ال اس دی چیست
نوشته شده توسط : ذهن نو

ال اس دی (LSD)، نام ماده مخدر توهم‌زایی است که مصرف آن در سال‌های اخیر و با توجه به جذابیت تجربیات پس از مصرف، در بسیاری از جوانان افزایش پیدا کرده است. این ماده با تحریک گیرنده‌های سروتونین در مغز باعث به وجود آمدن علائمی از جمله درهم آمیختگی حواس می‌شود. با توجه به اینکه مواد توهم‌زا نظیر ال اس دی وابستگی جسمی برای فرد ایجاد نمی‌کنند این باور اشتباه در میان بسیاری از افراد جامعه ایجاد شده است که ال اس دی و سایر مواد توهم‌زا اعتیادآور نیستند، در حالی که اعتیاد به این ماده سلامت بسیاری از افراد را تهدید می‌کند و لازم است پیش از بروز مشکلات بیشتر درمان صورت گیرد. به همین خاطر ما نیز در این مطلب راجع به ماده مخدر ال اس دی، نشانه‌های مصرف و ترک آن صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : ال اس دی چیست

 

 

ال اس دی چیست؟

لایزرژیک اسید دی اتیل آمید که به‌اختصار ال اس دی نامیده می‌شود یکی از انواع مواد توهم‌زا است که ماده اولیه آن از یک قارچ تهیه شده و سپس در آزمایشگاه‌ها به این ماده تبدیل می‌شود. ال اس دی بیشتر به‌صورت قرص و کپسول و یا ذرات کریستال مانند در بازار به فروش می‌رسد و به عبارتی رایج‌ترین شیوه استفاده از آن بلعیدن این ماده است. از زمان مصرف تا شروع نشانه‌های آن با توجه به میزان مصرف و همین‌طور سابقه فرد در استفاده از مواد مخدر، زمانی در حدود 60-20 دقیقه طول خواهد کشید.

به‌طورکلی این ماده با تحریک گیرنده‌های سروتونین در مغز که مسئولیت ادراک صحیح واقعیت را بر عهده دارند باعث تجربه شرایطی می‌شود که فرد اتفاقاتی را در ذهن خود تصور می‌کند اما آن‌ها را کاملاً واقعی دانسته و هیچ آگاهی نسبت به ساختگی بودن آن‌ها ندارد. علاوه بر این یکی از شایع‌ترین اثراتی که مصرف این دارو به جا خواهد گذاشت درهم‌آمیختگی حواس است به این معنی که فرد ممکن است صداها را ببیند و یا طعم اشیا دیدنی را احساس کند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

نشانه‌های استفاده از ال اس دی 

استفاده از ال اس دی نیز مانند سایر مواد اعتیادآور نشانه‌هایی را به جا خواهد گذاشت که از طریق آن‌ها می‌توانید مصرف این ماده توسط فرد را تشخیص دهید. هر نوبت از مصرف این ماده با توجه به شرایط خاصی که در هشیاری فرد ایجاد می‌کند یک تریپ یا سفر نامیده می‌شود؛ تریپ‌ها می‌توانند با توجه به علائمی که فرد تجربه خواهد کرد خوب یا بد باشند اما یکی از نکاتی که می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند بازگشت یا فلش بک سفرها بدون استفاده از ال اس دی است که به دلیل تأثیرات سوء این ماده در بدن فرد ایجاد می‌شوند.

البته به خاطر داشته باشید که این نشانه‌ها به‌عنوان عاملی برای هشدار هستند که شما می‌بایست آن‌ها را پیگیری کنید و تشخیص اعتیاد به هر نوع ماده مخدر صرفاً می‌بایست توسط متخصصین و با استفاده از تست اعتیاد صورت بگیرد. بااین‌حال مهم‌ترین نشانه‌های استفاده از ال اس دی شامل موارد زیر است.

