فرق گذاشتن بین فرزندان چه پیامدهایی دارد
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرق گذاشتن بین فرزندان یکی از آسیب‌های جدی است که می‌تواند پیامدهای بلند مدتی را برای بچه‌ها به همراه داشته باشد. تبعیض قائل شدن والدین به هر دلیلی که باشد امری مخرب است و به رشد روانی کودکان آسیب می‌زند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که والدین بتوانند احساسات خود را در قبال فرزندان کنترل کرده و از بروز رفتارهایی نظیر محبت افراطی به یکی از بچه‌ها خودداری کنند. این تبعیض گذاشتن ممکن است امری ناخودآگاه باشد و شما هشیاری چندانی نسبت به آن نداشته باشید اما باید در رفتارهای خود دقت بیشتری به خرج دهید و تلاش کنید رفتاری یکسان با فرزندانتان در پیش بگیرید. ما در ادامه در مورد راه‌های جلوگیری از فرق گذاشتن میان بچه‌ها توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع : فرق گذاشتن بین فرزندان چه پیامدهایی دارد

علل فرق گذاشتن بین فرزندان

پدر و مادرها ممکن است به دلایل مختلفی بین بچه‌های خود فرق بگذارند. آن‌ها معمولا از بچه‌هایی که خصوصیاتی مشابه خودشان دارند استقبال می‌کنند و کودکان متفاوت را کمتر می‌پذیرند. این نوع شیوه رفتاری از جمله اشتباهات تربیتی والدین محسوب می‌شود که با آسیب‌های زیادی همراه است. ما در ادامه به مهم‌ترین علل فرق گذاشتن میان فرزندان از جانب والدین اشاره کرده‌ایم. برای اطلاع بیشتر درباره اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

1- تبعیض جنسیتی

امروزه با وجود پیشرفت فرهنگی هنوز در برخی خرده فرهنگ‌ها جنسیت مرد را از زن برتر می‌دانند. از همین رو به محض اینکه مادر فرزند پسری به دنیا می‌آورد از او تا حد زیادی قدردانی می‌کنند و به فرزند پسر خود نیز بهای بسیاری می‌دهند. این در حالی است که ممکن است با دیدن دختر بودن نوزاد مستقیما ابراز تاسف کنند و به گونه‌ای رفتار نمایند که گویی خواهان این فرزند نیستند. اینگونه رفتار می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به روان دختران وارد کند و در آینده منجر به بروز مشکلات روانشناختی بسیاری از جمله عزت نفس پایین، درگیری با اختلال‌های اضطرابی و افسردگی در فرد شود.

2- شبیه بودن کودک به یکی از والدین

شباهت ظاهری یا رفتاری به یکی از والدین می‌تواند باعث شود که این فرزند نزد پدر یا مادر خود جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و سایر فرزندان خانه به او حسادت نمایند. در نظر داشته باشید طبیعی است که شما به یکی از بچه‌های خود دلبستگی عاطفی بیشتری داشته باشید اما باید تلاش کنید این دلبستگی را به طور افراطی بروز ندهید تا باعث برانگیختگی حساسیت در سایر فرزندان نشود.

3- برخورداری از نژاد متفاوت

در برخی مواقع زوجین با افرادی از نژادهای متفاوت ازدواج می‌کنند. ازدواج افراد سفیدپوست با افراد رنگین پوست یا ازدواج قومیت‌های مختلف کشور با یکدیگر امروزه رواج بسیاری پیدا کرده است. با این حال لازم است قبل از پیمان زناشویی خود را برای این موضوع آماده کرده و قلبا برابری نژادها را باور داشته باشید. در صورتی که این آمادگی در شما وجود نداشته باشد ممکن است با رنگین پوست شدن فرزندتان یا تعلق خاطر او به قومیتی متفاوت ناخودآگاه شما را برافروخته کرده و باعث شود در میان فرزندانتان فرق بگذارید.

4- فرق گذاشتن بین فرزندان به دلایل ظاهری

فرق گذاشتن بین بچه‌ها به خاطر تفاوت‌های ظاهری متاسفانه امری بسیار رایج است. برای مثال ممکن است والدین از فرزند چاق خوششان نیاید یا یکی از بچه‌های خود را به خاطر زیبایی ظاهری بیشتر دوست داشته باشند یا بیشتر به او بها بدهند. این رفتار تا حد زیادی باعث سرخوردگی سایر خواهرها و برادرها می‌شود و می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را تا حد زیادی تخریب نماید. در نتیجه به جای مقایسه کردن یا فرق گذاشتن بین بچه‌هایتان سعی کنید مشکلات ظاهری نظیر اضافه وزن را بهبود ببخشید و به او کمک کنید تا شخصیت قوی تری از خود بسازد.

5- فرق گذاشتن بین فرزندان به خاطر تفاوت‌های تحصیلی

برخی از والدین به عملکرد تحصیلی فرزندانشان بسیار اهمیت می‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود عملکرد بچه‌های خود را با یکدیگر مقایسه کرده و نمرات بهتر یکی از بچه‌ها را دائما به فرزندان دیگر گوشزد کنند. لازم است بدانید این رفتار نه تنها باعث رشد فرزندتان نمی‌شود بلکه بیش از پیش او را نسبت به درس خواندن دلسرد می‌کند. در نتیجه لازم است دست از مقایسه کردن بردارید و به این موضوع پی ببرید که هر کودکی توانمندی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

اگر بچه‌ای در دروسی مثل ریاضی نمرات خوبی به دست نمی‌آورد لزوما فردی کودن نیست بلکه ممکن است استعدادهای خارق العاده‌ای در زمینه‌های دیگر داشته باشد که شما هرگز آن‌ها را کشف نکرده‌اید. برای استعدادیابی فرزندانتان می‌توانید به مراکز مشاوره مراجعه کرده و از روانشناس بخواهید آزمون‌هایی نظیر تست هوش را در اختیار فرزندتان قرار دهد.

فرق گذاشتن بین فرزندان | راه‌های جلوگیری از فرق گذاشتن بین بچه ها

با توجه به پیامدهایی که در مورد تبعیض گذاشتن میان فرزندان گفته شد بسیار اهمیت دارد که راه‌های مقابله با آن را یاد بگیرید. توصیه‌های زیر که از منظر روانشناسی نگاشته شده‌اند به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در این زمینه موفق تر عمل کنید و رفتار عادلانه تری با بچه‌های خود داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در زمینه بهترین روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

1- زمان‌هایی را برای گفت و گو با کودک اختصاص دهید

کودکان بسیاری از ترس‌ها و نگرانی‌هایشان را در درون خود پنهان می‌کنند چرا که آن‌ها هنوز از ظرفیت روانشناختی کافی برای هضم هیجانات منفی و ابراز کردن آن‌ها برخوردار نیستند. همین موضوع باعث می‌شود که نتوانند در مورد احساسات بدی که از فرق گذاشتن بین خواهر و برادرها احساس می‌کنند به خوبی صحبت کنند.

از همین رو تلاش کنید زمان‌های خاصی را به مکالمه جداگانه با فرزندانتان اختصاص دهید و از آن‌ها بخواهید افکار و احساساتی که درباره خواهر و برادرهایشان دارند را با شما در میان بگذارند. در هنگام گفت و گو تلاش کنید لحنی آرام داشته باشید و موضعی غیر قضاوتی اتخاذ نمایید. این کار به کودک جرات می‌دهد تا بتواند با آزادی بیانی بیشتری نگرانی‌های خود را ابراز کرده و با شما گفت و گو کند. 

2- برای جلوگیری از فرق گذاشتن بین فرزندان از حرف زدن نترسید

بسیاری از پدر و مادرها از حرف زدن با فرزندانشان ابا دارند. برای مثال آن‌ها فکر می‌کنند در صورت داشتن مکالمه زیاد با کودکان ابهت خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند اقتدار کافی در خانه داشته باشند. این در حالی است که شما می‌توانید سبک فرزند پروری مقتدارانه‌ای داشته باشید. در این سبک شما در عین حال که جدی هستید در زمان مورد نیاز در دسترس فرزندتان قرار می‌گیرید و قادر خواهید بود تا نگرانی‌ها و دلواپسی‌های فرزندتان را درک نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سبک تربیتی بهتر از یک روانشناس متخصص در حوزه خانواده کمک بگیرید. 

3- با زبان کودکانه با فرزندتان صحبت کنید

اگر می‌خواهید در مورد تبعیض در خانواده یا جامعه با فرزند خود صحبت کنید بسیار اهمیت دارد که به زبانی کودکانه و قابل فهم این کار را انجام دهید. در نظر داشته باشید که دادن اطلاعات بسیار زیاد و بیش از توانایی درک کودک اصلا کار درستی نیست و تنها منجر به احساس ترس، سردرگمی و پریشانی در او می‌شود. در نتیجه پیش از هرچیز باید بفهمید فرزندتان به چه میزان اطلاعاتی نیاز دارد و شما نیز در همان سطح به او پاسخ دهید.

4- به کودک کمک کنید تا تنوعات را درک کند

برای اینکه کودک، خود نیز درگیر تبعیض رفتاری نشود و با سایر بچه‌ها رفتار منصفانه‌ای داشته باشد لازم است که به او درباره زیبایی‌های تنوع در دنیا توضیح دهید. به او بگویید آنچه دنیا را جذاب می‌کند وجود رنگ‌ها، صداها، بوها و سایر گزینه‌های گوناگون است. این تنوع در انسان‌ها نیز وجود دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند انعطاف پذیری بالاتری داشته باشند و تعاملات گسترده‌تری را برقرار نمایند. در نتیجه نباید با دیدن فردی متفاوت از نظر رنگ پوست، نژاد یا مدهب رفتار ناشایستی از خود نشان دهند بلکه باید یاد بگیرند به افراد با هر شکل و ظاهری احترام بگذارند.

5- برای جلوگیری از فرق گذاشتن بین فرزندان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید

در برخی شرایط پدر و مادر به طور ناخواسته رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که از جانب فرزندان به عنوان تبعیض تلقی می‌شود. در این شرایط والدین دائما به دنبال توجیه رفتارهای خود هستند و در مقابل فرزندان با فاصله گرفتن عاطفی از پدر و مادر خود به تبعیض موجود پاسخ می‌دهند. در این شرایط لازم است که به یک روانشناس متخصص در حیطه خانواده و کودک مراجعه کنید تا بتواند به شناسایی الگوهای غلط رفتاری میان شما کمک نماید. همچنین روانشناس آسیب‌های وارده به کودکان را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و برای جبران این آسیب‌ها روش‌های تربیتی مناسب را به شما آموزش می‌دهد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا دوست داشتن بیشتر یکی از بچه‌ها امری غیر طبیعی است؟

همه ما به عنوان انسان ممکن است یک یا چند فرزند خود را بیشتر دوست داشته باشیم. با این حال مسئله مهم اینجاست که بتوانیم این احساسات را مدیریت کرده و با فرق گذاشتن بین بچه‌های خود منجر به بروز آسیب‌های روانی در آن‌ها نشویم.

 

 

 

منبع : فرق گذاشتن بین فرزندان چه پیامدهایی دارد

 

 





:: برچسب‌ها: فرق گذاشتن بین فرزندان چه پیامدهایی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: