نوشته شده توسط : ذهن نو

عوامل مختلفی بر رشد نکردن جنین در دوران بارداری تاثیر می‌گذارند. سوءتغذیه مادر، بروز فشار خون یا دیابت دوران بارداری، نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر از جمله رایج‌ترین دلایلی هستند که بر رشد جنین در حاملگی تاثیر می‌گذارند. نوزادانی که تحت این شرایط به دنیا می‌آیند اغلب وزن بسیار کمی در بدو تولد دارند و ممکن است با نقایص مادرزادی، آسیب‌های مغزی و نابهنجاری‌های رشدی رو به رو شوند. در ادامه این مقاله در مورد علل رشد نکردن جنین، راه‌های تشخیص و پیشگیری از آن توضیحات بیشتری را ارائه کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

منبع : رشد نکردن جنین

رشد نکردن جنین | آشنایی با اختلالات رشد جنین

اختلالات رشد جنین، به هرگونه آسیبی گفته می‌شود که در دوران بارداری فرایند رشد کودک را با مشکل مواجه می‌کنند. کودکانی که با این اختلالات به دنیا می‌آیند اغلب نارس هستند و وزنشان از محدوده طبیعی کمتر است. این مسئله می‌تواند در ادامه به صورت نقایص مادرزادی، نا بهنجاری‌های رشدی و آسیب‌های مغزی خود را نشان دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهند در ماه‌های اولیه بارداری عوامل ژنتیکی، بیماری‌های مادر و مشکلات مرتبط با جفت بیش از هر عامل دیگری می‌توانند به فرایند رشد جنین آسیب بزنند. در حالی که در ماه‌های آخر بارداری نقش عوامل محیطی بیش‌تر می‌شود. در ادامه به علل و عوامل مختلفی که در رشد نکردن جنین تاثیر می‌گذارند، پرداخته‌ایم.

 

علل رشد نکردن جنین | عوامل مرتبط با مشکلات مادر

رشد نکردن جنین می‌تواند تحت تاثیر 3 عامل اصلی باشد که مشکلات مادر و بیماری‌های او، مشکلات مرتبط با خود جنین و عوامل مرتبط با رحم و جفت را در بر می‌گیرد. موارد زیر مشکلات مربوط به مادر را شامل می‌شوند.

1- فشارخون دوران بارداری

افزایش فشار خون در دوران بارداری یکی از خطرات مهمی است که می‌تواند برای مادر و جنین دردسر ساز شود. فشار خون دوران بارداری از این جهت منجر به اختلال رشد در جنین می‌شود که خون رسانی به کودک را با مشکل مواجه می‌سازد. در واقع با توجه به اینکه جنین در دوران بارداری اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز را از خون مادر به دست می‌آورد، اخلال در خون رسانی می‌تواند به بروز مشکلات جدی در فرایند رشدی او بیانجامد. برای آشنایی با خطرات بارداری کلیک کنید.

2- دچار شدن به انواع عفونت‌ها

دچار شدن به هرگونه عفونت در دوران بارداری می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد و بر فرایند رشد او تاثیر بگذارد. به همین خاطر لازم است که در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری به مسائل بهداشتی توجه کنید. گاهی اوقات اقدامات ساده‌ای نظیر شستن دست‌ها می‌تواند از شما در برابر عفونت‌های بسیار جدی محافظت کند.

3- وجود بیماری‌های زمینه‌ای در مادر

اگر دچار هرگونه بیماری زمینه‌ای نظیر مشکل قلبی، تنفسی، ریوی و دیابت هستید، لازم است قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن این مشکل را با متخصصی که تحت نظر او هستید در میان بگذارید. چرا که شما در دوران حاملگی نمی‌توانید هر دارویی مصرف کنید. همچنین این مشکلات ممکن است به خودی خود بر سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد. اگر به طور ناخواسته باردار شدید، باید در اولین فرصت با پزشک در مورد بیماری‌های قبلی خود صحبت نمایید.

4- سوء تغذیه

در دوران بارداری رژیم غذایی مادر بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. چراکه شما به کالری بیشتری برای تامین نیازهای رشدی جنین نیاز دارید. گرفتن رژیم‌های سخت در بارداری یا نخوردن غذای کافی به خاطر ویار و حالت تهوع می‌تواند اختلالات جدی در رشد فرزندتان ایجاد کند.

5- استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر

استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر می‌تواند منجر به بروز نقایص جدی در جنین شود. از جمله مهم‌ترین نقایص می‌توان به تولد نوزاد معتاد و سندروم جنین الکلی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها مصرف سیگار و مواد مخدر به صورت تدخینی، فرایند اکسیژن رسانی به جنین را با اختلال مواجه کرده و به این ترتیب باعث بروز مشکلاتی در فرایند رشد کودک می‌شود.

 

علل رشد نکردن جنین | مشکلات مرتبط با جنین

در همه موارد رشد نکردن جنین به بیماری‌ها و مشکلات مادر ارتباط ندارد، بلکه این مسئله می‌تواند به شرایط خود جنین مربوط باشد. موارد زیر نمونه‌هایی از مشکلات جنین هستند که به اختلال در رشد می‌انجامند.

1- مشکلات ژنتیکی و کروموزومی

بروز خطاهایی در ژنتیک و مشکلات کروموزومی از قبیل سندروم داون از جمله مسائلی هستند که از همان ماه‌های اول بارداری فرایند رشد جنین را با اختلال مواجه می‌کنند و در نهایت بعد از تولد نیز به آسیب‌های مغزی و نقایص مادرزادی می‌انجامند.

2- دو قلو یا چند قلو بودن جنین

جنین در شرایطی که مادر دو قلو یا چند قلو باردار است به مراقبت بیشتری نیاز دارد. چراکه در این شرایط بدن مادر باید بتواند مواد غذایی بیشتری را در اختیار 2 یا چند جنین قرار دهد. مسائلی نظیر نداشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا حد زیادی در فرایند رشد کودک تاثیر بگذارد.

3- تولد زودهنگام

هر شرایطی که منجر به زایمان زودرس و تولد زودهنگام گردد، باعث می‌شود که جنین فرایند رشدی خود را به طور کامل طی نکند و به صورت نارس به دنیا بیاید. در این شرایط اغلب نوزاد به مدت چند روز در دستگاه نگهداری می‌شود تا تحت مراقبت‌های ویژه بتواند آمادگی لازم برای قرار گرفتن در دنیای بیرون را به دست بیاورد.

 

علل رشد نکردن جنین | عوامل مرتبط با رحم و جفت

همان طور که گفته شد علاوه بر مشکلات مرتبط با مادر و جنین، در برخی موارد عوامل مرتبط با جفت یا رحم منجر به اختلال رشدی در جنین می‌شود. موارد زیر نمونه‌هایی از این عوامل هستند.

1- کاهش جریان خون در رحم

جنین تمام مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را از جریان خون موجود در رحم دریافت می‌کند. در نتیجه هر عاملی که باعث افت جریان خون در رحم و جفت شود سلامت جنین را تهدید کرده و می‌تواند به بروز اختلالات رشدی در او بیانجامد.

2- جدا شدن جفت

جدا شدن جفت یا سقط شدن آن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث رشد نکردن جنین و وارد شدن آسیب‌های جسمانی به او شود. از جمله علائمی که در حین جدا شدن جفت تجربه می‌شوند، می‌توان به خونریزی یا لکه بینی، دردهای رحمی، انقباضات سریع و کمر درد اشاره کرد.

روش های تشخیص رشد نکردن جنین

بسیاری از مادران در دوران بارداری دائما نگران رشد فرزندشان هستند. در ادامه به معرفی روش‌های تشخیص اختلالات رشدی کودک در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

1- سونوگرافی

سونوگرافی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای بررسی رشد جنین در دوران بارداری انجام می‌شود. در تصویربرداری از طریق سونوگرافی عواملی نظیر اندازه جنین و میزان مایع آمنیوتیک بررسی خواهد شد. این موارد به متخصص کمک می‌کند تا بتواند متناسب با سن جنین، رشد نرمال او را زیر نظر بگیرد.

2- سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر نوعی روش تخصصی و پیشرفته است که میزان جریان خون اندام‌ها را بررسی می‌کند. به کمک این روش می‌توان میزان جریان خون در رحم، بند ناف و اندام‌های جنین را بررسی کرد. همان طور که گفته شد کاهش جریان خون هشدار مهمی است که نشان می‌دهد کودک در معرض اختلالات رشدی قرار دارد.

3- آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز آزمایشی است که مایع آمنیوتیک اطراف جنین را بررسی می‌کند. مایع آمنیوتیک نقش محافظت کننده برای جنین دارد و در برابر ضربه‌ها و فشارها از کودک مراقبت می‌کند. متخصصان به کمک آزمایش آمنیوسنتز می‌توانند به مشکلات کروموزومی و وجود انواع عفونت‌ها پی ببرند.

 

پیشگیری از اختلالات ناشی از رشد نکردن جنین

مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری از اختلالات ناشی از رشد نکردن جنین تشخیص به موقع مشکل است. در واقع اگر مشکلات رشدی در ماه‌های اولیه به وجود بیایند و مورد توجه قرار نگیرند، امکان پیشگیری از مشکلات بعدی بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود. رعایت نکات زیر به فرزندتان کمک می‌کند تا رشد کاملی را در رحم تجربه نماید:

– به طور پیوسته زیر نظر یک متخصص باشید و انجام سونوگرافی و آزمایش‌های مربوطه را پشت گوش نیاندازید.

– پیوسته فشار خون خود را چک کنید و در صورت بالا بودن فشار در اسرع وقت با یک متخصص تماس بگیرید.

– رژیم غذایی سالمی در پیش بگیرید و تلاش کنید انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را در آن بگنجانید.

– فعالیت‌های کششی و ورزشی بسیار سبک انجام دهید.

– قبل از مصرف هرگونه دارو ابتدا با پزشک مشورت نمایید.

– از مصرف الکل، مواد مخدر یا سیگار خودداری کنید.

– قبل از بارداری وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایید.

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

توقف رشد جنین باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

توقف رشد جنین مسئله‌ای خطرناک است که می‌تواند به سقط جنین، مرده‌زایی یا تولد با نقایص مادرزادی بیانجامد.

 

 

منبع : رشد نکردن جنین

 

 



:: برچسب‌ها: رشد نکردن جنین ,
:: بازدید از این مطلب : 444
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هفته بیستم زمانی است که مادر وارد نیمه دوم بارداری شده است و جنین به سرعت در حال رشد و تکامل می‌باشد. به طور روزانه وزن جنین با افزایش همراه است و از نظر ساختاری و ظاهری هرچه بیشتر شبیه به یک نوزاد می‌شود. در این هفته تغییرات ظاهری مادر نیز به وضوح نشان دهنده باردار بودنش است. در سه ماهه دوم بارداری، خصوصا هفته بیستم مادران معمولاً سرشار از انرژی هستند و مشکلات زیادی را تجربه نمی‌کنند. با این حال برخی از مادران ممکن است عوارض و مشکلات ناخوشایندی از جمله یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم و سوزش معده داشته باشند. آشنایی با این تغییرات و راهکارهای مدیریت کردن آن می‌تواند برای افزایش سلامت مادر و جنین حائز اهمیت باشد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : هفته بیستم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری جنین افزایش وزن قابل توجهی نسبت به هفته گذشته پیدا می‌کند. اکنون قدش به حدود 26 سانتی‌متر و وزنش حدود 300 گرم رسیده است. رشد موهای سر و بدن و وجود ورنیکس برای محافظت از پوست و جنین همچنان در این هفته ادامه پیدا می‌کند. اگر نوزاد در زمان مقرر به دنیا بیاید لایه ورنیکس به طور خود به خود از بین می‌رود با این حال نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند مقداری از لایه ورنیکس بر روی پوستشان باقی می‌ماند. به دلیل رشد اندام‌های تناسلی جنین، بسیاری از والدین تا هفته بیستم بارداری متوجه جنسیت فرزند خود می‌شوند با این حال اگر هنوز جنسیت فرزندتان دقیقا مشخص نیست می‌توانید حدودا یک یا دو هفته بعدی سونوگرافی مجدد انجام دهید. علاوه بر این رشد دندان‌های شیری و اصلی کودک در زیر لثه در این هفته شروع می‌شود.

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

در طی این هفته وزن مادر همانند وزن جنین رو به افزایش است و این بزرگ‌تر شدن جنین امری خوشایند محسوب می‌شود. انرژی و سرزندگی مادر در این هفته بیشتر می‌شود و همچنان میل برای برقراری رابطه جنسی وجود دارد. مادرانی که تا این هفته متوجه تکان خوردن جنین خود نشده بودند در این هفته باید برای اولین بار این تکان خوردن را احساس کنند چراکه حرکات جنین فعال‌تر و قوی‌تر شده است. برای اینکه بهتر متوجه تکان خوردن جنین شوید دستتان را بر روی شکم خود قرار دهید و منتظر تکان خوردن بمانید. اگر در طولانی مدت جنین در داخل شکمتان تکان نخورد بهتر است با پزشک خود ملاقات داشته باشید. به طور کلی مادر در این هفته وضعیت و تغییرات خاصی را تجربه نمی‌کند با این حال برخی از مادران ممکن است دچار علائم ناخوشایند و عوارض احتمالی بشوند که در ادامه این نکات بیان می‌شود.

عوارض شایع مادر در هفته بیستم بارداری

درست است که به طور کلی این هفته برای مادران با علائم و عوارض ناخوشایندی همراه نیست، با این حال برخی مادران ممکن است دچار مشکلاتی نظیر یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم، سوزش معده و کم شدن حجم تنفس بشوند. عمده ترین مسئله‌ای که ممکن است مادران تجربه کنند درد کمر است. همانطور که جنین رشد می‌کند و وزنش بیشتر می‌شود ممکن است مرکز ثقل بدن مادر هم دچار تغییراتی شود که از جمله این تغییرات می‌توان به درد کمر و درد باسن اشاره کرد. علاوه بر این با بزرگ‌تر شدن حجم و بالاتر آمدن رحم، فشار بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود و ممکن است تنفس را برای مادر دچار مشکل کند. تمام این موارد طبیعی و موقتی است و پس از زایمان بهبود پیدا می‌کند.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته بیستم بارداری

تغذیه مناسب

بهتر است برای کاهش یبوست ناشی از بارداری در هفته بیستم از غذاهای فیبردار مانند میوه، سبزیجات و غلات استفاده کنید و از افزایش وزن از طریق خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنید چراکه این شیوه از افزایش وزن فایده مثبتی برای مادر و جنین به همراه ندارد.

ورزش منظم

ورزش منظم و صحیح می‌تواند کمر درد، درد باسن و… را کاهش داد. به طور کلی انجام تمرینات ورزشی صحیح و سبک در دوران بارداری می‌تواند منجر به تقویت عضلات مادر شود. با این حال بهتر است برای انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت‌های پزشکی

در سه ماهه دوم بارداری بهتر است حتما برای انجام معاینات و ارزیابی بیشتر با پزشک خود ملاقات داشته باشید. اگر تا این هفته هنوز برای انجام معاینات به پزشک مراجعه نکرده‌اید بهتر است در اولین فرصت این کار را انجام دهید. پزشک معمولا با اندازه گیری تناسب وزن مادر و جنین، اندازه گیری فشار خون و میزان ورم دست و پای مادر، معاینه وضعیت شکم، اندازه گیری بزرگ شدن رحم و ضربان قلب جنین، سلامت جنین و مادر را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

خوابیدن صحیح و کافی

هر چه از مدت زمان بارداری بیشتر می‌گذرد شیوه خوابیدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند چراکه خوابیدن به روش غلط می‌تواند منجر به افزایش کمردرد مادر و آسیب رساندن به جنین شود. بهترین شیوه خوابیدن در این دوران خوابیدن به پهلوی سمت چپ است.

برقراری رابطه جنسی

در دوران بارداری برقراری رابطه جنسی برای جنین و مادر خطرناک نیست. با این حال در برخی موارد به دلیل شرایط جسمانی ممکن است پزشک انجام این کار را منع کرده باشد. در مجموع در شرایط عادی با رعایت نکات و پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری می‌توان از برقراری رابطه جنسی در هفته بیستم بارداری لذت برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

در هفته بیستم بارداری از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز شود؟

به طور کلی در تمام دوران بارداری بهتر است از خوردن غذاهای پرچرب و به اصطلاح فست فودی پرهیز شود چراکه باعث چاقی و افزایش وزن کاذب می‌شوند. به جای خوردن این قبیل‌ غذاها می‌توانید از مواد سرشار از فیبر و مواد غذایی حاوی ویتامین B استفاده کنید.

 

 

منبع : هفته بیستم بارداری

 

 



:: برچسب‌ها: هفته بیستم بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب دستشویی زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

 

منبع : تعبیر خواب دستشویی

تعبیر خواب دستشویی از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از دستشویی در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد، ولی در حالت کلی معبران باستانی همگی بر این باور هستند که دیدن توالت در خواب به معنای میل فرد بیننده خواب به ثروت و مال اندوزی است.

دیدن خواب دستشویی در خواب، در تعابیر دیگری می‌تواند به رسیدن سود و یا پول زیادی به فرد بیننده خواب نیز اشاره داشته باشد. در ادامه تعبیر دستشویی را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم:

معنی خواب دستشویی از نظر محمد بن سیرین

محمد بن سیرین می‌گوید: اگر کسی در خواب ببیند که در حال ساختن یک دستشویی و توالت است؛ به این معنی است که او در دنیای واقعی تمایل به جمع آوری مال و ثروت دارد. این شخص مایل نیست چیزی از مال و اموالش، به فرد دیگری برسد.

از نظر محمد بن سیرین، دیدن خواب دستشویی می‌تواند به یک زن جادوگر و حرام خوار نیز اشاره داشته باشد. ادرار و مدفوع کردن در دستشویی نیز از نظر این معبر باستانی به معنای مال اندوزی است.

اگر فردی در خواب ببیند که در چاه دستشویی افتاده است، به این معنی است که مال و ثروت او خرج خواهد شد. در صورتی که فرد پس از افتادن در چاه توالت، دست و پایش نیز بشکند به این معنی است که او در سختی و گرفتاری خواهد افتاد.

معنی خواب‌دستشویی از نظر امام جعفر صادق (ع)

امام جعفر صادق (ع) می‌فرماید، دیدن خواب دستشویی می‌تواند دارای پنج تعبیر متفاوت باشد. این پنج تعبیر به شرح موارد زیر است:

  • مال حرام
  • عیش و زندگی دنیا
  • خزینه (خزانه و انبار)
  • شروع در حرام
  • زن خادمه و حرام خوار

تعبیر خواب توالت از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با علل خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب دستشویی ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب دستشویی به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است، دستشویی در خواب می‌تواند نمادی از آزاد سازی احساسات باشد.

در واقع فردی که خواب دستشویی می‌بیند، نیاز دارد از دست برخی موارد بی استفاده و بی ارزش رها و آزاد شود. البته ناگفته نماند که دیدن خواب دستشویی گاهی نیز به دلیل مثانه پر فرد بیننده خواب است. در واقع خواب در تلاش است فرد را بیدار کند تا او به دستشویی برود.

پیدا نکردن دستشویی در خواب

یونگ می‌گوید اگر فردی در خواب ببیند که نمی‌تواند دستشویی را پیدا کند، به این معنی است که فرد در زندگی واقعی اش توانایی رها و آزاد کردن احساساتش را ندارد.

تعبیر خواب دستشویی عمومی

دیدن خواب دستشویی عمومی که هیچ در و دیواری ندارد، به این معنا است که فرد در زندگی واقعی برای خود هیچ گونه حریم خصوصی ندارد. اینگونه افراد معمولا خواسته‌ها و تمایلات دیگران را بر خواسته‌ها و تمایلات خود ارجح تر می‌دانند.

تعبیر خواب کاسه توالت

یونگ معتقد است که دیدن خواب کاسه توالت به ثروت و اندوخته‌های فرد بیننده خواب اشاره دارد.  به عنوان مثال اگر فرد در خواب ببیند که کاسه توالت خراب است، به این معنی است که او در زندگی واقعی توانایی نگهداری از ثروتش را ندارد.

معنی خواب‌دستشویی گرفته

دیدن خواب توالت گرفته، به این معنی است که فرد بیننده خواب کنترلی بر روی احساساتش ندارد و نیار دارد که احساسات خود را آزاد و رها کند.

خواب استفاده از دستمال توالت

یونگ می گوید اگر فردی در خواب ببیند که برای رفتن به دستشویی از دستمال توالت استفاده می‌کند، به این معنی است که او تمایل دارد احساساتش را آشکارا بیان کند.

تعبیر خواب دستشویی بدون دستمال کاغذی

اگر فردی در خواب در دستشویی باشد که در آن دستمال توالت وجود ندارد، به این معنی است او آمادگی رویارویی با عواقب مشکلات خود را در زندگی ندارد.

معنی خواب تمیز کردن دستشویی

تعبیر خواب تمیز کردن توالت، پاک کردن احساسات و زخم‌های گذشته است. در واقع فرد آمادگی رویارویی با تمام مشکلات و پشت سر گذاشتن آن‌ها را دارد.

جستجو برای پیدا کردن دستشویی

اگر فردی در خواب ببیند که در حال جستجو برای پیدا کردن توالت و دستشویی است، به این معنی است که او در واقعیت نیاز دارد تا به دستشویی برود.

در تعبیری دیگر جستجو دستشویی و پیدا نکردن آن به این معنی است که فرد در آزاد کردن احساسات خود دچار مشکل است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب دستشویی ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تقسیم وظایف در خانواده از آن دسته موضوعاتی است که نظرات مختلفی راجع به آن وجود دارد. بسیاری از ما تصور می‌کنیم که وظایف خانه تنها بر عهده زنان هست. تأمین مالی خانواده هم وظیفه مرد است. اما امروزه با توجه به اینکه بسیاری از خانم‌ها هم در خارج از خانه کار می‌کنند این دیدگاه در حال از بین رفتن است. واقعیت این است که خانه و خانواده متعلق به همه اعضای آن است. پس تمام اعضا باید در کارهای خانه بهم کمک کنند. این رویه رابطه بین اعضا را هم بهتر می‌کند و شما به داشتن یک خانواده موفق نزدیک‌تر می‌شوید. به همین خاطر شاید لازم باشد شما هم به این مسائل فکر کنید و برای آن برنامه مشخصی داشته باشید. در ادامه بعضی از نکات مهم راجع به تقسیم وظایف در خانه را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : خانواده سالم
 
 

اهمیت تقسیم وظایف در خانواده

افزایش محبت و همدلی

وقتی تمام اعضای خانواده مسئولیتی برای انجام دادن داشته باشند یعنی همه اعضا در حال کمک کردن به یکدیگر هستند. این کار باعث می‌شود تا احساس محبت و همدلی بین اعضا بیشتر شود. در حقیقت وقتی هرکدام از اعضای خانواده احساس کند باید به دیگران کمک کند این روحیه در او تقویت می‌شود که خود را جای دیگران بگذارد و متوجه زحمات آن‌ها باشد. به‌علاوه اعضای خانواده و به‌خصوص فرزندان با مفهوم کمک کردن به یکدیگر آشنا می‌شوند و این تأثیر بسیاری در رشد آن‌ها خواهد داشت.

احساس محبت و دوست داشته شدن

اگر همه کارها بر عهده یک نفر باشد دیر یا زود این یک نفر احساس خستگی و ناراحتی می‌کند. گاهی اوقات فشار کارهای خانه به‌خصوص برای خانم‌ها آن‌قدر زیاد می‌شود که دیگر هیچ زمانی برای خودشان نخواهند داشت. این شرایط باعث می‌شود به‌تدریج خانم‌ها درگیر افسردگی و سایر مشکلات روحی شوند.

همین شرایط برای مردی که به‌تنهایی می‌بایست تأمین مخارج یک خانواده را بر عهده داشته باشد هم اتفاق می‌افتد. به همین خاطر بهترین راه این است که همه اعضا تا جایی که می‌توانند با یکدیگر در کارها مشارکت کنند. از این طریق مادر یا پدر خانواده هم احساس می‌کند که برای بقیه اعضا مهم است؛ و این می‌تواند تأثیر بسیاری روی سلامت روان تمام اعضای خانواده داشته باشد.

مسئولیت‌پذیری برای فرزندان

وقتی کارهای خانه بین تمام اعضا تقسیم می‌شود فرزندان شما هم یاد می‌گیرند وظایفی دارند که باید آن‌ها را انجام دهند. آن‌ها دیر یا زود متوجه می‌شوند که اگر وظایف خود را کامل و به‌درستی انجام ندهند برای سایر اعضای خانواده هم مشکل پیش می‌آید. درنتیجه انجام دادن به‌موقع کارها یا احساس مسئولیت کردن راجع به زندگی و خانواده را جدی خواهند گرفت. برای آشنایی با ویژگی های خانواده موفق کلیک کنید.

مهارت‌آموزی

وقتی کارهای خانه بین تمام اعضا تقسیم می‌شود فرصتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند. برای مثال فرض کنید یک روز خرید کردن برای خانه یا آشپزی به فرزندان سپرده شود. آن‌ها از این طریق مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرند که می‌تواند در زندگی آینده آن‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. پس می‌توان گفت تقسیم وظایف در خانواده موضوعی نیست که فقط به درد اینجا و اکنون بخورد بلکه این کار جنبه‌های تربیتی بسیاری هم دارد که می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها بسیاری از مسائل را به فرزندتان آموزش دهید.

راهکارهایی برای تقسیم وظایف در خانواده

با یکدیگر صحبت کنید

بهتر است در اولین قدم یک جلسه خانوادگی تشکیل بدهید. راجع به اهمیت تقسیم‌کار و همین‌طور دلایلی که برای آن دارید با همه صحبت کنید و آن‌ها را به‌خوبی برای این کار توجیه کنید. به خاطر داشته باشید که اگر اعضای خانواده برای این برنامه قانع نشوند شما به‌راحتی نمی‌توانید آن را اجرا کنید. سپس هرکس با توجه به زمان‌های خالی و مهارت‌هایی که دارد بخشی از کارهای خانواده را بر عهده بگیرد.

تقسیم وظایف به صورت شفاف و مشخص در خانواده

پس‌ازاینکه صحبت‌هایتان تمام شد و مشخص کردید که هر بخش از کار را چه کسی باید انجام دهد این وظایف را کاملاً شفاف کنید یا حتی این موضوع را روی یک کاغذ بنویسید. برای مثال مشخص کنید که خرید نان برای یک‌بار در هفته و در روز شنبه به عهده پسر خانواده است. وقتی شما وظایف را به‌درستی مشخص نمی‌کنید احتمال دارد بعضی از اعضا متوجه مسئولیت خود نشوند یا آن را فراموش کنند. اما هرچقدر بتوانید وظایف را با دقت و صراحت بیشتری مشخص کنید احتمال انجام نشدن آن‌ها کمتر می‌شود.

هرگز کارها را به‌جای هم انجام ندهید

گاهی اوقات والدین به دلایل مختلف وظایف یکدیگر یا فرزندانشان را بر عهده می‌گیرند. یادتان باشد این یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی است که ازنظر تربیتی می‌توانید به خانواده و به‌خصوص فرزندان وارد کنید. اگر آن‌ها احساس کنند کسی هست که کارها را به‌جایشان انجام می‌دهد دیگر تلاشی برای تغییر شرایط نمی‌کنند. به همین خاطر بهترین کار این است که به آن‌ها فرصت بدهید کارها را خودشان انجام بدهند. اگر احساس می‌کنید کسی کاری را قبول کرده که در آن مهارت ندارد بهتر است با آرامش به او کمک کنید و مهارت‌های لازم را به او آموزش بدهید. اما هرگز کاری را به‌جای کسی انجام ندهید.

برای تقسیم وظایف در خانواده برنامه‌هایتان را ارزیابی کنید

مدتی که از شروع این برنامه جدید در خانواده گذشت دوباره جلسه‌ای در کنار هم ترتیب بدهید و جریان کارها را بررسی کنید. آیا همه‌چیز آن‌طور که باید پیش رفته است؟ اگر احساس می‌کنید بخش‌هایی از برنامه شما دچار مشکل بوده است می‌توانید برای برطرف کردن آن برنامه‌های جدیدی در نظر بگیرید.

از یک مشاور کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید فرزندان یا همسر شما مسئولیت‌پذیر نیستند و همیشه توقع دارند شما همه کارها را انجام بدهید بهتر است از تقسیم وظایف در کارها استفاده کنید. بااین‌حال گاهی اوقات شدت مشکل به‌اندازه‌ای است که شما نمی‌توانید اعضای خانه را برای همکاری کنار هم جمع کنید. در این شرایط بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند با برگزاری جلسات خانوادگی و بررسی ویژگی‌های شخصیتی هریک از اعضا بهترین راهکار برای تعامل با آن‌ها را به شما آموزش دهند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

آیا انجام کارهای خانه وظیفه زن است؟

واقعیت این است که خانه و خانواده متعلق به تمام اعضا است و همه باید برای پیشرفت خانواده خود تلاش کنند.

تقسیم وظایف در خانواده چه مزایایی دارد؟

این کار باعث تقویت روحیه کار تیمی، احساس همدلی و همراهی و همین‌طور مسئولیت‌پذیری و مهارت‌آموزی اعضا می‌شود.



:: برچسب‌ها: تقسیم وظایف در خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اولین رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های زوجین جوان است. برای بیشتر افراد، اولین رابطه جنسی تجربه راحتی نیست و ممکن است با احساس ترس، اضطراب، گناه و .. همراه باشد. توجه داشته باشید که اولین رابطه جنسی مسیر زندگی زناشویی شما را مشخص می‌کند و بر روابط آینده شما و حتی رابطه عاطفی‌تان تاثیر می‌گذارد به همین دلیل باید آن را جدی بگیرید. البته داشتن اطلاعات کامل در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند که چگونه بر احساس ترس و استرس ناشی از اولین رابطه جنسی غلبه کنید و تجربه بی‌نظیری از اولین رابطه با همسر خود داشته باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل اولین رابطه جنسی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : ارتباط صحیح با همسر
 
 

اولین رابطه جنسی

دیدگاه‌های متفاوتی از اولین رابطه جنسی وجود دارد. بعضی افراد آن را تجربه‌ای هیجان‌انگیز و بعضی ترسناک می‌پندارند. درباره اولین سکس، دختران ترس از پارگی پرده بکارت و بارداری دارند و پسران نیز دچار استرس می‌شوند که داشتن حس ترس و استرس مسئله کاملا طبیعی می‌باشد. هر شخصی با توجه به فرهنگ خانواده و جامعه، باور و اعتقادات شخصی، تاثیر دوستان و…. اقدام به برقراری اولین رابطه خود می‌کند. برخی پیش از ازدواج تصمیم به برقراری رابطه می‌کنند که به دلیل بروز ناهنجاری‌های مختلف بهتر است از انجام آن پرهیز کرد.

در واقع گاهی اوقات دختران به خاطر ترس از دست دادن طرف مقابل، تن به رابطه جنسی می‌دهند که این حالت به شدت آسیب زننده است و باید از آن اجتناب کرد چرا که طرف شما تعهدی ندارد و به راحتی می‌تواند ترکتان کند. از طرفی حسی که از برقراری اولین رابطه تجربه می‌کنید، می‌تواند نظر شما را در ارتباط با روابط بعدی تغییر دهد. انتخاب اولین شریک جنسی و وقت مناسب برای اولین رابطه و همچنین آمادگی روحی و جسمی دو طرف بسیار حائز اهمیت است.

از طرف دیگر زمانی که زوجین کم تجربه هستند، ممکن است در زمان نزدیکی اتفاقات غیر منتظره‌ای پیش بیاید، بنابراین مقاربت جنسی در سنی باید انجام شود که دو طرف کاملا بالغ باشند. بیشتر مردم دفعه اول، رابطه جنسی خوبی را تجربه نمی‌کنند و این موضوع به معنای آن نیست که رابطه‌های بعدی برای همیشه خوب نخواهند بود. هر بار که این عمل را انجام می‌دهید به تجربه‌های شما افزوده می ‌شود و و در نتیجه به مرور زمان رابطه‌ای لذت بخشی خواهید داشت. هر چقدر برای شروع رابطه آماده‌تر باشید، احساس بهتری در هر بار خواهدی داشت. برای پیدا کردن آمادگی برای رابطه زناشویی کلیک کنید.

دانستنی های اولین رابطه جنسی

1. افزایش اطلاعات درباره رابطه جنسی سبب می‌شود در شب زفاف یک رابطه با درد کمتر و لذت بخش‌تر را تجربه کنید. برای داشتن رابطه‌ای بدون درد و استرس، بهتر است مقاربت جنسی را زمانی انجام دهید که بدن آرام و بدون اضطراب و خستگی است. بعد از یک مراسم طولانی در اولین شب ازدواج، نزدیکی پیشنهاد نمی‌شود.

2. حتما پیش از شروع رابطه، همسرتان را از نظر روحی آماده کنید. شب زفاف حتما با نوازش و معاشقه طولانی شروع شود و مرد طوری رفتار کند که زن مایل به برقراری رابطه شود نه با زور و عجله فقط برای اینکه شهوت مرد فروکش شود. شما با حالت زور فقط جسم همسرتان را تصرف می‌کنید در حالی که در یک رابطه سالم باید جسم و روح را با هم به دست آورید.

3. کوچک‌ترین خطایی در این شب می‌تواند همسرتان را خسته و محزون کند و تا آخر زندگی مشترکتان تاثیرگذار و غیر قابل جبران خواهد بود. توجه داشته باشید دخول را یک باره انجام ندهید و به آهستگی عمل کنید. همچنین در صورت درد زیاد و سوزش رابطه را پایان دهید. سکوت را حین رابطه رعایت کنید و با صحبت‌های حاشیه‌ای، تمرکز خود و همسرتان را برهم نزنید.

– در شب زفاف خوش بگذرانید و چیزهایی که باعث لذت‌تان می‌شود را به همسرتان بگویید تا به ارضاء شدن یکدیگر کمک کنید. ممکن است مرد در مدت زمان کم ارضاء شود که جای نگرانی نیست و با کمی معاشقه و خوابیدن، مجدد شروع به رابطه کنید.

بیشتر بخوانید : شب زفاف 

چه اقداماتی را پیش از اولین رابطه جنسی باید جدی گرفت؟

1. در برقراری رابطه جنسی، مسئله بهداشت و نظافت شخصی را جدی بگیرید تا از بیماری‌های مقاربتی نظیر ایدز و زگیل های تناسلی و… پیشگیری نمایید. 

2. برای اینکه دچار استرس و نگرانی از بیماری و بارداری نشوید پیش از برقراری رابطه از وسایل ایمنی استفاده نمایید که برای جلوگیری از بارداری و عفونت می‌توانید از کاندوم استفاده کنید.

3. انتخاب مکان امن و زمان مناسب به شما کمک می‌کند که بدون اضطراب رابطه جنسی را برقرار کرده و از آن لذت ببرید.

4. از مصرف غذاهای سنگین و مشروب پرهیز نمایید چرا که غذای سنگین موجب خواب آلودگی شده و مشروب هم سبب مشکل در نعوظ می‌شود.

تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی بعد از اولین رابطه جنسی

در زمان نزدیکی تغییراتی در بدن ایجاد می‌شود نظیر افزایش حساسیت در نوک سینه‌ها، فشار خون، نفس کشیدن عمیق، عرق کردن، لرز و لغزندگی واژن و حتی امکان دارد دهانه واژن به دلیل جریان خون متورم و بزرگ شود. این تغییرات کاملا طبیعی هستند و پاسخ فیزیولوژیک بدن نسبت به رابطه جنسی می‌باشد که بعد از رابطه به حالت قبل برمی‌گردد.

تحریک در بعضی خانم‌ها منجر به افزایش جریان خون در سینه شده و تورم و افزایش حجم به وجود می‌آورد. همچنین در زمان نزدیکی، مغز مواد شیمیایی آزاد می‌کند که این مواد، هورمون اندروفین، دوپامین و اکسی توسین هستند که با نام هورمون عشق شناخته می‌شود. این هورمون‌ها باعث ایجاد حس اعتماد قوی در شریک جنسی و سبب حس رضایت و شادمانی می‌گردند.

احساس درد زنان در اولین رابطه جنسی

پرده بکارت عضله‌ای ماهیچه‌ای است که نسبت به عضلات دیگر از رشته‌های عصبی خیلی کمی برخوردار می‌باشد. در واقع به علت کشش و باز شدن دیواره واژن و ایجاد زخمی سطحی در داخل آن درد را احساس می‌کنید. در اولین رابطه اگر آرامش روحی و جسمی داشته باشید، پاره شدن پرده بکارت با درد مختصر و خونریزی کمی همراه خواهد بود. خونریزی پس از پارگی پرده بکارت معمولا کم است که البته در هر خانمی با توجه به جثه و سن متفاوت می‌باشد.

برخی زنان هم متوجه درد نمی‌شوند مگر در صورتی که ترشحات واژن کم باشد. استرس زیاد و عدم ترشحات کافی در واژن، سبب خشکی آن می‌شود از علل درد بیشتر در زمان اولین رابطه جنسی است. هر چقدر معاشقه بیشتری داشته باشید لغزندگی واژن بیشتر و در نتیجه رابطه بهتر خواهد بود. اگر هم در حین روابط جنسی بعدی خود احساس درد داشتید بهتر است به متخصص مراجعه نمایید و علت آن را بیابید.

اگر خانمی در حین نزدیکی، درد زیادی در قسمت لگن و شکم داشت باید به متخصص رجوع کند و اگر مردی در زمان رابطه جنسی دچار درد مقاربتی شد به دلایلی نظیر اختلال در بافت روی آلت مردانه، بیمارهای مقاربتی و… مروبط است که باید به متخصص اورولوژیست مراجعه نماید. همچنین زنان و مردانی که در زمان نزدیکی به علل هیجانی یا عاطفی دچار درد می‌شوند باید با مراجعه به روانشناس، مشاور یا سکس تراپیست این مشکل را درمان کنند.

علت عدم خونریزی برخی زنان در اولین رابطه جنسی چیست؟

در ابتدای واژن، پرده بکارت وجود دارد و این پرده انواع گوناگونی داشته و معمولا در اولین یا دومین نزدیکی پاره می‌شود. یکی از انواع پرده، حلقوی است و خانم‌هایی که این نوع پرده را دارند در اولین نزدیکی خود خونریزی نخواهند داشت و همینطور به دلیل بافت ضخیم پرده ممکن است تا مدت‌ها درد مقاربت داشته باشند.

بهتر است پیش از اولین رابطه زناشویی، نه به خاطر اخذ گواهی سلامت بلکه به دلیل اطلاع از نوع پرده بکارت خود، به متخصص زنان مراجعه نمایید و درخواست توضیح در مورد آن را بدهید چرا که در مواردی کمیاب دیده شده که به دلیل ضخیم بودن پرده بکارت نیاز به عمل جراحی بوده است.

چگونه استرس خود از اولین رابطه جنسی را کاهش دهیم؟

انتخاب یک مکان امن و مناسب که در آن راحت هستید، کمک می‌کند تا استرس‌تان کمتر شود. اگر در شرایط و مکان ناراحت باشید، نمی‌توانید تمرکز کنید و در نتیجه به استرس‌تان افزوده می‌شود و از رابطه خود لذت نمی‌برید. در واقع استرس قبل از آمیزش جنسی امری طبیعی می‌باشد که با انجام معاشقه طولانی مدت برطرف می‌شود.

در آغوش گرفتن، بوسیدن و لمس بدن طرف مقابلتان، منجر به احساس راحتی بین شما می‌شود و بهتر می‌توانید ارتباط برقرار نمایید. سعی کنید آرامش خودتان را حفظ نموده و عجله نکنید. اگر در حین نزدیکی مدام فکر کنید الان چه کاری انجام دهید و بعدش چه کاری دچار استرس می‌شوید و نمی‌توانید از رابطه خود لذت ببرید. بگذارید همه چیز خود به خود و طبیعی پیش رود.

بیشتر بخوانید : آموزش سکس 

راهکارهایی برای کمتر شدن درد زنان در اولین آمیزش جنسی 

1. برخی زنان از پاره شدن پرده بکارت خود ترس و استرس دارند تا جایی که رابطه زناشویی‌شان را مدام به تاخیر می‌اندازند. باید بدانید که اندکی حس درد امری طبیعی است و اگر وقت کافی صرف پیش نوازی کنید و ترشحات واژن کافی باشد و همچنین عمل دخول به آهستگی و با صبر و حوصله توسط مردان انجام شود، در حین دخول درد کمتری احساس می‌کنید.

2. آرامش خود را حفظ نمایید و بر استرس‌تان غلبه کنید. حس ترس باعث منقبض شدن ماهیچه‌ها و کافی نبودن میزان ترشح روان کننده در واژن شده و در نتیجه حس درد بیشتری در زمان نزدیکی خواهید داشت و عمل دخول برایتان دردناک می‌شود.

3. برخی اوقات با 1 یا 2 مرتبه سکس ممکن است پرده بکارت پاره نشود و با هر بار نزدیکی بخشی از آن پاره می‌شود و کمی هم خونریزی دارد که جای نگرانی نیست. توجه کنید که خونریزی و درد نداشتن در برخی از خانم‌ها غیرطبیعی نیست و این موضوع به معنای باکره نبودن آن‌ها نمی‌باشد.

4. بهتر است برای کاهش درد، ژل لوبریکانت را تهیه نمایید. برخی زنان به علت ترس و استرس، ترشحات واژنی کمی دارند که این موضوع سبب احساس درد زیادی در نزدیکی می‌شود. بنابراین استفاده از این ژل می‌تواند به عمل دخول و نزدیکی شما کمک بسیاری کند. ضمن اینکه مانع پاره شدن کاندوم هم می‌شود.

راه‌های پیشگیری از بارداری در نخستین رابطه جنسی

 در اولین رابطه جنسی، با داشتن پرده بکارت و بدون دخول هم ممکن است بارداری شکل بگیرد. در واقع اگر مایع منی بر روی واژن یا داخل آن ریخته شود ممکن است سبب بارداری شود. بنابراین اگر مایع اسپرم بر روی پرده بکارت ریخته شود، می‌تواند با گذشت از سوراخ پرده و با حرکت به طرف تخمک‌ها موجب بارداری شود که این بارداری جز موارد نادر محسوب می‌شود. به همین منظور برای پیشگیری از بارداری و همچنین عفونت‌های مختلف، از قرص‌های هورمونی یا کاندوم استفاده نمایید. با کمک گرفتن از مشاوره جنسی می‌توانید بهترین راه‌های پیشگیری از بارداری را انتخاب نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل زناشویی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت حس گناه بعد از برقراری اولین رابطه جنسی چیست؟

عده‌ای به دلیل از دست دادن بکارت خود احساس گناه می‌کنند در صورتی که این جریان کاملا طبیعی است و به جای این حس، باید از ورود به مرحله بالغ شدن خود خوشحال باشید و هرگز از داشتن رابطه جنسی به همسر خود خجالت نکشید.

در چه صورتی بعد از اولین رابطه جنسی باید به متخصص رجوع کرد؟

اگر بعد از رابطه درد شدیدی داشتید حتما به متخصص مراجعه نمایید. داشتن خونریزی کم تا 3 روز طبیعی است و جای نگرانی نیست اما در صورت بیشتر شدن باید به متخصص مراجعه نمایید.



:: برچسب‌ها: اولین رابطه جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علائم خماری یکی از مسائل چالش برانگیز برای مصرف کنندگانی است که تمایل به ترک مواد اعتیاد آور را دارند. در واقع این اشخاص به خاطر عدم مصرف موادی که به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند، دچار خماری می‌شوند که شدت و نوع بروز آن نیز به مواد مخدر مصرفی بستگی دارد. درد و مشکلات ناشی از خماری یکی از مهم‌ترین موانع برای ترک اعتیاد است به این صورت که افراد با وجود تمایل بسیار زیاد برای ترک کردن، به دلیل ترس از خماری، از این کار خودداری کرده و روز به روز بیشتر در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. در حالی که با آگاهی از خماری و حالات آن و کمک گرفتن از یک متخصص می‌توانید درد ناشی از خماری را کاهش داده و با موفقیت ترک کنید. 

 

منبع : علائم خماری

خماری چیست؟

فرد مصرف کننده پس از قطع مواد اعتیاد آوری که سال‌ها آن را مصرف کرده دچار حالت خماری شده و با دردهای روحی و جسمی مواجه می‌شود. برای نمونه، مواد سنتی مانند تریاک حالت خماری‌اش بیشتر با دردهای جسمانی همراه است و در مقابل، مواد صنعتی نظیر شیشه که حاوی مواد شیمیایی هستند و گل که مانند شیشه توهم زا می‌باشد، بیشتر روان فرد را درگیر می‌کند.

 

علائم خماری چیست ؟

حالتی که خماری بر روی جسم افراد می‌گذارد با علائمی نظیر عرق کردن بیش از حد، آسیب‌های پوستی، اسهال و استفراغ، حس تهوع، یبوست، لرزیدن بدن و درد در مفاصل بروز پیدا می‌کند. حالت روحی هم که به واسطه ترک یا کاهش مواد به وجود می‌آید با نشانه‌هایی مانند تغییر در اشتها و خواب فرد، استرس و افسردگی همراه است که البته این نشانه‌ها همانطور که گفته شد بیشتر به نوع موادی که فرد مصرف می‌کند بستگی دارد ولی معمولا در بیشتر آن‌ها دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه 

 

علائم خماری در تریاک 

خماری که به علت عدم مصرف تریاک در بدن مصرف کننده بروز می کند با حالاتی مانند آبریزش بینی، لرز و تعرق، تهوع و استفراغ، خارش، بدن درد و یبوست یا اسهال همراه است. از نظر روحی هم فرد با افت وضعیت روحی مواجه می‌شود به طوری که با کوچک‌ترین حرفی ناراحت شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان به علائمی نظیر پریشانی، کسل بودن، افسردگی و کاهش توانایی تعامل با دیگران اشاره کرد.

 

علائم خماری در گل یا ماری جوانا

از آنجایی که گل یک ماده توهم زاست در حالت خماری احساس کلافگی و اعصاب خوردی به همراه دارد و معمولا از دردهای جسمانی خبری نیست و تنها کم شدن اشتها را به همراه دارد به همین خاطر به مصرف کنندگان گل پیشنهاد می‌شود حتما با مشاور و روانشناس صحبت کنند تا ترک سریع‌تر و آسان‌تری داشته باشد. مشاور با صحبت‌هایش علائمی مانند افسردگی آشفتگی و حساسیت او را به حداقل می‌رساند.

 

علائم خماری در شیشه

شیشه از تریاک و گل خطرناک تر است که دلیل آن صنعتی بودن این ماده می‌باشد. حالت خماری این ماده نیز بیشتر با نشانه‌های روانی بروز پیدا می‌کند و از نظر جسمانی تنها به مدت یک هفته و حتی کمتر، تمایل به خواب زیاد اتفاق می‌افتد. از نظر روحی و روانی نیز حالاتی مانند عصبانیت، افسردگی، توهم، افزایش اشتها، خستگی و سردرگمی پیش بروز می‌یابد.

 

چطور درد و علائم خماری را کاهش دهیم؟

درد خماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و طبیعتا هر چقدر اعتیاد سنگین‌تر باشد ترک هم سخت‌تر خواهد شد اما کاری غیرممکن نیست. راهکار کاهش درد هنگام خماری این است که خودتان را از لحاظ روحی و جسمی برای حالت خماری آماده کنید و اراده خود را با کمک روانشناس تقویت نمایید.

افراد در موقعیت حساس احتیاج دارند با فردی که با او راحت هستند، صحبت کنند و همچنین آن فرد بتواند به آن‌ها راهکارهایی ارائه دهد تا مشکل خود را برطرف سازند. قطعا روانشناس بیشترین کمک را به مصرف کننده در جهت کاهش درد خماری و تسریع ترک اعتیادش می‌کند چرا که بعد روانی ترک اعتیاد بسیار سنگین بوده و با کمک مشاور و حضور در کلینیک‌های مطمئن است که نتیجه بهتری حاصل می‌شود. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

 برای دریافت مشاوره در زمینه خماری و حالات آن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای درد خماری چکار باید کرد؟

باید تمام پتانسیل لازم از جمله رژیم غذایی درست و صحبت با روانشناس متخصص را به کار گرفت تا بهتر درد روحی و حتی جسمی را کنترل کرد. با دریافت مشاوره ترک اعتیاد از جدیدترین و بهترین روش های مقابله استفاده کنید.

آیا درد خماری دائمی است؟

خیر این درد مقطعی بوده و بسته به شرایط فرد مصرف کننده پس از یک دوره کوتاه، کامل از بین می‌رود. 



:: برچسب‌ها: علائم خماری ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نوع تغذیه نوزاد تا شش ماهگی نقش موثری در رشد او در طول زندگی دارد. در شش ماهه اول، نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه می‌کند و تمامی نیازهای بدن او به واسطه خوردن شیر مادر برطرف می‌شود. بنابراین نیاز به هیچگونه غذای کمکی نیست چرا که معده کودک هنوز گنجایش هضم غذاهای دیگر را ندارد. با این حال با آغاز ماه چهارم می‌توان دادن غذای کمی به نوزاد را شروع کرد البته به شرط اینکه کودک توانایی گردن گرفتن را داشته باشد. در ادامه به طور کامل درباره تغذیه نوزاد تا ماه ششم صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره کودک به مادران کمک خواهد کرد تا بتوانند با توجه به نیازهای کودک برنامه غذایی مناسبی را در دوران کودکی برای فرزندشان فرآهم کنند.

 

منبع : تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

تاثیر شیر مادر در تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

نوزادان با خوردن اولین شیری که مادر تولید می‌کند تمامی نیازهای بدن خود را تامین می‌کنند. آغوز یا اولین شیر تولید شده در سینه مادر، غذای استثنای برای رشد نوزاد به حساب می‌آید که خواص ضد میکروب و ضد ویروس داشته و میزان ایمنی و مقاومت بدن نوزاد را تا حد زیادی بالا می‌برد. همچنین فواید زیر را نیز به همراه دارد.

  • قابلیت هضم آسان و راحت
  • جلوگیری از حساسیت و آلرژی
  • عدم ابتلا شدن نوزاد به بیماری‌های عفونی و اسهال
  • افزایش ضریب هوشی کودک

کمک به رشد نوزاد با مصرف شیر خشک

اگر فرایند رشد کودک به طور مناسب صورت نگیرد و نوزاد تا شش ماهگی وزن نرمال و عادی نداشته باشد یا لاغر به نظر برسد با تجویز متخصص می‌توان از شیر خشک به عنوان غذای دوم شیرخوار استفاده نمود. البته در زمان مصرف شیر خشک توسط نوزاد زیر شش ماه، توجه به نکات زیر حائز اهمیت می‌باشد.

  • میزان استفاده از شیر خشک نباید زیاد باشد و جای شیر مادر را بگیرد.
  • بهتر است شیر خشک را با استفاده از قطره چکان و یا سرنگ به نوزاد بدهند.
  • مادران می‌توانند شیر خشک را بلافاصله بعد از وعده‌های اصلی شیردهی خود، به نوزاد بدهند. برای آشنایی با نیازهای اولیه و اساسی کودک کلیک کنید.

نکات کلیدی درباره تغذیه نوزاد با شیر مادر تا شش ماهگی

  • نوزاد در روزهای اول تولد ممکن است نسبت به زمان تولد کمی کاهش وزن را نشان دهد، این موضوع کاملا طبیعی و عادی است و نباید به اشتباه تصور شود که مادر دچار کمبود شیر است.
  • به منظور کسب اطمینان از اینکه شیر مادر برای رشد شیرخوار کافی است و روند رو به رشد نوزاد سیر طبیعی خود را دنبال می‌کند می‌توان از منحنی رشد استفاده نمود و به فواصل زمانی مشخص شده توسط متخصص، میزان وزن او را بررسی کرد.
  • مادران نباید دادن شیر به نوزاد را به برنامه غذایی و وعده‌های خاصی محدود کند چرا که ممکن است نوزاد در زمان‌های مختلف احساس گرسنگی داشته باشد.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دارای مدفوع شل تری هستند و در دفعات بیشتری این کار را انجام می‌دهند پس در صورتی که فرزندتان با این مسئله مواجه شد و علل دیگری از جمله سرماخوردگی باعث اسهال نوزاد نبود جای نگرانی وجود ندارد.

غذای کمکی برای تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

نکته مهم این است که در ابتدای مصرف غذای کمکی تنها یک یا دو قاشق غذا خوری فرنی یا حریره بادام کافی است و به مرور زمان می‌توان تعداد قاشق‌ها را افزایش داد. با این حال با توجه به اینکه غذای اصلی کودک تا سن شش ماهگی، شیر مادر است برخی متخصصان معتقدند با آغاز ماه چهارم می‌توان دادن غذای کمی به نوزاد را شروع کرد البته به شرط اینکه کودک توانایی گردن گرفتن را داشته باشد.

با توجه به اینکه روند رشد در نوزادان مختلف فرق می‌کند برخی از آن‌ها با وجود سن یکسان رشد بیشتری دارند، در این مواقع می‌توان از غذاهای نرم به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد. به طور معمول در شش ماهگی، دستگاه گوارش نوزادان برای پذیرش غذا‌های دیگری به جز شیر مادر، آمادگی پیدا کرده است و اگر برنامه غذایی مناسب برای نوزادان شش ماهه در نظر گرفته نشود ممکن است دچار مشکلات رشدی گردند.

میزان غلظت غذای کمکی برای نوزاد 4 تا 6 ماه

میزان غلظت غذای شیر خوار از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. فرنی یا حریره بادام باید حالت رقیق داشته باشند و قبل از اینکه سفت و غلیظ شوند از روی حرارت برداشته شوند. به عبارت دیگر میزان غلظت غذای کمکی، در ابتدا باید کمی از غلظت شیر مادر بیشتر باشد و طی روزهای آینده میزان غلظت افزایش یافته و به حد غلظت ماست برسد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چرا نباید برای تغذیه نوزاد تا شش ماهگی از شیشه شیر خشک استفاده نمود؟

به دلیل اینکه شیر مادر غذای اصلی نوزاد به حساب می‌آید و برای رشد سالم او مفید و الزامی است، نباید شیر خشک را جایگزین آن نمود. در صورتی که نوزاد به واسطه شیشه شیر خشک تغذیه شود، دیگر سینه مادر را نمی‌گیرد.

چرا باید از دادن غذاهای دیگر به نوزاد تا شش ماهگی اجتناب شود؟

مصرف زود هنگام غذای کمکی در شش ماهه اول می‌تواند حساسیت غذایی و اسهال در نوزاد ایجاد کند. همچنین شیر مادر برای نوزاد کافی است و غذای کمکی باید از شش ماه دوم آغاز گردد.

 

 

منبع : تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

 

 



:: برچسب‌ها: تغذیه نوزاد تا شش ماهگی ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی در کودکان موضوعی است که تا حد زیادی می‌تواند عملکرد کودک را تحت تأثیر خود قرار دهد. با توجه به اینکه دوران کودکی زمان یادگیری مهارت‌های مختلف برای هر فرد است درصورتی‌که کودک از سنین پایین دچار افسردگی باشد انگیزه وی برای یادگیری کاهش می‌یابد. افسردگی درعین‌حال بر توانایی تمرکز و حافظه فرد نیز تأثیر گذاشته و از این طریق می‌تواند مشکلاتی را به‌ویژه در مراحل تحصیل کودک ایجاد نماید. افسردگی در کودکان باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند بهانه‌گیری و بدخلقی یا حتی پرخاشگری، انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع و یا حتی نشانه‌های جسمانی مانند دل‌درد و سردرد خواهد شد. درصورتی‌که هریک از این نشانه‌ها یا هر رفتار منفی دیگری را در فرزند خود مشاهده می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت روان کودک از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

منبع : افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان و نشانه‌های آن

کودکان با توجه به اینکه به‌اندازه بزرگ‌سالان قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط و احساسات خود را ندارند نشانه‌های متفاوتی نسبت به بزرگ‌سالان خواهند داشت. اگرچه کودکان نیز علائمی مانند اختلالات خواب، بی اشتها بودن و پایین آمدن سطح خلق را تجربه می‌کنند بااین‌حال افسردگی در کودکان بیشتر با نشانه‌هایی مانند انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور افت عملکرد تحصیلی خود را نشان می‌دهد. برخی از کودکان حتی ممکن است نشانه‌های جسمی مانند دل‌درد یا سردرد را تجربه کنند. به همین خاطر گاهی ممکن است تشخیص افسردگی برای والدین دشوار باشد و آن‌ها متوجه دلیل بدرفتاری‌های کودک نشوند.

بهتر است درصورتی‌که با هر نشانه منفی در رفتار کودک مواجه شدید که برای مدتی ادامه پیدا کرده و پیامدهای منفی برای وی به همراه دارد راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک مشورت کنید. مشاورین با انجام بررسی‌های لازم متوجه افسردگی یا هر اختلال دیگری در کودک خواهند شد. با توجه به اینکه افسردگی می‌تواند تا حد زیادی عملکرد سالم کودک را تحت تأثیر قرار دهد و همین‌طور با در نظر گرفتن این موضوع که بی‌توجهی به درمان افسردگی به‌ویژه در شرایطی که از سنین پایین شروع شده باشد باعث باقی ماندن اثرات منفی آن در شرایط روحی فرد خواهد شد بهتر است نسبت به درمان این اختلال توجه کافی را داشته باشید. برای شناخت بیشتر علائم افسردگی در کودکان کلیک کنید.

 

دلایل بروز افسردگی در کودکان

با توجه به اینکه کودکان توانایی چندانی در کنترل شرایط و محیط اطراف خود ندارند هر موضوعی که بتواند اعضای خانواده آن‌ها را درگیر کند و یا احساس آرامش و امنیت را در آن‌ها دچار مشکل کند می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که موضوع خاصی باعث ایجاد درگیری و نگرانی در خانواده شما شده بیش از قبل نسبت به سلامت روان کودک حساس باشید یا در صورت لزوم با یک مشاور در ارتباط با راهکارهایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های روحی صحبت کنید. از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نابسامانی‌های درون خانواده

کیفیت ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر و به‌ویژه صمیمیت میان والدین، بیماری یا فوت یکی از اعضای خانواده، طلاق والدین و یا حتی مشکلات مالی می‌تواند باعث نگرانی فرزند شما و بروز افسردگی در وی باشد. در شرایطی که چنین مشکلاتی را در فضای خانواده تجربه می‌کنید با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که همه‌چیز تحت کنترل بوده و شما اجازه نمی‌دهید کسی به او آسیب بزند.

مشکلات تربیتی

اشتباهات تربیتی بعضی از والدین می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. والدینی که فرزندشان را بیش‌ازحد به خود وابسته می‌کنند و اجازه تجربه مستقلانه را به آن‌ها نمی‌دهند باعث می‌شوند اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های کودک نسبت به همسالان در وضعیتی پایین‌تر قرار داشته باشد و این موضوع می‌تواند باعث افسردگی کودک در مواجهه با ناکامی‌ها شود. همچنین والدینی که فرزند خود را با دیگران مقایسه می‌کنند یا آن‌ها را تحقیر می‌کنند نیز باعث بروز اختلالاتی در سلامت روان فرزند ازجمله افسردگی می‌شوند. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند والدین اطلاعات خود را راجع به سبک‌های فرزند پروری و نیازهای کودک در هر دوره سنی افزایش دهند. برای اطلاع بیشتر درباره سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

بیماری‌ها

بروز بیماری در سنین پایین می‌تواند دلیلی برای افسردگی کودک باشد. بیماری‌هایی نظیر مشکلاتی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، ناتوانی‌های حرکتی، ضعف در حواس پنج‌گانه یا مشکلاتی نظیر تیک‌های عصبی و لکنت ازجمله موضوعاتی هستند که باعث می‌شوند کودک خود را نسبت به همسالان متفاوت دانسته و به همین خاطر دچار ضعف اعتمادبه‌نفس یا افسردگی شود. گاهی نیز کودک اختلال دو قطبی را تجربه می‌کند و در کنار افسردگی دوره‌هایی از سرخوشی و شیدایی را نیز دارند. برای آگاهی بیشتر درباره اختلال دوقطبی در کودکان کلیک کنید.

 

راه‌های درمان افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکی تا حد زیادی انگیزه و میل کودک برای فعالیت در محیط و یادگیری موضوعات جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند کودک را در آینده دچار مشکلات بسیاری کند. علاوه بر این افسردگی اختلالی نیست که با بی‌توجهی به آن خاتمه پیدا کند و در طول زندگی فرد مشکلاتی را برای وی ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های این اختلال را در فرزندتان می‌بینید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایید.

تشخیص و درمان افسردگی در کودکان می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی کودک صورت بگیرد. روانشناسان با استفاده از روش‌هایی نظیر مصاحبه بالینی، توجه به بازی‌ها یا نقاشی‌های کودک دلایل افسردگی وی را بررسی کرده و متناسب با آن برای درمان اقدام می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در درمان افسردگی کودکان موردتوجه قرار می‌گیرد درمان خانواده است. اکثر روانشناسان کودک معتقدند اختلالات روحی در کودکان در بسیاری از مواقع بازتاب یک مشکل درون خانواده است و به همین خاطر می‌بایست در کنار درمان کودک سایر اعضای خانواده نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

افسردگی در کودکان | نقش خانواده

خانواده به‌عنوان یک فضای حمایتی برای کودک تأثیر بسیاری در ابتلای آن‌ها به افسردگی و یا بهبود شرایط روحی آن‌ها خواهد داشت. ازجمله راهکارهایی که برای کمک به بهبود کودک می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. خصوصیات منحصر به فرد برخی کودکان، راه ارتباطی با آن‌ها را نیز متفاوت می‌کند، برای آشنایی با کودکان استثنایی کلیک کنید.

خودداری از تحقیر کودک

برخی از خانواده‌ها به کودک افسرده بابت رفتارهایش خرده می‌گیرند و از او می‌خواهند که به شکل دیگری رفتار کند. این موضوع صرفاً باعث ناراحتی بیشتر کودک و شک کردن وی به توانایی‌هایش خواهد شد. سعی کنید در چنین شرایطی با محبت و همدلی بیشتری با کودک برخورد کنید.

ایجاد امنیت خاطر در کودک

موضوعاتی که باعث ترس کودک درباره از دست دادن امنیت و خانواده می‌شوند می‌تواند باعث بروز افسردگی در آن‌ها باشد. به همین خاطر بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که شما و سایر اعضای خانواده او را دوست دارید و در هر شرایطی او را تنها نمی‌گذارید. سعی کنید صحبت‌های شما احساس امنیت و امید را در کودک ایجاد نماید.

برای کودک برنامه‌ریزی کنید

سعی کنید برنامه‌های مختلفی را برای کودک در طول روز در نظر بگیرید. این برنامه‌ها به هزینه زیادی نیاز ندارند و تنها هدف از این کار این است که شما فرزندتان را مشغول به فعالیتی کنید. برای مثال می‌توانید از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند یا یک روز به محل کار والدین خود برود. مطالعه کتاب، تماشای فیلم یا شعر خواندن در کنار هم نیز می‌تواند از برنامه‌هایی باشد که شما برای کودک در نظر می‌گیرید. آنچه مهم است این است که این فعالیت‌ها را بر اساس علاقه کودک و همین‌طور متناسب با توانایی‌های وی تنظیم کنید. مقاله تربیت کودک را نیز برای اتخاذ روش های مناسب مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

افسردگی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

افت عملکرد تحصیلی، میل به تنهایی و انزوا، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور بروز نشانه‌های جسمی مانند سردرد یا دل‌درد می‌توانند نشانه‌های افسردگی در کودکی باشند. در کنار این نشانه‌ها ممکن است اختلال خواب، خوراک و یا کاهش اعتمادبه‌نفس نیز در کودک دیده شود.

افسردگی در کودکان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟

بروز اختلاف و بحران در محیط خانواده، اشتباهات تربیتی والدین یا ابتلا به بیماری‌ها می‌توانند دلیلی برای بروز افسردگی در کودک باشند.

با کودک افسرده چطور برخورد کنیم؟

تا جای ممکن از تحقیر کودک یا بدرفتاری با او به دلیل احساساتی که تجربه می‌کند خودداری کنید و سعی کنید در صحبت‌های خود به آن‌ها این اطمینان خاطر را بدهید که آن‌ها را دوست دارید و تنها نمی‌گذارید. ایجاد برنامه‌های متنوع برای کودک و همین‌طور کمک گرفتن از روانشناس کودک نیز می‌تواند در بهبود شرایط آن‌ها مؤثر باشد.

 

 

 

 

منبع : افسردگی در کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: افسردگی در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی در کودکان موضوعی است که تا حد زیادی می‌تواند عملکرد کودک را تحت تأثیر خود قرار دهد. با توجه به اینکه دوران کودکی زمان یادگیری مهارت‌های مختلف برای هر فرد است درصورتی‌که کودک از سنین پایین دچار افسردگی باشد انگیزه وی برای یادگیری کاهش می‌یابد. افسردگی درعین‌حال بر توانایی تمرکز و حافظه فرد نیز تأثیر گذاشته و از این طریق می‌تواند مشکلاتی را به‌ویژه در مراحل تحصیل کودک ایجاد نماید. افسردگی در کودکان باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند بهانه‌گیری و بدخلقی یا حتی پرخاشگری، انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع و یا حتی نشانه‌های جسمانی مانند دل‌درد و سردرد خواهد شد. درصورتی‌که هریک از این نشانه‌ها یا هر رفتار منفی دیگری را در فرزند خود مشاهده می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت روان کودک از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

منبع : افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان و نشانه‌های آن

کودکان با توجه به اینکه به‌اندازه بزرگ‌سالان قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط و احساسات خود را ندارند نشانه‌های متفاوتی نسبت به بزرگ‌سالان خواهند داشت. اگرچه کودکان نیز علائمی مانند اختلالات خواب، بی اشتها بودن و پایین آمدن سطح خلق را تجربه می‌کنند بااین‌حال افسردگی در کودکان بیشتر با نشانه‌هایی مانند انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور افت عملکرد تحصیلی خود را نشان می‌دهد. برخی از کودکان حتی ممکن است نشانه‌های جسمی مانند دل‌درد یا سردرد را تجربه کنند. به همین خاطر گاهی ممکن است تشخیص افسردگی برای والدین دشوار باشد و آن‌ها متوجه دلیل بدرفتاری‌های کودک نشوند.

بهتر است درصورتی‌که با هر نشانه منفی در رفتار کودک مواجه شدید که برای مدتی ادامه پیدا کرده و پیامدهای منفی برای وی به همراه دارد راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک مشورت کنید. مشاورین با انجام بررسی‌های لازم متوجه افسردگی یا هر اختلال دیگری در کودک خواهند شد. با توجه به اینکه افسردگی می‌تواند تا حد زیادی عملکرد سالم کودک را تحت تأثیر قرار دهد و همین‌طور با در نظر گرفتن این موضوع که بی‌توجهی به درمان افسردگی به‌ویژه در شرایطی که از سنین پایین شروع شده باشد باعث باقی ماندن اثرات منفی آن در شرایط روحی فرد خواهد شد بهتر است نسبت به درمان این اختلال توجه کافی را داشته باشید. برای شناخت بیشتر علائم افسردگی در کودکان کلیک کنید.

 

دلایل بروز افسردگی در کودکان

با توجه به اینکه کودکان توانایی چندانی در کنترل شرایط و محیط اطراف خود ندارند هر موضوعی که بتواند اعضای خانواده آن‌ها را درگیر کند و یا احساس آرامش و امنیت را در آن‌ها دچار مشکل کند می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که موضوع خاصی باعث ایجاد درگیری و نگرانی در خانواده شما شده بیش از قبل نسبت به سلامت روان کودک حساس باشید یا در صورت لزوم با یک مشاور در ارتباط با راهکارهایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های روحی صحبت کنید. از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نابسامانی‌های درون خانواده

کیفیت ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر و به‌ویژه صمیمیت میان والدین، بیماری یا فوت یکی از اعضای خانواده، طلاق والدین و یا حتی مشکلات مالی می‌تواند باعث نگرانی فرزند شما و بروز افسردگی در وی باشد. در شرایطی که چنین مشکلاتی را در فضای خانواده تجربه می‌کنید با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که همه‌چیز تحت کنترل بوده و شما اجازه نمی‌دهید کسی به او آسیب بزند.

مشکلات تربیتی

اشتباهات تربیتی بعضی از والدین می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. والدینی که فرزندشان را بیش‌ازحد به خود وابسته می‌کنند و اجازه تجربه مستقلانه را به آن‌ها نمی‌دهند باعث می‌شوند اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های کودک نسبت به همسالان در وضعیتی پایین‌تر قرار داشته باشد و این موضوع می‌تواند باعث افسردگی کودک در مواجهه با ناکامی‌ها شود. همچنین والدینی که فرزند خود را با دیگران مقایسه می‌کنند یا آن‌ها را تحقیر می‌کنند نیز باعث بروز اختلالاتی در سلامت روان فرزند ازجمله افسردگی می‌شوند. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند والدین اطلاعات خود را راجع به سبک‌های فرزند پروری و نیازهای کودک در هر دوره سنی افزایش دهند. برای اطلاع بیشتر درباره سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

بیماری‌ها

بروز بیماری در سنین پایین می‌تواند دلیلی برای افسردگی کودک باشد. بیماری‌هایی نظیر مشکلاتی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، ناتوانی‌های حرکتی، ضعف در حواس پنج‌گانه یا مشکلاتی نظیر تیک‌های عصبی و لکنت ازجمله موضوعاتی هستند که باعث می‌شوند کودک خود را نسبت به همسالان متفاوت دانسته و به همین خاطر دچار ضعف اعتمادبه‌نفس یا افسردگی شود. گاهی نیز کودک اختلال دو قطبی را تجربه می‌کند و در کنار افسردگی دوره‌هایی از سرخوشی و شیدایی را نیز دارند. برای آگاهی بیشتر درباره اختلال دوقطبی در کودکان کلیک کنید.

 

راه‌های درمان افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکی تا حد زیادی انگیزه و میل کودک برای فعالیت در محیط و یادگیری موضوعات جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند کودک را در آینده دچار مشکلات بسیاری کند. علاوه بر این افسردگی اختلالی نیست که با بی‌توجهی به آن خاتمه پیدا کند و در طول زندگی فرد مشکلاتی را برای وی ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های این اختلال را در فرزندتان می‌بینید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایید.

تشخیص و درمان افسردگی در کودکان می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی کودک صورت بگیرد. روانشناسان با استفاده از روش‌هایی نظیر مصاحبه بالینی، توجه به بازی‌ها یا نقاشی‌های کودک دلایل افسردگی وی را بررسی کرده و متناسب با آن برای درمان اقدام می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در درمان افسردگی کودکان موردتوجه قرار می‌گیرد درمان خانواده است. اکثر روانشناسان کودک معتقدند اختلالات روحی در کودکان در بسیاری از مواقع بازتاب یک مشکل درون خانواده است و به همین خاطر می‌بایست در کنار درمان کودک سایر اعضای خانواده نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

افسردگی در کودکان | نقش خانواده

خانواده به‌عنوان یک فضای حمایتی برای کودک تأثیر بسیاری در ابتلای آن‌ها به افسردگی و یا بهبود شرایط روحی آن‌ها خواهد داشت. ازجمله راهکارهایی که برای کمک به بهبود کودک می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. خصوصیات منحصر به فرد برخی کودکان، راه ارتباطی با آن‌ها را نیز متفاوت می‌کند، برای آشنایی با کودکان استثنایی کلیک کنید.

خودداری از تحقیر کودک

برخی از خانواده‌ها به کودک افسرده بابت رفتارهایش خرده می‌گیرند و از او می‌خواهند که به شکل دیگری رفتار کند. این موضوع صرفاً باعث ناراحتی بیشتر کودک و شک کردن وی به توانایی‌هایش خواهد شد. سعی کنید در چنین شرایطی با محبت و همدلی بیشتری با کودک برخورد کنید.

ایجاد امنیت خاطر در کودک

موضوعاتی که باعث ترس کودک درباره از دست دادن امنیت و خانواده می‌شوند می‌تواند باعث بروز افسردگی در آن‌ها باشد. به همین خاطر بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که شما و سایر اعضای خانواده او را دوست دارید و در هر شرایطی او را تنها نمی‌گذارید. سعی کنید صحبت‌های شما احساس امنیت و امید را در کودک ایجاد نماید.

برای کودک برنامه‌ریزی کنید

سعی کنید برنامه‌های مختلفی را برای کودک در طول روز در نظر بگیرید. این برنامه‌ها به هزینه زیادی نیاز ندارند و تنها هدف از این کار این است که شما فرزندتان را مشغول به فعالیتی کنید. برای مثال می‌توانید از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند یا یک روز به محل کار والدین خود برود. مطالعه کتاب، تماشای فیلم یا شعر خواندن در کنار هم نیز می‌تواند از برنامه‌هایی باشد که شما برای کودک در نظر می‌گیرید. آنچه مهم است این است که این فعالیت‌ها را بر اساس علاقه کودک و همین‌طور متناسب با توانایی‌های وی تنظیم کنید. مقاله تربیت کودک را نیز برای اتخاذ روش های مناسب مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

افسردگی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

افت عملکرد تحصیلی، میل به تنهایی و انزوا، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور بروز نشانه‌های جسمی مانند سردرد یا دل‌درد می‌توانند نشانه‌های افسردگی در کودکی باشند. در کنار این نشانه‌ها ممکن است اختلال خواب، خوراک و یا کاهش اعتمادبه‌نفس نیز در کودک دیده شود.

افسردگی در کودکان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟

بروز اختلاف و بحران در محیط خانواده، اشتباهات تربیتی والدین یا ابتلا به بیماری‌ها می‌توانند دلیلی برای بروز افسردگی در کودک باشند.

با کودک افسرده چطور برخورد کنیم؟

تا جای ممکن از تحقیر کودک یا بدرفتاری با او به دلیل احساساتی که تجربه می‌کند خودداری کنید و سعی کنید در صحبت‌های خود به آن‌ها این اطمینان خاطر را بدهید که آن‌ها را دوست دارید و تنها نمی‌گذارید. ایجاد برنامه‌های متنوع برای کودک و همین‌طور کمک گرفتن از روانشناس کودک نیز می‌تواند در بهبود شرایط آن‌ها مؤثر باشد.

 

 

 

 

منبع : افسردگی در کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: افسردگی در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 245
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک اعتیاد به مواد توهم زا را می‌توان یکی از سخت‌ترین انواع ترک اعتیاد دانست چراکه این مواد تأثیر بسیاری بر فرایندهای مغزی و ادراک فرد می‌گذارند. به همین خاطر استفاده از جلسات مشاوره و بازپروری در فرایند ترک اعتیاد به مواد توهم زا ضروری به نظر می‌رسد. مواد توهم زا شامل انواع مختلفی از جمله ال اس دی، کتامین و قرص اکس می‌باشد. اعتیاد به این مواد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب راجع به انواع مواد توهم زا و چگونگی عملکرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد و سپس روش‌ها و مراحل مختلفی که برای ترک اعتیاد به این گروه از مواد مخدر وجود دارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مواد توهم زا و انواع آن

مواد توهم زا به گروهی از مواد مخدر گفته می‌شود که اگرچه وابستگی جسمی به همراه ندارند ولی باعث تغییر در شرایط ذهنی و ادراکات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزایش می‌دهند. از معروف‌ترین انواع این دسته از مواد مخدر می‌توانیم به قرص اکس اشاره کنیم.

در ارتباط با دلایل استفاده از این مواد باید به این نکته اشاره کنیم که مواد توهم زا برخلاف سایر مواد اعتیادآور احساس لذت و سرخوشی را به همراه ندارند و تنها دلیل تمایل فرد به مصرف آن‌ها تأثیر قوی و خارق‌العاده‌ای است که در ذهن فرد ایجاد می‌کنند. برای مثال در ارتباط با مصرف ال‌اس‌دی گفته می‌شود که این ماده باعث هم‌آمیزی حواس می‌شود به این معنا که فرد ممکن است آنچه را می‌شنود ببیند و یا بالعکس. این مواد باعث افزایش وضوح رنگ‌ها و هوشیاری فرد می‌شوند و همان‌طور که گفته شد تجربه این شرایط انگیزه‌ای برای فرد خواهد بود که مجدداً از این مواد استفاده کند. ازجمله انواع مواد توهم زا می‌توان به ال‌اس‌دی، قرص اکس، فن سیکلیدین و کتامین اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور 

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از معتادین به مواد توهم زا نوجوانان و جوانان هستند و این به آن معناست که خانواده‌ها می‌بایست توجه ویژه‌ای نسبت به ابتلای فرزندانشان به اعتیاد به این مواد داشته باشند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین راه‌های پیشگیری از بروز اعتیاد در فرزندانتان را شناسایی کرده و همچنین اطلاعات خود را راجع به انواع مواد توهم زا و نشانه‌های مصرف هریک از آن‌ها افزایش دهید. برای آشنایی با انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

آیا گل و حشیش جزء توهم زاها هستند؟

باید گفت خیر، این دو ماده در دسته کانابیس ها قرار میگیرند، اما به دلیل آثار مشابهی که با توهم زاها ایجاد می‌کنند، روش های درمانی آن ها نیز تشابه زیادی دارد. برای آشنایی با روش ترک ماری جوانا و ترک حشیش کلیک کنید.

ترک اعتیاد به مواد توهم زا

یکی از نخستین سؤالاتی که در ارتباط با ترک اعتیاد به مواد توهم زا باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر این مواد وابستگی جسمی ایجاد نمی‌کنند پس منظور از اعتیاد و ترک آن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که برخلاف تصور عموم اعتیاد به مواد مخدر صرفاً جنبه جسمانی ندارد و وابستگی‌های روانی شاید به‌مراتب خطرناک‌تر و مشکل آفرین‌تر باشند. وابستگی روانی به این معناست که فرد در ذهن خود میل شدیدی به مصرف مجدد ماده مخدر احساس می‌کند و وجود این وسوسه عاملی برای شروع مصرف مجدد حتی پس از مراحل سم‌زدایی و پاک شدن بدن فرد خواهد بود. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود در کنار درمان‌های فیزیولوژیکی برای ترک اعتیاد به جلسات رواندرمانی و بازپروری نیز می‌بایست توجه شود.

علاوه بر اهمیت رواندرمانی در کاهش وسوسه و تمایل فرد برای ترک اعتیاد، مواد توهم زا معمولاً باعث بروز آسیب‌ها و مشکلاتی در عملکرد طبیعی مغز شده و آسیب‌های روحی و روانی را به همراه دارند که بررسی بروز آن‌ها و راه‌های بهبود یا جلوگیری از بروز آن‌ها بر عهده روانشناسان خواهد بود. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

روانشناسان برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا چه کاری انجام می‌دهند

پس‌ از آنکه با معنای ترک اعتیاد در ارتباط با مواد توهم زا آشنا شدید نوبت پاسخگویی به این سؤال است که اقدامات بازپروری یا روان‌شناختی در ارتباط با ترک اعتیاد به توهم‌زاها چیست یا به عبارتی روانشناسان در این زمینه چه کارهایی انجام می‌دهند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای ترک اعتیاد به این قبیل مواد مخدر انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برگزاری جلسات انگیزشی برای ایجاد انگیزه نسبت به ترک اعتیاد و کمک به فرد برای نگه‌داشتن این انگیزه در تمامی مراحل درمانی
  • بررسی آسیب‌های موجود در کارکرد مغز فرد یا بیماری‌های روحی که به دلیل مصرف مواد توهم زا ایجاد می‌شود و تلاش برای بهبود آن‌ها یا جلوگیری از پیشرفت
  • کمک به فرد برای شناسایی عواملی که باعث بروز وسوسه مصرف مجدد در وی می‌شوند و تلاش برای کنترل وسوسه در این شرایط
  • علت‌یابی دلایل اعتیاد فرد و کمک به وی برای از بین بردن ریشه‌های اعتیاد
  • استفاده از جلسات خانواده‌درمانی و کمک به بهبود روابط فرد با اعضای خانواده و همچنین آموزش نکاتی که اعضای خانواده باید آن‌ها را رعایت کنند.
  • برگزاری جلسات گروه‌درمانی و کمک به فرد برای برقراری ارتباط با سایر افرادی که شرایط و اهدافی مشترک با فرد دارند.

بی‌توجهی به ترک اعتیاد به مواد توهم زا

با توجه به اینکه استفاده از مواد توهم زا آسیب یا وابستگی جسمی را به همراه ندارد بی‌توجهی به ترک اعتیاد و ادامه استفاده از این مواد چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

استفاده از مواد توهم زا در درجه اول باعث قطع ارتباط فرد با محیط می‌شود و از این طریق احتمال بروز آسیب‌های جسمی یا حتی مرگ را برای مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد. برای مثال بارها دیده شده که فرد خود را از ارتفاعی به پایین می‌اندازد و یا از ماشین در حال حرکت پیاده می‌شود و مشکلات جسمی بسیاری برای وی پیش خواهد آمد. توجه داشته باشید که در اکثر این موارد فرد به‌قصد آسیب زدن به خود یا خودکشی این رفتار را انجام نمی‌دهد بلکه آن‌ها تحت تأثیر مواد توهم زا ممکن است حرکت ماشین و یا میزان ارتفاع نقطه‌ای که در آن قرار دارند را به‌درستی درک نکنند. همان‌طور که گفته شد توهم می‌تواند به‌صورت عدم ادراک واقعیت‌های موجود در محیط نیز بروز پیدا کند.

علاوه بر خطرات جسمانی که به دنبال مصرف مواد توهم زا ممکن است برای فرد پیش بیاید استفاده از این مواد معمولاً عوارض ناخوشایندی را در عملکرد طبیعی مغز فرد به دنبال خواهد داشت که می‌تواند برای مدتی طولانی یا حتی به‌صورت دائم باقی مانده و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد. در کنار تمامی این مسائل اعتیاد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. آیا اعتیاد به مواد توهم زا نشانه جسمی دارد؟

استفاده از این مواد وابستگی جسمی به همراه ندارد و به همین خاطر به دنبال عدم استفاده نیز نشانه‌های جسمانی بروز پیدا نمی‌کنند. مواد توهم زا صرفاً یک وابستگی و کشش برای مصرف مجدد در ذهن فرد ایجاد می‌کنند.

2. برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا باید چه کرد؟

با توجه به اینکه اعتیاد به این مواد صرفاً جنبه روانی دارد برای ترک اعتیاد نیز بهتر است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به مواد توهم زا با سریع ترین روش های درمان ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک اعتیاد به مواد توهم زا را می‌توان یکی از سخت‌ترین انواع ترک اعتیاد دانست چراکه این مواد تأثیر بسیاری بر فرایندهای مغزی و ادراک فرد می‌گذارند. به همین خاطر استفاده از جلسات مشاوره و بازپروری در فرایند ترک اعتیاد به مواد توهم زا ضروری به نظر می‌رسد. مواد توهم زا شامل انواع مختلفی از جمله ال اس دی، کتامین و قرص اکس می‌باشد. اعتیاد به این مواد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب راجع به انواع مواد توهم زا و چگونگی عملکرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد و سپس روش‌ها و مراحل مختلفی که برای ترک اعتیاد به این گروه از مواد مخدر وجود دارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مواد توهم زا و انواع آن

مواد توهم زا به گروهی از مواد مخدر گفته می‌شود که اگرچه وابستگی جسمی به همراه ندارند ولی باعث تغییر در شرایط ذهنی و ادراکات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزایش می‌دهند. از معروف‌ترین انواع این دسته از مواد مخدر می‌توانیم به قرص اکس اشاره کنیم.

در ارتباط با دلایل استفاده از این مواد باید به این نکته اشاره کنیم که مواد توهم زا برخلاف سایر مواد اعتیادآور احساس لذت و سرخوشی را به همراه ندارند و تنها دلیل تمایل فرد به مصرف آن‌ها تأثیر قوی و خارق‌العاده‌ای است که در ذهن فرد ایجاد می‌کنند. برای مثال در ارتباط با مصرف ال‌اس‌دی گفته می‌شود که این ماده باعث هم‌آمیزی حواس می‌شود به این معنا که فرد ممکن است آنچه را می‌شنود ببیند و یا بالعکس. این مواد باعث افزایش وضوح رنگ‌ها و هوشیاری فرد می‌شوند و همان‌طور که گفته شد تجربه این شرایط انگیزه‌ای برای فرد خواهد بود که مجدداً از این مواد استفاده کند. ازجمله انواع مواد توهم زا می‌توان به ال‌اس‌دی، قرص اکس، فن سیکلیدین و کتامین اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور 

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از معتادین به مواد توهم زا نوجوانان و جوانان هستند و این به آن معناست که خانواده‌ها می‌بایست توجه ویژه‌ای نسبت به ابتلای فرزندانشان به اعتیاد به این مواد داشته باشند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین راه‌های پیشگیری از بروز اعتیاد در فرزندانتان را شناسایی کرده و همچنین اطلاعات خود را راجع به انواع مواد توهم زا و نشانه‌های مصرف هریک از آن‌ها افزایش دهید. برای آشنایی با انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

آیا گل و حشیش جزء توهم زاها هستند؟

باید گفت خیر، این دو ماده در دسته کانابیس ها قرار میگیرند، اما به دلیل آثار مشابهی که با توهم زاها ایجاد می‌کنند، روش های درمانی آن ها نیز تشابه زیادی دارد. برای آشنایی با روش ترک ماری جوانا و ترک حشیش کلیک کنید.

ترک اعتیاد به مواد توهم زا

یکی از نخستین سؤالاتی که در ارتباط با ترک اعتیاد به مواد توهم زا باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر این مواد وابستگی جسمی ایجاد نمی‌کنند پس منظور از اعتیاد و ترک آن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که برخلاف تصور عموم اعتیاد به مواد مخدر صرفاً جنبه جسمانی ندارد و وابستگی‌های روانی شاید به‌مراتب خطرناک‌تر و مشکل آفرین‌تر باشند. وابستگی روانی به این معناست که فرد در ذهن خود میل شدیدی به مصرف مجدد ماده مخدر احساس می‌کند و وجود این وسوسه عاملی برای شروع مصرف مجدد حتی پس از مراحل سم‌زدایی و پاک شدن بدن فرد خواهد بود. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود در کنار درمان‌های فیزیولوژیکی برای ترک اعتیاد به جلسات رواندرمانی و بازپروری نیز می‌بایست توجه شود.

علاوه بر اهمیت رواندرمانی در کاهش وسوسه و تمایل فرد برای ترک اعتیاد، مواد توهم زا معمولاً باعث بروز آسیب‌ها و مشکلاتی در عملکرد طبیعی مغز شده و آسیب‌های روحی و روانی را به همراه دارند که بررسی بروز آن‌ها و راه‌های بهبود یا جلوگیری از بروز آن‌ها بر عهده روانشناسان خواهد بود. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

روانشناسان برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا چه کاری انجام می‌دهند

پس‌ از آنکه با معنای ترک اعتیاد در ارتباط با مواد توهم زا آشنا شدید نوبت پاسخگویی به این سؤال است که اقدامات بازپروری یا روان‌شناختی در ارتباط با ترک اعتیاد به توهم‌زاها چیست یا به عبارتی روانشناسان در این زمینه چه کارهایی انجام می‌دهند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای ترک اعتیاد به این قبیل مواد مخدر انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برگزاری جلسات انگیزشی برای ایجاد انگیزه نسبت به ترک اعتیاد و کمک به فرد برای نگه‌داشتن این انگیزه در تمامی مراحل درمانی
  • بررسی آسیب‌های موجود در کارکرد مغز فرد یا بیماری‌های روحی که به دلیل مصرف مواد توهم زا ایجاد می‌شود و تلاش برای بهبود آن‌ها یا جلوگیری از پیشرفت
  • کمک به فرد برای شناسایی عواملی که باعث بروز وسوسه مصرف مجدد در وی می‌شوند و تلاش برای کنترل وسوسه در این شرایط
  • علت‌یابی دلایل اعتیاد فرد و کمک به وی برای از بین بردن ریشه‌های اعتیاد
  • استفاده از جلسات خانواده‌درمانی و کمک به بهبود روابط فرد با اعضای خانواده و همچنین آموزش نکاتی که اعضای خانواده باید آن‌ها را رعایت کنند.
  • برگزاری جلسات گروه‌درمانی و کمک به فرد برای برقراری ارتباط با سایر افرادی که شرایط و اهدافی مشترک با فرد دارند.

بی‌توجهی به ترک اعتیاد به مواد توهم زا

با توجه به اینکه استفاده از مواد توهم زا آسیب یا وابستگی جسمی را به همراه ندارد بی‌توجهی به ترک اعتیاد و ادامه استفاده از این مواد چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

استفاده از مواد توهم زا در درجه اول باعث قطع ارتباط فرد با محیط می‌شود و از این طریق احتمال بروز آسیب‌های جسمی یا حتی مرگ را برای مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد. برای مثال بارها دیده شده که فرد خود را از ارتفاعی به پایین می‌اندازد و یا از ماشین در حال حرکت پیاده می‌شود و مشکلات جسمی بسیاری برای وی پیش خواهد آمد. توجه داشته باشید که در اکثر این موارد فرد به‌قصد آسیب زدن به خود یا خودکشی این رفتار را انجام نمی‌دهد بلکه آن‌ها تحت تأثیر مواد توهم زا ممکن است حرکت ماشین و یا میزان ارتفاع نقطه‌ای که در آن قرار دارند را به‌درستی درک نکنند. همان‌طور که گفته شد توهم می‌تواند به‌صورت عدم ادراک واقعیت‌های موجود در محیط نیز بروز پیدا کند.

علاوه بر خطرات جسمانی که به دنبال مصرف مواد توهم زا ممکن است برای فرد پیش بیاید استفاده از این مواد معمولاً عوارض ناخوشایندی را در عملکرد طبیعی مغز فرد به دنبال خواهد داشت که می‌تواند برای مدتی طولانی یا حتی به‌صورت دائم باقی مانده و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد. در کنار تمامی این مسائل اعتیاد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. آیا اعتیاد به مواد توهم زا نشانه جسمی دارد؟

استفاده از این مواد وابستگی جسمی به همراه ندارد و به همین خاطر به دنبال عدم استفاده نیز نشانه‌های جسمانی بروز پیدا نمی‌کنند. مواد توهم زا صرفاً یک وابستگی و کشش برای مصرف مجدد در ذهن فرد ایجاد می‌کنند.

2. برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا باید چه کرد؟

با توجه به اینکه اعتیاد به این مواد صرفاً جنبه روانی دارد برای ترک اعتیاد نیز بهتر است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به مواد توهم زا با سریع ترین روش های درمان ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مرد ایده آل چگونه مردی است و چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارد؟ دانستن پاسخ این سوالات به دخترانی که در شرف ازدواج هستند کمک زیادی می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشند. منظور از مرد ایده آل یک فرد بی نقص نیست بلکه مردی است که از نظر اخلاقی، مالی و… در حدی باشد که بتواند زندگی پر رفاهی را برای همسر خود و در آینده برای فرزندانش بسازد. اگر دختران بدون شناخت و آگاهی‌های لازم تن به ازدواج دهند قطعا در آینده با آسیب‌های مختلفی روبرو می‌شوند. بنابراین برای داشتن ازدواج موفق و گرفتن بهترین تصمیم، حتما این بخش را با دقت مطالعه نمایید. در ادامه به بررسی کامل مرد ایده آل و ویژگی‌های او می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع : مرد ایده آل

منظور از مرد ایده آل چیست؟

در یک تعریف کلی مرد ایده آل را می‌توان این گونه تعریف کرد؛ فردی با سلامت جسمی و روحی که برای همسر و خانواده‌اش ارزش زیادی قائل است و دارای هیچ نوع ناهنجاری نمی‌باشد. البته مردان ایده آل دارای ویژگی‌ها و خصوصیات دیگری هم هستند که با شناخت این مشخصات به راحتی می‌توانید یک فرد ایده آل را از یک فرد نامناسب تشخیص دهید.

زندگی در کنار یک مرد ایده آل، بسیار لذت بخش و مملو از آرامش و عزت فراوان خواهد بود. این مردان به شدت بر روی همسر و خانواده خود حساس هستند و در زندگی‌شان، مسیرهایی را انتخاب می‌کنند که کم‌ترین آسیبی به همسرشان نرسد. در نتیجه هر چقدر خصوصیات همسر شما به خصوصیات مردان ایده آل نزدیک تر باشد زندگی بهتری خواهید داشت. برای آن که بتوانید تصمیم گیری منطقی تری داشته باشید، مقاله ملاک های انتخاب همسر را نیز مطالعه کنید.

مرد ایده آل چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد؟

مردان ایده‌آل خصوصیاتی و نشانه‌هایی دارند که به شرح زیر می‌باشد:

1. مرد ایده آل شاد و شوخ طبع است

مرد مناسب و ایده آل، دارای روحیه و انرژی بالایی است و این حس خوب را به همسرش هم منتقل می‌کند به طوری که مدام در تلاش است تا همسرش شاد و خوشحال باشد. آن‌ها از بیان هر گونه کلامی که منجر به ناراحتی همسرشان شود اجتناب می‌کنند و همواره می‌کوشند در یک محیط آرامش بخش با همسر و فرزندان خود زندگی کنند. در کل شادی و آرامش زیادی در زندگی آن‌ها جریان دارد و هرگز اجازه نمی‌دهند مشکلات مختلف، شادی آن‌ها و خانواده‌شان را تحت تاثیر قرار دهد.

2. مرد ایده آل همسرش را درک می کند

مردانی که دارای درک پایینی از‌ روحیات خانم‌ها هستند همواره از همسرشان توقع دارند شاد و پرانرژی باشد یا هرگز آن‌ها را تنها نگذارد در صورتی که هر انسانی، در لحظاتی از زندگی‌اش احتیاج به تنهایی و خلوت با خودش دارد. این عدم درک مرد موجب رنجش و ناراحتی بیشتر زنان می‌شود. در مقابل مرد ایده آل که درک بالایی دارد به خوبی شرایط را درک کرده و حتی محیطی برای همسرش فراهم می‌کند که بتواند لحظاتی را تنها باشد تا زودتر به آرامش برسد و به نوعی خستگی جسمی و روحی‌اش برطرف شود.

3. وقت خالی مرد ایده آل با همسرش می گذرد

همسر ایده آل بیشترین زمان خالی خود را برای همسرش در نظر می‌گیرد و در واقع جز همسرش اولویت دیگری ندارد. این ارزش قائل شدن برای همسر موجب مهر و محبت بیشتر میان زوجین شده که در نتیجه زندگی آن‌ها بهتر از افرادی خواهد بود که به جای همسر، دوستان و خانواده خود را در اولویت قرار می‌دهند.

4. مرد ایده آل همواره از همسرش حمایت می کند

حمایت از نشانه‌های بارز مردان ایده آل است. از حمایت عاطفی و مالی گرفته تا حمایت کاری. این مردان همیشه پشتیبان همسر خود هستند و با حمایت‌های همه جانبه منجر به افزایش اعتماد به نفس در همسر خود شده و شادابی و نشاط درونی آن‌ها را افزایش می‌دهند به همین خاطر همسر مردان ایده آل شرایط روحی بهتری نسبت به سایر خانم‌ها دارند.

5. مرد ایده آل هرگز به همسرش خیانت نمی کند

وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان ازدواج از ویژگی‌های شاخص یک مرد ایده آل است. خیانت، زندگی زناشویی را به شدت تخریب کرده و در بیشتر مواقع نابود می‌کند. به همین خاطر مردان آگاه و ایده آل هرگز به همسرشان خیانت نمی‌کنند و همواره می‌کوشند تا کیفیت زندگی خود و همسرشان را افزایش دهند.

6. مرد ایده آل در صورت انجام کار اشتباه از همسرش عذرخواهی می کند

پذیرفتن اشتباه از دیگر خصوصیات مرد مناسب برای ازدواج است. مردی که پس از اشتباهش، متوجه آن اشتباه می‌شود و از همسرش عذر می‌خواهد با این کار موجب توقف ناراحتی‌ها و خوشحالی درونی همسرش می‌شود. در مقابل، مردانی که هرگز به اشتباه خود اقرار نمی‌کنند بسیار خودخواه و خودرای به نظر می‌رسند و معمولا زندگی با اینجور مردان کار بسیار مشکلی است.

7. همسرش را با کارهای خانه تنها نمی گذارد

کمک به تکمیل کارهای منزل، از کارهایی است که مردان درجه یک و ایده آل آن را انجام می‌دهند. این کمک هر چقدر هم کم باشد موجبات خرسندی زنان را در پی دارد و آن‌ها را بیشتر به زندگی دلگرم می‌کند. این گونه مردان که معمولا بسیار هم مهربان هستند از هیچ کاری برای خوشحالی و کم شدن زحمات همسرشان دریغ نمی‌کنند.

8. به سلامت جسمی و روحی اش اهمیت می دهد

هر شخصی که برای خودش ارزش قائل باشد قطعا برای دیگران هم ارزش قائل است. مردان مناسب برای ازدواج، با پاکیزگی و سلامت جسمی و روحی خود منجر به جذب بیشتر همسرشان می‌شوند و در ظاهر و رفتار طوری عمل می‌کنند که همسرشان بیشتر بپسندد. در کل این گونه مردان به خودشان بسیار اهمیت می‌دهند و انسان‌های سالمی هستند.

9. مرد ایده آل پشتکار زیادی دارد

وضعیت مالی مردان، برای هدایت و پشتیبانی از خانواده باید مناسب باشد تا آسیب‌های مختلفی برای خانواده‌اش به وجود نیاید. مرد ایده آل می‌داند که نباید همسر و فرزندانش را در شرایط سخت مالی قرار دهد به همین خاطر پشتکار زیادی در کارها داشته و همواره در تلاش برای رسیدن به یک درآمد مناسب است.

10. مرد واقعی اجازه دخالت هیچ فردی در زندگی شخصی‌اش را نمی‌دهد

دخالت دیگران جز تخریب زندگی زناشویی فایده دیگری ندارد مگر اینکه شخصی که به سراغش می‌روید از اعضا خانواده شما نباشد و از روانشناسان قابل اعتماد و باتجربه باشد. این مردان به خوبی از اهمیت این موضوع باخبر هستند و به جز اعتماد و هم اندیشی با روانشناس این حوزه به هیچ فردی اعتماد نکرده و مسائل شخصی‌شان را هرگز نزد دیگران مطرح نمی‌کنند چرا که افراد معمولی، دانش لازم برای همفکری با شما را ندارند و ممکن است از سر تعصب به شما یا همسرتان، گمراه‌تان کنند.

دلیل عدم یافتن مرد ایده آل توسط برخی از دختران چیست؟

در شرایط عادی برای هر دختری، مرد ایده آل وجود دارد که ممکن است هر لحظه از راه برسد و سرنوشت خوبی را برایش رقم بزند. زمان آشنایی با مرد مورد نظرتان مشابه دیگران نیست و دلیل عدم یافتن آن را باید در خودتان بیابید. پیش نیاز هر رابطه‌ای، داشتن سلامت جسم و روح است که باید قبل از ازدواج حتما به آن دست یابید و بعد وارد رابطه زناشویی شوید.

به عبارتی باید ایده آل باشید تا مرد ایده آل به سراغتان بیاید. همچنین داشتن ظاهری مرتب و پاکیزه و شیک پوشی در حد اعتدال، مورد پسند مرد ایده آل قرار می‌گیرد و آن‌ها را به زندگی با شما ترغیب می‌کند. در واقع با ارزش قائل شدن برای خود، راحت‌تر نیمه‌تان را پیدا می‌کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله با چه کسی نباید ازدواج کرد را بخوانید.

انجام چه کارهایی منجر به تبدیل یک مرد معمولی به یک مرد ایده آل می‌شود؟

با به کار بردن راهکارهایی می‌توانید همسر خود را از یک مرد معمولی به یک مرد ایده آل تبدیل کنید. البته برخی از مردان، انعطاف کمتری در بهبود رفتار خود دارند و برای بهتر شدن، به کمک یک روانشناس متخصص نیاز دارند. عده‌ای دیگر نیز با مشاهده رفتار همسر خود انعطاف نشان داده و به فرد ایده‌آلی برای همسرشان تبدیل می‌شوند. راهکارهایی که خانم‌ها باید به کار بگیرند عبارتند از:

  • در مقابل کار خوبی که همسرتان انجام می‌دهد او را تشویق کنید.
  • در نزد دیگران همسرتان را سرکوب نکنید.
  • او را با روش‌های مختلف خوشحال کنید.
  • با خشم و عصبانیت با او صحبت نکنید.
  • رفتار خوبی با خانواده‌اش داشته باشید.
  • به صحبت‌های همسرتان گوش دهید.
  • به علایق همسرتان احترام بگذارید.
  • به نیازهای جنسی او اهمیت دهید.
  • متعاقبا همسرتان را درک کنید.

رعایت این موارد در بیشتر اوقات منجر به رفتار بهتر مردان شده و در نهایت آن‌ها را بیشتر به خصوصیات مثبت مردان ایده آل نزدیک می‌کند. زندگی زناشویی یک ارتباط دو طرفه است پس اگر شما انتظار یک همسر ایده آل را دارید باید خودتان هم ایده آل باشید و بهترین محیط و شرایط را برای همسرتان فراهم کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا امکان تغییر رفتار در مردان ایده آل وجود دارد؟

بله گاهی اوقات زنان با بد رفتاری‌های مداوم سبب تغییر رفتار همسرشان می‌شوند. بنابراین بد خلقی‌های بی مورد زمینه ساز رفتارهای ناپسند در مردان است.

چقدر زمان برای شناخت مردان نیاز است؟

تقریبا با ۶ ماه زمان می‌توان به شناخت نسبی از طرف مقابل خود دست یافت. البته بهتر است در این راه از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: مرد ایده آل ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شاید قمار و شرط بندی‌های مختلف ورزشی در نگاه اول یک تفریح مهیج و یک ریسک خیلی کوچک به نظر بیایند اما کم کم با شروع اعتیاد به قمار، این تفریحات تبدیل به منجلابی می‌شوند که بیرون آمدن از آن بسیار دشوارو نیازمند کمک حرفه‌ای است. پژوهش‌های متخصصین این زمینه نشان داده اعتیاد به قمار با اعتیاد به الکل و مواد مخدر برابری می‌کند وهمچنین پیامدهای جبران ناپذیری در زمینه مالی، روانی و خانوادگی برای فرد به ههمراه دارد تا جایی که در نوع مزمن آن ممکن است فرد سر همسر یا فرزندانش ( به خصوص فرزندان دختر) قمار کند. با آگاهی کامل از اعتیاد به قمار و روش‌های درمان آن، می‌توانید گامی موثر در جهت ترک و رهایی بردارید. 

 

منبع : اعتیاد به قمار

اعتیاد به قمار

به طور کلی در هر نوع اعتیاد سیستم پاداش دهی مغز دچار اختلال می‌شود. مغز با ترشح ماده دوپامین به برخی فعالیت‌ها پاسخی مثبت و لذت بخش می‌دهد، مثلا بعد از خوردن شیرینیجات مغز دوپامین ترشح می‌کند و احساس لذت به وجود می‌آید. در اعتیاد نیز همینگونه است چون فرد اولین بار با مصرف الکل، کشیدن مواد یا قماربازی، احساس لذت کرده و دوباره این رفتارها را تکرار می‌کند تا جایی که درگیر اعتیاد شود. بعد از مدتی بدون انجام آن عمل احساس بی قراری کرده و بارها تصمیم به ترک آن می‌گیرد اما موفق نمی‌شود. باقی فعالیت‌های روزانه برایش کسل کننده به نظر می‌آیند و…

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که الگوی فعالیت مغزی در معتادان به قمار همانند افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و الکل است. بر اساس این پژوهش‌ها، افراد معتاد به قمار و مواد مخدر نمی‌توانند میزان دوپامین مغز خود را تنظیم نمایند، در نتیجه به مواد مخدر و یا فعالیت‌هایی همچون قمار نیاز دارد تا این کمبود را جبران کرده و موجب احساس لذت در مغز آنان شود.

علائم اعتیاد به قمار

فرد برای بازی کردن بیشتر و جبران ضررهای قبلی به پول بیشتری احتیاج پیدا میکند، بنا براین شروع به قرض گرفتن ، فروختن اشیای قیمتی مثل طلا و حتی در مواردی دزدی میکند.

_فرد هربار بعد از باخت تصمیم به ترک قمار می‌گیرد اما به تصمیمش عمل نمی‌کند و دچار ترک ناموفق می‌شود.

_فرد مدام به خانواده‌اش دروغ می‌گوید و پنهان کاری می‌کند.

_زمانی که بازی نمی‌کند یا می‌بازد بی قرار و بدخلق است تا جایی که دست به فحاشی و پرخاشگری می‌زند. 

_فکر فرد مدام درگیر قمار است و هر بار برای جبران ضررهای قبلی قمار می‌کند و در نتیجه درون این چرخه معیوب گیر می‌افتد.

_موقعیت‌های مالی و روابط عاطفی فرد با بحران‌های بسیار جدی مواجه می‌شود.

 

خطرات اعتیاد به قمار

همان طور که ابتدای بحث گفته شد، اعتیاد به قمار ممکن است تا جایی پیش برود که فرد سر اعضای خانواده خودش نیز قمار کند. علاوه بر این، قمار و باخت‌های متعدد باعث شکست‌های بزرگ مالی می‌شود؛ خانه، ماشین و سرمایه فرد سر قمار به فنا خواهد رفت. 

سلامت روحی فرد به هم خورده و دچار افسردگی، اضطراب و مشکلات عصبی می‌شود. در نتیجه از پس شغل و دیگر مسئولیت‌های خود بر نمی‌آید. روابط فرد به هم می‌خورد تا جایی که دیگران از او ناامید شده و حتی ممکن است شریک عاطفی‌اش تصمیم به جدایی و طلاق بگیرد.

کمک به فرد معتاد به قمار

فرد معتاد به سختی می‌تواند به خودش کمک کند پس بهتر است شما حامی او باشید. قبل از این که تصمیم قطعی به جدایی بگیرید؛ بهتر است قدم‌هایی برای کمک به این فرد که عزیز شماست بردارید.

در قدم اول باید حامی او باشید پای درد و دل هایش بنشینید و کاری کنید که به شما اطمینان کند. در قدم بعدی باید عوامل روی آوردن وی به قمار را شناسایی کنید. در این مرحله ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید تا با ریشه‌یابی و حل آن، به درمان اعتیاد به قمار کمک کند. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

دلایل اعتیاد به قمار

_روی آوردن به قمار به خاطر هیجان و فرار از احساس کسلی

_برای رسیدن سریع به پول و سرمایه

_ برای پذیرفته شدن در یک گروه اجتماعی خاص مثل جمع دوستان

_ فکر نکردن به مشکلات، پرت کردن حواس و بی حسی

_ فرار از افسردگی و به دست آوردن لذت

_برای ناکامی در ترک عادت قماربازی

 

درمان اعتیاد به قمار

روش‌های درمانی متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا از اعتیاد به قمار برای همیشه رهایی یابید. درمان شناختی یا رفتار درمانی شایع ترین و اثر بخش ترین درمان برای ترک اعتیاد است. گاهی نیز اگر مشکل اعتیاد فرد ریشه در کودکی و خانواده داشته باشد، روانکاوی اثر بخش است.
اگر فرد به این درمان‌ها جواب نداد، روانپزشک یک دوره دارو درمانی را تجویز می‌کند که می‌تواند کمک دهنده باشد. گاهی نیز اگر مشکل خیلی حاد نباشد روانشناس با پیشنهاد جایگزینی یک سرگرمی بهتر که هم به فرد لذت بدهد هم مفید و سودمند باشد، او را از شر غول اعتیاد به قمار نجات می‌دهد. اگر مراجعه حضوری به روانشناس برای شما سخت است و امکان آن وجود ندارد، بهترین راه مشاوره آنلاین و تلفنی می‌باشد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1. آیا بدون کمک روانشناس می‌توان برای ترک اقدام کرد؟

مشاوران و روانشناسان در زمینه اعتیاد اطلاعات زیاد و درست تری نسبت به یک فرد غیر متخصص دارند که احتمال ترک همیشگی را بالا می‌برد. از طرف دیگر ترک‌های مداوم ناموفق باعث می‌شود که اعتیاد ریشه دارتر شده و فرد احساس ناکامی و شکست کند.

2. ارتباط اعتیاد به قمار و افسردگی چیست؟

افسردگی ممکن است فرد را به قمار بکشاند تا فرد علاوه بر فراموشی درگیری‌های ذهنی‌اش، لذت را نیز تجربه کند. بنابراین اگر ریشه اعتیاد به قمار افسردگی باشد می‌توان با درمان افسردگی اعتیاد را نیز حل کرد.

3. آیا باید از فردی که اعتیاد به قمار دارد جدا شوم؟

جدایی و طلاق از فرد معتاد به قمار به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین منظور توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی با یک روانشناس مشورت نمایید. 



:: برچسب‌ها: اعتیاد به قمار ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب مسافرت زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

منبع : تعبیر خواب مسافرت

تعبیر خواب مسافرت از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از مسافرت در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد. در ادامه تعبیر مسافرت را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم:

معنی خواب مسافرت از نظر محمد بن سیرین

محمد بن سیرین از معبران باستانی می‌گوید : اگر شخصی به مسافرت برود و وقتی به مقصد برسد، آنجا از آنچه که تصور می‌کرد، زیباتر بود به این معنی است که اتفاقاتی خواهد افتاد که حال او خوب می‌شود. همین خواب در حالت برعکس دارای تعبیر برعکس نیز می‌باشد.

معنی خواب‌مسافرت از نظر ابراهیم کرمانی

اگر فردی در خواب ببیند که به مسافرت می‌رود اما خودش نمی‌داند که مقصد کجاست، خواب او به این معنی است که او از زنش جدا می‌شود.

در صورتی که فرد در خواب ببیند که برای خداحافظی با دسته‌ای از افراد به مسافرت می‌رود، به این معنی است که در حال او تغییر و دگرگونی ایجاد خواهد شد.

معنی خواب مسافرت از نظر جابر مغربی

جابر مغربی نیز دیدن خواب مسافرت همراه با شادی فرد بیننده خواب را به نیکو شدن حال او تعبیر می‌کند.

معنی خواب‌مسافرت از نظر منوچهر مطیعی تهرانی

منوچهر مطیعی تهرانی بر این باور است که دیدن خواب مسافرت و سفر کردن، نشان دهنده تغییر و دگرگونی است.

اگر فردی در خواب ببیند که همراه با ساک و چمدان‌های بسیاری آماده است و به مسافرت می‌رود، به این معنی است که تغییراتی در زندگی واقعی او ایجاد خواهد شد که تکالیف زیادی را بر عهده او قرار می‌دهد.

در صورتی که فرد در خواب ببیند که از سفر همراه با سوغات و وسایل زیادی برگشته است، به این معنی است که دگرگونی‌های زیاد و خوبی در زندگی واقعی در انتظار فرد است.

این معبر باستانی به سفر رفتن همراه با گریه را نیز در واقعیت به خوشحالی تعبیر می‌کند.

تعبیر خواب مسافرت از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با علل خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب مسافرت ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب مسافرت به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است، مسافرت در خواب می‌تواند به کشف خود یا یک پیشرفت اشاره داشته باشد. کسی که در خواب سفر می‌کند، در صورتی که منظره‌هایی را در سفر ببیند، می‌تواند آن ها را نمادی از احساسات خود بداند.

رفتن به سفر

به طور کلی رفتن به مسافرت در خواب به این معنی است که فرد در زندگی واقعی خود، نیاز دارد تا زمان‌هایی را برای استراحت و تفریح اختصاص دهد. در واقع فرد به دنبال راهی است تا از روزمرگی‌هایی که دارد فرار کند.

در تعبیری دیگر مسافرت رفتن در خواب، به این معنی است که فرد به دنبال کشف جنبه متفاوتی از زندگی‌اش می‌باشد.

سفر با دوستان

یونگ باور دارد اگر فردی در خواب ببیند که با دوستانش به یک سفر می‌رود، به این معنی است که او در زندگی واقعی یک تغییر خوشایند و هماهنگ را تجربه خواهد کرد.

تعبیر خواب سفر کاری

دیدن خواب رفتن به یک سفر کاری می‌تواند بیانگر این باشد که فرد زمان سختی را پیش رو دارد که باید تلاش کند تا با گذر از این زمان سخت، به آرامش برسد.

مسافرت با ماشین

سفر کردن با ماشین در خواب، به تصمیماتی که فرد در زندگی‌اش می‌گیرد اشاره دارد. اگر در این سفر جاده هموار و بدون مشکل باشد، به این معنی است که فرد بیننده خواب مراحل زندگی خود را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد.

در صورتی که جاده‌ای که فرد در آن در حال مسافرت با ماشین است، هموار نباشد به این معنی است که زندگی او ممکن است پر از موانع و مشکلات باشد.

تعبیر خواب مسافرت با هواپیما

یونگ معتقد است که اگر فرد ببیند که در حال مسافرت با هواپیما است، به این معنی می‌باشد که او یک دوره شادی کوتاه مدت را در زندگی‌اش تجربه خواهد کرد.

تعبیر خواب مسافرت با کشتی

مسافرت با کشتی در خواب به این معنی است که فرد بیننده خواب بسیار ایده آل گرا می‌باشد. در واقع این فرد افکار واقع گرایانه‌ای در سر ندارد و ممکن است هیچ کدام از اهداف او به واقعیت تبدیل نشود.

تعبیر خواب مسافرت به روش آنلی بیتون

اگر فردی در خواب ببیند که در سفر خود از یک مسیر پر از سنگلاخ و شیب دار باید عبور کند، به این معنی است که او پس از رسیدن به یک منفعت بزرگ، زیان زیادی را متحمل می‌شود.

عبور از تپه‌های سرسبز و دیدن مناظر زیبا در حین مسافرت در خواب، نشان دهنده شادمانی و خوشحالی است.

مسافرت به مکان‌های ناشناخته در خواب به داشتن دشمنان خطرناک و مسافرت از طریق دریا به رسیدن به پول و ثروت زیاد تعبیر می‌شود.

در صورتی که فرد در خواب ببیند که در حال مسافرت با کشتی در دریا است اما ناگهان در دریا با یک فاجعه مواجه می‌شود، به این معنا است که او ممکن است گرفتار یک عشق دروغین شود.

آنلی بیتون معتقد است مسافرت به تنهایی و با ماشین نیز به معنای رفتن به یک مسافرت پر حادثه در زندگی واقعی فرد بیننده خواب می‌باشد.

تعبیر خواب مسافرت به روش لوک اویتنهاو

لوک اویتنهاو نیز حالت‌های مختلف دیدن خواب مسافرت را با تعابیر مختلفی بیان کرده است. در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • رفتن به سفر علمی : شادمانی
  • پای پیاده سفر کردن : انجام امور بسیار مهم
  • مسافرت از طریق دریا : سفر به سرزمین‌های دور
  • سفر بر روی آب : تجربه یک زندگی متوسط
  • سفر کردن با بار بسیار : بار زیاد اشاره به غم و غصه و یا خرج بیهوده
  • مسافرت در شب : ترک کشور

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب مسافرت ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خیلی از والدین درباره سن مناسب خرید گوشی برای کودکان و بچه های خود با سوالاتی رو به رو هستند. استفاده از تلفن همراه و اینترنت این روزها تبدیل به یکی از نیازهای اساسی زندگی شده است. موبایل‌ها آن‌قدر بخشی از زندگی ما شده که شاید بدون استفاده از آن‌ها نتوانیم بسیاری از کارها را انجام بدهیم. درعین‌حال استفاده از این وسیله می‌تواند مشکلات و معایب بسیاری هم داشته باشد. به‌خصوص زمانی که فرزند شما کوچک است و قدرت تحلیل صحیح مسائل را ندارد تلفن همراه می‌تواند مشکلات بسیاری را همراه خودش داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از والدین بر سر دوراهی قرار می‌گیرند.

اگرچه بسیاری از روانشناسان معتقدند سنین 15 سالگی به بالا زمانی است که فرزند شما می‌تواند برای خودش یک موبایل مستقل داشته باشد. بااین‌حال باید گفت که برای داشتن موبایل نمی‌توانیم زمان مشخصی در نظر بگیریم. داشتن تلفن همراه پیش‌نیازهایی دارد که باید پیش از خرید موبایل از وجود آن‌ها در فرزندتان مطمئن شوید.

 

منبع :  سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

 

از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

تلفن همراه در سال‌های نه‌چندان دور وسیله خاصی بود که تنها دست بزرگ‌ترها دیده می‌شد. اما در سال‌های اخیر ناگهان استفاده از آن رواج پیدا کرد. این روزها حتی بچه‌های دبستانی هم از تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنند. این در حالیست که استفاده از این وسیله می‌تواند ضررهای بسیاری برای فرزند شما داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از روانشناسان معتقدند برای خرید موبایل اجازه بدهید فرزندتان حداقل به سن 13 تا 15 سالگی برسد. اما باید به این موضوع هم دقت داشته باشید که برای داشتن تلفن همراه باید فرزندتان به سطحی از درک رسیده باشد. درصورتی‌که احساس می‌کنید فرزندتان هنوز آماده نیست، پس برای او تلفن همراه تهیه نکنید. پیشنهاد می‌شود مقاله اشتباهات تربیتی والدین را بخوانید.

مدیریت زمان

از بین بردن زمان یکی از اولین و شایع‌ترین مضرات استفاده از تلفن همراه است. این ضرر گاهی اوقات نه‌فقط کودکان بلکه بسیاری از بزرگ‌سالان را هم درگیر خودش می‌کند. به همین خاطر پیش از هر چیزی به این سؤال جواب بدهید که آیا فرزند شما توانایی مدیریت کردن زمان خودش را دارد؟ استفاده از تلفن همراه می‌تواند باعث افت تحصیلی در فرزند شما بشود. ماهیت جذاب این وسیله خیلی اوقات باعث شده که نوجوانان ساعت‌ها غرق استفاده از آن شوند و زمان را برای مطالعه دروس یا خیلی از کارهای دیگر از دست بدهند. پس بهتر است قبل از خرید تلفن همراه برای این موضوع چاره‌ای پیدا کنید.

سن خرید گوشی برای کودکان | تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یکی از مهارت‌های بسیار ضروری برای هرکدام از ما است. داشتن این مهارت آن‌هم در شرایطی که فرزند شما با هرگونه محتوا یا هر سبک شخصیتی در فضای مجازی آشنا می‌شود بسیار مهم است. تفکر انتقادی در اصل به این معنی است که فرد بتواند به‌دقت پیام‌هایی که می‌بیند بررسی کند و راجع به راست یا دروغ بودن ابعاد مختلف آن تصمیم بگیرد.

نداشتن این مهارت خیلی از مواقع باعث می‌شود فرزند شما فریب افراد سودجو را بخورد و شاید برای جبران مسائل ناشی از آن هزینه زیادی باید پرداخت. با توجه به اینکه تفکر انتقادی در هر زمینه از زندگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد اگر احساس می‌کنید فرزندتان این توانایی را ندارد بهتر است مشاوره کودک دریافت نمایید.

شناخت خوب و بد

فضای مجازی درعین‌حال که می‌تواند بسیار مفید باشد مشکلات بسیاری هم می‌تواند به همراه داشته باشد. اولین شرط اینکه فرزند شما در این فضا سالم بماند این است که توانایی درک مسائل خوب و بد را داشته باشد. آیا احساس می‌کنید فرزندتان ازنظر اخلاقی به‌اندازه‌ای رشد کرده است که بتواند مسائل مثبت و منفی و دلیل درست و غلط بودن آن‌ها را تشخیص بدهد؟ اگر پاسخت‌ان به این سؤال مثبت است فرزند شما یکی از ملاک‌های داشتن تلفن همراه را دارد.

سن خرید گوشی برای کودکان با توجه به توانایی او

تا اینجا سعی کردیم به این سؤال پاسخ بدهیم که فرزند شما از چه سنی می‌تواند موبایل داشته باشد. اما به‌غیراز داشتن تلفن همراه نحوه استفاده از آن‌هم موضوع بسیار مهمی است. برای استفاده فرزندتان از موبایل بهتر است به این نکات دقت داشته باشید:

استفاده مشارکتی

یکی از راه‌های که بسیاری از روانشناسان خانواده توصیه می‌کنند استفاده مشارکتی از تلفن همراه است. درواقع لازم نیست فرزندتان برای خودش یک تلفن جداگانه داشته باشد. بسیاری از مواقع و به‌خصوص زمانی که فرزندتان کوچک‌تر است شما می‌توانید به او اجازه بدهید که زمان‌های مشخصی از تلفن همراه شما استفاده کند. یا وقتی از خانه بیرون می‌رود موبایل شما را همراه داشته باشد. از این طریق شما هم می‌توانید کنترل بیشتری روی استفاده فرزندتان از تلفن همراه داشته باشید.

داشتن نظم مشخص

همان‌طور که گفتیم از بین رفتن زمان یکی از جدی‌ترین آسیب‌های استفاده از تلفن همراه است. به همین خاطر حتی اگر برای فرزندتان موبایل می‌خرید برای استفاده از آن قوانین مشخصی را در نظر بگیرید. برای مثال با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید تنها در ساعت‌های مشخصی از تلفن همراه استفاده کند. یا اگر می‌بینید که او به‌جای درس یا هر برنامه سالم دیگری از موبایل استفاده می‌کند این نکته را به او تذکر بدهید.

نظر مشاوران درباره سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

اینترنت یا فضای مجازی درست مانند یک شمشیر دو لبه است. استفاده صحیح از این وسیله می‌تواند تا حد زیادی به رشد فرزندتان کمک کند. درعین‌حال بسیاری از مشکلاتی که این روزها در جامعه شاهدش هستیم به دلیل استفاده نادرست از همین فضا اتفاق افتاده است.

به همین خاطر نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه از آن دسته مسائلی است که باید به آن دقت کافی داشته باشید. همان‌طور که گفتیم فرزند شما برای استفاده از این فضا نیاز دارد تا مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، مدیریت زمان و همین‌طور تشخیص خوب و بد را یاد بگیرد. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در هرکدام از این زمینه‌ها ضعیف است قبل از تهیه تلفن همراه از یک روانشناس برای آموزش این مهارت‌ها کمک بگیرید. برای آشنایی با روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا فرزندم حتماً باید موبایل شخصی داشته باشد؟

پاسخ به این سؤال به سن فرزند شما و همین‌طور میزان نیازهای او بستگی دارد. بااین‌حال به‌طورمعمول کودکان و نوجوانان می‌توانند در زمان‌های مشخص از تلفن همراه شما استفاده کنند و نیازی به داشتن موبایل شخصی نیست.

 

 

منبع :  سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

 

 

 


:: برچسب‌ها: سن مناسب خرید گوشی برای کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سندروم مرگ ناگهانی یکی از علل رایج مرگ نوزاد است که هیچ علائم مشخصی برای آن وجود ندارد و ناگهان در حین خواب رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند برای نوزادان یک ماهه تا کودکان یک ساله رخ دهد اما بیشترین میزان شیوع آن در نوزادان چهار ماهه است. تا به امروز دلایل و عوامل احتمالی مختلفی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بیان شده است که دانستن و آشنایی با این مسائل برای هر پدر و مادری ضروری به نظر می‌رسد چراکه می‌توان با انجام راهکارهای ساده‌ احتمال وقوع این مسئله را تا حدی کاهش داد. همچنین بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا مادران اطلاعات خود را افزایش داده و بتوانند سلامت جسمی و روانی کودک خود را ارتقا دهند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

علل ایجاد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

تا امروز علت دقیق سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به طور کامل مشخص نشده است، با این حال برخی علل و موارد احتمالی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. از آنجایی که سیستم تنفسی و ریوی نوزاد هنوز به اندازه یک انسان بالغ رشد نکرده است، پوشیدن لباس و استفاده از پتو‌های ضخیم و همچنین دمای گرم داخل اتاق می‌تواند یک علت احتمالی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشد. علاوه بر این، مسائلی مانند مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دود سیگار و مواد مخدر می‌تواند احتمال مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد. در صورتی که با چنین مساله‌ای روبه رو شده‌اید، حتما مقاله کنار آمدن با مرگ نوزاد را بخوانید. از علت‌های احتمالی دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضعف ریه و دستگاه تنفسی
  • وجود مشکلات مغزی مرتبط با کنترل تنفس
  • ابتلا به عفونت‌ و بیماری‌های تنفسی
  • نارسی و کم وزنی نوزاد
  • خوابیدن روی شکم و بسته شدن مجرای تنفس
  • تاخیر رشدی
  • قرار گرفتن مادر در زمان بارداری در معرض مواد سمی
  • کاهش اکسیژن مادر در دوران بارداری
  • بیماری در کودکان

در مجموع می‌توان علت ایجاد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در سه عامل زیر خلاصه کرد.

  • مشکل در سیستم ایمنی، تنفسی و عروقی کودک
  • ضعف عضلانی و نقص عصبی
  • عوامل محیطی

به پشت خواباندن نوزاد و گذاشتن پستانک در دهان نوزاد هنگام خواب، خطر مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد.

عوامل خطرساز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی ممکن است برای هر نوزادی رخ دهد با این حال با شناسایی عوامل خطرساز می‌توان احتمال رخ دادن این مسئله را کاهش داد.

  • سن: نوزادان معمولا بین 2 تا 4 ماهگی بیشترین سطح آسیب پذیری به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را دارند.
  • جنسیت: ابتلای بیشتر پسران نسبت به دختران
  • سیگار کشیدن منفعلانه: این مسئله با سیگار کشیدن والدین ارتباط دارد. به طوری که دود سیگاری که والدین یا اطرافیان می‌کشند بر روی ریه نوزاد تاثیر می‌گذارد.
  • تولد زودرس: به دلیل رشد ناکافی اندام‌های بدن ممکن است زودرسی یا نارسی با مرگ ناگهانی نوزاد ارتباط داشته باشد.

راهکارهایی برای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

هیچ روش درمانی برای جلوگیری یا از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد وجود ندارد اما روش‌ها و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به این مسئله هست. برخی از این راهکار‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

خوابیدن صحیح نوزاد

بهتر است نوزاد یک تخت مخصوص با یک تشک مسطح و نسبتا سفت برای خودش در نزدیک تخت والدین داشته باشد تا والدین بتوانند به راحتی نوزاد را بررسی کنند. دمای اتاق خواب را به طور ملایم در نظر بگیرید و کودک را با لباس‌ها و پتو‌های ضخیم نپوشانید. همچنین از قرار دادن اشیا و اسباب‌بازی‌های ریز و درشت بر روی تخت پرهیز کنید. بهتر است از خواباندن کودک بر روی شکم اجتناب نمایید، بهترین حالت خوابیدن برای نوزاد، خوابیدن به پشت است.

مراقبت‌های بهداشتی

اگر به عنوان یک والد سیگار می‌کشید بهتر است این کار را در کنار نوزاد یا در خانه انجام ندهید چراکه دود سیگار می‌تواند باعث آسیب رسانی به نوزاد شود و احتمال مرگ ناگهانی را در هنگام خواب افزایش ‌دهد. گاهی خود والدین باعث آسیب به نوزادشان می‌شوند و در این شرایط کنار آمدن با مرگ نوزاد بسیار دشوار می‌شود. همچنین تغذیه از شیر مادر می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشد. انجام معاینات و بررسی‌های نوزاد و همچنین انجام تمام دوره‌های واکسناسیون نوزاد می‌تواند این خطر را تا حدود 50 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این مکیدن پستانک می‌تواند خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد، اما به یاد داشته باشید پستانک مناسب سن نوزاد تهیه کنید. برخی از نوزادان علاقه‌ای به مکیدن پستانک ندارند در این شرایط بهتر است او را مجبور به مکیدن پستانک نکنید و پس از مدتی دوباره پستانک را به او پیشنهاد دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قابل درمان است؟

تا به امروز هیچ روش درمانی یا واکسنی برای از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایجاد نشده است. مرگ ناگهانی نوزاد یک اتفاق غیر منتظره و غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است برای هر نوزادی پیش بیاید. با این حال با شناسایی و کنترل کردن عوامل خطرساز و احتمالی مرگ ناگهانی نوزاد، می‌توان احتمال وقوع آن را تا حدی کاهش داد.

 

 

منبع : سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: سندروم مرگ ناگهانی نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کوبیدن سر به زمین در کودکان یک رفتار نسبتا شایع است. بیشتر از 20 درصد کودکان نوپا و خردسال سرشان رابه عمد به جایی می‌کوبند؛ این رفتار در پسران 3 برابر دختران است. کوبیدن سر بیشتر در نیمه دوم سال اول زندگی شروع شده و بین 18 تا 24 ماهگی به اوج خود می‌رسد. کوبیدن سر ممکن است چند ماه یا چندسال طول بکشد اما اغلب کودکان با رسیدن به سه سالگی این عادت را کنار می‌گذارند. این رفتار معمولا نگرانی زیادی را برای والدین ایجاد می‌کند به طوری که درصدد یافتن راه درمان این رفتار برمی‌آیند. با آگاهی از دلایل کوبیدن سر به زمین و راه‌های درمان آن می‌توانید این رفتار را در فرزند خود از بین ببرید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : کوبیدن سر به زمین در کودکان

چرا کودکان سر خود را به زمین می‌کوبند؟

عوامل متعددی در بروز این رفتار در کودکان نقش دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. آرامش دادن به خود

بسیاری از کودکانی که سرشان را به زمین می‌کوبند، این کار را برای آرام شدن انجام می‌دهند. شاید این غیر طبیعی به نظر برسد اما این کودکان وقتی در خواب هستند یا نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند، سر خود را با ریتم خاصی می‌کوبند تا به خواب بروند. بعضی از آن‌ها دست و پای خود را نیز تکان می‌دهند. متخصصان رشد معتقدند که حرکات با ریتم مانند تاب خوردن روی صندلی به کودک کمک می‌کند تا احساس آرامش داشته باشد.

2. کوبیدن سر به زمین در کودکان | کاهش درد

کودک ممکن است به علت احساس درد سرش را به جایی بکوبد. این درد می‌تواند به خاطر عفونت‌های گوش و یا دندان درآوردن او باشد. در واقع کودک با کوبیدن سر خود به جایی احساس بهتری دارد و یا ممکن است حواس خود را از درد دندان و یا گوش پرت کند.

3. جلب توجه دیگران

کوبیدن سر به زمین می‌تواند راهی برای جلب نظر دیگران باشد. طبیعی است وقتی شما شاهد صحنه‌ای هستید که کودکتان سر خود را برای مدتی به جایی می‌کوبد، نگران شده و از آسیب رسیدن به او می‌ترسید. بنابراین وقتی کودک متوجه نگرانی شما می‌شود برای جلب نظرتان رفتار خود را تکرار می‌کند.

4. ناتوانی

کودکان معمولا وقتی که عصبانی می‌شوند سرشان را به جایی می‌کوبند. آن‌ها تلاش می‌کنند با این روش احساس خود را نشان دهند چون هنوز یاد نگرفته‌اند کلمات را بیان کنند. بنابراین از بدن خود استفاده کرده و با حرکات این چنینی به نوعی واکنش خود را به چیزی نشان می‌دهند.

5. اختلالات رشدی

کوبیدن سر به زمین در بسیاری از موارد رفتاری عادی و طبیعی است اما در مواردی می‌تواند با اتیسم یا اختلال رشد همراه باشد. برای اینگونه از اختلالات نمی‌توان به این رفتارها اکتفا کرد اما در موارد بسیار نادر کوبیدن سر می‌تواند علامت مشکلی جدی باشد. برای مشاهده انواع اختلالات رفتاری در کودکان کلیک کنید.

رفتار والدین در مقابل کوبیدن سر کودکان

والدین زمانی که کودک خود را موقع کوبیدن سر به زمین مشاهده می‌کنند، در درجه اول باید آرامش خود را حفظ کنند؛ حتی اگر کودک دچار کبودی شود. زیرا کوبیدن سر یک رفتار خودکنترل است، یعنی او آنقدر سرش را محکم به زمین نمی‌کوبد و در صورت احساس درد، شدت کوبیدن را کمتر می‌کند. زمانی که کودک سرش را به زمین نمی‌کوبد و در شرایط طبیعی قرار دارد، به میران لازم به او توجه مثبت نشان دهید. اما اگر هم چنان برای جلب توجه شما سرش را می‌کوبد، واکنشی نشان ندهید. مسئله را جدی نگرفته و ناخواسته رفتار او را تقویت نکنید. اگر نمی‌توانید رفتار او را نادیده بگیرید، عصبانی نشوید و تنبیهش نکنید زیرا این شیوه باعث تشدید رفتار او می‌شود.

برای آشنایی با نشانه ها و رفتار مناسب  با کودکان استثنایی کلیک کنید.

راه های درمان کوبیدن سر به زمین

برای درمان کوبیدن سر به زمین در کودکان راهکارهای موثری وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. سعی کنید کودک آسیب نبیند

تخت و وسایل محل خواب کودک را هرچند وقت یکبار کنترل کنید. مطمئن شوید پیچ و مهره‌های تخت با تکان او سست نمی‌شود. فضای بین تخت و دیوار را با پارچه‌های نرم و زیبا بپوشانید. از روکش‌های نرم و محکم برای نرده‌های تخت استفاده کنید و از قرار دادن وسایل خطرناک و اسباب بازی‌های نامناسب در اتاق کودک خودداری نمایید.

2 یافتن رفتار جایگزین

کودک ضربات مدام و یکنواخت را دوست دارد. به او کمک کنید تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کند. متخصصین معمولا دست زدن با ریتم، ضربه زدن همراه با موسیقی، رقص یا رژه را توصیه می‌کنند. هم چنین می‌توان با کودک بازی کرد تا انرژی او برای انجام دادن این رفتار تخلیه شود.

3. کوبیدن سر به زمین در کودکان | داشتن خواب کافی و منظم

خواب کافی و منظم، حمام گرم، ماساژ کودک، خواندن قصه و لالایی همگی می‌توانند راه‌های خوبی برای ترک عادت کوبیدن سر باشند. چنانچه فکر می‌کنید او این رفتار را به خاطر خستگی روزانه یا کسب آرامش تکرار می‌کند، انجام این فعالیت‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. قبل از خواب برای چند دقیقه پشت یا پیشانی کودک را با انگشتان به آرامی ماساژ دهید تا به آرامی به خواب رود.

4. پرت کردن حواس

چنانچه کودک سر خود را در زمان خاصی به زمین می‌کوبد، سعی کنید موقعیت او را در آن زمان تغییر دهید و اگر سر خود را به جایی یا شی مشخصی می‌کوبد آن را از دسترس او خارج کنید. کودک را زیاد در آغوش بگیرید و ببوسید و همه رفتارهای او را با متخصص کودک در میان بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : کوبیدن سر به زمین در کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: کوبیدن سر به زمین در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

همسرداری برای آقایان شاید از آن دسته مسائلی باشد که کمتر به آن توجه می‌کنیم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم مراقبت از زندگی تنها بر عهده زنان است. و آن‌ها هستند که وظیفه شوهرداری یا بچه‌داری را باید به بهترین شکل انجام بدهند. اما بهتر است بدانید برای داشتن یک زندگی موفق و شاد زن و مرد هر دو باید به نیازها و خواسته‌های یکدیگر توجه کنند و برای پیشرفت و رضایت یکدیگر تلاش نمایند. اما این موضوعی است که بسیاری از آقایان در آن ضعف دارند. به همین خاطر یادگیری راه‌های همسرداری برای آقایان یکی از موضوعات مهمی است که برای موفقیت در زندگی باید به آن توجه کنید. اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید چطور به همسر خود کمک کنید و شرایط را برای رضایت او فراهم کنید بهتر است در این زمینه مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

منبع : نکات همسرداری برای آقایان

روش‌های همسرداری برای آقایان

1- به نیازهای همسرتان توجه داشته باشید

اولین قدم برای مراقبت از همسرتان این است که نیازهای او را بشناسید و به آن‌ها جواب بدهید. زن‌ها معمولاً به حمایت و توجه نیاز دارند. در کنار این نیازها همسر شما ممکن است با توجه به شرایط زندگی خود نیازهای دیگری هم داشته باشد. اگر می‌خواهید به‌خوبی از همسرتان مراقبت کنید در درجه اول باید بدانید او چه نیازهایی دارد. می‌توانید راجع به این موضوع از خود او سؤال کنید و خواسته‌هایش را بشناسید. در کنار این کار بهتر است با مطالعه کتاب و کمک گرفتن از مشاورین خانواده اطلاعات خود را راجع به نیازها و ویژگی‌های جنس مخالف افزایش دهید.

2- همسرداری برای آقایان | محبت کلامی و غیرکلامی

محبت یکی از بزرگ‌ترین نیازهای هرکدام از ماست. همه ما احتیاج داریم محبت و مراقبت را از طرف همسرمان دریافت کنیم. بااین‌حال بسیاری از آقایان فکر می‌کنند نباید محبت خود را به‌صورت کلامی نشان بدهند؛ و از این کار خجالت می‌کشند یا آن را دور از منش مردانه می‌دانند. اما باید بدانید یکی از نیازهای مهم زنان این است که محبت را در رفتار شما ببینند و به‌خصوص کلام محبت‌آمیز را بشنوند. برای مثال می‌توانید از هدیه‌های کوچک، پیام‌های عاشقانه و یا کمک کردن در کارهای خانه شروع کنید.

3- از همسرتان نخواهید تغییر کند

تفاوت یکی از ویژگی‌های همه زوجین است. اما آنچه اهمیت دارد این است که چطور با این تفاوت‌ها کنار بیاییم. مردان موفق معمولاً همسرشان را همان‌گونه که هست می‌پذیرند. وقتی شما به همسرتان این اطمینان را بدهید که همیشه برایتان دوست‌داشتنی و قابل ارزش است اعتمادبه‌نفس او را افزایش خواهید داد. اما اگر دائماً از او بخواهید رفتارهایش را تغییر بدهد یا از کارهای او ایراد بگیرید به‌تدریج همسرتان اعتمادبه‌نفس و باور به توانایی‌های خود را از دست می‌دهد.

4- همسرداری برای آقایان | اجازه پیشرفت به همسرتان بدهید

تحقیقات نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زوجین موفق این است که برای پیشرفت یکدیگر تلاش می‌کنند. به همین خاطر اگر شما هم می‌خواهید راه‌های همسرداری برای آقایان و مردان را یاد بگیرید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید.

سعی کنید استعدادها و توانایی‌های همسرتان را پیدا کنید و به او برای پرورش دادن آن‌ها کمک کنید. این کارتان علاوه بر اینکه باعث می‌شود زندگی‌تان سطح بالاتری پیدا کند این احساس را در همسرتان ایجاد می‌کند که شما به او علاقه دارید و پیشرفت و آینده‌اش برایتان اهمیت دارد. این موضوع می‌تواند علاقه همسرتان به شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

5- صرف زمان‌هایی به‌عنوان اوقات فراغت

بسیاری از خانم‌ها آن‌قدر درگیر کارهای خانه می‌شوند که دیگر هیچ زمانی برای خودشان باقی نمی‌گذارند. این شرایط باعث می‌شود همسر شما دیر یا زود خودش را فراموش کند و دیگر خبری از آن نشاط و شادابی روزهای اول در او پیدا نمی‌کنید؛ یا حتی ممکن است به‌مرورزمان نشانه‌های افسردگی در همسر شما بروز پیدا کند. برای جلوگیری از این شرایط بهتر است در طول هفته زمان‌هایی را به تفریح و اوقات فراغت اختصاص بدهید. برای اینکه همسرتان بتواند چنین وقتی برای خودش داشته باشد شاید بهتر باشد در کارهای خانه تا حدودی به او کمک کنید.

6- اجازه بدهید گاهی تنها باشد

زنان هم به‌اندازه مردان نیاز دارند گاهی اوقات تنها باشند. شاید همسرتان بخواهد زمان‌هایی را برای خودش داشته باشد و یا اوقات فراغت خود را با دوستانش بگذراند. بهترین کار این است که در این مواقع با همسرتان مخالفت نکنید. بسیاری از آقایان به‌اشتباه تصور می‌کنند که پس از ازدواج همسرشان باید همیشه در کنار آن‌ها باشد. ولی واقعیت این است که شما و همسرتان تنها بخشی از زندگی یکدیگر هستید و زندگی هرکدام از شما باید ابعاد دیگری هم داشته باشد.

درنتیجه اگر می‌خواهید مرد خوبی برای همسرتان باشید به این موضوع دقت داشته باشید که هم خودتان و هم طرف مقابل نیاز دارید زمان‌هایی را برای خودتان داشته باشید.

7- به همسرتان کمک کنید

یکی از نکات مهم همسرداری برای آقایان این است که در کارهای خانه به همسرتان کمک کنید. هرگز این تصور را نداشته باشید که وظایف خانه تماماً مربوط به زنان است و شما فقط می‌بایست کارهای بیرون از خانه را انجام دهید. اینکه شما در کارها به همسرتان کمک کنید درواقع نوعی از ابراز محبت و توجه شما به او است؛ که می‌تواند کیفیت رابطه عاطفی‌تان را تا حد زیادی بالاتر ببرد.

8- همسرداری برای آقایان | احترام‌ها را سر جایش نگه دارید

هرگز به همسرتان یا خانواده او بی‌احترامی نکنید. یا هرگز رفتارهایی مثل ضرب و شتم و خیانت نداشته باشید. شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته همسرداری برای آقایان این است که باید همیشه حرمت‌ها را سر جای خودشان نگه دارید. درواقع یکی از نیازهای اساسی زنان احترام است. هنگامی‌که شما احترام‌ها را از بین می‌برید آسیب جدی به رابطه وارد می‌کنید. به همین خاطر سعی کنید همیشه از زخم‌زبان‌های کلامی یا بدرفتاری چه با همسر و چه با خانواده او اجتناب کنید. برای این کار بهتر است مواقع عصبانیت زمانی را تنها باشید. اگر احساس می‌کنید کنترل خشم برای‌تان دشوار است بهتر است در این مورد از مشاور کمک بگیرید.

9- تعریف از زنان دیگر

تعریف از زنان دیگر یکی از کارهایی است که بسیاری از آقایان انجام می‌دهند. گاهی اوقات برای تحریک حس حسادت همسر و گاهی اوقات برای اینکه می‌خواهیم سلیقه‌مان را به همسرمان نشان بدهیم در حضور او از زنان دیگر تعریف می‌کنیم. اما حواستان باشد که این رفتار شما تقریباً همیشه باعث ناراحتی و دلخوری همسرتان می‌شود. گاهی اوقات آن‌ها فکر می‌کنند شما به فکر خیانت هستید! یا ممکن است اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهند. به همین خاطر اگر می‌خواهید شوهر خوبی برای همسرتان باشید این کار را کنار بگذارید. به‌جای آن سعی کنید همیشه به همسرتان نشان دهید که ازنظر شما هیچ‌کس قابل‌مقایسه با او نیست.

10- همسرتان را به رابطه جنسی مجبور نکنید

زنان برخلاف مردان برای برقراری رابطه جنسی نیاز به زمان دارند. به‌علاوه بسیاری از مواقع تغییرات هورمونی مربوط به عادت ماهانه یا بارداری باعث می‌شود آن‌ها تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند. در شرایطی که احساس می‌کنید همسرتان میلی به برقراری رابطه ندارد هرگز او را برای داشتن چنین رابطه‌ای مجبور نکنید. این کار شما می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را برای همسرتان به همراه داشته باشد. اما اگر احساس می‌کنید پای یک مشکل جنسی در میان است بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

اهمیت همسرداری برای آقایان و مشاوره

همسرداری برای آقایان موضوعی نیست که بخواهیم ساده از کنار آن عبور کنیم. اگر روش‌های همسرداری و مراقبت کردن از طرف مقابل را به‌خوبی بلد باشید می‌توانید زندگی خانوادگی گرم و موفقی درست کنید.

و برعکس اگر راه‌های همسرداری را بلد نباشید خیلی زود درگیر مشکلات بسیاری در زندگی خواهید شد. اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار ضعیف هستید بهترین راه کمک گرفتن از یک مشاور خانواده است. مشاورین با شناختی که از هر دو جنس دارند به‌خوبی می‌توانند نیازهای همسرتان و همین‌طور راه‌های برآورده کردن آن را به شما آموزش دهند. به‌علاوه اگر مشکلی در زندگی زناشویی شما وجود داشته باشد می‌توانید با کمک گرفتن از مشاور خانواده این مشکل را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

به‌عنوان یک آقا چطور می‌توانم به همسرم نشان بدهم که او را دوست دارم؟

مهم‌ترین کار این است که به‌صورت کلامی محبت خود را به او نشان بدهید. بااین‌حال کمک کردن در کارهای منزل، اهمیت دادن به پیشرفت همسرتان و همین‌طور در نظر گرفتن زمان‌هایی به‌عنوان اوقات فراغت بسیار مهم هستند.



:: برچسب‌ها: نکات همسرداری برای آقایان ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلاف سطح خانواده‌ ها در ازدواج می تواند از مسائلی باشد که پیش از ازدواج و حتی بعد از ازدواج مشکلاتی را برای زوجین ایجاد کند. وقتی دو نفر تصمیم بر ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، آنچه که اهمیت دارد این است که آن‌ها از جهت‌های مختلفی با یکدیگر متناسب باشند. اختلاف سطح در جنبه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و .. می تواند باعث ایجاد مشکل میان خانواده‌ها و همینطور زن و مرد شود. برای ازدواج موفق به چیزی بیشتر از عشق نیاز است و آنچه که باعث ایجاد یک رابطه سالم می‌شود، وجود نقاط مشترک میان دو نفر است. نقاط مشترک میان زوجین شامل تمامی موارد از جمله اشتراکات خانوادگی است. به همین منظور پیشنهاد می‌شود حتما پیش از هر چیز برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام نمایید.

 

منبع : اختلاف سطح خانواده‌ ها در ازدواج

اختلاف سطح خانواده‌ ها در ازدواج

از جمله مواردی که باعث شکل گیری یک رابطه سالم و در نهایت ازدواج موفق می‌شود، وجود نقاط مشترک میان دو نفر است. نقاط مشترک میان زن و مرد می‌تواند شامل علایق، عقاید، سلیقه، سوابق، اشتراکات خانوادگی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشترک باشد.

وجود نقاط مشترک باعث کاهش تنش‌ها و اضطراب‌ها در زندگی زناشویی می‌شود. بنابراین دختران و پسران جوان باید اختلاف سطح خانواده ها را در ازدواج به عنوان یک فاکتور مهم برای تشکیل زندگی در نظر داشته باشند.

اختلاف سطح میان خانواده‌ها باعث می‌شود زوجین در زمینه‌های مختلف مالی، اخلاقی، رفتاری، ارتباطی و … تنش‌های مختلفی با یکدیگر داشته باشند. بنابراین اگر تصمیم بر ازدواج گرفته‌اید حتما باید دنبال فردی باشید که از تمامی جهات با شما و خانواده‌تان همخوانی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر میان خانواده ها اختلاف سطح وجود نداشته باشد. برای آشنایی با انواع اختلافات در ازدواج کلیک کنید.

جنبه های مختلف اختلاف سطح خانواده‌ ها در ازدواج

اشاره کوتاهی کردیم که هم خوانی داشتن خانواده‌ها برای ازدواج امری ضروری و مهم است. بررسی اختلاف سطح میان خانواده ها معطوف به یک زمینه نیست و می‌تواند در جنبه‌های مختلفی وجود داشته باشد. در ادامه به جنبه‌های مختلف اختلاف سطح در خانواده ها اشاره کرده‌ایم.

اختلاف سطح فرهنگی خانواده‌ ها

یکی از جنبه‌های اختلاف سطح در ازدواج، اختلاف فرهنگی است. فرهنگ هر خانواده شامل نگرش‌های آنان نسبت به باورهای مذهبی، آداب و رسوم و همینطور سبک زندگی و شیوه تربیتی آنان می‌باشد. تناسب داشتن فرهنگ‌ها تا حد زیادی می تواند در کیفیت رابطه زوجین نقش داشته باشد.

وجود اختلافات فرهنگی ممکن است در ابتدای آشنایی مشکلات جدی را ایجاد نکند اما با پیش رفتن رابطه مشکلات عمیق‌تری را ایجاد می‌نماید که می‌تواند زندگی زوجین را تحت الشعاع قرار دهد.

کسانی که در فرهنگ‌های خانوادگی متفاوتی بزرگ شده‌اند، می‌توانند قبل از تصمیم‌گیری قطعی برای ازدواج با مشاور روانشناس صحبت کنند. کسب آگاهی بیشتر می‌تواند از بروز چالش‌های مختلف در این زمینه جلوگیری کند. برای آشنایی بیشتر با موانع مربوط به اختلاف فرهنگی در ازدواج کلیک کنید.

اختلاف طبقاتی

از دیگر جنبه‌های اختلاف سطح در ازدواج، اختلاف طبقاتی است. در اختلاف طبقاتی وضعیت اقتصادی خانواده‌ها مطرح است.

کسانی که در شرایط مالی متفاوتی رشد و تربیت می‌یابند، بدیهی است متناسب با آن شرایط دارای انتظارات، توقعات، سلیقه و سبک زندگی متفاوتی هستند.

نبود اختلاف طبقاتی میان زوجین باعث می‌شود، دو نفر سازگاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند، چراکه اختلاف طبقاتی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث ایجاد چالش و تعارض در زندگی مشترک می‌گردد.

بنابراین اگر تصمیم بر ازدواج گرفته‌اید، بهتر است به تفاوت‌های اجتماعی، شغل، موقعیت و طبقه اجتماعی پدر و مادر طرف مقابل توجه داشته باشید. سعی کنید فردی را برای ازدواج انتخاب کنید که از نظر وضعیت اقتصادی به شما نزدیک باشد.

اختلافات شخصیتی و روانی

دیگر جنبه اختلاف سطح در خانواده‌ها که کمتر به آن پرداخته می‌شود، اختلاف سطح از نظر شخصیتی و روانی است. از آنجایی که امکان تربیت فرزند سالم در خانواده سالم وجود دارد، پدر و مادر نیز باید از نظر شخصیتی و روانی سالم باشند و با یکدیگر تناسب داشته باشند.

لازم است اشاره کنیم که همان اندازه که تناسب شخصیتی و روانی میان زوجین برای ازدواج اهمیت دارد، بررسی و درک تفاوت میان سطوح روانی نیز مهم است که هر فردی نمی‌تواند آن را انجام دهد.

توصیه می شود برای بررسی تناسب و یا اختلاف سطح شخصیتی و روانی از مشاوره‌های قبل از ازدواج حتما استفاده کنید.

تناسب ارزش ها

تربیت خانوادگی هر فردی به همراه فرهنگ، سطح تحصیلات و تجربه‌هایی که او در زندگی کسب کرده، همگی در کنار هم سبب می‌شود که فرد برای خود ارزش‌هایی را تعیین کند.

زوجینی که دارای ارزش‌های یکسانی هستند، بهتر از دیگر افراد با یکدیگر سازگاری دارند و می‌توانند ازدواج پایداری را تجربه کنند. ارزش‌های هر فردی در زمینه‌های مختلفی همچون رفتار با دیگر افراد، تربیت فرزند، اهداف در زندگی و … تاثیر گذار است؛ بنابراین بسیار مهم است که زوجین از این نظر با یکدیگر تفاهم داشته باشند.

سخن آخر

تناسب میان خانواده‌ها و توجه به اختلاف سطح در ازدواج از مسائل مهمی است که زوج‌های جوان باید به آن توجه داشته باشند. اگر زن و مردی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند در بیشتر زمینه‌ها با یکدیگر تفاهم داشته باشند، می‌توانند وارد یک زندگی مشترک موفق و بدون اختلاف شوند.

البته این گفته‌ها به این معنی نیست که هر فردی باید شخصی را انتخاب کند که در همه زمینه‌ها با او تفاهم داشته باشد؛ اما می‌تواند این معنی را برساند که میان زوج‌ها نباید اختلافات خارج از حد معمولی وجود داشته باشد. اختلافات زیاد در نهایت باعث ایجاد تعارض و اختلاف میان افراد می‌شود.

با توجه به این توضیحات ضروری است افراد قبل از هر گونه اقدامی برای ازدواج، در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند. روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا اختلاف سطح میان خانواده های خود و همسر آینده‌تان را شناسایی کنید و از بروز چالش‌های ناشی از آن جلوگیری نمایید. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله ملاک انتخاب همسر را نیز بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: اختلاف سطح خانواده‌ ها در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 557
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌دانید خیانت عاطفی به چه معناست؟ بعضی از افراد تصور می‌کنند منظور از خیانت، تنها خیانت جنسی است ولی این تصور درستی نیست چرا که خیانت انواع مختلفی دارد و یکی از آن‌ها که متاسفانه در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است، خیانت از نوع عاطفی می‌باشد. در این نوع خیانت، فرد متاهل شروع به ارتباط با شخص سومی کرده و در صدد جبران کمبود محبت خود، رفع تنهایی و… بر می‌آید. در واقع علل مختلفی سبب گرایش به خیانت همسر  می‌شود که با شناخت آن‌ها می‌توانید از این نوع خیانت پیشگیری کرده و پایه‌های خانواده خود را محکم سازید.

 

منبع : خیانت عاطفی و احساسی

مفهوم خیانت

هنگامی که شخصی، چه زن و چه مرد با وجود همسر اقدام به برقراری رابطه با شخص سومی می‌کند، خیانت اتفاق می‌افتد که متاسفانه موجبات از بین رفتن و گسستن پیوند زناشویی را فراهم می‌کند. این ناهنجاری سه نوع مختلف دارد که عبارتند از خیانت جنسی، عاطفی، جنسی_عاطفی. در ادامه مطلب به بررسی خیانت احساسی و عاطفی می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با انواع خیانت کلیک کنید.

 

خیانت عاطفی و احساسی

در این نوع خیانت، شخص متاهل به شخص دیگری که از جنس مخالف خود علاقمند شده و تمایل دارد که مرتب با او صحبت کند. البته این خیانت صرفا به خاطر عشق ورزیدن به فردی غیر از همسر صورت نمی‌گیرد. برخی افراد از روی تنهایی یا به خاطر کمبود محبت یا هر علت دیگری به همسرشان خیانت کرده و با برقراری ارتباط کلامی و احساسی با نفر سوم سعی در جبران این خلا و کمبودهایشان دارند.

چه مسائلی باعث خیانت عاطفی و احساسی می شوند؟

1. کمبود محبت شدید و محبت ندیدن از سوی همسر

2. ناراضی بودن از زندگی با همسر خود

3. نادیده گرفتن و بی توجهی از طرف همسر

4. تحقیر فرد از سوی همسرش نزد دیگران

5. توهین‌ها و سرزنش‌های مداوم از جانب همسر

6. تکراری شدن زندگی زناشویی

7. تعلق خاطر به فرد دیگر

8. انتقام گرفتن از همسر

9. پشیمانی از ازدواج و…

 

علائم خیانت عاطفی و احساسی

تغییر رفتار بدون هیچ دلیل مشخصی و بی توجهی و عدم استقبال از رابطه جنسی از بارزترین نشانه‌های این نوع خیانت است. زن یا مردی که با شخص سومی از نظر عاطفی ارتباط برقرار می‌کند تمایل کمتری به صحبت و عشق ورزیدن به همسرش دارد. البته این نشانه‌ها به معنای خیانت صد در صدی اینگونه افراد نیست و امکان دارد فردی به دلیل دلخوری از همسرش این نشانه‌ها را داشته باشد.

ضمن اینکه برخی افراد به دلیل اینکه همسرشان به آن‌ها شک نکند هیچ گونه تغییر رفتاری ندارند و حتی برخوردشان هم بهتر می‌شود. بنابراین مسئله خیانت پیچیده است و نباید از روی حدس و گمان به همسرتان تهمت بزنید چرا که روابط زناشویی‌تان را به شدت تخریب کرده و حتی باعث نابودی زندگی شما می‌شود. به همین خاطر پس از اطمینان و صحبت با مشاور متخصص در این حوزه، اقدامات لازم را انجام دهید.

 

راهکارهایی برای پیشگیری از خیانت عاطفی

برای پیشگیری از این خیانت راهکارهایی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1. محبت کردن به همسر

در خیانتی مانند خیانت احساسی و عاطفی، فرد معمولا از کمبود محبت رنج می‌برد و تنها به دنبال محبت دیدن است. بنابراین اگر محبت کردن را بیاموزید و یک محیط پر از عشق و آرامش برای همسرتان فراهم کنید، تا حد زیادی از بروز این ناهنجاری جلوگیری می‌شود.

2. انتخاب همسر مناسب

برخی از زنان و مردان هم پس از ازدواج به دنبال عشق قدیمی خود می‌روند که برای این مورد هر چقدر افراد به همسر خود محبت کنند، باز هم ممکن است به نتیجه‌ای نرسند. بنابراین دقت در انتخاب همسر، یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از این خیانت عاطفی می‌باشد.

3. درک همسر و ایجاد رابطه سالم

درست است که خیانت به هر دلیلی کار اشتباهی است ولی متاسفانه فرد مقابل و خیانت دیده هم گاها در بروز این ناهنجاری مقصر است. برخی از زوجین با بدرفتاری‌ها و بدخلقی‌های همیشگی و عدم درک همسرشان در مواقع مختلف و از همه مهم نادیده گرفتن و بی توجهی مالی و عاطفی به همسرشان زمینه ساز خیانت عاطفی و حتی جنسی می‌شوند. پس برای اینکه با این ناهنجاری روبرو نشوید، باید خود را اصلاح کرده و به حقوق اولیه همسرتان احترام بگذارید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

_خیانت عاطفی بیشتر توسط مردان اتفاق می افتد یا زنان؟

در این خیانت نمی‌توان جنسیت خاصی را مشخص کرد. هم زنان و هم مردان ممکن است به این خیانت دست بزنند.

_آیا در خیانت عاطفی رابطه جنسی هم صورت می گیرد؟

خیر، در این نوع خیانت معمولا رابطه حسی و عاطفی شکل گرفته و رابطه فیزیکی می تواند وجود نداشته باشد. اما گاه همزمان هم خیانت عاطفی و هم خیانت جنسی به طور کامل اتفاق می‌افتد.



:: برچسب‌ها: خیانت عاطفی و احساسی ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌دانید رابطه پیش از ازدواج چه مزایا و معایبی دارد؟ رابطه پیش از ازدواج یک رابطه میان فردی است که در صورت حفظ حد و حدودها به افراد کمک می‌کند تا به شناخت نسبی از یکدیگر برسند و ازدواج موفقی داشته باشند. اما در غیر این صورت رابطه عاطفی و رابطه جنسی قبل ازدواج منجر به مشکلات متعددی در زندگی مشترک می‌شود. با اطلاع از مزایا و معایب رابطه قبل ازدواج می‌توانید با آگاهی بیشتری در این مسیر گام بردارید و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. ضمن اینکه مشاوره روانشناسی نیز به شما کمک می‌کند تا رابطه قبل ازدواج خود را طبق اصول پیش ببرید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

منبع : رابطه قبل ازدواج

رابطه قبل ازدواج و تاثیر آن بر ازدواج

دختر و پسری که قبل از ازدواج یک رابطه عاشقانه با شخص دیگر را تجربه کرده‌اند و به دلایلی نتوانستند باهم ازدواج کنند، وارد یک رابطه پایدار به اسم ازدواج می‌شوند. برای چنین فردی چند نکته وجود دارد، اول اینکه رابطه قبلی را تمام شده بداند وبه همسرش عشق بورزد و زندگی عاشقانه‌ای را با اوبسازد. در این صورت در طول زندگی مشترکش اختلالی ایجاد نخواهد شد.

اما اگر فرد با اینکه ازدواج کرده ولی همچنان به رابطه قبل‌از ازدواج خود فکر کند و در تمام لحظات عاشقانه با همسرش فرد موردنظر را جایگزین نماید، در صورت ادامه یافتن در زندگی مشترکش، مشکلاتی ایجاد خواهد شد چراکه این یک نوع خیانت فکری به همسر است. نوع سوم که بدترین نوع آن است، هرکدام از طرفین با شخص دیگری ازدواج کرده‌اند ولی همچنان به روابط پنهانی خود ادامه می‌دهند. در این نوع روابط اغلب درگیری‌های خانوادگی و پرونده‌های جنایی شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : شناخت قبل ازدواج

رابطه قبل ازدواج از دید روانشناسان

از دید روانشناسان، رابطه پیش از ازدواج دوره‌ای است برای شناخت طرفین نسبت به یکدیگر، نه دوره‌ای که طرفین به رفع نیازهای جنسی یکدیگر بپردازند. انجام رابطه جنسی پیش از ازدواج، نامزدی یا عقد باعث می‌شود تا طرفین کمتر متوجه اختلافات و مشکلات یکدیگر شوند و تمرکزشان بیشتر به سوی لذت‌های رابطه جنسی کشیده شود. برای آشنایی بیشتر با فواید و مزایای دوستی های قبل ازدواج کلیک کنید.

دیدگاه خانواده و جامعه بر روابط قبل از ازدواج

نیاز‌های زندگی امروز، تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی، تغییر در ساختار خانواده، شبکه گسترده و پیچیده از ارتباطات انسانی و تنوع آن‌ها و گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی انسان را با چالش‌ها، استرس‌ها و فشار‌های زیادی روبرو کرده‌ است که مقابله با آن‌ها نیازمند توانمندی‌های روانی و اجتماعی می‌باشد. فقدان مهارت‌ها و توانایی‌های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیب‌پذیز کرده و آن‌ها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار می‌دهد.

همانطور که گفته شد در جامعه امروز اغلب دخترها و پسرها یک نوع رابطه آزاد را تجربه می‌کنند که البته حد و ‌حدود آن در افراد مختلف فرق می‌کند. بیشتر کسانی که در سن ازدواج هستند افراد زیادی را ملاقات کرده‌اند و در این ملاقات‌ها ممکن است احساس عاطفی شکل بگیرد و به دلایلی به سرانجام نرسد و باعث آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی در زندگی‌شان شود که این موضوع برای خانواده‌ها و جامعه نگران کننده است.

اغلب خانواده‌ها به خصوص آن‌هایی که صاحب دختر هستند انتظار دارند که دخترشان در زندگی زناشویی‌اش موفق باشد. به همین دلیل اکثر خانواده‌ها معتقدند که در هر نوع رابطه‌ای باید رعایت شأن و موازین اخلاقی را بجا آورد. نسل جوان هم انتظار دارد که جامعه نیازهای آن‌ها را برآورده سازد و در مقابل جامعه هم از نسل جوان چنین انتظاری را دارد. خانواده‌ها نیز انتظار دارند که جوانان‌شان در امنیت و سلامت باشند. برای آشنایی بیشتر با نقش خانواده در ازدواج کلیک کنید.

مزایا و معایب رابطه قبل از ازدواج

رابطه‌پیش از ازدواج همیشه به نتایج منفی ختم نمی‌شود. چارچوبی که دختر و پسر در آن رفت و آمد می‌کنند اگر تحت نظارت خانواده باشد، می‌تواند از وجود اشتباهات در رابطه پیش از ازدواج جلوگیری کند. در این صورت ارتباط پیش از ازدواج می‌تواند منافع زیادی برای دختر و پسر داشته باشد. امروزه جوانان برای شناخت یکدیگر روش‌های سنتی را کافی نمی‌دانند. به همین دلیل به داشتن رابطه پیش از ازدواج سوق پیدا می‌کنند. یک رابطه سالم نیازمند شناخت کافی از یکدیگر می‌باشد. مراکز مشاوره روانشناسی به افراد کمک می‌کنند که شناخت کافی از یکدیگر را برای ازدواج به دست آورند.

بیشتر بخوانید : عاشقی قبل از ازدواج

اما نکته مهم این است که از همان ابتدای ازدواج افراد پنهان‌کاری نکنند زیرا یک نوع خیانت به خود وهمسر در آینده محسوب می‌شود و بعد از ازدواج زندگی زناشویی را به خطر می‌اندازد. آشنایی با افراد مختلف کمک می‌کند تا درباره افراد مختلفی که در جامعه وجود دارند اطلاعات کسب کنید. آگاهی هرچه بیشتر از این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا افراد خود را بهتر بشناسند. هرچند که روانشناسان معتقدند که آشنایی پیش از ازدواج صرفا برای داشتن یک ازدواج موفق کافی نیست بلکه نیازمند یک یک برنامه آموزشی درباره زندگی زناشویی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه پیش از ازدواج می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

رابطه پیش از ازدواج چه فایده‌ای برای دختر و پسر دارد؟

اگر رابطه‌پیش از ازدواج در چارچوب خاصی باشد که باعث آسیب‌ به دختر و پسر نشود و تحت نظارت خانواده‌ها رفت و آمد کنند، بسیار مفید بوده و به شناخت هرچه بیشتر و بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

تفاوت رابطه جنسی پیش از ازدواج و بعد از ازدواج چیست؟ 

در رابطه جنسی بعد از ازدواج تعهد، مسئولیت ‌پذیری و توام بخشیدن به زندگی وجود دارد و هدف پیش بردن زندگی مشترک است درحالی که در رابطه‌جنسی قبل از ازدواج هدف بیشتر ارضای جنسی، کنجکاوی و هوس‌بازی است. تعهد و مسئولیت ‌پذیری وجود ندارد و صرفاً این کار با جنبه سرگرمی و لذت بردن انجام می‌شود.



:: برچسب‌ها: رابطه قبل ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فوت فتیش به معنای تمایل زیاد و بیمارگون به پا و هر چیزی که به آن ربط دارد نظیر جوراب، کفش و… می‌باشد و در گروه انحرافات جنسی قرار می‌گیرد. شخصی که درگیر این اختلال است در رابطه جنسی به صورت افراطی به پا توجه کرده و تمایل دارد بیشترین زمان خود در سکس را به لمس کردن و لیس زدن پا طرف مقابلش بپردازد به طوری که در با سایر تحریکات جنسی به اوج لذت نمی‌رسد. در صورت عدم درمان این اختلال، مشکلات بسیاری در زمینه بهداشت و سلامت برای فرد و شریک جنسی به وجود می‌آید. از طرفی ممکن است فرد مقابل خود را به خاطر بروز چنین رفتارهایی از دست بدهد چرا که افراد کمی قادر به تحمل این رفتارهای بیمارگونه هستند. در این مطلب به تحلیل و توضیح این اختلال جنسی می‌پردازیم و راهکارهایی برای درمان این مشکل در اختیار شما قرار می‌دهیم.

فوت فتیش

فتیش به تنهایی به مفهوم علاقه وسواس گونه به یک شی یا اعضای بدن در حین رابطه جنسی می‌باشد و زمانی که صحبت از فوت فتیش می‌شود، منظور علاقه افراطی به پا است به طوری که تمرکز فرد مدام درگیر پاهای شریک جنسی‌اش می‌شود و بدون توجه به آن به اوج لذت جنسی نخواهند رسید. این افراد با همه قسمت‌های پا جنس مخالف خود از انگشتان گرفته تا قوزک پا تحریک شده و حتی متعلقات پا مانند کفش و جوراب نیز موجب برانگیختگی‌شان می‌شود. به همین خاطر آن‌ها در حین رابطه جنسی شروع به لیس زدن کفش‌ها و جوراب‌های طرف مقابل شان می‌کنند و از این کار لذت می‌برند.

آیا شدت فوت فتیش در همه افراد درگیر به یک اندازه است؟

شدت این اختلال جنسی از شخصی به شخص دیگر فرق می‌کند. در عده ای بسیار شدید است به طوری که با دیدن پاهای جنس مخالف هم تحریک می‌شوند و عده‌ای دیگر با لمس پا و در دهان گذاشتن آن برانگیخته خواهند شد. در هر دو حالت این اختلال موجب مشکلاتی برای فرد مبتلا و شریک جنسی او می‌شود و باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام  کرد. ضمن اینکه این اختلال ربطی به جنسیت ندارد و ممکن است هم در زنان و هم در مردان بروز کند.

چه دلایلی موجب گرایش به فوت فتیش می شود؟

1. ایجاد حس تحقیر: عده ای در سکس تمایل دارند خود را تحقیر کنند، به همین خاطر اقدام به لیس زدن پاهای طرف مقابل شان می‌کنند.

2. لمس پا به خاطر آرامش: به دلیل قرارگیری عصب در پا، لمس و نوازشش منجر به حس خوشایند و آرامش بخشی می‌شود به همین خاطر برخی افراد مدام به لمس و نوازش پا طرف مقابل‌شان اقدام می‌کنند که این حرکت آن‌ها به مرور زمان تبدیل به عادت و حتی اختلال می‌شود.

3. علاقه به اداره رابطه جنسی: برخی از افراد تمایل دارند سکس در کنترل آن‌ها باشد به همین خاطر مرتب از طرف مقابل‌شان می‌خواهند حرکاتی را انجام دهد که در او حس مالکیت را بر می‌انگیزد که یکی از این حرکات لمس و مکیدن پا می‌باشد.

4. کودک آزاری: بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال، در کودک مورد سواستفاده جنسی و لذت جویی از طریق پا شده‌اند.

چگونه می توان فوت فتیش را تشخیص داد؟

_ توجه غیرطبیعی و بیش از حد فرد به پا در حین رابطه جنسی

_ فکر کردن بیش از حد به سکس و نوازش و مکیدن دائم پا

_ کم شدن توان فرد در موقعیت‌های اجتماعی، عاطفی و…

چگونه می توان فوت فتیش را درمان کرد؟

1. به کمک روان درمانی و مشاوره جنسی

2. درمان و کنترل آن به کمک برخی داروها

3. درمان شناختی رفتاری

4. انجام هپنوتیزم

روش درمانی با توجه به تشخیص متخصص و با توجه به شدن اختلال در فرد مشخص می‌شود. برای شروع درمان مشاوره جنسی دریافت کنید.

در آخر

اختلال فتیش‌ انواع مختلفی دارد که در زنان و مردان بروز پیدا می‌کند. اما بارزترین آن فوت فتیش یا همان فتیش پا است. در واقع افراد بسیاری حین سکس ممکن است به پا طرف مقابل شان توجه کنند که این صرفا به معنا داشتن این اختلال نیست و داشتن کمی تمایل به نوازش پا امر طبیعی است ولی اگر از حد طبیعی خارج شود قطعا فرد دچار فتیش شده است و باید پیش از هر گونه آسیبی در صدد درمان آن برآید. برای درمان این اختلال ضروری است که از کمک یک روانشناس بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

_آیا فوت فتیش درمان قطعی دارد؟

بله با مشاوره جنسی می‌توانید ریشه این اختلال را پیدا کرده و برای درمان آن گام بردارید.

_فوت فتیش در کدام جنسیت بیشتر دیده می شود؟

طبق آماهار این اختلال در مردان بیشتر از زنان است.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: فوت فتیش یا فتیش پا چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بازگشت به اعتیاد به دلیل لغزش پس از ترک کردن و وسوسه برای استفاده دوباره از مواد مخدر صورت می‌گیرد. استفاده مجدد از مواد مخدر پس از ترک کردن، حتی در افرادی که بدون اجبار و با خواست خودشان ترک کرده‌اند نیز دیده می‌شود. ترک مکرر مواد مخدر و روی آوردن دوباره به استفاده از آن، باعث می‌شود که نظم یک خانواده بهم بریزد و علاوه بر خود فرد، خانواده‌اش نیز دلسرد شوند. موضوع قابل تامل این است که بازگشت به اعتیاد پایان درمان نیست و در واقع عود مکرر بیماری بخشی از روند درمان اعتیاد می‌باشد. در این راه خانواده فرد باید همواره او را برای ماندن در مسیر بهبودی و سلامتی حمایت کنند. در ادامه علل بازگشت به اعتیاد و راه‌های پیشگیری از مصرف دویاره مواد مخدر را بررسی کرده‌ایم.

 

منبع : بازگشت به اعتیاد

نقش خانواده در بازگشت به اعتیاد

اولین پیامد بازگشت به اعتیاد این است که اطرافیان را نسبت به ترک مواد مخدر توسط فرد معتاد، دلسرد و ناامید می‌کند. ناامیدی پس از بازگشت به اعتیاد می‌تواند نظم خانواده و روند درمان را بهم بریزد.

بسیاری از خانواده‌ها که با مشکل اعتیاد مواجه هستند و یکی از آن‌ها در حال گذراندن روند درمان و ترک اعتیاد است، با بازگشت مجدد فرد به اعتیاد گمان می‌کنند که روند درمان به پایان رسیده است؛ در حالی که بازگشت به اعتیاد نیز بخشی از روند درمان و ترک اعتیاد است. خانواده فرد معتاد باید اطلاعات کافی از مراحل درمان فرد داشته باشند و حتی با بازگشت او به سوی اعتیاد نیز به او کمک کنند تا در مسیر درمان و سلامت باقی بماند.

بنابراین نقش خانواده در کوتاه شدن طول درمان و همینطور بهبود شخص بسیار پررنگ است و باید در تمامی مدت ترک اعتیاد فرد، رفتارهای کنترل شده‌ای داشته باشند و به این صورت از بیمار حمایت کنند. حتی بعد از درمان سم زدایی مواد مخدر نیز، مراقبت خانواده میزان بازگشت به اعتیاد را کاهش می‌دهد. برای اطلاع بیشتر درباره نقش خانواده در ترک اعتیاد کلیک کنید.

اعتیاد بیماری قابل بازگشت | تاثیر مواد مخدر بر روی مغز

به طوری کلی اعتیاد یک بیماری قابل بازگشت است. شاید درک این موضوع که چگونه یک فرد می‌تواند پس از سم زدایی بدن از مواد مخدر، با بازگشت دوباره به سوی اعتیاد، زندگی خود و خانواده‌اش را نابود کند؛ برای کسی که اعتیاد را تجربه نکرده، سخت باشد. اما واقعیت این است که مصرف مواد مخدر و بازگشت اعتیاد دارای تاثیرات بسیاری بر روی ذهن و مغز افراد است و گاها از کنترل آن‌ها خارج می‌باشد.

تاثیر مواد مخدر بر روی سیستم عصبی فرد است و عملکرد مغز را مختل می‌کند. در واقع مغز به دلیل اینکه مواد مخدر به نورون‌های شیمیایی شباهت دارد، فریب می‌خورد و گردش طبیعی آن‌ها در مغز دچار مشکل می‌شود.

به مرور و با افزایش دوره مصرف، برای بدست آوردن احساس نشاط و خوشی، مغز فرمان دریافت مواد مخدر بیشتری را می‌دهد. با مصرف مواد مخدر و افزایش سطح دوپامین و ایجاد لذت بیشتر، حتی اهمیت بقا نیز برای معتاد کم رنگ می‌شود.

درک این موضوع برای انسان‌های سالم مشکل است ولی درواقع مواد جایگزین بسیاری از موارد از جمله غریزه بقا می‌شود. حتی اعتیاد بر تمامی جنبه‌های رفتاری شخص تاثیر خود را می‌گذارد و قوه قضاوت، یادگیری، توجه و تمرکز و حافظه او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل افراد معتاد توانایی درک و شناسایی مشکلات و همینطور ارائه راهکاری برای حل آن را ندارند.

تمامی این دلایل سبب می‌شود، کسی که سابقه اعتیاد دارد و یا در حال مصرف مواد مخدر است، ترسی از نابودی به دلیل مصرف مواد نداشته باشد و حتی در طول و یا پس از درمان نیز به مصرف دوباره آن فکر کند.

مراحل بازگشت اعتیاد

اعتیاد بیماری غیر قابل درمانی نیست اما ممکن است برخی از افراد به دلایل مختلفی پس از درمان جسمانی، دوباره به استفاده از مواد مخدر روی بیاورند.

همانطور که اشاره کردیم بازگشت به اعتیاد می‌تواند باعث ناامیدی اطرافیان شود و فردی که دوباره به اعتیاد بازگشته را سرزنش کنند. موضوعی که تمامی کسانی که با بیمار معتاد و در حال درمان در ارتباط هستند، باید به آن توجه کنند این است که اعتیاد قابل درمان اما در عین حال قابل بازگشت می‌باشد.

مطابق آماری که در اختیار داریم 40 تا 60 درصد معتادان پس از درمان شدن، مجدد رو به مصرف دوباره مواد می‌آورند. بازگشت به اعتیاد در سه مرحله عاطفی، روانی و فیزیکی انجام می‌شود که اطلاع از آن‌ها می‌تواند از لغزش های احتمالی جلوگیری کند. برای اطلاع از مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

مرحله اول : بازگشت عاطفی

مرحله اول از بازگشت به اعتیاد، بازگشت عاطفی است. قبل از کامل شدن طول درمان و پیش از شروع دوره نقاهت بیمار دارای برخی علائم به شرح زیر است:

  • احساس اضطراب
  • خشم و عصبانیت
  • بی‌ قراری
  • کاهش اشتها
  • کم شدن خواب
  •  و …

تمامی این علائم ترک اعتیاد در کنار هم، سبب می‌شود که فرد کنترل هیجانات منفی خود را از دست بدهد و در نهایت دوباره به سمت مصرف مواد مخدر بازگردد.

کسانی که با بیمار در حال ترک اعتیاد مواجه هستند، می‌توانند با افزایش میزان آگاهی خود در مورد نشانه‌های عود عاطفی بازگشت به اعتیاد، از ورود بیمار به این مرحله جلوگیری کنند. در این مرحله روانشناس نیز می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی روند درمان بیمار داشته باشد، چراکه با شناسایی علت گرایش به مواد مخدر و برطرف کردن آن توسط درمانگر، می‌توان برای همیشه مشکل اعتیاد را در فرد از بین برد.

مرحله دوم : بازگشت روانی

مرحله دوم بازگشت به اعتیاد، بازگشت روانی است. در این مرحله بیمار بر سر دوراهی بزرگی قرار می‌گیرد. افکاری که در ذهن او است بسیار بهم ریخته و نامنظم هستند؛ بخشی از آن‌ها او را به استفاده دوباره از مواد مخدر ترغیب می‌کنند و بخشی دیگر نیز از او می‌خواهند تا در مسیر درمان و سلامتی بماند.

بهتر است کسی که در مرحله دوم بازگشت به اعتیاد قرار دارد، از قرار گرفتن در کنار عوامل محرک همچون دوستان و کسانی که به فرد مواد می‌رساندند، پرهیز کند. عوامل محرک می‌تواند وسوسه استفاده دوباره از مواد مخدر را تشدید کند.

مرحله سوم : عود فیزیکی

مرحله سوم بازگشت به اعتیاد، عود فیزیکی است. در صورتی که پس از عود روانی مداخله‌ای توسط اطرافیان انجام نشود، فرد در نهایت به دلیل وسوسه‌های استفاده مجدد از مواد مخدر دوباره به اعتیاد باز می‌گردد.

حتی کسی که در روند درمان یک بار وسوسه شده و شروع به مصرف مواد مخدر کند، تمام طول درمان را با شکست مواجه می‌کند. در این حالت حتی احتمال دارد بیمار معتاد با دوز مصرفی بالاتری نسبت به گذشته به اعتیاد بازگردد (این همان زمانی است که احتمال اوردوز وجود دارد).

مراقبت های بعد از ترک جهت جلوگیری از بازگشت به اعتیاد

اعتیاد باعث می‌شود زندگی بیمار و خانواده‌اش تحت تاثیر قرار گیرد. حتی کسانی که اعتیاد خود را کنار می‌گذارند، باید مهارت‌های جلوگیری از بازگشت اعتیاد را بیاموزند، چراکه ترک اعتیاد شامل دوره سم زدایی جسمی و مراقبت‌های بعد از آن است. برای آشنایی با بهترین برنامه‌ها ترک اعتیاد کلیک کنید.

در ادامه این مطلب به مراقبت‌هایی که باعث جلوگیری از بازگشت اعتیاد می‌شود، اشاره کرده‌ایم:

  • خواب کافی
  • رژیم غذایی متعادل با شکر تصفیه شده کم، سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده
  • ورزش منظم
  • کنترل استرس با ورزش هایی همچون یوگا
  • اجتناب از مصرف کافئین
  • شرکت در جلسات درمان و مشاوره
  • مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • انجام ارزیابی پزشکی و روانی کامل
  • دوری از عوامل محرک شامل افراد، مکان و …
  • گذراندن وقت با افراد سالم و مثبت
  • پر کردن اوقات فراغت و زمان های خود با کارهای مفید
  •  و …

کلام آخر

اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی است و با توجه به روش‌های درمانی که در حال حاضر وجود دارد، قابل درمان می‌باشد؛ اما کسی که اعتیاد دارد نیز خودش باید توانایی مدیریت مسیر درمان را داشته باشد.

زمانی که خود فرد معتاد به دنبال راهی برای ترک اعتیاد است، آنچه که اهمیت دارد این است که دیگر افراد خانواده شامل همسر، فرزندان و حتی دوستان و آشنایان، او را از تمامی جنبه‌ها حمایت کنند. حمایت عزیزان باعث می‌شود بیمار انگیزه بیشتری برای ترک اعتیاد داشته باشد.

حتی طول درمان نیز دارای مراحلی است که ممکن است فرد را وادار به استفاده دوباره از مواد مخدر کند. واکنش دیگران تا حد زیادی می‌تواند تعیین کننده مسیر بیمار باشد.

توصیه می‌شود که در تمامی طول درمان سعی کنید با مشاور در ارتباط باشید. حتی اگر به عنوان یک فرد سالم در ارتباط با یک فرد معتاد هستید، می‌توانید برای افزایش آگاهی خود پیرامون نحوه رفتار با معتاد و کمک به او برای درمان، با درمانگر صحبت کنید. گاهی علت بازگشت به اعتیاد عواملی مثل استرس و یا افسردگی است که در این زمینه یک متخصص و روانشناس می‌تواند آن‌ها را شناسایی و برطرف کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: بازگشت به اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از فواید شیر مادر اطلاع دارید؟ شیر مادر یک ماده غذایی مهم برای تغذیه نوزاد خصوصاً در ماه‌های اول زندگی او محسوب می‌شود. علاوه بر وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی در شیر مادر، خوردن آن توسط نوزاد می‌تواند او را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‎ها ایمن نگه دارد. متخصصین حوزه رشد کودک بر این باورند که مهم‌ترین تغذیه‌ای که نوزاد باید در 6 ماه سال اول زندگی حتماً مصرف کند شیر مادر است. شیر دادن به نوزاد علاوه بر تاثیرات جسمانی می‌تواند از نظر روانی نیز بر مادر و نوزاد تاثیر داشته باشد. از این جهت آشنایی با فواید متعدد شیر مادر می‌تواند حائز اهمیت باشد.

 

منبع : فواید شیر مادر

فواید شیر مادر

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزاد است. برخی از فواید شیر مادر به شرح زیر هستند:

1. محافظت در برابر بیماری‌ها

خوردن شیر مادر در دوران نوزادی باعث می‌شود تا بدن نوزاد در برابر بیماری‌های مختلفی نظیر مسمومیت غذایی، عفونت معده، اسهال، حساسیت و آلرژی، آسیب بافت روده، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، بیماری التهابی روده و… مقاوم‌تر شود، زیرا مواد مغذی موجود در شیر مادر خاصیت ضد میکروبی دارد و از این جهت می‌تواند باعث پیشگیری و کاهش این مشکلات در کودک شود.

2. تأمین مایعات بدن

در چندماه اول زندگی بهترین تغذیه برای نوزاد، خوردن شیر مادر است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نسبت سایر کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند کمتر نیاز به خوردن آب اضافی دارند؛ همین مسئله به تنهایی می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های گوارشی نوزاد شود.

3. فواید شیر مادر | افزایش هوش

وجود مواد مغذی در داخل شیر مادر می‌تواند بر وضعیت هوشبهر نوزاد هم موثر باشد چراکه خوردن شیر مادر می‌تواند به رشد بهتر مغز کمک کند و از این جهت مشکلات مربوط به یادگیری در کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند کمتر است.

4. تأمین مواد مغذی

بهترین منبع مواد مغذی برای نوزادان خوردن شیر مادر است، زیرا شیر مادر سرشار از ویتامین‌، پروتئین، املاح معدنی، چربی و کربوهیدارت است که برای رشد و سلامت نوزاد ضروری هستند. همچنین وجود آنتی بادی‌هایی که در شیر مادر وجود دارد باعث می‌شود تا نوزاد در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم شود. یکی از پروتئین‌های موثر در شیر مادر لاکتوفرین است که باعث محافظت دستگاه گوارش در برابر باکتری‌ها می‌شود.

5. سلامت دهان و دندان

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند در سال‌های بعد دندان‌های سالم‌تری دارند، چراکه به دلیل عدم استفاده از پستانک، شیشه شیر و… دچار عفونت‌های کمتر لثه و دندان می‌شوند. همچنین مکیدن از پستان مادر باعث تقویت عضلات فک و دندان‌های او می‌شود.

6. پیشگیری از چاقی کودک

شیر مادر بسته به دوران رشدی که نوزاد در آن قرار دارد فواید متفاوتی است. به دلیل وجود مواد مغذی، شیر مادر باعث می‌شود تا کودک میل به پرخوری نداشته باشد. همین مسئله می‌تواند از چاق شدن افراطی کودک جلوگیری کند.

7. فواید شیر مادر | افزایش دلبستگی

علاوه بر تاثیرات جسمانی، خوردن شیر مادر می‌تواند بر ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری نوزاد هم تاثیر بگذارد. خوردن شیر مادر باعث می‌شود تا نوزاد و مادر به طور مرتب با یکدگیر در ارتباط باشند و این مسئله بر شکل گیری احساس دلبستگی ایمن و افزایش حس اعتماد در نوزاد تاثیرگذار است. برای کسب اطلاع در زمینه نیازهای اساسی کودکان کلیک کنید.

این ارتباط عمیق و عاطفی بین مادر و نوزاد باعث می‌شود تا در سال‌های بعدی کودک ثبات عاطفی بیشتری داشته باشد. هرچقدر این احساس دلبستگی و امنیت در نوزاد بیشتر شکل بگیرد، در سال‌های آتی کودک احساس خودارزشمندی و اعتماد بنفس بیشتری پیدا می‌کند. برای ایجاد دلبستگی بهتر میان مادر و نوزاد می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

فواید شیر دادن برای مادر

شیر دادن به نوزاد برای مادر هم تاثیرات مثبتی به همراه دارد. به این صورت که شیر دادن توسط مادر می‌تواند باعث کاهش وزن مادر، برگشت وضعیت طبیعی رحم، جلوگیری از افسردگی، کاهش سرطان رحم و سینه شود. همچنین شیر دادن توسط مادر می‌تواند احتمال بارداری مجدد در این دوران را کاهش دهد چراکه شیر دادن باعث می‌شود تا تخمک گذاری و عادت ماهانه برای مدتی به تعویق بیافتد. با این حال پیشگیری از بارداری با استفاده از روش شیر دادن به نوزاد یک روش قابل اطمینان نیست و توصیه می‌شود که از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین سن گرفتن شیر از کودک چه زمانی است؟

متخصصین حوزه رشد کودک بر این باورند که در شرایط عادی بهتر است تا پایان دوسالگی کودک از شیر مادر تغذیه کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که برای گرفتن شیر از کودک باید عواملی و شرایط مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال ممکن است مادر شیر کافی نداشته باشد و یا کودک نسبت به شیر مادر حساسیت و آلرژی داشته باشد. از این جهت بهتر است برای ارزیابی و بررسی دقیق‌تر به یک متخصص مراجعه کنید.

چه تفاوتی بین شیر مادر و شیر خشک وجود دارد؟

شیر مادر به طور طبیعی دارای درجه حرارت مناسب و بدون خطر مسمومیت است. چربی و پروتئین موجود در شیر مادر نسبت به شیر خشک راحت‌تر و بهتر هضم می‌شود؛ از این جهت نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دچار مشکلات گوارشی خواهند شد.  همچنین جذب کلسیم توسط شیر مادر بهتر صورت می‌گیرد.

 

 

منبع : فواید شیر مادر

 

 



:: برچسب‌ها: فواید شیر مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

یکی از چالش‌هایی که مادران در دو سال اول زندگی نوزاد خود تجربه می‌کنند مشکلات شیردهی است. این مسئله می‌تواند بر تغذیه مناسب نوزاد تاثیر منفی بگذارد و از طرفی مادر را نیز با استرس و اضطراب مواجه کند. مشکلات شیردهی می‌تواند از جانب نوزاد و یا مادر باشید با این حال عمدتا به دلیل عدم آگاهی از شیوه صحیح شیر دادن و یا بروز مشکلات جسمی و روانی رخ می‌دهد. مادران باید از این مشکلات و راهکارهای رفع آن آگاهی و اطلاعات داشته باشند تا بتوانند از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری کنند. از این جهت آشنایی با مشکلات و عوارض دوران شیردهی و رفع مشکلات می‌تواند برای سلامت نوزاد و مادر بسیار حائز اهمیت باشد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

منبع : مشکلات شیردهی

مشکلات شیردهی مرتبط با مادر

حساسیت و درد نوک پستان

در روزهای اول شیردهی ممکن است پستان مادر کمی حساس باشد و دچار درد شود. یکی از راهکارهایی که باعث می‌شود تا درد کمتری را حس کنید این است که اطمینان حاصل نمایید که نوزاد را در وضعیت صحیح در آغوش گرفته‌اید و به درستی به شما چسبیده است، سپس بعد از هر بار شیردادن به نوزاد می‌توانید از انگشت خود جهت جدا کردن دهان نوزاد از سینه استفاده کنید. عوامل مختلفی می‌توانند باعث درد نوک پستان شوند، به عنوان مثال ممکن است نوزاد، نوک پستان مادر را گاز بگیرد. علت درد هرچه که باشد می‌توان با قرار دادن کیسه یخ یا هر مواد یخ زده دیگر روی نوک سینه، درد و ناراحتی را به طور موقت کاهش داد. همچنین بهتر است بعد از هربار شیردهی نوک سینه را خشک نگه دارید.

بیشتر بخوانید: شیر دادن به نوزاد

 

احتقان پستان

هنگامی که نوزاد به هر دلیلی از پستان مادر تغذیه نمی‌کند شیر در پستان مادر جمع می‌شود و ممکن است احتقان پیدا کند. منظور از احتقان، متورم شدن، سفت و دردناک شدن سینه است. در این حالت نوزاد نمی‌تواند نوک پستان را بگیرد چراکه در این حالت نوک پستان ممکن است محو یا صاف شده باشد. برای جلوگیری از احتقان شیر می‌توانید شیر را با استفاده از شیردوش بدوشید و آن را درون شیشه مخصوص نگه‌داری کنید.

شیر دوشیده شده می‌تواند به مدت دو روز در یخچال و حدودا 6 ماه به صورت فریز شده نگه‌داری شود. اگر شیر از پستان مادر تخلیه شده ولی باز هم دچار احتفان پستان می‌شوید به این معنی است که مادر به درستی نوزاد را در آغوش نمی‌گیرد. احتقان پستان همچنین می‌تواند به دلیل شرایط جسمی مادر رخ دهد. به عنوان مثال ممکن است به دنبال عفونت، ویروس، آبسه کردن و… پستان دچار احتقان شود. برای کاهش درد ناشی از احتقان پستان می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد.

مشکلات شیردهی | مسدود شدن مجاری پستان

مسدود شدن مجاری شیر منجر به التهاب، درد، حساس شدن و متورم شدن پستان می‌شود. مسدود شدن مجاری پستان می‌تواند به علت خارج نشدن شیر از پستان و مکیدن ناصحیح نوزاد، خوابیدن ناصحیح مادر بر یک طرف بدن، فشار به سینه، پوشیدن لباس زیر تنگ و خوردن چربی‌ها رخ دهد. استفاده از کمپرس سرد و گرم در کنار ماساژ می‌تواند برای رفع انسداد مجاری پستان موثر واقع شود. همچنین شیردهی هم می‌تواند برای رفع باز کردن مجاری بسته شده مفید باشد.

زخم نوک پستان

در روز‌های اول شیردهی ممکن است زخمی روی نوک پستان ایجاد شود. این زخم معمولا با دردی خفیف و ملایم همراه است اما در برخی موارد ممکن است زخم شدت یابد و نوک پستان دچار ترک شود. این مسئله معمولا به دلیل بی‌توجهی به وضعیت شیردهی رخ می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر است اطمینان حاصل کنید که نوزاد نوک پستان را به طور کامل می‌مکد، همچنین تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید ولی به مقدار کمتری به نوزاد شیر دهید زیرا اگر کودک گرسنه باشد پستان را با شدت بیشتری می‌مکد و منجر به درد بیشتر مادر می‌شود.

توجه داشته باشید که حتی اگر نوک پستان هم زخم شده باشد بهتر است به همان صورت پستان را درون دهان نوزاد قرار دهید اما از هرکاری که باعث شدت زخم می‌شود اجتناب کنید. همیشه پستان را مرطوب نگه دارید و از خشک کردن پستان بعد از شیر دادن پرهیز کنید و همچنین در این دوران بهتر است از صابون برای شستشوی پستان استفاده نکنید.

عفونت پستان

عفونت پستان یا ماستیت در حالتی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق نوک پستان وارد پستان شوند. عفونت باعث می‌شود که ناحیه‌ای از پستان دچار تورم، قرمزی و درد شود. اگر علاوه بر این مسائل علائمی مانند آنفولانزا را هم تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. برای کم کردن درد ناشی از عفونت می‌توانید از از یک حوله گرم استفاده کنید.

مشکلات شیردهی | برفک نوک پستان

برفک پستان معمولا 10 الی 15 دقیقه بعد از پایان شیردهی رخ می‌دهد. برفک معمولاً به صورت درد سوزشی و داغ بروز پیدا می‌کند. برفک پستان می‌تواند به دهان نوزاد هم منتقل شود. برای مبتلا نشدن به برفک پستان بهتر است همیشه بهداشت شخصی خود را رعایت نمایید.

استرس و اضطراب

علاوه بر مشکلات و مسائل جسمانی، مسائل روانشناختی هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در شیردهی شود. استرس و اضطراب می‌تواند بر فرایند تولید و ترشح شیر اثر منفی بگذارند. در طی دوران شیردهی بهتر است همیشه آرام باشید و استرس نداشته باشید زیرا استرس و اضطراب مادر به راحتی می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود. برای آشنایی با راه های افزایش شیر مادر کلیک کنید.

مشکلات شیردهی مرتبط با نوزاد

سخت گرفتن سینه

نوزاد تازه متولد شده ممکن است نتواند به درستی سینه مادر را بگیرد و بمکد. در اغلب موارد پس از گذشت چندروز مشکل مکیدن برطرف می‌شود، با این‌حال عمدتا سخت گرفتن سینه به دلیل این است که مادر به درستی نوزاد را در آغوش نگرفته است. اگر پس از گذشت چند روز همچنان این مسئله وجود داشت می‌توان احتمال احتقان بینی و یا شکاف کام را در نوزاد در نظر گرفت. برای اطلاع بیشتر درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

مشکلات گوارشی نوزاد

در صورتیکه کودک دچار مشکلات گوارشی نظیر اسهال شد نباید شیردهی را قطع کرد. با این حال اگر برای مدت طولانی این مسئله وجود داشت بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. استفاده از محلول‌های خوراکی در فواصل شیردهی می‌تواند سبب بهبود مشکلات گوارشی شود. همچنین در برخی موارد، نوزاد به شیر مادر حساسیت دارد در چنین حالتی بهتر است از شیرخشک جهت تغذیه کودک استفاده شود.

سیر نشدن نوزاد با شیر مادر

در مواردی ممکن است تولید شیر مادر برای نوزاد کافی نباشد و نوزاد در فواصل زمانی کوتاه گرسنه شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نسبت نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند در فواصل کوتاه‌تری گرسنه می‌شوند و کمتر وزن اضافه می‌کنند. اگر نوزادتان به طور طبیعی وزن اضافه می‌کند هیچگونه علتی برای نگرانی وجود ندارد. پیشنهاد می‌شود مقاله علل کم بودن شیر مادر را نیز بخوانید.

راهکارهایی برای رفع مشکلات شیردهی

مشکلات شیردهی در ابتدای روزهای تولد نوزاد یک مسئله رایج و طبیعی است. بهتر است به عنوان یک مادر سعی کنید در دوران شیردهی استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید چراکه استرس و اضطراب منجر به تولید ترشح هورمون‌هایی در بدن مادر می‌شود که به راحتی از طریق شیر دادن به بدن نوزاد منتقل می‌گردد.

نکات و مسائل کوچکی وجود دارد که با رعایت کردن همین نکات ساده می‌توان بسیاری از مشکلات مربوط به دوران شیردهی را کاهش داد به عنوان مثال نوشیدن مایعات، رعایت بهداشت شخصی، خوردن غذای سالم و خواب کافی را فراموش نکنید چراکه این کارها می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. برای اینکه بتوانید شیر بیشتری تولید کنید از خوردن غذای بیش از حد و پر چرب نیز پرهیز کنید. علاوه بر این همیشه با نوزادتان با آرامش و مهربانی رفتار کنید زیرا دریافت محبت و نوازش از طریق نوزاد می‌تواند بسیاری از لج‌بازی‌ها و مشکلات نوزاد را کاهش دهد. بهره بردن از مشاوره کودک نیز به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید مشکلات شیردهی خود را کاهش دهید و در راستای تربیت کودک خود گام بردارید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا استرس و اضطراب مادر بر روی نوزاد تاثیر می‌گذارد؟

مشکلات روانشناختی نظیر استرس و اضطراب مادر می‌تواند بر وضعیت تولید شیر و هورمون‌های مادر تاثیر بگذارد. از این جهت این استرس و اضطراب به واسطه خوردن شیر براحتی می‌تواند به نوزاد منتقل شود.

 

 

منبع : مشکلات شیردهی

 

 



:: برچسب‌ها: مشکلات شیردهی ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خستگی از بچه داری ممکن است در هفته‌های اول بعد از تولد فرزند سراغ والدین به خصوص مادرها آید. تولد یک کودک قطعا یک معجزه محسوب می‌شود و زندگی یک زوج را تغییر می دهد اما نباید نادیده هم بگیریم که با به دنیا آمدن بچه، زندگی دستخوش تغییر بزرگی می‌شود و حالا والدین یک شغل تمام وقت دارند که به همان اندازه که موجب شادی است، گاهی خسته کننده نیز می‌شود. در هفته‌های اول تولد فرزند خستگی دائمی، کمبود خواب و استراحت، نرسیدن به برنامه ریزی‌ها و … می‌تواند باعث خستگی مادر از بچه داری شود. اگر شما نیز از این دسته از مادران هستید می‌توانید برای لذت بردن از حضور فرزندتان و کم کردن خستگی‌های خود به نکات و راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، توجه کنید.

 

منبع  :  خستگی از بچه داری

 

خستگی از بچه داری

وقتی کودکی در یک خانواده متولد می شود، چالش‌هایی را برای مادر ایجاد می‌کند، به طوری که او احساس می‌کند کنترل زندگی را از دست داده است. مخصوصا اگر کودک متولد شده فرزند اول باشد و مادر برای اولین بار بچه داری را تجربه کند.

بی خوابی و کمبود خواب برای نگهداری از بچه تازه متولد شده به مرور پدر و مادر به خصوص مادر را خسته و ناتوان می‌کند و حتی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عصبی، مشکلات عاطفی و … نیز شود. برای مقابله با سختی های بچه داری کلیک کنید.

چطور خستگی ناشی از بچه داری را از بین ببریم؟

تولد یک فرزند در یک خانواده بی شک باعث خوشحالی والدین می‌شود، اما کمتر پدر و مادری هستند که در این رابطه اظهار خستگی و ناتوانی نکنند. در ادامه به برخی نکات اشاره کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تا حدی با خستگی خود از بچه داری کنار آیید. برای کاهش خستگی حتما مقاله آموزش بچه داری را بخوانید.

1- روز خود را با انرژی آغاز کنید

شاید اگر به مادری که تا صبح از نوزاد خود مراقبت کرده است و ساعت‌ها شب بیداری داشته است، بگوییم “روز خود را با انرژی شروع کن” به نظرش عجیب و غیر ممکن باشد. 

اما بهتر است حتی با وجود شب بیداری و خستگی ناشی از کمبود خواب، صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید دوش بگیرید. دوش گرفتن پس از بیدار شدن باعث آرامش و کم شدن خستگی شما می‌شود. همین یک کار ساده می‌تواند تا حد زیادی انرژی شما را برای شروع روز بیشتر کند.

2- برای کاهش خستگی از بچه داری خودت را آرام کن

سعی کنید در تمام مدتی که فرزندتان به دنیا آمده و شما از او مراقبت می‌کنید، همیشه به این نکته توجه داشته باشید که شما باید سالم و پرانرژی باشید تا بتوانید از فرزندتان مراقبت کنید.

بنابراین حتی در زمان‌هایی که ناراحت و خسته‌اید، به این موضوع باور داشته باشید که روزهای خوب می‌آیند. برای اینکار باید به خودتان آرامش دهید و همان گونه که از فرزندتان مراقبت می‌کنید از خودتان هم مراقبت کنید.

3- دیدارها را محدود کنید

وقتی فرزندی در خانواده‌ای متولد می‌شود، اطرافیان هم خوشحال هستند و تمایل دارند در مهمانی‌ها و دیدارهای مختلف کودک را ببینند.

اگر نگهداری از کودک‌تان به اندازه کافی انرژی شما را می‌گیرد، می‌توانید دیدارهای خود را با اطرافیان محدود کنید تا بتوانید زمان بیشتری را برای استراحت و خواب خود اختصاص دهید.

برای این منظور با اطرافیان و دوستان‌تان تعارف نکنید، بدون هیچ مشکلی بگویید که خسته هستید و انرژی کافی برای مهمانی و پذیرایی و یا حاضر شدن در جمع‌های مختلف را ندارید.

4- درخواست کمک از دیگران

بسیاری از آدم‌ها به خصوص کسانی که از ابتدا زندگی مستقلی داشته‌اند، سعی می‌کنند تمام مشکلات بچه داری را خودشان به تنهایی برطرف کنند و به هیچ وجه از دیگران درخواست کمک نمی‌کنند.

بهتر است در نظر داشته باشید که خستگی و فشارهای بچه داری به مرور کم رنگ می‌شود و شما به روال زندگی عادی خود برمی‌گردید. بنابراین بهتر است اگر احساس می‌کنید کسی از اطرافیان، دوستان و خانواده‌تان می‌تواند به شما کمک کند، از او درخواست کمک کنید.

کمک‌های ساده و کوتاه دیگران می‌تواند فرصت کوتاهی برای خوابیدن، استراحت، دوش گرفتن و کارهای شخصی‌تان را برای شما فراهم کند.

البته سعی کنید از کسی کمک بگیرید که با او راحت هستید چراکه ممکن است علاوه بر نگهداری فرزند، وظیفه پذیرایی از او نیز بر عهده شما باشد.

5- همکاری پدر خانواده

زنی که زایمان می کند به اندازه نوزاد متولد شده به مراقبت و پرستاری نیاز دارد. حتی با گذشت ماه‌ها نیز پدر خانواده باید برای نگهداری از فرزند و کودک خود به همسرش کمک کند.

اینکه وظیفه نگهداری از فرزند را هر دو نفر بر عهده بگیرند، باعث می‌شود مادر نیز از بودن در کنار فرزند خود لذت ببرد. برای اینکار می‌توانید کارهای مربوط به نگهداری فرزند را بین خود تقسیم کنید. در واقع زوجین باید در زندگی زناشویی یاد بگیرند که بدون انتقاد نسبت به یکدیگر حامی و همراه هم باشند.

6- خوابتان را با خواب کودک هماهنگ کنید

هیچ نوزاد و کودکی نیست که در طول شبانه روز بیدار باشد. شما می‌توانید خواب خود را با خواب نوزاد هماهنگ کنید. اگر شب بیداری داشته‌اید می توانید زمانی که در طول روز کودک می‌خوابد، شما نیز استراحت داشته باشید تا بتوانید با انرژی بیشتری به کارهای دیگر برسید.

7- ایده‌آل را رها کنید

اگر کسی بوده‌اید که همیشه زندگی‌تان بر پایه برنامه ریزی و قاعده خاصی پیش می‌رفته است و همیشه بین کارهایتان تعادل وجود داشته است اما حالا خبری از آن نظم نیست، نیازی به نگرانی نیست چراکه حالا زندگی‌تان با آمدن یک فرزند تغییر کرده و به مرور همه چیز نظمی جدید پیدا می‌کنند.

تنها چیزی که شما باید به آن فکر کنید این است که فقط از کودک‌تان که تمامی خواسته‌هایش را از شما دارد، مراقبت کنید. اشکالی ندارد اگر خانه را هر دو هفته یکبار تمیز کنید و یا گاهی حوصله آشپزی نداشته باشید و برای مدتی از بیرون غذا تهیه کنید. فقط سعی کنید از حضور فرزندتان در کنارتان لذت ببرید و از ایده آل‌های خود کم کنید تا این دوران کوتاه سپری شود. مطمئنا همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.

8- منبع انرژی پیدا کنید

ممکن است زمان‌هایی که شب بیداری‌های طولانی داشته‌اید و یا انرژی زیادی برای نگهداری از کودکتان صرف کرده‌اید، دیگر انرژی و توان لازم را نداشته باشید و به اصطلاح ناتوان شده باشید.

سعی کنید در این زمان‌ها منبع انرژی را پیدا کنید و انرژی از دست رفته خود را جبران کنید. برای اینکار می‌توانید نگهداری از کودک‌تان را به خانواده و دوستان‌تان بسپارید و برای زمان کوتاهی به تنهایی به خرید بروید و یا همراه همسرتان شام را بیرون از خانه بخورید. لازم است در نظر داشته باشید که یک کودک بیش از هر چیزی به یک مادر شاد و پرانرژی نیاز دارد. مادرانی که هیچ راهی برای پیدا کردن انرژی از دست رفته خود پیدا نمی‌کنند و بچه داری آن‌ها را ناتوان و خسته کرده است، بهتر است به یک درمانگر مراجعه کنند و درباره فرزندپروری خود حتما مشاوره کودک دریافت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع  :  خستگی از بچه داری

 

 



:: برچسب‌ها: خستگی از بچه داری ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بارداری پوچ ممکن است برای هر خانمی پیش بیاید. بارداری دوره‌ای شیرین و پر فراز نشیبی برای مادران محسوب می‌شود، هر برهه از بارداری مراقبت‌ها و توجهات زیادی را می‌طلبد، ممکن است مادران مراقبت‌ها و حساسیت‌های لازم را رعایت بکنند اما گاهی در سه ماهه اول بارداری، دردها و خونریزی‌هایی را هم داشته باشند و زمانی که به پزشک مراجعه می‎کنند، خبر بارداری پوچ را از پزشک بشنوند. با کسب اطلاع در مورد این نوع بارداری نگرانی‌های خود را کاهش داده و اقدامات لازم را انجام دهید.

منبع : بارداری پوچ

بارداری پوچ به چه معناست؟

حتی یک اسپرم برای بارور کردن تخمک کافی است و زمانی که اسپرم وارد تخمک می‌شود، لقاح تشکیل می‌شود و سپس به پرزهای دیواره رحم می‌چسبد و تغذیه می‌کند تا بتواند تقسیم بشود و رشد بکند. بارداری پوچ زمانی اتفاق می‌افتد که لقاح به درستی تشکیل نشده باشد و یا به شکل توده‌ای از سلول خارج از کیسه حاملگی رشد بکند. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

انواع بارداری پوچ 

بارداری پوچ کامل

زمانی اتفاق می‌افتد که دو اسپرم وارد یک سلول تخمک بشوند که دراین صورت DNA سلول تخم از بین می‌رود و لقاح فقط شامل کروموزم‌های پدر است که به صورت یک توده‌ای از سلول خارج از کیسه جنین رشد می‌کند.

بارداری پوچ ناقص

سلول رویان تشکیل شده هم کروموزم‌های مادر را دارند و هم کروموزم‌های پدر را با این حال تعداد کرومزوم‌ها بیشتر از 46 تا است و بافت جفت غیرطبیعی است، پس جنین طبیعی نمی‌تواند شکل بگیرد و در اوایل بارداری سقط می‌شود.

چرا بارداری پوچ اتفاق می افتد ؟

عامل خطر مستقیم این اختلال ناشناخته است اما تعدادی از عوامل خطر احتمالی برای بارداری‌پوچ در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

بالا بدون سن مادر: زنان با تعداد مشخصی از تخمک نابالغ به دنیا می‌آیند و با رسیدن به بلوغ هر ماه یک تخمک بالغ می‌شود تا فرصت بارداری رخ بدهد و لقاح تشکیل شود، با بالا رفتن سن مادر، تخمک‌های مادر در معرض اشعه و داروهای مختلفی قرار گرفته و آسیب دیده و با تشکیل لقاح تقسیم سلولی به درستی انجام نمی‌شود.

اشکال در تقسیم سلولی: عواملی مثل لقاح مصنوعی، کامل نبودن سیکل باروری تخمک، بودن در معرض اشعه‌ها و پرتوها، ناهنجاری‌های ساختاری رحمی و … باعث اختلال در فرآیند تقسیم سلولی می‌شود.

عفونت‌های دوران بارداری: ممکن است مادر قبل از حاملگی دچار عفونت‌های شدید مثل سرخجه، سیفلیس، کلامیدیا، تبخال تناسلی و… شده باشد که باعث آسیب رسیدن به لقاح می‌شود. دقت داشته باشید حتما آزمایشات قبل ازبارداری را انجام بدهید و از سلامت جسمی خود و همسرتان مطمئن باشید و بعد اقدام به بارداری بکنید.

علائم بارداری پوچ چیست؟

در آزمایشات بارداری مثل استفاده از تست‌های حاملگی فوری و آزمایش خون، بارداری‌پوچ تشخیص داده نمی‌شود و نتیجه این تست‌ها تنها باردار بودن را مشخص می‌کند. فقط از طریق سونوگرافی مشخص می‌شود که بارداری‌پوچ است یا طبیعی!

اما معمولا مادر با داشتن علائمی مثل خونریزی یا لکه بینی، درد و انقباض در ناحیه شکمی، قاعدگی با خونریزی شدید و درد شدید در سینه‌ها به پزشک مراجعه می‌کند و با انجام سونوگرافی بارداری‌پوچ تشخیص داده می شود.

بارداری پوچ چگونه درمان می شود ؟

درمان بارداری پوچ به این معنا نیست که لقاح تشکیل شده اصلاح بشود و بارداری ادامه بیابد، در بارداری‌پوچ لقاح حتما سقط خواهد شد یا به صورت طبیعی و یا با مداخلات پزشکی!

سقط به صورت طبیعی

در اکثر موارد سقط خود به خودی در بارداری‌پوچ اتفاق می‌افتد. مکانیسم طبیعی بدن مادر به بارداری‌پوچ واکنش نشان می‌دهد و با ترشح هورمون‌های مختلف سعی در سقط لقاح تشکیل شده دارد. این اتفاق معمولا در سه ماه اول بارداری رخ می‌دهد.

سقط با مداخلات پزشکی

متخصص زنان و زایمان با توجه به شرایط پزشکی مادر روش مناسب سقط جنین را تجویز می‌کند. در ادامه خلاصه ای از روش‌های سقط را شرح داده‌ایم. برای آشنایی با انواع روش‌های سقط جنین کلیک کنید.

استفاده از دارو

وقتی سقط در زمان مورد انتظار رخ نداد، پزشک با تجویز دارو دیواره‌های رحم را برای سقط تحریک می‌کند، این روش دو تا سه روز زمان می‌برد و خونریزی همزمان با حالت تهوع عارض می‌شود. عوارض ناشی از آن شدیدتر از کورتاژ است و حتما باید تحت نظر متخصص انجام بگیرد.

جراحی و کورتاژ

زمانی که برای سقط از طریق دارو دیر شده باشد، توده سلولی بسیار رشد کرده و فقط از طریق جراحی می‌توان به آن خاتمه داد. دوره نقاه این روش بین شش ماه تا یکسال طول می‌کشد و توصیه می‌شود در این مدت بارداری اتفاق نیوفتد.

شیمی درمانی 

اگر توده سلولی بافت رحم را درگیر کرده باشد، بعد از عمل جراحی ممکن است لازم باشد فرد برای مدتی تحت شیمی درمانی قرار بگیرد. بعد از پایان دوره درمان بارداری مجدد امکان پذیر است.

خارج کردن رحم

اگر توده سلولی بافت رحم را درگیر کرده باشد و فرد قصد بارداری نداشته باشد یا سابقه بارداری پوچ مکرر داشته باشد می‌توان رحم را خارج کرد تا شرایط مادر وخیم‌تر نشود و سلامتی اش حفظ شود.

آیا می‌توان از بارداری پوچ جلوگیری کرد؟

از همان ابتدای تشکیل لقاح، مشخص است که بارداری‌پوچ است یا طبیعی، اما چند هفته طول می‌کشد تا مادران متوجه علائم بارداری بشوند. اینکه لقاح سالم باشد یا دچار مشکلات کروموزمی؛ مسئله ایست که خارج از دسترس و کنترل است و یک رخداد طبیعی به حساب می‌آید؛ از این رو بارداری‌پوچ قابل پیشگیری نیست.

آیا بعد از بارداری پوچ امکان بارداری مجدد وجود دارد؟

وقتی که مادر با هر یک از روش‌های ذکر شده به باردار‌ پوچ خود خاتمه دهد و سیکل قاعدگی مجددا شروع شود، می‌تواند زیر نظر متخصص برای بارداری مجدد اقدام کند. فردبعد از خاتمه دادن به بارداری‌پوچ، باید حداقل سه دوره قاعدگی کامل را سپری بکند تا آماده برای بارداری باشد.

داشتن سابقه بارداری‌پوچ به این معنی نیست که مادر نمی‌تواند جنین سالم پرورش بدهد یا اینکه بارداری‌های بعدی هم قرار است پوچ باشد، اکثر مادرانی که تجربه بارداری پوچ داشته‌اند قبل و بعد از آن، بارداری موفقیت آمیز داشته‌اند. داشتن تجربه بارداری پوچ تاثیری در میزان باروری ندارد.

سخن آخر

بارداری پوچ رخداد طبیعی است که برای 50 درصد مادران اتفاق افتاده و به ندرت بیش از یکبار برای زنان بیش می‌آید. اگرچه بارداری پوچ، سقط و مراقبت‌های بعد از آن تجربه ناخوشایندی برای زنان به حساب می‌آید اما به معنی وجود مشکل ژنتیکی به خصوصی در زنان یا مردان نیست و اکثر زنانی که بارداری‌پوچ داشته‌اند موفق به داشتن بارداری طبیعی بوده‌اند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

منبع : بارداری پوچ

 

 



:: برچسب‌ها: بارداری پوچ ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

گفتار درمانی یکی از شاخه‌های علوم توانبخشیست و با هدف رفع مشکلاتی که در صحبت کردن فرد دیده می‌شود به وجود آمده است. با توجه به اینکه گفتار یا صحبت کردن تنها وسیله ارتباط ما با جهان اطرافمان است ناتوانی در این زمینه می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد نماید و به همین خاطر می‌بایست نسبت به درمان این مشکلات توجه جدی داشت. اختلالات گفتاری در هر سن و شرایطی ممکن است ایجاد شوند؛ بااین‌حال با توجه به انعطاف‌پذیری بیشتری که عضلات و همین‌طور توانایی‌های ذهنی فرد در دوران کودکی دارند بهتر است در صورت وجود مشکل از سنین پایین‌تر برای گفتار درمانی اقدام نمایید. در ادامه به طور کامل درباره اهمیت گفتار درمانی و ضرورت انجام آن صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

 

منبع : گفتار درمانی برای کودکان

گفتار درمانی چیست

به‌طورکلی صحبت کردن شامل دو بخش است. در بخش اول فرد می‌بایست افکارش را در قالب کلمات درآورده و آن‌ها را با قواعد دستوری زبان خود مرتب کند؛ پس از آن‌که افکار فرد به کلمات تبدیل شد وی با کمک اندام‌هایی مانند حنجره، زبان و دهان آن‌ها را بیان خواهد کرد. اختلالاتی که در گفتار فرد ایجاد می‌شود می‌تواند هر یک از این بخش‌ها را درگیر خود کند. برای مثال برخی افراد نمی‌توانند کلمات مناسب را در ذهن خود پیدا کنند و یا گروهی دیگر به دلیل ضعف عضلات دهان و زبان نمی‌توانند کلمات را به‌درستی بیان کنند. گفتار درمانی شاخه‌ای از علوم توان‌بخشی است که نوعی روان درمانی نیز محسوب می‌شود و تلاش می‌کند تا مشکلات پیش‌آمده در هر دو زمینه را موردبررسی قرار داده و برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

بیشتر بخوانید : اختلالات عصبی رشدی

حیطه فعالیت گفتار درمانی

به‌طورکلی هر مشکلی که توانایی صحبت کردن روان و مطلوب فرد با دیگران را مختل کند می‌تواند در دایره فعالیت‌های گفتار درمانی قرار بگیرد. مراجعین گفتار درمانی از کودکانی که به دلیل دیر زبان ‌باز کردن به این مراکز ارجاع می‌شوند تا سالمندانی که به دلیل مشکلاتی نظیر سکته مغزی توانایی صحبت کردن را از دست ‌داده‌اند شامل می‌شود. بااین‌حال معمولاً توصیه می‌شود که در صورت وجود مشکل هرچه سریع‌تر و در سنین پایین‌تر درمان را شروع کنید. علاوه بر اینکه انعطاف و پاسخگویی به درمان در سنین پایین‌تر به‌مراتب بالاتر است برطرف کردن مشکلات گفتاری در کودکی باعث خواهد شد تا فرد کمتر اضطراب و سایر مشکلاتی که به دلیل ناتوانی در صحبت کردن روان ایجاد می‌شود را تجربه نماید.

نشانه‌های نیاز کودک به استفاده از گفتار درمانی

چطور متوجه این موضوع بشویم که کودک نیاز به استفاده از گفتار درمانی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت درصورتی‌که متوجه هرگونه مشکل ارتباطی در کودک خود شدید بهتر است ابتدا از یک مشاور کودک کمک بگیرید. گاهی اوقات بی‌میلی به صحبت کردن نه به دلیل ناتوانی در گفتار بلکه به دلیل مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی یا حتی لالی انتخابی ایجاد می‌شوند. اگرچه این کودکان نیز به گفتار درمانی نیاز دارند بااین‌حال بخش اصلی درمان این اختلالات می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی کودک صورت بگیرد. برای آشنایی با انواع اختلال زبان در کودکان کلیک کنید.

برخی از نشانه‌های رفتاری در کودک می‌تواند زنگ خطری باشد که به شما نسبت به استفاده از گفتار درمانی هشدار می‌دهند. درصورتی‌که هر یک از این نشانه‌ها را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است از یک گفتار درمانگر کمک بگیرید.

ناتوانی‌های ارتباطی

اگر احساس می‌کنید فرزندتان نسبت به ارتباط برقرار کردن با دیگران تمایلی ندارد و این بی‌میلی به این خاطر است که توانایی صحبت کردن یا برقراری ارتباط با سایرین را ندارد می‌توانید از مشاورین کودک و همین‌طور گفتار درمانی کمک بگیرید. گفتار درمانی به فرزند شما کمک خواهد کرد تا دایره واژگان خود را افزایش داده و افکار و خواسته‌های خود را در قالب گفتار بیان کند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

اختلالات عصبی-رشدی

کودکانی که دچار اختلالاتی نظیر عقب‌ماندگی‌های ذهنی، اوتیسم یا بیش فعالی هستند معمولاً مشکلاتی را نیز در برقراری ارتباط با دیگران تجربه می‌کنند. استفاده از جلسات گفتار درمانی و تمرین با این کودکان باعث خواهد شد تا توانایی‌های آن‌ها پیشرفت بیشتری داشته باشد و درنتیجه مشکلات ناشی از اختلال کمتر آن‌ها را درگیر خواهد کرد.

ناتوانی در گفتار یا شنیدار

تمامی مشکلاتی که فصاحت گفتار فرزند شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند نشانه‌ای برای نیاز به استفاده از خدمات گفتار درمانی باشند. لکنت زبان، صحبت کردن با تأخیر، ضعف شنوایی و بسیاری از مشکلات دیگری که فرزند شما را از صحبت کردن مطلوب دور می‌کنند از جمله همین نشانه‌هاست. همچنین برخی از کودکانی که دچار لکنت هستند معمولاً برای اجتناب از بیان کلمات دشوار منظور خود را با سایر کلمات بیان می‌کنند و این باعث طولانی شدن صحبت‌های آن‌ها خواهد شد؛ اگر فرزند شما نیز در صحبت کردن خود چنین رفتاری دارد بهتر است نسبت به آن توجه کافی داشته باشید. برای آشنایی با نشانه‌های لکنت زبان کودکان کلیک کنید.

اهمیت گفتار درمانی و پیامدهای بی توجهی به آن

ناتوانی در تمامی زمینه‌های وابسته به کلام

صحبت کردن تنها وسیله برقراری ارتباط میان انسان‌هاست و درصورتی‌که شما نتوانید به‌راحتی با دیگران ارتباط داشته و خواسته‌های خود را بیان کنید احتمالاً مشکلات بسیاری را تجربه خواهید کرد. این موضوع علاوه بر اینکه باعث ناتوانی در بیان خواسته‌ها می‌شود مشکلاتی را در سایر زمینه‌های وابسته به کلام نظیر تحصیل در مدرسه نیز ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر لازم است تا برای برطرف کردن مشکلات کلامی کودک هرچه سریع‌تر اقدام شود.

بیماری‌های روحی

برقراری ارتباط با دیگران یکی از نیازهای فطری هر انسانی است و ناتوانی از این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. کودکانی که نمی‌توانند به‌درستی صحبت کنند معمولاً از جانب همسالان و اطرافیان نیز طرد می‌شوند و این موضوع باعث گرایش آن‌ها به‌تنهایی و انزوا می‌شود که می‌تواند زمینه را برای بروز اختلال افسردگی آماده کند. همچنین ناتوانی در صحبت کردن می‌تواند باعث بروز اضطراب در شرایطی باشد که فرد مجبور است راجع به موضوعی با دیگران صحبت کند. به همین خاطر استفاده از گفتار درمانی و برطرف کردن مشکلاتی که فرد در صحبت کردن دارد تا حد زیادی باعث بهبود وضعیت سلامت روان وی خواهد شد.

کاهش دشواری‌ها

اختلالات عصبی-رشدی نظیر سندروم داون مشکلات بسیاری را برای کودک و خانواده وی ایجاد خواهد کرد. به میزانی که والدین و درمانگران بتوانند توانایی‌های هرچند ضعیف این کودکان را بهبود ببخشند مشکلات آن‌ها کاهش یافته و توانایی زندگی سازگارانه تری را پیدا می‌کنند. درنتیجه گفتار درمانی یکی از بخش‌های جدی درمان برای این کودکان است که به آن‌ها در پرورش توانایی‌ها و کاهش مشکلاتی که به دنبال بیماری برایشان ایجاد می‌شود کمک خواهد کرد.

گفتار درمانی | نقش والدین

نحوه برخورد والدین با کودکی که دچار نارسایی‌های ارتباطی است تأثیر بسیاری در موفقیت گفتار درمانی خواهد داشت. به میزانی که والدین تمرین‌های گفتاری با کودک را در خانه ادامه بدهند و با صبر و حوصله فرزندشان را به صحبت تشویق نمایند مشکلات گفتاری کودک سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. به همین خاطر بهتر است در کنار جلسات گفتار درمانی به نکات زیر توجه داشته باشید.

افزایش محرک‌های کلامی

تا جایی که می‌توانید سعی کنید اطراف کودک را از محرک‌های کلامی پر کنید و یا پدیده‌های اطراف خود را تبدیل به موضوعی برای صحبت نمایید. اما توجه داشته باشید محرک‌ها می‌بایست به‌نوعی انتخاب شوند که فرزند شما آن‌ها را دوست داشته باشد. برای مثال باهم کتاب بخوانید و خود را جای شخصیت‌های داستانی قرار دهید و یا چند عکس را کنار هم بچینید و با کمک هم برای آن‌ها داستانی طراحی کنید. یکی دیگر از تمرین‌هایی که تا حد زیادی کمک‌کننده خواهد بود این است که از کودک بخواهید موضوعی را برایتان تعریف کند و سعی کنید با پرسیدن سؤال در مورد جزئیات موضوع او را به صحبت هرچه بیشتر تشویق نمایید.

مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید

علاوه بر اینکه می‌بایست فرزندتان را به صحبت کردن تشویق کنید لازم است توانایی‌های خود را در جهت گوش دادن به صحبت‌های او نیز افزایش دهید. هرگز سعی نکنید جملات کودک را تمام کرده و یا به‌جای او منظورش را بیان کنید. اگر فرزندتان کلمه‌ای را به‌غلط بیان می‌کند به‌جای بیان حالت درست آن از وی بخواهید توضیح بیشتری راجع به آنچه در ذهن دارد برایتان بدهد و همچنین به خاطر داشته باشید که جریان پیشرفت کودک معمولاً جریانی بسیار آهسته است و شما می‌بایست بدون دلسرد شدن در این مسیر تلاش کنید.

صحبت کردن را تشویق کنید

هر تلاشی که فرزندتان برای صحبت کردن انجام می‌دهد را تشویق کنید. یک قانون مهم در روانشناسی تربیتی معتقد است رفتارهایی که پیامد خوشایندی را برای فرد به همراه دارند با احتمال بیشتری در آینده تکرار می‌شوند. کودکان دارای اختلالات گفتاری معمولاً تصور می‌کنند که دیگران تمایلی به صحبت با آن‌ها ندارند و شیوه گفتار آن‌ها برای دیگران خسته‌کننده است. درنتیجه اگر شما صحبت کردن را در فرزند خود تقویت کنید علاوه بر اینکه او را به تکرار این رفتار تشویق می‌کنید باعث از بین رفتن این ذهنیت منفی در وی شده و به شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس او کمک خواهید کرد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های کودکان استثنایی کلیک کنید.

پکیج های گفتار درمانی

از آن جا گفتار درمانی کودک در یک جلسه اتفاق نمی‌افتد، کلینیک نی نی مایند برای ارائه خدمات گفتار درمانی پکیج هایی را طراحی کرده است که با قیمت های به صرفه می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و دوره های درمانی را به طور کامل برای فرزندتان خریداری نمایید. با تخفیف هایی که در این پکیج ها در نظر گرفته شده، والدین می‌توانند از خدمات درمانی به بهترین نحو استفاده نمایند. برای اطلاع از شرایط و نحوه خریداری پکیج ها با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

گفتار درمانگران در چه حیطه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

تمامی مشکلاتی که باعث می‌شود فرزند شما نتواند به‌راحتی صحبت کند و یا میلی به صحبت نداشته باشد را می‌توان با استفاده از جلسات گفتار درمانی برطرف کرد. ازجمله مشکلاتی که نیاز به گفتار درمانی دارند می‌توان به لکنت، اختلالات عصبی-رشدی مانند اوتیسم یا عقب‌ماندگی‌های ذهنی و همین‌طور مشکلات بلع دانست.

از کجا بفهمیم که فرزندمان نیاز به گفتار درمانی دارد؟

هر نشانه‌ای که بیانگر ناتوانی فرزند شما در صحبت کردن است نشان‌دهنده نیاز آن‌ها به استفاده از گفتار درمانی است. بی‌میلی به صحبت کردن، اجتناب از بیان برخی کلمات، دشواری در تلفظ برخی واژه‌ها و همین‌طور لکنت یا مشکلات بلع از این دسته نشانه‌ها هستند.

 

 

منبع : گفتار درمانی برای کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی برای کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شاید تا به حال اسمی از اختلال خشم انفجاری نشنیده باشید، ولی حتما کسانی را دیده‌اید که در ظرف کمتر از یک ثانیه از حالت آرامش کامل به گلوله‌ای از آتش خشم تبدیل می‌شوند. بودن در کنار این آدم‌ها حس اضطراب ایجاد می‌کند، چرا که در زمانی که انتظارش را نداری، ممکن است مغضوب بشوید. تناوب این رفتار و زندگی با این اختلال موجب تضعیف روحیه و روابط بین فردی می‌شود. در ادامه ابتدا تعریفی از این اختلال و راه های درمان آن را ارائه کرده‌ایم.

 

منبع : اختلال خشم انفجاری

اختلال خشم انفجاری

اختلال خشم انفجاری یا خشم متناوب یک اختلال روانی کمتر شناخته شده است که معمولاً به عنوان “عصبانیت بدون وجود دلایل توجیه کننده” تعریف می‌شود، این اختلال در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در دسته اختلالات کنترل تکانه‌ای و اختلالات رفتاری قرار گرفته است. فردی با اختلال خشم انفجاری، طغیان‌های رفتاری‌اش متناسب با موقعیت نیست. به همین جهت اطرافیان نمی‌توانند احساسات و یا رفتار او را پیش بینی کنند. بنابراین به احتمال زیادی در روابط بین فردی به شدت دچار مشکل می‌شود.

میزان شیوع اختلال خشم انفجاری

تخمین زده می‌شود که بین یک تا هفت درصد از افراد در طول زندگی خود دچار این نوع اختلال می‌شوند. اگر چه این اختلال روانی معمولاً در اوایل نوجوانی شروع می‎‌شود، اما می تواند در کودکان شش ساله نیز دیده شود. به طور کلی این بیماری بیشتر در افراد زیر 40 سال شایع است.

چه چیزی باعث اختلال انفجاری متناوب می‌شود؟

علت اختلال انفجاری متناوب ناشناخته است اما برخی عوامل موثر در آن به شرح زیر مشخص گردیده است.

  • ژنتیک
  • قرار گرفتن در معرض آزارهای کلامی و جسمی در دوران کودکی
  • شیمی مغز (سطوح مختلف سروتونین می‌تواند به این اختلال کمک کند)
  • تجربه یک یا چند رویداد آسیب‌زا در دوران کودکی
  • سابقه اختلالات سلامت روان، شامل اختلال نقص توجه – بیش فعالی (ADHD)، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت مرزی

تقریبا 82 درصد از کسانی که دارای اختلال انفجاری متناوب هستند؛ افسردگی، اضطراب یا اختلال سوء مصرف مواد نیز داشته‌اند. برای آشنایی با روش‌های درمان اضطراب کلیک کنید.

علائم اختلال انفجاری متناوب

اختلال انفجاری متناوب خود را در حالت عصبانیت بزرگسال نشان می‌دهد. پرتاب کردن اشیاء، جنگیدن بدون دلیل، خشم، آزار و اذیت خانگی نمونه‌هایی از اختلال انفجاری متناوب است. این انفجارها معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد. پس از یک فوران، فرد ممکن است احساس آرامش کند و به دنبال آن پشیمانی و خجالت را تجربه نماید.

کسانی که دچار اختلال انفجاری متناوب می‌شوند، عمدتا یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان می‌دهند:

  • خشم
  • تحریک پذیری
  • افزایش احساس تنش
  • افکار مسابقه‌ای
  • افزایش انرژی
  • لرزش
  • تپش قلب
  • تنگی قفسه سینه
  • بد اخلاقی
  • داد زدن
  • بحث برانگیز بودن
  • وارد دعوا شدن
  • دیگران را تهدید می‌کند
  • تعرض به مردم یا حیوانات
  • خسارت به اموال
بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

تشخیص اختلال انفجاری متناوب

تشخیص با گرفتن سابقه پزشکی عمومی فرد، سابقه روانپزشکی و انجام معاینه وضعیت جسمی و روحی آغاز می‌شود. برای تشخیص اختلال انفجاری متناوب، فرد باید در کنترل تکانه‌های پرخاشگری که در هر یک از موارد زیر تعریف شده است، ناتوانی نشان دهد:

تجاوز کلامی (عصبانیت، مشاجرات کلامی، دعوا) یا تجاوز فیزیکی به اموال، حیوانات یا افراد، به طور متوسط ​​دو بار در هفته، به مدت 3 ماه. توجه داشته باشید که تجاوز منجر به صدمه جسمی به افراد یا حیوانات یا تخریب اموال نمی‌شود.

سه قسمت شامل آسیب یا تخریب اموال و یا حمله فیزیکی شامل آسیب جسمی به حیوانات یا افراد دیگر در یک دوره 12 ماهه است.

میزان تجاوزگری که در طول انفجارها نشان داده می‌شود، متناسب با موقعیت نیست. علاوه بر این، طغیان‌ها از قبل برنامه ریزی نشده‌اند، لحظه‌ای و یا براساس حس عصبانیت هستند.

درمان اختلال انفجاری متناوب

اختلال انفجاری متناوب را می‌توان با ترکیبی از درمان رفتاری شناختی که شامل تمرینات آرام سازی، تغییر طرز فکر، بازسازی شناختی و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای و داروها است. فلوکستین بیشترین مورد استفاده برای اختلال انفجاری متناوب است. داروهای دیگری که برای این بیماری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند یا در صورت شکست فلوکستین توصیه شده‌اند، شامل فنی توئین، اکسکاربازپین یا کاربامازپین هستند. به طور کلی، گروه‌های دارویی قابل آزمایش شامل داروهای ضدافسردگی، ضدتشنج، ضداضطراب و تنظیم کننده خلق و خو هستند. برای آشنایی با داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

عوارض ناشی از اختلال انفجاری متناوب و عدم درمان

اختلال انفجاری متناوب می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر سلامتی و زندگی فرد داشته باشد. این بیماری در روابط شخصی و ازدواج منجر به مشکل می‌شود. پس روابط و قضاوت اطرافیان در محل کار و مدرسه به طور منفی مختل می‌کند. مبتلایان به اختلال انفجاری متناوب بیشتر در معرض اختلالات روانپزشکی دیگر هستند، از مواد مخدر و الکل سوء استفاده می‌کنند و خودآزاری دارند. آن‌ها همچنین در معرض خطر بالاتری از برخی بیماری‌ها مانند سکته مغزی، دیابت، درد مزمن، زخم و فشار خون بالا قرار دارند. به این دلایل اگر فکر می‌کنید شما یا فردی که می‌شناسید دچار اختلال انفجاری متناوب هستید، باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

آیا می توان از اختلال‌انفجاری متناوب جلوگیری کرد؟

کسانی که با اختلال انفجاری متناوب تشخیص داده می‌شوند، انواع روش‌های مقابله‌ای را در درمان فرا می‌گیرند. این‌ها می‌توانند به جلوگیری از بروز اپیزودها کمک کنند. آن‌ها عبارتند از:

  • تکنیک‌های آرام سازی
  • تغییر طرز فکر (بازسازی شناختی)
  • مهارت‌های ارتباطی
  • تغییر محیط و در صورت امکان ترک شرایط استرس زا
  • پرهیز از الکل و داروهای تفریحی

پیش آگهی بیماران مبتلا به اختلال‌انفجاری متناوب چیست؟

داشتن اختلال انفجاری متناوب می‌تواند فرد را مستعد افسردگی، اضطراب و سوء مصرف الکل و مواد مخدر کند. همچنین می‌تواند منجر به مشکلات شدید شخصی و رابطه‌ای شود. با درمان شناختی و دارو، می‌توان این بیماری را با موفقیت مدیریت کرد. تحقیقات روانشناختی نشان داده است که این بیماری یک وضعیت روانی نسبتا طولانی مدت است که در صورت عدم درمان به موقع تقریبا تا پایان عمر همراه فرد خواهد بود.

با این حال، طبق مطالعات، تصور می‌شود که اختلال انفجاری متناوب یک وضعیت طولانی مدت است که از 12 سال تا 20 سال یا حتی یک عمر طول می‌کشد.

جمع بندی

اختلال انفجاری متناوب شامل دوره‌های مکرر و ناگهانی رفتارهای تکانشی، پرخاشگرانه، خشونت آمیز یا طغیان‌های خشونت آمیز کلامی است که در آن فرد بی اندازه متناسب با موقعیت واکنش نشان می‌دهد. خشم جاده‌ای، آزار و اذیت خانگی، پرتاب کردن یا شکستن اشیاء یا سایر واکنش‌های عصبی ممکن است نشانه‌ای از اختلال انفجاری متناوب باشد.

به طور کلی خشم انفجاری باعث ناراحتی و تاثیر منفی قابل توجهی بر روابط، کار و عملکرد فرد در مدرسه  و سایر موقعیت‌ها شده و گاه پیامدهای قانونی و مالی را به دنبال دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: اختلال خشم انفجاری ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از شکست می‌تواند بعد از بروز یک رخداد و یا تنها با دیدن شکست دیگران رخ دهد. انسان‌ها در دوره‌های مختلف زندگی خود اهداف و خواسته‌هایی دارند که تلاش می‌کنند به آن‌ها برسند و بعد به سراغ هدف بعدی خود بروند؛ اما تعداد زیادی از این افراد نمی‌توانند موفق شوند و شکست می‌خورند. این موضوع امری طبیعی است و هر آدم موفقی حداقل یکبار شکست را تجربه کرده است؛ اما ترس از شکست نمی‌گذارد که برای شروع و تلاشی مضاعف و حتی بیشتر قدم بردارید. در چنین شرایطی دچار ترس از شکست بیمارگون شده‌اید. این نوع ترس با به جای پیشرفت موجب تضعیف شما شده و فرصت‌هایتان را از بین می‌برد، بنابراین هرچه زودتر باید راهی برای غلبه بر آن پیدا کنید.

 

منبع : ترس از شکست

ترس از شکست یعنی چه ؟

اگر واقع بینانه کاری را شروع کنیم همواره درصدی احتمال شکست را هم می‌دهیم و با تکیه‌بر ترس از آن، گام‌های خود را محکم و با اعتماد بیشتری برمی‌داریم. درواقع ترس باعث می‌شود که از موقعیت‌های آسیب‌رسان دور شویم اما درصورتی‌که این ترس بیش‌ازحد شده و حالت مرضی بگیرد، با نگه‌داشتن ما در منطقه امن اجازه شروع کاری را نمی‌دهد.

چطور ترس از شکست باعث شکست می‌شود ؟

اغلب بعد از رخداد هر اتفاقی، به دنبال علل آن می‌گردیم. هنگام شکست در یک کار، یکی از در رایج‌ترین افکار، باور به کمبود توانایی خود، نداشتن تلاش کافی و دلایلی از این قبیل‌اند که نتیجه‌ نهایی اتفاق افتاده را به عوامل درونی و فردی نسبت می‌دهند. این عوامل مخصوصاً بیشتر توسط تماشاچیان و قضاوت کنندگان بیرون کار مطرح می‌شوند و به‌مرور باور فرد نسبت به خود و توانایی‌هایش را به‌طور واقعی تغییر می‌دهند.

فرد شکست‌خورده سایر موانع ازجمله عوامل محیطی و سختی ذاتی خود کار را در نظر نمی‌گیرد و حتی این باور را به بقیه کارهای خود نیز تعمیم می‌دهد: «من نمی‌توانم؛ عمرا بتونم؛ ده سال دیگه ام نمیرسم؛ در حد توان من نیست». درنتیجه از توانایی‌های واقعی خود برای انجام کار استفاده نمی‌کند و واقعاً در آن شکست می‌خورد.

علائمی که نشان می‌دهد از شکست می‌ترسیم

نشانه‌ها و شدت این علائم در هر کس، متفاوت است. بااین‌حال ازجمله علائم این ترس عبارت‌اند از:

  • نداشتن اعتمادبه‌نفس شروع کاری جدید یا ادامه ندادن اهداف
  • کمال‌گرایی زیاد و توجه وسواسی به موانع ریزودرشت که خود باعث حواس‌پرتی نسبت به خود هدف می‌شود
  • نشان دادن تظاهرات مشکلات اضطرابی و خلقی
  • صحبت‌های درونی منفی نگرانه درباره‌ خود
  • فکر کردن در مورد شکست و عواقب آن از همان زمان شروع کار
  • دچار دردهای کاذب و بدون دلیل شدن در موارد شدید

این افراد در حافظه کاری خود، تجاربی در مورد از دست دادن فرصت‌های بزرگ را دارند که به خاطر ترس از شکست دست به انجام آن‌ها نزده‌اند. شکست‌های خود را به علت بی‌کفایتی و کمبود هوش و دانش خود می‌دانند و اکثراً از قضاوت مردم در مورد شکست احتمالی‌شان واهمه دارند. اغلب نگران هستند که علاقه و حمایت اطرافیانشان را به دلیل شکست در کار از دست بدهند. برای آشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

چطور دچار ترس از شکست می‌شویم ؟

ابتلا به انواع ترس‌ها و اضطراب‌ها ممکن است در اثر ابتلا به سایر مشکلات اضطرابی رخ دهد، به همین منظور متخصصین برای یافتن علل و ارائه درمان، نیاز به ارزیابی کامل دارند. شما هم می‌توانید با خواندن مقاله اختلالات اضطرابی با برخی از این اختلالات همزمان آشنا شوید. در ادامه به برخی از علل بروز ترس از شکست اشاره کرده‌ایم.

آموزش خانواده

یک کودک تازه متولدشده به‌طور فطری ترس‌هایی همچون ترس از ارتفاع یا صدای بلند دارد. این ترس‌ها در جهت حفظ او از خطرات و افزایش احتمال بقا تکامل‌یافته‌اند؛ اما مهم‌ترین ترس‌ها که تأثیر بسیاری بر آینده و شخصیتش خواهند گذاشت با رفتار و آموزه‌های والدین و اطرافیانش در وی شکل خواهد گرفت. افراط در امرونهی به کودک با جملاتی مانند: «نکن! دست نزن!» و… خودمختاری کودک را مورد حمله قرار می‌دهد و زمینه را برای رخ دادن ترس‌های عمیق‌تر در آینده فراهم می‌کنند. ترس‌هایی ازجمله ترس از طرد شدن و ترس از شکست.

یاد نگرفتن راه‌های مقابله‌ای هنگام مواجهه با شکست

سبک‌های فرزندپروری سخت‌گیرانه یا حمایت افراطی والدین باعث می‌شود کودک به استقلال نرسد و تجربه شکست در کاری را نداشته باشد. همین باعث عدم شکل گیری راه‌های مقابله‌ای با شکست در او می‌شود و هنگامی‌ که در سنین بزرگ‌سالی در کار یا هدفی شکست می‌خورد، احساس ضعف در اعتمادبه‌نفس و حقارت تمام قوای او را برای ادامه کار تحلیل می‌دهد.

ایده آل گرایی و بی‌ارزش دانستن موفقیت‌های کوچک

افراد مستعد تجربه ترس از شکست اغلب در خانواده‌هایی با باورهای ایده آل گرایانه پرورش‌یافته‌اند که همین باورها را به فرزندان خود هم آموزش داده‌اند. فرد اهداف خود را به‌صورت همه‌یاهیچ می‌بیند: «یا باید همه‌چیز عالی اتفاق بیفتد و یا اصلاً نمی‌خواهم که اتفاق بیفتد». بر همین اساس، والدین و اطرافیان هم انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای از فرد دارند که باعث می‌شود موفقیت‌هایی که سایر مردم را خوشحال می‌کند برای این خانواده‌ها بی‌ارزش جلوه کند؛ مانند کسب رتبه‌ سوم در المپیاد و یا رتبه غیر تک‌رقمی در کنکور.

نتایج ترس از شکست

  • خود پنداره ضعیف و احساس خجالت
  • تصمیم نگرفتن در مورد آینده خود
  • دیدگاه منفی نسبت به خود و دنیا و آینده
  • تغییرات منفی رفتاری و شناختی
  • تغییرات خلقی و ناراحت کردن دیگران
  • افزایش احتمال افسردگی و سایر بیماری‌های روانی
بیشتر بخوانید : درمان فوبیا

راهکارهای مقابله‌ای برای ترس از شکست

  • برای غلبه بر ترس از شکست تمام نتایجی که می‌توانید کنترل کنید را در نظر گرفته و برای آن‌ها برنامه بچینید.
  • در صورت کمبود توانایی یا دانش خود، آموزش ببینید.
  • به یاد داشته باشید که شکست تنها زمانی شکست است که از آن درس نگیرید.
  • شکست‌ها را بخشی از مسیر موفقیت در نظر بگیرید و ادامه دهید.
  • حتی برای موفقیت‌های کوچک خود هم ارزش قائل شوید.
  • درصورتی‌که احساس می‌کنید باید با یک مشاور یا راهنما صحبت کنید، بدون درنگ این کار را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که حتی انسان‌های موفق هم دچار شکست می‌شوند ولی دست از تلاش نمی‌کشند. در صورت دشواری هدف، آن را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید ولی به هیچ عنوان دست از دنبال کردن آن برندارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: ترس از شکست ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

انتقام از عشق سابق ممکن است به فکر کسانی که در یک رابطه عاطفی آسیب دیده و شکست عشقی خورده‌اند، خطور کند. مخصوصا اگر رابطه با دلایلی همچون خیانت به پایان رسیده باشد. پس از اتمام رابطه، کسی که شکست عشقی خورده، توانایی کنترل احساسات خود را ندارد و همین عامل باعث بروز برخی ناهنجاری‌های روانی در او می‌شود. گاها فشارهای روانی سبب می‌شود که فرد تصمیم به انتقام از عشق سابق خود بگیرد تا این گونه صدمات روحی خود را جبران کند. در حالی که انتقام گرفتن باعث آسیب‌های بیشتر به خود شخص می‌شود و نشان دهنده این است که او نتوانسته اتفاقی که افتاده را درک و باور کند. در ادامه این مطلب به دلایل انتقام از عشق سابق و راهکارهایی برای عبور از این افکار ارائه کرده‌ایم.

منبع : انتقام از عشق سابق

دلایل انتقام بعد از شکست عشقی

شکست عشقی و یا جدایی از معشوق، ضربه روحی سختی وارد می‌کند. دلایلی که برای انتقام از عشق سابق مطرح می‌شود گاه هوشیارانه و گاه از روی احساسی است. برخی از آن‌ها عبارتند از؛

  • اگر فردی پس از اتمام یک رابطه، از نظر روحی بهبود پیدا نکرده باشد و هنوز نسبت به آن شخص احساساتی داشته باشد، تمایل دارد به او آسیب برساند و به نوعی با او در ارتباط باشد.
  • شکست عشقی، درد و رنج بسیاری را از خود بر جای می‌گذارد و همین درد و رنج، عامل محرکی برای حرکت در جهت انتقام گرفتن از عشق سابق است.
  • اگر فرد بر این باور باشد که طرف مقابل از او سوء استفاده عاطفی کرده و سپس او را ترک کرده، تمایل دارد برای جبران انتقام بگیرد.
  • اگر پایان رابطه برای کسی که آسیب دیده با احساس حقارت همراه باشد، او تمایل دارد این احساس را تلافی کند.

روش های انتقام بعد از شکست عشقی

روش‌های مختلفی برای انتقام از عشق سابق استفاده می‌شود، متاسفانه گاه با آسیب‌های جسمی و درگیری های فیزیکی همراه است. اما به طور معمولا زنان و مردان برای انتقام از روش‌های زیر استفاده می‌کنند.

  • افشای برخی موضوعات شخصی زندگی فرد مورد نظر در مقابل دوستان و آشنایان و بدنام کردن او
  • مطرح کردن موضوع و بیان حقیقت برای خانواده طرف مقابل
  • ارتباط عاطفی داشتن با دوستان نزدیک فرد مقابل با قصد خیانت و آزار دادن
  • تهدید نامزد جدید فرد و درگیری با او
  • به اجرا گذاشتن مهریه پس از اتمام رابطه زناشویی از سوی خانم‌ها و ایجاد مشکلات مالی
  • تهدید به پخش کردن عکس‌های خصوصی به خصوص از جانب آقایان
  •  و …

علت گرایش به انتقام از عشق سابق

اتمام یک رابطه و شکست عشقی باعث ایجاد هیجانی شدید در فرد می‌شود که در روزهای ابتدایی رنج زیادی را برای او به همراه دارد. نتیجه این درد و رنج در نهایت باعث افسردگی و انزوا طلبی می‌شود.

با گذشت روزهای بیشتر واکنش‌های اولیه تغییر کرده و به احساس خشم تبدیل می‌شود. این احساس خشم می‌تواند در برخی از افراد با حس انتقام جویانه همراه باشد. برخی از این افراد که دارای تفکر انتقام جویانه هستند اما نمی‌توانند اقدامی کنند، در نهایت به خودکشی فکر می‌کنند.

در واقع آنچه که باعث می‌شود فرد به انتقام گرفتن فکر کند، این است که او نمی‌تواند موضوعی که اتفاق افتاده است را باور کند و توانایی کنترل هیجانات و خشم خود را نیز ندارد.

در واقع این دسته از افراد گمان می‌کنند با انتقام گرفتن از عشق سابق از درد و ناراحتی آن‌ها کم خواهد شد؛ در حالی که انتقام گرفتن مشکلات روحی آن‌ها را بیشتر نیز می‌کند. صحبت با یک روانشناس می‌تواند برای این افراد کمک کننده باشد.

پیامدهای انتقام برای خود فرد

همانطور که اشاره کردیم بر خلاف تصور کسانی که در یک رابطه عاطفی شکست خورده‌اند، آسیب‌های انتقام از عشق سابق به خود فرد ضربه می‌زند.

انتقام گرفتن از عشق سابق هیچ تاثیری در کاهش درد و رنج ناشی از شکست عشقی ندارد و حتی می‌تواند مقدار آن را بیشتر کند. از طرفی دیگر کسی که دارای افکار انتقام جویانه از عشق سابقش هست، خود را در برابر مسائل حقوقی و جزایی صدماتی كه به فرد مقابل نیز وارد کرده است، قرار می‌دهد.

بنابراین انتقام گیرنده ضربه‌های پس از انتقام را متحمل می‌شود و بهتر آن است که فرد نسبت به احساسات، هیجان و افکار خود کنترل بیشتری داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله مراحل شکست عشقی را بخوانید.

بهترین راه برای انتقام گرفتن از عشق سابق

شکست عشقی فشار روانی بسیاری را برای فرد به همراه دارد که هر گونه اقدامات در جهت انتقام از عشق سابق، می‌تواند این فشار روانی را تشدید کند.

انجام اقدامات اصولی پس از شکست عشقی باعث کمتر شدن فشارهای روانی و همینطور بهبودی فرد می‌شود.

بهتر است پس از شکست عشقی حتی اگر قلب و غرورتان شکسته است، برای به آرامش رسیدن از فکر انتقام دور شوید و انرژی خود را صرف کارهای مثبت و مفیدتری کنید.

بهترین انتقام شما از عشق سابق تان این است که شاد و خوشحال زندگی کنید و برای آینده‌ای بهتر تلاش کنید. زندگی‌تان را برای خوشبخت شدن خودتان تغییر دهید.

برای اینکار شما باید فقط بر روی خوشبختی خودتان متمرکز شوید و گذشته را فراموش کنید. سعی نکنید اینکار را برای برانگیختن حسادت و آزار دادن او نظر انجام دهید، چرا که اینگونه نیز زندگی خودتان تحت الشعاع قرار می‌گیرد. فقط کافی است بر روی خودتان و اهداف و خواسته هایتان متمرکز شوید. حتما مقاله رابطه جدید بعد از جدایی را بخوانید.

اهمیت دریافت مشاوره به جای انتقام از عشق سابق

اشاره کوتاهی کردیم که یکی از دلایلی که باعث افکار انتقام از عشق سابق می‌شود، عدم کنترل هیجان و خشم است. اگر شما شکست عشقی خورده‌اید برای اینکه این دوره را زودتر به پایان برسانید باید از راهکارهای موثری که می‌تواند در جهت مقابله با احساسات و افکار منفی موثر باشد، مطلع شوید تا مبتلا به افسردگی و سایر ناراحتی‌های روحی … نگردید.

بنابراین می‌توانید از کمک روانشناس برای رهایی از افکار مزاحم و جلوگیری از ابتلا به افسردگی کمک بگیرید. روانشناس می‌تواند با ارائه راهکار های موثر از میزان فشار های روانی و استرس های شما کم کند. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

سخن آخر

شکست عشقی تلخ و رنج آور است و شما باید برای بهبودی به خودتان زمان بدهید. نباید با تصمیم گیری های احساسی سعی کنید به طرف مقابل آسیب بزنید و در نهایت نیز در برابر صدمه‌های انتقام جویانه خودتان قرار بگیرید.

بنابراین توصیه می‌شود به جای فکر کردن به افکار آسیب زننده انتقام، سعی کنید به خودتان اهمیت دهید و برای شروع یک زندگی تازه و آینده‌ای بهتر، برای رشد فردی خودتان تلاش کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط با جنس مخالف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: انتقام از عشق سابق ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب اعداد زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند و شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

منبع : تعبیر خواب اعداد

تعبیر خواب اعداد از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی معمولا دیدن هر عددی در خواب تعبیر متفاوتی دارد اما از میان تمامی اعداد دیدن عددهای 7، 40، 110 و 121 در خواب خوب است. به عقیده معبران باستانی در این چهار عدد رموز مثبتی وجود دارد. در ادامه تعبیر خواب اعداد را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم:

معنی خواب اعداد از نظر ابراهیم کرمانی

ابراهیم کرمانی از معبران باستانی برای هر کدام از اعداد تعبیری خاص را ارائه کرده است که در ادامه به تمامی این تعابیر اشاره کرده‌ایم:

تعبیر خواب اعداد 1 تا 50

  • عدد 1 : نشان دهنده چیزی خیر و نیک
  • عدد 2 : نشان دهنده غم و اندوه
  • عدد 3 : کار بی نتیجه و بی بهره
  • عدد 4 : چیزی خوب و نیکو
  • عدد 5 : چیز خوب و نیکو به شرط اینکه بیننده خواب نمازهای پنج گانه خود را به جا آورد.
  • عدد 6 : رسیدن به هدف و خواسته
  • عدد 7 و 8 : دیدن این اعداد در خواب خوب نیست
  • عدد 9 : در تعبیری به معنای زحمت و سختی و در تعبیر دیگری فساد
  • عدد 10 : رسیدن به ده خواسته دنیوی و یا اخروی
  • عدد11 : به پایان رسیدن شغل و کار
  • عدد 12 : چیز خوب و نیکو
  • عدد 13 : گره خوردن و متوقف شدن کارها
  • عدد 14 : چیزی خوب و نیکو
  • عدد 15 : نشان از آشفتگی و بی نظمی
  • عدد 16 : کار خوب و نیکو
  • عدد 17 : نابودی و تباه شدن کارها
  • عدد 18 : به نتیجه نرسیدن کارها
  • عدد 19 : افتادن به زحمت و مشکل
  • عدد 20 : در تعبیری بدست آوردن مال و ثروت و در تعبیر دیگری پیروزی بر دشمن
  • عدد 30 : رو انداختن به شخصی و رسیدن به خواسته و هدف
  • عدد 40 : گره افتادن در کار

تعبیر خواب اعداد 50 تا 100

  • عدد 50 : رنج و شغل بی فایده
  • عدد 60 : عدد شصت به این معناست که شخص بیننده خواب یا باید 60 روز روزه بگیرید و یا به شصت فقیر غذا بدهد.
  • عدد 70 : به تاخیر افتادن کار
  • عدد 80 : دیدن عدد هشتاد در خواب به معنای محکوم شدن به زنا و هشتاد ضربه شلاق می‌باشد.
  • عدد 90 : ازدواج با زنی بزرگ‌زاده و پولدار
  • عدد 100 : رسیدن به پیروزی

تعبیر خواب اعداد 100 تا 10000

  • عدد 200 : پیروزی دشمن بر شخص بیننده خواب
  • عدد 300 : تاخیر در رسیدن به خواسته و هدف
  • عدد 400 : پیروزی بر دشمن
  • عدد 500 :  توقف در کار
  • عدد 600 : رسیدن به هدف و مقصود
  • عدد 700 : رها شدن از یک کار سخت
  • عدد 800 : پیروزی بر دشمن
  • عدد 1000 : شکست دشمن
  • عدد 3000 : کسب قوت و نیرو و رسیدن به پیروزی
  • عدد 4000 : ضرر و زیان
  • عدد 5000 : مبارک و فرخنده
  • عدد 6000 : رسیدن به پیروزی و فتح کردن
  • عدد 7000 : گشایش در کارها و آسانی
  • عدد 8000 : نظم در امور
  • عدد 9000 : چیزی بد و ناشایست
  • عدد 10000 :  ضرر و زیان

تعبیر خواب اعداد 10000 تا 100000

  • عدد 20000  : غلبه بر دشمن
  • عدد 30000 : پیروزی
  • عدد 40000 : کمک و یاری
  • عدد 50000 : ماندن در رنج و اندوه
  • عدد 60000 : رسیدن به شادی و خوشحالی
  • عدد 70000 : شکست در برابر دشمن
  • عدد 80000 : غلبه بر دشمن
  • عدد 90000 : غلبه بر دشمن
  • عدد 100000 : رسیدن به خواسته ها

تعبیر خواب اعداد از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با علل خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب اعداد ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب اعداد به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است که دیدن خواب اعداد در واقع نشان دهنده موقعیت فرد در زندگی واقعی است.

به عقیده یونگ ممکن است اعداد به طور واضح در خواب مشخص نباشد اما فرد باید که به تعداد افراد و یا اشیایی که در اطرافش می‌باشد، دقت کند. به طور کلی اعداد فرد نسبت به اعداد زوج تهاجمی‌تر می باشند.

عدد صفر

صفر همانند خودش دارای تعبیر تهی و خالی است. صفر در خواب نمادی از بی نهایت، ابدیت، تکامل، آزادی مطلق و تقدس نیز می‌تواند باشد.

در تعبیری دیگر روانشناسان بر این باور هستند که دیدن عدد صفر در خواب به این معنی است که فرد در زندگی به دور خود می‌چرخد، بدون اینکه هدفی داشته باشد و یا به جایی برسد.

عدد یک

عدد یک در خواب به فردیت، استقلال، رهبری، اصالت و اعتماد به نفس اشاره دارد. در واقع این عدد بیانگر مفاهیم برنده و بهترین بودن نیز می‌باشد. در تعبیر دیگری عدد یک در خواب مفهوم تنهایی را می‌رساند.

عدد دو

عدد دو در خواب نمادی از تعادل، تنوع، مشارکت، پیوند زناشویی، روح یا پذیرش است. جهان اطراف ما از دوگانگی‌ها و تضادهای بسیاری همچون مرد و زن، مادر و پدر، تاریکی و روشنایی، روز و شب، بهشت و جهنم و … ساخته شده است.

عدد سه

عدد سه در خواب معانی زندگی، نشاط، سرزندگی، قدرت درونی، تکامل، تصور، خلاقیت و انرژی را می‌رساند.

در تعبیری دیگر عدد سه نشان دهنده رابطه‌های سه وجهی است که در اطراف ما وجود دارد. این رابطه‌های سه وجهی می‌تواند مثل پدر، مادر، فرزند و یا گذشته، حال، آینده باشد.

عدد چهار

دیدن عدد چهار در خواب نشان دهنده مفاهیمی شامل ثبات و پایداری، محدودیت‌های فیزیکی، کارهای سخت و چیزهای زمینی می‌باشد. مثلا زمین از چهار عنصر خاک، باد، آتش و آب تشکیل شده است.

عدد پنج

عدد پنج در خواب دارای معانی پذیرفتن، خیرگی و پر رنگ بودن، ماهیت جسورانه، عمل و انسانیت است. عدد پنج در خواب می تواند اشاره‌ای به حواس پنجگانه نیز داشته باشد و به شخص بیننده خواب این مفهوم را برساند که لازم است در زندگی‌اش حساس‌تر باشد.

عدد شش

عدد شش در خواب به معنای همکاری، تعادل، آرامش، کمال، گرما، اتحاد، ازدواج، خانواده و عشق می‌باشد.

عدد هفت

دیدن عدد هفت در خواب مفاهیم کمال ذهنی، شفا، تکامل، موزیک و دستیابی به معنویت بالا را می‌رساند. عدد هفت در برخی فرهنگ‌ها عددی مقدس می‌باشد و ممکن است به هفت گناه مرگبار اشاره داشته باشد.

در تعبیری دیگر عدد هفت نشان دهنده منحصر به فرد بودن و بی قاعدگی فرد بیننده خواب در زندگی است.

عدد هشت

عدد هشت نشان دهنده مفاهیم قدرت، اختیار، موفقیت، دستاوردهای مادی، احیا و ثروت است.

عدد نه

عدد نه در خواب نشان دهنده تکامل، خاتمه، تولد دوباره، الهام بخش بودن و تهذیب می‌باشد.

عدد ده

عدد ده در خواب به قدرت بزرگ و رسیدن به اهداف اشاره دارد.

عدد یازده

عدد یازده در خواب نشان دهنده مفاهیمی شامل شهود، تسلط در یک زمینه خاص، معنویت، روشنگری و ظرفیت برای بدست آوردن اهداف می‌باشد.

عدد یازده همانند دو خط مشابه و موازی است که می‌تواند در تعبیری دیگر به شراکت میان دو شخص و با یک هدف اشاره کند. البته بیانگر مفهوم تساوی نیز می‌باشد.

عدد دوازده

عدد دوازده در خواب بیانگر قدرت معنوی و کمال الهی، چرخه و تکرار است.

عدد سیزده

عدد سیزده به پارادوکس‌های زندگی همچون مرگ و تولد، پایان و شروع و … اشاره دارد. دیدن عدد سیزده در خواب به فرد بیننده خواب این پیام را می‌رساند که لازم است برای رسیدن به خواسته‌هایش تلاش کافی داشته باشد تا بتواند موانع را از میان بردارد.

عدد چهارده

عدد چهارده در خواب نماد افراط است و در واقع هشداری برای فردی است که خواب می‌بیند که کمی خویشتن داری کند و تمرکز بیشتری بر روی اهدافش داشته باشد.

عدد پانزده

عدد پانزده در خواب به این معنی است که مشکلات فرد به زودی به پایان می‌رسد.

عدد شانزده

عدد شانزده در خواب نشان دهنده مفاهیمی شامل بیگناهی، بی ریایی، آسیب پذیری و عطوفت می باشد.

عدد هفده

عدد هفده در خواب بیانگر روح است.

عدد هجده

عدد هجده در خواب نشان دهنده کشمکش بین مادی گرایی و معنویت، خیانت، فریب، دروغ و خودخواهی می‌باشد. البته در تعبیری دیگر عدد هجده به ورود به دوره بزرگسالی اشاره دارد.

عدد نوزده

عدد نوزده در خواب نشان دهنده استقلال و غلبه بر کشمکش‌های شخصی است.

تعبیر خواب اعداد بیست به بعد

  • عدد 20 : احساس نیاز به حمایت
  • عدد 21 : نقطه عطف در زندگی برای ورود به دوره بزرگسالی و پذیرفتن مسئولیت‌های جدید
  • عدد 22 : نشان دهنده ظرفیت ذهنی و دانش فرد بیننده خواب و نیاز به هدفمندی
  • عدد 23 : در تعبیر اول یعنی توجه به خواسته‌های دیگران و در تعبیری دیگر یعنی داشتن اهداف غیر ایده آل
  • عدد 24 : نشان دهنده پاداش، شادی، عشق، پول، موفقیت و خلاقیت و در تعبیر دیگری نشان دهنده زمان 24 ساعته است.
  • عدد 25 : نشان دهنده این است که زمان انجام کارهایتان گذشته است.
  • عدد 26 : نمادی از زمین و کارما
  • عدد 27 : اشاره به عشق بی قید و شرط و تعهد
  • عدد 28 : بدست آوردن آسان پول
  • عدد29 : اعتماد
  • عدد 30 : رو راست بودن، صادق بودن
  • عدد 32 : بی احساس بودن
  • عدد 33 : داشتن آگاهی معنوی
  • عدد 34 : اشاره به پشتکار و خرد فرد بیننده خواب
  • عدد 35 : برنامه ریزی برای زندگی
  • عدد 36 : اشاره به موانع و مشکلات زندگی
  • عدد 39 : نشان دهنده درک، اندیشه، مدیتیشن و برتری ذهنی
  • عدد 40 : بیانگر این است که شرایط بر وفق مراد است.
  • عدد 42 : اشاره به جذابیت
  • عدد 43 : پایبندی به قوانین
  • عدد 44 : اشاره به ازدواج الهی
  • عدد 49 : بیانگر واقعیت
  • عدد 50 : چیزهای مقدس
  • عدد 60 : اتمام عمر
  • عدد 70 : کامل بودن و کمال
  • عدد 76 : به نتیجه رسیدن سخت کوشی ها
  • عدد 80 : تحقق اهداف
  • عدد 100 : تمرکز صد درصدی بر روی هدف
  • عدد 111 : نشان دهنده انگیزه، استقلال، قدرت و موفقیت
  • عدد 333 : نیازمند راهنمایی
  • عدد 555 : اشاره به تصمیمات مهم زندگی
  • عدد 666 : اشاره به شیطان
  • عدد 777 : بیانگر شانس و کمال
  • عدد 1046 : نیاز به راهنمایی برای رسیدن به مسیر درست
  • عدد 1047 : یک مانع برای رسیدن به هدف اهدافتان

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب اعداد ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از نقاط حساس بدن زنان آگاهی دارید؟ برای داشتن عملکرد جنسی مناسب و رابطه جنسی خوشایند لازم است زوجین نسبت به بدن و عملکرد جنسی خود و همسرشان اطلاعات کافی داشته باشند. داشتن اطلاعات جنسی تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت رابطه زناشویی می‌گذارد. لازم است بدانید که روابط جنسی بخش با اهمیتی از زندگی مشترک را تشکیل می‌دهد و در تحکیم بنیان خانواده بسیار حائز اهمیت است. چه بسیار زوجینی که از رابطه جنسی خود به دلیل ناآگاهی از تفاوت‌های یکدیگر ناراضی بوده‌اند. به همین دلیل آشنایی با نقاط حساس بدن زن کمک می‌کند تا زوجین، رابطه جنسی لذت‌بخش و هیجان انگیزی را تجربه کنند. در ادامه این مقاله به بررسی کامل نقاط حساس بدن زنان می‌پردازیم.

 

منبع : نقاط حساس بدن زن که حتما باید لمس کرد

شناخت بدن زنان

قبل از شروع بحث در مورد نقاط حساس بدن زن لازمه با بدن همسرتان آشنا بشوید. اما این کافی نیست؛ شما باید با بدن خودتا نیز آشنا باشید تا به همسرتان برای برقراری یک رابطه مطلوب کمک کنید. مقاله شناخت بدن همسر را نیز مطالعه کنید. به طور کلی اندام‌های جنسی زنان عبارتند از:

1. اندام‌های داخلی زن

اندام‌های داخلی جنسی زن شامل دو تخمدان، دو لوله رحمی، رحم که محل جایگزینی جنین است و گردن یا دهانه رحم که قسمت پایینی رحم بوده و آن را به واژن متصل می‌کند. واژن در مسیر خروج جنین، خروج خون قاعدگی و همچنین محل دخول آلت در هنگام نزدیکی است.

2. نقاط حساس بدن زن | اندام‌های خارجی زن

اندام‌های خارجی به طور کلی وظیفه تحریک جنسی قبل و حین نزدیکی را بر عهده دارند و همچنین به عنوان کانالی برای ورود مایع منی به داخل رحم نقش خود را ایفا می‌کنند. اندام‌های دستگاه تناسلی زن شامل لب‌های بزرگ، لب‌های کوچک، پرده بکارت، کلیتوریس و واژن می‌باشد. لازم است بدانید که کلیتوریس حساس‌ترین اندام جنسی زن است که در واقع یک برجستگی مخاطی بوده و در بالای محل اتصال دو لب کوچک واژن قرار دارد. حساسیت جنسی در لب‌های کوچک و لب‌های بزرگ به ترتیب از کلیتوریس کمتر است.

3. پرده بکارت

پرده بکارت در مدخل مجاری تناسلی زن قرار دارد. جنس این پرده نیز از مخاط است و با حرکت‌های رفت و برگشتی زمان تماس جنسی پاره شده و خونریزی کمی خواهد داشت که این خونریزی ممکن است پس از اولین تماس جنسی تمام شود و یا تا چند روز به طور مختصر دیده شود. باید متذکر شد که در برخی موارد ممکن است به‌خاطر شکل و ساختمان پرده بکارت خونی دیده نشود و یا به عکس خونریزی شدید باشد.

نقاط حساس بدن زنان

تمام زنان این مناطق جنسی را در بدن خود دارند هر چند امکان دارد شدت حساسیت این مناطق در افراد مختلف متغیر باشد. نوازش و تحریک این مناطق باعث برانگیختگی کم، متوسط یا شدید می‌شود که در ادامه بیشتر به بررسی این مناطق می‌پردازیم:

1. کلیتوریس

طبق بررسی‌‌های انجام شده در مورد نقاط حساس بدن زن و لذت جنسی زنان تحریک کلیتوریس می‌تواند یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای رسیدن زنان به ارگاسم باشد. ایجاد تحریک و لمس در این ناحیه می‌تواند احساس لذت زیادی در زن ایجاد کند که اگر همراه با تحریک سینه‌ها صورت گذارد، میزان لذت آن برای زنان افزایش می‌یابد.

2. نقاط حساس بدن زن | واژن

درون واژن ناحیه‌ای است که در حین دخول لذت زیادی برای زن به‌همراه دارد. تحریکات عمیق در حین دخول می‌تواند لذت بیشتری را برای زنان داشته باشد و منجر به تجربه‌ی ارگاسم شود به این خاطر که در نواحی انتهایی واژن نورون‌های عصبی زیادی وجود دارد که تحرک آن‌ها لذت بیشتری را به مغز می‌رساند و باعث می‌شود که زنان از لذت جنسی زیادی برخوردار شوند.

3. لب و دهان

بررسی‌های اخیر در مورد نقاط حساس بدن زن نشان می‌دهد که بوسیدن می‌تواند در تحریک جنسی زن موثر باشد و در بوجود آمدن یک رابطه عاطفی عمیق تاثیرگذار است. در واقع بوسیدن مقدمه‌ای است برای شروع رابطه جنسی و می‌تواند ارتباط عاطفی قوی بین زوجین ایجاد کند.

4. گردن

بر اساس مطالعات انجام شده زنان در هنگا نوازش آرام گردن خود حسایست بسیار زیادی نشان می‌دهند. این نوازش‌ها باعث تحریک جنسی در زن می‌شود که می‌تواند برای ادامه رابطه جنسی لذت‌بخش موثر باشد.

5. سینه‌ها

هم زنان و هم مردان نسبت به تحریک سینه‌ها و به خصوص نوک سینه بسیار حساس هستند. تحریک نوک سینه در زنان همان حسی را ایجاد می‌کند که هنگام تحریک کلیتوریس و واژن آن را تجربه می‌کنند و باعث لذت بسیار در زن می‌شود و برای رسیدن به ارگاسم موثر هستند.

6. نقاط حساس بدن زن | گوش‌ها

لمس گوش‌ها تجریک بسیار زیادی در زنان به وجود می‌آورد به این دلیل که عصب‌های بسیار زیادی در این ناخیه وجود دارد.

نکته: آگاهی زوجین از بدن یکدیگر و تفاوت‌های خود باعث می‌شود تا روابط صمیمی‌تری با هم داشته باشند. زوجینی که نسبت به جسم و علایق یکدیگر اطلاعات کافی دارند در زندگی زناشویی خود موفق‌تر هستند.

 

نقاط حساس بدن زن | چگونگی ارگاسم در زنان

ارگاسم زنان در یک فرایند اوج‌گیری و تخلیه به وجود می‌آید و مدت زمان خاص و مشخصی را نمی‌توان برای رسیدن به آن مشخص کرد. زمان رسیدن زنان به ارگاسم در افراد متغییر است اما به طور کلی حدود ده تا بیست دقیقه به طول می‌انجامد. معمولا ارگاسم باعث جمع شدگی عضلات شده و لوله واژن شروع به منقبض‌شدن می‌کند. در این مرحله انقباض غیرارادی به‌وجود می‌آید که باعص بالا رفتن نبض و فشار می‌شود. در نتیجه افزایش انقباض عضلات و پر‌شدن سیاهرگ, اوج لذت جنسی اتفاق می‌افتد. همچنین باید در نظر داشت که ارگاسم یک فرایند غیر ارادی است و نمی‌توان با زور آن را ایجاد کرد. برای رسیدن به رابطه جنسی مطلوب توصیه می کنیم مشاوره جنسی نیز دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقاط حساس بدن زن می‌توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

هنگام بوسیدن چه اتفاقاتی در بدن رخ می‌دهد ؟

بوسیدن همسرتان و نزدیک شدن لب‌هایتان به یکدیگر باعث آزاد شدن هورمون اکسی‌توسین می‌شود. اکسی‌توسین همان هورمون عشق است و به این ترتیب دلبستگی عاطفی شما به همسرتان بیشتر خواهد شد.

آیا ورزش میل جنسی را کاهش می‌دهد یا افزایش ؟

تمرینات ورزشی کم یا متوسط میل جنسی را افزایش می‌دهد اما ورزش بسیار زیاد و سنگین می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود.



:: برچسب‌ها: نقاط حساس بدن زن که حتما باید لمس کرد ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین مرکز مشاوره روانشناسی شیراز کجاست؟ آیا از خدماتی که در مراکز روانشناسی مختلف ارائه می‌شود اطلاعی دارید؟ مشاوره روانشناسی یکی از خدماتی است که توسط متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران، روانشناسان و روان پزشکان ارائه می‌شود. استفاده از این خدمات تنها به کسانی که دارای مشکل خاصی هستند اختصاص ندارد بلکه بسیاری از افراد برای ارتقای وضعیت روحی خود یا برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت هوشی فرزندانشان از آن استفاده می‌کنند. ما در ادامه به معرفی بهترین مراکز مشاوره روانشناسی شیراز و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

 

منبع : مشاوره روانشناسی شیراز

مرکز مشاوره و روانشناسی و انواع متخصصین آن

مرکز مشاوره و روانشناسی از جمله مراکزی است که خدمات مرتبط با بهبود و ارتقای وضعیت روان را به عموم مردم ارائه می‌دهند. کارشناسانی که در این مراکز خدمات رسانی می‌کنند مشاور، روانشناس و روان پزشکان را در بر می‌گیرند. هر کدام از این متخصصین می‌توانند در زمینه‌های مختلف به شما کمک کنند. برای مثال زمانی که مشکلات روان شناختی به دارو نیاز دارند روان پزشکان به کمک افراد می‌آیند. زمانی که وضعیت‌های روان شناختی با استفاده از خدمات روان درمانی و به طور کل درمان‌های گفت و گو محور قابل بهبود هستند روانشناسان به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند و زمانی که افراد برای مشورت در مورد موضوعاتی نظیر تصمیم گیری شغلی و تحصیلی نیاز به کمک دارند، مشاوران به کمک آن‌ها می‌آیند. برای دریافت مشاوره تلفنی در تمامی زمینه های ذکر شده کلیک کنید.

 

انواع خدمات ارائه شده در مرکز مشاوره روانشناسی

شاید برای شما جای سوال باشد که در مرکز مشاوره روانشناسی شیراز دقیقا چه خدماتی ارائه می‌شود و چه کسانی می‌توانند به آن‌ها مراجعه نمایند. از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده در این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درمان اختلالات روانشناختی فردی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و…

– درمان مشکلات بین فردی، ارتباطی و اختلالات شخصیتی

– بهبود مشکلات مرتبط با ازدواج از طریق خدمات تخصصی زوج درمانی

– بهبود مشکلات و تنش‌های بین اعضای خانواده از طریق خدمات تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده

– بهبود مشکلات مرتبط با عملکرد جنسی از طریق خدمات تخصصی سکس تراپی و مشاوره جنسی

– ارائه مشاوره قبل از ازدواج

– بهبود اختلالات رفتاری و مشکلات رشدی کودکان

– بررسی وضعیت هوشی کودکان و انجام سایر تست‌های روانشناسی

– سایر خدمات مرکز شامل مشاوره تحصیلی ، مشاوره شغلی ، مشاوره طلاق ، مشاوره خیانت و … می‌شود.

 

خصوصیات بهترین مرکز مشاوره روانشناسی شیراز

برای اینکه بتوانید مراکز تخصصی را از سایر مراکز که به ارائه خدمات غیر علمی می‌پردازند، تشخیص دهید در نظر گرفتن برخی ملاک‌ها می‌تواند به شما کمک کند. از جمله مهم‌ترین ملاک‌هایی که بهترین مراکز مشاوره را از سایرین جدا می‌کند باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- داشتن مجوز رسمی

اولین ملاکی که قبل از مراجعه به مراکز روانشناسی باید به آن توجه نمایید برخورداری از مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی کشور یا سازمان بهزیستی است. مراکزی که فاقد مجوز معتبر هستند قابل اطمینان نبوده و اجازه ارائه خدمات درمانی را ندارند.

2- مرکز مشاوره روانشناسی شیراز | برخورداری از متخصصین حرفه ای

یک مرکز مشاوره حرفه‌ای باید بتواند در زمینه‌های مختلف به مردم خدمات ارائه کند. از همین رو لازم است که از متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران و روانشناسان  مجرب در جهت ارتقای کیفیت خدمات روانشناسی کمک بگیرد. روانشناسان برای ارائه خدمات درمانی باید از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. هم چنین دوره‌هایی که متخصصان در زمینه درمان اختلالات مختلف گذرانده‌اند و سابقه کار تجربی آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب یک مرکز مشاوره باشند.

3- استفاده از روش های نوین درمان

امروزه برای اکثر مشکلات و وضعیت‌های روان شناختی درمان‌های حرفه‌ای و خاصی طراحی شده است. برای مثال درمان شناختی- رفتاری و رویکردهای مرتبط با آن نظیر رویکرد طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا همان اکت، امروزه در سراسر دنیا برای بهبود انواع مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی، وسواس، مشکلات زناشویی و… به کار گرفته می‌شوند. یک مرکز مشاوره معتبر باید بتواند با متودهای جدید دنیا خود را منطبق کرده و از روش‌های جدید درمان برای کمک کردن به مراجعین استفاده نماید.

4- مرکز مشاوره روانشناسی شیراز | داشتن تجهیزات کافی

یکی از کارهای اصلی مراکز روانشناسی گرفتن تست و آزمون‌های روانی مختلف از افراد است. از همین رو مراکز مشاوره باید از تجهیزات کافی برای گرفتن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تشخیص انواع مشکلات روانشناختی برخوردار باشند. هم چنین امروزه برای رفع مشکلاتی نظیر بیش فعالی کودکان در کنار درمان‌های دارویی و روانشناختی از ابزارهای خاصی نظیر نوروفیدبک و بایوفیدبک نیز استفاده می‌شود که وجود آن‌ها در مراکز می‌تواند به تجهیز هرچه بیشتر آن‌ها کمک نماید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

5- مرکز مشاوره روانشناسی شیراز | ارائه خدمات متنوع

بهترین مراکز مشاوره کشور امروزه مراکزی هستند که علاوه بر امکان مراجعه حضوری، خدمات تلفنی و آنلاین را نیز برای مراجعان خود فراهم می‌کنند. این خدمات به مراجعین کمک می‌کنند تا از هرجای کشور برای بهبود یا ارتقای وضعیت روحی و روانی خود با متخصصین تماس بگیرند و با محدودیتی در این زمینه مواجه نباشند. برای دریافت هر کدام از خدمات زیر به صورت غیر حضوری کلیک کنید.

مشاوره خانواده تلفنی

مشاوره تلفنی ازدواج 

مشاوره جنسی تلفنی

مشاوره تلفنی کودک

 

آدرس مرکز مشاوره روانشناسی شیراز

شماره نام مرکز با متخصص در شیراز آدرس مرکز در شیراز
1 کلینیک روانشناسی و مشاوره راه سبز زندگی خیابان هفت تیر – بیست متری سینما سعدی – جنب بیمارستان شفا
2 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی
راز مهر
خیابان معالی آباد  روبروی خیابان دوستان  ساختمان قصر۲- طبقه ۴   واحد ۱۰
3 مرکز مشاوره و روان درمانی
دانشگاه شیراز
خيابان نشاط  جنب تعاونی مصرف کارکنان دانشگاه شیراز
4 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی
صنعت نفت
پل باغ صفا  مجتمع پژهان  طبقه ۷  واحد ۱۴
5 کلینیک رویش چهارراه سینما سعدی – خیابان بیست متری سینما سعدی – ساختمان پاناسونیک – طبقه 4
6 کلینیک مشاوره روانشناسی طلوع فرهنگ شهر – نبش کوچه 36 – ساختمان دردانه – ورودی دوم – طبقه 2 – واحد 20
7 مرکز مشاوره بینش بلوار زند – روبروی بیمارستان سعدی – کوچه 41 – ساختمان پزشکی پارس – طبقه 2
8 دکتر زهرا رحمان‌ ستايش خيابان ملاصدرا- نبش خیابان زند- روبروی كتاب‌ خانه- جنب گل‌ فروشی رنگين كمان
9 دكتر ژاله رفاهی خیابان ملاصدرا- ابتدای خيابان ارديبهشت- ساختمان آذر- طبقه 3.
10 دکتر شهره دالکی فلکه دانشجو- ساختمان پزشکی ارم- طبقه ۴

 

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا روانشناس دارو هم تجویز می کند؟

خیر، روانشناسان بالینی از اطلاعات دارویی برخوردارند اما از این اطلاعات تنها در جهت ارزیابی مراجعانی که نیاز به مداخلات دارویی و شناختی دارند، استفاده می‌کنند و در این شرایط فرد را به یک روان پزشک ارجاع می‌دهند.



:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار مادر با پسر چگونه باید باشد؟ مادرانی که فرزند پسر دارند، می‌توانند نقش بسیار موثر و بارزی در تربیت و شکل گیری شخصیت و رفتارهای فرزند خود ایفا کنند. بیشتر فرزندان پسر وابستگی و علاقه زیادی به مادران خود دارند و همین عامل باعث می‌شود که آن‌ها اغلب مادران خود را به عنوان الگوی زندگیشان قرار دهند و در تصمیم گیری‌ها همچون مادرانشان عمل کنند. شجاع، بی باک و مستقل بار آمدن فرزند پسر در خانواده یا در مقابل، وابسته و آسیب پذیر و گوشه گیر بودن او به مقدار زیادی به نوع تربیت مادر و رفتار او با فرزند خود بر می‌گردد. با آگاهی از نحوه صحیح رفتار مادر با پسر و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید به بهترین نحو فرزند خود را تربیت نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

منبع : رفتار مادر با پسر

3 نکته مهم در برخورد و رفتار صحیح مادر با پسر

مادران باید با شناخت کامل مراحل رشد جسمی، روانی و اجتماعی فرزند خود، مهارت‌های لازم جهت داشتن یک رابطه سالم و محبت آمیز با او را فرا گرفته و بتوانند با تقویت ویژگی‌های شخصیتی مثبت و تلاش برای از بین بردن یا کاهش شاخصه‌های منفی رفتاری در کودک خود، رفتاری درست و آموزنده با او داشته باشند تا بتوانند فرزند خود را به بهترین نحو تربیت کنند. برای آشنایی با روش های تربیتی مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید. در ادامه به بررسی چند مورد از ویژگی‌های رفتاری مادران که در برخورد با پسرانشان باید از آن‌ها استفاده کنند اشاره می‌کنیم:

1. رفتار مادر با پسر | در برخورد با پسران خود با محبت و مهربان باشید

مادران به عنوان کانون مهر و محبت و ستون اصلی یک خانواده در امور عاطفی به شمار می‌آیند و این رفتارهای محبت آمیز توسط فرزندان هم تقلید می‌شود. پسران در کنار مرد بودن و داشتن رفتارها و گرایشات زمخت و استوار مردانه، مهربانی و از خود گذشتگی را از مادران خود می‌آموزند. مادران به عنوان الگویی برای فرزندانشان نباید هیچ گاه رفتارها و برخوردهای سرشار از محبت خود را از آنان دریغ کنند و باید با آن‌ها با محبت و مهربانی رفتار کرده و به آن‌ها علاقه نشان دهند تا کودکان بتوانند این گونه رفتارها را یاد بگیرند.

در واقع مادران با رفتاری که در مقابل پسرشان انجام می‌دهند، بستری برای ارتباطات کودک در آینده شکل می‌دهند و این آموزش‌ها در نهایت نحوه رفتار او با همسر آینده خود را تعیین می‌کند. آموزه‌هایی که این رفتارهای پر مهر مادری به فرزند پسر منتقل می‌کند، تاثیر قابل توجهی بر تکامل رفتاری و برقراری ارتباط سالم و موثر با دیگران بر جای خواهد گذاشت.

2. مسئولیت پذیری، از خصوصیات مهمی که باید به پسران خود بیاموزید

علاقه و محبت بیش از اندازه به فرزندان گاه موجب می‌شود که مادران اشتباهات فرزندان خود را نادیده گرفته و از کنار آن‌ها به سادگی بگذرند. اگر مادران به موقع جهت اصلاح این رفتارها اقدام نکرده و به فرزندان خود در مورد تکرار این اشتباهات هشدار ندهند، ممکن است در آینده باعث بروز خصوصیات نامطلوب و رفتارهای نامناسبی شود که یکی از این ویژگی‌های ناپسند، عدم احساس مسئولیت پذیری می‌باشد. از دلایل عمده بروز آن در میان مردان در سنین بالاتر می‌توان به عدم تربیت درست و مناسب آن‌ها در سنین پایین‌تر نظیر کودکی و نوجوانی اشاره کرد. 

چگونه مادران مسئولیت پذیری را در پسران پرورش دهند؟

برای این که بتوانید این خصیصه پسندیده و مهم را در فرزند خود به وجود آورید، باید بعد از هر دفعه که کودک شما مرتکب خطا و اشتباهی در انجام رفتار می‌شود، به سادگی از کنار آن عبور نکرده و یا آن‌ها را به بهانه‌های مختلف تبرئه نکنید. به عنوان یک مادر شما باید زمان کافی در اختیار کودک بگذارید تا بتواند عواقب عمل ناصحیح و مخرب خود را ببیند و به اشتباهش پی ببرد.

با پذیرفتن مسئولیت کار اشتباهی که مرتکب شده، کودک شما یاد خواهد گرفت که هر تصمیمی، عواقبی با خود به همراه خواهد داشت که تمامی آن‌ها بر عهده خود اوست. به همین دلیل باید همواره پیش از عمل کردن بیندیشد و بهترین تصمیم را بگیرد. البته لازم به ذکر است که این انتقاد و آموزش مسئولیت پذیری به کودک باید کاملا از جایگاه مادری و از روی علاقه و محبت به کودک صورت گرفته باشد و نه با تحقیر و کوچک کردن شخصیت او.

3. رفتار مادر با پسر | با فرزند خود مانند یک دوست رفتار کنید

بسیاری از مادران تصور می‌کنند از آنجایی که پسران در آینده قرار است به مردانی قدرتمند و منضبط تبدیل شوند تا بتوانند اداره یک اجتماع یا خانواده را بر عهده بگیرند، باید در روش‌های تربیتی آن‌ها از اصول سرسختانه و خشن استفاده شود تا به دنبال آن، فرزندان پسران در آینده به عنوان عضوی تابع مقررات و مفید در جامعه بدل شوند.

حال آنکه این دیدگاه صحیح نیست؛ روابط والدین با فرزندان پسر و به خصوص با مادران باید رابطه‌ای دو طرفه و صمیمانه باشد و مادر به عنوان یک دوست صمیمی و همراه همیشگی برای پسر به شمار آید. این روابط باید به قدری صمیمانه و گرم باشد تا فرزندان پسر در حضور مادران خود احساس آرامش و راحتی کرده و بتوانند به راحتی در مورد مشکلات و احتیاجات خود به اظهار نظر پرداخته و درخواست کمک و راهنمایی کنند.

 

دلیل تاثیر پذیری پسر از مادر

علت این تاثیر پذیری شدید و وابستگی پسران به مادران خود از ویژگی‌های ذاتی و درونی آن‌ها منشا می‌گیرد. پسران عمدتا جاه طلب و سرسخت و مغرورتر از دختران هستند و در مواقعی که نیاز به ابراز احساسات و نشان دادن آن‌ها داشته باشند، به شخصی نیاز دارند که به آن‌ها محبت نشان داده و حالات و احساسات‌شان را درک نماید. از آنجایی که پدران معمولا قادر نیستند که این محبت را علنا و به صورت ملموسی به فرزندان خود انتقال دهند، نزدیک‌ترین فردی که می‌تواند این حس را به آن‌ها انتقال دهد مادر می‌باشد. به همین دلیل است که پسران اغلب تمایل بیشتری به مادران خود پیدا کرده و شدیدا تحت تاثیر برخوردها و رفتارهای آنان قرار می‌گیرند.

 

نتیجه رفتار صحیح مادر با پسر چیست؟

چنین پسرانی اکثرا بچه‌هایی حرف شنو و مطیع خواهند بود و خانواده را به عنوان کانونی برای رفع اضطراب‌ها و یافتن آرامش خود خواهند یافت. هر چه این فرزندان بزرگ‌تر می‌شوند، رابطه مادر-پسری هم باید همگام با آن صمیمانه و دوستانه‌تر گردد و مادران نباید اجازه دهند که گذر زمان، بهانه‌ای برای کم رنگ شدن رابطه و کاهش صمیمیت آن‌ها شود. شناخت رفتار صحیح مادر با فرزند پسر جزئیات و مراحل متعددی دارد که کمک گرفتن از یک مشاور در این زمینه می‌تواند در تربیت تمام و کمال فرزند تاثیر بسزایی داشته باشد و رابطه مادر و پسر را به بهترین نحو شکل دهد.

رابطه مادر با فرزند پسر چقدر باید نزدیک باشد؟

دوری بیش از حد مادر به پسر منجر به فقدان محبت و خلا عاطفی و نزدیکی بیش از حد موجب وابستگی (اصطلاحا بچه ننه شدن) فرزند پسر می‌شود. پسران نیز نیاز به توجه، محبت، آموزش و تربیت دارند. به عنوان مادر باید رابطه خود را بر اساس سن او مشخص کنید، مسلما فرزند خردسال شما نیاز بیشتری به حضور و مراقبت شما دارد، با بزرگ شدن او فضای شخصی و خصوصی او از شما باید جدا شود. فراموش نکنید که او هر چقدر هم مستقل شود، رابطه شما مادام العمر است و نیازی به نگرانی درباره گسسته شدن این ارتباط وجود ندارد. دو نوع ارتباطی که مادر در مورد آن باید تمایز قائل شوند، به شرح زیر است:

ارتباط فیزیکی مادر با پسر

تماس فیزیکی مادر با فرزند پسر در سنین پایین طبیعی و ضروری است. برای مثال تماس فیزیکی با کودک هنگام شیردهی ضروری است. اما به مرور این ارتباط کم و در نهایت قطع شده و محدود به نوازش و به آغوش گرفتن او می‌شود. با رسیدن به دوران نوجوانی معمولا رابطه فیزیکی به کمترین حد خودش می‌رسد.

ارتباط عاطفی

برخلاف رابطه فیزیکی، ارتباط عاطفی پیوندی همیشگی است که وجود آن موجب سلامت مادر و فرزند در تمام سنین خواهد شد. ارتباط عاطفی با وابستگی و یا بها دادن‌های بیمارگون مادرانه تفاوت دارد. ارتباط عاطفی سالم منجر به موفقیت و استقلال هر دو شده و آرامش روحی را برای آن‌ها به همراه دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

علت تاثیر پذیری شدید و وابستگی پسران به مادرانشان چیست؟

پسران عمدتا جاه طلب و سرسخت‌تر از دختران هستند و در مواقعی که نیاز به ابراز احساسات داشته باشند، به شخصی نیاز دارند که به آن‌ها محبت نشان داده و حالات و احساسات‌شان را درک نماید. از آنجایی که پدران معمولا این محبت را علنا نشان نمی‌دهند، نقش مادر بسیار پررنگ می‌شود. در نتیجه رفتارهای پسران تا حد زیادی تحت تاثیر رفتار مادرشان می‌باشد.

مادران چطور می‌توانند در رفتار آینده پسران خود با همسران‌شان موثر باشند؟

مادران با رفتاری که در مقابل پسرشان دارند و میزان مهر و محبتی که به آنان نشان می‌دهند، بستری برای ارتباطات کودک در آینده را فراهم می‌سازند و این آموزش‌ها در نهایت نحوه رفتار او با همسر آینده خود را شکل می‌دهد. 

 

 

منبع : رفتار مادر با پسر

 

 



:: برچسب‌ها: رفتار مادر با پسر ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مدت زمان لازم برای بارداری برای هیچ انسانی به طور کامل قابل پیش‌بینی و یکسان نیست. به عبارتی هیچ فرمول مشخص و واضحی برای اینکه تعیین کند که چه مدت بعد از برقراری رابطه جنسی باردار می‌شوید وجود ندارد. یک زوج ممکن است بعد از یک بار نزدیکی و رابطه جنسی محافظت نشده باردار شوند و زوجی دیگر ممکن است بعد از شش ماه یا یک سال تلاش موفق به بارداری بشوند. اما می‌توان با داشتن آگاهی لازم شانس و احتمال بارداری را افزایش داد. بسیاری از زوجین از مدت زمان لازم برای بارداری اطلاع مناسبی ندارند و نمی‌دانند چه عواملی بر این فاکتور تاثیر گذار است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به طور کامل درباره آن توضیح خواهیم داد. بهره بردن از مشاوره کودک به زوجین کمک می‌کند تا در راستای آمادگی بهتر برای بارداری گام بردارند.

 

منبع : مدت زمان لازم برای بارداری

مدت زمان لازم برای بارداری

معمولاً زوج‌های جوان و سالم بعد از 1 الی 3 ماه اقدام برای بارداری، موفق می‌شوند. با این حال نتایج مطالعات در داخل و خارج از کشور نشان داده که حدود 80 درصد از زوجین معمولاً بعد از شش الی یک سال تلاش برای بارداری موفق خواهند شد. اگر این زمان بیشتر طول کشید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید، مراجعه به متخصص می‌تواند عوامل موثر بر طولانی شدن و تاخیر افتادن بارداری را مشخص کند. در این بین اگر سن خانم بیش از 35 سال باشد باید سریع‌تر برای مشخص کردن علت این مسئله تلاش کرد.

آمارها نشان دهنده آن است که حدودا 10 درصد از زوجین نابارور هستند و عمده افراد می‌توانند به طور طبیعی بارداری را تجربه کنند. امروزه به واسطه پیشرفت‌های صورت گرفته در علم بسیاری از افراد می‌توانند بر مشکلات ناشی از ناباروری خود غلبه کنند.

بیشتر بخوانید: روش های باردار شدن

روش‌هایی برای کاهش مدت زمان لازم برای بارداری

با آشنایی با راه‌های مختلفی می‌توان تا اندازه‌ای عوامل موثر بر مدت زمان بارداری را تحت تاثیر قرار داد که در ادامه به این موارد اشاره خواهد شد. به عبارتی با رعایت و در نظر گرفتن برخی از نکات می‌توان به افزایش شانس بارداری کمک کرد.

آگاهی از زمان تخمک‌گذاری و برقراری رابطه جنسی

بهترین زمان برقراری رابطه جنسی برای بچه دار شدن 5 روز قبل از تخمک‌گذاری و روز تخمک‌گذاری است. زمان تخمک‌گذاری می‌تواند با توجه به طول دوره و زمان شروع آخرین عادت ماهانه قابل تخمین زدن باشد. برای انجام این کار باید دوره‌های عادت ماهیانه خود را برای مدتی تحت نظر بگیرید و بررسی کنید.

با دانستن و آگاهی از زمان تخمک‌گذاری می‌توان برقراری رابطه جنسی را در این دوران انجام داد تا احتمال باردار شدن افزایش پیدا کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که میزان بارداری و حاملگی موفق زوجینی که این مسئله را رعایت کرده‌اند بیشتر از افرادی است که بدون در نظر گرفتن زمان تخمک‌گذاری برای بارداری تلاش کرده‌اند. در واقع با دانستن این موضوع می‌توانید مدت زمان لازم برای بارداری را کاهش دهید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم و برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

اصلاح سبک زندگی و مراقبت‌های قبل از بارداری

سبک زندگی و سلامت جسمی و جنسی زوجین از عوامل موثر بر مدت زمان بارداری محسوب می‌شود. معمولاً مراجعه به یک متخصص و انجام معاینات مختلف می‌تواند شانس ابتلا به باردار شدن و طبیعتا کاهش مدت زمان لازم برای باردار شدن را کاهش دهد. به عنوان مثال در این دوران بهتر است زوجین مصرف سیگار، مواد مخدر و مصرف زیاد کافئین و قهوه را ترک کنند.

عوامل موثر بر تاخیر مدت زمان لازم برای بارداری

مدت زمان بارداری روش تخمین و فرمولی مشخص ندارد. هر فرد بسته به ویژگی‌ها و شرایط مختلفی که وجود دارد زمان خاص خودش را دارد. در مجموع عواملی وجود دارد که می‌تواند این مدت زمان را به تاخیر بیاندازد که می‌توان به افزایش سن، نحوه مصرف قرص‌های جلوگیری، میزان وزن، استرس و اضطراب، مصرف داروهای خاص و مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی اشاره کرد.

اشتباهات رایج موثر بر مدت زمان لازم برای بارداری

اشتباهات رایجی از طرف زوجین در هنگام تلاش برای بچه دار شدن رخ می‌دهد که می‌تواند بر مدت زمان لازم برای باردار شدن تاثیر منفی داشته باشد به عنوان مثال می‌توان به عدم تشخیص زمان صحیح تخمک‌گذاری، استفاده از مواد روان‌کننده جهت برقراری رابطه جنسی و استرس و اضطراب زیاد در کنار بی توجهی به سلامت عمومی اشاره کرد. به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی از مواد روان کننده در حین مراقبت استفاده نکنید. حتی کشیدن سیگار یا مصرف الکل بر کیفیت و کمیت اسپرم‌ها تاثیر منفی دارد. برای آشنایی بیشتر با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی باید برای مراجعه به متخصص اقدام کرد؟

بارداری وضعیت پیچیده و منحصر به فردی است از این جهت تخمین مدت زمان برای بارداری مسئله دشواری محسوب می‌شود. اگر بعد از شش ماه یا یک سال تلاش منظم و حساب شده موفق به بارداری نشدید بهتر است با یک متخصص ناباروری مشورت کنید تا تحت آزمایش‌های مختلف قرار بگیرید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا علت باردار نشدن مشخص گردد.

 

 

منبع : مدت زمان لازم برای بارداری

 

 



:: برچسب‌ها: مدت زمان لازم برای بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

از آن جا که کودک باهوش نیاز به دریافت آموزش‌های متفاوتی دارند، بسیاری از پدر و مادرها به دنبال شناسایی و یا گاه اعمال آموزش‌های خاص هستند. رفتارهای طبیعی هر کودکی با توجه به ویژگی‌های سنی و شخصیت و رشد شناختی، عاطفی و جسمانی در نظر گرفته می‌شود. در این بین برخی از کودکان به طور کلی نسبت به سایر همسالان خود رشد بیشتری در زمینه هوشی دارند. کودکان باهوش نسبت به همسالان خود مسائل و چالش‌ها را به شکل متفاوت‌تری حل می‌کنند. هر والدی دوست دارد فرزند باهوشی داشته باشد. یک کودک باهوش معمولاً نشانه‌هایی قبل از ورود به دوران مدرسه از خودش نشان می‌دهد که شناخت این ویژگی‌ها کلید اساسی در جهت توسعه و پیشرفت کودک محسوب می‌شود. از این جهت آشنایی با نشانه‌های شناسایی و ویژگی‌های یک کودک باهوش برای خانواده‌ها ضروری به نظر می‌رسد. برای شناسایی و استعدادیابی کودک خود کلیک کنید.

 

منبع : کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم

کودک و بچه های باهوش را چطور بشناسیم؟

تاکنون روانشناسان به تعریف واحد و مشخصی در ارتباط با هوش دست پیدا نکرده‌اند و هر روانشناسی با توجه رویکرد و نظری که دارد تعریف متفاوتی را بیان کرده است. با این حال جامع‌ترین تعریفی که اکثر متخصصین با آن موافق هستند توانایی سازگاری فرد با محیط است. به عبارتی کودک هرچقدر بیشتر بتواند با محیطش سازگار شود از هوش بیشتری برخوردار است.  

برخی دیگر از روانشناسان به مجموعه توانایی‌ها و مهارت کودک توجه دارند. از این جهت یک نمره هوش کلی یا همان IQ را برای کودک در نظر می‌گیرند و برای سایر مهارت‌ها و توانایی‌های کودک نمره جداگانه در نظر می‌گیرند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت نمره هوش آن چیزی است که یک آزمون معتبر هوش اندازه می‌گیرد. از جمله معتبرترین آزمون‌های هوش می‌توان به آزمون هوش وکسلر یا آزمون گاردنر اشاره کرد. نمره هوش کودک می‌تواند امکان موفقیت‌های بعدی فرد در زندگی را پیش بینی کند. بیشترین و موفق‌ترین پیش‌بین آزمون‌های هوش در ارتباط با پیشرفت تحصیلی است. به طور کلی می‌توان گفت کسانی که نمره هوشی بالاتری دارند موفقیت تحصیلی بیشتری به دست می‌آورند.

نمره هوشی می‌تواند راهی برای شناسایی و تمایز بین کودک باهوش، کودک عادی و کودک با هوش کم باشد. به عنوان مثال کودکان عادی هوشبهری بین  90 تا 109 دارند، کودکان با بهره هوشی بالا نمره‌ای بیش از 110 و کودکان با توانایی هوشی کم نمره پایین 79 می‌گیرند.  پیشنهاد می‌شود مقاله هوش کودک را هم بخوانید.

ویژگی ها و نشانه های کودک باهوش

کودکان باهوش نسبت به سایر همسالان خود توانایی‌ها و ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر کودکان متمایز می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به حافظه قوی، مهارت کلامی بالا، استدلال ریاضی بالا، کنجکاو بودن، خلاقیت بالا، حل مسئله خوب، فهم مطالب پیچیده و… اشاره کرد. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

حافظه قوی

یکی از ویژگی‌های اصلی کودکان تیزهوش حافظه قوی آن‌هاست. حافظه تنها به حفظ مطالب و یادآوردی اطلاعات گذشته محدود نمی‌شود. حافظه کارکردها و انواع مختلفی دارد که می‌تواند در یادگیری و حل مسائل مختلف به کودک کمک کند. از جمله حافظه‌های مختلف می‌توان به حافظه فضایی، حافظه ریاضی، حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت و… اشاره کرد. به عبارتی می‌توان گفت تمام آموزش‌ها و کاربرد آن‌ها در زندگی و شیوه رفتار فرد در محیط‌های مختلف و… تحت تاثیر حافظه قرار دارد.

مهارت‌های کلامی بالا

این کودکان به دلیل حافظه قوی و سایر کارکردهای شناختی مهارت ارتباطی و کلامی بالایی دارند. زبان تحت تاثیر چهار کارکرد اصلی گفتن، شنیدن، خواندن و نوشتن قرار دارد، این کودکان معمولاً این فرایند‌ها و کارکردها را سریع‌تر از همسالان خود یاد می‌گیرند و در نتیجه بهتر می‌توانند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه مهارت‌های کلامی بالا و درک دیدگاه‌های طرف مقابل باعث می‌شود تا به نسبت سایر همسالان راحت‌تر بتواند با بزرگسال‌ها صحبت و معاشرت داشته باشد.

کنجکاوی و خلاقیت بالا

کنجکاو بودن و خلاقیت بالا از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان کودک باهوش را با آن‌ها شناسایی کرد. اما داشتن هوش بالا لزوماً به معنی خلاق بودن فرد نیست. خلاقیت تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از تاثیرگذارترین این عوامل، هوش بالا است. کنجکاو بودن کودک نشان دهنده اهمیت فرد به یادگیری مطالب مختلف است و این مسئله باعث می‌شود تا کودک به طور مداوم به یادگیری علاقه داشته باشد.

استدلال ریاضی بالا

عمدتاً کودکان باهوش مهارت‌های ریاضی بالایی دارند و نسبت به سایر همسالان سرعت محاسبه و هوش ریاضی بیشتری دارند.

حل مسئله

ویژگی منحصر به فرد دیگر کودکان باهوش توانایی آن‌ها در حل مسائل و پیدا کردن راه حل است. کودک باهوش نسبت به سایر کودکان مهارت‌های بالاتری برای حل مسائل در هنگام مواجهه با مشکلات مختلف دارد. به عبارتی کودکان باهوش زودتر می‌توانند با محیط سازگار شوند و توانایی بیشتری برای حل مشکل دارند.

مشکلات کودک و بچه های باهوش

هر ویژگی و توانمندی علاوه بر مزایایی که دارد آسیب‌ها و مشکلاتی را هم به همراه دارد. به دلایل مختلفی ممکن است این کودکان در تعاملات خود مشکلاتی را تجربه کنند، درست است که کودکان باهوش می‌توان معاشرت بهتری داشته باشند، اما اگر انتظارات اطرافیان و فشارهای والدین متناسب با  توانمندی‌ها و ویژگی‌‌های نباشد می‌تواند برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود بیارود.

معمولاً والدین با فهمیدن اینکه کودک باهوشی دارند، برای اینکه پیشرفت و توسعه بیشتری در این ویژگی کودک خود به وجود بیاورند فشارهای مضاعفی بر آن‌ها اعمال می‌کنند. زیرا که انتظار دارند تا کودک‌شان همیشه بهترین باشد و همه شرایط بهترین عملکرد را نشان دهد. این مسئله باعث ایجاد فشار زیادی بر روی کودک و مشکلات روانشناختی می‌‎شود. از این جهت این مشکلات می‌تواند مانع پیشرفت کودک شوند و عملکرد کودک کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای این کودکان به وجود می‌آید این است که ممکن است توسط همسالان خود مورد پذیرش قرار نگیرند زیرا کودکان باهوش همیشه مورد تحسین و تشویق معلمان و مسئولان مدرسه قرار دارند و این مسئله ممکن است باعث شود تا در بین دوستانشان محبوبیت لازم را نداشته باشند در نتیجه احساس تنهایی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا نمره هوشی کودک همیشه ثابت است؟

در مجموع نمره هوشی که کودک دریافت می‌کند تا حدی به نوع آزمون انجام شده و ارزیابی روانشناس بستگی دارد. با این حال ممکن است در طول زمان تغییرات اندکی در هوش بهر کودک به وجود بیاید اما این تغییرات به میزان زیاد نیست.

 

 

منبع : کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم

 

 



:: برچسب‌ها: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سندرم کلاین فلتر در طبقه بیماری‌های بیماری ژنتیکی قرار دارد. حالات خفیف این بیماری حتی تفاوت چندانی با افراد عادی جامعه ندارند و در صورت مصرف دارو و کنترل علائم‌شان، فقط در هنگام زادآوری با مشکل مواجه می‌شوند. البته گزارش‌های جدیدی مبنی بر باز شدن دریچه امیدی برای درمان و بهبود این بیماران نیز در سال‌های اخیر گزارش شده است. نگاه قضاوتی جامعه و چسباندن ننگ ناباروری به این افراد، نکته‌ای است که خانواده‌های این بیماران باید به آن آگاه باشند و با افزایش آگاهی و کسب آموزش‌های روانشناختی، فرزند خود را در این مسائل حمایت کنند. بنابراین حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

 

منبع : سندرم کلاین فلتر

سندرم کلاین فلتر

سندرم کلاین فلتر برای توصیف بیمارانی با ناهنجاری ژنتیکی در کروموزوم‌های جنسی به کار می‌رود. مبتلایان به این بیماری تنها مردان هستند. در این بیماری وضعیت کروموزوم‌های والدین طبیعی بوده و وراثت یا زمینه‌های قبلی ژنتیکی منجر به این سندرم نشده‌اند، بلکه جهش و اشتباه در زمان لقاح و تقسیم نشدن درست کروموزم‌های والدین منجر به بروز این سندرم در جنین می‌گردد.

پسران و مردان مبتلا به سندروم کلاین فلتر معمولا دارای بیضه‌های کوچکی هستند که میزان کمی تستسترون ترشح می‌کنند. به طور کلی سطح ترشح هورمون مردانه نسبت هورمون های زنانه در بدن آنها کمتر از حد طبیعی است.

تستسترون، هورمونی است که ترشح آن رشد جنسی مردانه را پیش از تولد و نیز هنگام بلوغ تعیین می‌کند. در صورتی که اقدامی برای درمان صورت نگیرد، کمبود تستسترون می‌تواند باعث تاخیر بلوغ یا بلوغ ناکافی، بزرگی سینه، کاهش توده عضلانی، کاهش تراکم استخوان و کاهش مقدار موی صورت و بدن شود. در نتیجه بیضه‌های کوچک و کاهش تولید هورمون، مردان مبتلا عقیم هستند. البته به لطف پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش متخصصان، احتمال زادآوری در این افراد بیشتر شده است.

ویژگی های سندرم کلاین فلتر

نتیجه تست کروماتین مبتلایان به سندرم کلاین فلتر مانند نتایج تست زنان گزارش می‌شود. پستان‌های بزرگ، نداشتن صدای بم و مردانه، میل جنسی پایین، آتروفی و کوچک بودن بیضه‌ها، مسدود شدن مجاری منی ساز، نازایی (عقیمی)، کف پای صاف، انحنای انگشتان کوچک دست، همجوشی ناهنجار بعضی استخوان‌های بازو، داشتن علائم هر دو جنس، میکروسفالی (کوچکی سر در ۴۰ درصد موارد)، قد نسبتا بلند ولی خمیده، وزن کم در هنگام تولد (کمتر از دو ونیم کیلوگرم) اشاره کرد. البته با کمک دارو می‌توان از بسیاری از نشانه‌های ذکر شده جلوگیری کرد. پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی نیز امروزه امیدی تازه برای مبتلایان برای بهبود ناتوانی زادآوری آنان ایجاد کرده است.

انواع سندرم کلاین فلاتر

بر حسب اینکه جهش ژنتیکی در تمام سلول‌های مبتلا رخ داده و یا در برخی از آن‌ها (حالتی که به آن موزائیسم می‎‌گویند)، انواع سندرم و شدت علائم متفاوت بوده و در موارد خفیف حتی تفاوت چندانی با افراد عادی ندارند و می‌توانند به راحتی در زمینه‌های اجتماعی موفق عمل کنند و همین می‌تواند دلیلی برای حکم پزشکی قانونی برای عدم اجازه سقط این نوع جنین‌ها باشد. این افراد فقط در هنگام بلوغ و زمان ظهور صفات ثانویه جنسی به بیماری خود آگاه می‌شوند و بر این اساس آگاهی و آموزش‌های قبلی خانواده برای کمک به آشفتگی‌های نوجوان ضروری است.

البته حالات نادرتری از این بیماری نیز وجود دارد که به صورت (xxxy:48 ) و یا حتی (xxxxy:49) دیده می‌شود. در این نوع موارد علائم شدیدتر، کم توانی ذهنی عمیق‌تر است و احتمال وجود اعضای تناسلی هر دو جنس در فرد بیشتر می‌گردد. بهره هوشی (IQ) 25 درصد مبتلایان به این سندرم در حد کم توانی ذهنی سطحی و خفیف است. کم توانی ذهنی در این بیماران از همان ماه‌های اولیه زندگی، خود را نشان می‌دهد؛ تا حدی که برخی از این افراد به دلیل اشکال در روابط اجتماعی و جنسی، دچار ناراحتی‌های روانی مانند اختلالات شخصیت، عقده حقارت، بزهکاری و اعتیاد می‌شوند.

 

چه چیزی باعث جهش و بروز سندروم کلاین فلتر می‌شود؟

جهش‌ها به تغییراتی در توالی کروموزوم‌ها گفته می‌شود که به طور طبیعی باعث گوناگونی موجودات و تفاوت‌های فردی می‌گردد. اما بعضی از انواع آن نیز منجر به پدید آمدن اختلالات ژنتیکی می‌شود. عوامل مختلفی باعث بروز جهش‌های ژنتیکی می‌گردد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش سن والدین به خصوص مادر، آلودگی هوا، قرارگیری در معرض اشعه‌های مضر، گازهای خطرناک، سبک زندگی نامناسب و… اشاره کرد.

به طور کلی دو نوع کروموزوم جنسی در انسان وجود دارد و هر انسان به طور طبیعی یک جفت از این کروموزوم را از والدین خود ارث می‌برد. کرموزوم‌های والدین در هنگام لقاح و تشکیل جنین تقسیم شده و به طور طبیعی از هر والد تنها یکی از کروموزوم‌ها به جنین انتقال می‌یابد. کروموزوم‌های انتقالی مادر (xx) همواره x هستند. اما در مورد پدران (xy)، در صورتی کروموزوم x از پدر انتقال یابد، جنین دختر و در صورتی که کروموزوم y منتقل شود، جنین پسر تشکیل می‌گردد.

مردانی که به سندروم کلاین فلتر مبتلا هستند به دلیل عدم تقسیم صحیح کروموزوم‌ها، شکل کروموزومی آن‌ها به‌جای xy، به صورت xxy در آمده است که باعث نشان دادن علائم زنانه بیشتری در آنان می‌گردد.

چگونه افراد مبتلا به سندرم کلاین‌فلاتر تشخیص داده می‌شوند؟

برای تشخیص این سندرم از آزمایش‌های کاریوتیپ، شمارش تعداد اسپرم، آزمایش‌های هورمونی و در مورد مادران باردار از آزمایش آمینوسنتزیس استفاده می‌شود.

 

درمان از طریق تزریق هورمون تستوسترون

از جمله ویژگی‌های اصلی سندرم کلاین فلتر نشانه‌ها و علائم جسمانی زنانه و کمبود تظاهرات صفات مردانه در نتیجه کمبود ترشح هورمون تستوسترون در این مردان است. راهکار پیشنهادی متخصصان، تزریق مقدارهای مشخصی از هورمون تستوسترون به بدن بیماران می‌باشد. شروع استفاده از این نوع درمان در آغاز دوره بلوغ می‌تواند مشکلات این افراد را به شدت کم کند.

نتایج استفاده از این روش درمانی بر روی پسر بچه‌های مبتلا به سندروم کلاین فلتر نشان داده است که تزریق هورمون ذکر شده این امکان را می‌دهد تا تغییرات بدنی آن‌ها در زمان بلوغ و نوجوانی مانند افراد طبیعی رخ دهد.

البته مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد این راهکار درمانی وجود دارد این است که تزریق هورمون باید با احتیاط و زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد چرا که گزارشاتی نشان داده که در بیماران مبتلا به سرطان پروستات، تزریق تستوسترون می‌تواند موجب تشدید سرطان گردد. البته باید توجه شود که خود این روش نقشی در ایجاد سرطان ایفا نمی‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : سندرم کلاین فلتر

 

 



:: برچسب‌ها: سندرم کلاین فلتر ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دیر آمدن همسر و شوهر از آن دسته موضوعاتی است که بسیاری از خانم‌ها را ناراحت می‌کند. هیچ‌کدام از ما دوست نداریم در خانه تنها باشیم. این تنهایی به‌ویژه زمانی بدتر می‌شود که چشم‌انتظار همسرتان باشید. بسیاری از ما در این شرایط دل‌شوره می‌گیریم. ممکن است احساس کنید همسرتان دیگر شما را دوست ندارد یا در حال خیانت کردن به شما است. همه این شرایط باعث می‌شود نگرانی‌هایتان از نبودن همسر بیشتر بشود. اما واقعیت این است که دیر آمدن همسر همیشه هم دلایل نگران‌کننده‌ای ندارد. حتی بسیاری از مواقع می‌توانید با استفاده از راهکارهای ساده این مشکل را بین خودتان برطرف کنید. اما اگر احساس می‌کنید دیر کردن‌های همسرتان در حال تبدیل شدن به یک دغدغه جدی است شاید بهتر باشد راجع به این موضوع از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

 

منبع : دیر آمدن همسر یا شوهر

دلایل دیر آمدن همسر یا شوهر

دیر آمدن شوهر می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. بااین‌حال شما برای اینکه بتوانید این موضوع را حل کنید باید در نخستین قدم دلیل آن را به‌خوبی شناسایی کنید. بعضی از مهم‌ترین دلایل دیر آمدن همسر عبارتند از:

مشغله کاری

این روزها مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث می‌شود همسر شما دیرتر به خانه برسد. بسیاری از آقایان مجبورند بیش از یک نوبت کار کنند تا بتوانند مخارج زندگی را تأمین کنند. به‌علاوه بعضی از مشاغل مسئولیت‌های بیش‌ازحدی برای همسر شما ایجاد می‌کنند و به همین خاطر او مجبور است زمان بیشتری را در محیط کار بگذراند.

دیر آمدن همسر به دلیل مشکلاتی که در خانه وجود دارد

خانه برای همه ما فضای امنی است که دوست داریم ساعت‌های زیادی از روز خود را با آرامش در آن بگذرانیم. بااین‌حال گاهی اوقات و به هر دلیلی پیش می‌آید که فضای خانه برای ما دل‌چسب نباشد. در این شرایط تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم از بودن در خانه دوری کنیم. یکی از دلایل اینکه همسر شما هم شب‌ها دیر به خانه می‌آید می‌تواند فضای نامناسب درون خانه باشد.

همسرتان از چیزی ناراحت است

خانم‌ها وقتی از چیزی ناراحت هستند بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنند. بودن در میان دوستان و صحبت کردن از ناراحتی‌ها روشی است که باعث آرامش بسیاری از زنان می‌شود. اما آقایان وقتی مشکلی دارند درست برعکس این حالت رفتار می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند زمانی را تنها باشند و راهی برای مشکلات پیدا کنند. به همین خاطر وجود اضطراب و مشکلات را می‌توان یکی از دلایل دیر آمدن همسر دانست. پیشنهاد می‌شود مقاله پنهان کاری همسر را نیز بخوانید.

دیر آمدن همسر به دلیل ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی

برونگرایی و میل به بودن در کنار دوستان هم می‌تواند دلیلی برای دیر آمدن همسر شما باشد. بسیاری از آقایان دوست دارند زمان‌هایی را در کنار دوستان بگذرانند. به همین خاطر شاید دیرتر به خانه سر بزنند. این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف بین زوجین می‌شود. زیرا بسیاری از آن‌ها احساس می‌کنند همسرشان دیگران را به آن‌ها ترجیح می‌دهد و به همین خاطر کیفیت رابطه عاطفی آن‌ها تحت تأثیر این شرایط قرار می‌گیرد.

خیانت!

شاید همیشه این‌طور نباشد اما خیانت هم می‌تواند یکی از دلایل دیر آمدن همسر شما باشد. اگر نشانه‌های دیگری از خیانت را در رفتار همسرتان می‌بینید و در کنار آن شوهرتان بیشتر اوقات دیر به خانه می‌آید بهتر است به این موضوع هم دقت کافی داشته باشید. در این شرایط حتما مقاله نشانه های خیانت مردان را بخوانید.

دیر آمدن همسر به دلیل بی‌مسئولیتی

اهمیت دادن به زندگی مشترک یکی از مهم‌ترین وظایف همه ما پس از ازدواج است. بااین‌حال بعضی از خانم‌ها یا آقایان به این مسئله توجهی ندارند. وقتی شما نسبت به وظایفی که در قبال همسرتان دارید بی‌توجه باشید دیر به خانه آمدن هم خیلی بعید به نظر نمی‌رسد. ویژگی‌های شخصیتی، ازدواج کردن از روی اجبار، سن پایین و بسیاری از دلایل دیگر می‌تواند باعث شود که همسر شما مسئولیت‌های زندگی مشترک را به‌درستی انجام ندهد.

بیشتر بخوانید : دعوای زن و شوهر

راه‌های برخورد با دیر آمدن همسر

دلایل را شناسایی کنید

اولین قدم برای مبارزه با هر مشکلی این است که شما دلایل آن را شناسایی کنید. اول مشخص کنید که چرا همسرتان شب‌ها دیر به خانه می آید و بعد سعی کنید با توجه به نوع مشکل راهکار مناسبی برای آن پیدا کنید.

با همسرتان صحبت کنید

در یک فرصت مناسب که همسرتان هم آمادگی شنیدن حرف‌های شما را داشته باشد با او صحبت کنید. برای اینکه صحبت‌هایتان نتیجه مناسبی داشته باشد سعی کنید حرف‌هایتان را با توجه به احساسات او شروع کنید. و پس‌ازآن خواسته‌های خودتان را مطرح کنید. از این راه شما به همسرتان نشان می‌دهید که متوجه احساسات او نیز هستید. برای مثال به همسرتان بگویید: (می‌دانم که تا دیروقت برای رفاه ما کار می‌کنی و از این بابت از تو ممنونم؛ اما من…).

فضای خانه را تبدیل به محیطی جذاب‌تر کنید

همان‌طور که گفتیم شرایط نامساعد خانه یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث دیر آمدن همسر می‌شود. اگر شما هم درگیر این مشکلات هستید باید برای بهتر کردن فضای خانه تلاش کنید. برای مثال سعی کنید همیشه استقبال خوبی از همسرتان داشته باشید. زمانی که او در خانه است غر زدن یا حرف‌هایی که انرژی منفی دارند را کنار بگذارید و سعی کنید یک فضای آرام و دوستانه در خانه ایجاد کنید. به‌علاوه می‌توانید شب‌هایی که او زودتر به خانه می‌آید خوشحالی‌تان را به همسرتان نشان دهید. این کار باعث می‌شود او هم برای اینکه شب‌ها زودتر به خانه بیاید ترغیب شود.

اهمیت مشاوره در مورد دیر آمدن شوهر

دیر آمدن همسر موضوعی نیست که به‌سادگی از کنار آن بگذریم. بی‌توجهی به این مسئله باعث عادی شدن آن برای همسرتان می‌شود و این موضوع می‌تواند کیفیت زندگی مشترک شما را تحت تأثیر خود قرار دهد.

به همین خاطر بهتر است که از همان روز اول نسبت به این ماجرا حساس باشید. با همه این‌ها صحبت کردن از این مسئله با اقوام یا خانواده گاهی برای ما بسیار سخت خواهد بود. اوضاع زمانی بیشتر دچار مشکل می‌شود که اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که به شما دارند با جانب‌داری راجع به شرایط نظر می‌دهند و این‌ها می‌تواند یک مشکل ساده که به‌راحتی قابل حل کردن بود را تبدیل به ماجرایی پیچیده کند. در این شرایط به‌جای صحبت کردن با دیگران بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند می‌توانند بهترین راه را برای برخورد با این مسئله به شما آموزش دهند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور به همسرم بگویم که از دیر آمدن او ناراحت هستم؟

یک فضای آرام و مناسب برای صحبت کردن انتخاب کنید و با همسرتان راجع به این شرایط صحبت کنید. بهتر است ابتدای حرف‌هایتان را با همدلی راجع به احساسات همسر شروع کنید. سپس در مورد خواسته‌های خودتان تیز به او توضیح بدهید.



:: برچسب‌ها: دیر آمدن همسر یا شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خانواده موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ این سؤال شاید برای شما هم پیش آمده باشد. خانواده جایی است که همه ما بیشتر ساعات روزمان را در آن می‌گذرانیم. بسیاری از موفقیت‌ها، مشکلات یا ویژگی‌های شخصیتی ما در خانواده شکل می‌گیرد. به همین خاطر شاید بتوان گفت تقریباً هیچ‌کس نیست که دلش نخواهد خانواده خوبی داشته باشد. داشتن یک خانواده موفق می‌تواند از همه این جنبه‌ها به ما کمک کند. با همه این‌ها داشتن یک خانواده موفق ویژگی‌هایی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. اگر می‌خواهید خانواده خوشبخت و شادی داشته باشید همه اعضای خانواده باید به اصولی توجه داشته باشند. اگر احساس می‌کنید مشکلی در خانواده شما وجود دارد یا همه اعضا برای بهتر شدن شرایط تلاش نمی‌کنند می‌توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

منبع : خانواده موفق چه معیارهایی دارد

ویژگی‌های خانواده موفق

1- برای پیشرفت یکدیگر تلاش می‌کنند

خانواده اولین و مهم‌ترین محیطی است که هرکدام از ما در آن رشد می‌کنیم. این محیط به حدی روی شخصیت هرکدام از ما تأثیرگذار است که اثرات رفتار اعضای خانواده را تا سال‌ها بعد در زندگی خود احساس می‌کنیم. به همین خاطر می‌توان گفت اولین ویژگی یک خانواده موفق این است که زمینه لازم برای پیشرفت شما را فراهم می‌کند. در این خانواده همه اعضا با یکدیگر ارتباط خوبی دارند و برای موفقیت هم تلاش می‌کنند. شناخت استعداد و توانایی هریک از اعضا، کمک کردن و حمایت برای پیشرفت کردن وی ازجمله این تلاش‌ها هستند.

2- خانواده موفق در شرایط سخت کنار هم هستند

همه ما در شرایط سخت به کسانی نیاز داریم که بتوانیم به آن‌ها تکیه کنیم و روی کمک آن‌ها حساب کنیم. اما چه کسی بهتر از خانواده برای هرکدام از ما پیدا می‌شود؟ حتماً شما هم به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که در شرایط سخت ما بیش از هرکس به حمایت و همراهی والدین و خواهر و برادرهایمان نیاز داریم. یکی دیگر از ویژگی‌های خانواده موفق این است که در شرایط سخت کنار هم هستند. اعضا در این شرایط همدلی بالایی با هم دارند و برای برطرف شدن مشکلات به یکدیگر کمک می‌کنند.

3- اعضا یکدیگر را دوست دارند

کارل راجرز روانشناس امریکایی معتقد است مهم‌ترین نیاز هر انسان این است که یک نفر او را بدون قید و شرط و درست همان‌طور که هست دوست داشته باشد. این ویژگی در یک خانواده سالم و شاد وجود دارد. در این خانواده اعضا سعی نمی‌کنند دائماً با ایراد گرفتن از رفتار هم یکدیگر را تربیت کنند و هرکس سایر اعضا را همان‌طور که هستند با تمام نقاط قوت و ضعف‌اش دوست دارد. در حقیقت هریک از اعضای این خانواده احساس می‌کنند کسی هست که آن‌ها را همان‌گونه که هستند دوست دارد و این می‌تواند تأثیر بالایی در سلامت روان هر یک از آن‌ها داشته باشد. برای آشنایی با خانواده سالم کلیک کنید.

4- همکاری اعضا با یکدیگر

اگر می‌خواهید خانواده سالم و خوشبختی داشته باشید همکاری با یکدیگر را جدی بگیرید. اگر هرکدام از اعضای یک خانواده احساس کنند که در انجام دادن وظایف‌شان تنها هستند و هیچ‌کس نیست که به آن‌ها کمک کند فشار روانی بسیاری را تجربه می‌کنند. اما تقسیم وظایف، کمک کردن در کارها به یکدیگر و همکاری باعث می‌شود هرکدام از اعضا در خانواده احساس مسئولیت کند و این باور به وجود می‌آید که اعضای خانواده او را دوست دارند.

5- داشتن اوقات فراغت در کنار یکدیگر

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید که وقتی با کسی خاطرات شیرینی دارید احساس علاقه و تعلق‌خاطرتان هم به او بیشتر از دیگران است. این رازی است که اعضای یک خانواده موفق به‌خوبی متوجه آن هستند. به همین خاطر است که آن‌ها حتماً در طول روز یا هفته زمانی را به بودن در کنار هم و گذراندن اوقات فراغت اختصاص می‌دهند.

6- به نظرات یکدیگر احترام می‌گذارند

یکی از ویژگی‌های خانواده‌ای که درگیر مشکلات می‌شود این است که تنها یک نفر تصمیم‌گیرنده است. در این خانواده‌ها معمولاً پدر یا مادر است که برای موضوعات مختلف تصمیم می‌گیرد؛ و به بچه‌ها اجازه اظهارنظر داده نمی‌شود. این شرایط باعث مشکلات بسیاری ازجمله از دست دادن اعتمادبه‌نفس در فرزندان می‌شود. اما در یک خانواده موفق برای مسائل به‌صورت گروهی تصمیم‌گیری می‌شود. این خانواده‌ها معتقدند مسائل خانواده به همه اعضا مربوط است. به همین خاطر همه اعضا باید آن را بدانند و راجع به آن نظر بدهند. به‌علاوه هریک از اعضا اجازه دارد در کنار مشورت گرفتن از دیگران خودش برای مسائل زندگی خود تصمیم بگیرد.

7- رعایت حریم شخصی اعضا

اگر می‌خواهید خانواده سالمی داشته باشید رعایت مرزها و حریم‌ها از آن دسته موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید. چک کردن تلفن همراه یا وسایل شخصی اعضا در چنین خانواده‌هایی اتفاق نمی‌افتد. اعضای یک خانواده موفق درعین‌حال که همیشه برای مشورت کردن و کمک به یکدیگر آماده هستند هرگز وارد حریم خصوصی یکدیگر نمی‌شوند. به عبارتی هریک از اعضا در کنار زندگی خانوادگی که در کنار دیگران دارد زندگی و حریم شخصی خودش را هم دارد.

8- سبک تربیتی والدین

شاید بتوان گفت والدین در یک خانواده مهم‌ترین وظیفه را دارند. رفتار والدین با فرزندان می‌تواند شرایط یک زندگی را روزبه‌روز بهتر کند؛ و درعین‌حال می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برای فرزندان ایجاد کند. به همین خاطر سبک تربیتی صحیح یکی از ویژگی‌هایی است که باید به آن دقت کافی داشته باشید. روانشناسان معتقدند آزاد گذاشتن بیش‌ازحد فرزندان و یا زورگویی و استبداد هردو باعث می‌شوند فرزند شما در آینده با مشکلات بسیاری درگیر شود. در یک خانواده موفق والدین از سبک فرزندپروری مقتدرانه استفاده می‌کنند. در این روش والدین بین آزاد گذاشتن فرزندان و حفظ اقتدار خود تعادل برقرار می‌کنند. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد شاید بهتر باشد راجع به آن از یک مشاور خانواده یا کودک کمک بگیرید.

9- روش خاص حل مسئله

در بسیاری از خانواده‌ها وقتی مشکلی پیش می‌آید اعضای خانواده به هم می‌ریزند. بروز اختلاف و دعوا یا رفتارهای هیجانی و تصمیمات غلط از آن دسته مسائلی است که این مواقع در خانواده‌ها پیش می‌آید. اما یک خانواده موفق به‌خوبی می‌تواند شرایط بحران را مدیریت کند. در شرایط سخت اعضای خانواده با کمک کردن به یکدیگر و همین‌طور مدیریت هیجان‌ها سعی می‌کنند بهترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرند. به همین خاطر می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های خانواده موفق شیوه خاصی است که در حل کردن مسائل دارند.

نقش مشاوره برای داشتن خانواده موفق

همان‌طور که گفتیم خانواده اهمیت بسیاری در زندگی هرکدام از ما دارد. داشتن یک خانواده موفق از بسیاری مشکلات جلوگیری می‌کند. درعین‌حال مشکلات درون خانواده می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به‌خصوص برای فرزندان به همراه داشته باشد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود در مدیریت خانواده خود از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. ازجمله اقداماتی که مشاور می‌تواند برای داشتن خانواده‌ای شادتر انجام دهد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آموزش مهارت‌های زندگی برای خانواده موفق

مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌ها مثل مدیریت بحران یا حل مسئله هستند که به شما کمک می‌کنند در شرایط سخت بهتر عمل کنید. مشاورین می‌توانند با آموزش این توانایی‌ها به شما و اعضای خانواده‌تان کمک کنند که در شرایط مختلف با قدرت بیشتری زندگی و خانواده خود را مدیریت کنید.

شناسایی و درمان بیماری‌های روحی

وجود بیماری‌های روحی در بین اعضای خانواده می‌تواند تا حد زیادی تمامی اعضا را دچار مشکل کند. به همین خاطر بهتر است همیشه راجع به این موضوع از مشاور کمک بخواهید. روانشناسان با دقت نشانه‌های بیماری را در اعضای خانواده بررسی می‌کنند و اگر مشکلی برای هرکدام از اعضا پیش بیاید می‌توانند پیش از جدی شدن شرایط آن را درمان کنند. به‌علاوه مشاورین می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف به‌طورکلی از بروز مشکلات روحی پیشگیری کنند.

آموزش سبک‌های فرزند پروری برای داشتن خانواده موفق

همان‌طور که می‌دانید تربیت فرزندان یکی از مهم‌ترین موضوعات در یک خانواده است. شاید بهتر باشد راجع به شرایط تربیت فرزند خود و اصولی که برای این کار باید رعایت کنید با یک متخصص مشورت نمایید. مشاورین می‌توانند به شما کمک کنند فرزندی داشته باشید که از هر لحاظ سالم و توانا باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم شرایط خانواده خود را بهتر کنم؟

کمک گرفتن از مشاور، صحبت کردن و وقت‌گذرانی اعضا با یکدیگر و همین‌طور همکاری و کمک کردن ازجمله اصولی هستند که بهتر است رعایت کنید.

یک خانواده موفق چطور به اختلاف بین اعضا پایان می‌دهد؟

خانواده‌های موفق از بروز قهر و دلخوری طولانی‌مدت بین هم جلوگیری می‌کنند. اگر اختلافی پیش بیاید با صحبت کردن سعی می‌کنند آن را حل کنند.



:: برچسب‌ها: خانواده موفق چه معیارهایی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()