بهترین حالت خوابیدن از نظر علمی
نوشته شده توسط : ذهن نو

چرا باید به دنبال بهترین حالت خوابیدن بود؟ ما در طول عمر خود ساعات زیادی را در خواب می‌گذرانیم. طبق بررسی‌ها انسان‌ها چیزی در حدود یک سوم عمر خود را در خواب هستند! از آنجایی که در طول خواب بسیاری از عضلات انقباض‌های طبیعی خود را دست می‌دهند، بسیار اهمیت دارد که برای حفظ سلامتی خود وضعیتی را انتخاب کنیم که خطری برای مفاصل و عضلات نداشته باشند. خیلی اوقات علت دیسک کمر همین بد خوابیدن است که با تغییر عادت بهبودی زیادی پیدا می‌کند. بد خوابیدن بر روی خلق روزانه هم تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین برای سلامت جسم و روان باید با بهترین حالات خوابیدن آشنا باشید. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

 

منبع : بهترین حالت خوابیدن از نظر علمی

بهترین حالت خوابیدن کدام است؟

همه ما انسان‌ها ساعات زیادی از عمر خود را در خواب می‌گذرانیم. به طوری که بررسی‌ها نشان می دهند دست کم یک سوم از عمر خود را در خواب هستیم (حدودا 25 تا 40 درصد از طول عمر). از همین رو کیفیت خواب چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ جسمی تاثیر بسزایی بر سلامتی‌مان خواهد داشت. برای اینکه بفهمیم کدام حالت خوابیدن از نظر فیزیکی برایمان بهتر است، در ادامه انواع وضعیت‌های خواب را بررسی کرده‌ایم:

1- بهترین حالت خوابیدن برای ستون فقرات | حالت طاق باز

خوابیدن به پشت یا همان حالت طاق باز از نظر متخصصان بهترین حالت خوابیدن برای حمایت از ستون فقرات است. چرا که در این وضعیت تمامی مهره‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند و راه نفس کشیدن نیز باز است. از دیگر مزیت‌های به پشت خوابیدن پیشگیری از چین و چروک‌های پوستی است. زیرا یکی از دلایل پیدایش چروک پوستی قرار گرفتن صورت روی بالش در طی خواب است. خوابیدن به پشت به خصوص برای کسانی که دچار مشکل رفلاکس (بازگشت اسید معده) و یا دارای خر و پف شبانه هستند، بیشتر توصیه می‌شود. در مقابل این وضعیت برای مادران باردار و کسانی که دچار کمر درد هستند، توصیه نمی‌شود.

2- خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو برای اکثر افراد راحت‌ترین حالت ممکن برای خوابیدن است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که این وضعیت می‌تواند به ستون فقرات فشار بیاورد. اگر عادت دارید که به پهلو بخوابید برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی بهتر است از یک بالش کوچک کمک بگیرید و آن را میان زانوان خود قرار دهید. همچنین می‌توانید پای زیرین خود را به داخل شکم خم کرده و دیگری را در حالت صاف قرار دهید.

با توجه به آسیب‌هایی که به پهلو خوابیدن می‌تواند برای ستون فقرات و عضلات کمر به همراه بیاورد، بهتر است تلاش کنید این عادت خود را تغییر دهید و اگر به طور کل نمی‌توانید آن را کنار بگذارید حداقل تلاش کنید برای چند ساعت هم که شده در وضعیت دیگری بخوابید. توجه داشته باشید که به پهلو خوابیدن علاوه بر مشکلات ذکر شده می‌تواند در بروز مشکلاتی نظیر سوزش معده نیز اثر بگذارد و عملکرد ارگان‌های داخلی نظیر کبد، ریه و معده را با مشکل مواجه کند.

3- خوابیدن روی شکم

خوابیدن روی شکم یا همان دمر خوابیدن، شاید نامناسب‌ترین وضعیتی باشدکه می‌توانید برای خواب انتخاب کنید! از جمله معایبی که برای این وضعیت ذکر می‌شود عبارتند از؛ بروز چروک‌های صورت در اثر قرار گرفتن روی بالش، ایجاد درد و آسیب در نواحی کمر و گردن و بروز مشکلات مفصلی.

در مقابل تنها مزیتی که می‌توان برای آن ذکر کرد کاهش خر و پف است. متخصصان توصیه می‌کنند تا جای ممکن از خوابیدن روی شکم بپرهیزید و اگر نمی‌توانید این عادت را کنار بگذارید برای کاهش آسیب‌ها یک بالش زیر شکم و ناحیه لگن خود قرار دهید تا ستون فقرات در یک راستا قرار بگیرد.

4- خوابیدن در حالت جنینی

خوابیدن در حالت جنینی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد به پهلو دراز کشیده و دوپای خود را داخل شکم جمع می‌کند و در مقابل سر را به زانوها نزدیک می‌کند. این وضعیت به کسانی که به پهلو می‌خوابند کمک می‌کند تا فشار کمتری در ناحیه ستون فقرات خود حس کنند و خون به طور آزادانه‌تری در بدنشان جریان داشته باشد. با این حال نباید ساعات طولانی در این وضعیت قرار بگیرید و بهتر است هرچند ساعت موقعیت خود را تغییر دهید تا به عضلات فشار وارد نشود.

بهترین حالت خوابیدن در دوران بارداری

پیدا کردن وضعیت مناسب برای داشتن یک خواب راحت از جمله دغدغه‌های مهم زنان باردار به خصوص در ماه‌های آخر حاملگی است. متخصصان همواره به مادران توصیه می‌کنند که در این دوران به پشت نخوابند و به جای آن خوابیدن به پهلو را امتحان کنند. چرا که به پشت خوابیدن مشکلاتی نظیر سوزش معده و افزایش ضربان قلب را به همراه می‌آورد. در حالتی که اگر به پهلو بخوابید از این مشکل خبری نخواهد بود. همچنین خوابیدن به پهلو به جریان بهتر خون شما کمک می‌کند، احتمال خر و پف را کاهش می‌دهد و در حفظ سلامت قلب و سیستم گوارش موثر خواهد بود.

به پهلوی راست بخوابم یا چپ؟

وقتی به مادران باردار توصیه می‌شود که به پهلو بخوابند این سوال در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که آیا خوابیدن به پهلوی راست و چپ برایشان فرقی می‌کند یا خیر؟ متخصصین در جواب به این سوال خوابیدن به پهلوی چپ را توصیه می‌کنند. چرا که در این وضعیت احتمال اینکه رحم به ارگان هایی نظیر کبد فشار وارد کند کمتر است، جریان خون راحت‌تر اتفاق می‌افتد و جنین نیز در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد. در صورتی در به خواب رفتن و یا تدام خواب در طول شب مشکل دارید، حتما مقاله درمان بی خوابی را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات مربوط به خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا راهی برای کاهش آسیب های ناشی از خوابیدن روی شکم وجود دارد؟

بله اگر به هر دلیلی نظیر عادت نتوانستید این وضعیت را تغییر دهید، بهتر است یک بالش زیر شکم و لگن خود قرار دهید تا مهره های ستون فقراتتان در یک راستا قرار بگیرند.





:: برچسب‌ها: بهترین حالت خوابیدن از نظر علمی ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: