کتک زدن همسر چه عوارضی دارد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

دعوا و کتک زدن همسر شاید هنوز هم وجود داشته باشد، اما دیگر به مانند گذشته توسط زنان نادیده گرفته نمی‌شود. حتی در جهان امروزی یکی از انواع شایع همسرآزاری و خشونت خانگی کتک زدن همسر است. این آزار خانگی معمولا توسط مردان صورت می‌گیرد و به شدت روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاید فکر کنید این مساله فقط در کشور های جهان سوم رخ می‌دهد ولی این گونه نیست. جالب است بدانیم که این پدیده جهان شمول است و در تمام کشورها دیده می‌شود. در ادامه تاثیرات روانی این مساله و راه‌های جلوگیری از آن را بررسی خواهیم کرد. در صورتی که این مساله در خانه شما وجود دارد، حتما از خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

منبع : کتک زدن همسر چه عوارضی دارد

دلایل کتک زدن همسر

اینکه همسرتان شما را کتک می زند عوامل متعددی دارد. یکی از عوامل اصلی وجود اختلالات شخصیت در همسر است. اختلالاتی مانند سادیسم، مازوخیسم و یا اختلال شخصیت مرزی زمینه ساز از دست دادن کنترل و کتک زدن همسر است. جالب است بدانید که عامل دیگر سومصرف مواد و یا الکل است. زمانی که همسرتان با مصرف این مواد از خود بی خود می‌شود کنترلی بر رفتار و خشم خود ندارد و همین مساله باعث آسیب جدی به شما می‌شود. فقر و فشار اقتصادی نیز می‌تواند باعث ایجاد خشونت همسرتان نسبت به شما شود. نبود مهارت مدیریت خشم نیز یکی از دلایل اصلی همسرآزاری است. زمانی که همسرتان نتواند به شکل مناسب خشم خود را کنترل کند زمینه ابراز نامناسب و ناگهانی خشم ایجاد می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع همسر آزاری کلیک کنید.

عوارض و ابعاد روانی کتک خوردن از همسر برای خانواده

زمانی که از همسر خود کتک می‌خورید آسیب‌های عمیق روحی مثل از بین رفتن عزت نفس، متزلزل شدن خودپنداره، افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنید. آسیب‌های روحی و جسمی این پدیده برای خانواده‌تان بسیار سنگین است. قربانی این پدیده در محیط خانواده فقط شما نیست. فرزندان با مشاهده خشونت بین والدین اینگونه می‌آموزند که در زندگی برای حل کردن چالش‌ها باید به زور متوسل شوند. معمولا فرزندان خانواده‌هایی که همسر آزاری در آن‌ها دیده می‌‌شود در آینده با احتمال قوی‌تری برای شکست در زندگی زناشویی روبه‌رو می‌شوند.

پیشگیری از کتک خوردن از همسر

برای پیشگیری از این پدیده باید با عوامل زمینه ساز آن آشنا شوید. در ادامه عوامل زمینه ساز را بیان می‌کنیم. برای جلوگیری از سایر انواع خشونت خانگی کلیک کنید.

مهارت مدیریت خشم را بیاموزید

اگر همسرتان بسیار سریع عصبی می‌شود و در زمان عصبانیت کنترل خود را از دست می‌دهد باید برای حل این مساله با او گفتگو  کنید و در صورت نیاز با یک مشاور صحبت کنید.

اختلالات روانی را ارزیابی کنید

اگر شریک زندگی‌تان دچار اختلالات روانی باشد باید بدانید علاوه بر رنجی که شما متحمل می‌شوید خودش نیز رنج بسیاری را متحمل می‌شود. ارزیابی و گرفتن تست‌های شخصیت توسط متخصصین و سپس کمک گرفتن از مشاوران باعث پیشگیری از بروز این پدیده می‌شود.

مهارت مدیریت روابط را تقویت کنید

هرگز اجازه ندهید فضای گفت و گویتان با همسرتان تبدیل به مشاجره و بحث شود. اگر دیدید که گفت و گو تبدیل به حمله کلامی شده است باید به سرعت به این گفت و گو خاتمه دهید. حمله کلامی در واقع مقدمه حمله فیزیکی را فراهم می‌کند.

راه های مقابله با کتک زدن همسر

در این بخش به این مساله اشاره می‌کنیم که اگر به هر دلیلی زنی در شرایط کتک خوردن از همسر قرار گرفت، چه اقداماتی لازم و ضروری است.

زیر بار ظلم نمانید

اکثر زنانی که مورد آزار و اذیت همسران‌شان قرار می‌گیرند به دلیل ترس از همسر این مساله را بیان نمی‌کنند. اما باید بدانید سکوت به هیچ عنوان وضعیت‌تان را بهبود نمی‌دهد. باید بپذیرید که نیاز دارید که تغییری در این وضعیت ایجاد کنید. هیچ انسانی لایق تحمل این شرایط نیست. اگر به هر دلیلی در این شرایط قرار گرفته‌اید می‌توانید برای تغییر بلند بشوید.

امنیت خود را اولویت قرار دهید

اگر احساس کردید که همسرتان قصد وارد کردن آسیب‌های جدی به شما دارد خانه را ترک کنید و به یک مکان امن‌تر پناه ببرید. حتی اگر لازم است مدتی دور از او زندگی کنید. سلامتی شما مهم‌ترین مساله ایست که باید به آن توجه کنید. اگر به هر دلیلی امکان خروج از خانه را ندارید باید بدون اینکه همسرتان را در جریان قرار دهید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

از ایجاد تنش بپرهیزید

هنگاهی که همسرتان عصبانی است از هر تنش و جر و بحثی که زمینه خشونت را ایجاد می‌کند، دوری کنید. سعی کنید فضا را متشنج نکنید. اگر نیاز به صحبت و تذکر دادن به همسرتان دارید حتما اجازه دهید آرام شود و بعد با او صحبت کنید. برای آشنایی با معیارهای خانواده سالم کلیک کنید.

سخن آخر

طبق آمار جهانی میزان همسر آزاری به ویژه کتک زدن همسر در حال افزایش است. زنان آسیب پذیر ترین قشر این پدیده هستند. متخصصان و روان شناسان امروزه برای رفع این پدیده بازسازی روابط را پیشهاد می‌دهند. اگر هنوز هم به همسرتان علاقه دارید این گزینه بهترین راهکار پیش روی شماست. فراموش نکنید این راهکار نیازمند همکاری دو طرفه ی زوجین می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسرداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: کتک زدن همسر چه عوارضی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: