واکنش مردان بعد از جدایی
نوشته شده توسط : ذهن نو

واکنش مردان بعد از جدایی چیست؟ آیا مردان جدایی را راحت‌تر تحمل می‌کنند و کمتر دست خوش هیجانات منفی می‌شوند؟ بررسی ها نشان می‌دهند که برخلاف باور عمومی مردان نسبت به جدایی بی تفاوت یا آسوده خاطر نیستند بلکه تنها نوع واکنش آن‌ها نسبت به زنان متفاوت است. در واقع عواملی نظیر انتظارات اجتماعی از مردان باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند هیجانات خود را به راحتی بروز دهند و همین امر آنان را در برابر انواع مشکلات روانی نظیر افسردگی و اضطراب آسیب پذیرتر می‌سازد. ما در ادامه مقاله واکنش مردان به جدایی را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

 

منبع : واکنش مردان بعد از جدایی

واکنش مردان بعد از جدایی | چرا مردان واکنش‌های کمتری نشان می‌دهند؟

مردان بعد از جدایی اغلب واکنش‌های کم تری را از خود نشان می‌دهد. این امر باعث می‌شود که بسیاری از افراد به غلط احساس کنند که مردان از جدایی آسیب نمی‌بینند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که در دراز مدت مردان تحت تاثیر طلاق یا جدایی، آسیب‌های بیشتری می‌بینند. از جمله عواملی که باعث می‌شوند مردان نتوانند به درستی هیجانات خود را ابراز کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- باورهای غلط اجتماعی در مورد نقش های مردانه

در مورد نقش‌های جنسیتی همواره باورهای غلط و فشارهای اجتماعی بسیاری وجود دارد. برای مثال عقایدی نظیر اینکه ” مرد که گریه نمی‌کنه” یا ” ابراز احساسات نشان دهنده ضعف است” باعث می‌شود مردان پس از جدایی احساسات منفی خود را سرکوب کرده و بیش از زنان تظاهر نمایند که مشکلی با وضع موجود ندارند.

2- واکنش مردان بعد از جدایی | فقدان حمایت اجتماعی مناسب

مردان معمولا پس از جدایی حمایت اجتماعی کم‌تری دارند. برای مثال آن‌ها کم تر با دوستان خود درد و دل می‌کنند یا از دیگران برای حل و فصل اوضاع کمک می‌گیرند. این مسئله نیز تا حد زیادی از عوامل فرهنگی و باورهای غلط اجتماعی در مورد مردانگی نشات می‌گیرد. برای دریافت  مشاوره  در زمینه واکنش مردان بعد از جدایی می توانید در هر جایی که هستید با متخصصان ذهن نو تماس بگیرید.

3- الگوبرداری های غلط

نحوه ابراز هیجانات تا حد زیادی می‌تواند تحت تاثیر الگوهای مهم زندگی ما باشد. متاسفانه در بسیاری از موارد مردان برای نشان دادن ناراحتی خود شروع به پرخاشگری می‌کنند و یا در فعالیت‌های پرخطری نظیر نوشیدن الکل و کشیدن سیگار خود را درگیر می‌سازند. نشان دادن این رفتارهای غلط در  نمونه‌هایی نظیر فیلم‌های سینمایی و شخصیت پردازی‌های جذاب در این باره اغلب به ابراز نامناسب هیجان دامن زده و می‌تواند در تداوم یافتن این مشکل تاثیر بسزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آثار طلاق بر مردان 

واکنش مردان بعد از جدایی | علل آسیب پذیری مردان

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مردان در برابر جدایی آسیب پذیری بیشتری دارند و ممکن است در بلند مدت مشکلات بیشتری را تجربه نمایند. از این رو مشاوره طلاق حتما توصیه می‌گردد. از جمله عواملی که باعث می‌شوند مردان پس از جدایی در برابر مشکلات روانی و اجتماعی آسیب پذیری بیشتری پیدا کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تجربه نشدن به موقع هیجانات

همه افراد برای اینکه بتوانند یک رویداد آسیب زا نظیر مرگ یا جدایی را به سلامت پشت سر بگذارند نیاز دارند که هیجانات خود را به موقع و به شیوه‌ای درست ابراز نمایند. سرکوب هیجانات و بروز ندادن آن‌ها در حد معقول و منطقی باعث می‌شود که در دراز مدت در برابر مشکلات بزرگ‌تری نظیر افسردگی و اختلالات اضطرابی آسیب پذیر شده و در نتیجه آثار مشکلات گذشته را تا مدت‌ها بر دوش بکشند. از آنجایی که مردان اغلب بعد از جدایی معمولا به درستی فرایند سوگ را پشت سر نمی‌گذارند و احساسات خود را ابراز نمی‌کنند، احتمال اینکه در آینده مشکلات روان شناختی بیشتری را تجربه کنند وجود دارد.

2- واکنش مردان بعد از جدایی | انکار هیجانات

بدتر از تجربه نشدن به موقع هیجانات انکار کردن کلی آن‌هاست. برای مثال برخی از مردان دوست دارند تظاهر کنند که هرگز غمگین نمی‌شوند و از جدایی احساس خاصی پیدا نمی‌کنند. این مسئله باعث می‌شود آن‌ها از نظر روانی روز به روز از درون خود فاصله بگیرند و آسیب پذیری بالاتری را در برابر اختلالات روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب شکل بدهند. برای مثال ممکن است در آینده و با بروز یک رویداد آسیب‌زای کوچک فرد احساس درماندگی کرده و واکنش‌هایی نامتناسب با شدت مشکلات موجود در زندگی از خود نشان دهد.

3- درگیری در فعالیت های پرخطر

همان طور که گفته شد بسیاری از مردان ناراحتی خود را از طریق درگیری در فعالیت‌های پرخطر نظیر مصرف مواد و الکل بروز می‌دهند. این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، درگیری با قانون و ابتلا به بیماری‌های مختلف ضعیف کرده و می‌تواند مشکلات متعددی را به زندگی آنان تحمیل نماید.

4- واکنش مردان بعد از جدایی | ناتوانی بیشتر در کنترل خشم

بروز پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز معمولا از جانب مردان پذیرفته شده‌تر است. در واقع اجتماع نسبت به پرخاشگری مردان واکنش کم‌تری نشان می‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود که مردان در مهارت کنترل خشم ضعف بیشتری داشته باشند. در همین راستا بسیاری از مردان اضطراب‌ها و ناراحتی‌های ناشی از جدایی را از طریق فرایند برونی سازی روانی به صورت خشم و پرخاشگری نشان می‌دهند و در نتیجه به احتمال بیشتری به سایر روابط خود نیز آسیب می‌رسانند. برای اشنایی بیشتر با آسیب های طلاق کلیک کنید

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق و واکنش مردان بعد از جدایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا مردان بعد از جدایی راحت وارد روابط عاطفی جدیدی می شوند؟

سرکوب و انکار هیجانات منفی در بسیاری از مردان باعث می‌شود که آن‌ها کمتر در وضعیت غم و اندوه ناشی از جدایی باقی بمانند. هم چنین ممکن است به روابط جدید به چشم راه فراری برای رهایی از احساسات ناخوشایند نگاه کنند. البته این مسئله در برخی زنان نیز دیده می‌شود و تنها به مردان اختصاص ندارد.





:: برچسب‌ها: واکنش مردان بعد از جدایی ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: