ترک ترامادول
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا نحوه صحیح و بهترین روش های ترک ترامادول را می دانید؟ متاسفانه امروزه اعتیاد به برخی داروهای غیر مجاز از جمله ترامادول در بین افراد رواج پیدا کرده است. این دارو به دلیل داشتن مواد تسکین دهنده و هم چنین اثرگذاری بر گیرنده‌های سروتونینی در مغز موجب احساس آرامش و شادی کاذب می‌شود. به همین خاطر افرادی که به طور طبیعی نمی‌توانند هیجانات مثبت را در زندگی خود تجربه کنند و کسانی که دچار دردهای مزمن هستند، ممکن است نادانسته جذب این ماده مخدر شده و تحت تاثیر حالات خوشایند ناشی از آن قرار بگیرند. امروزه برای ترک اعتیاد به ترامادول روش‌های گوناگونی ابداع شده که از جمله آن‌ها می‌توان به دارو درمانی، خانواده درمانی و رواندرمانی فردی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : تست ترامادول 

 

منبع : ترک اعتیاد به ترامادول

قرص ترامادول چیست ؟

ترک اعتیاد به ترامادول

ترامادول نوعی مخدر صنعتی است که بر گیرنده‌های اپیوئیدی و سروتونینی در مغز اثر می‌گذارد. در نتیجه منجر به احساس آرامش، کاهش دردهای جسمانی و تجربه سرخوشی مفرط می‌شود. این ماده با تحت تاثیر قرار دادن گیرنده‌های افیونی در مغز به مرور زمان منجر به ایجاد اثر تحمل می‌شود. به این معنا که افراد با گذر زمان متوجه می‌شوند که مصرف دوزهای قبلی دیگر نمی‌تواند اثر خوشایند قبلی را برای آن‌ها ایجاد کند و در نتیجه مجبور می‌شوند دائما میزان مصرف داروی خود را افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد مخدر کلیک کنید.

هم چنین ترامادول با ایجاد وابستگی جسمانی و روانی باعث می‌شود که افراد هنگام تلاش برای کنار گذاشتن آن با علائم ناخوشایندی رو به رو شوند که این مسئله می‌تواند باعث ترس و اضطراب در آن‌ها شده و به مصرف هرچه بیشتر دامن می‌زند. هرچقدر افراد دیرتر برای ترک ترامادول اقدام کنند، اثرات تحمل و وابستگی با شدت بیشتری اتفاق می‌افتند و آسیب‌های گران بارتری را برای فرد به همراه می‌آورند.

بیشتر بخوانید : قرص ترامادول چیست؟

 

علائم ترک اعتیاد به ترامادول

علائم ترک اعتیاد به ترامادول

همان طور که گفته شد ترامادول به دلیل ایجاد وابستگی جسمانی و روانی در افراد هنگام قطع مصرف منجر به بروز علائم ناخوشایندی می‌شود؛ علائم ترک ترمادول را می توان به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد :

علائم ترک اعتیاد به ترامادول کوتاه مدت

از جمله مهم‌ترین علائم کوتاه مدت ترک اعتیاد به ترامادول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد در عضلات و مفاصل
  • آبریزش بینی، عطسه و سرفه
  • لرزش بدن
  • اضطراب و بی قراری
  • تنفس سریع
  • بروز علائم روان پریشی و سایکوز
  • دچار شدن به سندروم پاهای بی قرار
  • بالا رفتن فشار خون
  • سرعت یافتن ریتم تنفس
  • درد جسمانی ترک اعتیاد
  • احساس حساسیت بیش از حد نسبت به محیط پیرامون و گوش به زنگی

علائم ترک اعتیاد به ترامادول بلند مدت 

از جمله مهم‌ترین علائم بلند مدت ترک اعتیاد به ترامادول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز علائم گوارشی نظیر حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز
  • از دست دادن اشتها
  • گشاد شدن مردمک چشم 
  • مشکل در تمرکز یا تفکر
  • تحریک پذیری
  • هوس مواد مخدر
  • افسردگی 
  • عدم ثبات شخصیت

توجه به این نکته حائز اهمیت است که شدت بروز علائم ترک ترامادول در افراد مختلف با توجه به دوز مصرف و نحوه قطع کردن دارو می‌تواند متفاوت باشد. در واقع اغلب افرادی که ترامادول را در دوزهای سنگین مصرف می‌کنند و کسانی که آن را به طور ناگهانی کنار می‌گذارند، علائم ترک با شدت بیشتری برایشان اتفاق می‌افتند. توصیه می کنیم حتما از قطع خودسرانه ترامادول جدا خودداری کنید و قبل از هر اقدامی به فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد مراجعه نمایید. 

 

مدت زمان ترک ترامادول و علائم ترک ترامادول

علائم ترک ترامادول معمولا از چند ساعت بعد از قطع مصرف شروع می شود و تا سه روز به اوج خود می رسد. شدت علائم ترک ترامادول بسته به مدت مصرف، فیزیک بدن، دوز مصرفی و …. متفاوت است ولی به طور کلی می توان گفت که ترک ترامادول دو هفته طول می کشد و زمان بندی علائم آن به صورت زیر است 

روز اول تا سوم : علائم ترک کوتاه مدت از جمله آبریزش بینی، بالا رفتن فشار خون ، افزایش سرعت ریتم تنفس، درد جسمانی، اضطراب و استرس و … در فرد شروع می شود

روز چهارم تا هفتم : تمایل فرد به مصرف مجدد در این دوره به بیشترین مقدار خود می رسد و علائم بلند مدت ترک اعتیاد به ترامادول ظاهر می شود. 

روز هشتم تا چهاردهم : در این مرحله از ترک علائم به مرور خفیف شده و فرد دچار احساس افسردگی، اضطراب و به طور کلی افکار غیر منطقی می شود و ممکن است این علائم در فرد ماندگار شود .

 

ترک اعتیاد به ترامادول در زمان بارداری 

ترک اعتیاد به ترامادول در زمان بارداری 

اگر اعتیاد به ترامادول دارید و در این شرایط باردار هستید یا قصد بارداری دارید حتما در این شرایط به متخصص ترک اعتیاد مراجعه نمایید. اگر مصرف ترمادول در دوران بارداری به صورت مرتب انجام شود، می تواند نوزاد شما را دچار علائم ترک کند و حتی زندگی او را تهدید نماید. اگر کودک شما دارای علائم زیر است حتما به پزشک مراجعه نمایید : 

  • بیش فعالی
  • خواب غیر عادی 
  • گریه زیاد 
  • لرزش بدن 
  • اسهال و استفراق
  • عدم رشد کودک

 

بهترین روش ترک ترامادول

بهترین روش ترک ترامادول

امروزه برای ترک مواد مخدر روش‌های گوناگونی ابداع شده است. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند که موانع درمانی نظیر تجربه حالات جسمانی ناخوشایند یا دغدغه‌های ذهنی مختلف را پشت سر بگذارید و دوران پرهیز و سم زدایی را با سهولت بیشتری طی نمایید. برای انتخاب بهترین روش ترک، ابتدا لازم است مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا در مسیری قدم بگذارید که متناسب با نیازها و خواسته‌های شما باشد. ما در ادامه به مهم‌ترین روش‌هایی که امروزه برای ترک ترامادول به کار می‌روند اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با سریع ترین روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

نتیجه ترک خودسرانه ترامادول : بدتر شدن علل شروع مصرف و اضافه شدن عوارض قرص ترامادول

1. ترک ترامادول با سم زدایی به کمک متادون تراپی

متادون نوعی داروی شبه افیونی است که اثراتی مشابه با ترامادول در مغز ایجاد می‌کند. در واقع این دارو با اثر گذاری بر گیرنده‌های اپیوئیدی می‌تواند علائم ناخوشایند ناشی از ترک را کاهش داده و به این ترتیب مسیر درمان را برای شما هموار نماید. البته توجه داشته باشید که متادون حتما باید طبق تجویز و دستور پزشک مصرف گردد چرا که این دارو نیز از قابلیت اعتیادآوری برخوردار است و مصرف نا به جای آن می‌تواند مشکل جدیدی را به مشکلات قبلی شما اضافه نماید.

2. ترک اعتیاد به ترامادول با سم زدایی به کمک ب 2 یا بوپرونورفین

ب 2 یا بوپرنورفین داروی دیگری است که همانند متادون در فرایند سم زدایی بدن از ترامادول به کار گرفته می‌شود. در واقع ب 2 نیز می‌تواند علائم ترک ترامادول را کاهش داده و باعث شود افراد بتوانند با رنج کمتری این مرحله را پشت سر بگذارند. با این حال این دارو هرگز نباید به طور خودسرانه مصرف شود. چرا که قابلیت اعتیادآوری داشته و حتما باید تحت نظارت و تجویز پزشک مصرف گردد.

3. روان درمانی فردی

امروزه متخصصان بر این باورند که اعتیاد می‌تواند از عوامل روانشناختی گوناگونی نشات بگیرد. برای مثال افرادی که به سوءمصرف ترامادول می‌پردازند در بسیاری از موارد از افسردگی رنج می‌برند و به دلیل ناتوانی در تجربه هیجانات مثبت به سرخوشی کاذب ناشی از مواد پناه می‌برند. روانشناسان در جلسات روان درمانی فردی با مد نظر قرار دادن ریشه‌های اصلی اعتیاد تلاش می‌کنند تا به طور بنیادی با عوامل تاثیر گذار در گرایش به مصرف مواد مبارزه کرده و با درمان آن‌ها به ترک پایدار و موفق مراجعان کمک نمایند.

4. خانواده درمانی

عوامل خانوادگی از جمله فاکتورهای بسیار مهم در زمینه ایجاد، تداوم و درمان موفقیت آمیز اعتیاد هستند. از همین رو امروزه بسیاری از درمانگران به جای تمرکز بر درمان‌های فردی تلاش می‌کنند کل خانواده را در فرایند ترک اعتیاد درگیر نمایند و آموزش‌های لازم را در این زمینه به آن‌ها ارائه کنند. با توجه به ناشناخته بودن داروی ترامادول و اثرات آن برای بسیاری از خانواده‌ها، در جلسات خانواده درمانی درمانگر در این زمینه نیز اطلاع رسانی می‌کند تا افراد بتوانند واکنش‌های مناسبی در برابر فرد مصرف کننده ترامادول داشته باشند و به بهترین شیوه به ترک موفقی آمیز او کمک نمایند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

 

خدمات مرکز ذهن نو در زمینه ترک اعتیاد به ترامادول

با توجه به توضیحات ارائه شده، ترک اعتیاد به ترامادول به صورت خودسرانه پیامد های جبران ناپذیری برای فرد ایجاد می کند و زندگی شخص و اطراف او را تحت تاثیر قرار می دهد. متخصصان حاضر در مجموعه ذهن نو با استفاده از درمان های نوین و تجربه چندین ساله در زمینه اعتیاد آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به ترامادول به شما هستند. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی و حضوری ذهن نو بهرمند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02161002360 تماس بگیرید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترامادول کشنده است؟

مصرف ترامادول در دوزهای بالا همواره با خطر اوردوز همراه است که با تضعیف سیستم تنفسی، می‌تواند به مرگ منجر شود. هم چنین مصرف هم زمان این دارو با داروهای دیگری نظیر ضد افسردگی‌ها می‌تواند منجر به سندروم سروتونین شده و عوارض جبران ناپذیری را به بار بیاورد که خطر مرگ نیز از جمله آن‌هاست.





:: برچسب‌ها: ترک ترامادول ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: