مرگ پدر را چطور فراموش کنیم
نوشته شده توسط : ذهن نو

مرگ پدر از سخت‌ترین تجربه‌هایی است که در زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم. پدر و مادر یکی از عزیزترین کسانی هستند که هرکدام از ما در زندگی داریم. به همین خاطر نبود آن‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را برایمان به همراه داشته باشد. پدران همیشه تلاش می‌کنند تا از خانواده خود مراقبت کنند و به همین خاطر پس از مرگ آن‌ها ممکن است احساس کنید پشت‌تان خالی شده است. هرچقدر هم که شرایط سخت باشد شما مجبورید خودتان را با وضعیت جدید تطبیق بدهید و زندگی را از نو شروع کنید؛ اما باید مراقب بعضی از مسائل باشید. بی‌توجه بودن به آن‌ها می‌تواند شما را درگیر بسیاری از بیماری‌های روحی و به‌خصوص افسردگی کند. اگر شما یا هر یک از اطرافیان برای مدت طولانی درگیر غم مرگ پدر خود هستید و احساس می‌کنید اصلاً حالتان بهتر نشده است شاید بهتر باشد از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

سوگواری برای مرگ پدر

روانشناسان معتقدند وقتی شما عزیزی را از دست می‌دهید ذهن و روان‌تان شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد. گاهی اوقات ممکن است از دست خداوند برای اینکه پدرتان را گرفته عصبانی باشید؛ و گاهی ممکن است احساس افسردگی را تجربه کنید. بر همین اساس مراحلی را برای این شرایط مشخص کرده‌اند که به آن‌ها مراحل سوگواری گفته می‌شود. در ادامه این مراحل را باهم بررسی می‌کنیم. اما دقت داشته باشید که همه ما لزوماً به ترتیب از همه این مراحل نمی‌گذریم. حتی ممکن است شما بعد از گذشتن از یک مرحله دوباره به آن برگردید. بااین‌حال شناختن آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مراحل سوگواری عبارتند از:

انکار فوت شدن پدر

انکار اولین و معمولاً زودگذرترین مرحله‌ای است که با آن روبه‌رو می‌شوید. در این شرایط شما واقعیت را باور ندارید. منتظر برگشتن پدر از سرکار هستید یا به‌طورکلی مرگ او را فراموش می‌کنید. اما اگر در اطراف شما کسی برای مدت طولانی در این مرحله باقی مانده بهتر است برای درمان از یک روانشناس کمک بگیرید.

خشم از مرگ پدر

خشم یکی از اولین احساساتی است که پس از مرگ پدر با آن مواجه می‌شوید. ممکن است از خودتان یا پزشک معالج پدر خشمگین باشید؛ و فکر کنید که می‌توانستید کارهای بیشتری برای زنده ماندن پدرتان انجام بدهید. گاهی ممکن است حتی از دست خداوند یا خود متوفی به این خاطر که باعث غم و ناراحتی شما شده‌اند عصبانی باشید.

مرحله چانه‌زنی

چانه‌زنی معمولاً قبل از مرگ اتفاق می‌افتد. در این مرحله شما حاضرید هر کاری بکنید که پدرتان را از دست ندهید. حتی دیده شده بسیاری از مواقع پس از مرگ نیز خانواده به دنبال معجزه‌ای هستند که پدرشان را به آن‌ها برگرداند. برای مثال با توصل به احضار روح سعی در حفظ رابطه می‌کنند.

افسردگی ناشی از مرگ پدر

وقتی عصبانیت و چانه‌زنی را کنار می‌گذارید غم رایج‌ترین احساسی است که تجربه خواهید کرد. در این شرایط شما باور کرده‌اید که دیگر برگشتی برای مرگ پدرتان وجود ندارد. افسردگی یکی از مراحلی است که بسیاری از ما ممکن است بدون آنکه خودمان بدانیم در آن باقی بمانیم. اگر احساس می‌کنید غم مرگ پدرتان علی‌رغم گذشت زمان بهتر نمی‌شود باید احتمال اختلال سوگ را جدی بگیرید و راجع به این موضوع با یک روانشناس صحبت کنید.

پذیرش فوت شدن پدر

آخرین مرحله سوگواری برای مرگ پدر پذیرش است. در این مرحله فرد باور می‌کند که هرچقدر هم تلخ ولی واقعیت قابل‌تغییر نیست و او باید به زندگی خود ادامه دهد. به همین خاطر سعی می‌کند برای زندگی برنامه‌هایی در نظر بگیرد و خود را با شرایط جدید تطبیق بدهد. پذیرش به‌هیچ‌عنوان به معنای بی‌توجه بودن به مرگ پدر نیست. بلکه زمانی است که فرد به این باور رسیده که باید واقعیت را بپذیرد و به هر شکلی که می‌تواند با آن کنار بیاید. پیشنهاد می‌شود مقاله تحمل مرگ عزیزان را بخوانید.

کنار آمدن با مرگ پدر

مرگ پدر از آن دسته تجربیاتی است که کنار آمدن با آن نیاز به زمان زیادی دارد. هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم به‌راحتی مرگ عزیزانمان و به‌خصوص پدر و مادر را فراموش کنیم. بااین‌حال درگیر شدن طولانی‌مدت با این غم نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای مثال سوگ‌های حل‌نشده معمولاً شما را آماده ابتلا به بیماری‌های روانی می‌کنند. از طرف دیگر این غم‌ها می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های زندگی روزمره شما را تحت تأثیر خودشان قرار بدهند. برای اینکه بهتر و راحت‌تر بتوانید با این شرایط کنار بیایید بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

واقعیت را بپذیرید

اتفاقات تلخ بخشی از زندگی همه ما هستند. متأسفانه قرار نیست در زندگی همیشه با مسائل خوب و خوشحال‌کننده روبه‌رو شویم. اما برای اینکه شرایط سخت شما را از پا درنیاورند باید راهکار مناسبی داشته باشید. پذیرش یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای کنار آمدن با یک شرایط سخت باید به آن توجه کنید. هرچقدر شما زودتر بتوانید واقعیت را بپذیرید و با آن کنار بیایید زودتر هم می‌توانید زندگی خود را از نو شروع کنید. متأسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم که پذیرش مرگ پدر و کنار آمدن با آن کار بسیار بدی است. درواقع فکر می‌کنیم درست این است که همیشه سوگوار باشیم. درصورتی‌که باید این واقعیت را بپذیرید که مسیر زندگی حتی پس از مرگ پدر شما هم ادامه دارد و این شما هستید که باید خود را با شرایط جدید وفق بدهید.

در ارتباط با مرگ پدر احساسات خود را بروز دهید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات این است که سعی می‌کنیم احساسات خود را انکار کنیم. یادتان باشد که غم داشتن به دلیل مرگ پدر بسیار طبیعی است. اگر شما احساسات خود را در زمان مناسب بروز ندهید ممکن است دچار مشکلات بسیاری شوید. احساسات فروخورده یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری‌های روانی مختلف و به‌خصوص بیماری‌های روان‌تنی یا جسمانی‌سازی‌شده هستند. به همین خاطر یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که از سرکوب کردن احساسات منفی خود اجتناب کنید و هرگز خودتان را به خاطر ناراحتی‌هایتان سرزنش نکنید.

برای زندگی برنامه‌ریزی کنید

هنگامی‌که کمی آرام‌تر شدید بنشینید و با خودتان به شرایط جدید فکر کنید. مرگ پدر باعث چه تغییراتی در زندگی شما شده است؟ حالا باید کدام بخش‌های زندگی خود را کمی تغییر دهید؟ با خودتان به این سؤالات پاسخ دهید و برای ادامه زندگی برنامه‌ریزی داشته باشید.

چه زمانی درباره مرگ پدر از مشاور کمک بگیریم؟

سوگ حل‌نشده

هیچ زمان دقیقی برای تمام شدن دوره سوگواری وجود ندارد. اینکه پس از مرگ پدر، شما چه مدت عزادار خواهید بود به مسائل بسیاری ارتباط پیدا می‌کند. برای مثال کسانی که پدر خود را به‌صورت ناگهانی از دست می‌دهند معمولاً زمان بیشتری برای کنار آمدن با این شرایط نیاز دارند. با همه این‌ها روانشناسان معتقدند پس از گذشت 6 ماه تا یک سال به تدریج باید بتوانید به زندگی عادی خود برگردید. اگر شما یا هر یک از اطرافیان‌تان پس از این مدت هنوز هم به‌اندازه روزهای اول غمگین است بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

شدت احساسات کم نشده

اگر هنوز زمان زیادی از مرگ پدر نگذشته اما شدت ناراحتی شما یا هر یک از اطرافیان بیش‌ازحد عادی است شاید بهتر باشد راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید. احساسات بیش‌ازحد می‌تواند نشانه این باشد که احتمالاً درگیر بیماری‌های عصبی شده‌اید.

ناتوانی در کنار آمدن با شرایط جدید

خیلی وقت‌ها زمانی که زندگی ما با تغییرات جدیدی مواجه می‌شود نیاز داریم که از کسی کمک بگیریم. کنار آمدن با تغییرات همیشه هم کار آسانی نیست و گاهی اوقات نیاز داریم یک نفر در این شرایط به ما کمک کند. اگر احساس می‌کنید در سازگار شدن با شرایط جدید دچار مشکل شده‌اید هم بهتر است مشاوره خانواده بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

غم از دست دادن پدر چه مدت طول می‌کشد؟

زمان مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. بااین‌حال روانشناسان معتقدند اکثر افراد بین شش ماه تا یک سال پس از مرگ پدر با این واقعیت کنار می‌آیند.





:: برچسب‌ها: مرگ پدر را چطور فراموش کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: