درمان پرخوری عصبی با روش های بدون دارو
نوشته شده توسط : ذهن نو

برای درمان پرخوری عصبی حتما باید ابتدا به متخصص روانشناسی برای ریشه یابی این اختلال و دریافت راهکار مراجعه کرد. پرخوری عصبی یکی از اختلالات روانپزشکی است که مبتلایان به آن نوعی احساس ولع شدید نسبت به غذا خوردن دارند و پس از صرف وعده‌های غذایی زیاد با اقدامات جبرانی مثل استفراغ عمدی یا مصرف ملین‌ها تلاش می‌کنند از چاقی پیشگیری نمایند. برای درمان این اختلال روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می توان به استفاده از داروهای ضدافسردگی، شرکت در جلسات رواندرمانی، کمک گرفتن از اقدامات خودیاری نظیر یوگا و دریافت رژیم غذایی مناسب اشاره کرد.

 

منبع : درمان پرخوری عصبی با روش های بدون دارو

درمان پرخوری عصبی چه ضرورتی دارد؟

اختلال پرخوری عصبی یا بولیمیا یکی از انواع اختلالات خوردن است که در طبقه بندی اختلالات روانپزشکی در دسته اختلالات خوردن قرار می‌گیرد. مبتلایان به پرخوری عصبی احساس ولع شدیدی نسبت به غذا دارند و در عین حال نگران اضافه وزن و چاقی خود هستند.

آن‌ها معمولا پس از صرف وعده‌های غذایی زیاد دست به اقدامات جبرانی نظیر استفراغ عمدی یا مصرف ملین‌ها می‌زنند. در واقع با این کار تلاش می‌کنند تا از چاقی احتمالی پیشگیری کنند، اما این کار پیامدهای جسمانی و روانشناختی زیادی برای آن‌ها به همراه می‌آورد. بروز مشکلات گوارشی و احساس گناه شدید از جمله این پیامدها هستند. برای اشنایی بیشتر با نشانه های اختلال پرخوری عصبی کلیک کنید.

روش‌های درمان پرخوری عصبی

برای درمان پرخوری عصبی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به دارودرمانی، رواندرمانی و اقدامات خودیاری اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که اگر این روش‌ها در کنار هم قرار بگیرند تاثیرات مضاعفی خواهند داشت. در ادامه به بررسی این روش‌ها پرداخته‌ایم.

شرکت در جلسات روان درمانی

روان درمانی برای اختلال پرخوری عصبی به صورت فردی، خانوادگی و گروهی انجام می‌شود. رویکردهای مختلفی برای برگزاری این جلسات وجود دارد که از جمله موثرترین آن‌ها می‌توان به رویکرد شناختی رفتاری اشاره کرد. در رفتار درمانی روانشناس بر تغییر عادات رفتاری مخرب در بیمار (نظیر پرخوری و تلاش برای پاکسازی معده) تمرکز دارد. از همین رو تلاش می‌کند به تجزیه و تحلیل این عادات بپردازد و در فاصله جلسات تمرین‌هایی عملی را برای مقابله با آن‌ها ارائه دهد.

اما در رویکرد شناختی، درمانگر بر این باوراست که تمامی رفتارهای مخرب در افکار تحریف شده بیمار ریشه دارند. از همین رو روانشناس تلاش می‌کند تا بیمار را ترغیب کند در مورد افکار و باورهای خود صحبت کرده و سپس این باورها را به چالش می‌کشد.

البته بسیاری از درمانگران با به کارگیری رویکرد شناختی رفتاری به طور هم زمان از هر دو روش بهره می‌گیرند. همچنین درمانگران علاوه بر افکار و رفتار بیماران در اختلال پرخوری عصبی به تجربیات هیجانی و مشکلات بین فردی نیز می‌پردازند. بررسی‌ها نشان می دهند که حل و فصل این مسائل تاثیر بسزایی در بهبود علائم اختلال پرخوری عصبی خواهند داشت.

استفاده از دارو درمانی 

در صورتی که شدت اختلال زیاد باشد و روانشناس تشخیص دهد که بیمار علاوه بر روان درمانی به درمان دارویی برای پرخوری عصبی نیاز دارد، او را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد. پزشکان برای درمان بولیمیا اغلب داروهای ض افسردگی نظیر مهارکننده‌های بازجذب سروتونین را تجویز می‌کنند. از جمله ضدافسردگی‌های موثر در درمان پرخوری عصبی می‌توان به پروزاک و زولوفت اشاره کرد. با این حال توجه داشته باشید که داروهای روانپزشکی هرگز نباید به طور سرخود مصرف شوند، چرا که می‌توانند در برخی شرایط عوارض جسمی ناخوشایندی ایجاد کنند. در نتیجه برای شروع درمان‌های دارویی حتما با متخصص مشورت نمایید.

اقدامات خودیاری برای درمان پرخوری عصبی

علاوه بر دارو درمانی و روان درمانی لازم است که بیماران در فاصله جلسات یکسری اقدامات خودیاری را انجام دهند. این اقدامات شانس موفقیت درمان‌ها را افزایش می‌دهند و روند بهبودی را تسریع می‌کنند. برای مثال انجام ورزش‌هایی نظیر یوگا و تایچی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر مشکلات موجود در خود انگاره‌تان، راحت‌تر غلبه نمایید و آرامش درونی خود را افزایش دهید. این کار می‌تواند در خودکنترلی و کاهش احساس ولع نسبت به غذا تاثیر بسزایی داشته باشد.

درمان پرخوری عصبی با  دریافت رژیم غذایی مناسب

مبتلایان به پرخوری عصبی اغلب به دلیل اقدامات جبرانی نظیر استفراغ عمدی دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در کنار درمان‌های مرتبط با اختلال روانپزشکی به مسائل جسمی نیز توجه کنند و از متخصص تغذیه برای تعدیل رژیم غذایی خود کمک بگیرند. متخصصان تغذیه در این شرایط اغلب پیشنهاد می‌دهند که الکل، کافئین، سیگار، نمک زیاد و غذاهای حاوی طعم دهنده‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید و در عوض مصرف ویتامین C، مکمل‌های ویتامین B و مواد معدنی را افزایش دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

برای درمان پرخوری عصبی باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

در ابتدا برای دریافت تشخیص قطعی اختلال باید به یک روانشناس مراجعه نمایید، در صورتی که نیاز به اقدامات پزشکی وجود داشته باشد روانشناس شما را به روانپزشک، پزشک داخلی و متخصص تغذیه ارجاع خواهد داد.

 




:: برچسب‌ها: درمان پرخوری عصبی با روش های بدون دارو ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: