نوشته شده توسط : ذهن نو

فراموشی دوران کودکی به دوره های مختلفی تقسیم می‌شود. همه ما تقریبا هیچ خاطره ای از سنین زیر دو سال نداریم. اما برخی افراد به طور خارق العاده خاطرات دو الی 5 سالگی شان را به روشنی یاد دارند. تاری خاطرات و به یاد آوردن روزهایی که بیشتر درباره شان فکر یا بیان شده، طبیعی است. اما برخی افراد هیچ خاطره ای از دوران کودکی و گاه حتی نوجوانی شان ندارند. آیا همچین چیزی امکان دارد؟

باید بگوییم که این نوع از فراموشی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. تقریبا فراموشی اجتناب ناپذیر است؛ اما طبیعی هم نیست که خاطرات مهم زندگی خود را به یاد نیاوریم. همچنین یادآوری خاطرات تا قبل از سن 2 سالگی ممکن نیست. ولی برخی از افراد خاطرات بعد از این سن را هم به یاد نمی‌آورند. در ادامه تمام جوانب این موضوع را بررسی کرده ایم. 

 منبع: فراموشی دوران کودکی | چرا هیچی از کودکی یادم نمیاد؟

چرا بعضی افراد هیچ چیز از دوران کودکی به یاد نمی‌آورند؟

 

ارتباط ما با جهان نیز برروی حافظه تاثیر گذار است. کودکان جهان را به شکل دیگری می‌بینند و به همین دلیل با ورود به دنیای بزرگسالی بسیاری از مسائل را فراموش می‌کنند. این نوع از یاد بردن گاهی به صورت ارادی و در مواردی غیرارادی است. اما علت فراموشی دوران کودکی چه می‌تواند باشد؟

علل فراموشی دوران کودکی

به طور کلی، هنوز علت مشخصی برای این پدیده وجود ندارد. اما نظریه های متفاوت و گاهی متضاد، این پدیده را توجیه می‌کنند. فراموشی دوران کودکی تا حدی طبیعی است و بخشی از فرایند رشد محسوب می‌شود. عوامل روانی و جسمانی زیادی در این امر دخیل هستند، به همین جهت نحوه به یادآوری رویدادها برای هر کس تفاوت دارد. در ادامه عللی را که موجب ناتوانی فرد در به یاد آوری خاطرات دوران کودکی می‌شوند را شرح داده‌ایم.

????سلول های عصبی و فراموشی دوران کودکی

قطعا این موضوع به ساختار و شیمی مغز مربوط خواهد بود. از بین رفتن سلولهای عصبی قدیمی که از خاطرات نگهداری می‌کنند؛ یکی از دلایل فراموشی دوران کودکی است. این نظریه به نوروژنز معروف است و تقریبا در 6 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. طبق این نظریه سلول های عصبی جدید، سلولهای عصبی قدیمی ر که مربوط به خاطرات هستند را پاک می‌کنند.

????ضربه جسمانی

شاید شما هم دیده باشید که فردی در اثر تصادف و یا سایر اتفاقات، حافظه خود را به صورت موقت یا دائم از دست می‌دهد. این فراموشی، ناشی از خود ضربه یا شوک حاصل آن است. فراموشی دوران کودکی نیز شاید براثر ضربه یا آسیب جسمانی در دوران کودکی یا حتی بزرگسالی اتفاق بی‌افتد.

????آسیب روانی یا تروما

همیشه آسیب مربوط به جسم نیست. برخی از حوادث و اتفاقات به روان، ضربه می‌زنند و ایجاد تروما می‌کنند. یکی از عوارضی که تروما ایجاد می‌کند؛ اختلال در حافظه یا فراموشی است. در این شرایط مغز تلاش می‌کند؛ تمام خاطرات بد دوران گذشته را فراموش کند. گاهی موفق هم می‌شود و فرد بخشی یا همه خاطرات تلخ را فراموش خواهد کرد. گاهی این فراموشی ارادی است و گاهی فرد در آن هیچ نقشی ندارد.

به عنوان مثال شخصی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته، تلاش می‌کند این موضوع را انکار کرده و آن را از حافظه خود پاک کند. برخی از اتفاقاتی که باعث فراموشی کودک می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند.

????سواستفاده جنسی

????طلاق والدین

????فرزند خواندگی

????مرگ والدین

????خشونت فیزیکی

????ابتلای یکی ار اعضای خانواده به اختلالات روانی

????عدم اهمیت به خاطرات

همه ما، خاطرات مهم و وقایع تاثیرگذار زندگی خود را حفظ می‌کنیم. این نوع از خاطرات یا در آینده ما تاثیرگذار هستند یا با مرور بیشتر آنها در حافظه ما باقی می‌مانند. مسلما همه خاطرات دوران کودکی برای ما حائز اهمیت نیستند؛ به همین دلیل بعد از مدتی از یاد می‌روند. پس فراموشی دوران کودکی در اثر عدم اهمیت عاطفی خاطرات نیز ایجاد می‌شود. بار هیجانی خاطرات در به یاد آوردن آن‌ها بسیار موثر است. برای مثال خاطراتی که برای ما حس مثبت یا منفی بیشتری ایجاد کرده را بیشتر به یاد می‌آوریم.

????هوش | فراموشی کودکی

هوش و استعداد، در به یاد آوردن وقایع گذشته، نقش زیادی دارند. کسانی که از هوش بیشتری برخوردار هستند؛ خاطرات قدیمی تری را با جزئیات بیشتری به یاد می‌آورند. تفاوت در میزان هوش افراد، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که خاطرات دوران کودکی خود را به یاد آورند یا خیر!

????نقش سن در فراموشی کودکی

احتمالا با افزایش سن، خاطرات بیشتری را از یاد ببریم. معمولا درگیر مسائل بیشتر و مهم تری خواهیم شد و مانند گذشته، به دوران کودکی فکر نمی‌کنیم. با بالا رفتن سن جزئیات بیشتری را مخصوصا از دوران کودکی از یاد می‌بریم و بعد از مدتی تقریبا آن را فراموش می‌کنیم. مغز تا قبل از 6 سالگی در حال رشد است و شاید قادر به ثبت و نگهداری بسیاری از اطلاعات نباشد. بعد از آن نیز عوامل زیادی در بازگردانی خاطرات موثر باشند.

????رشد شناختی

علاوه بر رشد جسمانی در دوران کوکی، تغییراتی تحت عنوان رشد شناختی نیز به وجود می‌آیند. در طی فرایندی، سلول های عصبی جدیدی در هیپوکامپ مغز ایجاد می‌کنند که حافظه اولیه را مسدود کرده و مغز دچار تغییراتی می‌شود. مسدود شدن حافظه اولیه، شاید باعث از بین رفتن بخشی از خاطرات شود.

نظریه های مختلف در خصوص فراموشی دوران کودکی

 

دانشمندان زیادی در حوزه حافظه به تحقیق و نظریه پردازی پرداخته اند. برای مثال فروید این موضوع را به دلیل سرکوب و انتقال خاطرات به بخش ناهشیار مغز می‌داند یا کولیه و استرری فراموشی دوران کودکی را ناشی از رشد ناکافی مغز و روان کودک می‌دانند. گابریل و هارلن نیز، زبان را در این مورد موثر دانسته و معتقدند به دلیل گنجینه محدود لغات، این اتفاق می‌افتد. مبانی اسلامی نیز در این خصوص مطرح است. در متون اسلامی، فراموشی دوران کودکی را ناشی از تجرد روح می‌دانند.

برای جلوگیری از فراموشی دوران کودکی چه باید کرد؟

ما به یادآوری خاطرات خوب گذشته نیاز داریم. حتی به یادآوردن خاطرات کودکی در مواردی در آینده ما نیز موثر خواهد بود. برای جلوگیری از وقوع فراموشی دوران کودکی می‌توان اقداماتی انجام داد. قراردادن ذهن در همان شرایط و فضا، یادآوری را برای افراد راحت‌تر خواهد کرد. همچنین ثبت دقیق خاطرات دوران کودکی، راه دیگری است که می‌توان این موضوع را به تعویق انداخت. مرور عکس های قدیمی و صحبت با دیگران در این مورد، کمک بزرگی به افراد خواهد کرد. اگر برای به یادآوری خاطرات دوران کودکی خود نیاز به کمک دارید از یک پزشک متخصص یا یک روانشناس کمک بگیرید.

سخن پایانی

اغلب کسانی که بیان می‌کنند؛ هیچ چیز از دوران کودکی خود به یاد نمی‌آورند، در حال سرکوب کردن این خاطرات هستند. احتمالا برای آنان دوران کودکی، یادآور خاطرات ناگواری است که آنها قادر به کنترل‌شان نیستند و یا آنها را نمی‌پذیرند. راه حل این موضوع، مراجعه به روانشناس و کمک گرفتن از آن است. تا بتوان با این موضوع کنار آمد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموشی دوران کودکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت به یاد نیاوردن خاطرات کودکی چیست؟

فراموشی دوران کودکی به دلیل آسیب های جسمانی یا روانی، مشکل در حافظه، میزان هوش، و عدم یادآوری و مرور خاطرات گذشته حاصل می‌شود.

چگونه می‌توان از فراموشی دوران کودکی جلوگیری کرد؟

با قراردادن ذهن در شرایط و فضای مشابه، مرور عکس ها و صحبت با دیگران و تکنیک های روانشناسی می‌توان از فراموشی دوران کودکی، جلوگیری کرد.



:: برچسب‌ها: فراموشی دوران کودکی | چرا هیچی از کودکی یادم نمیاد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بحران نوجوانی موضوعیست که همه نوجوانان و والدین کم‌ و بیش در مورد آن شنیده‌اند. اما واقعاً بحران نوجوانی چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید با آن روبه‌رو شویم؟ این‌ها اصلی‌ترین پرسش‌هایی هستند که راجع به این موضوع برای والدین یا فرزندان آن‌ها پیش می‌آید. نوجوانی دوره‌ای است که کودک در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگ‌سال هست، پس با تغییرات بسیاری درگیر است که شرایط روحی و روانی او را به هم می‌ریزد. در این شرایط نوع رفتار پدر و مادرها با نوجوان اهمیت بسیاری در عبور از این بحران‌ها و سلامت روان فرزندشان دارد. به همین خاطر در این مطلب راجع به بحران نوجوانی و آنچه باید از آن بدانید صحبت خواهیم کرد.

بحران نوجوانی چیست؟

 

نوجوانی دوران بسیار سخت و حساسی است. اگر در این دوران با چالش های زندگی نوجوان تعامل نداشته باشید، در بزرگسالی با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد. اگر والدین بحران های زندگی نوجوان را به خوبی برطرف نکنند؛ نوجوان آسیب های جبران ناپذیری را تجربه خواهند کرد. بحران نوجوانی در زمینه هویت، جنسی، روابط اجتماعی و … خلاصه می‌شود. که به دلیل همسالان، مواد مخدر، جدایی والدین، تجربیات تلخ و … به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این چالش ها حتما از روانشناس نوجوان کمک بگیرید. 

انواع بحران ها در نوجوانی

نوجوانی سنی است که از کودکی به سمت بزرگسالی می‌رویم. پس اگر هدف نوجوانی این باشد، باید در تمام جنبه‌ها تغییرات جدی داشته باشیم و این دقیقاً همان دلیلی است که باعث بحران‌های نوجوانی می‌شود. تغییرات سریع و ناگهانی نوجوان مزید بر علت این بحران‌ها هستند، در نتیجه فرصتی برای تفکر و یادگرفتن نحوه حل مسائل باقی نمی‌ماند. مهم‌ترین بحران نوجوانی به شرح زیر است.

???? بحران هویت

مهم‌ترین بحران نوجوانی، پیدا کردن هویت مستقل است. نوجوان در این سن تلاش می‌کند تا به شخصیت خود شکل بدهد و باورهایی را برای خود ایجاد کند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها گاهی اوقات اعتقادات مختلف یا حتی متضادی برای خودشان انتخاب کنند، دوستانشان را تغییر دهند یا راجع به مسائل مختلف از پدر و مادرها سؤال کنند. حل بحران هویت به نوجوان کمک می‌کند تا بتواند خود را به‌عنوان یک بزرگ‌سال و شخصیت باثبات در جامعه معرفی کند.

???? بحران جنسی | بحران نوجوانی

نوجوانی اولین زمانی است که هرکسی با نیازهای جنسی و تمایل به سمت جنس مخالف آشنا می‌شود. پس نوجوان هنوز آمادگی لازم برای مدیریت نیازهای جنسی را ندارد، گاهی اوقات این نیازها برای او تبدیل به بحران نوجوانی شده و توانایی کنار آمدن با آن را از بین می‌برد. به همین خاطر بهتر است که والدین وقتی متوجه تغییرات بلوغ در فرزندشان می‌شوند راجع به این مسائل با او صحبت کنند و راه‌های کنترل نیاز جنسی را به نوجوان آموزش دهند.

???? روابط اجتماعی

گاهی اوقات برقراری ارتباط با دیگران و به‌ خصوص والدین و بزرگ‌ترها تبدیل به یک دغدغه و بحران نوجوانی می‌شود. آن‌ها در این سن دوست دارند، دیگران به حریم خصوصی‌شان احترام بگذارند و همین‌طور بعضی از آزادی‌ها را به‌عنوان یک بزرگ‌سال برای وی در نظر بگیرند. این موضوع گاهی اوقات باعث بروز مشکل در روابط آن‌ها با والدین یا معلمان می‌شود و می‌تواند تبدیل به یک بحران و درگیری جدی شود.

???? بلوغ و تغییرات ظاهری | بحران نوجوانی

سنی که یک نوجوان دوره بلوغ را می‌گذراند می‌تواند در شرایط روحی او بسیار مهم باشد. بلوغ دیررس برای پسران باعث می‌شود که آن‌ها خودشان را ضعیف‌تر از همسالان بدانند (که مشکلات روحی بسیاری را برای نوجوان ایجاد می‌کند). در عین‌ حال بلوغ زودرس در دختران هم می‌تواند بسیار سخت باشد. زیرا آن‌ها احساس می‌کنند که نسبت به دوستانشان فرق کرده و اندامی زنانه پیدا کرده‌اند. بنابراین تغییرات ظاهری نوعی از بحران نوجوانی است.

عوامل موثر در بروز بحران نوجوانی

بحران نوجوانی در تمامی افراد پیش می‌آید. اما برخی از عوامل باعث افزایش بحران نوجوانی می‌شوند. که در ادامه راجع به این عوامل اشاره کرده ایم.

❌ فشار همسالان

❌ مواد مخدر

❌مصرف الکل

❌ اختلال روانی والدین

❌ عدم پیروی از قوانین خانواده

❌تجربیات آسیب زا

❌ جدایی والدین

❌ فشار اجتماعی

❌درگیری خانوادگی

ویژگی‌های بحران نوجوانی

با توجه به اینکه همه نوجوانان در یک سن مشخص وارد بحران نوجوانی نمی‌شوند یک سؤال مهم این است که از کجا بفهمم فرزندم وارد بحران نوجوانی شده است؟ در پاسخ باید گفت بحران نوجوانی به خاطر فشارهای روحی که برای نوجوان ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا شما در رفتار آن‌ها متوجه تغییراتی شوید، ازجمله؛

???? نسبت به قبل پرخاشگر، مضطرب یا ساکت‌تر شده است.

???? افت تحصیلی یا مشکلات دیگری در مدرسه برای او ایجاد شده است

????تغییر الگوی خواب و خوراک

???? احساس می‌کنید فرزندتان حساس یا زودرنج شده است

???? گاهی اوقات دردهای جسمانی مثل انواع آلرژی‌ها یا دردهای عضلانی نشانه اضطراب‌های دوره نوجوانی هستند.

????راجع به موضوعاتی که قبلاً با فرزندتان درباره آن‌ها مشکلی نداشته‌اید دچار اختلاف می‌شوید یا او از شما دلیل می‌خواهد.

???? تغییر گروه دوستان

انواع مداخله با بحران نوجوانی

بحران نوجوانی با شدت خفیف تا شدید وجود دارد. گاه مداخله و درمان تنها باید در حیطه مشخصی صورت بگیرد تا نوجوان با شدت کمتری از این بحران ها روبرو شود. در ادامه انواع مداخلات را توضیح داده ایم.

❗ خانواده درمانی

❗ آموزش برای والدین

❗آموزش برای نوجوانان

❗ درمان فردی

❗ برنامه های تفریحی در فضای آزاد

❗آموزش برای نوجوان

❗ درمان گروهی

❗ افزایش نظارت والدین

❗تغییر مدرسه

❗ برنامه درمان روزانه

❗ مدرسه شبانه روزی درمانی

❗انتقال به مدرسه جدید

❗ اجرای قانون

❗بستری در بیمارستان

چطور بحران نوجوانی را پشت سر بگذاریم؟

 

اگر در دوره‌ای که فرزندتان درگیر بحران نوجوانی شده، شما به بعضی مسائل توجه نداشته باشید، زمینه بیماری‌های روحی و روانی فراهم می‌شود و یا باعث شود نوجوان نتواند تکالیف رشدی که در این دوره دارد را به‌درستی انجام دهد؛ این موضوع پیامدهای منفی بسیاری را در بزرگ‌سالی به دنبال خواهد داشت. به همین خاطر باید والدین در این دوره به بعضی نکات توجه داشته باشند.

???? اطلاعات خود را افزایش دهید

یکی از روش های گذراندن بحران نوجوانی، افزایش اطلاعات است. تا جایی که می‌توانید اطلاعات خود را راجع به نوجوانی و تغییرات روحی و روانی مربوط به آن افزایش دهید. این کار باعث می‌شود تا شما بهتر بتوانید رفتار فرزندتان را پیش‌بینی کنید و درنتیجه برخورد بهتری هم با او داشته باشید.

???? رابطه‌تان با نوجوان را بهتر کنید | بحران نوجوانی

نوجوان شما در حالی با بحران نوجوانی درگیر شده که تجربه و توانایی لازم برای حل آن‌ها به‌تنهایی را ندارد. به همین خاطر بهتر است رابطه‌تان را با نوجوان در وضعیتی نگه دارید که او احساس کند می‌تواند در هر شرایطی روی کمک شما حساب کند و مشکلاتش را در میان بگذارد. 

???? سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم یکی از روش های گذر از بحران نوجوانی است. داشتن یک الگوی منظم و سالم از زندگی می‌تواند توانایی‌تان را برای مبارزه با اضطراب‌ها افزایش دهد. درنتیجه در این دوره به تغذیه، خواب و همین‌طور ورزش در فرزندتان بیشتر اهمیت بدهید.

???? فرزندتان را درک کنید | بحران نوجوانی

تغییرات دوره نوجوانی استرس بسیاری را در فرزند شما ایجاد می‌کند. و آن‌ها گاهی اوقات پرخاشگر یا بدرفتار می‌شوند. در این شرایط جهت گذر از بحران نوجوانی بهتر است او را درک کنید؛ و از بحث کردن با نوجوان خودداری کنید.

اهمیت مشاوره برای حل بحران نوجوانی

نوجوانی دوره سنی بسیار بحرانی است که اگر فرزندتان به‌ خوبی از آن بگذرد تبدیل به یک بزرگ‌سال موفق می‌شود، ولی اگر مشکلاتی در دوره بحران نوجوانی برای او پیش بیاید می‌تواند زندگی آینده‌اش را تحت تأثیر خود قرار دهد. به همین خاطر شاید لازم باشد راجع به تربیت فرزند نوجوان خود و افزایش اطلاعاتتان در مورد این دوره سنی از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

مشاورین در شرایطی که نوجوان درگیر مشکلات روحی مثل افسردگی شده و یا در ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده و اطرافیان دچار مشکل شده نیز می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. مشاوره برای پیدا کردن هویت مستقل و نظم به افکار و اهداف مختلفی که در نوجوانی پیش می‌آیند نیز از جمله خدمات مشاوره برای بحران‌ نوجوانی است.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به بحران نوجوانی مطالعه کرده اید. متوجه شدید که این دوران برای تمامی افراد اتفاق می‌افتد. اما گذر از این دوران کار ساده ای نیست. والدین باید با آگاهی زیاد به نوجوان خود کمک کنند که از این دوران گذر کنند. در این شرایط نیز کمک از روانشناس بهترین گزینه است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بحران نوجوانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین بحران دوره نوجوانی چیست؟

تلاش برای پیدا کردن یک هویت مستقل مهم‌ترین بحرانی است که نوجوانان با آن درگیر می‌شوند.

چطور در دوران نوجوانی با فرزندم ارتباط برقرار کنم؟

سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات خود را از این دوره افزایش دهید، فرزندتان را درک کنید و با آن‌ها با آرامش برخورد کنید. می‌توانید از یک مشاور نیز کمک بگیرید.



:: برچسب‌ها: بحران نوجوانی را چطور کنترل کنیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ویکتور فرانکل با رویکرد معنادرمانی یا لوگوتراپی به شهرت رسید. او یک روانپزشک و عصب شناس اتریشی است که گام‌های مهمی در حوزه روانشناسی برداشته است. فرانکل در طول زندگی حرفه ای خود با افراد مهمی ملاقات کرده و حتی دچار چالش هایی با آنان نیز شده است. همچنین او گردآورنده 39 عنوان کتاب است که انسان در جستجوی معنا، ازمهم ترین آنهاست. این مکتب بر اساس روانشناسی انسان گرایانه و وجودی شکل گرفته است. در ادامه درباره زندگی و عوامل ایجاد کننده دیدگاه ها ویکتور فرانکل به زندگی آورده‌ایم.

ویکتورفرانکل

 

او در یک خانواده یهودی، در اتریش متولد شد. تولد او با جنگ جهانی اول مصادف و در طول دوران کودکی ونوجوانی با محرومیت های شدیدی مواجه شد. اما همه این مشکلات، نتوانست مانعی برای ویکتور فرانکل ایجاد کند و او همواره در طول زندگی به نظریه پردازی پرداخت. او در کنار مطالعه روانپزشکی در دانشگاه، در کلاس های روانشناسی کاربردی نیز شرکت می‌کرد و از همان ابتدا به نقش معنا در سلامتی روان، علاقه داشت. او فعایت در این حوزه را با در خواست اجازه برای انتشار یکی از مقالتش توسط فروید آغاز کرد.

????با تکیه به مذهب او و شرایطی که در جنگ جهانی اول تجربه می‌کرد؛ در 15 سالگی اولین سخنرانی خود را در غالب معنای زندگی ارائه داد. هدف او افزایش حساسیت نسبت به نابرابری اجتماعی بود. در ادامه، او مجذوب روانشناسی آدلری و فردی و تاکید برجامعه و اصلاحات شد.

تاثیر ویکتور فرانکل بر سلامت روان

ویکتور فرانکل بلافاصله پس از ورود به دانشکده پزشکی در وین، تمرکز خود را بر افسردگی و خودکشی گذاشت. او در سال 1924 اولین مقاله خود را در مجله بین المللی روان کاوی به چاپ رساند. بعد از مدتی به جمع دانشجویان آدلر پیوست.در سال بعد یعنی 1925 دومین مقاله خود را تحت عنوان روان درمانی و جهان بینی در مجله روانشناسی فردی منتشر کرد. در این مقاله به توضیح مسائلی مانند فلسفه، روان درمانی، معنا و ارزش پرداخت.

آغاز معنا درمانی

در سال 1926 در کنگره ای در آلمان برای اولین بار او واژه معنا درمانی یا لوگوتراپی را به کار برد. واضح است این رویکرد معنا محور است. اما بعد از این موضوع رابطه ویکتور فرانکل و آدلر کمتر شد و فرانکل اصول روانشناسی فردی و نظریه های آدلر را زیر سوال برد. بعد از آن، تقریبا در سال های 1928 و 1929 او با همراهی روانشناسان دیگر مرکز مشاوره جوانان را در وین پایه گذاری کردند؛ و به نوجوانان مشاوره رایگان می‌دانند.

????در سال بعد ویکتور فرانکل، طرح خود را گسترش داد و مشاوره به دانش آموزان در پایان ترم مدرسه، نرخ خودکشی را کاهش داد. فرانکل تقریبا در آن دوران به شهرت جهانی رسید از سوی رایش، روانشناس معروف، دعوت شد تا در دانشگاه های بوداپست و پراگ، سخنرانی کند.

اختلاف نظر ویکتور فرانکل با دیگر دانشمندان این حوزه 

با ورود ویکتور فرانکل به دنیای حرفه ای، کارهای او جنجال برانگیز شد و عده زیادی به انتقاد از او پرداختند. او با دانشمندان برجسته ای مثل آدلر و فروید به مخالفت پرداخت. با اینکه سابقه او از آنها کمتر بود اما با جسارت و تلاش، نظریه خود را تبیین کرد.

????تفاوت نظریه فروید با ویکتور فرانکل

فروید، اختلالات روانی را حاصل از سرکوب امیال و غریزه های دیگر می‌داند که به نهاد تحمیل شده اند. اما فرانکل این تعارضات را دلیل خوبی برای روان نژندی نمی‌داند و معتقد است عوامل زیادی در شکل گیری یک اختلال روانی موثر هستند. 

????اختلاف نظر با آدلر

با اینکه ویکتور فرانکل علاقه زیادی به آدلر داشت اما در مورد نحوه شکل گیری بیماری های روانی با او هم نظر نبود. اعتقاد آدلر بر محدودیت من در برابر حس مسئولیت در موارد روان نژندی است. همچنین او مفهوم تلاش برای برتری را بیان می‌کند. اما مفاهیمی که فرانکل برای زندگی در نظر می‌گیرد؛ آگاهی، مسئولیت و انسان بودن است. فرانکل تصور می‌کند که مکاتب فرویدی و آدلری، مکمل یکدیگر هستند.

????اختلاف با رفتارگرایان

رفتارگرایان، تمام فعالیت های انسان را نتیجه محیط می‌دانند. اما ویکتور فرانکل برای انسان قدرت اراده و اختیار قائل است و معنا درمانی به قدرت انتخاب انسان ها اهمیت می‌دهد. در واقع او معتقد است ما در سرنوشت خود نقش داریم و می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم.

ورود ویکتور فرانکل به اردوگاه کاراجباری

ورود فرانکل به اردوگاه کار اجباری ارتش نازی، یکی از تاثیرگذار ترین دوره ها در زندگی اوست. ویکتور فرانکل در سال 1942 قارغ از خدماتش برای جامعه علمی به همراه والدین و همسرش به اردوگاهی در شمال پراگ تبعید شدند. در دواقع او مجبور شد به دلیل وضعیت جامعه بسیاری از نوشته های خود را دور بریزد یا از نظریات خود صرف نظر کند. اما او حتی در بدترین شرایط هم از تلاش دست برنداشت؛ و در اردوگاه نیز از بروز خودکشی افراد جلوگیری و بسیاری از افراد را از نظر روانی درمان کرد.

کتاب انسان در جستجوی معنا، در واقع برداشتی از زندگینامه خود اوست. او به مفاهیمی که زمان زیادی برای آنها صرف کرده بود؛ در اردوگاه عمل کرد و خود را از آن شرایط نجات داد. صرف نظر از اینکه او خانواده خود را از دست داد اما باز هم روحیه خود را حفظ کرد. او بیان می‌کند که نوشتن کتاب انسان در جستجوی معنا، انگیزه ای برای ادامه دادن او بوده است. در بخشی از کتاب می‌نویسد: ما که از بخت خوب یا حسن اتفاق یا معجزه، یا هرآنچه که شما نامش را می‌نهید؛ از این اردوگاه بازگشته ایم، خوب می‌دانیم که بهترین های ما برنگشته اند.

اگزیستانسیالست و ویکتور فرانکل

رویکرد اگزیستانسیال با معنادرمانی همپوشانی زیادی دارد. می‌توان گفت که این مکتب از معنا درمانی الهام گرفته است. این رویکرد به اصالت وجود یا هستی گرایی می‌پردازد. روانشناسی اگزیستانسیال تعارضات شخصی فرد را حاصل از هستی می‌داند. یکی از پیشگامان این حوزه اروین یالوم است که کتابی با همین نام نیز دارد. 

آثار ویکتور فرانکل

برخی از معروف ترین آثار ویکتور فرانکل شامل آری به زندگی برخلاف همه چیز، کتاب میل به معنا و پزشک و روح است. او مجبور شد در حال انتقال به اردوگاه کتاب پزشک و روح خود را از بین ببرد. همچنین در سخنرانی های او در کتاب آری به زندگی برخلاف همه چیز منتشر شده است. در میل به معنا نیز به توضیح تکنیک هایی می‌پردازد که برای مبارزه با خلا وجودی، کاربرد دارند.

سخن پایانی

ویکتور فرانکل در سال 1997 بر اثر نارسایی قلبی در گذشت. اما در طول زندگی خود آثار مهمی به جای گذاشت و افتخارات زیادی کسب کرد. هنوز هم از معنا درمانی، برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می‌شود. و حتی نظریات او در دانشگاه ها و دروس مختلفی تدریس می‌شوند. این دانشمند در زمینه های مختلفی به تحقیق و پژوهش پرداخت و به نتایج مهمی نیز دست یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان به سبک ویکتور فرانکل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

خاطرات دکتر ویکتور فرانکل در چه کتابی موجود است؟

کتاب انسان در جستجوی معنا در واقع اقتباسی از خاطرات دکتر فرانکل در اردوگاه است. که توسط خود اونوشته شده است.

کتاب های ویکتور فرانکل کدام اند؟

ویکتور فرانکل در طول عمر خود 39 عنوان کتاب نوشت که از معروف ترین آنها می‌توان به انسان در جستجوی معنا، آری به زندگی برخلاف همه چیز و پزشک و روح اشاره کرد.

معنادرمانی چگونه انجام می‌شود؟

این روش درمانی روش های مختلفی داردو در طول زمان دچار تغییراتی نیز شده است. از فنون آن می‌توان به قصد متناقض، بازتاب زدائی، تصحیح نگرش ها و فنون فراخوانی اشاره کرد.



:: برچسب‌ها: ویکتور فرانکل | خاطرات و مکتب روانشناسی فرانکل ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اریک اریکسون یک روانشناس آلمانی بود؛ اما بیشتر دوران زندگی خود را در آمریکا گذراند. خدمات شایسته ای به روانشناسی، مخصوصا روانشناسی رشد کرد. او دانش آموخته استادانی مشهور مثل آنا فروید است. اما در زندگی حرفه ای خود، دانشجویان موفق زیادی داشته است. او در نظریه پردازی، از روانشناس دیگر نیز الهام گرفته و رویکرد خود را با کمک آنها تبیین کرده است. بسیاری از روانشناسان، رشد را فقط محدود به کودکی می‌دانند. اما اریکسون از معدود دانشمندانی است که نظریات رشد خود را تا زمان مرگ نیز گسترش داده است.

منبع: اریک اریکسون که بود | نظریه و روش های درمان

اریک اریکسون

اریکسون در سال 1902 در فرانکفورت آلمان متولد شد. و توسط مادر خود پرورش یافت. او در دوران تحصیل به دلیل مذهب کلیمی و ظاهر متفاوت اش، مورد تمسخر قرار گرفت؛ اما ناامید نشد. پدر قبل از تولد او، خانواده را ترک کرد و این اولین تجربه بحران هویتی او بود. اریکسون به دلیل این مشکلات که هیچ نقشی در آنها نداشت؛ افسرده و گوشه گیر شده بود.

????دوره تحصیلات

اریک اریکسون، پس از پایان دبیرستان در رشته هنر به تحصیل پرداخت اما به دلیل سفرهای زیادش به اروپا؛ نزد آنا فروید رفت و مطالعه روانکاوی را آغاز کرد. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود؛ اریکسون در سال 1933 به آمریکا رفت. در دانشگاه هاروارد نه تنها به تحصیل پزشکی پرداخت بلکه تدریس نیز می‌کرد. در این زمان به روانکاوی کودکان نیز مشغول بود.

????تشکیل خانواده اریک اریکسون

اریک اریکسون در سال 1929 یعنی قبل از مهاجرت به امریکا با همسر کانادایی-مسیحی خود آشنا شد و ازدواج کرد. او صاحب سه فرزند شد. در سال 1933 به علت جنگ جهانی اول و رهایی از خطر ارتش نازی ابتدا به دانمارک و سپس به آمریکا مهاجرت کردند.

????اریک اریکسون وموقعیت های شغلی

او پس از تمام کردن رشته هنر، آثار خود را در یک گالری به نمایش گذاشت. و همچنین پس از اتمام دوره روانکاوی خود نزد آنافروید به روانکاوی کودکان و بزهکاران، پرداخت. اریک اریکسون در مدتی که در آمریکا بود؛ در بیمارستان ماساچوست به آموزش مشغول شد. او علاوه برتدریس در هاروارد، به همکاری با یک انسان شناس برای تحقیق در زمینه فرزند پروری سرخپوستان، اقدام کرد. در واقع این تحقیق سرآغازی برای نظریه او در زمینه تاثیر فرهنگ بر کودکان بود.

نظریات اریک اریکسون

تصوراریکسون از انسان مثبت بود. نظریات او برای رشد انسان تا بزرگسالی نیز ادامه دارند. همچنین او به تاثیر فرهنگ و محیط بروی فرایند رشد، معتقد بود. او همراه با هرمرحله یک بحران نیز تعریف کرد و همچنین نقش ژنتیک بر رشد را نیز در نظر می‌گرفت. معروف ترین نظریه او، نظریه هشت مرحله ای است که در این قسمت به توضیح آن می‌پردازیم. 

????اعتماد در برابر بی اعتمادی (تولد تا 1 سالگی)

این اولین مرحله در مراحل رشد اریک اریکسون است. از زمان تولد تا یک سالگی، نوزاد کاملا وابسته است و برای رفع نیازهای خود به مادر نیاز دارد. میزان اعتماد او به کیفیت مراقبت و نگهداری توسط مادر وابسته است. اگر مادر به او اهمیت دهد و نیازهای او را به موقع و به شکل صحیح رفع کند؛ دلبستگی ایمن در او شکل گرفته و حس امنیت پیدا می‌کند.

????خودمختاری در برابر شرم و تردید (1تا3 سالگی)

خودمختاری در این مرحله به معنای تسلط کودک بر واکنش های حرکتی است. در این سنین، والدین می‌توانند مهارت های ساده ای را به فرزندان خود آموزش دهند و سبب ایجاد حس خودمختاری در آنان شوند. اریک اریکسون مانند فروید معتقد بود که آموزش دستشویی در این مرحله در شکل گیری هویت او نقش خواهد داشت.

????ابتکار در برابر احساس گناه (3 تا 5 سالگی)

اریک اریکسون، نام این مرحله را سن بازی می‌گذارد؛ که در آن کودک بسیار اجتماعی شده و نیاز به برقراری ارتباط با دیگران دارد. بازی کردن، نقش مهمی در شکل گیری هویت کودک دارد. این فعالیت می‌تواند با کمک والدین یا همسالان باشد. کودکانی که این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارند؛ اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت و توانایی های شخصی آنان نیز ارتقا می‌یابد.

????سخت کوشی در برابر حقارت (6تا11 سالگی)

در این سنین کودکان مهارت های مثل استدلال قیاسی، پیروی از مقررات، اصلاح مهارت ها را می‌آموزند. در این دوره معمولا نیاز به حمایت و تشویق بیشتری برای تلاش کردن دارند. اریک اریکسون معتقد است موفقیت در این مرحله با حس غرور برای کودک، همراه خواهد بود.

????هویت در برابر سردرگمی نقش ( 12 تا 20 سالگی)

معمولا نوجوانان در دوره ای از زندگی، دچار بحران هویتی شده و در مورد نقش خود، دچار تعارضاتی می‌شوند. طبق باور اریک اریکسون، وظیفه اصلی نوجوان کسب هویت است. و اگر نوجوان خود به تحقیق و جستجو بپردازند و دیگران نیز به اوکمک کنند او در این مرحله موفق خواهد شد. در واقع بحران هویتی در زندگی نوجوان، یک واکنش طبیعی وجزئی از فرایند رشد است

????صمیمیت در برابر انزوا(21 تا 40 سالگی)

وقتی نوجوان به خوبی از مرحله هویت یابی گذر می‌کند؛ روابط او نیز گسترده تر می‌شود. او برای ادامه زندگی به برقراری ارتباط و روابط متعهدانه با دیگران نیاز دارد. در این سنین، احتمالا فرد به ازدواج فکر کرده و برنامه ریزی دقیق تری برای آینده خود دارد. اریک اریکسون تصور می‌کند، افراد با گذراندن موفقیت آمیز مراحل قبلی، در این مرحله، بحران کمتری را تجربه خواهند کرد.

????زایندگی در برابر رکود (40 تا 65 سالگی)

طبیعی است که با بالارفتن سن و ورود به دوران بازنشستگی، این افراد احساسات منفی بیشتری را تجربه خواهند کرد. اریک اریکسون پیشنهاد می‌کند، افراد با فعالیت در خانه و شروع کاری جدید، این حس را از بین ببرند. افرادی که اعتماد به نفس شروع دوباره را ندارند یا در این فعالیت ها شکست می‌خورند؛ بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی هستند.

????انسجام من در برابر ناامیدی (65 سالگی به بعد)

در این دوران، فرد احتمالا نتیجه زحمات خود را در زندگی مشاهده خواهد کرد. همچنین او با مرگ عزیزان و یا ازدواج فرزندانش روبرو خواهد شد. از طرف دیگر پشیمانی و یا احساس ترس از مرگ نیز، از دیگر چالش های این دوران هستند. به باور اریک اریکسون، احساس غرور و یکپارچگی در گذشته در پشت سر گذراندن این مرحله، به افراد کمک خواهد کرد.

آثار اریک اریکسون

 

اریک اریکسون مقالات و نوشته های زیادی از خود به جا گذاشت. برخی از آنها شامل کودکی و جامعه، لوتر جوان، حقیقت گاندی و چرخه زندگی کامل شد هستند. او بعد از انتشار کتاب کودکی وجامعه، دانشگاه کالیفرنیا را ترک کرد. وی در 84 سالگی نیز کتابی درباره پیری منتشر کرد و تا اخر عمر دست از مطالعه و نوشتن برنداشت.

عوامل موثر در نظریات او

اگر حتی دانشجوی روانشناسی نباشید و شناخت کمی از او داشته باشید؛ با یک بار مطالعه آثار او به ویژگی های بارزی بر می‌خورید. برای مثال اریک اریکسون بیشتر بر انسان سالم تمرکز داشت تا فردی که دچار اختلالات روانی است. او به حساسیت و اهمیت هویت در شخص، توجه می‌کرد و تاکید او بر تغییرات رشدی و تکاملی تا پایان عمر بود.

سخن پایانی

اریک اریکسون در سال 1944 در سن 92 سالگی در آمریکا درگذشت. برخلاف موفقیت های زیادش در حوزه روانشناسی و ادبیات او هرگز موفق به یافتن پدرش نشد. او همچنین با دانشمندانی مثل مارگارت مید، گریگوری بیتسون و رون بندکیت همکاری داشته و نظریات متعددی، تبیین کردند. نظریه های او همچنان برای درمان بسیاری از اختلالات روانی و یا رشد کودکان، مورد استفاده قرار می‌گیرند و موثر هستند. روانکاوی کودکان و رشد از جمله حوزه های مورد علاقه او بودند.

برای دریافت مشاوره بر اساس نظریه های اریک اریکسون می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

مراحل نظریه اریکسون کدام اند؟

معروف ترین نظریه اریک اریکسون هشت مرحله دارد که از زمان تولد تا پایان عمر را در برمی‌گیرد. اعتماد در برابر بی اعتمادی، خودمختاری در برابر شرم و تردید، ابتکار در برابر احساس گناه، سخت کوشی در برابر حقارت، هویت در برابر سردرگمی نقش، صمیمیت در برابر انزوا، زایندگی در برابر رکود و انسجام من در برابر ناامیدی، مراحل هشت گانه نظریه اریک اریکسون هستند.



:: برچسب‌ها: اریک اریکسون که بود | نظریه و روش های درمان ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

صرفه جویی در زندگی یک عادت کارآمد است. عده ای تصور می‌کنند؛ صرفه جویی فقط مربوط به پول می‌شود، اما اینطور نیست. با صرفه جویی می‌توان در وقت، انرژی و هزینه، صرفه جویی کرد و به اهداف خود رسید. صرفه جویی، به معنای خساسات نیست. افراد خسیس به طورکلی، به شکل افراطی عمل می‌کنند. آنها همیشه در حال حساب کتاب هستند و هیچ لذتی از زندگی نمی‌برند. شاید تفاوت محسوسی میان صرفه جویی با خساست نباشد؛ اما قطعا این دو مفهوم متفاوت هستند

منبع: صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست

صرفه جویی در زندگی

در دنیای پر زرق و برق امروزی صرفه جویی در زندگی کار چندان آسانی نیست. اما خیلی از افراد به خاطر شرایط و تجارب سخت صرفه جویی را بخشی از زندگی خود کرده اند. صرفه جویی در زندگی شباهت زیادی با خساست دارد. خیلی از اطرافیان صرفه جو ها را خسیس صدا می‌زنند. حال آن که این افراد به دنبال اهدافی مخارج خود را کنترل می‌کنند. اما در زمان لازم مورد نیاز می دانند که چطور خرج نمایند.

تفاوت صرفه جویی در زندگی با خساست 

صرفه جویی در زندگی با برنامه ریزی و نظم ایجاد می‌شود. اما افراد خسیس، برای هیچ چیز، حاضر به صرف وقت یا هزینه نیستند؛ آن‌ها همیشه در حال جمع آوری هستند. در این مقاله قصد داریم با بیان ویژگی های هرکدام از این افراد، قضاوت را بر عهده شما بگذاریم.

صرفه جویی در زندگی | نشانه های افراد صرفه جو

صرفه جویی در زندگی به معنی استفاده به موقع و صحیح از منابع است. آن‌ها از هر چیزی استفاده حداکثری می‌کنند. آن‌ها در مخارج میانه روی می‌کنند و آینده نگر هستند. در این قسمت ویژگی افراد صرفه جو را بیان می‌کنیم.

????استفاده بهینه از زمان

زمان، گرانبهاترین سرمایه آدمی است. افراد صرفه جو، به آن بسیار اهمیت می‌دهند. آنها از هر لحظه، بهترین استفاده را می‌کنند. همیشه برنامه جایگزینی برای خود در هر مکانی دارند. صرف جویی در زمان باعث افزایش بهروری و کاهش فرسودگی، می‌شود. صرف جویی فقط مربوط به مسائل مالی نیست و افرا در وقت و حتی ابراز محبت به دیگران نیز باید صرف جویی و تعادل داشته باشند.

 ????کارآمدی در امور مختلف

کارآمدی به معنای انجام امور به روش درست است. افراد صرفه جو به علت نظم و برنامه ریزی، تمام جوانب را در نظر گرفته و بهترین تصمیم را می‌گیرند. آن‌ها با آگاهی از محدودیت ها و موانع ، بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند. شاید تصور شود افراد ثروتمند وموفق، نیازی به صرفه جویی نداشته باشند؛ اما صرف جویی یکی از مراحل موفقیت است.

????هدف گذاری و اولویت بندی

افراد صرف جو با اولویت بندی هزینه ها یا برنامه های خود؛ انرژی خود را متناسب با آن‌ها، تنظیم می‌کنند. آنها درگیر لذت های لحظه ای نمی‌شوند و همیشه آینده را نیز در نظر دارند. با مشخص کردن اهداف بلند و کوتاه مدت، از اتلاف منابع جلوگیری می‌کنند. برای مثال بلافاصله بعد از دریافت حقوق خود، تمام آن را خرج نمی‌کنند.

????مدیریت مالی

یک فرد صرفه جو، هیچ وقت به دیگران بدهکار نیست. آنها دخل و خرج خود را مدیریت می‌کنند و به ندرت از دیگران پول قرض می‌گیرند. عزت نفس بالایی دارند و معمولا سریعا بدهی های مالی خود را با دیگران تصویه می‌کنند. اغلب هوش اقتصادی دارند و با سرمایه گذاری و خرج کردن به موقع، منابع مالی خود را در نظر می‌گیرند.

چه زمانی صرفه جویی در زندگی زیاده روی محسوب می شود؟

خساست در واقع، جنبه بد صرفه جویی در زندگی است. شخصی که در صرف جویی زیاده روی کند و نه برای خودش و نه برای دیگران حاضر به خرج کردن نباشد؛ خسیس محسوب می‌شود. چنین فردی، فقط در حال جمع آوری است؛ اما خروجی ندارد.

????هزینه نکردن برای نیازهای ضروری

افراد خسیس، حتی برای نیازهای اولیه خود نیز، حاضر به خرج کردن نیستند. برای مثال خرید لباس یا مواد غذایی را مدام به تعویق می‌اندازند و همیشه ظاهری نامرتب دارند. حتی مشکلات جسمانی خود را نیز نادیده می‌گیرند و به علت هزینه های درمانی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. در منزل تا جایی که امکان داشته باشد، چراغی روشن نکرده و به گرمایش و سرمایش، اهمیتی نمی‌دهند و کارهایی از این قبیل.

اشتباه نکنید آن ها این روش زندگی را به دلیل وضع اقتصادی بد، انجام نمی‌دهند. معمولا موقعیت شغلی و اقتصادی خوبی هم دارند؛ اما مایل به خرج کردن نیستند.

????خساست در روابط عاطفی

این دسته از افراد، در روابط عاطفی خود نیز، بهره کشی می‌کنند و حتی قادر به ابراز احساسات نیستند. روابط عاطفی، نیاز به محبت و انرژی دارد؛ اینگونه افراد به آن اهمیت نمی‎دهند. در واقع این کار را غیرضروری می‌دانند. تنها چیزی که برای آنها در زندگی اهمیت دارد؛ پول بیشتر است. افراد خسیس، معمولا روابط عاطفی موفقی ندارند.

????هوش اقتصادی پایین

برخلاف چیزی که خودشان تصور می‌کنند؛ بسیار هوش اقتصادی پایینی دارند. در واقع همیشه مجبور به پرداخت، هزینه بیشتر، برای زندگی هستند. برای مثال برای صرفه جویی در زندگی با خرید کالاهای بی کیفیت و دست دوم (اما ارزان)، همیشه مجبورند آن‌ها را سریع تر تعویض کند، در نهایت قیمت تمام شده آن مثل کالای نو یا حتی بیشتر از آن می‌شود. آنها حتی در موقعیت های مطمئنی هم سرمایه گذاری نمی‌کنند.

خساست و صرفه جویی | بیماری یا ویژگی شخصیتی؟

 

قطعا صرف جویی در زندگی ویژگی بدی نیست و حتی یادگیری آن برای زندگی، ضروری است. پس می‌توان گفت یک ویژگی شخصیتی مثبت است. خساست نیز یک اختلال روانی محسوب نمی‌شود. اما زمانی که حالت بیمار گونه پیدا کند و به دیگران آسیب بزند؛ به عنوان اختلال شخصیتی نیازمند درمان شناخته می‌شود. فروید معتقد است خساست ریشه در کودکی فرد دارد و احتمالا این افراد در مرحله مقعدی گیر کرده اند. درمان یا کنترل این افراد آسان نیست؛ چرا که معمولا از وضعیت خود شکایتی ندارند؛ حتی به حرف های دیگران نیز اهمیتی نمی‌دهند.

آموزش صرفه جویی صحیح در زندگی

افراد خسیس، نه تنها همیشه در حال جمع آوری پول و منابع هستند؛ بلکه برای از دست دادن آنها نیز، استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند. به طور کلی خساست، عارضه های روانی دیگری را نیز برای فرد به وجود می‌آورد. برای مثال، این افراد برای خرج کمتر، با دیگران رفت و آمد نمی‌کنند؛ و همین موضوع آنها را افسرده و منزوی می‌کند. درمان این مشکل و آموزش درست صرفه جویی در زندگی فقط به کمک یک متخصص امکان پذیر است. روانشناسان برای درمان این اختلال از روش های شناختی-رفتاری و مواجه و پیشگیری از پاسخ، استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در زندگی روزمره، هر لحظه در حال خرج کردن چیزی هستیم. گاهی پول، وقت، احساسات و… آموختن مهارت درست صرفه جویی در زندگی حائز اهمیت است؛ اما نباید زیاده روی کرد. همیشه در زندگی میانه رو باشید. در روابط، دوستی ها، خورد و خوراک، سفر و حتی روش های فرزند پروری نیز، به این موضوع دقت داشته باشید. از مورد قضاوت و مسخره شدن توسط دیگران نترسید و از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صرف جویی در زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تفاوت خساست با صرفه جویی در زندگی چیست؟

صرف جویی یک مهارت لازم برای زندگی است. در جنبه های مختلف، می‌توان از آن کمک گرفت و از آن استفاده کرد. ولی خساست، زیاده روی در صرف جویی است و بعد از مدتی بر روس زندگی فرد و اطرافیان، تاثیرات منفی به جا می‌گذارد.

چگونه با کسی در صرفه جویی زیاده‌روی می کند، برخورد کنیم؟

در مواجه با آنها، سعی نکنید آنهارا قانع به خرج کردن کنید. از قضاوت و تمسخر آنان نیز بپرهیزید. اما برای کمک به این افراد با یک روانشناس مشورت کنید.

چه کسانی صرفه جویی در زندگی می کنند؟

هوش اقتصادی بالا، مدیریت زمان، کارآمدی و هدف گذاری و اولویت بندی از ویژگی های افراد صرفه جو است.



:: برچسب‌ها: صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

عمه درمانی به معنی کمک از دیگران به جای روانشناس برای حل مشکلات است. در این روش درمانی افراد به جای کمک علمی و اصولی به سوی کمک اطرافیان می‌روند. گاهی مشکلات به قدری دشوار است که شخصیت فرد و رابطه او را تحت تاثیر قرار داده است. و حل مشکل تنها توسط فرد با تحصیلات علمی امکان پذیر است.

با عمه درمانی نه تنها مشکلات افزایش می‌یابد، بلکه به قدری پیچیده می‌شود که آسیب های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. در نهایت حسرت کمک از روانشناس را خواهید خورد. بنابراین در اولین فرصت از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: عمه درمانی | 10 بیماری که هرگز با عمه درمانی بهبود نمی‌یابد

عمه درمانی چیست؟

زمانی که کسی برای حل مشکلات به جای روانشناس و مشاور از اطرافیان، فامیل و دوستان کمک می‌گیرد؛ عمه درمانی کرده است. اما این مشکلات گاه به قدری دشوار است که باعث آسیب های جبران ناپذیر می‌شود. و دردی را از شما دوا نمی‌کند. در نهایت زندگی ما در زمینه های گوناگون دچار نابسامانی می‌شود. بنابراین برای حل مشکلات و مسائل حتما فقط به روانشناس و شخص متخصص رجوع کنید.

عدم رجوع به روانشناس و تمایل به این نوع روش درمانی باعث بروز هرچه بیشتر مشکلات می‌شود. عمه درمانی یا عمه تراپی با نصیحت و سرزنش دیگران آغاز می‌شود. حتی گمان دارند که با این رفتار مشکلات فردی بهبود می‌یابد.

آیا عمه درمانی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود؟ اختلالات عمده ای که در بیش از نیمی از افراد وجود دارد. اما این اختلالات تنها با کمک روانشناسان و راهکارهای مناسب بهبود می‌یابد. برای هر نوع مشکل تنها به روانشناس رجوع کنید. شاید چالش های شما ریشه در شخصیت و تربیت شما داشته باشد.

تفاوت عمه درمانی و روان درمانی در چیست؟

روان درمانی و عمه درمانی بسیار با یکدیگر متفاوتند. عده ای از افراد هنوز تفاوت عمه درمانی و روان درمانی را نمی‌دانند. به همین دلیل عمه تراپی را اولویت می‌دانند. در این بخش مقاله راجع به تفاوت عمه درمانی و روان درمانی توضیح داده ایم.

???? روان درمانگر مدرک دانشگاهی دارد و دوره های علمی گذرانده است. اما عمه درمانگر ها بدون اطلاعات علمی به نصیحت می‌پردازند.

???? روانشناس و روان درمانگر، درمانجو را قضاوت نمی‌کند. اما عمه درمانگر سرزنش و قضاوت اولویت رفتاری اش است.

????روانشناسان رازدار هستند. و گفته های شما پیش آنها امن خواهد ماند. اما عمه درمانگر ها گفته های شما را پیش دیگران بازگو می‌کنند.

???? روانشناس همدلی دارد، اما عمه درمانگر دلسوزی می‌کند.

???? روان درمانگر شنونده فعالی است. و برای بهبود شما تلاش می‌کند. اما عمه درمانگر ها شنونده ای برای درد و دل هستند.

????عمه درمانگر ها تلاش دارند تا راه حل های خود را به دیگران تحمیل کنند. اما روانشناسان شنونده هستند و در نهایت راهکارهای درمانی می‌دهند.

???? جلسات روان درمانی همراه با درمان اختلالات روانی است. اما عمه درمانی تنها شرایط فرد را بحرانی می‌کند.

بیماری هایی که با عمه درمانی بهبود نمی‌یابد

عمه درمانی تنها در شرایطی قابل قبول است که مشکلات خانوادگی خفیف با چند نکته قابل حل باشد. در صورتی که افراد از اختلالات و بیماری های زیادی برخوردار باشند، هرگز با این روش درمانی بهبود نمی‌یابند. در این بخش مقاله راجع به بیماری هایی که با عمه درمانی بهبود نمی‌یابند؛ توضیح داده ایم.

???? اختلالات شخصیت

???? انواع وسواس ها

????انواع فوبیاها

???? استرس

???? اضطراب

????افکار خودکشی

???? افسردگی

???? اعتیاد

????مشکلات کودک و نوجوان

???? مشاوره تحصیلی

عمه تراپی دانشجویان رشته روانشناسی

یکی از گروه هایی که دست به عمه تراپی می‌زنند؛ دانشجویان روانشناسی هستند. این دسته از دانشجویان به صورت اصولی روش های درمانی را آموزش ندیده اند، اما به دلیل مطالعات جزئی و دانشگاهی، تصور دارند که به بهترین نحو توانایی درمان دارند. اما هرگز نباید پس از اتمام دوره تحصیلی و آموزشی نسبت به درمان اقدام کنند.

پیشگیری از عمه درمانی چگونه امکان پذیر است؟

متاسفانه در جامعه امروزی روانشناسی زرد بسیار گسترده شده است. گسترش روانشناسی زرد باعث افزایش بی شمار تعداد زیادی افراد در زمینه روانشناسی بدون علم شده است. حتی این روانشناسی به دلیل بروز در شبکه های اجتماعی متداول معروف شده است. با عمه درمانی های متفاوت و باب میل مردم عادی، در شبکه های اجتماعی؛ افراد زیادی درگیر این نصیحت ها و راهکارهای غیر علمی شده اند. که نه تنها رابطه آنها را بهبود نمی‌کند. بلکه آسیب های بیشتری به زندگی آنها وارد می‌کند.

برای پیشگیری از عمه درمانی، باید برای حل هر مشکلی از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. کمک از درمانگر تحصیل کرده علاوه بر اینکه به رفع مشکلات کمک می‌کند؛ بلکه ریشه اصلی مشکل را بررسی می‌کند تا دوباره با مسائل زیاد روبرو نشوید. 

سخن آخر

همانطور که در این مقاله راجع به عمه درمانی اطلاعات کسب کردید؛ متوجه شدید که کمک از دیگران در زمینه حل مسائل، مشکلات و اختلالات تنها سرزنش و نصیحت به همراه دارد. و هیچ پشتوانه علمی همراه با این صحبت ها نیست. بنابراین برای حل چالش های بزرگ به جای عمه درمانی، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عمه درمانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

1. عمه درمانی چیست؟

عمه درمانی یا عمه تراپی یعنی کمک از دیگران به جای کمک از روانشناس برای حل مشکلات.

2. تفاوت عمه درمانی و روان درمانی در چیست؟

اگر بخواهیم به طورکامل راجع به تفاوت عمه درمانی و روان درمانی صحبت کنیم؛ منظور کلی تحصیلات آکادمیک روان درمانگر و عدم سطح علمی مناسب عمه درمانگران در دسته تفاوت اصلی قرار دارد.

3. راهکار پیشگیری از عمه درمانی چیست؟

برای پیشگیری از عمه درمانی باید صفحات مجازی روانشناسی زرد را دنبال نکنید. و برای حل هر مسائلی از روانشناس و متخصص در این حوزه کمک بگیرید.



:: برچسب‌ها: عمه درمانی | 10 بیماری که هرگز با عمه درمانی بهبود نمی‌یابد ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درک همسر همیشه از چالش های بزرگ زوجین بوده است. خیلی از زن و شوهرهای تازه وارد از اینکه توسط همسر خود درک نمی‌شوند، شکایت دارند. برای درک همسر باید مهارت های لازم را آموزش ببینید. کسب این مهارت ها از هر چیزی واجب تر است.

برای درک همسر در اقدام اول باید خود را جای همسرتان بگذارید. و بگویید که آیا سرزنش راجع به درک او منطقی است؟ با این روش به راحتی می‌توانید توقعات خود را کاهش دهید و همسرتان را راحت تر درک کنید.

منبع: درک همسر | 10 راه برای درک همسر

درک همسر چگونه امکان پذیر است؟

برای زندگی موفق، درک همسر همیشه باید در اولویت باشد. برای درک نیز باید احساسات و هیجانات همسرتان را شناسایی کنید. شاید این رفتار در سال های اولیه زندگی دشوار باشد. اما به مرور زمان شناخت اتفاق می‌افتد و باعث ساخت زندگی و روابطه سالم می‌شود. و تا زمانی که زوجین احساسات یکدیگر را شناسایی نکنند، به درک خوبی از هم نخواهند رسید.

درک همسر به زبان عامیانه یعنی دریافت اطلاعات محیط و رفتارهای همسر. پس از دریافت باید رفتارهای همسر را پردازش کنید و واکنش مناسب نشان دهید. عکس العمل ها در نتیجه رفتارهای همسر در همه یکسان نیست. بنابراین هرگز خودتان را با زوجین دیگر مقایسه نکنید. برای درک بهتر همسر حتما از روانشناس کمک کنید

.راه های درک همسر چیست؟

برای درک همسر نیازمند برخی ویژگی ها و احساسات هستیم. با توجه به ویژگی های فردی، هر فردی با دیگری نیز متفاوت است. بنابراین باید با دقت بیشتری نیازهای همسر خود را درک کنید. در این بخش مقاله راجع به راه های درک همسر توضیح داده ایم.

???? شناسایی حالات بدن همسر را اولویت قرار دهید

زمانی که حالات بدنی همسر را بشناسید، درک او نیز راحت تر خواهد شد. معمولا حالات بدن نشان دهنده روحیات و احساسات است. اگر تازه عروس و داماد هستید نباید نگران باشید! با آرامش برخورد کنید تا به مرور زمان شناخت کافی از حالات بدن همسر خود کسب کنید. اما به طور کلی درک همسر با شناخت حالات بدن مانند تمامی اشخاص دیگر است. بنابراین سخت نگیرید!

???? به لحن صحبت همسر خود دقت کنید | درک همسر

از دیگر روش های درک همسر، دقت به لحن صحبت اوست. یکی از راه های شناخت احساسات و هیجانات، توجه به لحن صدا است. همیشه نحوه صحبت شخص عصبانی با شخص آرام متفاوت است. بنابراین از صحبت های همسر باید دقت کنید که چگونه با او برخورد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی مردان کلیک کنید.

???? احساسات منفی و مثبت را شناسایی کنید

یکی از راه های درک همسر، شناخت احساسات مثبت و منفی است. زمانی که 6 احساس همسر خود و واکنش های او نسبت به این احساسات را شناسایی کنید، به راحتی می‌توانید همسر خود را درک کنید. در نهایت باید احساسات مثبت ومنفی همسر خود را شناسایی کنید. تا به جای بحث با همسر، در موقعیت های متفاوت واکنش های متفاوتی نشان دهید.

???? موقعیت های مناسب را بسنجید

از دیگر روش های درک همسر، سنجش موقعیت است. گاه فرد با سنجش احساسات و هیجانات همسر نمی‌تواند رفتار مناسب را تشخیص دهد. بنابراین باید موقعیت فرد را بسنجید. مثلا اگر همسرتان یکی از عزیزان خود را از دست داده است، باید موقعیت او را بسنجید و هر حرفی را به زبان نیاورید. 

???? با همسرتان وقت بگذرانید | درک همسر

هرگز اجازه ندهید که خستگی ها و مشغله های روزانه باعث کاهش ارتباط با همسر شود. لزوم درک همسر ارتباط بیشتر زوجین است. اگر با همسرتان وقت نگذرانید حتما به شناخت کافی از او نخواهید رسید. بنابراین با همسرتان وقت بگذرانید تا به شناخت کافی از احساسات و هیجانات ا و دست یابید.

???? به همسرتان اعتماد کنید

اگر نشانه ای از همسر خود مبنی بر خیانت و … ندارید؛ به همسرتان اعتماد کنید. اصل درک همسر اعتماد متقابل است. اعتماد مهم ترین رکن هر رابطه ای است. و باعث درک و احترام به همسر می‌شود. 

???? هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از اشتباهات زوجین، مقایسه هسمر با دیگران است. زمانی که مقایسه رخ دهد، درک و احترام همسر از بین خواهد رفت. در نتیجه باعث کلافگی و حال بد همسرتان خواهد شد. و اعتماد دو طرفه نابود خواهد شد. بنابراین برای درک همسر هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید.

???? در بحث و دعوا همسرتان را درک کنید | درک همسر

درک همسر در بحث و مشاجره باید همیشه به یادتان باشد. زمانی که با یکدیگر دعوا می‌کنید منطقی رفتار کنید و خودتان را جای همسر بگذارید. شاید با تفکرات منطقی حق را به همسرتان نیز دادید. اگر آرامش و دقت بالای احترام گذاری به همسر را در دعوا رعایت کنید، زندگی زیبایی خواهید ساخت.

???? اشتباهات یکدیگر را بپذیرید

انسان جایز الخطاست. زمانی که یکی از زوجین اشتباه می‌کند باید بخشیده شود. با عدم بخشش و پذیرش همسر علاوه بر اینکه او را درک نکرده اید، بلکه با آسیب بیشتری به خود وارد کرده اید. بخشش باعث ایجاد آرامش می‌شود. در نهایت درک همسر بهتر اتفاق می‌افتد. بنابراین از اشتباهات یکدیگر درس بگیرید و آن را بزرگ نکنید. 

???? از روانشناس کمک بگیرید

عده زیادی از زوجین پس از سال های زیاد زندگی مشترک هرگز توانایی درک همسر را کسب نکرده اند. زوجین باید به شیوه ای باشند که رفتارهای یکدیگر را آینده نگری کنند و با کمک روش های مختلف یکدیگر را درک کنند. بنابراین اگر در این زمینه با چالش روبرو هستید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله از اهمیت درک همسر مطلع شده اید. احترام، اعتماد و درک متقابل رکن اصلی رابطه زناشویی است. عده زیادی از زوجین تازه وارد از نحوه شناخت یکدیگر اطلاعی ندارند و همین امر باعث بروز مشکلات زیاد در سال های اولیه زندگی می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل حتما باید از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درک همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: درک همسر | 10 راه برای درک همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دعوای خواهر و برادر را تقریبا همه تجربه کرده اند. مخصوصا اگر فاصله سنی خواهر و برادر با یکدیگر کم باشد این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. معمولا به دلایلی مثل تفاوت های شخصیتی، میزان اهمیت والدین، وسایل مشترک و … دعوا رخ می‌دهد.

والدین برای جلوگیری از دعوای خواهر و برادر باید راهکارهای کنترل این جدال را آموزش ببینند. این رفتارها طبیعی است اما نیازمند مدیریت می‌باشد. شخصیت خواهر و برادر نیز در میزان دعواها مهم است. اگر خصلت، خلق و خو یکی از بچه ها تند باشد، قطعا دعوا بین آن‌ها بیشتر خواهد شد. اما روش های کاهش دعوا در خواهر‌و برادر وجود دارد که با کمک روانشناس صورت می‌گیرد.

منبع: دعوای خواهر و برادر | 6 راه کنترل دعوای خواهر و برادر

دعوای خواهر و برادر چیست؟

 

دعوای خواهر و برادر امر طبیعی است. زمانی که تعامل بین خواهر و برادر زیاد باشد، دعوای آنها نیز افزایش می‌یابد. اگر یکی از فرزندان شخصیت تند خویی داشته باشد این دعواها بیشتر نیز خواهد شد. میزان دعوای خواهر و برادر بستگی به نحوه برخورد والدین دارد. زمانی که والدین نحوه برخورد با دعوای خواهر‌و برادر را بدانند؛ کمتر با صحنه های دعوا روبرو خواهند شد. .

والدین برای کاهش دعوای خواهر و برادر باید به تفاوت های فرزندان خود آگاه باشند. بین آنها تفاوت نگذارند و به یک اندازه توجه کنند. هرگز برای تربیت فرزندان از یک روش استفاده نکنید. و آنها را با یکدیگر مقایسه نکنید. در نهایت برای احترام به آنها از راه های غیر تنبیه و خشونت استفاده کنید. در این مقاله راجع به دلایل و راهکارهای کنترل دعوای خواهر‌و برادر توضیح داده ایم.

دلایل دعوای خواهر و برادر شامل چه چیزهایی می‌شود؟

دعوای خواهر و برادر به دلایل مختلفی بروز می‌کند. مانند تمامی چالش های دیگر حتما این نوع دعوا نیز دلایل مخصوص به خود را دارد. در ادامه راجع به دلایل دعوای خواهر و برادر توضیح داده ایم.

???? وسایل مشترک | دعوای خواهر و برادر

اگر کودکان از یک وسایل مشترک استفاده کنند. قطعا دعوای خواهر و برادر نیز بیشتر می‌شود. بنابراین برای کاهش میزان دعوای‌خواهر و برادر باید وسایل مشترک آنها را تا حد امکان کاهش دهید. و برای هر کدام وسیله ای جداگانه تهیه کنید.

???? رقابت

رقابت بر سر درس، رشته، ورزش، نمرات و … همگی دلیل بر دعوای خواهر و برادر هستند. این دعوا زمانی بیشتر می‌شود که والدین به شخص برتر جایزه بدهند. 

???? تلویزیون | دعوای خواهر و برادر

هر یک از کودکان برنامه مخصوص و مورد علاقه خود را دارند. اگر همزمان یک ساعت پخش داشته باشند، دعوای خواهر و برادر بر سر برنامه تلویزیونی مورد علاقه نیز بیشتر می‌شود.

???? میزان توجه والدین

کودکان برای جلب توجه والدین دست به هرکاری می‌زنند. زمانی که والدین به یکی از بچه ها بیشتر از دیگری توجه کند، دعوای خواهر و برادر شروع می‌شود.

???? مقدار غذا | دعوای خواهر و برادر

مقدار غذا یکی از بارز ترین دلیل دعوای خواهر و برادر است. زمانی که یک قاشق بستنی بیشتر و یا یک لیوان آبمیوه بیشتر به یکی از بچه ها باعث بروز دعواهای زیاد می‌شود.

???? ناامیدی

گاهی فرزندان شما شرایط روحی خوبی را نمی‌گذارنند و همین امر باعث ناامیدی و در نهایت دعوای خواهر و برادر می‌شود. ناامیدی در مدرسه، بین همسالان، تفاوت والدین و … همگی شدت دعوا ها را افزایش می‌دهد. 

???? جایگاه | دعوای خواهر و برادر

یکی از دلایل دعوای خواهر و برادر، جایگاه و مکان است. اگر فضای مخصوصی برای هر یک از فرزندان در نظر گرفته نشود، دعوا نیز بیشتر اتفاق می‌افتد. هر انسانی نیازمند تنهایی است. اگر موقعیت این تنهایی پیش نیاید پس هر فرزندی نمی‌تواند به امور تنهایی خود بپردازد. در نهایت دعوا رخ خواهد داد.

راه های کنترل دعوای خواهر و برادر چه چیزهایی است؟

برای کنترل دعوای خواهر و برادر در اقدام اول والدین نباید دخالت کنند. دخالت شما همراه با طرفداری خواهد بود که میزان دعوا را افزایش می‌دهد. بنابراین شما باید روی تک تک فرزندان کار کنید تا میزان دعوای آنها کاهش یابد. در صورت دخالت نابرابری و توجه والدین اختلافات را افزایش می‌دهد. در این بخش مقاله راجع به راه های کنترل دعوای خواهر و برادر توضیح داده ایم.

???? به اشتراک گذاشتن را به کودک آموزش دهید

یکی از راه های کنترل دعوای خواهر و برادر، آموزش اشتراک گذاری است. در این شرایط باید به کودک آموزش دهید که همانطور که او دوست دارد از اسباب بازی استفاده کند، خواهر یا برادر او نیز علاقه دارد تا از آن استفاده کند. در نهایت برای بازی با اسباب بازی آنها سانس بندی کنید.

???? درخواست مودبانه و با آرامش را یاد بدهید

برای کنترل دعوای خواهر و برادر، باید درخواست مودبانه را به فرزندان آموزش دهید. به فرزندان خود بگویید که اگر درخواست چیزی از خواهر یا برادر خود دارد باید مودبانه اقدام کند. با بحث و جدل دعوا ها بیشتر می‌شود. 

???? با نوبت بندی، صبر را به فرزندان آموزش دهید

زمانی که کودکان با تفاوت سنی کم دارید، حتما باید نوبت بندی و صبر را به او آموزش دهید. گاهی اوقات برنامه تلویزیونی مورد علاقه کودکان در یک ساعت پخش می‌شود. یا خواهان استفاده از یک اسباب بازی هستند. در این صورت والدین باید نوبت بندی را به کودکان آموزش دهند. یک ساعت خواهر و یک ساعت برادر باید از اسباب بازی استفاده کنند. در این شرایط صبر را هم آموزش می‌بینند.

???? نه شنیدن را به کودکان آموزش بدهید

یکی از روش های کنترل دعوای خواهر و برادر، پذیرش نه شنیدن است. در این شرایط باید به فرزندان خود آموزش دهید که اگر درخواستی از خواهر یا برادر خود داشت، نه شنیدن را باور کند. تا با هر نه شنیدن دعوایی راه نیافتد.

???? کار گروهی را آموزش دهید

اگر فرزندان هم سن و سال هم دارید برای کاهش دعوای خواهر و برادر باید کار گروهی را به آنها آموزش دهید. زمانی که کار گروهی انجام دهند مشارکت و صبر را آموزش خواهند دید. 

???? از روانشناس کودک کمک بگیرید

زمانی که والدین در همان دوران کودکی فرزندان به دنبال کاهش دعوای خواهر و برادر هستند، در بزرگسالی فرزندانی متعهد خواهند داشت. بنابراین اگر از روانشناس کودک در این زمینه کمک بگیرید فرزندان مودب تری پرورش خواهید داد.

کلام آخر

همانطور که تا به اینجا در رابطه با دعوای خواهر و برادر اطلاعات کسب کردید. والدین باید روش های آموزشی مناسبی را برای کاهش این رفتار کودکان استفاده کنند. اگر تازه والد هستید حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس روش های کارآمد و خانوادگی را به شما آموزش می‌دهد تا به آرامش بیشتری در خانه برسید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوای خواهر و برادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: دعوای خواهر و برادر | 6 راه کنترل دعوای خواهر و برادر ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

احساس تعلق مارا به یک گروه ، فرد یا مکان متصل می‌کند. تعلق خاطری که به کشور یا خانواده خود داریم؛ چیزهایی نیستند که با احساسات دیگر جایگزین شوند. تقریبا ما در شکل گیری این احساسات، هیچ نقشی نداریم. اما احتمالا با قرارگیری در شرایط مختلف، این موضوع را تجربه خواهیم کرد. اما برای ادامه زندگی در اجتماعات کوچک وبزرگ، نیاز به پذیرفته شدن داریم. در طول زندگی خود در مکان های مختلفی قرار می‌گیریم؛ که بدون احساس تعلق، نمی‌توانیم دوام آوریم. در این مقاله به جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

احساس تعلق

انسان، با عواطف پیچیده خود، همیشه نیاز دارد؛ به چیزی یا جایی، تعلق داشته باشد. ما به طور ذاتی، به این حس، نیاز داریم. احساس تعلق با پذیرفته شدن از طرف دیگران به وجود می‌آید. برای مثال با پذیرفته شدن از طرف خانواده، یا تایید گرفتن از طرف مردم کشوری دیگر، احساس تعلق می‌کنیم. کسب مقبولیت و گرفتن توجه از دیگران به ما در مورد این حس کمک خواهد کرد.

جنبه های مختلف احساس تعلق

اما در چه شرایطی، نیاز داریم احساس تعلق کنیم؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که در مکان های جدید یا موقعیت های ناآشنا، دچار اضطراب یا ترس شده باشید؛ یکی از دلایل این موضوع، عدم احساس تعلق شماست. در این قسمت چند نمونه از شرایطی را که در آنها نیاز به حس مقبولیت داریم را ذکر خواهیم کرد.

????حس تعلق در مدرسه

????مقبولیت بین همکاران و در محل کار

????عضویت در تیم ورزشی یا کلاس های جانبی

????پذیرفته شدن در گروه های مذهبی

عوامل تاثیرگذار بر احساس تعلق

گاهی افراد حتی از طرف خانواده یا جامعه خود نیز، این احساس را دریافت نمی‌کنند. این احتمالا به دلیل تفاوت سلیقه و نگرش هاست. در این شرایط افراد به جستجوی گروه های تازه برای عضویت، می‌پردازند. عوامل مختلفی که باعث شکل گیری احساس تعلق در گروه های مختلف می‌شود؛ شامل موارد زیر است.

⭕عقاید مذهبی

⭕اهداف مشترک

⭕وضعیت اجتماعی و فرهنگی

حتی شاید افراد برای پذیرفته شدن، مجبور به تغییر رفتار یاحتی عقاید خود شوند. این رفتار در میان نوجوانان، بیشتر دیده. برای مثال فردی بعد از عضویت و پذیرفته شدن در یک باشگاه ورزشی، مانند اعضای دیگر رفتار می‌کند تا زودتر پذیرفته شود.

تاثیرات احساس تعلق

در واقع با احساس تعلق خاطر، افراد به دنبال برقراری روابط پایدار و طولانی با دیگران هستند. در واقع انگیزه ای است که ما در مکان ها یا جوامع دیگری حضور پیدا کنیم. با نگاهی به هرم نیازهای مازلو، خواهیم دید که نیاز به تعلق، یکی از اساسی ترین نیازهای ما در زندگی محسوب می‌شود. احساس تعلق در جنبه های مختلفی از زندگی ما تاثیر گذار است.

????روابط عاطفی

احساس تعلق در رابطه با دیگران بسیار مهم است. بسیاری از افراد به این علت از یکدیگر جدا می‌شوند که کنار هم احساس آرامش و امنیت نمی‌کنند. دیگران با ابراز علاقه و محبت به ما نشان می‌دهند که متعلق به آنها یا رابطه هستیم. تعلق با مالکیت متفاوت است و در واقع وقتی به فردی این احساس را داریم؛ به این معنی نیست که او مالک ماست.

????سلامت روان

تحقیقات در این زمانه نشان داده اند؛ افرادی که به نحوی احساس تعلق را تجربه می‌کنند؛ احساس خوشبختی بیشتر و بهزیستی بیشتری دارند. همچنین این حس باعث کاهش اضطراب، افسردگی، ناامیدی، تنهایی، اضطراب اجتماعی و افکار خودکشی می‌شود.

????تصمیم گیری

بسیاری از تصمیمات ما در زندگی تحت تاثیر، احساس تعلق خاطر یا عدم آن، است. افرادی که تصمیم به مهاجرت یا جدایی می‌گیرند؛ از شغل مورد علاقه خود استعفا می‌دهند و کارهایی از این قبیل، همگی ریشه در این نیاز فطری دارند. اغلب افراد، تلاشی برای تغییر شرایط نمی‌کنند و تسلیم می‌شوند. گرچه مخالف جریان طبیعی، حرکت کردن نیز،عواقبی دارد. 

????مسئولیت پذیری

احساس تعلق، مارا نسبت به مسائل اطرافمان، مسئولیت پذیر تر خواهد کرد. وقتی حس می‌کنیم که به یک جامعه یا محیطی تعلق داریم؛ مسائل آن نیز برایمان مهم می‌شود. سعی می‌کنیم هر کاری از دستمان برمی‌آید برای آن انجام دهیم و آن را حفظ کنیم. افراد یک خانواده به دلیل احساس مسولیت پذیری و تعلقی که به یکدیگر دارند در زمان بحران و چالش ها، همگی برای حل آن تلاش می‌کنند

چگونه احساس تعلق را افزایش دهیم؟

همانطور که گفته شد ما در بروز این احساس در زندگی، نقش بسزایی نداریم اما اگر قادر به کنترل اوضاع نیستید؛ می‌توان با راه هایی احساس تعلق را به محیط یا دیگران را، افزایش داد و اوضاع را بهبود بخشید.

????تلاش

باید برای بالابردن احساس تعلق، تلاش کنید و انگیزه داشته باشید. تا جایی که امکان پذیر است با دیگران به دنبال منافع و علایق مشترک باشید. در جمع عا حاضر شوید. با افراد غریبه و فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کنید و روابط خود را محدود نکنید. تلاش مستمر در این زمینه، قطعا جواب خواهد داد اما اگر علاقه مند نیستید؛ خود را مجبور به انجام کاری نکنید.

????صبر

برای پذیرفته شدن، به زمان نیاز دارید. قطعا مدتی طول خواهد کشید تا افراد دیگر شمارا بشناسند. معاشرت و دوستی، زمان بر هستند. عجول نباشید و سریع قضاوت نکنید. وقتی در میان گروه یا فرهنگی جدید، حاضر می‌شوید؛ باید محتاط تر رفتار کرده و به عقاید آنها احترام بگذارید.

????پذیرش دیگران

برای پذیرفته شدن؛ باید شما هم دیگران و شرایط را بپذیرید. این یک مسیر دوطرفه است و نباید فقط از دیگران متوقع بود. سعی کنید؛ روی شباهت ها تمرکز کرده و ذهن خود را برای روش های جدید، باز کنید. تا جایی که امکان پذیر است از اختلافات و تفاوت ها دوری کنید.

????ارتباط با طبیعت

شاید برایتان سوال باشد که چگونه با ارتباط با طبیعت می‌توان احساس تعلق را افزایش داد؟ در نظریه های مختلف روانشناسی، به این موضوع اشاره می‌شود که بخشی از ما از عناصر طبیعی مثل خاک و آب تشکیل شده است. با حضور و ارتباط گرفتن با طبیعت، نه تنها از فشار های روانی کاسته می‌شود؛ بلکه متوجه تعلق به محیط بزرگتری مثل زمین، می‌شویم. سخن پایانی

احساس تعلق است که افراد را به یکدیگر متصل نگه می‌دارد. همگی نیازمند آن هستیم و در صورت عدم آن، احتمالا خلاعاطفی را حس خواهیم کرد. این احساس، مانند اهرمی برای نگه داشتن ما عمل می‌کند. با توجه به مطالبی که در متن به آنها اشاره شد؛ در صورت نبود احساس تعلق، عوارض زیادی را تجربه خواهیم کرد؛ که برای رفع آنها باید از یک روانشناس کمک بگیریم.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس تعلق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

تعلق خاطر چیست؟

احساس تعلق به معنای حس پذیرفته شدن و نیاز به توجه ومحبت دیگران است. این حس به طور فطری درون ما وجود دارد و باعث حفظ ارتباط ما با دیگران و محیط می‌شود.

راه های بالابردن احساس تعلق کدام اند؟

ارتباط با طبعیت، تلاش، صبر و پذیرش دیگران از راه های افزایش احساس تعلق است که در متن به توضیح آنها پرداخته ایم.

احساس تعلق در کودکان چگونه شکل می‌گیرد؟

همانطور که گفته شد این احساس به طور ذانی درون همه افراد وجود دارد و در کودکان، با احساس امنیت و آرامش در کنار خانواده، تقویت می‌شود. اگر کودک، در سنین پایین، احساس تعلق خاطر را تجربه نکند؛ دچار دلبستگی ناایمن خواهد شد.



:: برچسب‌ها: احساس تعلق نداشتن | اهمیت نیاز به حس تعلق ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ذهن آگاهی (Mindfulness) به معنی حضور تمام و کمال در زمان حال است. زندگی شلوغ و پرمشغله دنیای امروز، افراد را از تمرکز و اندیشیدن، وا می‌دارد. همیشه یا در حال فکر کردن به گذشته هستیم؛ یا برای آینده برنامه ریزی می‌کنیم. درواقع از زمان حال خود لذت نمی‌بریم و برای آن ارزشی قائل نیستم. مفهوم ذهن آگاهی و تکنیک های آن به ما کمک می‌کنند؛ ذهن خود را متمرکز کرده و برروی آن کنترل پیدا کنیم. این علم در روانشناسی، قدمتی طولانی دارد و بسیاری از آن بهره می‌گیرند.

تکنیک های ذهن آگاهی

معمولا افکار ما غیرارادی هستند و در یک زمان واحد، به چیزهای مختلفی فکر می‌کنیم. تمرینات ذهن آگاهی مارا به زمان حال برگردانده و افسار افکار را به دست می‌گیرد. این روش، برای درمان بسیاری از مشکلات روانی و حتی جسمانی، توصیه می‌شود. هوشیاری نسبت به ادراکات حسی و فرصت حضور به هر نوع تجربه ای، ذهن آگاهی معنی می‌شود.

عوامل ذهن آگاهی

ذهن آگاهی، مولفه های مختلفی دارد. برای حضور کامل و حس کردن همه چیز، نیاز به ویژگی‌ها و عواملی داریم. تجربه پذیری و خودتنظیمی از این عوامل هستند؛ که باید تقویت شوند. این مولفه ها تاثیر مستقیم بر ذهن آگاهی دارند و مستلزم توجه می‌باشند.

????تجربه پذیری

تجربه پذیری به معنی استقبال از تجربه های جدید و گوناگون است. بسیاری از ما با قضاوت های اشتباه در مورد مسائل جدید، از آنها امتناع کرده و خود را از آنان محروم می‌کنیم. برای زندگی به تجربه های جدید نیاز داریم. درواقع هرچیزی ارزش تجربه کردن ندارد و می‌توان از تجربیات دیگران نیز استفاده کرد. اما برای برخی مسائل مثل ذهن آگاهی، باید از تجربه کردن، نترسید.

????خودتنظیمی توجه

توجه مستقیم، اصلی ترین مولفه ذهن آگاهی است. این کار نیاز به تمرکز زیادی دارد. برای خودتنظیمی توجه، تقریبا باید به بدن و افکار خود مسلط باشیم. یکی از تمریناتی که برای بالابردن خودتنظیمی توجه پیشنهاد می‌شود؛ تمرین تنفس است. تنفس صحیح، نه تنها بر کارکرد بدن تاثیر دارد؛ بلکه باعث افزایش تمرکز نیز می‌شود. برای این مولفه باید عوامل حواسپرتی را شناسایی کرد. با تقویت خودتنظیمی توجه، می‌توان به فراآگاهی و کنترل ارادی موضوعات زیادی، دست یافت.

تاثیرات ذهن آگاهی

تاثیرات ذهن آگاهی را بر جسم و روان، نمی‌توان نادیده گرفت. با تقویت این کیفیت، احتمالا بسیاری از مشکلات فردی حل خواهند شد. حتی ذهن آگاهی بر روابط مان با دیگران نیز موثر است. عده ای همیشه این حس را به خود القا می‌کنند که به دلیل پرانرژی بودن و فعالیت زیاد قادر به بالابردن ذهن آگاهی خود نیستند. اما در واقع ذهن آگاهی با مدیریت احساسات و عواطف، برنامه زندگی را نیز منظم تر خواهد کرد.

????تاثیرات روانی

بدون شک وقتی قادر به کنترل احساسات خود باشیم و اجازه حضورافکار منفی را در ذهن، ندهیم؛ اضطراب و فشار روانی کمتر خواهد شد. کسانی که ذهن آگاهی بالاتری دارند؛ کمتر مبتلا به افسردگی، دوقطبی، اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات روان خواهد شد. همانطور که گفته شد؛ ذهن آگاهی خود درمانی برای اختلالات روان محسوب می‌شود. اما با مراقبه و تمرینات مربوط به آن می‌توان از بروز امراض روانی نیز جلوگیری کرد.

????تاثیر بر بدن

تمرینات Mindfulness با تنظیم هورمون ها و کارکرد مغز، به بهبود سلامت بدن کمک می‌کنند. قطعا روان سالم، بدن سالم را موجب می‌شود. همانطور که در قسمت قبل هم گفته شد؛ Mindfulness با افزایش کیفیت سلامت روان، سلامت بدن را هم تنظیم می‌کند. تحقیقات حاکی از آن هستند که افرادی که تمرینات ذهن آگاهی را انجام می‌دهند؛ کمتر به عارضه های جسمانی مبتلا خواهند شد. یکی از اصلی تمرینات ذهن آگاهی، تنفس است. سیستم تنفسی نقش مهمی در سلامت جسمانی افراد دارد. همچنین ترس افراد را از بیمار شدن، کاهش می‌دهد.

تمریناتی برای افزایش ذهن آگاهی

 

پس از شناخت کامل مفهوم ذهن آگاهی، با تمریناتی می‌توان آن را بالا برد. برخلاف معنی لغوی ذهن آگاهی، تمرینات آن بیشتر بر تمرکز و توجه است. انجام تمرینات آن سخت نیست ولی به زمان کافی و تمرکز نیازمند است. در این قسمت، تمرینات مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

✔تمرین تنفسی

برای تمرین تنفسی، در وضعیتی که احساس راحتی می‌کنید؛ بنشینید. معمولا افراد وضعیت نشستن در حالت چهارزانو را انتخاب می‌کنند. در این وضعیت، تنفس را شروع کنید و سعی کنید دم و بازدم های طولانی داشته باشید. به اتفاقاتی که در بدن در حال رخ دادن است فکرکنید. برای تنفس بهتر می‌توانید دیافراگم را تقویت کرده وحتی در حالت های دیگر تنفس خود را منظم کنید. تنفس صحیح درشرایط بحرانی و استرس آور، می‌تواند در کنترل کردن اوضاع تسلط بر خود موثر باشد.

✔پذیرش خود و دوری از قضاوت

با سرزنش مداوم خود و قضاوت کردن، اوضاع را سخت تر خواهید کرد. برای مثال نگویید: “چرا نمی‌توانم تمرکز کنم” یا “چقدر محیط اطراف شلوغ است”. با این افکار چیزی تغییر نخواهد کرد. سعی کنید اوضاع را بپذیرید و در جهت رفع مشکل تلاش کنید. توجه به جزییات یک موضوع برای دوری از قضاوت، بسیار کمک کننده است. در این مسیر، بیشتر به مسائلی که در کنترل شما هستند؛ توجه کنید.

✔مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه یکی از روشهای تن آرامی و ذهن آگاهی است. اگر در روز تقریبا بیست دقیقه را به این کار اختصاص دهید؛ بعد از مدتی، تاثیرات آن را مشاهده خواهید کرد. افراد معمولا در حین مراقبه، ذهن خود را از حواشی خالی کرده و روی بدن و تنفس خود، تمرکز می‌کنند. البته نوع دیگری از مراقبه کاملا برعکس است و شما کاملا بر روی اتفاقاتی که در اطرافتان در حال رخ دادن است؛ تمرکز می‌کنید.

با تصویر برداری که از مغز بعد و قبل از مراقبه شده ؛ مشخص می‌شود که در حین مراقبه امواج بتا وهمچنین اتصال های شیمیایی و الکتریکی در مغز کاهش پیدا می‌کنند.که این منجر به کاهش استرس و فشار روانی می‌شود. عده ای مراقبه را با موسیقی و یا فایل های صوتی، همراه می‌کنند؛ که احتمالا تاثیر آن را افزایش خواهد داد. 

✔حواس هشیارانه

با بالابردن تجارب حسی در لحظه می‌توان ذهن آگاهی را افزایش داد. با متمرکز کردن حواس بر اتفاقات اینجا و اکنون، حواس هشیارانه حاصل می‌شود. برای مثال اگر در حال چشیدن یا بوییدن چیزی هستید؛ فقط بر همان تمرکز کنید و به مسائل دیگر فکر نکنید. در این شرایط نه تنها از این محرک ها لذت بیشتری می‌برید بلکه توجه بیشتری خواهید کرد.

✔مشاوره با روانشناس

برخی از روانشناسان با رویکرد درمانی پذیرش و تعهد  ACT  به شما در مسیر رسیدن به ذهن آگاهی، کمک خواهند کرد. در این رویکرد درمانی، بیشترین تکنیک ها برای افزایش ذهن آگاهی وجود دارد. که فقط با کمک یک روانشناس امکان پذیر است. در این روش متناسب با تیپ شخصیتی شما، تمریناتی داده می‌شود.

تاثیرات خودآگاهی بر زندگی

از تاثیرات خود آگاهی بر سلامت روان و سلامت جسمانی گفتیم؛ اما به طور کلی با بالارفتن این کیفیت در زندگی، تاثیرات شگفت انگیز آن را مشاهده خواهید کرد. روابط شما با اطرافیان بهبود می‌یابد و حتی حس خودارزشمندی شما نیز افزایش می‌یابد. با دقت بیشتری مسائل را پردازش می‌کنید و از قضاوت دوری خواهید کرد. شکرگزاری و اهمیت به داشته ها از دیگر تاثیرات خودآگاهی در زندگی است.

سخن پایانی

فراموش نکنید که یکی از اصلی ترین راه های بالابردن ذهن آگاهی، مراجعه به روانشناس و صحبت کردن با یک متخصص است. ذهن آگاهی به شما یک قدرت فرازمینی نمی‌دهد اما تسلط شما بر روی مسائل و کنترل اوضاع را بالاتر خواهد برد. با انجام منظم تمرینات و بالابردن اطلاعات خود در این زمینه، ذهن آگاهی خود را ارتقا دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه های مختلف می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تکنیک های Mindfulness کدام اند؟

مراقبه، تنظیم تنفس، حواس هشیارانه و پذیرش خود و دوری از قضاوت، از تکنیک های ذهن آگاهی محسوب می‌شوند.

ذهن آگاهی یا Mindfulness به چه معناست؟

ذهن آگاهی به معنای حضور تمام و کمال در حال حاضر و افزایش تمرکز است.



:: برچسب‌ها: ذهن آگاهی در روانشناسی (تکنیک های ذهن آگاهی) ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

معمولاً جلوگیری از بروز دعوا و اختلاف یا تلاش برای بهتر نشان‌دادن خود از شایع‌ترین دلایل دروغگویی همسر هستند. در نتیجه بهترین راه برای برطرف‌کردن این مشکل هم این است که شما پذیرش بیشتری نسبت به واقعیت‌های زندگی داشته باشید. ما در این مطلب کمی بیشتر راجع به همسر دروغگو، دلایل و راهکارهای آن صحبت خواهیم کرد. 

منبع: همسر دروغگو | نحوه رفتار با همسر دروغگو

راه های تشخیص همسر دروغگو

اولین سؤالی که برای بسیاری از خانم‌ها و آقایان پیش می‌آید این است که از کجا بفهمم همسرم دروغ می‌گوید؟ جواب این سؤال تا حد زیادی بستگی به موقعیت و فضای صحبت شما و همین‌طور هوش و ذکاوت خودتان دارد. بسیاری از کسانی که دروغ می‌گویند آن‌قدر ماهرانه این کار را انجام می‌دهند که شما متوجه هیچ نشانه غیرعادی نمی‌شوید. بااین‌حال بسیاری از دروغگوها نیز آثاری را در رفتارشان به جا می‌گذارند. نشانه‌های همسر دروغگو به شرح زیر است.

????دروغگو کم‌حافظه است

حتماً شما هم این جمله را شنیده‌اید که دروغگو کم‌حافظه می‌شود. تجربه‌ها نیز این مسئله را تأیید می‌کنند. کسانی که دروغ می‌گویند معمولاً دیریازود بخشی از حرف‌هایشان را فراموش می‌کنند. به همین خاطر ممکن است شما متوجه تناقض‌هایی در حرف‌هایشان بشوید. اگر با این شرایط مواجه شدید می‌توانید با سؤالات بیشتر وضعیت را بررسی کنید تا متوجه شوید که همسرتان واقعاً حقیقت را گفته یا خیر.

????همسر دروغگو معمولاً به جزئیات توجهی ندارند

اینکه شما بخواهید یک دروغ را با تمام جزئیاتش در ذهنتان بسازید کار بسیار سختی است. کمتر کسی می‌تواند تا این حد دید همه‌جانبه‌ای داشته باشد. به همین خاطر کسانی که دروغ می‌گویند معمولاً کلی صحبت می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند وارد جزئیات نشوند. و اگر شما بخواهید روی جزئیات تمرکز کنید متوجه می‌شوید که از این مسئله طفره می‌روند یا دستپاچه می‌شوند.

????تماس چشمی برقرار نمی‌کند

چشم‌ها معمولاً اطلاعات زیادی راجع به هرکدام از ما به دیگران می‌دهند. وقتی شما دچار اضطراب می‌شوید این وضعیت حتماً خودش را در چشم‌هایتان نشان خواهد داد. به همین خاطر بسیاری از کسانی که دروغ می‌گویند از ارتباط چشمی پرهیز می‌کنند. آنها معمولاً این ترس را دارند که چشم‌هایشان واقعیت را لو بدهد.

????همسر دروغگو دوست ندارد خیلی راجع به آن مسئله صحبت کند

همان‌طور که گفتیم دروغگو کم‌حافظه است. از طرف دیگر کسانی که دروغ می‌گویند معمولاً توجهی به جزئیات ندارند. به همین خاطر آنها دوست ندارند خیلی راجع به یک موضوع صحبت کنند. در حقیقت دروغگو همیشه این ترس را دارد که با صحبت‌کردن بیشتر راجع به یک مسئله دستش برای شما رو بشود.

آنها نگران‌اند چیزی از صحبت‌هایشان را فراموش کرده و یا شما به بخشی از جزئیات بپردازید که حواسشان به آن نبوده است. به همین خاطر معمولاً تلاش می‌کنند یک داستان کلی برایتان بگویند و خیلی هم راجع به آن صحبت نکنند.

????ناتوانی در پاسخ‌دادن سریع

وقتی کسی راجع به یک مسئله دروغ می‌گوید نمی‌تواند خیلی سریع پاسخ سؤال‌هایتان را بدهد. همسر دروغگو معمولاً نیاز دارد که برای سؤال شما جوابی طراحی کند؛ و این مسئله هم به زمان نیاز دارد. به همین خاطر است که معمولاً جواب‌دادن آنها به سؤال شما کمی با مکث اتفاق می‌افتد.

دلایل دروغ گفتن همسر

یک سؤال مهم دیگر که باید به آن جواب بدهیم این است که اصلاً چرا یک نفر دروغ می‌گوید؟ دلایل دروغ گفتن باتوجه‌به شخصیت همسر و شرایط زندگی شما متفاوت خواهد بود. ما نمی‌توانیم یک دلیل را مطرح کنیم و بگوییم همه آدم‌ها به این خاطر دروغ می‌گویند. بااین‌حال بعضی از شرایطی که احتمال تشدید رفتار همسر دروغگو را بیشتر می‌کنند به شرح زیر است.

????جلوگیری از دعوا و اختلاف

خیلی وقت‌ها ما به همسرمان یا دیگران دروغ می‌گوییم که جلوی یک اتفاق بزرگ‌تر را بگیریم. وقتی می‌دانیم چیزی همسرمان را ناراحت می‌کند و می‌تواند یک اختلاف بزرگ را در خانه‌مان ایجاد کند طبیعتاً سعی می‌کنیم با یک دروغ مصلحتی جلوی آسیب بزرگ‌تر را بگیریم. اما ما در این شرایط معمولاً به این توجه نمی‌کنیم که همین دروغ می‌تواند آسیب‌های بزرگ‌تری را به زندگی‌مان وارد کند.

???? همسر دروغگو | بهتر نشان‌دادن خود

خیلی وقت‌ها همسر ما دوست دارد خودش را بهتر از چیزی که هست نشان بدهد. در این شرایط او تلاش می‌کند با گفتن دروغ‌هایی راجع به محل کار یا خاطرات گذشته خودش شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد. کسانی که دست به چنین رفتاری می‌زنند معمولاً اعتمادبه‌نفس پایینی دارند؛ و یا احساس دوست داشته شدن و باارزش بودن را از سمت شما دریافت نکرده‌اند.

????پنهان‌کردن یک مسئله دیگر

شاید شما هم این را شنیده باشید که وقتی یک دروغ می‌گویی مجبوری برای پنهان‌کردنش به سراغ دروغ‌های دیگر هم بروی. این مسئله یکی از دلایل جدی است که باعث دروغگویی می‌شود. خیلی وقت‌ها ما رازی داریم که دلمان نمی‌خواهد همسرمان چیزی از آن بداند. در این شرایط برای پنهان نگه‌داشتن آن راز مجبور می‌شویم دروغ‌های دیگری هم بگوییم.

???? همسر دروغگو | رعایت حریم شخصی دیگران

دروغ می‌تواند برای رازداری و رعایت حریم شخصی دیگران هم گفته شود. شاید بین همسر شما و دوستان یا خانواده‌اش اتفاقی افتاده باشد که نمی‌خواهد شما از آن چیزی بدانید. در این شرایط خیلی وقت‌ها طرف مقابل دست‌به‌دامن دروغ می‌شود. یک مثال ساده برای این مسئله زن یا مردی است که بدون اطلاع همسرش به پدر و مادر خود کمک می‌کند. طبیعتاً در این شرایط وقتی همسرمان چیزی از ما می‌پرسد مجبوریم با دروغ گفتن او را راضی نگه داریم.

برای آشنایی با حدود حریم خصوصی همسر کلیک کنید.

????شخصیت ضداجتماعی

اگر همسر شما دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی باشد احتمالاً دروغ‌های بسیاری از او خواهید شنید. این افراد معمولاً توجهی به حقوق و خواسته‌های دیگران ندارند و فقط برای رسیدن به منافع خودشان تلاش می‌کنند. به همین خاطر دروغگویی به همسر یا هر فرد دیگری که در زندگی با او سروکار دارند از رایج‌ترین رفتارهایی است که از آنها می‌بینید.

راه‌های برخورد با همسر دروغگو | چیکار کنم همسرم دروغ نگوید

مهم‌ترین چیزی که باید راجع به آن حرف بزنیم این است که رفتار صحیح با همسر دروغگو چیست؟ هرکدام از ما وقتی متوجه می‌شویم طرف مقابل به ما دروغ گفته به این فکر می‌کنیم که چطور باید به این شرایط واکنش نشان بدهیم؟ یادتان باشد نوع رفتار شما در این شرایط تا حد زیادی روی ادامه‌پیداکردن یا متوقف‌شدن دروغ‌های همسرتان تأثیر می‌گذارد. بعضی از مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در رفتارتان با همسر دروغگو به آن توجه کنید در ادامه شرح داده‌ایم.

✔️دوست‌داشتن بدون شرط

خیلی وقت‌ها رفتار همسر دروغگو به این خاطر است که می‌ترسد محبت ما را از دست بدهد. ترس از نخواستنی بودن باعث می‌شود او تلاش کند چهره دروغین اما مطلوبی را به شما نشان بدهد. به همین خاطر یکی از وظایف مهم شما به‌عنوان همسر این است که این ترس را از او بگیرید. برای این کار باید همسرتان را بدون قیدوشرط دوست داشته باشید. یعنی این احساس را در او ایجاد کنید که با همه نقاط ضعفی که دارد و یا اشتباهاتی که مرتکب می‌شود شما باز هم او را دوست دارید.

✔️واقعیت را با آرامش بپذیرید

اگر می‌خواهید همسرتان همیشه با صداقت با شما رفتار کند باید پذیرای این صداقت باشید. اگر شنیدن واقعیت برایتان سخت است پس باید با این مسئله کنار بیایید که او به شما دروغ خواهد گفت. در حقیقت وقتی دانستن واقعیت باعث شود که شما بیش از حد مضطرب یا عصبانی شوید قطعاً همسرتان از بروز این شرایط جلوگیری خواهد کرد.

پس بهتر است وقتی او واقعیت‌ها را با شما در میان می‌گذارد برخورد خوبی با این مسئله داشته باشید. آرامش و پذیرش شما نسبت به این مسئله تا حد زیادی می‌تواند جلوی دروغگویی همسرتان را بگیرد.

✔️با همسرتان صحبت کنید

وقتی متوجه رفتار همسر دروغگو می‌شوید بهتر است با او صحبت کنید. اما یادتان باشد که برای نتیجه داشتن صحبت‌هایتان باید قواعدی را هم رعایت کنید. اصلی‌ترین قاعده این است که در یک زمان و مکان مناسب و به طور خصوصی راجع به شرایط صحبت کنید.

نکته دیگر این است که شما نباید همسرتان را محکوم کنید یا با پرخاش با او صحبت کنید. در یک شرایط آرام و دوستانه افکار خودتان و احساسی که از این شرایط پیدا کرده‌اید را برایش توضیح بدهید. اجازه بدهید همسرتان هم صحبت کرده و نقطه‌نظرهایش را به شما بگوید. سپس با کمک هم راه‌حلی برای تغییر شرایط پیدا کنید.

مشاور چه کاری برای شما و همسر دروغگو انجام خواهد داد

اگر دروغ گفتن‌های همسرتان تکرار می‌شود بهترین راهکار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. همان‌طور که گفتیم مشکلاتی مثل اختلال شخصیت ضداجتماعی باعث دروغگویی می‌شوند. اما دلایل دیگری مثل اعتیاد، خیانت یا بعضی مشکلات شخصیتی هم می‌تواند منجر به دروغ شود.

به‌هرحال دروغ گفتن‌های مداوم همسر شما نشان‌دهنده این است که چیزی در زندگی‌تان سر جای خودش نیست. در این شرایط صحبت‌کردن با یک مشاور متخصص به شما کمک می‌کند علت را پیدا کرده و سپس راه‌هایی را برای تغییر وضعیت یاد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر دروغگو می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور به همسر دروغگو ام نشان بدهم متوجه شده‌ام که دروغ می‌گوید؟

بهتر است در یک شرایط آرام و دوستانه با او صحبت کنید. در طول صحبت‌هایتان هرگز او را متهم نکنید و اجازه بدهید راجع به رفتاری که داشته صحبت کند و دلایلش را بیان کند. یادتان باشد برخورد تند شما فقط باعث می‌شود که همسرتان هم حالت تدافعی بگیرد و در نتیجه شرایط بدتر خواهد شد.



:: برچسب‌ها: همسر دروغگو | نحوه رفتار با همسر دروغگو ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دوجنسه ها چه کسانی هستند و چه تفاوت‌هایی با سایر افراد دارند؟ از نظر علمی افرادی را که هم زمان دارای آلت جنسی زنانه و مردانه هستند دو جنسه می‌نامند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها خصوصیات رفتاری متفاوتی را شکل دهند و درگیر چالش‌های زیادی در زندگی باشند. برای مثال سردرگمی در یافتن هویت جنسی، داشتن تمایلات جنسی متعارض و مشکلاتی در یافتن شریک جنسی و عاطفی از جمله مسائلی هستند که دو جنسه ها را درگیر خود می‌کنند. در ادامه بیشتر با سبک زندگی و مشکلات این افراد آشنا می‌شود.

دوجنسه ها

دوجنسه ها که معمولا با افراد ترنس اشتباه گرفته می‌شوند؛ در زمان تولد، با آلت تناسلی بینابینی متولد می‌شوند. به این معنی که ظاهر آلت تناسلی آنها هم ویژگی های زنانه دارد و هم مردانه. بسیاری از والدین، در زمان تولد، تصمیم به عمل تغییر جنسیت و هورمون درمانی برای این افراد می‌گیرند. اما اگر والدین جنسیت آنها را انتخاب نکنند؛ آنها تا زمان انجام این عمل، در مورد هویت خود، دچار چالش ها و تعارضاتی می‌شوند.

ویژگی ظاهری دوجنسه ها

جالب است بدانید؛ این تمایز فقط مربوط به آلت تناسلی آنها نشده و گاهی هورمون ها و سلول های جنسی این افراد را نیز درگیر می‌کند. همچنین این افراد در ظاهر و عملکرد حرکتی خود مشکل خاصی ندارند و از هوش طبیعی برخوردار هستند. در این قسمت چند نمونه از نشانه های آلت تناسلی این افراد را بیان می‌کنیم.

????کلیتوریس بزرگ در زنان

????آلت تناسلی کوچک

????بسته بودن دهانه واژن

????کیسه بیضه شبیه لابیا در زنان

????عدم وجود مجرای ادرار در مردان

این افراد، حتی در صورت عمل جراحی نیز عقیم هستند. و در صورت عدم اطلاع والدین، آنها تا زمان بلوغ و یا ازدواج متوجه این موضوع نخواهند شد. اگر در دختر دوجنسه کانال واژن بسته باشد؛ باید قبل از دوران بلوغ و اولین قاعدگی با عمل جراحی این مشکل را برطرف کنند.

سن تشخیص دوجنسه ها

در بیشتر موارد به علت شکل ظاهری آلت تناسلی در زمان تولد، این مشکل قابل تشخیص است. در برخی موارد در سن بلوغ با ظاهر نشدن صفات ثانویه جنسی یا مشکلات هورمونی، فرد متوجه چنین مشکلی می‌شود. تقریبا تشخیص این اختلال قبل از زمان تولد ممکن نیست. این اختلال بیولوژیکی، هرچه دیرتر تشخیص داده شود؛ برای فرد عوارض جسمانی و روانی بیشتری به همراه خواهد داشت.

دوجنسه ها چه کسانی هستند؟

دوجنسه ها یا بین جنسی کسانی هستند که هم زمان آلت جنسی زن و مرد را دارند. البته در بسیاری از موارد ممکن است یکی از اندام‌های جنسی به شکل ضعیف‌تر و یا ناقص در کنار اندام تناسلی اصلی رشد کرده باشد. برای بهبود مشکلات مرتبط با این وضعیت معاینات پزشکی صورت می‌گیرد تا آلت تناسلی ضعیف‌تر با جراحی برداشته شود.

علل بروز مشکل دوجنسیتی

متخصصان بر این باورند که اختلال‌های ژنتیکی و هورمونی علل اصلی بروز مشکل دو جنسیتی هستند. برای مثال اگر هورمون‌های موثر در تشکیل اندام جنسی، هماهنگ با کرموزوم‌های جنسی او عمل نکنند اختلالاتی در شکل گیری اندام جنسی شکل می‌گیرد که می‌تواند در بروز مشکل دوجنسیتی تاثیرگذار باشد. برخی از دلایل شکل گیری دوجنسه ها به شرح زیر است.

????وجود کروموزوم‌های xx وxy به طور همزمان در سلول های افراد دوجنسه

????سندروم کلاین فلتر: در این سندروم، مردان یک کروموزوم x اضافی دارند؛ که منجر به کوچک شدن بیضه ها و آلت تناسلی در مردان می‌شود.

????موزاییسم: در این اختلال سلول های جنسی متفاوتی در فرد وجود دارند که برخی از آنها xx و برخی دیگر xy هستند.

????سندروم ابرمرد: این سندروم به علت وجود یک کروموزم y اضافی در مردان ایجاد می‌شود. این افراد معمولا ضریب هوشی کمتر از معمول دارند.

تفاوت دوجنسه ها و ترنس ها

در اصطلاح عمومی بسیاری از افراد به ترنس‌ها نیز دو جنسه می‌گویند اما این دو مسئله با یکدیگر متفاوت هستند. افراد دو جنسه مشکلی فیزیولوژیک در بدن و اندام‌های جنسی خود دارند که باعث می‌شود خصوصیاتی از از هردو جنس را به ارث ببرند اما ترنس‌ها از نظر جسمانی کاملا سالم هستند.

در واقع مشکل اصلی آن‌ها احساس ناهماهنگی روانشناختی با جنسیتی است که برای آن‌ها تعریف شده است. از همین رو در روانشناسی به وضعیت آنان نارضایتی جنسی یا ملال جنسیتی نیز گفته می‌شود.

زندگی برای افراد دوجنسه همواره با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1️⃣سردرگمی در یافتن هویت جنسی دوجنسه ها

افرادی که دوجنسه هستند از نظر روانشناختی کار سخت تری برای یافتن هویت جنسی خود دارند. در واقع آن‌ها ممکن است ویژگی‌های به خصوصی از هر دو جنس را در خود بیابند و بین اینکه می‌خواهند در اجتماع به عنوان یک مرد ظاهر شوند یا زن سردرگم شوند. در این شرایط پیگیری وضعیت پزشکی، تعیین جنسیت غالب و شرکت در جلسات روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا بتواند مسیر خود را راحت تر پیدا کند و به درک بهتری در مورد خود برسد. البته گاهی اتفاق می‌افتد که فرد هویت جنسی خود را انتخاب می‌کند؛ ولی عمل جراحی را انجام نمی‌دهد.

2️⃣مشکلات مرتبط با نگاه اجتماعی

رفتارهای متعارضی که در افراد دوجنسه وجود دارد، باعث می‌شود که جامعه نگاه دیگری به آن‌ها داشته باشد. این افراد از آن جهت که در اقلیت قرار می‌گیرند اغلب با سرزنش، تمسخر یا طرد افراد دیگر مواجه می‌شوند. این مسئله تا حد زیادی اعتماد به نفس آنان را تهدید کرده و منجر به آسیب پذیری روانی بیشتر در این افراد نسبت به سایرین می‌شود. این افراد بیشتر از دیگر اعضای جامعه در معرض ابتلا به افسردگی و گوشه گیری قرار دارند. همچنین اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. فشار های روانی ناشی از این مشکل، عوارض زیادی برای این افراد به همراه خواهد داشت.

3️⃣دوجنسه ها | داشتن تمایلات جنسی متعارض

افراد دو جنسه به علت برخورداری از هردو ساختار زنانه و مردانه ممکن است تمایلات جنسی متعارضی را تجربه کنند. در واقع ممکن است هم زمان نسبت به هردو جنس تمایلات جنسی داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود که در پیدا کردن شریک عاطفی با مشکلات بیشتری مواجه شوند و تردیدهای زیادی را تجربه کنند.

4️⃣مشکلات در یافتن شریک جنسی و عاطفی

ساختار بدنی متفاوت باعث می‌شود بسیاری از افراد تمایلی به برقراری ارتباط جنسی و عاطفی با این افراد نداشته باشند و حتی از این موضوع احساس نفرت و انزجار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که نیاز به صمیمیت در این افراد بیش از دیگران نادیده گرفته شده و اعتماد به نفسشان بیش از پیش آسیب ببیند.

5️⃣چالش های مربوط به عمل تغییر جنسیت دوجنسه ها

مشکلات دوجنسه ها با تغییر عمل جنسیت پایان نمی‌یابد. بلکه آن‌ها بعد از عمل با دنیای جدید رو به رو می‌شوند. آن‌ها باید بتوانند از نظر روانی نیز یکی از جنسیت‌ها را از خود دور کرده و بیشتر با جنسیت غالب ارتباط برقرار کنند. در واقع آن‌ها باید بتوانند هویت جنسی سالمی را در خود پرورش دهند و به عنوان یک فرد جدید زندگی جدیدی را نیز آغاز نمایند.

این مسئله برای اکثر افراد با فشارهای روانی زیادی همراه است. کمک گرفتن از جلسات مشاوره و روان درمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت تر خود را برای عمل آماده کنید و پس از آن نیز سازگاری بیشتری با شرایط داشته باشید.

درمانی برای دوجنسه ها وجود دارد؟

درواقع دوجنسه بودن یک اختلال روانی نیست. دوجنسه ها فقط برای مشکل جسمانی خود نیاز به درمان دارند و شاید همین مورد آنها را مبتلا به اختلالات روانی کند. درمان این افراد با عمل جراحی و هورمون درمانی مسیر است. فقط قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد جنسیت خود، حتما باید با یک متخصص و روانشناس مشورت کرده و فرایند درمان خود را کامل کنند. حمایت خانواده ها نیز در این زمینه بسیار موثر است.

سخن پایانی

دوجنسه ها، مشکلات زیادی را در زندگی خود تجربه می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود با آگاهی رسانی در این مورد و کسب اطلاعات لازم از آنها حمایت کنید. مراجعه به روانشناس برای این افراد بسیار ضروری است تا در مورد هویت جنسی خود تصمیم بگیرند یا حتی بعد از عمل تطبیق جنسیت، راحت تر با شرایط کنار آمده و زندگی عادی را پیش رو بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوجنسه ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا دوجنسه ها دچار اختلالات روانی هستند؟

خیر، دوجنسه بودن لزوما با اختلال روانی همراه نمی‌شود. البته این افراد به دلیل عدم حمایت اجتماعی و فشارهای اطرافیان معمولا بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اعتیاد قرار دارند.

درمانی برای دوجنسه ها وجود دارد؟

آنها از لحاظ روانی نیاز به درمان ندارندو و تنها راه درمانی برای مشکل بیولوژیکی آنها عمل تغییر جنسیت و هورمون درمانی است

آیا افراد دوجنسه باردار می‌شوند؟

خیر، زنان و مردان دوجنسه، حتی بعد از عمل تغییر جنسیت نیز معمولا عقیم هستند و باید روش های دیگری را برای فرزندآوری انتخاب کنند.



:: برچسب‌ها: دوجنسه ها یا دوجنسیتی ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دست شستن کودک و رعایت بهداشت فردی یکی از پر اهمیت ترین مواردی است که والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند. والدین مسئول آموزش مهارت های زندگی به کودکان هستند. تا این مهارت ها به عادت تبدیل شود و به مشکلات بزرگ تبدیل نشود. جدای از آموزش مهارت ها، کودکان باید بهداشت فردی را آموزش ببینند تا سیستم ایمنی آنها ضعیف نشود. زیرا میزان آلودگی از طریق دست با سرعت وارد بدن می‌شود.

به همین جهت آموزش دست شستن کودک از موارد بسیار مهمی است. که والدین باید به کودکان خود آموزش دهند. زیرا بهداشت و نظافت فردی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما شیوه آموزش به کودکان چگونه است؟ در این مقاله راجع به نحوه آموزش دست شستن کودک توضیح داده ایم.

منبع: دست شستن کودک | 8 مورد آموزش دست شستن کودک

دست شستن کودک

بهداشت فردی و نظافت یکی از مهم ترین آموزش ها برای کودکان است. اما اینکه چگونه باید به کودکان بهداشت فردی آموزش داده شود، حائز اهمیت است. دست شستن کودک از حائز اهمیت ترین مهارت هاست. به دلیل اینکه دست کودک با همه جا برخورد می‌کند. والدین باید روش های صحیح را آموزش دهند. حتی باید به کودک بگویند که در چه مواردی باید دست خود را بشوید.

سیستم ایمنی کودک ضعیف است. اگر مراقبت های لازم مانند دست شستن کودک آموزش داده نشود، سیستم ایمنی کودک بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای آموزش مهارت های بهداشتی بهترین گزینه کمک از روانشناس است. زیرا عده ای از کودکان با این موضوع مشکل دارند و مقاومت می‌کنند. 

زمان دست شستن کودک

همیشه باید زمان دست شستن کودک را به او آموزش دهید. والدین الگوی فرزندان هستند. با رفتارهای خود حتی می‌توانید زمان و نحوه دست شستن کودک را آموزش دهید. در این بخش مقاله راجع به زمان دست شستن کودک توضیح داده ایم.

???? پس از هر عطسه

???? حضور در اماکن عمومی

????برخورد با وسایل نقلیه

???? پس از هر سرفه

???? جابجایی زباله

????تعویض پوشک

???? پس از سرویس بهداشتی

???? تماس با سطح کثیف

با هر بار برخورد به سطح کثیف خودتان نیز باید دستانتان را بشویید. و به کودک توضیح دهید که در این شرایط باید دستان خود را شستشو کند. برای دست شستن کودک نیازمند به آموزش صحیح، زمان بر و اصولی است. 

آموزش نحوه دست شستن کودک

برای دست شستن کودک والدین باید آموزش های لازم را انجام دهند. در این بخش مقاله به تمامی مواردی که نیازمند آموزش نحوه دست شستن کودک است؛ اشاره کرده ایم.

???? میکروب ها را به او توضیح دهید

در اقدام اول جهت آموزش دست شستن کودک، باید میکروب ها و کارایی آن ها را به کودک آموزش دهید. زمانی که کودک از سطح کثیف مطلع باشد؛ برای جلوگیری از بیماری به صورت خودمختار به شستن دست عادت می‌کند.

???? مکان های کثیف را به کودک آموزش دهید

مکان های کثیف را جهت آموزش دست شستن کودک معرفی کنید. مثلا به کودک بگویید که محیط بیرون بسیار کثیف است. دست زدن به ماشین، برخورد با گرد و خاک، پس از سرویس بهداشتی، پس از سرفه و عطسه موقعیت هایی است که کودک باید دستان خود را بشوید.

???? در کمال آرامش با کودک برخورد کنید

برای آموزش هر چیزی به کودک آرامش و صبر الزامی است. در کمال آرامش باید دست شستن کودک را آموزش دهید. مثلا اگر در طول آرامش کودک شیطونی یا خرابکاری کرد او را دعوا نکنید. با آرامش و پله به پله مراحل شست و شوی دست را آموزش دهید.

???? از چهار پایه کوچک استفاده کنید

برای راحتی کودک باید در زیر روشویی چهار پایه کوچک قرار دهید. تا قد کودک به شیر آب برسد. با کمک چهار پایه مورد علاقه کودک، روند آموزش نیز هموار خواهد شد. 

???? در حضور کودک دستان خود را بشویید

برای آموزش هرچه بهتر دست شستن کودک، والدین باید در حضور کودکان دستان خود را بشویند. والدین اولین الگوی آموزش برای کودک هستند. بنابراین پس از هر بار استفاده از سرویس بهداشتی و برخورد با سطح کثیف دستان خود را بشورید تا کودک با مشاهده آموزش ببیند.

???? صابون مخصوص تهیه کنید

استفاده از مایع پمپ دار برای آموزش دست شستن کودک دشوار است. بنابراین برای راحتی کودک صابون های طرح دار برای کودک تهیه کنید. استفاده از این صابون ها هم آموزش کودک را راحت می‌کند. و هم به دلیل علاقه به صابون تند تند دستان خود را می‌شوید.

???? حوله مخصوص تهیه کنید

در آموزش دست شستن کودک حتما به خشک کردن دستان نیز توجه کنید. زیرا پاشیدن آب دست به سطوح مختلف اصلا جالب نیست. برای جذب کودک به خشک کردن دست، حتما از حوله های مخصوص و طبق سلیقه کودک استفاده کنید. تا برای خشک کردن دستانش ترغیب شود.

???? صرفه جویی در مصرف آب را آموزش دهید

در آموزش دست شستن کودک حتما به این نکته توجه کنید که در مصرف آب صرفه جویی کند. به کودک آموزش دهید که باید مقدار مناسبی آب را باز کند و با هر باز شست و شو حتما آب را ببندد.

نکات مهم در دست شستن کودک

برای آموزش دست شستن کودک باید به نکات مهمی دقت کنید. والدین با توجه به این نکات می‌توانند روش های ساده تری برای آموزش در نظر بگیرند. در این بخش مقاله راجع به نکات دست شستن کودک توضیح داده ایم.

???? برای راحتی کودک یک چهارپایه زیر روشور دست شویی قرار دهید تا کودک بتواند به شیر آب دسترسی داشته باشد.

???? برای یادگیری حتما خودتان بالای سر کودک بمانید. مخصوصا در ابتدای آموزش حتما در کنار کودک باشید.

???? به کودک آموزش دهید تا پس از دست شستن حتما شیر آب را ببندد تا آب هدر نرود.

????برای جلوگیری از سوختن کودک در ابتدای کار باید شیر آب گرم را ببندید یا فشارش را بسیار کمک کنید.

???? بارها در حضور کودک دستان خود را بشویید تا آموزش های لازم صورت بگیرد.

???? برای شست و شوی راحت از صابون های شکلک دار و کوچک استفاده کنید. زیرا فشار مایع با پمپ برای کودک دشوار است.

???? در آموزش دست شستن کودک به او یاد دهید که کف دستانش را کاملا بشوید و آبکشی خوبی صورت بگیرد.

???? به کودک شمارش تا 30 را آموزش دهید. برای شست و شوی دستان و کشتن میکروب ها نیازمند 30 ثانیه کف زدن به دست است.

???? در مرحله آخر خشک کردن دست را به کودک آموزش دهید. برای او حوله مخصوص تهیه کنید تا از خشک کردن دست لذت ببرد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به دست شستن کودک صحبت کردیم؛ متوجه شدید که والدین چه نفش پر رنگ و اساسی در تربیت و آموزش مهارت ها به کودک ایفا می‌کنند. بنابراین برای هر نوع آموزشی به کودک والدین باید تمام خود را برای فرزندشان بگذارند. برای آموزش هرچه بهتر و دقیق تر حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست شستن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: دست شستن کودک | 8 مورد آموزش دست شستن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هورمون پرولاکتین هورمونی از جنس پروتئین است. وظیفه اصلی هورمون پرولاکتین را تولید شیر در سینه‌ها مادر پس از زایمان می‌دانند. البته این هورمون علاوه بر تولید شیر، وظایف دیگری را نیز به عهده دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که هورمون پرولاکتین هم در بدن زنان و هم در بدن مردان وجود دارد. اگر در مقدار نرمال این هورمون در بدن تغییراتی ایجاد شود، منجر به بیماری و اختلالاتی در بدن خواهد شد.

هورمون پرولاکتین

هورمونی از جنس پروتئین که از غده هیپوفیز در مغز آزاد می‌شود. وظیفه اصلی آن در بدن، تولید شیر در سینه‌های مادر پس از زایمان می‌باشد. 

هم‌چنین این هورمون در افزایش ایمونوگلوبولین‌ها و کمک به بالغ شدن لنفوسیت‌های T نقش دارد. ایمونوگلوبولین و لنفوسیت در سیستم دفاعی بدن فعالیت می‌کنند.

کنترل ترشح هورمون پرولاکتین را ماده‌ای شیمیایی به نام دوپامین به عهده دارد.

مقدار پرولاکتین پس از بارداری افزایش می‌یابد. البته به میزان کم در بدن مردان و زنان غیر باردار نیز یافت می‌شود.

افزایش مقدار پرولاکتین پس از بارداری و در دوران زایمان موجب ناباروری در دوران شیردهی و عدم تخمک‌گذاری می‌شود.

هم‌چنین هورمون پرولاکتین قادر به تحریک آندروژن است. تحریک و افزایش هورمون آندروژن می‌تواند افزایش وزن و پرمویی را به دنبال داشته باشد.

مقدار نرمال هورمون پرولاکتین در بدن

همان‌طور که گفته شد هورمون پرولاکتین در بدن مردان و هم‌چنین زنان باردار و غیر باردار پیدا می‌شود. مقدار نرمال پرولاکتین در بدن افراد پس از بررسی و آزمایشات خون به شرح زیر است:

مقدار نرمال پرولاکتین در بدن مردان ۲ تا ۱۸ نانوگرم در هر میلی‌لیتر خون است.

در هر میلی‌لیتر خون زنان غیر باردار ۲ تا ۲۹ نانوگرم پرولاکتین دیده می‌شود.

زنان باردار مقدار ۱۰ تا ۲۰۹ نانوگرم در هر میلی‌لیتر خون، پرولاکتین دارند.

علل ترشح غیرطبیعی پرولاکتین در بدن

لازم است در ابتدا اشاره کنیم که افزایش هورمون پرولاکتین در دوران بارداری و شیردهی امری طبیعی است.

یکی از عواملی که می‌تواند ترشح غیرطبیعی پرولاکتین را به دنبال داشته باشد، تومور‌های غده هیپوفیز است.

اختلالات مربوط به هیپوتالاموس و ساقه مغز نیز ممکن است باعث ترشح غیرطبیعی پرولاکتین شوند. ساقه مغز بین غده هیپوفیز و هیپوتالاموس ارتباط برقرار کرده و آزادسازی پرولاکتین را کنترل می‌کند‌.

برخی بیماری‌ها مانند تنبلی تخمدان (تخمدان پلی‌کیستیک)، نارسایی کلیوی، کم‌کاری تیروئید و اختلالات کبدی نیز در افزایش ترشح پرولاکتین موثرند.

به دنبال مصرف داروهایی مانند ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای، دارو‌های ضد روان‌پریشی و ضد جنون، داروهای کاهنده فشارخون، مسکن‌های مخدر ممکن است افزایش پرولاکتین ایجاد شود.

یافتن علت افزایش پرولاکتین اهمیت بسیاری دارد. چراکه این امر در تصمیم‌گیری برای درمان موثر است.

علائم تغییر مقدار پرولاکتین

ترشحات غیرطبیعی سینه که هم در زنان و در موارد نادر در مردان اتفاق می‌افتد. برخی از علائم این وضعیت به شرح زیر هستند.

  • عدم تخمک‌گذاری و قاعدگی و هم‌چنین عدم بارداری در زنان
  • بزرگ شدن سینه در مردان
  • خشکی واژن و حساسیت بیش از اندازه سینه‌ها
  • کاهش تمایلات جنسی و بروز اختلالات جنسی در مردان
  • ضعف بینایی و سردردها متوالی در هر دو جنس

بیماری‌های ناشی از اختلال در ترشح هورمون پرولاکتین

از آن‌جا که هورمون پرولاکتین به مقدار کم در مردان و زنان غیرباردار نیز وجود دارد. بنابراین تغییر در ترشح پرولاکتین می‌تواند بیماری‌هایی را به همراه بیاورد.

????اختلال در عملکرد تخمدان و بیضه

اختلال در عملکرد تخمدان و بیضه به دنبال افزایش پرولاکتین را هیپوگنادیسم می‌نامند. از طرفی افزایش پرولاکتین منجر به کاهش استروژن در زنان و کاهش تستسترون در مردان می‌گردد.

هیپوگنادیسم می‌تواند ناباروری، تغییرات خلقی، کاهش انرژی، گرگرفتگی، کاهش تراکم استخوان و اختلال عملکرد جنسی ایجاد کند.

علائم کمبود استروژن در زنان در سنین باروری شامل قطع قاعدگی یا قاعدگی نامنظم، آکنه و جوش، خشکی واژن و ریزش مو است.

کاهش تستسترون مردان نیز ریزش مو، کاهش وزن و اختلال در عملکرد جنسی را به دنبال دارد.

????تغییرات پستان

با افزایش میزان پرولاکتین ممکن است بافت پستان نیز دچار تغییراتی گردد.
این تغییرات در زنان تولید ترشحات شیری رنگ و در مردان بزرگ شدن سینه‌هاست.

????پرولاکتینوما

پرولاکتینوما در واقع یک تومور هیپوفیزی است که افزایش هورمون پرولاکتین را در بردارد.

برای درمان آن از داروهایی مانند کابرگولین و بروموکریپتین استفاده می‌شود.
توجه کنید که اختلالات دریچه قلب با مصرف کابرگولین در دوزهای بالا رخ می‌دهد.

????شرایط آزمایش پرولاکتین

در این آزمایش یک نمونه خونی از شما تهیه و جهت بررسی‌ها بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

معمولا صبح‌ها و دو ساعت پس از بیدار شدن را بهترین زمان انجام این آزمایش می‌دانند.

فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و ورزش قبل از آزمایش پرولاکتین نداشته باشید.

حداقل به مدت ۱۲ ساعت قبل از آزمایش رابطه جنسی و تحریک پستان نداشته باشید.

از پوشیدن لباس‌زیر تنگ خودداری کنید

درمان افزایش هورمون پرولاکتین

به افزایش پرولاکتین “هیپرپرولاکتینمی” گفته می‌شود. لازم به ذکر است علت‌ افزایش پرولاکتین در درمان آن بسیار مهم و تاثیرگذار است. درمانگر قبل از ارائه درمان علل را بررسی کرده و سپس درمان لازم را ارائه می‌دهد.

تجویز دارو

کابرگولین و بروموکریپتین از جمله داروهای موثر در کاهش پرولاکتین هستند. برای مشاهده تاثیر این داروها شما باید برای مدت مشخصی آن‌ها را مصرف نمایید.

جراحی

در صورت عدم تاثیر داروها، غده هیپوفیز به کمک جراحی براشته می‌شود. البته چنین جراحی بسیار خطرناک و حساس است. بنابراین در صورت تشخیص نیاز به این عمل می توانید با دریافت مشاوره از انجام آن اطمینان حاصل نمایید.

پرتودرمانی

اگر دارودرمانی موثر نباشد و هم‌چنین نتوان جراحی انجام داد، از پرتو درمانی برای کوچک کردن تومور هیپوفیز استفاده می‌کنند. این روش نیز دارای عوارضی است که به تشخیص متخصصین می تواند در صورت ضرورت انجام شود.

سخن آخر

هورمون پرولاکتین در فرایند تولید شیر نقش اصلی را ایفا می‌کند. این هورمون با تولد نوزاد و ارسال پیام از هیپوفیز قدامی شروع به تولید می‌کند. پرولاکتین به صورت خودکار بعد از زایمان تولید شده و در صورتی که بیش از حد در بدن ایجاد شود، عوارضی مثل اضطراب، سردرد، پرمویی، خشکی واژن، عدم تخمک گذاری و غیره را به وجود می‌آورد. این هورمون تا زمانی که مادر به فرزند شیر می‌دهد تولید می‌شود. با قطع شیردهی، پرولاکتین به کمترین حد خود خواهد رسید.

خیلی از مادران دچار مشکلاتی مثل کمبود یا تولید بیش از حد پرولاکتین می‌شوند. تحت چنین شرایطی دریافت خدمات درمانی ضروری است. در صورتی که ریشه این مسائل اضطراب و یا مشکلات زندگی است، می‌توانید برای مشاوره روانشناسی اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هورمون پرولاکتین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: هورمون پرولاکتین ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برداشت اشتباه به منزله نادرست متوجه شدن صحبت های دیگران است. در این شرایط بسیاری از افراد در روابط خود دچار مشکل می‌شوند. اگر می‌توانستیم قبل از قضاوت و ناراحتی رفتار و صحبت دیگران را ارزیابی می‌کردیم؛ احتمال اینکه رخ‌دادن برداشت های اشتباه، بسیار کاهش پیدا می‌کرد.

اما با توجه به اینکه وقت و زمان کافی برای ارزیابی صحبت های دیگران نداریم؛ این نوع برداشت نیز زیاد پیش می‌آید. بنابراین با در نظر گرفتن نشانه های کوچک، برداشت های خود را بررسی می‌کنیم. برای جلوگیری از برداشت اشتباه حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: برداشت اشتباه | 6 روش جلوگیری از برداشت اشتباه

برداشت اشتباه

 

اگر بر روی رفتارهای خود هیچ کنترلی نداشته باشیم؛ اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. بنابراین هرچه به بیشتر عدم کنترل بر رفتار و واکنش های خود داشته باشیم؛ برداشت های اشتباه نیز افزایش خواهد یافت. منظور از برداشت اشتباه یعنی منظور حرف های دیگران را به درستی متوجه نمی‌شویم. همین امر مخصوصا در ارتباط اول باعث می‌شود که تا آخر در ذهن خود راجع به آن فرد حس خوبی نداشته باشید.

اگر تجربیات گذشته ما حل نشده باقی بماند، احتمال اینکه برداشت های اشتباهی داشته باشیم نیز رو به افزایش است. در نهایت همراه با بحث و جدل بیشتری خواهد بود. برای اینکه برداشت اشتباه نداشته باشیم، باید تحزیه و تحلیل درست را به خوبی آموزش ببینیم. برای آموزش نیازمند کمک روانشناس هستیم. جهت اطلاع بیشتر از نحوه جلوگیری از این نوع برداشت تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چگونه برداشت اشتباه می کنیم؟

گاهی به دلیل تجزیه وتحلیل اشتباه در مغز دچار برداشت اشتباه می‌شویم. هر فردی یک دوره ای از زندگی دچار برداشت اشتباه شده است. دوستان، زوجین، خانواده ها و روابط گاه به دلیل همین برداشت های اشتباه دچار اختلاف شده است.

برداشت اشتباه مخصوصا در جامعه امروزی بسیار افزایش یافته است. جهت استفاده مداوم افراد از فضاهای مجازی، برداشت غلط نیز افزایش یافته است. به دلیل اینکه حالت لحن و چهره افراد پشت تلفن مشخص نیست، برداشت های اشتباه نیز افزایش می‌یابد.

به دلیل همین رفتارهای نامفهوم، برداشت اشتباه نیز رخ می‌دهد. بنابراین برای اطلاع از هر رفتار و برخوردی باید ارتباط مستقیم داشته باشید.

به طور کلی هرچه ما در گذشته خود تجربیات و خاطرات ناامن بیشتری داشته باشیم، احتمال ذهن خوانی و برداشت اشتباه نیز افزایش می‌یابد. اما زمانی که ناامنی ها به حداقل برسد؛ برداشت غلط نیز کاهش می‌یابد. 

پیامدهای برداشت اشتباه

برداشت های اشتباه اتفاق خوبی نیست که پیامد به همراه نداشته باشد. بنابراین هر نوع برداشت اشتباهی همراه با پیامد است. که در این بخش مقاله راجع به پیامدهای این نوع برداشت را توضیح داده‌ایم.

???? افزایش اختلافات در روابط پی در پی

???? کاهش ارتباط با دیگران

????کاهش دوستان واقعی

???? بد بینی به دیگران

???? عدم برقراری ارتباط

روش های جلوگیری از برداشت اشتباه چگونه است؟

همانطور که متوجه سوءظن های برداشت اشتباه در تمامی روابط شده‌ایم؛ نباید برای هر نوع رفتاری بدون بررسی، تجزیه و تحلیل واکنش نشان دهیم. در این بخش مقاله راجع به روش های جلوگیری از این نوع برداشت را توضیح داده‌ایم.

???? با دقت به صحبت ها توجه کنید

اولین قدم برای جلوگیری از برداشت اشتباه، توجه با دقت بالا به صحبت های دیگران است. زمانی که با دقت به تمام جزئیات صحبت دیگران توجه می‌کنید، کمتر با این نوع برداشت مواجهه خواهید شد.

???? حرف هایی که ناراحتتان کرده است بررسی کنید

جهت جلوگیری از برداشت اشتباه، باید حرف هایی که ناراحتتان کرده است را با دقت بررسی کنید. مثلا اگر رفتاری باعث آزرده خاطری شما شده است مورد بررسی قرار دهید. همه جوانب آن را بسنجید تا سوءتفاهم پیش آمده از بین برود.

???? اگر دچار سوء تفاهم شده اید حتما سوال کنید

برای جلوگیری از برداشت اشتباه، اگر دچار سوءتفاهم شده اید؛ حتما از فرد مقابل سوال کنید که منظورش از حرفش چیست؟ در این صورت اگر مشکلی پیش آمده باشد هم بر طرف خواهد‌ شد. 

???? حرف های شخص مقابل را با شخصیت او مقایسه کنید

همه افراد هنگام صحبت بر اساس ویژگی های شخصیتی خود صحبت می‌کنند. در این صورت اگر برداشت اشتباهی صورت گرفت، شخصیت او را با رفتارش مقایسه کنید. در این صورت حتما به نکات بیشتری خواهید رسید.

???? با آرامش با فرد مقابل صحبت کنید

در تمامی روابط حداقل یک بار هر فردی برداشت اشتباه داشته است. معمولا در روابط زناشویی، دوستانه، کاری و … این اتفاق رخ می‌دهد. برای رفع این نوع برداشت و جلوگیری از هرگونه بحث حتما با آرامش کامل با شخص مقابل صحبت کنید و سوء تفاهمات را برطرف کنید. 

???? از روانشناس کمک بگیرید

عده ای از افراد وجود دارند که همیشه از صحبت های دیگران برداشت اشتباه دارند. این افراد معمولا با تمامی اطرافیان مشکل دارند. و توانایی برقراری رابطه سالم با دوام ندارند. برای جلوگیری از برداشت های اشتباه مداوم باید حتما از روانشناس کمک بگیرید. تا تفکرات منفی شما شستشو داده شود.

کلام آخر

برای جلوگیری از برداشت اشتباه در تمامی روابط خود باید از یک روانشناس و متخصص کمک بگیرید. برداشت های غلط همیشه زندگی اشخاص را با چالش های زیاد روبرو می‌کند. حتی فرد توانایی برقراری ارتباط با دیگران را نخواهد داشت. بنابراین حتما برای جلوگیری از این رفتار باید از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برداشت اشتباه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چه افرادی برداشت اشتباه دارند؟

اغلب افرادی که توانایی کنترل هیجانات خود را ندارند با برداشت اشتباه مداوم در زندگی روبرو می‌شوند.

برای جلوگیری از برداشت اشتباه چه کارهایی باید انجام داد؟

با دقت به صحبت دیگران توجه کنید، حرف های زده شده را بررسی کنید، اگر به سوء تفاهم دچار شده اید حتما سوال کنید، حرف های هر فرد را با شخصیت او مقایسه کنید و نظر خود را با آرامش بیان کنید.



:: برچسب‌ها: برداشت اشتباه | 6 روش جلوگیری از برداشت اشتباه ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دوران نامزدی معمولا برای اکثر زوجین یادآور شیرین‌ترین خاطراتی است که با هم گذرانده‌اند. در این دوران دختر و پسر در عین شناخت یکدیگر به مرور صمیمیت و عشق رابطه‌شان را پرورش داده و در نتیجه می‌توانند تجربیاتی به یادماندنی را در کنار هم خلق کنند. برای اینکه بتوانید دوران نامزدی را به خوبی پشت سر بگذارید و به شناخت مناسبی از یکدیکر برسید در نظر گرفتن برخی توصیه‌ها و راهکارهایی که متخصصین حوزه روانشناسی خانواده ارائه می‌دهند می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.

توصیه می‌کنیم اگر در شرف ازدواج هستید و یا نامزد کرده‌اید، حتما به نکات زیر توجه کنید چرا که می‌تواند به شما برای بنا کردن زندگی مشترک موفق کمک کند. 

منبع: دوران نامزدی | بایدها و نبایدهای دوران نامزدی

دوران نامزدی چه کارهایی باید بکنیم؟

قطعا این سوال بسیاری از زوجینی است که به تازگی ازدواج کرده اند. علاوه بر چالشهای این دوران، این زمان برای بسیاری از افراد، فرصتی برای شناخت بیشتر است. بهتر است تا زمانیکه دو نفر ازدواج نکرده اند؛ مدت بیشتری را باهم گذرانده و تجربیات بیشتری کسب کنند. البته به دلیل حساسیت بالای این دوران، طبیعی است که جوانان سردرگمی بیشتری را تجربه کنند.

آشنایی با دوران نامزدی

دوران نامزدی می‌تواند یکی از خاطره انگیزترین دوران زندگی شما باشد. در این دوران تمرکز اصلی زوجین بر کسب شناخت هرچه بیشتر از یکدیگر است تا بدین ترتیب بتوانند قبل از عقد به اطمینان کافی در مورد تصمیم خود برسند.

ضمن تلاش برای کسب شناخت هرچقدر زن و مرد بیشتر به دنیای یکدیگر نزدیک می‌شوند؛ عشق و علاقه به مرور میانشان شکل می‌گیرد. همین مسئله باعث می‌شود که در این دوران بتوانید تجربیات به یادماندنی را برای یکدیگر رقم بزنید و عواطف جدیدی را در وجود خود احساس نمایید.

چالش های دوران نامزدی

علاوه بر تمام خاطرات خوبی که این دوران برای شما به جا خواهد گذاشت؛ قطعا با مشکلاتی نیز روبرو خواهید شد. طبیعی است که افراد سواد عاطفی نداشته و در زمان مشکلات از رویارویی با آنها عاجز شوند. شروع زندگی مشترک نیاز به مقدماتی دارد که دو طرف برای فراهم کردن آنها باید تلاش کنند. برخی از چالش هایی که افراد در دوران نامزدی دارند؛ شامل موارد زیر خواهد بود:

◀دلبستگی قبل از شناخت کامل

◀بارداری ناخواسته

◀مشکلات مالی

◀فشارهای خانواده ها

◀رویارویی با فرهنگی جدید و عادت های رفتاری

همه این مورد، شاید باعث بروز تعارضاتی میان شما و نامزدتان شود که البته طبیعی است و نیاز به مهارت حل مساله دارد. همچنین رفتارهایی مثل توقع زیاد، تناقض گویی، عدم سازگاری، زود رنجی و عدم تعهد، باعث نابودی این دوران می‌شوند. 

توصیه هایی برای بهتر سپری شدن دوران نامزدی

برای آنکه بتوانید از دوران نامزدی خود یک دوره طلایی بسازید و آن را به بهترین شکل سپری کنید در نظر گرفتن توصیه‌های روانشناسی تا حد زیادی کمک کننده است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1️⃣پیش از هرچیز بدانید که شناخت یک شبه حاصل نمی شود

یکی از مسائلی که باعث شکست زوجین در ازدواج می شود نداشتن آگاهی کافی در مورد نحوه به دست آوردن شناخت پیش از ازدواج است. در همین راستا لازم است بدانید که شناخت مناسب یک شبه یا طی چند جلسه مختصر خواستگاری میسر نمی‌شود. در نتیجه باید اطلاعات خود را در این زمینه به روز کرده و در دوران نامزدی برای شناخت هرچه بیشتر یکدیگر وقت بگذارید. دریافت مشاوره قبل از ازدواج و شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی از جمله اقدامات مفیدی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید.

2️⃣فکر نکنید که همه چیز تمام شده است

دوران نامزدی دوره ایست که به اطمینان یافتن زوجین از تصمیم‌شان مبنی بر ازدواج با یکدیگر کمک می‌کند. در نتیجه هرگز به گونه‌ای رفتار نکنید که گویی همه چیز تمام شده. شما در این دوران هنوز لازم است در مورد جنبه‌های مثبت و منفی تصمیم خود فکر کنید و اگر با چالشی رو به رو هستید حتما قبل از عقد برای حل و فصل آن اقدام نمایید.

3️⃣در دوران نامزدی مراقب عواطف و احساسات خود باشید

در دوران نامزدی این احتمال وجود دارد که یکی از طرفین یا هردو بنا به دلایلی تصمیم بگیرند ازدواج را به هم بزنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که از نظر عاطفی مراقب خود باشید و هیجانات درونی‌تان را مدیریت نمایید. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید در تصمیم‌گیری‌ها عاقلانه عمل کرده و صرفا به خاطر احساسات زندگی مشترک را آغاز نکنید. اگر در تنظیم هیجانات و مدیریت احساسات خود در دوره نامزدی مشکل دارید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

4️⃣مسائل جنسی را مدیریت کنید

در برخی خانواده‌ها افراد در دوران نامزدی به واسطه صیغه به یکدیگر محرم می‌شوند و پیش از عقد دائم روابط جنسی خود را آغاز می‌کنند. با این حال از آنجایی که در فرهنگ ایرانی حفظ پرده بکارت در ازدواج امری تاثیرگذار است، بهتر است تا قبل از عقد و قطعی نشدن ازدواج دخول جنسی را به تعویق بیاندازید.

در عوض این زمان بیش از هر زمان دیگری فرصتی برای معاشقه و عشق ورزی با یکدیگر است. می‌توانید از این طریق نیاز جنسی خود را در این دوره مدیریت کرده و از چالش‌هایی نظیر باردار شدن در دوره بارداری که فشار زیادی را به زوجین وارد می‌کند پیشگیری کنید. 

5️⃣دوران نامزدی را بیش از حد طول ندهید

متخصصان بر این باورند که دوران نامزدی نباید بیش از 6 ماه تا یک سال طول بکشد. چرا که به دلیل عدم قطعیت ازدواج در دوران نامزدی زن و مرد همواره سطحی از تنش و اضطراب را در رابطه تجربه می‌کنند. این مسئله در طولانی مدت سلامت روان زوجین را تحت تاثیر قرار داده و زمینه ساز بروز مشکلات اضطرابی و تنش در رابطه‌شان خواهد شد.

6️⃣در دوران نامزدی برای زندگی آینده خود برنامه ریزی کنید

دوران نامزدی فرصت خوبی است که طی آن برای زندگی مشترک‌تان برنامه ریزی کنید. برای مثال طی این زمان می‌توانید هزینه‌های پیش رو را پیش بینی کرده، در کنار یکدیگر برای ساختن زندگی ایده‌آل خود تلاش کنید و تا جایی که امکان دارد برای آینده پس انداز نمایید. دختر و پسری که در دوران نامزدی با برنامه ریزی پیش می‌روند، معمولا با آمادگی و بینش بیشتری وارد زندگی مشترک می‌شوند و در نتیجه در برخورد با چالش‌ها نیز سازگاری بالاتری از خود نشان می‌دهند.

7️⃣از خدمات مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید

خدمات مشاوره پیش از ازدواج تنها به جلسات خواستگاری اختصاص ندارد. شما در طول دوران نامزدی برای کسب شناخت بیشتر در مورد ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر و پیش بینی چالش‌های احتمالی می‌توانید از یک روانشناس متخصص در حوزه زوج درمانی کمک بگیرید. درمانگر با انجام مصاحبه‌های روانشناختی و گرفتن تست‌های شخصیت درباره ویژگی‌های باثبات درونی و سبک‌های ارتباطی‌تان بازخورد می‌دهد.

8️⃣انتظار تغییر اساسی در نامزد خود را نداشته باشید

سعی نکنید نامزد خود را رفتار بدهید. همه ما عادت های خوب و بد زیادی داریم که برای زندگی در کنار فرد دیگری باید آنها را مدیریت کنیم. اما برای ازدواج با فرد دیگری نمی‌توان او را مطابق به خواسته های خودمان شکل دهیم. تفاوت ها را بپذیرید و بر نقاط مشترک تمرکز کنید. بعد از ازدواج تغییرات جزئی در برخی از موارد پیش خواهد آمد اما انتظار نداشته باشید که او به طور اساسی تغییر کند. این موضوع در مورد خودتان نیز صدق می‌کند؛ به این معنی که نیاز نیست خود را به خاطر فرد دیگری تغییر داده و فراموش کنید.

9️⃣صداقت در دوران نامزدی

در دوران نامزدی از دروغ گفتن و پنهانکاری، دوری کنید. شما احتمالا به زودی، با نامزد خود وارد زندگی مشترک خواهید شد؛ پس با او صادق باشید و او را در جریان امور خود قرار دهید. همچنان که برای خود حریم شخصی قائل می‌شوید؛ به او نیز اهمیت دهید. نقش بازی نکنید تا بتوانید از او نیز انتظار صداقت داشته باشید.

سخن پایانی

دوران نامزدی فرصت خوبی برای برنامه ریزی دقیق تر در مورد آینده است. شاید برخی از افراد نگاه درستی نسبت به این دوران نداشته باشند و برای ازدواج عجله کنند. اما فراموش نکنید که به خود و شریک زندگی تان فرصت بیشتری برای فکر کردن بدهید؛ تا تصمیم درست تری برای آینده بگیرید. در مسیر ازدواج، مشورت با یک روانشناس زوج درمان گر کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران نامزدی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

مهم ترین اشتباهاتی که زن و مرد در دوران نامزدی مرتکب می‌شوند چه مسائلی هستند؟

طولانی کردن بیش از اندازه دوران نامزدی، تصمیم‌گیری بر پایه هیجانات شدید عاطفی، نداشتن برنامه ریزی برای آینده و عدم مدیریت روابط جنسی در این دوران از جمله رایج‌ترین اشتباهاتی هستند که زوجین در این بازه زمانی مرتکب می‌شوند.

برای کسب شناخت بیشتر از یکدیگر در دوران نامزدی چه کار کنیم؟

معاشرت با یکدیگر، در نظر گرفتن واکنش‌های طرف مقابل در موقعیت‌های سخت و آسان زندگی و کمک گرفتن از خدمات مشاوره پیش از ازدواج از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید.



:: برچسب‌ها: دوران نامزدی | بایدها و نبایدهای دوران نامزدی ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ویتامین دی برای کودکان باید به اندازه مصرف شود. زیرا کمبود ویتامین دی باعث پوکی استخوان و عفونت می‌شود. در واقع علت اصلی بیماری ها کمبود ویتامین در بدن کودکان است. همه ما می‌دانیم که کودکان نیازمند ویتامین های مناسب و رشد سالم هستند. اگر کمبود ویتامین در بدن آنها باشد به سرعت خود را نشان می‌دهد.

بنابراین مادران باید ویتامین های بدن کودک را بررسی کنند. با وعده های غذایی متعادل و مغذی می‌توانید رشد صحیح کودک را در نظر بگیرید. ویتامین دی برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا عدم اهمیت به این ویتامین باعث نرمی استخوان همراه با کمبود کلسیم در خون است. به همین جهت اهمیت به این موضوع را جدی بگیرید.

منبع: ویتامین دی برای کودکان | علائم کمبود ویتامین D برای کودک

ویتامین دی برای کودکان

ویتامین دی برای کودکان بسیار حیاتی است. این ویتامین در نور آفتاب صبح هنگام نیز قابل دریافت است. در صورتی که کودک با کمبود ویتامین دی مواجهه باشد؛ با نرمی استخوان، سیستم ایمنی ناسالم، عفونت و آرتریت در نوجوانی روبرو خواهد شد.

والدین جهت مصرف ویتامین دی برای کودکان باید حتما از پزشک کمک بگیرند. زیرا همان گونه که کمبود ویتامین دی همراه با عوارض زیاد است. افزایش بیش از اندازه این ویتامین نیز خطرات زیادی به دنبال دارد. 

قرص ویتامین دی برای کودکان

ویتامین دی برای کودکان با قرص و قطره نیز تامین می‌شود. اما قبل از مصرف این ویتامین ها حتما باید دوز مصرفی آن را بررسی کنید. برخی از مکمل ها برای افراد با کمبود شدید ویتامین دی ساخته شده است. این دوز بالا (50000) است و باید هر چند هفته مصرف شود.

بیشترین و بالاترین دوز مصرفی ویتامین دی (50000) است که برای کودکان باید با تجویز پزشک باشد. در مصرف ویتامین دی برای کودکان دقت بالایی نشان دهید. افرادی که میزان ویتامین دی معمولی دارند، می‌توانند ماهی 1 عدد از این قرص مصرف کنند

علائم کمبود ویتامین دی کودکان

ویتامین دی برای کودکان زمانی که با کمبود مواجه باشد از خود نشانه هایی را بروز می‌دهد که در این بخش مقاله به تمامی نشانه ها اشاره کرده ایم.

???? ضعف عمومی بدن

???? درد مکرر ماهیچه های پا

????پرش شدید پا

???? پرانتزی بودن استخوان های پا

???? نرمی استخوان مانند جمجمه نرم

????تضعیف ماهیچه های قلب

???? رشد ضعیف

???? کمبود وزن

????مشکلات تنفسی

???? عفونت های تنفسی

???? گریه های مداوم

????تاخیر در رشد دندان ها

???? گرفتگی عضلات

???? تشنج

????مشکلات تنفسی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میان وعده سالم برای کودکان کلیک کنید.

علل کمبود ویتامین دی

???? مصرف ناکافی مواد مغذی

???? پوشیدن لباس های تیره رنگ

????عدم قرار گیری در معرض آفتاب

???? عدم استفاده از غذاهای مغذی

???? کودکان دارای بیماری های خاص

????کودکان با رشد بسیار سریع

???? مصرف برخی داروها

دوز مصرفی مناسب ویتامین دی برای کودکان

کمبود ویتامین دی در کودکان می‌تواند خفیف یا شدید باشد. درمان این کمبود نیز به شدت کمبود کودک بستگی دارد. ویتامین دی برای کودکان باید بر اساس سن و میزان نیاز بدن تجویز شود. اما به طور کلی مقدار مصرف توصیه شده برای کودکان به شرح زیر است.

???? نوزادان تا 12 ماهگی روزانه 10 میلی گرم

???? کودکان بالای 1 سال روزانه 15 میلی گرم

راه پیشگیری از کمبود‌‌ویتامین دی برای کودکان

زمانی که متوجه شدید کمبود ویتامین دی برای کودکان شما وجود دارد. باید به دنبال راه چاره برای جذب بدن برای ویتامین دی باشید. بنابراین جهت کمک به شما در این بخش مقاله راجع به راه پیشگیری و درمان کمبود ویتامین دی برای کودکان توضیحاتی صورت گرفته است.

???? کودک را به مدت محدود به صورت برهنه در زیر آفتاب قرار دهید.

???? رژیم غذایی مناسب و سالمی برای کودک در نظر بگیرید.

????کره، روغن کبد ماهی، تخم مرغ، جگر، شیر غنی شده با ویتامین دی، شیر خشک، سرلاک و … در وعده های غذایی کودکان قرار دهید.

???? در صورت کمبود شدید دوز بالای ویتامین دی و استوس تراپی توصیه می‌شود.

???? در کودکانی که قادر به خوردن ویتامین دی نیستند، تزریق صورت می‌گیرد.

????به صورت تزریقی و خوراکی قابل استفاده است.

???? مصرف مکمل های فسفر

???? مصرف مکمل های کلسیم

????مصرف مولتی ویتامین ها

عوارض مصرف زیاد ویتامین D برای کودکان

همانطور که گفته شد، ویتامین دی برای کودکان باید به اندازه باشد. کمبود این ویتامین همراه با عوارض است؛ همچنین مصرف زیاد نیز با مسائل و مشکلاتی روبرو است. که در این بخش مقاله راجع به عوارض مصرف زیاد ویتامین دی برای کودکان توضیح داده ایم.

???? بی اشتهایی شدید

???? سطح بالای کلسیم

????اختلال در وزن گیری

???? استفراغ مکرر

???? درد در شکم

????سر درد

???? سوزش ادرار

???? پر نوشی

????پر ادراری

???? ادرار خونی

???? سنگ کلیه

منابع طبیعی ویتامین دی برای کودکان

مواد غذایی از منابع طبیعی جهت دریافت ویتامین دی برای کودکان است. زمانی که یک کودک در حال رشد است، باید رژیم غذایی مناسبی برای او در نظر گرفته شود. برای جلوگیری از خطرات در زمینه ویتامین ها، به مواد غذایی کودک اهمیت ویژه ای دهید. در این بخش مقاله به منابع طبیعی ویتامین دی برای کودکان اشاره کرده ایم.

???? زرده تخم مرغ

???? ماهی های چرب

????غلات

???? شیر خشک نوزادان

???? شیر

????ماست

???? کره

???? پنیر

????روغن جگر ماهی

???? آبمیوه (مخصوصا آبمیوه پرتقال)

کلام آخر

اکثر کودکان به دلیل عدم قرار گیری در معرض آفتاب دچار کمبود ویتامین دی شده باشند. یا هر دلیل دیگری در کمبود ویتامین دی باید مورد بررسی قرار بگیرد. والدین همیشه باید در نظر داشته باشند که کودکشان از چه میزان ویتامین برخوردار است. کمبود ویتامین دی باعث آسیب به کودک در دوران نوجوانی و بزرگسالی می‌شود. بنابراین جهت ویتامین دی برای کودکان حتما باید تحت نظر پزشک باشند.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویتامین دی برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: ویتامین دی برای کودکان | علائم کمبود ویتامین D برای کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دعوا با همسایه معمولا در تمامی واحدهای ساختمانی مشاهده شده است. به دلیل اختلاف فرهنگ ها، سر و صدا ها، عدم رعایت قوانین ساختمان و … این اتفاق بسیار زیاد رخ می‌دهد. در شرایطی با وجود همسایه بد دعوا تمامی ندارد. اما در بسیاری از موارد نیز تنها یک بار دعوا مشکلات را حل می‌کند.

 

برای جلوگیری از دعوا با همسایه در اقدام اولیه باید روش ها و مهارت کنترل خشم را آموزش ببینید. رفتار منطقی این است که حرمت همسایه داری باید رعایت شود. بنابراین باید رفتار مناسب داشته باشیم. و در کمال آرامش مشکل خود را ابراز کنیم.

منبع: دعوا با همسایه | 6 راه جلوگیری از دعوا با همسایه

دعوا با همسایه چیست؟

یکی از معضلات جامعه امروزی، ساختمان های پر همسایه و مجتمع های مسکونی است. به این فکر کنید که در یک آپارتمان 12 واحده زندگی می‌کنید. که جمعیت هر واحد 4 نفر است. به خودی خود 4 نفری که در یک خانه در حال سکونت هستند با یکدیگر متفاوتند. چه برسد به اینکه 48 نفر آدم با ویژگی های شخصیتی متفاوت در حال زیستن هستند.

با وجود فرهنگ های متفاوت، تربیت غیر همسان، سنت های جدا و … همسایه ها بر سر هر اتفاقی در ساختمان دعوا خواهند کرد. بنابراین دعوا با همسایه در ساختمان های پر جمعیت بسیار زیاد است. و تقریبا همه افراد با چنین موقعیت هایی مواجه شده اند. برای جلوگیری و کاهش این اتفاقات حتما باید روش های کنترل خشم را آموزش ببینید. جهت آموزش نیازمند یاری سبز روانشناس هستید. 

دلایل دعوا با همسایه

دعوا با همسایه به خودی خود اتفاق زیبایی نیست. اما از طبیعی بودن این اتفاق نمی‌توان صرف نظر کرد. دلایل زیاد و منطقی وجود دارد که باعث بروز خشم و دلیل دعوا با همسایگان می‌شود. که در این بخش مقاله راجع به آن صحبت کرده ایم.

???? اختلاف فرهنگی

یکی از دلایل دعوا با همسایه، اختلاف فرهنگی است. زمانی که جمعیت زیادی از افراد با فرهنگ مختلف در یک محیط زندگی می‌کنند؛ دعوا نیز افزایش می‌یابد. 

???? سر و صدا | دعوا با همسایه

سلب آرامش و آسایش همسایه یکی از دلایل دعوا با همسایه است. زمانی که همسایه وقت و بی وقت سر و صدا داشته باشد، به مرور آرامش دیگران سلب می‌شود. اگر با تذکر همسایه گرامی صدای خود را کم نکرد؛ دعوا پیش می‌آید.

???? عدم رعایت قوانین

تمامی ساختمان ها قوانین مخصوص به خود را دارند. اگر یکی از همسایه ها این قوانین را عمل نکند و زیر پا بگذارد، قطعا دعوا با همسایه پیش خواهد آمد.

???? عدم پرداخت فیش | دعوا با همسایه

معمولا تمامی ساختمان ها قبض و شارژ مشترک دارند. حال اگر یکی از همسایه ها در پرداخت این قبض ها دچار مشکل شود معمولا اختلاف پیش می‌آید. بنابراین برای جلوگیری از دعوا با همسایه حتما پرداخت قبوض را جدی بگیرید.

???? عدم حفظ حریم شخصی

فضولی در زندگی دیگران بین همسایگان در نهایت مساوی با دعوا با همسایه است. دخالت در زندگی دیگران و سرک کشیدن در روند زندگی همسایه، کار عاقلانه ای نیست.

راه های جلوگیری از دعوا با همسایه

همانطور که از دلایل دعوا با همسایه مطلع شدید، باید روش های جلوگیری از دعوا با همسایگان را نیز آموزش ببینید. در این روش ابتدای کار کسب مهارت کنترل خشم است. در این بخش مقاله راجع به راه های جلوگیری از دعوا با همسایه صحبت کرده ایم.

???? در کمال آرامش موضوع خود را بیان کنید | دعوا با همسایه

یکی از راه کارهای جلوگیری از دعوا با همسایه، بیان موضوع در کمال آرامش است. با صبر و حوصله در موقعیتی مناسب که آرامش دارید؛ مشکل خود را به همسایه گوشزد کنید. در این شرایط هم خشم خود را کنترل کرده اید و هم بدون دعوا با همسایه مسائل را در میان گذاشته اید.

???? رفتارهای بد همسایه را به مدیر ساختمان گزارش دهید

اگر صحبت های با ملایمت شما باعث کاهش خطاهای همسایه نشد، حتما موضوع را با همسایه در میان بگذارید. در صورتی که مدیر ساختمان دارید؛ حتما به او گزارش دهید تا از جانب تمام همسایه ها مشکل را به او گوشزد کند.

???? اگر همسایه شما مستاجر است، به صاحب خانه بگویید

دعوا با همسایه روش های زیادی برای جلوگیری دارد که یکی از آنها، گزارش به صاحب خانه است. اگر با گوشزد های فراوان باز هم همسایه شما رعایت نکرد، حتما به صاحب خانه گزارش دهید. تا قوانین ساختمان را به او بیان کند. 

???? اندکی تحمل کنید | دعوا با همسایه

همیشه تحمل و صبر از روش های جلوگیری دعوا با همسایه است. معمولا همسایگان زیادی تحمل بالایی دارند و هر مشکلی را به دعوا تبدیل نمی‌کنند. بنابراین صبر پیشه کنید. شاید همسایه شما با مشکل بزرگی روبرو است که به مرور حل می‌شود.

???? اگر بسیار اذیت می‌شوید، نقل مکان کنید

از دیگر روش های جلوگیری از دعوا با همسایه می‌توان به تعویض محل زندگی اشاره کرد. اگر همسایه شما فردی بد اخلاق و دچار شخصیت ضداجتماعی است؛ برای آسودگی خاطر خود و خانواده حتما محل زندگی را تغییر دهید.

???? از روانشناس کمک بگیرید

گاه برای جلوگیری از دعوا با همسایه، باید روش های کنترل خشم را آموزش ببینید. در این شرایط روانشناس به شما روش های مهم و کاربردی کنترل خشم و عصبانیت را آموزش می‌دهد تا با هر چالش و مسائلی از خود واکنش هیجانی نشان ندهید.

کلام آخر

همه ما حداقل یکبار شاهد دعوا با همسایه بوده ایم. اما اگر خود شما فرد روبروی دعوا هستید؛ حتما برای کنترل خشم خود از روانشناس کمک بگیرید. اگر خشم خودتان را کنترل نکنید و با هر رفتاری واکنش بد نشان دهید، در زندگی خود نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. بنابراین جهت آرامش خود حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با همسایه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: دعوا با همسایه | 6 راه جلوگیری از دعوا با همسایه ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سکس گروهی یکی از انواع روابط جنسی است که با حضور بیش از دو نفر صورت می‌گیرد. این نوع رابطه با توجه به خطرات و پیامدهایی که دارد، در دسته روابط ناسالم و پرخطر قرار گرفته و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز ممنوع شده است. افراد به دلایل متعددی همچون کسب هیجان جنسی، مشکل در روابط زناشویی و حتی اختلالاتی چون تماشاگری جنسی اقدام به برقراری این نوع رابطه می‌کنند. سکس گروهی عوارض و پیامدهای بسیار جدی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی اشاره کرد.

منبع: سکس گروهی

سکس گروهی 

سکس گروهی نوعی از رابطه جنسی است که در آن بیش از دو نفر شرکت دارند. افراد در رابطه جنسی یا تنها مشاهده‌گر هستند و یا به صورت فعالانه در رابطه شرکت می‌کنند. تحقیقات نشان داده که سکس گروهی یکی از فانتزی‎های اکثر افراد است اما به دلیل نابهنجاری و غیر قانونی بودن این فانتزی را ابراز نمی‌کنند و یا به صورت مخفیفانه جلسات گروهی را تشکیل می‌دهند. اما امروزه به دلیل افزایش آگاهی از خطرات و پیامدهای سکس گروهی، افراد کمتر اقدام به برقراری این نوع رابطه می‌کنند.

شرکت کننده‌های رابطه جنسی گروهی

این باور در عموم وجود دارد که علاقه‌مندان به رابطه سکس گروهی، جوانان هستند. اما بررسی‌ها نشان داده که زوجین جوان، خلوت دونفره و عاشقانه را ترجیح می‌دهند و اکثرا به سراغ این گونه روابط نمی‌روند. شرکت کننده‌های رابطه جنسی گروهی اکثرا افراد بالای 30 سال متاهل هستند که در زندگی زناشویی و جنسی با همسر خود به مشکل برخورده‌اند. برخی از افراد طلاق گرفته‌اند و برخی دیگر نیز با همسر خود در این جلسات شرکت می‌کنند.

میزان شیوع سکس گروهی

به دلیل غیر قانونی بودن سکس گروهی، آمار دقیق و مناسبی تا به امروز به دست نرسیده است. اما برخی از تحقیقات نشان از علاقه یک چهارم مردان و یک هشتم زنان دارد. که در اکثر موارد این نوع رابطه جنسی یکی از ده فانتزی برتر بین افراد است. بیشتر کسانی که به این رابطه جنسی علاقه نشان می‌دهند بالای 30 سال سن دارند. که تعداد زیادی از آنها یا جدا شده اند و یا متاهل بودند. البته که عده ای از آنها با همسر خود به این رابطه ادامه می‌دادند.

خطرات سکس گروهی

سکس گروهی حریم مشخصی برای افراد ندارد. بدون اطلاع از بیماری های مقاربتی و مشکلات جنسی افراد در این گروه ها شرکت میکنند. حتی عده زیادی از افراد به دلیل مشارکت های پی در پی به جدایی می‌رسند. در ادامه به موارد بیشتر خطرات رابطه جنسی گروهی  اشاره کرده ایم.

???? ایجاد دلبستگی ناایمن بین افراد

???? احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی

????افزایش احتمال بارداری ناخواسته

???? فاصله از شریک زندگی

???? حسادت به فرد سوم

????عدم لذت از رابطه سالم

???? افزایش خیانت

???? احساس شرمساری

????عدم دریافت توجه کافی به شریک خود

???? عدم اعتماد دوباره

???? تاثیر منفی بر صداقت و صمیمیت زوجین

????توهین و تحقیر زیاد

انواع رابطه جنسی گروهی

سکس گروهی انواع مختلفی دارد که چند مورد از رایج‌ترین آن‌ها به صورت زیر هستند.

???? سکس سه نفره

یکی از انواع سکس گروهی، سکس سه نفره است. رابطه‌ای که سه نفر شامل دو مرد و یک زن یا دو زن و یک مرد در آن شرکت می‌کنند. ممکن است سکس و رابطه جنسی همزمان میان این سه نفرد انجام شود و یا به طور جداگانه رابطه را انجام دهند.

???? سکس گروهی زوجی | سکس گروهی

در این نوع سکس گروهی، افراد زیادی در یک مکان قرار می‌گیرند اما هریک پارتنر مخصوص خود را دارند و شریکشان را با فرد دیگری عوض نمی‌کنند. روابط همه زوجین در یک مکان انجام می‌شود اما بین افراد رابطه جنسی همزمان وجود ندارد.

???? رابطه جنسی ضربدری

این نوع سکس گروهی از جمله روابط جنسی گروهی است که طی آن زوجین با زوج‌های دیگری وارد رابطه می‌شوند و به صورت اتفاقی یا برنامه‌ریزی شده، پارتنرهای خود را با یکدیگر عوض می‌کنند. در رابطه جنسی ضربدری ممکن است دخول به صورت کامل میان زوجین انجام گیرد و یا تنها به معاشقه محدود شود. هر سطحی از این روابط مشکلات متعددی برای زوجها ایجاد می کند.

???? سکس گنگ بنگ | سکس گروهی

یکی از انواع سکس گروهی، گنگ بنگ است. در این روش رابطه جنسی تعدادی از افراد به صورت همزمان یا به نوبت با یک فرد رابطه برقرار می‌کنند.

???? زنجیره دیزی

نوع دیگری از سکس گروهی به نام زنجیره دیزی وجود دارد. در این نوع رابطه جنسی مردان و زنان به صورت دایره ای در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هر فرد به صورت همزمان با نفر قبلی خود رابطه دهانی برقرار می‌کند.

دلایل تمایل به سکس گروهی

 

افراد به دلایل متعددی به سکس گروهی تمایل نشان می‌دهند. هرفردی می‌تواند انگیزه خاص خود را داشته باشند اما طبق بررسی‌ها، شایع‌ترین دلایل به شرح زیر هستند. 

???? تجربه رابطه با شرکای متعدد

این دلیل بیشتر برای مردان است چرا که بسیاری از مردان می‌خواهند که رابطه جنسی با چند زن را تجربه نمایند. رابطه سکس گروهی این امکان را برایشان مهیا می‌کند که همزمان با چند شریک جنسی رابطه داشته باشند. به طور معمول زنان علاقه‌ای به داشتن چند شریک جنسی ندارند و یا این تمایل را تنها به فانتزی‌ها و تصوراتشان محدود می‌کنند. این دست مردان به دلیل مشکلاتی که در تربیت و کودکی آن ها اتفاق افتاده برای رسیدن به این میل خود خواسته زندگی شان را دچار آشوب می کنند.

???? سکس گروهی | به دنبال هیجان جنسی

برخی از زوجین با گذشت زمان دچار ملال جنسی می‌شوند و رابطه جنسی هیجان اولیه را برایشان از دست می‌دهد. این زوجین با امید به کسب هیجان جنسی وارد سکس‌ گروهی می‌شوند. در حالی که این روابط نمی تواند تمایلات آن ها را ارضا کرده و در نتیجه دچار شکست بیشتری می‌شوند.

???? مشکل در رابطه زناشویی

برخی از زوجین در روابط جنسی خود مشکل دارند و هیچ یک از رابطه جنسی خود راضی نیستند. به همین دلیل وارد روابط سکس گروهی و مخصوصا سکس ضربدری می‌شوند تا شاید میزان رضایتشان افزایش یابد. در حالی که تحقیقات نشان داده روابط جنسی گروهی تاثیر منفی بر روابط جنسی و عاطفی زوجین می‌گذارد.

???? تماشاگری جنسی

برخی از افراد تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند اما از تماشای رابطه جنسی دیگران لذت می‌برند و ارضا می‌شوند. این افراد یا به طور مخفیانه وارد حریم خصوصی دیگران می‌شوند و یا در جلسات سکس گروهی به تماشای افراد در حال سکس می‌نشینند. در واقع آن ها دچار اختلال تماشاگری جنسی (نوعی انحراف جنسی) هستند.

???? نمایشگری جنسی | سکس گروهی

در نقطه مقابل تماشگران جنسی، نمایشگران قرار می‌گیرند. این افراد از اینکه در حین سکس توسط دیگران دیده شوند به اوج لذت جنسی می‌رسند. سکس گروهی امکان دیده شدن را برای آنان فراهم می‌کند. این تمایل نیز در دسته انحرافات جنسی قرار دارد و برای درمان باید به متخصصین مراجعه کرد.

???? مشاهده فیلم های جنسی

امروزه فیلم های جنسی روش های عجیب و غریبی را به عموم مردم نمایش می‌دهد. و زمانی که این تنوع این فیلم ها افزایش می‌یابد؛ درخواست ها نیز افزایش می‌یابد. در نهایت افراد گوناگونی وسوسه تجربه چنین رابطه هایی را دارند.

???? تائید طلبی آقایان

یکی از دلایل سکس گروهی، تائید طلبی آقایان است. در این شرایط آقایان علاقه دارند تا از همسر خود در زمینه مهارت های عشق ورزی تائید بگیرند. این مردان معمولا سکس های گروهی را پیشنهاد می‌دهند وپس از تجربه این نوع رابطه جنسی احساس آزادی و سرخوشی دارند.

عوارض و پیامدهای سکس گروهی

سکس گروهی در کنار جذابیت و هیجانی که دارد، با خطرات و پیامدهای بسیار جدی نیز همراه است. این نوع رابطه بسیار پرخطر است و در نتیجه امکان انتقال انواع بیماری‌های مقاربتی تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد.

با توجه به حضور بیش از دو نفر در آن مکان، برخی از مردان به دلیل اضطراب و هیجان زیاد با مشکلاتی همچون عدم نعوظ و یا زودانزالی مواجه می‌شوند. با توجه به تاثیر منفی روانی که این مشکلات در مردان ایجاد می‌کند، بسیاری از آنان برای پیشگیری به طور خودسرانه دارو مصرف می‌کنند و با عوارض متعددی روبه‌رو می‌شوند.

از سوی دیگر امکان دارد که در این سکس گروهی، برخی از افراد با یکدیگر آشنا باشند و در نتیجه در ابعاد اجتماعی زندگی خود به مشکل بر بخورند. بسیاری از زوجین شرکت کننده در سکس‌های گروهی، به مرور زمان نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد می‌شوند و در نتیجه مسیرشان به جدایی و طلاق ختم می‌شود.

اهمیت دریافت خدمات روانشناسی

بسیاری از زوجین و افرادی که وارد سکس گروهی می‌شوند، در زندگی شخصی و زناشویی خود با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. برای پیشگیری از این رابطه ناسالم و خطرات ناشی از آن، توصیه می‌شود که در قدم اول در جهت اصلاح و درمان مشکلات فردی و زناشویی خود تلاش کنید. خدمات مشاوره به شما کمک می‌کند تا به حل این مشکلات بپردازید. از سوی دیگر اگر پس از اینگونه روابط دچار مشکل شده‌اید، روانشناس به شما کمک می‌کند تا آسیب‌های آن را کاهش دهید.

کلام آخر

سکس گروهی انواع مختلفی دارد و به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد. برخی از زوجین به دلیل تنوع طلبی و وجود شبکه های تبلیغاتی رابطه جنسی گروهی، به این نوع رابطه رو می‌آورند. برای جلوگیری از این رابطه حتما باید افکار و نیازهای خود را با روانشناس جنسی در میان بگذارید. تا مشکلات و درخواست های شما مورد بررسی قرار بگیرد. در نهایت راهکارهای مناسبی ارائه شود. برای دریافت مشاوره جنسی حتما از روانشناسان ذهن نو کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سکس گروهی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

سکس گروهی چه خطراتی دارد؟

در رابطه جنسی گروهی امکان انتقال بیماری‌های مقاربتی بسیار بالاست. مشکل در نعوظ، زودانزالی و برخوردن به یک فرد آشنا در این گروه‌ها از دیگر خطرات و پیامدهای سکس گروهی به شمار می‌رود.



:: برچسب‌ها: سکس گروهی ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پدر بی مسئولیت زندگی و آرامش همسر و فرزندان خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در خانواده هر کسی وظایف و مسئولیت هایی دارد. معمولا در اکثر موارد بی مسئولیتی و سهل انگاری از طرف فرزندان رخ می‌دهد. اما وجود والدین بی مسئولیت در خانواده، اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد. آقایون به دلایل مختلفی از زیر بار مسئولیت، شانه خالی می‌کنند. پدری که وظایف خود را در رابطه با خانواده به درستی انجام نمی‌دهد؛ احتمالا در جنبه های دیگر از زندگی نیز، بی مسئولیت است.

منبع: پدر بی مسئولیت | با پدر بد چه کنیم؟

با پدر بد چه کنیم؟

 پدرانی که از مسئولیت های خود در زندگی، سر باز می‌زنند؛ شرایط زندگی را برای افراد دیگر سخت تر خواهند کرد. عده ای تصور می‌کنند که تربیت کودک فقط به عهده مادر است؛ اما این درست نیست. در یک خانواده، همه اعضا باید به یکدیگر کمک کرده و همکاری داشته باشند. 

نشانه های پدر بی مسئولیت

فرق یک پدر وظیفه شناس با یک پدر بی مسئولیت چیست؟ باید بدانید که همه والدین، تلاش خود را برای فرزندانشان خواهند کرد. آنها همیشه بهترین چیزها را برای فرزند خود می‌خواهند. گاهی در این مسئولیت موفق نمی‌شوند. پس بهتر است آنان را مقصر ندانیم. همچنین افرادی که بی مسئولیت هستند با کسانی که در تلاش کردن موفق نمی‌شوند؛ متفاوت هستند. در این قسمت چند نمونه از نشانه های پدر بی مسئولیت را ذکر خواهیم کرد.

◀این افراد به فرزندان خود اهمیت نمی‌دهند و مسائل مربوط به آنان را فراموش می‌کنند. 

◀انتقاد پذیر نیست و فرزند خود را سرزنش می‌کند.

◀همیشه در مشکلات خانوادگی، دنبال مقصر می‌گردد.

◀از مهارت حل مسئله برخوردار نیست.

◀پدربی مسئولیت دروغگو است و ابراز علاقه نمی‌کند.

◀خشمگین و مستبد است.

چرا پدران نسبت به فرزندان خود بی مسئولیت می‌شوند؟

شاید شما هم اصطلاح والدین سمی را شنیده باشید. پدر بی مسئولیت نیز، نمونه بارز یک والد سمی است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که احتمالا آنان نیز قربانی والدین خود بوده اند. به این معنی که بی مسئولیتی را از والدین خود تقلید کرده اند. شما مقصر نیستید؛ برای این گونه افراد شما بهترین فرزند هم باشید؛ باز هم کافی نخواهد بود. آنها احتمالا قصد گرفتن انتقام کودکی خود را از شما دارند. برخی از دلایل زیر در شکل گیری پدر بی مسئولیت، نقش دارند.

⏹الگوبرداری از والدین خویش

⏹عدم صلاحیت برای تربیت فرزند

⏹اختلالات روانی

⏹مشکل با همسر

⏹ناکامی و سرخوردگی های متعدد در زندگی

⏹اعتیاد

عوارض داشتن پدر بی مسئولیت

قطعا وجود پدر بی مسئولیت در زندگی شما نیز موثر خواهد بود. علاوه بر مشکلات شخصی، در روابط خود با دیگران نیز به مشکل برخواهید خورد. همیشه خانواده خوب، مسیر پیشرفت را هموار خواهد کرد و برعکس محیط خانوادگی نابسامان شرایط را پیچیده می‌کند. اما فراموش نکنید که می‌توان اوضاع را تغییر داد.

⭕دلبستگی نا ایمن

دلبستگی ناایمن و کمبود محبت، یکی از عوارض پدر بی مسئولیت خواهد بود. همانطور که گفته شد؛ پدر بی مسئولیت، ابراز علاقه را بلد نیست و به فرزندان خود اهمیتی نمی‌دهد. به همین دلیل آنان به دنبال محبت در افراد دیگری می‌گردند. فرزندان این خانواده از والدین خود ناامید شده و عقده کمبود محبت را تجربه خواهند کرد. حتی در روابط عاطفی خود نیز، معمولا شکست می‌خورند. چون خود را دوست داشتنی حس نمی‌کنند یا طریقه محبت کردن را بلد نیستند.

⭕ایجاد اختلالات روانی

یک پدر بی مسئولیت، شما را در معرض طیف وسیعی از اختلالات روانی، قرار خواهد داد. فرزندانی که در با پدر بی مسئولیت بزرگ می‌شوند؛ کمبود اعتماد به نفس، افسردگی و اضطراب را تجربه خواهند کرد. حتی گاهی بی مسئولیت پدر بر ری فرزند نیز تاثیر گذاشته و او نیز همانگونه رفتار می‌کند. مخصوصا این موضوع در فرزندان پسر، بیشتر اتفاق می‌افتد. 

⭕بی اعتمادی

وقتی فردی پدر بی مسئولیت خود را در خانواده مشاهده می‌کند؛ دیگر نمی‌تواند به دیگران اعتماد کند. در روابط خود با دیگران نیز دچار تردید و بدبینی است. اینگونه فرزندان احتمالا از ازدواج نیز اجتناب می‌کنند. برای آنان اعتماد کردن به دیگران بسیار دشوار است. در واقع بی اعتمادی با بی مسئولیتی، رابطه ای متقابل دارند و افراد برای روابط خود، به آنها نیاز دارند.

چگونه با پدر بی مسئولیت رفتار کنیم؟

 

به عنوان همسر یا فرزند یک پدر بی مسئولیت، اقداماتی را می‌توانید جهت پیشگیری یا رفع رفتارهای او، انجام دهید. حذف پدر بی مسئولیت از زندگی، راه حل موثری نیست. پس درصدد حل مشکل برآیید.

????در مقابله با او صبور باشید

اجازه ندهید حرف ها و رفتارهای او در شما تاثیر بگذارد؛ طبیعی است که از بی اعتنایی پدر بی مسئولیت، اذیت شوید. اما واکنش های او، شخصیت شما را تعریف نخواهد کرد. سعی کنید رفتارهای مخرب را نادیده بگیرید. لیاقت و شایستگی شما بیشتر از رفتارهایی است که از طرف دیگران با شما می‌شود.

????از پدر بی مسئولیت تقلید نکنید

از تکرار کردن رفتارهای پدر بی مسئولیت در زندگی شخصی خود، پیشگیری کنید. حتی تلاش کنید کمبود محبت را با محبت کردن به دیگران جبران کنید. طبیعی است که رفتار های ما با تا حدودی به والدین مان شباهت داشته باشد؛ بی مسئولیتی رفتار صحیحی برای تقلید نیست. سعی کنید از والدین بی مسئولیت خود تقلید نکرده و این رفتارها را با عادات مثبت، جایگزین کنید.

????به دنبال الگوی بهتری باشید

همه در زندگی خود نیاز به سرمشق و الگویی برای پیروی می‌گردند. این الگوبرداری از خانواده و مخصوصا از پدران شروع می‌شود. با وجود پدر بی مسئولیت در خانواده، نه تنها دختران، بلکه پسران نیز دچار مشکلاتی خواهند شد. احتمالا فرزندان پسر از پدر خود تقلید کرده و رفتار های او را تکرار می‌کنند و دختران نیز با توجه به طرحواره های ذهنی خود با مردانی شبیه پدران خود ازدواج خواهند کرد.

????از پدر بی مسئولیت مستقل شوید

سعی کنید شخصیتی مستقل از خانواده خود داشته باشید. توانمندی خود را پرورش داده و استعداد خود را تقویت کنید؛ تا از لحاظ مالی نیز مستقل شوید. اگر پدر بی مسئولیت از شما حمایت نخواهد کرد؛ به فکر آینده خود باشید و انگیزه خود را از دست ندهید.

????حفظ فاصله با پدر بی مسئولیت

دوری کردن از پدر بی مسئولیت، به معنای ترک خانواده نیست. بلکه از لحاظ روانی از او دوری کرده و فاصله خود را با حفظ کنید. نباید حفظ فاصله، به معنای بی احترامی کردن باشد. اگر تلاش های شما برای تغییر و اصلاح او، بی فایده بود؛ از او دوری کنید. همین که بتوانید تاثیرات او را در زندگی شخصی و اجتماعی خود کنترل کنید؛ کافی است.

???? از متخصص کمک بگیرید

شما خیلی اوقات توان مقابله با رفتارهای پدر بی مسئولیت خود را ندارید. از این رو مداخله یک فرد متخصص ضرورت پیدا می‌کند. از آن جا که نقش پدر در خانواده بسیار حیاتی است، پس هر چه اقدام زودتر باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت. شما برای شروع می‌توانید با دریافت مشاوره خانواده از مراکز معتبری مثل ذهن نو شروع کنید. برای این منظور حتما با شماره های درج شده تماس گرفته و برای مشاوره اقدام نمایید. 

سخن پایانی

یک خانواده سالم، فرزندانی سالم را به جامعه تحویل خواهد داد. پدر بی مسئولیت، در مواردی حتی تهدید برای خانواده محسوب می‌شود و شاید اعضای خانواده را مجبور به جدایی از یکدیگر کند. احتمالا در فرایند رشد یا زندگی با فردی که به شما اهمیتی نمی‌دهد؛ سلامت روان تان، خدشه دار خواهد شد. حتما در این زمینه از یک روانشناس یا مشاور خانواده کمک بگیرید و برای خودتان اهمیت قائل شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پدر بی مسئولیت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

سوالات متداول

نشانه های یک پدر بی مسئولیت چیست؟

ابراز علاقه و محبت نکردن به فرزندان، بی تفاوتی، انتقاد ناپذیری، خشمگینی و بی احترامی کردن و ستبد بودن، از نشانه های یک پدر بی مسئولیت است.

چرا پدران نسبت به فرزندان خود بی مسئولیت می‌شوند؟

پدران به دلیل اعتیاد، الگوبرداری از والدین خود، مشکلات با همسر، تجربیات منفی در زندگی و…، نسبت به فرزندان خود بی مسئولیت می‌شوند.

راهکار مقابله با پدر بی مسئولیت چیست؟

حفظ فاصله، انتخاب الگوی رفتاری بهتر، مستقل شدن، صبوری و تقلید نکردن از او از راه های موثر برای برخورد با پدر بی مسئولیت اس



:: برچسب‌ها: پدر بی مسئولیت | با پدر بد چه کنیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک قرص خواب بدون مشورت با متخصص آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. مصرف این داروها نباید به طور خودسر صورت بگیرد. به هر نحوی که دچار اعتیاد به داروهای خواب آور شده‌اید؛ باید برای قطع داروها نظر متخصصان را جویا شوید. به کمک آن‌ها داروها را قطع یا جایگزین نمایید. متخصصان روانشناسی با رویکرد درمان بدون دارو، کمک می‌کنند تا بتوانید علاوه بر تنظیم سیکل خواب، کیفیت خواب‌تان را نیز بالا ببرید. در ادامه به روش‌های موثر در ترک قرص خواب پرداخته‌ایم.

 

منبع: ترک قرص خواب | قطع ناگهانی و بهترین روش ترک قرص خواب

ترک قرص خواب

ترک قرص خواب تبدیل به یکی از دغدغه های افراد وابسته به این دارو، می‌شود. امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشکلات روانی یا حتی شرایط اضطراب آور زندگی، مجبور به مصرف داروهای آرامبخش یا خواب آور هستند. یکی دیگر از دلایل مصرف این دارو زندگی در مناطق جغرافیایی است که تقریبا 6 ماه از سال، هوا تاریک نمی‌شود. افراد ساکن در این مناطق مجبور به مصرف قرص خواب هستند. بعد از مدتی مصرف این داروها تبدیل به عادت شده و تقریبا دیگر تاثیری بر بدن ندارد. این وابستگی روانی، افراد را مجبور به ادامه مصرف قرص خواب می‌کند.

علائم اعتیاد به مصرف قرص خواب

طبیعی است که با مصرف طولانی مدت قرص خواب به آن وابستگی زیادی پیدا کنید. مهم ترین علائم اعتیاد به مصرف قرص خواب، شامل موارد زیر می‌شود.

????مصرف افراطی و غیرقابل کنترل انواع قرص خواب

????فراموشی

????بی انگیزگی برای ترک

????مصرف دارو حتی با وجود خواب آلودگی

????شدت گرفتن علائم با یکبار مصرف نکردن

????تلاش برای خرید غیرقانونی قرص خواب

????ادامه دادن به مصرف با اطلاع از پیامدهای منفی آن

پیش از درمان نوع قرص خواب مشخص شود

کیفیت خواب موضوعی است که می‌‎تواند سلامت انسان را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. اکثر کسانی که خواب خوبی ندارند در طول روز سطح استرس بالایی را گزارش می‌دهند و از نظر خلقی ناراحتی‌هایی را تجربه می‌کنند. برای درمان این وضعیت در قدم اول درمان‌های غیردارویی پیشنهاد می‌شود.

برای مثال روانشناسان از طریق آموزش فنون خودآرام سازی نظیر ریلکسیشن، مراقبه و تکنیک‌های ذهن آگاهی تلاش می‌کنند سطح تنش مراجع را کاهش داده و در نتیجه تجربه خواب راحت را تسهیل نمایند. با این حال در مواردی که روان‌درمانی پاسخگو نبوده یا اضطراب‌های شدید مانع از ادامه روند درمان می‌شوند، استفاده از قرص‌های خواب توصیه می‌گردد. قرص‌های خواب معمولا داروهای ضد اضطرابی بنزودیازپینی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به دیازپام، آلپرازوالام، اگزازپام و کلردیازپوکساید اشاره کرد.

????نحوه عملکرد داروهای خواب

این داروها با تضعیف فعالیت سیستم عصبی مرکزی سطح هوشیاری مغز را پایین آورده، فعالیت سیستم سمپاتیک را کم می‌کنند و در نهایت منجر به احساس خواب آلودگی می‌شوند. با این حال از آنجایی که این داروها قابلیت ایجاد وابستگی جسمانی و اعتیادآوری دارند، باید با ملاحظه بسیار و تحت نظر متخصص مصرف شوند.

ترک ناگهانی قرص خواب

خیلی‌ها از تفاوت قرص‌های خواب با سایر قرص‌ها آگاهی ندارند. از همین رو به محض اینکه مشکل خوابشان برطرف شد یا سطح اضطرابشان پایین آمد اقدام به قطع سرخود این داروها می‌کنند. این در حالیست که اکثر قرص‌های خواب منجر به بروز نوعی وابستگی جسمانی در انسان می‌شوند. قطع ناگهانی آن‌ها با علائم جسمانی و روانی ناخوشایندی همراه خواهد شد که به آن سندروم محرومیت از مواد گفته می‌شود.

در این شرایط ممکن است که علائمی نظیر استرس، بی‌قراری، تشدید بیخوابی، سردرد، افزایش تحریک پذیری، بالا رفتن ضربان قلب، حالت تهوع، لرزش دست، بروز علائم افسردگی ، حملات پانیک و تشنج را تجربه کنید. از همین رو بسیار اهمیت دارد که قبل از قطع قرص خواب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی در مورد اعتیاد به قرص خواب

همانطور که گفته شد داروهای ضداضطرابی که به قرص‌های خواب مشهور هستند، قابلیت اعتیادآوری دارند. متاسفانه برخی افراد که درگیر اضطراب‌های مزمن‌اند و یا از روش‌های سالم نمی‌توانند هیجانات منفی خود را کنترل کنند، به مصرف بی‌رویه این داروها روی می‌آورند. مصرف کننده پس از مدتی متوجه می‌شود که استفاده از همان دوزهای قبلی اثرات گذشته را ندارد، در نتیجه مجبور می‌شود که میزان مصرف خود را به مرور افزایش دهد و همین مسئله به مرور منجر به تشدید اعتیاد می‌گردد.

اگر دچار اعتیاد به این قرص‌ها شده‌اید هرگز برای ترک آن‌ها به طور ناگهانی اقدام نکنید. زیرا همانطور که گفته شد ممکن است با سندروم محرومیت مواجه شده و در نتیجه درگیر علائم جسمانی و روانی جدی شوید. از همین رو پیش از هرکاری ابتدا به یک متخصص سلامت روان نظیر روانشناس یا روانپزشک مراجعه کرده و میزان مصرف قبلی داروی خود را با او در میان بگذارید. درمانگر با توجه به شدت اعتیاد و میزان مصرف دارو یک برنامه مناسب برای ترک را در اختیار شما قرار خواهد داد.

عوارض عدم ترک قرص خواب

باید قبل از مصرف، در مورد تاثیرات جبران ناپذیر قرص خواب، اطلاعات کافی داشته باشید. نه تنها مصرف قرص خواب، بلکه ترک کردن این دارو مانند ترک اعتیاد، آثاری را برای بدن برجای خواهد گذاشت. با گذشت زمان، بدن نسبت به این دارو مقاوم شده و دیگر واکنشی نشان نمی‌دهد. قرص خواب با برهم  زدن تعادل هورمون ها و کاهش سطح ایمنی بدن، بدن را در معرض ابتلا به بیماری های زیادی قرار می‌دهد. یکی از شایع ترین عوارض قرص خواب، ایجاد توهمات شنیداری و دیداری است.

عوارض بلند مدت مصرف قرص خواب

تقریبا با یک ماه مصرف مکرر قرص خواب، علائم اعتیاد به آن ظاهر می‌شود. پس شخصی که به این دارو وابستگی پیدا کرده است؛ به این معنی نیست که مدت زمان طولانی این دارو را مصرف کرده است. اما با مصرف طولانی شاید برخی از علائم زیر ظاهر شوند.

????انقباضات عضلانی

????تشنج

????هذیان

????بی خوابی های طولانی

????افسردگی

????اختلال در عملکرد جنسی

????تعریق

????لرزش دست و پا

????افزایش ریتم قلبی

????حالت تهوع و استفراغ مزمن

علائم مصرف بیش از اندازه یا اوردوز قرص خواب شامل کما، کاهش ضربان قلب در خواب، سکته قلبی، خواب پریشی و تنفس آهسته می‌شود.

بهترین روش های ترک قرص خواب

 

به طورکلی مراحل ترک قرص خواب مانند دیگر انواع ترک است که شامل سم زدایی، بستری و مراجعه به روانپزشک و روانشناس می‌شود. در صورت بروز اعتیاد به قرص‌های خواب روش‌های متعددی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند از شر وابستگی جسمانی و روانی به این دارو خلاص شوید. در مرحله اول ترک قرص خواب متخصص برنامه دقیقی برای سم‌زدایی دارو از بدن در اختیارتان قرار می‌دهد. در نظر داشته باشید که سم زدایی به معنای ترک اعتیاد نیست، بلکه تازه آغاز راه است.

زیرا مواد اعتیادآور منجر به بروز تغییراتی در مدارهای مغزی می‌شوند که در طولانی مدت روی شما اثرگذاشته و از همین رو منجر به بروز علائمی مثل وسوسه و لغزش‌های مکرر می‌شوند. در نتیجه باید برای ترک قرص خواب در کنار سم‌زدایی از روان درمانی نیز کمک بگیرید. جلسات روان درمانی با روانشناس می‌تواند به سه صورت فردی، گروهی و خانوادگی برگزار شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از جلسات گروهی یا خانوادگی به صورت روش‌های تکمیلی در کنار جلسات فردی اثربخشی درمان را دو چندان می‌کنند.

زمان لازم برای ترک قرص خواب

تقریبا بلافاصله پس از ترک قرص خواب، علائم کوتاه مدت ترک خود را نشان می‌دهند. علائمی که شامل بی قراری، لرزش، اضطراب، بدن درد و مهمتر از همه بی خوابی می‌شود. اما با گذشت تقریبا یک یا دوهفته، این علائم کمتر می‎گردد. اما علائم روانشناختی ترک قرص خواب همچنان ادامه دارد. برای غالب شدن به این علائم، فرد بهتر است از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرد. علائم حاد دیگر ترک قرص خواب، تغییرات خلقی و تمرکز ضعیف است.

سخن پایانی

اولین گام برای ترک قرص خواب ، ارزیابی دقیق توسط پزشک متخصص است. تاجایی که امکان پذیر است از مصرف قرص خواب امتناع کنید و خواب خود را به روش های دیگر تنظیم کنید. اما اگر این روش تاثیرگذار نبود؛ حتما برای مصرف قرص خواب، با پزشک مشورت کنید. با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، مصرف قرص خواب برای طولانی مدت و همچنین ترک ناگهانی آن، هر دو برای بدن بسیار مضر هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک قرص خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا برای ترک قرص خواب مراجعه به متخصص ضروری است؟

بله، قرص‌های خواب می‌توانند وابستگی جسمی و روانی ایجاد کنند. از همین رو در صورت قطع سرخود و ناگهانی ممکن است به بروز علائم ناخوشایندی نظیر بی‌قراری، تپش قلب، حالت تهوع و تشنج بیانجامند. در نتیجه باید حتما برای آگاهی از نحوه کنار گذاشتن آن‌ها ابتدا با یک متخصص مشورت نمایید.

علائم کوتاه مدت ترک قرص خواب کدام اند؟

بی قراری، اضطراب، لرزش دست و پا، دردهای عضلانی و… از علائم کوتاه مدت بعذد از ترک قرص خواب هستند که تقریبا با گذشت یک یا دو هفته از بین می‌روند.

نشانه های اعتیاد به مصرف قرص خواب، شامل چه مواردی می‌شوند؟

فراموشی، بی انگیزگی، شدت گرفتن علائم با یکبار مصرف نکردن دارو، بی خوابی، تلاش برای خرید غیرقانونی قرص خواب و ادامه دادن مصرف حتی با وجود اطلاع از پیامدهای بد آن، از نشانه های اعتیاد به قرص خواب است.

منبع: ترک قرص خواب | قطع ناگهانی و بهترین روش ترک قرص خواب



:: برچسب‌ها: ترک قرص خواب | قطع ناگهانی و بهترین روش ترک قرص خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال تیک به انجام حرکات یا تولید صداهای غیرارادی و تکراری گفته می‌شود. که فرد به طور اجتناب ناپذیری آن‌ها را از خود نشان می‌دهد. در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی متخصصان 3نوع مختلف را برای این اختلال در نظر گرفته‌اند. که اختلال توره، تیک حرکتی یا صوتی مداوم و اختلال تیک‌گذرا را در برمی‌گیرد. تاکنون یک دلیل مشخص و روشن برای بروز این مشکلات صوتی یا حرکتی پیدا نشده با این حال کارشناسان عوامل محیطی و زیستی مختلفی را در بروز آن دخیل می‌دانند. برای آشنایی با علائم، علل و درمان اختلال تیک در ادامه با ما همراه باشید.

 

منبع: اختلال تیک در بزرگسالان

اختلال تیک

 

اختلال تیک عبارت است از انجام حرکت، رفتار و صدا به صورت کاملا غیر ارادی. این رفتارها به صورت ناگهانی از فرد سر می‌زند و به طور تکرار شونده و سریع انجام می‌شود. این اختلال گروه سنی ندارد و در تمامی افراد فارغ از جنسیت مشاهده می‌شود.

معمولا علت بروز اختلال تیک، استرس است. که تمرکز شخص را برای مدت زمان کوتاهی کاهش می‌دهد. تیک ها معمولا حرکتی هستند و از کودکی آغاز می‌شود. اگر تیک بیش از 12 ماه ادامه یابد به نام اختلال تیک مزمن شناخته می‌شود. تیک های مزمن پایدار هستند و انقباض ماهیچه ها در آن ها بیش از اندازه است.

آشنایی با انواع اختلال تیک

متخصصان سلامت روان به انواع حرکات یا اصوات که به صورت ناگهانی، سریع، تکراری و ناموزون ظاهر می‌شوند، اختلال تیک می‌گویند. در آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی 3 نوع خاص از اختلال‌تیک معرفی شده‌است. که اختلال توره، تیک حرکتی یا صوتی مداوم و اختلال‌تیک گذرا را در برمی‌گیرد. در ادامه به توضیح علائم هریک از این اختلالات تیک پرداخته‌ایم.

✨ اختلال توره با تورت

اختلال توره یکی از انواع اختلال تیک است. که در طی آن تیک‌های متعدد حرکتی و حداقل یک تیک صوتی در دوره‌ای از بیماری وجود دارند. دفعات بروز تیک‌ها در این اختلال همواره در نوسان است و کم و زیاد می‌شود، ولی پس از بروز اولین تیک، مشکلات حرکتی یا صوتی حداقل به مدت یک سال ادامه پیدا می‌کنند. نکته دیگری که در مورد اختلال توره وجود دارد سن شروع آن است که قبل از 18 سالگی اتفاق می‌افتد.

توجه داشته باشید که مشکلات حرکتی که در اثر مصرف کوکائین (یا هر عامل خارجی دیگری) بروز یابد. یا در پی ابتلا به بیماری‌های عصبی نظیر هانتینگتون تظاهر می‌یابند، به عنوان اختلال توره در نظر گرفته‌نمی‌شوند. 

✨ اختلال تیک حرکتی یا صوتی مداوم (مزمن)

در این نوع از اختلال تیک، تیک‌های منفرد یا متعدد حرکتی یا صوتی در دوره‌ای از بیماری ظاهر می‌شوند ولی تفاوت آن با اختلال توره اینجاست که هردو (تیک حرکتی و صوتی) تجربه نمی‌شود؛ بلکه بیمار فقط درگیر یکی از آن‌ها خواهد بود. در این اختلال نیز دفعات تیک در نوسان است و میزان آن کم و زیاد می‌شود، اما پس از بروز اولین تیک دست کم مشکل بیمار تا یک سال طول خواهد کشید. سن شروع این اختلال همانند توره قبل از 18 سالگی است و علائم آن در پی مصرف یک ماده یا دچار شدن به یک بیماری طبی بروز نمی‌یابد.

✨ اختلال تیک گذرا

در اختلال تیک گذرا تیک‌های منفرد یا متعدد حرکتی و یا صوتی دیده می‌شوند. که برخلاف اختلال توره یا تیک مزمن کمتر از یک سال تداوم می‌یابند. سن شروع این اختلال زیر 18 سال است و همانند دو نوع دیگر از اختلال‌تیک در اثر مصرف یک ماده یا دچار شدن به یک بیماری طبی پدید نمی‌آید.

✨ اختلال تیک ساده

در اختلال تیک ساده، تنها یک قسمت از بدن درگیر می‌شود. که رایج ترین نوع اختلال تیک ساده، پرش پلک چشم است.

✨ اختلال تیک پیچیده

یکی از انواع اختلال تیک، پیچیده است. در این نوع اختلال تیک، چندین قسمت بدن درگیر می‌شود. مثلا در این شرایط شاید فرد بازوی خود را تکان دهد و همزمان سر خود را به بالا و پایین حرکت دهد.

علائم اختلال تیک

اختلال تیک همراه با خود علائمی را بروز می‌دهد که در این بخش مقاله به علائم و نشانه های اختلال تیک اشاره کرده ایم.

???? تکانه های عضلات پا و دست

???? صاف کردن مداوم و بدون کنترل گلو

????شکلک های مختلف در آوردن در چهره

???? چشمک زدن

???? لرزش پلک چشم

????بالا انداختن ابرو

???? پیچ دادن گردن

???? حرکات غیر ارادی ماهیچه ها

علل بروز اختلال تیک

 

متخصصان بر این باورند که اختلال تیک در پی تعامل فاکتورهای مختلف شخصیتی، محیطی و ژنتیکی بروز می‌یابد و یک عامل مشخص موجب تیک‌ها نمی‌شود که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

???? علل شخصیتی یا مزاجی بروز اختلال تیک

عوامل شخصیتی یا مزاجی به صفات پایدار رفتاری گفته می‌شوند. که اغلب ریشه‌های زیستی دارند. متخصصان بر این باورند که برخی ویژگی‌های مزاجی می‌توانند ریسک بروز اختلال تیک را افزایش دهند. برای مثال اضطراب، هیجانات بالا و خستگی تیک را تشدید کرده و برعکس آرامش یا انجام کارهایی با تمرکز بالا به بهبود آن کمک می‌کند.

از همین رو شخصیت‌هایی که همواره سطح بالایی از روان رنجوری را بروز می‌دهند و دارای برانگیختگی ذهنی بیشتری هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. این افراد ممکن است در موقعیت‌هایی نظیر شرکت در کنکور یا هر آزمون بزرگ دیگر، رفتن به مصاحبه شغلی و سایر مواردی از این دست تشدید اختلال تیک را تجربه کنند.

???? علل و عوامل محیطی

یکی از علل اختلال تیک، عوامل محیطی است. بررسی‌ها نشان می‌دهند گاهی مشاهده شکل تیک و یا شنیدن صدایی در شخص دیگری سبب بروز تیکی مشابه آنچه دیده یا شنیده در فرد مبتلا به تیک می‌شوند. که اغلب اطرافیان (از روی نا آگاهی) آن را عمدی و هدفمند تلقی می‌کنند. زمانی که نزدیک‌ ترین آدم‌های بیمار این طور فکر کنند این مسئله دردسر ساز می‌شود. برای مثال تکرار حرکات رئیس شرکت یا معلم در کلاس می‌تواند یک شیطنت در نظر گرفته شود. و پیامدهای ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات عصبی رشدی کلیک کنید.

???? علل و عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

عوامل ژنتیکی و محیطی روی نحوه تظاهر و شدت علائم تیک تاثیرگذار هستند. برای مثال آلل‌های مختلفی می‌توانند خطر ابتلا به اختلال توره را افزایش دهند. در همین راستا انواع نادری از ژنتیک خانوادگی در اختلال تیک شناسایی شده‌اند. عوارض دوران بارداری، سن بالای پدر، وزن پایین هنگام تولد و سیگار کشیدن مادر در طول حاملگی می‌توانند شدت تیک را افزایش دهند.

???? دیگر علل اختلال تیک

???? برخی عفونت ها

???? عمل های جراحی

????سکته

???? آسیب به سر

???? مصرف مواد مانند آمفتامین و کوکائین

????اختلال وسواس فکری- عملی

???? بیش فعالی یا نقص توجه

میزان شیوع اختلال تیک

اختلال تیک بیش از هر زمانی در دوران کودکی شایع است ولی در اکثر موارد گذراست. این اختلال در کودکان دبستانی چیزی در حدود 3 تا 8 در 1000 تخمین زده می‌شود. پسرها با نسبت 2 به1 تا 4 به 1 بیشتر از دختران درگیر انواع مختلف اختلال تیک می‌شوند. همچنین مطالعات آماری بیانگر شیوع کمتر این مشکل در بین آمریکایی‌های آفریقایی تبار و اسپانیایی تبار نسبت به سایر نژادهاست که این مسئله می‌تواند ناشی از دسترسی کمتر آن‌ها به تسهیلات پزشکی باشد.

تشخیص اختلال تیک

روانشناسان و پزشکان با بررسی چند مورد می‌توانند این اختلال را تشخیص دهند. برای بررسی دقیق تر حتی پزشکان آزمایش خون و تصویر برداری را پیشنهاد می‌کنند. برای تشخیص این اختلال، پزشکان فاکتورهای زیر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

◼ سن شروع اختلال

◼ مدت زمان اختلال

◼شدت علائم

◼ نوع اختلال (صوتی و حرکتی)

درمان اختلال تیک

برای درمان اختلال تیک دو گزینه رواندرمانی و دارودرمانی پیش روی متخصصان قرار دارد. در رواندرمانی شما باید به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناس با درمانی گفتگو محور تلاش می‌کند تا نسبت به عوامل محیطی تشدید کننده تیک دسترسی پیدا کنند. او در همین راستا با استفاده از تکنیک‌های مختلف به مراجع می‌آموزد که چگونه آرامش خود را حفظ کرده و به مرور زمان از تعداد دفعات بروز تیک بکاهد.

از جمله تکنیک‌های درمانی برای اختلال تیک می‌توان به ریلکسیشن، فنون ذهن آگاهی، تکنیک های تنفسی، مراقبه و سایر روش‌های خود آرام سازی اشاره کرد.

پیشنهاد می‌شود حتما درباره درمان اضطراب شدید بخوانید.

در شرایطی که اختلالات تیک شدید باشد، حتما استرس‌های زیادی در زندگی وی وجود دارد، پس پاسخ دهی به درمان پایین است و مشکلات روانشناختی دیگری نیز مطرح هستند. در صورت شدت بالای علائم اضطراب روانشناس مراجع را به روانپزشک ارجاع می‌دهد تا درمان‌های دارویی را بگیرید. از جمله داروهایی که در این شرایط تجویز می‌شوند می توان به کلونیدین، گوانفاسین و رسپریدون اشاره کرد

راه پیشگیری از اختلال‌تیک

برای پیشگیری از این اختلال باید روتین زندگی خود را منظم کنید. در این بخش مقاله راجع به روش های پیشگیری از اختلال تیک توضیح داده‌ایم.

???? اضطراب و استرس را از خود دور کنید.

???? خواب و استراحت کافی داشته باشید.

???? از بروز نشانه های تیک خجالت نکشید.

???? از روانشناس کمک بگیرید.

کلام آخر

اختلالات تیک انواع مختلفی دارد. و تشخیص این اختلال توسط روانشناس و پزشک است. این اختلال در دسته های مختلفی قرار دارد. اگر این اختلال در بازه زمانی بیش از 12 ماه ادامه داشته باشد، به اختلال تیک مزمن نامیده می‌شود. برای درمان این اختلال حتما باید تحت نظر روانشناس باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات تیک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا اختلال تیک منشا زیستی و ژنتیکی دارد؟

متخصصان بر این باورند که عوامل ژنتیکی و محیطی در تعامل با یکدیگر در بروز این اختلال نقش دارند. تاکنون محققان فاکتورهای ژنتیکی مختلفی را پیدا کرده‌اند که منجر به بروز اختلال‌تیک می‌شوند.

منبع: اختلال تیک در بزرگسالان



:: برچسب‌ها: اختلال تیک در بزرگسالان ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تخریب دیگران یک رفتار است. که به دلیل ساز و کار ناسالم جهت مقابله با خشم سرکوب شده بروز پیدا می‌کند. اگر این رفتار درمان نشود، پیامدهای زیادی به همراه دارد. تقریبا همه ما جملات تحقیر آمیز و تخریب کننده شنیده‌ایم. گاه به دلیل حسادت و گاه به شیوه تمسخر این اتفاق رخ می‌دهد. که قطعا حال بدی را برای ما به دنبال دارد.

 

اما عده ای متولد شدند تا دائم به تخریب دیگران بپردازند. این رفتار ناشایست به دلایل گوناگونی به وجود آمده است. و برای رفع آن حتما باید از روانشناس کمک گرفته شود. اگر این رفتار ادامه داشته باشد، به مرور باعث دوری از اجتماع و کاهش دوستان می‌شود.

منبع: تخریب دیگران | 7 روش برخورد با تخریب دیگران

تخریب دیگران چیست؟

احتمالا بارها در جمع دوستان و یا در تنهایی مورد تخریب دیگران قرار گرفته‌اید. اغلب افراد پس از اینکه مورد تخریب قرار می‌گیرند این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا دیگران با آنها به این شیوه رفتار کرده اند. چه اتفاقی رخ داده است که فرد به خود اجازه همچین واکنشی داده است؟

جالب اینجاست که همیشه نباید اتفاقاتی مانند خشم و حسادت باعث بروز تخریب دیگران شود. بنابراین باید جنبه های شخصیتی و تربیتی فرد را نیز مورد بررسی قرار داد. که این روش به تنهایی برای افراد غیر متخصص دشوار است. معمولا روانشناسان برای درمان این افراد در اقدام اول شروع به ریشه یابی می‌کنند. سپس روش های درمانی مناسب برای رفع این رفتار را ارائه می‌دهند. 

دلیل تخریب دیگران چیست؟

همیشه برای هر رفتاری یک دلیل مشخص وجود دارد. برای تخریب دیگران نیز دلیل خاص وجود دارد. بنابراین در این بخش مقاله سعی کرده ایم راجع به دلیل تخریب اطرافیان توضیح دهیم.

???? تربیت اشتباه

یکی از اصلی ترین دلایل تخریب دیگران، تربیت اشتباه والدین است. کودکان در یک برهه ای از زندگی برای جلب توجه شروع به آزار و اذیت، بی ادبی و حتی به سخره گرفتن دیگران می‌کنند. اگر والدین به کودک آموزش ندهند که این شیوه رفتاری اشتباه است؛ تا ابد رفتار زشت تخریب اطرافیان با او همراه خواهد بود. 

???? مشاهده والدین | تخریب دیگران

اگر والدین رفتار تخریب دیگران را داشته باشند، فرزندان نیز این شیوه رفتاری را از والدین آموزش می‌بینند. در نهایت به دلیل همگانی بودن والدین در این شیوه تربیتی، فرزندان نیز این رفتار را ادامه خواهند داد.

???? حسادت

از دیگر دلایل تخریب دیگران، حسادت است. کسانی که ویژگی شخصیتی حسود دارند کمتر به دیگران احترام می‌گذارند. برای قانع کردن خود دست به تخریب و تمسخر می‌زنند. حتی عادت دارند جهت اینکه دیگران را از خود سر تر ندانند، در جمع های بزرگ به تمسخر و تخریب بپردازند.

???? خشم

خشم از دیگر دلایل تخریب دیگران است. معمولا افرادی که از دیگران خشمگین می‌شوند؛ برای بروز خشم به تخریب می‌پردازند. بنابراین یکی از راه های بروز خشم، تخریب و تمسخر دیگران است.

???? ناامیدی | تخریب دیگران

یکی از دلایل تخریب دیگران، ناامیدی است. در این شیوه رفتاری عده ای از افراد به دلیل ناامیدی از زندگی و شغل خود به افراد موفق و کسانی که در زندگی در حال پیشرفت هستند؛ تمسخر و حسادت می‌ورزند.

???? رفتارهای سرکوب شده

زمانی که در دوران کودکی رفتارهای شخص مورد سرکوب قرار بگیرد، در بزرگسالی به تخریب دیگران می‌پردازد. والدین شیوه تربیتی مناسب را وقتی اجرا نکنند، با چنین معضلاتی نیز روبرو خواهند شد. 

روش های برخورد با تخریب دیگران

زمانی که مورد تخریب دیگران قرار بگیرید؛ احتمال زیاد جا بخورید. که دلیل این رفتار چیست؟ چرا باید با شما این رفتار صورت بگیرد؟ اصلا روش برخورد با تخریب اطرافیان چگونه باید باشد؟ در این بخش مقاله راجع به روش های برخورد با تخریب اطرافیان را توضیح داده ایم.

???? تخریب دیگران را نادیده بگیرید | تخریب اطرافیان

اولین قدم و برخورد با تخریب دیگران، نادیده گرفتن آنهاست. زمانی که مورد تخریب اطرافیان قرار می‌گیرید، باید شخص را نادیده بگیرید. زیرا قصد او از این رفتار بد کردن حال شماست. با نادیده گرفتن نگذارید که شخص به اهداف خود دست یابد.

???? محلی که مورد تخریب قرار گرفته اید ترک کنید

دومین قدم برای نحوه برخورد با تخریب دیگران، ترک محل است. در این شیوه با رفتاری سرشار از اعتماد به نفس و در کمال آرامش باید محل مورد نظر را ترک کنید. با ترک محل نه تنها نمی‌گذارید فرد به اهدافش برسد؛ بلکه مورد بی اهمیتی نیز قرار خواهد گرفت. 

???? ارتباط خود را با او قطع کنید | تخریب اطرافیان

قطع ارتباط یکی از روش های برخورد با تخریب دیگران است. زندگی خود را از آدم های سمی پاک کنید. شما مجبور نیستید که تا آخر عمر تخریب اطرافیان را به جان بخرید.

???? با آرامش کامل روراست صحبت کنید

اگر تخریب دیگران باعث آزار شما می‌شود، در کمال آرامش باید از شخص مقابل سوال کنید که دلیل این رفتارش چیست و از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید و به آنها بگویید که ناراحت شده اید.

???? رفتار معکوس داشته باشید | تخریب اطرافیان

یکی از روش های برخورد مناسب با تخریب دیگران؛ رفتار معکوس است. اگر توانایی برخورد صریح و مستقیم با این افراد را ندارید، پس به صورت معکوس با آنها رفتار کنید. مثلا اگر کسی از رشته تحصیلی شما ایراد گرفت، به او بگویید که عاشق رشته خود هستید و نسبت به این رشته هدف بزرگ دارید.

???? با شخص تخریب کننده به صورت خصوصی صحبت کنید

اگر در جمع بزرگی مورد تخریب دیگران قرار گرفته اید؛ باید به صورت خصوصی و تنهایی با او برخورد کنید. شخص تخریب کننده را در یک فرصت مناسب به گوشه ای تنها دعوت کنید و از ناراحتی خود به او سخن بگویید.

???? جهت برخورد تخریب دیگران از روانشناس کمک بگیرید

برای برخورد با تخریب دیگران باید از روانشناس کمک بگیرید. اگر اطرافیان نزدیک شما این رفتار ناپسند را دارند باید برای برخورد از مشاور کمک گرفت. زیرا برخورد مداوم با این افراد سخت است.

کلام آخر

جهت برخورد با تخریب دیگران حتما از روانشناس کمک بگیرید. اگر برخورد با این افراد به صورت مداوم باشد، زندگی سخت می‌شود. بنابراین هنگام برخورد با این افراد حتما از راهکارهای روانشناسی کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تخریب دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: تخریب دیگران | 7 روش برخورد با تخریب دیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آبله مرغان در کودکان یا واریسلا، یکی از بیماری های شایع در این سنین است. بیشتر بچه ها در سنین پایین به آبله مرغان مبتلا می‌شوند؛ اما امکان ابتلا در بزرگسالی هم وجود دارد. در کودکان، این بیماری راحت تر درمان می‌شود و مدت زمان آن کوتاه تر است. آبله مرغان واگیر دار است و اگر کسی به آن مبتلا نشده باشد؛ احتمالا از راه تنفسی منتقل می‌شود. هر فرد در طول عمر خود، یکبار به این بیماری مبتلا می‌شود.

 

منبع: آبله مرغان در کودکان | علائم و درمان آبله مرغان

آبله مرغان در کودکان 

آبله مرغان در کودکان، شامل جوش های آبدار قرمز رنگ روی پوست است که با علائم دیگری همراه است. در واقع شدت این نشانه ها به سیستم ایمنی بدن کودک بستگی دارد. آبله مرغان یک ویروس است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

علائم آبله مرغان در کودکان

مشهود ترین نشانه این بیماری، دانه های قرمز رنگ در تمام نواحی بدن است. این علائم تقریبا تا 5 تا 10 روز ماندگاری دارند. اما احتمالا ویروس این بیماری از 21 روز قبل، در بدن فرد حضور داشته است. در این قسمت، چند نمونه از نشانه های آبله مرغان را ذکر می‌کنیم:

????تب

????سردرد

????بی حالی

????عدم اشتها

????خارش پوستی

????گلودرد

????سرفه

????مشکلات تنفسی

????اختلال در خواب

دانه های پوستی در طول مدت بیماری، مراحل زیر را طی می‌کنند. تغییر ظاهری آنها، جای نگرانی ندارد.

ابتدا به شکل برآمدگی های صورتی یا قرمزی هستند که در چند روز اول بیماری ایجاد می‌شوند.

سپس حالت تاول پیدا می‌کنند ودرون آنها پر از مایع می‌شود. با گذشت چند روز تخلیه شده و مایع از آنها خارج می‌شود.

در آخرین مرحله، پوسته های این دانه ها از بین رفته وپوست به حالت اول بر می‌گردد.

توصیه می‌شود در این دوران کودکان تاجایی که امکان دارد؛ دانه های بدن خود را نخارانند یا پوسته آنها را جدا نکنند.

بروز این دانه ها درگلو، چشم ها، غشاهای مخاطی، مقعد و واژن، در موارد شدید این بیماری اتفاق می‌افتد.

عوارض آبله مرغان در کودکان

در اکثر موارد، آبله مرغان در کودکان، عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به موقع تشخیص داده نشود یا درمان به طور کامل انجام نشود؛ عوارض خطرناکی برای کودک خواهد داشت.

????ملتهب شدن عضله قلب

????التهاب کلیه

????دردناکی آپاندیس

????آتاکسی کودکان

????ملتهب شدن پانکراس

????التهاب بیضه ها

????سندروم ری

این عوارض، بسیار نادر بوده اما نشان دهنده اهمیت این بیماری در کودکان هستند. در موارد خفیف تر آبله مرغان عوارضی مثل مشکلات تنفسی، لرزش پاها و تشنج را ایجاد خواهد کرد.

روش های انتقال ویروس آبله مرغان در کودکان

به دلیل سرعت و قدرت انتقال این بیماری، معمولا کودکان بعد از ابتلا از حضور در مدرسه یا مهدکودک منع می‌شوند. حتی احتمال ابتلای خانواده آنان نیز به این ویروس وجود دارد. آبله مرغان در کودکان مسری است و به دلیل تماس نزدیک با اطرافیان، منتقل می‌شود. با تزریق واکسن آبله مرغان، احتمال ابتلا کاهش می‌یابد و اگر کودک مبتلا شود، نوع خفیف آن را تجربه خواهد کرد. بهتر است تا کامل شدن فرایند درمان و بهبود کامل تمام علائم، کودک استراحت کند؛ و به مدرسه برنگردد.

ابتلا عمدی کودکان به آبله مرغان

بسیاری از خانواده با مطلع شدن از ابتلای یکی از اطرافیان به ویروس آبله مرغان، کودک خود را به صورت عامدانه درمواجه به اوقرار می‌دهند تا او نیز مبتلا شود. آنها با تصور این که آبله مرغان در کودکی خفیف تر است و عوارض آن کمتر است. آنان می‌خواهند کودک خود این خطر را  از سر بگذراند و دیگر نگران این موضوع، نباشند.

اما در واقع، حقیقت این است که آبله مرغان در کودکان نیز می‌تواند عوارض جدی مانند دوران بزرگسالی ایجاد کند و یا برعکس. در بزرگسالی نیز ممکن است عوارض آن خفیف باشد. پس به صورت عمدی، کودک خود را در معرض این خطر قرار ندهید. با تزریق واکسن آبله مرغان در سن نوزادی، دیگر نیازی به این کار نیست.

از نزدیکی کودک مبتلا به آبله مرغان و زنان باردار جلوگیری کنید. ابتلای زنان باردار به آبله مرغان، بسیار خطرناک است. 

آبله مرغان در گروه های پرخطر

آبله مرغان برای چه گروهی از کودکان خطرناک، خواهد بود؟ همانطور که گفته شد؛ این بیماری معمولا خطرناک نیست اما حتی در برخی از کودکان نیز ایجاد عارضه خواهد کرد. آبله مرغان در نوزادان زیر یک ماه، کودکانی که مبتلا به بیماری های خاص هستند مثل ایدز یا آنهایی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، کودکان مبتلا به بیماری های شدید قلبی یا ریوی و اختلالات پوستی، قطعا عوارض شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

درمان آبله مرغان در کودکان

 

درمان آبله مرغان، با توجه به شرایط این بیماری، شروع می‌شود. بهتر است درمان را تحت نظر یک پزشک انجام دهید. آبله مرغان معمولا طول درمان مشخصی دارد و باید مدت بیماری، طی شود. دراین دوران با انجام روش هایی فرایند درمان را تسریع کنید. روش های پیشنهادی درمان به شرح زیر خواهند بود.

-با تجویز پزشک، پمادهایی برای بهبود دانه ها استفاده کنید.

-بدن کودک را به آرامی خشک کرده و به آرامی حوله را روی پوست قرار دهید.

-مصرف آب و مایعات در این دوران باعث کاهش دمای بدن خواهد شد.

-کمپرس آب سرد برای کاهش التهاب دانه ها و تب نیز موثر است.

-ناخن های کودک را به صورت مرتب، کوتاه و تمیز کنید.

-برای مصرف پمادها و قرص های مسکن، حتما با پزشک مشورت کنید.

-واکسن آبله مرغان، برای درمان نیست؛ بلکه برای درمان است.

جای زخم دانه های پوستی، نیز با درمان آبله مرغان از بین خواهد رفت. همچنین اگر داخل دهان و یا مخاط های پوستی نیز دانه مشاهده کردید؛ غذاهای آبکی و نرم را برای کودک درست کنید. ازتغذیه کودک با غذاهای اسیدی و شور، پیشگیری کنید.

اگر علائمی مثل گیجی، انقباض عضلات، اختلال در ساختمان چشم و خروج چرک زردرنگ از دانه ها و طولانی شدن مدت زمان تب بیشتر از 4 روز، را مشاهده کردید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از آبله مرغان در کودکان

همانطور که گفته شد؛آبله مرغان بسیار مسری است؛ به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلای فرزند خود به آبله مرغان از نزدیکی با کودکان مبتلا، جلوگیری کنید. مخصوصا بروز آبله مرغان در قبل از سن یکسالگی، علائم شدیدتری دارد به همین دلیل توصیه می‌شود در این سنین بیشتر از کودکان در مقابل این بیماری، محافظت کنید.

سخن پایانی

اغلب، آبله مرغان در کودکان، نیاز به درمان جدی ندارد و حتی قبل از مراجعه به پزشک، برطرف می‌شود. اما بهتر است حتی برای درمان های خانگی نیز با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید. درمان ها را متناسب با سن کودک انتخاب کنید. همچنین ابتلای عامدانه و زودتر از موعد آبله مرغان، به هیچ وجه باور درستی در مورد این بیماری نیست.

برای دریافت مشاوره در زمینه آبله مرغان در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

درمان خانگی برای درمان آبله مرغان چیست؟

حمام با سرکه سیب، استفاده از روغن های گیاهی، مصرف زیاد مایعات و استحمام مداوم، از روش های درمان خانگی، آبله مرغان محسوب می‌شوند. اما بهتر است حتما با پزشک در این مورد مشورت کنید.

آبله مرغان در در کودکان تا چند روز واگیر دارد؟

ویروس این بیماری بسیار سریع و قوی در انتقال است؛ پس بهتر است تا زمان بهبودی کامل، بهداشت و فاصله را رعایت کنید.

چگونه بفهمیم آبله مرغان گرفته ایم؟

معمولا ایجاد دانه های قرمز و تب از شایع ترین علائم آبله مرغان هستند؛ اما برای تشخیص دقیق، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: آبله مرغان در کودکان | علائم و درمان آبله مرغان ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از راه‌های به اوج لذت رساندن زنان اطلاع دارید؟ رابطه سالم و عاشقانه زناشویی یکی از فاکتورهای اساسی در زندگی و رابطه زوجین است و در این میان ارضا جنسی زنان و به اوج لذت رساندن آن‌ها نقش اساسی در رضایت همسر از زندگی دارد. آشنایی با آناتومی بدن و همچنین خلق و خو و روحیات زنان به برقراری رابطه لذت بخش‌تر و به اوج رساندن زنان کمک زیادی خواهد کرد. با آگاهی از راه‌های صحیح به اوج رساندن زنان می‌توانید رابطه جنسی خود را بهبود بخشید.

 

منبع: به اوج لذت رساندن زنان با 6 راهکار تضمینی

به اوج لذت رساندن زنان

شاید برای خانم ها عجیب به نظر آید. اما مردان نیز از به اوج لذت رساندن زنان خود احساس خوشی دارند. مردان به عنوان همسر برای به اوج لذت رساندن زنان باید پیش از هر چیز رابطه ای عاطفی قوی با او ایجاد نمایند. در ادامه راهکارهای مختلفی برای به اوج لذت رساندن زنان آورده‌ایم، اما برای موثر واقع شدن آن ها حتما باید پیوند قلبی نیز با همسرتان برقرار کرده باشید. متاسفانه خیلی از زوج ها در ظاهر با یکدیگر ازدواج کرده، اما قلب هایشان در دو دنیای متفاوت است. هر چه این شکاف بیشتر باشد، در اتاق خواب تان نیز نمی‌توانید این فاصله را از بین ببرید.

شما و همسرتان با یکدیگر باید همدل و یکرنگی را تجربه کرده تا به اوج لذت جنسی نیز برسید. اگر در جنبه های دیگر زندگی مشترک تان دچار تنش و ناملایمت هایی هستید، حتما برای عبور از آنها باید به دنبال راهکار باشید. برای سرعت بخشیدن به این مسیر می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده نمایید.

بر اساس تحقیقات، به اوج لذت رساندن زنان آنها را به خانم هایی پر انرژی و با روحیه بالا تبدیل می‌کند. بنابراین سلامت روان آنها نیز تامین خواهد شد. پس برای بهبود رابطه جنسی حتما از روانشناس کمک بگیرید.

راهکارهای رساندن زنان به اوج لذت جنسی

مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکارهای بهود کیفیت رابطه جنسی و به اوج رساندن زنان به شرح زیر است. اما شما می‌توانید از خواسته ها و علایق خاص خودتان برای به اوج لذت رساندن زنان استفاده کنید. پس با همسرتان در این باره صحبت کنید. به خواسته های او توجه کنید. روش های زیر را هم برای به اوج لذت رساندن زنان بخوانید و به کار ببرید.

1. شناخت آناتومی بدن زنان

عدم شناخت و آگاهی مردان از آناتومی بدن همسران خود یکی از دلایل نارضایتی زنان از رابطه جنسی است. شناخت نقاط تحریک پذیر و حساس بدن زنان مانند سینه‌ها، لب‌های داخلی واژن، باسن، پشت گردن، گوش‌ها و لمس و بوسیدن این نقاط در رساندن زنان به اوج لذت کمک زیادی خواهد کرد. 

2. کاهش استرس همسر

استرس یکی از عوامل کاهش میل جنس در زنان است. صحبت کردن با همسر و دادن آرامش به او کلید بهبود رابطه هست و با این کار به کاهش استرس زنان و آمادگی آن‌ها برای برقراری رابطه و لذت بردن آن منجر خواهد شد.

3. به اوج لذت رساندن زنان | اهمیت پیش نوازی و معاشقه

آماده کردن زنان پیش از برقراری رابطه جنسی از طریق معاشقه یکی از مهم‌ترین عوامل در برقراری رابطه جنسی لذت بخش برای دو طرف است. صحبت در مورد  فانتزی‌های جنسی زنان و کشف علائق جنسی آن‌ها و توجه به عکس العمل‌های همسر، نقشی اساسی در شکل گیری یک رابطه صحیح و به تبع آن لذت بیشتر دوطرف از رابطه خود را دارد.

4. تنوع در رابطه جنسی

تنوع حرکات در طول رابطه جنسی، امتحان حالت‌ها و زوایای مختلف در طول رابطه و به طور کلی تنوع در پوزیشن جنسی کمک بسیار زیادی به پیدا کردن حالت ایده آل و اوج لذت زنان خواهد کرد. برای هر خانمی ممکن است یکی از پوزیشن‌ها لذت بخش بوده و او را ارضا نماید، شما با خواندن مقاله ارضا شدن زنان می‌توانید بهترین پوزیشن را دریابید.

5. رابطه جنسی دهانی

 یکی از موثرترین شیوه‌ها برای اینکه زنان به اوج لذت جنسی برسند، انجام رابطه جنسی دهانی است. تمرکز بر تحریک کلیتوریس و بقیه قسمت‌های واِژن تجربه اوج لذت جنسی را برای زنان به وجود می‌آورد. کمک خواستن از همسر در مورد نحوه انجام این نوع از رابطه و اطلاع در مورد نقاط حساس کمک زیادی خواهد کرد.

6. به اوج لذت رساندن زنان | تغییر جای زن و مرد در رابطه جنسی

برخی از زنان در طول رابطه جنسی تسلیم بودن را ترجیح می‌دهند و عده‌ای نیز علاقه دارند که کنترل رابطه را در دست بگیرند. فرصت دادن به همسر و شناخت علائق جنسی او تعیین کننده علاقه او به یکی از این دو حالت است.

بیشتر بخوانید : ارگاسم در زنان  

7. به یکبار تلاش اکتفا نکنید

به اوج لذت رساندن زنان در هر بار رابطه امکان پذیر است. پس چون دفعات قبلی تلاش کرده اید، دلیل نمی شود که در مراتب بعدی تلاش نکنید. بهتر است به تمام نکات ذکر شده توجه کرده و آن ها را رعایت کنید. بدن همسرتان هر بار که لذت جنسی را می‌چشد، در دفعات بعدی تمایل بیشتری برای رابطه خواهد داشت.

8. به اوج لذت رساندن زنان | بعد رابطه او را در آغوش بگیرید

زنان برخلاف مردان بعد از ارگاسم، همچنان جسم و روان شان در حال شوق به سر می‌برد. شما به عنوان همسر با در آغوش گرفتن او می‌توانید این لذت را برای مدت بیشتری حفظ کنید. این کار باعث می‌شود که در اعماق وجود او یادی خوش از رابطه بماند. این گونه در دفعات بعدی احتمال به اوج لذت رسیدن زنان بیشتر می‌شود.

9. حذف مانع ذهنی برای به اوج لذت رساندن زنان

جهت به اوج لذت رساندن زنان، باید موانع ذهنی و مشغله های فکری را حذف کنید. تفکر راجع به مسائل زندگی و کاری نه تنها رابطه جنسی بدی را تجربه خواهید کرد. بلکه به اوج لذت نیز نخواهید رسید. بنابراین قبل از آغاز رابطه جنسی افکار خود را تخلیه کنید و به همسر خود کمک کنید تا آرامش داشته باشد.

 

نشانه های به اوج لذت رساندن زنان چیست؟

در واقع منظور بسیاری از افراد برای به اوج لذت رسیدن زنان همان ارگاسم است. اما همه زنان ارگاسم را تجربه نمی‌کنند. اما می‌توانند از رابطه لذت ببرند. پس با تحریک مناسب همسرتان نیز از رابطه با شما لذت خواهد برد. شما با مشاهده نشانه های زیر به این موضوع پی خواهید برد.

✨ تمایل و عطش او برای برقراری رابطه

✨ تلاش برای دادن لذت به همسر

✨ میل به حضور شما در کنارش

✨ مشاهده نشانه های ارگاسم

✨ شادی و خوشحالی در طول روز

✨ رسیدگی به آراستگی ظاهری

فواید به اوج لذت رساندن زنان

به اوج بذت رساندن زنان یا ارگاسم از فواید زیادی برخوردار است. که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

???? باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

???? رگ های خونی باز می‌شود و مانند جوانساز عمل می‌کند.

????به دلیل افزایش هورمون استروژن، ارگاسم باعث کاهش بیماری قلبی می‌شود.

???? هنگام ارگاسم سروتونین و پرلاکتین آزاد می‌شود که باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس می‌شود.

???? ارگاسم باعث افزایش قدرت ایمنی بدن و بهبود بیماری های عفونی می‌شود.

????افزایش هورمون عشق

???? سر دردهای میگرنی و دردهای مفاصل را کاهش می‌دهد.

???? بهبود عملکرد مغز

????تقویت پوست سالم

???? افزایش کیفیت خواب

???? بهبود خلق و خو

????پیشگیری از ابتلا به سرطان

عوارض به ارگاسم نرسیدن خانم ها

 

همانطور که در بخش قبلی از فواید به اوج لذت رسیدن زنان حرف زدیم. در این بخش قصد داریم راجع عوارض به ارگاسم نرسیدن توضیح دهیم.

???? کاهش ایمنی بدن

???? افزایش افسردگی

????ابتلا به اختلال خواب

???? ابتلا به بیماری ها

???? خستگی روزانه

????نیازمند به مصرف شیرینی جات

سخن آخر

ارضا جنسی در زنان اهمیت زیادی دارد و تاثیرات عمیقی بر جنبه‌های جسمی و روانی آنان می‌گذارد. عدم خودخواهی مردان در رابطه جنسی و همچنین صحبت کردن با همسر در مورد علائق و سلیقه‌های جنسی او، کمک زیادی به به اوج رساندن زنان و پیدا کردن بهترین شیوه ارضا وی خواهد کرد. هم چنین در صورت بروز هرگونه مشکل استفاده از راهکارهای مشاوران و متخصصین مسائل جنسی کمک شایانی به حل این مشکل خواهد کرد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه به اوج لذت رساندن زنان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چرا به اوج لذت رساندن زنان اهمیت دارد؟

اوج لذت جنسی برای زنان بسیار مهم است و ارتباط مستقیمی با رضایت آنان از زندگی زناشویی دارد. در صورتی که زن به اوج لذت جنسی نرسد، رضایت او از رابطه کاهش می‌یابد و در نتیجه به مرور زمان در زندگی دچار مشکل خواهند شد. 

بهترین پوزیشن برای به اوج رساندن زنان چیست؟

این امر در هر فردی متفاوت است اما به طور کلی پوزیشن‌هایی که امکان لمس و تحریک کلیتوریس فراهم باشد بهتر هستند. کلیتوریس نقش اساسی در تحریک و ارضا شدن زنان ایفا می‌کند. 

منبع: به اوج لذت رساندن زنان با 6 راهکار تضمینی



:: برچسب‌ها: به اوج لذت رساندن زنان با 6 راهکار تضمینی ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رابطه جنسی ضربدری به این معناست که دو نفر با یکدیگر به توافق می‌رسند و افراد دیگری را نیز وارد رابطه جنسی خود می‌کنند. در اکثر مواقع معمولاً یک زوج به این رابطه جنسی اضافه می‌شود. بااین‌حال گاهی اوقات نیز صرفاً یک زن یا مرد دیگر به رابطه جنسی اضافه می‌‌گردد. اگرچه بسیاری از نوجوانان و جوانان این موضوع را دلیلی بر روشنفکری خود می‌دانند، اما متاسفانه هرگز به عواقب برقراری رابطه جنسی ضربدری فکر نمی‎کنند. سکس ضربدری نه تنها بر رابطه زوجین بلکه بر روح و روان و جسم زن و مرد هم زخم های عمیقی بر جای می‌گذارد.

احتمال بارداری یا بروز بیماری‌های مقاربتی پیامدهای اولیه سکس ضربدری هستند. آسیب‌های روحی و شخصیتی و همین‌طور محروم ماندن از یک رابطه عمیق عاطفی ازجمله مشکلاتی هستند که در بلند مدت در پی رابطه جنسی ضربدری برای فرد به وجود خواهد آمد. در ادامه توضیحات کامل تری درباره علت بروز رابطه جنسی ضربدری و پیامدهای آن صحبت کرده‌ایم. اگر شما یا همسر تان با چنین مساله ای روبرو شده‌اید،

منبع: رابطه جنسی ضربدری | معایب و آسیب های سکس ضربدری

رابطه جنسی ضربدری چیست؟

تصور معمول و قابل‌انتظاری که همه ما از رابطه جنسی داریم این است که ارتباط میان دو فرد از جنس مخالف ایجاد می‌شود. درحالی‌که در روابط جنسی ضربدری معمولاً این تصور شکسته و فرد یا افرادی به رابطه جنسی اضافه می‌شوند. در متداول‌ترین شکل از این رابطه جنسی معمولاً ارتباط جنسی میان دو زوج اتفاق می‌افتد اما احتمال دارد تعداد زوجین از این نیز بیشتر شود و یا صرفاً فرد یا افرادی از یک جنس به رابطه جنسی اضافه شوند.

می‌توان چنین گفت که در روابط جنسی ضربدری یک توافق نانوشته وجود دارد و آن این است که هر فرد به‌شرط اینکه به دیگران اجازه برقراری رابطه با شریک جنسی خود را بدهد می‌تواند با شریک جنسی دیگران وارد رابطه شود.

در برخی حالت‌های رابطه جنسی ضربدری هردو طرف موافق این موضوع هستند که برای کسب لذت بیشتر افراد دیگری را نیز در رابطه خود شریک کنند و در برخی موارد یکی از زوجین از سر اجبار و برخلاف میل به خواسته فرد دیگر تن می‌دهد.

دلایل گسترش رابطه جنسی ضربدری

اگرچه هنوز هم بسیاری از افراد این شیوه از برقراری رابطه جنسی را نادرست می‌دانند بااین‌حال متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد افرادی که این قبیل روابط را تجربه کرده‌اند در حال افزایش یافتن است. به همین خاطر می‌بایست این سؤال را مطرح کرد که چه دلایلی برای گسترش رابطه جنسی ضربدری در کشور وجود دارد؟

◀️ تابوشکنی

شاید بتوان یکی از دلایل گسترش یافتن رابطه جنسی ضربدری را همان گسترش یافتن آن دانست! به عبارتی هنگامی‌که بر تعداد افرادی که به یک موضوع اعتقاد دارند یا آن را تجربه کرده‌اند افزوده شود قبح آن در میان سایرین نیز تا حد زیادی از بین رفته و دیگران احساس می‌کنند که می‌توانند آن موضوع را تجربه کنند.

درنتیجه می‌بایست این نکته را در نظر داشت که به میزانی که بر تعداد تجربه کنندگان رابطه جنسی ضربدری افزوده می‌شود بر تعداد افرادی که احتمال دارد در آینده این شیوه از رابطه جنسی را تجربه کنند نیز افزوده می‌شود.

◀️ رواج پورنوگرافی از دلایل گسترش رابطه جنسی ضربدری

یکی از معایب تماشای تصاویر و فیلم‌های پورنوگرافی این است که آن‌ها رفتارهای خلاف عرف یا اخلاق را به‌عنوان موضوعاتی که می‌تواند لذت رابطه جنسی را افزایش دهد به شما نشان می‌دهند. یکی از این مسائل برقراری روابط جنسی ضربدری است که در بسیاری از این فیلم‌ها به‌عنوان موضوعی بسیار عادی نمایش داده می‌شود و این مسئله باعث خواهد شد تا افرادی که الگوهای ارتباط جنسی خود را از این قبیل فیلم‌ها دریافت می‌کنند به سمت این شکل از رابطه تمایل پیدا کنند.

◀️ تفاوت دیدگاه‌ها نسبت به رابطه جنسی و عاطفی

در سال‌های اخیر دیدگاه‌های نوجوانان و جوانان نسبت به روابط عاطفی و جنسی تغییرات بسیاری پیداکرده است. برای مثال برخی از دختران و پسران بدون هیچ‌گونه تعهد یا احساس عاطفی صرفاً به‌عنوان شریک جنسی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در چنین شرایطی طبیعی است که آن‌ها به رابطه جنسی نه به‌عنوان بخشی از یک رابطه عاطفی و در قالب تشکیل خانواده بلکه به‌عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به لذت نگاه کرده و طبیعتاً به دنبال راهکارهایی برای افزایش این لذت هستند.

◀️ فانتزی‌های جنسی

فانتزی‌های جنسی به معنای رفتارهایی هستند که شما در تخیلات جنسی خود آن‌ها را انجام می‌دهید و یا توقع دارید طرف مقابلتان آن‌ها را برای شما انجام دهد. برقراری رابطه جنسی ضربدری ممکن است در تصورات جنسی بسیاری از ما وجود داشته باشد اگرچه درصد بالایی از این افراد هرگز تصورات خود را عملی نمی‌کنند بااین‌حال وجود چنین فانتزی‌هایی یکی از دلایلی است که باعث بروز این شکل از رابطه می‌شود.

◀️ عدم توجه به روش های سالم برای کسب لذت جنسی با همسر

یکی از دلایلی که می‌تواند زوجی را به سمت رابطه جنسی ضربدری متمایل کند این است که آن‌ها از رابطه دونفره خود به حد کافی لذت نمی‌برند و یا مشکلاتی در رابطه عاطفی میان آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود چندان‌ که باید نسبت به یکدیگر احساس تعلق‌خاطر نداشته باشند. وجود چنین شرایطی باعث خواهد شد تا زوجین برای ایجاد تنوع و لذت در رابطه جنسی، خود به سراغ تجربه رابطه جنسی ضربدری بروند.

بهتر است در شرایطی که متوجه چنین مشکلاتی در رابطه جنسی یا عاطفی با همسرتان می‌شوید سعی کنید تا با کمک گرفتن از مشاورین خانواده یا روانشناسان متخصص درزمینهٔ مسائل جنسی راهکارهایی را برای بالا بردن کیفیت ارتباط خود و همسرتان آموزش ببینید.

◀️ زمینه سازی برای سواستفاده

متاسفانه هستند مردانی که بویی از مردانگی نبرده و حتی از همسر خود برای درآمدزایی استفاده می‌کنند. درخواست رابطه جنسی ضربدری در واقع شروعی برای سوء استفاده های بعدی است. این مردان با توجیه کردن این روابط در قدم بعدی همسر خود را مجبور به تن فروشی می‌کنند.

پیامدهای رابطه جنسی ضربدری

خارج کردن رابطه جنسی یا هر موضوع دیگر از حالت طبیعی آن به‌طورقطع پیامدهایی را به همراه خواهد داشت که در ادامه راجع به مهم‌ترین آن‌ها صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با سایر رابطه جنسی پر خطر کلیک کنید.

????آسیب‌های روانی

همان‌طور که در هرم نیازهای مازلو نیز مطرح می‌شود انسان‌ها به‌صورت فطری نیاز دارند تا به دیگران محبت کرده و مورد محبت آن‌ها قرار بگیرند. ارتباط جنسی نیز حداقل در فرهنگ کشور ما به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از یک رابطه عاطفی و احساس تعلق‌خاطر صورت می‌گیرد. برقراری رابطه جنسی ضربدری برای شما و شریک عاطفی‌تان این پیغام را به همراه خواهد داشت که شما صرفاً اسبابی برای کسب لذت هستید و طرف مقابل هیچ علاقه‌ای به شما ندارد.

این موضوع به‌ویژه در شرایطی که یکی از زوجین بدون میل قلبی و بر اساس اجبار طرف مقابل وارد رابطه شده باشد شدت بیشتری پیدا کرده و مشکلاتی را برای فرد به همراه خواهد داشت. احساس افسردگی، از دست دادن اعتمادبه‌نفس و یا بی‌اعتمادی نسبت به‌تمامی افراد جنس مخالف می‌تواند از پیامدهای این مسئله باشد.

????سکس ضربدری و از بین رفتن روابط

رابطه جنسی ضربدری اگرچه می‌تواند برای مدتی لذت جنسی بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد بااین‌حال پیش از تصمیم‌گیری برای چنین رابطه‌ای بهتر است این را بدانید که این قبیل روابط باعث از بین رفتن رابطه عاطفی شما و طرف مقابلتان خواهد شد. احساس حسادت و یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس در مقابل شریک جنسی و عاطفی ازجمله مسائلی است که بر رابطه شما سایه خواهد انداخت. برای جلوگیری و یا رفع چنین مشکلاتی توصیه می‌شود حتما مشاوره جنسی و زوج درمانی دریافت کنید.

???? از بین رفتن اعتمادها

یکی از مهم ترین عوامل در پایداری یک ازدواج، اعتماد است. شاید زوجین با اطلاع یکدیگر دست به ارتباط با دیگری بزنند. اما در واقع با این کار تیشه به ریشه های اعتماد ازدواج شان زده‌اند. به مرور زمان بدبینی ها و شک ها در ذهن زن یا مرد رخنه کرده و دیگر جنبه های رابطه شان را نیز در بر می‌گیرد. زن و مردی که تن به رابطه جنسی ضربدری می‌دهند شاید هرگز متوجه نشده اند که رابطه جنسی صرفا لذت جسمانی نیست. بلکه نوعی اشتراک گذاری عمیق عواطف و احساسات است.

???? رابطه جنسی ضربدری و بالا رفتن احتمال خیانت

شاید قبول نکنید، اما تن دادن به رابطه جنسی ضربدری خود خیانت محسوب می‌شود. در واقع خیانتی خودخواسته که هر دو از آن اطلاع دارید. چنین وضعیتی باعث می‌شود که زن یا مرد مرزهای ازدواج را بگسترد و به روابط فرازناشویی دیگری نیز تن دهد. در چنین مواردی تنش ها نه تنها کم نمی‌شود، بلکه وضعیت روحی و روانی هر دو نفر به شدت به هم می‌ریزد. معمولا در چنین مواقعی به متخصصین روانشناسی مراجعه می‌کنند. حال آن که زخم ها بسیار عمیق شده اند.

???? طلاق و از هم پاشیدن خانواده

نهایتا رابطه جنسی ضربدری بنیان خانواده را از بین برده و زوجین را به سمت طلاق پیش می‌برد. چنین پایانی نه تنها برای خود زوجین بلکه برای فرزندان آن ها نیز پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت. زن و شوهر پس از برقراری رابطه جنسی ضربدری ابتدا متوجه می‌شوند که می‌توانند لذت جنسی را با کسی غیر از همسرشان هم بچشند و چون همسرشان در جریان است، ابتدا هیچ نوع اضطرابی حس نمی‌کنند اما با از بین رفتن اعتمادها وارد چرخه ای معیوب می‌شوند. آن ها دائم با شک و تهمت به یکدیگر به مرور از هم فاصله گرفته و در نهایت طلاق می‌گیرند.

???? رابطه جنسی ضربدری و به خطر افتادن سلامت فرزندان

یکی دیگر از پیامدهای جدی رابطه جنسی ضربدری به خطر افتادن سلامت روحی و جسمی فرزندان است. متاسفانه والدینی که وارد رابطه جنسی ضربدری شده اند، در اجتماعات نامناسبی نیز حضور پیدا می‌کنند. این افراد با حضور در منزل و ارتباط با فرزندان، نمی‌توانند الگوهای خوبی برای این کودکان باشند. پس تربیت و آموزش کودکان به خطر افتاده و در صورت مطلع شدن از روابط والدینشان آسیب های جدی تری خواهند دید.

???? سواستفاده و تن فروشی

یکی دیگر از پیامدهای رابطه جنسی ضربدری بالا رفتن احتمال سواستفاده های جنسی است. زنانی که به درخواست همسرشان تن به چنین رابطه جنسی می‌دهند، خیلی راحت از طرف همسر یا سایر شرکای جنسی می‌توانند مورد سواستفاده قرار بگیرند. متاسفانه احتمال اقدام به تن فروشی با اطلاع همسر این زنان بسیار زیاد است.

???? رابطه جنسی ضربدری و خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی

رابطه جنسی با افراد متعدد خطر ابتلا به بیماری های جنسی را به شدت بالا می‌برد. در چنین وضعیتی معمولا افراد برای کسب لذت جنسی بیشتر دیگر به مسائل بهداشتی نیز توجهی نمی‌کنند. خیلی از بیماری های ناعلاج جنسی از طریق همین رابطه جنسی ضربدری انتقال می‌یابد.

???? از دست دادن اجتماعات و شان اجتماعی

در جامعه ما رابطه جنسی تنها با همسر به رسمیت شناخته می‌شود. بنابراین هر نوع رابطه جنسی دیگری شما را ملزم به مخفی کاری می‌کنند. پس شما دچار محدودیت هایی در روابط تان خواهید شد. به مرور زمان برای حفظ شأن اجتماعی تان دروغ و دو رنگی به دیگر عادات تان اضافه می‌شود. محدود شدن روابط و از دست دادن برخی دوستان و جایگزینی آن ها با کسانی که با رابطه جنسی ضربدری مشکلی نداشته باشند، روزبروز شما را در این منجلاب بیشتر فرو می‌برد.

???? رابطه جنسی ضربدری و حاملگی

یکی دیگر از پیامدهای ناگوار رابطه جنسی ضربدری، حاملگی از مردی غیر از همسر است. در چنین مواردی حتی ممکن است نیاز به آزمایش دی ان ای نیز وجود داشته باشد. متاسفانه پیامدهای رابطه جنسی خارج از چهارچوب می‎تواند پیامدهای ناگواری برای افراد بی گناهی مثل این کودکان نیز داشته باشد. بنابراین حتما و قطعا در صورت بروز چنین مسائلی هر چه زودتر با درمانگران خانواده و ازدواج موضوع را مطرح نمایید.

با پیشنهاد رابطه جنسی ضربدری چگونه برخورد کنیم؟

هنگامی‌که پیشنهاد شرکت در رابطه جنسی ضربدری به فرد داده می‌شود بسیاری از افراد آن را رد خواهند کرد. اما در شرایطی که همسرتان از شما بخواهد همراه او در رابطه جنسی ضربدری شرکت کنید شاید مخالفت کردن برایتان سخت باشد. بسیاری از افراد ممکن است به خاطر ترس از جدایی و پیامدهای آن یا به دلیل اطمینان از خیانت همسر در صورت عدم همراهی با وی، شهامت مخالفت با این موضوع را نداشته باشند.

با توجه به آسیب‌هایی که شرکت در این روابط می‌تواند در رابطه عاطفی و همین‌طور سلامت روان شما ایجاد کند بهتر است به این درخواست پاسخ منفی بدهید و اگر دراین‌باره نیاز به دریافت مشاوره دارید می‌توانید از روانشناسان خانواده کمک بگیرید. روانشناسان معمولاً بدون هیچ قضاوت منفی و بی‌طرفانه به صحبت‌های شما گوش کرده و به شما در یافتن بهترین راهکار کمک خواهند کرد. 

✨به درخواست رابطه جنسی ضربدری با قدرت نه بگویید

هنگامی‌که پیشنهاد رابطه جنسی ضربدری به شما داده می‌شود ابتدا خوب به آن فکر کنید و مطمئن شوید که دچار سوءتفاهم نشده‌اید. درصورتی‌که تصمیم گرفته‌اید این درخواست را رد کنید با صراحت نظر خود را بیان کنید. توجه داشته باشید که سکوت کردن یا صحبت‌های غیرصریح هرگز نمی‌تواند نظر شما را به دیگران بیان کند و چه‌بسا آن‌ها احساس کنند که شما چندان نیز نسبت به این مسئله بی‌میل نیستید.

به همین خاطر اگر قصد رد کردن این درخواست را دارید با صراحت نظر خود و همین‌طور دلایلتان برای مخالفت را بیان کنید. سعی کنید با همسرتان یا هر فرد دیگری که این پیشنهاد را مطرح کرده در یک فضای منطقی صحبت کنید و او را نیز از عواقب تصمیمش آگاه نمایید.

✨راجع به آینده رابطه خود تصمیم بگیرید

اگر همسر شما در این قبیل روابط جنسی حضور دارد و یا از شما نیز می‌خواهد با او همراهی داشته باشید بهتر است راجع به ادامه ارتباط با وی تصمیم جدی بگیرید. روانشناسان خانواده معتقدند ماندن در یک رابطه عاطفی که در آن خیانت بارها اتفاق می‌افتد و یا طرف مقابل، شما را به انجام کارهایی برخلاف میلتان وادار می‌کند آسیب‌های روحی بسیاری را به همراه خواهد داشت و به همین خاطر اگر درگیر چنین روابطی شده‌اید سعی کنید مشکلات موجود را حل کرده و در صورت شکست به رابطه پایان دهید.

✨از یک مشاور کمک بگیرید

بسیاری از افرادی که پیشنهاد شرکت در رابطه جنسی ضربدری را دریافت می‌کنند و یا به‌اجبار در این روابط شرکت داده می‌شوند آسیب‌های روحی شدیدی را تجربه خواهند کرد. اگر تصمیم گرفته‌اید ارتباط خود را با چنین فردی پایان دهید بهتر است برای بررسی وضعیت سلامت روان خود از یک مشاور کمک بگیرید.

مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا شرایط تلخ گذشته را فراموش کرده و از تأثیر رابطه جنسی ضربدری بر ادامه زندگی خود جلوگیری کنید. علاوه بر این چنانچه با همسرتان به توافق رسیده‌اید که از این ارتباطات فاصله بگیرید مشاورین خانواده می‌توانند راهکارهای مفیدی را برای عملی کردن این تصمیم و همین‌طور بهبود کیفیت ارتباط عاطفی و جنسی در اختیارتان بگذارند. برای شروع زوج درمانی کلیک کنید.

فرزندان شما یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر درزمینهٔ روابط جنسی ضربدری هستند. درصورتی‌که فرزندان شما متوجه وجود چنین روابطی بین والدین خود شوند آسیب‌های روحی بسیاری را تجربه خواهند کرد. فضای عاطفی نامناسب در یک خانواده حتی اگر آن‌ها متوجه دلیل این شرایط نشوند ازجمله مسائلی است که می‌تواند باعث آسیب آن‌ها شود. در شرایطی که فرزندان شما یا فردی از نزدیکان شما درگیر این موضوع هستند بهتر است دراین‌باره از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه جنسی ضربدری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

رابطه جنسی ضربدری یعنی چه؟

رابطه جنسی ضربدری به شیوه ای از برقراری ارتباط جنسی گفته می شود که در آن به غیر از زن و شوهر، فرد یا افراد دیگری نیز حضور دارند. این افراد می توانند یک زوج دیگر و یا یک زن یا مرد باشند.



:: برچسب‌ها: رابطه جنسی ضربدری | معایب و آسیب های سکس ضربدری ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اسهال در نوزاد بسیار طبیعی و شایع است. مخصوصا زمانی که نوزاد شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند. اما گاه این اسهال بیش از حد می‌شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع یکی از هشدارهای اسهال، کاهش آب بیش از اندازه بدن نوزاد است.

نوزادان یک ماه و دوماهه به طور طبیعی دارای مدفوع نرم و چسبناک هستند. مخصوصا اگر تغذیه آن‌ها با شیر مادر باشد. حتی به صورت مکرر چند بار در روز این اتفاق رخ می‌دهد. که تشخیص اسهال در نوزاد را سخت می‌کند. در این مقاله تمامی جوانب اسهال در نوزاد را توضیح داده ایم.

منبع: اسهال در نوزاد | 7 علل اسهال در نوزاد

اسهال در نوزاد

نوزادان تازه متولد شده معمولا مدفوع له، پوک و چسبناک دارند. اگر نوزاد کاملا از شیر مادر تغذیه کند، این حالت بیشتر نیز خواهد شد. حتی این نوع مدفوع چند بار در طول روز انجام می‌شود. بنابراین تشخیص اسهال کودک به سختی است.

اسهال در نوزاد زمانی وجود دارد که بسیار آبکی و بزرگ تر باشد. در صورتی که مدفوع نوزاد از پوشک او خارج شود، و بیش از حد معمول باشد؛ تشخیص اسهال به خود می‌گیرد. اگر نوزاد شیر خشک مصرف کند، شاید دفع شل کمتری داشته باشد. زیرا شیر خشک منافذ سفت تری دارد و مدفوع را سفت تر می‌کند. برای کسی اطلاعات بیشتر در رابطه با اسهال در نوزاد تا انتهای مقاله همراه ما باشید

علل اسهال در نوزاد

اسهال در نوزاد به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برای درمان اسهال کودک خود در اقدام اول باید علل آن را بررسی کنید. در این بخش مقاله راجع به علل اسهال در نوزاد توضیح داده ایم.

???? داروهای مصرفی مادر

از داروهای مصرفی مادر نیز می‌توان به علل اسهال در نوزاد اشاره کرد. اگر مادر داروهایی مانند آنتی بیوتیک، ویتامین ها و پودر های پروتئینی مصرف کند، از راه شیر مادر وارد بدن نوزاد و در نهایت اسهال می‌شود.

???? تغییرات در رژیم غذایی مادر

یکی از علل اسهال در نوزاد، تغییرات در رژیم غذایی مادر است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کودک از شیر مادر تغذیه کند. مثلا اگر مادر در شب گذشته غذای تند خورده باشد، کیفیت شیر او تغییر می‌کند.

???? مشکلات معده

اگر اسهال در نوزاد به صورت خیلی ناگهانی رخ دهد، نشان از مشکلات معده است. گاهی آنفولانزای معده و گاستروانتریت موجب این اختلال در بدن نوزاد می‌شود. حتی در این شرایط گاه اسهال همراه با تب و استفراغ است. 

???? تغییرات در رژیم غذایی کودک

از دیگر عوامل پدیدایی اسهال در نوزاد، تغییرات در رژیم غذایی کودک است. این تغییرات معمولا در 6 ماهگی پدیدار می‌شود که یک تغییر بزرگ برای دستگاه گوارش است. زیرا کودکان از 6 ماهگی به بعد به خوردن غذاهای جامد رو می‌آورند.

???? داروهای مصرفی نوزاد

یکی از دلایل اسهال در نوزاد، داروهای مصرفی نوزاد است. در این شرایط کودک اگر دچار مشکل شده باشد، به دلیل دارویی که مصرف می‌کند، دچار اسهال می‌شود. داروهایی که موجب اسهال در نوزاد می‌شود شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای عفونت انگلی و … می‌شود. 

???? آلرژی به شیر

آلرژی به شیر یا عدم تحمل لاکتوز از دیگر علل اسهال در نوزاد است. اما به طور معمولا تنها 7 درصد از نوزادان به شیر گاو حساسیت دارند. این نوع آلرژی موجب استفراغ، اسهال و علائم دیگر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حساسیت به شیر خشک کلیک کنید.

???? مواد تشکیل دهنده شیر خشک

مواد تشکیل دهنده شیر خشک گاهی باعث اسهال در نوزاد می‌شود. حتی برخی از کودکان به ترکیبات داخل شیر خشک پس از مدتی عادت می‌کنند. در وهله اول بدنشان به این مواد عادت ندارد. به دلیل این تحت تاثیر قرار گرفتن نوزاد شاید به گرفتگی های شکم، اسهال و گاز معده دچار شود. 

علل نادر اسهال در نوزاد

علل نادر اسهال در نوزاد شامل بیماری های جدی در نوزادان است. این علل اصلا شایع نیستند اما موجب اسهال در نوزاد می‌شوند. در ادامه به علل نادر اسهال کودکان اشاره کرده ایم.

???? عفونت C. difficile

????عفونت های شدید روده بزرگ

???? فیبروز سیستیک

???? تومورهای نوروآندوکرین

اثرات اسهال در نوزاد

اسهال در نوزاد موجب کم آبی بدن نوزاد می‌شود. اگر کودک شما اسهال داشته باشد به مرور به کم آبی دچار می‌شود که وضعیت خطرناکی است. علائم شایع کم آبی بدن نوزاد شامل موارد زیر است.

???? پوست خشک

???? دهان خشک

????تغذیه اندک

???? امتناع از تغذیه

???? تحریک پذیری کودک

????گریه بدون اشک

???? گریه ضعیف

???? چشمان گود رفته

????خواب آلودگی

???? به سرعت بیدار شدن از خواب

???? پوشک خشک پس از 8 تا 12 ساعت

درمان اسهال در نوزاد

???? والدین هرگز نباید داروهای ضد اسهال را به صورت خود مختار به کودک تجویز کنند. باید پزشک با بررسی های دقیق و مشخص ابتدا دلیل اسهال در نوزاد را ریشه یابی کند. سپس درمان مناسب برای آن در نظر بگیرد.

???? اسهال در نوزاد باعث کم آبی شدید در بدن می‌شود. اگر شدت کم آبی به قدر زیادی باشد، با مراجعه به بیمارستان و تزریقات وریدی، کم آبی بدن کودک جبران می‌شود.

???? اگر کودک در سنینی قرار دارد که توانایی هضم تغذیه جامد را دارد، احتمالا پزشک توصیه می‌کند که به کودک موز نرم شده، سیب پوره شده و … بدهید.

???? هم چنین مادرانی که به کودک خود شیر می‌دهند. باید به رژیم غذایی خود دقت کنند تا کیفیت شیرشان تغییر نکند. مثلا از مصرف غذاهایی مانند غذای چرب، غذا با فیبر زیاد، شیر، پنیر، شیرینی و … جلوگیری کنید.

???? هر بار که کودک را تعویض می‌کنید حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید. تا از بروز عفونت جلوگیری کنید.

کلام آخر

والدین عزیز باید به خاطر داشته باشند که هرگز نباید برای رفع اسهال نوزاد خودسرانه عمل کنند. برای درمان حتما از پزشک کمک بگیرید. زیرا اسهال کودکان باعث کمبود آب شدید و عوارض زیادی است. بنابراین در صورت مشاهده و اطمینان هر گونه نشانه، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسهال در نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اسهال در نوزاد | 7 علل اسهال در نوزاد



:: برچسب‌ها: اسهال در نوزاد | 7 علل اسهال در نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نوروفیدبک بر روی مغز و چگونگی عملکردش تاثییر دارد. درمان نورو‌فیدبک جایگزین یا درمان مکمل با هدف افزایش مهارت های شناختی است. که شامل یادگیری، توجه، تحریک پذیری، پرخاشگری، بی انگیزگی، تمرکز، افزایش سرعت پردازش اطلاعات، بهبود عملکرد حافظه و مهارت حل مساله می‌شود.

با کمک نوروفیدبک می‌توان مشکلات مغز را مشخص کرد و برای آموزش فعالیت های مغز راه مناسبی است. توسط نقشه مغزی که نورو‌فیدبک‌ به متخصص می‌دهد، به درمانگر کمک می‌کند تا بر اساس این اطلاعات، برنامه متناسب با عملکرد مغز هر فرد را تهیه کند. با کمک نوروفیدبک می‌توانیم بر مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و ناتوانی های یادگیری غلبه کنیم. برای درمان حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. 

منبع: نوروفیدبک | 3 روش یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک آموزش مستقیم بر مغز انسان است. با این روش می‌توانید از کارکرد مغز مطلع شوید. آنگاه تنظیم کنید که چه چیزی برای مغز شما مناسب است. نورو‌فیدبک بر روی مغز و عملکرد مغز تاثیر گذار است.

این درمان به نوعی به بهبود پرخاشگری، تحریک پذیری، بی انگیزگی، افزایش سرعت پردازش اطلاعات و … می‌پردازد. با کمک نوروفیدبک می‌توانید کاستی های مغز خود را مشخص کنید تا روش های عملکردی بهتری برای مغز در نظر بگیرید. به طور کلی نوروفیدبک با کمک تعامل با مغز و کامپیوتر تاثیر خود را بر مغز می‌گذارد. و هم چنین این آموزش تدریجی است.

کاربرد نورو‌فیدبک

با کمک نوروفیدبک، ناهماهنگی های مغز مورد هدف قرار می‌گیرد. البته که این ناهماهنگی ها نیز می‌تواند متعدد باشد. این دستگاه برای بسیاری از اختلالات که در ادامه نام برده ایم مورد استفاده است.

???? اضطراب

???? افسردگی

????کمبود توجه و تمرکز

???? اختلال بیش فعالی

???? اختلالات متعدد خواب

????سر درد ها

???? میگرن ها

???? آشفتگی هیجانی

????اشکال در حافظه

???? تیک عصبی

???? وسواس

????پرخاشگری

???? بیش فعالی

???? ضعف در پردازش بینایی

????تحریک پذیری

???? اختلالات یادگیری

???? افزایش عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی

????درمان اختلال در خوردن

???? صرع

???? طیف اوتیسم

عملکرد نوروفیدبک

در روش درمانی نوروفیدبک، الکترودهایی به بخش های مختلف سر مراجع قرار می‌دهند. این الکترودها با کمک چسب های مخصوص روی سر جا می‌گیرد. این الکترودها امواج مغزی را روی مانیتور نشان می‌دهد. مراجعه کننده نیز از طریق مشاهده عملکرد انیمیشن متوجه خواهند شد که امواج در موقعیت مناسبی قرار دارد یا خیر!

دستگاه نوروفیدبک هر یک از امواج را اندازه گیری می‌کند و در قالب انیمیشن کم و زیاد شدن امواج مغز را انعکاس می‌دهد. میزان و نحوه حرکت بازی و انیمیشن به میزان دقت و تمرکز مراجعه کننده بستگی دارد. در این دستگاه شخصیت های انیمیشن به خودی خود هیچ حرکتی ندارند. اما با توجه به امواج مغز، شخصیت انیمیشنی حرکت می‌کند.

اما به دلیل اینکه مراجعه کننده نحوه عملکرد خود را روی دستگاه به طور کاملی می‌تواند ببیند، و به گونه ای عملکرد مغز خود را مشاهده کند؛ گفته می‌شود که نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است.

افراد نیازمند به این درمان چه کسانی هستند؟

درمان نوروفیدبک برای افرادی است که به ارتقا مهارت های شناختی مانند افزایش تمرکز به دقت زیادی نیازمند هستند. در این روش درمانی به مغز آموزش داده می‌شود که چگونه عملکرد بهتری داشته باشد و رفتار های مناسبی از خود نشان دهد. در نهایت در درمان نوروفیدبک، مغز توسط بازخوردهایی که از محیط اطراف خود دریافت می‌کند، یاد می‌گیرد که چگونه باید امواج خود را تغییر دهد.

عوارض نوروفیدبک

تا به حال عوارض مشخصی از درمان نوروفیدبک گزارش نشده است. این دستگاه درمانی فرستنده نیست، بلکه گیرنده امواج مغز است. در نهایت هیچ ضرر و خطری برای شخص ندارد. بدترین عارضه و خطر این دستگاه این است که نتواند تغییری در کاهش علائم و نشانه ها ایفا کند.

آیا داروهای مصرفی با شروع این درمان باید قطع شود؟

درمان نوروفیدبک همراه با دارو به تصمیم پزشک معالج بستگی دارد. اما به طور کل مصرف دارو همراه با درمان نورو‌فیدبک علاوه بر اینکه عوارض بدی به همراه ندارد. بلکه باعث تاثیر هرچه بیشتر داروها و حتی در مواردی موجب قطع دارو می‌شود.

ماندگاری نوروفیدبک چقدر می‌باشد؟

برای بهبودی کامل، درمان نوروفیدبک باید حتما کامل انجام شود. اگر درمان به صورت کامل ادامه پیدا نکند، علاوه بر اینکه درمانجو هیچ نتیجه ای از درمان نمی‌گیرد؛ بلکه بیماری و اختلالات عود می‌کند. و نشانه ها دوباره ظهور پیدا خواهد کرد.

در طول روند درمان، نوروفیدبک به مغز مهارت های جدیدی را آموزش می‌دهد. این مهارت ها به منظور تثبیت یادگیری و حداکثر رساندن اثر بخشی است. معمولا برای درمان نوروفیدبک 20 الی 30 جلسه درمانی، هفته ای 2 الی 3 بار لازم است.

از نورو فیدبک برای چه بازه سنی استفاده می‌شود؟

از سن 4 تا 5 سالگی، بازه سنی درمان با نوروفیدبک است. زیرا نوروفیدبک برای همه سنین و همه افراد قابل استفاده می‌باشد. اما در درمان اختلالاتی مانند بیش فعالی، یادگیری و عدم تمرکز این درمان باید از بازه سنی پیش دبستانی انجام شود.

روش های یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک

در روش یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک، 3 روش وجود دارد. که شامل موارد زیر است.

❌ یادگیری نیمه هوشیار: در این نوع یادگیری مغز به صورت غیر ارادی و خودکار، شناخت بیشتری از خود کسب می‌کند. در نهایت به تدریج موجب تغییرات مطلوب به منزله حفظ میزان مناسب امواج مورد نظر درمانگر است.

❌ یادگیری هوشیار: این نوع یادگیری زمانی رخ می‌دهد که ارتباط هوشیار بین تغییرات مغز در  نشانه های مورد نیاز و احساسات درونی فرد ایجاد می‌شود.

❌ رشد ویژگی های انعطاف پذیری در مسیر های عصبی مغزی: در این زمینه هرچه مغز برای حالت بهینه تمرین کند، در کنترل امواج مهارت بیشتری را کسب می‌کند.

کلام آخر

درمان نوروفیدبک یا نوروتراپی به نوعی بیوفیدبک است. در این روند درمانی تمامی امواج مغز به صورت لحظه ای در صفحه نمایش نشان داده می‌شود. از این دستگاه برای درمان بسیاری از اختلالات مانند اضطراب و … استفاده می‌شود. برای درمان حتما باید روانشناس و متخصص حضور داشته باشند. این روش درمانی دستگاه های مخصوص به خود را دارد که تنها در مراکز درمانی موجود است.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوروفیدبک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: نوروفیدبک | 3 روش یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فواید سیگار شاید برای عموم مردم ناآشنا باشد. اما از نظر شما فواید سیگار بیشتر است یا مضرات آن؟ شاید به این فکر کنید که سیگار فایده ای برای بدن ندارد؛ قطعا این موضوع بر کسی پوشیده نیست. اما در این مقاله مواردی را ذکر خواهیم کرد که شاید از فواید آن محسوب شود. به طور کلی اعتیاد به هر چیزی مضر است و عوارض جسمانی و روانی به بار خواهد آورد. سیگار نیز از این قاعده مستثنی نیست. جالب است بدانید که مصرف سیگار نه تنها بر روی خود فرد، بلکه برروی اطرافیان نیز تاثیر منفی دارد. در ادامه درباره نظرات مربوط فواید سیگار و مضرات سیگار صحبت کرده‌ایم.

 

منبع: فواید سیگار| 5 مضرات سیگار

فواید سیگار

امروزه مصرف نیکوتین در خیلی از جوامع بالارفته است. سیگار یکی از تامین کننده های نیکوتین است. نیکوتین یک مخدر است و مصرف آن به مرور سبب اعتیاد می‌شود. فواید و مضرات سیگار نیز وابسته به این ماده است؛ به شکلی که سیگارهایی که نیکوتین کمتری دارند ، وابستگی به آنها نیز کمتر است. مصرف سیگار میان آقایون بیشتر است و سن مصرف آن نیز روز به روز کاهش می‌یابد.

در گذشته مصرف سیگار برای خانم ها یک تابو بود. اما در جامعه امروزی خانم ها در مصرف سیگار با آقایان برابری می‌کنند. عمده افرادی هم که به سیگار اعتیاد دارند، از مضرات آن با خبرند. اما اینکه اغلب مردم از فواید سیگار آگاه نیستند برای همه واضح است. برای آشنایی با این موارد حتما مقاله را دنبال کنید.

فواید سیگار شامل چه چیزهایی می‌شود؟

قطعا مصرف طولانی مدت سیگار، باعث مرگ زودرس یا امراض دیگر می‌شود. اما در این قسمت، حقایقی را در مورد سیگار ذکر خواهیم کرد که احتمالا از خواندن شان شوکه خواهید شد. در این بخش مقاله راجع به فواید سیگار توضیح داده ایم. 

???? عدم ابتلا به پارکینسون

کاهش خطر ابتلا به پارکینسون، یکی از فواید سیگار است. پارکینسون یک بیماری عصبی-مغزی است که در ساختمان مغز، اختلال ایجاد می‌کند. اما تحقیقات به تازگی نشان داده اند که مصرف سیگار با ابتلا به پارکینسون، رابطه معکوس دارد. به این معنا که احتمال ابتلا به پارکینسون برای افراد سیگاری کمتر از افراد عادی است.

???? کنترل وزن و اشتها

افرادی که سیگار مصرف می‌کنند؛ معمولا اشتهای کمتری دارند. کمبود اشتها باعث می‌شود افراد میل کمتری به غذا خوردن داشته باشند. همین امر مخصوصا در افرادی که اضافه وزن دارند یا با پرخوری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ باعث کنترل وزن می‌شود. حتما به این نکته توجه داشته باشید که مصرف سیگار برای لاغری و کاهش وزن، توصیه نمی‌شود. اما یکی از فواید سیگار را می‌توان کنترل وزن دانست.

???? کاهش خطر تعویض مفصل زانو

افراد سیگاری احتمالا به دلیل کمبود اکسیژن، کمتر قدم می‌زنند یا می‌دوند. همین موضوع باعث سلامتی مفصل زانوی آنان است. تعویض مفصل زانو بیشتر در افراد چاق و ورزشکار اتفاق می‌افتد. در قسمت قبل توضیح دادیم که چگونه نیکوتین از چاقی جلوگیری می‌کند. در بین کسانی که عمل تعویض مفصل زانو را انجام داده اند؛ به ندرت افرادی که سیگار مصرف می‌کنند؛ دیده می‌شود. بنابراین یکی از فواید سیگار، عدم تعویض مفصل زانو است.

????کمک به عملکرد بهتر قلب

قطعا نیکوتین اثرات جبران ناپذیری بر روی قلب خواهد داشت. دانشمندان، ثابت کرده اند؛ برخی از پروتئین ها مثل سیتوکروم، با دود سیگار فعال می‌شود که به بهبود عملکرد قلب منجر خواهد شد. همه افرادی که مشکلات قلبی دارند از مصرف سیگار و هرگونه دخانیات، منع می‌شوند؛ اما به هر حال این فواید سیگار را نمی‌توان انکار کرد.

????تسکین و آرامش | فواید سیگار

نیکوتین، خاصیت آرامبخشی دارد. بسیاری از افرادی که سیگار را برای بار اول تجربه می‌کنند؛ به علت همین تاثیر آرامبخشی کوتاه مدت، به آن اعتیاد پیدا خواهند کرد. اما این ویژگی گذراست و به زودی تبدیل به یک عادت مخرب خواهد شد. پس از تاثیرات مثبت آن می‌توان به حس تسکین و سرخوشی نیز اشاره کرد. بنابراین از فواید سیگار می‌توان به آرامش و تسکین تظاهری آن اشاره کرد.

مضرات سیگار

با قاطعیت می‌توان گفت که مضرات سیگار، بسیار بیشتر از فواید سیگار است. به ویژه افرادی که از سن کم و برای مدت زمان طولانی، آن را مصرف کرده اند. در این قسمت، مضرات آن را ذکر خواهیم کرد.

???? تاثیر نیکوتین بر حافظه

از تاثیرات سیگار بر مغز، می‌توان به اختلال در حافظه اشاره کرد. تجمع نیکوتین در مغز باعث تغییر در ساختمان شیمی مغز خواهد شد. و عملکرد اجرایی، حافظه فعال و آینده نگر را مختل می‌کند. قضاوت ها و تصمیم گیری ما تحت تاثیر این توانایی هاست و در زندگی روزمره به آنها احتیاج داریم. آلزایمر حتی در افراد سیگاری بیشتر دیده می‌شود. بنابراین مضرات سیگار بیش از فواید سیگار است.

???? مشکلات جسمانی | فواید سیگار

همانطور که گفته شد، مضرات سیگار بیشتر از فواید سیگار است. اختلال در خواب و اشتها، مشکلات قلبی-عروقی مثل تصلب شرایین و سکته قلبی یا غلظت خون، مشکلات ریوی و ناتوانی جنسی از عوارض جسمانی مصرف سیگار است. ایجاد لکه هایی روی پوست، زرد و پوسیده شدن دندان ها از دیگر مضرات سیگار هستند. همچنین مصرف بی رویه سیگار احتمال بروز سرطان های حلق و گلو، ریه و… بالا می‌برد.

???? مشکلات روانی

اعتیاد به هرچیزی، عوارض روانی زیادی دارد. برای مثال اگر سیگار در دسترس آنها نباشد یا نتوانند سیگار بکشند؛ بی حوصله، عصبی و پرخاشگر خواهند شد. بسیاری از اختلالات روانی نیز، علت سیگار کشیدن هستند. گاهی دلیل مصرف سیگار، ریشه در کودکی فرد دارد. در این زمان مراجعه به یک روانشناس و پیدا کردن دلیل این اعتیاد بسیار کمک کننده است. بنابراین تنها به اندک فواید سیگار اکتفا نکنید.

???? ناباروری | فواید سیگار

علاوه بر مضرات ذکر شده، ناباروری زنان و مردان از عوارض دیگر مصرف سیگار است. مصرف سیگار در دوران بارداری توسط مادر یا پدر باعث اعتیاد جنین هم خواهد شد. همچنین سقط جنین در زنان سیگاری، بیشتر اتفاق می‌افتد. حتی بعد از تولد فرزند نیز، کودک به دلیل مصرف دود دست دوم والدین خود، صدمات جسمانی را تجربه خواهد کرد. 

???? تاثیر سیگار در رابطه

عده ای از بوی سیگار بر روی دهان یا لباس های شریک خود، ناراضی هستند. یا به این دلیل دوست ندارند به او نزدیک شوند. بوی سیگار، مدت زمان زیادی بر روی انگشتان، موها و دهان باقی می‌ماند. همین یکی از شکایت های زوجین است. اگر از این جهت به  فواید سیگار و مضرات آن نگاه کنیم، عیب بزرگی به همراه دارد.

ترک سیگار

ترک سیگار، مزیت های زیادی را به همراه خواهد داشت. ضربان قلب و فشار خون افراد، فقط بعد از 20 دقیقه از ترک، به حالت عادی برخواهد گشت. بعد از 12 ساعت، با تثبیت سطح کربن مونوکسید، توانایی حمل اکسیژن افزایش می‌یابد. با گذشت یک روز خطر حمله قلبی کم می‌شود و به همین صورت با گذشت زمان، تاثیرات منفی سیگار کاهش می‌یابند و بدن ترمیم می‌شود. هرچه زودتر اقدام به ترک سیگار کنید، این فرایند نیز تسریع خواهد شد.

✔ روان درمانی | فواید سیگار

شروع رواندرمانی، همزمان با آغاز ترک سیگار، بسیار موثر است. روانشناس با روش هایی مثل شرطی سازی معکوس یا جایگزین سازی، با روش های اصولی به شما برای ترک سیگار کمک خواهد کرد. تغییر باورها نسبت به عادت های بد و سبک زندگی، از راهکارهای دیگر درمانگر است.

✔ حمایت اطرافیان

در مسیر ترک سیگار، اطرافیان اعم از دوستان و خانواده، نقش مهمی ایفا می‌کنند. حمایت و همدلی آنان فرد را بیشتر تشویق به کنار گذاشتن سیگار خواهد کرد. گاهی از دلایل این نوع اعتیاد، محیط نابسمان خانواده یا دوستان ناباب است. به همین دلیل در فرایند ترک سیگار، آنان بسیار موثر خواهند بود.

✔ دارودرمانی | فواید سیگار

حتما مصرف دارو، عوارض نیکوتین را کاهش خواهد داد. برای دریافت دارو از پزشک متخصص، کمک بگیرید و از مصرف خوسرانه داروهای ترک بپرهیزید. بسیاری در مقابل مصرف دارو مقاومت می‌کنند یا آن را پشت گوش می‌اندازند. اما فراموش نکنید؛ داروها، درمان را بسیار راحت تر و سریع تر خواهند کرد.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید؛ مضرات سیگار، بسیار بیشتر از فواید سیگار است. البته درمورد فواید آن، اتفاق نظر وجود ندارد ولی به طور کلی بهتر است از مصرف آن دوری کنید. تاثیرات آن اجتناب ناپذیر است و حتی استفاده از فیلترها و یا روش های دیگر هم موثر نیست. باتوجه به مطالبی که در مقاله ذکر شد؛ ترک آن، آسان نیست؛ اما امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید سیگار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فواید سیگار چیست؟

کاهش احتمال ابتلا به پارکینسون، عدم نیاز به تعویض مفصل زانو، عملکرد بهتر قلب و تسکین و آرامش از فوائد مصرف سیگار هستند.

مضرات سیگار چیست؟

ناباروری، اختلال در حافظه، خواب و اشتها، مشکلات جنسی، حتی مشکل در رابطه و… از مضرات مصرف سیگار هستند.

چگونه می‌توان سیگار را ترک کرد؟

با کمک درمانگر و خانواده و انگیزه قوی، می‌توان سیگار را ترک کرد و آثار شگفت انگیز آن را بر بدن مشاهده کرد.



:: برچسب‌ها: فواید سیگار| 5 مضرات سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نیاز به جلب توجه تقریبا یک نیاز فطری محسوب می‌شود. همه ما دوست داریم مرکز توجه و مورد محبت دیگران باشیم. عده ای این نیاز را به شکل نادرستی ارضا می‌کنند. این رفتار در همه سنین مشاهده می‌شودو گاهی افراد چنان تمام وقت وانرژی خود را صرف آن می‌کنند که تبدیل به یک اختلال شخصیت می‌شود. می‌توان گفت این رفتار، ریشه ای عمیق تر از یک نیاز طبیعی دارد. در بسیاری از افراد این رفتار نهادینه شده است؛ که به مرور برایشان مشکل ساز خواهد شد.

نیاز به جلب توجه

نیاز به جلب توجه، به معنای دریافت تایید وتحسین در هرشرایطی، از طرف دیگران است. آنها برای دریافت این حس، دست به هرکاری می‌زنند. نیاز دائمی به چنین موضوعی، رفتار سالمی نیست. این افراد تشنه توجه هستند و همیشه خود را اولویت می‌دانند. اگرچه توقع از خانواده و دوستان، امر منطقی است؛ اما زیادی روی در آن هم، به معنای مشکلی جدی است. برای درمان اختلال شخصیت خودشیفته این مقاله را مطالعه کنید.

خصوصیات افراد با نیاز به جلب توجه

این افراد معمولا خود از این رفتار بیمار گونه خود، آگاه نیستند و در اغلب موارد بی اراده این کار را انجام می‌دهند. معکولا به روش های مختلفی این رفتار را بروز می‌دهند. در واقع در بیشتر موارد، دیگران را فریب می‌دهند. در این قسمت چند نمونه از نشانه های نیاز به جلب توجه را در افراد را ذکر می‌کنیم.

◀جلب ترحم دیگران

◀دروغگویی

◀اهمیت دادن زیاد به ظاهر و اغواگری

◀دعوا راه انداختن

◀مبالغه دربیان احساسات

◀تحریک پذیری و حساسیت بیش از حد

◀در مواردی که مرکز توجه نیست؛ عصبی و خشمگین است.

◀احساسات سطحی

◀پرتوقع هستند

◀خلق و خوی ناپایدار

◀عملکرد ضعیف در رابطه جنسی

چرا افراد نیاز به جلب توجه دارند؟

عامل یا عوامل زیادی در شکل گیری این رفتار درافراد، نقش دارند. ریشه یابی این اختلال نشان داده است که چند علت عمده در این امر دخیل هستند. برای آنان فرقی نمی‌کند در چه مکان یا موقعیتی هستند؛ همیشه به دنبال راهی برای جلب توجه دیگران می‌گردنند. حتی در بحران ها و سخت ترین شرایط نیز، تمایل دارند جذاب و دلربا به نظر برسند.

????کمبود عزت نفس

کمبود یا فقدان عزت نفس، یکی از اصلی ترین دلایل نیاز به جلب توجه است. این افراد به دلیل اینکه حس خود ارزشمندی ندارند یا نمی‌توانند خود را دوست داشته باشند؛ این توقع را از دیگران دارند. قطعا اعتماد به نفس پایین، روابط این افراد را با دیگران تحت تاثیر قرار خواهد داد و آنها را مجبور به امتحان راه های دیگری خواهد کرد.

????حسادت

گاهی افراد، نیاز به جلب توجه را مانند مسابقه ای می‌بینند که باید در آن پیروز شوند. برای مثال وقتی می‌بینند شخص دیگری به خاطر توانایی هایش مورد تشویق قرار می‌گیرد؛ آنان با حسادت همه تلاش خود را می‌کنند که کاپ قهرمانی را از چنگ دیگران در بیاورند. رفتار حسادت برای جلب توجه در کودکان، بسیار مشاهده می‌شود. اما حسادت فقط مختص کودکان نیست؛ بلگه بزرگسالان نیز برای جلب توجه، به این حس، دچار می‌شوند.

????روش های تربیتی اشتباه

گاهی والدین، به دلیل سبک فرزندپروری اشتباه، باعث بروز چنین رفتاری می‌شوند. آنها با اهمیت دادن بیش از حد به فرزند خود، افسار امور را به او می‌دهند. متاسفانه این ویژگی در او باقی می‌ماند و در بزرگسالی نیز از همه انتظار دارد؛ مانند والدین خود، با او رفتار کنند. این اتفاق مخصوصا در تک فرزند ها یا کسانی که در کودکی خود اختلالات جسمانی داشته اند؛ بیشتر رخ می‌دهد.

????اختلالات شخصیتی

افراد با ابتلا به اختلالات همزمان دیگر، بیشتر احتمال دارد که نیاز به جلب توجه داشته باشند. اختلال شخصیت مرزی، خودشیفته و نمایشی، این رفتار را بیشتر بروز می‌دهند. همچنین اختلالت روانی دیگر مثل دوقطبی در دوره مانیا و بیش فعالی نیز، افراد را به سمت این رفتار سوق می‌دهد. البته توجه داشته باشید در اختلال شخصیت خودشیفته و نمایشی، علائم بسیار شدیدتر بروز می‌کند. 

کنترل کردن نیاز به جلب توجه

فراموش نکنید که علاوه بر خود فرد، اطرافیان او نیز با مشکلاتی روبه خواهند شد و همین امر لزوم پیگیری و درمان نیاز به جلب توجه را نشان می‌دهد. با شناسایی هریک از نشانه ها در خود یا اطرافیان، بهتر است با کمک یک درمانگر، درمان را شروع کنیم.

✔رواندرمانی

در واقع اصلی ترین روش درمان نیاز به جلب توجه، روان درمانی است. درمانگر با بالابردن عزت نفس و کاهش حس حسادت، درمان را آغاز کرده که این منجر به افزایش حس امنیت شما خواهد شد. اگر هم علت این نیاز اختلالات روانی یا شخصیت باشد، درمانگر با درمان این مشکلات، این رفتار را ازبین خواهد برد. اگر درمورد خصلت توجه جویانه یک رفتار تردید دارید؛ از درمانگر خود در این مورد بپرسید. 

✔دارودرمانی

قبل تر هم گفتیم که اگر این افراد نتوانند این حس خود را ارضا کنند یا موفق به جلب توجه دیگران نشوند؛ اضطراب یا خشم زیادی را تحمل خواهند کرد. در چنین شرایطی دارودرمانی، بهترین گزینه است. داروهای آرامبخش با کاهش استرس آنها از بروز دوباره این رفتار جلوگیری می‌کند. همچنین درمان اختلالات همزمان نیز، نیاز به مصرف دارو دارد.

✔حمایت اطرافیان

محبت و توجه اطرافیان، تا حد زیادی برای سلامت روانی ما لازم است. اما در مورد میزان آن، بهتر است با آنان صمیمانه صحبت کرده و آنان را در این مورد آگاه کنیم. اگر محبت بیش از اندازه در حال ایجاد این اختلال در فردی هستیم؛ بهتر است نسبت نشانه حساس باشیم و از آن جلوگیری کنیم. اطرافیان با نادیده گرفتن رفتار های جلب توجه و یا تنبیه و توبیخ نکردن افراد، می‌توانند میزان این رفتار را در دیگران کاهش دهند.

✔جایگزینی

با جایگزین کردن یک عادت رفتاری مناسب به جای جلب توجه، این رفتار به مرور کم رنگ می‌شود. وقتی اطرافیان جلب توجه کردن را نادیده بگیرند؛ فرد مجبور می‌شود رفتار دیگری را از خود نشان دهد. حضور در جمع برای افراد، اجتناب ناپذیر است به همین دلیل باید به دنبال چاره ای برای این اختلال باشند.

سخن پایانی

رابطه با افرادی که مدام نیاز به جلب توجه دارند؛ آسان نیست. حضور در جمع یکی برای هر فردی ضروری است؛ پس باید این مشکل را حل کرد. بسیاری از افراد، رفتار توجه طلبی را جذاب و اغواگرانه می‌دانند؛ اما با ارتباط نزدیک تر با این افراد، متوجه سمی بودن این رفتار، خواهید شد. اگرنشانه های این اختلال را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید؛ حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیاز به جلب توجه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

علائم نیاز به جلب توجه کدام اند؟

پرخاشگری واضطراب زمانی که فرد نمی‌تواند جلب توجه کند؛ بی ثباتی خلق و خو، احساسات سطحی، توقع زیاد و… از علائم نیاز به جلب توجه هستند.

درمان نیاز به جلب توجه چیست؟

اگر این رفتار شدت زیادی نداشته یا اختلالی در زندگی فرد ایجاد نکند؛ نیاز به درمان نیست. اما مشاوره به روانشناس، دارودرمانی، حمایت اطرافیان و جایگزینی جلب توجه با رفتار های دیگر، از روش های موثر برای کنترل نیاز به جلب توجه است.

نیاز به جلب توجه به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

عوامل خانوادگی و اختلالات روانی همزمان، کمبود اعتماد به نفس وحسادت، در شکل گیری این اختلال موثر هستند.

منبع: نیاز به جلب توجه | علت جلب توجه زیاد از حد



:: برچسب‌ها: نیاز به جلب توجه | علت جلب توجه زیاد از حد ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

روانشناسی پول ارتباط میان انسان و پول را بررسی می‌کند. همانطور که دلیل پول دوستی مرتبط با عدم کنترل هیجانات است. روانشناسی پول با آموزش مهارت های مهم به افراد آموزش می‌دهد تا روش های کنترل هیجانات در زمنیه امور مالی را به خوبی آموزش ببینند.

زیرا اگر روانشناسی پول نباشد، شخص پول دوست با آسیب های زیادی مواجهه می‌شود. که این آسیب ها شامل شرطی شدن شادی، احتکار، قضاوت و … می‌باشد. با کمک روانشناسی پول می‌توانید راهکارهای کاهش پول دوستی را آموزش دید. در این مقاله در رابطه با تمامی جوانب پول دوستی و روانشناسی پول توضیح داده ایم.

منبع: روانشناسی پول | 7 آسیب پول دوستی و پول پرستی

روانشناسی پول

روانشناسی پول در رابطه با ارتباط انسان و پول به وجود آمده است. با کمک روانشناسی پول می‌توان افرادی که به دلایل مختلف توانایی کنترل هیجانات را ندارند، آموزش ببینند تا نحوه دخل و خرج مناسب را یاد بگیرند.

معمولا شخص پول دوست زمانی که پول خوبی کسب کند، توانایی خرج آن را ندارد. در واقع در خرید چیزی اگر وسوسه شود، پس از خرج به پشیمانی دچار می‌شود. روانشناسی پول به افراد کمک می‌کند تا با کمک مهارت های کنترل هیجانات؛ امور مالی خود را به نحو احسنت با نگرانی کمتر در نظر بگیرند.

دلایل پول دوستی

دلایل پول پرستی به عوامل مختلفی بستگی دارد. که پول پرستی بیش از حد با آسیب های زیادی همراه است. که در واقع پول پرستی افراطی می‌گویند. در این بخش مقاله راجع به دلایل پول دوستی از طریق روانشناسی پول صحبت کرده ایم.

???? مشکلات مالی | روانشناسی پول

یکی از دلایل پول دوستی، مشکلات مالی است. تا زمانی که با مشکلات مالی در گذشته سر و کله زده باشید، برای جبران این مشکلات پول های خود را جمع آوری خواهیم کرد. در واقع پول پرست خواهیم شد. البته که با کمک روانشناسی پول می‌توان این میزان را اصلاح کرد.

???? روانشناسی پول در ناتوانی در کنترل هیجانات

از دیگر دلایل پول پرستی، ناتوانی در کنترل هیجانات است. در این شرایط فرد توانایی کنترل هیجانات خود را ندارد. مثلا برخی از افراد هر ماه تصمیم دارند تا مقداری از هزینه های خود را پس انداز کنند. اما زمانی که پول زیادی در دسترس آنها قرار بگیرد؛ توانایی خرج و تصمیمات درست در رابطه با خرج پول را ندارند. که با کمک روانشناسی پول می‌توان مهارت کنترل هیجانات را آموزش دید.

آسیب های پول دوستی زیاد

در جامعه امروزی همه افراد در جست و جوی کسب درآمد هستند. زمانی که پول خوبی نداشته باشید، زندگی خوبی هم نخواهید داشت. اما زمانی که این پول دوستی افزایش یابد و به صورت افراطی رخ دهد، آسیب های زیادی را به دنبال خواهد داشت. در این بخش مقاله راجع به آسیب های پول دوستی توضیح داده ایم.

???? ایجاد شادی شرطی

یکی از آسیب های پول دوستی، ایجاد شادی شرطی است. به این منظور که شما فقط در شرایطی که پول خوب داشته باشید؛ حال خوبی خواهید داشت. تنها در شرایطی که خانه، پول و شغل رویایی خود را داشته باشید، احساس خوشبختی خواهید کرد. در غیر این صورت از زندگی هیچ لذتی نخواهید برد.

???? کاهش پذیرش بی پولی | روانشناسی پول

زمانی که شخص پول پرستی باشید، هرگز توانایی پذیرش بی پولی را نخواهید داشت. در نهایت زمانی که با کاهش پول همراه شوید، به سختی می‌توانید با این موضوع کنار بیایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس و ترس از بی پولی کلیک کنید.

????مشکلات در زندگی اجتماعی

وقتی که بیش از حد به پول فکر کنید از واقعیت های زندگی دور خواهید شد. در واقع پول پرستی بیش از انداز باعث می‌شود که اجتماع و جامعه روش زندگی را به شما آموزش بدهند. نه شما برای زنگی تصمیم بگیرید؛ بلکه جامعه برای شما تصمیم خواهد گرفت.

???? احتکار کنید | روانشناسی پول

یکی از بارزترین آسیب های پول دوستی، احتکار است. اغلب کسانی که بسیار به پول علاقه دارند؛ فقط سود و منفعت خود را در نظر می‌گیرند. به همین دلیل برای رفع نیازهای خود به راحتی همه چیز را احتکار خواهد کرد.

???? درک اشتباه از واقعیت

درک اشتباه از واقعیت از دیگر آسیب های پول دوستی است. در این شرایط وقتی که بیش از اندازه و به صورت افراطی به پول اهمیت دهید، افکار متفاوتی از دیگران نیز خواهید داشت. در نتیجه شرایط زندگی برای شما دشوار خواهد شد.

???? قضاوت دیگران | روانشناسی پول

یکی از آسیب های پول پرستی، قضاوت دیگران است. افرادی که خیلی به پول فکر می‌کنند، از اعتماد به نفس کمی برخوردارند. و بسیار سریع دیگران را از روی وضعیت مالی قضاوت می‌کنند. به همین دلیل این رفتار باعث بدبینی می‌شود.

???? عدم علاقه به چیزهای دیگر

شخصی که به پول دوستی مبتلا است، دیگر علاقه ای به چیزهای دیگر ندارد. در واقع برای هیچ کار و فعالیتی علاقه نشان نمی‌دهد. و تنها چیزی که باعث آرامش و حال خوب آنها می‌شود؛ پول و ثروت است.

راهکارهای جلوگیری از پول دوستی

پول دوستی روش رفتار خوب و مناسبی نیست. بنابراین برای جلوگیری از این رفتار باید از روانشناسی پول کمک بگیرید. با کمک روانشناسی پول راهکارهای جلوگیری از پول پرستی را آموزش خواهید دید. برای درمان پول پرستی و پول دوستی به توضیحات زیر توجه کنید.

???? تقسیم را آموزش ببینید | روانشناسی پول

تقسیم دارایی از پول دوستی افراطی جلوگیری می‌کند. زمانی که این کار را انجام می‌دهید؛ به احساس خوشایندی دست خواهید یافت. بنابراین برای تقسیم دارایی و درمان این رفتار حتما از روانشناسی پول کمک بگیرید.

???? تا جای ممکن از بدهکاری دوری کنید

یکی از روش های درمان پول دوستی، دوری از بدهکاری است. زیرا فرد بدهکار همیشه برده طلبکار است. زمانی که خرج زیادی داشته باشید، به مرور زمان به افراد بسیار زیادی بدهکار خواهید شد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق دخل و خرج خود را مشخص کنید. طوری خرج کنید که با درآمد خود همخوانی داشته باشد. 

???? به خاطر داشته باشید که پول می‌آید و می‌رود | روانشناسی پول

برای اینکه دست از پول دوستی بردارید، باید به یاد داشته باشید که پول می‌رود و می‌آید. پس نباید سنگ پول را به سینه زد. زمانی که پول زیادی در دست ندارید یا بالعکس، ترسی نداشته باشید و با کنترل هیجان رفتار کنید.

???? پول را وسیله برای طی کردن زندگی در نظر بگیرید

برای درمان پول دوستی باید همیشه در نظر داشته باشید که با پول زندگی به چرخش در می‌آید. بنابراین وقتی که در تلاش برای رفع نیازهای اولیه زندگی هستیم، باید پول پرداخت کنیم. بنابراین اگر پول را وسیله ای برای امرار معاش در نظر بگیرید، در امور مالی نیز منطقی تر برخورد خواهید داشت.

???? از وضعیت مالی خود راضی باشید | روانشناسی پول

اغلب کسانی که رفتار پول پرستی دارند. از وضعیت مالی خود راضی نیستند. زمانی که پول نداشته باشند هرگز احساس خوشحالی ندارند. بنابراین برای رفع این ناخوشایندی، از وضعیت مالی خود راضی باشید. رضایت از زندگی تنها راه رهایی از محدودیت است.

کلام آخر

روانشناسی پول به افراد کمک می‌کند تا ارتباط بین پول و خود را بهتر درک کنند. این مدل روانشناسی به افراد کمک می‌کند تا در شرایط بهتری روش های کنترل مدیریت امور مالی را آموزش ببینند. برای آموزش کنترل هیجانات امور مالی نیز، نیازمند کمک از روانشناس هستیم.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رونشناسی پول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: روانشناسی پول | 7 آسیب پول دوستی و پول پرستی ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

عقده حقارت یا احساس کهتری در دسته اختلالات شخصیت قرار دارد. در واقع این واژه برگرفته از یکی از نظریه های دانشمند معروف روانشناسی به نام آدلر است. حس حقارت یا خود کم بینی یک حس طبیعی است؛ اما وقتی تبدیل به یک عقده می‌شود؛ نیاز به درمان و پیگیری دارد. این افراد هیچ ارزشی برای خود قائل نیستند و خود را موجودی حقیر می‌دانند. این احساسات بر روی برخود آنان بر دیگران هم تاثیر خواهد داشت.

 

منبع: عقده حقارت | فرق عقده حقارت و احساس حقارت چیست

عقده حقارت

شخصیت ما پر از عقده‌های حل نشده‌ای است که از کودکی همراه ما هستند یا به تازگی ایجاد شده اند. عقده حقارت یکی از اختلالات رفتاری یا شناختی است که احتمالا در اثر عوامل زیادی ایجاد می‌شود. این عقده شامل احساس حقارت، افسردگی، به همراه کینه توزی دائمی است. این اختلال معمولا در اقشاری که از نظر اجتماعی و فرهنگی پایین تر هستند؛ بیشتر دیده می‌شود.

علائم عقده حقارت

عقده حقارت فقط یک حس درونی نیست و بر روی رفتار فرد، خود را نشان می‌دهد. علائم آن فقط محدود به حس خود کم بینی و حقارت نمی‌شود. این عقده در کنار دیگر اختلالات طیف وسیعی از نشانه ها را شامل می‌شود.

???? انزوا و گوشه گیری

کسانی که مبتلا به عقده حقارت هستند؛ خود را دوست نداشتنی می‌دانند و به مرور زمان از جمع فاصله می‌گیرند. این افراد به دلیل کمبود اعتماد به نفس احساس می‌کنند؛ دیگران همواره در حال تمسخر آنان هستند. از رقابتی که با دیگران در ذهن خود دارند؛ فرار می‌کنند. و به تنهایی پناه می‌برند. همچنین این افراد از قضاوت شدن واهمه دارند. افسردگی و اضطراب مداوم نیز حس گوشه گیری را تقویت می‌کند.

???? انتقادپذیر نیستند

این افراد به شدت از مورد انتقاد واقع شدن توسط دیگران واهمه دارند. به دلیل فقدان عزت نفس نمی‌توانند بر روی نقاط قوت وضعف خود به درستی تمرکز کنند. به همین دلیل از انتقاد می‌ترسند. آن‌ها از این که کسی کمبودهایشان را گوشزد کند؛ فرار می‌کنند. از طرف دیگر توانمندی های خود را به رسمیت نمی‌شناسند و به ویژگی های خود نسبت نمی‌دهند. برای آشنایی با راه های افزایش انتقاد پذیری کلیک کنید.

???? تخریب دیگران

افرادی که به خود اهمیت نمی‌دهند؛ برای دیگران نیز ارزشی قائل نیستند. در واقع اتفاقی که در گذشته خود تجربه کرده اند را حال برای شخص دیگری تکرار می‌کنند. به این معنی که اگر در گذشته قربانی تحقیر و توهین از طرف دیگران شده اند؛ دیگران را هم مستحق این رفتار می‌دانند.

???? بی ارادگی

با کوچک ترین حرف یا پیشنهادی تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرند وهیچ اختیاری از خود ندارند. معمولا در رابطه یا خانواده شخص دیگری برای آنان تصمیم می‌گیرد و به شدت دهن بین هستند. قدرت تصمیم گیری حتی در مورد کوچک ترین مسائل را ندارند و همواره در مورد گذشته احساس گناه می‌کنند.

???? بی مسئولیتی

حاضر نیستند مسئولیت موضوعات مهم را برعهده بگیرند؛ حتی اگر مربوط به خودشان باشد. معمولا در محل کار در رده های پایین تر کار می‌کنند و در صورت سپردن وظیفه ای مهم تر به آن‌ها از زیر بار آن در می‌روند. در خانواده نیز در مواقع دشواری یا مشکلات خود را عقب می‌کشند و دخالتی نمی‌کنند.

عقده حقارت به چه علت به وجود می‌آید؟

طبق نظریه آدلر، این عقده در همه کودکان وجود دارد. اگر آنان نتوانند در مقابل والدین کنترلگر و مستبد از خود محافظت کنند؛ تا پایان عمر احساس نا لایقی و بی کفایتی خواهند کرد. شیوه فرزندپروری والدین نیز در اینجا بسیار موثر است. اطرافیان کودک هم می‌توانند باعث تقویت عقده حقارت در کودکان شوند. 

▫️ضعف جسمانی

اگر کودکی مبتلا به ضعف جسمانی یا معلولیت باشد؛ برای پنهان کردن آن، دچار دردسر خواهد شد. همچنین همیشه میان خود و همسالان ، این تفاوت را حس می‌کند. اگر فرد نتواند از پس این احساسات برآید یا آن‌ها را با کار دیگری جبران نکند؛ باعث حس انزوا و شرم در او خواهد شد و آینده او را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

▫️توجه بیش از حد والدین

در مقابل بی توجهی و نادیده گرفته شدن توسط والدین، نازپرورده کردن کودک نیز موجب بروز عقده حقارت می‌شود. این افراد احتمالا در کودکی هیچ چیزی کم نخواهند داشت؛ اما با ورود به دنیای بزرگسالی و با تجربه اولین ناکامی، دچار حس سرخوردگی می‌شوند.

افراد چگونه به عقده حقارت واکنش نشان می‌دهند؟

آدلر، معتقد است؛ افراد به سه شکل به عقده حقارت خود پاسخ می‌دهند. عده ای آن را پذیرفته و در جهت بهبود آن تلاش می‌کنند. دسته دوم با فکر کردن بیش از حد به این موضوع دچار نشخوار فکری می‌شوند و اختلالات روانی دیگر در آنها ایجاد می‌شود. در آخرین دسته این احساس به اوج خود می‌رسد؛ در این دسته، احساس حقارت تبدیل به عقده حقارت می‌شود. مدام به دیگران حسادت کرده وافکار منفی خود را فرافکنی می‌کنند. 

برای پیشگیری از بروز عقده حقارت باید چه کرد؟

اگر این عقده از دوران کودکی در درون همه ما وجود دارد، پس چطور می‌توان جلوی آن را گرفت؟ برای همه ما پیش می‌آید که گاهی احساس حقیر بودن کنیم. ولی نباید اجازه دهیم این احساس ادامه پیدا کند. اتفاقا پذیرش همین موضوع که همه افراد احساس ناکافی بودن را دارند؛ به مدیریت احساسات ما کمک خواهد کرد.

◀️ افزایش اعتماد به نفس

خود را دوست بدارید. اگر خود را دوست داشته و تمام ویژگی های خوب و بد خود را بپذیرید؛ اطرافیان نیز، همین کار را خواهند کرد. عقده حقارت با افزایش اعتماد به نفس کم رنگ تر خواهد شد. گاهی برای پیشرفت و بیشتر تلاش کردن، به این حس نیاز داریم اما به اندازه. افزایش عتماد به نفس با کمک روانشناس امکان پذیر است

◀️ معاشرت با دوستان

طبیعی است که با وجود عقده حقارت از حضور در جمع بیزار باشید. اما برای درمان این اختلال نیاز به حس تعلق به گروه دارید. این گروه می‌تواند دوستان یا خانواده باشند. برای مقابله با این حس بیشتر از قبل با اطرافیان خود در ارتباط باشید. با حس حمایت و دوست داشته شدن درمان حس حقارت آسان تر خواهد شد.

◀️ مراجعه به روانشناس

اگر هرکدام از عقده ها یا تعارضات مراحل رشد درون ما، ماندگار شوند؛ برای حل کردن آن ها نیاز به کمک  یک متخصص خواهیم داشت. روانشناس با روان درمانی و آموزش راه های جرئت ورزی در گذر از این مراحل موثر است. درمانگر به شما می‌آموزد چگونه حس منفی نسبت به خود و دیگران را ازبین ببرید. از جمله متدهای درمانی موثر برای حل عقده حقارت روانکاوی ، روان پویشی، طرحواره درمانی، شناختی رفتاری و … می‌باشد.

سخن پایانی

این نکته را فراموش نکنید که احساس ارزشمندی فارغ از میزان هوش یا زیبایی شماست. بدون در نظر گرفتن توانمندی یا عملکردتان، به خود اهمیت دهید. اتفاقات تلخ و شرایط دشوار برای همه وجود دارند و نکته مهم پیدا کردن راه حل و گذر از این مرحله است. اگر والدین در شما باعث تشدید عقده حقارت شده اند؛ شما این چرخه را بشکنید و با کمک گرفتن از یک مشاور از این دوران گذر کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده حقارت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

عقده چیست؟

به طور کلی در دوران رشد با عقده ها و تعارضاتی مواجه می‌شویم؛ که بخشی از آنها فطری و بخشی دیگر حاصل محیط است.

تفاوت احساس حقارت و عقده حقارت چیست؟

احساس حقارت و خود کم بینی به صورت ذاتی در ما وجود دارد؛ اما در بعضی با توجه به عوامل محیطی، تبدیل به عقده حقارت می‌شود.

برای پیشگیری از بروز عقده حقارت باید چه کرد؟

افرایش اعتماد به نفس، مراجعه به روانشناس و معاشرت با دوستان از راه های پیشگیری ار عقده حقارت هستند.



:: برچسب‌ها: عقده حقارت | فرق عقده حقارت و احساس حقارت چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلالات جنسی مردان به سلامت روانی و فیزیکی آن‌ها ارتباط دارد. توانایی جنسی از دیرباز نشانی از بلوغ و مردانگی تعریف می‌شد. بنابراین به هر دلیلی که مردان نتوانند ازرابطه جنسی برقرار کنند و یا شریک جنسی خود را به ارگاسم برسند، معنای مردانگی (حداقل برای خود آن‌ها) دچار نقص خواهد شد. پس علاوه بر مشکلات زناشویی، خود اقایان از این مساله شرمسار بوده و احساس ضعف خواهد کرد. به همین دلیل درمان‌های متعددی برای رفع مشکلات جنسی‌مردان ارائه شده است.

اما باید توجه داشته باشید که همه این درمان‌ها موثر نبوده و حتی گاهی موجب بدتر شدن شرایط خواهد شد. پس توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصصان جنسی ازدارو یا درمانی خودسرانه استفاده نکنید. در ادامه به معرفی اختلالات جنسی مردان در سه دسته کلی پرداخته‌ایم.

منبع: اختلالات جنسی مردان | درمان اختلالات جنسی مردان

اختلالات جنسی مردان

در مورد اختلالات جنسی، دوموضوع مختلف کژکاری و انحرافات جنسی، مطرح هستند. کژکاری های جنسی در مردان شامل زودانزالی و دیرانزالی، اختلال نعوظ، مشکل در ارگاسم یا حتی اعتیاد به خودارضایی و… می‌توان اشاره کرد. انحرافات جنسی، معمولا بین زنان و مردان مشترک هستند ولی در این مقاله به آنها نمی‌پردازیم. به دلیل اهمیت رابطه جنسی میان مردان، توضیح و بررسی اختلالات جنسی، از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

اختلالات جنسی مردان | مشکل در شروع و ادامه رابطه

رایج ترین اختلال جنسی مردان مشکل در نعوظ است که حدود بیست درصد مردان سراسر دنیا در هر رده سنی را شامل می‌شود. در این اختلال میل و انگیزه برای برقراری رابطه به اندازه کافی هست، اما توانایی رسیدن به حالت نعوظ وجود ندارد یا در حین نعوظ به اندازه کافی عضلات سفت نمی‌شود.

در بعضی‌ها پیش از آن که انزال اتفاق بیافتد آلت سفتی خود را ازدست داده و دیگر قادر به برقراری رابطه نیستند. احتمال بروز این مساله با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود، به طور میانگین ، حدود ده درصد با گذشت هر دهه از زندگی شدت این اختلال افزایش میابد یا به عبارتی توانایی جنسی تحلیل پیدا می‌کند.

برای برخی دیگر از مردان هیچ مشکل جسمانی وجود ندارد و تنها به دلیل مسائل روانشناختی قادر به شروع رابطه نیستند، گاه حتی به دلیل همین مسائل روانی نمی‌توانند به نعوظ برسند و به اشتباه برای درمان مشکل نعوظ خود به دنبال درمان هستند.

برای مثال ممکن است تا به حال چندین بار بعد از رابطه جنسی، همسرتان از شما ایراد گرفته و یا بر سر مسائلی با هم دعوا کرده باشید، در واقع همزمانی تنش با رابطه جنسی به شما یاد داده که همیشه بعد از رابطه قرار است دعوا داشته باشید (نظریه شرطی سازی پاولف) پس به طور ناخودآگاه از رابطه منزجر می‌شوند (اما به طور خودآگاه تمایل به رابطه دارند).

اختلالات جنسی مردان | عواملی که موجب مشکل در شروع رابطه می‌شوند

همیشه برای شروع رابطه جنسی، مقدماتی لازم است. برای مثال در مردان نعوظ کامل، یکی از ملزومات رابطه است. اما گاهی آقایون قادر به حفظ نعوظ خود نیستند و به همین دلیل رابطه پایان می‌یابد؛ یا به روش دیگری ادامه پیدا می‌کند. در این قسمت چند نمونه از دلایل اختلال در نعوظ را ذکر کرده ایم.

  1. قند خون بالا
  2. فشار خون بالا
  3. کلسترول بالا
  4. کم بودن و کاهش جریان خون در آلت تناسلی
  5. مشکل در کارکرد اعصاب
  6. اختلال در هورمون‌ها
  7.  اختلالات جنسی مردان به دلیل دیابت
  8. مشکلات قلبی و عروقی
  9. عوارض برخی از داروها
  10. نداشتن اعتماد به نفس
  11. اضافه وزن و چاقی
  12. مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات
  13. آپنه انسدادی خواب
  14. سندروم پای بی قرار
  15. اسکلرودرمی
  16. سرطان پروستات
  17.  سکته مغزی
  18.  اختلالات جنسی مردان به دلیل آسیب نخاعی
  19.  آسیب به لگن
  20. بیماری صرع
  21. در اختلال پریاپیسم، نعوظ طولانی مدتی که با میل جنسی همراه نیست؛ اتفاق می‌افتد. در این مورد احتمالا فرد، بعد از رابطه دچار مشکل خواهد شد.

اختلالات جنسی مردان | ناتوانی در رسیدن به لذت جسمی یا روانی

زود انزالی در ردیف دوم شایع ترین اختلالات جنسی مردان است. این مردان از رابطه جنسی خود رضایت ندارند چرا که نمی‌توانند مدت زمان بیشتری عمل دخول را انجام دهند و دائم به دنبال راهی برای بالا بردن زمان رابطه هستند. گاه این مساله تبدیل به نوعی وسواس شده و با وجود نرمال بودن طول رابطه همچنان حس رضایت وجود ندارد (حتی اگر همسرشان رضایت داشته باشند، خودشان راضی نیستند). در مورد این مردان متخصصان جنسی باید به بررسی موارد زیر بپردازند:

1- آیا مشکل جسمانی وجود دارد؟

2- مدت رابطه چقدر است؟ انتظار زن و شوهر برای رسیدن به لذت چقدر است؟

3- در صورتی که مشکل جسمانی نبود چه عوامل روانشناختی موجب زودانزالی می‌شود؟

دیرانزالی که در مردان بسیار نادر است، باعث می‌شود که ارگاسم دیرتر به عمل بیاید یا شاید هم اصلا به ارگاسم نرسد. این مساله باعث مشکلاتی مثل نارضایتی جنسی خانم و اقا می‌شود.   دیر انزالی در مردان بیشتر بدلیل دیابت و چاقی بروز می‌یابد.

دسته سوم مردانی هستند که به دلیل اسپاسم عضله یا التهاب پروستات و یا التهاب غده ی پروستات، انزالش ممکن است با درد همراه باشد، البته دلیل دیگرش هم می‌تواند اختلالات عصبی و استرس باشد. این مردان نیز نمی‌توانند از ارگاسم لذت برده و به مرور دچار اختلالات جنسی دیگربرای مردان  نیز می‌شوند. برای آشنایی با علل درد بیضه بعد از رابطه جنسی کلیک کنید.

در برخی از آقایانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و یا داروهای پروستات مصرف می‌کنند، به دلیل آسیب عصبی ممکن است هنگام انزال مایع منی از آن‌ها خارج نشود.

انزال معکوس یا عقب گرد

در این نوع از انزال، مایع منی از آلت تناسلی خارج نشده، به مثانه منتقل می‌شود و از طریق ادرار دفع می‌شود. انزال معکوس یا عقب گرد از اختلالات جنسی مردان محسوب می‌شود که ریشه جسمانی دارد. این عامل موجب عدم لذت در رابطه جنسی برای مردان است؛ که یکی از دلیل ناباروری نیز محسوب می‌شود.

مردانی که تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند

بعضی از مردان به طور ذاتی میل کمتری به برقراری رابطه جنسی دارند و این مساله ارتباطی به اختلالات جنسی مردان ندارد. این موضوع می‌توان ریشه در سبک تربیتی، باورهای فردی، فیزولوژی بدن، تیپ شخصیتی و …. دارد. این مردان با وجود اینکه همسری زیبا و دلربا دارند، شروع کننده رابطه نیستند و یا در رابطه گرم و صمیمی رفتار نمی‌کنند.

معمولا قبل ازدواج فردی محترم و با شخصیت تصور می‌شوند، اما بعد از ازدواج هم تمایلی به انجام وظایف زناشویی ندارند. فقدان میل جنسی می‌تواند با یکنواخت شدن رابطه و بالا رفتن سن نیز پیش بیاید که در مورد این افراد راهکارهای بهتری برای درمان وجود دارد. برخی دیگر از علل از بین رفتن میل جنسی عبارتند از:

  • عوارض بعضی از داروها
  • مشکلات هورمونی
  • استرس و اضطراب
  • کمبود تستوسترون
  • بیماری سیستمیک
  • افسردگی و بیماری های روانی
  • خستگی و کار زیاد
  • مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات
  • اضافه وزن و چاقی
  • ترس از ابتلا به بیماری های مقاربتی
 

خودارضایی

قطعا خودارضایی، یکی از تاثیر گذارترین عوامل در اختلالات جنسی مردان است. مردان به دلایل مختلفی به این رفتار روی می‌آورند. اما به طور کلی، پس از مدتی، اعتیاد به خودارضایی سبب بروز مشکلات جدی تری در روابط آنها خواهد شد. مردانی که خودارضایی می‌کنند؛ علاقه خود را به برقراری رابطه جنسی از دست می‌دهند. کوتاه شدن مدت زمان انزال نیز از دیگر عوارض خودارضایی برای مردان است.

درمان اختلالات جنسی مردان

 

بیشتر اختلالات جنسی در مردان، قابل کنترل و درمان هستند. متخصصین، روش های مختلفی را برای درمان پیشنهاد می‌کنند. اما همه آن‎‌ها برای افراد، موثر نیستند. در درمان اختلالات جنسی، علاوه بر رفع مشکلات جسمانی، باید به عوامل روانی نیز توجه کرد. در این قسمت چند نمونه از راهکار های درمانی را ذکر خواهیم کرد.

????دارودرمانی

همیشه مصرف داروی جدید برای درمان، پیشنهاد نمی‌شود. گاهی اختلالات جنسی مردان در اثر عوارض جانبی داروهای قبلی، ایجاد شده است. در چنین مواردی با کمک متخصص بهتر است مصرف دارو را قطع کرده یا دوز آن را تغییر دهید. هورمون درمانی نیز یکی از روش های درمانی است؛ که در درمان اختلالات جنسی مردان موثر است. مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی که در رسانه ها تبلیغ می‌شوند؛ روش درستی نیست. برای دارو درمانی، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

????ورزش کگل

ورزش و فعالیت بدنی، یکی از موثرترین روش های درمان اختلالات جنسی مردان است. ورزش نه تنها ترشح هورمون ها را تنظیم کرده؛ بلکه با تقویت ماهیچه های مرتبط، به بهبود کیفیت رابطه جنسی کمک می‌کند. کگل نامعضلات کف لگن است که با انقباض مداوم آنها می‌توانید عملکرد جنسی خود را بالا ببرید. 

????مراجعه به مشاور

برای برطرف کردن ریشه روانی اختلالات جنسی مردان، مراجعه به روانشناس یا سکستراپیست، ضروری است. روانشناس با کمک روان درمانی، تکنیک های رفتاری-شناختی و روش های تن آرامی و کنترل تنفس به برطرف کردن اختلالات جنسی می‌پردازند. گاهی علت شکل گیری برخی از مشکلات در رابطه جنسی، همسر است؛ به همین دلیل زوجین با یکدیگر باید از زوج درمانگر کمک بگیرند. همکاری همسر در فرایند درمان، بسیار موثر خواهد بود.

سخن آخر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته و کسب علم های نوین، اغلب بیماری ها مانند اختلالات جنسی مردان قابل درمان هستند و جای نگرانی برای آنها نیست . در صورت وجود هرکدام از علائم ، بهتر است ابتدا به متخصصین مراجعه کرده و زیر نظر و تحت مراقبت او دست به درمان و مصرف انواع داروها بزنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات جنسی مردان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

سوالات متداول

اختلالات میل جنسی مردان، به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی افراد ممکن است در شروع که با میل جنسی همراه است؛ در قسمت برانگیختگی و در نهایت ارگاسم، دچار اختلالاتی شوند.

بهترین راه درمان برای اختلالات جنسی مردان کدام است؟

دارودرمانی، ورزش کگل، مراجعه به روانشناس از روش های موثر درمان اختلالات جنسی مردان هستند.

داروهای موثر در درمان اختلالات جنسی مردان کدام اند؟

برای مصرف دارو، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. از مصرف خودسرانه داروها جدا خودداری کنید و گول تبلیغات رسانه ها را نخورید.



:: برچسب‌ها: اختلالات جنسی مردان | درمان اختلالات جنسی مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اگرچه بیشتر مردان ممکن است از زودانزالی خود گله داشته باشند و این مسئله باعث بروز مشکلات بین زوجین شود، اما دیر انزالی هم یکی از مشکلات و معضلات بعضی از زوجین است که در زنان با عنوان تاخیر در ارگاسم و در مردان با عنوان دیر انزالی یا انزال دیررس شناخته می‌­شود. اما به راستی دیرانزالی چیست؟ آیا مزیت است یا عیب؟

دیر انزالی به معنای عدم تجربه ارگاسم در رابطه جنسی طبیعی و یا انزال بسیار دیررس است که می­‌تواند باعث عدم رضایت طرفین از رابطه جنسی شده و مشکلاتی را به وجود بیاورد. با آگاهی از دلایل و راه‌های درمان انزال دیررس و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، می‌توانید این مساله را برطرف سازید و کیفیت رابطه جنسی خود را ارتقا دهید.

منبع: دیر انزالی چیست | علت و بهترین قرص درمان دیر انزالی

دیر انزالی چیست؟

دیر انزالی در مردان یعنی ناتوانی در به انزال رسیدن در یک رابطه جنسی معمولی در زمانی که دو طرف بتوانند از رابطه جنسی لذت ببرند. به عبارت دیگر دیر انزالی ناتوانی مرد در رسیدن به اوج لذت جنسی است در حالی که میل و تحریک جنسی به میزان کافی وجود دارد. معمولا اکثر مردان چند دقیقه پس از فعالیت جنسی و آمیزش جنسی، ارگاسم و اوج لذت را تجربه می­‌کنند در حالی که برخی از مردان یا بسیار دیر به انزال می‌­رسند یا اصلا به ارگاسم نمی­‌رسند.

فراموش نکنید که دیر انزالی زمانی است که نعوظ در آلت تناسلی کامل است و میل جنسی نیز وجود دارد. دیرانزالی را با اختلال نعوظ اشتباه نگیرید. فراموش نکنید که معمولا زمان انزال زنان در مقایسه با مردان، طولانی تر است و این به معنی دیرانزالی نیست.

مدت زمانی که برای دیرانزالی تعریف می­‌شود، ناتوانی در انزال برای حداقل 30 دقیقه پس از شروع آمیزش جنسی است. مدت نرمال آمیزش جنسی برای مردان 5 الی 15 دقیقه است اما کسانی که دچار دیرانزالی هستند، معمولا انزال آن‌ها 30 تا 60 دقیقه طول می­‌کشد و این مسئله برای شریک جنسی آن‌ها می­‌تواند دردآور وخسته کننده باشد.

انواع مختلف دیر انزالی

دیرانزالی انواع مختلفی مثل موقعیتی و همه گیر، دارد. در دیرانزالی موقعیتی، فرد فقط در بعضی شرایط به این حالت دچار می‌شود. برای مثال فقط وقتی با همسر خود رابطه جنسی دارد دچار دیرانزالی می‌شود. اما در نوع همه گیر، او در هر شرایطی انزال طولانی مدت دارد. حتی در خودارضایی نیز، بسیار دیر به انزال می‌رسد. حتما به این نکته توجه کنید که همسرتان به تازگی دیرانزال شده است یا از ابتدای رابطه همواره این مشکل وجود داشته! این موضوع برای فرایند، اهمیت دارد.

علائم و نشانه‌های دیرانزالی چیست؟

در بیشتر موارد، مردانی که دچار دیرانزالی هستند در رابطه جنسی عادی به ارگاسم نمی‌رسند و تنها پس از خودارضایی ارگاسم را تجربه می‌کنند. دیر انزالی یکی از اختلالات نادر در مردان است و تقریبا 8 درصد مردان درگیر آن هستند و برخلاف تصور نه تنها مزیت نیست، بلکه بسیار آزار دهنده و مشکل زاست. شدت دیر انزالی از کم تا بسیار زیاد متغیر است:

کم: مردانی که تحت شرایط و حالت‌های خاص آمیزش به ارگاسم می­‌رسند.

متوسط: مردانی که در آمیزش جنسی به ارگاسم نمی‌­رسند و حتما باید با رابطه جنسی دهانی یا تحریک دستی ارگاسم را تجربه کنند.

زیاد: مردانی که فقط در تنهایی و با خودارضایی قادر به انزال هستند.

بسیار زیاد: مردانی که اصلا و تقریبا تحت هیچ شرایطی قادر به انزال نیستند.

به طور کلی اگر رسیدن به انزال سبب خستگی، استرس و ناراحتی فرد یا شریک جنسی‌ شود و قبل از رسیدن به انزال به دلیل از بین رفتن نعوظ، آسیب و درد فیزیکی یا درخواست شریک جنسی مجبور به توقف رابطه نمایید، شما به دیر انزالی مبتلا هستید.

تاثیر دیرانزالی در رابطه

قطعا پس از مدتی، دیرانزالی اثرات منفی در رابطه، خواهد داشت. سردی و بی میلی جنسی، طلاق عاطفی، خیانت و… نمونه هایی از اثرات این اختلال در رابطه است. گاهی فرد برای تجربه ارگاسم یا انزال خود، با طولانی تر کردن رابطه، به شریک خود آسیب جسمی می‌رساند. احتمالا این مشکل به بیرون اتاق خواب نیز منتقل شده و افراد را از زندگی جنسی خود منزجر کند.

علت دیر انزالی یا انزال دیررس چیست؟

دیر انزالی مانند اکثر مشکلات جنسی دو بعد جسمانی و روانی دارد. در ادامه هم دلایل جسمانی و هم دلایل روانی دیر انزالی را بررسی می­‌کنیم:

1. دلایل جسمانی دیر انزالی

عمده‌ترین دلیل فیزیکی دیر انزالی، عوارض جانبی برخی از داروها مانند داروهای آرامبخش، ضدافسردگی، فشار خون، الکل و برخی از مسکن‌هاست. همچنین برخی از آسیب‌های جسمانی مانند سکته مغزی، آسیب نخاعی، MS، دیابت، جراحی و آسیب‌های مربوط به پروستات و کاهش حساسیت آلت تناسلی ناشی از افزایش سن است. همچنین بیماری‌های مرتبط با هیپوفیز و غده تیروئید نیز می‌­تواند باعث دیرانزالی شود. بیماری‌های هورمونی، عفونت‌های مجاری ادراری و آسیب‌های لگن نیز در دیرانزالی موثر هستند. ژنتیک نیز یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد دیرانزالی است.

2. دلایل روانی دیر انزالی

اما همیشه علت مشکل، از جسم منشا نمی‌گیرد و دلایل روانی شاید بیش از دلایل جسمانی باعث دیرانزالی شوند. برخی از آن‌ها به طور خلاصه عبارتند از:

-خشم سرکوب شده و فشار و استرس درونی
-مشکلات عاطفی بین زوجین
-عقاید افراطی مذهبی و احساس گناه از انزال
-ترس از بارداری ناخواسته
-کمبود اعتماد به نفس در مورد عملکرد جنسی
-اضطراب و افسردگی و داشتن تصویر منفی از بدن
-سبک زندگی ناسالم مانند خواب ناکافی و ناسالم، تغذیه نامناسب و عدم تحرک کافی
-حواس پرتی به دلیل اضطراب
-نگرانی در مورد ارضا شدن شریک جنسی که باعث تلاش ناخوداگاه برای تاخیر در انزال می­‌شود.
-شدت زیاد خودارضایی (3 بار در هفته یا بیشتر) و عادت به ارضا شدن در شرایط مشابه خودارضایی
-تفاوت در تصویر و حس خودارضایی و رابطه جنسی

جلوگیری از بروز دیرانزالی

قطعا جلوی بالارفتن سن را نمی‌توان گرفت؛ اما با اصلاح سبک زندگی و انجام تمریناتی ساده، می‌توان از دیرانزالی پیشگیری کرد. با اینکه شاید آقایون با این اختلال مشکلی نداشته باشند؛ اما باید همسران خود را نیز در نظر داشته باشند. برای مثال عدم تماشای پورن، و یا گفتگوی صادقانه با همسر از راهکارهای ساده و موثر در جلوگیری از بروز دیرانزالی، هستند.

درمان اختلال دیرانزالی یا انزال دیررس

قبل از درمان، نیاز به تشخیص دقیق بیماری، توسط یک پزشک است. متخصصان گاهی برای تشخیص دیرانزالی از آزمایش خون، آزماش ادرار و معاینه فیزیکی، کمک می‌گیرند. اولین راه درمان این مساله پذیرش آن است و مرد برای درمان دیرانزالی باید در نحوه فعالیت جنسی خود تغییراتی ایجاد کند. تغییر در زمان آمیزش، حالت یا پوزیشن نزدیکی و مکان آن بسیار مهم است. برخلاف زود انزالی، درمان دارویی خاصی برای دیرانزالی وجود ندارد؛ اما برخی دیگر از راه‎های درمان دیر انزالی عبارتند از:

1. ترک عادت‌های غلط مربوط به نحوه خاص ارضا شدن و اصرار به ارضا شدن تحت همان شرایط

2. بهبود سبک زندگی که شامل خواب سالم و کافی، تغذیه سالم و ورزش روزمره است.

3. کاهش مصرف یا ترک مواد مخدر و الکل

4. کنترل دوز مصرفی داروهایی که منجر به کاهش عملکرد جنسی می‌­شود.

5. ایجاد وقفه در فعالیت جنسی؛ یعنی مرد بین دو رابطه جنسی هیچ گونه تحریک جنسی یا ارضا را تجربه نکرده و خود را برای رابطه جنسی سالم با شریک زندگی‌اش آماده کند تا در بیشترین حالت تحریک به رابطه جنسی برسد.

6. استفاده از برخی داروها برای درمان دیر انزالی که تنها با تجویز پزشک قابل مصرف هستند.

7. اصلاح ساختار خانواده و برطرف کردن مشکلات مزمن بین زن و شوهر

8. ورزش و فعالیت های بدنی مثل تمرینات کگل ، با تقویت عضلات لگن و تنظیم هورمون ها به درمان دیرانزالی، کمک می‌کند.

9. مراجعه به روانشناس متخصص 

شاید شما هم در رسانه ها تبلیغ محصولات جنسی را دیده باشید. قبل از خرید و مصرف این داروها حتما در مورد آنها تحقیق کرده و با پزشک خود، مشورت کنید. درمان های خانگی نیز، تاثیرات کوتاه مدت دارند و حتی ممکن است عارضه های دیگری را برای شما ایجاد کنند.

سخن پایانی

دیرانزالی، کیفیت رابطه جنسی را تحت الشعاع خواهد داد. اگر دوطرف از این موضوع ناراضی هستند؛ باید با کمک یکدیگر به درمان بپردازند. به طور کلی با افزایش سن، تایم انزال افزایش پیدا می‌کند که یک عامل طبیعی است. اما باتوجه به مطالبی که ذکر شد؛ همراهی همسر نیز مهم است. در این مسیر، حتما از یک درمانگر کمک بگیرید. قبل از هرچیز به دنبال علت این مشکل باشید و با برطرف کردن آن، درمان را نیز آسان تر کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیرانزالی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علت دیرارضا شدن مرد چیست؟

عوامل جسمانی مثل، مصرف برخی از داروها و حتی بیماری های خاص، اختلال در ترشح هورمون ها، ژنتیک و … و عوامل روانی آن مثل اضطراب، ترس از بارداری ناخواسته، خشم سرکوب شده و مشکلات عاطفی بین زوجین، از علل ایجاد دیر انزالی در همسر هستند.

درمان دیر انزالی چیست؟

کمک گرفتن از روانشناس یا سکستراپیست، کنترل مصرف داروهای مختلف، تغذیه مناسب، کاهش مصرف مواد مخدر و الکل و ایجاد وقفه در فعالیت های جنسی از راه های درمانی دیرانزالی هستند؛ که در مقاله به طور مفصل به توضیح آنها پرداخته ایم.

خصوصیات مردان دیرانزال چیست؟

معمولا در رابطه جنسی، به خاطر مشکل خود، اعتماد به نفس پایینی دارند؛ از رابطه جنسی پرهیز می‌کنند و احتمالا افرادی مضطرب هستند



:: برچسب‌ها: دیر انزالی چیست | علت و بهترین قرص درمان دیر انزالی ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دون ژوانیسم چیست و به چه شرایطی گفته می‌شود؟ اصطلاح دون ژوانیسم در ادبیات روانشناسی به مردانی اطلاق می‌گردد که درگیر روابط جنسی چندگانه شده اما هیچ گونه پیوند و صمیمت عاطفی را با شرکای جنسی خود شکل نمی‌دهند. البته اصطلاح دون ژوان امروزه در بین متخصصین رواج کمتری دارد و آن‌ها بیشتر از اصطلاحاتی نظیر هایپرسکشوال یا همان بیش فعالی جنسی برای مشخص کردن این وضعیت استفاده می‌کنند. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد دون ژوانیسم، ویژگی‌ها، علل و درمان آن پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دون ژوانیسم

دون ژوانیسم، یک اختلال شخصیتی است که در مردان بیشتر دیده می‌شود.  ولی زنان دون ژوان نیز داریم. در این اختلال، مردان با زنان زیادی به طور همزمان در رابطه هستند و یا به سرعت روابط خود را تغییر می‌دهند. البته این اصطلاح بسیار قدیمی است ولی امروزه نیز شاهد چنین افرادی هستیم. آنان همیشه به اغواگری مشغول‌اند. از اختلالات همزمان آنها می‌توان به شخصیت ضداجتماعی، شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت نمایشی اشاره کرد.

علائم رفتاری دون ژوانیسم

قطعا این افراد در رفتار خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که هشدار دهنده این اختلال است. با شناسایی این علائم سعی کنید روابط خود را با چنین افرادی محدود یا قطع کنید.

????روابط کوتاه مدت

????خلق و خوی ناپایدار

????نادیده گرفتن احساسات دیگران

????هدف محوری

????اجتناب از روابط عاشقانه

????به ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهند.

????نیاز به توجه دیگران دارند و نه علاقه آنان

ریشه تاریخی اصطلاح دون ژوانیسم

دون ژوان کلمه‌ای فرانسوی است که به یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای اشاره دارد. در این افسانه فردی به عنوان دون ژوان دائما به دنبال فریفتن زنان بود و آن‌ها را قربانی شهوت رانی خود می‌کرد. این واژه به مرور زمان وارد ادبیات روانشناسی شد و متخصصین از آن برای مشخص کردن مردانی که فعالیت جنسی زیادی با افراد مختلف دارند اما در برقراری رابطه عاطفی ناتوان هستند استفاده می‌کنند.

اصطلاح دون ژوان در ادبیات روانشناسی امروز

امروزه اصطلاح دون ژوان به عنوان یک واژه تخصصی و بالینی مورد استفاده متخصصان قرار نمی‌گیرد. در واقع روانشناسان و روانپزشکان بر این باورند که دون ژوانیسم فقط به مردان تعلق ندارد و می‌تواند زنان را نیز درگیر خود کند. در نتیجه آن‌ها ترجیح می‌دهند از اصطلاح بیش فعالی جنسی یا همان هایپرسکچوالیتی استفاده نمایند. همچنین از آنجایی که پرداختن به رابطه جنسی همانند مواد می‌تواند مدارهای مرتبط با لذت در مغز را فعال کند و به ایجاد وابستگی بیانجامد امروزه متخصصین دون ژوانیسم را به عنوان یک اعتیاد رفتاری در نظر می‌گیرند و از آن با عنوان اعتیاد به سکس نیز یاد می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با راه های تشخیص بیش فعالی جنسی کلیک کنید.

ویژگی‌های دون ژوانیسم

افراد دون ژوان یا همان مبتلایان به بیش فعالی جنسی علائم و ویژگی‌های خاصی را تجربه می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

???? فرد امیال، تکانه‌ها و خیال پردازی‌های جنسی را به طور مکرر و شدید تجربه کرده و احساس می‌کند کنترل این تکانه‌های جنسی از دست او خارج شده است.

???? فرد قبل از انجام عمل جنسی تنش و فشار زیادی را درون خود احساس می‌کند و پس از آن این تنش تا حد زیادی کاهش می‌یابد. البته این کاهش تنش نیز دیرپا نیست و ممکن است فرد پس از روابط جنسی متعدد با دیگران احساسات ناخوشایندی نظیر حس گناه و نفرت از خود را تجربه کند.

???? فرد تلاش مکرر و ناموفقی برای کنترل یا توقف فعالیت‌های جنسی خود دارد و هربار احساس می‌کند نمی‌تواند بر غرایزش غلبه یابد.

???? فرد ممکن است به رابطه جنسی به عنوان یک راه فرار نگاه کند و در واقع برای دور شدن از موضوعاتی که به شدت او را آزار می‌دهند نظیر تنهایی یا افسردگی به روابط جنسی پناه بیاورد.

???? فرد با وجود تمام پیامدهایی که در پی روابط جنسی متعدد می‌توانند اتفاق بیافتند به تکرار این روابط ادامه می‌دهد. از جمله رایج‌ترین پیامدها می‌توان به افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بروز مشکلات قانونی و از دست دادن رابطه عاطفی اشاره کرد.

???? فرد از برقراری یک رابطه عاطفی عمیق و سالم ناتوان است و تنها در ارتباط با جنس مخالف به رابطه جنسی فکر می‌کند.

علل بروز دون ژوانیسم

علل و عوامل مختلفی می‌توانند در بروز دون ژوانیسم یا همان اعتیاد جنسی تاثیر گذار باشند. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین علل این مشکل اشاره کرده‌ایم.

1️⃣ عدم توازن انتقال دهنده‌های شیمیایی در مغز

برخی از مواد شیمیایی در مغز که به عنوان انتقال دهنده‌های عصبی شناخته می‌شوند نظیر سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین بر خلق انسان تاثیر می‌گذارند. بالا رفتن غیرعادی این انتقال دهنده‌ها در مغز می‌تواند به بروز مشکلات متعددی بیانجامد. از جمله این مشکلات می‌توان به افزایش انرژی، بی خوابی، پراشتهایی، افزایش شدید میل جنسی و کاهش خودکنترلی اشاره کرد.

2️⃣ بروز تغییراتی در مدارهای مغزی

امروزه متخصصین متوجه شده‌اند که بروز اعتیاد تنها به مصرف مواد مخدر اختصاص ندارد. بلکه هرگونه رفتاری که منجر به تحریک بیش از حد مدارهای لذت در مغز شود می‌تواند به بروز اعتیاد بیانجامد. در نتیجه امروزه وابستگی بیش از حد به بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت‌های جنسی نیز تحت عنوان اعتیاد رفتاری در نظر گرفته می‌شوند. همانند مواد که در انسان به بروز اثر تحمل می‌انجامد اعتیاد جنسی نیز می‌تواند تحمل ایجاد کند. به این معنی که به مرور زمان میزان فعالیت جنسی که قبلا به ارضای فرد منجر می‌شده دیگر نمی‌تواند او را ارضا کند و در نتیجه وی برای کسب لذت به میزان فعالیت جنسی بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

3️⃣ شرایطی که باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شوند

ابتلا به برخی بیماری‌ها نظیر صرع و دمانس می‌تواند به تخریب بخش‌های مختلفی از مغز که مسئول رفتارهای جنسی انسان هستند بیانجامند. همچنین مصرف برخی داروها نظیر ال دوپا که در درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد با افزایش سطح دوپامین مغز  ممکن است در برخی افراد به بروز بیش فعالی جنسی بیانجامد.

4️⃣ ناکامی در روابط عاطفی گذشته

افراد به دلیل شکست در روابط گذشته خود و نه شنیدن مکرر به روابط دون ژوانیسم، روی می‌آورند. احتمالا اعتقاد خود را به علاقه و محبت نسبت به یک نفر از دست می‌دهند و برای فراموش کردن گذشته خود، با افراد زیادی رابطه برقرار می‌کنند. این گونه افراد به دلیل سبک دلبستگی ناایمن وترس از رها شدن، مایل به دوست داشتن دیگران یا وقف خود برای آنان، نیستند

5️⃣عقده کمبود محبت

کمبود متوجه ومحبت در کودکی توسط والدین، آنها را بیشتر در معرض بروز چنین رفتار هایی قرار می‌دهد. افراد دون ژوان به دلیل اینکه خود را دوست نداشتنی می‎دانند؛ قادر به دوست داشتن دیگری نیز، نیستند. این افراد به هیچکس اعتماد ندارند و احساسات آنها عمیق نیست. همه این مسائل از دوران کودکی آنها نشات می‌گیرد. برای از بین بردن این احساسات شما نیاز به دریافت خدمات رواندرمانی دارید. برای آشنایی بیشتر با راه های رفع عقده کمبود محبت کلیک کنید.

6️⃣ نگاه مادرانه به همسر

اگر بخواهیم از دیدگاه روانکاوی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم؛ علت این گونه روابط را مخصوصا با وجود همسر، به نگاه مادر فرزندی بین زوجین خواهیم رسید. برخی از مردان در زندگی مشترک به همسر خود به چشم مادر نگاه می‌کنند. این موضوع به باور آنها تبدیل شده است به قدری که با او رابطه جنسی برقرار نمی‌کنند. این مورد به دلیل رفتار اشتباه همسر نیز به وجود می‌آید. 

درمان دون ژوانیسم

درمان بیش فعالی جنسی امروزه با همکاری روان شناسان و روان پزشکان صورت می‌گیرد. مصرف برخی داروها که سطوح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز را کنترل می‌کنند می‌تواند به فرد کمک کند تا میزان تمایلات جنسی کمتری را احساس نماید. همچنین روانشناسان با استفاده از رویکردهایی نظیر درمان شناختی رفتاری عقاید فرد در مورد رابطه جنسی را بازبینی کرده و به مراجع کمک می‌کنند تا بتوانند به جای فرار از مشکلات درونی نظیر افسردگی با آن‌ها روبه‌رو شده و به شیوه‌ای سالم آن‌ها را حل و فصل نماید.

طبق بررسی‌ها درمان دارویی در کنار روان درمانی می‌تواند اثرات درمانی را مضاعف کرده و روند بهبودی را تسریع نماید. این افراد معمولا خود را بیمار نمی‌دانند که به فکر درمان باشند. پس فرایند درمان آنان دشوارتر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با درمان اختلالات شخصیت کلیک کنید.

سخن پایانی

در واقع با گذشت زمان و تکامل روابط عاطفی، دون ژوانیسم تقریبا منسوخ شده است . اما هنوز هم افرادی با این ویژگی ها هستند که مانند طبل، توخالی عمل می‌کنند. این افراد به فقط به دنبال به دست آوردن هستند؛ اما بعد از آن دیگر علاقه ای به هدف خود ندارند. به طور کلی در مواجه یا کمک به چنین افرادی حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دون ژوانیسم مردان و زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج می‌تواند افراد دون ژوانیسم را تغییر دهد؟

خیر، اگرچه ازدواج می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی فرد بگذارد اما نمی‌تواند درمان یک اختلال روانشناختی باشد. در نتیجه لازم است قبل از ازدواج حتما درمان‌های لازم برای بهبود این مشکل را دریافت نمایید.

برای درمان دون ژوان ها باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

در ابتدا برای ارزیابی وضعیت خود می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید در صورت نیاز به دارو درمانگر شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد.



:: برچسب‌ها: دون ژوانیسم چیست | درمان دون ژوان در زنان و مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

عقده کمبود محبت از دوران کودکی ما شکل می‌گیرد. همه ما نیاز به دریافت محبت و توجه، داریم؛ اما این موضوع برای برخی جدی‌تر است. به طوری که همه وقت و انرژی خود را صرف جستجوی راهی برای دریافت محبت می‌کنند. برخلاف دیگران، کسانی که عقده کمبود محبت دارند؛ به دنبال ترحم هستند. این اختلال در اثر خلاهای عاطفی یا حتی بیش از حد مورد توجه قرار گرفتن به وجود می‌آید. کسانی که عقده کمبود محبت دارند هرگز از محبت سیر نمی‎شوند و روز به روز انتظار محبت بیشتری دارند.

منبع: عقده کمبود محبت | علائم کمبود محبت در زنان و مردان

عقده کمبود محبت

عقده کمبود محبت به معنای یک احساس دائمی از کمبود یا فقدان محبت از اطراف دیگران است که محدود به سن خاصی هم نمی‌شود. در سالمندان یا کودکان هم شاهد بروز این عقده هستیم. عقده ها در واقع خلاهای زندگی محسوب می‌شوند که در مراحل مختلف با آنها روبرو می‌شویم. بهتر است به علائمی که با این عقده همراه هستند دقت کرده و آنان را به موقع، برطرف کنید.

علائم عقده کمبود محبت

کسی که مورد محبت واقع نشده است، محبت کردن به دیگران را نیز نمی‌آموزد. نشانه های عقده کمبود محبت در زندگی شخصی و اجتماعی آنان به وضوح مشخص می‌شود. در این قسمت به توضیح برخی از این علائم پرداخته ایم.

⏹ فرد نحوه محبت کردن به دیگران را بلد نیست وحتی علاقه ای هم به اینکار ندارد.

⏹ تمام رفتارهای او و فعالیت هایش برای گرفتن توجه و محبت از اطرافیان است

⏹ این افراد دوست دارند همیشه مرکز توجه باشند.

⏹ اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی دارند.

⏹ کنترل گری و پرتوقع بودن، از دیگر علائم این افراد است.

⏹ در آن‌ها علائم خودجرحی و آسیب زدن به خود فقط برای دریافت محبت از دیگران، مشاهده می‌شود.

⏹ دلبستگی ناایمن دارند.

⏹ معمولا دیگران را تخریب می‌کنند. احترامی برای اطرافیان قائل نیستند.

چرا عقده کمبود محبت ایجاد می‌شود؟

به طور کلی عقده کمبود محبت یک اختلال روانی نیست که علل مشخصی برای ایجاد آن وجود داشته باشد. و یا نادر نیست که افراد کمی به این صورت رفتار کنند. با نگاهی به اطرافیان خود متوجه بروز عقده کمبود محبت در آنها خواهید شد. در ادامه شایع ترین عوامل ایجاد کننده این عقده را شرح داده‌ایم.

⭕عدم دریافت محبت کافی در دوران کودکی

یکی از اصلی‌ترین دلایل پدیدایی عقده کمبود محبت، دلبستگی ناایمن در دوران کودکی است. افراد در این دوران بیشتر از هر زمانی نیازمند دریافت محبت و توجه از والدین خود هستند. اگر محبت را به اندازه کافی دریافت نکنند؛ دچار کمبود توجه خواهد شد. سبک فرزندپروری والدین یا روش برخورد آن‌ها با یکدیگر، تعیین کننده بروز این رفتار خواهد بود.

⭕شکست عاطفی در گذشته

شکست های متوالی در روابط عاطفی، باعث ایجاد عقده کمبود محبت در افراد خواهد شد. آنان در صدد جبران حس نادیده یا تحقیر شدن در گذشته خود هستند. کسانی که با شخصیت های خودشیفته، وابسته یا دارای اختلالات روانی، وارد رابطه عاطفی می‌شوند یا کسانی که از طرف دیگران پذیرفته نمی‌شوند؛ مدام درحال درخواست محبت از طرف دیگران هستند. در چنین موقعیتی متوجه اهمیت یادگیری مهارت های عاطفی یا ارتباطی در رابطه می‌شویم.

درمان عقده کمبود محبت

قبل تر گفتیم که عقده کمبود محبت یک اختلال روانی یا شخصیتی نیست. اما نیاز به درمان دارد. به دلیل اینکه روی آینده فرد یا حتی زندگی اطرافیان، تاثیرگذار است. کمک به این افراد، چندان کار سختی نیست؛ اما تغییر دادن الگوهای رفتاری و شناختی آن‌ها حائز اهمیت است.

✅دریافت محبت به روش های صحیح

آسیب زدن به خود یا تخریب دیگران، چندان روش های موثری برای دریافت محبت نیستند. با خودآگاهی بیشتر و افزایش توانمندی های فردی می‌توان، نظر دیگران را جلب کرد و اعتماد به نفس خود را افزایش داد. برای دریافت محبت شما نیز باید به دیگران محبت کنید. این یک جاده دو طرفه است. پس به طرق مختلف به دیگران ابراز احساسات کرده و آنان را تمجید کنید. در این کار افراط نکنید. روش های دیگر برای محبت به دیگران شامل هدیه دادن، تماس فیزیکی و خدمت کردن است.

✅اهمیت دادن به خود

برای همه ما در برهه ای از زندگی، آسیب پذیر می‌شویم و نیاز به محبت بیشتری داریم. اما این با عقده کمبود محبت متفاوت است. شما باید اهمیت دادن به خودتان را هم یاد بگیرید. پس به نیازهای خود پاسخ دهید. اهمیت به ظاهر و روان از جنبه های مهم محبت کردن به خود است. اگر شما خود را دوست بدارید، دیگران نیز شما را دوست خواهند داشت. 

✅انتظارات منطقی از دیگران

برای خانواده و اطرافیان خود توضیح دهید که از آن‌ها انتظار دریافت محبت و توجه دارید. همه افراد موظف نیستند که به شما توجه ومحبت نشان دهند. انتظار این کار از بعضی افراد، واقعا غیرمنطقی است. گاهی برخی از حس هایی که از دیگران می‌گیرید نیز غیر واقعی هستند و دلایل دیگری غیر از مهارت و توانمندی های شما وجود دارد؛ پس به آن‌ها دل نبندید.

✅به کار دیگری مشغول شوید

همه حواس و تمرکز خود را روی این موضوع که دوست داشتنی نیستید؛ قرار ندهید. به جنبه های دیگر زندگی نیز فکر کنید. مهارت های تازه بیاموزید و خود را در موقعیت های جدید قرار دهید. شاید دوستان جدید یا آموختن مفاهیمی تازه در زندگی، حس شما را به خود تغییر دهد.

✅خانواده و دوستان

طبیعی است که به خاطر کمبود محبت منزوی و گوش گیر شوید. اما برای مقابله با آن، بیشتر با خانواده و دوستان خود معاشرت کنید. آنان فارغ از حس تان، به شما علاقه دارند و محبت می‌کنند. علاوه بر رفتارهای محبت آمیز به آن‌ها بگویید که نیاز به شنیدنش هم دارید.

✅مراجعه به روانشناس

با وجود روش‌هایی که در بالا ذکر شد؛ بهتر است در ابتدا ریشه این احساسات را شناسایی کنید. این کار فقط با روان درمانی (یا روانکاوی ) و وجود یک روانشناس، امکان پذیر است. روانشناس با ارائه تمریناتی برای افزایش عزت نفس، این حس را در افراد کاهش خواهند داد. عقده کمبود محبت باعث شکل گیری شخصیتی وابسته در افراد می‌شود یا اختلالات دیگر روانی را به وجود می‌‌آورد. شاید این افراد در روابط خود بیشتر جذب افراد وابسته نیز بشوند.

سخن پایانی

کسانی که دچار عقده کمبود محبت هستند از دیگران انرژی زیادی می‌گیرند. در واقع با این کار از دیگران سواستفاده عاطفی می‌کنند. هیچ وقت از محبت سیر نمی‌شوند و همیشه دنبال راهی برای جذب آن هستند. اگر خودتان یا فردی از اطرافیان دچار این عقده هست به دنبال راهکار باشید. در این زمان یک روانشناس به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده کمبود محبت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علت کمبود محبت در مردان چیست؟

به طور کلی علت کمبود محبت عدم اعتماد به نفس، روابط عاطفی ناموفق گذشته، تقلید از والدین، الگوهای دلبستگی نا ایمن و…است.

علائم کمبود محبت در زنان چیست؟

تمام انرژی و وقت خود را صرف پیدا کردن راهی برای جلب توجه می‌کنند؛ اعتماد به نفس پایینی دارند، کنترلگر و متوقع هستند و افکار خودجرحی دارند.

رابطه بین افسردگی و عقده کمبود محبت چیست؟

عقده کمبود محبت به مرور زمان باعث ایجاد اختلالاتی در فرد مثل افسردگی، اضطراب، وابستگی و… می‌شود؛ که برای کنترل آن باید از روانشناس کمک گرفت.



:: برچسب‌ها: عقده کمبود محبت | علائم کمبود محبت در زنان و مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف همزمان الکل و کلونازپام، آلپرازولام چه پیامد هایی دارد ؟ مصرف مواد مخدر و الکل خود ذاتا ضررهای جبران‌ناپذیری برای سلامت بدن انسان دارد؛ ولی در این بین بعضی افراد هم هستند که الکل و مواد مخدر را هم زمان با هم مصرف می‌کنند؛ این مسئله نگرانی بیشتری دارد و حتی امکان ‌مرگ شخص وجود دارد. برخی داروهای مسکن و آرام‌بخش هم مانند ماده مخدر عمل می‌کنند و اعتیاد آورند. آلپروزلام و کلونازپام از جمله آنهاست که به ‌عنوان یک داروی مسکن قوی در درمان اضطراب شدید به کار می‌رود. اگر آلپرازولام همراه با الکل مصرف شودف فعالیت اسید گاما آمینوبوتریک را افزایش می‌دهد. گاما آمینوبوتریک یک انتقال دهنده عصبی است که عملکرد و فعالیت سیستم عصبی مرکزی (مغز) را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فعالیت‌های آن را کند می‌کند. در نهایت اثر آرام بخشی به فرد می‌دهد. این مواد که هر دو کاهنده فعالیت‌های سیستم عصبی‌اند، با هم موجب اوردوز شخص می‌شوند که تهدید جدی برای فرد است.

آلپرازولام و کلونازپام چیست

آلپرازولام، یک داروی ضد اضطراب است که پزشک جهت آرامش بیمار تجویز می‌کند و نام دیگر آن زاناکس است. این دارو جز گروه دارویی بنزودیازپین می‌باشد، و مانند داروی مسکن عمل می‌کند. بنزودیازپین‌ها غالبا در درمان اضطراب، اختلال هراس و بعضی اوقات ترک الکل یا تشنج توصیه می‌گردند. هدف آن کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی و آرام بخشی در بیمار است. الکل هم مثل این داروها تاثیر آرام‌بخشی دارد، برای همین تولید‌کنندگان آلپرازولام توصیه جدی دارند که این داروها هرگز با الکل مصرف نشود. 

کلونازپام روی برخی مواد شیمیایی موجود در مغزاثر می‌گذارد، که غلظت نامتعادل دارند. به عنوان یک داروی ضد تشنج است و ضد صرع نیز کاربرد دارد. کلونازپام جهت درمان انواعی از اختلالات تشنجی (مانند صرع غایب یا سندرم لنوکس گاستات) و اختلال پانیک (مانند هراس از فضای باز) در کودکان و بزرگسالان هم بکار می رود. هرگز کلونازپام را با الکل مصف نکنید. 

خطرات استفاده همزمان کلونازپام، آلپرازولام و الکل

مراقب باشید که مصرف آلپرازولام، علائم اعتیاد به الکل را تشدید می‌کند و همچنین مصرف الکل هم علائم مصرف آلپرازولام را شدت می‌بخشد. بنابراین اگر آلپرازولام و الکل همزمان مصرف شوند، تا جدا جدا، تاثیرشان چند برابر خواهد شد. در نتیجه فرد در معرض خطرات آرام‌بخشی بیش از حد، اتفاق خطرناک، مشکلات قلبی و تنفسی و حتی از دست دادن هوشیاری قرار می‌گیرد. تداخل آلپرازولام و الکل تهدیدی بسیار جدی برای زندگی فرد است. اوردوز و مسمومیت از خطرات شایع آن است.

اوردوز

مصرف بیش از حد این دو با هم و در یک نوبت (استفاده از دوز کشنده) مشکلات جدی همچون تنگی نفس، لختگی خون و در نهایت نرسیدن اکسیژن کافی به اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز می‌شود. اگر هم  اکسیژن کافی به قلب و مغز نرسد موجب سکته فرد خواهد شد. نکته مهم این است که تمامی این عوارضی که گفتیم با مصرف همزمان و بیش از حد این دو (آلپرازولام، کلونازپام با الکل) به وجود می‌آید، با سرعت خیلی بالا در بدن رخ می‌دهند, تا جایی که تلاش برای رساندن به اورژانس و کمک‌های اولیه بی‌ثمر است و اوردوز و مرگ فرد را به دنبال دارد. مسمومیت | مصرف همزمان الکل و کلونازپام، آلپرازولام

گاهی هم مصرف همزمان این دو ماده با هم در بدن فرد مسمومیت ایجاد می‌کند. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، یادتان باشد هیچ گونه عمل خودسرانه‌ای انجام ندهید. بهترین و مهمترین کار این است که، با اورژانس تماس بگیرید و از یک تیم پزشکی کمک بخواهید.

علائم اوردوز با آلپروزلام یا کلونازپام و الکل

همان‌طور که گفتیم اگر فردی حتی مقدار کمی از این داروها را با الکل به طور دائم مصرف کند، مشکلاتی که برایش به وجود می‌آیند در نهایت او را به کام مرگ خواهد کشید. اولین علائم آن بعد از مصرف، لخته شدن خون، نرسیدن اکسیژن به اعضای حیاتی بدن از جمله مغز و قلب و  سپس سکته است. آلپرازولام و کلوتازپام اگر طولانی مدت مصرف شوند، ترک کردن آنها بسیار سخت خواهد بود. شما باید این کار را حتما تحت نظر روانشناس و پزشک متخصص انجام دهید. 

عوارض مصرف آلپرازولام و الکل

مصرف همزمان الکل و آلپرازولام یا کلونازپام، علائم مصرف آنها را تشدید می‌کنند. عوارض آنها را می‌توان به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم‌بندی نمود ولی درکل شامل موارد زیر است.

کاهش تنفس، خواب آلودگی، لکنت زبان، اختلال در هماهنگی، حالت تهوع، از دست دادن حافظه، کج خلقی، اضطراب، هذیان، تشنج، کما، مرگ.

عوارض مصرف کوتاه مدت آلپرازولام و الکل

اگر این داروها با الکل به مدت کمی با هم مصرف شود شاید علائم چندان خطرناک نباشد. در کوتاه مدت مشکلاتی در حافظه فرد ایجاد خواهد شد و در نتیجه توانایی او در یادگیری و به یادآوردن افراد و وقایع کاهش می‌یابد، این موارد اصلی‌ترین عارضه حاصل از مصرف کوتاه مدت آلپرازولام، کلونازپام و الکل می‌باشد.

از دیگر عوارض مصرف کوتاه مدت این دو ماده؛ بروز اختلال در سیستم گردش خون فرد (کاهش فشار خون و به تبع آن کاهش ضربان قلب)، بروز اختلال در سیستم تنفسی فرد (ایجاد تنگی نفس)، بروز اختلال در دستگاه گوارش (اسهال و استفراغ) و بروز مسمومیت را می‌توان نام برد. البته اگر به این عوارض مصرف کوتاه‌مدت بی‌توجهی شود، موجب تشدید عوارض و خطر جدی خواهد شد.

عوارض مصرف بلند مدت آلپرازولام و الکل

گذشته از مشکلاتی که در صورت مصرف کوتاه مدت ایجاد و تشدید می‌شوند، فرد با استفاده طولانی مدت آنها با مشکلات جدی دیگری هم مواجه خواهد شد. عوارضی در عملکرد مغز (افزایش احتمال سکته مغزی، از دست دادن هوشیاری و کاهش قدرت تمرکز کردن، یادگیری و به یاد آوردن)، عملکرد قلب (بالا رفتن احتمال بروز بیماری‌های قلبی)، رفتارهای فرد (پرخاشگری و بروز رفتارهای خصمانه) به وجود خواهد آمد. علاوه بر این در صورت استفاده طولانی مدت و همزمان آلپرارولام، کلونازپام با الکل، احتممال ابتلا به سرطان نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. بر اساس مطالعاتی که  دانشمندان انجام دادند، خطر ایجاد سرطان گلو، دهان، پستان و کبد و نیز احتمال آسیب در عملکرد کبد (نارسایی کبد) به شدت افزایش می‌یابد. عوارض دیگر عبارتند از؛ افسردگی و مشکلات ناشی از آن (کاهش میل جنسی، احساس غم و ناراحتی زیاد، احساس نارضایتی فرد از خود و در برخی موارد حاد خودکشی).

درمان و دریافت خدمات مشاوره‌ای

حتما با خواندن این مقاله به مضرات مصرف همزمان آلپرازولام، کلونازپام و الکل پی بردید. اکنون اگر خود یا یکی از عزیزانتان این کار را انجام می‌دهد، بهتر است هر چه سریعتر تحت نظر روانپزشک در یک کمپ ترک اعتیاد به درمان وابستگی خود اقدام کنید. توجه کنید که اگر این سوء مصرف الکل و استفاده از آلپرازولام را مدت زمان زیادی است که انجام می‌دهید، حتما نسبت به مصرف آنها اعتیاد پیدا کرده‌اید و بهترین و تنها راه مقابله با آن ترک الکل و ترک آلپرازولام است. اگر دور از کلینیک و بطور غیر اصولی و یکباره اقدام به ترک کنید، علائم ترک را از درد و ناراحتی خفیف تا بیماری‌های خطرناک پزشکی همچون تشنج و کما تجربه خواهید کرد. پس هرگز به تنهایی قصد ترک نکنید. ترک اعتیاد تحت نظر روانپزشک، بروز علائم ترک را کاهش می‌دهد.

کلام آخر

داروهای آرام‌بخش (کلونازپام و آلپرازولام) و الکل هر کدام به طور جداگانه عوارضی دارند. وقتی این مواد با هم مصرف شوند عوارضشان دوچندان خواهد شد و خطر مرگ برای فرد وجود دارد. از این رو نگرانی‌های ناشی از اثرات بد مصرف آنها، موجب حرکت افراد به سمت ترک این مواد می‌شود. مسیر ترک باید هوشمندانه و تحت نظر یک تیم درمانی متخصص این کار، طی شود. پس اکیدا توصیه می‌کنیم از انجام هرگونه اقدام خودسرانه‌، پرهیز کنید و از خدمات درمانی و روانشناسی و روانپزشکی در یک کلینیک معتبر ترک اعتیاد استفاده نمایید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان الکل و کلونازپام، آلپرازولام ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف همزمان مشروب و ترامادول چه عوارضی دارد؟ ترامادول نوعی داروی مسکن افیونی است که بر گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز اثر می‌گذارد و قابلیت اعتیادآوری دارد. این دارو علاوه بر خواص تسکین دهندگی با افزایش سطح سروتونین در سیستم عصبی منجر به ایجاد سرخوشی نیز می‌شود. از همین رو برخی افراد ترامادول را مورد سوء مصرف قرار می‌دهند. در این میان ممکن است مصرف کنندگان ترامادول برای تجربه سرخوشی بیشتر همزمان با آن به مصرف مشروبات الکلی بپردازند. این کار می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد و منجر به اغما و مرگ شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض مصرف همزمان مشروب و ترامادول تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

مصرف همزمان مشروب و ترامادول | آشنایی با ترامادول

ترامادول نوعی داروی مسکن افیونی است که قابلیت اعتیادآوری دارد. این دارو با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز، انتقال پیام درد را با اختلال مواجه کرده و به همین خاطر به تسکین درد می‌انجامد. همچنین ترامادول با افزایش سطح سروتونین روی خلق انسان اثر می‌گذارد و حالاتی نظیر سرخوشی را در پی خواهد داشت. از این دارو تنها در برخی شرایط بیمارستانی برای کاهش دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود اما هرگونه استفاده سرخود از آن غیر مجاز می‌باشد.

با این حال برخی افراد که درگیر دردهای مزمن هستند و یا با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند احتمال دارد به سوءمصرف این دارو روی بیاورند و در نهایت گرفتار اعتیاد به ترامادول شوند. مصرف کنندگان ترامادول ممکن است برای تجربه مضاعف حالات ناشی از این ماده آن را با مواد دیگر یا مشروبات الکلی ترکیب نمایند. در حالی که این کار بسیار خطرناک بوده و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری نظیر اغما و مرگ را برای فرد به همراه داشته باشد. 

عوارض مصرف همزمان مشروب و ترامادول

مصرف همزمان مشروب و ترامادول می‌تواند خطرناک باشد و به عوارض جدی بیانجامد. ما در ادامه به جدی‌ترین مشکلاتی که در پی صرف این دو ماده بروز می‌یابند اشاره کرده‌ایم.

1- ایجاد اثرات هم افزایی

مشروب و ترامادول هرکدام عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند. مصرف همزمان آن‌ها با یکدیگر باعث ایجاد اثرات هم افزایی می‌شود. به این معنی که هر دارو اثرات مربوط به داروی دیگر را تشدید می‌کند. به این ترتیب در این شرایط مصرف دوزهای پایینی از الکل و ترامادول اثرات شدیدی را ایجاد می‌کند. در نتیجه فرد علائمی مثل سرخوشی یا احساس تسکین یافتن را نیز با شدت بالاتری تجربه می‌نماید.

2- سرکوب مضاعف سیستم عصبی مرکزی

مشروب و ترامادول به روش‌های گوناگونی سیستم عصبی مرکزی انسان را تضعیف می‌کنند. در نتیجه مصرف همزمان آن‌ها با مشکلاتی نظیر کاهش ضربان قلب، افت فشار خون و سطحی شدن تنفس همراه خواهد شد. این علائم در نهایت می‌توانند به کاهش سطح هشیاری، اغما و مرگ بیانجامند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که در این شرایط فرد را به موقع به اورژانس منتقل نمایید تا اقدامات لازم برای برگرداندن علائم حیاتی او انجام گیرد.

3- سرکوب تنفسی | مصرف همزمان الکل و ترامادول

مصرف همزمان مشروب و ترامادول مراکز تنفسی در بصل النخاع را سرکوب کرده و باعث می‌شود که در نهایت تنفس بسیار سطحی شود. در این شرایط اکسیژن به میزان کافی در اختیار اندام‌ها و مغز قرار نمی‌گیرد. این مشکل که با عنوان هیپوکسی شناخته می‌شود، می‌تواند عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن انسان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز آسیب‌های مغزی جدی شود. برای آشنایی با تست اعتیاد به الکل کلیک کنید.

4- افزایش خطر مسمویت با الکل یا ترامادول

مشروبات الکلی میزان جذب و نحوه متابولیسم داروی ترامادول را تغییر می‌دهد. همچنین داروی ترامادول نیز روی جذب و متابولیسم الکل تاثیر می‌گذارد. مصرف همزمان این دو ماده در کنار یکدیگر با ایجاد جذب بالاتر و متابولیسم کندتر می‌تواند خطر مسمومیت با الکل و ترامادول را تا حد زیادی افزایش دهد. از جمله علائم مسمویت که در این شرایط بروز می‌یابد می‌توان به تضعیف تنفسی، تضعیف قلبی-عروقی و از دست رفتن هوشیاری اشاره کرد.

5- بروز عوارض مزمن | مصرف همزمان الکل و ترامادول

مصرف همزمان مشروب و ترامادول در دراز مدت نیز می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به شما تحمیل نماید. برای مثال در این شرایط احتمال دچار شدن به بیماری‌هایی نظیر سرطان، سیروز کبدی، مشکلات گوارشی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی تا حد زیادی افزایش می‌یابد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که هرچه زودتر برای ترک اعتیاد به الکل و ترامادول اقدام نمایید.

نکاتی شنیدنی درباره مصرف همزمان مشروب و ترامادول

همان طور که گفته شد مصرف همزمان مشروب و ترامادول می‌تواند عوارض جانبی بسیار خطرناک و جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که هرگز به طور سرخود از داروهایی نظیر ترامادول استفاده نکنید. همچنین اگر متخصص آن را برای شما تجویز کرده لازم است در مورد تداخلات آن با سایر مواد و داروها اطلاعات کسب کنید. اگر دچار اعتیاد به الکل و ترامادول شده‌اید لازم است برای شروع ترک ابتدا از یک روانشناس، مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید. روانشناس به شما در مورد روش‌های گوناگونی که امروزه برای ترک انواع مواد به کار گرفته می‌شود آگاهی می‌دهد. از جمله این روش‌ها می‌توان به دارو درمانی، روان درمانی فردی، گروهی و خانوادگی اشاره کرد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید. 

سوالات متداول                   

آیا مصرف همزمان مشروب و ترامادول خطرناک است؟   

بله، این دو ماده می‌توانند سطح هوشیاری شما را کاهش داده، تنفستان را ضعیف کرده و در نهایت به بروز اغما و مرگ بیانجامند. اگر این دو ماده را در کنار یکدیگر استفاده کرده‌اید در صورت مشاهده هرگونه علائم ناخوشایند لازم است که هرچه زودتر به اورژانس مراجعه نمایید.       



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان الکل و ترامادول ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سوگیری شناختی به منظور محدودیت در تفکر عینی است. در این شرایط مغز تمایل دارد تا اطلاعات دریافتی را از فیلتری به نام اولویت ها و تجربیات رد کند. به این فرایند روش های اکتشافی می‌گویند. یک مکانیسم مقابله ای نیز به مغز امکان پردازش و اولویت بندی می‌دهد.

سوگیری شناختی مکانیسم بسیار قوی دارد اما افزایش آن باعث بروز خطا و مشکلات زیاد می‌شود. این فرایند به طور کامل از بین نمی‌رود. اما با شناخت و تصمیم گیری های مفید می‌توان میزان سوگیری‌ را کاهش داد. برای کاهش هرچه بیشتر این خطاها، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: سوگیری شناختی | 4 راه جلوگیری از سوگیری‌ شناختی

سوگیری شناختی

درک سوگیری شناختی در تصمیم گیری را از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع سوگیری‌ الگوهای رفتاری پر تکرار هستند که بارها در زندگی با آن مواجه خواهید شد. اما به دلیل عدم شناخت و تصمیم گیری های درست، قضاوت اشتباه صورت می‌گیرد. این قضاوت به دلیل تجربیات و باورهای اشتباه صورت می‌گیرد.

برای جلوگیری از سوگیری شناختی باید برای تصمیمات زندگی خود منطقی و مناسب برخورد کنید. با وجود اینکه ذهن انسان قدرت بسیار بالایی در پردازش اطلاعات دارد. اما شاید باز هم در تصمیم گیری ها عجیب و غریب برخورد کند. به همین دلیل باید مهارت کاهش سوگیری‌شناختی را آموزش دید.

عمده گرایشات و سوگیری‌شناختی

???? مسیر پردازش و تصمیم گیری مغز انسان کاملا از یکدیگر متفاوت است.

???? سوگیری شناختی به صورت سازمان یافته و سیستماتیک در گروهی از افراد مشاهده می‌شود.

????حتی اگر همه افراد از این موضوع اطلاع داشته باشند، گیر نکردن و اجتناب در این دام کار بسیار سختی است.

???? تمامی این سوگیری ها به دلیل انحراف از واقعیت رخ می‌دهد.

انواع سوگیری شناختی

سوگیری شناختی انواع مختلفی دارد. اما در این بخش مقاله سعی در توضیح اصلی ترین و متداول ترین نوع سوگیری‌شناختی کرده ایم.

???? سوگیری‌شناختی راه حل دم دست

راه حل دم دست یکی از انواع سوگیری شناختی است. نمونه شناخته شده بیش از چیزی که در واقعیت وجود دارد. نماینده همه و کل است.

???? سوگیری‌شناختی اثر لنگر انداختن

یکی از انواع سوگیری شناختی، اثر لنگر انداختن است. در این نوع، تمایل مغز به اتکای بسیار زیاد در رابطه با اولین نمونه اطلاعاتی است که در تصمیم گیری دریافت کرده است.

???? سوگیری‌شناختی اثر ارابه ی موسیقی

از دیگر انواع سوگیری شناختی، اثر ارابه ی موسیقی است. در این روش فرد اعتقاد دارد اگر عموم مردم چیزی را صحیح می‌دانند، پس قطعا درست است.

???? سوگیری‌شناختی خوشه انگاری

خوشه انگاری نوع دیگر سوگیری شناختی است. در این روش تمایل مغز به مشاهده الگوهایی است که هرگز وجود ندارند.

???? سوگیری‌شناختی نقطه کور

یکی دیگر از انواع سوگیری شناختی، نقطه کور است. در این روش مغز تمایل به تشخیص سوگیری دیگران دارد. نه سوگیری خود.

???? سوگیری‌شناختی تائیدی

سوگیری شناختی تائیدی از دیگر انواع سوگیری است. در این نوع مغز به ارزش دادن اطلاعات جدید می‌پردازد. که از نظرات موجود فرد حمایت می‌کند.

???? سوگیری شناختی اثر قالب بندی

در نوع سوگیری شناختی اثر قالب بندی، مغز به طرز ارائه اطلاعات تمایل دارد که به نتیجه گیری دست یابد.

???? سوگیری‌شناختی منفی نگر

یکی از بارز ترین سوگیری شناختی، سوگیری منفی نگر است. در این نوع سوگیری مغز شخص به رویدادهای منفی بیشتر از رویدادهای مثبت به صورت ناخودآگاه گرایش دارد. احتمال می‌دهند که این نوع سوگیری به عنوان تکنیک ادامه بقا باشد.

???? سوگیری شناختی فکر گروهی

یکی از انواع سوگیری شناختی، فکر گروهی است. در این نوع سوگیری مغز انسان به ارزش گذاری برای جمیع مردم تمایل دارد.

???? سوگیری‌شناختی بازماندگی

در سوگیری شناختی بازماندگی، در این شرایط فرد خود را گمراه می‌کند تا از اطلاعات بد با خبر نشود. در واقع همیشه بر نتایج مثبت تمرکز می‌کند.

???? سوگیری شناختی تمرکز بر آخرین اطلاعات

در سوگیری شناختی تمرکز بر آخرین اطلاعات، فرد به آخرین اطلاعاتی که مغز دریافت کرده است ارزش بیشتری نسبت به اطلاعات قدیمی می‌دهد.

???? سوگیری‌شناختی اثر هزینه هدر رفته

یکی از انواع سوگیری شناختی، اثر هزینه هدر رفته است. فرد در این شرایط علاقه دارد تا در ادامه مسیر سرمایه گذاری در جایی بماند که با شکست مواجهه می‌شود.

نحوه تاثیر گذار سوگیری شناختی بر افکار ما

سوگیری شناختی تفکرات انتقادی را دستکاری می‌کند. و باعث تصورات اشتباه و یا دریافت اطلاعات نادرست می‌شود. که در نهایت بر دیگران آسیب می‌زند.  سوگیری‌شناختی باعث می‌شود تا به جای بررسی دقیق تر اطلاعات خوشایند، از اطلاعاتی ناخوشایند هستند دوری کنیم. جدای این موضوع، سوگیری ها باعث می‌شوند که الگوها و ارتباط بین ایده ها و نظرات را مشاهده کنیم که شاید وجود ندارند.

روش های کاهش سوگیری شناختی

برای کاهش سوگیری شناختی باید روش هایی را انجام دهیم. این روش های با پرورش مهارت ها ادامه می‌یابد که در ادامه توضیح داده ایم.

???? به آگاهی کامل برسید

بهترین راهکار برای کاهش سوگیری شناختی، آگاهی از سوگیری است. زمانی که به آگاهی کاملی از سوگیری ها برسیم؛ می‌توانیم روش های کاهش این سوگیری ها را بیاموزیم. با آگاهی از وجود عواملی که باعث تغییر در نحوه مشاهده، تجربه و یادآوری می‌شود، می‌توانیم قضاوت و نظرات را بر پایه منطق و اصول مناسب تری انجام دهیم.

???? باورهای خود را به چالش بکشید

هر زمان که متوجه تفکر اشتباه شدید، به راه حل های مناسب فکر کنید و برای کاهش سوگیری اقدام کنید. مخصوصا زمانی که اطلاعات جدید کسب کرده اید باید مداوم خود را به چالش بکشید. در این شرایط به مرور دانش شما افزایش می‌یابد. و اطلاعات بیشتری نسبت به موضوع کسب خواهید کرد. 

???? امتحان رویکرد کورکورانه را انجام دهید

در رابطه با سوگیری شناختی مشاهده گر، پژوهشگران مطالعات کورکورانه را برای کاهش میزان این سوگیری ها در گروه های کانونی و مطالعات علمی انجام می‌دهند. در واقع دیگران با محدود کردن اطلاعات، میزان تاثیرگذاری که دریافت می‌کنند؛ با شدت کمتری تحت تاثیر قرار اطلاعات می‌گیرد.

راه های جلوگیری از سوگیری شناختی در تصمیمات

برای جلوگیری از سوگیری شناختی باید به نکاتی که در این بخش مقاله توضیح داده ایم توجه کنید.

???? در رابطه با افکارتان با دیگران صحبت کنید. تعدادی از افراد قابل اعتماد در اطراف خود را انتخاب کنید که پس از مکالمه با آنها هراس نداشته باشید. حتی می‌توانید در جست و جوی کسانی باشید که دیدگاه های شما را به چالش می‌کشند.

???? در جست و جوی راه حلی باشید که به واسطه آن بتوانید چیزی را که تصور می‌کنید، به چالش بکشید. برای این کار باید اطلاعات خود را در مجموعه ای از منبع ها پیگیری کنید. تا از جوانب مختلف موضوع را بسنجید.

???? باید به وضعیت و موقعیت تصمیم گیری خود بدون قضاوت و رجوع به اطلاعات قبلی نگاه کنید. برای درک چرایی چنین رفتارهای از سوی دیگران، از همدلی کمک بگیرید.

???? برای جلوگیری از عجله در تصمیم گیری ها، به سوابق خود در تصمیم گیری ها توجه کنید. که آیا در گذشته با عجله چه قضاوت هایی داشتید. با این تفکرات برای خود فرصت بیشتری را در نظر خواهید گرفت. که در نهایت برای هر تصمیم گیری زمان بیشتری را صرف کنید.

کلام آخر

سوگیری شناختی در تمامی حیطه های شغلی و کاری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل همه افراد در تمامی زمینه های زندگی باید روش ها و مهارت های جلوگیری از سوگیری‌شناختی را آموزش ببینند. برای آموزش بهتر این مهارت ها حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سوگیری‌شناختی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: سوگیری شناختی | 4 راه جلوگیری از سوگیری‌ شناختی ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پول گرفتن از شوهر یکی از مسائلی است که هرگز برای برخی خانم ها آسان نمی‌شود. بسیاری از زوج‌ها مخصوصا تازه عروس و دامادها در مورد مسائل مالی رو راست نبوده و یا مشخص نکرده‌اند که چگونه برای خود و خانواده می‌توانند خرج کنند. پول گرفتن از شوهر حتی برای بعضی نشدنی است. شوهران این خانم‌ها هم انگار از خدا خواسته در این مورد صحبتی نمی‌کنند.

متخصصان خانواده پیشنهاد می‌دهند که از همان ابتدا در باره پول گرفتن از شوهر صحبت کرده. و راجع به نحوه ورود و خروج پول به تفاهم برسید، اما همیشه موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست. چرا که همیشه دخل و خرج یکی نبوده و اگر مشکلات مالی با دیگر مسائل زناشویی و خانوادگی همراه شود، پیچیدگی زیادی در رابطه ایجاد می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از بدتر شدن اوضاع حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

منبع: پول گرفتن از شوهر با چند روش ساده | نحوه درخواست پول از همسر

پول گرفتن از شوهر یا همسری که اهمیت نمی دهد

پول ندادن همسر را همیشه نباید به پای خساست یا بی توجهی او گذاشت. گاهی اوقات اولویت بندی‌های زن و مرد متفاوت هستند و باعث می‌شود که منابع مالی در اختیار خانم ها قرار نگیرید. به عبارت دیگر مرد می‌خواهد از پس انداز صرف مخارج ماشین کند و خانم به دنبال این است که وسیله‌ای برای آشپزخانه خود بخرد. این تفاوت اولویت هاست که باعث می‌شود زنان آنطور که می‌خواهد نتوانند از همسر خود پول بگیرند. پس بهتر است با همسر خود گفتگو کنید. و به جای اینکه بر حرف خود بدون منطق اصرار داشته باشید، به طور هوشمندانه به دنبال راه حل برای پول گرفتن از شوهر باشید. و آنچه که واجب‌تر است را اولویت خرید بگذارید.

علت عدم درخواست پول از همسر چیست؟

دلایل بی شماری در عدم پول گرفتن از شوهر وجود دارد. که در این مقاله سعی در اشاره به تعداد محکم این دلایل کرده ایم.

???? ترس از همسر

???? ترس از خشم شوهر

????ترس از دعوا و مشاجره

???? ترس از نه شنیدن

???? مغرور بودن

????تسلیم نه شنیدن های همسر شده اید

شیوه پول گرفتن از شوهر و همسر | ساده ترین راه های پول گرفتن از شوهر

 

طبق عرف و قانون هزینه‌های خانه و خانم بر عهده مرد (شوهر) است. این موضوع در خانواده‌هایی که خانم شاغل هست و یا به طور مشخص اختیارات مالی خانم مشخص نشده باشد، می‌تواند مسائلی را به وجود بیاورد، اما بعضی خانم‌ها هم به خاطر شرم و غرورشان نمی‌توانند از شوهرشان تقاضا پول کنند. در ادامه به راهکارهایی مناسب هر سه دسته برای پول گرفتن از شوهر می‌توانند از آن‌ها برای حل این مساله استفاده کنند.

???? واضح و روشن درباره مخارج خود صحبت کنید

اگر انتظار دارید که همسرتان، مخارج شخصی شما را بپردازد، باید او را در جریان کلیت هزینه‌های خود قرار دهید. به این ترتیب که می توانید به طور واضح به او بگویید که به چه چیزهایی نیاز دارید و قیمت تقریبی آن‌ها چقدر است. همچنین می‌توانید میانگین مخارج ماهیانه خود را به همسرتان اطلاع دهید تا متناسب با آن هزینه‌ای را کنار بگذارد. این گونه پول گرفتن از شوهر بسیار آسان‌تر خواهد‌شد.

???? پول گرفتن از شوهر با یک قرارداد مالی

زن و شوهر می‌توانند درباره نقشی که در زندگی زناشویی برعهده دارند. و مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌اند در ابتدای ازدواج، قراردادی مبنی بر پول گرفتن از شوهر تنظیم کنند. مفاد قرار داد می‌تواند در این باره باشد.

  • اگر خانم ها همچون همسران خود شاغل هستند و تمام وقت به کاری بیرون از منزل می‌پردازند بهتر است قراردادی تنظیم کنند و میزان سهم خود را در برآورده کرده هزینه‌های زندگی زناشویی مشخص نمایند. بدین شکل دیگر دلخوری و سوء تفاهم به وجود نمی‌آید و نمی‌توانند دیگری را به عدم پرداخت مخارج زندگی متهم سازند.
  • اگر خانم‌ها فقط چند ساعت در روز را بیرون از منزل مشغول هستند و درآمد شغلی پاره وقت آن‌ها زیاد نیست، باز هم می‌توانند قراردادی با همسر خود تنظیم کنند با این مضمون که سهم بیشتری از مخارج برعهده شوهر باشد و مقداری نیز برعهده خانم.
  • اگر هیچ یک از دو حالت قبل وجود نداشت و زن تمام وقت خود را در منزل صرف می‌کند می توانید قراردادی با همسر خود بنویسید و در آن مشخص شود که همسر ماهانه چه میزان هزینه‌ای را برای مخارج شخصی و نیازهای منزل کنار بگذارد. در این شرایط دیگر نیازی به این نیست که دائما از همسر تقاضای پول داشته باشید. شوهر می‌داند که موظف است در زمان مشخصی مبلغ خاصی را برای‌تان قرار دهد.

???? پول گرفتن از شوهر و همسر را به وقت خاصی اختصاص دهید

برای پول گرفتن از شوهر، زمان خاصی را مشخص کنید. گفتن هر حرفی نیاز به مکان و شرایط خاص دارد. اگر همسرتان تازه از سر کار برگشته و خسته است، صحبت درباره پول را به وقت دیگری موکول کنید. هنگام درخواست پول نرمی بیشتری در گفتار تان قرار دهید و با عاطفه و احساس بیشتری سخن بگویید. اگر همسر از موضوعی عصبانی و ناراحت است، اجازه دهید مدتی بگذرد و آرام‌تر شود، سپس تقاضای خود را بیان نمایید.

???? به همسر خود اعتماد به نفس بدهید

مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند مردان را تحت تاثیر قرار دهد، این است که نقاط قوت آن‌ها را بیان کنید و به داشتن او افتخار نمایید. وقتی به همسر خود می‌گویید که بسیار تواناست و لایق رسیدن به جایگاه‌های بالاتر است، به او حس افتخار می‌دهید. و دلیلی می‌شوید تا پشتکار بیشتری به خرج دهد و زندگی مرفه‌تری را برای شما فراهم بیاورد. بنابراین برای پول گرفتن از شوهر، اعتماد به نفس او را افزایش دهید.

???? برای پول گرفتن از همسر به او احترام بگذارید

در تمامی موارد زندگی مشترک، حتی پول گرفتن از شوهر؛ باید احترام را اولویت قرار دهید. ازدواج و زندگی زناشویی برپایه احترام زن و شوهر به حقوق همدیگر است. اگر مرد وظیفه پرداخت هزینه‌های زندگی را دارد، خانم ها نیز موظف هستند فضای خانه را کانون محبت قرار دهند. احترام به نظر و خواسته‌های همسر یکی از مواردی است که با رعایت آن می‌توانید فضای خانه را آمیخته از مهر و محبت قرار دهید. اگر مرد ببیند که همسرش، تمام سعی خود را می‌کند تا او در خانه آرامش بیشتری داشته باشد، قطعا در پرداخت هزینه‌های زندگی زناشویی انگیزه بیشتری خواهد داشت.

???? قدردان زحمات همسرتان باشید

یکی از راه های پول گرفتن از شوهر، قدردانی در تمامی شرایط است. زمانی که به وضوح نشان دهید قدردان زحمات او هستید؛ برای رفع نیازهای شما هرکاری انجام می‌دهد.

???? ولخرج نباشید

عدم ولخرجی یکی از راه های پول گرفتن از شوهر است. اگر قصد دارید که همسرتان برای شما هزینه کند، نباید ولخرجی کنید. به مقدار خرج کنید تا عادت مالی مناسب داشته باشید. اگر زیاد خرج کنید و برنامه ریزی خوبی داشته باشید، به راحتی می‌توانید از همسرتان پول دریافت کنید.

???? از یک مشاور کمک بگیرید

شاید هیچ کدام از روش ها نتواند برای پول گرفتن از شوهر به صورت معقول و بجا کمک نماید؛ در این شرایط شاید مشکل در جایی باشد که موفق به کشف و حل آن نشده باشید. یک روانشناس یا مشاور خانواده ، با تجربه  و علمی که دارد می‌تواند مشکل را ریشه یابی کرده و در حل آن به شما کمک نماید. 

???? پول گرفتن از شوهر برای زنان شاغل هم رایج است؟

امروزه زنان همپای مردان کار و کسب درآمد می‌کنند، درست است که طبق قانون باید تمام مخارج خانه را مرد بدهد، اما اگر معتقد به استقلال و برابری جنسیتی هستید دیگر نمی‌توانید با دیدگاه سنتی کار کردن خودتان را توجیه کنید، بنابراین خوب است شما هم در مخارج سهمی داشته باشید. این به معنای از بین رفتن استقلال و دادن خرجی به شوهر نیست، بلکه این نشانه همکاری و درک متقابل شما را می‌رساند. بنابراین برای زنان شاغل، پول گرفتن از شوهر و خرج زندگی بهتر است که یکسان باشد.

نکته دیگر آن که مردان نیاز دارند که در خانه نقش حامی و منبع قدرت داشته باشند، اگر در رفتار و گفتارتان این حس او را نادیده بگیرید، مسلما به مشکل خواهید خورد. پس تلاش کنید در عین لطافت از حقوق خودتان دفاع کرده و او را متوجه نیازهایتان نمایید.

نکات مهم در رابطه با قبل از پول گرفتن از شوهر

قبل از پول گرفتن از شوهر باید آرامش خود را حفظ کنید. و به نکات مهمی توجه کنید. در این بخش به نکات مهم قبل از پول گرفتن از شوهر اشاره کرده ایم.

???? به خلق و خوی همسر توجه کنید.

???? شرایط محیطی را حتما بسنجید.

????زمان مناسبی برای درخواست در نظر بگیرید.

???? شرایط مالی همسر را قبل از درخواست بسنجید.

کلام آخر

پول گرفتن از شوهر اصلا کار زشت و خجالت آوری نیست! حتی اگر شاغل هستید. بنابراین هر خانمی برای رفع نیازها و خواسته ها نیازمند پول است. بدون خجالت از همسر خود پول دریافت کنید. بهتر است در ابتدای ازدواج راجع به این موضوع صحبت کنید تا با مشکلات و خجالت کمتری روبرو شوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پول گرفتن از شوهر و همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

با شوهری که پول نمی دهد چگونه رفتار کنم؟

اگر همسرتان به شما پول نمی دهد؛ باید برای حل این موضوع ابتدا دلیل آن را پیدا کنید. در صورتی که همسرتان دچار مشکل مالی شده باشد، بهتر است به او فرصت داده و با او همکاری لازم را داشته باشید. اما در صورتی که مشکل مالی وجود ندارد حتما مقاله راه های پول گرفتن از شوهر را مطالع کرده و در صورت عدم حل موضوع از متخصصان خانواده راهنمایی بگیرید.



:: برچسب‌ها: پول گرفتن از شوهر با چند روش ساده | نحوه درخواست پول از همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()