بیماری های روانی
نوشته شده توسط : ذهن نو

بعضی از بیماری های روانی آن‌قدر همه‌گیر شده‌اند که به‌احتمال‌زیاد یکی از آن‌ها را در اطراف خود دیده‌اید یا دیر یا زود خواهید دید. گاهی اوقات آن‌قدر این نشانه‌ها برایمان عادی شده که آن‌ها را به‌عنوان یک بیماری روانی به‌حساب نمی‌آوریم. این موضوع می‌تواند خطر پیشرفت کردن این بیماری‌ها را چندین برابر کند. یا در بیماری‌هایی مثل آلزایمر اگر به نشانه‌های اولیه توجه داشته باشید تا حد زیادی می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت. حتی گاهی اوقات ما اصلاً متوجه نیستیم که بیماری‌های جسمانی مثل سردردهای عصبی یا مشکلات گوارشی درواقع مشکلات عصبی هستند. به همین خاطر بهتر است همه ما بیماری های روانی شایع را بشناسیم و با دیدن این نشانه‌ها در خود یا هریک از اطرافیان برای درمان آن‌ها اقدام کنیم.

 

منبع : بیماری های روانی

شایع‌ترین بیماری های روانی

افسردگی (depression)

افسردگی آن‌قدر بیماری شایعی شده که نام‌هایی مثل بیماری قرن یا سرماخوردگی روحی به آن می‌دهیم. اضطراب و تنش‌های زندگی در جامعه کنونی، در کنار زندگی‌های انفرادی بسیاری از مواقع باعث افسردگی می‌شوند. برخلاف تصور بسیاری از ما افسردگی همیشه هم با احساس غم و گریه شروع نمی‌شود. از دست دادن علاقه به موضوعات مختلف، بی‌توجهی به نظافت شخصی یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس ازجمله نشانه‌هایی هستند که خبر از افسردگی می‌دهند.

مشکل اینجاست که افسردگی آن‌قدر در اطراف ما زیاد شده که دیگر توجهی به درمان آن نداریم. این درحالیست که این بیماری هرگز به‌خودی‌خود خوب نمی‌شود. بی‌توجهی به درمان باعث مزمن شدن افسردگی یا برگشت دوره‌های دیگری از آن می‌شود. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های این بیماری را در خود یا هریک از اطرافیان می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

بیماری های روانی | اضطراب فراگیر

تنش‌های زندگی روزمره بیش از هر چیز می‌تواند باعث بروز اضطراب باشد. اضطراب می‌تواند به هر شکلی خودش را نشان بدهد؛ اما بیماری اضطراب فراگیر یکی از شایع‌ترین آن‌هاست. مهم‌ترین نشانه این بیماری درگیری ذهنی با اکثریت مسائل روزمره است. شما در طول روز بارها و بارها و بدون اینکه خودتان بخواهید درگیر افکار منفی راجع به مسائل مختلف می‌شوید. این مسائل ساده‌ترین اتفاقات زندگی روزمره هستند. اتفاقاتی که شاید اطرافیان حتی به آن فکر نکنند اما هر چیز ساده‌ای تبدیل به یک دغدغه فکری در شما خواهد شد.

فوبیا یا ترس‌های مرضی

فوبی به معنای ترس شدید و غیرمنطقی از یک پدیده است. رایج‌ترین فوبی‌ها ترس از حیوان، ارتفاع، پرواز، خون و جراحت هستند. فوبی معمولاً به دلیل یک خاطره بد و یا نگاه کردن به رفتار دیگران شکل می‌گیرد. گاهی اوقات این بیماری به‌تدریج پیشرفت می‌کند و بیمار از هر چیزی که مربوط به موضوع اصلی ترسش باشد یا حتی شبیه آن باشد خواهد ترسید.

بیماری های روانی | وسواس فکری-عملی

وسواس‌ها را به‌جرئت می‌توانیم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی بدانیم. به‌طورکلی وسواس به معنای تکرار شدن غیرارادی یک فکر یا رفتار است. بیمارانی که درگیر وسواس هستند معمولاً نمی‌توانند در مقابل افکاری که وارد ذهنشان می‌شود و یا وسوسه‌ای که برای انجام یک رفتار دارند مقاومت کنند و بیشتر زمان روزشان را درگیر این افکار و رفتارها می‌شوند.

به همین خاطر شاید بتوان وسواس را یکی از فلج‌کننده‌ترین بیماری‌های روانی دانست. بااین‌حال مشکل اینجاست که بسیاری از ما نشانه‌های وسواس را نمی‌شناسیم یا حتی آن‌ها را تشویق می‌کنیم. برای مثال وسواس نظافت برای بسیاری از خانم‌ها به معنای باسلیقگی است. یا وسواس‌های مذهبی در یک بیمار به معنای مذهبی بودن شناخته می‌شوند. به‌طورکلی این قانون را در ذهن داشته باشید که اگر فردی نتواند در مقابل انجام یک رفتار مقاومت کند به‌احتمال‌زیاد درگیر وسواس شده است.

بیماری‌های جسمانی سازی شده

گاهی اوقات اضطراب خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. این شرایط بیشتر برای بیمارانی پیش می‌آید که نمی‌توانند احساسات خود را به‌راحتی بیان کنند. در این حالت مشکلات جسمانی درواقع فریاد کمک خواهی آن‌ها از اضطرابی است که در درون خود احساس می‌کنند. سردردهای عصبی، مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی و به‌خصوص آلرژی‌ها در بسیاری از مواقع به دلیل اضطراب ایجاد می‌شوند؛ یا حداقل با اضطراب شدت بیشتری پیدا می‌کنند.

بیماری های روانی | اضطراب اجتماعی

کمرویی، خجالت یا نداشتن اعتمادبه‌نفس نام‌هایی هستند که به این بیماری داده می‌شود. اضطراب اجتماعی همان‌طور که از نام آن مشخص است بیماری است که باعث می‌شود موقعیت‌های اجتماعی برای شما اضطراب‌آور باشد. برای مثال دوست ندارید در جمع‌های جدید شرکت کنید. در میان اطرافیان به‌سختی می‌توانید حرف زدن را شروع کنید یا در پیدا کردن دوست و شروع یک رابطه ضعیف هستید.

اگرچه بسیاری از ما اضطراب اجتماعی را با ترس از سخنرانی کردن در یک جمع بزرگ می‌شناسیم اما این بیماری می‌تواند در بسیاری از اتفاقات ساده زندگی ما رخ بدهد. با همه این‌ها اضطراب اجتماعی به‌راحتی و در چند جلسه قابل‌درمان است. به همین خاطر اگر نشانه‌های این بیماری را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید برای درمان از یک روانشناس کمک بگیرید.

ضعف در جرئت‌مندی

ناتوانی در جرئت‌مندی بیشتر اوقات با اختلال اضطراب اجتماعی بروز پیدا می‌کند، ولی گاهی اوقات هم ممکن است به‌تنهایی اتفاق بیافتد. بیمارانی که در این موضوع ضعیف هستند نمی‌توانند به‌راحتی حق خود را از دیگران بگیرند. آن‌ها نمی‌توانند به‌راحتی (نه) بگویند یا زمانی که بحثی پیش می‌آید از حقوق خود دفاع کنند.

بیماری های روانی | اختلالات رفتاری

بسیاری از ما رفتارهایی داریم که می‌خواهیم از آن‌ها خلاص شویم. پرخاشگری بیش‌ازحد، گوشه‌گیری و انزواطلبی یا رفتارهای پرخطر و ناگهانی؛ اختلالات رفتاری به معنای مشکلاتی هستند که خود را در رفتار شخص نشان می‌دهند و مشکلات بسیاری را برای او ایجاد می‌کنند. معمولاً گفته می‌شود که رفتاردرمانی بهترین روش برای درمان این بیماری است. در این روش سعی می‌شود تا راه‌هایی برای کنترل احساسات به بیمار آموزش داده شود.

اختلالات خواب

شاید پس از افسردگی و اضطراب مشکلات خواب شایع‌ترین بیماری روانی باشد. اختلالات خواب گاهی اوقات در زمان یا کیفیت خواب پیش می‌آید؛ گاهی اوقات هم ممکن است مشکلاتی مانند راه رفتن در خواب، حمله خواب یا مشکلاتی ازاین‌دست برای بیمار پیش بیاید. ویژگی مشترک تمام این اختلالات این است که آرامش بیمار را از بین می‌برند و نمی‌گذارند خواب راحتی داشته باشد. اما بسیاری از اختلالات خواب به‌خصوص بی‌خوابی یا پرخوابی به دلیل سایر بیماری‌های روانی مثل اضطراب یا افسردگی اتفاق می‌افتند. به همین خاطر بهتر است برای درمان مشکل اصلی اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر با اختلالات خواب کلیک کنید.

بیماری های روانی | سوءمصرف دارو یا مواد مخدر

اعتیاد به داروها یا انواع مواد مخدر در سال‌های اخیر تبدیل به یک بیماری بسیار رایج شده است. شاید برایتان عجیب باشد که اعتیاد را در بین بیماری‌های روانی قرار می‌دهیم. اما نکته اینجاست که اعتیاد علاوه بر جسم، ذهن و روان بیمار را هم درگیر می‌کند. تا وقتی‌که وابستگی روانی از بین نرفته باشد خطر مصرف مجدد باقی خواهد ماند. به‌علاوه بعضی از مخدرها معمولاً فقط وابستگی روانی به همراه دارند و بیمار هیچ وابستگی جسمانی احساس نمی‌کند. به همین خاطر است که در کتاب راهنمای اختلالات روانی هم اعتیاد یکی از بیماری‌های روانی محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تعریف اعتیاد کلیک کنید. در کل چند نشانه وجود دارد که خبر از بیماری روانی اعتیاد می‌دهند:

  • پس از مدتی مقدار مصرف سابق برای فرد کافی نیست و برای او لذتی به همراه ندارد.
  • بیمار برای رسیدن به لذت سابق مجبور است مدام میزان مصرف را افزایش دهد.
  • زمان زیادی در طول روز صرف پیدا کردن و استفاده از مخدر خواهد شد.

بیش فعالی و نقص توجه (ADHD)

بیش فعالی بیماری است که به دلیل بدکاری در مغز ایجاد می‌شود. این شرایط که در سال‌های اخیر افزایش بسیاری هم پیدا کرده است؛ باعث می‌شود بیماران همواره در حال تحرک و فعالیت باشند. در کنار این جنب‌وجوش بیش‌ازحد و غیرعادی کودکان معمولاً درگیر مشکلاتی مانند بی‌توجهی به مسائل یا فراموش کردن خیلی سریع آن‌ها هستند. توجه داشته باشید که این اختلال می‌بایست حداقل در دو محیط از سه محیط (خانه، مدرسه یا جمع دوستان) اتفاق بیفتد. در غیر این صورت نمی‌توانیم از تشخیص بیش فعالی برای کودک استفاده کنیم.

بیماری های روانی | اوتیسم

اوتیسم نام یک بیماری روانی است که در سال‌های اولیه کودکی مشخص می‌شود. این بیماری مشکلات بسیاری را برای فرد و به‌خصوص خانواده وی به همراه خواهد داشت. رایج‌ترین مشکل در تمامی اختلالات طیف اوتیسم این است که بیمار توانایی صحبت کردن بسیار محدودی دارد. علاقه به انجام رفتارهای تکراری، بی‌میلی به برقراری ارتباط به‌خصوص لمس شدن توسط دیگران از مهم‌ترین نشانه‌های اوتیسم هستند.

زوال عقل

زوال عقل یا دمانس نام بیماری است که در سال‌های اخیر نام آن را زیاد می‌شنویم. این بیماری انواع مختلفی دارد که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها آلزایمر و پارکینسون هستند. در زوال عقل بخش‌های مختلف قشر خاکستری مغز از بین می‌روند و به‌تدریج این تخریب به بخش‌های دیگر زیر قشری هم می‌رسد. تا جایی که بیمار به‌طورکلی توانایی‌های ذهنی و بعد قدرت مراقبت از خود را از دست می‌دهد و درنهایت دچار مرگ می‌شود.

بیماری های روانی نادر اما عجیب

در کنار بیماری‌هایی که از آن‌ها صحبت کردیم مشکلات دیگری هم وجود دارند که اگرچه به این اندازه شایع نیستند اما می‌توانند زندگی بیمار را تحت تأثیر خود قرار دهند. برای مثال بیماران دوقطبی، در کنار افسردگی گاهی اوقات هم شادی بیش‌ازحد یا مانیا را تجربه می‌کنند. این حالت باعث می‌شود آن‌ها تا حد زیادی ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست بدهند. برای آشنایی با برخی از بیماری های نادر روی لینک های زیر کلیک کنید.

انواع اسکیزوفرنی

انواع جنون

اختلالات خوردن

اختلالات هذیانی

انواع اختلالات شخصیت صفات و ویژگی‌های غیرمعمولی هستند که در نوجوانی و جوانی بروز پیدا می‌کند و تا پایان عمر با بیمار باقی خواهد ماند. در کنار همه این‌ها شاید نام اسکیزوفرنی برای شما بیشتر نگران‌کننده باشد. در این بیماری ارتباط بیمار با محیط اطراف تا حد زیادی قطع می‌شود و نشانه‌هایی مثل توهم و هذیان در وی دیده می‌شوند. به‌طورکلی راجع به بیماری‌های روانی باید گفت هر زمان که خود بیمار احساس ناراحتی می‌کند بهتر است با یک روانشناس راجع به شرایط خود صحبت کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

شایع‌ترین بیماری روانی کدام است؟

افسردگی و بیماری‌های اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روانی هستند.





:: برچسب‌ها: بیماری های روانی ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: