مرد بودن یعنی ..
نوشته شده توسط : ذهن نو

مرد بودن در معنای مردانگی اصطلاحی است که در ادبیات عامیانه به جنسیت خاصی محدود نمی‌شود. چرا که طبق این اصطلاح مرد بودن به رعایت اصول جوان مردی و اخلاق مداری اطلاق می‌گردد. در نتیجه برای بررسی آن باید به هردو جنس زن و مرد پرداخت. اما مرد بودن را می‌توان از بعد دیگری نیز بررسی کرد و آن هم نقش‌ها یا انتظاراتی است که منحصرا به جنس مذکر اختصاص دارد. در این مقاله هردو بعد این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای شناخت تفاوت زن و مرد از دیدگاه روانشناسی کلیک کنید.

منبع : مرد بودن یعنی

مرد بودن و مردانگی

مرد بودن و مردانگی لزوما با یکدیگر هم معنی نیستند. چرا که مردانگی در اصطلاح عامیانه مفهومی فراتر از جنسیت مذکر را در برمی‌گیرد. مردانگی خصوصیتی است که به جوان مردی، رعایت انصاف و اخلاق مداری اشاره دارد. در نتیجه می‌توان گفت که این اصطلاح یک خصلت انسانی است که نیازمند آموزش دیدن و تمرین است. صرف مذکر بودن، مردانگی را تضمین نمی کند. زنان و مردان همگی باید برای پرورش اخلاق و صفات انسانی در خود تلاش کنند و برای تربیت نسل بعدی نیز همواره آن را در نظر داشته باشند.

مرد بودن و انتظارات اجتماعی

فرهنگ و جامعه انتظارات جنسیتی خاصی را از زنان و مردان دارد که این انتظارات در بسیاری از موارد ناشی از عدم آگاهی و باورهای غلط کلیشه‌ای هستند و فشارهای مضاعفی را وارد می‌کنند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین انتظارات جامعه از مردان اشاره کرده‌ایم.

1- عدم ابراز احساسات (مرد که گریه نمی کنه!)

یکی از انتظارات بسیار آسیب زایی که در اکثر فرهنگ‌ها از مردان می‌رود این است که احساسات خود را بروز ندهند. این مسئله بیش از همه در مورد احساس غم و اندوه صدق می‌‍کند. حتما شما هم شنیدید که میگن “مرد که گریه نمی کنه” با این جمله به مردان برای تجربه هیجانات منفی اجازه داده نمی‌شود و باعث می شود که نتوانند به موقع بحران‌های روانی خود را پشت سر بگذازند و در بسیاری از موارد دچار رنج‌ها و آسیب‌های روانی مزمن شوند.

2- مرد بودن و تظاهر به نداشتن ضعف

همه می‌دانیم که هیچ انسانی کامل نیست، در نتیجه هرکسی نقاط قوت و ضعف مخصوص به خودش را دارد. با این حال در بسیاری از موارد جامعه و اطرافیان از مرد انتظار دارند که نوعی قابلیت همه توانی را از خود نشان دهد و در هر زمینه‌ای که پیش رویش قرار گرفت با قدرت و عالی عمل کند. این مساله فشار روانی مضاعفی را به مردان وارد می‌کند. به طوری که ممکن است در اثر یک شکست جزئی احساس ناتوانی کرده و اعتماد به نفس خود را از دست رفته ببینند.

3- محدود کردن علایق

مردان از همان سنین اولیه کودکی همانند دختران با محدودیت‌هایی برای دنبال کردن علایق خود رو به رو هستند. چرا که جامعه به طور قراردادی برخی فعالیت‌ها را زنانه در نظر می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که مردان به سمت آن‌ها بروند. مردان هنگامی که به سمت مشاغل یا فعالیت‌های زنانه (از نظر جامعه) می‌روند ممکن است با واکنش شدید خانواده رو به رو شوند یا دوستان و همسالانشان با رفتارهایی نظیر طرد کردن آن‌ها را بیازارند. برای مثال آشپزی، گریم و آرایشگری، خانه داری، منشی گری، مربی مهد کودک و …. از جمله مشاغل و فعالیت‌های زنانه از دید جامعه هستند.

4- تحمل فشارهای مالی و اقتصادی

در دیدگاه سنتی این مرد است که وظیفه تامین مالی خانواده را به عهده دارد و زن تنها باید به امور مرتبط با خانه و فرزندان رسیدگی کند. با افزایش هزینه‌ها در جامعه امروز بسیاری از مردان مجبور هستند ساعات طولانی به انجام مشاغل مختلف بپردازند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. امروزه با تغییر دیدگاه‌ها بسیاری از زنان و مردان تلاش می‌کنند پا به پای هم در خانه و محیط بیرون فعالیت داشته باشند و به این طریق نمی‌گذارند که تمام فشارهای زندگی مشترک بر دوش یک نفر بیافتد.

نحوه کاهش فشارهای جنسیتی

برای اینکه فشارهای جنسیتی از هر دو جنس زن و مرد برداشته شود باید فرهنگ سازی از سطوح ابتدایی در این زمینه انجام گیرد. دختران و پسران باید از کودکی یاد بگیرند که تنها معیار قضاوت‌شان انسانیت باشد و دیگری را صرفا براساس جنسیت قضاوت نکنند.

همچنین باید والدین با باورهای غلطی که در مورد مرد بودن یا زن بودن وجود دارند آشنا باشند و آن‌ها را به نسل بعد انتقال ندهند. به این ترتیب نسل بعدی که پرورش می‌یابد تا حد زیادی از آسیب‌های روانی مرتبط با جنسیت در امان خواهد بود. برای اینکه در مورد نحوه تربیت فرزندان در این زمینه آگاهی بیشتری پیدا کنید، باید از یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان کمک بگیرید و برای آشنایی با نحوه برخورد با جنس مخالف مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چرا برخی افراد با وجود اینکه از نظر فیزیکی مرد هستند و مشکلی ندارند خصلت‌های زنانه از خود بروز می‌دهند؟

این مسئله می‌تواند نشان دهنده مشکلی در هویت یابی جنسی باشد. این که فرد چه جنسیتی داشته باشد از همان ابتدا مشخص است اما هویت جنسی نگرشی است که هر کس به عنوان مرد یا زن از خودش دارد. اگر به هر دلیلی از این هویت راضی نباشید ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوید که از جمله رایج‌ترین آن‌ها باید به اختلال ملال جنسیتی اشاره کرد.





:: برچسب‌ها: مرد بودن یعنی , , ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: