علت پریود نشدن دختر مجرد و زنان چیست
نوشته شده توسط : ذهن نو

پیدا کردن علت پریود نشدن یکی از اولین اقدامات برای تنظیم سیکل قاعدگی است. عقب افتادن چرخه قاعدگی فشارهای جسمانی و روانی زیادی را برای بانوان به همراه می‌آورد. به طوری که اکثر آن‌ها در این شرایط تحریک پذیری، احساس تنش، بی‌حوصلگی، سردرد و کمر درد را گزارش می‌دهند. اغلب علت پریود نشدن، نشانه‌ای از بارداری تصور می‌شود؛ این در حالی است که به هم ریختن سیکل قاعدگی می‌تواند از عوامل مختلفی نشات بگیرد که از جمله آن‌ها باید به سبک زندگی بی تحرک، اضافه وزن، بالا بودن ذخیره چربی، مشکلات هورمونی و عوارض جانبی داروها اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت پریود نشدن تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای آشنایی با بدن زنان کلیک کنید.

 

منبع : علت پریود نشدن دختر مجرد و زنان چیست

علت پریود نشدن | آشنایی با عوامل تاثیرگذار در قطع پریود

پریود نشدن می‌تواند به دو شکل اولیه و ثانویه بروز پیدا کند. در شکل اولیه فرد با وجود عبور از 16 سالگی هنوز اولین پریود خود را تجربه نکرده است. در نوع ثانویه چرخه قاعدگی وجود دارد اما برای مدتی قطع شده گردیده. علل و عوامل مختلفی در هردو شکل پریود نشدن نقش دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- علل طبیعی پریود نشدن

اولین چیزی که در بررسی پریود نشدن مطرح می‌شود، علل طبیعی آن است. 3مقوله بارداری، قرار داشتن در دوره شیردهی یا آغاز یائسگی از جمله علل طبیعی هستند که با ایجاد تغییر در سطح هورمون‌های زنانه سیکل قاعدگی را تغییر داده و در نهایت منجر به قطع پریود می‌شوند. در صورتی که هیچ یک از این 3 مورد مطرح شده وجود نداشته باشد بررسی سایر عوامل ضرورت پیدا می‌کند.

2- عوامل مرتبط با سبک زندگی

پریود نشدن می‌تواند تا حد زیادی با سبک زندگی شما در ارتباط باشد. برای مثال انجام ورزش‌های بسیار سنگین یا بالعکس عادت به کم تحرکی، خوردن غذاهای پرچرب و داشتن اضافه وزن از جمله فاکتورهای مرتبط با سبک زنگی هستند که می‌توانند پریودی شما را متوقف کرده یا آن را به تاخیر بیاندازند.

3- استرس و فشارهای روانی

بسیاری از خانم‌ها این موضوع را تجربه کرده‌اند که در اثر فشارهای روانی و استرس‌های روزمره چرخه پریودی آن‌ها دچار تغییر می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که استرس و اضطراب مفرط با افزایش هورمون کورتیزول در بدن می‌تواند بر هورمون‌های جنسی اثر بگذارد و در نتیجه منجر به پریود نشدن شود.  

4- مشکلات هورمونی

اختلالات هورمونی یکی دیگر از دلایل عمده پریود نشدن هستند. این اختلالات ممکن است در اثر وجود تومور در نواحی خاصی نظیر غده هیپوفیز یا غده تیوئید ایجاد شوند. همچنین پایین آمدن سطح استروژن در بدن زن و بالا رفتن سطح هورومون تستوسترون نیز می‌توانند در این مشکل تاثیرگذار باشند.

5- مشکلات ژنتیکی و کروموزومی

مشکلات ژنتیکی و کروموزومی می‌توانند از جمله دلایل اصلی پریود نشدن به خصوص از نوع اولیه آن باشند. برای مثال مبتلایان به سندروم ترنر اغلب دیرتر از دیگران شروع چرخه قاعدگی را تجربه کرده یا با متوقف شدن آن رو به رو می‌شوند.

6- عوارض جانبی داروها

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید باید در نظر داشته باشید که قطع پریود می‌تواند از عوارض جانبی داروها نیز باشد. برای مثال داروهایی که برای کنترل بارداری مصرف می‌شوند، داروهای فشار خون، داروهای ضدافسردگی و آنتی سایکوتیک‌ها از جمله مواردی هستند که در بروز این مشکل نقش دارند.

7- پریود نشدن در اثر دریافت شیمی درمانی

اگر مبتلا به سرطان هستید و دوره شیمی درمانی را می‌گذرانید باید بدانید که این روش درمانی با اثرگذاشتن بر هورمون‌ها می‌توانند در به هم ریختن چرخه قاعدگی، تاخیر یا قطع پریودی اثرگذار باشند.

8-  مشکلات مادرزادی

کسانی که پریود نشدن از نوع اولیه را تجربه می‌کنند باید مشکلات مادرزادی نظیر وجود نقایص در اندام‌های مرتبط با تولید مثل تخمدان‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که در بسیاری از موارد مشکلات جسمانی و مادرزادی مسئول شروع نشدن چرخه قاعدگی در دختر خانم‌ها هستند.

9- مشکلات مرتبط با زایمان

مشکلات بعد از زایمان نظیر دچار شدن به عفونت رحم که اغلب در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی پس از زایمان پدید می‌آیند از جمله دیگر عواملی هستند که می‌توانند در پریود نشدن تاثیرگذار باشند.

10- دچار بودن به سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک که با نام تنبلی تخمدان نیز شناخته می‌شود، مشکلی است که در طی آن تخمدان بزرگ‌تر از حالت عادی بوده و کیست‌های فولیکولی ریز زیادی در آن وجود دارد. این مشکل می‌تواند منجر به قطع پریود و سایر اختلالات مرتبط با چرخه قاعدگی شود.

عوارض و پیامدهای منفی پریود نشدن

پریود نشدن برای اکثر بانوان مقوله آزاردهنده‌ای‌ست. به طوری که اکثر زنان در پی توقف چرخه قاعدگی خود مشکلات جسمانی و روانشناختی متعددی را گزارش می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس بی‌حوصلگی، افزایش سطح تنش، اضطراب، تحریک پذیری، افت خلق، عصبی بودن، سردرد، دل درد و کمر درد اشاره کرد. همچنین چرخه قاعدگی نمادی از سلامت قدرت باروری شما است. در نتیجه پریود نشدن می‌تواند عوارضی نظیر نازایی را به همراه داشته باشد که برای پیشگیری از این مشکلات باید هرچه زودتر برای درمان آن به متخصص مراجعه نمایید.

درمان و علت پریود نشدن

با توجه به عوامل مختلفی که در مورد علت پریود نشدن به آن‌ها اشاره شدن برای درمان این مشکل ابتدا باید به دنبال کشف دلیل بود. اگر به پزشک مراجعه کردید و علت جسمانی برای این موضوع نیافتید، از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناس با بررسی استرس‌های روزمره، آموزش تکنیک‌های خودآرام سازی و ارائه پیشنهادهایی برای اصلاح سبک زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت خود را مجددا به دست بیاورید و چرخه قاعدگی‌تان به نظم قبلی بازگردد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا پریود نشدن می‌تواند به خاطر استرس باشد؟

بله، بررسی‌ها نشان می‌دهند که عوامل روانشناختی نیز می‌توانند بر چرخه قاعدگی تاثیر بگذارند. برای مثال تجربه استرس زیاد با افزایش هورمون کوتیزول در بدن بر هورمون‌های جنسی نیز اثر گذاشته و در نهایت می‌تواند به قطع پریودی بیانجامد.





:: برچسب‌ها: علت پریود نشدن دختر مجرد و زنان چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: