درمان اختلالات یادگیری در کلینیک تخصصی کودک
نوشته شده توسط : ذهن نو

روش‌های مختلفی برای درمان اختلالات یادگیری وجود دارد، اما از آنجایی که این اختلال یک مسئله دائمی و تمام عمر است ممکن است درمان آن کمی سخت به نظر برسد و انتخاب بهترین راه حل و روش درمانی را دشوار کند. اختلال یادگیری مسئله‌ای است که فرد مشکلاتی را در خواندن، نوشتن و یا انجام محاسبات ریاضی تجربه می‌کند. با این حال با تشخیص و مداخله به هنگام می‌توان مهارت کودکان در انواع مختلف یادگیری را بهبود داد. کودکانی که دارای اختلالات یادگیری هستند عمدتاً در سال‌های اول دبستان این مسئله و مشکل را نشان می‌دهند از این جهت مداخله و انتخاب بهترین روش درمانی متناسب با کودکان دارای اهمیت زیادی است. برای آگاهی از اقدامات لازم مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع : درمان اختلالات یادگیری در کلینیک تخصصی کودک

چرا باید درمان اختلالات یادگیری را جدی بگیریم؟

اختلالات یادگیری یا Learning Disability  یکی از انواع اختلالات عصبی رشدی است که عمدتا در کودکی تشخیص داده می‌شود و به صورت تمام عمر در زندگی فرد وجود دارد. اختلالات یادگیری انواع مختلفی دارد و عمدتاً مشکلاتی را در خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی به وجود می‌آورد، کودکان ممکن است در هر سه عملکرد مشکل داشته باشند یا ممکن است فقط در یکی از این مسائل مشکلاتی را تجربه کنند.

نکته این است که اختلال یادگیری ارتباط با هوشبهر و عقب ماندگی ذهنی ندارد. ممکن است کودکی با هوشبهر 120 دارای اختلال یادگیری باشد. در واقع کسانی که اختلال یادگیری دارند از نظر هوشبهر تفاوتی با دیگران ندارند. اختلال یادگیری باعث می‌شود تا کودک توانایی آن را نداشته باشد که در مدارس عادی تحصیل کند، با این حال روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌تواند در جهت بهبود این مشکل به آن‌ها کمک کند.

روش‌های درمانی اختلالات یادگیری

کاردرمانی و مهارت‌های ادراکی

یکی از فرایند‌های دخیل در اختلالات یادگیری وجود مشکل و نقص در مهارت‌های ادراکی و حرکتی است. کاردرمانی یکی از روش‌هایی است که برای توانبخشی کوکان بر اساس ترکیب مهارت‌های ادراکی و حرکتی  و بر پایه اهداف آموزشی مدرسه عمل می‌کند. به طور کلی دو روش درمانی عمده توسط کاردرمان‌ها برای درمان اختلالات یادگیری استفاده می‌شود که شامل یکپارچگی حسی و آموزش مهارت‌های ادراکی-حرکتی است.

این روش‌های درمانی باعث بهبود عملکرد مغز شده و عملکرد و سطوح انتزاعی مغز را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه این مسئله کارایی تحصیلی و آموزشی کودکان را بهبود می‌دهد. از جمله روش‌های درمانی حسی-حرکتی برای درمان اختلالات یادگیری می‌توان به روش‌های چند حسی و ادراکی – حرکتی، چند حسی فرنالد، آموزش تمرین‌های یکپارچگی حسی، آموزش ادراک شنیداری، روش درمانی ادراکی- حرکتی کپارت و راهبرد کپی و پوشش اشاره کرد.

دارو درمانی اختلالات یادگیری

یکی از اولین روش‌های درمانی که برای بهبود اختلالات یادگیری استفاده می‌شود دارو درمانی است. از آن‌جایی که اختلالات یادگیری یک مسئله تمام عمر هستند و نیاز به مداخله و تمرین همیشگی دارد، دارو درمانی روش چندان موثری نیست. با این حال استفاده از ویتامین‌های مختلف می‌تواند برخی از عملکرد‌های این کودکان را بهبود دهد.

تاثیر نوروفیدبک بر اختلالات یادگیری

یکی از روش‌های درمانی که در چندسال اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده و پشتوانه پژوهشی بیشتری دارد، استفاده از نوروفیدبک است. موفقیت‌های نوروفیدبک تحول بزرگی را در درمان این کودکان به وجود آورده است. به طور کلی نتایج و تاثیر نوروفیدبک تا یک سال پس از پایان دوره درمانی باقی می‌ماند.  مهم‌ترین مسئله این است که در هنگام انجام درمان‌ نوروفیدبک کودک باید دوره درمانی را کامل بگذارند، رها کردن درمان باعث عدم موفقیت روش درمانی می‌شود.

بازی درمانی برای بهبود اختلالات یادگیری

بازی درمانی یکی دیگر از روش‌های درمانی است که برای طیف گسترده‌ای از مشکلات و اختلالات مرتبط با کودکان استفاده می‌شود. به طور کلی بازی درمانی می‌تواند به صورت سنتی (مداد کاغذی) و به صورت رایانه‌ای توسط یک روانشناس متخصص اجرا شود. نکته مفید بازی درمانی این است که کودک در ظاهر مشغول بازی کردن است، اما در واقع این دسته از بازی‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که منجر به بهبود عملکرد و فرایند مغزی می‌شوند.

روش‌های درمانی نوین

روش‌های درمانی نوین شامل ترکیب شیوه‌های مختلفی از درمان‌ها هستند. این دسته از روش‌های درمانی قابلیت اجرا به صورت چند رسانه‌ای و از راه دور و حتی تحت نظارت متخصص را دارند. از جمله این روش‌های درمانی می‌توان به روش چندرسانه‌ای آموزشی، روش چند رسانه‌ای آموزشی دیکته یار و… اشاره کرد.

روش‌ درمان شناختی رفتاری

به دلیل مشکلاتی که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در محیط مدرسه و همسالان خود تجربه می‌کنند، معمولا از نظر روانشناختی هم دچار مشکلاتی مانند کمبود اعتماد بنفس و عزت نفس، افسردگی، اضطراب و … می‌شوند. از این جهت می‌توان از روش درمان شناختی رفتاری برای بهبود مشکلات روانشناختی کودکان استفاده کرد که عمدتاً شامل آموزش کارکردهای اجرایی حافظه فعال و بازداری پاسخ، خودارزیابی آموزش راهبردهای خود نظم دهی، آموزش مبتنی بر هوش‌های چندگانه گاردنر، خودآموزی،  خود نظارتی، و بازآموزی اسنادی می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا کودکان مبتلا به اختلال یادگیری می‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند؟

کودکان دارای اختلال یادگیری به طور کلی مشکلاتی را در خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی تجربه می‌کنند. به همین دلیل حضور این کودکان در مدارس عادی می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود بیاورد، با این حال اگر مداخلات و درمان‌ها به موقع انجام شود و شدت اختلال پایین باشد می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

 

 

منبع : درمان اختلالات یادگیری در کلینیک تخصصی کودک

 

 




:: برچسب‌ها: درمان اختلالات یادگیری در کلینیک تخصصی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: