بهداشت روان شامل چه نشانه هایی است؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهداشت روان کیفیت زندگی شما را تغییر می‌دهد؛ بااین‌حال بسیاری از ما توجهی به آن نداریم؛ یا شاید همین‌ که بیماری روانی وجود ندارد آن را بهداشت روان می‌دانیم و دیگر به دنبال سایر مسائل نمی‌گردیم. اما واقعیت این است که بهداشت روان با نبود بیماری‌ها تفاوت بسیاری دارد. برای اینکه به بهداشت روان برسیم باید چه‌کار کنیم؟ برای رسیدن به این هدف راهکارهای ساده‌ای را نیاز دارید که در این مطلب راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم. به خاطر داشته باشید اگر سلامت روان و شرایط روحی خود و اعضای خانواده برای‌تان اهمیت دارد، می‌توانید برای سنجش وضعیت روانی خود به متخصص روانشناسی مراجعه نمایید.

 

منبع : بهداشت روان شامل چه نشانه هایی است؟

بهداشت روان چیست؟

خیلی‌ها بهداشت یا سلامت روان را مساوی با نبود بیماری‌های روحی می‌دانیم. درواقع همین که بیماری وجود نداشته باشد راضی هستیم و به دنبال چیزی بیشتر از این نمی‌گردیم. اما روانشناسان معتقدند سلامت روانی روی یک طیف قرار دارد. یک سر این طیف بیماری‌های روانی است و یک سر دیگر آن سلامت روان است. هر چقدر که بتوانید از مرز بیماری‌های روحی خارج شوید و به سمت سر دیگر طیف حرکت کنید یعنی بهداشت روان بیشتری دارد.

بهداشت روان شامل چه چیزهایی می شود

نبود بیماری‌های روحی جدی

اولین و ساده‌ترین نشانه بهداشت روانی نبود بیماری‌های روحی جدی است. همه ما بعضی روزها غمگین هستیم و حوصله انجام کاری را نداریم. یا ممکن است گاهی اوقات به خاطر یک مسئله اضطراب بالایی داشته باشید. اما این‌ها با بیماری روانی متفاوت هستند. بیماری‌های روحی یعنی شما برای مدت طولانی در این شرایط باقی می‌مانید. این بیماری‌ها که در بیشتر مواقع اضطراب یا افسردگی هستند تا حد زیادی کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر خودشان قرار می‌دهند. به همین خاطر اگر نشانه‌های آن را در خود می‌بینید بهتر است از یک روانشناس برای درمان کمک بگیرید.

بهداشت روان و زندگی کردن در لحظه حال

در یک مثال معروف روانشناسی؛ زندگی کردن در گذشته با افسردگی و زندگی در آینده با اضطراب همراه است. احتمالاً شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که اکثر بیماران غمگین و افسرده درگیر مشکلاتی در گذشته هستند که نمی‌توانند آن‌ها را رها کنند. درعین‌حال فکر کردن به آینده و اتفاقاتی که قرار است بیافتد هم می‌تواند اضطراب بسیاری تولید کند. یکی از نشانه‌های کسانی که برای بهداشت و سلامت روان خود تلاش می‌کنند این است که آن‌ها کاملاً در لحظه حال زندگی کنند و به‌خوبی می‌توانند از شرایط و لحظاتی که دارند لذت ببرند.

روابط اجتماعی مطلوب

یکی از نشانه‌های بهداشت روان این است که در کنار زندگی فردی روابط اجتماعی خوبی هم با دیگران داشته باشید. به همین ترتیب یکی از نشانه‌های بیماری‌های روحی این است که در روابط خود با دیگران دچار مشکل می‌شوید. پس اگر بهداشت روانی شما برایتان مهم است یک‌بار به روابط اجتماعی خود نگاه کنید و ببینید چند نفر در زندگی‌تانت حضور دارند که در لحظات سخت می‌توانید روی کمک و حمایت آن‌ها حساب کنید؟

بهداشت روان و احساس رضایت در ابعاد مختلف زندگی

شاید بتوان گفت کسانی که بهداشت روانی بالایی دارند درمجموع از شرایط زندگی خود راضی هستند. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند خود را با شرایط وفق دهند و همین موضوع باعث می‌شود کمتر دچار نگرانی و مشکلات روحی بشوند. همان‌طور که گفتیم آن‌ها کمتر درگیر غصه‌های گذشته یا نگرانی‌های آینده هستند و از شرایط فعلی زندگی خود لذت می‌برند.

زنگ خطرهای مربوط به بهداشت روان

احساس می‌کنید حالتان خوب نیست

اولین نشانه اینکه دارید از سلامت روان فاصله می‌گیرید این است که حال خوبی ندارید. احساس ناراحتی، گوشه‌نشینی، از دست دادن انگیزه یا اضطراب‌های شدید شما را در شرایط سختی قرار می‌دهد. حتی گاهی ممکن است شرایط ساده‌تر از این باشد. برای مثال فکرتان درگیر یک موضوع شده و یا احساس می‌کنید آن‌قدر که باید پیشرفت نمی‌کنید. به‌هرحال اولین شرط این است که خود شخص احساس می‌کند همه‌چیز آن‌طور که باید سر جای خودش نیست.

شبیه دیگران نیستید

یکی از نشانه‌های بیماری‌های روحی این است که فرد از حالت هنجار جامعه فاصله می‌گیرد. برای مثال اگر سایر افراد بعضی روزها ناراحت هستند و بعضی روزها هم احساس خوشحالی می‌کنند، شما همیشه ناراحت هستید. یا اگر همه همکارانتان به خاطر یک موضوع نگران هستند شما احتمالاً شب را به خاطر این شرایط نمی‌خوابید. به‌طورکلی اگر احساس می‌کنید شرایط شما به‌گونه‌ای است که با دیگران فرق دارید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

مشکلات زندگی

مشکلات همیشه مقداری فشار روحی یا استرس به همراه خودشان می‌آورند و این می‌تواند سلامت روان شما را به خطر بیندازد. اگر احساس می‌کنید درگیر مشکلی شده‌اید که به‌تنهایی نمی‌توانید آن را حل کنید بهتر است در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

چطور به بهداشت روان برسیم؟

روابط اجتماعی را گسترش دهید

دوستان و خانواده یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که در سلامت روان ما نقش دارند. بودن در کنار آن‌ها و احساس اینکه کسی هست که در شرایط سخت و تنهایی روی کمکش حساب کنید می‌تواند تا حد زیادی آرامش‌بخش باشد. به همین خاطر یک راهکار برای رسیدن به بهداشت روان این است که برای خودتان روابط اجتماعی ایجاد کنید یا روابط‌تان را گسترش دهید.

در طول روز زمانی را به تفریح اختصاص دهید

اگر قرار باشد هرروز تمام زمان خود را به کار و فعالیت‌های جدی بگذرانید دیر یا زود انرژی‌تان تمام می‌شود و احساس می‌کنید ازنظر روانی خسته شده‌اید. سعی کنید فعالیت‌هایی که باعث آرامش و خوشحالی شما می‌شوند را پیدا کنید و در طول روز یا حداقل در طول هفته زمان‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید. با این روش شما به همان اندازه که انرژی خود را صرف کارهای مختلف می‌کنید انرژی مثبت هم به دست می‌آورید.

ورزش کنید

ورزش و به‌خصوص ورزش‌های هوازی درصورتی‌که به صورت منظم در برنامه روزانه شما قرار داشته باشند تأثیر بسیاری در بهداشت روان دارند. ورزش باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغزتان برسد و جریان خون افزایش پیدا کند. به‌اضافه اینکه هورمون‌های مربوط به آرامش و شادی در بدن ترشح می‌شوند و این تا حد زیادی به احساس شادابی و سرزندگی شما کمک خواهد کرد.

خواب کافی داشته باشید

خواب یکی از مهم‌ترین مسائل در ایجاد احساس آرامش و حال خوب است. خواب کافی علاوه بر اینکه خستگی جسمی شما را برطرف می‌کند باعث استراحت مغزتان هم می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت داشتن یک برنامه منظم شامل تغذیه و خواب مناسب می‌تواند تا حد زیادی به سلامت روان شما کمک کند.

در لحظه زندگی کنید

تا جای ممکن سعی کنید فکر کردن به گذشته و آینده را کنار بگذارید و از لحظات زندگی خود لذت ببرید. ذهن آگاهی یا زندگی کردن در لحظه یک روش مهم و اساسی در روانشناسی است. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید ذهنتان را روی لحظه حال متمرکز کنید بهتر است از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

از یک مشاور کمک بگیرید

بهداشت روانی موضوع مهمی در زندگی ما است و همان‌طور که گفتیم تمام ابعاد دیگر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بااین‌حال بسیاری از ما آن‌قدر غرق زندگی روزمره شده‌ایم که توجه به این موضوع را به‌طورکلی کنار می‌گذاریم. بی‌توجهی به بهداشت روان دیر یا زود شما را در زندگی دچار مشکلات روحی بزرگ و کوچک خواهد کرد. به همین خاطر شاید بهتر باشد برای پاسخ دادن به این سؤال که چطور می‌توانیم زندگی بهتر و شادتری داشته باشیم از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با بررسی مشکلات زندگی شما کمک می‌کنند تا آن‌ها را حل کنید. به‌علاوه آن‌ها می‌توانند با آموزش مهارت‌های مختلف به شما، کمک کنند تا زندگی بهتری داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

بهداشت روانی چه فرقی با نبود بیماری روانی دارد؟

نبود بیماری‌ها تنها بخشی از بهداشت روانی است. بخش دیگری از آن تلاش برای حفظ و بهبود سلامت روان و کیفیت زندگی است.

چطور بهداشت روانی را افزایش دهیم؟

یک برنامه منظم و سالم برای خواب و خوراک و ورزش کردن داشته باشید. زمان‌هایی را برای تفریح در نظر بگیرید و همین‌طور روابط اجتماعی خود را گسترش دهید.





:: برچسب‌ها: بهداشت روان شامل چه نشانه هایی است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: