نوشته شده توسط : ذهن نو

از دست دادن عشق و رابطه موضوعی است که ممکن است برای هر کسی در هر سنی پیش بیاید. شاید تعجب کنید اما برای بیشتر آدم‌ها از دست دادن یک رابطه بد هم آدم‌ها دردناک است. فراموش کردن کسی که دوستش داشتید و یا مدت‌ها با او بودن را در سر پروانده‌اید، دشوارتر خواهد بود. اگر تجربه از دست دادن عشق تان را دارید حتما برای فراموش کردن آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید و اگر نگران از دست دادن او هستید، حتما برای حفظ رابطه عاشقانه کلیک کنید.

منبع: از دست دادن عشق

از دست دادن عشق

می‌دانید جدا شدن از چه کسی برای ما بسیار دردناک است؟ دقیقا! کسی که به او وابسته هستیم. وابستگی به کسی یا چیزی صرفا بد نیست، اما وابستگی بیش از حد و بدون مرز میتواند بسیار آسیب بزند. زیرا وابستگی بیش از اندازه به هر چیز، باعث درگیری ذهن و افکار ما در هر زمان و هر مکان می‌شود و امکان دارد به باورهای غلطی تبدیل شوند که به وقوع بپیوندند.

وابستگی شدید به هر شخص یا هرچیزی سبب می‌شود که ما چشم‌مان را روی همه معایب و بدی هایش ببندیم، و کورکورانه از او موجودی در ذهن‌مان بسازیم که نیست. تا جایی که دوری او حتی به مدت کوتاهی برای ما بسیار دشوار بشود. اینجاست که جرقه نگرانی، افکار پریشان و افتادن در دام واسبتگی افراطی زده می‌شود. در ادامه راهکارهایی برای فراموش کردن عشق از دست رفته اورده ایم.

چطور با از دست دادن عشق کنار بیاییم؟

1- حذف کامل

در قدم اول بعد از اینکه کسی را کلا از دست دادید، هرعکس و فیلم و شماره و یادگاری که از او دارید، از زندگی‌تان حذف کنید. در همه شبکه های اجتماعی، اورا بلاک کنید و همه ی مکالماتتان را پاک کنید. چون وجود آنها سبب به یاد آوردن و مرور خاطرات میشود و بیشتر و بیشتر شما را بهم میریزد. پس خودتان را از شر تمام چیزاهایی که یاداور او و خاطراتش است راحت کنید. نگذارید هیچ نشانه ای از او در زندگی شما باقی بماند. اینکار به شما خیلی کمک میکند تا بتوانید هرچه زودتر با نبود او کنار بیایید. جوری اورا پاک کنید که انگار از ابتدا در زندگی شما نبوده. به هیچ عنوان سعی نکنید باز هم با او دوست بمانید حتی به عنوان یک دوست عادی یا اجتماعی.

2- از دست دادن عشق و پذیرش خود

خودتان را قبول داشته باشید. احساسات و عواطف خودتان را بپذیرید. خودتان را دوست داشته باشید وقبول کنید که زندگی بدون او باز هم جریان دارد. اطرافیان، دوستان و سایر بستگانتان را به یاد بیاورید که وجودشان چقدر برای شما آرامش بخش و مفید است، و شما هنوز آنهارا در زندگیتان دارید. پس بدانید که هنوز افراد با ارزشی در زندگیتان وجود دارند، که میتوانند دلیل خوشحالی و مقاومت شما بشوند. صبور باشید و آستانه ی تحملتان را بالا ببرید، و به خودتان فرصت هضم کردن و درک اتفاقی را که افتاده بدهید. قبول کنید که شما انقدر قوی هستید، که بتوانید با هر اتفاقی روبرو شوید و از آنها سربلند بیرون بیایید.

برای آشنایی با راه های درمان شکست عشقی کلیک کنید.

3- خاطرات بد در رابطه

شما کاملا حق دارید ناراحت باشید و گریه کنید. گریه کردن خوب است، سبب تخلیه انرژی های منفی و افکار مضر شده و آرامش را برایتان به ارمغان میاورد. اما نباید این حس زیاد طول بکشد، باید هرچه زودتر خودتان را قانع کنید که وجود نداشتن یک شخص نمیتواند در زندگی شما اختلالی اینجاد کند.

سعی کنید هروقت که ذهنتان درگیرش شد به خاطرات بدتان فکر کنید. این افکار شمارا از او دور می‌کند. خودتان را اذیت نکنید و مدام رابطه گذشته تان را در ذهنتان مرور نکنید. این را بدانید که گذشته ها گذشته و شما باید حال را دریابید و از الانتان لذت ببرید. منطقی فکر کنید و بدانید که طولانی شدن یک رابطه ی اشتباه، جدایی را خیلی سخت تر میکند، پس باید خوشحال هم باشید که بیش از این رابطه تان ادامه نیافت و شما وابسته تر از چیزی که بودید نشدید، وگرنه جدایی و غم از دست دادنش چندین برابر میشد.

4- از دست دادن عشق و صحبت با دوست

حتما با یکی از نزدیکانتان که به او نهایت اعتماد را دارید، و میدانید که موضوع را جدی میگیرد، یا حتی یک مشاور خوب صحبت کنید. مطمئن باشید حرف زدن راجبش باعث میشود که ذهنتان خالی شود. ولی حواستان باشد که خیلی پر حرفی نکنید که فرد مقابل خسته شود و به دنبال راه فراری برای رهایی از شما بگردد. همچنین از خداوند بخواهید، که به شما برای هضم این اتفاق کمک کند و راهی که در پیش رو دارید را برایتان هموار سازد.

5- سرگرمی و رسیدگی

بعد از هرگونه اتفاق ناراحت کننده ای به خصوص از دست دادن عشقتان، اصلا خودتان را تنها نزارید و گوشه گیری نکنید. سعی کنید بیش از پیش با دوستان و آشناهایتان به گردش و تفریح بروید و فرصت های بیشتری را با آنها سپری کنید. نگذارید تنهایی باعث شود افکار پریشان و ناراحت کننده به سراغتان بیاید. بیش از پیش کتاب بخوانید، فیلم های کمدی ببینید، آهنگ های شاد گوش بدهید، به سفر بروید، دکور خانه یا اتاقتان را عوض کنید، آشپزی کنید و تمام زندگیتان را غرق در انرژی های مثبت و خوب بکنید. خلاصه به خودتان خوب برسید.

غذاهای مفید و متنوع بخورید و لباس های رنگ روشن بپوشید و ظاهر خود را آراسته نگه دارید، تا از دیدن خودتان در آینه انرژی زیادی به وجود خود منتقل کنید. اما سعی کنید برای مدتی از فضای مجازی و رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید، و به بهبود سلامتی جسم و روح خودتان کمک کنید.

6- از دست دادن عشق و آینده بینی

در ذهنتان آینده ی بدون او را تصور کنید. برای خودتان برنامه ای بریزید که در آینده چه کار های مفید و عقب مانده تان را میخواهید انجام دهید. از برنامه ی سفر با عزیزانتان غافل نشوید. حتما برای خود اهدافی را تعیین کنید و برای رسیدن به خواسته هایی که برا خودتان رغم زده اید تمام تمرکز و تلاشتان را به کار بگیرید. در همه حال نیمه ی پر لیوان را ببینید و مثبت نگر باشید. اگر اتفاق ناخوشایندی افتاد، مثل از دست دادن عشقتان یا کسی که خیلی بهش وابسته بودید، صبور باشید و بدانید که این پایان زندگی نیست. بسیاری از اتفاقات خوبی که آرزویشان میکنید در راه هستند. نگذارید مشکلات از شما آدمی بسازه که نیستید!!

پیامدهای از دست دادن عشق

خیلی از کسانی که عشق شان را از دست می‌دهد، فکر می‌کنند که دیگر قادر به برقراری یک رابطه گرم نخواهند شد. اگر شما هم اینطور فکر می‌کنید حتما همین اتفاق برای‌تان خواهد افتاد. همه ما در زندگی تجربیات تلخ و شیرینی داشته‌ایم، اما بعضی‌هامون تونستیم از آن ها درس بگیریم و به زندگی ادامه بدیم و بعضی‌هامون هم زندگی را به کام خودمان و اطرافیان جهنم کرده‌ایم. در مورد از دست دادن عشق هم شما باید بدانید که این مساله پایان دنیا نیست و اگر جوانب مختلف رابطه تان را در نظر بگیرید می‌توانید از آن درس گرفته و در آینده روابط پایداری شکل بدهید.

اما انجام این کار برای کسی که درد جدایی را می‌کشد کار آسانی نیست. پس توصیه می‌کنیم حتما برای دریافت مشاوره رابطه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه از دست دادن عشق می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: از دست دادن عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی انگیزگی و پوچی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد کارهای خود را در زندگی به تعویق بیاندازند و از فعالیت‌های روزمره به اندازه کافی لذت نبرند. اگر شما فرد بی انگیزه‌ای باشید ممکن است نتوانید سراغ علائق‌تان بروید یا عملکرد مثبتی را در جنبه‌های مختلف از خود نشان دهید. این بی انگیزگی از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به افسردگی اشاره کرد. خوشبختانه راهکارهای مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند این مشکل را درمان نمایید. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد علل و راهکارهای غلبه با بی انگیزگی و پوچی پرداخته‌ایم. در همین راستا بهره بردن از مشاوره افسردگی نیز می‌تواند تا حد زیادی در شناسایی این موضوع به شما کمک نماید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 منبع: بی انگیزگی و پوچی

علل دچار شدن به بی انگیزگی و پوچی

بی انگیزگی و پوچی به احساس عدم تمایل برای شروع فعالیت‌های مختلف گفته می‌شود. این مسئله می‌تواند فرد را منزوی کرده و عملکرد او را در جنبه‌های مختلف زندگی کاهش دهد. علل و عوامل مختلفی می‌توانند در بروز بی انگیزگی تاثیر گذار باشند که ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- دست کم گرفتن خود

برخی افراد به توانمندی‌هایشان به اندازه کافی باور ندارند و دائما خود را دست کم می‌گیرند. همین مسئله باعث می‌شود که همواره اهداف زندگی را دست نیافتنی بپندارند و در نتیجه برای رسیدن به آن‌ها تلاشی نکنند. همچنین این افراد تلاشی برای مقابله با ناامیدی‌هایی که در جریان زندگی برای هر فردی رخ می‌دهد انجام نمی‌دهند. از همین رو ارزیابی اعتماد به نفس و تقویت باورهای فرد در مورد نقاط مثبت خود یکی از برنامه‌هایی است که روانشناسان همواره برای بهبود انگیزه در نظر می‌گیرند. برای مطالعه درباره درمان ناامیدی کلیک کنید.

2- عدم خودآگاهی کافی

خودآگاهی به این معناست که شما در زندگی بدانید چه هدفی دارید و به دنبال چه چیزهایی هستید. همه افراد معمولا پس از گذراندن دوره نوجوانی و رسیدن به یک هویت باثبات خودآگاهی بیشتری پیدا می‌کنند. همین مسئله به آن‌ها انگیزه می‌دهند تا در زمینه‌های گوناگون نظیر شغل یا تحصیل انرژی صرف کنند و به عملکرد خود در حوزه‌های خاص اهمیت بدهند. در نتیجه افرادی که شناخت خوبی از خود ندارند و نتوانسته‌اند به یک جمع بندی درست از هویتشان برسند بیش از سایرین احتمال دارد که علائمی از بی انگیزگی را از خود نشان دهند.

3- در نظر گرفتن بی انگیزگی به عنوان یک ویژگی باثبات شخصیتی

برخی افراد فکر می‌کنند انگیزه امری ذاتی، باثبات و مرتبط با شخصیت است. اگر شما نیز چنین عقیده‌ای داشته باشید در نهایت این تصور برای شما پیش می‌آید که هرگز نمی‌توانید همانند افراد با انگیزه عمل کنید. همین مسئله شما را در نوعی سیکل معیوب قرار می‌دهد به صورتی که بی انگیزگی و پوچی دائما خود را تقویت کرده و شدت بیشتری می‌یابد.

4- قرار داشتن تحت فشار و استرس مزمن

قرار داشتن تحت استرس شدید و مزمن می‌تواند به مرور منجر به فرسودگی فرد شود. به طوری که دیگر حاضر نباشد هیچ گونه تلاشی برای برون رفت از وضعیت فعلی انجام دهد و یا به عبارتی دیگر تسلیم می‌شود. در این شرایط افراد احساس می‌کنند که دیگر انگیزه‌ای ندارند و نمی‌خواهند تلاشی انجام دهند.

5- دچار بودن به افسردگی

بی انگیزگی و پوچی در صورتی که با علائمی نظیر خلق غمگین، عدم تمایل به انجام فعالیت‌های لذت بخش، مشکلات خواب و اشتها، احساس گناه، ناامیدی، افکار مرگ و یا تمایل به خودکشی همراه شود می‌تواند نشان دهنده ابتلای شما به افسردگی اساسی باشد. در این شرایط لازم است که به یک روانشناس بالینی مراجعه کرده و خدمات روان درمانی مورد نیاز را دریافت نمایید. 

بیشتر بخوانید : نشانه های افسردگی

راهکارهایی برای درمان بی انگیزگی و پوچی

برای اینکه بتوانید بی انگیزگی خود را درمان کنید توجه به برخی توصیه‌های عمومی تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود. ما در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- خودگویی‌های مثبت را تمرین نمایید

هرگز نباید ارزش و تاثیر کلام را دست کم بگیرید. همان‌طور که باید در حرف زدن با دیگران مراقب گفته‌های خود باشید لازم است در طول روز به آنچه به خودتان می‌گویید بیشتر دقت کنید. زمانی که دائما خود را سرزنش می‌کنید یا با جمله‌هایی نظیر نمی‌توانم روحیه خود را به هم می‌ریزید، مسلما بروز بی‌انگیزگی امری طبیعی خواهد بود. در نتیجه تلاش کنید کمی با خودتان مهربان‌تر باشید و خودگویی‌های مثبت را تمرین نمایید.

2- برای درمان بی انگیزگی و پوچی از ورزش کردن کمک بگیرید

ورزش کردن با افزایش برخی مواد شیمیایی در مغز نظیر اندورفین منجر به احساس سرخوشی و نشاط در انسان می‌شود. از همین‌رو در اکثر موارد متخصصان سلامت روان برای بهبود افسردگی و علائمی نظیر بی انگیزگی و پوچی ، افزایش تحرک بدنی و ورزش را توصیه می‌کنند. برای آنکه مقابله با افسردگی و هیجانات ناشی از آن مانع از پیشروی علل آن‌ها شوید، مقاله علت افسردگی را بخوانید و آن‌ها را در ریشه بخشکانید.

3- با یک فرد مطمئن صحبت کنید

حرف زدن با یک فرد مطمئن و قابل اعتماد یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که به کاهش افکار منفی، پایین بودن خلق و عدم انگیزه کمک می‌کند. به همین خاطر اگر در برهه‌ای از زندگی احساس کردید که دیگر انگیزه‌ای ندارید و نمی‌توانید همانند سابق عملکرد خود را حفظ کنید بهتر است در مورد افکار خود با فردی که با او احساس راحتی می‌کنید صحبت نمایید. اگر احساس می‌کنید دیگران نمی‌توانند بدون قضاوت کردن به حرف‌های شما گوش فرا دهند بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

4- با افراد با انگیزه در ارتباط باشید

متخصصان بر این باورند که میزان تلاش شما می‌تواند بازتابی از روحیه و انگیزه اطرافیانتان باشد. اشخاصی که دائما با افراد ناامید و بی‌حوصله نشست و برخاست می‌کنند به مرور زمان تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفته و ممکن است خود نیز انگیزه‌شان را از دست بدهند. در نتیجه تلاش کنید روابط اجتماعی‌تان را با افراد مثبت و پرانگیزه بیشتر کنید و از آنان برای پیشرفت در زندگی کمک بگیرید.

5- به یک روانشناس مراجعه کنید

همان‌طور که گفته شد بی انگیزگی و پوچی می‌تواند در بسیاری از موارد نشان دهنده ابتلای فرد به اختلال افسردگی باشد. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که برای سلامت روان خود ارزش قائل شوید و برای بهبود آن تلاش کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند کمک گرفتن از خدمات روان درمانی و مشاوره می‌تواند تا حد بسیاری در درمان افسردگی به شما کمک نماید. اگر میزان افسردگی و بی انگیزگی بسیار شدید بوده یا خطراتی همچون تجربه خودکشی وجود داشته باشد روانشناس شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد تا از دارو درمانی نیز کمک بگیرید. برای آگاهی بیشتر درباره درمان افسردگی شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی انگیزگی وپوچی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا دیدن فیلم‌های انگیزشی می‌تواند افسردگی و مشکلات انگیزه را درمان نماید؟

بی انگیزگی و پوچی یکی از مشکلاتی است که در فرد افسرده با آن مواجه می‌شود. برای ارزیابی دقیق این مشکل و درمان آن لازم است که پیش از هرچیز از یک روانشناس کمک بگیرید. در این مسیر دیدن ویدیوهای انگیزشی می‌تواند مکمل راه شما باشد و به تسریع روند درمان کمک نماید.



:: برچسب‌ها: بی انگیزگی و پوچی ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

روابط اجتماعی یکی از مهم‌ترین نیازهای هرکدام از ما است. ما ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستیم. و بسیاری از کارهایمان با کمک‌گرفتن از دیگران انجام می‌شود. به‌علاوه احساس تنهایی می‌تواند آسیب‌های بسیاری برای سلامت روحی ما داشته باشد. با همه این‌ها بعضی از ما آداب برقراری روابط اجتماعی با دیگران را نمی‌دانیم؛ یا ضعف‌هایی در این موضوع داریم. همین مسئله می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی روزمره شما ایجاد کند. به همین خاطر بسیار مهم است که راه‌های بهبود و تقویت روابط اجتماعی را بشناسیم. ما در این مطلب سعی می‌کنیم این موضوع را بررسی کرده و راهکارهایی برای آن ارائه کنیم. این نکته را نیز به‌خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

اهمیت تقویت روابط اجتماعی

قبل از اینکه بخواهیم راه‌های تقویت روابط اجتماعی را بررسی کنیم باید به یک سؤال پاسخ دهیم. آن هم اینکه اصلاً چرا باید روابط اجتماعی‌مان را تقویت کنیم؟ خیلی از ما بدون داشتن این روابط مشغول زندگی خود هستیم و با احساس تنهایی مشکلی نداریم. پس چرا باید برای تغییر این وضعیت تلاش کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که تقویت روابط اجتماعی فواید بسیاری دارد. از جمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای ارتقای مهارت های آداب و معاشرت در زندگی کلیک کنید.

جلوگیری از تنهایی

اولین فایده روابط اجتماعی این است که شما را از تنهایی درمی‌آورد. تنهایی شاید برای بعضی از ما خوب و دوست‌داشتنی به نظر برسد اما تحقیقات نشان داده است که مشکلات بسیاری از افسردگی گرفته تا دمانس و زوال عقل رابطه مستقیمی با احساس تنهایی دارند. به همین خاطر بسیار مهم است که برای خروج از تنهایی برنامه‌ریزی کنید.

دریافت کمک و حمایت دیگران

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است. این یعنی شما به‌تنهایی نمی‌توانید همه کارهایتان را انجام بدهید. وقتی با دیگران ارتباط داشته باشید می‌توانید در بعضی از کارها روی کمک آنها حساب کنید. به‌علاوه ارتباط با دیگران فقط به معنای کمک‌کردن در کارها نیست. شما از این راه حمایت روحی و معنوی دیگران را نیز به دست می‌آورید. حمایت دیگران در روزهای سختی و مشکلات می‌تواند به کم‌شدن بار روانی مشکلات بسیار کمک کند.

افزایش اعتمادبه‌نفس در روابط اجتماعی

یکی از خوبی‌های برقراری روابط اجتماعی این است که اعتمادبه‌نفس شما را بالاتر می‌برد. کسانی که نمی‌توانند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند معمولاً خودشان را ضعیف می‌دانند. اما اینکه بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید مهارتی است که حتماً روی باور شما نسبت به خودتان نیز تأثیر خواهد گذاشت.

آشنا شدن با تجربه‌های تازه

هیچ‌کس از تنهایی چیزی یاد نمی‌گیرد! شما از راه برقراری ارتباط با دیگران است که پخته‌تر می‌شوید. هر فردی که با او ارتباط برقرار می‌کنید دنیایی از تجربه‌ها است که از این طریق با آن آشنا می‌شوید. در حقیقت از طریق روابط اجتماعی شما چیزهایی را یاد می‌گیرید که شاید هرگز خودتان تجربه نکرده باشید. و همین موضوع باعث رشد و پختگی شما خواهد شد.

راه‌های بهبود و تقویت ارتباط ها و روابط اجتماعی

1- از صحبت‌کردن نترسید

بسیاری از کسانی که در روابط اجتماعی ضعیف هستند از این شکایت می‌کنند که توانایی شروع صحبت با دیگران را ندارند. آنها تصور می‌کنند حرف‌هایشان برای دیگران غیر جالب و خسته‌کننده خواهد بود. به همین خاطر ترجیح می‌دهند سکوت کنند. همین سکوت تبدیل به دلیلی می‌شود برای اینکه شما بیش از قبل در تنهایی خود فرو بروید. پس اگر به دنبال راهی برای تقویت روابط اجتماعی‌تان هستید اولین قدم این است که از حرف‌زدن نترسید. با دیگران صحبت کنید؛ و راجع به هر موضوعی نظرات خود را بیان کنید.

2- روابط اجتماعی | از موضوعات ساده شروع کنید

خیلی‌ها می‌گویند دلشان می‌خواهد با دیگران صحبت کنند اما نمی‌دانند چه‌طور باید سر صحبت را باز کنند. در جواب این افراد باید بگوییم که بهترین راه این است که از موضوعات ساده شروع کنید. گفت‌وگو راجع به آب‌وهوا، ترافیک یا مسائلی ازاین‌دست همیشه می‌توانند شروع خوبی برای یک صحبت باشند. لازم نیست که صحبت‌کردن را از موضوعات بسیار جدی و فلسفی شروع کنید. از چیزهایی صحبت کنید که همه انسان‌ها وقتی به هم می‌رسند مطرح می‌کنند.

3- ساده و روان صحبت کنید

یکی از نکاتی که در صحبت‌کردن باید به آن توجه کنید این است که ساده و به زبان خودمانی حرف بزنید. شما در یک کنفرانس بین‌المللی سخنرانی نمی‌کنید. تنها قرار است با یک نفر ارتباط برقرار کنید. پس بهتر است این کار را به زبان خودتان انجام بدهید. صحبت‌کردن با کلمات سخت باعث می‌شود طرف مقابل هم احساس کند که باید همین‌طور با شما صحبت کند. و این باعث می‌شود که بسیاری از آنها از برقراری ارتباط با شما منصرف شوند.

4- از سؤال‌های باز پاسخ استفاده کنید

اینکه بتوانید در طول صحبت‌هایتان سؤال‌هایی هم بپرسید بسیار مفید است. با استفاده از این راهکار شما دیگران را در صحبت‌های خودتان شریک می‌کنید. بااین‌حال موضوعی که بسیار مهم است این است که ترجیحاً از سؤال‌های بسته پاسخ استفاده نکنید. سؤال‌های بسته پاسخ آنهایی هستند که جواب‌های یک‌کلمه‌ای مانند بله و خیر دارند. این موضوع باعث می‌شود گفت‌وگوی شما و طرف مقابل خیلی زود تمام شود. تا جایی که می‌توانید از سؤال‌هایی استفاده کنید که طرف مقابل را به صحبت‌کردن و بیان نظراتش جلب کند.

5- گوش‌دادن فعال و همدلی کردن

برقراری روابط اجتماعی فقط به این معنی نیست که شما بتوانید با دیگران صحبت کنید. گوش‌کردن به صحبت‌های دیگران نیز بخش مهمی از ارتباط با آنهاست. راجع به هر موضوعی که صحبت می‌کنید بهتر است زمانی را هم سکوت کنید و اجازه دهید دیگران نظرشان را بیان کنند. سعی کنید نظر و احساس آنها را متوجه شوید و به‌خوبی به آن واکنش نشان دهید. اینکه طرف مقابل احساس کند شما نظرش را فهمیده‌اید می‌تواند در رابطه شما بسیار تأثیرگذار باشد.

6- روابط اجتماعی | به زبان بدنتان توجه داشته باشید

بخشی از صحبت‌های شما حالت‌های بدن و صورتتان است. همین حالت‌ها هستند که بیان می‌کنند شما راجع به یک مسئله، جدی هستید یا شوخی می‌کنید. به‌علاوه زبان بدنتان به‌خصوص زمانی که به صحبت‌های دیگران گوش می‌دهید می‌تواند کمک‌کننده باشد. پس روی این موضوع تمرین کنید.

7- ارتباطات جدید ایجاد کنید

اگر می‌خواهید روابط اجتماعی‌تان را بهبود ببخشید یک راه‌حل این است که ارتباطات جدید ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود شما با مجموعه‌ای از روابط و شرایط جدید آشنا شوید؛ و بتوانید دوستان جدیدی برای خودتان پیدا کنید. پس هرگز از اینکه خود را در معرض روابط جدید قرار دهید خودداری نکنید.

8- از دوستان خود خبر بگیرید

اینکه شما در یک جمع خوب صحبت کنید فقط قسمت اول برقراری روابط اجتماعی است. برای داشتن یک رابطه جدی و قوی شما باید بتوانید ارتباطات خود را حفظ کنید. بهترین راه برای این کار این است که از دوستان خود خبر بگیرید. با یک پیامک، تماس تلفنی یا حتی قرار گذاشتن برای یک دیدار جدید می‌توانید این کار را بکنید. این رفتار باعث می‌شود شما تبدیل به یکی از دوستان طرف مقابل بشوید.

9- روابط اجتماعی | صبور باشید

اگر می‌خواهید روابط اجتماعی خود را گسترش بدهید باید این کار را با اهداف کوچک شروع کنید. برای مثال ابتدا با خودتان قرار بگذارید که در یک قرار دونفره یا سه‌نفره شرکت کنید. سپس این برنامه را به‌تدریج گسترش دهید. یادتان باشد هیچ‌کس نمی‌تواند از روز اول به آخرین پله از موفقیت برسد.

اهمیت مشاوره

برقراری روابط اجتماعی همیشه هم کار ساده‌ای نیست. گاهی اوقات شما درگیر باورهای منفی هستید که نمی‌گذارند به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید. یا شاید مشکلاتی مثل نداشتن اعتمادبه‌نفس، یا ترس از طردشدن را داشته باشید. در این شرایط بهترین کار این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا دلایل مشکل خود را پیدا کنید؛ و سپس راه‌هایی را برای برطرف‌کردن آن به شما آموزش می‌دهند. تغییر باورها، کمک برای بالابردن اعتمادبه‌نفس و همین‌طور آموزش مهارت‌های صحبت‌کردن با دیگران از جمله برنامه‌هایی هستند که یک مشاور متخصص برای شما خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های اتباطی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

بهترین راه برای تقویت روابط اجتماعی چیست؟

بهتر است با گروه‌های جدید ارتباط برقرار کنید. و همچنین از دوستان قدیم خود خبر بگیرید. هرچقدر شما بیشتر درگیر روابط اجتماعی بشوید این مهارت را بهتر یاد خواهید گرفت.



:: برچسب‌ها: روابط اجتماعی | راه‌های بهبود و تقویت ارتباط اجتماعی ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آداب معاشرت در زندگی از مهم‌ترین نکاتی است که هرکدام از ما باید رعایت کنیم. همه ما دوست داریم در هر جمعی که هستیم دیگران قضاوت خوبی از ما داشته باشند. و به همین نسبت از طردشدن و تنهایی ناراحت می‌شویم. پس باید به این نکته دقت داشته باشید که رعایت آداب معاشرت از مهم‌ترین نکاتی است که در قضاوت دیگران راجع به شما تأثیر می‌گذارد. به میزانی که به این مسئله اهمیت بدهید در نظر دیگران خوب و مقبول خواهید بود؛ و بالعکس، اگر به این مسئله توجه نداشته باشید دیگران قضاوت منفی از شما خواهند داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که با آداب معاشرت در زندگی و جنبه‌های مختلف آن آشنا شوید. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا اصول صحیح رفتار در موقعیت‌های مختلف جامعه را بررسی کنیم. پس اگر این موضوع برای شما نیز مهم است تا انتها همراه ما باشید.

منبع: آداب معاشرت در زندگی | اصول و قوانین معاشرت در جامعه

آداب معاشرت یعنی چه | آداب معاشرت در زندگی

آداب معاشرت به‌طورکلی مجموعه‌ای از قوانین و اصول است که شما می‌بایست در ارتباط با دیگران رعایت کنید. این اصول به شما و دیگران کمک می‌کند تا ارتباط نزدیک و صمیمانه و البته به دور از مشکلی را در کنار هم داشته باشید. به همین خاطر بسیار مهم است که هرکدام از ما در جمعی که قرار می‌گیریم آداب معاشرت را رعایت کنیم. یک نکته مهم راجع به اصول معاشرت با دیگران این است که این قواعد از فرهنگی به فرهنگ دیگر یا حتی درون یک فرهنگ، از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت خواهد بود. به همین خاطر شما در هر جمعی که قرار می‌گیرید در اولین قدم باید با اصول و فرهنگ آنها آشنا شوید.

دانستن آداب معاشرت چه اهمیتی دارد

یک سؤال مهم این است که چرا باید آداب معاشرت در یک محیط را بلد باشیم؟ چه اشکالی دارد اگر در هر موقعیتی که هستیم خودمان باشیم و هرطور خودمان صحیح می‌دانیم برخورد کنیم؟ در جواب این سؤال می‌بایست به چند نکته توجه کنیم. این نکات عبارتند از:

آداب معاشرت به حفظ شأن و شخصیت شما کمک می‌کند

همان‌طور که در ابتدا گفتیم اینکه دیگران چه قضاوتی از ما خواهند کرد تا حد زیادی به رعایت آداب معاشرت بستگی دارد. در حقیقت آداب معاشرت قوانین نانوشته‌ای است که همه ما آنها را رعایت می‌کنیم. و اگر یک نفر به آنها توجهی نداشته باشد، دیگران قضاوت منفی از او خواهند داشت. پس اگر قضاوت دیگران راجع به شما و همین‌طور حفظ احترامتان در یک محیط برایتان اهمیت دارد بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید.

برخورد صحیح دیگران با شما

وقتی آداب معاشرت را رعایت می‌کنید دیگران قضاوت خوبی از شما خواهند داشت. همین مسئله باعث می‌شوند که آنها نیز در رفتارشان با شما آداب و اصول یک ارتباط صحیح را رعایت کنند. در واقع به میزانی که شما با احترام و رعایت اصول با دیگران برخورد می‌کنید می‌توانید توقع داشته باشید که آنها نیز به شما احترام بگذارند.

حفظ آرامش

گاهی اوقات وقتی آداب معاشرت را رعایت نمی‌کنیم دیگران تصور می‌کنند که به آنها توهین شده است. همین مسئله می‌تواند تنش‌ها و اختلافاتی را در روابط شما به همراه داشته باشد. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که رعایت کردن آداب معاشرت باعث خواهد شد تا شما آرامش بیشتری را در ارتباطاتتان تجربه کنید.

اصول و قوانین معاشرت در جامعه

در این قسمت می‌خواهیم آداب معاشرت و نکاتی که باید رعایت شوند را بررسی کنیم. اما ابتدا باید به این نکته توجه کنید که آداب معاشرت در محیط‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. در واقع اصولی که شما در یک مهمانی دوستانه رعایت می‌کنید با قواعدی که می‌بایست در سالن انتظار بیمارستان رعایت کنید متفاوت است. به همین خاطر ما تلاش می‌کنیم تا آداب معاشرت در بعضی از مهم‌ترین موقعیت‌ها را به تفکیک برایتان مطرح کنیم.

آداب معاشرت در یک مکان عمومی | آداب معاشرت در زندگی

وقتی در یک شرایط عمومی، مثل سالن انتظار، صف اتوبوس و یا محیط‌های مشابه هستید بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

  • تن صدایتان را در حالتی نگه دارید که فقط بغل‌دستی‌تان آن را بشنود و از صحبت‌کردن با صدای بلند خودداری کنید.
  • اگر تلفن همراه شما در یک فضای دربسته مثل مطب پزشک زنگ می‌خورد رفتار صحیح این است که از سالن خارج شوید و سپس به تماس خود پاسخ دهید.
  • به سکوت داخل سالن یا هر فضای دیگری که در آن قرار دارید احترام بگذارید.
  • از ریختن آب دهان یا زباله در خیابان جدا خودداری کنید.
  • نگاه‌کردن طولانی‌مدت به دیگران یکی از نکاتی است که باید از آن اجتناب کنید.
  • در هر موقعیت اجتماعی که هستید بهتر است به نوبت و حقوق دیگران احترام بگذارید.

آداب معاشرت در یک مهمانی

  • اگر به یک مهمانی دعوت شده‌اید بهتر است سر موقع در آنجا حاضر شوید. دیر یا زود رفتن شما هر دو به یک اندازه نامناسب هستند.
  • در طول مهمانی به قوانین صاحبخانه احترام بگذارید. حتی اگر این قوانین را قبول ندارید دلیل خوبی برای رعایت‌نکردن آنها نیست.
  • در انتخاب لباسی که قرار است بپوشید به شرایط مهمانی، میزان رسمی بودن آن و همین‌طور اعتقادات صاحبخانه و دیگر مهمان‌ها توجه داشته باشید.
  • حضور فعال در مهمانی داشته باشید. بیش از حد ساکت نشستن یا سرگرم‌کردن خودتان با تلفن همراه از رفتارهایی است که باعث ناراحتی دیگران می‌شود.
  • اگر شما میزبان یک مهمانی هستید باید به همه مهمان‌هایتان به یک اندازه توجه داشته باشید.

آداب معاشرت در صحبت‌کردن با دیگران

  • تا جای ممکن در صحبت‌هایتان از طرف مقابل سؤال شخصی نپرسید؛ و به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید.
  • نوع کلمات و اصولی که برای صحبت انتخاب می‌کنید می‌بایست با سن و جایگاه طرف مقابل تناسب داشته باشد.
  • در ابتدای ملاقات با طرف مقابل، به گرمی با او دست بدهید؛ اگر شما و کسی که با او صحبت می‌کنید هم‌جنس نیستید تصمیم‌گیری راجع به دست‌دادن یا ندادن باید به خانم واگذار شود.
  • در طول صحبت یا حداقل در ابتدای آن بهتر است لبخند بزنید و به طرف مقابل نشان بدهید که از دیدن او خوشحال هستید.
  • در سرتاسر صحبت‌هایتان ارتباط چشمی را حفظ کنید.
  • تلفن همراهتان را در طول صحبت‌کردن با دیگران در حالت بی‌صدا قرار بدهید یا آن را کنار بگذارید. اگر مجبور هستید به پیام یا تماسی پاسخ بدهید از طرف مقابل عذرخواهی کنید.
  • فاصله مناسب را رعایت کنید. شما نباید بیش از حد نزدیک یا دور از فرد دیگر باشید.

آداب معاشرت در غذا خوردن | آداب معاشرت در زندگی

  • برای غذا خوردن از قاشق، چنگال و چاقو استفاده کنید. هرگز در یک جمع غذا را با دست نخورید.
  • سرعت غذا خوردن شما می‌بایست متناسب باشد. تندتند غذا خوردن و یا بیش از حد آهسته غذا خوردن مناسب نیستند.
  • با دهان پر با دیگران صحبت نکنید.
  • حتماً از دستمال استفاده کنید.
  • قبل از اینکه یک لقمه را قورت بدهید لقمه دیگری برندارید.
  • برای استفاده از نوشیدنی ابتدا لقمه را قورت بدهید.
  • هرگز نوشیدنی‌هایی مثل چای را هورت نکشید.

آداب معاشرت در فضای مجازی

استفاده از فضای مجازی این روزها رونق بسیاری پیدا کرده است. بااین‌حال خیلی از ما به رعایت اخلاقیات و آداب ارتباط در این فضا اهمیت نمی‌دهیم. این در حالی است که فضای مجازی نیز درست مانند دنیای واقعی اصولی دارد که باید آنها را رعایت کنید. از جمله آداب معاشرت در فضای مجازی عبارتند از:

  • به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید. برای مثال اگر می‌خواهید عکسی را منتشر کنید که به غیر از شما فرد دیگری نیز در آن هست حتماً از او اجازه بگیرید.
  • به‌خصوص در اوایل دوستی و ارتباط با جنس مخالف در فضای مجازی از او نخواهید که عکس‌های شخصی‌اش را برای شما بفرستد.
  • قبل از اینکه موضوعی را با دیگران به اشتراک بگذارید به‌خوبی راجع به آن فکر کنید.
  • اگر می‌خواهید یک نفر را در گروهی عضو کنید حتماً از او اجازه بگیرید.
  • اینکه دیگران در فضای مجازی مثل یک ارتباط حضوری شما را نمی‌بینند دلیل خوبی برای دروغ گفتن راجع به خودتان نیست.
  • مرتب و دائماً پیام دادن به دیگران باعث مزاحمت می‌شود. پس از این کار خودداری کنید.

اهمیت مشاوره در زمینه آداب معاشرت در زندگی

یکی از مهم‌ترین وظایف مشاوران آموزش مهارت‌های مختلف به فرد است. پس اگر در زمینه آداب معاشرت با دیگران مشکلی دارید می‌توانید این موضوع را با یک مشاور در میان بگذارید. گاهی اوقات اعتمادبه‌نفس پایین، باورهای منفی و به‌خصوص افکار وسواسی مانع از این می‌شوند که ما در یک محیط به‌درستی رفتار کنیم. روان‌شناس این مشکلات را شناسایی کرده و سپس به شما کمک می‌کند تا آنها را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های اتباطی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در اولین جلسه‌ای که به یک مهمانی می‌روم باید به چه نکاتی توجه کنم؟

بهتر است برای میزبان هدیه‌ای تهیه کنید؛ از او بابت اینکه شما را دعوت کرده است تشکر کنید. سعی کنید لباس پوشیدن و رفتارتان در حد معمول و عرف جامعه باشد. همچنین می‌توانید در یک فرصت مناسب میزبانتان را به یک مهمانی دعوت کنید.



:: برچسب‌ها: آداب معاشرت در زندگی | اصول و قوانین معاشرت در جامعه ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر بوی بدن در جذابیت جنسی چقدر است؟ بوی بدن نقش بسیار مهمی در جذابیت جنسی و کشش افراد نسبت به هم دارد. طبق تحقیقاتی که انجام شده، مردانی که قدرت بویایی آن‌ها دچار مشکل است، احساسات و امیال جنسی کمتری نسبت به بقیه دارند. افرادی که بر اثر حادثه حس بویایی خود را از دست داده‌اند، دچار تغییر در عملکرد جنسی شان می‌شود. به طور کلی ناتوانی در بویایی با افسردگی ارتباط دارد و این مسأله روی روابط جنسی تأثیر بدی می‌گذارد. انسان‌ها حتی بر اساس بو شریک عاطفی خود را انتخاب می‌کنند. بر اساس یک گزارش علمی که در یکی از نشریات کشور انگلستان چاپ شده است، بوی بدن برخی از زنان بیشتر از بقیه برای مردان جذاب و خوشایند است. برای کسب اطلاعات بیشتر برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

منبع: تاثیر بوی بدن در جذابیت جنسی

تاثیر بوی بدن بر جذابیت و رابطه جنسی

بسیاری از افراد علاقه خاصی نسبت به بوی همسر یا معشوق خود پیدا می‌کنند. همین بو می‌تواند عامل پیوند آن‌ها باشد. همانطور که بوی خوب بدن می‌تواند تأثیر خوبی در روابط افراد و جذابیت جنسی به وجود آورد، بوی بد بدن نیز میتواند مهمترین عامل انزجار از رابطه و مرگ یک احساس باشد.

برخی افراد به دلیل بوی بد از رابطه جنسی با همسرشان لذت نبرده و نمی‌توانند آن طور که باید به همسرشان نزدیک شوند. بنابراین ممکن است ارگاسم دروغین داشته باشند. در بسیاری از موارد، عفونت‌واژن باعث بوی بد در رابطه جنسی است. گاهی نیز به علت ترکیب بوی بدن زن و شوهر با هم، انفعالات شیمیایی رخ داده و بوی ناخوشایندی به وجود می‌آید. معمولأ زنان و مردان متوجه بوی خوب یا بد بدن های‌شان هستند اما ممکن است این بو در بعضی افراد تندتر و ناخوشایندتر باشد. در صورتی که بوی بد بدن برای‌تان قابل تحمل نیست می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. برای آشنایی با انواع روش های تحریک همسر کلیک کنید.

علل بوی بد بدن و کاهش جذابیت جنسی

1- رعایت نکردن بهداشت

عدم رعایت بهداشت و شستشوی نامناسب بدن، مخصوصا در فصل گرما اولین دلیل بوی بد بدن است. حمام کردن، اصلاح موهای زائد، استفاده از لوازم بهداشتی و خوشبوکننده ها می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

2- تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل بوی بد بدن است. موادی مانند سیر و ادویه‌ها باعث بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش شده و بوی بد دستگاه گوارش به وسیله عرق به بیرون منتشر می‌شود و رابطه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه تغذیه مناسب، رسیدگی به سلامت بدن، ورزش و تحرک بهتر شدن بوی بدن و بالا رفتن جذابیت جنسی شما نزد همسر می‌شود.

3- تاثیر بوی بدن در جذابیت جنسی | بیماری

در بعضی موارد بیماری‌های عفونی و پوستی باعث بوی بد بدن هستند. عفونت های واژن و تغییرات هورمونی در زنان از عوامل ایجاد بوی بد بدن می‌باشد. در نتیجه افراد می‌توانند به پزشک مراجعه کرده و مشکل را درمان کنند.

4- تحریک های جنسی با ساختارهای بدنی و بویایی

زنانی که حساسیت بیشتری به بو دارند، ارگاسم های بیشتری را در طول رابطه جنسی تجربه می کنند. همچنین مردانی که به بوها حساسیت بیشتری دارند، در رابطه جنسی فعال‌تر بوده و لذت بیشتری می‌برند. بررسی‌ها نشان داده حساسیت‌های بویایی روی روابط جنسی زوجین تأثیر خوب دارد. مثلأ بوی خاص قسمت‌هایی از بدن مانند ترشحات واژن، اسپرم و عرق می‌تواند کیفیت رابطه جنسی را کمتر کرده و جذابیت جنسی را افزایش دهد.

توصیه می‌شود حتما مقاله شناخت بدن همسر را بخوانید.

به همسرمان بگوییم بدنش بوی بد می دهد یا نه ؟

اگر همسر شما بدنش بو می‌دهد، هیچ گاه این موضوع را پنهان نکنید. زیرا این بوی بد ممکن است باعث حالت تهوع شما شود و به مرور در رابطه تان مشکل ایجاد کند. بنابراین سعی کنید همان ابتدای ازدواج در نهایت احترام این موضوع را به او گفته و از او بخواهید راه‌هایی را امتحان کند. اما اگر نمی‌توانید این موضوع را با او در میان بگذارید ، خودتان دلایل آن را بررسی کنید. مثلأ برای او لوازم بهداشتی و خوش بو کننده تهیه کنید و یا اینکه رژیم غذایی سالم و ورزش کردن را به او پیشنهاد دهید.

برای آشنایی با اصول برقراری رابطه جنسی کلیک کنید.

سخن پایانی

قدرت بویایی در مسائل اجتماعی و خانوادگی و به خصوص روابط جنسی تأثیر بسزایی دارد. مثلا بوی طبیعی بعد از استحمام برای همسر شما جذابیت جنسی زیادی دارد. جالب است بدانید بوی به خصوص تن مردان به واسطه وجود ماده ای در بیضه ها بعد از حمام بیشتر می‌شود. این بو زنان را تجریک کرده و برای آن‌ها جذابیت جنسی ایجاد می‌کند. پس توصیه می‌شود درخواست رابطه و نزدیکی بعد از حمام صورت بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر بوی بدن در جذابیت جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی جنسی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: تاثیر بوی بدن در جذابیت جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فضولی و کنجکاوی دیگران از آن دسته مسائلی است که فکر بسیاری از ما را درگیر خودش کرده است. همه ما دوست داریم حریم شخصی برای خودمان داشته باشیم. به همین خاطر اینکه یک نفر دائماً بخواهد این حریم را از بین ببرد قطعاً خوشایند نخواهد بود. اما مشکل این جاست که خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم چطور باید با فضولی و کنجکاوی دیگران مبارزه کنیم. بسیاری از ما از اینکه بخواهیم جواب یک نفر را ندهیم خجالت می‌کشیم. پس روش درست برخورد با فضولی دیگران چیست؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم درگیر این مشکل هستید تا پایان همراه ما باشید. و یا برای مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: فضولی و کنجکاوی دیگران | علل و نحوه صحیح مقابله با آن

فضولی و تفاوت آن با کنجکاوی یا نگرانی

اطرافیان معمولاً با سه دلیل راجع به زندگی شما سؤال می‌کنند. آنها ممکن است نگرانتان باشند و بخواهند کاری برایتان انجام بدهند؛ یا شاید طرف مقابل صرفاً کنجکاو است و می‌خواهد اطلاعات بیشتری راجع به یک موضوع داشته باشد. در نهایت هم به این می‌رسیم که شخص موردنظر واقعاً قصد فضولی در زندگی شما را دارد. پس اولین قدم این است که بتوانید انگیزه و هدف اصلی فرد را تشخیص بدهید.

کسانی که نگران شما هستند همیشه و در تمام موقعیت‌ها راجع به زندگی‌تان سؤال نمی‌کنند. آنها فقط راجع به موضوعی که نگرانشان کرده از شما سؤال می‌کنند. و به‌علاوه تلاش می‌کنند تا راه حلی ارائه کرده یا به شما کمک کنند. شخصیت‌های کنجکاو نیز معمولاً در همه چیز دخالت نمی‌کنند. آنها ممکن است صرفاً از شما بخواهند یکی از تجربیاتتان را در اختیارشان بگذارید. اما یک شخصیت فضول کاملاً با این دو دسته فرق دارد. آنها همیشه و راجع به همه چیز سؤال دارند. به‌علاوه از سؤالاتشان هدفی به‌غیراز کسب اطلاعات ندارند. در واقع آنها نه نگران شما و خواهان کمک هستند و نه می‌خواهند چیزی یاد بگیرند؛ بلکه تنها تلاش می‌کنند تا از همه چیز زندگی‌تان سر در بیاورند.

مقاله نحوه برخورد در اولین ملاقات را حتما بخوانید.

دلایل فضولی و کنجکاوی دیگران

تلاش برای کنترل شرایط | فضولی و کنجکاوی دیگران

اولین و شاید اصلی‌ترین دلیل کنجکاوی در زندگی دیگران این است که فرد فضول می‌خواهد شرایط را تحت کنترل داشته باشد. این افراد اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و توانایی مدیریت شرایط را در خود نمی‌بینند. به همین خاطر از این می‌ترسند که شما چیزی را از آنها پنهان کنید. پس برای اینکه همه چیز را بدانند و بتوانند شرایط را کنترل کنند راجع به همه چیز از شما سؤال می‌کنند.

تلاش برای رقابت با شما | فضولی و کنجکاوی دیگران

رقابت و تلاش برای بازنده کردن شما یکی دیگر از دلایل فضولی است. شاید شما با طرف مقابل هیچ مسابقه یا رقابتی نداشته باشید؛ اما او در ذهن خود این رقابت را با شما دارد. به همین خاطر سعی می‌کند با سؤال کردن از همه چیز شما اطلاع پیدا کند و خود را در شرایطی مشابه یا بالاتر از شما قرار بدهد.

یادگیری اجتماعی | فضولی و کنجکاوی دیگران

گاهی اوقات کسی که در زندگی شما فضولی می‌کند واقعاً قصد و نیت بدی ندارد. فضولی مانند هر رفتار دیگری این قابلیت را دارد که یاد گرفته شود. دیدن کنجکاوی بیش از حد در اطرافیان می‌تواند باعث شود کودکی که در آن محیط بزرگ می‌شود نیز این رفتارها را یاد بگیرد؛ و در آینده، در روابط خود آن را تکرار کند.

برای بهبود مهارت های تان در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

فضولی و کنجکاوی دیگران | راه‌های برخورد

در زندگی دیگران تجسس نکنید

یک قانون ساده می‌گوید که اگر می‌خواهید دیگران در زندگی شما دخالت نکنند بهتر است در اولین قدم خودتان این کار را کنار بگذارید. وقتی شما راجع به هر چیزی از دیگران سؤال می‌کنید باید این حق را به آنها بدهید که درست مانند خودتان از همه چیز سؤال کنند. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که راجع به زندگی دیگران کنجکاو هستند بهتر است اول رفتار خودتان را تغییر بدهید.

حد و مرزهای مشخصی داشته باشید

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم بخشی از فضولی‌ها یا کنجکاوی دیگران راجع به زندگی شما به‌خاطر رفتار خودتان است. وقتی شما حدومرز مشخصی در رابطه با دیگران ندارید و همه چیز را برای آنها می‌گویید باید انتظار دخالت را نیز داشته باشید. در حقیقت این، خود شما هستید که اجازه نظر دادن و سؤال پرسیدن راجع به زندگی‌تان را به دیگران می‌دهید. پس برای جلوگیری از کنجکاوی‌های دیگران بهتر است خودتان حد و مرزها را مشخص کنید.

حتما درباره مهارت های ارتباطی بخوانید.

ناراحتی‌تان را نشان بدهید

قرار نیست به دلیل تعارف و رودربایستی به هر سؤالی که نمی‌خواهید جواب بدهید. وقتی احساس می‌کنید یک سؤال مربوط به حریم شخصی شماست بهتر است در نهایت ادب و احترام این نکته را به طرف مقابل یادآوری کنید.

به سؤالات فرد فضول پاسخ ندهید | فضولی و کنجکاوی دیگران

یک قانون ساده در روان‌شناسی می‌گوید وقتی شما از انجام‌دادن یک کار نتیجه بگیرید دوباره هم آن را تکرار خواهید کرد. برای مثال وقتی یک نفر ببیند که با سؤال کردن از شما می‌تواند به هرچه می‌خواهد برسد طبیعتاً این کار را بیشتر خواهد کرد. در مقابل اگر او ببیند که با استفاده از این روش به جایی نمی‌رسد آن را کنار خواهد گذاشت. به همین خاطر یکی از راه‌ها برای مقابله با فرد فضول این است که سؤالاتش را بی‌جواب بگذارید. برای مثال جواب‌های سربالا به او بدهید. یا بحث را عوض کنید. حتی می‌توانید در جواب سؤال او بگویید “چطور؟” این رفتارها به طرف مقابل نشان می‌دهد که شما دوست ندارید سؤالش را جواب بدهید؛ و در نتیجه دفعه آینده با احتمال کمتری از شما سؤال خواهد کرد.

اهمیت مشاوره

مشکلاتی که در یک رابطه پیش می‌آیند و راه‌های حل کردن آنها یکی از مهم‌ترین تخصص‌های روان‌شناسان است. پس اگر احساس می‌کنید در رابطه خود با یک نفر دچار مشکل شده‌اید بهتر است به کمک‌گرفتن از یک مشاور نیز فکر کنید. مشاورین به‌خوبی به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های لازم برای ارتباط با دیگران و شخصیت‌های مختلف را یاد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فضولی و کنجکاوی دیگران با سایرین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور به دیگران بگویم که نمی‌خواهم سؤالشان را جواب بدهم؟

استفاده از سوالی مثل “چطور مگه؟”، دادن جواب‌های سربالا و یا تغییر دادن موضوع بحث از راهکارهایی هستند که می‌توانید استفاده کنید. درعین‌حال شما می‌توانید با رعایت ادب به طرف مقابل بگویید که نمی‌خواهید به سؤالش جواب بدهید.



:: برچسب‌ها: فضولی و کنجکاوی دیگران | علل و نحوه صحیح مقابله با آن ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

انسان ذاتا موجودی اجتماعی و تعامل‌گرا است و ازدواج برای فرار از تنهایی یکی از انگیزه‌های افراد برای ازدواج محسوب می‌شود. در واقع برخی از افراد به دلیل خلاء عاطفی و احساس تنهایی که در زندگی دارند به فکر تشکیل یک زندگی مشترک می‌افتند بدون اینکه به سایر عوامل موثر بر ازدواج دقت کنند و پیامدهای منفی آن را در نظر بگیرند. به عبارتی ازدواج را تنها راه نجات از تنهایی خود در نظر می‌گیرند که این مسئله می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت زندگی زناشویی افراد در درازمدت بگذارد و زوجین را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. از این جهت بررسی پیامد‌های این مسئله می‌تواند برای افرادی که تصمیم به انجام این عمل دارند حائز اهمیت باشد.

ازدواج برای فرار از تنهایی

هر فردی با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد، انگیزه مختلفی هم برای ازدواج دارد. برخی از انگیزه‌ها منطقی و از روی فکر می‌باشد اما برخی دیگر نامطلوب به نظر می‌رسد. طبیعتا ازدواج برای فرار از تنهایی بدون در نظر گرفتن عوامل موثر و مولفه‌های دیگر، تصمیم و انگیزه صحیحی برای ازدواج نیست. بسیاری از افراد ممکن است تحت تاثیر فشارهای اجتماعی و حتی تمسخر دوستان و همسالان خود از اینکه تنها هستند، بدون در نظر گرفتن شرایط تن به ازدواج بدهند.

آنچه که اهمیت دارد این است که فرد با توجه به ملاک‌ها و معیارهایی که دارد یک انتخاب و تصمیم آگاهانه و عاقلانه انجام دهد. ازدواجی که بدون شناخت از یکدگیر باشد و صرفا از روی هیجان انجام گیرد معمولاً پیش‌بین روابط رضایت بخشی در زندگی نیست. اگر در شرایطی هستید که نمی‌دانید انگیزه‌ ازدواجتان یک تصمیم معقولانه است یا صرفا برای فرار از تنهایی است بهتر است با یک روانشناس مجرب در این زمینه مشورت کنید.

پیامد‌های ازدواج برای فرار از تنهایی

درست است که ازدواج منجر به افزایش تعاملات اجتماعی می‌شود و فرد به نوعی از تنهایی در می‌آید اما این مسئله نشان دهنده آن نیست که چون احساس تنهایی می‌کنید حتما باید ازدواج کنید. ازدواجی که صرفاً برای فرار از تنهایی و بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر باشد آسیب‌هایی با خود به همراه دارد. در ادامه پیامدهای ازدواج برای فرار از تنهایی به اختصار توضیح داده می‌شود.

1. تصمیم‌گیری و انتخاب غلط از پیامدهای ازدواج برای فرار از تنهایی

رایج‌ترین مشکلی که در این وضعیت پیش می‌آید انتخاب عجولانه می‌باشد. در چنین شرایطی فرد معمولاً برای اینکه از تنهایی نجات یابد بدون شناخت و آگاهی از ویژگی‌های فردی که انتخاب کرده تن به ازدواج می‌دهد. تصمیمات عجولانه و بدون آموزش و آگاهی در اکثر مواقع نتایج مطلوبی با خود به همراه ندارند که ازدواج هم از این امر مستثنی نیست. باید توجه داشت که احساس خلاء عاطفی و کمبود عاطفی معمولاْ از طریق ازدواج جبران نمی‌شود. برای آشنایی با ملاک های انتخاب همسر کلیک کنید.

2. افزایش تنش‌ و مشکلات

به دنبال یک انتخاب غلط و تصمیم‌گیری عجولانه، تنش و مشکلات فردی و زناشویی بیشتر می‌شود. در چنین وضعیتی تصوری که از ازدواج کردن و احساس رها شدن از تنهایی داشتید هم خراب می‌شود زیرا برای مدت‌ها تصور می‌کردید که ازدواج کردن تنها راه نجات از تنهایی است. تمام این عوامل در کنار یکدگیر فقط یک نتیجه دارد، آن هم افزایش تنش و اضطراب و مشکلات فردی و بین فردی است. 

3. احتمال طلاق و شکست عاطفی از پیامدهای ازدواج برای فرار از تنهایی

طبیعی است که با افزایش تنش‌ و مشکلات در روابط زناشویی، احتمال طلاق گرفتن و شکست عاطفی بیشتر می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت یک تصمیم‌گیری عجولانه و با انگیزه ناصحیح می‌تواند پیامد‌های سخت و آسیب‌زایی برای زوجین به وجود بیاورد.

بیشتر بخوانید : انگیزه زنان برای ازدواج

تشکیل رابطه مجدد بعد از طلاق یا شکست عاطفی

در اکثر مواقع مردان یا زنان بعد از اینکه یک شکست عاطفی یا طلاق را تجربه می‌کنند احساس تنهایی زیادی می‌کنند و به عنوان یک راه حل ساده در اولین فرصت به دنبال برقراری رابطه با فرد دیگری هستند تا بتوانند خلاء عاطفی و هیجانی ایجاد شده را پر کنند. شروع یک رابطه مشترک جدید و ازدواج برای فرار از تنهایی می‌تواند پیامد‌های نامطلوبی برای زندگی مشترک ایجاد کند زیرا در این شرایط احساس خلاء عاطفی بر تصمیم گیری معقولانه فرد اثر می‌گذارد و مانع از آن می‎شود که یک تصمیم صحیح و منطقی بگیرد.

بسیاری از افراد بعد از شکست عاطفی سریعا درگیر یک رابطه عاطفی دیگر می‌شوند تا زخم‌های رابطه قبلی خود را التیام دهند اما فراموش نکنید که در درازمدت این کار شرایط را برایتان از آنچه که هست دشوار‌تر می‌کند. قبل از اینکه بخواهید رابطه جدید را برای فرار از تنهایی شروع کنید باید آسیب‌ها و تنش‌هایی که در رابطه قبلی تجربه کرده‌اید را حل و فصل کنید در غیر این صورت همان آسیب‌ها و تنش‌ها به رابطه جدید منتقل می‌شود. در این راستا می‌توانید با مراجعه به یک روان‌شناس راحت‌تر این مسائل را برطرف کنید. برای دریافت وقت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

راه های جایگزین ازدواج برای پر کردن احساس تنهایی

شما برای پر کردن احساس تنهایی حتما نباید ازدواج کنید و یا وارد یک رابطه بشوید. همسر می‌تواند دوست، همدم و تکیه گاه شما باشد. اما ازدواج تنها راه برای فرار از تنهایی نیست. شما با استفاده از راهکارهای زیر نیز می‌توانید تنهایی خود را پر کرده و حتی آن را تبدیل به فرصت کنید.

  • عضو شدن در گروه های مختلف مثل موسیقی، کتاب خوانی و …
  • به دنبال علایق تان بروید و در این مسیر آدم های شبیه به خودتان را خواهید یافت
  • از تنهایی خودتان برای پرورش استعدادها و مهارت های تان استفاده کنید
  • موفقیت و رسیدن به جایگاهی در اجتماع به شما کمک می کند تا دوستان وفاداری پیدا کنید
  • از خانه بیرون بیایید و برای ورزش به بوستان نزدیک محل زندگی تان بروید
  • خود را سرگرم وظایف زندگی تان کنید

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج برای فرار از تنهایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج برای فرار از تنهایی کار درستی است؟

ازدواج نه روش درمان است نه راهی برای فرار، بنابراین اگر کسی احساس تنها دارد و از درون احساس می کند که کسی او را دوست ندارد، بهتر است برای حل این مساله مشاوره روانشناسی دریافت کند. ازدواج راهی برای …..



:: برچسب‌ها: ازدواج برای فرار از تنهایی ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

طلاق یک پدیده نابهنجار اجتماعی است که بنا به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. امروزه شاهد هستیم که طلاق در سال اول زندگی بسیار بیشتر از سال‌های دیگر اتفاق می‌افتد. زوجین جوان معمولا بی تجربه هستند و پس از شروع زندگی مشترک در حل مشکلات و چالش‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. سال اول زندگی تاثیر بسیار زیادی بر ادامه زندگی مشترک می‌گذارد و در صورتی که زوجین نتوانند در این مدت تاثیر خوبی بر یکدیگر بگذارند، با پدیده طلاق مواجه می‌شوند. حال سوال این است که چه عواقب و پیامدهایی در انتظار طلاق زود هنگام در سال اول زندگی خواهد بود؟ آیا طلاق گرفتن در سال اول تصمیمی درست و منطقی است؟ در این مقاله سعی شده به تمامی این سوالات پاسخ‌ها داده شود تا ابهامات و چالش‌های ذهنی شما برطرف گردد.

 منبع: طلاق در سال اول زندگی | عوامل موثر و اصلی طلاق درابتدای زندگی زوجین

دلایل طلاق در سال اول زندگی

عوامل متعددی می‌تواند دلیل طلاق گرفتن در سال اول باشد که در ادامه به برجسته‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم.

1. عدم تبیین صحیح نقش زن و شوهر 

 یکی از علل اصلی طلاق در سال اول زندگی این است که زن و شوهر نقش‌هایی را به عهده گرفته‌اند که قبل از این شناخت دقیقی نسبت به آن نداشته‌اند. دختر و پسر قبل از ازدواج، آگاهی‌هایی را ضمن مطالعه کتاب‌های مرتبط یا گفتگو با اشخاص متاهل به دست می‌آورند. اما این‌ها فقط اطلاعات و دانش‌های ظاهری هستند. وقتی دختر و پسر ازدواج می‌کنند و در نقش زن و مرد قرار می‌گیرند، شاهد اتفاقات متفاوتی خواهند بود که با آنچه فرا گرفته بودند متفاوت است. آن‌ها اکنون مجبورند مسئولیت‌هایی را بپذیرند که تا بحال تجربه نکرده‌اند. بنابراین دچار تعارض نقش شده و نمی‌دانند با این حجم مسولیت چگونه کنار بیایند.

2. تظاهر به شخص آرمانی در زمان نامزدی

معمولا در زمان شروع یک رابطه و شکل گیری احساس عاشقانه بین دختر و پسر، هر کدام سعی می‌کنند خود را در نهایت خوب بودن تعریف کنند و مطابق با معیار دیگری رفتار نمایند. چراکه در این زمان هدف جذب طرف مقابل است و ترس از ترک شدن باعث می‌شود خود را به غیر از آنچه که حقیقت و واقعیت وجود وی است به دیگری نشان دهد. بدین ترتیب دختر و پسر با خیال اینکه شخص آرمانی و رویایی خود را پیدا کرد‌اند، تصمیم به ازدواج می‌گیرند. حال زندگی متاهلی شروع شده و زن و مرد دیگر لزومی به جلب توجه دیگری نمی‌بیند یا به دلیل خسته شدن از ظاهرسازی، کم کم شروع به نشان دادن واقعیت خویش می‌نمایند در نهایت تنش‌ها و درگیری به علت عدم تفاهم فزونی می‌گیرد.

3. طلاق در سال اول زندگی | فقدان مهارت های لازم

 دختر و پسر با ازدواج وارد دنیای جدیدی می‌شوند که نیاز به مهارت‌های خاصی دارد. قرار گرفتن دو انسان با نظرها و سلیقه‌های مختلف، قطعا موجب اصطکاک بین آن‌ها می‌شود و بعضا می‌تواند زمینه اختلاف و درگیری را فراهم آورد. اینجاست که مهارت‌های از پیش آموخته شده به یاری زن و مرد می‌آید و می‌توانند با درایت و مهارت خود اختلاف را از بین برده و مشکلات را به روش صحیح از بین ببرند. این در حالی است که برخی از زنان و مردان از مهارت‌های لازم برخوردار نبوده و با اولین در گیری‌ها و اختلاف نظرها، سر ناسازگاری گذاشته و چالش‌های شکل گرفته را تشدید می‌کنند.

4. فاش شدن حقیقت واقعی در مورد وضعیت مالی همسر

 پسران در ابتدای آشنایی، خود را با وضعیت مالی و اقتصادی خوب تعریف می‌کنند، برای خود یک وضعیت مالی غیر واقعی بیان کرده و سعی در جلب توجه دختران می‌نمایند. اما همه این‌ها ساخته و پرداخته ذهن وی بوده و واقعیت ندارد. دختران بی خبر از حقیقت پیشنهاد ازدواج را قبول کرده و زندگی زناشویی شروع می‌شود. کم کم حقیقت آشکار شده و کمبودهای مالی خود را نشان می‌دهند. بدهی‌ها نمایان شده و مشکلات اقتصادی روز به روز بیشتر می‌شود.

راه های پیشگیری از طلاق در سال اول زندگی 

بسیاری از زوجین در سال های اول زندگی خود با مشکلات زیادی روبرو می شوند. در ادامه راهکارهایی که به زوجین در پیشگیری از طلاق در سال اول زندگی کمک می کند ذکر شده است :

مهارت ارتباطی خود را افزایش دهید. 

داشتن یک زندگی مشترک سالم نیازمند گفت و گو و مکالمات دائم است. اولین قدم برای داشتن یک ازدواج موفق افزایش مهارت ارتباطی با همسر بخصوص مهارت کلامی است. برای بهبود این مهارت استفاده از مشاوره روانشناسی بسیار به شما کمک می کند. شما می توانید در هر جایی که هستید از خدمات مشاوره تلفنی مرکز مشاوره ذهن نو بهرمند شوید. 

مهارت حل مسئله و داشتن دید مثبت به مشکلات

در سال اول ازدواج زوجین با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو می شوند. بهبود مهارت حل مسئله و داشتن دید مثبت به مشکلات به در عبور از سختی های زندگی مشترک کمک می کند. 

پرورش این مهارت نیازمند تمرین و استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی از یک متخصص است. 

انتظارات مالی خود را با همسرتان به اشتراک بگذارید

بسیاری از مشکلات زوجین در سال های اول ریشه مالی دارند. صحبت کردن زوجین با یکدگیر و رسیدن به یک سخن و دید مشترک در مورد مسائل و چالش های مالی زندگی به زوجین کمک می کند تا بسیاری از مشکلاتشان حل شود و بایکدگیر بتوانند مشکلات مالی زندگی مشترک را حل نمایند. 

بیشتر بخوانید : جلوگیری از طلاق

 

عواقب و پیامدهای طلاق در سال اول زندگی

طلاق در سال اول پیامدها و مشکلاتی به همراه دارد که به شرح زیر هستند:

1. افسردگی

بروز افسردگی و حالات هیجانی منفی به ویژه در سال اول زندگی، پدیده‌ای دور از انتظار نخواهد بود. دقیقا زمانی که دختر و پسر به آرزوی خود رسیده و زندگی متاهلی را تجربه کرده‌اند، بنا به دلایل مختلف با واقعیت‌های تلخ طلاق رو به رو می‌شوند. خود را شکست خورده و آرزوهای خویش را بر باد رفته می‌یابند. بنابراین افسرده شده و انگیزه زندگی را از دست می‌دهند.

2. طلاق در سال اول زندگی | نگاه تلخ جامعه به واقعیت طلاق

طلاق به هر دلیلی که باشد به خصوص اگر در سال اول زندگی اتفاق بیوفتد، باعث قضاوت‌های اخلاقی از طرف جامعه می‌شود. قضاوت‌هایی که می‌تواند روح و روان فرد طلاق گرفته را بهم بریزد و او را دچار مشکل نماید. با توجه به مطالبی که گفته شد توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی ابتدا مشاوره طلاق دریافت کنید، تا متخصصان با بررسی شرایط‌تان بهترین راه و روش برای حل مساله را ارائه دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا طلاق در سال اول زندگی منطقی و درست است؟

پاسخ به این سوال بستگی به شرایط و واقعیتی دارد که زن یا مرد پس از ازدواج تجربه می‌کند. مثلا ممکن است فردی که او را به عنوان همسر پذیرفته‌اید، فردی با اختلالات روانی باشد که هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌رساند. به طور منطقی، زندگی با چنین شخصی امری آسان نخواهد بود. اما در مسائلی چون مشکلات مالی و عدم دارا بودن مهارت‌های لازم می‌توان از مشاوران حوزه خانواده کمک گرفت و تصمیمات بهتری اتخاذ نمود.

عواقب طلاق در سال اول چیست؟

طلاق در سال اول می‌تواند عواقبی مانند افسردگی، کاهش انگیزه برای ادامه زندگی و تنش‌های ناشی از قضاوت‌های جامعه را به همراه داشته باشد. آنچه اهمیت دارد در ابتدا راهکاری برای پیشگیری از این اتفاق است. در صورت بروز این اتفاق باید به این باور رسید که زندگی به پایان نرسیده و زن و مرد می‌توانند با استفاده از راهکارهای علمی آینده‎ای بسیار موفق برای خود رقم بزنند.  



:: برچسب‌ها: طلاق در سال اول زندگی | عوامل موثر و اصلی طلاق درابتدای زندگی زوجین ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا شیر برای ترک اعتیاد مفید است؟ یکی از نکات مهم برای ترک اعتیاد ایجاد یک سبک زندگی سالم است. مهم‌ترین مولفه یک سبک زندگی سالم، یک برنامه مناسب تغذیه‌ای می‌باشد. شیر با داشتن خواص فراوان، ماده‌‌ای سرشار از انواع ویتامین‌هاست که باید در رژیم تمام افراد به خصوص افرادی که اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند، قرار بگیرد. علاوه بر مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار در شیر، این ماده خاصیت سم زدایی هم دارد و برای دوره ترک بهترین انتخاب است. با آگاهی از فواید شیر برای ترک اعتیاد و مصرف آن می‌توانید این دوره سخت را با موفقیت پشت سر بگذارید. همچنین مشاوره ترک اعتیاد نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

چرا مصرف شیر برای ترک اعتیاد مفید است؟

شیر به ترک اعتیاد کمک می‌کند و خواص فراوانی دارد که برخی از آن‎ها به شرح زیر هستند:

1. شیر خاصیت سم زدایی دارد

وقتی سموم حاصل از مواد مخدر وارد بدن می‌شوند، اول کبد و سپس کلیه‌ها را درگیر می‌کنند. بعد از این که بدن مضر بودن این مواد را تشخیص داد با به کار گرفتن مکانیسم‌های مختلف سعی در دفع و خارج کردن این سموم می‌کند. به این فرایند سم زدایی می‌گویند. یکی از فواید اصلی شیر برای ترک اعتیاد کمک به دفع سموم بدن است. شیر ماده‌ای سرشار از پروتئین است و پروتئین‌های موجود در شیر به سموم می‌چسبند و باعث دفع آن‌ها می‌شوند. به همین دلیل سال‌هاست که پزشکان حوزه ترک اعتیاد به مصرف شیر در دوره ترک، تاکید می‌کنند. برای کسب اطلاع بیشتر از ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. بهبود عملکرد قلبی و تنظیم فشار خون

شیر به دلیل داشتن ماده منزیم و پتاسیم به کاهش فشار خون و افزایش جریان خون کمک می‎کند، کلسترول بد خون را کاهش می دهد، رگ‌های خونی را باز می‌کند و به همین دلیل سبب کم شدن فشار روی قلب و سیستم عروقی می‌شود.

3. شیر برای ترک اعتیاد | بهبود سیستم گوارش و جلوگیری از چاقی

اعتیاد باعث مشکلات گوارشی فراوان از جمله کاهش اشتها، سو تغذیه، مشکلات دفعی مثل یبوست یا اسهال و اختلال در هضم غذا می‌شود. همچنین ترک اعتیاد گاهی افراد را به سمت اعتیاد به مواد غذایی و چاقی می‌کشاند. مصرف شیر علاوه بر این که با کمک به بهبود دستگاه گوارشی اثرات اعتیاد را جبران می‌کند، با کمک به کنترل اشتها نیز چاقی پس از ترک را  کنترل خواهد کرد. برای آشنایی با انواع غذاهای مفید برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

4. منبع غنی از کلسیم

کسانی که هر روز یک پاکت شیر مصرف می‌کنند، کلسیم روزانه بدنشان به میزان دو برابر تامین می‌گردد. کلسیم 39 درصد یعنی بیش از یک سوم مواد معدنی بدن را شامل می‌شود. از فواید کلسیم می‌توان به حفظ بدن در برابر بیماری‌هایی مثل سرطان، ناراحتی آتریتی، میگرن، سندورم پیش قاعدگی، کاهش چربی‌های اضافی و مضر در بدن و کمک به تولید ماده استخوانی اشاره کرد. 

5. پیشگیری از انواع بیماری‌ها

بدن در دوره اعتیاد مستعد گرفتار شدن به انواع بیماری‌ها به خصوص سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود. شیر به خاطر داشتن کلسیم و ویتامین دی می‌تواند ریسک ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد. مثلا کلسیم با حفاظت از پرزهای روده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا مقعد را تا حد قابل توجهی کم می‌کند. همچنین شیر با کمک به گردش خون از سکته و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند و حتی ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را نیز کاهش می‌دهد.

6. شیر برای ترک اعتیاد | کاهش استرس و افسردگی

یکی از مشکلات عمده افراد پس از ترک، افسردگی و اضطراب است. در واقع مشکلات روحی در دوره اعتیاد قبل از آن به وجود می‌آیند و دردوره ترک خودشان را آشکارا نشان می دهند. پروتئین و لاکتیوم موجود در شیر هورمون‌های استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ویتامین d موجود درشیر به تولید سروتونین کمک می‌کند. سروتونین به هورمون احساس خوب و شادی معروف است و خلق و خو، اشتها و خواب را بهبود می‌بخشد.

7. تامین مایعات مورد نیاز بدن

پزشکان حوزه ترک اعتیاد بر مصرف مایعات برای سم زدایی بدن تاکید بسیار زیادی دارند. همچنین افرادی هم که سابقه اعتیاد و ترک آن را نداشته‌اند باید برای کمک به سلامتی بدنی خود روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات مصرف نمایند. بعد از آب، شیر بهترین نوشیدنی برای جبران مایعات از دست رفته بدن است چراکه دارای مقادیر خوبی از مولکول‌های آب است. در دوره ترک اعتیاد باید از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی مصنوعی و قهوه پرهیز کرد چراکه باعث میل شدید مصرف دوباره مواد می‌شوند. بهترین نوشیدنی‌ها برای ترک اعتیاد آب، شیر و آب میوه‌های طبیعی هستند.

8. افزایش کیفیت خواب

همه کسانی که حداقل یک بار تجربه مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی را داشته‌اند حتما متوجه تاثیرات منفی آن‌ها روی خوابشان شده‌اند. چه اعتیاد چه ترک اعتیاد خواب فرد را مختل می‌کند. فردی که خواب با کیفیت و خوبی نداشته باشد آرامش روحی مناسبی نخواهد داشت. اگر شما هم دچار مشکل خواب هستید باید شیر مصرف کنید. شیر دارای ماده ملاتونین است که ایجاد خواب آلودگی کرده و همچنین مقادیری از تریپتوفان را نیز داراست که خاصیت آرام بخشی دارد. برای مقابله با مشکل بی خوابی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

9. شیر برای ترک اعتیاد | کمک به ترمیم زیبایی

یکی از تاثیرات منفی اعتیاد که بر هیچ کس پوشیده نیست از بین رفتن زیبایی فرد است. اما خوشبختانه با شروع ترک، به تدریج سلول‌های پوستی به کمک مواد مغذی بازسازی می‌شوند و زیبایی فرد دوباره برمی‌گردد. شیر یکی از مواد مغذی و سالمی است که می‌تواند به بازسازی سلول‌های پوستی و زیبایی کمک کند چراکه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های فراوان پوست را هیدراته و نرم نگه می‌دارد.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، شیر خاصیت های دیگری نیز همچون تامین انرژی، کمک به ترمیم بافت دهان، مجاری تنفسی و ریه‌ها و… دارد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا بعضی افراد در هضم شیر مشکل دارند؟

سیستم گوارشی آسیب دیده هضم تمام مواد غذایی از جمله شیر را سخت می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در سه وعده نصف یک لیوان شیر را مصرف کنند تا دچار مشکل هضم نشوند.

چرا افراد معتاد تمایلی برای خوردن شیر ندارند؟

چون خوردن موادی مثل شیر و بستنی یا حتی ترشی حالت نئشگی را در آن‌ها از بین می‌برد.

اگر شیر را با مواد دیگر مخلوط کنیم خواص خود را حفظ می‌کند؟

غیر از قهوه و شکلات شما می‌توانید با خیال راحت انواع مواد مثل موز، انبه، هویج و… را به شیر بیافزایید.



:: برچسب‌ها: شیر برای ترک اعتیاد | آیا شیر می تواند به ترک کمک کند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تنفر از رابطه جنسی اغلب در زنان دیده می‌شود. زندگی زناشویی غالبا از آنچه که فکر می‌کنید متفاوت‌تر است. افراد زیادی بعد از ازدواج، بنابه دلایلی از داشتن رابطه زناشویی خودداری می‌کنند و از آن متنفرند. شاید این نفرت از رابطه زناشویی یک احساس طبیعی باشد که عوامل مختلفی از جمله فرهنگ در ایجاد آن دخیل‌اند. در کشور ما ایران، وجود باورهای غلط و قدیمی در بعضی افراد موجب نفرت از رابطه جنسی و سرکوب میل جنسی می‌شود. وجود چنین حسی در یکی از طرفین ازدواج مشکلات زیادی در روابط آنها به وجود خواهد آورد. زیرا داشتن رابطه زناشویی لازمه زندگی آرام و لذت‌بخش است. بنابراین دانستن علت تنفر از رابطه جنسی و درمان آن بسیار ضروریست. در این مطلب به بررسی ابعاد مختلف نفرت از رابطه جنسی و سپس راه‌های درمان آن می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره جنسی کلیک کنید.

منبع: تنفر از رابطه جنسی

علائم اختلال بیزاری جنسی | تنفر از رابطه جنسی

بی‌میلی به رابطه جنسی ممکن است در دوره‌هایی از زندگی هر فردی رخ دهد و این طبیعی است. ولی اگر این بی‌میلی طولانی شود و کم کم به تنفر از رابطه جنسی تبدیل گردد، عواقب بدی در زندگی خواهد داشت و این اصلا خوب نیست. چنانچه شما قبل از انجام یا در طول رابطه جنسی و حتی در اثر فکر کردن به آن، دچار استرس و حمله پانیک می‌شوید، می‌توان گفت اختلال بیزاری جنسی دارید. بی‌توجه بودن به این علائم موجب بهبودی شما نمی‌شود بلکه آن حس را بدتر می‌کند.

مهم‌ترین علائم

خودداری از هرگونه رابطه جنسی، ترس و تنفر از فعالیت جنسی، مشکل در زندگی مشترک، حملات پانیک مانند احساس خفگی، تپش قلب، ضعف، تهوع، سرگیجه و مشكلات تنفسی در مواجهه با رابطه جنسی.

برخی افراد در مورد همه رفتارهای جنسی (بوسیدن و لمس كردن) حس تنفر زیاد دارند. شدت واكنش افراد می‌تواند علائم خفیفی چون نداشتن علاقه و نفرت خفیف باشد یا شامل استرس متوسط و نشانه‌های شدیدی چون لذت نبردن، پریشانی روانی شدید و کلیه علائم پانیک است. در افرادی با تنفر شدید می‌بینیم که فرد هر کاری می‌کند تا جلوی رابطه جنسی با همسرش را بگیرد.  مثلا در زمانی متفاوت از همسرش می‌خوابد، زمان بیشتری در محل کارش صرف می‌کند و از محیط خانه فراری است و حتی ممکن است جذابیت جنسی خود را کاهش دهد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله اختلال واژینیسموس را بخوانید.

شیوع تنفر از رابطه جنسی در زنان و مردان

هر دو گروه زنان و مردان امکان اختلال بیزاری جنسی را دارند. ولی تحقیقات نشان می‌دهد شیوع آن در زنان کمی بیشتر از مردان است، شاید به این خاطر که زنان بیشتر از مردان قربانی تجاوز و انواع آزار جنسی می‌شوند. به دلیل اینکه این اختلال را با سایر بیماری‌ها و اختلالات جنسی (سردی و بی‌میلی جنسی یا نوسان طبیعی در میل جنسی بر اثر استرس‌های زندگی روزمره) اشتباه می‌گیرند، آمار دقیق آن نیز مشخص نیست. از طرفی بسیاری از افراد حرف زدن در مورد مسائل جنسی را دشوار و خجالت‌آور می‌دانند. در نتیجه تعداد کمی از مبتلایان برای درمان این اختلال به مشاور، درمانگر جنسی و پزشک روی می‌آورند.

برای آشنایی بیشتر با مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

علل تنفر از رابطه جنسی

در خصوص بیزاری و تنفر از رابطه جنسی نمی‌توان علت مشخصی برای همه افراد تعیین کرد. هر فرد با توجه به روحیات خود و تجارب زندگی‌اش علل متفاوتی برای تنفر از رابطه جنسی دارد. در کل می‌توان علل زیر را بیان کرد که شدت هر یک در افراد مختلف فرق می‌کند.

جذابیت ظاهری

جذابیت ظاهری و فرم بدن از مولفه‌هایی است که می‌تواند نفرت از رابطه زناشویی را باعث شود. محرک‌های بصری با تاثیر روی مغز ، بر روابط جنسی موثرند. تحقیقاتی در سال۲۰۱۲ در یک مجله علوم اعصاب، ثابت کرد که محرک‌های بصری، مواد شیمیایی از مغز آزاد می‌کنند و در پی آن، فرد جذب زیبایی‌های بدنی شریکش می‌شود.

باورها و اعتقادات نادرست خانواده یا جامعه

متاسفانه در بسیاری از جوامع صحبت راجب سکس و رابطه جنسی را نادرست و عیب می‌دانند.جوانان در این جامعه بدون هیچ پیش زمینه‌ و آشنایی در برابر رابطه جنسی قرار می‌گیرند. مسلما اولین رابطه زناشویی برای دختران و پسرانی که آگاهی کافی در این مورد ندارند، تلخ و آزاردهنده خواهد بود. و در نهایت به احساس نفرت از رابطه جنسی ختم می‌شود. در ضمن اکثر دختران و پسران در این شرایط از بیان انتظارت خود از رابطه جنسی خجالت می‌کشند و برای همین میل به داشتن رابطه جنسی در آنها کاهش می‌یابد و از رابطه زناشویی متنفر می‌شوند.

تاثیر رفتار های پدر و مادر روی زندگی جنسی

گاهی والدین ناخواسته تصویری نادرست از مرد یا زن در ذهن فرزند ایجاد می‌کنند. مثلا اگر پدر به دختر خود بی‌توجه باشد و محبت کافی روا ندارد، تصویری سخت، خشن و عبوس از مردان در ذهن دخترش نقش می‌بندد. این تجربه در مورد پسر در رابطه با مادر نیز امکان دارد. رفتار های اشتباه والدین  در زندگی جنسی فرزندان نقش مهمی دارد.

کسالت رابطه | تنفر از رابطه جنسی

رابطه جنسی با فرد تکراری بعد از گذشت سال‌ها از ازدواج احساس یکنواختی می‌دهد. توصیه می‌شود به جای نگاه قدیمی به شریک جنسی‌تان، به خودتان بگویید که سکس یک چیز خاص است که فقط با شریک زندگیتان به اشتراک می‌گذارید. سعی نمایید رابطه را مثل قبل جذاب کنید. باهم به تعطیلات بروید و رابطه جنسی را در هتل و مکان های جدید و هیجان‌انگیز انجام دهید. هر چیزی که احساس جدید بودن به رابطه جنسی‌تان می‌دهد را امتحان کنید. اگر هیچ‌کدام جواب نداد بهتر است به زوج درمانی فکر کنید. تنوع در رابطه جنسی می‌تواند مفید باشد.

تعارض رابطه | تنفر از رابطه جنسی

به گفته بریتو میی بعضی افراد پس از دعوا علاقه‌ای ندارند رابطه جنسی برقرار کنند. برخی دیگر هم رابطه جنسی بعد از دعوا را به عنوان ترمیم شکستگی‌های حسی و درگیری زناشویی دوست دارند. اگر خواهان رابطه طولانی مدت هستید باید مسائلتان را ریشه‌ای حل کنید. حل صحیح و به موقع دعوای بین زوجین جلوی مشکلات بعدی و ورود آن به رابطه جنسی را خواهد گرفت.

مادرشدن یکی از علل تنفر از رابطه جنسی

مادر شدن می‌تواند تاثیرات منفی و خشنی بر رابطه جنسی شما بگذارد. به گفته دورواسولا شما بعد از زایمان، سرگرم کودک و بزرگ کردن او می‌شوید و استرس این کار ممکن است شما را تا مدت‌ها از احساس سکسی بودن و میل به رابطه جنسی دور نگه دارد. در زنان علل فراوانی برای عدم میل جنسی وجود دارد. آنها اگر از دوران بارداری دچار افسردگی نشوند، احتمال افسردگی پس از زایمان در آنان زیاد است. علاوه بر آن مشکلات زیادی بعد از زایمان برای زنان ایجاد می‌شود که البته در همه یکسان نیست؛ چسبندگی روده و سردردهای ناشی از مواد بیهوشی، مشکلات نوزاد نورسیده و … همه این موارد می‌تواند علت تنفر از رابطه جنسی در زنان باشد.

مشکلات هورمونی | تنفر از رابطه جنسی

نداشتن تعادل هورمونی نیز از علل کاهش میل جنسی است. تنفر از رابطه جنسی علت‌های بی‌شمار دیگری نیز دارد از جمله: استرس، مصرف مواد مخدر، ترس از بارداری و تنفر از همسر، کنترل بارداری، مسولیت‌های بیش از حد، کمبود زمان، بارداری، تفاوت در فانتزی‌های جنسی و مشکلات شریک جنسی.

درمان اختلال تنفر از رابطه جنسی

در این رابطه شناخت و بررسی علت زمینه‌ساز و نشانه‌های اختلال ضروری می باشد. شما می‌توانید از طریق روش‌های درمان مشاوره آنلاین یا درمان‌های جنسی حضوری مشکل خود را پیگیری کنید. از روش های درمانی رایج دیگر روان‌درمانی(متعهد به شرکت در جلسات درمانی)، زوج‌درمانی(حل تعارضات بین فردی دخیل در رابطه جنسی) و درمان‌های حساسیت‌زدایی است. برای علائم پانیک هنگام رابطه جنسی نیز پزشکان می‌توانند داروهایی تجویز کنند. داشتن رابطه جنسی سالم قسمت مهمی از تجربه زندگی انسان است. این اختلال اگر درمان نشود، امکان دارد به خیانت، طلاق یا سردی دائمی در زندگی مشترک منتهی شود.

برای آشنایی با بهبود انواع مشکلات جنسی کلیک کنید.

سخن پایانی

احساس نفرت از رابطه جنسی را ممکن است هر فردی تجربه کند. این حس دلایل مختلفی دارد، و اساسی‌ترین علت آن با ناخودآگاه فرد در ارتباط است. سرکوب میل جنسی در نوجوانی، رفتارهای اشتباه والدین، تجربه‌ها و خاطرات تلخ در کودکی و… موجب تشدید احساس تنفر از رابطه جنسی در فرد می‌شوند. اگر شما هم فکر می‌کنید این اختلال را دارید، آن را نادیده نگیرید و مشاوره جنسی با متخصصان انجام دهید. درمان حس نفرت از رابطه جنسی با مراجعه به روانشناس و بررسی همه‌جانبه دلایل آن آسان می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از رابطه جنسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تنفر از رابطه جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تغییر همسر بعد ازدواج چقدر امکان پذیر است؟ اغلب افراد به خصوص دختران جوان در دوران آشنایی، بسیار زود دلباخته می‌شوند و نکات منفی طرف مقابلشان را نمی بینند. حتی اگر متوجه ضعف‌های شخصیتی و رفتاری در او شوند به امید تغییر همسر بعد از ازدواج وارد زندگی مشترک می‌شوند. امروزه دادگاه‌های خانواده پر شده از همین افراد که بعد از ازدواج به این نتیجه رسیدند: “زندگی واقعی با رویابافی های آن‌ها بسیار متفاوت بوده است”. تغییر دادن یک فرد بالغ کار آسانی نیست چون که بعضی از رفتارها ریشه در دوران کودکی دارند, بعضی از مشکلات شخصیتی بر اثر تربیت خانوادگی یا زمینه فرهنگی به وجود می‌آیند و به راحتی حل نمی‌شوند. عیب‌هایی که شما در طرف مقابل‌تان می‌بینید بعد از ازدواج نه تنها از بین نمی‌روند بلکه به احتمال زیاد از قبل پررنگ‌تر هم می‌شوند. پس ایا به هیچ عنوان بباید به تغییر همسر بعد ازدواج امید داشت؟

منبع: تغییر همسر بعد ازدواج

تغییر همسر بعد ازدواج

با وجود آموزش‌ها و تکرار این مساله در فیلم‌ها و کتاب‌ها، باز هم زوج‌هایی را می‌بینیم که به دنبال راهی برای تغییر همسر بعد ازدواج هستندو یا حداقل به ایجاد تغییراتی امید دارند. گاه این امید در ناهشیار مرد یا زن وجود دارد و او با رفتارها و کلامش ناخودآگاه سعی در تغییر همسرش دارد. ایراد گیری از همسر، احساس خجالت از رفتار یا ظاهر همسر، نصیحت های طولانی او، خشم از رفتار و گفتارهای معمول او، تمایل به دوری از همسر و.. نشانه‌های تمایل شما به تغییر همسر بعد ازدواج به صورت ناخودآگاه تان می‌باشند.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج

تغییر همسر بعد ازدواج | چه خصوصیاتی بعد از ازدواج تغییر نمی کنند؟

بعضی از خصوصیات رفتاری و اخلاقی هستند که به مدت بیست سال یا بیشتر در طرف مقابل شما شکل گرفته و تقویت شده‌اند، این خصوصیات یا اصلا تغییری نمی‌کنند یا برای تغییر دادن آن‌ها سالیان سال باید تلاش کنید و تنها در صورتی که خود شخص بخواهد تغییر کند به نتیجه خواهید رسید! یعنی اگر شما با فردی ازدواج کنید که خصوصیات تغییر ناپذیر و متفاوتی با شما داشته باشد، باید یک سوم عمر ازدواج خود را به جنگ و دعوا برای تغییر دادن همسر بعد ازدواج همدیگر بپردازید.

پس چه بهتر که این خصوصیات را قبل‌از ازدواج بشناسید، چرا که تغییر همسر بعد ازدواج کار آسانی نیست. خصوصیات تغییرناپذیر معمولا به این حوزه‌ها مربوطند: تربیت خانوادگی، تربیت فرهنگی، تربیت اقتصادی، تحصیلات، باورهای مذهبی، فاصله سنی، ویژگی‌های درونی.

1- تربیت خانوادگی

خانواده مانند یک قالبی ست که خمیر مایه بچه‌ها در آن شکل می‌گیرد. هیچ وقت نمی‌توانید فردی را از خانواده‌اش جدا بدانید و فکر کنید خصوصیات اخلاقی این فرد شبیه به پدر و مادرش نیست، اولین الگوی هر آدمی پدر و مادرش است. بچه‌ها از رابطه بین والدین‌شان نوع رفتار با همسر آینده خود را می‌آموزند. هر قدر هم فردی در نگاه اول با خانواده‌اش متفاوت باشد بازهم در شرایط بحرانی و در زندگی واقعی شبیه والد خود عمل خواهد کرد.

به همین دلایل بهتر است که قبل از ازدواج به شناخت دقیقی از خانواده همسر خود برسید، رفتارهای بین فردی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید و واکنش‌های آن‌ها در برخورد با چالش‌ها و مشکلات را بسنجید. چرا که تغییر آن ها در همسر تان بعد ازدواج نشدنی خواهد بود.

2- تربیت فرهنگی

تضادهای فرهنگی گرچه آدم‌ها را از همدیگر متمایز می‌کنند و زیبایی‌های زیادی را می‌سازند، اما اصولا فرهنگ‌های مختلف به سختی با هم پیوند می‌خورند. به خصوص اگر یک طرف فرهنگ سنتی و طرف دیگر فرهنگ مدرن قرار داشته باشد.

آداب و رسوم، هنجارها، تابوهای اجتماعی و… همه و همه سازنده فرهنگ یک منطقه یا یک خاندانند. شما قبل از ازدواج علاوه بر آشنایی با خانواده طرف مقابل با اصالت و فرهنگ آن‌ها نیز آشنایی پیدا کنید که در دوره عقد و پس از ازدواج با این تفاوت‌ها به مشکل بر نخورید. تغییر آداب و رسوم همسر بعد ازدواج تقریبا نشدنی است.

برای مثال ممکن است همسر شما از خاندان و فرهنگی باشد که به زنان احترام زیادی نمی‌گذارند و کمک کردن در کارهای خانه را عار می‌دانند، در این شرایط شما نمی‌توانید باورهای طرف مقابل‌تان را به راحتی تغییر دهید و خصوصیات رفتاری او در این رابطه را به کل تغییر دهید.

3- تربیت اقتصادی و دیدگاه او نسبت به مسائل مالی

بسته به این که همسر شما در چه شرایط اقتصادی بزرگ شده باشد، رفتارهای اقتصادی او تغییر می‌کند. اگر همسر شما در یک خانواده متوسط و  کارمندی تربیت یافته باشد، در مخارج همیشه برنامه ریزی دارد یا اگر در یک خانواده خسیس رشد کرده باشد همیشه در برابر خرج کردن پول مقاومت می‌کند.

رفتارهای اقتصادی مثل ولخرجی، خصاصت، حساب گری و… نیز به راحتی قابل تغییر نیستند. پس به امید تغییر رفتارهای مالی همسر بعد ازدواج وارد زندگی مشترک نشوید.

4- تغییر ویژگی های درونی همسر بعد ازدواج

افراد بسته به ژنتیک و محیطی که در آن پرورش یافته‌اند، یک سری ویژگی‌های شخصیتی و درونی پیدا می‌کنند که تغییر آن‌ها اصلا کار راحتی نیست. به عنوان نمونه افراد درون گرا که بیشتر تمایل به تنهایی و کم حرفی دارند را نمی‌شود تبدیل به اشخاصی اجتماعی کرد که از شرکت در مهمانی‌های شلوغ لذت می برند!

خصیصه‌های درونی و شخصی همیشه به موضوعات ساده‌ای مثل برون گرایی و دورن گرایی ختم نمی‌شوند، بعضی افراد که خصیصه درونیشان خشونت و عصبانیت است یا برخی افراد به دلیل ژن معیوب همیشه درمانده و افسرده‌اند.

5- فاصله سنی

معمولا روانشناسان حوزه ازدواج توصیه می‌کنند که فاصله سنی زن و مرد از هم بین دو تا هشت سال باشد، این توصیه به این علت است که تفاوت‌های بین نسلی در زوج‌هایی که بیش از ده سال با هم تفاوت سنی دارند به وفور دیده می‌شود.
زوج‌هایی که با فاصله بیشتر از ده سال از هم متولد شده‌اند، معمولا نگرش و دغدغه‌های مشترکی ندارند و در حوزه رفتارهای مربوط به این موضوع تغییر ناپذیرند. شما نمی‌توانید راهی برای تغییر تجریبات همسر تان بعد ازدواج پیدا کنید.

6- تغییر زمینه اعتقادی همسر بعد ازدواج

مثلا شما تصور کنید که از نظر اعتقادی قبول دارید که ارتباط با جنس مخالف و خوردن مشروب حرام است، اما همسر شما این اعتقادات را ندارد. بعد از ازدواج چه اتفاقی می‌افتد؟ در رفتن به مهمانی‌ها در ارتباطات روزمره و حتی در خوردن غذا شما از همسرتان رفتارهایی می‌بینید که از نظر شما نادرست‌اند و متاسفانه به همین راحتی تغییرپذیر هم نیستند.

هم کفو بودن از نظر اعتقادی یکی از مهم‌ترین ملاک‌هایی است که زمان ازدواج باید در نظر داشته باشید.

7- میزان تحصیلات

اگر دل‌تان می‌خواهد همسر آینده تان تحصیلات عالیه داشته باشد، حتما قبل ازدواج باید این موضوع را برای انتخاب او در نظر می‌گرفتید. اجبار کردن او به ادامه تحصیل و یا مجاب کردنش به این کار، ممکن است بر خلاف میل باطنی او باشد. گاه منظور از میزان تحصیلات درک و دیدگاه او به زندگی است، که باید بدانید با ارتقای تحصیلات به ندرت این ویژگی تغییر می‌کند.

8- روابط و ازدواج های قبلی

شاید در ابتدای رابطه ازدواج قبلی او برای‌تان اهمیت نداشته و حال بعد ازدواج به دنبال راهی برای تغییر این واقعیت هستید. این کار وقتی فرزندی از ازدواج قبلی وجود داشته باشد، دشوارتر شده و پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت.

9- مواردی که غیر قابل تغییر و مذاکر هستند

در زندگی هر کس ممکن است شرایط به خصوصی وجود داشته باشد که غیر قابل تغییر باشند. شما باید نسبت به این مسائل آگاهی پیدا کرده و به جای خیال بافی درباره تغییر همسر تان بعد ازدواج حقایق را ببینید.

10- ظاهر و سلامت جسمانی

عمل های زیبایی مختلف این امکان را ایجاد کرده که بتوانید تغییرات فاحشی در چهره و ظاهر خود به وجود بیاورید. اما همیشه زیبایی معنای واحد نداشته و حتی برای برخی اهمیت ندارد. پس امید به تغییر ظاهر همسر بعد ازدواج مساله ای بیهوده می‌تواند باشد.

راه های تغییر همسر بعد از ازدواج

گرچه که بیشتر ویژگی‌های شخصیتی یک فرد بالغ در دسته ویژگی‌های تغییر نیافتنی قرار می‌گیرند؛ اما راه‌هایی برای بهبود نسبی این ویژگی‌ها وجود دارد. برای تغییر همسر به این رهکارها عمل کنید.

1_در قدم اول برای تغییر همسر بعد ازدواج : سعی نکنید با زور، نصیحت اجبار و تهدید همسرتان را تغییر دهید، چرا که این راه حل‌ها بیشتر تاثیر معکوس می‌گذارند. در عوض سعی کنید در واکنش‌ها و بازخوردتان نسبت به رفتار همسرتان تغییر ایجاد کنید.

2_در قدم دوم: راه حل‌های به درد نخور را دور بیندازید. یعنی اگر بارها درباره موضوعی دعوا کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید این بار سکوت کنید و چیزی نگویید. یا اگر بارها برای موضوعی قهر کرده‌اید این بار عاقلانه و با دلایل منطقی وارد گفتگو شوید.

3_ در قدم سوم برای تغییر همسر بعد ازدواج : به کشف دلایل بپردازید. آیا تا به حال ریشه‌یابی کرده‌اید که چرا همسرتان کاری بر خلاف میل شما انجام می‌دهد؟ مثلا چرا سیگار می‌کشد یا رفیق بازی می‌کند؟

4_در قدم چهارم: الگوی خوبی باشید. آیا شما نیز به خاطر لجبازی، عادت یا … همان رفتارهایی را انجام می‌دهید که همسرتان هم انجام می‌دهد؟ مثلا به همسرتان می‌گویید “داد نزد”، اما خودتان در دعوا صدای خود را بلند می کنید؟ اگر این گونه است در رفتار خود تجدید نظر کنید.

5_ در قدم پنجم برای تغییر همسر بعد ازدواج : از تقویت مثبت استفاده کنید. یعنی به جای ملامت همسرتان به خاطر کارهای غلطش بهتر است از کارهای صحیح و مناسبش تقدیر کنید. این گونه همسر شما سعی می‌کند هرروز بهتر از روز قبل باشد.

چه زمانی دست از تغییر همسر بعد ازدواج باید کشید؟

مسلما همه ما آدم‌ها در طول زمان دچار تغییراتی در باور، ظاهر و رفتارمان خواهیم شد. ازدواج به خودی خود عاملی در ایجاد این تغییرات است، اما زمانی که یکی از زوجین ویا هردوی آن‌ها در تلاش باشند که دیگری را در جهت رسیدن به منافع خود تغییر دهند، آن وقت است که تنش‌ها و اختلافات بالا می‌گیرد. در صورت مشاهده نشانه‌های زیر بهتر است دست از تلاش برای تغییر همسر خود بردارید و از خدمات زوج درمانی کمک بگیرید.

  • زمانی که شما محبت بیشتری خرج می‌کنید و از همسرتان عشقی دریافت نمی کنید.
  • رابطه تان به نحوی شده که انگار شما معلم و او شاگرد است.
  • تنها چیزی که باعث می‌شود در کنار او باشید جذابیت های اجتماعی و ظاهری اوست.
  • با بیشتر خصوصیات اخلاقی او مشکل دارید
  • رابطه را برای فرار از موقعیتی شروع کرده‌اید و حال متوجه مشکلات بزرگ این رابطه شده اید.
بیشتر بخوانید : شناخت پیش از ازدواج

کلام آخر برای تغییر همسر بعد ازدواج

حتما برای شناخت تفاوت‌ها بین خودتان و فرد مورد نظرتان به جلسات مشاوره قبل از ازدواج بروید. تفاوت‌های اساسی زمینه رفتارهای تغییرناپذیر در افراد را به وجود می‌آورد و شما را با چالش‌های فراوانی در زندگی مشترک رو به رو خواهد کرد. اگر راه تغییر را پیش گرفته‌اید آرام آرام حرکت کنید، صبور باشید و تغییرهای کوچک را ببینید. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر همسر بعد ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تغییر همسر بعد ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مسمومیت دارویی ممکن است عمدی یا سهوی پیش بیاید. در حقیقت استفاده بیش از حد مجاز دارو و یا هر ماده دیگری می‌تواند منجر به این نوع مسمومیت شود. البته اگر فرد به دارو خاصی حساسیت داشته باشد، مصرف آن در مقدار کم نیز منجر به مسمومیت دارویی می‌گردد. این اتفاق می‌تواند در کودکان و یا بزرگ‌سالان به صورت عمدی یا سهوی رخ دهد. هرچند مسمومیت‌دارویی در کودکان اغلب تصادفی است. بزرگ‌سالان نیز معمولا به صورت عمدی و با قصد آسیب رساندن به خود دچار مسمومیت‌دارویی می‌گردند. توجه داشته باشید که بزرگ‌سالان ناتوان ذهنی، افراد مسن‌تر که روزانه مقدار زیادی دارو مصرف می‌کنند، معمولا سهوا دچار مسمومیت دارویی می‌شوند. برای جلوگیری از این مسائل حتما با درمانگر خود مشورت کرده واگر عمدا قصد این کار را دارید، مشاوره افسردگی بگیرید.

منبع: مسمومیت دارویی

مسمومیت دارویی چیست؟

اغلب استفاده از یک دارو در مقادیر زیاد و بیش از حد مجاز موجب مسمومیت دارویی می‌شود. اما اگر فرد به دارو خاصی حساسیت داشته باشد، استفاده از آن دارو در مقدار کم و مجاز منجر به مسمومیت دارویی خواهد شد.

تجویز دارو توسط پزشک باید با دقت بالا انجام شود، بنابراین هنگام مراجعه به پزشک، بهتر است سوابق پزشکی، بیماری‌های زمینه‌ای، حساسیت‌ها و هر مشکل دیگری که دارید با پزشک در میان بگذارید. پزشک با دانستن این اطلاعات و با توجه به سن و بیماری فرد و نحوه دفع دارو از بدن، بهترین دارو را برای فرد تجویز می‌کند.

چگونگی دفع دارو از بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا داروهایی که از طریق کلیه یا گوارش دفع می‌شوند را نمی‌توان در اختیار افرادی که مشکلات کلیوی یا گوارشی دارند، گذاشت. در صورت تجویز این داروها به چنین افرادی، دفع دارو با مشکل مواجه شده و به تدریج مقدار دارو در بدن بالا رفته و در نهایت موجب مسمومیت دارویی می‌گردد.

برای آشنایی با کسی که قصد خودکشی دارد کلیک کنید.

چگونگی ایجاد مسمومیت‌دارویی

علاوه بر مصرف بیش از اندازه، حساسیت به دارو، اشتباه در تجویز، روش‌های دیگری نیز وجود دارند که مسمومیت دارویی را به دنبال دارند. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نزدیک بودن دوز درمانی به دوز مسمومیت: دیگوکسین یک دارو قلبی است که دوز درمانی و مسمومیت آن نزدیک به هم است، بنابراین هنگام استفاده از این دارو توجه لازم را به عمل آورید.

اشتباه در روش مصرف دارو: برای مثال اگر یک دارو که باید به روش عضلانی تزریق شود را به اشتباه به صورت وریدی و داخل عروق تزریق شود؛ با مشکلات و عوارض متعددی همراه خواهد بود.

برخی داروها وجود دارند که ظاهرا ایمن و کم‌خطرند. البته اگر در مصرف چنین داروهایی مانند استامینوفن زیاده‌روی شود، این دارو کم‌کم در بدن تجمع یافته و در آخر فرد را دچار مسمومیت دارویی می‌کند. پس در مصرف داروها نسبتا بی‌خطر نیز دقت کافی داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود حتما درباره علائم خودکشی بخوانید.

علائم و نشانه های مسمومیت دارویی

طیف مختلفی از علائم در مسمومیت‌دارویی ممکن است ایجاد شود. با این حال بیشتر داروها علائم اختصاصی ایجاد نمی‌کنند و معمولا مسمومیت با انواع داروها علائم تقریبا مشابهی دارند.

نشانه‌های ایجاد شده به عوامل مختلفی از جمله نوع دارو، مقدار مصرف شده، روش مصرفی، سن فرد و بیماری‌های زمینه‌ای او بستگی دارد.

مصرف بیش از حد یک ماده دارویی یا همان مسمومیت دارویی با عوارض جانبی آن دارو همراه است. شدت عوارض جانبی در مسمومیت‌ها بیشتر و جدی‌تر است. علائم ایجاد شده در مسمومیت دارویی عبارتند از:

تغییرات علائم حیاتی: این تغییرات با توجه به نوع دارو ممکن است افزایش، کاهش و یا متوقف شوند.

درد قفسه‌سینه

تنگی نفس

مشکلات قلبی و ریوی

ورود استفراغ به ریه

گیجی و خواب‌آلودگی

اسهال و استفراغ (استفراغ خونی)

خون در مدفوع

از دست رفتن تعادل بدن در بعضی موارد

تاری دید

عرق سرد

پیشنهاد می‌شود حتما درباره پیشگیری از خودکشی بخوانید.

درمان مسمومیت دارویی

هنگامی که با فرد دچار مسمومیت‌دارویی روبرو شدید، آرامش و خونسردی خود را حفظ نموده و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. می‌توانید خودتان نیز فرد را به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برسانید. اگر از نوع دارو مصرفی و مقدار آن اطلاع دارید، آن‌ها را در اختیار کادر درمان قرار دهید.

تا قبل از رسیدن نیروهای اورژانس بهتر است تنفس فرد را بررسی کرده و از دادن مایعات و سایر خوراکی‌ها به او خودداری کنید.

درمان‌های موجود معمولا استفاده از آنتی‌دوت داروها، زغال فعال، شستشوی معده و تشویق فرد به استفراغ کردن است. شستشوی معده و استفراغ جهت جلوگیری از جذب داروها انجام می‌شود.

بیمار هشیار را به استفراغ تشویق کنید و او را جهت انجام شستشوی معده سریعا به مراکز درمانی منتقل نمایید. زیرا اگر فرد به مرحله خواب‌آلودگی و عدم هشیاری برسد، دارو جذب و وارد خون وی شده است. هم‌چنین استفراغ کردن در این حالت موجب ورود محتویات معده به ریه و در نهایت خفگی فرد مسموم می‌شود.

زغال فعال یکی از موارد کاربردی در درمان مسمومیت دارویی است. این ماده به عاملی که موجب مسمومیت دارویی شده، متصل می‌شود تا آن را از بدن خارج کند. به طور معمول به همراه زغال فعال، یک ملین داده می‌شود که دفع دارو از طریق مدفوع را در فرد تسریع کند.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه مسمومیت و خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مسمومیت دارویی ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جوش های عصبی یکی از پیامدهای ناخوشایند استرس و اضطراب زیاد هستند که اغلب احساس نارضایتی زیادی را در افراد ایجاد می کنند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که درست قبل از یک قرار کاری مهم یا در آستانه یک مهمانی دچار جوش در نواحی مختلف به خصوص روی صورت شوید. این ها همگی تحت عنوان جوش های عصبی شناخته می شوند که با بالا رفتن سطح هورمون های استرس پدید می آیند. ما در ادامه در مورد جوش های عصبی، علل پدیدآیی، روش های پیشگیری و درمان آن توضیحات بیشتری ارائه کردیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: جوش های عصبی | جوش عصبی ناشی از استرس

جوش های عصبی چیست؟

جوش های عصبی جوش هایی هستند که در دوران پرتنش زندگی، با بالا رفتن هورمون های استرس نظیرکورتیزول پدید می آیند. چرا که هورمون های استرس غدد چربی را تحریک کرده و منجر به تولید چربی اضافی در سطح پوست می گردند. همین امر زمینه را برای بروز انواع آکنه پوستی فراهم می سازد.

تفاوت جوش های عصبی و جوش های هورمونی

جوش های عصبی همانند جوش های هورمونی در اثر ایجاد تغییراتی در سطح هورمون های بدن پدید می آیند. با این تفاوت که زمان بروز آن ها متفاوت است. برای مثال جوش های هورمونی که مرتبط با افزایش سطوح هورمون های زنانه یا مردانه هستند ممکن است  در زمان های خاصی نظیر قبل از شروع پریودی، به تعویق افتادن آن یا در دوران بلوغ ظاهر شوند. اما جوش های عصبی در هر زمانی که فرد درگیر تنش و اضطراب می شود بروز می یابند. در هر دو حالت با افزایش هورمون، غدد چربی روی پوست تحریک شده، چربی بیشتری تولید می کنند و در نهایت آکنه ها روی نواحی مختلف به خصوص صورت نمایان می شوند.

ارتباط استرس و مشکلات پوستی

تحقیقات علمی نشان می دهد که استرس تنها منجر به بروز جوش های عصبی نمی شود بلکه به طور کلی تاثیرات مخربی روی پوست دارد. برای مثال پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که اگر شما دچار آکنه پوستی باشید و سپس دست خوش استرس شوید جوش ها بدتر می شوند و به زمان بیشتری نیز برای بهبودی نیاز خواهند داشت. در حقیقت استرس زیاد علاوه بر اینکه منجر به تظاهر جوش های عصبی می شود روند بهبودی آن ها را نیز با اختلال مواجه می کند. همین امر باعث می شود که جوش ها برای مدت بیشتری همراه فرد باقی بمانند و تحریک پذیری بیشتری برای بدتر شدن داشته باشند.

علل بروز جوش های عصبی

علل بروز جوش های عصبی چیست؟ همان طور که از نام آن پیداست استرس و قرار داشتن تحت شرایط پرتنش و عصبی علت اصلی بروز استرس است. اما همه افرادی که مضطرب می شوند علائم پوستی از خود نشان نمی دهند. در همین راستا پژوهش های مختلفی انجام شده است تا سایر عوامل که در تعامل با استرس منجر به بروز جوش های پوستی را شناسایی کند. برای مثال تحقیقی که در فرانسه و در سال 2017 روی 3305 زن 25 تا 40 ساله انجام شد نشان داد چیزی در حدود 41 درصد زنانی که دچار آکنه های پوستی می شوند تجربیات مرتبط با استرس و اضطراب را گزارش می دهند . در نتیجه می توان گفت که استرس یک عامل تحریک کننده بسیار مهم در بروز جوش های عصبی است که تاثیر خود را از طریق هورمون کورتیزول اعمال می کند. با این حال افرادی که سابقه جوش های عصبی را در سایر اعضای خانواده خود دارند. دچار مشکلات هورمونی هستند و از برخی داروهای خاص استفاده می کنند بیش از دیگران احتمال دارد که دچار این مشکل پوستی شوند.

پیشگیری و درمان جوش های عصبی

برای پیشگیری و درمان جوش های عصبی لازم است که بیش از هرچیز به علت اصلی پیدایش آن ها بپردازید. در نتیجه هیچ چیز به اندازه تکنیک های خود آرام سازی، درمان اختلالات اضطرابی و کاهش استرس های روزمره نمی تواند در این زمینه به شما کمک نماید. ما در ادامه به چند توصیه مهم در این زمینه اشاره کره ایم.

1- مهارت مدیریت هیجان ها را بیاموزید

یکی از مهارت های مهمی که در زندگی باید بیاموزید نحوه مدیریت و تنظیم هیجان های مختلف است. افرادی که از این مهارت برخوردار هستند همواره آرامش بیشتری را در درون خود احساس می کنند و تسلط بیشتری بر زندگی دارند. این مهارت به شما کمک می کند تا هیجان های منفی نظیر خشم، غم و اضطراب را درون خود بپذیرید و برای کاهش آن ها از روش های معقولی استفاده نمایید. اگر احساس می کنید در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو هستید استفاده از کتاب های خودیاری، کارگاه های آموزشی و مراجعه به یک روان درمانگر می تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک نماید.

2- از تکنیک های خودآرام سازی استفاده کنید

در روان شناسی تکنیک های خود آرام سازی مختلفی وجود دارد که به شما در مدیریت استرس های روزمره تا حد زیادی کمک می کند. از جمله این تکنیک ها می توان به تنفس عمیق، ریلکسین و ذهن آگاهی اشاره کرد. برای مثال در ریلکسیشن لازم است چند دقیقه از روز را به آرام کردن خود اختصاص دهید. از همین رو در جایی به آرامی بنشینید یا دراز بکشید. تمامی عضلات خود را در حالتی بدون تنش قرار دهید، چشمان خود را بسته نگه دارید و از دم و بازدم های عمیق کمک بگیرید. سعی کنید در طول ریلکسیشن تنها بر تنفس خود تمرکز کنید تا به کمک آن از شر هیجان های منفی در امان بمانید. این نکته را به خاطر بسپارید که روش ها و تکنیک های گوناگونی برای خود آرام سازی وجود دارد که برای آشنایی بهتر و مهارت یابی بیشتر با آن ها لازم است که از یک روان شناس کمک بگیرید.

3- اختلال های اضطرابی را درمان نمایید

تجربه استرس شدید یا مزمن می تواند زمینه بروز انواع اختلال های اضطرابی نظیر اختلال اضطراب فراگیر و استرس پی از سانحه را فراهم کند. در این شرایط بیش از همه در معرض پیامدهای استرس قرار خواهید گرفت که جوش های عصبی تنها یکی از آن ها است. در نتیجه لازم است به سلامت روان خود اهمیت بیشتری بدهید و در صورتی که احساس می کنید در حال تجربه اضطراب زیادی هستید به موقع از یک درمانگر متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس یا روان پزشک کمک بگیرید.

4- از ورزش کمک بگیرید

ورزش یکی از عادات  بسیار مفید در سبک زندگی است که تاثیر بسزایی در سلامت روان افراد دارد. مخصوصا انجام ورزش هایی نظیر یوگا در کنار تمرین های مراقبه ای می تواند تا حد زیادی به شما آرامش ببخشد و در نتیجه استرس های روزمره تان را از بین ببرد. از همین رو تلاش کنید زمان هایی هرچند کوتاه هم شده را در طول روز به ورزش کردن اختصاص دهید.

5- روتین پوستی مناسبی را در پیش بگیرید

در کنار مراقبت از سلامت روان لازم است به پوست خود نیز اهمیت بدهید تا تحت تاثیر عوامل مختلف کمتر آسیب ببیند. از جمله روتین های پوستی که رعایت آن ها می تواند در کاهش جوش های عصبی به شما کمک کند می توان به شستن روزانه پوست با شوینده های مناسب، استفاده از کرم های ضد آفتاب هنگام بیرون رفتن، استفاده از پاک کننده هایی که بر پایه آب تولید شده اند و استفاده از کرم ها و لوسیون های فاقد چربی اشاره کرد.

 

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه اضطراب و استرس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

استرس چگونه باعث به وجود آمدن جوش های عصبی می شود؟

استرس به طور غیر مستقیم می تواند در بروز جوش های عصبی تاثیر بگذارد. چرا که استرس هورمون کورتیزول را در بدن افزایش می دهد. این هورمون به نوبه خود منجر به تحریک غدد چربی روی پوست شده و با افزایش ترشح چربی زمینه بروز انواع آکنه را فراهم می کند.



:: برچسب‌ها: جوش های عصبی | جوش عصبی ناشی از استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

طرحواره دیگر جهت مندی که به معنای هدایت شدن از جانب دنیای بیرونی است یکی از حوزه های اصلی طرحواره های ناسازگار بوده که توسط جفری یانگ در نظریه اسکیماتراپی مورد بحث قرار گرفته است. این طرح واره خود طرحواره های ایثار، اطاعت و جلب توجه را در بر می گیرد. افرادی که دارای این طرحواره ها هستند در ارضای نیاز خود در زمینه آزادی بیان از دوران کودکی با مشکل مواجه بوده اند. ما در ادامه در مورد این طرح واره توضیحات بیشتری را ارائه کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: طرحواره دیگر جهت مندی

طرحواره دیگر جهت مندی؛ آشنایی با طرحواره های ناسازگار اولیه

قبل از اینکه با مفهوم طرحواره دیگر جهت مندی آشنا شوید باید طرحواره های ناسازگار اولیه را به درستی بشناسید. طرحواره های ناسازگار اولیه مجموعه باورهای مرکزی، خاطرات و هیجاناتی هستند که مواجهه با آن ها منجر به تجربه پریشانی و احساس ناامنی می شود. این طرحواره ها به طور گسترده در نظریه اسکیماتراپی جفری یانگ مورد بحث قرار گرفته اند. یانگ بر این باور است که همه انسان ها دارای 5 نیاز هیجان اصلی هستند که نیاز به دلبستگی، خودمختاری، آزادی بیان، پذیرش محدودیت و تفریح را در بر می گیرد. ارضای سالم این نیازها به خصوص در دوران کودکی و توسط والدین از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طوری که برآورده نشدن هر نیاز منجر به شکل گیری طرحواره های خاصی می شود که در مجموع به همه آن ها حوزه طرحواره گفته می شود. طرحواره های مرتبط با برآورده نشدن نیاز آزادی بیان همگی تحت عنوان “طرحواره های حوزه دیگر جهت مندی” نام می گیرند.

 معرفی طرحواره حوزه دیگر جهت مندی

یانگ در نظریه خود این موضوع را مطرح می کند که همه افراد از همان دوران کودکی نیازمند آزادی بیان هستند. یعنی آن ها باید بتوانند آرادنه خواسته ها و نیازهای خود را با والدین در میان بگذارند. در صورتی که شرایط مساعدی برای این موضوع فراهم نباشد به احتمال زیاد طرحواره های مرتبط با حوزه دیگر جهت مندی شکل می گیرند. این حوزه طرحواره های ایثارگری، اطاعت، پذیرش جویی ا همان جلب توجه را در بر می گیرند. ویژگی مشترک همه این طرحواره ها این است که افرادی که دارای آن ها هستند اغلب نیازها و خواسته های خود را سرکوب کرده و برآورده کردن خواسته های دیگران را همیشه در اولویت قرار می دهند.

علل شکل گیری طرحواره دیگر جهت مندی

همان طور که گفته شد دیگر جهت مندی در پاسخ به ارضا نشدن نیاز به آزادی بیان در خانواده ها شکل می گیرد. در نتیجه خانواده هایی که به هردلیلی اجازه نمی دهند فرزندشان خواسته ها و نیازهای خود را آزادانه با دیگران در میان بگذارد بیش از دیگران زمینه شکل گیری این طراحواره را در فرزندان خود فراهم می کنند. برای مثال در خانواده هایی که کودک در آن ها به دلیل مریضی یکی از اعضا دائما باید از خودگذشتگی کند یا به خاطر استبداد والدین نمی تواند حرف های خود را به درستی مطرح این طرح واره نظیر ایثار و اطاعت بیش از سایر خانواده رواج دارد.

طرحواره دیگر جهت مندی و اجزای آن

طرحواره حوزه دیگر جهت مندی خود 3 طرحواره اصلی را در بر می گیرد که ایثار، اطاعت و جلب توجه را شامل می شود. در ایثار فرد دائما نیازهای خود را سرکوب می کند و خواسته های دیگران را به بهای فدا کردن خود برآورده می کند. در طرحواره اطاعت فرد در دو سطح نیازها و هیجان ها از دیگران فرمان برداری می کند. به این معنا که دائما در تلاش است خواسته های دیگران را برآورده کند یا ابراز هیجانات خود را به خوشایندی دیگران معطوف سازد. هم چنین در طرحواره جلب توجه فرد دائما در طول زندگی از جانب تشویق و تنبیه دیگران هدایت می شود و بیشترین چیزی که او را در زندگی پیش می برد کسب رضایت و توجه از جانب دیگران است.

درمان طرحواره

برای اینکه بتوانید طرحواره های مرتبط با حوزه دیگر جهت  مندی را درمان کنید لازم است که در ابتدا به کمک یک روانشناس متخصص در حوزه اسکیما تراپی ارزیابی دقیقی از وضعیت روان شناختی خود به عمل بیاورید. روان شناسان به کمک آزمون های مختلف و مصاحبه های بالینی به شما کمک می کنند تا در مورد وجود طرحواره های مختلف در خود آگاهی پیدا کنید. سپس با استفاده از تکنیک های هیجانی، شناختی و رفتاری مختلف به شما یاری می رسانند تا سبک مقابله ای سالم تری را در زندگی در پیش بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه طرحواره ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 
 

سوالات متداول

وجه مشترک همه طرحواره های حوزه دیگر جهت مندی چیست؟

در همه این طرحواره ها فرد نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهد و نمی تواند به اندازه کافی به خواسته های خود توجه کند.



:: برچسب‌ها: طرحواره دیگر جهت مندی ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درد جسمانی ترک اعتیاد یکی از سخت‌ترین مراحل و در واقع بزرگ‌ترین ترس و مانع برای ترک اعتیاد است. دردهایی که ممکن است مقاوم‌ترین فرد را نیز از مسیر ترک منصرف کرده و باعث وسوسه و لغزش او شود. همانطور که خیلی از کسانی که اعتیاد دارند، دلیل شروع مصرف را آرام کردن دردهای بدنی ناشی از تصادف یا بیماری یا کار زیاد دانسته‌اند. اما آیا این مسئله در زمان ترک قابل درمان می‌باشد یا یکی از هزینه‌هایی است که فرد معتاد برای ترک مجبور است بپردازد؟ در ادامه این مطلب به بررسی کامل درد جسمانی ترک اعتیاد و راه‌های درمان آن می‌پردازیم. 

 منبع: درد جسمانی ترک اعتیاد | درد تا چند روز در بدن می ماند؟

علائم جسمانی ترک اعتیاد چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر، بخصوص مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و هروئین علاوه بر وابستگی روانی، وابستگی جسمانی شدیدی ایجاد می­‌کنند و ترک ناگهانی و بدون نظر متخصص، باعث می‌­شود که فرد دردهای شدیدی را تجربه کند که گاه این دردها تا سال‌ها با فرد همراه است. دردهای مفصلی و عضلانی بخصوص در دست و پا باعث می‌­شود که فرد نتواند به راحتی در دوره سم زدایی به زندگی عادی خود برسد. برای آشنایی با روش سم زدایی بدن از مواد مخدر کلیک کنید. 

علائمی مانند سوزن سوزن شدن، خواب رفتن، درد استخوانی و ماهیچه‌ای، بی­قراری دست و پا (سندروم پای بی­قرار)، ضربان داشتن دردناک، سوزش، خارش و حتی توهم‌های لامسه (حس حرکت چیزی روی پوست بدن) برخی از علائم جسمانی ترک اعتیاد هستند. برای آشنایی با بهترین و کم دردترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

دردهای جسمانی ترک اعتیاد و بیماری روان تنی 

بسیاری از مواقع درد جسمانی ترک اعتیاد تا مدت ها طول می کشد و این درد علت خاصی جسمی خاصی ندارد. در چنین مواقعی این درد های ناشی از بیماری های روان تنی است. بیمارهای روان تنی بیماری هایی هستند که با علائم و نشانه های جسمی بروز پیدا می کنند ولی منشا اصلی آنها ذهنی و و روانی است. توصیه می کنیم مقاله بیماری روان تنی را مطالعه نمایید. 

برای برطرف نمودن درد های جسمی ترک اعتیاد ناشی از بیمار روان تنی، نیاز است تا فرد تحت روان درمانی قرار بگیرد. با درمان مشکلات روانی فرد این دردها به مرور کم‌شده و از بین می روند. برای درمان این بیماری ها نیاز به مشاوره ترک اعتیاد است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی و حضوری می توانید با متخصصان مرکز مشاوره ذهن نو تماس بگیرید. 

 

راه های کاهش دردهای جسمانی ترک اعتیاد

شایع‌ترین راهکار برای کاهش دردهای جسمانی، همان ماساژ با روغن‌های گیاهی است که می‌­تواند کمک کننده باشد. دقت داشته باشید که برای هر تلاشی جهت ترک، به متخصص مربوطه مراجعه کنید و مراقب اعتماد به نفس کاذب خود هنگام ترک باشید تا دردهای شما مزمن و طولانی‌تر نشود. برخی از راهکارهای کاهش درد جسمانی ناشی از ترک اعتیاد به شرح زیر است. برای آشنایی با روش درمان ترک مواد مخدر با متادون کلیک کنید.

1. درد جسمانی ترک اعتیاد | ترک تدریجی

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان ترک اعتیاد این است که هرگز ترک ناگهانی را امتحان نکنید، مخصوصا زمانی که دوره یا دوز مصرف شما بالاست. به این دلیل که وابستگی جسمانی ایجاد شده به مواد، باعث شوک به عضلات می­‌شود و حتی خطرات جبران ناپذیری مانند ایست قلبی نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین برای اینکه دردهای کمتری تجربه کنید، حتما ترک تدریجی و زیر نظر متخصص انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید : بعد از ترک اعتیاد 

2. آرامش ذهنی

برخی از ورزش‌های هوازی و تمرینات جسمانی، همانطور که به آرامش جسمانی شما کمک می­‌کند، می­‌تواند به آرامش ذهنی‌تان نیز منجر شود و همین آرامش روانی، می‌­تواند به کاهش دردهای جسمانی کمک کند. داشتن خانواده و حامی عاطفی نیز می­‌تواند به مقاومت بدن در برابر دردها کمک کند.

3. درد جسمانی ترک اعتیاد | ترک داروهای متفرقه

برخی از مراکز یا افراد، برای کاهش دردهای جسمانی ناشی از اعتیاد تجویزهای نادرست انجام داده و فرد معتاد نیز به پیشنهادهای آن‌ها عمل کرده و خود را وارد مشکل جدیدی می­‌کند. هیچ دارویی مخصوصا دارویی که به کاهش درد شما کمک می‌­کند بدون وابستگی نیست. فراموش نکنید که وابستگی شما به مخدرها نیز به دلیل همین حال آرامش آن اتفاق افتاد، بنابراین داروهایی مانند متادون، قرص B2 و انواع مسکن‌ها را کناربگذاید، مگر در شرایطی که با تشخیص پزشک معتمد تجویز شده باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

4. آب درمانی

یکی از بهترین مسکن‌های بدون خطر، آب درمانی است. برای آب درمانی معمولا از آب ولرم استفاده می­‌شود. گرمی آب می‌­تواند باعث افزایش جریان خون در عضلات شده و تنش عضلانی را کاهش می‌­دهد. البته آب گرم معمولا در کوتاه مدت به کاهش درد کمک می­‌کند. دوش آب گرم، استخر یا وان آب گرم، برخی از امکاناتی است که می­‌تواند به شما کمک کند.

5. درد جسمانی ترک اعتیاد | تغذیه مناسب

مصرف برخی از آرامبخش‌های طبیعی مانند گل گاوزبان، بابونه، دم کرده زرشک یا حتی آب گوجه فرنگی می­‌تواند به کاهش درد کمک کند. فراموش نکنید که کمبود بسیاری از ویتامین‌ها مانند ویتامین ب و د3 می‌­تواند دردها و ناراحتی‌های جسمانی را تشدید کند، بنابرین ویتامین‌های کافی باید با تغذیه و مکمل‌های دارویی به بدن شما برسد.

نکته مهم در این مطلب این است که ترک اعتیاد، مخصوصا مخدرهای سنتی بدون دردهای جسمانی ممکن نیست و خروج مخدر و سم از بدن طبیعتا آزارهایی خواهد داشت. هرگز فریب کسانی که ادعای ترک بدون درد را دارند نخورید و فراموش نکنید هر نوع ترک وابستگی، هزینه‌هایی به همراه دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد جسمانی ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترک اعتیاد بدون درد جسمانی امکان پذیر است؟

با توجه به اینکه مواد مخدر مانند سم در بدن جاری می‌شوند، ترک آن نیز مسلما با درد و سختی‌هایی همراه است. اما می‌توان با رعایت برخی نکات و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، سختی و درد جسمانی ترک اعتیاد را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.



:: برچسب‌ها: درد جسمانی ترک اعتیاد | درد تا چند روز در بدن می ماند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا تا به حال در مورد طرحواره اطاعت و آثار آن در روابط بین فردی چیزی شنیده اید؟ طرحواره اطاعت یکی از انواع طرحواره های ناسازگار اولیه است که به طور گسترده در نظریه اسکیماتراپی جفری یانگ مورد بحث قرار گرفته است. افرادی که دارای این طرحواره هستند در روابط بین فردی همواره نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهند و خواسته های خود را زیرپا می گذارند. همین امر باعث می شود که اغلب بی چون و چرا از درخواست های دیگران اطاعت کنند. این امر به مرور زمان منجر به بروز مشکلات روان شناختی مختلف می شود. ما در ادامه در مورد طرحواره اطاعت، علل شکل گیری و روش درمان آن توضیحات بیشتری را ارائه کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: طرحواره اطاعت

طرحواره اطاعت؛ آشنایی با مفهموم طرحواره های ناسازگار اولیه

اطاعت یکی از انواع طرحواره های ناسازگار اولیه است که به طور گسترده در نظریه طرحواره درمانی جفری یانگ مورد بررسی قرار گرفته است. یانگ در تئوری خود این موضوع را مطرح کرده است که همه افراد دارای نیازهای هیجانی مشترکی هستند که نیاز به دلبستگی، خودمختاری، آزادی بیان، پذیرش محدودیت و تفریح را در بر می گیرد. عدم ارضای درست این نیازها در دوران کودکی در تعامل با خلق و خوی منحصر به فرد کودک منجر به شکل گیری مجموعه ای از باورها و احساسات ناخوشایند می شود که به آن ها طرحواره های ناسازگار اولیه می گویند. در همین راستا یانگ 18 طرحواره ناسازگار اولیه را شناسایی کرده است که اطاعت نیز یکی از آن ها است.

طرحواره اطاعت چیست و چگونه عمل می کند؟

طرحواره اطاعت به مجموعه ای از باورهای مرکزی، خاطرات و احساسات گفته می شوند که دائما فرد را به سوی از خود گذشتگی و اطاعت از خواسته های دیگران سوق می دهند. افرادی که دارای طرحواره اطاعت هستند در روابط خود همواره نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهند و برای برآورده کردن آن ها حتی بر روی خواسته های خود پا می گذارند . آن ها معمولا توانایی بسیار کمی برای مخالفت و نه گفتن جرات مندانه دارند و در صورتی که خواسته های دیگرن را برآورده نکنند احساس گناه، پریشانی یا اضطراب می کنند. در مقابل برآورده کردن دائمی نیازهای دیگران بدون توجه به امکانات درون روانی خود به مرور زمان منجر به تحلیل رفتن قوای روان شناختی می شود و زمینه بروز انواع مشکلات روان رنجوری را فراهم می کند.

علل شکل گیری طرحواره اطاعت

همان طور که پیش تر اشاره شد یانگ در نظریه خود معتقد است هر طرحواره ناسازگار در اثر ارضای نادرست نیازهای هیجانی در دوران کودکی پدید می آیند. در همین راستا او می گوید طرحواره اطاعت زمانی شکل می گیرد که نیاز به آزادی بیان به درستی توسط والدین برآورده نشود. در حقیقت بچه هایی که به هر دلیلی نمی توانند خواسته، نیازها و احساسات خود را با پدر و مادر در میان بگذارند بیش از دیگران ممکن است که این طرحواره را در درون خود شکل دهند.

آثار و پیامدهای طرحواره اطاعت در زندگی

افرادی که دارای طرحواره اطاعت هستند همواره در حال برآورده کردن نیازهای دیگران بوده و بیش از هرکس خود را نادیده می گیرند. بررسی ها نشان می دهد که این موضوع باعث می شود که آن ها زودتر از سایرین درگیر فرایند پیری شوند. هم چنین مشکلات و بیماری های سایکوسوماتیک( روان تنی) نیز در بین این افراد بیشتر دیده می شوند. علاوه بر این ها اطاعت کردن مفرط با سرکوب کردن خواسته های فردی به مرور زمان احساس ناکامی شدیدی را ایجاد می کند و زمینه ساز بروز انواع مشکلات روان شناختی نظیر افسردگی می شود.

درمان طرحواره

امروزه رویکرد طرحواره درمانی برای درمان انواع طرحواره های ناسازگار اولیه گسترش بسیاری پیدا کرده است. چرا که این رویکرد درمانی توانسته در پژوهش های روان شناختی کارایی بالای خود را نشان دهد. برای درمان این مسئله لازم است که به یک روان شناس متخصص و دوره دیده در زمینه اسکیماتراپی مراجعه کنید. روان شناس به کمک انواع آزمون های روان شناختی و مصاحبه بالینی می تواند وجود طرحواره های ناسازگار اولیه را در شما تشخیص دهد. سپس با کمک تکنیک های شناختی، هیجانی و رفتاری به شما می آموزد که چگونه افکار تحریف شده خود را شناسایی کنید، آن ها را با افکاری سالم تر جایگزین کرده و سبک های مقابله مناسب تری را در پیش بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل مختلف روانشناسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

طرحواره اطاعت با ایثارگری چه تفاوتی دارد؟

وجه مشترک هردوی این ها این است که فرد نیازهای دیگران را همواره نسبت به خود در اولویت قرار می دهد. اما در اطاعت کردن فرد بر برآورده کردن خواسته های دیگران  متمرکز است و نمی تواند به درستی نه بگوید.اما در ایثارگری فرد به هر نحوی می خواهد از خودگذشتگی نشان دهد حتی اگر خواسته ای از جانب دیگران مطرح نباشد.



:: برچسب‌ها: طرحواره اطاعت ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چه روابطی را باید ادامه دهیم؟ این سؤالی است که برای بسیاری از دختران و پسران پیش می‌آید. داشتن یک رابطه عاطفی سالم و عمیق خواسته همه ما است. اما نکته این جاست که در ابتدای هیچ رابطه‌ای نمی‌دانیم آیا این، همان چیزی است که می‌خواستیم یا نه. به همین خاطر شاید سؤال خیلی از ما این باشد که یک رابطه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ یا از کجا بفهمیم که در مسیر درست قرار داریم یا خیر؟ متخصصان روان‌شناسی ویژگی‌هایی را برای یک رابطه خوب در نظر گرفته‌اند. اگر این ویژگی‌ها را در رابطه خود می‌بینید باید بگوییم که بهتر است از ارتباطتان مراقبت کنید. در ادامه این مطلب ما ویژگی‌های رابطه سالم و راه‌های فهمیدن آن را بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما نیز در این زمینه سؤالی دارید در ادامه همراه ما باشید.

منبع: چه روابطی را باید ادامه دهیم؟

چه روابطی را باید ادامه دهیم

از کجا بفهمیم که در یک رابطه سالم و روبه‌جلو قرار داریم؟ جواب دادن صحیح به این سؤال می‌تواند خیلی به شما کمک کند. یک پاسخ صحیح به این سؤال به شما کمک می‌کند رابطه مناسب را از نامناسب تشخیص بدهید. به‌علاوه اگر شما ویژگی‌های یک رابطه خوب را بشناسید می‌توانید نقاط ضعف ارتباطتان را پیدا کرده و برای برطرف‌کردن آنها تلاش کنید. متخصصین روان‌شناسی معتقدند یک رابطه خوب ویژگی‌هایی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

حال روحی‌تان در این رابطه خوب است

اولین ویژگی یک رابطه خوب و سالم این است که شما در آن احساس شادی می‌کنید. یادتان باشد ما دیگران را به این خاطر وارد زندگی‌مان می‌کنیم که خوشحال‌تر باشیم. پس اگر رابطه شما این خوشی را برایتان به همراه ندارد باید کمی راجع به آن تجدیدنظر کنید. رابطه‌هایی که در آن قهر و دعواهای طولانی و ناراحتی وجود دارد از جمله ارتباطاتی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

طرفین به هم تعهد دارند | چه روابطی را باید ادامه دهیم

یکی از اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ها در یک رابطه تعهد است. پس اگر می‌خواهید بدانید چه روابطی را باید ادامه داد به این موضوع دقت داشته باشید. اگر مطمئن هستید که طرف مقابل و همچنین خود شما به یکدیگر تعهد دارید بهتر است برای نگه‌داشتن و همین‌طور بهتر کردن رابطه‌تان تلاش کنید. اما اگر مشکلاتی مثل خیانت در رابطه وجود دارد باید کمی جدی‌تر راجع به ادامه رابطه‌تان فکر کنید.

احترام متقابل در رابطه وجود دارد

اینکه شما و شریک عاطفی‌تان به یکدیگر احترام بگذارید یکی از مهم‌ترین شرط‌های یک رابطه سالم و روبه‌جلو است. پس با خودتان به این سؤال جواب بدهید که آیا این ویژگی در رابطه شما وجود دارد؟ آیا طرف مقابل با احترام با شما صحبت می‌کند؟ به نظرات و خواسته‌هایتان توجه می‌کند؟ اگر پاسختان به این سؤالات مثبت است می‌توانیم بگوییم که شما در مسیر خوبی قرار دارید.

در حال پیشرفت هستید

متخصصان زوج‌درمانی معتقدند یکی از ویژگی‌های رابطه خوب این است که هر دو طرف و همین‌طور خود رابطه در حال رشد باشند. در یک رابطه خوب شما احساس می‌کنید که چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید. طرف مقابل به پیشرفت کردن و بالارفتن شما احترام می‌گذارد. و همچنین رابطه‌تان هر روز نسبت به گذشته خود در حال عمیق‌تر و بهترشدن است.

اشتباهاتتان را می‌پذیرید | چه روابطی را باید ادامه دهیم

آیا شما و طرف مقابل اشتباهات خودتان را می‌پذیرید؟ آیا حاضرید از شریک عاطفی‌تان بابت یک اشتباه عذرخواهی کنید؟ این یکی از اصلی‌ترین پایه‌ها برای ادامه‌پیداکردن یک رابطه است. وقتی یک نفر اشتباهات خودش را نپذیرد و دائماً آنها را تکرار کند طبیعتاً باعث ناراحتی طرف مقابل می‌شود. و در این رابطه شما هیچ پیشرفتی نمی‌کنید. زیرا دائماً اعصابتان درگیر رفتارهای نامناسب طرف مقابل است. پس اگر می‌خواهید بدانید چه روابطی را می‌شود ادامه داد یک نکته مهم این است که ببینید آیا طرف مقابل اشتباهاتش را می‌پذیرد؟ آیا او به‌راحتی برای اشتباهش عذرخواهی می‌کند؟

چقدر به ارزش‌های انسانی بها می‌دهید

ارزش‌های انسانی مثل صداقت، تعهد، اعتقاد داشتن به حقوق برابر و مهم‌تر از همه اینها عشق و محبت، در یک رابطه سالم وجود دارند. در مقابل رابطه‌های ناسالم معمولاً درگیر ضد ارزش‌هایی مثل توهین و تحقیر می‌شوند. پس اگر برایتان سؤال است که چه روابطی را باید ادامه بدهیم بهتر است به وجود این ارزش‌ها در رابطه خود دقت کنید.

چطور یک رابطه باارزش را تشخیص دهیم

تا اینجا با ویژگی‌های رابطه سالم و مناسبی که می‌توانیم ادامه بدهیم آشنا شدیم. یک سؤال مهم دیگر این است که رابطه سالم را از کجا بشناسیم؟ بعضی از نشانه‌ها به شما برای شناخت رابطه‌تان کمک می‌کنند. این نشانه‌ها عبارتند از:

با خودتان روراست باشید | چه روابطی را باید ادامه دهیم

شاید دیگران راجع به رابطه شما نظرات مختلفی داشته باشند. اما هیچ‌کس به اندازه خودتان نمی‌داند که در این رابطه چه خبر است. اگر کمی به درون خودتان توجه کنید حتماً صدای قلب یا عقلتان را راجع به رابطه خواهید شنید. بسیاری از اوقات ما به هر دلیلی به این صدا توجه نمی‌کنیم. اما همگی به‌خوبی می‌دانیم که این احساس در ما اشتباه نمی‌کند. پس یکی از اولین کارها برای شناخت رابطه سالم این است که به درون خودتان توجه کنید. آیا صدای قلب و مغزتان معتقد است چیزی در این رابطه سر جایش نیست؟ آیا شما با تمام وجود از اینکه در این رابطه‌اید خوشحال و راضی هستید؟

به رفتارهای طرف مقابل دقت کنید | چه روابطی را باید ادامه دهیم

یکی از بهترین وسیله‌ها برای شناخت طرف مقابل این است که به رفتارهایش دقت کنید. یادتان باشد همه ما می‌توانیم حرف‌هایمان را کنترل کنیم. اما رفتارها بهترین وسیله‌ای هستند که شخصیت و خواسته‌های درونی ما را نشان می‌دهند. با دقت نگاه کنید که طرف مقابل در هر موقعیت چطور برخورد می‌کند؟ این موضوع می‌تواند اطلاعات خیلی خوبی راجع به شخصیت او به شما بدهد.

بحران‌ها در رابطه شما چطور حل می‌شوند؟

اختلاف‌نظر و بحث در هر رابطه‌ای پیش خواهد آمد. سؤال مهم این است که این اختلاف‌ها در رابطه شما چطور حل می‌شوند. اگر طرف مقابل حتی در عصبانیت به شما احترام می‌گذارد و صحبت‌هایتان را می‌شنود باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین اصول یک رابطه سالم در ارتباط شما وجود دارد.

اهداف طرف مقابل را بررسی کنید

هدف‌ها و خواسته‌های طرف مقابل از رابطه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که به شما می‌گوید در رابطه بمانید یا خیر. پس بهتر است انگیزه‌های شریک عاطفی‌تان را بررسی کنید. آیا شما خواسته‌های مشترکی از یک رابطه دارید؟ اگر پاسختان به این سؤال منفی است بهتر است کمی بیشتر راجع به این رابطه فکر کنید.

ادامه دادن رابطه‌ها و اهمیت مشاوره

خیلی از ما رابطه‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم: رابطه‌هایی که باید ادامه داد و آنهایی که نباید ادامه داد! اما بهتر است به یک نکته دقت کنید. قرار نیست رابطه‌هایی که نقطه‌ضعف‌هایی دارند محکوم به تمام شدن باشند. خبر خوب این است که شما می‌توانید رابطه‌تان را در هر شرایطی که باشد به یک وضعیت بهتر تبدیل کنید. به همین خاطر است که توصیه می‌شود در روابط عاطفی خود از یک زوج درمانگر کمک بگیرید. مشاور متخصص با بررسی شرایط رابطه شما و همین‌طور ویژگی‌های شخصیتی هرکدامتان می‌تواند توصیه‌های خیلی خوبی برای بهتر کردن شرایط برایتان داشته باشد. گاهی اوقات ارتباط شما و شریک عاطفی‌تان با یادگرفتن بعضی از مهارت‌ها مثل صحبت‌کردن متقابل یا کنترل هیجانات بهبود پیدا می‌کند. پس اگر احساس می‌کنید رابطه عاطفی شما یک یا چند مورد از ویژگی‌های بالا را ندارد قبل از هر تصمیمی از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خود شناسی در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول در مورد چه روابطی را باید ادامه دهیم

چه رابطه‌هایی حتماً شکست می‌خورند؟

هرگز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که یک رابطه قطعاً شکست می‌خورد. بااین‌حال متخصصین توصیه می‌کنند قبل از ورود به رابطه با کسانی که این ویژگی‌ها را دارند کمی بیشتر فکر کنید: معتادین، افراد متأهل، بیماران دارای اختلال شخصیت و بیماران سایکوتیک.



:: برچسب‌ها: چه روابطی را باید ادامه دهیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سندروم ملال پیش از قاعدگی به وضعیتی گفته می‌شود که در حدود یک یا دو هفته پیش از شروع قاعدگی در خانم‌ها اتفاق افتاده و باعث ایجاد تغییراتی در شرایط جسمی و روانی فرد می‌شود. اگرچه تمامی خانم‌ها پیش از شروع عادت ماهیانه تغییراتی را در جسم و خلق خود تجربه می‌کنند اما این شرایط در برخی افراد شدت بیشتری پیداکرده و مشکلاتی را برای توانایی فعالیت آن‌ها در محیط اطراف ایجاد می‌کند. سندروم ملال پیش از قاعدگی در کنار مشکلاتی که برای عملکرد شغلی و تحصیلی فرد ایجاد می‌کند می‌تواند ارتباطات اجتماعی و به‌ویژه ارتباط با همسر را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. به همین خاطر بهتر است برای برطرف کردن این شرایط اقداماتی را انجام دهید. در ادامه بیشتر درباره این سندروم صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

سندروم ملال پیش از قاعدگی PMDD

سندروم ملال پیش از قاعدگی که به آن (PMDD) نیز گفته می‌شود یک اختلال خلقی است که در حدود یک تا دو هفته پیش از شروع قاعدگی در خانم‌ها اتفاق افتاده و باعث ایجاد تغییرات ناخوشایندی در شرایط جسمی و روحی فرد می‌شود. احساس خستگی، بدن‌درد، غم یا پرخاشگری از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که خانم‌ها با نزدیک شدن به زمان عادت ماهانه تجربه می‌کنند و پس از گذشت دو تا سه روز از شروع قاعدگی این علائم رو به کاهش گذاشته تا جایی که حداکثر چند روز پس از پایان قاعدگی به‌طور کامل قطع خواهند شد. ملال پیش از قاعدگی گاهی اوقات می‌تواند مشکلات بسیاری را در توانایی فعالیت فرد و همین‌طور ارتباط با دیگران ایجاد نماید. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که احساس می‌کنید نشانه‌ها در شما بیش‌ازحد کنترلتان شدت پیدا کرده از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.  

نشانه‌های سندروم ملال پیش از قاعدگی

روانشناسان معتقدند درصورتی‌که حداقل 5 نشانه از علائم زیر در دست کم دو چرخه قاعدگی برای یک فرد وجود داشته باشد وی به سندروم ملال پیش از قاعدگی مبتلاست. بااین‌حال توجه داشته باشید این نشانه‌ها صرفاً می‌بایست در روزهای منتهی به شروع قاعدگی ایجادشده و با پایان آن نیز خاتمه پیدا کنند. اگر این نشانه‌ها در تمامی ایام ماه یا در برخی شرایط و بدون ارتباط با چرخه قاعدگی ایجاد می‌شوند احتمال ابتلا به افسردگی یا سایر مشکلات خلقی در شما بالاست و بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید. از نشانه‌های سندروم ملال پیش از قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.‌

  • بی‌ثباتی هیجانی
  • احساس پرخاشگری و تحریک‌پذیری؛ افزایش تنش در روابط بین فردی
  • احساس افسردگی و غم؛ وجود افکار منفی در ارتباط با خود و شرایط محیط اطراف
  • احساس اضطراب و بی‌قراری
  • بی‌میلی به انجام فعالیت‌های معمول زندگی
  • ناتوانی در تمرکز حواس
  • بی‌خوابی یا پرخوابی
  • احساس خستگی
  • نشانه‌های جسمانی مانند دردناک شدن سینه‌ها، درد مفاصل و عضلات
بیشتر بخوانید : انواع افسردگی

دلایل سندروم ملال پیش از قاعدگی

سندروم ملال پیش از قاعدگی اختلالی است که می‌تواند به عوامل مختلفی ازجمله شرایط جسمی، روانی و اجتماعی فرد بستگی داشته باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سندروم ملال پیش از قاعدگی بیش از هر چیز به دلیل تغییرات هورمونی مربوط به این دوره در بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد و مشکلاتی مانند ابتلا به بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی در فرد یا اطرافیان و همین‌طور سابقه نشانگان پیش از قاعدگی در خانواده وی می‌تواند باعث تشدید این حالات در فرد شود. به همین خاطر متخصصان معتقدند ژنتیک نیز می‌تواند یکی از علل تأثیرگذار در بروز سندروم ملال پیش از قاعدگی باشد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های افسردگی در زنان کلیک کنید. 

سندروم ملال پیش از قاعدگی | رابطه میان زوجین

تغییراتی که در شرایط روحی خانم‌ها اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در روابط اجتماعی آن‌ها به‌ویژه با همسرشان باشد. علاوه بر این برخی از خانم‌ها مشکلاتی مانند کاهش میل جنسی را در روزهای منتهی به عادت ماهیانه تجربه می‌کنند که می‌تواند در کنار شرایط روحی آن‌ها مشکلات موجود در رابطه را دوچندان کند. به همین خاطر بهتر است در این زمینه با همسرتان صحبت کرده و راهکارهایی را برای حفظ سطح مطلوبی از رابطه در این شرایط مشخص کنید. شما می‌توانید از مشاوره جنسی نیز در این شرایط استفاده کنید.

نیاز به دریافت حمایت عاطفی برای خانم‌ها در دوره عود سندروم ملال پیش از قاعدگی افزایش پیدا می‌کند و به همین خاطر نحوه برخورد آقایان با همسرشان در این ایام اهمیت دارد. استفاده از الفاظ نامناسب و تمسخر خانم‌ها به دلیل قرار گرفتن در این مرحله یکی از مشکلاتی است که می‌تواند رابطه شما را وارد وضع نامطلوبی کند. به همین خاطر بهتر است اطلاعات خود را راجع به شرایطی که همسرتان تجربه می‌کند و آنچه برای کمک به او می‌بایست در نظر داشته باشید افزایش دهید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

درمان سندروم ملال پیش از قاعدگی

همان‌طور که گفته شد سندروم ملال پیش از قاعدگی در برخی شرایط می‌تواند تا حد زیادی توانایی فعالیت خانم‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. اگر احساس می‌کنید تغییرات خلقی و جسمی شما در زمان عادت ماهانه فراتر از میزان تحملتان شده و مشکلاتی را در جریان زندگی یا ارتباطات شما ایجاد کرده بهتر است با یک روانشناس دراین‌باره صحبت کنید. اگر به دلیل مشکلاتی مانند احساس خجالت نمی‌توانید به‌طور مستقیم از یک مشاور کمک بگیرید می‌توانید از جلسات مشاوره تلفنی استفاده نمایید. ازجمله مهم‌ترین درمان‌هایی که برای ملال پیش از قاعدگی وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دارودرمانی

استفاده از داروها یکی از رایج‌ترین اقدامات برای درمان مشکلاتی است که سندروم ملال پیش از قاعدگی به همراه خواهد داشت. استفاده از داروهای ضدافسردگی و همین‌طور برخی از داروهای هورمونی می‌تواند در رفع علائم سندروم ملال پیش از قاعدگی اثرگذار باشد. بااین‌حال توجه داشته باشید که استفاده از داروها می‌بایست زیر نظر متخصصین صورت بگیرد و بهتر است از استفاده خودسرانه آن‌ها خودداری کنید. برای آگاهی بیشتر درباره درمان افسردگی کلیک کنید.

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی یکی از موضوعاتی است که تا حد زیادی می‌تواند در کاهش نشانه‌های مربوط به اختلالات قاعدگی اثرگذار باشد. سعی کنید در روزهایی که به تاریخ شروع قاعدگی خود نزدیک می‌شوید مسائلی مانند داشتن خواب کافی و انجام مرتب فعالیت‌های ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. همین‌طور بهتر است در طی این دوران بیش‌تر از غذاهای طبیعی و ساده استفاده کنید و تا جای ممکن از مصرف کافئین، الکل و همین‌طور غذاهای چرب یا سنگین خودداری کنید.

اصلاح ذهنیت

روانشناسان معتقدند تصور و انتظارات ما از وقایع محیط اطراف تا حد زیادی احساسات و همین‌طور رفتار ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. به همین خاطر در شرایطی که شما با رسیدن به روزهای منتهی به قاعدگی انتظار به‌هم‌ریختگی شرایط روحی را داشته باشید این موضوع باعث محتمل‌تر شدن بروز این مشکلات برای شما خواهد شد. درنتیجه یکی از اقداماتی که می‌تواند در درمان ملال پیش از قاعدگی به شما کمک کند این است که ذهنیت خود را نسبت به این مسئله در حالت خنثی نگه دارید. اضطراب از شروع دوره جدیدی در چرخه قاعدگی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند شرایط شما را دشوارتر کند.

اگر احساس می‌کنید توانایی کنترل شرایط روحی خود در این بازه زمانی را ندارید می‌توانید از یک مشاور افسردگی در این زمینه کمک بگیرید. استفاده از روش‌های درمانی مانند ذهن آگاهی و همین‌طور تمرینات آرام‌سازی تا حد زیادی در این شرایط به شما کمک خواهد کرد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم ملال پیش از قاعدگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

نشانه‌های سندروم ملال پیش از قاعدگی چیست؟

احساس غم، اضطراب، پرخاشگری و تنش در روابط بین فردی، احساس خستگی و خواب‌آلودگی و همین‌طور مشکلات جسمی ازجمله نشانه‌های سندروم ملال پیش از قاعدگی هستند. این نشانه‌ها در فاصله یک تا دو هفته مانده به شروع قاعدگی ایجاد شده و در روزهای دوم یا سوم قاعدگی به‌تدریج از شدت آن‌ها کاسته می‌شود.

بهترین راهکار برای درمان سندروم ملال پیش از قاعدگی چیست؟

بهترین راهکار استفاده هم‌زمان از داروها، تغییر سبک زندگی و همین‌طور اصلاح ذهنیت موجود نسبت به این مسئله است.



:: برچسب‌ها: سندروم ملال پیش از قاعدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دخالت خانواده در زندگی مشکلی است که بسیاری از زوج‌ها با آن درگیر می‌شوند. همه ما پس از تشکیل زندگی مشترک دوست داریم دیگران حریم شخصی‌مان را رعایت کنند. اما متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها توجهی به این موضوع ندارند.

ترس از اینکه شما نتوانید به‌تنهایی از پس مشکلات بربیایید یا علاقه بیش از حد از جمله دلایلی هستند که باعث دخالت آنها می‌شود. ولی دلیل دخالت هرچه که باشد این موضوع مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک شما به دنبال می‌آورد.

به همین خاطر باید راه‌های مدیریت‌کردن زندگی و حفظ حریم خانواده جدیدتان را یاد بگیرید. ما همیشه و برای انجام هر کاری با متخصصان مشورت می‌کنیم. در این شرایط نیز کمک‌گرفتن از مشاور خانواده بهترین راهکاری است که برای مدیریت‌کردن این دخالت‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید

شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره حضوری و تلفنی مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو بهرمند شوید. 

 منبع: دخالت خانواده در زندگی مشترک با همسرمان را چگونه کنترل کنیم ؟

دخالت خانواده در زندگی مشترک

به‌خصوص زمانی که تازه زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم دخالت خانواده‌ها مشکلی است که بیشتر با آن مواجه می‌شویم. متأسفانه بسیاری از مواقع پدر و مادرها فکر می‌کنند که دخالت در زندگی فرزندشان ایرادی ندارد. آنها معتقدند کارشان دخالت نیست.

بلکه از روی علاقه و خیرخواهی که برای شما و زندگی مشترکتان دارند این کار را انجام می‌دهند. و همین تصور است که باعث پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود. اما باید این نکته را بدانید که دخالت کردن یا نکردن خانواده در زندگی مشترک شما بیش از هرکسی به خود و همسرتان بستگی دارد.

هرچقدر شما بیشتر با مهارت‌های مدیریت زندگی‌تان آشنا باشید بهتر هم می‌توانید جلوی دخالت‌ها را بگیرید. اگر احساس می‌کنید که در این زمینه ضعیف هستید بهتر است توصیه می کنیم برای تقویت مهارت‌های خود از خدمات مشاوره ازدواج مرکز ذهن نو بهرمند شوید. 

 

پیامدهای دخالت خانواده در زندگی

علاوه بر پدر و مادرها بعضی از دختران و پسران نیز دخالت خانواده را موضوع عادی می‌دانند. آنها معتقدند که پدر و مادرشان دلسوز هستند. و حتی بسیاری از مواقع خودشان با صحبت‌کردن راجع به تمام مسائل زندگی مشترک به پدر و مادر اجازه دخالت بیشتر را می‌دهند. به همین خاطر بهتر است کمی با پیامدهای این موضوع و آسیب‌هایی که به رابطه شما وارد می‌کند با دقت بیشتری نگاه کنید. مهم‌ترین این آسیب‌ها عبارتند از:

 

آسیب‌دیدن رابطه عاطفی

زندگی مشترک فرایندی است که در آن همه چیز باید به درخواست هر دوی شما انجام شود. این یعنی اگر همسرتان از موضوعی رضایت نداشته باشد شما هم نباید آن را انجام بدهید. در غیر این صورت باید خطر آسیب‌دیدن رابطه را بپذیرید.

وقتی طرف مقابل ما احساس کند خواسته و رضایت او اهمیتی ندارد طبیعتاً از ما ناراحت می‌شود. این مسئله به‌تدریج شما و همسرتان را از هم دور می‌کند. و مشکلاتی مثل سردی عاطفی را به دنبال خواهد داشت.

به‌علاوه گاهی اوقات همسرتان نیز دست به رفتار متقابل می‌زند. این یعنی او نیز از این به بعد در کارهایش به رضایت شما فکر نخواهد کرد. و این شرایط کیفیت زندگی مشترک شما را تا حد زیادی تحت‌تأثیر خودش قرار می‌دهد.

 

ازبین‌رفتن حرمت‌ها

دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک شما گاهی اوقات باعث برخوردهایی بین خانواده و همسرتان می‌شود. این موضوع به‌تدریج احترام میان آنها را از بین می‌برد. وقتی احترام‌ها از بین بروند مشکلات جدی در رابطه میان همسر و خانواده شما پیش می‌آید که قطعاً بیش از هرکسی به خودتان آسیب خواهد زد.

 

دلایل دخالت خانواده در زندگی

از جمله مهمترین علت دخالت خانواده در زندگی مشترک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

صحبت‌کردن راجع به مشکلات زندگی مشترک

اصلی‌ترین دلیل دخالت خانواده‌ها این است که شما یا همسرتان همه چیز را به آنها می‌گویید. وقتی پدر و مادرها در جریان مشکلات ما قرار می‌گیرند دچار اضطراب می‌شوند. آنها احساس می‌کنند که باید به هر شکلی که می‌توانند از ما مراقبت کنند. همین موضوع باعث خواهد شد که ناخواسته و از روی خیرخواهی شروع به دخالت در زندگی مشترک ما بکنند.

 

وابستگی بیش از حد به خانواده

آمار دخالت معمولاً در خانواده‌هایی بالاتر است که فرزند و پدر و مادر وابستگی بالایی به هم دارند. این وابستگی باعث می‌شود که شما نسبت به حد و حریم زندگی مشترکتان بی‌توجه باشید.

طبیعتاً وقتی که ما حد و مرزی را با دیگران رعایت نکنیم آنها بیش از حد معمول در جریان مشکلات زندگی‌مان قرار می‌گیرند. همین مسئله گاهی اوقات باعث دخالت خانواده‌ها می‌شود. زیرا آنها آن‌قدری که باید احساس نمی‌کنند که می‌بایست برای حریم شخصی شما احترام قائل شوند.

 

شما آمادگی تشکیل خانواده را نداشته‌اید

اگر شما به هر دلیلی آمادگی لازم برای تشکیل خانواده را نداشته‌اید یا حداقل پدر و مادرتان این‌طور فکر می‌کنند باید منتظر دخالت آنها در زندگی‌تان باشید. نگهداری از زندگی مشترک نیاز به مهارت‌های بسیاری دارد.

وقتی پدر و مادر احساس کنند که شما این مهارت‌ها را ندارید سعی می‌کنند تا با برعهده گرفتن مسئولیت زندگی‌تان از آسیب‌دیدن آن جلوگیری کنند. اما متأسفانه بسیاری از آنها نمی‌دانند که همین رفتار بزرگ‌ترین آسیبی است که می‌تواند به زندگی جدید شما وارد شود.

 

راهکارهایی برای کم‌کردن دخالت خانواده در زندگی

حریم شخصی زندگی‌تان را حفظ کنید

قبل از هر چیز یاد بگیرید که در عین صمیمیت با دیگران مرزهایتان را نیز رعایت کنید. یادتان باشد صمیمیت به این معنی نیست که پدر و مادر یا هر کس دیگری باید از تمام رازها و مسائل زندگی‌مان خبر داشته باشد.

هرچقدر شما بتوانید حریم شخصی زندگی مشترکتان را بهتر حفظ کنید دخالت‌ها نیز کمتر خواهد شد. ساده‌ترین راهکار برای رسیدن به این هدف این است که خانواده یا هرکس دیگری را در جریان همه چیز زندگی مشترکتان قرار ندهید.

بالغانه رفتار کنید

شروع زندگی مشترک به این معنی است که شما یک مسئولیت سنگین و جدی را قبول کرده‌اید. چقدر برای این موضوع آماده هستید؟ همان‌طور که گفتیم هرچقدر خانواده‌تان احساس کنند شما در مدیریت‌کردن زندگی مشترک ضعیف هستید تلاش می‌کنند تا به‌جای شما این کار را انجام بدهند.

پس اگر می‌خواهید راه دخالت را روی خانواده‌ها ببندید یک راهکار این است که مدیریت زندگی‌تان را در دست بگیرید و بالغانه رفتار کنید. هرچقدر شما بهتر بتوانید زندگی مشترک را اداره کنید خانواده‌ها هم خیالشان راحت شده و کمتر در موضوعات مختلف زندگی‌تان دخالت می‌کنند. شما می‌توانید مشاوره‌های لازم برای مدیریت‌کردن زندگی مشترک و مهارت‌هایی که لازم است بلد باشید را از یک مشاور خانواده یاد بگیرید.

اجازه دخالت ندهید

اینکه در مقابل دخالت اطرافیان چطور واکنش نشان می‌دهید نکته بسیار مهمی در ادامه‌پیداکردن این رفتار است. وقتی ما در مقابل رفتار دیگران سکوت می‌کنیم آنها احساس می‌کنند که با حرف‌ها و کارهایشان موافق هستیم. به همین خاطر یک راه مهم این است که در زمان مناسب، واکنش مناسبی نشان بدهید.

برای مثال وقتی خانواده از شما می‌خواهند که یک کار را به شکل خاصی انجام بدهید بهتر است ابتدا از آنها بابت دلسوزی و توجهشان تشکر کنید. سپس بگویید که به نظرشان فکر می‌کنید. یا وقتی تصمیمی می‌گیرید که با خواسته آنها مخالف است در نهایت ادب دلایل خود را برای رد کردن نظر آنها بیان کنید؛ و بگویید که شما و همسرتان تصمیم دیگری دارید.

 

دخالت خانواده در زندگی و اهمیت مشاوره

 

ما برای برطرف‌کردن هر مشکلی به دنبال متخصص مربوط به آن می‌گردیم. پس بهترین راه برای برطرف‌کردن مشکلی مثل دخالت خانواده‌ها نیز این است که از یک متخصص خانواده کمک بگیرید. ترس از ناراحت شدن خانواده‌ها، اینکه همسرتان هم احساس می‌کند پدر و مادرش حق دخالت دارند، وابستگی‌های مالی و حمایتی به خانواده‌ها و بسیاری از مسائل دیگر تلاش شما برای ازبین‌بردن دخالت خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند.

مدیریت‌کردن این شرایط به‌تنهایی کار بسیار سختی خواهد بود. اما مشاورین به‌خوبی می‌توانند مهارت‌ها و راهکارهای لازم را به شما آموزش دهند تا بتوانید شرایط را آن‌طور که می‌خواهید مرتب کنید. پس اگر درگیر مشکل دخالت خانواده‌ها شده‌اید بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

گاهی اوقات حتی شاید لازم باشد که مشاور جلساتی را با خانواده شما ترتیب بدهد و آموزش‌های لازم راجع به حد و مرزهایی که می‌بایست رعایت کنند را به آنها بدهد. برای دریافت مشاوره خانواده از مرکز مشاوره ذهن نو کلیک کنید. 

 

مشاوره خانواده تلفنی

خیلی وقت‌ها صحبت‌کردن با یک مشاور برای ما ممکن نیست. شاید شما به هر دلیلی امکان بیرون آمدن از خانه و وقت‌گذاشتن برای یک جلسه یک‌ساعته را نداشته باشید. یا شاید درگیر یک بحران فوری شده باشید و بخواهید که در لحظه از یک نفر کمک بگیرید.

همه این مشکلات باعث می‌شود که ما به رفتن پیش یک مشاور فکر نکنیم. اما خبر خوب این است که در این شرایط شما می‌توانید از مشاوره خانواده تلفنی استفاده کنید. شما در هر زمان و هرجا که باشید می‌توانید با استفاده از یک تلفن به مشاور خانواده وصل شوید. به‌علاوه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع از مشاوره هم درست به‌اندازه مشاوره‌های حضوری مفید است.

 

مشاوره ازدواج تلفنی مرکز ذهن نو

یکی دیگر از زمان‌هایی که شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاوره تلفنی و سریع مشکلاتتان را حل کنید مشاوره ازدواج است. همه ما وقتی قرار است ازدواج کنیم سؤالات بسیاری در ذهنمان داریم؛ و مسائل بسیاری هستند که نمی‌دانیم.

گاهی اوقات هم به دنبال یک راه‌حل فوری برای مشکلی مثل دخالت خانواده‌هایمان می‌گردیم. در این موقعیت‌ها بهتر است از یک مشاور ازدواج تلفنی استفاده کنید. مشاورین با دقت مشکلات و شرایط شما را بررسی کرده و راه‌حل مناسب برای تغییر شرایط را به شما آموزش می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و خانواده می توانید در هر زمان از روز با برترین متخصصان در مرکزمشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم دخالت‌های خانواده همسرم را در زندگی‌مان کم کنم؟

بهتر است در یک شرایط مناسب با همسرتان صحبت کنید و راجع به این موضوع به یک راهکار مشترک برسید. حفظ حریم خصوصی زندگی و همین‌طور صحبت‌کردن با خانواده‌ها از جمله راهکارهایی هستند که در این شرایط به شما کمک خواهد کرد.

 منبع: دخالت خانواده در زندگی مشترک با همسرمان را چگونه کنترل کنیم ؟



:: برچسب‌ها: دخالت خانواده در زندگی مشترک با همسرمان را چگونه کنترل کنیم ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

 علائم اعتیاد به ماده مخدر گل در ظاهر و رفتار فرد قابل تشخیص است. مصرف ماریجوانا اثرات منفی در عملکرهای فیزیکی، روحی و روانی فرد دارد.   علائم اعتیاد به ماده مخدر گل مخرب و اثبات شده است. مصرف ماری جوانا اثرات منفی در عملکرهای فیزیکی، روحی و روانی فرد دارد. با مصرف ماری

منبع: علائم اعتیاد به ماده مخدر گل | نشانه های بلند مدت و کوتاه مدت ماریجوانا

 

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل در ظاهر و رفتار فرد قابل تشخیص است. مصرف ماریجوانا اثرات منفی در عملکرهای فیزیکی، روحی و روانی فرد دارد.

 

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل مخرب و اثبات شده است. مصرف ماری جوانا اثرات منفی در عملکرهای فیزیکی، روحی و روانی فرد دارد. با مصرف ماری جوانا مواد شیمیایی وارد شده داخل جریان خون سبب سرخوشی، اضطراب، حالت تهوع، ضربان شدید قلب، مشکلات مالی، فرار از کار، پرخوابی و … می‌شود. امروزه مصرف ماری جوانا در کشورمان گسترش یافته و در بین نوجوانان بیشتر دیده می‎شود. والدین با آگاهی‌دادن در رابطه با علائم، عواقب و عوارض مصرف ماری جوانا به فرزندان خود از گسترش این ماده مخدر خطرناک جلوگیری می‎کنند. در ادامه مقاله با عوارض کوتاه مدت و بلند مدت، عوارض روحی و روانی و فیزیکی ماری جوانا همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره می توانید با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

 

ماری جوانا چیست؟

 

ماری جوانا از برگ، ساقه، دانه یا گل‌های خشک گیاه شاه‌دانه و یا کانابیس به دست می‌آید. به رنگ های قهوه‌ای، خاکستری، سبز و یا ترکیبی از رنگ‌ها است. ماری جوانا برخلاف باور عموم ماده‌ای به شدت اعتیاد آور است. با اسم‌های مختلفی مثل گل و ماری در بین جوانان توزیع می‌شود. ماری جوانا ماده مخدر شایعی‌است که در سال‌های اخیر در بین نوجوانان رواج یافته است. با وجود مضراتش، ماری جوانا در برخی از کشورها به صورت قانونی خرید و فروش و مصرف می‌شود. به همین خاطر جوانان  آن را بی خطر می‌دانند. در حالی که سیاست ازاد سازی ماریجوانا بیشتر برای جلوگیری از قاچاق و ساماندهی به وضعیت مصرف ماری جوانا بوده است. بنابراین حتما قبل از مصرف ماری جوانا باید درباره عوارض آن کسب اطلاع نمایید. برای آشنایی کامل با ماری جوانا کلیک کنید.

چگونگی مصرف ماری جوانا

ماری جوانا از روش‌های متفاوتی مصرف می‌شود. اما اکثر افراد آن را به صورت سیگار دود می‎کنند. برخی مصرف کننده‌گان ماری جوانا را داخل پیپ، درون چای، کیک و غذا نیز می‌ریزند. دود ماری جوانا بوی تند، طعم شیرین و ترشی دارد. اگر کسی آن را در محیطی بسته استنشاق‌کند حتما متوجه بوی آن خواهید شد.

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل

همانگونه که می‌دانید، مصرف تمامی مواد مخدر علائم مخصوص به خود دارد. ماری جوانا نیز علائمی دارد و به صورت تدریجی نمایان می‌شود که در ادامه به علائم اعتیاد به ماده مخدر گل اشاره کرده ایم.

  • مشکلات تحصیلی و کاری
  • مشکلات مالی
  • مشکلات رفتاری
  • خشکی دهان
  • انگیزه نداشتن
  • ناتوانی های شناختی و فیزیکی
  • رفتارهای نابهنجار
  • کاهش توانایی تمرکز
  • پرش فکر
  • کاهش توانایی تصمیم گیری

برای تشخیص دقیق و آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به ماریجوانا کلیک کنید.

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل در کوتاه مدت

مواد شیمیایی ماری جوانا پس از مصرف به شکل سیگار وارد جریان خون می‌شود. گردش خون این ماده شیمیایی را به سایر اندام های بدن می‌برد و عوارض خود را نشان می‌دهد. عوارض ماری جوانا روی مغز تاثیر می‌گذارد و بخش هایی که گیرنده‌های مغز حضور دارد بیش از حد فعال می‌کند. این عوارض در کوتاه مدت به شرح زیر مشاهده می‌شوند.

  • حالت نئشگی
  • گذر زمان خارج از حالت طبیعی و بسیار کند
  • تغییر حس های بدن(حواس 5 گانه)
  • گلو درد
  • افزایش مشکلات قلبی
  • پرخوابی
  • قرمزی چشم
  • اختلال در روابط جنسی
  • اختلال در کلام
  • تغییر خلق و خو
  • سوءظن
  • استرس
  • اضطراب
  • کاهش تصمیم گیری
  • اختلال در تحرک بدن
  • اختلال در حل مساله
  • روان پریشی
  • توهم گویی
  • هذیان گویی

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل در بلند مدت

مصرف طولانی مدت ماری جوانا عملکرد مغز را مختل می‎کند که پس از ترک نیز قابل بازگشت نیست. این ماده تاثیرات عمیق تری بر تفکر، حافظه و یادگیری خواهد گذاشت. عوارض بلند مدت ماری جوانا که احتمال بهبود را کاهش می‌دهند به شرح زیر است.

  • کاهش IQ
  • اختلال در حل مسائل
  • وابستگی شدید
  • بی انگیزگی
  • ترس شدید
  • امکان مبتلا شدن به سرطان
  • تضعیف سیستم بدن
  • اختلال در سلامت مغز
  • سرفه مزمن
  • ذات الریه و مشکلات ریوی
  • اعتیاد شدید و خطرناک
  • ناباروری
  • کاهش هورمون جنسی در آقایان
  • تخریب بافت های مغز
  • خنثی بودن نسبت به مسائل
  • خطر ابتلا به جنون
  • بی ثباتی در شخصیت
  • نا آرامی و فرار از محیط کار
  • اختلال رشد (مخصوصا در افرادی که از سن نوجوانی شروع به مصرف می‌کنند)
  • امکان رجوع به مصرف مواد مخدر دیگر

عوارض ماری جوانا بر مغز

مهم‌ترین عوارض مصرف ماری جوانا، تاثیرات مخرب بر مغز است. کاهش تمرکز، اختلال در تفکر، اختلال در حل مساله، اختلال در حافظه کوتاه مدت و خطر ابتلا به اسکیزوفرنی از عوارض مصرف ماری جوانا بر مغز است.

با مصرف ماری جوانا 2 ماده شیمیایی (THC و CBD) وارد بدن و جریان خون می‌شود. این دو ماده با افزایش سطح دوپامین باعث ایجاد سرخوشی و حال خوب در بدن مصرف‌کننده خواهد شد. با مصرف ماری جوانا گیرنده های عصبی مغز دچار تغییرات می‌شوند. پس از هر بار مصرف ماری جوانا حدود 20 تا 80 میکروگرم THC وارد مغز می‌گردد. بیشترین تاثیر ماده شیمیایی موجود در ماری جوانا بر هیپوکامپ است. هیپوکامپ مسئول حافظه کوتاه مدت و انتقال به حافظه بلند مدت است. ماده شیمیایی THC با اثر گذاری بر سیستم لیمبیک مغز باعث خنده های بی دلیل و منطق و افکار پارانوئید می‌شود.

طبق پژوهش های انجام شده پس از مصرف طولانی مدت ماری جوانا 8 نمره از ضریب هوشی افراد کم شده است. و هرگز پس از ترک ضریب هوشی به نمره قبل باز نمی‌گردد. پس از مصرف ماری جوانا به شکل سیگار حدود 5 تا 10 سلول خاکستری در هر ساعت از بین می‌رود و هرگز دوباره تشکیل نمی‌شود.

عوارض ماریجوانا در چشم

با مصرف طولانی مدت ماری جوانا رگه‌های چشم قرمز و متورم می‌شود. زیر چشم ها به مرور گود و در بینایی فرد تاثیر می‎گذارد.

طبق پژوهش های انجام شده، مصرف ماری جوانا در سیستم عصب شبکیه چشم اثرات مخربی می‌گذارد که غیر قابل جبران هستند. و درنهایت موجب کاهش بینایی در افراد می‌شود.

عوارض مصرف ماری جوانا در قلب

طبق پژوهش‌های انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده اند که با مصرف ماری جوانا بطن چپ قلب سایز بزرگ تری نسبت به افراد معمولی دارد و به همین دلیل باعث اختلال در عملکرد قلب می‌شود.

عوارض ماری جوانا در بانوان

طبق پژوهش های انجام شده زنان علائم شدیدتری با مصرف ماری جوانا دارند. علائم سرگیجه، حالت تهوع، ضعف در بینایی و اختلال سیستم ایمنی بدن در خانم ها شدت بیشتری نسبت به آقایان دارد. خانم هایی که ماری جوانا مصرف می‎کنند، 5 برابر بیشتر از بقیه بانوان دچار افسردگی می‎شوند.

مصرف هر نوع ماده مخدری بر زنان باردار اثرات مخربی می‎گذارد. خانم های باردار با مصرف ماری جوانا به جنین خود آسیب های جبران ناپذیری می‌زنند. کودکان به دنیا آمده توسط مادری که اعتیاد به ماری جوانا دارند مشکلاتی در زمینه‌های ادراکی، تحصیلی، حافظه، فعالیت های خلاقانه و تصمیم گیری نسبت به کودکان با مادر سالم دارند.

راه های ترک ماری جوانا چیست ؟

ترک ماری جوانا مساله مهمی است که باید توسط روانشناس و متخصص در حوزه اعتیاد صورت بگیرد. متخصصین بنا به تشخیص خود و روش های متفاوت درمان را اغاز می‌کنند. با کمک روانشناس وسوسه مصرف دوباره کمتر و از بین می‌رود. روش‌های درمان ماری جوانا از طریق سم زدایی، روان درمانی و دارو درمانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ترک ماری جوانا کلیک کنید.

کلام آخر در مورد علائم اعتیاد به ماده مخدر گل

با مطالعه مقاله به عوارض فیزیکی و روحی_روانی مصرف ماری جوانا پی برده‌اید. اگر خود اعتیاد به این ماده مخدر و تصمیم به ترک آن دارید از متخصص روانشناس کمک بگیرید. اما اگر در اطرافیان خود فردی با علائم اعتیاد به ماری جوانا مشاهده کرده‌اید و با درخواست کمک طرف مقابل روبرو شده اید، خود درمانی نکنید و او را هر چه زودتر به روانشناس معرفی نمایید.

روانشناس با بررسی علل زمینه ای شروع مصرف و بررسی میزان اسیب وارده، درمان مناسب ارائه می‌دهد. شما با کمک متخصص به طور کامل قادر به ترک ماری جوانا و هر ماده مخدر دیگری خواهید بود. پس کافی است با شماره های درج شده در این مقاله تماس گرفته و از خدمات تخصصی ذهن نو استفاده نمایید.

همین الان برای دریافت مشاوره درباره اعتیاد و ترک به ماریجوانا در هر ساعت از روز با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: علائم اعتیاد به ماده مخدر گل | نشانه های بلند مدت و کوتاه مدت ماریجوانا



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به ماده مخدر گل | نشانه های بلند مدت و کوتاه مدت ماریجوانا ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا تا به حال در مورد طرحواره وابستگی و بی کفایتی و تاثیر آن بر زندگی فرد چیزی شنیده اید؟ طرحواره های ناسازگار مجموعه ای از باورهای مرکزی، احساسات و حالت های بدنی هستند که هنگام مواجهه با آن ها احساس ناامنی و پریشانی می کنیم. این طرحواره ها به طور اختصاصی و گشترده در نظریه اسکیماتراپی جفری یانگ مورد بحث قرار گرفته اند. یانگ در تئوری خود به 18 طرحواره ناسازگار اشاره می کند که وابستگی و بی کفایتی نیز یکی از آن هاست. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره اشاره کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: طرحواره وابستگی و بی کفایتی

طرحواره وابستگی و بی کفایتی؛ آشنایی با طرحواره های ناسازگار اولیه

طرحواره های ناسازگار اولیه مجموعه ای از باورهای مرکزی، تصاویر ذهنی، خاطرات، هیجانات عاطفی و بدنی هستند که هنگام مواجهه با آن ها احساس ناامنی و پریشانی می کنیم. این طرحواره ها به طور اختصاصی و گسترده در نظریه اسکیماتراپی جفری یانگ مورد بحث قرار گرفته اند. یانگ در تئوری خود 18 طرحواره ناسازگار اولیه را شناسایی کرد. او بر این باور بود که هریک از آن ها در پاسخ به برآورده نشدن یا ارضای بیش از حد نیازهای هیجانی در دوران کودکی پدید می آیند. البته عواملی نظیر خلق و خوی منحصر به فرد خود کودک نیز علاوه بر رفتار والدین در پدید آیی طرحواره های ناسازگار نقش دارند. طبق نظریه یانگ 5 نیاز هیجانی اصلی که ارضای آن ها در دوران کودکی بسیار اهمیت دارد نیاز به دلبستگی، هویت و خودمختاری، آزادی بیان، نیاز به پذیرش محدودیت و تفریح را شامل می شود.

طرحواره وابستگی بی کفایتی چیست؟

طرحواره وابستگی بی کفایتی به مجموعه عقاید، باورها و احساسات فرد اشاره دارد که همواره به او هشدار می دهند نمی تواند بدون تکیه به دیگران اعمال زندگی خود را پیش ببرد. در حقیقت محتوای این طرحواره بر ناتوانی و بی کفایتی تاکید دارد. به طوری که افراد در این شرایط دائما احساس می کنند برای انجام کارهای مختلف به اندازه کافی خوب نیستند و بدون حضور دیگران همیشه مرتکب اشتباه می شوند. این موضوع تا حد زیادی عملکرد آن ها را در زندگی تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند تصمیم های آن ها را نیز متزلزل کند.

علل پدیدآیی طرحواره بی کفایتی

طبق نظریه جفری یانگ، دو عامل مهم در شکل گیری هر طرحواره ناسازگار نقش دارند که خلق و خوی منحصر به فرد کودک و نحوه پاسخ گویی والدین به نیازهای هیجانی را شامل می شوند. در همین راستا او معتقد بود که طرحواره وابستگی بی کفایتی اغلب در افرادی پدید می آید که نیاز به هویت، خودمختاری و کفایت در آن ها به درستی ارضا نشده است.  منظور از هویت این است که افراد بتوانند در خانه عقاید خود را داشته باشند و در عین حال که به والدین احساس تعلق می کنند مرزهای سالمی میان خود و پدر و مادر ایجاد نمایند.

طرحواره وابستگی بی کفایتی بیشتر در چه افرادی دیده می شود؟

شواهد بالینی نشان می دهد افرادی که والدین مضطرب، کنترل گر، دخالت گر یا بالعکس پدر و مادری بسیار سهل انگار دارند بیش از دیگران ممکن است طرحواره وابستگی بی کفایتی را از خود نشان دهند. هم چنین افرادی که از نظر زیستی حساسیت بیشتری نسبت به تنبیه دارند و همواره تهدیدهای بیرونی را بیش برآورد می کنند نیز بیشتر در معرض درگیری با طرحواره وابستگی بی کفایتی قرار دارند.

درمان طرحواره بی کفایتی

با وجود اینکه طرحواره درمانی تقریبا رویکرد جدیدی محسوب می شود اما تحقیقات زیادی در مورد آن انجام شده است و شواهد بالینی کارایی آن را در درمان انواع اختلالات روان شناختی به خصوص مشکلات شخصیتی نظیر اختلال شخصیت مرزی نشان می دهند. از همین رو امروزه بسیاری از روانشناسان دوره های تخصصی خود را در این زمینه می گذرانند و در جلسات روان درمانی این رویکرد را به کار می برند. برای شناسایی طرحواره های ناسازگار در خود و درمان آن ها باید به یک روانشناس بالینی دوره دیده در زمینه اسکیماتراپی مراجعه کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل مختلف روانشناسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا سخت گیری بیش از حد به کودک می تواند باعث شکل گیری طرحواره وابستگی بی کفایتی در او شود؟

سخت گیری بیش از حد والدین یکی از عواملی است که ارضای نیاز به هویت و خودمختاری را با اختلال مواجه می کند و می تواند منجر به شکل گیری طرحواره وابستگی بی کفایتی شود. چرا که در این شرایط والدین به طور غیر مستقیم همواره این پیام را به فرزندشان منتقل می کنند که او به تنهایی نمی تواند کار درستی را انجام دهد و نیاز به نظارت مفرط دارد.



:: برچسب‌ها: طرحواره وابستگی و بی کفایتی ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

طرحواره پذیرش جویی یکی از انواع طرح‌واره‌های ناکارآمد است که فرد را بیش‌ازحد به دیگران و نظر آن‌ها راجع به خود وابسته می‌کند. افرادی که دچار طرح‌واره پذیرش‌جویی یا جلب‌توجه هستند معمولاً تصور می‌کنند صرفاً در شرایطی باارزش و مهم هستند که دیگران آن‌ها را تأیید کنند و به همین خاطر بیش‌ازحد نسبت به قضاوت دیگران راجع به خودشان حساس هستند. افراد درگیر با طرح‌واره پذیرش هرگز هویتی مستقل از خود ندارند و دائماً افکار و باورهایشان را بر اساس نظر و سلیقه اطرافیان تغییر می‌دهند. این بی‌هویتی گاهی باعث احساس پوچی و افسردگی در فرد می‌شود؛ از طرفی اضطراب و نگرانی که این افراد برای جلب رضایت و دوستی اطرافیان تجربه می‌کنند می‌تواند باعث بروز مشکلات روحی مانند اضطراب یا افسردگی در آن‌ها شود. به همین خاطر اگر نشانه‌های این طرح‌واره را در خود یا هر یک از نزدیکانتان مشاهده می‌کنید بهتر است برای تغییر این افکار اقدام نمایید. با توجه به اینکه طرح‌واره‌ها عمیق‌ترین لایه از باورها در سیستم شناختی ما هستند شما احتمالاً به‌تنهایی موفق به تغییر آن‌ها نخواهید شد و بهتر است در این زمینه از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

منبع:طرحواره پذیرش جویی 

طرح‌واره یعنی چه؟ | طرحواره پذیرش جویی

پیش از آنکه راجع به طرح‌واره پذیرش‌جویی صحبت کنیم می‌بایست به این سؤال پاسخ دهیم که به‌طورکلی طرح‌واره به چه معناست؟ همه انسان‌ها از ابتدای کودکی سعی می‌کنند تا بر اساس تجربیاتی که در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شوند دیدگاه‌هایی را راجع به خود، اطرافیان و همین‌طور محیط پیرامون در ذهن شکل بدهند. این باورها که به آن‌ها طرح‌واره گفته می‌شود عمیق‌ترین تصورات در سیستم شناختی هر فرد هستند و تمامی افکار یا رفتارهای آینده فرد بر اساس آن‌ها شکل می‌گیرد. برای مثال هنگامی‌که در یک خانواده کودک به دلیل بی‌توجهی به نیازهای دیگران مورد شماتت و سرزنش قرار می‌گیرد به‌تدریج این باور در وی شکل خواهد گرفت که برای خواستنی یا موردپذیرش بودن می‌بایست خود را فراموش کرده و صرفاً به نیازهای دیگران توجه داشته باشد. این باور تمامی ارتباطات فرد در آینده و همین‌طور تصور وی از خود را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگرچه طرح‌واره‌ها می‌توانند مثبت نیز باشند بااین‌حال روانشناسان معمولاً به دنبال شناسایی و درمان طرح‌واره‌هایی هستند که مشکلاتی را در روابط و سلامت روان فرد ایجاد می‌کنند.

طرح‌واره پذیرش‌جویی

یکی از طرح‌واره‌های معیوب یا تله‌های روانی که می‌تواند مشکلات بسیاری را در سلامت روان فرد ایجاد کند طرح‌واره پذیرش‌جویی است. افرادی که دچار این طرح‌واره هستند معمولاً این‌گونه تصور می‌کنند که برای احساس ارزشمندی می‌بایست مورد تأیید دیگران قرار بگیرند. به عبارتی می‌توان گفت محور تمامی مسائل زندگی این افراد اطرافیان هستند. آن‌ها در هر دوره از زندگی با توجه به محیط اجتماعی اطرافشان باور و رفتارهای مشخصی دارند که بر اساس آن‌ها عمل می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت طرح‌واره پذیرش‌جویی فرد را از داشتن افکار و هویتی مستقل و عمل کردن بر اساس خواسته‌های فردی منع می‌کند.

نشانه‌های طرحواره پذیرش جویی

فعالیت طرح‌واره پذیرش‌جویی در سیستم باورهای فرد باعث بروز نشانه‌ها و رفتارهای خاصی می‌شود که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. بااین‌حال به این موضوع توجه داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است به دلایل دیگری نیز در رفتار فرد ایجاد شده باشد و به همین خاطر تشخیص قطعی وجود این طرح‌واره و اقدام برای درمان آن صرفاً بر عهده روانشناس متخصص است. درنتیجه اگر این نشانه‌ها را در خود یا هر فرد دیگری از نزدیکانتان مشاهده می‌کنید بهتر است برای اطمینان بیشتر از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. درصورتی‌که تمایل به حضور در مرکز مشاوره را به هر دلیلی ندارید می‌توانید از جلسات مشاوره تلفنی استفاده نمایید. مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری افراد دارای طرح‌واره پذیرش‌جویی عبارت است از:

توجه به ظاهر

قضاوت دیگران برای افراد دارای طرح‌واره پذیرش‌جویی بسیار مهم است و آن‌ها سعی می‌کنند بهترین حالت خود را به دیگران نشان دهند. با توجه به اینکه آراستگی ظاهری یکی از مهم‌ترین نکات در جلب تأیید دیگران است این افراد احتمالاً توجه بسیاری به ظاهر خود دارند.

پرهیز از مخالفت | طرحواره پذیرش جویی

طرح‌واره پذیرش فرد را وادار می‌کند تا برای جلب رضایت و دوستی دیگران همواره آن‌ها را تأیید کند. به همین خاطر شما معمولاً در رفتار این افراد انتقاد یا مخالفت صریح را نخواهید یافت. آن‌ها معمولاً افکار خود را بیان نمی‌کنند و آنچه از این افراد می‌شنوید بیش از هر چیز تأیید گفته‌های دیگران است.

حساسیت به انتقاد یا بی‌توجهی

انتقاد کردن از رفتار فرد و یا بی‌توجهی به آن‌ها برایشان به معنای تهدیدی است که نشان می‌دهد به‌اندازه کافی مورد تأیید و پذیرش شما نیستند. به همین خاطر آن‌ها معمولاً بیش‌ازحد نسبت به این مسائل حساس هستند و در صورت مواجهه با آن واکنش نامناسبی نشان خواهند داد. این واکنش می‌تواند به‌صورت احساس غم و ناراحتی، چک کردن دائم اینکه شما آن‌ها را دوست دارید یا خیر و یا حتی پرخاشگری باشد.

جلب رضایت دیگران | طرحواره پذیرش جویی

با توجه به اینکه احساس ارزشمندی و آرامش افراد دارای طرح‌واره پذیرش‌جویی به این بستگی دارد که دیگران چقدر آن‌ها را افرادی خوب یا دوست‌داشتنی بدانند یکی از رفتارهای این گروه تلاش برای جلب رضایت دیگران است. این تلاش می‌تواند به‌صورت کمک کردن، تبعیت یا حتی چاپلوسی و تملق‌گویی باشد.

نداشتن هویت ثابت

افراد دارای طرح‌واره پذیرش‌جویی فعال معمولاً دیدگاه و باور خاصی از خودشان ندارند. اگر از آن‌ها راجع به مسائل مختلف نظر بخواهید متوجه می‌شوید که هیچ دیدگاه مشخصی راجع به مسائل ندارند و صرفاً بر اساس دیدگاه‌های جمعی که در آن قرار می‌گیرند تصورات متفاوتی پیدا می‌کنند. به همین خاطر اگر آن‌ها در دوره‌های مختلفی از زندگی در محیط‌های متضاد قرار بگیرند خواهید دید که افکار و عقایدی کاملاً متفاوت پیدا خواهند کرد.

وابستگی

اصلی‌ترین موضوع در زندگی افراد درگیر با طرح‌واره پذیرش‌جویی کسب تأیید و حمایت دیگران است به همین خاطر ممکن است شما آن‌ها را به‌عنوان افرادی وابسته بشناسید. این افراد معمولاً بیش‌ازحد به روابط خود اهمیت می‌دهند و پایان یک رابطه یا تغییر دیدگاه اطرافیان می‌تواند ضربه روحی بزرگی برایشان به‌حساب آید.

پیامدهای فعالیت طرح‌واره پذیرش‌جویی

یک تصور اشتباه و ناسالم مانند پذیرش‌جویی می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی فرد ایجاد نماید. ازجمله این پیامدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افسردگی | طرحواره پذیرش جویی

خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که حساسیت بالایی را نسبت به روابط اجتماعی خود تجربه می‌کنند بیش از سایرین است. این افراد معمولاً از اینکه موردانتقاد قرار بگیرند یا ارتباط آن‌ها با فرد یا گروه خاصی پایان پیدا کند بیش‌ازحد ناراحت می‌شوند و این موضوع می‌تواند آن‌ها را در معرض افسردگی قرار دهد. علاوه بر این همان‌طور که گفته شد احساس بی‌هویتی یا پوچی یکی از مشکلاتی است که برای افراد دچار طرح‌واره پذیرش‌جویی پیش خواهد آمد. زیرا آن‌ها هیچ ایده یا باوری از خود ندارند و صرفاً بر اساس خواسته‌ها و افکار دیگران عمل می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد احساس منفی نسبت به خود و افسردگی در فرد شود.

اضطراب

طرح‌واره پذیرش‌جویی همان‌طور که از نام آن پیداست فرد را در شرایطی قرار می‌دهد که دائماً کیفیت روابط خود با دیگران را موردبررسی قرار می‌دهد و تلاش می‌کند تا موردپسند و مطلوب دیگران باشد. این بررسی‌های مداوم و ترس از دست دادن تأیید دیگران می‌تواند باعث بروز اضطراب در فرد شود.

راضی نبودن از شرایط زندگی

هنگامی‌که فرد اصول زندگی خود را صرفاً بر اساس رضایت دیگران بنا می‌کند و در این زمینه هیچ توجهی به خواسته‌ها و رضایت خود ندارد طبیعتاً پس از مدتی احساس خواهد کرد که از شرایط زندگی خود راضی نیست و فعالیت‌ها و شرایط زندگی وی برایش لذت‌بخش نیستند.

از دست دادن عزت‌نفس | طرحواره پذیرش جویی

طرح‌واره پذیرش‌جویی به این معناست که فرد می‌بایست تلاش کند تا همواره دیگران را از خود راضی نگه دارد و این تلاش گاهی اوقات به‌منزله نادیده گرفتن خود یا ناراحتی‌هایی است که در روابط برای فرد پیش خواهد آمد. به همین خاطر افراد دارای این طرح‌واره به‌تدریج عزت‌نفس خود را از دست می‌دهند و برای خود به میزانی که باید ارزش و احترام قائل نمی‌شوند.

دلایل شکل‌گیری طرح‌واره پذیرش‌جویی

همان‌طور که گفته شد طرح‌واره‌ها از زمان کودکی و بر اساس تجربیات زندگی فرد ایجاد می‌شوند. به همین خاطر اگر به دنبال دلایل شکل‌گیری هر طرح‌واره‌ای باشیم نخست می‌بایست تجربیات کودکی فرد را بررسی کنیم. با توجه به اهمیتی که سبک تربیتی والدین در ایجاد باورها و زندگی آینده کودک دارد بهتر است در تربیت فرزند خود از یک مشاور کودک کمک بگیرید. استفاده از رفتارهای زیر در تربیت کودک می‌تواند باعث ایجاد طرح‌واره پذیرش‌جویی در فرد شود:

  • والدینی که تلاش بسیاری برای جلب رضایت دیگران انجام می‌دهند.
  • دوست داشتن و توجه مشروط به کودک به این صورت که آن‌ها برای دریافت محبت والدین می‌بایست کار خاصی انجام دهند و رضایت دیگران را به دست آورند.
  • بی‌توجهی به تشویق کودک برای اینکه احساسات و افکار خود را بیان کند.

درمان طرحواره پذیرش جویی

نخستین قدم برای بهبود شرایط و از بین بردن طرح‌واره پذیرش‌جویی این است که نسبت به این ضعف خود آگاه باشید. سپس سعی کنید از این به بعد در رفتارهایتان به‌جای توجه به خواسته‌های دیگران به علایق خود توجه داشته باشید. بااین‌حال با توجه به اینکه طرح‌واره‌ها از عمیق‌ترین باورهای موجود در ذهن هر فرد هستند احتمالاً شما به‌راحتی نمی‌توانید طرز فکر و رفتار خود را تغییر دهید. حتی بسیاری از افرادی که دارای این طرح‌واره هستند از مشکل خود بی‌خبرند. آن‌ها معمولاً به دلایل دیگری ازجمله افسردگی یا نارضایتی از روابط اجتماعی‌شان برای درمان مراجعه می‌کنند و سپس در جریان درمان متوجه وجود این باور در خود می‌شوند. به همین خاطر بهتر است برای درمان این بیماری از یک روانشناس کمک بگیرید. اصلی‌ترین هدف درمان‌های روان‌شناختی برای بهبود شرایط فرد این است که به وی کمک می‌کنند تا خود را به‌عنوان فردی ارزشمند پذیرفته و اصول و باورهایی را مطابق با خواسته‌های خود از نو ایجاد کند. بیماران درگیر با طرح‌واره پذیرش‌جویی معمولاً تصورات اشتباهی دارند نظیر اینکه فکر می‌کنند همه افراد باید از آن‌ها راضی باشند و یا انتقاد از یک رفتار خود را به معنای زیر سؤال بردن تمامی شخصیتشان می‌دانند. در طی جلسات درمانی روانشناس به فرد کمک می‌کند تا این افکار را شناسایی کرده و آن‌ها را با باورهای سازنده‌تری تغییر دهد. علاوه بر این به فرد کمک می‌شود تا برخی رفتارهای خود نظیر وابسته شدن به دیگران، ارزیابی دائم رضایتمندی افراد یا پرهیز از بیان نظراتش را با رفتارهای مناسب‌تری جایگزین نماید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل مختلف روانشناسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.طرح‌واره پذیرش‌جویی چیست؟

طرح‌واره پذیرش‌جویی باوری است که باعث می‌شود فرد همواره به دنبال جلب تأیید و رضایت دیگران باشد و خود را صرفاً زمانی باارزش بداند که اطرافیان به‌طور کامل او را تأیید کنند.

2.آیا طرح‌واره پذیرش‌جویی قابل‌درمان است؟

بله؛ با کمک گرفتن از روانشناسان شما می‌توانید باورهای اشتباه را شناسایی و آن‌ها را با تصورات مناسب‌تری جایگزین نمایید.



:: برچسب‌ها: طرحواره پذیرش جویی ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی در زنان را به دلیل جایگاه و نقش آنان در خانواده باید بسیار جدی گرفت. افسردگی درعین‌حال که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی است، بر اساس آمار در میان زنان دو تا سه برابر بیش از مردان رواج دارد. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر اختلالات هورمونی یا توجه بیشتر زنان به مسائل عاطفی ایجاد شود. علاوه بر این خانم‌ها به دلیل حجم مسئولیت‌هایی که دارند معمولاً در طول روز زمانی برای خود ندارند و این موضوع می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل برای بروز افسردگی در زنان باشد. با توجه به اینکه افسردگی می‌تواند مشکلات بسیاری را در روند زندگی فرد ایجاد کند بهتر است در شرایطی که نشانه‌های این اختلال را در خود یا هر فرد دیگری مشاهده می‌کنید از یک روانشناس کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : نشانه های افسردگی 

افسردگی در زنان

افسردگی یکی از انواع اختلالات روحی است که باعث احساس غم یا کاهش انگیزه و میل به فعالیت در فرد می‌شود. رواج این بیماری در سال‌های اخیر به میزانی است که آن را سرماخوردگی روحی نامیده‌اند. به همین خاطر شاید بتوان گفت تمامی افراد در هر جنسیت و گروه سنی درخطر ابتلای به این بیماری هستند. شایع‌ترین نشانه‌های افسردگی عبارتند از:

  • احساس غم و ناراحتی
  • از دست دادن علاقه و انگیزه نسبت به مسائلی که در گذشته برای فرد جذابیت داشته است
  • افزایش یا کاهش در جریان طبیعی خواب یا خوراک
  • ناتوانی در تمرکز یا سخت شدن قضاوت و تصمیم‌گیری
  • احساس گناه و بی‌ارزشی
  • فکر کردن یا اقدام برای آسیب زدن به خود یا خودکشی

مدل های مختلف افسردگی در زنان

اگرچه افسردگی اختلالی است که می‌تواند در هر دو جنس بروز پیدا کند، بااین‌حال دو نوع از افسردگی به‌طورکلی تنها در زنان اتفاق می‌افتند و این موضوع خود می‌تواند دلیلی برای آسیب‌پذیری بیشتر زنان در برابر این اختلال باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع افسردگی کلیک کنید.

سندروم ملال پیش از قاعدگی

ملال پیش از قاعدگی مجموعه‌ای از نشانه‌های جسمی و روحی است که از حدود دو هفته پیش از قاعدگی شروع می‌شود و پس از شروع قاعدگی به‌تدریج از شدت آن کاسته می‌شود. اگرچه تقریباً تمامی خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در این ایام تغییراتی را در خلق و شرایط جسمی خود تجربه می‌کنند؛ اما شدت این مشکلات در اختلال ملال پیش از قاعدگی به حدی است که دشواری‌هایی را برای جریان طبیعی زندگی فرد ایجاد می‌کند. اگر احساس می‌کنید نشانه‌های این اختلال در شما یا هر یک از اطرافیان وجود دارد بهتر است از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با نشانه‌های ملال پیش از قاعدگی کلیک کنید.

افسردگی پس از زایمان

درصورتی‌که فرد در طول مدت بارداری یا نهایتاً دو ماه پس از تولد فرزند دچار افسردگی شود، تشخیص اختلال افسردگی پس از زایمان برای وی مطرح خواهد شد. اگرچه این اختلال صرفاً متعلق به زنان است بااین‌حال برخی تحقیقات نشان‌دهنده این است که بارداری و تولد فرزند در زنان می‌تواند باعث افسردگی در همسران آن‌ها نیز باشد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های افسردگی در بارداری کلیک کنید.

شیوع افسردگی در زنان و دلایل آن

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در تمامی گروه‌های سنی و هر دو جنس بروز پیدا می‌کند. بااین‌حال بر اساس آمار جهانی زنان 2 تا 3 برابر بیش از مردان به این اختلال مبتلا می‌شوند. این درحالیست که در کشور ما نرخ ابتلای زنان به افسردگی به‌مراتب بالاتر از سایر کشورهای جهان است. ابتلای بیشتر زنان به افسردگی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. اگر به دنبال تشخیص هستید، حتما روی تست افسردگی بک کلیک کنید.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی که به دلیل عادت ماهانه یا بارداری در خانم‌ها اتفاق می‌افتد یکی از دلایلی است که آن‌ها را نسبت به افسردگی آسیب‌پذیر می‌کند. این تغییرات هورمونی علاوه بر اینکه مشکلات زیستی را برای فرد ایجاد می‌کند باعث بروز دشواری‌هایی در روابط اجتماعی و فرایند کار یا تحصیل فرد می‌شود که به‌نوبه خود وی را دچار مشکل خواهند کرد.

تفاوت در قضاوت‌های اخلاقی

بررسی‌هایی که در ارتباط با رشد اخلاقی زنان و مردان انجام‌شده نشان‌دهنده این موضوع است که زنان بیش از مردان به احساسات توجه داشته و سعی می‌کنند از اطرافیان خود مراقبت کنند. وجود این روحیه در زنان و تأثیرپذیری بیشتر آن‌ها از مسائل می‌تواند یکی از دلایلی باشد که آن‌ها را نسبت به افسردگی آسیب‌پذیر می‌کند.

نقش‌های جنسیتی

زنان معمولاً وظیفه انجام فعالیت‌های مختلفی مثل رسیدگی به امور خانه و تربیت فرزندان را بر عهده دارند. این موضوع باعث می‌شود آن‌ها زمان کمتری برای رسیدگی به علائق شخصی داشته باشند. این شرایط درصورتی‌که فرد مشغول به کار باشد پیچیده‌تر خواهد شد و به‌تدریج باعث احساس سرخوردگی و افسردگی در زنان می‌شود. برای اشنایی با راه های جلوگیری از افسردگی زنان خانه دار کلیک کنید.

تفاوت‌های افسردگی در زنان و مردان

ابتلا به افسردگی در زنان و مردان باعث تفاوت در برخی نشانه‌ها خواهد شد. برای مثال اگرچه زنان بیش از مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند اما زنان معمولاً درجات خفیف تا متوسط این اختلال را تجربه می‌کنند. این درحالیست که مردان در صورت ابتلا به افسردگی معمولاً دچار حالت‌های شدیدی از این بیماری خواهند شد. یکی دیگر از تفاوت‌های افسردگی در زنان و مردان این است که زنان بیشتر دچار احساس غم یا بی‌انگیزگی می‌شوند، درحالی‌که مردان ممکن است افسردگی را با رفتارهایی نظیر پرخاشگری نشان دهند.

افسردگی‌های شدید معمولاً همراه با افکار یا رفتارهای خودکشی هستند. بررسی‌ها نشان‌دهنده این است که زنان اگرچه به‌دفعات بیشتری ممکن است اطرافیان را تهدید به خودکشی کنند یا اقداماتی را در این زمینه انجام دهند که امکان نجات آن‌ها وجود داشته باشد، اما مردان معمولاً روش‌های خشن‌تر و قطعی‌تری را برای خودکشی انتخاب کرده و تعداد خودکشی‌های موفق نیز در آن‌ها بیش‌تر از زنان است.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید  

راه های از بین بردن افسردگی در زنان

افسردگی اختلالی است که می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان زندگی طبیعی فرد ایجاد نماید. احساس نارضایتی از زندگی، کاهش فعالیت‌های شغلی یا تحصیلی و همین‌طور آسیب دیدن سایر اعضای خانواده به‌ویژه فرزندان از افسردگی مادر ازجمله پیامدهای این بیماری و دلیلی برای لزوم توجه به درمان افسردگی در زنان هستند. علاوه بر این درصورتی‌که برای درمان افسردگی اقدامات لازم صورت نگیرد، احتمال مزمن شدن یا افزایش شدت نشانه‌ها در فرد وجود دارد. به همین خاطر بهتر است هنگامی‌که نشانه‌های این اختلال را در خود احساس می‌کنید از یک روانشناس متخصص برای درمان کمک بگیرید. ازجمله اقداماتی که به شما برای درمان افسردگی کمک خواهد کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- برگزیدن سبک زندگی سالم

با توجه به اینکه تغییرات هورمونی در زنان دلیل بسیاری از اختلالات و نا‌به‌سامانی‌های خلقی است، بهتر است برای کاهش اثرگذاری آن‌ها سبک زندگی خود را تغییر دهید. داشتن الگوی خواب منظم و کافی، استفاده از مواد غذایی سالم و همین‌طور ورزش‌های هوازی در کنار عدم استفاده از سیگار، مشروبات الکلی و سایر مخدرها می‌تواند آمادگی شما را برای مبارزه با تغییرات هورمونی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : افسردگی مادر 

2- ایجاد هدف و فعالیت

بی‌انگیزگی و نداشتن هدف و برنامه برای زندگی ازجمله مسائلی است که می‌تواند باعث بروز افسردگی در زنان شود. در شرایطی که احساس می‌کنید حجم یا کیفیت فعالیت‌های شما به میزانی نیست که احساس سرزندگی را برایتان به همراه داشته باشد، بهتر است سعی کنید اهداف و برنامه‌های مشخصی برای خود ایجاد کرده و در جهت رسیدن به آن‌ها عمل کنید.

3- برقراری روابط اجتماعی مطلوب

ارتباطات اجتماعی و احساس تعلق‌خاطر به افرادی که آن‌ها را دوست دارید و احساس می‌کنید شما را می‌فهمند یکی از مهم‌ترین مسائلی است که از بروز افسردگی در فرد جلوگیری می‌کند. به همین خاطر ایجاد دوستی‌های جدید یا برنامه‌ریزی برای دیدار با دوستان می‌تواند ازجمله مسائل مهم در پیشگیری از بروز افسردگی باشد.

4- شناخت بهتر خود

خودشناسی یکی از بهترین راهکارها برای بالا بردن سلامت روان و همین‌طور جلوگیری از بروز آسیب‌های روانی است. هنگامی‌که شما خود را با تمام نقاط ضعف و قوتتان می‌شناسید و می‌دانید چه افکار یا رفتارهای اشتباهی دارید می‌توانید آن‌ها را کنترل کرده و از بروز افسردگی در زنان جلوگیری کنید.

5- کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی

اگر نشانه‌های افسردگی را در خود احساس می‌کنید و یا تصور می‌کنید به دلیل بحران‌هایی که در زندگی داشته‌اید ممکن است نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر شده باشید بهتر است برای پیشگیری از ابتلای به افسردگی یا درمان آن از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان به شما کمک خواهند کرد تا افکار و باورهای منفی که باعث ایجاد افسردگی در شما می‌شود و همین‌طور رفتارهایی که این شرایط را در شما تثبیت می‌کند شناسایی کرده و برای تغییر آن‌ها برنامه‌ریزی نمایید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی در زنان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا نشانه‌های افسردگی در زنان تفاوت دارد؟چرا زنان بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند؟

تغییرات هورمونی، اهمیت بیشتر زنان به مسائل احساسی و همین‌طور مسئولیت امور خانه و تربیت فرزندان ازجمله موضوعاتی است که زنان را در مقابل افسردگی آسیب‌پذیر می‌کند.

آیا نشانه‌های افسردگی در زنان و مردان با یکدیگر تفاوت دارد؟

به‌طورکلی نشانه‌های افسردگی در هر دو جنس یکسان است اما بروز افسردگی در زنان بیشتر با غم و در مردان بیشتر با پرخاشگری یا گوشه‌گیری و سکوت مشاهده می‌شود. همچنین مردان در صورت ابتلا معمولاً درگیری درجات شدیدتری از افسردگی می‌شوند.



:: برچسب‌ها: افسردگی در زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اهمیت صداقت در زندگی بیشتر در روابط عاطفی تاکید می‌شود. اما اگر راستگویی را در همه ابعاد زندگی‌تان پیاده کنید، آرامش روانی بیشتری تجربه خواهید کرد. عدم صداقت شکاف‌هایی در زندگی ایجاد می‌کند که چیزی جز تخریب بنیاد شخصیت به همراه نخواهد داشت. این خود ما هستیم که هر روز به شیوه و سبک زندگی‌مان را انتخاب می‌کنیم. در گفتگوها، روابط و سیاست های‌مان توسط دروغ احاطه شده‌ایم و گاهی آگاهانه متوجه آن نمی‌شویم. یکی از چیزهایی که به راحتی در زندگی می‌توان از دست داد، صداقت است. حفظ صداقت، بسیار آسان تر از تلاش برای بازگرداندن آن است. دلایل برجسته ای برای انتخاب صادق بودن در زندگی وجود دارد که در ادامه آن ها را می‌خوانید. اگر در زندگی به خاطر دروغ درگیر مسائل پیچیده‌ای شده‌اید حتما برای مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: اهمیت صداقت در زندگی

اهمیت صداقت در زندگی

ممکن است در شرایطی خاص، دروغ گفتن راحت‌ترین راه به نظر برسد. اما صداقت داشتن، سیاستی مهم است که باعث شهامت می‌شود. به دنبال آن، ارتباطات اجتماعی شما و امور شغلی یا تحصیلی‌تان همیشه رو به بهبود می‌ماند.

طبق تحقیقات، 60 درصد از بزرگسالان نمی‌توانند مکالمه 10 دقیقه‌ای را بدون اینکه حداقل یک بار دروغ بگویند تمام کنند. و از این 60 درصد به طور متوسط 3 دروغ گفته شده است. بدتر از آن، اغلب مردم حتی از این واقعیت آگاه نیستند که چقدر دروغ می‌گویند. زمانی که صداقت را در زندگی انتخاب می‌کنید، از ایجاد هرگونه احساس گناه جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهید که استرس غیرضروری مانع شما بشود. با این حال، گاهی صداقت ممکن است منجر به واکنش خوشایندی نشود. بهتر است در آن شرایط با آن واکنش کنار بیایید و صداقت را انتخاب کنید.

پیامدهای منفی عدم رعایت صداقت در زندگی

زمانی که صادق نباشید، تصمیم گیری از نظر ذهنی برای شما سخت تر می‌شود. عدم صداقت ناخودآگاه باعث ایجاد اضطراب و ترس می‌شود. زمانی که کسی دروغ می گوید، از ترس برملا شدن باید دائما مراقب باشد.

وقتی مردم از عدم صداقت شما آگاه شوند، نمی‌توانند به شما اعتماد کنند. فرصت ها و روابط بسیار ارزشمند هستند و عدم صداقت، تجربه روابط سالم و بی نقص را از شما می‌گیرد.

گناه و شرم، احساسات سمی هستند که از عدم صداقت ساخته می‌شوند. و اغلب منجر به احساساتی نظیر خشم، ترس یا اضطراب خواهند شد.

به خوبی ثابت شده که عدم صداقت موجب عادت می‌شود و تکرار آن، مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

دلایل اهمیت صداقت در زندگی

1_ ( صداقت مانع ایجاد عذاب وجدان و گناه می شود). زمانی که سخنان ما صادقانه نیستند، احساس گناه و پشیمانی تمام ذهن ما را درگیر می کند.

2_ (عدم صداقت، موجب عادت می شود). وقتی صادقانه صحبت نکنید، مجبور می‌شوید به این کار ادامه دهید تا حقیقت برملا نشود.

3_ ( عدم صداقت موجب از بین رفتن اعتماد می‌شود). افرادی که در زندگی صادق نیستند، مردم هرگز به آن ها اعتماد نمی‌کنند. اعتماد می‌تواند یک عامل مهم برای ایجاد ارتباطات سالم و همچنین افزایش محبوبیت بین دیگران باشد.

4_ (صداقت، روابط شما را بهتر می کند). وقتی صادق باشید، مردم از نزدیکی با شما احساس راحت تری می‌کنند. با صداقت، شما می‌توانید یک رابطه عاشقانه بلند مدت داشته باشید.

5_ (صداقت باعث آرامش می شود). آرامش خاطر ناشی از صداقت، بهترین احساسی است که می‌توانید تجربه کنید.

پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به صداقت در زندگی مقاله خودشناسی را بخوانید.

چطور در زندگی صادق باشیم؟

به یاد داشته باشید که در گفتگوهای خود و هر سوالی که از شما پرسیده می‌شود، رک و صریح باشید. همینطور از اغراق کردن بپرهیزید. شما می‌توانید سبک زندگی صادقانه را یک هدف و انگیزه برای خود قرار دهید. همیشه مانند سایر چیزهایی که برای بدست آوردن‌شان تلاش می‌کنید، برای دستیابی به صداقت هم تلاش کنید.

هرگز نگران حساسیت های دیگران نباشید. شاید مجبور شدید به کسی چیزی بگویید که شنیدنش برای او دشوار است، در این شرایط بازهم صادق باشید و حقیقت را بگویید.

یکی از دلایلی که ما عدم صداقت را انتخاب می کنیم اطرافیان ما هستند. همیشه اطرافیان بر نحوه رفتار ما تاثیر گذار بوده‌اند. بنابراین در این مورد، اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که در برخورد با دیگران، صداقت را یکی از اولویت‌های زندگی خود قرار می‌دهند و سبک زندگی سالمی دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راستگویی و صداقت می‌توانید در هر زمان از روز برای دریافت مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: اهمیت صداقت در زندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نشانه دوست داشتن مردان چیست؟ همه افراد معمولاً در روزهای نخست یک رابطه یا زمانی که می‌خواهند راجع به احساس فردی نسبت به خود بیشتر بدانند با این سؤال مواجه می‌شوند. دانستن نشانه های دوست داشتن مردان می‌تواند تا حد زیادی به شما در کنترل یک رابطه عاطفی کمک کند. اگر بدانید طرف مقابل در رفتارش به این نشانه‌ها توجه دارد احتمالاً دلگرمی بیشتری برای ارتباطتان پیدا خواهید کرد و همین‌طور اگر متوجه شوید رفتار وی از این نشانه‌ها خالیست شاید بهتر باشد تصمیم جدی‌تری برای بهبود بخشیدن به اوضاع رابطه یا حتی جدایی بگیرید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که دوست داشتن در تمامی افراد یکسان نیست و گاهی ممکن است فردی که به شما علاقه دارد هیچ‌یک از این نشانه‌ها را در رفتار خود نداشته باشد. پس اگر نسبت به رابطه خود احساس نگرانی می‌کنید بهتر است در این زمینه مشاوره رابطه بگیرید.

 منبع: نشانه دوست داشتن مردان

نشانه های دوست داشتن مردان

آیا نشانه های دوست داشتن در مردان را می‌شناسید؟ باید گفت هر مردی با توجه به شخصیت خود، فرهنگی که در آن زندگی می‌کند و همین‌طور کیفیت ارتباطی که با شما دارد دوست داشتن خود را به شیوه خاصی ابراز می‌کند. بااین‌حال معمولاً نشانه‌هایی که در ادامه با یکدیگر بررسی می‌کنیم در رفتار مردی که به شما علاقه دارد دیده می‌شود. اگر این نشانه‌ها را در رفتار فردی نمی‌بینید شاید این شما هستید که به رفتار او دقت کافی ندارید یا متوجه منظور او از برخی رفتارها نمی‌شوید. به همین خاطر بهتر است پیش از قضاوت کردن راجع به میزان علاقه شریک احساسی‌تان دراین‌باره از یک زوج درمانگر کمک بگیرید.

1. بیان دوستت دارم

اولین نشانه دوست داشتن مردان این است که آن‌ها محبت خود را به شما ابراز می‌کنند. این محبت می‌تواند در کلام یا رفتار طرف مقابل دیده شود. اگر شریک احساسی‌تان به شما می‌گوید دوستتان دارد یا با محبت با شما رفتار می‌کند، می‌توانید تا حدودی از این موضوع اطمینان داشته باشید که او به شما علاقه دارد.

 

بیشتر بخوانید : تفاوت زن و مرد 

 

2. زبان بدن

حتی هنگامی‌که طرف مقابلتان هیچ صحبتی نمی‌کند با دقت به حرکات یا زبان بدن او متوجه خیلی چیزها خواهید شد. اگر مردی به زنی علاقه داشته باشد به او لبخند می‌زند، گاهی برای مدت طولانی نگاهش می‌کند یا سعی می‌کند به لحاظ فیزیکی به او نزدیک شود. برای کسب اطلاعات در زمینه تفاوت زن و مرد از دیدگاه روانشناسی کلیک کنید.

3. حمایت کردن

یکی از مهم‌ترین نقش‌های جنسیتی برای مردان حمایت کردن یا مراقبت از شریک عاطفی‌شان است. به همین خاطر اگر به دنبال نشانه دوست داشتن مردان می‌گردید با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که طرف مقابل تا چه حد از شما حمایت می‌کند؟ هنگامی‌که مردی به یک خانم علاقه داشته باشد سعی می‌کند کارهای نسبتاً دشوار را برای وی انجام دهد، در شرایطی که احتمال خطر وجود دارد از شما مراقبت می‌کند و یا برای پیشرفت و آرامشتان تلاش می‌کند.

4. توجه به شما و خواسته‌هایتان

توجه یکی از مهم‌ترین نشانه های دوست داشتن در مردان است. اگر طرف مقابلتان به ظاهر شما توجه دارد، راجع به آن نظر می‌دهد و در ارتباط با مسائل مختلف زندگی‌تان با شما همفکری می‌کند، این‌ها نشان‌دهنده این است که او به شما علاقه دارد. علاوه بر این توجه می‌تواند به این معنا باشد که او در ظاهر، ارتباطات یا سایر مسائل زندگی خود به خواسته و رضایت شما اهمیت می‌دهد.

5. نشانه دوست داشتن مردان | تمایل به وقت گذراندن در کنار شما

میل به برقراری رابطه یکی از آن نشانه‌هایی است که علاقه شریک احساسی‌تان به شما را نشان می‌دهد. به‌طورکلی همه ما در طول ساعات روز وقتمان را به موضوعاتی اختصاص می‌دهیم که برایمان اولویت بیشتری دارند. درنتیجه اگر طرف مقابلتان برای دیدن شما برنامه‌ریزی می‌کند، پیام‌هایتان را به‌موقع جواب می‌دهد و حتی بودن با شما را به بودن در کنار سایرین ترجیح می‌دهد، می‌توانید این‌ها را نشانه ای از علاقه و دوست داشتن مردان بدانید.

6. اهمیت دادن به آرامش طرف مقابل

اگر مردی واقعاً زنی را دوست داشته باشد همواره برای آرامش او تلاش می‌کند. آن‌ها معمولاً شخص موردعلاقه‌شان را در معذوریت یا بر سر دوراهی‌ها قرار نمی‌دهند و همیشه سعی می‌کنند تا او را به آرامش برسانند. درنتیجه اگر طرف مقابلتان بر سر موضوعات مختلف با شما دعوا می‌کند یا شما را مجبور به انجام کاری می‌کند، بهتر است راجع به احساس وی نسبت به خودتان با دقت بیشتری فکر کنید.

7. حساسیت به رفتارها و ارتباطات طرف مقابل

یک نشانه دوست داشتن مردان این است که آن‌ها روی رفتار و به‌خصوص ارتباطات شما با سایر آقایان حساسیت نشان می‌دهند. هنگامی‌که فردی برای یک شخص اهمیت نداشته باشد نحوه لباس پوشیدن یا ارتباطات وی نیز برایش اهمیتی نخواهد داشت اما اگر او از شما می‌خواهد در بعضی مهمانی‌ها به شکل خاصی لباس بپوشید یا برخی از روابط خود را محدود کنید، می‌توانید این موضوع را به‌پای علاقه بگذارید. بااین‌حال دقت داشته باشید که میزان این درخواست‌ها موضوع بسیار مهمی است. اگر احساس می‌کنید توجه وی به شما حالت بدبینی یا زورگویی پیدا کرده بهتر است پیش از هرگونه تصمیم‌گیری راجع به این رابطه با یک روانشناس در این زمینه صحبت کنید.

8. معرفی شما به اطرافیان

آقایان معمولاً تا پیش از جدی شدن یک رابطه از شما با اطرافیان و به‌خصوص خانواده خود صحبت نمی‌کنند. به همین خاطر اگر طرف مقابل شما را به‌راحتی و بدون هیچ ناراحتی به اطرافیان خود معرفی می‌کند این موضوع می‌تواند نشانه ای از دوست داشتن مردان باشد.

9. نشانه دوست داشتن مردان | صحبت کردن از آینده

اگر شریک احساسی‌تان با شما از آینده و ازدواج صحبت می‌کند، این موضوع را دلیلی برای علاقه او به خودتان بدانید. این صحبت‌ها نشان می‌دهند که او برای شما جایگاهی در زندگی آینده خود در نظر گرفته و این ‌یکی از مهم‌ترین نشانه های دوست داشتن در مردان است.

10. دوست داشتن بی‌قیدوشرط

در یک رابطه عاطفی هرچقدر هم که صمیمیت و علاقه وجود داشته باشد ایجاد اختلاف موضوعی غیرقابل‌اجتناب است. اما شیوه حل کردن این اختلافات یا شدت درگیری‌هایی که پس از هر بحث میان طرفین ایجاد می‌شود یکی از نشانه هایی است که کیفیت علاقه طرف‌مقابل را به شما نشان می‌دهد. دوست داشتن بی‌قیدوشرط مردان به این معناست که صرف‌نظر از تمام بحث‌ها و مشکلاتی که در یک رابطه پیش می‌آید طرف‌مقابل باز هم شما را دوست دارد و به ارتباط با شما ادامه می‌دهد.

هنگامی‌که مردی علاقه خود به شما را محدود به شکل خاصی از لباس پوشیدن و آرایش کرده یا ارتباط جنسی را شرطی برای ادامه رابطه می‌داند بهتر است کمی با تردید به احساسات وی نسبت به خودتان نگاه کنید. به‌طورکلی دوست داشتن بی‌قیدوشرط مردان به این معناست که طرف‌مقابل شما را صرفاً به خاطر خودتان دوست دارد و هیچ‌چیز نمی‌تواند این احساس را تحت تأثیر قرار دهد.

11. محدود کردن ارتباط با دیگران

اگر شریک احساسی‌تان به میزانی که در رابطه با شما پیش می‌رود ارتباط خود را با سایر خانم‌ها محدود کرده و چهارچوبی برای آن قائل می‌شود، می‌توانید روی این موضوع به‌عنوان دلیلی برای علاقه او به خودتان حساب باز کنید. همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که اگر مردی قلبا به شما علاقه داشته باشد دلیلی برای توجه به سایر زنان وجود ندارد.

پیشنهاد می‌شود مقاله شناخت مردان را بخوانید.

نشانه دوست داشتن مردان | مردان به چه زنانی علاقه‌مند می‌شوند؟

هر فردی با توجه به شخصیت، باورها و فرهنگی که در آن رشد کرده دیدگاه خاصی راجع به شریک احساسی خود دارد و از سبک شخصیتی خاصی نیز خوشش می‌آید. به همین خاطر شما نمی‌توانید یک فهرست ثابت برای ویژگی‌هایی که باعث علاقه یک مرد می‌شود را مشخص کنید. بااین‌حال به‌طورکلی می‌توان گفت اعتمادبه‌نفس، آراستگی ظاهری، پرهیز از منفی‌بافی یا غر زدن ازجمله رفتارهایی هستند که برای تمامی آقایان جذاب خواهند بود.

اگر احساس می‌کنید در برقراری یک رابطه عاطفی سالم و طولانی‌مدت ضعیف هستید یا نمی‌توانید توجه مردی را به خود جلب کنید، بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید. مشاورین با بررسی رفتارهای شما می‌توانند نقاط ضعف رفتارتان را شناسایی کرده و آموزش‌های لازم را دراین‌باره به شما بدهند.

 

نشانه دوست داشتن مردان | ساختن یک رابطه سالم

احساسات دیگران نسبت به ما همیشه می‌تواند با توجه به رفتارهایمان کمتر یا بیشتر شود. اگر احساس می‌کنید نشانه‌های دوست داشتن را خیلی در رفتار شریک احساسی‌تان نمی‌بینید یا حتی فکر می‌کنید احساسات او نسبت به شما کمتر از قبل شده نگران نباشید. شما می‌توانید با تغییر دادن رفتار خود و تلاش برای حل کردن مشکلات درون رابطه، کیفیت ارتباطتان را حتی از قبل نیز بهتر کنید. به همین ترتیب به خاطر داشته باشید که اگر اکنون شریک عاطفی‌تان به شما علاقه دارد این به معنای آن نیست که تا همیشه رابطه شما به همین شکل باقی خواهد ماند. ارتباطات عاطفی همواره نیاز به مراقبت دارند و اگر در این زمینه بی‌توجهی کنید یا بیش‌ازحد به احساس طرف مقابل خود مطمئن شوید، ممکن است همه‌چیز به‌تدریج از بین برود.

به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که در روابط عاطفی خود همیشه از مشاورین روانشناسی کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند بی‌طرفانه راجع به رابطه شما قضاوت کنند و نهایتاً راهکارهایی را برای بهبود بخشیدن به یک ارتباط عاطفی یا حل کردن مشکلات ارائه کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوست داشتن مردان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نشانه‌های دوست داشتن در مردان چیست؟

نشانه های دوست داشتن مردان با توجه به شخصیت هر فرد و میزان ارتباطی که میان شما وجود دارد متفاوت است؛ اما کلام و رفتار محبت‌آمیز، توجه به احساسات و خواسته‌های شما، تلاش برای حمایت و اهمیت دادن به احساس آرامشتان ازجمله نشانه های دوست داشتن مردان هستند.



:: برچسب‌ها: نشانه دوست داشتن مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین برخورد و رفتار با نوجوان پرخاشگر چیست ؟ همانطور که می دانید دوره نوجوانی حساس تر از تمام دوره های زندگیست چرا که در این دوره رفتار های مغزی و عقلی انسان شکل می گیرند .در این دوره پدر و مادر نقش بسزایی را ایجاد می کنند. پرخاشگری نوعی رفتار عصبی است که باید مورد کنترل و واپایش قرار بگیرد. هر گونه رفتار با نوجوانان پرخاشگر  شخصیت او را می سازد و هویت او را شکل می دهد  پس باید بهترین روش را انتخاب کنیم و به آنان در سن کم کمک کنیم چرا که در بزرگسالی رفتار دیگر قابل شکل گیری نیست پیشنهاد ما در هر شرایط این است که از مشاوره نوجوان کمک بگیرید.

منبع: رفتار با نوجوان پرخاشگر

دلیل پرخاشگری نوجوانان

همانطور که گفته شد نوجوانی دوره شکل گرفتن خمیر رفتار است به همین دلیل بسیار پر اهمیت و حساس می باشد. رفتار نوجوانان ممکن است در اثر تغییرات هورمونی با کمی مشکلات رو به رو باشد. در دوران تغییرات هورمونی نوجوان با چالش های بسیاری رو به روست از جمله تغییرات خلق و خو ، بیشتر شدن استرس و آسیب های عاطفی که همه این ها باعث  پرخاشگری مکررنوجوان می شود و امری استرس زا برای خانواده نوجوان است که در این شرایط بهتر است با کمک از مشاوره‌های روانشناسی رفتار نوجوانان کنترل شود و در انتها نوجوان بتواند دوره بلوغ را به خوبی پشت سر بگذارد.

برای آشنایی با جدیدترین روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

بهترین راهکار برای بهبود نوجوانان پر خاشگر

در این بخش مقاله قصد داریم بهترین راهکار های رفتاری والدین را با نوجوان پرخاشگر مورد برسی قرار دهیم  در ادامه چند مورد اساسی را مطرح می کنیم که باید با دقت مطالعه کنید.

1- همدلی والدین با نوجوانان

در سنین نوجوانی نوجوانان می خواهند بیشتر به چشم بیایند پس سعی می کنند با عوض کردن تیپ، سلیقه و قیافه خود را به رخ مرم بکشند. بر اساس پیشنهاد روانشناسان  بهتر است در حد معقول  کارهایی که نوجوانان از شما می‌خواهند زیر نظر خودتان و روانشناس برایشان انجام دهید، سعی کنید در هر کاری با آن ها مخالفت نکنید زیرا نه تنها در این سن حرف شما را زیر پا می گذارند بلکه در آینده نیز حرف شما را رد می کنند پس این مسئله از اهمیت زیادی بر خوردار است.

2- سعی کنید با یکدیگر جدی باشید

جدی بودن شما با فرزندانتان در سن بلوغ برای آن ها یادآور می شود که هر کاری را در خانواده یا در اجتماع انجام ندهند. همین جدی بودن باعث جلوگیری از خطرات زیادی می شود. مثلا اگر به فرزندتان اجازه دادید که بیرون برود برایش ساعت خاصی را در نظر بگیرید که اگر این کار را انجام ندهد برایش جریمه سختی در نظر می گیرید. این موضوع نه تنها در بیرون رفتن بلکه در همه کار ها باعث ایجاد نظم در رفتارهای نوجوان درخانه و اجتماع می شود.

3- در رفتار دوستان نوجوانان دقت کنید

یکی دیگر از مسائل مهم که باعث ایجاد نوجوانی پرخاشگر می شود دوستان او هستند. مدرسه محیطی بزرگ است که در آن به یادگرفتن درس توجه می شود اما این بزرگی مدرسه صرفا جهت یادگیری درس نیست و هر خانواده ای با هر سطحی فرزند خود را در مدرسه ثبت نام می کند،  پس نوجوان نمی داند که دوستان او دقیقا از او چه چیزی می خواهند شاید برخی از دوستان برایشان خوب باشند شاید هم بعضی دیگر برایشان تهدید محسوب شوند که  نوجوان نتواند این دو را از هم تشخیص دهد، گاهی رفتارهای پرخاشگرانه نوجوان ناشی از حضور دوستان نا امن در زندگی آن ها است والدین باید این مسئله را کنترل کنند اما  نحوه کنترل باید به گونه ای باشد که نوجوان خود رذا در اسارت خانواده حس نکند.

4- خشم خود را کنترل کنید | رفتار با نوجوان پرخاشگر

یکی از مشکلات بزرگ والدین زود از کوره در رفتن است یعنی آن ها سعی می کنند تا با نوجوان بحث و مجادله کنند. در سنین نوجوانی نوجوانان فکر می کنند که به پدر و مادر نیازی ندارند و خودشان می توانند تصمیم بگیرند. ولی مادر و پدر استدلال هایی می آورند که انگار آن ها کنترل می شوند و همین باعث می شود که نوجوانان لج کنند و بدتر به  والدین و خودشان آسیب برسانند. حالا شاید بپرسید راه حل چیست بهتر است پدر مادر با فرزند خود به طور کلی دوست شوند تا فرزندان فکر نکنند همواره در حال کنترل شدن هستند.

حتما برای کسب اطلاع درباره نحوه مدیریت اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

5- حریم خصوصی برای او فراهم کنید | رفتار با نوجوان پرخاشگر

حریم خصوصی مهم ترین اساس بر شکل گیری تفکر در نوجوانان می باشد در مواقعی که نوجوانان تنها باشند بهتر می توانند با خواندن کتاب یا گوش کردن موسیقی با خود کنار بیایند ولی این به این معنا نیست که آن ها را رها کنید و طوری وانمود کنید که انگار برایتان مهم نیستند.

6- با او وارد درگیری جسمی نشوید

این را به خاطر داشته باشید که نوجوان شما کودک نیست پس کمی به رشد عقلی مناسب خود رسیده است. تنبیه فیزیکی باعث می شود تا غرور نوجوان خدشه دار شود و آسیب های زیادی ببیند این مسئله باعث بروز مشکلات بد تر می شود  یعنی نوجوان شما در جامعه فکر می کند که با دعوای فیزیکی می تواند مشکلات خود را به پیش ببرد.

7- وقت گذراندن با نوجوان پرخاشگر

این امر سبب می شود از شدت استرس او کمتر شود و اتفاقات گذشته را فراموش و با دید دیگری به آن ها نگاه کند. در بسیاری از موارد دیده شده نوجوانانی که با خانواده وقت می گذرانند تغییرات رفتاری بسیاری کرده اند. برای درک بهتر او حتما درباره روانشناسی نوجوان بخوانید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نوجوان پرخاشگر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

اگر در کنترل نوجوانان رفتار های خطرناکی دیدیم چه کنیم ؟

کنترل و واپایش نوجوانان نباید در حدی باشد که انها را خسته کند ولی اگر رفتار هایی مانند سیگار کشیدن یا مشابه را در آن ها دیدید بهتر است با جدیت بیشتری وارد عمل شوید مراجعه به یک روانشناس تاثیرات مثبتی به همراه دارد.

آیا والدین به تنهایی می توانند تمامی مشکلات پرخاشگری را حل کنند ؟

خیر اصلا به شما پیشنهاد نمی کنیم که تنهایی این مشکلات را حل کنید چون اصلا توان آن را ندارید بهترین راه انتخاب مشاور خوب است که  نوجوان بتواند با او راحت باشد و در این مرحله نوجوان می تواند مشکل خود را به طور کامل بیان کند تا روانشناس با ریشه یابی پرخاشگری راهکار مناسب را رائه دهد.



:: برچسب‌ها: رفتار با نوجوان پرخاشگر ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

حرف زدن در خواب یا خوابگویی مشکلی نه چندان رایج است. هنوز محققان چیز زیادی درمورد دلیل اینکه چرا این اتفاق می‌افتد یا وقتی فردی در خواب حرف می زند، در مغز چه اتفاقی می افتد ندارند. حرف‌زدن درخواب می‌تواند در هر زمانی برای هر کسی اتفاق بیافتد. اما این مشکل در کودکان و مردان شایع‌تر است. همچنین ممکن است منبع یک پیوند ژنتیکی برای دلیل حرف‌زدن در خواب وجود داشته باشد. بنابراین اگر والدین یا سایر اعضای خانواده‌تان در خواب حرف می‌زنند، ممکن است شما نیز به این مشکل دچار شوید. در ادامه نشانه‌ها، علل و درمان های مربوط به حرف زدن در خواب را بر اساس تحقیقات علمی شرح داده‌ایم. در صورتی که این مساله دائم شما یا اطرافیان تان را آزار می‌دهد برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب به خودی خود یک اختلال خواب نیست. با این حال می‌تواند نشان‌ ای از یک اختلال‌خواب مانند بی‌خوابی یا آپنه خواب باشد. این مشکل، یک پاراسومنیا یا چیزی است که فقط در هنگام خواب اتفاق می‌افتد. همچنین می‌تواند با پاراسومنیا های دیگری مانند: راه رفتن در خواب، وحشت‌های شبانه، خواب خوردن، فلج خواب، خواب آلودگی و … همراه باشد.

هنگامی که شخصی در خواب حرف می‌زند، ممکن است به نظر برسد که با خودشان صحبت می‌کنند یا درحال گفتگو با افراد دیگری هستند. برای برخی افراد حرف زدن در خواب مشکلی کوتاه مدت است و می‌توان با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی آن را برطرف کرد. اما برای یک سری از افراد ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. در این صورت این مشکل تبدیل به یک اختلال مزمن خواهد شد. برای آشنایی با سایر اختلالات خواب کلیک کنید.

 

مراحل و شدت حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب به طور کلی در 4 مرحله تعریف می شود:

مرحله اول و دوم: در این مراحل، شخص آنچنان در خواب عمیقی نیست و گفتار او قابل درک است و مکالمات او می تواند منطقی باشد.

مرحله سوم و چهارم: فرد در خواب عمیق تری قرار دارد و درک گفتار او معمولا سخت‌تر است. ممکن است حرف‌ها شبیه به ناله به نظر برسد.

کسی که در خواب حرف می‌زند، نمی‌داند که در آن لحظه این اتفاق برایش افتاده و روز بعد آن را به خاطر نخواهد آورد. شدت صحبت در خواب بر اساس دفعات وقوع آن تعیین می‌شود برای مثال:

خفیف: حرف‌زدن در خواب کمتر از یک بار در ماه اتفاق می‌افتد.

متوسط: یک یا دو بار در هفته اتفاق می‌افتد.

شدید: هرشب اتفاق می‌افتد و ممکن است با خواب افراد دیگر در یک اتاق اختلال ایجاد شود.

برای آشنایی با علل و نشانه های شباهت این اختلال با راه رفتن در خواب کلیک کنید.

عوامل تاثیر گذار بر حرف زدن در خواب

صحبت‌کردن درخواب می‌تواند در زمان‌های خاصی از زندگی شما اتفاق بیافتد و حتی شدت آن افزایش یابد. به طور کلی برخی از عوامل ازجمله: بیماری تب، داروها، نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر، استرس، خستگی در طول روز، شرایط سلامت روان، افسردگی، محرومیت از خواب و همچنین افرادی که مبتلا به سایر اختلالات خواب نظیر: آپنه خواب، راه رفتن در خواب، وحشت های شبانه یا کابوس و یا یک بیماری عمومی می‌باشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکل حرف زدن در خواب هستند. برای آشنایی با اختلال رفتار خواب رم کلیک کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

حرف زدن در خواب معمولا یک مشکل جدی نیست، تا زمانی که با خواب شما یا خواب شخصی که با او زندگی می‌کنید، تداخل پیدا کند. اگر در خواب حرف‌زدن بر زندگی و روابط شما تاثیر منفی می‌گذارد، مهم است که این موضوع را با یک پزشک در میان بگذارید. همچنین در شرایطی نادر، حرف‌زدن در خواب می‌تواند با مشکلات جدی‌تری مانند اختلالات روانی یا تشنج های شبانه رخ دهد.

اگر مشکوک هستید که حرف زدن در خواب نشانه یک اختلال‌خواب جدی‌تر است، مراجعه به پزشک برای معاینه کامل ضروری است. حرف‌زدن در خواب درکودکان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر بالای 20 سال دارید و برای اولین بار طی هفته‌های متوالی شروع به حرف زدن در خواب کرده اید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری و یا استرس های پنهان باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه‌های مختلف می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا حرف زدن در خواب مشکل جدی است و باید آن را با یک پزشک در میان بگذاریم؟

این مساله معمولا یک وضعیت پزشکی جدی نیست. اما اگر آنقدر شدید است که کیفیت خواب شما را مختل می‌کند بهتر است با متخصص در میان بگذارید.

حرف زدن در خواب چه مدت طول می کشد؟

محتوا و مدت زمان حرف‌زدن درخواب می تواند متفاوت باشد. افرادی که در خواب حرف می‌زنند معمولا بیش از 9 ثانیه در یک زمان صحبت نمی‌کنند. با این حال ممکن است برخی از افراد در طول شب بارها حرف بزنند.



:: برچسب‌ها: حرف زدن در خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص گاباپنتین که با نام تجاری نورونتین نیز در بازار به فروش می‌رسد ازجمله داروهایی است که قدرت مناسبی در کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی مغز دارد و به همین خاطر معمولاً برای درمان مشکلاتی نظیر تشنج، صرع و همین‌طور سردردهای میگرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه قرص گاباپنتین می‌تواند نقش مؤثری در کاهش حملات صرع و تشنج داشته باشد بااین‌حال استفاده و همین‌طور قطع مصرف آن می‌بایست زیر نظر متخصصین صورت بگیرد. بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض ناخوشایند، پیش از شروع مصرف این دارو پزشک را در جریان سایر داروهایی که استفاده می‌کنید و همین‌طور حساسیت‌های دارویی یا بیماری‌های خود قرار دهید. در ادامه بیشتر درباره داروی گاباپنتین صحبت خواهیم کرد. اگر سوالی دارید می‌توانید از خدمات مشاوره افسردگی استفاده نمایید.

منبع: قرص گاباپنتین برای چیست

قرص گاباپنتین

گاباپنتین نام دارویی است که تأثیر بالایی در کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی مغز و تنظیم فعالیت سلول‌های دستگاه عصبی دارد. به همین خاطر از این دارو معمولاً برای کاهش حملات تشنجی و درمان بیماری صرع استفاده می‌شود. قرص گاباپنتین همچنین در کاهش دردهای ناشی از آسیب به اعصاب نظیر دردهای ناشی از بیماری زونا یا دیابت نیز تأثیر بسیاری دارد. بااین‌حال ممکن است در هنگام استفاده از این دارو عوارض ناخوشایندی مانند احساس خواب‌آلودگی، سرگیجه و همین‌طور تحریک‌پذیری را تجربه کنید. به همین خاطر معمولاً تجویز این دارو از مقادیر کم برای روزهای نخستین شروع شده و به‌تدریج و با عادت کردن بدن به آن میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند.

همچنین از این دارو برای درمان دردهایی که منشا عصبی دارند، استفاده می‌شود. بنابراین گاه می‌بینیم که درمانگر به بیماران مقاوم به درمان افسردگی و یا سایر داروهای روانشناختی، برای کاهش دردهای جسمانی شان قرص گاباپنتین تجویز می کند.

برای آشنایی بیشتر درباره علائم افسردگی کلیک کنید.

شیوه مصرف قرص گاباپنتین

نحوه مصرف قرص گاباپنتین برای هر فرد با توجه به وضعیت جسمی، جنسیت، سلامتی فرد و همین‌طور سابقه استفاده از داروها متفاوت خواهد بود و به همین خاطر استفاده از این دارو می‌بایست زیر نظر متخصصین صورت بگیرد. یکی از توصیه‌هایی که در استفاده از قرص گاباپنتین معمولاً مطرح می‌شود این است که زمان مشخصی را به مصرف دارو اختصاص بدهید و هرروز دارو را در همین ساعت مصرف کنید.

درصورتی‌که یک وعده استفاده از این دارو را فراموش کردید بلافاصله پس از یادآوری آن را استفاده کنید اما در شرایطی که به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده‌اید به‌هیچ‌عنوان میزان مصرف را دو برابر نکنید. در شرایطی که به هر دلیلی می‌خواهید استفاده از این دارو را قطع کنید بهتر است پزشک معالج خود را در جریان گذاشته و از او بخواهید تا میزان مصرف را به‌تدریج کاهش دهد؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی نظیر حملات تشنجی برای فرد پیش آید.

برای آشنایی بیشتر با عوارض داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

عوارض جانبی قرص گاباپنتین

به‌طورکلی استفاده از داروهای شیمیایی به‌موازات اثرگذاری مثبت، عوارض جانبی ناخوشایندی را نیز به همراه خواهد داشت. اگرچه تمامی عوارض داروی گاباپنتین باهم در یک فرد دیده نمی‌شوند و برخی از این عوارض نظیر ایجاد افسردگی یا افکار خودکشی نادر هستند بااین‌حال درصورتی‌که با هریک از این عوارض مواجه شدید و علی‌رغم استفاده منظم از دارو این عوارض کاهش نیافته یا شدت آن بیش‌ازحدی است که بتوانید تحمل کنید بهتر است دراین‌باره با یک متخصص صحبت کنید. ازجمله عوارض منفی شایع‌تر استفاده از قرص گاباپنتین موارد زیر را شامل می‌شود.

  • خواب‌آلودگی و احساس خستگی
  • سرگیجه
  • از دست دادن تعادل
  • مشکلات مربوط به بینایی مثل تاری دید، دوبینی یا حرکات غیرمعمول چشم
  • خشکی دهان
  • مشکلات گوارشی مثل یبوست یا احساس تهوع

عوارض جانبی خطرناک گاباپنتین

برخی از عوارض منفی قرص گاباپنتین اگرچه بسیار نادر است بااین‌حال به دلیل پیامدهای ناگواری که می‌تواند برای فرد ایجاد کند می‌بایست جدی‌تر گرفته شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله این موضوع را با متخصص در میان بگذارید و یا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

  • مشکل در تنفس مثل کندی تنفس
  • ورم دست‌وپا
  • احساس خارش در پوست،
  • تب
  • ورم غدد لنفاوی

همچنین قرص گاباپنتین می‌تواند در کودکان با عوارض خطرناک زیر همراه شود.

  • اختلالات رفتاری
  • فعالیت بیش‌ازحد
  • مشکل تمرکز
  • پرخاشگری

عوارض جانبی قرص گاباپنتین | مشکلات روانی

تغییر در شرایط روحی و سلامت روان افرادی که از قرص گاباپنتین استفاده می‌کنند معمولاً اتفاق نمی‌افتد بااین‌حال در برخی مواقع این علائم در فرد دیده شده است.

  • خشونت و پرخاشگری
  • وحشت‌زدگی و اضطراب
  • افسردگی
  • دشواری در خواب

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی به این معناست که استفاده از برخی داروها در کنار هم باعث کاهش اثرگذاری دیگری شده و یا با تشدید علائم یکدیگر می‌تواند خطرات جدی را برای سلامت فرد به همراه داشته باشد. به همین خاطر پیش از استفاده از قرص گاباپنتین پزشک معالج خود را در جریان سایر داروهایی که استفاده می‌کنید، حساسیت‌های دارویی و همین‌طور بیماری‌ها به‌ویژه مشکلات مربوط به کلیه یا بیماری‌های تنفسی قرار دهید. با توجه به اینکه استفاده از این دارو در کنار مواد مخدر می‌تواند مشکلات جدی را برای فرد ایجاد نماید درصورتی‌که به هر ماده‌ای اعتیاد دارید این موضوع را به متخصصین اطلاع دهید.

  • انواع داروهای خواب‌آور و ضد اضطراب
  • داروهایی که برای شل کردن عضلات مورداستفاده قرار می‌گیرد
  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • الکل و ماری‌جوانا
  • تریاک و تمامی مشتقات آن؛ حتی مسکن‌هایی نظیر کدئین و مورفین
  • داروهای ضد افسردگی

برای آشنایی بیشتر با داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

مسمومیت با داروی گاباپنتین

بیهوشی و مشکلات تنفسی به‌ویژه کند شدن تنفس از جدی‌ترین نشانه‌های مسمومیت با قرص گاباپنتین است. درصورتی‌که این نشانه‌ها را در فردی می‌بینید که از این دارو استفاده می‌کند هر چه سریع‌تر او را به مراکز درمانی برسانید. همچنین مصرف بیش از اندازه نیز می‌تواند با خطر مسمومیت همراه باشد. در این شرایط فرد خواب‌آلودگی شدید، لکنت زبان و ضعف بدنی را تجربه می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و سایر اطلاعات درباره قرص گاباپنتین می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

گاباپنتین چیست؟

قرص گاباپنتین نام دارویی است که برای درمان صرع، کاهش حملات تشنجی و همین‌طور کنترل سردردهای میگرنی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چه داروهایی را نباید با قرص گاباپنتین استفاده کرد؟

داروهای ضد اضطراب و خواب‌آور، آنتی‌هیستامین‌ها، الکل، ماری‌جوانا، تریاک و تمامی مشتقات آن ازجمله داروهایی هستند که نباید هم‌زمان با قرص گاباپنتین مورداستفاده قرار بگیرند.



:: برچسب‌ها: قرص گاباپنتین برای چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شناخت مردان چقدر سخت است؟ با توجه به تفاوت‌های زیادی که بین مردان و زنان وجود دارد، شناخت مردان یک امر ضروری است که به زنان کمک می‌کند تا درک بهتری از دنیای آنان به دست آورند و در روابط نسبت به یکدیگر دچار سوتفاهم نشوند. برای مثال بسیاری از خانم‌ها از بی توجهی همسر خود شاکی هستند که این به دلیل تفاوت در نوع تربیت و فیزیولوژی آن‌هاست و با شناخت بیشتر می‌توان این مشکلات را حل کرد. آگاهی از ویژگی‌های کلی مردان به شما کمک می‌کند تا بتوانید ارتباط بهتری با مرد مورد نظر خود برقرار نمایید و رابطه عاطفی سالمی را شکل دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت زن و مرد از دیدگاه روانشناسی کلیک کنید.

 منبع: شناخت مردان

شناخت مردان

هر فردی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد اما به طور کلی برخی از ویژگی‌ها در اکثر مردان مشترک است. با این حال در دنیای امروزی تعاریف خشک کاربردی ندارد، از این بهتر است حتما مقاله مرد بودن را مطالعه نمایید. همچنین موارد زیر در شناخت بهتر مردان به شما کمک می‌کند:

1. نحوه بیان احساس در مردان

مردان معمولا احساسات خودشان را به طور مستقیم بیان نمی‌کنند. بنابراین لازم است که برای آگاهی از افکار واحساسات مستقیما از انان سوال کنید. کافی است برای شناخت مردان از همسرتان بخواهید برنامه‌اش را برای تعطیلات آخر هفته بگوید یا اینکه فکر و تصور خود را در مورد شما و اولین باری که ملاقاتتان کرده است، بیان کند. پاسخ او روشن می‌کند احساسش چیست و این گونه خود را به شما نزدیک‌تر می‌بیند. این گونه می‌توانید تا حدودی از احساس او مطلع شوید.

2. ابراز علاقه در عمل

بیشتر مردها احساسات خود را به صورت کلامی ابراز نمی‌کنند و در عوض با عمل به ابراز علاقه می‌پردازند. مثلا انجام دادن کاری که شما دوست دارید، در صورتی که برخلاف میل خودش است. حتی خرید روزمره نیز از سوی آقایان نوعی ابراز علاقه است. مثلا وقتی برخلاف میل باطنی‌شان همراه شما در یک مهمانی خانوادگی شرکت می‌کنند، دوست داشتن خود را نشان می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر با نشانه دوست داشتن مردان کلیک کنید.

3. شناخت مردان | شنونده خوبی هستند

مردان شنونده خوبی هستند ولی ممکن است در ظاهر این مورد را نشان ندهند، مردان برعکس خانم‌ها که موقع گوش کردن صحبت کسی با حرکات اشاره و یا گفتن بعضی کلمات نشان می‌دهند که در حال گوش دادن هستند، هنگام صحبت شما سکوت می‌کنند تا بتوانند به حرف‌هایتان فکر کنند. این بدان معنا نیست که آن‌ها به حرف‌های شما توجهی ندارند.

4. دوست دارند زمانی را با خود خلوت کنند

مردان با وجود این که در بیشتر فعالیت‌های خانوادگی شرکت می‌کنند، گاهی نیاز دارند یک زمانی را تنها باشند و به کارهای مورد علاقه خود بپردازند یا حتی زمانی را تنها در گوشه‌ای بنشینند و تفکر کنند. آگاهی از این خصوصیت اخلاقی مردان نقش مهمی در بهبود روابط زن و شوهر دارد. درخواست همسرتان برای مدتی تنهایی نشانه عدم علاقه او به شما نیست. پس شناخت مردان را نه بر اساس کلیشه ها بلکه بر اساس روانشناسی پیش ببرید.

 5. مردان کمتر از زبان بدن استفاده می‌کنند

مردان کمتر از زبان اشاره و بدن استفاده می‌کنند و تغییر لحن صدا و حرکات صورت برای آن‌ها معمولا نامفهوم است. همچنین ممکن است زبان بدن خانم‌ها را نیز دیرتر متوجه بشوند؛ مثلا ناراحتی زنان را که در چهره‌شان نمایان است یا پیام‌های اشاره‌ای و لحن صدا را ممکن است تشخیص ندهند. بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شوید احساستان را دریافت کرده‌اند آن را مستقیم بیان کنید.

6. شناخت مردان | قدردانی تاثیر مثبتی در مردان دارد

قدردانی از همسر می‌تواند تفاوت زیادی در رفتارهای آنها و روابطشان ایجاد کند. مطالعات نشان داده وقتی از زحمات مردان قدردانی و به آن‌ها ارزش گذاشته می‌شود، بیشتر سعی می‌کنند در انجام کارهای خانه و مراقبت از کودک خود را درگیر کنند و خود را تکیه گاه خواهند دانست. برای آشنایی بیشتر مقالات زیر را برای مطالعه توصیه می‌کنیم.

راه های جذب مردان

چگونه یک پسر را عاشق کنیم

 

روانشناسی شناخت مردان

برای آنکه بتوانید مردان را بهتر بشناسید باید ابتدا نسبت به تفاوت های روانی آن‌ها آگاهی داشته باشید. برای مثال مردان نمی‌توانند همزمان چند کار را با هم انجام دهند. ذهن آن‌ها طوری طراحی شده که بهتر است برای انجام درست کاری تنها بر روی یک کار تمرکز کنند. البته به خاطر همین ویژگی شان تمرکز آن‌ها بر روی کاری بیشتر از زنان است. و در مثالی دیگر بیشتر مردان قدرت تحلیل و حل مساله بالاتری دارند و باعث می‌شود کمتر تحت تاثیر احساسات شان تصمیم گیری کنند. همچنین در تحقیقاتی مشخص شد که مردان توانایی کمتری در برقراری ارتباط کلامی دارند و زنان در مشاغلی که نیاز به مهارت ارتباطی دارد، بهتر عمل می‌کنند.

چگونه خواسته خود را برای مردان بیان کنیم؟

همانطور که گفته شد مردان به احساسات و خوشحالی همسر خود اهمیت می‌دهند، ولی تا زمانی که با آن‌ها راجع به خواسته‌ها و احساساتتان صحبت نکنید متوجه این قضیه نمی‌شوند. پس در کنار شناخت مردان و آشنایی با نحوه برقراری ارتباط با آن‌ها، خواسته خود را به صراحت بگویید و در بیان آن طفره نروید، در این صورت مردان هم گوش می‌دهند و هم از خوشحالی شما حس خوبی پیدا می‌کنند.

همچنین شما نباید انتظار داشته باشید که همسر شما در شناخت شخصیتتان همیشه پیش قدم باشد. بلکه خودتان باید گاهی اوقات راجع به شخصیتتان صحبت کنید. از علایق و افکار همسرتان آگاه شوید و دنبال نقاط مشترک در بین آن‌ها باشید و هم چنین آن‌ها را پرورش دهید تا رابطه بهتری بین شما برقرار شود.

بیشتر بخوانید : وابسته کردن مرد به خود 

شناخت و درک مردان در نقطه مقابل

زنان و مردان در برخی موارد با هم متفاوت هستند که شناخت این تفاوت‌ها باعث داشتن رابطه بهتر می‌شود. عمده‌ترین تفاوت زنان و مردان به شرح زیر است:

1. شناخت نفاوت های جسمی مردان

نیم کره راست مغز مردها که مربوط به کارها و مهارت‌های فیزیکی آن‌هاست از نیم کره چپ بزرگتر است. اما زن‌ها برعکس هستند یعنی نیم کره راست مغزشان که مربوط به گفتار و بیان احساسات است از نیم کره چپ مغزشان بزرگ‌تر می‌باشد. به همین دلیل مردها در بیان احساسات و علاقه‌شان نسبت به زن‌ها بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

2. وظایف مردان از نظر فرهنگی و خانوادگی

مردها همیشه خودشان را با کار و فعالیت‌های اقتصادیشان می‌شناسند و همیشه تمام تلاششان را برای حمایت مالی خانواده می‌کنند. وظایف مربوط به خانه نیز به عهده زن‌هاست و مردها نقش کمتری در این زمینه دارند. در واقع کار بخشی از هویت مردها به حساب می‌آید. امروزه این مساله با برابری نقش زن و مرد در جامه کم رنگ‌تر شده است اما به هرحال این باور و تقسیم وظایف در ناخوداگاه زنان و مردان وجود دارد. 

3. شناخت مردان براساس روش تربیتی

تربیت دختران و پسران از دوره کودکی با یکدیگر متفاوت است. به طور معمول پسران را طوری تربیت می‌کنند که این باور در وجودشان شکل گیرد که نسبت به زنان برتری دارند و نباید راجع به احساساتشان صحبت کنند و مشکلاتشان را با دیگران در میان بگذارند. این نوع تربیت باعث شده که مردان در ابراز علاقه توانایی نداشته باشند به طوری که گاهی بعضی زنان در عشق همسر خود به شک می‌افتند.

شناخت زبان بدن مردان

حتما شما هم درباره body language شنیده‌اید. شاید در همه ما آدم‌ها زبان بدن یکسان باشد، اما برای شناخت مردان می‌توانید در ادامه به نکاتی که درباره حرکات بدن آن‌ها گفته ایم توجه کنید.

1- پنهان کردن دست ها در جیب

اگر هنگام صحبت یا برخورد با مردی، او دستانش را در جیبش کرد، احتمالا تلاش دارد تا چیزی یا اطلاعات مهمی را از شما پنهان کند. او نگران است که شما متوجه اهمیت مسائل پنهان شده بشوید.

2- پنهان کردن دست راست

یکی از راه های خوب برای شناخت مردان مشاهده دستان آن‌هاست. اگر دست راستش را از شما پنهان کرد او چیزی را درباره اطرافیانش (نه خودش) پنهان می کند.

3- مخفی کردن دست چپ

پنهان کردن دست چپ به معنای قائم کردن بخشی یا اطلاعات مهمی درباره خودش است. او تمام تلاشش را می‌کند تا آنها را از شما پنهان کند.

4- لرزاندن پاها

اگر مردی پاهایش را هنگام صحبت و رویارویی با شما دائم تکان می‌دهد، احتمالا در کنار شما احساس خوبی نداشته و می‌خواهد هر چه زودتر فضا را ترک کند.

5- جفت کردن پاها در کنار هم

نشستن در این وضعیت نشان از راستگویی آن مرد است. اگر به دنبال شناخت مردان هستید، حتما می‌توانید به او در این حالت اعتماد کنید.

سخن آخر

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که برای شناخت مردان کمک گرفتن از یک مشاور و متخصص روانشناس بهترین گزینه می‌باشد. این گونه شما علاوه بر شناخت دنیای کلی مردان ، با بیان خصوصیات مرد مد نظر خود، می‌توانید به طور خاص از تمام روحیات، خواسته‌ها و تمام روش‌های تاثیرگزاری بر او آگاه شوید. این گونه نه تنها بهترین ارتباط بین شما شکل خواهد گرفت بلکه با یادگیری روش‌های رفتاری با او می‌توانید بیشترین تاثیر را روی یک مرد بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت مردان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

شناخت ویژگی‌های کلی مردان چیست؟

هر فردی ویژگی‌های خاص خود را دارد اما به طور کلی می‌توان گفت مردان در ابراز احساسات کلامی ضعیف هستند و بیشتر در عمل علاقه خود را اثبات می‌کنند. مردان نسبت به زنان درک ضعیف‌تری نسبت به ارتباطات غیر کلامی دارند و به همین دلیل لازم است که به طور مستقیم با آنان صحبت کرد.



:: برچسب‌ها: شناخت مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مردان مناسب برای ازدواج چه کسانی هستند ؟ بزرگترین رویای شیرین دختران جوان این است که شاهزاده سوار بر اسب سفید تقدیر کی از راه می رسد؟ مرد رویاهای من کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ سوالی است که بار ها و بار ها در ذهن دختران جوان نقش می بندد و آنها را به سمت خیال پردازی های شیرین سوق می دهد. اما به واقع چه کسانی را می توان به عنوان همسر انتخاب کرد/ مردان مناسب برای ازدواج چه کسانی هستند؟ اگر شما هم مایل هستید پاسخ این سوالات را در یابید از خدمات مشاوره ازدواج مرکز مشاوره ذهن نو استفاده نمایید. در این مطلب به مهمترین شاخص های یک مرد ایده آل برای ازدواج اشاره خواهد شد. 

منبع: مردان مناسب برای ازدواج

ویژگی های مردان مناسب برای ازدواج

یک مرد مناسب برای ازدواج خصوصیات و ویژگی های متعددی دارد  که مهمترین آن ها را در ادامه بیان می کنیم

ثبات شخصیتی و مسئولیت پذیری داشته باشد

یک مرده ایده آل شخصی است که با خود به توافق رسیده باشد و بداند که ازدواج به معنای سهیم شدن فرد دیگری در زندگی وی است. این شخص شاید تفاوت های فردی با او داشته باشد و نیاز مبرم به کوتاه آمدن و درک متقابل احساس شود. علاوه بر این مرد مناسب برای ازدواج قبل از اینکه به خواستگاری شما بیاید محکم و استوار شرایط حداقل را فراهم آورده است و توانایی مدیریت و پذیرفتن نقش همسری را در زندگی زناشویی خواهد  داشت.

مردان ایده ال هدفمند هستند

اگرچه ازدواج یک سنت قدیمی است و  بخش مهمی از زندگی هر فرد را در برمی گیرد اما نباید به آن فقط به شکل یک قانون گریز ناپذیر نگاه کرد و باور داشت که زندگی در ازدواج و به دنیا آمدن فرزند خلاصه می شود. این یک نگاه قدیمی است که اجداد ما نیز به آن معتقد بودند. پیشرفت دنیای امروز اقتضای این را دارد که مرد افکار بزرگتری درباره ازدواج داشته باشد و اهداف مهمی را برنامه ریزی کند تا به جایگاه های بالاتری برسد و پیشرفت های شغلی و تحصیلی برای خود، همسر و فرزندانش فراهم آورد.

مردان مناسب برای ازدواج به بلوغ عاطفی رسیده اند

درک متقابل موضوع مهم و حیاتی در زندگی زناشویی شمرده می شود. مردان ایده ال نسبت به روحیات و عواطف خانم ها آگاهی کسب می کنند و در خود این توانایی را رشد می دهند تا بتوانند با جنس زن با ملایمت و عطوفت رفتار کنند. آگاهی از احساسات زنان به ویژه در هنگام برقراری رابطه جنسی ضرورت دارد و نا آگاهی از نحوه صحیح روابط عاطفی می توانند زمینه ساز مشکلات زیادی شود.

مردان ایده ال برای ازدواج قصد خود را پنهان نمی کنند

اگر مرد تصمیم به ازدواج گرفته است دلیلی برای پنهان کاری ندارد. او بدون اینکه از بیان تصمیم خود ترسی داشته باشد، آشکارا نظر خود را به اطلاع بزرگتر ها می رساند تا با همکاری آنها برای خواستگاری اقدام نماید.

شرایط مالی مناسب

مسائل مالی جزء لاینفک زندگی زناشویی است و نباید هیچگونه سهل انگاری در این زمینه رخ دهد. اگر مردی عادت کرده است که از خانواده خود پول تو جیبی دریافت کند قطعا فرد مناسبی برای ازدواج نخواهد بود. مرد مناسب برای ازدواج حداقل شرایط مالی را برای شروع زندگی زناشویی به واسطه کار و تلاش خود فراهم میاورد و سعی دارد روی پای خود بایستد.

ویژگی اخلاقی مردان مناسب برای ازدواج

ظاهر و صورت فیزیکی فقط برای اوایل آشنایی اهمیت دارد و با گذشت مدت زمانی کوتاه تکراری می گردد. آنچه که مهم و ماندگار است اخلاقیات همسر می باشد. صداقت، احترام و متانت از جمله مهمترین ویژگی های اخلاقی است که توصیه می شود در زمان آشنایی و قبل از ازدواج در اولویت توجه قرار گیرند. مردان مناسب برای ازدواج توانایی این را دارند که در مواقع لازم از خود گذشتگی نشان دهند و با صبر و حوصله رفتار نمایند.

تفاهم درباره فرزند پروری

برخی از مردان دوست ندارند صاحب فرزند شوند و یا اینکه اهتمام زیادی به تربیت فرزند نمی دهند. صحبت کردن درباره تربیت فرزند و داشتن برنامه مشخص در این باره موضوع بسیار مهمی است و باید به تفاهم زن و شوهر برسد. عدم درک صحیح در رابطه با فرزند پروری علاوه بر آسیب هایی که به روابط خانوادگی وارد می سازد، سبب لطمه های اجتماعی نیز خواهد شد.

توچه به شرایط خانوادگی همسر

اینکه مرد در چه شرایط خانوادگی رشد کرده و بزرگ شده است در شکل گیری شخصیت او بسیار تاثیر گذار خواهد بود. وقتی در محیطی رشد کرده باشد که از فرهنگ و سطح اقتصادی خوبی برخوردار باشد سلامت روان بیشتری خواهد داشت. البته این موضوع همیشه صادق نیست و هستند کسانی که در شرایط نامطلوب خانوادگی رشد کرده اند و از شخصیت بالایی برخوردار می باشند.

سخن پایانی

شاید برای یک خانم جوان سخت باشد که بتواند تمام ویژگی های یک مرد را به سادگی کشف کند و بتواند او را به عنوان زوج مناسب خود برگزیند در این شرایط مراجعه به یک مشاور متخصص میتواند در شناخت بیشتر همسر آینده شما بسیار مفید باشد، یک مشاور با شناخت خصوصیا اخلاقی و خواسته های شما به عنوان یک خانم و تجزیه و تحلیل ویژگی های رفتاری آقا می تواند به شما بگوید که او مرد مناسبی برای ازدواج هست یا خیر.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا عدم صداقت مرد در اوایل آشنایی مسئله مهم و حائز اهمیتی است؟

اگر اولین سنگ بنای یک ساختمان اشتباه گذاشته شود یک ساختمان کج ساخته خواهد شد. صداقت یک اصل مهم و اساسی است که اگر رعایت نشود موجب عدم اطمینان زن و شوهر می گردد. اولین دروغ به منزله شروع دروغ های بعدی خواهد بود



:: برچسب‌ها: مردان مناسب برای ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سلامت جنسی یا عملکرد جنسی طبیعی در زنان و مردان به چه صورت است؟ رابطه جنسی یکی از عوامل تقویت کننده رابطه زناشویی و تحکیم بخش روابط صمیمانه بین زن و مرد است. این رابطه اگر به شکل طبیعی انجام شود سبب احساس لذت بیشتر شده و  زن و مرد را در حین برقراری رابطه جنسی به مرحله ارگاسم می‌رساند که اوج لذت جنسی در این مرحله اتفاق می‌افتد. اما اگر زن و مرد عملکرد جنسی طبیعی نداشته باشند، کیفیت رابطه جنسی کاهش می‌یابد و حتی ممکن است در دراز مدت باعث بی میلی جنسی شود. در ادامه مقاله به بررسی عملکرد ویژگی سلامت جنسی در زنان و مردان می‌پردازیم که می‌تواند آگاهی زوجین را افزایش داده و احساس لذت بیشتری برای آن‌ها به همراه بیاورد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 منبع: سلامت جنسی

سلامت جنسی

منظور از سلامت جنسی ، دفعات برقراری رابطه، روش و چگونگی ایجاد رابطه، موقعیت و مکان رابطه می‌باشد. به عبارت دیگر رابطه جنسی طبیعی زمانی اتفاق می‌افتد که رابطه جنسی از لحاظ تعداد، زمان و مکان ایجاد رابطه بین زن و شوهر به حد طبیعی و نرمال باشد. اگر رابطه جنسی بسیار افراط گونه یا برعکس بسیار کم اتفاق بیفتد از حالت طبیعی خارج شده و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. برای آشنایی با نحوه برقراری رابطه جنسی سالم کلیک کنید.

 

سلامت جنسی | چرا زنان و مردان باید رابطه جنسی طبیعی برقرار نمایند؟

با توجه به اینکه رابطه جنسی، لذت بخش بوده و سبب آرامش روحی زوجین می‌گردد، بهتر است زن و مرد نسبت به تعداد دفعات انجام رابطه جنسی و چگونگی انجام آن اطلاع و آگاهی کسب نمایند. چنانچه زوجین آگاهی لازم در این زمینه را نداشته باشند، ممکن است یکی از آن‌ها به دلیل غریزه بالا احساس شهوت زیادی داشته و خواستار تعداد دفعات زیاد رابطه جنسی آن هم به روشی نادرست و خشن باشد. حال اگر همسر وی قادر به پاسخگویی دفعات زیاد نباشد، ممکن است به اشتباه خود را بی‌کفایت دانسته و به سرزنش خویش بپردازد. این در حالیست که با کسب آگاهی متوجه خواهند شد چنانچه رابطه با تعداد دفعات نرمال و به شکلی محبت آمیز انجام شود، طبیعی‌تر بوده و موجب ترغیب همسر به ایجاد رابطه خواهد شد. اگر درخواست‌های جنسی همسرتان عجیب هست، حتما مقاله فانتزی جنسی را بخوانید.

 

آیا رابطه از مردانی که سلامت جنسی دارند انرژی زیادی گرفته و آن‌ها را ناتوان می‌کند؟

باور عموم جامعه این است که رابطه جنسی حتی به شکل طبیعی، انرژی زیادی از مردان می‌گیرد و آن‌ها را خسته و بی رمق می‌کند یا به اصطلاح کالری زیادی می‌سوزانند. این در حالیست که آزمایشات مختلف ثابت کرده میزان کالری سوزانده شده در یک رابطه جنسی طبیعی 30 دقیقه‌ای حدود 50 تا 150 کیلو کالری است. حال به این نکته جالب توجه فرمایید که خوردن یک بستنی وانیلی 300 کیلو کالری به شما انرژی خواهد بخشید؛ یعنی انرژی لازم برای انجام دوبار رابطه جنسی طبیعی را در بردارد.

برای آشنایی با علت ضعف زنان بعد از رابطه جنسی کلیک کنید.

سلامت جنسی | میانگین رابطه جنسی طبیعی چقدر است؟

اگرچه تعداد دفعات رابطه جنسی زن و شوهر به عواملی چون شدت رابطه، چگونگی روش انجام رابطه، توانایی جسمی زوجین، قدرت بدنی و جثه مربوط می‌شود اما روانشناسان سکسولوژی معتقدند که میانگین نرمال ایجاد رابطه جنسی بین زن و شوهر 1 بار در هفته و با افزایش سن یکبار در ماه می‌باشد و ایجاد رابطه جنسی با این فاصله زمانی طبیعی و نرمال است.

مدت زمان رابطه جنسی طبیعی چقدر است؟

معاشقه‌های قبل از آمیزش جنسی نقش حیاتی در کسب لذت بیشتر به ویژه برای زنان دارند. برخی از خانم‌ها تحریک پذیری سریعی دارند و برخی دیگر با تاخیر تحریک می‌شوند. بنابراین مدت زمان رابطه جنسی طبیعی به آماده بودن زن و مرد به واسطه معاشقه و سپس آمیزش جنسی بستگی دارد.

دفعات در افرادی که سلامت جنسی دارند چقدر است؟

با در نظر گرفتن این نکته مهم که رابطه جنسی طبیعی فقط منوط به آمیزش جنسی نیست و می‌تواند معاشقه‌های زوجین را هم شامل شود، می‌توان گفت مهم این است که زن و مرد با تفاوت‌های فردی یکدیگر حین روابط جنسی آشنایی داشته باشند و همدیگر را  خوب درک نمایند. وقتی زوجین نسبت به هم رابطه عاطفی محبت آمیز نشان دهند، میل بیشتری به همدیگر خواهند داشت. این میل می‌تواند هفته‌ای یکبار به رابطه جنسی منتهی شود اما رفتارهای عشق آمیز آن‌ها را برانگیخته و سبب احساس لذت بین آنان شود. این در حالیست که برخی زوجین میل جنسی زیادی به همدیگر دارند و تنها به رفتار عشق آمیز بسنده نکرده و خواهان ایجاد رابطه جنسی به دفعات زیاد هستند.

بیشتر بخوانید : تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی

عوامل تقویت کننده دفعات و مدت رابطه جنسی طبیعی

زن و مرد با انجام رفتارهای محبت آمیز و توجهی که به یکدیگر دارند، قادرند نظر همسر را جلب نموده و میل جنسی او را به خود برانگیزانند. پس برای سلامت جنسی باید نظر همسرتان را جلب کنید. ازجمله رفتارهایی که در طول شبانه روز سبب جلب محبت و میل جنسی می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در آغوش کشیدن همسر: زن و مرد می‌توانند در ساعات مختلف شبانه روز به دلایل بسیار کوچک همسر خود را در آغوش بکشند و با ابراز محبت به وی، زمینه ایجاد رابطه جنسی را فراهم آورند.

صدا زدن همسر با کلمات عاشقانه همراه با صوتی دل انگیز: مورد خطاب قرار دادن همسر با کلماتی عاشقانه که صدایی دل انگیز را به گوش او  برساند در تقویت روابط عاشقانه بسیار مهم و حائز اهمیت است. کلمات عاشقانه نشانگر میل و علاقه شدید به همسر می‌باشد.

شما می‌توانید با کمک یک روانشناس متخصص در زمینه سکستراپی، این مهارت را یاد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سلامت جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سلامت جنسی چگونه تعریف می‌شود؟

یکی از مهم ترین معیارهای سلامت جنسی این است که زن و شوهر هر دو از نتیجه این رابطه لذت می‌برند و آرامش لازم را کسب می‌کنند، یک رابطه جنسی در صورتی که به تعداد دفعات نرمال و تحت رضایت هر دو طرف برقرار شود، می‌تواند طبیعی باشد.

چگونه می توان سلامت جنسی داشت؟

از آنجایی که زن و مرد روحیات متفاوتی دارند، شناخت روحیات و خلقیات هر یک توسط دیگری می‌تواند منجر به برقراری یک رابطه جنسی طبیعی شود. همچنین یادگیری روش‌های مناسب جهت برقراری یک رابطه طبیعی اهمیت بسزایی دارد.



:: برچسب‌ها: سلامت جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیماری های مقاربتی دسته‌ای از عفونت‌ها و بیماری‌هایی هستند که قابل انتقال از طریق رابطه جنسی اعم از رابطه دهانی، مقعدی و واژنی می‌باشند. علائم این بیماری‌ها همیشه قابل مشاهده نیست و امکان دارد به صورت پنهان در بدن باقی بمانند. عدم آشنایی و رعایت نکردن نکات بهداشتی باعث می‌شود تا نرخ ابتلای آن به افراد دیگر گسترش پیدا کند. از آن‌جایی که مداخله و شناسایی زودهنگام بیماری های مقاربتی بسیار اهمیت دارد، لازم است تا هر فردی با علائم و انواع مختلف بیماری‌های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی آشنا شود. استفاده از کاندوم تا حدودی می‌تواند از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کند اما با این حال در صورت عفونت نیاز به مصرف دارو وجود دارد. در ادامه به طور کامل درباره این بیماری‌ها توضیح خواهیم داد. بهره بردن از مشاوره جنسی کمک می‌کند تا با روش‌های پیشگیری و نکات بهداشتی آشنا شوید.

منبع: بیماری های مقاربتی

علائم بیماری های مقاربتی چیست؟

هر کدام از بیماری های مقاربتی علائم و نشانه های به خصوص خودشان را دارند، این نشانه ها گاه پنهان ماده و تظاهری ندارند، اما قابل انتقال هستند. بنابراین کسانی که روابط خطرناک برقرار می کنند یا شرکای جنسی متعدد دارند، باید نسبت به علائم بیماری های مقاربتی هشیار باشند. در ادامه برخی از شایع ترین علائم انواع بیماری های مقاربتی را در مردان آورده‌ایم.

احساس خارش و ناراحتی در ناحیه تناسلی

لکه یا جوش های غیر طبیعی در نقاط مختلف بدن به خصوص ناحیه شرمگاهی

احساس درد، سوزش و خارش حین رابطه و یا بعد از آن

ترشحات و زخم های غیر معمول در ناحیه شرمگاهی

درد بیضه و یا قرمزی و متورم شدن آن

علائم بیماری های مقاربتی در خانم ها نیز ممکن است بروز نکند و آن‌ها تنها ناقل باشند. به طور شایع علائم زیر در زنان ظاهر می‌شود.

خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه در خانم ها

خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی

التهاب و قرمزی پوست در اطراف واژن و کشاله ران ها

بروز جوش های غیر معمول در نقاط مختلف بدن به خصوص دهان و ناحیه تناسلی

ترشحات غیر طبیعی واژن

به هم خوردن سیکل قاعدگی

قاعدگی های دردناک و یا تغییر محسوس در میزان و رنگ خونریزی

زخم های نامطلوب در واژن، مقعد، باسن و ران

 

بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی متعددی وجود دارد که می‌تواند از طریق رابطه جنسی با مهبل، دهان و حتی مقعد فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل شود. تشخیص و شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا با شناسایی علائم این بیماری‌ها هم می‌توان از پیشرفت‌ آن‌ها در بدن جلوگیری کرد و هم مانع گسترش و انتقال آن به افراد دیگر شد. در ادامه به بیماری های مقاربتی رایج اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر در زمینه بیماری های قابل انتقال از مقعد کلیک کنید.

ویروس ایدز (HIV)

ویروس ایدز ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها تخریب می‌کند و باعث ضعیف‌تر شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. همین مسئله زمینه را برای ابتلا به هر بیماری و ویروس عفونی دیگر فراهم می‌کند. البته ویروس ایدز فقط یک بیماری مقاربتی نیست و از راه‌های دیگر هم منتقل می‌شود اما گزارش‌ها نشان دهنده آن است که بیشترین میزان انتقال ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری ایدز کلیک کنید.

بیماری های مقاربتی | تبخال تناسلی

تبخال تناسلی معمولاً به شکل یک زخم، التهاب و تاول‌های دردناک در نواحی مختلفی از بدن به خصوص در نواحی تناسلی ظاهر می‌شود. این عارضه‌های پوستی ممکن است به صورت مخفی و پنهان در نواحی تناسلی ایجاد شوند به طوری که خود شخص متوجه این مسائل نباشد. علائم این نوع تبخال به صورت احساس سوزش و گزگز همراه با درد است. ممکن است در برخی موارد این عارضه‌های پوستی به طور خود به خود بهبود پیدا کنند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ویروس در بدن باقی می‌ماند و حتی اگر بدون علامت باشد باز هم قابل انتقال به فرد دیگری می‌باشد.

زگیل تناسلی HPV

زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی باعث ایجاد زگیل‌هایی در نواحی تناسلی مردان و زنان می‌شود. بیش از 100 نوع زگیل تناسلی مختلف وجود دارد که عمدتا این زگیل‌ها شبیه به گل کلم، سفت و بدون درد هستند. به طور کلی زگیل‌ تناسلی در دو دسته کم خطر و پر خطر قرار می‌گیرد. نوع کم خطر آن برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند و به راحتی از طریق فریز کردن یا استفاده از داروهای موضعی قابل درمان است. اما نوع پرخطر آن ممکن است باعث ایجاد سرطان شود که این نوع برای خانم‌ها خطرناک‌تر است چراکه احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد. باید توجه داشت که حتی با از بین بردن زگیل در ناحیه تناسلی، ویروس از بدن حذف نمی‌شود و همچنان در بدن باقی می‌ماند و قابل انتقال به افراد دیگر می‌باشد. برای شناخت بیشتر در زمینه بیماری hpv و زگیل تناسلی کلیک کنید.

عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا منجر به سوزش ادرار و ترشحات غیر طبیعی در آقایان و خانم‌ها می‌شود. از جمله عوارض ناشی از عدم درمان عفونت کلامیدیا می‌توان به عفونت لگنی و نازایی در زنان و ورم بیضه در مردان اشاره کرد. علاوه بر این موارد، کلامیدیا می‌تواند بر وضعیت بینایی فرد هم تاثیرگذار باشد همچنین می‌تواند باعث سفت شدن سطح داخلی پلک، نابینایی و شکنندگی سطح بیرونی قرنیه، تکرر ادرار و درد هنگام ادرار و ترشحات غیرطبیعی شود. همانند سایر بیماری های مقاربتی، کلامیدیا هم می‌تواند بدون علامت در بدن وجود داشته باشد و فرد متوجه آن نباشد، اما امکان انتقال عفونت به فرد دیگر وجود دارد.

بیماری های مقاربتی | سوزاک

سوزاک از جمله بیماری‌های مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی مقعدی قابل انتقال است. سوازک منجر به خروج ترشح مایعی مانند چرک از آلت تناسلی مرد و واژن زن می‌شود. همچنین ادرار دردناک از جمله علائم دیگر این بیماری است. همانند عفونت کلامیدیا، بیماری سوزاک هم می‌تواند باعث نازایی و عفونت لگنی شود. علائم سوزاک عمدتا شامل درد و ورم بیضه، خونریزی شدید در هنگام عادت ماهانه، درد شکمی، ترشحات غیرطبیعی و درد چشم است. خوشبختانه فرد مبتلا به سوزاک از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی و پنی‌سلین می‌تواند مورد درمان قرار بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری سوزاک کلیک کنید.

هرپس نیز یکی از ویروس هایی است که از طریف رابطه جنسی منتقل می شود، برای آشنایی با ویروس هرپس کلیک کنید.

بیماری تریکوموناس

تریکوموناس یک عفونت انگلی است که به طور معمول یک هفته بعد از ابتلا به علائم در بدن ظاهر می‌شود. زنان نسبت به مردان بیشتر به تریکوموناس مبتلا می‌شوند. از جمله علائم این ویروس می‌توان به ترشحات غیرطبیعی از واژن یا آلت تناسلی، ادرار دردناک، خارش واژن یا آلت تناسلی، احساس درد در حین دخول، بوی بد واژن، زایمان زودرس، سوزش و التهاب در نواحی تناسلی اشاره کرد.

بیماری های مقاربتی | سیفلیس

سیفلیس به صورت زخم باز و بدون درد در نواحی تناسلی، مقعد و حتی سایر اعضای بدن بروز پیدا می‎‌کند. سیفلیس به صورت تدریجی یا ناگهانی شروع می‌شود و می‌تواند به طور مزمن و در طول سال‌ها در بدن فرد وجود داشته باشد و در صورت عدم درمان تمام اعضای بدن فرد را درگیر می‌کند. از جمله علائم سیفلیس می‌توان به تب، ورم غدد لنفاوی، جوش قرمز، کاهش وزن، درد عضلانی و وجود زخم در نواحی آلت تناسلی اشاره کرد. با این‌حال امروزه کمتر کسی دچار سیفلیس می‌شود چراکه با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مختلف قابل درمان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری سفلیس کلیک کنید.

راه تشخیص بیماری های مقاربتی

تشخیص بیماری های مقاربتی به راحتی نبوده و علائم ظاهری تنها عامل هشداردهنده ای برای مراجعه به متخصص هستند. پس اگر نشانه های ذکر شده را در خود یا شریک جنسی تان مشاهده کردید، حتما برای انجام آزمایشات و معاینات به متخصص مراجعه نمایید. گاهی اوقات نمونه ادرار یا مدفوع و یا سایر روش های تشخیصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشگیری از انواع بیماری های مقاربتی

اگر هیچ گونه رابطه جنسی نداشته باشید، باز هم ممکن است در معرض بیماری های مقاربتی قرار بگیرید. چرا که انتقال بسیاری از بیمارهای نام برده شده از طریقی غیر از جنسی قابل انتقال هستند که با رعایت بهداشت می‌توانید از ابتلا به آن‌ها جلوگیری کنید.

داشتن یک شریک جنسی، استفاده از وسایل پیشگیری مثل کاندوم، اجتناب از رابطه جنسی دهانی، رعایت بهداشتی فردی از جمله اقداماتی است که شما را از ابتلا به انواع ویروس ها و باکتری های مرتبط با فعالیت های جنسی دور نگه می‌دارد. همچنین با انجام چکآپ های دوره‌ای می‌توانید از سلامت جنسی خود اطمینان حاصل نمایید.

درمان بیماری های مقاربتی

برای درمان مناسب بیماری های مقاربتی باید علت ابتلا و میزان شدت بیماری را مورد بررسی قرار داد. در واقع می‌توان گفت در ارتباط با بیماری‌های مقاربتی، پیشگیری بهتر از درمان است. در صورت ابتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی حتما در اولین فرصت به همسر خود اطلاع دهید و درمان آن را هرچه سریع‌تر شروع کنید. در برخی موارد بیماری‌های مقاربتی با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برطرف می‌شوند اما بعضی از بیماری‌ها مانند عفونت کلامیدیا، زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و… حتی با درمان عارضه‌های پوستی، ویروس همچنان در بدن باقی می‌ماند. بنابراین بهترین کار تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری است. در همین راستا مشاوره جنسی به شما کمک می‌کند تا نکات بهداشتی را در زمان رابطه رعایت کرده و همچنین با روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز آشنا شوید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

ادامه زندگی همراه با بیماری های جنسی

خیلی از بیماری‌های مقاربتی قابل درمان نیست، اما فرد می‌تواند تحت شرایطی به زندگی خود ادامه دهد. از آنجا این گونه بیماری ها بدن بیمار را در برابر سایر ویروس ها آسیب پذیرتر می‌کنند؛ مراقبت های ویژه‌ای برای این دست افراد صورت خواهد گرفت. شاید بعضی‌ها بگویند که ادامه زندگی با وجود این بیماری چه فایده ای دارد و یا بهتر است به طور کل از درمان صرف نظر بکنیم. در چنین شرایطی باید بگوییم که احتمال پیدا شدن درمان و یا روش های جایگزین همیشه وجود دارد، پس نباید ناامید شد و با استفاده از امکانات موجود در به دست آوردن سلامت تلاش نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

زگیل تناسلی انواع مخلتفی دارد. به طور کلی امکان از بین رفتن ویروس از بدن وجود ندارد اما می‌توان عارضه‌های پوستی ایجاد شده را با فریز کردن یا استعمال داروهای موضعی از بین برد اما ویروس زگیل تناسلی برای همیشه در بدن فرد باقی می‌ماند. بهتر است هر فردی قبل از ازدواج یا برقراری رابطه جنسی در برابر زگیل تناسلی واکسیناسیون شود.



:: برچسب‌ها: بیماری های مقاربتی ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر خود شناسی در ازدواج چیست ؟ خود شناسی همانطور که از نام آن پیدا است میزان شناخت شما از خودتان است، میزان شناخت شما از خودتان در همه جوانب زندگی تاثیر دارد هر چه خود را بیشتر بشناسید موفقتر خواهید بود و بیشترین تاثیر خودشناسی در ازدواج و انتخاب یک همسر مناسب است. درواقع برای یک ازدواج موفق علاوه بر شناخت طرف مقابل لازم است ابتدا خود را به خوبی بشناسید ودرک صحیحی از خواسته ها و تمایلات خود داشته باشید. حال چگونه می توانید خود را بشناسید؟ در این زمینه مشاوره های قبل ازدواج به طرز قابل توجهی به شما کمک خواهند کرد در ادامه به اهمیت خودشناسی در ازدواج اشاره می کنیم. همچنین توصیه داریم که برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: تاثیر خود شناسی در ازدواج

اهمیت خود شناسی در ازدواج

ازدواج بدون شناخت خود و درک صحیح از علایق و خواسته ها می تواند شروع یک زندگی نا موفق بوده و نتیجه آن نابودی و یا تحمل یک زندگی سخت باشد. شما برای داشتن یک ازدواج موفق باید به طور دقیق خواسته های خود را بدانید، باید بتوانید به خودتان عشق بورزید و خواسته هایتان برایتان مهم باشد و بعد از آن بتوانید شخص دیگری را دوست داشته باشید و به عنوان همسر خود انتخاب کنید. بسیاری از افراد بعد از ازدواج پشیمان می شوند زیرا تازه به این نتیجه می رسند که کاش قبل از ازدواج شناخت بهتری از خود داشتند و خواسته های خود را به درستی می دانستند تا در انتخاب همسر گزینه مناسبتری را انتخاب می کردند. در واقع اهمیت خود شناسی در ازدواج باعث می شود شما ابتدا خود و سپس طرف مقابلتان را به درستی شناخته و درک کنید و به طبع آن انتخاب درستی داشته باشد. در ادامه مهمترین دستاوردهای خود شناسی در ازداوج را برایتان بیان کرده ایم:

  • خود آگاهی باعث می شود شما یک انتخاب صحیح در ازدواج داشته باشید و فرد مناسبی را برگزینید.
  • خود شناسی یکی از مهارت های مهم در همه ابعاد زندگی مخصوصا در ازدواج است که در صورت نداشتن این مهارت شما نمی توانید شناخت درستی از طرف مقابل نیز داشته باشید.
  • با داشتن شناخت کافی از خودتان می توانید به ویژگی های مثبت و منفی خود پی ببرید و تلاش کنید نقاط مثبت را تقویت و ویژگی های منفی را از بین ببرید
  • با خود شناسی شما ملاک های ازدواج و انتظارات خود از همسر آینده تان را پیدا کرده و این گونه فردی متناسب با خواسته هایتان انتخاب می کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهارت های لازم برای ازدواج کلیک کنید.

مهم‌ترین مسائلی که در خودشناسی ازدواج باید در نظر گرفته شود

اگر میخواهید به خود شناسی برسیی باید تمام زوایای وجودی خود را بررسی کرده و خواسته ها و تمایلات و تفکرات خود را درک کنید برای این منظور مهمترین مسائلی که در خودشناسی باید از آن درک کافی داشته باشید برایتان بازگو می کنیم. همچنین برای ازدواج‌تان پیشنهاد می‌کنیم علاوه برخودشناسی درباره پیش نیازهای ازدواج هم مطالعه بفرمایید.

1- شناخت اعتقادات مذهبی

شناخت خود در زمینه اعتقادات مذهبی اهمیت بسزایی در خودشناسی و تاثیر آن در ازدواج دارد باید درک صحیحی از میزان اعتقادات مذهبی خود داشته باشید و در این زمینه خود را به درستی بشناسید. شما باید خود را به طور دقیق از لحاظ میزان پایبندی به اعتقادات مذهبی مورد ارزیابی قرار دهید و سپس به این نتیجه برسید که اعتقادات همسر اینده شما تا چه حد باید به شما نزدیک باشد تا بتوانید در کنار او به راحتی زندگی کنید این مسئله را بهتر است در جلسات خواستگاری نیز مطرح کنید همچنین مشاوره قبل ازدواج می تواند میزان شباهت شما با فرد مقابلتان را در زمینه اعتقادات مذهبی برایتان روشن کند.

2- شناخت سطح هوشی و فکری

انتخاب همسری که از نظر سطح هوشی و فکری به شما نزدیک باشد بسیار مهم است اگر دو فرد از لحاظ  هوشی در دو سطح بسیار متفاوت قرار داشته باشند زندگی سخت و پر تنشی را خواهند داشت بهتر است در این زمینه با یکدیگر تناسب داشته باشید و برای رسیدن به این تناسب باید در ابتدا سطح هوشی خود را سنجیده و همسر مناسبی انتخاب کنید.

3- وضعیت اقتصادی | خود شناسی در ازدواج

شناخت خود از لحاظ وضعیت اقتصادی و سطح زندگی نکته بسیار مهمی است شاید بسیاری  از زوج ها در ابتدای ازدواج این مسئله را نادیده گرفته و تحت تاثیر احساسات تصمیم بگیرند ولی بعد از ازدواج به دلیل مشکلات مختلف اقتصادی از کرده خود پشیمان شوند. قبل از ازدواج بدور از هر گونه احساستی باید در این زمینه به خود شناسی کامل برسید اینکه شما در چه شرایط اقتصادی می توانید زندگی کنید و حداقل و حداکثر ها را برای خود مشخص نمایید درواقع باید میزان سازگاری خود را با شرایط اقتصادی طرف مقابل بسنجید  و بر اساس آن همسر خود را انتخاب نمایید. همچنین نحوه زندگی شما از لحاظ خرج کردن و طرز زندگی و نوع خواسته هایتان مهم است آیا فردی هستید که سعی میکنید همواره پس انداز کنید یا ولخرج هستید و یا اینکه تعادل را حفظ می کنید همه این موارد اهمیت دارد که بر اساس آن بتوانید طرف مقابل را انتخاب نمایید.

4- آگاهی از مشکلات جسمی و روحی

اغلب افراد در باره وضعیت جسمی و روحی خود آگاهی دارند و اگر مشکلی از لحاظ سلامتی جسم یا روان دارند از آن باخبر هستند ولی به طور کلی ممکن است شما دچار مشکلاتی مانند افسردگی، وسواس و یا مشکلات روانشناختی دیگری باشید که نیاز به درمان داشته باشید و از آن بی خبر باشید . توجه نمایید این مسائل در زندگی مشترک شما تاثیر مستقیم می گذارد همچنین اگر از لحظ جسمی دچار نقص هستید باید هنگام انتخاب همسر خود فردی را انتخاب کنید که شرایط شما را بپذیرد . انتخاب فردی که برای حل مشکل شما در کنارتان باشد می تواند زندگی بهتری را برایتان رقم بزند.

5- افق های فکری و ویژگی های رفتاری

قبل از ازدواج تمام خصوصیات اخلاقی، رفتاری و افق های فکری خود را بشناسید تا بتوانید فردی متناسب با ویژگی های خود انتخاب کنید. اگر فردی سلطه جو هستید که میخواهید همواره حرف اول و آخر را خودتان بزنید نمیتوانید فردی را که ویژگی هایی مشابه خودتان دارد انتخاب کنید. اگر به عنوان یک آقا خلق و خوی مرد سالاری دارید نمی توانید خانمی را که خلق و خوی زن سالاری دارد انتخاب کنید. خانمی که دوست دارد مستقل باشد و در اکثر موارد خودش تصمیم گیری کند باید همسری متناسب با ویژگی های خودش انتخاب نماید. این نکات بسیار اهمیت دارد بسیاری از زوج ها بر سر همین مسائل به مشکل خورده و زندگی  مشترک آن ها دوامی نخواهد داشت. مشاوره های قبل از ازدواج، به شما برای شناخت دقیقی از خود و طرف مقابلتان کمک می کند و شما را  در انتخابی صحیح راهنمایی خواهد کرد.

6- درک شما از عشق | خود شناسی در ازدواج

اینکه شما چه درکی از عشق و محبت دارید نیز اهمیت دارد شما هنگام ازدواج باید خود را در زمینه های عاطفی بشناسید و اینکه تا چه اندازه  و به چه صورتی به طرف مقابل عشق می ورزید و چه انتظاری در این زمینه از طرف مقابل دارید باید به طور دقیق مشخص شود.  اینکه دوست دارید طرف مقابل با رفتار خود علاقه اش را به شما نشان دهد یا این محبت را به زبان بیاورد و یا نیاز به محبت لمسی مانند در آغوش کشیدن دارید و یا دوست دارید طرف مقابل برای ابراز علاقه از شما در جمع و یا در خلوت تعریف کند و یا اینکه خریدن هدیه و وقت گزراندن را نمادی از محبت و عشق ورزیدن می دانید، در واقع  باید خواسته های خود را در این زمینه بشناسید و سپس ویژگی های طرف مقابل را در این زمینه بررسی کرده و  به یک انتخاب درست در ازدواج برسید.

برای به دست آوردن یک ازدواج موفق کلیک کنید.

روش های خود شناسی در ازدواج

روش های زیر می تواند شمارا به خود شناسی برساند و ازدواجی موفق را برایتان رقم بزند. کمک از اطرافیان: از اطرافیان و افرادی که بیشتر با آنها در ارتباط هستید بخواهید که توصیفی از ویژگی های شخصیتی شما رائه دهند  این گونه می توانید بیشتر خصوصیات و تمایلات خود را دریابید. خصوصیات خود را یاد داشت کنید: خواسته ها و خصوصیات و تمایلات خود را بنویسید، انتظاراتی که از همسر آینده تان دارید را لیست کنید این گونه میتوانید شناخت دقیقی از خود داشته و همچنین نکات مثبت و منفی خود را پیدا کرده و سعی در تقویت ویژگی های مثبت خود و ترک خصوصیات منفی نمایید. از یک مشاور کمک بگیرید:  مشاوره های روانشناسی در خودشناسی بسیار تاثیر گذار است شما در ارتباط با یک روانشناس می توانید ابعاد مختلف شخصیت خود را بشناسید و به این ترتیب معیارهایی خود را دانسته و بر اساس آن معیارها انتخاب صحیحی در ازدواج داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود شناسی در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اهمیت خودشناسی در ازدواج چیست؟

ازدواج بدون شناخت خود و درک صحیح از علایق و خواسته ها می تواند شروع یک زندگی نا موفق بوده و نتیجه آن نابودی و یا تحمل یک زندگی سخت باشد. شما برای داشتن یک ازدواج موفق باید به طور دقیق خواسته های خود را بدانید باید بتوانید به خودتان عشق بورزید و خواسته هایتان برایتان مهم باشد و بعد از آن بتوانید شخص دیگری را دوست داشته باشید و به عنوان همسر خود انتخاب کنید. بسیاری از افراد بعد از ازدواج پشیمان می شوند زیرا تازه به این نتیجه می رسند که کاش قبل از ازدواج شناخت بهتری از خود داشتند و خواسته های خود را به درستی می دانستند تا در انتخاب همسر گزینه مناسبتری را انتخاب می کردند.



:: برچسب‌ها: تاثیر خود شناسی در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ویروس هرپس منجر به ایجاد تب خال و عارضه‌های پوستی در نواحی مختلفی از بدن می‌شود. بیشترین نواحی که هرپس ظاهر می‌شود بر روی لب یا دستگاه تناسلی است و اولین نشانه‌ها به صورت درد و خارش احساس می‌شود. ویروس هرپس اگر به بدن راه پیدا کند تا آخر عمر در بدن فرد مبتلا باقی می‌ماند. به همین خاطر بهترین روش درمان پیشگیری از ابتلا شدن با روش‌هایی از جمله رابطه جنسی محافظت شده است چراکه تنها راه انتقال و علت ابتلا به این بیماری تماس پوستی است. با این حال مداخلات سریع و زودهنگام جهت بهبود علائم از شدت ویروس کم می‌کند و احتمال انتقال به افراد دیگر را کاهش می‌دهد. در ادامه به طور کامل درباره ویروس هرپس صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با سایر مشکلات جنسی کلیک کنید.

 منبع: ویروس هرپس

ویروس هرپس و انواع آن

هرپس سیمپلکس یا تب خال ساده یک بیماری عفونی است که نحوه بروز علائم آن به صورت ایجاد تب خال، التهاب و عارضه‌های پوستی بر روی اعضای بدن و نواحی تناسلی هر دو جنس مرد و زن است. راه انتقال تب خال به صورت تماس با پوست است که در هنگام رابطه جنسی رخ می‌دهد. امکان انتقال این بیماری از طریق مادر باردار به جفت وجود دارد. در هنگام زایمان نیز در اثر تماس سر و بدن نوزاد با اندام جنسی مادر این بیماری می‌تواند به نوزاد هم منتقل شود. 

به طور کلی می‌توان تب خال دهانی را در دو دسته تقسیم بندی کرد. نوع اول آن به صورت تب خال و عارضه پوستی در نواحی لب و دهان شکل می‌گیرد و عمدتا از طریق تماس با ناحیه آلوده و همچنین بزاق آلوده انتقال پیدا می‌کند. در نوع دوم می‌توان به ویروس هرپس تناسلی و یا تبخال تناسلی اشاره کرد که از طریق تماس با ناحیه آلوده در طی رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل می‌شود. برای آشنایی با انواع بیماری های مقاربتی کلیک کنید.

نحوه انتقال ویروس هرپس

تمام بیماری‌های مقاربتی و عفونی از طریق تماس با ناحیه آلوده به فرد دیگر یا سایر نواحی بدن منتقل می‌شوند که هرپس هم از این قاعده مستثنی نیست. ویروس هرپس تناسلی عمدتا واژن، دهانه رحم و نواحی بیرونی دستگاه تناسلی را آلوده می‌کند. در مردان هم عمدتا مجاری ادراری، بیضه‌ها و آلت تناسلی آلوده می‌شود. این بیماری ممکن است برای مدت‌ها بدون علامت و عارضه پوستی در بدن فرد وجود داشته باشد از این جهت چون فرد از آن آگاهی ندارد می‌تواند ناخواسته افراد دیگر را هم مبتلا کند. در صورتی که هرگونه احساس سوزش، خارش، التهاب در نواحی تناسلی خود مشاهده کردید بهتر است در اولین قدم به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های ویروس هرپس

نشانه های هرپس معمولا به صورت عارضه‌ها و برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگ، زخم باز، احساس خارش، سوزش و التهاب در نواحی لب، اندام تناسلی یا نواحی مقعد هستند. اولین نشانه‌ها به صورت درد و خارش احساس می‌شود. معمولا تا 2 ماه پس از تماس با قسمت آلوده اولین نشانه‌ها بروز پیدا می‌کنند. در ابتدا فرد مبتلا فقط سوزش و التهاب را احساس می‌کند، پس از آن ناحیه آلوده به برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگ و سپس زخم تبدیل می‌شوند. زخم‌ها معمولا به صورت سر باز همراه با ترشحات و خونریزی هستند. زخم‌های روی نواحی تناسلی می‌تواند ادرار کردن و برقراری رابطه جنسی را با مشکل و درد همراه کند. همچنین از آنجایی که این بیماری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند در اولین روزهای آلودگی فرد ممکن است علائمی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را نیز تجربه کند.

علل ابتلا به هرپس

هر دو نوع هرپس، یعنی هرپسی که در نواحی دهان منتشر می‌شود و هرپسی که در نواحی تناسلی بروز می‌یابد از طریق تماس جنسی و تماس پوست به پوست انتقال پیدا می‌کنند. در نتیجه تنها راه انتقال و علت ابتلا به این بیماری تماس پوستی است، از این جهت امکان ابتلا از طریق استخر رفتن، سرویس بهداشتی عمومی و یا سایر لوازم شخصی فرد آلوده انتقال نمی‌یابد.

تشخیص هرپس

هرگاه نشانه‌های سوزش و التهاب در نواحی تناسلی خود مشاهده کردید در اولین قدم به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون و نمونه برداری از بافت می‌توانند به تشخیص ویروس هرپس کمک کنند. بهتر است فرد مبتلا آزمایش‌ سایر بیماری‌های مقاربتی را هم بدهد تا از سلامت خود اطمینان حاصل نماید و یا در صورت ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی درمان زودهنگام را شروع کند.

عوامل خطرساز و زمینه‌ساز

عواملی وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش احتمال ابتلا به این بیماری در افراد مختلف شود. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رابطه جنسی محافظت نشده: مهمترین عامل زمینه ساز و خطرساز ابتلا به ویروس هرپس ، انجام رابطه جنسی محافظت نشده است. این مسئله زمانی افزایش پیدا می‌کند که فرد رابطه جنسی متعدد با افراد متعدد و بدون محافظت داشته باشد. به طور کلی برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و هرپس بهتر است در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود.

جنسیت: به طور کلی احتمال ابتلا به هرپس در زنان بیشتر از مردان است. همچنین احتمال انتقال ویروس هرپس از مادر باردار به نوزاد وجود دارد.

علاوه بر این موارد می‌توان به افزایش سن، استرس، سرمای شدید، نقص سیستم ایمنی بدن و سابقه خانوادگی اشاره کرد.

درمان ویروس هرپس

به طور کلی هیچ روش قطعی برای درمان وجود ندارد. هر فردی به محض مشاهده اولین علائم باید برای درمان اقدام کند. با این حال داروهای مختلفی برای رفع علائم و عارضه‌های هرپس وجود دارد. به عنوان مثال داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر، فام سيكلووير و دالاسيكلووير کمک می‌کند تا علائم و عارضه‌های ایجاد شده سریع‌تر بهبود پیدا کند. این به این معنا است که ویروس برای همیشه در بدن باقی می‌ماند اما علائم آن را می‌توان درمان کرد. یک نکته در ارتباط با درمان دارویی وجود دارد و آن این است که حتی پس از رفع علائم و عارضه‌های ایجاد شده همچنان باید به مصرف دارو ادامه داد زیرا مصرف دارو می‌تواند منجر به کاهش انتقال ویروس هرپس به شخص دیگر شود.

در کنار درمان‌های دارویی توصیه می‌شود تا از درمان‌های روانشناختی استفاده شود زیرا استرس و اضطراب تاثیر زیادی بر شدت علائم ناشی از ویروس هرپس دارد و مطالعات نشان داده که دریافت مشاوره و خدمات روانشناسی برای بهبود علائم تاثیر مطلوب دارد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری و ویروس هرپس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360  با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا استرس بر روی هرپس تاثیر دارد؟

امروزه نتایج مطالعات نشان داده که استرس می‌تواند یکی از عوامل بروز هرپس باشد، همچنین می‌تواند باعث شدت علائم و ضایعات پوستی شود. در نتیجه استرس، علاوه بر اینکه باعث مشکلات روانشناختی را زیاد می‌کند می‌تواند بر مسائل جسمانی هم تاثیر منفی بگذارد.



:: برچسب‌ها: ویروس هرپس ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال چند شخصیتی یکی از زیر مجموعه‌های اختلالات تجزیه‌ای است که با عنوان اختلال هویت تجزیه‌ای یا تجزیه هویت شناخته می‌­شود. این اختلال شاید در بین عموم، بسیار شناخته شده باشد و به راحتی آن را به دیگران نسبت بدهند اما یکی از اختلال‌های نادر و عمیق روانشناختی است که جز تعدادی محدود و انگشت شمار اکثرا درمان نشده‌اند. این اختلال به طور کلی عبارت است از وجود دو یا چند هویت یا شخصیت متمایز که به تناوب رفتار فرد را کنترل می‌­کنند. با آگاهی از علائم، دلایل و راه‌های درمان اختلال چند شخصیتی می‌توانید آن را تشخیص داده و گامی برای درمان آن بردارید. 

اختلال چند شخصیتی (اختلال هویت تجزیه ای)

اختلال چند شخصیتی یکی از زیر مجموعه‌های اختلالات تجزیه‌ای است که با وجود دو یا چند شخصیت مستقل و مجزا از هم در وجود یک شخص مشخص می‌­شود و هر کدام از این شخصیت‌ها به طور متناوب، رفتار فرد را تحت کنترل می­‌گیرند. به نوعی احساسی شبیه حس تسخیر شدن بدن توسط یک هویت دیگر است. نیمی از مبتلایان کمتر از 10 شخصیت دارند اما تعداد این شخصیت‌ها در یک فرد حتی می­‌تواند به 100 شخصیت مجزا نیز برسد.

در اختلال چند شخصیتی هر کدام از این شخصیت‌ها نام، سن، خاطرات، ویژگی‌ها و ژست‌های گفتاری و رفتاری متفاوت دارند. حتی سلیقه‌ها و سبک زندگی آن‌ها نیز متفاوت است. امکان دارد که یک معلم درونگرای منظم با علاقه به موسیقی و فیلم یک شخصیت دیگری داشته باشد که یک ورزشکار بسیار پر انرژی با علاقه به دورهمی‌های دوستانه و حتی مصرف مخدر باشد. بسیاری از این بیماران، دچار دوره‌های موقتی تغییر شخصیت و هویت‌اند که در اثر ضربه‌ها و فشارهای روانی ناگهانی به وجود می‌آید. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما در چنین شرایطی از خدمات مشاوره استرس استفاده کنید.

 

دلایل ایجاد اختلال چند شخصیتی

معمولا خیلی از اختلالات‌شخصیتی علت مشخصی ندارند اما اصلی‌ترین علت اختلال هویت تجزیه‌ای، تجربه‌های دردناک و آسیب زا در دوران کودکی است. تحقیقات نشان می‌دهند که علت اختلال چندشخصیتی پاسخ روان فرد نسبت به فشارهای درونی و بیرونی به ویژه در سال‌های اولیه کودکی است که غفلت‌های شدید والدین یا سو استفاده‌های جسمی و روانی از آن‌ها، ممکن است در رشد شخصیت اختلال ایجاد کند. در 99 درصد مبتلایان، سابقه آسیب‌های شخصی یا ضربه‌های مکرر بسیار شدید و معمولا تهدیدکننده زندگی در یک دوره حساس سنی وجود داشته است.

تجربه سو استفاده جنسی، دیدن یک حادثه وحشتناک یا تماشای صحنه‌هایی مانند صحنه اعدام، تجربه ترس شدید و از این دست تجربیات نیز می‌توانند باعث اختلال چند شخصیتی شوند. منظور از دوره حساس سنی معمولا زیر 6 سالگی است. در خانواده‌هایی که والدین خشن، بی‌رحم، سرکوب‌گر، تحقیرکننده و غیرقابل پیش بینی هستند، احتمال تخریب شخصیت کودک و ابتلای او به اختلال هویت تجزیه‌ای در آینده بیشتر می‌شود. برای آشنایی با سایر اختلالات تجزیه ای کلیک کنید.

 

اختلال چند شخصیتی در کودکان

توجه کنید که بروز اختلال چند شخصیتی درکودکان بسیار نادر است ولی شروع آن، از دوران کودکی و در اثر آسیب‌های آن شروع می­‌شود. بنابراین کودک اگر درگیر همبازی‌های خیالی خود شده یا این چنین نشانه‌هایی را تجربه کرد، ممکن است اختلالات دیگری را نیز تجربه کند. درست است که تعدادی کودک مبتلا به اختلال چند شخصیتی معرفی شده‌اند اما اکثر آن‌ها توسط والدینی که خود چندشخصیتی هستند به مراکز پزشکی ارجاع داده شده‌اند.

 

علائم و نشانه های اختلال چندشخصیتی

فرد مبتلا به اختلال هویت تجزیه‌ای دارای دو یا چند شخصیت متفاوت و متمایز است. باید دقت کنید که وقتی صحبت از شخصیت متفاوت و متمایز می­‌شود، نباید آن را با تغییرات اخلاقی، رفتاری و خلقی اشتباه گرفت. اختلال چند شخصیتی وجود یک شخصیت اصلی به عنوان شخصیت معمول یا هسته و یک یا چند شخصیت تغییردهنده است که کاملا در تمام موارد، حتی ظاهر، پوشش و آرایش فرد نیز تغییر ایجاد می­‌کند. هرگونه تغییر شخصیتی، هرچند موقت می‌تواند این اختلال باشد. حتی ممکن است شخصیت تغییردهنده نسبت به شخصیت اصلی احساسات منفی داشته باشد.

فرد مبتلا به اختلال چند شخصیتی از تغییرات و حالات شخصیت دیگر و خاطرات تجربه شده او معمولا آگاه نیست. استرس یا حتی یادآوری یک خاطره تلخ، می‌­تواند باعث تغییر شخصیت شود. فرد مبتلا دچار یک فراموشی غیرعادی است و امکان دارد فردی را بشناسد که اصلا او را ندیده یا چیزی که برای خانه خریده است فراموش کند.

این فراموشی با فراموشی‌های عادی فرق می‌کند. فرد ممکن است به طور ناگهانی احساس گسست کند و از بیرون مانند یک تماشاگر خودش را ببیند. توهم‌ها و هذیان‌هایی مانند شنیدن صداهایی مثل صدای گریه بچه یا صدای موجودی از عالم ارواح را تجربه کنند. سطح عملکرد فرد ممکن است از خفیف تا بسیار شدید تحت تاثیر قرارگرفته و مختل شود.

بیشتر بخوانید : درمان اضطراب

درمان اختلال چند شخصیتی

درمان اختلال چند شخصیتی بسیار سخت است اما غیرممکن نیست. هدف درمان مبتلایان به اختلال شخصیت چندگانه، حذف شخصیت‌های دیگر نیست بلکه رسیدن به نوعی سازگاری و درک متقابل بین شخصیت‌هاست. یعنی هدف درمان این است که شخصیت اصلی فرد مبتلا، شخصیت‌های دیگر خود را بشناسد و بتواند بین شخصیت اصلی خود و دیگر شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند تا کنترل آن‌ها را تا حدودی به دست بگیرد. همچنین افزایش توانایی فرد در مواجهه با عوامل استرس‌زا و هر عاملی که بتواند او را تحت تاثیر قرار دهد نیز هدف دیگر درمان است.

درمان این بیماران طولانی مدت است و مهم‌ترین لازمه آن، وجود یک محیط کاملا عاری از هرگونه تنش و استرس و داشتن یک سبک زندگی سالم در کنار یک تیم درمانی کاملا حرفه‌ایست. امکان دارد که درمان سال‌ها ادامه داشته باشد و فرد مبتلا باید کاملا به درمانگر خود اعتماد کرده و با او احساس نزدیکی بکند. برخی از روش‌های درمانی مانند روانکاوی، حساسیت‌زدایی، هیپنوتیزم درمانی و حتی درمان‌های القای الکتریکی مغز نیز وجود دارند که همزمانی برخی از آن‌ها می­‌تواند کمک کننده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال چند شخصیتی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا اختلال چند شخصیتی قابل درمان است؟

بله. درمان این اختلال کمی سخت و معمولا زمان بر است اما با استفاده از روش‌های درمانی صحیح و همکاری فعال خود فرد، می‌توان آن را درمان کرد.



:: برچسب‌ها: اختلال چند شخصیتی | نشانه ها و علل ابتلا به اختلال هویت تجزیه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از نشانه‌های خودکشی در نوجوانان آگاهی دارید؟ امروزه با پیچیده‌تر شدن جوامع و مسائل مربوط به آن، مشکلات مختلفی مثل اعتیاد، روابط ناسالم و همچنین خطر جدی خودکشی نوجوانان را تهدید می‌کند. براساس آمار، خودکشی دومین عامل مرگ در بین نوجوانان و جوانان شناخته شده است. سن خودکشی به ده سال رسیده و از پونزده تا بیست سالگی خطر اقدام به خودکشی جدی‌تر هم می‌شود. تهدید به خودکشی در نوجوانان هرگز نباید مسئله ساده‌ای تصور شود. نوجوانی که افکار خودکشی دارد، بعد از مدتی برای خودکشی اقدام خواهد کرد. در این خطر بهترین و امن‌ترین نجات دهندگان، اعضای خانواده فرد هستند که با اقدام به موقع می‌توانند نوجوان خود را از کام مرگ نجات دهند. در این مقاله به بررسی کامل دلایل و نشانه‌های خودکشی در نوجوانان می‌پردازیم.

منبع: خودکشی در نوجوانان

خودکشی در نوجوانان

متاسفانه دومین عامل مرگ در بین جمعیت نوجوانان ، خودکشی است. معمولا خانواده های داغ دیده، بارها فرزندشان درباره افکار خودکشی اش صحبت کرده و آن‌ها موضوع را جدی نگرفته اند. حتی برخی از این نوجوانان خودکشی های ناموفقی داشته‌اند، اما با این حال هیچ اقدام درمانی برای جلوگیری از این مساله انجام نشده است. اطرافیان باید بدانند که خودکشی های نوجوانان وقتی خطرناک تر است که برای آن برنامه ریزی دقیق تری کرده باشند و یا مدت ها به آن فکر بکنند. پس برای پیشگیری از خودکشی در نوجوانان حتما باید علائم و علت را شناسایی نمایید.

 

بیشتر بخوانید : تهدید به خودکشی در نوجوانان

 

تهدید به خودکشی در نوجوانان

نوجوانان بیشتر از باقی گروه‌های سنی قبل از اقدام جدی به خودکشی ، دیگران (به خصوص خانوده و شریک عاطفی‌شان) را در این باره تهدید می‌کنند. اکثر اوقات نیز خبر یا نشانه و محتوایی درباره خودکشی در صفحات مجازی خود به اشتراک می‌گذارند . این فرایند نوعی کمک خواستن از دیگران است و حتی در نظر شما شاید جلب توجه به حساب بیاید. به هر صورت بعد از مشاهده تهدید به خودکشی باید سریعا اقدامی صورت گیرد. متاسفانه بسیاری از نوجوانان هر سال در حالی خودکشی می‌کنند که والدینشان اظهار دارند هرگز تهدیدهای آنان را جدی نگرفته بودند یا حتی با گفتن جملاتی مانند “تو هرگز جراتش را نداری” “از سرت می افتد” و “تو زیادی ضعیفی” او را تحریک کرده‌اند.

عمده مسئله نوجوانان دردهایی است که از حل آن‌ها عاجزند و حرف‌هایی که هیچ کس آن‌ها را درک نمی‌کند. پس قدم اول برای کمک به این نوجوان‌ها، توجه و جدی گرفتن تصمیمشان درباره خودکشی است.

اگر نوجوان تان حرف از خودکشی می‌زند و یا دچار افسردگی شدیدی شده است. باید نسبت به احتمال خودکشی نوجوان خود هشیار باشید و در زمان مناسب اقدامات لازم را به کمک روانشناسان انجام دهید.

دلایل و علت خودکشی در نوجوانان

برخی عوامل هستند که خطر اقدام به خودکشی را در نوجوانان بالا می‌برند. این دلایل عبارتند از:

1. افسردگی و مشکلات روحی: افسردگی و دیگر مشکلات روحی در بین تمام افرادی که خودکشی می‌کنند وجود دارد و عمومی ترین زمینه خودکشی است. همچنین بحران بلوغ نیز در این دسته از مشکلات روحی نوجوانان قرار می‌گیرد.

2. اقدام ناموفق به خودکشی: اگر فردی قبلا اقدام به خودکشی کرده و زنده مانده باشد، ده برابر دیگر افراد احتمال خودکشی در او بالا می‌رود به خصوص در سال اول پس از خودکشی این خطر بسیار افزایش می‌یابد.

3. مشاهده خودکشی: نوجوانانی که شاهد خودکشی یک نفر از عزیزانشان به خصوص در خانواده بوده‌اند، مستعد خودکشی هستند. به این پدیده واگیر خودکشی یا خودکشی تقلیدی می‌گویند.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید

4. مشکلات خانوادگی: عدم ارتباط مناسب با والدین، فضای مشاجره‌ای یا سرد در خانواده و… از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در تصمیم نوجوانان برای خودکشی می‌باشند.

5. مشکلات ارتباطی، انزوا و دوری از اجتماع، اعتماد به نفس پایین

6. حادثه‌ای تلخ مثل مرگ یک نفر، شکست عشقی، شکست تحصیلی، بیماری لاعلاج

7. اعتیاد به مواد مخدر و الکل

8. عضویت در گروه عرفان‌های کاذب

9. تفاوت در گرایش مثل همجنس گرایی یا ترنس

علائم خودکشی در نوجوانان

معمولا نوجوانان قبل از خودکشی علائمی از خود نشان می‌دهند، که به شرح زیر می‌باشد:

علائم کلامی: فرد درباره خودکشی زیاد حرف می‌زند ، دیگران را تهدید به خودکشی خودش می‌کند، مطالب زیادی درباره مرگ می‌گوید یا می‌نویسد، وصیت کرده و با دیگران خداحافظی می‌کند.

آسیب زدن به خود: فرد با اشیای تیز خودش را زخمی کرده یا در مصرف مواد زیاده روی می‌کند. به طور کلی هرکاری که به خودش آسیب برساند را انجام می‌دهد.

تغییرات خلقی : فرد نسبت به گذشته آرام و بخشنده یا به شدت خشمگین و تحریک پذیر است، خواب نامنظمی دارد و اضطراب زیادی را تحمل می‌کند.

بیشتر بخوانید : علائم خودکشی

خودکشی در دختران و پسران

دختران بیشتر از پسران اقدام به خودکشی می‌کنند اما تعداد خودکشی‌های موفق در بین پسران بیشتر است.
می‌توان گفت برخی دلایل در خودکشی بین دختران و برخی دلایل خودکشی بین پسرها شایع‌تر هستند. این دلایل عبارتند از:

1. خودکشی در دختران

دلیل خودکشی دختران اکثرا مربوط به شریک عاطفی یا بی آبرویی می‌شود. ممکن است شریک عاطفی فرد او را طرد کرده باشد، خیانت کرده و یا با او بد رفتاری کند. در این شرایط که دختر در رابطه عاطفی خود گیر افتاده و آسیب دیده ، خانواده‌اش بهترین پناه او خواهند بود که اگر این طور نباشد به خودکشی فکر می‌کند. تجاوز یا پشیمانی از رفتار جنسی، نداشتن بکارت، بارداری نامشروع و ناخواسته دلیل دیگری برای اقدام به خودکشی در دختران است .

2. خودکشی در پسران

عموما بر اثر مشکلات مالی و اعتیاد به مواد، الکل و قمار پیش می‌آید. پسرها بیشتر از دخترها تحت تاثیر بازی‌ها و عرفان‌هایی که انسان را به کام مرگ می‌کشانند، قرار می‌گیرند. خیانت و یا شکست عاطفی دلیل دیگری برای خودکشی بین پسران است.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید

با نوجوانی که تصمیم به خودکشی دارد چه کنم؟

1. به هیچ وجه بین خودتان و نوجوان فاصله نیندازید تا او به تنهایی با مشکلاتش مبارزه نکند. حس تنهایی و حمایت نشدن از سمت دیگران می‌تواند نوجوان را به تصمیمش برای خودکشی راغب‌تر کند.

2. بدون دعوا و اجبار او را به خودتان نزدیک‌تر کرده و کاری کنید کنار شما احساس امنیت داشته باشد. اینگونه می‌توانید احتمال خودکشی در نوجوانان در کاهش دهید.

3. به حرف‌هایش بدون هیچ نصیجت و سرزنشی گوش دهید. طوری برخورد کنید که انگار درد و احساس او را کاملا درک می‌کنید. حتی اگر واقعا این طور نباشد هم باید سعی خود را بکنید. برای شناخت ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

4. به او حق بدهید که کم بیاورد. او را ضعیف خطاب نکنید و تا درمان کامل حتی به شوخی هم از زدن حرف‌های منفی به او اجتناب نمایید.از مشاور یا روانشناس وقت بگیرید و با هم به اتاق درمان بروید . استفاده از مشاوره‌های تلفنی هم راه حل خوبی در این شرایط هستند. برای آگاهی بیشتر مقاله راه های جلوگیری از خودکشی نوجوانان خوانده شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متدوال

آیا خودکشی ارثی یا ژنتیکی است؟

برخی از پژوهش‌ها نشان از ژنتیکی بودن خودکشی در نوجوانان دارند اما چیزی که قطعی و واضح است، تاثیر دانستن خبر خودکشی یکی از اعضای خانواده بر نوجوان می‌باشد.

آیا نوجوان برای جلب توجه دست به خودکشی می زند؟

دلیل خودکشی در نوجوانان، معمولا افسردگی یا یک حادثه عمیق و دردناک در زندگی فرد است. وقتی به تنهایی نتواند از پس حل کردن مشکلش بربیاید ممکن است برای جلب توجه و گرفتن محبت از اطرافیان تهدید به خودکشی کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خودکشی در نوجوانان



:: برچسب‌ها: خودکشی در نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از پدر مشکلی است که بعضی از ما را درگیر خودش می‌کند. به‌طورکلی در فرهنگ کشور ما پدر جایگاه خاصی دارد. این موضوع گاهی اوقات باعث می‌شود که شما به دلیل قدرت و جایگاه پدر از او بترسید. اما همه می‌دانیم که ترس از پدر مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. شما باید بتوانید در یک خانواده با آرامش نظرات خود را بیان کنید؛ و یا وقتی مشکلی پیش می‌آید بدانید که می‌توانید روی کمک اعضای خانواده حساب کنید. به همین خاطر بسیار مهم است که راهی برای ازبین‌بردن ترسی که از پدر دارید پیدا کنید. ما در این مطلب ترس از پدر، دلایل و راهکارهای آن را بررسی خواهیم کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاوره خانواده در این شرایط می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

منبع: ترس از پدر

دلایل ترس از پدر

قبل از هر چیز باید دلیل ترس از پدرتان را پیدا کنید. وقتی ما علت یک مسئله را بدانیم قدرت بیشتری برای کنترل آن خواهیم داشت. البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که به اندازه تمام آدم‌های روی زمین و تجربه‌های آنها می‌توانیم دلیل برای ترس از پدر داشته باشیم. بااین‌حال شاید بتوان گفت که همه ترس‌ها به شکلی به این چند دسته بازمی‌گردند.

1- سابقه رفتارهای تند و پرخاشگری | ترس از پدر

خاطرات ما از پدر یکی از مهم‌ترین دلایل برای ترسیدن از او هستند. اگر شما در سال‌های کودکی یا حتی وقتی بزرگ‌تر شده بودید رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از پدرتان دیده باشید طبیعتاً از او خواهید ترسید. روان‌شناسان معتقدند خاطرات ما بار هیجانی دارند. به همین خاطر است که وقتی یک خاطره را به یاد می‌آوریم احساسات مربوط به آن لحظه را نیز تجربه می‌کنیم. طبیعتاً وقتی تعداد زیادی از خاطرات شما راجع به پدرتان با پرخاشگری او همراه شده باشد هر بار که با او در ارتباط هستید احساس ترس را مجدداً تجربه خواهید کرد.

برای آشنایی بیشتر با عواقب کتک زدن فرزندان کلیک کنید.

2- ویژگی‌های شخصیتی پدر | ترس از پدر

بعضی از آقایان تصور می‌کنند که باید جدی و بداخلاق باشند. در حقیقت این ویژگی است که جامعه برای بسیاری از مردان مناسب می‌داند. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مردان رفتارهای محبت‌آمیزی با همسر و فرزندان خود نداشته باشند. و این مسئله مشکلاتی را در خانواده به وجود خواهد آورد؛ که یکی از آنها احساس ترس از پدر است. در حقیقت وقتی شما به دلیل شخصیت پدرتان هیچ‌وقت ارتباط صمیمی را با او تجربه نکرده باشید این موضوع باعث می‌شود که همیشه یک ترس همراه با احترام را نسبت به وی احساس کنید.

3- فرهنگ و باورهای جامعه

همان‌طور که گفتیم فرهنگ جامعه ما جایگاه خاصی را برای مردان و به‌خصوص پدر یک خانواده می‌شناسد. بسیاری از ما پدر را رئیس خانواده می‌دانیم. این باور معمولاً از سوی مادر و دیگران نیز به بچه‌ها تلقین می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود که شما نتوانید رابطه صمیمی با پدر برقرار کنید. و این موضوع به‌تدریج ترس از پدر را در دل شما به وجود خواهد آورد.

4- سرکوب کردن خواسته‌ها توسط پدر

بعضی از پدرها فکر می‌کنند که نظر و دیدگاه آنها برای خانواده صحیح‌ترین و بهترین راه است. به همین خاطر هیچگاه به نظرات شما توجه نمی‌کنند. یا بسیاری از مواقع پیش می‌آید که وقتی نظر می‌دهید پدرتان برخورد بدی با شما می‌کند. این پدرها هر نظری به غیر از خواسته و دیدگاه خودشان را رد می‌کنند. به همین خاطر به‌تدریج اعتمادبه‌نفس شما را از بین می‌برند. و این مسئله تبدیل به دلیلی برای ترس از پدر خواهد شد.

برای آشنایی با انواع شرایط و مصادیق خشونت خانگی کلیک کنید.

راهکارهایی برای ازبین‌بردن ترس از پدر

با پدرتان صحبت کنید

صحبت‌کردن همیشه اولین و بهترین راهکار برای حل کردن اختلافات است. وقتی با پدرتان به مشکل خورده‌اید بهتر است در یک فضای آرام و دوستانه با او صحبت کنید. احساس و نظر خود را نسبت به او و رفتارهایش با آرامش و دوستانه بیان کنید. سعی کنید با کمک هم راهی برای تغییر شرایط پیدا کنید.

با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

یکی از دلایل اینکه ترس ما ادامه پیدا می‌کند این است که با آن روبه‌رو نمی‌شویم. برای مثال وقتی شما از صحبت‌کردن با پدرتان می‌ترسید هرگز هم این موضوع را تجربه نمی‌کنید. بلکه هر بار سعی می‌کنید از روبه‌رو شدن و صحبت با پدر فرار کنید. این موضوع باعث می‌شود که ترس شما از پدرتان باقی بماند. اما اگر یک‌بار برخلاف ترستان با او صحبت کنید متوجه خواهید شد که این مسئله خیلی هم موضوع ترسناکی نیست. و در نتیجه ترس شما کم‌کم از بین خواهد رفت.

برای داشتن و به دست آوردن آرامش و رابطه ای مناسب با والدین، حتما ملاک های یک خانواده سالم را بخوانید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم

مشاوره خانواده یکی از راهکارهایی است که می‌توانید برای ازبین‌بردن ترس از پدر استفاده کنید. مشاورین با بررسی شرایط شما به‌صورت اختصاصی دلایل ترس از پدرتان را مشخص می‌کنند؛ و سپس سعی می‌کنند راهکارهایی را برای تغییر شرایط به شما آموزش دهند. برای مثال ممکن است شما و پدرتان نیاز داشته باشید مهارت‌هایی مثل صحبت‌کردن در خانواده و تصمیم‌گیری مشترک را یاد بگیرید. یا شاید لازم باشد مشاور بعضی از باورهای اشتباه شما راجع به پدر را تغییر بدهد. به همین خاطر همیشه توصیه می‌شود که اگر نمی‌توانید به‌تنهایی مشکلات خانوادگی را حل کنید حتماً از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پدر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

پدرم نظر هیچ‌کس به غیر از خودش را قبول ندارد؛ و هر نظر مخالفی را با عصبانیت و تندی جواب می‌دهد. چطور باید این مشکل را برطرف کنم؟

در یک شرایط آرام و مناسب با پدرتان صحبت کنید. احساسات خود را با او در میان بگذارید و سعی کنید یک راه‌حل مناسب برای شرایط پیدا کنید. وقتی می‌خواهید نظر خودتان را مطرح کنید. اول با صحبت‌های پدرتان همدلی کرده و به او نشان بدهید که متوجه احساسات و افکارش هستید. سپس نظر خود را بیان کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از پدر



:: برچسب‌ها: ترس از پدر ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خود انتقادگری باعث می‌شود شما مدام خود را ارزیابی کنید. این انتقادهایی که از خود می‌کنید اغلب منفی بوده و باعث بدتر شدن حال و تخریب هویت شما می‌شود. در نتیجه در بیشتر مواقع به اختلال افسردگی شدید نیز دچار می‌شوید. در این مورد باید بگوییم نوعی خاص از افسردگی درونی در افراد خود انتقادگر وجود دارد که نشانه ها و اثرات آن انتقاد از خود است. به طور کلی افراد مبتلا به افسردگی تمایل بیشتری به خود انتقادی دارند. همچنین خود انتقادگری در وسواسی‌ها؛ استرسی‌ها؛ کمال طلب ها؛ افرادی که اعتماد به نفس ندارند و… دیده می‌شود. خود انتقادی در طول زمان هم به عنوان یک ویژگی شخصیتی و هم به عنوان یک اختلال شناخته می‌شود. اگر این خصلت در شما زیاد هست؛ حتما برای بهبود آن مشاوره فردی دریافت کنید.

منبع: خود انتقادگری

خود انتقادگری

خود انتقادگری مستلزم این است که خود را مسئول هرگونه شکست در گذشته یا حال بدانیم. به طوری که هر رویداد منفی علتش را به خود نسبت دهید. انتقاد از خود به عنوان یک ویژگی شخصیتی با چندین اثر منفی مرتبط است. خود انتقادکنندگان عواطف منفی بیشتری را تجربه می‌کنند، حمایت اطرافیان را سخت‌تر حس می‌کنند و کمتر درخواست کمک می‌کنند.

اگر خود انتقادگری تبدیل به اختلال شود؛ آن وقت باید ریشه های آن را در مشکلات و آسیب های کودکی بررسی کرد. در ادامه علل و روش های درمان آن را به طور کامل شرح داده‌ایم.

عوامل تاثیر گذار در خود انتقادگری

طی تحقیقات به عمل آمده والدینی که از شیوه‌های تربیتی محدود کردن یا طرد کردن استفاده می‌کنند؛ بیشتراز سایر والدین فرزندانی خود انتقادگر دارند. این کودکان به خاطر کارهای نادرست مدام تحقیر یا تنبیه شده و رفته رفته دچار خود انتقادگری خواهند شد. در موارد شدید حتی آسیب به خود نیز وجود دارد. با دریافت خدمات مشاوره می‌توانید ریشه ها و علت واقعی این افکار را درک کرده و درمان کامل دریافت کنید.

برای آشنایی با روش های خودشناسی کلیک کنید.

انواع خود انتقادگری

مقیاس سطوح خود انتقادی دو نوع خود انتقادی را می‌سنجد: مقایسه‌ای و درونی.

خود انتقادی مقایسه ای معمولا شامل مقایسه خود با دیگران و یافتن کمبود خود است. افرادی که از این طریق از خود انتقاد می‌کنند اغلب به نظرهای دیگران نسبت به خود اهمیت زیادی می‌دهند و دیگران را از خود برتر و بهتر می‌دانند.
در خود انتقادی درونی فرد احتمالا نمی‌تواند مطابق با ایده آل‌ها یا استانداردهای شخصی خودش زندگی کند. یا این باور که به نحوی دچار کمبود یا نقص است او را آزار خواهد داد. شدت بالای این نوع خود انتقادگری فرد را از ریسک کردن یا باور به توانایی‌هایش باز می‌دارد.

همچنین زمانی که افکار انتقادی به جای تمرکز بر یک رفتار خاص، به طور گسترده اعمال می‌شوند، تاثیر منفی بر روی سلامتی دارند. بنابراین برای درمان تلاش بر این است که ابتدا محدوده افکار انتقادی کاهش یابد.

چگونه خود انتقادی سمی را تشخیص دهیم

خود انتقادگری به پذیرش اشتباهات کمک می‌کند این گونه احتمال بروز اشتباهات کمتر خواهد شد. اما همینطور امواج مداوم افکارمنفی و گفتگوهای درونی تند و زننده می‌تواند بر سلامت روان شما تاثیر بدی بگذارد.

داشتن خود آگاهی برای رشد و موفقیت ضروری است، اما با بررسی احساسات تان و صحبت با یک متخصص می‌توانید نسبت به طبیعی بودن آن اطمینان حاصل کنید. برخی از نشانه های خود انتقادگری به شرح زیر است.

۱- خود سرزنش گری بابت هر موقعیت ناخوشایند

۲- مقصر دانستن خود هنگام بروز هر مشکل و اشتباه

۳- قدرت ریسک کردن وجود ندارد

۴- توانایی بیان عقاید خود را ندارد

۵- مقایسه خود با دیگران

۶- هرگز از نتایج کار خود راضی نیست

۷- معیارهای دست نیافتنی و سخت تعیین می کند

۸- راضی نبودن از شرایط و از جمله (چه می شد اگر…) استفاده می کند

۹- دائم از ظاهر خودش ناراضی است

۱۰- همه کارها را می خواهد خودش انجام دهد و از کسی کمک نمی گیرد

۱۱- افکار مداومی درباره آزار و آسیب به خود دارد

۱۲- پدر و مادری دارد که زیاد انتقاد می کند

۱۳- وقت زیادی صرف تحلیل اشتباهاتش می کند

۱۴- بخشیدن اشتباهات خودش برایش دشوار است

۱۵- تقریبا هیچ جا از خودش تعریف نمی کند

۱۶- اگر کسی از او تعریف کند، مقاومت کرده و آن را نمی‌پذیرد

۱۷- ارزش ها در دو گروه سیاه و سفید طبقه بندی می شوند

اثرات منفی انتقاد زیاد از خود

در اینجا با چند مثال نشان می‌دهیم که خود انتقادگری چقدر بر سلامت روان شما تاثیرگذار است.

(تاثیر بر روابط شما با دیگران) : وقتی تنها به افکار منفی می‌اندیشید و صحبت می‌کنید، این افکار بر اطرافیان شما تاثیر می‌گذارد. ممکن است روابط شما سخت‌تر شود و شروع به کناره گیری از ارتباطات خود کنید.

(تاثیر بر اشتها): وقتی عزت نفس پایینی دارید، از همه چیز در مورد خود انتقاد می‌کنید. به همین دلیل بسیاری از افراد خود انتقادگر احساس تنهایی می‌کنند و همین امر موجب پرخوری خواهد شد.

(احساس گناه می کنید): انتقاد از خود موجب مقایسه خود با دیگران می‌شود و همینطور مانع از فرصت‌ها برای بهبود خودتان خواهد شد. با فکر کردن به گذشته و نقص‌های‌تان شروع به کاهش رشد شخصی خود و در نتیجه گناهکار دانستن خود می‌کنید.

راه های غلبه بر خود انتقادگری

هر روز به راه‌هایی فکر کنید که با خودتان مهربان‌تر باشید. این محبت‌های کوچک ممکن است در کوتاه مدت تاثیری نداشته باشد، اما با گذشت زمان تغییر را در عادت های جدید خود خواهید دید. فهرستی از ویژگی‌ها و مهارت های شخصی مورد علاقه تان بنویسید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانند به شما کمک کنند تا علایق خود را دنبال کنید.

هر روز مراقب افکار، احساسات و عکس العمل های خود باشید و پیشرفت های خود را یادداشت کنید. اگر می‌ترسید که منتقد درونی خود را ساکت کنید لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. روانشناسان برنامه هایی را برای شما ایجاد می‌کنند تا شما به راحتی به آن چیزی که می خواهید برسید. برای آشنایی با راه های دوست داشتن خود کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارزیابی خود می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خود انتقادگری



:: برچسب‌ها: خود انتقادگری ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بدرفتاری با سالمندان یکی از مشکلاتی است که متأسفانه برای بعضی از آنها پیش می‌آید. به‌طورکلی بدرفتاری به هرگونه برخوردی با سالمند گفته می‌شود که باعث آسیب روحی یا جسمی به او می‌شود. باتوجه‌به مشکلات و پیامدهایی که این مسئله به همراه خواهد داشت آگاهی از رفتارهایی که سالمند آزاری محسوب می‌شوند و همین‌طور راه‌های پیشگیری از آنها می‌تواند کمک بسیار خوبی برای کسانی باشد که به هر شکلی با سالمندان در ارتباط هستند. به همین خاطر ما در این مطلب راجع به سالمند آزاری و ابعاد مختلف آن صحبت خواهیم کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که در هر زمانی می‌توانید با کمک‌گرفتن از مشاورین متخصص اطلاعات و آگاهی خود را از این موضوع بالاتر ببرید. برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

منبع: بدرفتاری با سالمندان | سالمند آزاری

سالمند آزاری چیست؟

منظور از سالمند آزاری انجام یا انجام ندادن کارهایی است که باعث آسیب جسمی یا روحی به فرد سالمند می‌شود؛ و کیفیت زندگی او را در جنبه‌های مختلف کاهش می‌دهد. بدرفتاری با سالمندان در هر دو جنس اتفاق می‌افتد. اما معمولاً بیشترین قربانیان را سالمندان زن تشکیل می‌دهند. علاوه بر این سالمندانی که در انجام امور زندگی روزمره خود ناتوانی‌ بیشتری دارند آزار و اذیت بیشتری را نیز تجربه می‌کنند. سالمند آزاری می‌تواند دارای انواع مختلف جسمی، روانی، مالی و جنسی باشد. برای آشنایی با نحوه صحیح رفتار با سالمندان کلیک کنید.

انواع سالمند آزاری

سالمند آزاری جسمی

همان‌طور که از نام آن مشخص است سالمند آزاری جسمی اشاره به آسیب‌ها و صدمات جسمانی نظیر کتک زدن، سیلی زدن، سوزاندن، قطع دارو یا خدمات بهداشتی و… دارد. این شیوه از بدرفتاری با سالمندان نسبتاً شایع است. و بیشتر آنهایی را درگیر می‌کند که به دلیل بیماری و ناتوانی برای انجام کارها به دیگران وابسته هستند.

سالمند آزاری روانی

یکی از رایج‌ترین روش‌های ابراز خشونت، سالمند آزاری روانی است. سالمند آزاری روانی به‌طورکلی هر رفتاری را شامل می‌شود که باعث ناراحت شدن روحی فرد سالمند بشود. از جمله این رفتارها می‌توان به تمسخر و تحقیر، توهین کلامی و غیرکلامی، تهدیدکردن، سرزنش کردن و… اشاره کرد. حتی فرستادن سالمند به خانه سالمندان اگر به شکل تهدید و تنبیه باشد یک آزار روانی محسوب می‌شود. دور نگه‌داشتن فرد سالمند از دوستان و نزدیکانش هم یک بدرفتاری عاطفی محسوب می‌شود.

سالمند آزاری مالی

یکی از انواع سالمند آزاری که اخیراً رواج پیدا کرده سالمند آزاری مالی است. در این نوع از بدرفتاری یک نفر تمام یا قسمتی از دارایی‌های سالمند را برای خودش برمی‌دارد. در حقیقت در این شرایط یک نفر هست که از پس‌انداز و درآمد فرد سالمند استفاده می‌کند؛ و به او اجازه نمی‌دهد تا درآمدش را صرف کارهایی که می‌خواهد بکند.

سالمند آزاری جنسی

سالمند آزاری جنسی به هر رفتار یا عمل جنسی اشاره دارد که بدون رضایت خود سالمند اتفاق می‌افتد. مجبور کردن سالمند به انجام یا عدم انجام فعالیت جنسی چه با خشونت باشد چه بدون خشونت، سالمند آزاری محسوب می‌شود. این نوع از سالمند آزاری در بین سالمندان زن رواج بیشتری دارد‌.

تنها گذاشتن سالمند | بدرفتاری با سالمندان

تنها رهاکردن سالمندان نیز یکی از انواع بدرفتاری با آنها حساب می‌شود. بی‌توجهی به سالمندان، سر نزدن به آنها و یا فرستادن سالمندان به مراکز نگهداری را می‌توان از نمونه‌های این مسئله دانست.

نشانه‌های بدرفتاری با سالمندان

بدرفتاری با سالمندان یا سالمند آزاری دارای نشانه‌هایی است که به‌سادگی می‌توان با مشاهده یک سالمند متوجه آنها شد. از جمله نشانه‌های بدرفتاری با سالمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متوقف کردن فعالیت‌های لذت‌بخش سالمند
  • وضعیت ظاهری نامناسب و آشفته
  • تحریک‌پذیری بالا
  • گوشه‌گیری و انزوا
  • وجود آسیب جسمانی بر روی بدن سالمند
  • وجود علائمی مانند کبودی، سوختگی و کوفتگی
  • در دسترس نداشتن وسایل بهداشتی
  • شرایط زندگی خطرناک
  • دسترسی نداشتن به اموال یا حساب بانکی بدون آنکه فرد سالمند مشکل مالی داشته باشد
  • وضعیت روان‌شناختی نامناسب

پیشنهاد می‌شود مقاله مربوط به نیازها و شرایط دوران سالمندی بخوانید.

دلایل بدرفتاری با سالمندان

ویژگی‌های فردی

وجود برخی ویژگی‌های شخصیتی و فردی باعث افزایش احتمال رفتار بد با سالمند می‌شود. از جمله این ویژگی‌های شخصیتی می‌توان به مواردی مانند وابستگی، سلامت جسمانی و روانی ضعیف، وضعیت مالی نامناسب، مشکلات ذهنی، مصرف مواد مخدر و… اشاره کرد.

مراقبین نامناسب | بدرفتاری با سالمندان

علاوه بر خود سالمند سلامت جسمی و روانی مراقبین او نیز تأثیر بسیاری در بدرفتاری با سالمندان دارد. کسانی که قرار است از یک سالمند مراقبت کنند باید واقعاً به او علاقه داشته باشند؛ صبر و حوصله کافی داشته باشند و همچنین در مقابل رفتارهای تند سالمندان مقاومت کنند. کسانی که درگیر بیماری‌های روانی یا جسمانی باشند؛ اعتیاد به مخدر داشته باشند و یا درگیر مشغله‌های فراوان خودشان باشند احتمالاً سالمند را مورد بی‌توجهی و سایر انواع آسیب‌های روحی و جسمی قرار می‌دهند.

ناآگاهی از نیازهای سالمندان و روش‌های برخورد با آنها نیز یکی دیگر از دلایل آسیب‌دیدن سالمند است. خیلی اوقات ممکن است ما ندانیم که رفتارمان برای سالمند آسیب روحی به همراه دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود کسانی که با سالمندان در ارتباط هستند اطلاعات خود را راجع به ویژگی‌های این دوره سنی افزایش دهند. برای این کار می‌توانید از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

شرایط اجتماعی نامناسب

بعضی عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز می‌تواند زمینه‌ساز بدرفتاری با سالمند شود‌. برای مثال در برخی فرهنگ‌ها و جوامع به دلیل حمایت‌های اجتماعی کمتر برای سالمندان، فرد به انزوا و تنهایی کشیده می‌شود. همچنین باورهای نادرستی که در ارتباط با کاهش توانایی‌های شناختی و سالمندی وجود دارد باعث می‌شود تا فرد سالمند بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی را از دست بدهد. چنین مسائلی احتمال بدرفتاری با سالمندان را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از بدرفتاری با سالمندان

اطلاعات خود را بالاتر ببرید

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین مسائل برای جلوگیری از آسیب‌دیدن سالمندان این است که شما با ویژگی‌های این دوره سنی و نیازهایی که سالمندان دارند آشنا باشید. هرچقدر اطلاعات شما در یک زمینه بیشتر باشد قدرت کنترل بیشتری روی محیط خواهید داشت. به همین خاطر اولین قدم این است که با مطالعه و مشورت گرفتن از متخصصین اطلاعات خود را بالاتر ببرید.

با سالمند صحبت کنید

محبت و ارتباط برقرار کردن با فرد سالمند یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. بهتر است در طول روز ساعتی را هم برای صحبت‌کردن با فرد سالمند اختصاص بدهید. از این طریق شما به دو نتیجه مناسب می‌رسید. نخست اینکه ارتباط عاطفی مناسبی بین شما برقرار می‌شود؛ و همین موضوع می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های روحی به سالمند جلوگیری کرده و حتی سلامت روان آنها را بالاتر ببرد. دوم اینکه شما از این طریق می‌توانید متوجه نیازها و خواسته‌های سالمند شده و به آنها توجه کنید.

رفتار مراقبین را زیر نظر داشته باشید

اگر کسی به‌غیراز خودتان قرار است از سالمند نگهداری کند بهتر است رفتار او را زیر نظر داشته باشید. معمولاً آمار سالمند آزاری در میان مراقبین این افراد بالاتر است. پس بهتر است به نشانه‌های بدرفتاری با سالمندان که در بالا گفتیم دقت بیشتری داشته باشید. اگر احساس می‌کنید شرایط روحی و جسمی سالمندتان نسبت به قبل تغییر کرده بهتر است این موضوع را جدی‌تر بگیرید.

صبور باشید

نگهداری از سالمندان کار ساده‌ای نیست. بسیاری از مواقع آنها در مقابل تلاش‌های شما برای کمک‌کردن، بدرفتاری می‌کنند. این در حالیست که شاید شما انتظار داشتید محبت‌هایتان جواب بهتری بگیرد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم در برخورد با سالمندان صبور باشید؛ و انتظارات خودتان را تعدیل کنید. به‌علاوه سالمندان معمولاً به دلیل ناتوانی‌های جسمی و ذهنی که پیدا می‌کنند کارها را با سرعت کمتری انجام می‌دهند. یا شاید بعضی از مواقع صحبت‌های شما را فراموش کنند. در چنین شرایطی بهتر است هیجانات خود را کنترل کرده و با سالمند با آرامش برخورد کنید.

به استقلال سالمندان توجه کنید | بدرفتاری با سالمندان

درست است که پدر یا مادر شما توانایی گذشته را ندارد. اما آنها هنوز هم دلشان می‌خواهد مدیر زندگی خودشان باشند. پس یک نکته مهم این است که به استقلال آنها احترام بگذارید. اجازه دهید سالمند خودش راجع به مسائل زندگیش تصمیم بگیرد؛ و شما تنها به‌عنوان یک حامی در کنار او باشید. حتی اگر فرد سالمند به‌تنهایی نمی‌تواند کارهایش را انجام دهد، کارها را درست همان‌طور که خودش دلش می‌خواهد برایش انجام دهید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم

اگر با یک سالمند در ارتباط هستید کمک‌گرفتن از مشاورین می‌تواند راهکار مناسبی باشد. روان‌شناس برخلاف تصور بسیاری از ما، فقط در هنگام بروز مشکلات به کار نمی‌آید. بلکه آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا سلامت روان بالاتری را برای سالمندتان رقم بزنید. در حقیقت می‌توان گفت که بالابردن کیفیت زندگی سالمند یکی از مهم‌ترین اقدامات روان‌شناسان برای این دوره سنی است.

علاوه بر بالابردن کیفیت زندگی، شما می‌توانید برای حل کردن مشکلات نیز از مشاور متخصص کمک بگیرید. بیماری‌های روحی، مشکلات شناختی و ذهنی و بدرفتاری‌های سالمندان همگی از جمله مسائلی است که می‌بایست راهی برای مقابله با آنها پیدا کنید. به همین خاطر توصیه می‌شود در شرایطی که قرار است با یک سالمند ارتباط داشته باشید مشاوره روانی منظم را نیز در برنامه خود قرار دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بر رفتاری با سالمندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا کمک‌گرفتن از پرستار یا زندگی در خانه سالمندان جزء نمونه‌های بدرفتاری با سالمندان حساب می‌شود؟

این مسائل به‌خودی‌خود بدرفتاری نیستند. اما اگر این کار باعث شود که شما نسبت به فرد سالمند بی‌توجه باشید یا او را رها کنید جزء نمونه‌های بدرفتاری هستند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بدرفتاری با سالمندان | سالمند آزاری



:: برچسب‌ها: بدرفتاری با سالمندان | سالمند آزاری ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلاف و مشکل با همسر در هر زمانی از زندگی مشترک و برای بسیاری از مسائل ممکن است رخ دهد. در واقع این اختلافات اجتناب ناپذیرند. اما گاهی این اختلافات شدت می­گیرند و سبب سرد شدن رابطه زوجین و مشکلات دیگر می­شوند. آیا زوجین نباید با یکدیگر هیچ اختلافی داشته باشند؟ این اختلافات چرا به وجود می­آیند؟ راه حل این اختلافات چیست؟ سوالاتی هستند که ما در این مقاله به برسی آن­ها می­پردازیم. برای حل سریع‌تر مساله حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

منبع: مشکل با همسر | اختلاف با همسر

مشکلات با همسر معمولا بر سر چه مسائلی است؟

هنگامی که دو فرد با عقاید و تفکرات مختلف، تربیت، خانواده، تجربیات متفاوت تصمیم به آغاز زندگی با یکدیگر را می­گیرند؛ این تفاوت­ها ممکن است سبب بحث و اختلاف بر سر مسائل بسیاری شود. مهم­ترین مسائلی که سبب اختلاف میان همسران می­شود عبارتند از:

1- مسائل مالی | مشکل با همسر

گاها چشم و هم­چشمی کردن و داشتن توقعات بیجا و خواسته­های نابه جا در شرایط نامناسب مالی سبب بروز بحث و ناراحتی میان زوجین می­شود. اختلافات دیگری نیز نظیر ندادن خرجی، ولخرجی کردن،… ممکن است پیش بیاید.

راه حل چیست؟ بهتر است قبل از ازدواج تا حدی درباره مسائل مالی به توافق برسید. درباره خواسته­هایتان از یکدیگر، وضعیت اقتصادی،… با یکدیگر صادق باشید و همسر خود را در جریان وضعیت مالی بگذارید تا شما را درک کند.

2- شیوه تفکر و مسائل اعتقادی، شخصیتی، فرهنگی

هر شخص بنا به تربیت خانوادگی و تجربیاتی که در طول زندگی­اش بدست می­آورد درباره مسائل مختلف زندگی اعتقاد و تفکرات مخصوص به خود را داراست. اعتقادات و تفکرات هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و گاها افراد بر سر مسائل اعتقادی، فرهنگی یا اختلاف در شیوه تفکر به مشکل میخورند. این اختلافات اعتقادی ممکن است در خصوص مسائل دینی و مذهبی نوع پوشش،… باشد. اختلاف در فرهنگ و آداب و رسوم خانواده­ها نیز ممکن است سبب ایجاد تنش در بین زوجین شود.

راه حل چیست؟ زوجین باید بدانند و بپذیرند که با یکدیگر تفاوت­های زیادی در مسئل مختلف دارند. پذیرش این مسئله به خودی خود از بسیاری از بحث­ها و ناراحتی­ها پیشگیری می­کند چرا که طرفین درک می­کنند که طبیعی است که در بسیاری از مسائل با یکدگیر اختلاف نظر داشته باشند. اما اگر زوجین خود نتوانند این مشکلات ناشی از این تفاوت­ها را حل کنند باید به مشاور مراجعه کنند.

3- اختلاف با خانواده همسر و نوع ارتباط با خانواده­‌ها

اختلافاتی که بین زن و مرد با خانواده همسرشان پیش می­آید می­تواند بحث و جدال را بین زن و شوهر زیاد کند. وابستگی زیاد زن و یا مرد به خانواده­اش و رفت وآمد زیاد با آن­ها ممکن است سبب حساسیت همسر شود. گاهی نیز خانواده زوجین نمیتوانند عروس و یا داماد خود را به راحتی به عنوان عضوی جدید در خانواده بپذیرند و بر رابطه زوجین اثر منفی می­گذارند.

راه حل چیست؟ بهتر است جبهه داشتن نسبت به خانواده همسر را کنار گذاشت. باید به دنبال ریشه مشکلات گشت. گاهی برخی افراد به دلیل مشکلات شخصیتی خود، دوست ندارند شاهد خوشبختی و موفقیت بقیه باشند. گاهی نیز علت مشکلات میان همسران و خانواده­ها وابستگی شدید یکی از زوجین به خانواده خود است. پس با پیدا کردن ریشه مشکلات باید شروع به حل کردن مسائل و اختلافات نمود.

4- مشکل با دروغگویی همسر

گاهی یکی از زوجین بنا به دلایلی به همسر خود دروغ گفته و یا مسائلی را از وی پنهان می­کند. دروغ گفتن به همسر خود می­تواند آسیب­های جبران ناپذیری به دو طرف وارد کند و به اعتماد طرفین خدشه وارد کند.

راه حل چیست؟ زندگی کردن با فردی که مرتبا در حال دروغ گفتن و پنهانکاری است بدون شک کار بسیار مشکلی است. دروغ می­تواند اعتماد طرفین را سست کند و در زندگی مشکلات فراوانی ایجاد کند. زوجین باید علت دروغ گفتن به یکدیگر را پیدا کنند و ریشه این مسئله را حل کنند. بدون شک صداقت داشتن بسیار ارزشمندتر از دروغگویی به شریک زندگی خود است، حتی اگر این صداقت به ضرر خود باشد.

5- مشکل با همسر در زمینه جنسی

گاهی ریشه اختلافات زوجین از مسائل جنسی ناشی می­شود. این مشکلات به دلایل مختلفی می­تواننند ایجاد شوند و زمینه­ساز مشکلات بعدی باشند. مشکلاتی از قبیل از دست دادن میل جنسی، متفاوت بودن محرک­های جنسی،… میتواند در بین بسیاری از زوجین رخ دهد.

راه حل چیست؟ بر خلاف اعتقاد عموم روابط جنسی میان زوجین و کیفیت آن تاثیر بسیاری بر جنبه­های دیگر زندگی مشترک دارد. پس باید به آن توجه کرد. درباره مسائل جنسی و خواسته­ها و خوشایندها و ناخوشیندهایتان بی­پرده با یکدیگر گفت­وگو کنید. در صورت داشتن مشکلات جدی بهتر است به یک سکس­تراپیست مراجعه کرد.

6- اختلاف بر سر مسائل تربیتی فرزندان

گاهی اختلاف­هایی بر سر بچه­دار شدن یا نشدن و مسائل تربیتی و نگهداری فرزندان پیش می­آید. پدر و مادر باید هردو در نگهداری از فرزند خود مشارکت کنند. همچنین به علت متفاوت بودن محیط­هایی که پدر و مادر هر یک درآن پروش یافته­اند، هر یک از آن­ها برای تربیت فرزند سبک متفاوتی را در نظر دارند.

راه حل چیست؟ تربیت فرزندان امری بسیار مهم است که باید پدر و مادر درباره آن همراه با کمک یک مشاور درباره آن به توافق برسند. لازمه تربیت فرزندان همکاری پدر و مادر در امور تربیتی و سایر مسائل مرتبط با آن­هاست. پدر خانواده نباید از توجه به فرزندانش غافل شود و فقط به مسائل مالی و کاری بپردازد. حضور و توجه پدر برای ایجاد دلبستگی ایمن در فرزندان امری بسار مهم است.

7- نداشتن ارتباطات مناسب با یکدیگر

زوجین در یک رابطه باید بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند،گفت و گو کنند و مشکلاتشان را حل کنند. نداشتن مهارت­های ارتباطی مناسب، گوش نکردن به صحبت­های یکدیگر و عدم درک همسر می­تواند ریشه اصلی بسیاری از اختلافات باشد.

راه حل چیست؟ گفت­وگو کردن با یکدیگر و گوش دادن به سخنان هم راه حل بسیاری از مشکلات است. گاهی افراد بدون بیان مشکل و خواسته خود از طرف مقابل انتظار درک و جبران مسائل پیش آمده را دارند؛ درصورتی که فرد مقابل اصلا متوجه این مشکلات و ناراحتی­ها در همسر خود نشده است. متقابلا هر یک از زوجین باید مهارت گوش دادن را نیز در خود تقویت کنند. گوش دادن به سخنان همسر بدون قضاوت و پیش­داوری، به شما کمک می­کند یکدیگر را درک کنید و متوجه انتظارات یکدیگر را شوید.

حتما برای ریشه یابی مشکلات و دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

مشکل با حسادت همسر

حساسیت بیش از حد یکی از زوجین وحسادت می­تواند سبب حس آزادی طرف مقابل را بگیرد. همسر فردی که دارای حساسیت بیش از حد است، به تدریج دچار احساس خفقان می­شود. ممکن است به اعتمادشان خدشه وارد شود و بحث و اختلافات فراوان بین زوجین رخ دهد.

راه حل چیست؟ وجود یک رابطه عاطفی پایدار میان زوجین،می­تواند از بروز بسیاری سوءتفاهمات و حساسیت­ها جلوگیری کند. همینطور زوجین باید از احساسات و حریم خود آگاهی پیدا کنند و درباره­ی آن­ها با همسر خود گفت و گو کنند. اعتماد میان یک زوج امری بسیار مهم است که نباید به آن خدشهای وارد کرد. اگر اختلافات بر سر اینگونه مسائل شدید باشد کمک گرفتن از یک مشاور خانواده امری ضروری است.

راه حلی برای همه افراد و همه مشکلات با همسر

بدون شک بهترین راه حل کاهش اختلافات میان همسران کمک گرفتن از یک فرد حرفه­ای است. مشاورانی که در زمینه خانواده و زوج تخصص دارند با انواع مشکلاتی و اختلافاتی که ممکن است رخ دهند آشنایی دارند. آن­ها با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت هر دو شخص، سوابق، فرهنگ، شخصیت، … انجام تست­ها و گفتوگوی انفرادی و زوجی بهترین راه حل­ را پیشنهاد می­دهند. همچنین با مراجعه به یک مشاور می­توان مهارت­هایی که به حل مسئله و خوب گوش کردن و مهارت­های کاربردی در زندگی و مخصوصا زندگی مشترک را در خود تقویت کرد.

کلام نهایی در مورد مشکل با همسر

در هر خانواده و میان هر زوجی اختلافات و بحث­هایی وجود دارد و این مسئله امری کاملا طبیعی است. به تدریج این اختلافات با پذیرفتن تفاوت­های فردی و با کامل­تر شدن شناخت از یکدیگر و بدست آوردن تجربه و کسب مهارت­های بیشتر در طی زندگی مشترک کم­تر بروز پیدا می­کند.

صحبت کردن و بیان مشکلات و ناراحتی‌­هایی که از یکدیگر دارید می­‌تواند بسیار کمک کننده باشد و ما باید مهارت­‌های ارتباطی و مهارت گوش کردن را در خود تقویت کنیم. اما در موارد که بحث­‌ها و اختلافات شدت می­‌گیرد و مسائل دیگر زندگی را نیز تحت تاثیر قرار می‌­دهد باید از یک مشاور کمک گرفت. برای جلوگیری از پیشروی این مساله و تبدیل شدن به اختلافات خانوادگی تمام عیار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکل با همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای دریافت مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مشکل با همسر | اختلاف با همسر



:: برچسب‌ها: مشکل با همسر | اختلاف با همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()