جلوگیری از دعوا با همسر
نوشته شده توسط : ذهن نو

جلوگیری از دعوا با همسر شاید در اوایل ازدواج کار آسانی نباشد، اما بعد از شناخت کافی این کار ساده‌تر شده و حتی می‌توانید با ارتقای مهارت‌های خود جوانب دیگر رابطه‌تان را نیز بهبود ببخشید. درصورتی‌که مشاجرات بدون یافتن راه‌حل مناسب ادامه پیدا کند، جلوگیری از دعوای بعدی دشوار خواهد بود. مشکلاتی همچون سرد شدن همسر، قهرهای طولانی و حتی از بین رفتن پایه‌های ازدواج از جمله عواقب دعوا با همسر هست؛ بنابراین باید با یادگرفتن راهکارهایی برای جلوگیری از دعواهای بی‌نتیجه، سعی در بهبود روابط خود با همسر خود کنید.

جلوگیری از دعوا با همسر با پیدا کردن علت آن

ازآنجاکه در هر رابطه‌ای، حداقل دو نفر با عقاید، تجارب و آموخته‌های مختلف حضور دارند، طبیعی است که گاهی بین دو طرف مشاجره و بحث رخ دهد. این اتفاق در بین زوجین و مخصوصاً در سال‌های اولیه ازدواج نیز بسیار رایج است. البته باید در نظر داشت که اختلاف‌نظر داشتن به‌طور عادی بد نیست، حتی گاهی همین باعث می‌شود راه‌حل‌های جدیدی از همفکری با دیگران به دست آوریم، اما باید برای جلوگیری از دعوا با همسر به دنبال ارتقای مهارت‌های خود باشید.

بحث بر سر اتفاقات جزئی همواره ممکن است در زندگی زناشویی رخ دهد. در یک رابطه سالم با پیش آمدن این بحث‌ها، دو طرف آنچه که باعث ناراحتی‌شان شده را مطرح می‌کنند و درعین‌حال به مشکل طرف مقابل نیز گوش می‌دهند. به این صورت دعوا و مشاجره به‌صورت منصفانه و مفید صورت می‌گیرد و می‌تواند باعث بهبود رابطه بین طرفین و افزایش صمیمیت گردد. پیشنهاد می‌شود مقاله آرام کردن همسر زودجوش را بخوانید.

اما دعوا در بین اکثر زوجین بدین نحو پیش نمی‌رود. دو طرف شروع به بیان نکات ناراحت‌کننده طرف مقابل کرده و یکدیگر را با سخنان سمی که هیچ سودی برای بهتر کردن اوضاع ندارد، آزار می‌دهند. این صحبت های نه تنها باعث جلوگیری از دعوا با همسر نمی‌شود بلکه شرایط را بدتر هم می‌کند.

نتایج طولانی شدن دعوای بین زوجین

از نتایج دعواهای بین زوج‌ها، قهر کردن است. این حالت ناشی از یک تصمیم احساسی در برخورد با ناسازگاری‌های زندگی است. در این وضعیت، درواقع فرد نتوانسته اختلاف و ناسازگاری به وجود آمده را حل کند و یا با همسر خود به توافقی منطقی و مناسب برسد. در این حالت فرار از موقعیت و دور شدن از زوج را انتخاب کرده و قهر می‌کند.

قهر کردن باعث می‌شود مسائلی که می‌توانست به‌راحتی با گفتگو حل شود، باقی بماند و با سرد کردن جو عاطفی بین زوجین، آن را تبدیل به مشکلی غیرقابل‌حل کند. یکی از دلایل این اتفاق، نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی برای روبرو شدن با مشکل و بیان کردن آن با کلمات و لحن مناسب است.

همین موضوع سبب می‌شود که نیاز به بهره‌مندی از راهنمایی‌ها و کمک‌های مشاورین و روانشناسان حوزه خانواده و زوج برای بهبود ویژگی‌ها و ضعف‌های هر فرد و نیز رفع مشکلات موجود در رابطه مشخص گردد. همچنین لزوم آموزش روش‌هایی برای جلوگیری از بزرگ شدن و یا طولانی شدن دعواها نیز اهمیت دارد. به همین منظور پیشنهاد می‌شود از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

راه های جلوگیری از دعوا با همسر

مدیریت اختلافات

اجازه ندهید دعواها و مشاجرات بین خود و همسرتان بین افراد دیگر فاش شود. این حالت باعث می‌شود که باوجود خصوصی بودن این موارد، اطرافیان نیز احساس وظیفه‌ای کاذب کنند و این حق را به خود بدهند تا در مورد مشکل شما و همسرتان نظر بدهند. اختلاف‌نظرها مربوط به رابطه بین دو نفر است و بهتر است بین خودتان نیز حل شود.

توصیه بر این است که حتی مشکلات‌تان را در حضور فرزندان خود نیز مطرح نکنید؛ زیرا باعث می‌شود آن‌ها احساس گناه کنند و این می‌تواند به‌راحتی روی شخصیت‌شان که هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته تأثیرات عمیق و ماندگاری بر جا بگذارد.

مدیریت توقعات

داشتن رؤیاها و توقعات زیاد از همسر تنها تا قبل از ازدواج ممکن است و شاید ایرادی نداشته باشد؛ اما با ورود به زندگی مشترک، باید ویژگی‌های مثبت و منفی همسر خود را واقع‌بینانه در نظر بگیرید. هیچ انسانی کامل نیست و داشتن توقعاتی فراتر از توان یک نفر نه‌تنها باعث ایجاد فشار و اضطراب برای او می‌گردد، همچنین برای خود نیز منجر به احساس ناکامی و بروز افسردگی می‌شود.

بنابراین درصورتی‌که می‌توان با کم کردن یا ساده کردن توقعات خود، به بخشی از خواسته‌هایتان دست پیدا کنید، پس برای جلوگیری از دعوا با همسر تان بهتر است دست از لجبازی و شروع کردن بحث‌های بی‌نتیجه بردارید.

جلوگیری از دعوا با همسر با بیان نیازهای خود

گاهی زن و مرد انتظار دارند همسرشان تنها با نگاه کردن به آن‌ها متوجه نیازها و خواسته‌هایش بشود. این ‌یکی از باورهای غلط رایج در بین بسیاری از زوج‌های جوان و حتی میانسال است. چنین دیدگاهی بسیار آسیب‌رسان و می‌تواند به‌مرور پایه‌های عاطفی رابطه زناشویی را از بین ببرد.

همواره و به‌خصوص در سال‌های ابتدایی زندگی زناشویی لازم است طرفین، نیازهای معقول خود را به‌طور شفاف و واضح مطرح کنند. این کار باعث می‌شود بدون هیچ‌گونه ناراحتی، همسرتان پی به خواسته‌های شما ببرد و درک‌تان کند. به‌مرور همسرتان می‌تواند با ویژگی‌های شخصیتی شما آشنا شده و نیازهای شمارا به‌درستی متوجه شود؛ اما این کار نیازمند تلاش و تمرین از جانب او و همچنین صبوری و حفظ آرامش از جانب شماست.

مشاوره گرفتن از متخصصین حوزه خانواده

گاهی ویژگی‌های یکی یا هر دو طرف رابطه به نحوی عمیق یا پیچیده است که زوجین نمی‌توانند به‌تنهایی از پس حل آن و بهبود رابطه برآیند. در این حالت به‌جای درد و دل کردن با اطرافیان و بزرگ کردن هرچه بیشتر موضوع، باید از راهنمایی‌های افراد متخصص کمک گرفت.

استفاده از مشاوره پیش از ازدواج اکثراً در بین اقشار مختلف جامعه پذیرفته‌شده است؛ اما هنوز در مورد تشویق به بهره‌مندی از این خدمات در طول زندگی متأهلی جای کار وجود دارد. درصورتی‌که ویژگی‌های شخصیتی حداقل یکی از زوجین دلیل بسیاری از ناراحتی‌های دو طرف و بروز دعوا و مشاجره‌های بین آن‌ها باشد، این مهم بیشتر هم نیاز به توجه پیدا می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از دعوا با همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: جلوگیری از دعوا با همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: