نارضایتی از زندگی
نوشته شده توسط : ذهن نو

نارضایتی از زندگی در میان افراد، با افزایش فشارهای روانی ناشی از دغدغه‌ها و مشغله‌های زندگی رو به افزایش است و می‌توان گفت به یک بحران در زندگی‌های امروزی تبدیل شده است. نارضایتی‌اززندگی سبب می‌شود که افراد مدام از شرایط اجتماعی، اقتصادی، شغلی و زندگی خود گله و شکایت داشته باشند و نتوانند آنطور که باید از داشته‌های زندگی خود لذت ببرند. نارضایتی‌از زندگی اگر در حد معقول خود باشد، می‌تواند سبب پیشرفت و دستیابی به شرایط بهتر در زندگی شود؛ اما نارضایتی‌بیش از حد از زندگی باعث افسردگی و دلزدگی می‌گردد. نارضایتی‌از زندگی حتی ممکن است برای کسانی که در رفاه کامل هستند نیز ایجاد شود و ناشی ازنارضایتی فرد از توانایی‌های خودش باشد. در ادامه دلایل نارضایتی‌از زندگی و راهکارهای از بین بردن آن را شرح داده‌ایم. با دریافت مشاوره آنلاین راه‌های مقابله با این مساله را یاد بگیرید.

 

منبع : نارضایتی از زندگی

نارضایتی از زندگی

از عوامل تحریک کننده افسرگی نارضایتی از زندگی است. نارضایتی‌از زندگی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و اگر بیش از حد نرمال باشد، می‌تواند فرد را از کار و زندگی دلزده کند. عدم اشتیاق برای زندگی کردن ناشی از نارضایتی‌از زندگی، فرد را با مشکل مواجه می‌کند و مانع از رسیدن او به آرزوها و اهدافش می‌شود.

اگر نارضایتی‌از زندگی به جای اینکه عامل محرکی در جهت اهداف فرد باشد، تبدیل به یک موضوع آزاردهنده شود که تمامی جنبه‌های زندگی فرد را درگیر کند، می‌تواند در نهایت سبب بروز افسردگی بشود. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

علت نارضایتی از زندگی

معمولا نارضایتی از زندگی به دلیل افکاری که فرد در ذهن می‌پروراند، ایجاد می‌شود. اگر کسی متوجه شود که کدام افکار سبب نارضایتی او از زندگی شده است، می‌تواند این ناامیدی را از بین ببرد. در ادامه به برخی از علل اصلی و مهم نارضایتی‌از زندگی پرداخته‌ایم.

کمال‌گرایی

برخی از افراد کمال‌گرا هستند و تمایل دارند در زندگی خود به بالاترین و بهترین چیزها دست پیدا کنند. بدیهی است که داشتن همه چیز در زندگی ممکن است برای هر کسی میسر نباشد. البته رسیدن به نقطه ایده‌آل در تحصیلات، کار، درآمد و … نیز ضامن خوشبختی نیست.

این دسته از افراد برای رضایت داشتن از زندگی باید تفکر خود را تغییر دهند و بدانند که احساس خوشبختی کاملا درونی است، چراکه بسیاری از افراد نیز هستند که بارسیدن به ایده‌آل‌های خود همچنان احساس خوشبختی نمی‌کنند و از زندگی ناراضی هستند.

نارضایتی از زندگی به دلیل پرسه زنی ذهن

پرسه زنی ذهن نیز از دیگر عوامل نارضایتی از زندگی می‌باشد؛ به این معنی که ذهن انسان به کارهایی به جز کاری که انجام می‌دهد، فکر می‌کند.

وقتی فردی در حال انجام کاری است اما مدام به کارهای دیگر فکر می‌کند، زندگی را برای خود ناخوشایند تصور می‌کند و احساس نارضایتی از زندگی به او دست می‌دهد.  فکر کردن به کارهای گذشته و یا اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد، فقط انسان را از زندگی کردن در حال غافل می‌کند.

عدم اطمینان از توانایی‌ها

برخی از افراد به دلیل عدم اطمینان به خود و توانایی‌هایی که دارند، دچار نارضایتی از زندگی می‌شوند. چراکه این افراد نمی‌توانند باور کنند که با توانایی‌هایی که دارند، می‌توانند شرایط زندگی خود را تغییر دهند.

معمولا این دسته از انسان‌ها کارهای خود را کوچک می‌شمرند و برایشان ارزش قائل نیستند. این موضوع ریشه در اعتماد به نفس پایین دارد.

نارضایتی از زندگی به دلیل تجربیات تلخ گذشته

ممکن است در زندگی هر انسانی، در کنار تجربه‌های شیرین تجربه‌های تلخی نیز وجود داشته باشد. وجود اتفاقات و تجربه‌های تلخ در زندگی هر انسانی می‌تواند مانع پیشرفت او شود و او را از رسیدن به اهدافی که دارد، منع کند.

مرور اتفاقات تلخ در زندگی، سبب می‌شود که فرد نتواند داشته‌های خود و اتفاقات زیبای زندگی‌اش را ببیند و در نهایت احساس نارضایتی از زندگی به سراغ او می‌آید.

مقایسه کردن

از دیگر عوامل اصلی نارضایتی از زندگی، مقایسه کردن است. مقایسه کردن خود با شخصی با جایگاه اجتماعی بالاتر یا با تحصیلات بهتر می‌تواند سبب شود که فرد، چشم خود را بر توانایی‌ها و داشته‌های خودش ببندد.

بهتر آن است که باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید و افکار خود را بر روی رسیدن به اهداف خود متمرکز کنید. بلندپروازی‌های بیش از حد به جای پیشرفت، سبب نارضایتی از زندگی و عدم احساس خوشبختی می‌گردد.

راهکارهایی برای رفع نارضایتی از زندگی

نارضایتی از زندگی می‌تواند مقدمه‌ای برای بروز دیگر مشکلات باشد. بنابراین بهتر است هر کسی متناسب با عواملی که سبب نارضایتی او از زندگی شده است، به دنبال راهکارهایی برای از بین بودن این عدم رضایت شود. در ادامه به برخی از موثرترین راهکارها برای رفع نارضایتی از زندگی اشاره کرده‌ایم :

پیدا کردن زمان نارضایتی

معمولا احساس نارضایتی از زندگی در برخی زمان‌های خاص به سراغ انسان می‌آید. اگر فرد بتواند زمان و البته شرایطی که این احساس در او به وجود می‌آید را شناسایی کند، بهتر می‌تواند به احساسات خود کنترل داشته باشد و یا از قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها دوری کند.

پیدا کردن نکات مثبت

همیشه نکات مثبت در زندگی می‌تواند احساس رضایت را به فرد برگرداند. بنابراین اگر زمانی و به دلایل مختلفی احساس نارضایتی از زندگی خود داشتید، کافی است نکات مثبت زندگی خود را پررنگ کنید.

پیدا کردن اهداف و خواسته‌ها

از دیگر مواردی که سبب نارضایتی از زندگی می‌شود این است که اصلا فرد نمی‌داند که دلیل و هدف او از زندگی کردن چیست و در واقع به اهداف خود واقف نیست.

این دسته از افراد بهتر است برای رسیدن به وضعیت مطلوب در زندگی، برای خود برنامه‌ریزی کنند و اهداف و خواسته‌هایی را برای خود تعریف کنند. داشتن هدف و تلاش احساس رضایتمندی را در شخص ایجاد می‌کند.

دوری از انسان‌های منفی‌باف

انسان‌های منفی‌باف می‌توانند حتی بهترین لحظات زندگی را به کام تلخی بکشانند. اگر می‌خواهید لحظات زندگی خود را شاد باشید و اجازه ندهید برخی افراد منفی‌باف لحظات و افکار خوب شما را خراب کنند، حتما از آن‌ها دوری کنید.

استفاده از جملات امیدبخش و مثبت

سعی کنید همواره در زندگی‌تان قاطعانه صحبت کنید و حرف‌های شما نوید بخش امید باشد. جملاتی مثل “من ایمان دارم” ، “من برای رسیدن به موفقیت آماده ام” ، “من اطمینان دارم ” می‌تواند میزان کنترل شما را بر شرایط زندگی نشان دهد. استفاده از کلمات و جملات مثبت به مرور افکار شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دوست داشتن و پذیرش خود

کسانی که خودشان را همانگونه که هستند پذیرفته‌اند، بیشتر از دیگر افراد احساس رضایت از زندگی دارند. سعی کنید خودتان را دوست داشته باشید و توانایی پذیرش خود را با تمامی آنچه که دارید را به دست آورید. برای دوست داشتن و باور خودتان سعی کنید ویژگی‌های مثبت اخلاقی، ظاهری و … را که دارید با خود مرور کنید.

جسور بودن

گاهی نیاز است به احساسی که سبب نارضایتی شما از زندگی است، پاسخ بدهید. به این معنی که شاید نارضایتی شما از زندگی به این دلیل است که به توانایی‌هایی که دارید ایمان ندارید و اغلب آن‌ها را نادیده می‌گیرید.

احساس نارضایتی از زندگی همیشه منفی نیست و در برخی موارد می‌تواند سبب حرکت شما رو به جلو و بروز استعدادهایتان شود. بنابراین گاهی بهتر است جسور باشید و برای به دست آوردن احساس رضایت در زندگی تلاش کنید. توصیه ما به شما این است که سعی نکنید برای به دست آوردن احساس رضایت از زندگی، با اعتماد به نفس کاذب دست به کارهایی خارج از توانتان بزنید. میانه‌روی و رفتارهای نرمال می‌تواند سبب شود شما همیشه از زندگی‌تان راضی باشید.

در صورتی که با استفاده از راهکارهایی که ارائه کرده‌ایم، نمی‌توانید احساس رضایت از زندگی‌تان داشته باشید و با افکار آزاردهنده‌ای مواجه هستید که شما را به سمت افسردگی سوق می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نارضایتی از زندگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

 

 

منبع : نارضایتی از زندگی





:: برچسب‌ها: نارضایتی از زندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: