این عوارض بهتر است سایر روش های درمان استرس و درمان بی خوابی را استفاده نمایید.

همین طور افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری‌های کلیوی، فشار خون پایین، کَژ آهنگی یا آریتمی قلب، سابقهٔ تشنج، حساسیت دارویی، بیماری های تنفسی، افسردگی‌های شدید، اختلالات روانی، نارسایی قلبی، گلوکوم چشمی و … هستند، بایستی جهت جلوگیری از تداخلات دارویی با یک متخصص مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص های آرام بخش می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: قرص آرامبخش را بدون نسخه مصرف کنم ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

لکنت زبان کودکان یکی از اختلالاتی است که می‌تواند توانایی صحبت کردن آن‌ها را تا حد زیادی تحت تأثیر خود قرار داده و حتی باعث بروز مشکلات روحی مانند انزوا، افسردگی و اضطراب در کودک شود. لکنت زبان معمولاً خود را به شکل تکرار یک حرف یا صدا، کشیدن طولانی‌تر یک حرف، ناتوانی از تلفظ برخی حروف و همین‌طور ادای پرفشار برخی کلمات نشان می‌دهد. این عارضه می‌تواند در هر سنی شروع شود اما در بیشتر مواقع سن شروع لکنت زبان کودکان میان 2 تا 5 سالگی است. اگرچه بسیاری از مواقع لکنت‌ها به‌خودی‌خود و در جریان رشد برطرف می‌شوند بااین‌حال برخی اوقات نیز ممکن است این ناتوانی همراه کودک باقی بماند. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که فرزند شما یا هر یک از نزدیکانتان دارای لکنت است این موضوع را با یک متخصص روانشناسی کودک در میان بگذارید. 

 منبع : لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان                    

لکنت زبان کودکان اختلالی است که توانایی صحبت کردن کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال که یکی از انواع اختلالات گفتاری می‌باشد ممکن است در هر سنی شروع شود اما بیشتر موارد مبتلابه لکنت در سنین 2 تا 5 سالگی اتفاق می‌افتد و متأسفانه با رسیدن کودک به سن مدرسه شدت بیشتری پیدا می‌کند. کودکانی که دچار لکنت هستند معمولاً بعضی صداها را در یک کلمه تکرار می‌کنند و یا برای مدتی طولانی‌تر از معمول می‌کشند. ناتوانی از تلفظ برخی حروف و همین‌طور بیان پرفشار برخی اصوات ازجمله نشانه‌های لکنت زبان کودکان هستند.

یکی از مشکلاتی که معمولاً به همراه لکنت بروز پیدا می‌کند این است که کودک در حین صحبت کردن حرکاتی مانند چشمک زدن، تکان دادن دست یا حرکت دادن فک و لب‌ها را انجام می‌دهد. این موضوع ممکن است به این خاطر ایجاد شود که آن‌ها به‌طور تصادفی در یکی از دفعاتی که دچار لکنت شده‌اند با انجام این حرکت توانسته‌اند مشکل خود را حل کنند و ازاین‌پس این تصور اشتباه برای کودک ایجاد خواهد شد که انجام این حرکات به رفع لکنت وی کمک می‌کند. با توجه به اینکه لکنت باعث بروز مشکلات روحی بسیاری ازجمله از دست دادن اعتمادبه‌نفس یا افسردگی و گوشه‌گیری در کودک می‌شود بهتر است برای درمان این مشکل از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. برای اطلاع از دیگر انواع اختلال گفتاری کلیک کنید.

 

نشانه‌های لکنت زبان کودکان

لکنت زبان اختلالی است که در بسیاری از مواقع خود را به‌وضوح نشان خواهد داد و تشخیص وجود این مشکل نیاز به دقت چندانی ندارد. برخی از نشانه‌های لکنت زبان کودکان موارد زیر را دربرمی‌گیرد.

  • کودک به‌راحتی و روان صحبت نمی‌کند و این باعث خواهد شد تا شما برای فهمیدن منظور وی دچار مشکل شوید.
  • کودک برای فرار از بیان برخی کلمات دشوار منظور خود را با کلمات و جملات بیشتری بیان می‌کند و این باعث طولانی‌تر شدن صحبت وی می‌شود.
  • ناتوانی در صحبت کردن روان باعث می‌شود که کودک میل کمتری به برقراری ارتباط داشته باشد و رفتارهای انزوا گزینی در وی دیده می‌شود.
  • کودک در حین صحبت کردن دچار وقفه می‌شود و این وقفه همراه با انقباض عضلاتی خواهد بود که در صحبت کردن دخالت دارند.
  • واردکردن اصوات اضافی به کلمه
  • تکرار یا کشیدن یک حرف از کلمه

 

دلایل ایجاد لکنت زبان کودکان

متخصصین تاکنون نتوانسته‌اند دلایل قطعی بروز لکنت زبان را مشخص کنند بااین‌حال فرضیات نشان می‌دهد که اختلال در بخش‌هایی از مغز می‌تواند باعث لکنت زبان کودکان باشد به همین خاطر لکنت زبان یکی از اختلالات عصبی رشدی محسوب می‌شود. همچنین پژوهش‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که زمینه ژنتیکی می‌تواند تا 5 برابر احتمال لکنت را افزایش دهد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، تحقیقات تا امروز به این نتیجه نرسیده که اضطراب می‌تواند دلیلی برای لکنت باشد اما یکی از مسائلی است که تأثیر بسیاری در شدت لکنت دارد به این صورت که کودکان در شرایط اضطرابی لکنت بیشتری پیدا می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات عصبی رشدی کلیک کنید. 

 

پیامدهای لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای تفهیم منظور کودک به دیگران ایجاد می‌کند باعث خواهد شد تا کودک و همین‌طور والدین او مشکلات روحی بسیاری را نیز تجربه کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکلات درصورتی‌که فرزند یا هریک از نزدیکان شما دچار لکنت شده برای درمان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

افسردگی کودک

لکنت زبان می‌تواند باعث شود اطرافیان و به‌خصوص گروه همسالان کودک تمایلی به صحبت کردن با وی نداشته باشند. این موضوع به‌تدریج باعث کناره‌گیری کودک از جمع شده و این موضوع می‌تواند موجب انزوا، احساس تنهایی و همین‌طور افسردگی در کودک باشد. همه ما نیاز داریم تا با دیگران ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها دادوستد عاطفی داشته باشیم؛ هنگامی‌که این شرایط برای کودک شما مهیا نباشد احتمال بروز آسیب‌های روانی افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است نسبت به برقراری ارتباط صحیح با کودکتان حساسیت داشته باشید. برای اطلاع بیشتر درباره افسردگی در کودکان کلیک کنید.

اضطراب کودک

لکنت زبان در کودکان باعث خواهد شد تا آن‌ها در شرایطی که می‌بایست با دیگران و به‌ویژه افراد جدید صحبت کنند میزانی از اضطراب را تجربه نمایند. اضطراب می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند بی‌میلی به برقراری روابط اجتماعی در فرد شود و تأثیرات نامطلوبی را در شرایط روحی کودک باقی بگذارد.

فشار روانی والدین

تحقیقات نشان‌دهنده این است که بروز هرگونه ناتوانی و بیماری در کودکان سلامت روان و کیفیت زندگی والدین آن‌ها را نیز تا حد زیادی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. این موضوع حتی می‌تواند باعث بروز درگیری و اختلاف میان والدین نیز باشد. در شرایطی که چنین مشکلاتی برای شما نیز ایجاد شده بهتر است از یک مشاور خانواده برای حل مشکلات خود کمک بگیرید. برای اطلاع از روند و نحوه دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

نحوه برخورد با لکنت زبان کودکان

نحوه برخورد والدین با لکنت زبان فرزند خود یکی از موضوعاتی است که می‌تواند باعث بهبود یا تشدید مشکلات کودک شود. به‌عنوان والدین کودک به این موضوع توجه داشته باشید که پیشرفت کودک شما در صحبت کردن موضوعی بسیار تدریجی است و نبود پیشرفت‌های چشمگیر و ناگهانی نباید شما را از تلاش برای بهبود شرایط کودک دلسرد کند. در کنار مراجعه به متخصصین روانشناسی کودک و گفتاردرمانی برای درمان لکنت زبان فرزندتان بهتر است به نکات زیر نیز توجه داشته باشید.

  • با آرامش به حرف‌های کودک گوش کنید و به او اجازه دهید صحبت کند. هرگز از کودک نخواهید سریع‌تر صحبت کند و یا برای روان حرف زدن تلاش کند.
  • هرگز پایان جملات کودک را بیان نکنید؛ کلماتی را که در بیانشان دچار لکنت می‌شود به‌جای او بیان نکنید یا به کودک نگویید منظورت این بود که……! اجازه بدهید فرزندتان خودش منظورش را بیان کند.
  • به خاطر لکنت زبان با فرزندتان بدرفتاری نکنید. از تحقیر و سرزنش او خودداری کنید و هرگز در حین صحبت لکنت یا تفاوت با دیگران را به روی او نیاورید.
  • مشتاقانه به صحبت‌های کودک گوش کنید. فرزند شما تصور می‌کند به دلیل لکنت اطرافیان تمایلی به صحبت با او ندارند و این موضوع می‌تواند اعتمادبه‌نفس و سلامت روان وی را تحت تأثیر قرار دهد. سعی کنید با گوش دادن به حرف‌های فرزندتان این تصور را در وی از بین ببرید.
  • کودکانی که دچار لکنت زبان هستند معمولاً از ترس قضاوت شدن یا مورد تمسخر قرار گرفتن از اجتماع دوری می‌کنند. بهتر است ملزومات روابط اجتماعی را برای فرزندتان فراهم کنید و او را برای صحبت کردن و برقراری ارتباط تشویق نمایید.

برای آگاهی بیشتر درباره درمان لکنت زبان کودکان کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

1. لکنت کودکان در چه سنینی ایجاد می‌شود؟

لکنت ممکن است در هر سنی شروع شود بااین‌حال به‌طور میانگین شروع این اختلال در فاصله سنین 2 تا 5 سالگی خواهد بود.

2. آیا لکنت کودک قابل‌درمان است؟

بله؛ با کمک گرفتن از گفتاردرمانی می‌توان تا حد زیادی مشکل لکنت کودک را برطرف کرد.

3. لکنت چه مشکلاتی را برای کودک ایجاد خواهد کرد؟

اضطراب از برقراری ارتباط به‌ویژه با افراد غریبه، میل به‌ تنهایی و انزوا گزینی و همین طور افسردگی کودک ازجمله مشکلاتی هستند که به دنبال لکنت ایجاد می‌شوند.

 

 

 منبع : لکنت زبان کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: لکنت زبان کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

داد زدن سر کودک یکی از اشتباهاتی است که والدین گمان می‌کنند با این کار می‌توانند فرزندشان را از انجام کار غلط بازدارند. بله گاه برای تربیت درست باید از تنبیه استفاده کرد، اما استفاده از روش‌های تنبیه در مواردی خاص و در صورت شکست سایر روش‌ها مورد استفاده باید قرار بگیرد. متاسفانه در بسیاری از موارد داد و فریادهای والدین نه به خاطر رفتار کودک، بلکه به دلیل مشکلات و نابه سامانی‌های زندگی خود والدین رخ می‌دهد. یعنی کودک قربانی ناکامی‌های پدر و مادر می‌شود. از این رو مشاوره کودک به والدینی که بیش از دو یا سه بار در هفته بر سر فرزندشان داد می‌زنند، پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است که تهدید و فحاشی هم به اندازه فریاد زدن آسیب زننده خواهد بود.

 

lمنبع : داد زدن سر کودک

عوارض و اثرات داد زدن سر کودک

والدینی که از روش داد زدن بر سر فرزندان خود جهت آموزش و تربیت آن‌ها استفاده می‌کنند باید بدانند که این کار ممکن است برای مدت زمان محدودی بعد از بلند کردن صدای خود بر روی آن‌ها، کودکان را آرام و ساکت کند و باعث شود که از روی ترس به دستورات امر شده توسط والدین خود عمل کنند، اما با این حال هنوز متوجه قسمت اشتباه کار خود نشده‌اند؛ بنابراین امکان تکرار دوباره رفتار قبلی وجود دارند.

والدین نه تنها با داد زدن بر سر کودکان خود چیزی به آن‌ها نمی‌آموزند، بلکه کودکان خود را بیشتر بر آشفته و مشوش می‌کنند. چون از طرفی آن‌ها را بابت انجام کار به خصوصی تنبیه کرده و بازداشته‌اند و از طرفی دیگر به آن‌ها نگفته‌اند که رفتار صحیح جایگزین چه چیزهایی می‌تواند باشد. چنین کودکی در آینده شخصی منزوی، شکاک، بدون اعتماد به نفس و ترسو به بار خواهد آمد که با قرار گرفتن در یک محیط اجتماعی یا در میان دوستان یا سایر افراد، احساس ناهماهنگی با محیط پیرامون و اتفاقات اطراف خود خواهد کرد. این کودکان به دلیل سرکوب‌های دوران بچگی، احساسات و نظرات خود را بیان نمی‌کنند. عواقب زیر از مهم‌ترین تاثیرات داد زدن بر سر کودک است. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های تربیت کودکان کلیک کنید.

کاهش حرف شنوی و پیروی از خواسته‌ها

بعضی‌ها فکر می‌کنند که فریاد زدن بر سر کودکان یک راهکار تربیتی مناسب جهت به بار آوردن فرزندانی منضبط و مسئولیت پذیر است و این تربیت تنها از طریق انتقال جدیت و نظم پذیری به کودکان با فریاد کشیدن بر سر آن‌ها میسر خواهد بود. اما مشاهدات و بررسی‌های انجام شده نتیجه‌ای بر خلاف این ادعا را نشان می‌دهند.

دیده شده هر چه قدر والدین رفتار مستبدانه و خشونت آمیز بیشتری با کودک خود داشته باشند، او هم متقابلا به این رفتار پاسخ داده و از پیروی از دستورات و خواسته‌های مادر و پدر خود امتناع خواهد ورزید. در واقع والدین با بلند کردن تن صدای‌شان، حالتی از ترس را در کودک ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود کودک در آینده کمتر سخنان شما را بپذیرد. این طرز برخورد با کودک، اعتماد او نسبت به خانواده‌اش را کاهش داده و از آن جایی که والدین به دنبال عدم توانایی در کنترل شرایط به فریاد زدن روی آورده‌اند، نوعی ضعف عملکردی والدین در ذهن کودکان نقش خواهد بست که همین عامل باعث نپذیرفتن خواست‌ها و دستورات مطرح شده توسط والدین است.

سرکوب حس اعتماد به نفس در کودکان

وقتی پدر و مادر سر موضوع به خصوصی بر سرکودک خود فریاد زده و او را از اتفاقی مشخص یا نتیجه‌ای نامعلوم می‌ترسانند، در چنین حالتی احساس ترس و عدم کارامدی در درون کودک ایجاد خواهد شد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و پایین آمدن استعدادها و توانایی‌های او از سطح حقیقی آن می‌شود. چنین کودکی خود را برای انجام کارهای بزرگ و مهم به اندازه کافی توانمند و شایسته نمی‌بیند و به اندازه‌ای که قبلا در رابطه با انجام امور نسبت به خود اطمینان خاطر داشت، این حس دیگر به دنبال ترساندن‌های بی مورد و دعوا کردن آن‌ها توسط والدین‌شان از بین رفته و جای خود را به احساس ناامنی و انزوا طلبی خواهد داد.

داد زدن بر سر کودک مانعی برای رشد و تکامل صحیح مغز

فریاد کشیدن در مقابل رفتارهای نادرست کودکان یا هر گونه اقدام تنبیهی دیگر باعث بروز مشکلاتی در رشد و نمو صحیح اندام‌های بدن کودک، به خصوص مغز او خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند که الگوی رشد و تکامل صحیح مغزی در کودکانی که در معرض آسیب‌های روحی روانی همچون درگیری با خانواده و بودن در معرض فریادهای آن‌ها بوده‌اند، متفاوت از الگوی رشد مغزی کودکانی است که در زندگی خود در حضور این عوامل تنش‌زا و مخرب قرار نگرفته‌اند. برای آشنایی با سایر اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

روش های جایگزین داد زدن سر کودک

  • استفاده از تکنیک‌های آرام سازی خود همچون نفس عمیق کشیدن یا ترک کردن محل دعوا
  • بیان احساس و افکار خود و صحبت کردن در مورد آن‌ها
  • آموزش به کودک در مورد کار اشتباه او و تشویق او به بیان احساساتی که در حال حاضر تجربه می‌کند.
  • برخوردی خونسردانه اما مصمم و قاطع با اشتباهات و خطاهای کودک
  • دانستن این نکته که کارهای اشتباه از هر کودکی سر می‌زند
  • صحبت با کودکان با قاطعیت و بدون فریاد زدن جهت پیشگیری از لطمه به غرور او
  • هرگز کودک خود را تهدید نکنید؛ چون باعث تشدید عصبانیت و پرخاشگری او شده و در فواصل طولانی شکل‌گیری نظم درونی در خود کودک را با مشکل مواجه خواهد کرد
  • بررسی نیازهای اولیه کودک همچون گرسنگی و تشنگی
  • مشاوره با یک روانشناس کودک برای بررسی وضعیت کودک و ارائه راهکارهای تربیتی مناسب شما

سخن پایانی

استفاده از راهکارهای فوق می‌تواند جایگزین داد زدن سر کودک باشد، گاهی والدین ازاثرات سو داد زدن سر کودک نا‌آگاه هستند، آن‌ها روش صحیح رفتار با کودک و تربیت او را نمی‌دانند در این شرایط استفاده از کمک‌های یک مشاور می‌تواند بهترین روش‌های تربیتی را با انواع کودکان در اختیار شما قرار دهد.

ممکن است بگویید کودک من فقط از طریق داد زد حرف شنوی دارد، این مسئله کاملا نا درست است. اگر در چنین وضعیتی قرار دارید، بهتر است خود و کودک‌تان حتما تحت مشاوره با یک روانشناس متخصص قرار بگیرید این گونه هم شما روش‌های صحیح رفتاربا کودک را می‌آموزید و هم کودک‌تان تحت ارزیابی روانشناختی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود اختلالاتی مانند بیش فعالی و موارد دیگر درمان شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چرا هرگز نباید کودک را تهدید کرد؟

چون باعث تشدید عصبانیت و پرخاشگری او شده و در دراز مدت یافتن نظم درونی در خود کودک را با مشکل مواجه خواهد کرد

آیا داد زدن بر سر کودکان باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود؟ چگونه؟

وقتی والدین در مورد موضوعی بر سر کودک خود فریاد می‌دهند، احساس ترس و عدم کارآمدی در درون کودک ایجاد خواهد شد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و پایین آوردن استعداد ها و توانایی‌های او می‌گردد.

 

 

 

lمنبع : داد زدن سر کودک

 

 



:: برچسب‌ها: داد زدن سر کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برگشت بعد از طلاق اتفاق چندان شایعی نیست چراکه افراد معمولا نمی‌توانند مشکلات و اتفاقات گذشته را فراموش کنند. یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که در زندگی می‌تواند رخ دهد جدایی زن‌ و شوهر از یکدیگر است. آن‌ها تا مدت‌ها آشفته و پریشان هستند و از لحاظ روحی در وضعیت بدی قرار می‌گیرند. اما برخی اوقات یکی از زوجین تصمیم می‌گیرد تا همسر سابقش را بازگرداند‌ و دوباره کنار او زندگی کند. معمولاً این برگشت از طرف مرد صورت می‌گیرد. برای برگرداندن همسر سابقتان باید مطمئن باشید که دلایلتان برای برگشت کاملا منطقی و درست هستند چراکه همیشه برگشت به رابطه قبلی نمی‌تواند ایده خوبی باشد. اما اگر دلایلتان درست و موجه باشند با یک برنامه صحیح و با بالا بردن سطح آگاهی و مهارت‌هایتان می‌توانید یک رابطه محکم و پایدار با همسر سابق خود ایجاد کنید. کمک گرفتن از روانشناس برای تصمیم‌گیری بهتر در این زمینه ضروری است.

 

 

منبع : برگشت بعد از طلاق

برگشت بعد از طلاق 

بعد از چند ماه یا چند سال پس از اینکه زن و مرد از یکدیگر جدا شده‌اند، ممکن است دوباره به هم ابراز علاقه کنند زیرا هرگز نتوانسته‌اند از زندگی قبلی‌شان بگذرند و آن را پشت سر بگذارند، به همین دلیل به رابطه‌شان برمی‌گردند و می‌خواهند دوباره زندگی مشترک‌شان را آغاز کنند. مرد یا زن ممکن است برای جذب طرف مقابل هر کاری که باعث خوشحالی‌اش می‌شود را انجام دهد. اگر طرف مقابل هم تمایل داشته باشد که به همسر سابقش بازگردد باید بتواند زندگی مستقل خودش را شکل دهد. به انجام کارهایی که همیشه دوست داشته است بپردازد تا ظرفیت روحی خود را برای تصمیم‌گیری بهتر بیشتر کند.

اگر فوراً به درخواست او جواب بدهد و زندگی‌ که برای خود ساخته را متوقف کند ممکن است دوباره دچار اشتباه شود. هر کدام از زوجین باید اشتباه خود را بپذیرند و مشکلاتی که عامل جدایی‌شان بوده را حل کنند. در غیر این صورت دوباره همان راه رفته را باز خواهند گشت و همان اشتباهات را تکرار می‌کنند.

بیشتر بخوانید : زندگی بعد از طلاق 

                                          

دلایل بازگشت بعد از طلاق

مهم‌ترین دلیل برگشت بعد از طلاق این است که فرد هنوز همسر سابق  خود را دوست دارد و عاشق اوست. در اینجا شما متوجه می‌شوید که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید چراکه نمی‌توانید بدون او زندگی کنید. شما نمی‌توانید زندگی عاطفی گذشته خود را فراموش کنید به همین خاطر این جدایی برایتان غیرقابل تحمل خواهد بود، بنابراین تصمیم به بازگرداندن همسر سابق خود می‌گیرید. گاهی اوقات ممکن است مشکلات گذشته یک سوءتفاهم باشد و از روی لجبازی و دخالت‌های بی‌مورد اطرافیان صورت گیرد. به این فکر کنید که چه چیزی باعث جدایی‌تان شده‌ است.

اگر شما و همسرتان هردو مایل هستید که به زندگی مشترکتان برگردید دلیل جدایی‌تان را باید مشخص سازید و آن را رفع کنید. وجود فرزند در زندگی یکی از دلایل مهم برای بازگشت بعد از طلاق است. این موضوع ارزشش را دارد که برای آن تلاش کنید چراکه بزرگ شدن فرزند در یک محیط استرس‌زا و نامناسب، بدترین حالت ممکن است.     

                         

شرایط صحیح برگشت بعد از طلاق

در ابتدا باید واقع‌گرا باشید یعنی ممکن است در ابتدای بازگشت دچار اختلاف شوید و باید خود را برای مقابله با این اختلافات آماده سازید. بازگشت شما به این معنی نیست که دیگر اختلافات وجود ندارند. باید با خود صادق باشید و در مورد انگیزه‌های بازگشت‌تان به رابطه فکر کنید و به دقت آن‌ها را بررسی نمایید. می‌توانید از مشاورین متخصص و روانشناسان باتجربه نیز کمک بگیرید، چرا که ممکن است این حس برگشت موقتی بوده و فقط ناشی از فشارهای مختلف اطرافتان باشد. یک لیست مشترک از دلایل طلاقتان تهیه کنید و هر علت را به خوبی بررسی نمایید. در آخر اینکه اگر تمایل به برگشت دارید بهتر است همه چیز را فراموش کنید و طرف مقابل‌تان را ببخشید ولی اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بهتر است فکر برگشت به همسرتان را فراموش کنید.

 

برگشت بعد از طلاق | چگونه بعد از طلاق همسر سابقتان را بازگردانید؟

اگر بعد از طلاق تصمیم گرفته‌اید که همسر سابقتان را برگردانید دلیل و انگیزه‌‌تان برای برگشت به رابطه را به دقت بررسی نمایید تا اشتباهات گذشته را دوباره تکرار نکنید. مطمئن شوید دلیلی که باعث طلاق‌تان شده است برطرف شده و اکنون آمادگی شروع مجدد ازدواج را دارید. برای برگرداندن همسر سابقتان باید صبور باشید و عجولانه تصمیم نگیرید. مدتی ارتباط خود با همسر سابقتان به طور کامل قطع کنید تا اعتماد‌به‌نفس‌تان را دوباره به دست آورید. پس از گذشت مدتی با او تماس بگیرید و کم کم به همسر سابقتان نزدیک شوید و با کمک هم رابطه‌تان را از اول بسازید.

برای اینکه در بازگشت به زندگی مشترک‌تان موفق باشید دلیل اصلی طلاق را مشخص و برطرف کنید و به نیاز‌های یکدیگر توجه نمایید. در این راه می‌توانید از مشاورین متخصص و با تجربه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

نکاتی برای بازگشت موفق بعد از طلاق

زن و مردی که تصمیم به برگشت بعد از طلاق دارند، در صورتی موفق می‌شوند که اشتباهات گذشته خود را جبران کرده و برای رفع آن بکوشند. البته این خواسته باید دو طرفه باشد چراکه اگر فقط قصد جبران اشتباهات از جانب یک نفر باشد، وضعیت دوباره به همان شکل قبلی باز خواهد گشت. اگر زن و مردی از طلاق‌شان لطمه دیده‌اند و مطمئن هستند که می‌خواهند زندگی خود را بازسازی کنند باید اعتماد یکدیگر را جلب کرده و برای جبران اشتباهات گذشته خود تلاش کنند. آنان باید صداقت کامل داشته باشند و از نقش بازی کردن پرهیز کنند چراکه این کار آسیب بیشتری به رابطه‌شان می‌زند. برای درک بیشتر علل پشیمانی از طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا برگشت بعد از طلاق صحیح است؟

برای این منظور باید تمام جوانب را بسنجید چراکه اگر آمادگی شروع مجدد ازدواج را نداشته باشید، مشکلاتتان دوباره شروع خواهد شد و چه بسا شدت درگیری افزایش یابد. برای تصمیم گیری بهتر توصیه می‌شود که از کمک یک روانشناس بهره‌مند شوید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: برگشت بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 658
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اهمیت گذشته همسر را نباید نادیده گرفت و همچنین نباید آن را ملاک قرار داد. رفتارهای آدم دارای الگویی تکرار شونده است، اما به این معنی نیست که قابل تغییر نیستند. خیلی اوقات گذشته همسرتان بر شما و زندگی‌تان تاثیر دارد و مخفی کاری چنین مواردی دیر یا زود به زندگی مشترک‌تان آسیب خواهد زد. بنابراین اگر چیزی را از همسرتان مخفی می‌کنید و یا متوجه مسائلی شده‌اید که رابطه‌تان را تحت تاثیر قرار داده؛ حتما باید به دنبال راهی برای حل این مساله داشته باشید، چرا که نادیده گرفتن گذشته همسرتان هیچ کمکی نمی‌کند و بهتر است برای پاسخ به سوالات خود راهی بیابید.  درادامه به جوانب مختلف اهمیت و تاثیر گذشته همسر پرداخته‌ایم.

اهمیت و تاثیر گذشته همسر بر ازدواج و روابط زناشویی

کنجکاوی درباره گذشته همسرمعمولا در اوایل رابطه به منظور شناخت یکدیگر صورت می‌گیرد. چرا که باور بر این است که آدم‌ها رفتارهای گذشته‌شان را تکرار می‌کنند، یعنی اگر خانم یا آقایی در گذشته با آدم‌های زیادی در ارتباط بوده، یعنی در آینده نیز به دنبال تنوع است و نمی‌توان به او اعتماد نمود. گاه این گذشته برای زنان یا مردان قابل هضم نبوده و دائم رابطه آن‎‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باید بدانید گذشته همسرتان اهمیت دارد و باید در اوایل رابطه‌تان حتما در مورد آن صحبت نمایید و به یک نقطه نظر مشترک برسید. در ادامه سوالاتی که معمولا برای زوج‌های جوان و گاه حتی زوج‌هایی که سال‌ها از ازدواج شان گذشته پیش می‌آید را مطرح کرده‌ایم.

چه زمانی باید به نامزد یا همسرم درباره گذشته ام بگویم؟

آیا همه حقیقت را باید به او بگویم؟ (مقاله گفتن گذشته به همسر یا خواستگار را بخوانید)

چطور گذشته ام را از او مخفی کنم؟

چقدر از حقیقت را توضیح دهم؟

چطور بگویم که رابطه خراب نشود؟

گدشته همسرم آزارم میدهد چطور باهاش کنار بیام؟

اگر شما هم در ارتباط با همسر یا نامزدتان دچار این قبیل افکار شده‌اید، بهتر است هر چه زودتر از کمک‌های زوج درمانگران استفاده نمایید. چرا که آینده و حال رابطه شما تا حد زیادی تحت تاثیر رفتارها و پاسخ‌هایی است که به این سوالات می‌دهید. خیلی اوقات ترس و دروغ ناشی از گذشته موجب بر هم خوردن رابطه و حتی ازدواج می‌شود. متخصصان به شما کمک می‌کنند تا معیارهای‌تان را بازسازی کرده و به شناخت دقیق از خودتان و آنچه که به شما آرامش می‌دهد، برسید.

مردان و زنان درباره گذشته همسرشان چطور فکر می کنند؟

دیدگاه مردان و زنان درباره گذشته همسرشان با هم تفاوت‌هایی دارد. معمولا برای زنان مهم است که همسرشان با هیچ کس رابطه عاطفی عمیقی برقرار نکرده باشد، البته به این معنی نیست که روابط آزاد را تایید کنند نه؛ بلکه به این معنی است که احساس  و عواطف همسرشان اهمیت بیشتری برای‌شان دارد، اما زنان نیز مانند مردان دوست دارند جسم همسرشان تنها متعلق به آن‌ها بوده و حتی در گذشته تجربه‌ای نداشته باشند. با این حال طبق نظرسنجی‌های انجام شده خانم‌ها اهمیت چندانی به گذشته همسرشان نمی‌دهند و یا ترجیح می‌دهند اطلاعی درباره آن نداشته باشند، چرا که خود اغلب باور دارند که مردان خواه یا ناخواه قبل ازدواج روابطی برقرار کرده‌اند.

در مقابل مردان به دنبال همسری هستند که در گذشته نه تجربه روابط عاطفی و نه تجربه روابط جنسی را نداشته باشد. چرا که در جوامع سنتی مثل ایران از گذشته، زنان پاکدامن و عفیف به عنوان همسری مناسب انتخاب می‌شدند. در حالی که چنین تعریفی برای مردان نبوده و چند همسری گاه مورد تایید جامعه نیز بوده است. اما در این روزگار با الگوبرداری‌هایی که جوانان از کشورهای غربی دارند، تا حد زیادی این تفکرات دچار تغییراتی شده است. در نهایت هنوز هم عقاید و باورهای مختلفی در جامعه نسبت به روابط قبل و بعد از ازدواج وجود دارد که در مورد هر زوج باید دید که کدام دیدگاه غالب است و با توجه به آن تصمیم گیری و رفتار کرد.

درباره گذشته خود چقدر باید صداقت داشته باشیم؟

اینکه چطور متوجه گذشته و روابط قبلی همسرمان بشویم در واکنش ما تاثیر دارد. اگر همسر شما قبل از ازدواج در این باره با شما صحبت کرده باشد، در واقع به شما حق انتخاب داده که خودتان تصمیم بگیرید با این شرایط با او زندگی کنید یا نه. شاید این انتخاب برای شما سخت بوده باشد و بعد از ازدواج هم ذهن شما را درگیر کرده باشد، اما با این حال تصمیمی است که خودتان گرفته‌اید. قبول این رابطه با این شرایط تصمیم خودتان بوده است. خودتان تصمیم گرفتید با این فرد وارد رابطه زناشویی شده و عشق را تجربه کنید.

اما اگر همسر شما در مورد روابط قبلی‌اش به شما چیزی نگفته باشد و بعد از ازدواج متوجه شوید، تبعاتی در پی خواهد داشت. اگر اطرافیان درباره روابط قبلی‌اش چیزی بگویند شرایط کمی پیچیده می شود. اول باید بدانید که اگر فرد دیگری این موضوع را مطرح کرده با چه قصدی بیان کرده است.

شاید قصد او تنها خراب کردن رابطه‌تان با همسرتان باشد. در این حالت ممکن است در وهله اول احساس کنید همسرتان شما را فریب داده و یا ممکن است تصور کنید از این پس نمی‌توانید به او اعتماد کنید. به صداقت او شک کنید یا از او طلبکار شوید که چرا تمام حقیقت را برای شما بازگو نکرده است. 

با همه این ها، توجه داشته باشید که آیا شما می خواهید او را به خاطر گذشته‌اش بازخواست کنید یا در کنار او طعم آرامش را بچشید. می‌توانید در این باره از کمک مشاور نیز بهره مند شوید تا بتوانید افکار منفی تان را سازماندهی کرده و تصمیمی مناسب بگیرید.

اهمیت گذشته همسر و تاثیر آن بر آینده

اگر گذشته همسرتان بر زندگی مشترک‌تان تاثیر گذار باشد، در این صورت می‌توان گفت گذشته او اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال فردی که قبل از ازدواج رابطه‌های زیادی داشته، ممکن است بخواهد در آینده هم همین روند را پیش بگیرد و یا دچار بیماری آمیزشی شده باشد. در این صورت این گذشته در زندگی شما تاثیر می‌گذارد و اتفاقا مشکل آفرین هم هست.

اما در صورتی که هسمرتان کاملا متعهد باشد و به دنبال دوستی‌های خارج از رابطه‌اش نباشد، پس راحت‌تر می‌توانید گذشته را نادیده بگیرید و به حال و آینده فکر کنید. یعنی در این صورت رابطه ای بر پایه اعتماد و صمیمیت خواهید داشت. اما باز هم در نظر داشته باشید که کنار آمدن با گذشته همسر کار سختی است و ممکن است ازدواج را به خطر اندازد.

اگر متوجه مساله از گذشته همسرتان شده‌اید که شما را آزار می‌ده باید به دنبال راهکاری برای فهمیدن صداقت او باشید. اگر هنوز ازدواج نکرده‌اید  بهتر است برای شناخت همسر آینده‌تان به خود زمان دهید و از مشاوره پیش از ازدواج استفاده نمایید. و اگر ازدواج کرده‌اید حتما مقاله کنار آمدن با گذشته همسر را مطالعه نمایید.

به عنوان مثال می‌توانید از طریق آشنایی با او به شناخت مناسب و لازم قبل از ازدواج برسید. اما اینکه آیا شناخت شکل گرفته درست است یا نه باید شخصیت او را در ابعاد مختلف بررسی کنید. برای این هدف باید زمان زیادی صرف کنید و مهارت کافی داشته باشید. بنظر می رسد مشاوره پیش از ازدواج برای این امر مناسب باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا باید تمام گذشته خودم را برای همسرم توضیح دهم؟

لازم است که هر دو طرف ازدواج در زندگی مشترک با یکدیگر صداقت داشته باشند. صمیمیت و صداقت دو عنصر اصلی ازدواج است. توجه داشته باشید که بازگو کردن تمام اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است در بسیاری از موارد می تواند تاثیر منفی به روی اعتماد شما بگذارد. بنابراین بهتر است تنها آن قسمت از گذشته خود را برای همسرتان بازگو کنید که تصور می کنید به روی زندگی مشترک شما با او تاثیر گذار است.



:: برچسب‌ها: اهمیت گذشته همسر بر زندگی زناشویی ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب خانه جدید زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند و شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

منبع : تعبیر خواب خانه جدید

تعبیر خواب خانه جدید از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی دیدن خواب خانه جدید خبر از رسیدن به کامیابی، موفقیت و سعادت می‌دهد. به طوری که اگر فردی در خواب ببیند که یک خانه جدید می‌خرد، فرقی نمی‌کند که چه نوع خانه‌ای را خریداری کرده است، بدین معنی است که او به مال و دارایی خواهد رسید. در ادامه تعبیر خواب خانه جدید را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم:

تعبیر خواب خانه جدید از نظر محمد ابن سیرین

محمد ابن سیرین از معبران باستانی، دیدن خرید خانه جدید در خواب را به یک زن تعبیر می‌کند؛ برای مثال اگر فردی در خواب ببیند که اقدام به برداشتن ستون‌های خانه جدید خود می‌کند، اینگونه تعبیر می‌گردد که او دارای زنی با مروت است که به زودی باردار خواهد شد.

به عقیده محمد بن سیرین اگر شخصی در خواب ببیند که در کنج خانه‌اش تنها است، بدین معنی است که او به زودی خواهد مرد.

اگر فردی در خواب ببیند که در خانه‌اش باز است و بدون اینکه قفل شود رها شده است به گونه‌ای که به دیگر خانه‌ها هم راه دارد، بدین معنی است که او به زودی از غم رها می‌شود.

فردی که در خواب می‌ببیند خانه جدید و بزرگی دارد، خوابش اینگونه تعبیر می‌شود که خدا به اندازه وسعت خانه‌اش به او ثروت می‌دهد. همینطور خانه کوچک نیز به خانه کوچک و تنگ تعبیر می‌گردد.

تعبیر خواب خانه جدید از نظر امام صادق (ع)

امام صادق (ع) نیز از معبران باستانی در زمینه خواب می‌باشد که دیدن خانه جدید در خواب را بر چندین وجه تعبیر کرده است.

در تعبیر اول خانه جدید برای یک مرد، زن و برای یک زن شوهر است. همینطور در تعبیر دوم نشان از قدرت، در تعبیر سوم نشان از ایمنی و امنیت در تعبیر چهارم نشان از عیش، خوش و شادی در زندگی در تعبیر پنجم مال و ثروت، در تعبیر ششم ولایت بر دیگران، در تعبیر هفتم عزت و در تعبیر هشتم امانت است.

تعبیر خواب خانه جدید از نظر ابراهیم کرمانی

ابراهیم کرمانی از معبران باستانی بر این باور است که اگر فردی در خواب ببیند که خانه جدید خریده است، بدین معنی است که مالی به او خواهد رسید.

اگر فردی در خواب ببیند که خانه جدید و بزرگی خریده است، بدین معنی می‌باشد که روزی او زیاد خواهد شد. خرید خانه جدید آهنی نشان از این دارد که فرد برای اداره امور زندگی‌اش توانمند خواهد شد.

شخصی که در خواب خانه‌ای جدید را می‌خرد، اما اطراف خانه او هیچ خانه‌ای نیست، بدین معنی است که احوال او در زندگی خراب خواهد شد.

تعبیر خواب خانه جدید از نظر منوچهر مطیعی تهرانی

منوچهر مطیعی تهرانی خرید خانه جدید را نشان از معیشت می‌داند. اگر شخصی در خواب ببیند که خانه محقر و ویرانه را خریداری کرده است، بدین معنی است که در آینده زندگی برای شخص سخت خواهد گذشت.

اگر فردی در خواب ببیند که خانه‌ای جدید در محلی خریده است، اما اطراف آن هیچ خانه‌ای نیست و او هم همیشه در آن خانه تنهاست، خبر از این می‌دهد که او در زندگی واقعی خود و در عالم بیداری، دچار بی کسی و غربت و تنگی زندگی خواهد شد.

تعبیر خواب از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با علل خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب خانه جدید ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب خانه جدید در روانشناسی | نگاهی به تعبیر رویا به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ بخش‌های مختلف یک خانه جدید دارای تعابیر متفاوتی می‌باشند.

اتاق های یک خانه

به عقیده یونگ اتاق های موجود در یک خانه به جنبه خاصی از روان فرد اشاره می‌کند. از نظر او اتاق زیر شیروانی به خرد فرد و اتاق زیر زمین به ضمیر ناخودآگاه او اشاره دارد.

خانه خالی

در صورتی که خانه جدیدی که فرد در خواب می‌بیند خالی باشد، به این نکته اشاره می‌کند او در وجود خود احساس ناامنی می‌کند.

تعمیرات خانه جدید

اگر خانه‌ای که فرد در خواب می‌بیند نیاز به تغییرات داشته باشد، نشان دهنده این است که فرد دائما تمایل دارد خود را تغییر دهد.

خانه جدید بدون دیوار

اگر شخصی در خواب ببیند که خانه جدیدی که خریداری کرده است، دیوار ندارد به این معناست که فرد هیچ گونه حریم خصوصی برای خود ندارد و به هر کسی اجازه می‌دهد که در کارش دخالت کنند.

خانه متروکه

خانه متروکه در خواب این معنی را به بیننده خواب می‌رساند که بایستی که از گذشته خود عبور کرده و آینده را هدف قرار دهد.

تمیز کردن خانه جدید

اگر فردی در خواب ببیند که خانه جدیدی خریداری کرده است و در حال تمیز کردن خانه خود می‌باشد، یعنی او از نظر روانی نیاز دارد که افکار خود را مرتب کرده و آن‌ها را در مسیر درست جهت دهی کند. برای اینکار لازم است که افکار قدیمی و پوچ گذشته را دور بریزد.

تعبیر خواب خانه جدید در کتاب فرهنگ تفسیر رویاها

تونی کریسپ در کتاب فرهنگ تفسیر رویاها حالت‌های مختلفی از دیدن خانه جدید را به گونه‌ای تعبیر کرده است که در ادامه سعی کرده‌ایم هر کدام را توضیح دهیم.

  • اتاق خواب : در کتاب تفسیر رویاها، اتاق خواب به زندگی خصوصی فرد اشاره دارد و تعابیری همچون آمیزش جنسی، صمیمیت، نزدیکی و … را نشان می‌دهد.
  • خانه جدیدی که فرو بریزد : فردی که در خواب خانه جدیدی را می‌خرد، اما خانه‌اش فرو می‌ریزد، بدین معناست که نگرش و رفتار او تغییرات بسیاری خواهد کرد.
  • سقف خانه جدید خریداری شده نشان دهنده رفتارها و باورهایی است که فرد از آن‌ها برای حفاظت از هویت خود استفاده می‌کند.
  • خانه جدید کوچک : یعنی فرد نیاز به تغییرات شخصی دارد و در میان رفتار و نگرش‌های خود گرفتار شده است.
  • اتاق غذا خوری : اتاق غذا خوری در خواب نشان دهنده ارتباطات خانوادگی و یا اجتماعی است.
  • ساخت خانه جدید در رویاها : اگر فرد خانه جدید خود را در رویاهایش بسازد، مطابق این کتاب نشان دهنده حس و شخصیت فرد در تمامی جنبه ها و ابعادش خواهد شد.
  • آشپزخانه : مطابق کتاب تعبیر رویاها آشپزخانه نشان دهنده خلاقیت و خوراک رساندن به خویشتن است.
  • اتاق نشیمن : اتاق نشیمن در خواب نشان دهنده زندگی روزمره فرد است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب خانه جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قوی ترین مواد مخدر چه ویژگی‌هایی دارند؟ معمولاً برای بررسی قدرت یک ماده مخدر به میزان اعتیادآور بودن، مدت زمان دوام اثر ماده و همچنین شدت علائمی که ایجاد می‌کند، توجه می‌شود. در کنار این نشانه‌ها معمولاً ترک کردن مواد مخدر قوی تر، به مراتب دشوارتر یا حتی غیرممکن خواهد بود. به همین خاطر در این مطلب راجع به قوی ترین مواد مخدر با یکدیگر صحبت خواهیم کرد. بهتر است در صورت مواجهه با هریک از این مواد، پیش از آنکه مشکلات جدی برای فرد پیش بیاید به یک مشاور در زمینه اعتیاد مراجعه نمایید. در واقع بهره بردن از مشاوره روانشناسی به فرد کمک خواهد کرد تا در کمترین زمان و با حداقل آسیب جسمی و روحی به درمان اعتیاد خود بپردازد.

 

منبع : قوی ترین مواد مخدر و خطرناک ترین آن ها کدامند؟

قوی ترین مواد مخدر

این گروه از مواد مخدر معمولاً خاصیت اعتیادآوری بالایی دارند و اثرات منفی ناشی از مصرف آن‌ها تا مدت‌ها فرد را درگیر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به هریک از این مواد و راه‌های جلوگیری از آسیب دیدن فرزند یا عزیزانتان با یک متخصص اعتیاد به مواد مخدر مشورت نمایید. همچنین اگر در نزدیکی شما فردی به این مواد آلوده شده است بهتر است هرچه سریعتر و پیش از آسیب دیدن بیشتر وی، برای درمان اعتیاد اقدام نمایید. در ادامه به بیان قوی ترین مواد مخدر خواهیم پرداخت.

شیشه یا مت آمفتامین

یکی از رایجترین مواد مخدر موجود در بازار که احتمالاً بارها نام آن را شنیده‌اید شیشه یا کریستال است که با نام‌های دیگری همچون کرانک، مت یا آیس نیز در بازار موجود است. شیشه یک داروی محرک است که پس از استفاده باعث افزایش ترشح دوپامین و نورآدرنالین از مغز می‌شود. با توجه به تأثیری که این دو ماده در ایجاد لذت و احساس خوشحالی دارند با افزایش ترشح آن‌ها، فرد احساس سرخوشی زائدالوصفی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این با استفاده از این ماده مخدر، احساس خواب آلودگی و گرسنگی نیز کاهش پیدا می‌کند.

به همین خاطر علاوه بر کسانی که به دنبال تجربه شادی هستند بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش نیاز به خواب یا لاغری هستند نیز معمولاً به این دارو روی می‌آورند. تجربه احساس لذت و خوشحالی یا بالا رفتن انرژی و تمرکز که به دنبال مصرف شیشه برای فرد ایجاد می‌شود، مهم‌ترین عامل در تمایل به تکرار مصرف شیشه یا به عبارتی اعتیاد به آن است.

در کنار این مسائل ترشح بیش از حد دوپامین در مغز باعث بروز توهم خواهد شد و به همین خاطر اکثر مصرف کنندگان شیشه با توهمات حسی درگیر می‌شوند. علاوه بر توهم، مصرف کنندگان شیشه به دلیل بروز اختلال در سیستم اعصاب مرکزی، توانایی لذت بردن از موضوعات مختلف را از دست می‌دهند. به عبارتی این افراد برای اینکه بتوانند روحیات خود را در حالت معمول نگه دارند می‌بایست همواره از شیشه استفاده کنند. در غیر این صورت آن‌ها از هیچ چیز لذت نمی‌برند و اگر از مواد استفاده نکنند دچار افسردگی‌های شدید می‌شوند. برای آشنایی با علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

سالویا از قوی ترین مواد مخدر

ماده مخدر سالویا که از برگ گیاه سلوی به دست می‌آید یکی از قویترین مواد مخدر شناسایی شده است و خاصیت توهم زایی بسیار بالایی دارد. معمول‌ترین حالت استعمال این دارو به صورت دود کردن برگ‌های آن می‌باشد. با گذشت مدت اندکی از مصرف این دارو، خاصیت توهم زایی آن نمایان می‌شود و فرد دچار توهم‌های حسی شدید همراه با احساس اضطراب و تنش بیش از حد می‌شود. هم آمیزی احساسات به صورتی که فرد صداها را به جای شنیدن می‌بیند، از نتایج مصرف این ماده هستند. اگرچه نتایج استفاده از این دارو حداکثر ظرف 10 دقیقه پس از مصرف از بین می‌رود اما شدت تجربه این علائم چنان زیاد است که معمولاً مصرف کنندگان به دنبال تجربه مجدد آن نخواهند بود.

دی ام تی

دی ام تی که به گفته برخی از متخصصان خطرناک ترین ماده مخدر موجود در جهان است معمولاً از شیوه استنشاق و با دود کردن این ماده استعمال می‌شود. اگرچه به واقع نتایج این ماده، ظرف 15 دقیقه پس از مصرف از بین می‌رود اما مصرف کنندگان معمولاً برای مدت‌ها یا حتی شاید سال‌ها تجربه نشئگی آن را احساس می‌کنند. یکی از متفاوت‌ترین ویژگی‌های این ماده این است که تمامی مصرف کنندگان یک تجربه مشابه را گزارش می‌کنند. آن‌ها معتقدند که پس از مصرف وارد بعد دیگری از دنیا شده و با خدا صحبت کرده‌اند. از دیگر نتایج مصرف این دارو می‌توان به احساس لرزش، از دست دادن حالت هشیاری، شنیدن صداهای مبهم یا قرار گرفتن در یک تونل پر از رنگ‌ها و اشیا هندسی اشاره کرد.

وونگا از قوی ترین مواد مخدر

وونگا نام یک ماده مخدر است که در آفریقای جنوبی تولید می‌شود و در سال جدید مصرف آن شیوع بالایی پیدا کرده است. این دارو به شکل یک پودر سفید تهیه می‌شود که می‌بایست دود شده و مورد استنشاق قرار بگیرد. با گذشت زمان کوتاهی از مصرف این دارو، فرد احساس لذت، آرامش و گرم شدن بدن را تجربه می‌کند که باعث علاقه به مصرف مجدد می‌شود؛ اما با توجه به اینکه در تولید آن از انواع مواد مختلف مثل مواد شوینده استفاده می‌شود، اندکی پس از پایان حالت نشئگی فرد دچار دلدرد و علائم جسمی بسیار شدید می‌شود. اضطراب و افسردگی از دیگر علائمی هستند که مصرف کنندگان تجربه خواهند کرد. بروز علائم جسمی و روانی دردناک و غیرقابل تحمل باعث می‌شود که مصرف کنندگان توانایی ترک کردن این ماده را نداشته باشند.

لین

لین یکی از انواع مواد مخدر است که ماده اصلی در تهیه آن شربت سینه است؛ اما در عین حال کدئین یا هروئین نیز در ترکیبات آن یافت می‌شود. این ماده که به آن نوشیدنی ارغوانی نیز گفته می‌شود، از این نظر در گروه قوی ترین مواد مخدر قرار گرفته است که باعث مرگ افراد بسیاری شده است. وجود عفونت در دستگاه دفع ادرار، کاهش ضربان قلب و صحبت کردن‌های نامفهوم از عوارض مصرف این ماده هستند.

برومو دراگون فلای از قوی ترین مواد مخدر

این ماده مخدر به دلیل ساختار مولکولی خاصی که دارد به سنجاقک یا دراگون فلای معروف شده است. با مصرف این ماده برای مدتی در حدود سه روز دچار توهم و سایر حالت‌های ناشی از وجود آن در بدن خواهید بود و به همین خاطر به عنوان یکی از قوی ترین مواد مخدر شناخته می‌شود. نشانه‌های مصرف این دارو در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند گروهی از توهم‌های دیداری یا شنیداری را باعث شود. در صورتی که دراگون فلای بیش از یک گرم در هربار مصرف استفاده شود، می‌تواند برای فرد خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور 

نفس شیطان

نفس شیطان که به آن (اسکوپولامین) یا (بوروندانگا) نیز گفته می‌شود برخلاف سایر مواد مخدر، توسط خود فرد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این دارو باعث می‌شود که مصرف کننده در یک حالت مشابه هیپنوتیزم قرار گرفته و قدرت اراده خود را از دست بدهد. به همین خاطر احتمال دارد هر دستوری که به او داده می‌شود را اجرا کند. نکته حائز اهمیت این است که با از بین رفتن اثر این دارو و بازگشت هوشیاری مصرف کننده وی هیچ آگاهی از وقایع پیش آمده نخواهد داشت. به همین خاطر سارقان و خلافکاران معمولاً با استفاده از این دارو قربانیان خود را شکار می‌کنند.

کروکودیل

ماده مخدر کروکودیل در ابتدا به عنوان یک داروی مسکن و از مورفین ساخته شد اما به دلیل اثرات مخربی که داشت کنار گذاشته شد. با این حال با توجه به آسان بودن طرز تهیه و قیمت پایینی که دارد توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرد. اثرات سوء مصرف این ماده مخدر تا حدی است که مصرف کنندگان آن معمولا یک تا دو سال پس از شروع مصرف فوت می‌کنند. تغییر رنگ پوست به قهوه‌ای و ایجاد زخم‌های شدید از عوارض مصرف این ماده مخدر هستند.

مهم‌ترین دلیلی که ترک این مواد را دشوار می‌سازد، درد وحشتناک جسمی است که فرد در حین ترک کردن این ماده با آن درگیر خواهد بود و البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که سم زدایی این ماده از بدن در حدود یک ماه طول می‌کشد و این به معنای تحمل درد ترک کردن برای چنین مدت زمانی است.

نمک حمام از قوی ترین مواد مخدر

این ماده اعتیاد آور که به‌صورت کریستالی یافت می‌شود، از بوته‌ای به نام خات تهیه شده و به دلیل خاصیت انرژی بخشی که دارد توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت استفاده از این ماده نشانه‌های روانپریشانه به خصوص توهم تا چند روز پس از مصرف نیز ادامه پیدا می‌کند. مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و حتی مرگ فرد شود.

فلاکا

ماده مخدر فلاکا یا زامبی با افزایش فشارخون و انرژی بخشی بیش از حد باعث می‌شود مصرف کننده قدرت انجام کارهای خارق العاده‌ای را داشته باشد. درعین حال با ایجاد تحریف در ادراکات و خودآگاهی فرد باعث ایجاد یک باور اشتباه به صورت داشتن قدرت برای انجام هرکاری می‌شود. دلیل نام گذاری این ماده مخدر به زامبی به این خاطر است که بارها دیده شده مصرف کنندگان این ماده به دیگران حمله می‌کنند و می‌خواهند به آن‌ها آسیب برسانند.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

سؤالات متداول درباره قوی ترین مواد مخدر

بر چه اساسی قدرتمندترین مواد مخدر شناسایی می‌شوند؟

این مواد به دلیل قدرت تأثیرگذاری بیشتر، خاصیت اعتیادآوری بالاتر یا اثرات سوئی که به همراه دارند نسبت به سایر مواد مخدر قوی تر تصور می‌شوند.

آیا می‌توان مواد مخدر قوی را ترک کرد؟

ترک کردن این مواد غیرممکن نیست اما احتیاج به زمان طولانی‌تری دارد و ممکن است فرد احساسات ناخوشایند بیشتری را در حین سم زدایی تجربه کند. برای اطلاع از بهترین روش های درمان مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

مواد مخدر قوی پس از چندبار استفاده منجر به اعتیاد می‌شوند؟

این موضوع با توجه به نوع ماده و میزان مصرف و همینطور ویژگی‌های فرد مصرف کننده مثل جنس، وزن یا سن متفاوت خواهد بود؛ اما اکثر آن‌ها پس از یک یا دوبار مصرف خاصیت اعتیادآوری خود را نشان خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: قوی ترین مواد مخدر و خطرناک ترین آن ها کدامند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برخورد با اشتباهات کودک گاه برای والدینی که مهارت کافی ندارند و یا خودشان با مشکلاتی درگیرند، تبدیل به یک چالش می‌شود. کودکان در هر سنی ممکن است اشتباهات و کارهای نادرستی بکنند که باید با آن‌ها برخورد کرد تا از انجام مجدد آن رفتارها جلوگیری شود. اما نحوه پاسخ و واکنش به این رفتارهای غلط و اشتباه کودک بسیار بیشتر از علت انجام آن رفتار حائز اهمیت است. چه بسا ممکن است به دنبال رفتار نامناسب و خطای والدین در پاسخ به اشتباهات کودک ، تاثیر کلام آن‌ها از بین برود. گاهی اوقات هم پدر و مادر بلافاصله از رفتار کودک ناراحت و خشمگین می‌شوند و حتی اجازه ارائه توضیحات توسط کودک را نمی‌دهند. چنین رفتارهای سرکوب گرانه‌ای در مقابل کودکان باعث تخریب شخصیت و انزوای وی خواهد شد و در اغلب موارد هم به یک برداشت نادرست و درکی نابجا از رفتار کودک خواهد انجامید.

 

منبع : نحوه برخورد با اشتباهات کودک چگونه باید باشد؟

تاثیر نحوه برخورد با اشتباهات کودک

شاید والدین از این موضوع غافل باشند که واکنش‌ها و پاسخ‌های آنان به انتخاب‌ها و اشتباهات فرزندانشان می‌تواند تاثیر پایدار و بنیادین و گاها غیرقابل تغییری بر روی رفتارها و تصمیم گیری‌های آینده او بگذارد و شخصیت او را شکل خواهد دهد. این عکس العمل‌ها باعث می‌شوند کودک در آینده وقتی در موقعیت مشابهی قرار گرفت، از آن جایی که در گذشته تجربه ناخوشایندی از آن اتفاق در ذهن او حک شده، توانایی مواجهه با مشکلات را نداشته و از ابراز وجود خود امتناع کند.

به عبارتی این برخوردها در نخستین سال‌های زندگانی کودکان، سنگ بنای شکل گیری اعتماد به نفس و عزت نفس او در آینده هستند که باید محتاطانه و با آگاهی کامل و دانش کافی در این زمینه اقدام به اتخاذ رفتاری خاص در مقابل اعمال کودک نمود. با دادن تذکرها و آموزش‌ها به روش صحیح و تنبیه و هشدار به کودک با شیوه اصولی و کاربردی می‌توان به ارتقا سطح خود مدیریتی و ضریب هوشی کودک در آینده کمک فراوانی کرد. هر چه ما به کودکان درک و نگرش درستی از کارهای خوب و پسندیده و امور ناپسند و نکوهش شده بدهیم، برخورد او با واقعیات و مسائل زندگی هم به میزان زیادی در آینده بهبود خواهد یافت و کودک به فردی مستقل و خود ساخته بدل خواهد شد. برای آشنایی با بهترین روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

نحوه برخورد با اشتباهات و رفتار بد کودک

حال اگر به یک رفتار اشتباه در کودک خود پی بردیم، چگونه باید عکس العمل نشان دهیم؟ در ادامه شما را با مهارت‌های لازم جهت انتخاب رفتاری مناسب در مواجهه با موقعیت‌های گوناگون آشنا خواهیم کرد که با تمرین و تداوم در انجام آن‌­ها، اثرات آن را در رفتار و عمل کودک خود شاهد خواهید بود.

به احساسات کودکتان توجه کنید

پیش از هر کار دیگری، باید ابتدا ببینید که کودک‌تان در مقابل کار اشتباهی که انجام داده چه عکس العملی دارد. آیا از رفتار اشتباهی که انجام داده پشیمان و نادم است یا احساس رضایت و غرور می‌کند و یا این که هیچ حس خاصی نسبت به آن نداشته و اشتباهی که مرتکب شده برایش امری عادی و معمول به حساب می‌آید.

چنانچه کودک‌تان را ناراحت و پشیمان یافتید، در کنار یادآوری عواقب ناپسند و ناخوشایند رفتار او، با لحنی آرام به او بگویید که می‌دانید این رفتار بد دیگر از او سر نخواهد زد. کاری کنید کودک‌تان احساس کند که همچنان برای شما مهم بوده و رفتار او باعث قطع رابطه شما با او نشده است. حال اگر هیچ احساس ندامتی در کودک ندیده و بالعکس او را خشنود و راضی یافتید، به کودک بگویید که چطور انتظار چنین رفتاری را از او نداشته‌اید و چطور او را به عنوان بچه‌ای دانا و مسئولیت پذیر می‌شناختید و آن رفتار نادرست را به انسان‌های بد که کودک تا به آن سن شناخته است نسبت دهید.

هرگز صدای خود را برای کودک بالا نبرید

بسیاری از والدین نمی‌دانند که فریاد زد به عنوان عامل تشدید کننده‌ای برای ایجاد میل کودک به تکرار مجدد یک رفتار نادرست عمل می‌کند. لحن و تن صدای انتخابی توسط والدین نقش موثری در توجه کودک به موضوع و پی بردن به اهمیت و جدیت مسئله مطرح شده دارد. والدینی که در برخورد با اشتباهات کودک اولین رفتاری که از خود نشان می‌دهند داد و فریاد زدن سر کودک و سرزنش کردن رفتار زشت او با صدایی بلند است، شخصیت کودک خود را به میزان زیادی تخریب کرده و همانند تنبیه فیزیکی، آثار زیان بار و مخربی بر روان و حالات درونی کودک بر جای می گذارند.

تقریبا در تمامی والدینی که این روش را بر می‌گزینند، مشاهده شده که این کار نتیجه‌ای معکوس داشته و نه تنها کودک را از تکرار مجدد اشتباه باز نمی‌دارد، بلکه منجر به تلاش کودک برای مقابله به مثل و پاسخ دادن به این طرز برخورد والدین با رفتاری مشابه خواهد شد.

تذکر دادن به کودک در مورد رفتار اشتباه او

والدین باید بعد از این که از انجام یک کار نادرست از جانب کودکشان مطلع شدند، با لحنی آرام اما محکم به او در مورد خطرات و پیامدهای ناخواسته هشدار داده و او را از اتفاقات ناخوشایند احتمالی مطلع کنند. مثلا پدر و مادر وقتی می‌بینند کودک‌شان می خواهد یک چاقوی تیز را در دست بگیرد، به او هشدار می‌دهند که ممکن است دستش را با چاقو ببرد و اگر نمی‌خواهد که آسیبی به او برسد باید به چاقو دست نزند.

در صورت گوش دادن و عمل کردن کودک به درخواست شما، از او قدردانی کنید

با تشکر کردن، کودک به میزان اهمیت و ارزش کاری که با اطاعت از والدین خود انجام داده پی می‌برد و در آینده نیز بیشتر به دنبال کسب رضایت و انجام دستورات پدر و مادر خود خواهد بود. اما در صورتی که کودک‌تان همچنان به آن رفتار نادرست پیشین ادامه داد، سعی کنید مدام اشتباهش را به او یادآوری نکنید و تذکرهای متعدد ندهید، چون این کار هم می تواند نتیجه معکوس بدهد. تنها به یک بار هشدار دادن کفایت کنید و سپس با زیر نظر گرفتن رفتارهای کودک، منتظر تغییر رفتار او باشید.

روش برخورد با اشتباهات کودک را بیاموزید

نمی‌توان از والدین توقع داشت که تمام روش‌های برخورد با اشتباهات کودک را بلد باشند؛ والدین برای بهترین عکس العمل در مقابل انواع اشتباهات کودک خود باید روش‌های موثر را بیاموزند، ارائه بهترین روش‌های برخورد با اشتباهات کودک توسط یک روانشناس و مشاور متخصص در زمینه کودکان می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

اگر با بکارگیری انواع روش‌ها همچنان کودک‌تان به تکرار اشتباهات خود می‌پردازد، به طور قطع نیاز به مراجعه به یک مشاور ضروری است . شما با استفاده از راهکارهای ارائه شده توسط مشاور علاوه بر کاهش رفتارهای اشتباه در کودکتان از تاثیرات منفی برخوردهای قبلی که با کودک‌تان داشتید نیز با خبر شده و با کمک روانشناس این اثرات را از بین خواهید برد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چرا نباید در برابر اشتباه کودک خود دچار عصبانیت شویم؟

زیرا انجام چنین رفتارهای مخربی در پاسخ به اشتباهات کودکان باعث تخریب شخصیت و انزوای او شده و به کودک فرصت ارائه توضیحات و دلالیل انجام کار نادرست خود را نخواهد داد که در بیشتر موارد هم به یک برداشت نادرست و درکی نا به جا از رفتار کودک خواهد انجامید.

اگر کودک از انجام یک رفتار نادرست خشنود بود، چگونه باید با او مواجه شویم؟

به کودک بگویید که انتظار چنین رفتاری را از او نداشته اید و او را به عنوان انسانی دانا و مسئولیت پذیر می‌شناختید و آن رفتار نادرست را به شخصیت‌های بدی که کودک تا به آن سن شناخته است نسبت دهید.

آیا هنگام تذکر دادن به کودک در مورد رفتار اشتباهش می توان از تن صدای بالا استفاده کرد؟

برای تذکر دادن به کودک ابتدا با تن آرام و ملایم به او در مورد کار نادرستی که انجام داده است هشدار دهید، اگر به شما گوش نداد و توجهی به صحبتتان نکرد، تن صدای خود را تغییر داده و با صلابت و جدیت بیشتری به او تذکر دهید. اما اگر باز هم کودک به کار ناپسند خود ادامه داد، دیگر چیزی به او نگفته و سکوت کنید تا با گذشت زمان، کودک، خود به اشتباهش پی ببرد و از تکرار آن کار غلط دست بکشد.

 

 

منبع : نحوه برخورد با اشتباهات کودک چگونه باید باشد؟

 

 



:: برچسب‌ها: نحوه برخورد با اشتباهات کودک چگونه باید باشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیش فعالی کودکان (ADHD) چیست؟ بیش فعالی کودکان نوعی اختلال عصبی-رشدی است که باعث می‌شود آن‌ها بیش‌ازحد معمول فعالیت کنند و در برخی موارد نیز می‌تواند با ضعف در توجه و تمرکز همراه باشد. این اختلال پیامدهای منفی بسیاری را برای فرد و خانواده به همراه خواهد داشت و به همین خاطر لازم است خانواده‌هایی که فرزندی با این اختلال دارند و یا به وجود نشانه‌های اختلال بیش فعالی در فرزندشان مشکوکند از یک متخصص روانشناسی کودک کمک بگیرند. علاوه بر نیاز فرزندتان به دریافت خدمات تخصصی، خانواده شما با بحرانی جدی روبه‌رو شده که حتی می‌تواند سلامت روان سایر فرزندان و همین‌طور کیفیت ارتباط میان شما و همسرتان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به همین خاطر بهتر است با کمک گرفتن از مشاورین خانواده راهکارهایی را برای مدیریت هرچه بهتر این شرایط پیدا کنید.

 

منبع : بیش فعالی کودکان (ADHD)

بیش فعالی کودکان چیست؟

بیش فعالی در کودکان یکی از انواع اختلالات عصبی رشدی است و به این معناست که مغز آن‌ها دچار اختلالاتی می‌شود که باعث می‌گردد تا حد زیادی توانایی کنترل رفتارشان را از دست بدهند. به همین خاطر در کنار فعالیت بیش‌ازحد شما شاهد رفتارهای بدون فکر و هیجانی از این کودکان خواهید بود زیرا آن‌ها نمی‌توانند فعالیت خود را برای تفکر منطقی و بررسی سود و زیان رفتارهایشان متوقف کنند. بیش‌فعالی باعث بروز دشواری‌هایی در ارتباط با کودک خواهد شد. برای مثال بسیاری از همسالان کودک تمایلی به بازی با وی ندارند زیرا او قواعدی مانند رعایت نوبت را در بازی‌ها رعایت نمی‌کند.

کنار گذاشته شدن از جمع همسالان و همین‌طور شکست‌هایی که این افراد معمولاً در حفظ تمرکز و به پایان رساندن موفقیت‌آمیز یک فعالیت با آن درگیر می‌شوند می‌تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر اعتیاد یا افسردگی در فرد باشد. همچنین خواهران و برادران کودک بیش‌فعال نیز معمولاً مشکلاتی را در محیط خانواده تجربه خواهند کرد. برای مثال آن‌ها همواره شاهد توجه بیش‌ازحد شما به خواهر یا برادر دیگرشان هستند و این موضوع می‌تواند باعث ناراحتی آن‌ها باشد. به همین خاطر درصورتی‌که فرزند شما یا کودکی در اطرافیانتان دچار این اختلال شده بهتر است نسبت به درمان کودک و همین‌طور سلامت روان سایر اعضا حساسیت داشته باشید.

 

انواع بیش‌فعالی

کودکان بیش فعال کودکانی استثنایی هستند که به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند. کودکانی که تنها بیش فعال بوده، کودکانی که تنها نقص توجه دارند و کودکانی که هم بیش فعال بوده و هم نقص توجه دارند. در ادامه به طور کامل درباره این سه دسته توضیح خواهیم داد. برای آگاهی بیشتر درباره کودکان استثنایی کلیک کنید.

اختلال بیش‌فعالی

در این اختلال تنها مشکل کودک فعالیت بیش‌ازحد است. این کودکان معمولاً به‌سختی می‌توانند روی یک صندلی آرام بنشینند و مرتباً در حال حرکت در محیط هستند. آن‌ها معمولاً بدون فکر کردن عمل می‌کنند و به همین خاطر ممکن است مشکلاتی را برای خود ایجاد کنند.

اختلال نقص توجه

کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه نشانه‌های بیش‌فعالی را از خود نشان نمی‌دهند اما اصلی‌ترین مشکل این کودکان ضعف در توجه و تمرکز است. این گروه از کودکان معمولاً نمی‌توانند برای مدت طولانی روی موضوعی تمرکز کنند، توجه آن‌ها به‌سرعت از موضوع پرت می‌شود و معمولاً وسایلشان را گم می‌کنند.

بیش‌فعالی همراه با اختلال نقص توجه

اختلال این کودکان ترکیبی از دو حالت دیگر است. آن‌ها علاوه بر اینکه بیش‌ازحد فعالیت می‌کنند در تمرکز حواس و توجه به یک موضوع نیز ناتوان هستند.

 

نشانه‌های بیش فعالی کودکان

نشانه‌های بیش‌فعالی کودک می‌بایست حداقل در دو محیط از سه محیط (خانه، مدرسه، جمع دوستان) و برای مدت حداقل 6 ماه ادامه داشته باشد. همچنین شروع نشانه‌ها می‌بایست تا قبل از رسیدن کودک به 12 سالگی اتفاق افتاده باشد. ازجمله شایع‌ترین نشانه‌های بیش‌فعالی در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فعالیت بی‌وقفه و بدون نیاز به استراحت
  • کودکان بیش‌فعال معمولاً نمی‌توانند بیش از چند دقیقه روی یک صندلی بنشینند.
  • آن‌ها قواعد بازی مانند رعایت نوبت را در نظر نمی‌گیرند و به همین خاطر معمولاً از بازی‌ها کنار گذاشته می‌شوند.
  • رفتارهای تکانه‌ای یا هیجانی
  • بی‌دقتی در انجام تکالیف
  • گم کردن وسایل
  • صحبت کردن بیش‌ازحد
  • فراموش‌کاری

 

دلایل بروز بیش فعالی کودکان

اگرچه تاکنون دلیل مشخصی برای اختلال بیش‌فعالی پیدا نشده بااین‌حال تحقیقات نشان‌دهنده این موضوع است که بیش‌فعالی در کودکان تحت تأثیر دلایل فیزیولوژیکی-روانی-اجتماعی قرار دارد. به‌طورقطع اختلال بیش‌فعالی به معنای آسیب در برخی نقاط مغز است اما بروز این آسیب علاوه بر اینکه نیازمند زمینه ژنتیکی و خانوادگی است به موارد دیگری ازجمله مصرف الکل در دوران بارداری و همین‌طور میزان سرب موجود در هوا نیز بستگی دارد.

 

بیش فعالی کودکان | آینده کودکان بیش‌فعال

متأسفانه بیش‌فعالی اختلالی قابل‌درمان نیست و نشانه‌های آن همواره با فرد باقی خواهد ماند. به همین خاطر یادگیری مدیریت این نشانه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که والدین کودکان بیش‌فعال باید به آن توجه داشته باشند. درصورتی‌که نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی مدیریت نشوند کودکان با مشکلات بسیاری در طول زندگی خود مواجه خواهند شد. آن‌ها معمولاً در تحصیل و حتی یادگیری حرفه‌های مختلف ناتوان هستند و این می‌تواند تا حد زیادی باعث سرخوردگی و ضعف اعتمادبه‌نفس در این کودکان باشد. علاوه بر این ناتوانی این کودکان در رعایت مقررات اجتماعی باعث خواهد شد تا آن‌ها معمولاً در هیچ جمعی پذیرفته‌شده نباشند و این می‌تواند باعث مشکلات روحی بیشتری ازجمله افسردگی برای آن‌ها باشد.

افسردگی، از دست دادن اعتمادبه‌نفس و تنهایی ازجمله مشکلاتی هستند که می‌تواند باعث سوق پیدا کردن این افراد به سمت اعتیاد باشد. به همین خاطر بهتر است در کنار استفاده از درمان‌های دارویی برای کاهش نشانه‌های بیش‌فعالی از درمان‌های روان‌شناختی که برای این کودکان وجود دارد نیز استفاده کنید. به میزانی که شما مهارت‌های کودک درگیر با بیش‌فعالی را افزایش دهید وی می‌تواند زندگی سازگارانه تری را در آینده تجربه نماید. برای اطلاع بیشتر درباره درمان بیش فعالی کلیک کنید.

 

بیش فعالی کودکان | نقش والدین

مواجه‌شدن با این واقعیت که فرزند شما دچار اختلال بیش‌فعالی است می‌تواند شرایط روحی شما را تا حد زیادی به هم بریزد. بااین‌حال روانشناسان خانواده و کودک معتقدند رفتار والدین در این شرایط می‌تواند تا حد زیادی شدت این اختلال را در کودک مشخص کند. به میزانی که شما تلاش بیشتری برای آموزش مهارت‌های مختلف به کودک داشته باشید فرزند شما رفتارهای سازگارانه تری را یاد خواهد گرفت و به‌تدریج توانایی مدیریت خود را به دست خواهد آورد. ازجمله موضوعاتی که شما می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید موارد زیر را دربرمی‌گیرد.

با آرامش با کودک برخورد کنید

ارتباط با کودکانی که دارای اختلال بیش‌فعالی هستند در برخی مواقع طاقت‌فرسا خواهد بود. شما احتمالاً تنها برای چند دقیقه می‌توانید رفتار آن‌ها را کنترل کنید و این موضوع به‌تدریج باعث دلسرد شدن شما یا بدرفتاری با کودک خواهد شد. در چنین شرایطی به خود یادآوری کنید که پیشرفت در آموزش به کودکان بیش‌فعال نیاز به صبر و آرامش دارد و شما می‌بایست به پیشرفت‌های بسیار کوچک آن‌ها نیز امیدوار باشید. همواره این موضوع را به خاطر داشته باشید که فرزند شما عمداً از حرف‌هایتان سرپیچی نمی‌کند و یا به‌قصد لجبازی تکالیف را رها نمی‌کند. بلکه توانایی او به میزانی است که مشاهده می‌کنید.

کمک گرفتن از همسر، والدین یا دوستانتان برای آموزش کودکان بیش‌فعال که در واقع کودک استثنایی محسوب می‌شوند می‌تواند تا حد زیادی مفید باشد. شما احتیاج خواهید داشت زمان‌هایی را به استراحت و تمدد اعصابتان اختصاص بدهید و به همین خاطر بهتر است از اطرافیان بخواهید در برخی مواقع برای نگهداری از فرزندتان به شما کمک کنند.

محیط خانواده را با شرایط جدید منطبق کنید

یکی از مهم‌ترین نکات درزمینهٔ بهبود بیش فعالی کودکان این است که تمامی اعضای خانواده به آن‌ها کمک کنند. سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات خود و سایر اعضا را از این اختلال و نحوه برخورد با آن افزایش دهید. از همسرتان بخواهید در شرایط موجود بیش از گذشته همراه شما باشد و همین‌طور از سایر فرزندانتان نیز بخواهید با شما همکاری داشته باشند. شما می‌توانید برای مدیریت خانواده خود در شرایط پیش‌آمده از یک مشاور خانواده نیز کمک بگیرید.

مراقبت از سایر اعضای خانواده

وجود کودک بیش‌فعال در خانواده حجم عظیمی از زمان و انرژی شما را درگیر خود خواهد کرد و این موضوع ممکن است باعث شود تا شما زمان کمتری را به سایر فرزندان، همسر یا والدین خود اختصاص دهید. با توجه به اینکه این موضوع خود می‌تواند مشکلات ثانویه بسیاری را برایتان ایجاد کند بهتر است همواره تلاش کنید تا محبت و توجه خود را به سایر اعضای خانواده نیز نشان دهید.

درمان بیش فعالی کودکان

نخستین قدم برای درمان اختلال بیش‌فعالی، تشخیص گذاری درست است. تشخیص اختلال بیش‌فعالی صرفاً بر عهده متخصصین روانشناسی کودک است و به همین خاطر بهتر است تا پیش از مشورت با یک متخصص راجع به نوع مشکل فرزندتان قضاوت نکنید. متخصصین نخست بررسی‌هایی را راجع به سلامت گوش، چشم و سایر اندام‌ها انجام می‌دهند تا از سلامت آن‌ها و نبود سایر اختلالاتی که نشانه‌هایی مشابه با بیش‌فعالی ایجاد می‌کنند مطمئن شوند. درصورتی‌که متخصص به تشخیص اختلال بیش‌فعالی در کودک برسد درمان برای وی شروع خواهد شد.

نتایج پژوهش‌ها بیانگر این موضوع است که درمان‌های دارویی و رفتاری از تأثیرگذارترین روش‌ها در درمان بیش فعالی کودکان است. اگرچه استفاده از درمان‌های دارویی شرط اصلی برای درمان کودکان بیش‌فعال است و بدون آن‌ها شما نخواهید توانست آموزش دیگری به کودک ارائه کنید بااین‌حال آن‌ها نیاز دارند که آموزش‌هایی را درزمینهٔ چگونگی مدیریت رفتارها و احساسات خود دریافت کنند تا بتوانند با غنی‌تر کردن خزانه رفتاری خود در محیط‌های مختلف سازگارانه تر رفتار کنند. به همین خاطر بهتر است علاوه بر دارودرمانی سایر درمان‌های روان‌شناختی نظیر آموزش‌های رفتاری و همین‌طور گفتاردرمانی را نیز جدی بگیرید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

1. نشانه‌های بیش‌فعالی کودک چیست؟

فعالیت مداوم و بدون نیاز به استراحت، رفتارهای تکانه‌ای، ناتوانی در صبر کردن و انتظار برای رسیدن به خواسته‌ها، ناتوانی در تمرکز بر مسائل مختلف و همین‌طور فراموش کردن موضوعات مختلف یا گم کردن وسایل ازجمله نشانه‌های بیش‌فعالی هستند.

2. آیا بیش‌فعالی قابل‌درمان است؟

خیر؛ بیش‌فعالی اختلالی نیست که قابل‌درمان باشد اما استفاده از درمان‌های دارویی و روان‌شناختی در کنار تغییر در سبک زندگی مانند انجام ورزش‌های روزانه و تخلیه انرژی می‌تواند باعث کاهش نشانه‌های اختلال باشد.

3. بیش‌فعالی در بزرگ‌سالی چه مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند؟

کودکان بیش‌فعال معمولاً به دلیل ناتوانی در تحصیل یا یادگیری سایر مهارت‌ها دچار ضعف اعتمادبه‌نفس و احساس سرخوردگی می‌شوند. علاوه بر این ناتوانی آن‌ها در رعایت قواعد اجتماعی باعث می‌شود تا آن‌ها تبدیل به افرادی منزوی شوند که تمامی این مشکلات آن‌ها را دچار بیماری‌هایی نظیر افسردگی یا اعتیاد خواهد کرد.

 

 

 

منبع : بیش فعالی کودکان (ADHD)

 

 



:: برچسب‌ها: بیش فعالی کودکان (ADHD) ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دوست خیالی کودکان برای بسیاری از والدین تبدیل به موضوعی چالش‌برانگیز می‌شود. آیا داشتن دوست خیالی برای کودک طبیعی است؟ نسبت به دوست خیالی فرزندمان چطور واکنش نشان بدهیم؟ این‌ها مهم‌ترین سؤالاتی هستند که والدین با آن مواجه می‌شوند. متخصصین روانشناسی کودک معتقدند بسیاری از کودکان تا پیش از 8 سالگی برای خود دوستانی خیالی انتخاب می‌کنند. این دوستان بسته به تخیلات و علایق کودک می‌توانند ظاهر و توانایی‌های متفاوتی داشته باشند. دوست تخیلی کودک شما باعث خواهد شد تا او توجه به مسائل از زاویه‌ای دیگر را تمرین کند و همین‌طور در بسیاری از دشواری‌های روحی برای او آرامش به همراه خواهد آورد. بااین‌حال دوست خیالی گاهی نیز می‌تواند نشانه‌ای از بروز برخی مشکلات روحی باشد که بهتر است راجع به آن‌ها از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

منبع : دوست خیالی کودکان

دوست خیالی کودک

در حدود سنین 3 یا 4 سالگی که توانایی‌های ذهنی کودک رشد بیشتری پیدا می‌کنند آن‌ها معمولاً دوستانی خیالی را برای خود انتخاب خواهند کرد. این دوست خیالی می‌تواند بدون هیچ مرز و محدودیتی ظاهر و توانایی‌های مختلفی داشته باشد. دوست خیالی فرزند شما معمولاً برای مدتی تبدیل به یکی از اعضای خانواده شده و در کنار فرزند شما غذا می‌خورد یا تلویزیون تماشا می‌کند. حتی ممکن است گاهی فرزند خود را در حال مراقبت از وی و تذکر دادن برخی مسائل به او بیابید. این رفتارها نشان می‌دهد که فرزند شما در حال آزمایش مطالبی است که از شما یا محیط اطراف آموزش دیده است.

داشتن دوست خیالی به‌خودی‌خود موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و حتی می‌تواند باعث رشد قوه تخیل و فراشناخت در کودک شود. دوست خیالی معمولاً در شرایط پراضطراب نیز همراه او خواهد بود و این می‌تواند تحمل برخی موقعیت‌ها را برای فرزندتان راحت‌تر کند.

مزایای داشتن دوست خیالی برای کودکان

داشتن دوست خیالی یک ‌روند طبیعی در جریان رشد کودک است و به‌ویژه در سنین پیش از دبستان که روابط اجتماعی کودک محدودتر است بیشتر دیده می‌شود. داشتن دوست خیالی می‌تواند باعث بروز نقاط مثبتی در رشد کودک نیز باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. توجه به نظرات دیگران

دوست خیالی فرزند شما درست مانند یک شخصیت واقعی نیاز به غذا، استراحت و تفریح دارد. آن‌ها حتی احساسات مختلف را نیز تجربه می‌کنند و گاهی نیاز دارند تا مورد مراقبت قرار بگیرند. این موضوع باعث می‌شود کودک شما به‌تدریج توانایی در نظر گرفتن دنیا از دید دیگران را به دست آورد. برای مثال در شرایطی که دوست خیالی فرزندتان بیمار شده و او در حال عیادت یا مراقبت از اوست، در حقیقت در حال تمرین این قاعده اجتماعیست که در شرایط بیماری دیگران باید به آن‌ها کمک کند. درنتیجه او در آینده و در جریان زندگی واقعی نیز خواهد توانست احساسات و خواسته‌های دیگران را در نظر گرفته و رفتار خود را متناسب با شرایط تغییر دهد. این موضوع باعث رشد هوش هیجانی در فرزند شما خواهد شد.

2. احساس امنیت

همراهی دوست خیالی باعث خواهد شد تا آن‌ها در شرایط مختلف شجاعت بیشتری از خود نشان دهند و به‌نوعی احساس کنند که تنها نیستند. برای مثال کودکی که در مطب پزشک دوست خیالی را نیز همراه خود می‌آورد یا برای فرار از ترس تاریکی شب‌ها در کنار دوست خیالی می‌خوابد، به‌نوعی اضطراب خود از شرایط موجود را کاهش می‌دهد. در برخی مواقع کودک ناراحتی‌ها و خواسته‌های خود را نیز با دوست خیالی در میان می‌گذارد و این باعث تخلیه هیجانات منفی وی خواهد شد.

3. دوست خیالی کودکان | رشد خلاقیت

تخیل کردن دوست خیالی تا حد زیادی باعث قوی‌تر شدن خلاقیت کودک می‌شود. آن‌ها می‌توانند هر توانایی یا ظاهری را برای دوست خود در نظر بگیرند و این موضوع می‌تواند رشد خلاقیت در آن‌ها را شکوفا کند. شما می‌توانید با پرسیدن سؤالاتی راجع به ‌ظاهر، علایق یا رفتارها و توانایی‌های دوست خیالی فرزندتان او را متوجه ابعاد مختلف کرده و ذهن وی را درگیر افزایش جزئیات دوست خیالی یا به عبارتی خلاقیت وی نمایید.

واکنش به دوست خیالی

یکی از سؤالات والدین هنگامی‌که متوجه دوستان خیالی فرزندشان می‌شوند این است که نسبت به این موضوع چطور واکنش نشان دهیم؟ در اولین قدم توجه داشته باشید که نیازی نیست به این موضوع واکنش خاصی نشان دهید. تا پیش از اینکه فرزندتان با شما راجع به دوست خیالی خود صحبت کند نیازی به اینکه شما دراین‌باره با او صحبت کنید نیست.

در حقیقت شما صرفاً زمانی باید به این موضوع واکنش نشان دهید که فرزندتان دوستش را به شما معرفی کرده باشد یا ارتباط آن‌ها به‌نوعی قوانین شما را نقض کرده باشد. برای مثال هنگامی‌که کودک اتاقش را به هم ریخته و می‌گوید دوست خیالی این کار را کرده. در چنین شرایطی شما باید نسبت به دوست خیالی واکنش نشان دهید اما بهتر است در واکنش خود به برخی نکات توجه داشته باشید.

1. انکار نکنید

برخی از والدین هنگامی‌که با دوست خیالی فرزندشان آشنا می‌شوند، سعی می‌کنند کودک را وادار به‌واقع بینی کنند و به همین خاطر به وی گوشزد می‌کنند که دوستش وجود ندارد. حتی ممکن است کودک را به سبب داشتن دوست خیالی مسخره یا تحقیر کنند. توجه داشته باشید که کودکان به‌صورت عادی قادر به تشخیص جهان واقعی و خیالی از یکدیگر هستند و به‌خوبی می‌دانند که دوست خیالی در ذهن آن‌ها زندگی می‌کند. بااین‌حال به هر دلیلی آن‌ها تمایل دارند که این دوستی را برای خود ایجاد کنند و انکار این موضوع توسط شما می‌تواند باعث ناراحتی کودک شود. درنتیجه سعی کنید تا جای ممکن برخوردتان به این شکل باشد که گویی فرزندتان از یک دوست واقعی صحبت می‌کند.

2. سؤال کنید

همان‌طور که گفته شد صحبت کردن شما با کودک راجع به دوست خیالی باعث تقویت خلاقیت وی می‌شود. به همین خاطر بهتر است تا جای ممکن و به فراخور صحبت‌هایی که کودک مطرح می‌کند از او راجع به دوست خیالی سؤال کنید. این کار علاوه بر تمرین خلاقیت، مهارت‌هایی نظیر صحبت کردن را نیز در کودک شما بهبود می‌بخشد.

3. شخصیت‌ها را به‌جای هم قرار ندهید

گاهی کودکان به دنبال اینند که با انداختن تقصیرات به گردن دوست خیالی از تنبیه یا هر موضوع ناخوشایند دیگری شانه خالی کنند. به همین خاطر ممکن است آن‌ها دوست خیالی را مسئول بسیاری از رفتارهای نامناسب خود بیان کنند. سعی کنید در چنین شرایطی به کودک گوشزد کنید که او و دوستش هیچ‌یک اجازه انجام این رفتار را نداشته و باید آن را جبران کنند. برای مثال اگر کودک معتقد است دوست خیالی بوده که اتاق را به‌هم ‌ریخته به او بگویید دوست خیالی نیز مانند خود کودک موظف است اتاق را مرتب نگه دارد و سپس از او بخواهید به دوستش برای جمع‌آوری کمک کند.

4. دوست خیالی کودکان | برنامه‌ریزی کنید

با برنامه‌ریزی‌های مناسب برای اوقات فراغت کودک باعث خواهید شد که او زمان بیشتری را در دنیای واقعی و در کنار دوستان حقیقی بگذراند. این کار باعث خواهد شد تا فرزندتان کمتر در دنیای خیالی خود غرق شود و آنچه را یاد گرفته در محیطی واقعی مورد ارزیابی قرار دهد.

محتوای بیمارگونه دوست خیالی

اگرچه داشتن دوست خیالی موضوعی طبیعی و بسیار رایج میان کودکان است اما بااین‌حال گاهی اوقات نیز بهتر است این موضوع را با یک مشاور کودک در میان بگذارید. در ادامه برخی از زنگ خطرهایی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید را بیان خواهیم کرد.

1. دوستی طولانی‌مدت

دوستان خیالی معمولاً با آغاز سنین مدرسه فراموش می‌شوند و فرزند شما در اولین تجربه اجتماعی دوستان جدیدی پیدا خواهد کرد. به همین خاطر اگر پس از 8 یا حداکثر 9 سالگی متوجه شدید که فرزند شما همچنان با دوست خیالی خود در ارتباط است، راجع به این موضوع با یک متخصص مشورت کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

2. دوست خیالی کودکان | میل به انزوا

بسیاری از کودکانی که دوست خیالی دارند در شرایطی که وارد یک جمع می‌شوند به‌راحتی می‌توانند با سایرین ارتباط برقرار کنند؛ اما اگر احساس می‌کنید فرزندتان ترجیح می‌دهد اوقات خود را به‌تنهایی و با دوستان خیالی بگذراند بهتر است به این موضوع کمی جدی‌تر توجه داشته باشید. این موضوع می‌تواند نشانه برخی مشکلات نظیر ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی و احساس معذب بودن در جمع باشد.

3. زمان شروع دوستی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ارتباط با دوست خیالی باید به آن توجه داشته باشید این است که دوستی میان فرزند شما و دوست خیالی‌اش از چه زمانی شروع شده است؟ اگر این رابطه به دنبال یک اتفاق ناراحت‌کننده افتاده، این موضوع می‌تواند به این معنا باشد که کودک نیاز به دریافت توجه و مراقبت روحی دارد.

4. ناراحتی کودک

درصورتی‌که فرزند شما از دوست خیالی خود ناراحت است، از او می‌ترسد و یا بیان می‌کند که دوست خیالی از وی می‌خواهد کارهایی را انجام دهد، بهتر است دراین‌باره حتماً با یک روانشناس کودک صحبت کنید. توجه داشته باشید که اگر کودک صرفاً برای فرار از تنبیه و شانه خالی کردن از بار مسئولیت دوست خیالی را مقصر جلوه می‌دهد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و صرفاً باید قاطعانه برخور‌د کنید.

5. کیفیت رابطه

ماهیت ارتباط میان دوست خیالی و کودک اطلاعات بسیاری را در اختیار شما خواهد گذاشت. برای مثال اگر کودک همواره خود را برتر از دوست خیالی نشان می‌دهد، دوستش را تحقیر می‌کند یا نگاهی از بالا به پایین نسبت به وی دارد این‌ها می‌توانند نشانه‌ای برای ناراحتی کودک از برخی رفتارهایی باشند که در محیط خانواده با آن‌ها مواجه بوده است. به‌طورکلی هنگامی‌که احساس می‌کنید ارتباط کودک و دوست خیالی یک الگوی تکرارشونده پیداکرده (برای مثال پرخاشگری‌های دائم نسبت به دوست خیالی) بهتر است با یک متخصص دراین‌باره صحبت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

1.داشتن دوست خیالی برای کودک از چه زمانی نگران‌کننده است؟

دوستان خیالی معمولاً با شروع سن مدرسه فراموش می‌شوند. اگر فرزندتان پس از 7 یا 8 سالگی نیز با دوست خیالی ارتباط دارد بهتر است با یک روانشناس کودک مشورت کنید.

2.در مقابل دوست خیالی فرزندم باید چه واکنشی نشان بدهم؟

بهتر است فرزندتان را به دلیل داشتن این دوستی‌ها مسخره نکنید و با او به شیوه‌ای برخورد کنید که انگار از یک دوست حقیقی صحبت می‌کند. اما در شرایطی که او برای فرار از پذیرفتن مسئولیت کاری آن را به گردن دوست خیالی می‌اندازد، بهتر است قاطعانه به او بگویید که حتی دوست خیالی نیز باید قوانین را رعایت کند و رفتار نامناسب خود را جبران نماید.

3.در چه صورت داشتن دوست خیالی نگران‌کننده است؟

اگر دوست خیالی باعث شده تا فرزندتان تمایلی به برقراری روابط حقیقی نداشته باشد و یا در شرایطی که کودک می‌گوید دوست خیالی او را به کارهای نامناسبی وادار می‌کند، بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

 

منبع : دوست خیالی کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: دوست خیالی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از مدرسه معمولا بین کودکان دبستانی که برای اولین بار می‌خواهند وارد محیط مدرسه شوند تا حدی طبیعی است چرا که کودک تا پیش از آن تجربه‌ی دوری از والدین و ورود به جامعه‌ای بزرگتر را نداشته به همین دلیل دچار اضطراب می‌شود. اما زمانی که این اضطراب شدید باشد و کودک توانایی سازگاری با آن را نداشته‌باشد، نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد. کودکانی که ترس از مدرسه دارند، مقاومت شدیدی برای رفتن به مدرسه از خود نشان می‌دهند و وقتی مجبور به این کار می‌شوند رنج زیادی را تحمل می‌کنند. فرآیند درمان و کمک به بهبود ترس از مدرسه در کودکان مستلزم آگاهی و شناخت دقیق والدین از علائم و علت‌های این پدیده است.

 

منبع : ترس از مدرسه

علائم ترس از مدرسه رفتن در کودکان

اغلب والدین ترس از مدرسه در کودکان را زیاد جدی نمی‌گیرند و از علائم روانی، رفتاری و جسمانی آن خبر ندارند. این ناآگاهی و نادیده گرفتن گاه منجر به افزایش استرس و اضطراب در کودکان و ورود آسیب‌های روانی بیشتر در نتیجه آن می‌شود. در ادامه می‌توانید از علائم ترس از مدرسه آگاه شوید.

1. علائم رفتاری ترس از مدرسه

کودکانی که ترس از مدرسه دارند اغلب هنگام رفتن به مدرسه بهانه‌تراشی و مقاومت می‌کنند و تمام تلاش خود را برای قانع کردن والدین و ماندن در خانه به کار می‌گیرند؛ به پدر و مادر خود می‌چسبند، حتی ممکن است دروغ بگویند که مریض هستند، فرار کنند یا پنهان شوند. قشقرق به پا کردن، پریشانی و تجربه‌ی ترس و اضطراب شدید از دیگر علائم رفتاری ترس از مدرسه است که خود می‌تواند از وجود اختلال اضطراب جدایی در کودک خبر دهد. زمانی که کودک به مدرسه می‌رود ممکن است بارها درخواست کند تا به مادر خود زنگ بزند، برای بلندشدن از رخت خواب و آماده شدن برای رفتن به مدرسه مشکلات فراوان دارد و از شرکت در فعالیت‌های گروهی با همسالان خود در مدرسه امتناع می‌کند.

2. علائم جسمانی

سطح بالای استرس و اضطراب از مدرسه رفتن گاه به شکل دردهای جسمانی مانند دل درد، سردرد، استفراغ، تپش قلب، سرگیجه، خشکی دهان، اسهال و ضعف در کودک بروز پیدا می‌کند. این علائم کاملا واقعی به نظر می‌رسند اما در حقیقت ناشی از استرس زیاد هستند. علائم جسمانی معمولا در روزهای تعطیل که کودک به مدرسه نمی‌رود رفع می‌شود و زمانی که قرار است به مدرسه برود دوباره بروز پیدا می‌کنند.

3. علائم روانی ترس از مدرسه

کودکان مبتلا به مدرسه هراسی علاوه بر استرس و اضطراب مشکلات روانی دیگری مانند اختلال در خواب، جویدن ناخن، پرخاشگری، لکنت زبان، شب ادراری و گاهی ترس از تاریکی را تجربه می‌کنند. هنگام شب نمی‌توانند به راحتی به خواب بروند و یا از خوابیدن امتناع می‌کنند.

علل ابتلا به ترس از مدرسه در کودکان

_نگرانی در مورد امنیت یا سلامت یکی از اعضای خانواده مانند نگرانی در مورد بیماری پدر یا مادر
_طلاق، مرگ عضوی از خانواده و رویدادهای ناخوشایند که منجر به تروما شده‌اند
_داشتن والدینی که بیش از حد کودک را به خود وابسته کرده‌اند
_ترس از امتحان یا نمرات پایین و عملکرد ضعیف در درس‌ها
_مورد زورگویی واقع شدن در محیط مدرسه
_نگرانی از تنبیه یا مسخره شدن در مدرسه
_مشکلات مداوم مانند شب ادراری
_نقل مکان، عوض کردن مدرسه
_خجالتی بودن کودک
_افسردگی

کمک به کودکی که ترس از مدرسه دارد

اغلب بیزاری یا ترس از مدرسه رفتن خود به خود و به مروز زمان در کودکان از بین می‌رود اما اگر احساس می‌کنید اضطراب کودک شما عمیق است و مدت زمان زیادی است که این ترس و اضطراب را تجربه می‌کند، باید اقدامات مؤثری در پیش بگیرید. در صورت نادیده گرفتن این مسئله، استقلال و بلوغ روانی کودک به خطر می‌افتد.

پیش از هر اقدامی کودک را برای معاینه پیش پزشک اطفال ببرید؛ چرا که در برخی موارد علائم جسمانی مانند دردهای شکمی نه به خاطر ترس از مدرسه، بلکه به علت پزشکی بروز پیدا می‌کنند. پزشک وجود هر گونه علت قابل درمان را تشخیص خواهد داد و به این ترتیب هر نوع بیماری جسمانی احتمالی درمان می‌شود.

در صورتی که مشکل ترس از مدرسه در کودک به علت‌های پزشکی مرتبط نبود و خیالتان از بابت سالم بودن جسم کودک راحت شد، حتما از معلم و یا مشاور مدرسه در این زمینه راهنمایی بگیرید. با کمک آن‌ها می‌توانید علل احتمالی ترس کودک از مدرسه رفتن را در نظر بگیرید و علت اصلی را شناسایی کنید. همچنین مشاور مدرسه می‌تواند به شما کمک کند تا با طرح برنامه‌ای منسجم، کودک را برای رفتن به مدرسه تشویق کنید و تمایل او را افزایش دهید.

راهکارهایی برای رفع ترس از مدرسه در کودکان

1. با کودک خود صحبت کنید و از او در مورد احساساتش سؤال بپرسید. برای مثال از او بپرسید وقتی در مدرسه است چه چیزی بیشتر از همه او را آزار می‌دهد.

2. همواره به کودک تسلی دهید و به او یادآوری کنید همه چیز درست می‌شود. گفتار و رفتار شما باید یکسان باشد بنابراین نگرانی‌های خود را بروز ندهید.

3. ضعف‌ها و ناتوانی‌های کودک در یادگیری درس‌ها و آموختن را بررسی کنید و ببینید آیا این موضوع می‌تواند علتی بر ترس از مدرسه باشد یا خیر.

4. این موضوع را با معلم یا مشاور مدرسه در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید هنگام بروز مشکل در مدرسه پشتیبان کودک باشد.

5. در کنار درس خواندن امکاناتی برای تفریح و پرداختن به موضوعات مورد علاقه برای او فراهم کنید.

6. به کودک کمک کنید تا روابطش با دوستانش را گسترش دهد؛ آن‌ها را به منزل دعوت کنید.

7. اگر کودک مورد زورگویی در مدرسه واقع شده راهبردهای بازپس گیری قدرت را به او آموزش دهید و اگر با تهدیدی جدی در مدرسه مواجه است هر چه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنید.

8. رفتارهای مثبت کودک و ماندن او برای چند ساعت طولانی در مدرسه را با پاداش دادن تقویت کنید.

9. در صورتی که ترس کودک شدید است، تنها برای چند ساعت او را در مدرسه تنها بگذارید و به مرور مدت زمان آن را افزایش دهید.

10. بهترین کار این است که از مشاوره کودک کمک بگیرید به خصوص اگر مشکلات و اختلافات خانوادگی علت ترس کودک از مدرسه رفتن باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

سخن آخر

ترس از مدرسه در کودکان برای والدین آن‌ها نیز بسیار سخت است و اغلب با دردسرهای زیادی همراه می‌شود. با این وجود لازم است والدین تلاش خود را برای حل این مسئله و کمک به کودک جهت رهایی از ترس‌ها و اضطراب‌هایش به کار بگیرند، با کودک در مورد ترس‌هایش صحبت کنند و حمایت‌گر او باشند. کودکتان باید احساس کند که از همراهی شما در حل این مسئله برخوردار است و می‌تواند با کمک والدین بر استرس و نگرانی خود غلبه کند. به او نشان دهید که نگرانی‌‌ها و ترس‌هایش را درک می‌کنید و مشکلش را کوچک نشمارید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

علت گریه کودکان در مدرسه چیست؟

گریه کردن کودکان در مدرسه یکی از علائم ترس از مدرسه و محیط آن است. امکان دارد کودک در مدرسه مورد زورگویی واقع شده باشد و یا جدایی از والدین با اضطراب شدیدی برای او همراه باشد و به همین دلیل مدام در مدرسه گریه کند.

درمان ترس از مدرسه در کودکان چیست؟

پیش از هر چیز لازم است علل استرس و ترس کودک از رفتن به مدرسه را بررسی کنید و در این مورد از مشاور مدرسه یا معلم کمک بگیرید. سپس می‌توانید با راهکارهای ارائه شده و یا مراجعه به روانشناس بهترین روش‌های درمان را به کار بگیرید.

 

 

 

منبع : ترس از مدرسه

 

 



:: برچسب‌ها: ترس از مدرسه ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

حل اختلافات زن و شوهر در واقع مهارتی است که هر دختر و پسری که قصد ازدواج دارند، باید یاد بگیرند، چرا که هر رابطه‌ای دیر یا زود دچار تعارضاتی خواهد شد که نیاز به حل و فصل دارد. بسیاری از زوجین راه‌های حل اختلاف با همسرشان را بلد نیستند یا غرور به آن‌ها اجازه نمی‌دهد برای حل کردن اختلاف پا پیش بگذارند. این شرایط باعث می‌شود مشکل شما روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود. و ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید اختلافات کوچک تبدیل به یک درگیری بزرگ در زندگی شما شده که دیگر نمی‌توانید به‌راحتی آن را حل کنید. پس بهتر است قبل از اینکه کار به اینجاها برسد راه‌های حل اختلاف با همسرتان را یاد بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه راهکارهایی برای حل اختلافات زن و شوهر ارائه داده‌ایم.

 

بیشتر بخوانید : آشتی با همسر

 

 

منبع : حل اختلافات زن و شوهر

راهکارهایی برای حل اختلافات زن و شوهر

انتخاب زمان مناسب

وقتی هنوز زمان کافی از اختلاف و بحث میان شما و همسرتان نگذشته زمان خوبی برای صحبت کردن نیست. در این شرایط شما و همسرتان هنوز عصبانی و حق‌به‌جانب هستید و این می‌تواند باعث شود که از صحبت کردن باهم نتیجه خوبی نگیرید.

درعین‌حال گذشتن زمان زیاد هم می‌تواند مشکلات بسیار دیگری به همراه داشته باشد. به همین خاطر اولین قدم برای اینکه اختلاف‌ها با همسرتان را کنار بگذارید این است که اولین فرصت برای صحبت کردن را پیدا کنید. معمولاً یک تا دو روز که از اختلاف شما گذشت می‌توانید با یکدیگر صحبت کنید. برای صحبت با همسرتان باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

برای حل اختلافات  زن و شوهر | خواسته‌های خود را مشخص کنید

پیش از آنکه با همسرتان راجع به اختلافات پیش‌آمده صحبت کنید کمی با خودتان خلوت کنید و به آنچه بین شما و همسرتان باعث اختلاف شده خوب فکر کنید. چه چیزی در این مسئله شما را ناراحت کرده است؟ شما انتظار دارید همسرتان چه چیزی را درک کند؟ با این کار متوجه خواسته‌های خود می‌شوید. شاید تجربه کرده باشید که بسیاری از مواقع اختلافات بین ما در شرایطی پیش می‌آید که خودمان هم دلیلی برای آن‌ها پیدا نمی‌کنیم یا به‌خوبی نمی‌دانیم دنبال چه چیزی هستیم. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اینکه بتوانید اختلافات بین خود و همسرتان را قطع کنید این است که بدانید چه می‌خواهید.

با همسرتان صحبت کنید

بهترین راهکار برای حل اختلاف بین دو نفر این است که در یک فضای منطقی با یکدیگر صحبت کنید. بهتر است یک زمان و مکان مناسب برای صحبت پیدا کنید. توجه داشته باشید که همسرتان هم آماده صحبت باشد. همیشه سعی کنید برای شروع حرف‌های‌تان با طرف مقابل همدلی داشته باشید. برای این کار باید به احساسات طرف مقابل توجه کنید. برای مثال بهتر است حرف‌های خود را با این جملات شروع کنید: (می‌دانم که تو هم بابت این شرایط ناراحتی…) یا (می‌دانم که دلت می‌خواهد…).

سپس در ادامه صحبت‌های‌تان از احساسات خود و آنچه فکر می‌کنید صحبت کنید. دقت داشته باشید که احساسات و افکار خود را بدون تعارف و خجالت و کاملاً صریح بیان کنید. هدف اصلی صحبت کردن این است که شما و همسرتان با احساس و خواسته هم آشنا شوید و یک راه‌حل برای شرایط موجود پیدا کنید. پس بهتر است تا جایی که می‌توانید صادقانه گفت‌وگو کنید.

حل اختلافات زن و شوهر | گوش دادن فعال

اگر می‌خواهید از صحبت با همسرتان نتیجه بگیرید باید در کنار صحبت‌هایتان هنر گوش دادن به را هم بلد باشید. بهتر است در حین صحبت‌های او استفاده از تلفن همراه، تماشا کردن تلویزیون، آشپزی یا هر کار دیگری را کنار بگذارید و فقط به همسرتان گوش کنید. خودتان را جای همسرتان بگذارید؛ احساساتش را بشنوید و سعی کنید با در نظر گرفتن شرایط هر دو نفر یک راه‌حل ارائه کنید.

زنگ خطرها را بشناسید

یک راه‌حل برای اینکه اجازه ندهید دیگر بین شما و همسرتان اختلافی پیش بیاید این است که عوامل خطر را شناسایی کنید. برای این کار به این سؤال جواب دهید؛ چه زمانی بین شما و همسرتان اختلاف پیش می‌آید؟ سپس سعی کنید این عوامل را از بین ببرید یا برای آن‌ها راهکاری پیدا کنید.

برای مثال بعضی از زوجین می‌گویند که هر وقت از خواسته‌های خود صحبت می‌کنند دعوای‌شان می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که شما و همسرتان راه‌های صحبت کردن صحیح یا گوش دادن درست به یکدیگر را بلد نیستید. در این شرایط شاید بهتر باشد از یک مشاور بخواهید به شما برای برقرار ارتباطی موثر کمک کند.

حل اختلافات زن و شوهر | معذرت‌خواهی کنید

شاید تصور کنیم اگر از همسرمان عذرخواهی کنیم این نشانه ضعف ماست؛ اما در واقع شما از این راه به همسرتان نشان می‌دهید که این زندگی برای‌تان اهمیت بسیاری دارد. درنتیجه یک راهکار بسیار مؤثر برای حل اختلاف با همسرتان این است که بابت سهم خود در اتفاقی که پیش آمده عذرخواهی کنید.

حدس زدن افکار ممنوع

یک اشتباه بسیار رایج این است که فکر می‌کنیم می‌دانیم در ذهن همسرمان چه می‌گذرد. یا برعکس انتظار داریم او خودش بداند ما چه فکر می‌کنیم یا چه توقعی داریم. روانشناسان خانواده معتقدند تصور فکر خوانی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث اختلاف بین زوجین می‌شود. پس اگر شما همچین مشکلی دارید بهتر است برای بهبود رابطه با همسرتان آن را کنار بگذارید. همیشه به خاطر داشته باشید که بهترین و تنها راه برای اینکه خواسته‌هایتان را به همسرتان بگویید یا افکار او را بشنوید، حرف بزنید.

 

بیشتر بخوانید : پنهان کاری همسر

 

حل اختلافات  زن و شوهر | اطلاعات خود را بالا ببرید

گاهی اوقات اختلاف بین زوجین به این خاطر پیش می‌آید که شما شناختی از جنس مخالف یا فرهنگی که همسرتان در آن زندگی می‌کند ندارید. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به تفاوت‌های جنسیتی یا حتی مهارت‌هایی که در زندگی مشترک نیاز دارید اطلاعات‌تان را افزایش دهید. مطالعه کتاب و مقاله یکی از راه‌هایی است که اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهد.

از مشاور کمک بگیرید

گاهی اوقات اختلاف بین زوجین جدی‌تر از آنی است که به‌راحتی بتوانید آن را حل کنید. گاهی حتی نمی‌دانیم مشکل کار کجاست که بخواهیم آن را حل کنیم. در این شرایط بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین از راه گوش دادن به صحبت‌های شما متوجه مشکلات زندگی‌تان می‌شوند و به شما برای برطرف کردن آن کمک می‌کنند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

به‌علاوه در بسیاری از مواقع دوست نداریم راجع به مشکلات زندگی‌مان با دوستان و اطرافیان صحبت کنیم. یا حتی ممکن است دیگران به خاطر علاقه‌ای که به شما دارند بی‌طرفانه در مورد مشکلات‌تان قضاوت نکنند به همین خاطر همیشه توصیه می‌شود برای حل مشکلات خانوادگی از یک مشاور کمک بگیرید. حتی اگر همسرتان با شما همکاری نمی‌کند و حاضر نیست با شما برای مشاوره بیاید روانشناسان خانواده می‌توانند راهکارهایی را به شما آموزش دهند که بتوانید روی رفتارهای همسرتان هم تأثیر بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با مادر شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین راه برای پایان دادن به اختلاف با همسرم چیست؟

اگر نمی‌توانید به‌تنهایی مشکل‌تان را حل کنید بهترین راهکار این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.



:: برچسب‌ها: حل اختلافات زن و شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چگونه مثل یه آدم پخته رفتار کنیم؟ خصوصیات افراد بالغ چیست؟ یا چطور می‌توانیم به این خصوصیات برسیم؟ این سؤال‌ها برای بسیاری از ما در برهه‌ای از زندگی ایجاد می‌شود. انسان‌ها ذاتاً رسیدن به بلوغ و کمال را دوست دارند؛ به همین خاطر است که از یک جای زندگی به بعد درگیر این سؤال‌ها می‌شویم. برای اینکه بتوانیم پاسخی برای این سؤال‌ها پیدا کنیم اول باید بتوانیم کلمه بلوغ را تعریف کنیم؛ منظور شما از بلوغ چیست؟ یا درواقع دوست دارید به چه چیزی در زندگی‌تان برسید؟

با جواب دادن به این سؤال احتمالاً متوجه این می‌شوید که پختگی و بلوغ ازنظر هرکدام از ما با دیگری فرق دارد. به همین خاطر شاید بتوانیم ویژگی‌های بسیاری را برای یک فرد پخته در نظر بگیریم. از آنجا که دوران نوجوانی آغاز این تحولات است، احتمال بروز تعارضات در نوجوانی افزایش پیدا کرده و والدین را با فرزندشان دچار چالش می‌کند. به همین دلیل در این دوران مشاوره نوجوان توصیه می‌شود.

 

 

منبع : خصوصیات افراد بالغ

خصوصیات افراد پخته و بالغ چیست

خودشناسی

برای اینکه بتوانید پیشرفت کنید مهم‌ترین و اولین راهکار خودشناسی است. شما باید خودتان را با تمام نقاط ضعف و قوت بشناسید تا بتوانید برای بهبود شرایط‌تان برنامه‌ریزی کنید. یک انسان پخته در کنار اینکه توانایی‌هایش را می‌شناسد، حفره‌های شخصیتی و ناتوانایی‌هایش را هم می‌شناسد و به‌خوبی برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. درنتیجه شما هم اگر به دنبال رسیدن به بلوغ فکری هستید بهتر است خودشناسی را جدی بگیرید.

برای اینکه بتوانید به خودشناسی برسید مدتی رفتارها و افکارتان را زیر نظر بگیرید و ببینید چه فکرها یا رفتارهایی در شما تکرار می‌شوند. می‌توانید از کتاب‌های خودشناسی هم برای رسیدن به این هدف کمک بگیرید. مشاورین متخصص هم می‌توانند با استفاده از مصاحبه و همین‌طور تست‌های شخصیتی به شما در پیدا کردن ویژگی‌های شخصیت‌تان کمک کنند. مشاورین نه‌تنها به شما کمک می‌کنند که شخصیت خود را بشناسید بلکه می‌توانند با استفاده از برنامه‌ها و آموزش‌های مختلف به شما برای پیشرفت در مسیر درست هم کمک کنند. برای آشنایی بیشتر مقاله روانشناسی نوجوان را مطالعه نمایید.

روابط اجتماعی گسترده از خصوصیات افراد بالغ

افراد بالغ می‌توانند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند. صحبت کردن با دیگران یکی از راه‌هایی است که شما را با زندگی‌ها و طرز فکرهای مختلف آشنا می‌کند. از این طریق شما تجربه‌های مختلفی به دست می‌آورید و بهتر می‌توانید زندگی خود را مدیریت کنید.

زمانی را به خودشان اختصاص می‌دهند

کسانی که به بلوغ فکری رسیده‌اند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند اما یک ویژگی مهم آن‌ها این است که در ارتباط با دیگران غرق نمی‌شوند. آن‌ها درعین‌حال که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند زمان‌هایی را هم به‌تنهایی و برای خودشان می‌گذرانند. آن‌ها رفتارها و شرایط زندگی خود را دائماً بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که در مسیر مناسب حرکت می‌کنند یا نه؟ درنتیجه داشتن برنامه مناسب برای پیشرفت و همین‌طور ارزیابی کردن مرتب خود یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه کنید. اگر احساس می‌کنید در برنامه‌ریزی یا ادامه دادن برنامه‌های‌تان دچار ضعف هستید می‌توانید در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

مطالعه از خصوصیات افراد بالغ

مطالعه هم درست مانند معاشرت کردن با دیگران می‌تواند مطالب زیادی را به شما آموزش دهد. از طریق مطالعه کتاب‌های مختلف شما با دیدگاه نویسنده‌ها آشنا می‌شوید و مطالب بسیاری را یاد می‌گیرید که می‌توانید در بخش‌های مختلفی از زندگی خود آن‌ها را به کار ببرید یا به دیگران توصیه کنید از آن‌ها استفاده کنند.

مشورت کردن

یکی از نشانه‌های بلوغ این است که شما هرگز فکر نمی‌کنید همه‌چیز را می‌دانید. کسانی که به پختگی فکری رسیده باشند همیشه سعی می‌کنند در مسائل مختلف با دیگران مشورت کنند و از نظرات آن‌ها استفاده کنند. آن‌ها همیشه به دنبال این هستند که از صحبت‌های دیگران و تجربیات آن‌ها استفاده کنند و کمتر پیش می‌آید که بخواهند اطلاعات خود را به رخ دیگران بکشند.

خصوصیات افراد بالغ و سازگاری با شرایط

زندگی همه ما گاهی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. در این وضعیت هرچقدر زودتر بتوانید با شرایط سازگار شوید بهتر می‌توانید اوضاع را مدیریت کنید و فشار روانی کمتری را تحمل خواهید کرد. افراد پخته معمولاً به‌راحتی می‌توانند خود را با تغییر شرایط وفق بدهند. به همین خاطر شرایط سخت را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.

مدیریت هیجان

بلوغ و پختگی به این معناست که بتوانید احساسات خود را به‌خوبی کنترل کنید. درواقع افراد پخته بیش از آنکه بر اساس هیجانات‌شان رفتار کنند با عقل و منطق با شرایط برخورد می‌کنند. به همین خاطر است که آن‌ها معمولاً راجع به هر چیز به‌خوبی فکر می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند. اگر می‌خواهید شما هم به پختگی برسید باید سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید و قبل از گرفتن هر تصمیمی به‌خوبی فکر کنید.

همدلی از خصوصیات افراد بالغ

بلوغ علاوه بر اینکه باعث می‌شود به‌خوبی بتوانید احساساتتان را مدیریت کنید به شما کمک خواهد کرد تا با احساسات دیگران آشنایی بیشتری داشته باشید و به‌خوبی آن‌ها را درک کنید. یکی از ویژگی‌های افراد بالغ این است که می‌توانند همدلی خوبی با دیگران داشته باشند. مهم نیست که طرف مقابل در چه شرایطی قرار داشته باشد، کسانی که به بلوغ رسیده‌اند سعی می‌کنند تا غم و ناراحتی او را درک کنند و به‌خوبی با وی رفتار می‌کنند. برعکس آن‌هایی که از درون احساس ضعف می‌کنند معمولاً در برخورد با دیگران سعی می‌کنند با نصیحت کردن یا دادن راهکارهای مختلف برتری خود را ثابت کنند.

دوری از وابستگی

یکی از ویژگی‌های مهم افراد پخته این است که آن‌ها به خودشان تکیه می‌کنند. به همین خاطر معمولاً به هیچ‌کس یا هیچ‌چیز وابسته نمی‌شوند. البته این به معنای خودشیفتگی یا بی‌توجهی به دیگران نیست. بلکه یک فرد بالغ سعی می‌کند تا جای ممکن استقامت و توانایی شخصی خود را بالا ببرد. زیرا آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که وابستگی به دیگران یا حتی اشیا و رفتارها می‌تواند تبعات سنگین بسیاری داشته باشد.

احترام به خود از ویژگی های افراد پخته

عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس دو ویژگی مهم کسانی است که به بلوغ فکری رسیده‌اند. این افراد از درون خودشان احساس قدرت می‌کنند و باور دارند که کنترل شرایط در دست خودشان است. آن‌ها احترام بسیاری برای خود قائل هستند و اجازه نمی‌دهند کسی حرمت آن‌ها را از بین ببرد.

مدیریت زمان

کسانی که به بلوغ فکری رسیده‌اند به‌خوبی از وقت‌شان استفاده می‌کنند. هدف‌گذاری‌های صحیح، مدیریت زمان برای رسیدن به این اهداف و همین‌طور دوری از رفتارهای اعتیادآوری مثل بازی‌های کامپیوتری یا خوش‌گذرانی‌های بیش‌ازحد از ویژگی‌های این افراد است.

خوش‌بینی

منفی گرایی معمولاً از ویژگی‌های آن‌هایی است که از درون دچار ترس و اضطراب هستند. آن‌ها احساس می‌کنند که قدرت مواجه‌شدن با مشکلات را ندارند و به همین خاطر دچار اضطراب می‌شوند. این اضطراب بسیاری از مواقع خودش را به‌صورت منفی‌گرایی، بدبین بودن یا نارضایتی همیشگی از شرایط نشان می‌دهد. اما بلوغ فکری به شما کمک می‌کند به‌خوبی با شرایط سازگار شوید و همین‌طور آن را با دقت بررسی کنید. به‌علاوه اعتمادبه‌نفس این افراد باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند از پس شرایط برمی‌آیند. به همین خاطر است که یک ویژگی مهم افراد پخته خوش‌بینی نسبت به شرایط است.

جمع بندی

بسیاری از نوجوانان برای آن که بالغ دیده شوند ویا در جامع بزرگسال شناخته شوند، رفتارهای پرخطری چون استعمال دخانیات و روابط باز با جنس مخالف را پیش می‌گیرند. در این مقاله تلاش شد تا از نظر رفتاری مشخص کنیم که چه خصوصیاتی شامل افراد بالغ می‌شود. پیشنهاد می‌شود که خانواده ها و نوجوان مقاله‌های زیر را هم مطالعه نماید.

بلوغ زودرس

بلوغ دیررس

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

اولین قدم برای رسیدن به بلوغ فکری چیست؟

در اولین قدم شما باید خودتان را بشناسید. آشنایی با نقاط قوت و ضعف خود و تلاش برای تقویت آن‌ها اولین کاری است که برای رسیدن به بلوغ فکری باید انجام دهید.

روابط اجتماعی چه ارتباطی با بلوغ فکری دارد؟

روابط اجتماعی به شما کمک می‌کند با افراد مختلف، نظرات و تجربیات آن‌ها آشنا شوید و این موضوع در بسیاری از شرایط کمک‌کننده خواهد بود.



:: برچسب‌ها: خصوصیات افراد بالغ ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس دختر از ازدواج موضوعی است که می‌تواند ازدواج خانم‌ها را به خطر بیاندازد، چرا که با بالا رفتن سن خانم توانایی بارداری او نیز ممکن است دچار مشکل شود، بنابراین شانس برای ازدواج‌شان کمتر می‌گردد. به طوری که علاوه بر ترس خانم از ازدواج استرس دیگری مبنی بر دیر شدن زمان ازدواج نیز مضاعف شده وشرایط را دشوارتر خواهد کرد. پس دختر خانم‌هایی که از ازدواج امتناع می‌کنند و یا به نوعی ترس دارند که زندگی مشترکی را شروع کنند، بهتر است هر چه زودتر اقدامی موثر در این باره نمایند.

 

منبع : ترس دختر از ازدواج

دلایل ترس دختر از ازدواج چیست؟

ریشه ترس دختران از ازدواج و گاه حتی مردان می‌تواند ناشی از تجارب آن‌ها در کودکی و نوجوانی باشد. اما گاه الگوبرداری‌های غلط و باورهای معیوب موجب چنین ترسی می‌شود. در ادامه عمده‌ترین دلایل ترس از ازدواج در دختران را شرح داده‌ایم. برای آشنایی با راه های رفع ترس از ازدواج کلیک کنید.

پیدا کردن گزینه مناسب

ازدواج تصمیمی است که می‌تواند باعث آرامش و خوشحالی شما باشد. درعین‌حال یک انتخاب اشتباه می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی ایجاد کند. این منطق برای بسیاری از دختران باعث شده تا آن‌ها از انتخاب کردن یک نفر برای ازدواج ترس داشته باشند. بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند شاید اگر کمی بیشتر صبر کنند بتوانند گزینه بهتری انتخاب کنند. به همین خاطر به‌درستی راجع به گزینه‌هایی که دارند فکر نمی‌کنند. بهتر است به خاطر داشته باشید شما با هرکسی که ازدواج کنید اگر به اصول زندگی مشترک توجه نداشته باشید دچار مشکل خواهید شد.

ترس دختر از ازدواج به خاطر برنامه‌های شخصی

گاهی اوقات خانم‌ها آن‌قدر درگیر برنامه‌های شخصی مثل درس خواندن می‌شوند که اصلاً به ازدواج فکر نمی‌کنند. اما گاهی اوقات هم دختران از اینکه ازدواج آزادی‌های فردی آن‌ها را از بین ببرد می‌ترسند. بسیاری از خانم‌ها تصورشان این است که پس از ازدواج دیگر به دلیل مخالفت همسر و یا مشغله‌های زندگی مشترک نمی‌توانند برنامه‌های فردی خود را داشته باشند و به همین خاطر از ازدواج دوری می‌کنند.

صحبت‌های اطرافیان

صحبت‌ها و تجربیات اطرافیان هم می‌تواند دلیلی برای ترس زنان از ازدواج باشد. گاهی اوقات دیدن تجربیات تلخ دیگران باعث می‌شود دختران مجرد نیز از اینکه بخواهند ازدواج کنند بترسند. درواقع آن‌ها فکر می‌کنند که این اتفاقات بد قرار است در زندگی آن‌ها هم تکرار شود. اما به خاطر داشته باشید که هیچ‌کس تمامی یک ماجرا را با انصاف کامل برای شما تعریف نخواهد کرد.

ترس دختر از ازدواج برای فرار از مسئولیت‌پذیری

ازدواج مسئولیت سنگینی در زندگی هر یک از ما است. شما در تمام زندگی تنها مسئولیت خود را بر عهده داشته‌اید اما پس از ازدواج باید مسئولیت خود و یک نفر دیگر را بر عهده بگیرید. این موضوع با تولد فرزندان سخت‌تر می‌شود و خانم‌ها در کنار وظایف همسرداری می‌بایست از فرزندان نیز مراقبت کنند. انجام همه این کارها در کنار هم تا حد زیادی به توانایی‌های شما بستگی دارد. احساس ناتوان بودن برای حل همه این مشکلات باعث می‌شود بسیاری از خانم‌ها به ازدواج و بر عهده گرفتن مسئولیت یک زندگی فکر نکنند.

آسیب‌های دوره کودکی

کودکانی که در خانواده‌های سخت بزرگ می‌شوند معمولاً بیش از دیگران از ازدواج می‌ترسند. اگر کودک در رابطه میان والدینش خیانت، طلاق یا بدرفتاری دیده باشد این تصور در ذهنش شکل می‌گیرد که مردها بد هستند. به همین خاطر در آینده هم دائماً از این موضوع ترس دارد که همسرش درست مانند پدرش با او رفتار کند.

بیماری‌های روحی و ترس دختر از ازدواج

بعضی از مشکلات روحی مثل اختلال شخصیت اسکیزوئید یا حتی افسردگی باعث می‌شوند بیمار تمایلی به ازدواج نداشته باشد. این بیماری‌ها باعث به وجود آمدن افکار اشتباهی مثل دوست‌داشتنی نبودن یا ترس از مسخره شدن در بیمار می‌شود. و این افکار مانع ازدواج خانم‌ها می‌شود.

درمان ترس دختر از ازدواج

شناسایی دلیل ترس

در اولین قدم کمی با خودتان به این سؤال فکر کنید که چرا از ازدواج کردن می‌ترسید؟ سعی کنید همه آنچه را در ذهن‌تان می‌گذرد مورد به مورد روی کاغذ یادداشت کنید. توجه داشته باشید که اساسی‌ترین بخش این کار نوشتن روی کاغذ است. همه ما تصور می‌کنیم همه‌چیز را در ذهن‌مان داریم و می‌توانیم از همین راه، ‌کارهای‌مان را انجام دهیم. اما استفاده از کاغذ چندین مزیت دارد: برای مثال گاهی متوجه می‌شوید نکات دیگری هم در ذهنتان بوده که به آن‌ها توجه نداشته‌اید. یا حتی برعکس ممکن است متوجه شوید بیش‌ازحد به بعضی چیزها اهمیت داده‌اید.

پیدا کردن دلیل و راهکار

وقتی دلایل ترس‌تان را مشخص کردید، برای آن‌ها راهکار پیدا کنید. برای مثال اگر نگران برنامه‌های فردی‌تان هستید سعی کنید روش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را یاد بگیرید.

معیارهای انتخاب همسر

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای مبارزه با ترس‌ از ازدواج این است که برای انتخاب همسر معیارهای مناسبی در نظر بگیرید. برای مثال به‌جای اینکه به‌طورکلی موضوع ازدواج را کنار بگذارید سعی کنید همسری انتخاب کنید که معتقد باشد شما نیاز دارید زمان‌هایی را به خودتان اختصاص بدهید. برای آشنایی با اصلی‌ترین انگیزه های ازدواج کلیک کنید.

کمک گرفتن از اطرافیان موفق

به همان اندازه که تجربیات تلخ دیگران می‌تواند شما را از ازدواج بترساند تجربه‌های موفق نیز می‌توانند به شما روحیه بدهند. در اطراف خود کسانی که در کنار ازدواج به موفقیت‌های فردی رسیده‌اند، هرگز درگیر مشکلاتی مثل خیانت نشده‌اند یا به نظر شما ویژگی‌های مطلوب دیگری دارند پیدا کنید و از تجربیات آن‌ها کمک بگیرید.

چه زمانی برای رفع ترس دختر از ازدواج باید کمک تخصصی گرفت؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث ترس دختر از ازدواج می‌شود باورهای اشتباه آن‌ها است. این باورها می‌تواند راجع به هر موضوعی از ترس آسیب دیدن تا انتظار پیدا کردن گزینه بهتر متفاوت باشد. به همین خاطر بهترین راه مبارزه با این افکار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلفی به شما آموزش می‌دهند که چطور افکار غیرمنطقی‌تان را شناسایی و برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید.

کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج نیز می‌تواند یک راهکار بسیار مفید باشد. مشاوره پیش از ازدواج دید واقع‌بینانه‌ای نسبت به زندگی مشترک و همین‌طور طرف مقابلتان به شما می‌دهد. به همین خاطر کمک گرفتن از این روش می‌تواند تا حد زیادی باعث آرامش شما بشود. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چرا بعضی دختران از ازدواج می‌ترسند؟

برای ترس دختران از ازدواج دلایل بسیاری وجود دارد. برای مثال آسیب‌ها یا خاطرات تلخ کودکی، ترس از مسئولیت یا از دست دادن آزادی‌های فردی می‌توانند دلیلی برای این موضوع باشند.

چطور دختران باید با ترس از ازدواج مبارزه کنند؟

سعی کنید دلایل ترس خود را مشخص کنید و برای آن‌ها راهکار ارائه دهید؛ معیارهای ازدواج مشخص داشته باشید و همین‌طور از مشاورین کمک بگیرید.



:: برچسب‌ها: ترس دختر از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ارگاسم دروغین در یک رابطه جنسی به این معناست که فرد وانمود می‌کند به ارگاسم رسیده درحالی‌که درواقع این لذت را تجربه نکرده است. اگرچه ارگاسم دروغین اکثر مواقع در خانم‌ها مشاهده می‌شود بااین‌حال برخی از آقایان نیز در برخی شرایط این موضوع را وانمود می‌کنند. در بسیاری از موارد تلاش برای خوشحال کردن طرف مقابل و یا خستگی از طولانی شدن رابطه جنسی باعث تظاهر در رسیدن به ارگاسم می‌شود. اگرچه ارگاسم دروغین در کوتاه‌مدت به شما کمک می‌کند اما باید توجه داشته باشید که اگر این مسئله به یک عادت تبدیل شود، می‌تواند مشکلات جدی را در رابطه شما و همسرتان ایجاد کند. در صورتی که با جنین مساله‌ای مواجه شدید حتما از مشاوره جنسی استفاده کنید.

 منبع : ارگاسم دروغین را چطور تشخیص دهیم

ارگاسم دروغین چیست ؟

ارگاسم دروغین به این معناست که فرد پیش از رسیدن به اوج لذت جنسی با وانمود کردن حالاتی تظاهر می‌کند که به ارگاسم رسیده است. با توجه به اینکه رسیدن به نقطه ارضا جنسی در خانم‌ها نمود بیرونی چندان مشخصی ندارد این تظاهر معمولاً در خانم‌ها دیده می‌شود اما برخی از آقایان نیز ممکن است به ارگاسم دروغین متوسل شوند. به‌طورکلی می‌توان انتظار داشت که استفاده از این فریب به معنای وجود مشکل در ارتباط جنسی میان دو طرف است و درصورتی‌که ارگاسم دروغین به یک عادت تبدیل شودT می‌تواند این مشکل را روزبه‌روز شدت بخشد. بهتر است به‌جای تظاهر به ارگاسم راهکارهای دیگری مثل گفت‌وگو با همسر یا کمک گرفتن از یک متخصص درزمینهٔ مسائل جنسی را در دستور کار خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید : ارگاسم در زنان

 

دلایل ارگاسم دروغین

اگر متوجه تظاهر شریک جنسیتان به ارگاسم شده باشیدT احتمالاً به دنبال پاسخ این سؤال خواهید بود که چه دلایلی برای ارگاسم دروغین وجود دارد. روانشناسان معتقدند که با توجه به هر سبکی از رابطه و شخصیت افراد ممکن است دلایل مختلفی برای این موضوع وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

دلایل ارگاسم دروغیندلایل ارگاسم دروغین

1. نگرانی از بابت قضاوت دیگران

دیر انزالی به همان اندازه که می‌تواند برای مردان نشانه توانایی و قدرت باشد در زنان یا حتی برخی از مردان نکته منفی به‌حساب می‌آید. به همین خاطر ممکن است فرد پیش از انزال و برای اینکه دیگران راجع به او فکر نامناسبی نکنند رسیدن به ارگاسم را تظاهر کند. این موضوع از زمانی که دیرانزالی در کتاب راهنمای تشخیصی بیماری‌های روانی به‌عنوان یک نقص در کارکرد جنسی مطرح شد، قوت بیشتری پیدا کرد.

بیشتر بخوانید : شناخت بدن همسر

2. طولانی شدن مدت رابطه جنسی

طولانی شدن رابطه جنسی می‌تواند به‌جای لذت بیشتر خستگی و معذب شدن یکی از طرفین را به همراه داشته باشد و به همین خاطر وی با تظاهر اینکه به ارگاسم رسیده است به‌نوعی برای پایان دادن به رابطه جنسی تلاش کند. به این نکته توجه داشته باشید که صرف طولانی شدن رابطه جنسی نمی‌تواند لذت‌بخش باشد و اگر به دنبال ایجاد لذت در شریک جنسی خود هستید، باید راه‌های معاشقه و ایجاد لذت در همسر خود را به‌خوبی بشناسید و در طول رابطه از آن استفاده کنید تا وی احساس خستگی نداشته باشد. برای این کار می‌توانید از روانشناسان متخصص درزمینهٔ مسائل جنسی کمک بگیرید.

3. باکفایت جلوه دادن شریک جنسی

یکی از موضوعاتی که برای آقایان به‌عنوان یک توانایی محسوب شده و می‌تواند اعتمادبه‌نفس آن‌ها را درزمینهٔ مسائل جنسی افزایش دهد این است که بتوانند شریک جنسی خود را به اوج لذت جنسی برسانند. این موضوع باعث شده که برخی از خانم‌ها برای توانمند نشان دادن همسر خود و یا جلوگیری از آسیب دیدن اعتمادبه‌نفس جنسی وی به ارگاسم دروغین متوسل شوند. اگرچه این مسئله در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث احساس توانایی در همسر شما شود اما در بلندمدت آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

4. لذت نبردن از رابطه جنسی

گاهی اوقات رابطه جنسی می‌تواند به دلایلی همچون دردناک بودن و یا درگیری روحی فرد به‌جای منبعی برای کسب لذت، باعث ناراحتی فرد باشد. در این شرایط ممکن است فرد برای پایان دادن به رابطه جنسی بدون ناراحت کردن طرف مقابل تظاهر کند که به ارگاسم رسیده است. برای آشنایی با علل بی میلی جنسی کلیک کنید.

آسیب‌های ارگاسم دروغین

همان‌طور که گفته شد درصورتی‌که ارگاسم دروغین به یک عادت تبدیل شود آسیب‌های بسیاری را در زندگی مشترک شما به همراه خواهد داشت که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. خسته شدن از تظاهر

تظاهر به اینکه به نقطه ارضا جنسی رسیده‌اید در کوتاه‌مدت شما را به هدفتان خواهد رساند امامسلم است که نمی‌توانید برای همیشه به این موضوع ادامه دهید و دیر یا زود از توسل به ارگاسم دروغین خسته خواهید شد. در این شرایط چطور می‌خواهید مشکل خود را برطرف کنید؟ آیا می‌توانید به همسرتان بگویید که برای مدت طولانی حقیقت را از او پنهان کرده‌اید؟

2. ایجاد سردمزاجی

نرسیدن به ارگاسم واقعی باعث می‌شود به‌تدریج نسبت به همسر و برقراری رابطه جنسی با وی دلسرد شوید. طبیعی است که وقتی شما از رابطه جنسی خود لذت نمی‌برید تمایلی نیز برای انجام آن نداشته باشید. سردمزاجی یکی از مشکلات جنسی است که مشکلات روحی و عاطفی بسیاری را برای شما به وجود خواهد آورد. درنتیجه اگر دچار این مشکل شده‌اید بهتر است از یک متخصص درزمینهٔ مسائل جنسی کمک بگیرید.

3. آسیب دیدن طرف مقابل

در شرایطی که با کمک گرفتن از ارگاسم‌های دروغین این باور را در همسرتان ایجاد کرده‌اید که درزمینهٔ مسائل جنسی توانمند است، اگر ناگهان او را متوجه این مطلب کنید که تمامی باورهایش در ارتباط با رابطه جنسی با شما اشتباه بوده، وی دچار آسیب روحی بسیاری خواهد شد. توجه به مشکلات از روز اول و تلاش برای بهبود آن ممکن است برای طرف مقابل ناراحت‌کننده باشد اما بااین‌حال قابل‌پذیرش‌تر از زمانی خواهد بود که شما پس از گذشت مدتی باورهای مثبت وی راجع به خودش را زیر سؤال ببرید.

4. ابتلا به بیماری‌های روحی

شما با وانمود کردن این مطلب که به لذت جنسی دست پیدا کرده‌اید خود را از رسیدن واقعی به آن محروم می‌کنید. عدم وجود ارضای جنسی معمولاً عوارض و مشکلات بسیاری را به همراه خواهد آورد که ازجمله آن‌ها افسردگی و اضطراب هستند.

بیشتر بخوانید : مشکلات جنسی

 

به‌جای ارگاسم دروغین چه کنیم؟

در این قسمت به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که به‌جای توسل به ارگاسم دروغین چه کارهایی می‌توان انجام داد. این موضوع تا حد زیادی بستگی به شرایط زندگی شما و نوع مشکلی دارد که باعث عدم ارضای جنسی شده است. بااین‌حال راه‌حل شما هرچه باشد به‌طورقطع تظاهر نخواهد بود.

شما می‌توانید با همسر خود راجع به مشکلی که دارید صحبت کرده و خواسته‌ها و تمایلاتتان درزمینهٔ مسائل جنسی را برای او توضیح دهید. این مسئله باعث افزایش آگاهی وی از تمایلات شما شده و تا حدودی احتمال دستیابی شما به ارگاسم واقعی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید با کمک گرفتن از یک سکس تراپ و یا مطالعه کتاب‌ها و سایت‌های معتبر اطلاعات خود را راجع به تمایلات جنسی در همسر افزایش دهید.

یکی از نکاتی که در صحبت با همسر باید به آن توجه داشته باشید این است که این اطمینان را در وی ایجاد نمایید که مشکل شما به دلیل ضعف و ناتوانی او و یا بیماری هر یک از شما دو نفر نیست و صرفاً نیاز دارید تا با یکدیگر درزمینهٔ مسائل جنسی به تفاهم برسید. استفاده از کلمات منفی در ارتباط با همسرتان باعث ناراحتی او و یا بروز تنش در رابطه‌تان خواهد شد؛ به همین خاطر سعی کنید تا حد امکان شرایط را در آرامش و با حفظ احترام به هردویتان پیش ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چه دلایلی برای ارگاسم دروغین وجود دارد؟

لذت نبردن از رابطه جنسی به دلیل طولانی یا دردناک شدن آن ازجمله دلایل این موضوع است. علاوه بر این امکان دارد برخی از خانم‌ها به دلیل تمایل به ایجاد احساس کفایت در همسر خود، تظاهر به رسیدن به ارگاسم کنند.

آیا ارگاسم دروغین می‌تواند به رابطه آسیب بزند؟

 
اگر ارگاسم دروغین به یک عادت متداول در طول رابطه جنسی شما با همسرتان تبدیل شود باعث آسیب دیدن رابطه جنسی شما خواهد شد. ازجمله آسیب‌های این مسئله بروز سردمزاجی و یا خستگی از تظاهر است.

چطور می‌توانم به همسرم بگویم که تابه‌حال راجع به تجربه لذت جنسی به او دروغ می‌گفتم؟

برای پیدا کردن راه‌حلی دراین‌باره معمولاً توصیه می‌شود که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید و یا می‌توانید به همسرتان بگویید که اخیراً احساس می‌کنید احساس ارگاسم در شما با مشکل مواجه شده و به‌اندازه گذشته از رابطه لذت نمی‌برید.



:: برچسب‌ها: ارگاسم دروغین را چطور تشخیص دهیم ,
:: بازدید از این مطلب : 245
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ارگاسم زنان یا تجربه اوج لذت جنسی توسط آن‌ها از جمله مسائلی است که عموم مردم اغلب اطلاعات دقیقی در مورد آن ندارند. همین مسئله می‌تواند رضایت جنسی افراد را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش عملکرد جنسی شود. در حالی که افزایش آگاهی در مورد تجربه ارگاسم در زنان و چگونگی ایجاد آن، به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند رابطه جنسی خود را در مسیر بهتری هدایت کرده و لذت بیشتری را برای هر دو طرف رقم بزنند. ما در این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد علائم ارگاسم در زنان پرداخته‌ایم و راهکارهایی ارائه کرده‌ایم که می تواند رسیدن به ارگاسم را برای زنان تسهیل نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

منبع : ارگاسم زنان

انواع ارگاسم در زنان چگونه است؟

ارگاسم به تجربه بالاترین حالت از لذت جنسی و رهایی از همه تنش‌های ناشی ازآن گفته می‌شود. این تجربه معمولا در مردان و زنان متفاوت است به طوری که ارگاسم در مردان اغلب با تجربه اجتناب ناپذیر انزال همراه می‌شود. اما در بانوان نوعی انقباض در عضلات واژن اتفاق می‌افتد که می‌تواند با علائم جسمانی دیگری نظیر افزایش ضربان قلب و فشار خون نیز همراه باشد. ارگاسم زنان بر اساس اینکه تحت تاثیر تحریک چه ناحیه‌ای ایجاد شده است به دو دسته کلی واژینال و کلیتورال تقسیم می‌شود.

ارگاسم واژینال به وضعیتی گفته می‌شود که زن از طریق فرایند دخول و با تحریک داخلی واژن به اوج لذت جنسی می‌رسد. اما ارگاسم کلیتورال زمانی اتفاق می‌افتد که زن از طریق تحریک نواحی بیرونی و به خصوص ناحیه کلیتوریس بیشترین لذت جنسی را تجربه نماید. البته ممکن است علاوه بر این دو حالت ارگاسم زنان در شرایط دیگری نیز تجربه شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تحریک و لمس نوک سینه‌ها، تجربه ارگاسم در خواب یا در حین انجام فعالیت‌های ورزشی خاص اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : ارتباط صحیح با همسر 

ارگاسم زنان و جایگاه آن در مراحل برانگیختگی جنسی

از نظر فیزیولوژیکی، برانگیختگی جنسی در انسان چند مرحله دارد که موارد زیر را در بر می‌گیرد:

– تحریک: زمانی که برانگیختگی جنسی در بدن آغاز می‌شود.

– نقطه اوج: زمانی که تحریکات ادراک شده به بالاترین سطح خود می‌رسند.

– ارگاسم: که باعث تجربه احساس شدید لذت می‌شود.

– فروکش: که در آن تحریکات جنسی کاهش پیدا می‌کنند.

در نتیجه رسیدن به ارگاسم یکی از 4 مرحله اصلی برانگیختگی جنسی در مردان و زنان است. با این حال این تجربه برای زنان تا حد زیادی به کیفیت مراحل قبل بستگی دارد. در واقع زنان اغلب بدون دریافت تحریکات کافی یا پیش نوازی‌های مناسب، نمی‌توانند ارگاسم را تجربه کنند. در مقابل جالب است بدانید زنان درست پس از مرحله فروکش می‌توانند ارگاسم دیگری را تجربه کنند اما مردان برای دست یابی به این امر به مدت زمان خاصی پس از فروکش نیاز دارند. برای آشنایی بیشتر با راه های شناخت بدن همسر خود کلیک کنید.

علائم تجربه ارگاسم در زنان

بسیاری از مردان تمایل دارند که علائم رسیدن به ارگاسم را بشناسند تا به این ترتیب از تجربه اوج لذت جنسی از جانب همسرشان در طول سکس اطمینان خاطر کسب کنند. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. علائم جسمی

زنان در حین رسیدن به ارگاسم در یک بازه زمانی کوتاه از نظر فیزیولوژیکی دست خوش تغییرات مختلفی می‌شوند که به شما نشان می‌دهند اوج لذت جنسی را تجربه می‌کنند. از جمله مهم‌ترین علائم جسمانی که در طول ارگاسم بروز می‌یابند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

– تند شدن سرعت تنفس

– بالارفتن ضربان قلب

– افزایش دمای بدن

– سفت شدن نوک سینه‌ها

2. علائم هیجانی

در حین رسیدن به ارگاسم اغلب زنان دست خوش هیجانات شدیدی می‌شوند که می‌تواند در قالب احساسات گوناگونی خود را نشان دهد. برای مثال این هیجان زدگی می‌تواند موجب گریه کردن بی دلیل همسرتان شود. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که بتوانید آرامش خود را حفظ نمایید و به همسرتان نشان دهید او را درک می‌کنید. قضاوت کردن، سرزنش یا تمسخر زن بابت احساساتی که در حین تجربه ارگاسم از خود نشان می‌دهد، کیفیت روابط جنسی را کاهش داده و در نهایت موجب کاهش عملکرد او در این زمینه شود.

3. علائم رفتاری

علائم رفتاری به الگوهای رفتاری خاص و منحصر به فردی گفته می‌شود که هرکس پس از رسیدن به ارگاسم تمایل به انجام آن دارد. برای شناختن این علائم لازم است که بیشتر در واکنش‌های همسرتان دقیق شوید و ببینید معمولا پس از رسیدن به اوج اذت جنسی چه واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد. برای مثال برخی زنان بعد از تجربه ارگاسم به خواب می‌روند یا برخی دیگر تمایل دارند همسر خود را در آغوش بگیرند.

کمک به تجربه ارگاسم در زنان

برای اینکه زنان بتوانند بیشترین لذت را از رابطه جنسی ببرند و همراه با همسرشان ارگاسم را تجربه نمایند، کمک گرفتن از برخی راهکارها می‌تواند موثر باشد. ما در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. توصیه می کنیم مقاله به اوج لذت رساندن زنان را نیز مطالعه نمایید.

1. طولانی کردن مدت رابطه جنسی

بررسی‌ها نشان می‌دهند زنان برای رسیدن به اوج لذت جنسی نسبت به مردان به زمان بیشتری نیاز دارند. در نتیجه لازم است کمی به همسرتان فرصت دهید و به رابطه جنسی به عنوان یک فرایند مکانیکی کوتاه مدت نگاه نکنید. کمی طولانی‌تر کردن رابطه جنسی از طریق معاشقه و پیش نوازی بیشتر می‌تواند فرصت کافی را برای تجربه ارگاسم در اختیار زن قرار دهد و او را به لذت بیشتری برساند.

2. صحبت کردن در مورد خواسته ها و نیازهای جنسی

بسیار اهمیت دارد که بتوانید در مورد خواسته‌ها و نیازهای جنسی خود به طور واضح و شفاف با یکدیگر صحبت کنید. زمان‌هایی را برای بیان احساسات و نیازهای جنسی خود اختصاص دهید و بگذارید همسرتان نیز در این باره آزادانه صحبت کند. توجه داشته باشید که هرگز دیگری را به خاطر خواسته‌هایش سرزنش نکنید و هم چنین برای رفع نیازهای خود او را تحت فشار نگذارید. هرچقدر بتوانید آزادانه تر در برابر یکدیگر رفتار کنید احتمال تجربه لذت بیشتر می‌شود. در نتیجه رسیدن به ارگاسم نیز برای زن محتمل‌تر خواهد بود.

3. ابراز کلام های محبت آمیز در طول رابطه جنسی

بررسی‌ها نشان می‌دهند بسیاری از زنان از شنیدن کلام‌های محبت آمیز در طول رابطه جنسی لذت می‌برند و در این شرایط راحت‌تر به ارگاسم می‌رسند. در نتیجه بهتر است در طول رابطه جنسی این نیاز را در همسرتان بررسی کنید و در ابراز کلام‌های محبت آمیز خساست به خرج ندهید.

4. امتحان کردن پوزیشن های متنوع

بسیار اهمیت دارد که در رابطه جنسی خود همواره به صورت یک نواخت و قابل پیش بینی عمل نکنید. امتحان کردن پوزیشن‌های جنسی جدید و متنوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید واکنش‌های همسرتان را بیشتر کشف کنید و ببینید در چه وضعیتی تحریک بیشتری را احساس می‌کند.

5. کار کردن بر بهبود رابطه عاطفی

عملکرد جنسی بسیاری از بانوان تحت تاثیر کیفیت رابطه عاطفی آنان قرار دارد. در نتیجه برای اینکه به تجربه اوج لذت جنسی در همسرتان کمک کنید، بهتر است به رابطه خود بیرون از بستر نیز دقت داشته باشید و تلاش کنید کیفیت ارتباط عاطفی‌تان را نیز بالا ببرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل زناشویی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم اختلال است؟

بله، عدم تجربه ارگاسم یکی از اختلالات جنسی شایع در بین بانوان است که عملکرد آن‌ها را در رابطه زناشویی تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه روان شناسان متخصص در حیطه سکس تراپی به کمک روش‌های مختلفی از جمله درمان شناختی رفتاری می‌توانند به افراد کمک کنند تا این مشکل را برطرف نمایند. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

آیا ممکن است ناتوانی در رسیدن به ارگاسم ناگهانی ایجاد شود؟

اختلال ارگاسمی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در نوع اولیه فرد هرگز ارگاسم را تجربه نکرده است اما در نوع ثانویه فرد پس از تجربه یک دوره عملکرد طبیعی دیگر نمی‌تواند ارگاسم را تجربه کند. این شرایط می‌تواند به طور ناگهانی و به دلیل تجربه مسائلی نظیر تنش زیاد در رابطه ایجاد شود.



:: برچسب‌ها: ارگاسم زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر افسردگی بر دیگران قابل انکار نیست و حتما اگر فردی در یک خانواده دارای اختلالات روحی و روانی از جمله افسردگی باشد، ممکن است به دیگر افراد خانواده نیز سرایت کند. عوارض بیماری افسردگی همچون بیماری‌های جسمی قابل رویت نیست، اما تاثیرات خود را بر روی ذهن و جسم فرد می‌گذارد. اغلب افراد به دلیل عدم شناخت کامل نسبت به این بیماری، از تاثیراتی که افسردگی بر روی فرد و دیگر افراد خانواده می‌گذارد، آگاه نیستند. در ادامه اطلاعات کاملی از تاثیر افسردگی بر دیگران ارائه داده‌ایم. برای شروع درمان افسردگی کلیک کنید.

 

منبع : تاثیر افسردگی بر دیگران

تاثیر افسردگی بر دیگران

همانطور که اشاره کردیم افسردگی یک بیماری روحی و روانی است که قابل سرایت به دیگران و به خصوص اعضای خانواده می‌باشد، چراکه فرد افسرده بیشتر زمان خود را با آن‌ها می‌گذراند.

بسیاری از خانواده‌ها اصطلاحا خانواده‌های افسرده پرور هستند و تقریبا در این خانواده‌ها اعضای خانواده دچار افسردگی می‌شوند. اما علاوه بر این ممکن است یک فرد افسرده باعث شود دیگر اعضای خانواده نیز به این بیماری روحی مبتلا شوند.

بیماری افسردگی از نظر عموم بی‌علامت است، اما همین عاملی جهت ادامه دادن به رفتارهای اشتباه است تا جایی که انجام آن‌ها برای اعضای یک خانواده عادی شود و نشانه‌های افسردگی در کل آن‌ها دیده شود.

خانواده‌هایی که نسبت به علائم بیماری افسردگی دارای شناخت باشند، می‌توانند راه نجات از دنیای تاریک افسردگی را نیز پیدا کنند.

 

بیشتر بخوانید : ازدواج با دوقطبی

 

عوامل تشدید کننده افسردگی

بیماران افسرده دارای اعتماد به نفس پایینی هستند. اگر بیمار خانواده‌ای داشته باشد که همواره او را سرزنش می‌کنند، در واقع در حال بدتر کردن اوضاع هستند، به گونه‌ای که ضمن تشدید علائم، روند درمان بیماری را نیز کند می‌کنند.

خانواده بیمار افسرده، باید پس از ملاحظه علائم افسردگی و تشخیص متخصصینف برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط روند درمان را جدی گرفته و در فرایند درمان بیمار مشارکت داشته باشند و یا حداقل بیمار را ترغیب به پیگیری درمانش نمایند. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

سرزنش و احساس ترحم به افسرده می‌تواند شرایط بیماری او را سخت کند، چراکه به او احساس گناه می‌دهد و احساس گناه نیز علاوه بر دامن زدن به غم و اندوه، علائم بیماری را تشدید می‌کند.

فرد افسرده دارای چه اثراتی بر روی دیگران است؟

از آنجایی که نشانه‌های بیماری افسردگی همانند بیماری‌های جسمی قابل رویت نیست، تاثیراتی که بر روی دیگران می‌گذارد، نامحسوس است. در این قسمت از مقاله سعی کرده‌ایم، به برخی از تاثیراتی که فرد مبتلا به افسردگی بر روی دیگر اعضای خانواده می‌گذارد، اشاره کنیم.

  • احساس خستگی می‌کنید، بدون اینکه دلیل آن را بدانید.
  • با ورود به خانه احساس غم و اندوه دارید.
  • از رویارویی با فرد افسرده می‌ترسید، چراکه خلق و خوی او را نمی‌دانید.
  • از فرد مبتلا به افسردگی دوری می‌کنید و انجام کارهایی که او از شما می‌خواهد را سخت و سنگین می‌دانید.
  • دل‌تان نمی‌خواهد پدر، مادر (یا خواهر و برادر و یا همسر) افسرده‌تان، در جمع‌های خانوادگی و یا دوستانه شما باشد.
  • حوصله دیدن و شنیدن حرف‌های بیمار افسرده را ندارید.
  • در انجام کارها نمی‌توانید به اندازه کافی تمرکز کنید.
  • از اینکه اتفاق بدی برای افسرده بیافتد و نتوانید کاری انجام دهید، احساس گناه دارید.
  • دوست دارید در جایی به دور از فرد افسرده زندگی کنید و به اصطلاح دچار دلزدگی از خانه و زندگی خود شده‌اید.
  • وقتی برای فرد افسرده کاری نمی‌کنید، احساس گناه دارید.

تاثیر افسردگی مادر بر همسر و فرزندان

مادر دارای نقش بسیار مهم و پررنگی در خانواده است، به طوری که اگر این عضو کلیدی مبتلا به بیماری افسردگی شود، دارای تاثیر بسیار زیادی بر دیگر اعضای خانواده خواهد داشت.

چراکه مادری که مبتلا به بیماری افسردگی است در واقع حوصله و انگیزه رسیدگی به فرزندان و گذراندن وقت با همسرش را ندارد. به تدریج این مادر باعث می‌شود که همسر و فرزندانش نیز این خلق و رفتارها را تکرار کنند و در واقع به همین راحتی نشانه‌های افسردگی به آن ها نیز منتقل می‌شود. برای آشنایی با نحوه برخورد با افسردگی مادر کلیک کنید.

تاثیر افسردگی پدر بر همسر و فرزندان

پدر نیز همچون مادر نقش موثری در خانواده و تربیت فرزندان ایفا می‌کند. وقتی در یک خانواده پدری مبتلا به بیماری افسردگی است، حوصله و انگیزه کافی جهت کار کردن و کسب در آمد را ندارد. به همین دلیل این دسته از پدران افسرده در تامین مخارج زندگی با مشکل مواجه می‌شوند.

البته باید اشاره کنیم که افسردگی پدر خانواده نیز ناشی از مشکلات اقتصادی و یا مشکلات با همسرشان می‌باشد و پس از ابتلا به بیماری افسردگی نیز سعی می‌کنند ناراحتی‌هایشان را خودشان حل و برطرف نمایند.

پدری که افسرده است، وقت لازم را برای همسر و فرزندان خود اختصاص نمی‌دهد و حتی اگر کودک‌شان در خانه مشغول بازی باشد، با کمترین صدایی واکنش نشان می‌دهند و به تدریج جو خانه را برای ایجاد افسردگی در دیگر اعضای خانواده فراهم می‌کنند. برای مقابله با افسردگی پدر کلیک کنید.

مهم بودن تاثیر افسردگی بر اعضای خانواده

همانطور که اشاره کردیم اگر فردی از اعضای خانواده‌تان به بیماری افسردگی مبتلا می‌باشد، باید برای درمان بیماری او و همینطور جلوگیری از عوارضی که بیماری فرد بر دیگر اعضای خانواده دارد، اقدام کنید.

در رابطه با رفتار با فرد افسرده شما باید سلامت روانی خود و فرد بیمار را در نظر داشته باشید و حتما از روانشناس متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید.

افسردگی یک بیماری جدی روحی است، اما قابل درمان است، سعی نکنید خودتان اقدامی برای برطرف کردن افسردگی بیمار کنید، چراکه ممکن است علائم افسردگی بیمار شدت پیدا کرده و همینطور به دیگر افراد خانواده نیز سرایت کند. از این رو پیشنهاد می‌شود که از مشاوره روان درمانی، درمان‌های شناختی و مشاوره افسردگی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر افسردگی بر دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تاثیر افسردگی بر دیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال دوقطبی نوع یک دسته‌ای از اختلالات دوقطبی یا مانیک-دپرسیو (یکی از انواع اختلالات خلقی ) است. فرد مبتلا به این اختلال دوره‌های شدیدی از افسردگی و شیدایی را تجربه می‌کند و نوسانات خلقی او به طور واضحی با افراد عادی متفاوت است و بسیار شدیدتر می‌باشد. این اختلال تاثیر بسیار زیادی بر زندگی خود فرد و اطرافیان آنان می‌گذارد به همین دلیل باید چاره‌ای برای درمان آن اندیشید. با آگاهی از علائم اختلال دو قطبی نوع یک، می‌توانید هرچه سریع‌تر آن را تشخیص داده و برای درمان اقدام نمایید. در ادامه مقاله به بررسی کامل این اختلال می‌پردازیم. 

 

منبع : اختلال دوقطبی نوع یک

اختلال دوقطبی نوع یک چیست؟

اختلال دوقطبی نوع یک، اولین دسته از اختلالات و بیماری دو قطبی است. در حال حاضر ملاک‌های تشخیصی بر اساس کتابچه راهنمای آماری و اختلالات روانی DSM-5 انجام می‌شود. فرد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک، دوره‌هایی از افسردگی و دوره‌هایی از خلق بالا یا شیدایی را تجربه می‌کند. مهم‌ترین ویژگی فرد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک، نوسان‌ها و تغییرات خلقی شدید بین افسردگی و شیدایی است. برای تشخیص اختلال دوقطبی نوع یک فرد حداقل باید به مدت یک هفته این نوسانات را تجربه کند و این حالت با نوسان‌های خلقی که مردم عادی تجربه می‌کنند به وضوح تفاوت دارد.

این اختلال به طور میانگین در اواخر دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی پدیدار می‌شود و تقریباً هرکسی ممکن است به این اختلال دچار شود. مهم‌ترین ویژگی اختلال دوقطبی نوع یک این است که در خانواده‌ها جریان دارد، یعنی زمینه ژنتیکی این اختلال بسیار بالاست، به طوری که اگر فردی در یک خانواده به این اختلال مبتلا باشد، احتمال اینکه سایر افراد خانواده به این اختلال دچار شوند، بسیار بیشتر از خانواده‌هایی است که زمینه ژنتیکی در آن‌ها وجود ندارد.

 

علائم اختلال دوقطبی نوع یک

بیماران دوقطبی بسته به نوع خلق غالبی که دارند علائم متفاوتی پیدا می‌کنند؛ به عنوان مثال افراد در دور‌ه‌های خلق پایین، علائم افسردگی را تجربه خواهند کرد. با این حال مهم‌ترین علائمی که این دسته از بیماران تجربه می‌کنند علائم اختلاصی دوره‌های مانیا یا شیدایی است که عبارتند از:

_پرخاشگری و تحریک پذیری شدید

_ تغییر ناگهانی خلق

_ تجربه خودکشی ناموفق

_پرش افکار، سریع صحبت کردن، پر حرفی و زود صمیمی شدن

_بروز رفتارهای خطرناک

_کم خوابی و پر انرژی بودن

_ولخرجی‌های بسیار و رفتار‌های تکانشی

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی

روش‌های درمان اختلال دوقطبی نوع اول

خط اول درمان برای اختلال دوقطبی نوع یک درمان دارویی خصوصا داروی لیتیوم یا سدیم کربنات است. با این حال مصرف همیشگی لیتیوم یا سدیم کربنات می‌تواند مشکلاتی را برای فرد بیمار به وجود بیاورد. از این جهت از داروهای مکمل دیگری مانند کاربامازپین استفاده می‌شود. مهمترین مسئله‌ای که در درمان افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید به آن توجه کرد بحث خانواده و اطرافیان فرد بیمار است.

همانطور که گفته شد خط اول درمان برای فرد مبتلا به دوقطبی استفاده از دارو درمانی است. اما از این جهت که اختلال دوقطبی نوع یک، اختلالی تمام عمر و مزمن است طبیعتاً خانواده و نزدیکان فرد مبتلا دچار مشکلاتی می‌شوند. به همین دلیل درمان‌های روانشناختی که به صورت خانواده درمانی برای آموزش نحوه مدیریت و برخورد خانواده با فرد بیمار انجام می‌گیرد، بسیار حائز اهمیت است. خانواده و نزدیکان فرد بیمار باید زیر نظر یک روانشناس متخصص روش‌های مدیریت و کنترل رفتار خود با فرد بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی را فراگیرند.

 

آیا می‌توان با کسی که اختلال دو قطبی نوع اول دارد ازدواج کرد؟

یکی از پرسش‌هایی که برای بسیاری افراد پیش‌ می‌آید این است که آیا می‌توان با فردی که مبتلا به  اختلال دوقطبی نوع یک است ازدواج کرد یا خیر. در پاسخ باید گفت این مسئله به شدت اختلال فرد مبتلا بستگی دارد. بعضی افراد نوع شدیدی از اختلال را تجربه می‌کنند به طوری که به بستری در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند. برخی دیگر به نوع خفیف‎‌تری از این اختلال مبتلا هستند و صرفاً با مصرف دارو و درمان‌های روانشناختی می‌توانند بر زندگی خود تسلط پیدا کنند. در نتیجه پاسخ به این سوال به مسائل مختلفی بستگی دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در چنین وضعیتی قرار دارید، برای یک ارزیابی کامل و جامع حتماً به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمایید.

اطرافیان چه کمکی می‌توانند بکنند؟ 

در قدم اول برای آن که بتوانید کمکی به عزیزتان بکنید، باید اطلاعات خودتان درباره بیماری دو قطبی را بالا ببرید. در این صورت می‌توانید درک کنید که بیمارتان در دوره افسردگی و شیدایی چه احساس و دیدگاهی دارد. برای مثال باید بدانید که او در دوره افسردگی دیدگاه منفی داشته و امید کمی به زندگی دارد، اما به حمایت و درک شما نیاز دارد. اما در دوره شیدایی، بیمار انرژی زیادی دارد و دست به اقداماتی می‌زند که سلامت او را به خطر می‌اندازند، در این موارد با او ارتباطتان را حفظ کنید و درباره بیماری اش او را آگاه کنید و به او برای کسب مهارت های کنترل هیجاناتش باید کمک کنید. در صورتی که این شرایط غیر قابل کنترل بود حتما از کمک های تخصصی روانشناسان استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات خلقی و اختلال دو قطبی می توانید در هر ساعت از روز برای دریافت مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا اختلال دوقطبی نوع یک قابل درمان است؟

اختلال دوقطبی نوع یک، اختلالی تمام عمر است اما با استفاده از درمان‌های دارویی و روانشناختی می‌توان این بیماری را تا حد بسیار زیادی کنترل کرد. 

تفاوت اختلال دو قطبی با سایر انواع آن در چیست؟

اختلال دو قطبی نوع یک نوسان خلق بین مانیا و افسردگی است و دوره‌های مانیا به قدری شدید است که پیامدهای مخربی به بار می‌آورد. اما در اختلال دو قطبی نوع دو دوره‌های خلق و خوی بالا به مانیا نخواهد رسید. 



:: برچسب‌ها: اختلال دوقطبی نوع یک ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

زندگی بعد از طلاق تا مدت‌ها با غم و ناراحتی همراه است. امروزه طلاق به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است در کشورمان رواج یافته و طبیعتا زندگی بعد از آن متفاوت‌تر از زندگی زناشویی می‌باشد. احساس خشم، دلتنگی، حسادت و غم و اندوه از شایع‌ترین احساسات بعد از طلاق است که در صورت عدم کنترل و درمان می‌توانند زندگی فرد را مختل کنند. کمک گرفتن از روانشناس به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر بر این احساسات غلبه کرده و زندگی شاد و معمول خود را از سر گیرید. برای اینکه بدانید چگونه زندگی بهتری بعد از طلاق داشته باشید و با چه مشکلات و چالش‌هایی رو به رو می‌شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

منبع : زندگی بعد از طلاق

در اوایل زندگی بعد از طلاق چه مراحلی را باید گذراند؟

بعد از طلاق معمولا افراد احساساتی را تجربه می‌کنند که به شرح زیر می‌باشد:

1. مرحله انکار

انکار یک مکانیسم دفاعی جهت کنار آمدن با درد جدایی است چرا که معمولا افراد نمی‌توانند مسئله جدایی را باور کنند. فرد با انکار به خودش دلگرمی می‌دهد و در واقع نمی‌خواهد طلاق خود را بپذیرد.

2. مرحله خشم

حس خشم و عصبانیت از انتخاب و حماقت‌های خود یا اینکه توسط همسرتان پذیرفته نشده‌اید کاملا طبیعی است ولی کنترل نکردن آن می‌تواند اوضاع را بدتر کند مخصوصا اگر فرزندی داشته باشید و کودکتان شاهد درگیری‌ها و بحث‌هایتان باشد. مواظب باشید برخی از وکلاء از حس خشم و عصبانیت شما برای پیش بردن فرآیند طلاق و به دست آوردن امتیاز بهره می‌برند. اینکه بخواهید همسرتان را تنبیه کنید امر طبیعی است اما باید حس خشم خود را کنترل نمایید چرا که ممکن است تصمیمی که برای ساخت زندگی دوباره خود گرفته‌اید نتیجه عکس دهد.

3. زندگی بعد از طلاق | مرحله مذاکره

در این مرحله شما تلاش می‌کنید اتفاقی که برایتان افتاده را بدون تکرار خطاهای گذشته جبران و بازسازی کنید. در این مرحله امکان دارد با شکست مواجه شوید چرا که تغییر سریع شرایط چندان منطقی نیست. جدایی پس از نارضایتی‌ها، مشاجرات و با سپری شدن ماه‌ها یا سال‌ها زندگی بوده است و احتمال اینکه فرد بتواند سریع به زندگی برگردد و اوضاع را حل کند زیاد نیست ولی به تلاش خود ادامه دهید و هرگز ناامید نشوید.

4. مرحله افسردگی

در این مرحله حس تنهایی، غم و منزوی شدن به سراغ فرد می‌آید. اینکه شما دچار افسردگی شوید امر طبیعی است. می‌توانید برای درمان آن به روانشناس مراجعه کرده و از او کمک بگیرید. درمان نکردن افسردگی پیامدهایی را، هم برای خودتان و هم کودکتان در پی خواهد داشت و بر روی فرزندتان تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است با کمک روانشناس این آسیب‌ها را به حداقل برسانید.

5. مرحله پذیرش

این مرحله به عنوان آخرین مرحله از اندوه و ناراحتی، هنگامی اتفاق می‌افتد که می‌پذیرید زندگی مشترکتان به پایان رسیده است. امکان دارد برخی اوقات حس خشم و افسردگی به سراغتان بیاید اما شدت آن کمتر خواهد بود و این مسئله نشان می‌دهد که شما برای بازسازی زندگیتان آماده هستید. می‌توانید با شناختن نقاط قوت خود مسیر جدیدی را برای زندگی بهتر شروع کنید و به درجه‌ای برسید که دیگر نسبت به همسر سابق خود کاملا بی تفاوت باشید.

بیشتر بخوانید : آسیب های طلاق

 

کنار آمدن با زندگی بعد از طلاق 

شما دو نفر از هم جدا شده‌اید و نباید آن را فراموش نکنید. علل طلاقتان را به خاطر بیاورید تا حس حسادت و ناراحتی‌تان کنترل شود. همه مشاجره‌ها و دعواهایتان، اختلاف نظرها و رفتارهایی که همسر سابقتان با شما داشته و سبب ناراحتیتان شده را به یاد آورید و همه آن‌ها را یادداشت کنید. اینگونه می‌توانید بهتر فکر کنید که چرا طلاق گرفته‌اید و دیگر نباید به او فکر کنید.

حتی اگر همسر سابقتان ازدواج کرد، سعی کنید درباره روابط زناشویی آن‌ها فکر نکنید و آن دو را، با دوران خوش زندگی خود قیاس نکنید. تجسم این شرایط در ذهن باعث ایجاد حس کمبود بیشتر در شما می‌شود. باید حس بدی که به آن دو را دارید کنار بگذارید زیرا بیرون آمدن از زندگی که دوستش نداشته‌اید انتخاب خودتان بوده است و فکر و خیال مجدد درباره آن جز اثر منفی در شما و زندگیتان هیچ فایده‌ای ندارد.

برای تحمل حس دلتنگی بعد از طلاق چکار باید کرد؟

دلتنگ شدن شما بعد از طلاق حس طبیعی است و وابستگی به شریکتان می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. فرد بعد از جدایی، به خاطرات خوش زندگی مشترکش فکر می‌کند نه به کل آن زندگی. در چنین اوضاعی احساس دلتنگی طبیعی است به خصوص که زمان زیادی از طلاقتان نگذشته باشد و شخص توانایی تصمیم درست در مورد اتفاقات رخ داده را ندارد. شما می‌توانید برای حل آن از مشاور تخصصی بعد از طلاق کمک بگیرید. 

پشیمانی نیز یکی از عواملی است که طلاق را دشوارتر می‌کند، پس بهتر است قبل از طلاق مقاله علل پشیمانی از طلاق را مطالعه نمایید.

 

راهکارهایی برای داشتن یک زندگی خوب بعد از طلاق 

شاید شما ماه‌ها یا سال‌ها با شخصی زندگی مشترک داشته‌اید و صاحب فرزندی باشید یا نباشید. طلاق و جدایی بین ممکن است نظر شما یا همسر سابقتان بوده یا حتی توافقی تصمیم به جدایی گرفته باشید. شاید پس از جدایی، به آرامش رسیده باشید یا قلبتان شکسته باشد و یا همه‌ این احساسات را تجربه می‌کنید. در هر موقعیتی که هستید شاید برایتان دغدغه‌ای ایجاد شده است که چگونه به زندگی بعد از طلاقتان ادامه دهید؟ ما به شما راهکارهایی ارائه می ‌دهیم تا بر احساسات خود مسلط شده و این دوران را به خوبی پشت سر بگذارید. برخی از این راهکارهای عبارتند از:

1. غم و غصه ممنوع

هیچ انسانی دوست ندارد زندگی مشترکش خراب شود و معمولا هیچ فرد سالمی با تفکر به اینکه روزی از همسرم جدا خواهم شد تن به ازدواج نمی‌دهد. در زمان جدایی، حتی اگر طلاق برای هر دو مطلوب باشد، باز هم غمگین هستند. در واقع تجربه زندگی مشترک، چه خوب و چه بد باشد حس اندوه و ناراحتی را برای فرد به وجود می‌آورد. شاید به این مسئله فکر کنید که اشتباه در کجا بوده و یا شاید از کارهای خود پشیمان باشید. درسته که شکست، شکست است اما قوی باشید و با غم و غصه زندگی نکنید. 

2. زندگی بعد از طلاق | بر روی احساسات خود کار کنید

سعی کنید روشی برای توقف احساسات خود در رابطه با خراب شدن ازدواجتان بیابید. این روش می‌تواند حرف زدن درباره احساسات با شخصی دیگر یا تمرکز کردن بر روی فعالیت سالمی باشد که برای شما خوشایند است. اگر قصد ازدواج دارید بار سنگین زندگی سابقتان را با خود به زندگی جدید نبرید. کنار گذاشتن احساسات در یک گوشه بسیار راحت است اما باید روی آن کار نمایید وگرنه روی زندگیتان اثر منفی می‌گذارد. اگ  در برابر درمان و کمک گرفتن از یک متخصص ایستادگی می‌کنید، بهتر است بدانید که درمان به معنی مشکل داشتن یا در بحران بودن نیست و در واقع یک راهکار اصولی می‌باشد که بسیاری از افراد آگاه در چنین شرایطی به آن رجوع می‌کنند.

3. خود را دوست داشته باشید

بعد از طلاق حس نپذیرفتن در فرد به وجود می‌آید. شاید به این دلیل است که فرد تصور می‌کند مشکلی داشته که نتوانسته در رابطه با همسر و زندگی‌‌اش موفق عمل کند. برای اینکه بعد از طلاق حالتان خوب باشد باید روی بدست آوردن اعتماد به نفس، ایمان آوردن و ارزش گذاری به خود کار کنید و به خودتان عشق بورزید.

4. زندگی بعد از طلاق | به سمت علایق گذشته خود بروید

اگر بعد از ازدواج، علایق خود را به دلیل اینکه همسرتان آن‌ها را دوست نداشت کنار گذاشتید و در خودتان تغییراتی ایجاد کردید، اکنون آن‌ها را از سر بگیرید. به عنوان مثال اگر از بیرون رفتن و سفر لذت می‌برید و همسرتان ماندن در خانه را دوست داشت، به دنبال سفر و تفریح بروید و علایق گذشته خود را دوباره شروع کنید.

5. تغییر جدیدی در زندگی خود ایجاد کنید

درست است که طلاق و جدایی مشکلاتی را به همراه دارد اما پس از آن می‌توان همه چیز را تغییر داد. به عنوان مثال می‌توانید یک ورزش جدید را امتحان کنید یا دوباره به دانشگاه برگردید و ادامه تحصیل دهید. اینکه نتوانید همه اتفاقات را سریعا فراموش و رها کنید، امری کاملا طبیعی است. اگر محدودیت‌هایی همچون فرزندان، شغل و مشکلات مالی دارید، نگران و ناامید نباشید چرا که همواره می‌توانید با کوچک‌ترین و ساده‌ترین تغییرات زندگی خود را دگرگون سازید.

6. زندگی بعد از طلاق | از تنهایی نترسید

در واقع تنها بودن به معنی عدم متاهل و عجله نداشتن برای تاهل است نه به معنی گوشه نشینی فرد و ندیدن اشخاص دیگر برای همیشه. افراد زیادی هستند که تنها زندگی می‌کنند و موقعیت اجتماعی خوبی دارند. تنها بودن در یک دوره بعد از طلاق، نه تنها بد نیست بلکه بسیار مفید هم می‌باشد و باعث رجوع به درون، افزایش اعتماد به نفس و علاقه به خود می‌شود.

7. مسئولیت های جدیدی را بپذیرید

هنگامی که متاهل بوده‌اید احتمالا مسئولیت‌ها را بین خودتان تقسیم می‌کردید. اکنون بار همه مسئولیت‌ها بر دوش شما خواهد بود و احتمالا همه کارها تمام و کمال انجام نمی‌شود اما مشکلی نیست. اگر همسرتان مسئول امور مالی اعم از کسب، مدیریت و سرمایه گذاری بوده اکنون شما با چالش‌هایی مواجه خواهید بود که انجام این مسئله می‌تواند به شما اعتماد به نفس دهد.

لزومی ندارد تمام کارها را شخصا به عهده بگیرید. می‌توانید از بقیه افراد هم کمک گرفته و اگر در کاری اشتباه کردید از آن تجربه کسب نمایید و دست به سرزنش خود نزنید. مثلا اگر مبلغ بسیاری بابت یک محصول بدون استفاده پرداخت کرده‌اید، نگران نباشید و از این تجربه در خریدهای بعدی خود استفاده کنید. تجربیات در زندگی کمک کننده هستند و مدیریت درست را به شما یاد می‌دهند.

8. کمک گرفتن از روانشناس

و در آخر اینکه بهترین راه برای بازگشت به زندگی بعد از طلاق، کمک گرفتن از یک فرد متخصص یا روانشناس است. روانشناس به شما کمک می‌کند تا احساسات خود را شناسایی کرده و تحت کنترل در آورید. غلبه بر احساسات منفی بعد از طلاق به تلاش و آموزش‌ مهارت‌های سازگاری نیاز دارد و روانشناس شما را در این مسیر یاری می‌کند. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

زندگی بعد از طلاق برای زنان سخت تر است یا مردان؟

طبق مطالعات انجام شده طلاق برای مردان، زیان بارتر می‌باشد و غلبه بر احساسات منفی برای آنان سخت‌تر از زنان است.

آیا می توان ازدواج موفقی بعد از طلاق داشت؟

بله می توان با مشاوره گرفتن قبل از ازدواج دوم، آینده و زندگی بسیار موفقی برای خود ساخت. 



:: برچسب‌ها: زندگی بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بازتاب بابکین نوزاد یکی از انواع بازتاب‌هاست که رشد و بقای انسان کمک می‌کند. نوزاد در بدو تولد در حفاظت از خود ضعیف است و توانایی حفاظت به صورت ارادی را ندارد، پس بازتاب ها به حفظ و بقای او کمک می‌کنند. بازتاب ها در گذر زمان و پس از یادگیری حرکات ارادی از بین خواهد رفت. بازتاب بابکین نوزاد یکی از بازتاب‌هایی است که همانند دیگر بازتاب ها نقشی حیاتی و مهم در رشد و سلامت نوزادان ایفا خواهد کرد. در ادامه تعریفی کامل ازاین نوع بازتاب ارائه شده است.

 

منبع : بازتاب بابکین نوزاد چیست

تعریف بازتاب

به منظم‌ترین و سازمان یافته ترین رفتارهای نوزاد که  فطری است و به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و برای رشد سیستم عصبی و عضلانی لازم است، بازتاب می‌گویند. بازتاب‌ها برای ادامه زندگی نوزاد ارزش زیادی دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نیازهای اولیه ی خود نیست. نبودن بازتاب‌ها و یا ادامه یافتن آن‌ها پس از سن معین و بروز مجدد در سنین بزرگسالی از علائم آسیب مغزی باشد.

چرایی شناسایی بازتاب‌های دوران نوزادی

بازتاب‌ها از مهم‌ترین نشانه‌های سلامت نوزادان به شمار می‌روند و ارزیابی آن‌ها اطلاعات مفیدی در مورد وجود نقص و یا سلامت نوزاد به شما خواهد داد. در صورت عدم وجود بازتاب در زمان مشخص شده و یا ادامه پیدا کردن بیشتر از زمان مقرر لازم است کودک خود را به متخصص اطفال نشان دهید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

 

نحوه مشاهده بازتاب بابکین نوزاد

این بازتاب را فیزیولوژیست روسی بوریس بابکین کشف کرد. او متوجه شد هنگامی که دو کف دست نوزاد را فشار دهید، نوزاد سرش را چرخانده، چشمانش را بسته ، دهانش را باز کرده و سرش را به جلو خم خواهد کرد. این پاسخ‌ها به تنهایی و یا ترکیبی می‌تواند ایجاد شود. گفتنی است این بازتاب در نوزادان کوچک‌تر به مراتب آسان‌تر ایجاد خواهد شد، ولی پاسخ بازتابی شدیدتری در نوزادان بزرگ‌تر خواهد داشت. 

سن شروع و اتمام بازتاب بابکین نوزاد

همان طور که گفته شد به میزانی که سن نوزاد کمتر باشد، این بازتاب راحت‌تر ایجاد خواهد شد. به طور کل بازتاب بابکین تا شش ماهگی مشاهده شده و بعد از آن به تدریج محو خواهد شد. در نوزادانی با مشکل عصبی این بازتاب یا وجود نخواهد داشت یا بسیار با شدت کم مشاهده می‌شود. البته عدم وجود بازتاب لزوما به معنی عدم سلامتی نوزاد نیست. و برای تشخیص حتما باید به متخصص کودک مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

سخن پایانی

کلیه بازتاب‌های دوران نوزادی حاوی اطلاعات بسیار مهم در زمینه سلامت و بیماری نوزاد شماست. آگاهی از زمان شروع و خاتمه این بازتاب‌ها و مشورت و کمک گرفتن از متخصصین خبره سلامت کودک شما را تضمین خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : بازتاب بابکین نوزاد چیست

 

 



:: برچسب‌ها: بازتاب بابکین نوزاد چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هفته هفدهم بارداری زمانی است که مادر و جنین با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شوند. افزایش وزن مادر در این هفته می‌تواند باعث بروز ترک‌های پوستی شود و از آنجایی که رشد جنین با نازک شدن پوست شکم همراه است مادر احساس خارش و التهاب در ناحیه شکم را تجربه می‌کند. جنین نیز وزنش افزایش پیدا کرده و دست و پاهای او هم نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر رشد می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند، به طوریکه جنین می‌تواند پاهایش را تکان دهد. به‌طورکلی هفته هفدهم بارداری، ناراحتی‌ها و عوارض ناخوشایندی برای مادر به همراه ندارد با این حال برخی افراد کمردرد، یبوست، ورم دست و پا و… را تجربه می‌کنند. آشنایی با راهکارهای خودمراقبتی در سه ماه دوم بارداری می‌تواند باعث کاهش نگرانی و اضطراب مادر شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : هفته هفدهم بارداری را چطور بگذرانیم؟

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

هر چقدر که تعداد روزهای بارداری بیشتر می‌شود به مراتب وزن جنین هم افزایش پیدا می‌کند. در این هفته رشد جنین سریع‌تر شده و وزن او به حدود 150 گرم و قدش حدود 14 سانتی‌متر می‌رسد. همچنین بدنش بزرگ‌تر می‌شود که این مسئله به تناسب بیشتر بدن و سر کودک کمک می‌کند. جزئیات صورت جنین نیز شروع به تکامل می‌کند، به عنوان مثال در این هفته مژه‌ها و ابروهای جنین رشد می‌کنند. علاوه بر این دست و پاهای جنین هم نسبت به هفته گذشته بیشتر رشد می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند، به طوریکه جنین می‌تواند پاهایش را تکان دهد. از جمله تغییرات دیگر که در این هفته برای جنین به وجود می‌آید این است که کم کم شروع به ذخیره چربی می‌کند، این ذخیره چربی برای تولید انرژی و گرم نگه داشتن بدن بعد از تولد ضروری است.

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

وضعیت خواب

هرچه که روزهای بیشتری از دوران بارداری می‌گذرد مادر باید بیشتر به وضعیت خوابش توجه کند. برخی از مادران ممکن است در این هفته به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده دچار آشفتگی خواب شوند. علاوه بر تغییرات هورمونی، استرس و اضطراب مادر می‌تواند بر وضعیت خوابش تاثیر بگذارد.

خارش و التهاب پوست شکم

هرچقدر که جنین داخل شکم بزرگ‌تر شود پوست شکم بیشتر کشیده شده و نازک‌تر خواهد شد. این نازک شدن و کشیده شدن پوست باعث ایجاد احساس خارش و التهاب می‌شود. علاوه بر احساس خارش و التهاب ممکن است برخی مادران دچار ترک‌های پوستی شوند. با افزایش وزن جنین و وزن مادر این ترک‌های پوستی هم بیشتر می‌شود.

افزایش وزن

در سه ماهه دوم بارداری وزن مادر به شدت رو به افزایش می‌رود. در هفته هفدهم بارداری ممکن است برخی مادران بین 2 تا 5 کیلو وزن اضافه کنند. به طور کلی از این هفته به بعد وزن مادر به طور مرتب در هر هفته نیم تا یک کیلو افزایش پیدا می‌کند. با این حال برخی مادران با خوردن غذای بیش از حد و خوردن غذاهای پرچرب دچار چاقی و افزایش وزن کاذب می‌شوند. چاقی و افزایش وزن کاذب می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد.

عوارض شایع مادر در هفته هفدهم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری مادران به طور کلی روزهای راحت‌تری را سپری کرده و عوارض زیادی را تجربه نمی‌کنند. با این حال برخی از مادران ممکن است دچار عوارضی مانند یبوست، گرفتگی بینی، حساس شدن پستان‌ها، سوزش معده، خواب آشفته، سردرد و کمر درد شوند. به دنبال افزایش وزن مادر و بزرگ‌تر شدن جنین، ممکن است مرکز ثقل بدن مادر تغییر پیدا کند و فشار بیشتری به کمرش وارد شود.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته هفدهم بارداری

مراقبت‌های پزشکی

همانند هفته‌های گذشته مادران نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. اگر در سه ماهه دوم بارداری به پزشک مراجعه نکردید بهتر است در این هفته این کار را انجام دهید. انجام برخی از معاینات جهت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی در سه ماهه دوم بارداری ضروری می‌باشد. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به سونوگرافی آنومالی و آزمایش آمنیوسنتز اشاره کرد.

تغذیه مناسب

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر در کنار نوشیدن زیاد مایعات می‌تواند منجر به کاهش یبوست شود. بهتر است از خوردن غذاهای پرچرب و نفخ دار خودداری کنید زیرا خوردن غذاهای پرچرب منجر به چاقی و افزایش وزن کاذب مادر می‌شود که سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد. برای شناخت بیشتر در زمینه خطرات بارداری کلیک کنید.

ورزش منظم در هفته هفدهم بارداری

ورزش منظم و سبک می‌تواند سبب افزایش سلامت مادر و جنین شود. با این حال از ورزش‌های سنگین مانند کوهنوردی، دوچرخه سواری در مسافت طولانی، شنا و… بهتر است پرهیز کنید. انجام حرکات کششی ساده و ورزش‌های معمولی می‌تواند باعث کاهش درد کمر در دوران بارداری شود.

خوابیدن صحیح و کافی

برای بهبود وضعیت خواب در درجه اول شیوه خوابیدن را اصلاح کنید. بهتر است برای اینکه به خودتان و جنین فشاری وارد نشود به سمت پهلوی چپ بخوابید. همچنین بهتر است قبل از خوابیدن تمریناتی مانند آرام سازی بدن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن‌آگاهی را انجام دهید تا خواب آرام‌تر و بدون پریشانی داشته باشید. اگر در مدیریت کردن اضطراب و خوابتان مشکل دارید بهتر است این موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید.

رفع خارش پوست

برای رفع خارش، التهاب و ترک‌های پوستی بهتر است از کرم‌های مرطوب کننده و روغن‌های گیاهی جهت ماساژ دادن شکم استفاده کنید. همچنین مایعات زیاد مصرف کنید و فعالیت‌های کششی انجام دهید تا مانع از پیشرفت ترک‌های پوستی شوید.

برقراری رابطه جنسی

برقراری رابطه جنسی در هفته هفدهم یا به عبارتی در سه ماهه دوم بارداری برای مادر و جنین خطری به همراه ندارد. با این حال بهتر است با شیوه صحیح و پوزیشن مناسب دوران بارداری آشنا شوید. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مسئله می‌توانید از یک روانشناس و یا مشاوره جنسی کمک بگیرید. برای شناخت بیشتر درباره نزدیکی در دوران بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا جنین در هفته هفدهم شروع به تکان خوردن می‌کند؟

به طور کلی جنین از هفته 16 تا 20 بارداری ممکن است برای اولین بار تکان‌هایی بخورد که مادر آن‌ها را احساس کند. عواملی مختلفی مانند تجربه زایمان اول، چاقی زیاد مادر، توجه نکردن مادر به علائم شکمی و… می‌تواند باعث شود که مادر متوجه تکان خوردن نشود. با این حال اکثر مادران در این دوران متوجه اولین تکان خوردن جنین خواهند شد.

 

 

منبع : هفته هفدهم بارداری را چطور بگذرانیم؟

 

 



:: برچسب‌ها: هفته هفدهم بارداری را چطور بگذرانیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جدا خوابیدن کودک گاهی اوقات برای والدین تا حد زیادی دردسرساز و چالش برانگیز می‌شود. درگیری کودک با اضطراب، احساس ناامنی و ترس جدا شدن از والدین از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند کودکان نتوانند به راحتی هنگام خواب از والدین خود جدا شوند و در اتاق دیگری به تنهایی بخوابند. خوشبختانه روانشناسان کودک می‌توانند راهکارهای مختلفی را به شما آموزش دهند تا به کمک آن‌ها بتوانید فرزندانتان را برای جدا خوابیدن آماده کنید. برای آشنایی با این راهکارها تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

منبع : جدا خوابیدن کودک

جدا خوابیدن کودک | چرا کودک از تنها خوابیدن می‌ترسد؟

کودکان اغلب در سنین پایین به دلیل دلبستگی زیادی که به والدین خود دارند ترجیح می‌دهند کنار آن‌ها بخوابند. در این میان کودکانی که اضطراب جدایی بیشتری دارند، احساس ناامنی می‌کنند یا درگیر ترس‌ها و فوبیاهای دوران کودکی هستند، بیش از دیگران امکان دارد که در برابر جدا خوابیدن مقاومت کنند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که والدین بتوانند ریشه نگرانی‌های فرزند خود را درک کنند و به جای برخوردهای تند، برای هدایت فرزند به اتاق خود از روش‌های تشویق کننده کمک بگیرند. اگر احساس می‌کنید که فرزندتان ترس‌ها و اضطراب‌های زیادی دارد که علت آن‌ها برای شما قابل درک نیست، باید از یک روانشناس کودک برای درک بهتر شرایط کمک بگیرید.

زمان جدا خوابیدن کودک

بسیاری از والدین در مورد اینکه فرزندشان در چه سنی باید در اتاقی جداگانه بخوابد از متخصصین سوال می‌پرسند. در جواب به این سوال باید گفت که پاسخی قطعی وجود ندارد. بلکه این مسئله بیش از هرچیز به سبک تربیتی شما بستگی دارد. برخی از والدین که برای استقلال فرزندان خود اهمیت بسیار زیادی قائل هستند از همان دوران نوزادی او را در اتاقی جداگانه می‌خوابانند تا بعدها کودک دچار وابستگی شدید نشود.

با این حال نکته مهم اینجاست که اگر پیش از 2 سالگی فرزندتان را در اتاقی جداگانه می‌خوابانید، باید در طول شب چندین بار به او سر بزنید. هم چنین از نکات ایمنی نظیر محل خواباندن کودک، مناسب بودن تخت و لباس او مطمئن شوید. پوشاندن لباس‌های زیاد و انداختن رواندازهای ضخیم روی صورت کودک می‌تواند تنفس نوزاد را با مشکل مواجه کرده و باعث سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود.

بیشتر بخوایند :  اشتباهات تربیتی والدین 

جدا خوابیدن کودک | توصیه‌هایی برای والدین

خواباندن کودک در اتاقی جداگانه همواره کار راحتی نیست. بسیاری از کودکان از این موضوع استقبال نمی‌کنند و با ترس، گریه و بی قراری به این مسئله واکنش نشان می‌دهند. در این شرایط کمک گرفتن از توصیه‌های زیر می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک نماید.

1- محیطی امن و آرام برای کودک ایجاد کنید

برای اینکه بتوانید فرزندتان را به جدا خوابیدن تشویق کنید، باید در ابتدا محیط مناسبی را برای او فراهم نمایید. نبود وسایل الکترونیکی در اتاق کودک، قرار دادن یک چراغ خواب کنار تخت او و دور کردن هرگونه وسیله‌ای که ذهن کودک را مشغول نگه می‌دارد از جمله اقدامات اولیه‌ایست که باید انجام دهید.

2- از طریق گفت و گو کودک را برای جدا خوابیدن آماده کنید

بسیار اهمیت دارد که بتوانید همواره در مورد موضوعات مختلف با فرزندتان حرف بزنید و اجازه دهید او نیز افکار و احساسات خود را با شما در میان بگذارد. اگر بدون توضیح کافی به فرزندتان بگویید که از این پس باید در اتاق دیگری بخوابد، ممکن است ناخواسته ترس و اضطراب زیادی را در او ایجاد کنید. در نتیجه باید با زبانی که برای کودک قابل فهم است در این باره با او صحبت کرده و بگویید آنقدر بزرگ شده که می‌تواند دیگر در اتاق خودش استراحت کند. هم چنین از طریق گفت و گوی کلامی به فرزندتان اطمینان دهید که جدا خواباندن او به این معنا نیست که دوستش ندارید. در واقع باید به کودک نشان دهید فاصله فیزیکی مانع محبت شما نمی‌شود و هر زمانی که فرزندتان به شما احتیاج پیدا کند در کنار او خواهید بود.

3- جدا خوابیدن کودک | خوابیدن کودک را به حضور خود وابسته نکنید

شما می‌توانید برای خواباندن فرزندتان به اتاق خواب او بروید و با انجام کارهایی نظیر قصه خواندن و نوازش کردن کودک به راحت خوابیدن او کمک نمایید. اما نکته مهم اینجاست که باید تلاش کنید همواره قبل از به خواب رفتن کامل فرزندتان از اتاقش بیرون بیایید. در واقع نباید اجازه دهید که خوابیدن کودک به حضور شما وابسته شود. این کار باعث می‌شود زمانی که در دسترس نیستید کودک با مشکل بی خوابی مواجه شود یا در طول شب نتواند خواب آرامی را تجربه کند.

4- یک برنامه روتین شبانه داشته باشید

هرشب برای خواب کودک یک برنامه روتین ایجاد نمایید. برای مثال هر شب در زمانی خاص به او یادآوری کنید که باید مسواک بزند، به دستشویی برود و شما را در آغوش بگیرد. داشتن یک برنامه روتین به فرزندتان کمک می‌کند که هرشب فرصتی داشته باشد تا برای خوابیدن آماده شود و اضطراب کمتری را در این زمینه تجربه نماید.

5- جدا خوابیدن کودک | در تصمیم خود قاطع باشید

زمانی که تصمیم می‌گیرید کودک را در اتاقی جداگانه بخوابانید بسیار اهمیت دارد که رفتاری قاطعانه داشته باشید و فورا تسلیم فرزندتان نشوید. اگر در طول شب از خواب بیدار می‌شود یا نزد شما می‌آید، با مهربانی او را در آغوش بگیرید اما همراهی‌اش کنید تا مجددا به تخت خواب برگردد. به او اطمینان دهید کنارش هستید و هیچ چیز تهدید کننده‌ای وجود ندارد. اگر اجازه دهید فرزندتان به اتاق شما برگردد، آماده کردن مجدد او برای جدا خوابیدن سخت‌تر از قبل خواهد شد.

سخن آخر

برای اینکه بتوانید کودک خود را به طور جداگانه بخوابانید، لازم است که صبر و حوصله بسیاری به خرج دهید. اگر احساس می‌کنید فرزندتان اضطراب بسیاری دارد و به کمک راهکارهای ذکر شده نیز نمی‌تواند از شما جدا شود، باید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که کودکان کوچک‌تر نمی‌توانند به درستی در مورد ترس‌ها و نگرانی‌های خود صحبت کنند. برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

آن‌ها اغلب مشکلات خود را در قالب مشکلات رفتاری و اختلال‌های روانشناختی نشان می‌دهند. از جمله این مشکلات می‌توان به لجبازی مفرط، دچار شدن به کابوس‌های شبانه، دچار شدن به مشکلات گوارشی نظیر دل درد و شب ادراری اشاره کرد. روانشناس کودک می‌تواند ریشه بروز این اختلال‌ها را بررسی کرده و با روش‌هایی نظیر بازی درمانی به بهبودی آن‌ها کمک نماید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا که کودک از جدا خوابیدن می‌ترسد؟

دلایل مختلفی می‌تواند در ترسیدن کودک تاثیر بگذارد. اضطراب جدایی از والدین یا ترس از موجودات خیالی نظیر هیولاها یا تاریکی از جمله رایج‌ترین مواردی هستند که باعث ترس کودک از جدا خوابیدن می‌شوند.

 

 

 

منبع : جدا خوابیدن کودک

 

 



:: برچسب‌ها: جدا خوابیدن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم مستلزم رعایت نکاتی است که به حفظ رابطه‌ی عاطفی والدین و فرزند اول کمک می‌کند. تولد نوزاد جدید به طور طبیعی در روابط والدین با فرزند اول تغییراتی ایجاد کرده و گاه حسادت و حس رقابت فرزند اول را برمی‌انگیزاند. هر چه فرزند اول کوچک‌تر باشد، پذیرش او در مورد این مسئله کمتر می‌شود. نحوه‌ی رفتار با فرزند اول در سازگاری او با این مسئله اهمیت زیادی دارد و درصورت ناآگاهی والدین از عواطف فرزند اول و نحوه‌ی ارتباط با او، کودک آسیب‌های روانی زیادی را متحمل می‌شود و کم کم احساس می‌کند با تولد نوزاد شما را از دست داده‌است. با آگاهی از چگونگی برخورد با فرزند اول و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید این حسادت را از بین ببرید و به شکل‌گیری رابطه قوی میان فرزندان‌تان کمک کنید. برای اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

آسیب پذیری فرزند اول هنگام تولد بچه دوم

فرزندان اول آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگر فرزندان دارند چرا که والدین در ابتدا تجربه‌ی چندانی در تربیت او ندارند و اغلب آزمون و خطا می‌کنند. فرزند اول مرکز توجه والدین و اطرافیان است و قدرت مطلق خانواده را دارد؛ حال با تولد فرزند دوم او مجبور می‌شود تمام توجه و محبت والدین خود را با شخص دیگری شریک شود و توجه والدینش را کمتر دریافت می‌کند. او که تا به حال همچین چیزی را تجربه نکرده به طور ناخودآگاه خواهر یا برادر تازه به دنیا آمده‌ی خود را مقصر می‌داند و حسادت می‌کند.

این حسادت لازم است توسط والدین کنترل شود، در غیر این صورت منجر به خشم فرزند اول به والدین و خواهر یا برادرش می‌گردد. بنابراین لازم است پیش از تولد فرزند اطلاعاتی را به بچه‌ی اول خود بدهید و او را برای این اتفاق آماده کنید. با تولد فرزند جدید نحوه رفتار با بچه اول اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

چگونگی رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

معمولا کودکان هنگام تولد فرزند جدید ممکن است بدخلقی کرده و با رفتارهای توجه طلبانه تلاش کنند محبت و توجه پدر و مادر را به خود جلب نمایند. گاه به طور پنهانی یا آشکار نوزاد تازه به دنیا آمده را اذیت می‌کنند. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا رفتار با بچه اول را بیاموزید و شرایط را مدیریت کنید. برای آشنایی با بهترین تعداد فرزند کلیک کنید.

1.برخورد با نوزاد را به بچه اول یاد دهید

در مورد نحوه‌ی تعامل با نوزاد به کودک خود یاد دهید و نیازهای نوزاد را برایش توضیح دهید. این که چرا مجبور هستید دائما از او مراقب کنید. به او نشان دهید چگونه می‌تواند با نوزاد بازی کند و از وجود خواهر یا برادر کوچک خود لذت ببرد. مهم است که الگوی خوبی برایش باشید و به او یاد دهید چه کارهایی را انجام دهد. هر بار که رفتار خوبی با خواهر یا برادر کوچکتر خود می‌کند، به او پاداش دهید و تشویقش کنید.

2.بیشتر از قبل به بچه اول محبت کنید

پس از به دنیا آمدن نوزاد جدید، بچه‌ی اول شما نیاز بیشتری به محبت دارد تا فکر نکند با آمدن نوزاد محبت شما را از دست داده است. به خاطر همین باید بیشتر به او ابراز محبت کنید. بیشتر به او بگویید دوستش دارید و حتما زمان‌هایی را برای بازی کردن و مشغول شدن با او اختصاص دهید و بیشتر بغلش کنید. با این کار به او اطمینان می‌دهید که با تولد نوزاد جدید هنوز هم او را دوست دارید و نباید نگران و مضطرب باشد.

3.رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم | با کودک در مورد احساساتش صحبت کنید

کودکان توانایی کمی در بیان احساسات خود به بزرگ‌ترهایشان دارند و اغلب نگرانی‌های خود را سرکوب کرده یا آن‌ها را از راه‌هایی همچون بدرفتاری و کج خلقی یا لوس شدن ابراز می‌کنند. بهترین کار این است که خودتان پیشقدم شوید و نظر کودک را در مورد فرزند تازه به دنیا آمده بپرسید. اجازه دهید آزادنه احساساتش را بیان کند و از قضاوت یا سرزنش کردن او خودداری کنید. برایش توضیح دهید که چرا خواهر یا برادر تازه به دنیا آمده‌اش بیشتر به مراقبت نیاز دارد و از ناتوانایی‌هاییش برای او بگویید. یا مثلا توضیح دهید که نوزاد به پدر و مادر نیاز دارد تا بزرگ شود.

4.در رفتار با بچه اول مراقب حرف‌های خود باشید

جملات و کلمات شما در برخورد با بچه‌ی اول اهمیت و حساسیت بیشتری دارد و گاه حسادت او را بر می‌انگیزد. هیچ وقت نوزاد را علت مخالفت‌های خود با کودک و خواسته‌هایش قرار ندهید؛ برای مثال به او نگویید “نمی‌توانم با تو بازی کنم چون باید به خواهر/ برادرت غذا بدهم.” یا به او نگویید “نمی‌توانیم به شهربازی برویم چون نوزاد خواب است.” چنین جملاتی باعث حساسیت و حسادت کودک شما به نوزاد می‌شود چرا که هنوز درک کافی از منظور واقعی حرف‌های شما ندارد. برای آشنایی با علت حسادت فرزند اول کلیک کنید.

از جملات بهتر استفاده کنید؛ برای مثال به او بگویید “فعلا باید کاری را انجام دهم، یا دستم بند است اما بعد از انجام کارم فورا با تو بازی می‌کنم یا یک ساعت دیگر با هم به پارک می‌رویم.”

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

با حسادت فرزند اول به دوم چه کنم؟

مهم است قبل از تولد نوزاد، بچه‌ی اول را آماده کنید و در مورد خواهر یا برادرش به او اطلاعات دهید. از مزایای داشتن خواهر یا برادر به او بگویید؛ این که می‌تواند با او بازی کند. محبت و توجه خود به کودک را با آمدن نوزاد کم نکنید. برای کمک به سازگاری کودک با شرایط جدید و یا کنترل حسادت‌های او می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

 

 

منبع : رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

 

 



:: برچسب‌ها: رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دوستی به قصد ازدواج چنانچه سالم و هدفمند باشد می‌تواند منجر به یک ازدواج پایدار شود. معمولا اکثر دختران پس از وارد شدن در رابطه‌ای با جنس مخالف، به فکر ازدواج هستند، اما در شروع یک رابطه بایستی که دو طرف هدف خود را از برقراری دوستی مشخص کنند، تا اگر قصدشان ازدواج است، بتوانند برای شناخت یکدیگر وقت کافی بگذارند و سریع‌تر تشکیل زندگی دهند. پس در رابطه قصد شما فقط مهم نیست، باید به نشانه‌ها و رفتارهای طرف مقابلتون توجه بیشتری کنید تا آسیب کمتری ببینید. در ادامه به تمامی جوانب دوستی های به قصد ازدواج پراخته‌ایم. در صورت وجود هرگونه مساله در رابطه‌تان می‌توانید مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت نمایید.

 

 

منبع : دوستی به قصد ازدواج

دوستی به قصد ازدواج

با توجه به تغییر انتظارات زوج‌های جوان از یکدیگر و افزایش آمار طلاق، بسیاری از افراد بر این باورند که دو طرف قبل از شروع یک رابطه باید به شناخت کافی از یکدیگر رسیده باشند تا تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کنند، اما لازم است اشاره کنیم که این نوع آشنایی برای ازدواج نیز مورد قبول همه نیست.

در این روزها دوستی ها با اهداف مختلفی شکل می‌گیرد، اما اگر شما تمایل دارید قبل از ازدواج با دختر و یا پسر مورد نظر خود آشنا شوید و دوستی خود را بر پایه ازدواج با او بنا کنید، بهتر است از همان ابتدا هدف خود را از رابطه مشخص کرده و به طرف مقابل بگویید.

به هدف و مسیری که رابطه‌تان در پیش گرفته توجه کنید تا اگر قصد طرف مقابل‌تان ازدواج نیست، بتوانید به موقع خود را نجات دهید؛ چراکه در آینده ممکن است شما به او وابسته شوید و جدایی‌تان با صدمات روحی و عاطفی همراه باشد.

برقراری رابطه دوستی به قصد ازدواج و مشکلات آن

وجود کشش به جنس مخالف در هر انسانی طبیعی است، به طوری که وقتی فرد با جنس مخالف خود ارتباط می‌گیرد، هورمون خاصی در مغز او ترشح می‌شود که میزان آن با افزایش تعامل و ارتباط نیز افزایش می‌یابد.

میزان و نوع کشش به جنس مخالف در دختران و پسران با یکدیگر تفاوت دارد، به طوری که این کشش در پسران بیشتر با کشش جنسی و در دختران با وابستگی عاطفی همراه است که در دوستی‌های طولانی مدت باعث می شود که دوستی از حالت شناخت خارج شود.

اهداف دوستی شما چیست؟

یکی از واقعیت هایی که در جامعه امروز وجود دارد، این است که متاسفانه جوانان و به ویژه آقایان به دلایل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی و … تمایلی به ازدواج ندارند. اما تمایل به ازدواج نداشتن، به معنای این نیست وارد رابطه دوستی نشوند.

به همین دلیل است که در ابتدا برای شروع یک رابطه با یک دختر به بهانه ازدواج با او آشنا می‌شوند، اما رابطه آن‌ها به ازدواج ختم نمی‌شود. بنابراین دختران وقتی در شرایطی هستند که پسری با قصد ازدواج به آن‌ها پیشنهاد دوستی می‌دهد، باید در نظر داشته باشند همگی این پیشنهادها واقعی نیست و باید این موضوع را در اوایل رابطه و قبل از بروز آسیب‌های عاطفی تشخیص دهند.

پسری که اقدام به شروع دوستی به قصد ازدواج ندارد

اگر شما دختری هستید که قصد ازدواج برای شروع یک رابطه برای‌تان مهم است، باید بتوانید وقتی پسری به شما پیشنهاد دوستی می‌دهد، قصد و هدف او را متوجه شوید. در این قسمت از مقاله راهکارهایی ارائه کرده‌ایم، که می‌توانید تشخیص دهید که آیا پسر مورد نظر، با پیشنهاد دوستی به شما قصد ازدواج دارد یا خیر.

تقاضای رابطه جنسی 

در جامعه و فرهنگ ایرانیان، برقراری رابطه جنسی دختران قبل از ازدواج نامناسب است. این موضوعی است که تمامی افراد و حتی پسران به خوبی از آن آگاه هستند.

پسری که به قصد ازدواج با دختری آشنا می‌شود، قبل از ازدواج و به عبارتی قبل از رسمی شدن رابطه‌شان به او پیشنهاد برقراری رابطه جنسی نمی‌دهد. بنابراین اگر پسری که با او در ارتباط هستید، اصرار بر برقراری رابطه جنسی با شما دارد بهتر است در مورد او تجدید نظر کنید.

دوستی با دیگر دختران 

اگر فردی که با او آشنا شده‌اید با توجیه روشن فکر بودن از دوستی‌های قبل از شما صحبت می‌کند، م‌ تواند هشداری باشد که او از دوستی با شما قصد ازدواج ندارد.

چراکه نه همیشه اما اکثرا دختران بر ازدواج تاکید و اصرار دارند و پسرانی که بدون این قصد وارد رابطه دوستی شده باشند، برای فرار ترجیح می‌دهند رابطه را به پایان برسانند.

صحبت نکردن از ازدواج

اگر در زمان‌هایی که در حال صحبت با دوست پسر خود هستید، حرف ازدواج به میان می‌آید، او طفره می‌رود و با دلایل مختلف توجیه می‌کند، نشانه خوبی است که متوجه شوید او فقط می‌خواهد با شما وقت بگذراند و تصمیمی بر ازدواج ندارد.

برای اینکه مطمئن شوید قصد پسری که با او در ارتباط هستید، ازدواج با شما نیست می‌توانید او را در موقعیتی قرار دهید که اعتراف کند. معمولا این دسته از افراد پس از قرار گرفتن در موقعیت سعی می‌کنند دروغ بگویند و یا عصبی و بی قرار می‌شوند و جواب قطعی نمی‌دهند. این رفتارها ممکن است شما را برای قطع رابطه به شک بیاندازد، بهتر است در این مواقع حتما از کمک متخصصین استفاده نمایید.

نداشتن شرایط اولیه ازدواج

برخی از پسران پس از شروع یک رابطه تمایل به ازدواج با طرف مقابل را دارند، اما شرایط اولیه ازدواج را ندارند. این دسته از افراد در حال گذراندن سربازی و یا در حال تحصیل هستند و در واقع شغل و درآمد مشخصی ندارند.

پسرانی که شرایط اولیه ازدواج ندارند، بر وضعیت خود واقف هستند به همین دلیل می‌دانند که توانایی شروع و اداره یک زندگی مستقل را نخواهند داشت و هدفی به جز ازدواج را برای شروع یک رابطه دنبال می‌کنند.

تاخیر خواستگاری رسمی

یکی از ویژگی‌های پسرانی که قصد ازدواج دارند، این است که برای رسیدن به دختری که می‌خواهند با او برای زندگی‌شان اهداف مشترک داشته باشند، هر کاری می‌کنند.

بنابراین اگر پسری که با او در ارتباط هستید پس از گذشت مدت طولانی و کسب شناخت نسبت به یکدیگر، خواستگاری کردن را به تاخیر می‌اندازد و برای اینکار شرایط مختلف و یا مخالفت خانواده را عنوان می‌کند، باید بدانید که او از دوستی با شما قصد ازدواج ندارد.

شما را به خانوده‌اش معرفی نمی‌کند

پسری که بخواهد با دختر مورد علاقه‌اش ازدواج کند، سریعا او را به خانواده‌اش معرفی می‌کند. بنابراین اگر در رابطه دوستی با پسری هستید که او شما را به خانواده‌اش معرفی نکرده است، بهتر است بدانید که او برنامه‌ای برای ازدواج با شما ندارد و نمی‌خواهد خانواده‌اش این موضوع را بدانند.

نداشتن برنامه‌ برای آینده

بدیهی است که وقتی با شخصی وارد رابطه دوستی می‌شوید، باید با او برای آینده برنامه ریزی کنید و اهداف مشترک زندگی‌تان را مشخص کنید.

اگر دوست پسر شما هیچ گاه از برنامه‌های آینده حرفی نمی‌زند و در مقابل برنامه ریزی‌های شما نیز عکس العملی ندارد، باید برای‌تان زنگ خطری باشد که شما در برنامه‌های آینده او جایگاهی ندارید.

ابراز علاقه سریع

برخی از پسران که با اهداف مختلفی به جز ازدواج رابطه‌های دوستی را شروع می‌کنند، برای اینکه به عبارتی دل طرف مقابل را به دست آورند، سریع ابراز علاقه می‌کنند.

شما باید از این ابراز علاقه سریع و ناگهانی متوجه شوید که او فقط قصد دارد سریع‌تر به شما نزدیک شود تا به اهدافی که در ذهنش است برسد. گفتن جمله عاشقانه و دوست دارم سخت نیست، اما شما باید واقعی بودن آن را متوجه شوید. فقط کافی است بدانید عشق ذره ذره در وجود انسان شکل می‌گیرد.

تصمیم گیری درباره دوستی های به قصد ازدواج

اگر سعی دارید برای داشتن یک ازدواج خوب، با فردی دوست شوید و پس از کسب شناخت کافی از یکدیگر، تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کنید، بهتر است در هر مرحله‌ای که احساس کردید او شما را برای ازدواج نمی‌خواهد، رابطه‌تان را تمام کنید تا از آسیب‌های روحی و عاطفی که ممکن است ایجاد شود، جلوگیری کنید.

همواره به یاد داشته باشید که شما با ارزش هستید و اگر قرار است با پسری وارد رابطه دوستی شوید، او باید شما را برای برقراری رابطه عاطفی و عاشقانه و در نهایت زندگی مشترک بخواهد.

بنابراین سعی کنید برای داشتن یک دوستی هدفمند با پسرانی که شرایط اولیه ازدواج را ندارد و فقط قصد دارند یک دوستی پنهانی را بدون اطلاع از خانواده‌‌هایشان تشکیل دهند، وارد رابطه نشوید. برای آشنایی با معایب و مزایای ازدواج های ناشی از دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

در صورتی که در رابطه‌های دوستی قبل از ازدواج با شرایط خاصی هستید، می‌توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره با روانشناسان مرکز مشاره ذهن نو در تماس باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوستی به قصد ازدواج می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: دوستی به قصد ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار با مادر شوهر علاوه بر احترام باید به همراه درک باشد، خیلی اوقات دلخوری‌ها به خاطر عدم درک طرف مقابل اتفاق می‌افتد. اگر بتوانید پی به علت دخالت‌ها، حرف‌ها و ناراحتی‌های مادرشوهرتان ببرید، خیلی بهتر می‌توانید رفتاری متناسب با موقعیت پی بگیرید، چه بسا با بازخوردی درست بتوانید روی مادر همسرتان نیز تاثیری مثبت بگذارید. با چنین سیاست‌های ظریفی آرامش و زیبایی ازدواج‌تان را روز به روز بیشتر خواهید کرد. در صورتی که روابط‌تان با مادرشوهرتان به چالش‌هایی خورده حتما از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

 

 

منبع : رفتار با مادر شوهر بی ملاحظه

در رفتار با مادر شوهر ابتدا شرایط مادر شوهر را درک کنید

در ابتدا باید یک نکته مهم را یادآور شویم و آن این موضوع است که رفتار مادر شوهر شما فقط نتیجه تفکری است که خودش در ذهن می‌پروراند و همسرتان در آن دخالتی ندارد.

بنابراین وقتی شاهد رفتار نامناسب و یا دخالتی از سوی مادر همسرتان هستید، بهتر است به جای اینکه همسر خود را مقصر بدانید، ابتدا در عین داشتن آرامش با او صحبت کنید تا شرایط را از دید شما بسنجد.

اگر پیرامون دخالت‌های مادر شوهر خود بخواهید با همسرتان جدل کنید، مطمئن باشید که زمینه مشکلات بزرگ‌تر فراهم می‌شود. فقط سعی کنید مسئله را به نحوی با همسرتان مطرح کنید که انگار قصد دارید موضوع را حل کنید. لازم است اشاره کنیم که نباید همسرتان را وارد بحث و اتفاقات میان خود و مادرشوهرتان کنید.

لازم است زمانی که مادرشوهرتان حرفی می‌زند و یا کاری برخلاف میل شما انجام می‌دهد، فقط یک نکته را در ذهن داشته باشید که او نگران این است که پسرش را از دست بدهد و دلیل سختگیری‌ها و بداخلاقی‌های او نیز می‌تواند اقتضای شرایط و حتی سن او باشد.

نکات مهم در برخورد و رفتار با مادر شوهر

لازم است برای بهبود روابط خود با مادرشوهرتان به برخی نکات توجه داشته باشید.

  • سعی کنید زمان‌هایی که در کنار مادرشوهرتان هستید، به همسرتان توجه کنید و به او بی احترامی نکنید.
  • از همسر خود در مقابل مادرش بدگویی و انتقاد نکنید.
  • ویژگی‌های مثبت مادرشوهر خود را برجسته کنید.
  • همواره احترام او را حفظ کنید و به این فکر کنید که او مادر همسرتان است.
  • سعی کنید انتقادها و حرف‌های او را نادیده بگیرید و به همسرتان منتقل نکنید.
  • گاهی برای مناسبت‌های مختلف برای مادرشوهرتان کادو بگیرید.

نحوه صحیح رفتار با مادر شوهر

بسیاری از زوج‌های جوان که والدین‌شان در زندگی زناشویی آن‌ها دخالت می‌کنند، نمی‌دانند که چه رفتار و واکنشی باید داشته باشند تا هم حرمت‌ها حفظ شود و هم اجازه دخالت داده نشود. از آن جا که بسیاری از اختلافات زن و شوهر مربوط به خانواده‌های دو طرف می‌شود، بهتر است در مورد نحوه این ارتباط یک فرایند مناسب پیش بگیرید.برای آشنایی با تعیین حد و حدود رابطه با خانواده همسر کلیک کنید.

رفتار با مادر شوهر حسود

اگر مادر شوهرتان رابطه سردی با شما دارد، یا مدام در حال انتقاد کارهای شما است به این دلیل است که فکر می‌کند شما جای او را در قلب پسرش گرفته‌اید. به همین دلیل سعی می‌کند برای بازگرداندن جایگاه قبلی خود با شما رقابت کند. این حس رقابت از تفکر اشتباه و حس حسادت ناشی می‌شود.

اگر مادرشوهرتان دارای حسادت‌هایی به شما است، در مقابل حرف‌ها و رفتارهای او خونسرد باشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با یک لبخند از آن‌ها عبور نمایید.

اینکار باعث می‌شود که او به مرور احساس خود را کنار بگذارد و جایگاه خود را به عنوان مادر برای فرزندش درک کند. اما اگر مقابله به مثل کنید او به این باور می‌رسد که تصورش در مورد شما درست بوده و این رفتارها هرگز پایانی نخواهد داشت.

رفتار با مادر شوهر وابسته

آیا مادرشوهرتان به هر بهانه‌ای به شما زنگ می‌زند و سعی می‌کند شما و همسرتان را به خانه‌اش بکشاند؟ احتمالا مادر همسرتان فردی وابسته به فرزندش است که با اینکار تمامی برنامه‌های شما را از بین می‌برد.

برای اینکه تعادل برقرار باشد، شما و همسرتان بایستی که با مشورت یکدیگر سعی کنید زمان‌های مناسبی را برای گذراندن وقت با مادر همسرتان اختصاص دهید.

بهتر است مادرشوهرتان را نیز از این تصمیم خود مطلع سازید تا او شما را مدام به بهانه‌های مختلف دعوت نکند. مادر همسرتان باید متوجه این موضوع باشد که شما تمایل دارید برای اوقات مختلف زندگی‌تان خودتان تصمیم بگیرید.

رفتار با مادر شوهر خودخواه

از ویژگی‌های مادرشوهرهای خودخواه این است که تصور می‌کنند می‌توانند برای همه امور زندگی فرزندشان نظر دهند. این تصور به آن‌ها این حق را می‌دهد که در تمامی امور پسر و عروسش از جمله خانه داری، تربیت بچه، امور مالی و شغل و … نظر خود را اعمال کنند.

رفتار شما با مادرشوهر خودخواه و مغرور می‌تواند این گونه باشد که در مقابل دخالت‌های او آرامش خود را حفظ کنید و به جای برخورد تدافعی، فقط کافی است دخالت‌هایش را نادیده بگیرید.

نادیده گرفتن دخالت‌های مادرشوهر کم کم به او می‌فهماند که نظراتش در زندگی زناشویی شما خریدار ندارد و این گونه شما بدون هیچ حرفی به او می‌فهمانید که دوست دارید زندگی زناشویی‌تان را مطابق نظر خود اداره کنید.

رفتار با مادرشوهر کنتر‌ل‌گر

مادرشوهران کنترل گر در اغلب موارد گمان می‌کنند که کارهایی که انجام می‌دهد و کنترل هایی که دارد، باعث خیر و صلاح فرزندش است.

این دسته از مادرشوهرها در ابتدا خوب به نظر می‌رسند، چراکه در عین کنترل کردن، حمایت‌های لازم را نیز هم دارند، اما به مرور در بسیاری از امور قصد دخالت و کنترل دارند.

بهتر است برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی، از ابتدا زندگی‌تان را مستقل آغاز کنید و سعی نکنید در هر اموری به خانواده همسر پناه ببرید و آن‌ها را از مشکلات خود باخبر کنید.

رفتار با مادر شوهر پرتوقع

مادر شوهر پرتوقع انتظار دارد پسرش خودش را وقف زندگی مادرش کند. او همیشه به بهانه‌های مختلف مخصوصا مسائل مالی از پسرش کمک می‌خواهد.

در رفتار با مادرشوهر پرتوقع نمی‌توان به خواسته‌های او بی اعتنا بود، چرا که پسرش در برابر خواسته‎‌های مادرش دارای مسئولیت است، ولی می‌توان به کمک هم برای خواسته‌های او محدودیت تعیین کرد تا به مشکلات او هم رسیدگی شود.

رفتار با مادر شوهر غرغرو

مادر شوهر غرغرو منتظر یک اتفاق بر خلاف میلش است، تا بر سر پسر و عروس خود غر بزند. در این حالت شما باید تمامی تلاش خود را داشته باشید که حرف‌های او آسیبی به رابطه و زندگی مشترک شما نرساند.

بسیاری از زوج‌های جوان برای خلاص شدن از دست غر زدن‌های مادر شوهر هم که شده، تسلیم خواسته او می‌شوند که بسیار اشتباه است.

شما باید در برابر این حرف‌ها و رفتار مادر شوهر به صورت مودبانه و در کمال احترام پاسخ دهید و سعی کنید او را به آرامش دعوت کنید.

رفتار با مادرشوهر قضاوت‌گر

اگر مادر شوهرتان فردی است که شما را بخاطر هر چیزی شامل نوع لباس پوشیدن، مدیریت پول‌، شیوه رفتار با همسر و حتی عقایدتان قضاوت می‌کند، مشکلات زیادی خواهید داشت.

خانواده همسر در هیچ موردی حق ندارند عقاید خود را به شما تحمیل کنند. فقط سعی کنید این موضوع را به همسر خود یادآور شوید و از او بخواهید که قوانین زندگی‌تان را خودتان تعیین کنید.

رفتار با مادرشوهری که در تربیت بچه ها دخالت می کند

یکی از آزار دهنده‌ترین دخالت مادر شوهر، دخالت در تربیت بچه‌ها است. اگر رفتار مادر همسرتان با بچه‌ها به گونه‌ای است که احساس می‌کنید در تربیت فرزندتان دخالت می‌کند، نمی‌توانید برای اینکار صریحا به او بگویید که دوست ندارید و یا با همسرتان بحث کنید.

می‌توانید زمان‌هایی که بچه‌ها به دیدن خانواده همسرتان می‌روند را محدودتر کنید و به گونه‌ای رفتار کنید که نشان دهد تمایل دارید فرزندتان مطابق میل و قوانینی که شما تعیین کرده‌اید، رفتار کند. در این زمینه حتما با همسر خود مشورت داشته باشید.

جبران بی اطلاعی درباره رفتار با مادر شوهر

اگر جزء کسانی هستید که نمی‌دانید چرا مادر شوهرتان رفتار خوبی با شما ندارد و یا مدام در زندگی‌تان دخالت می‌کند، می‌توانید برای حل مشکل از مشاوره خانواده و یا زوج درمانی کمک بگیرید. حتی می‌توانید با همسرتان در این جلسات شرکت کنید تا با حل مشکلات کوچک، مشکلات بزرگ‌تر ایجاد نشود. برای آشنایی بیشتر با راه های رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با مادر شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: رفتار با مادر شوهر بی ملاحظه ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()