  • کاهش اشتها
  • احساس گیجی و سردرگمی
  • پارانوئید یا بدبینی
  • ادراکات فرد دچار تحریف می‌شود به این معنا که آن‌ها مسائلی را ادراک می‌کنند که در عالم واقعیت اتفاق نیفتاده
  • تحریف در ادراک زمان
  • درهم‌آمیزی حواس پنج‌گانه
بیشتر بخوانید : انواع مواد توهم زا  

دلایل اعتیاد فرد به ال اس دی

ال اس دی و سایر مواد توهم‌زا وابستگی جسمی چندانی را به همراه نخواهند داشت بااین‌حال به دلیل تجربیات خاص و منحصربه‌فردی که به دنبال مصرف این مواد برای فرد پیش می‌آید بسیاری از افراد نسبت به تکرار این تجربه تمایل نشان می‌دهند. مشکلات و ضعف‌های روانی نظیر ناتوانی در رد کردن پیشنهاد اطرافیان به‌ویژه در سنین نوجوانی، رفتارهای تکانه‌ای و بدون فکر کردن و یا مشکلاتی مثل ناآگاهی از آسیب‌هایی که این مواد به همراه خواهند داشت می‌تواند باعث استفاده فرد از این مواد شود.

بی‌توجهی به ترک اعتیاد به ال اس دی

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که با توجه به عدم اعتیادآوری ال اس دی چرا می‌بایست برای ترک اعتیاد به آن اقدام کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت اگرچه این ماده وابستگی جسمی را به همراه نخواهد داشت بااین‌حال عوارض روانی شدیدی را برای فرد ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث بروز جنون و یا اختلالات روانی نظیر اسکیزوفرنی شود. به همین خاطر بهتر است که اقدامات درمانی در ارتباط با این اختلال هرچه سریع‌تر صورت بگیرد. علاوه بر این استفاده از ال اس دی می‌تواند راه را برای ورود فرد به دنیای اعتیاد و تجربه سایر مواد مخدر نیز باز کند و به همین خاطر پیشگیری از مصرف آن یا درمان اعتیاد به آن ازجمله راهکارهایی هستند که می‌توانند شرایط فرد را بهبود ببخشند.

نشانه‌های مسمومیت با ال اس دی 

زمان بروز نشانه‌های تحمل در ال اس دی بسیار کوتاه است. به این معنا که در حدود سه تا چهار روز پس از مصرف فرد احساس می‌کند که برای دستیابی به لذت پیشین می‌بایست میزان مصرف را افزایش دهد. این موضوع به‌تدریج باعث خواهد شد که مشکلاتی نظیر اوردوز و مسمومیت با این ماده برای مصرف‌کننده اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه ال اس دی باعث افزایش فعالیت دستگاه سمپاتیک در بدن می‌شود مسمومیت با این ماده می‌تواند نشانه‌هایی نظیر افزایش ضربان قلب و فشارخون، افزایش تعداد تنفس، انقباض عضلات و در شرایط بحرانی‌تر احتمال از دست دادن هوشیاری و کما را به همراه داشته باشد.

خانواده مصرف‌کنندگان ال اس دی

علاوه بر مصرف‌کنندگان مواد مخدر، خانواده‌ها و نزدیکان نیز ازجمله افرادی هستند که مشکلات بسیاری را تجربه خواهند کرد. غم آسیب دیدن یکی از نزدیکان، مشکلاتی که با هر بار مصرف ال اس دی در خانواده ایجاد می‌شود و همین‌طور آسیب‌هایی نظیر فقر یا سایر مشکلات اجتماعی ازجمله مسائلی هستند که سلامت روان خانواده را مورد تهدید قرار می‌دهند. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند که صرف‌نظر از تمایل یا عدم تمایل مصرف‌کنندگان برای درمان بهتر است خانواده این افراد جلساتی را زیر نظر مشاورین بگذرانند.

این جلسات به شما کمک خواهد کرد توانایی پذیرش و سازگاری خود با شرایط موجود را بالا ببرید و همین‌طور نکاتی را در ارتباط با شیوه برخورد با مصرف‌کننده و تشویق وی به شروع فرایند درمان آموزش ببینید. علاوه بر این مشاورین به شما و فرزندانتان کمک خواهند کرد تا از بروز بیماری‌های روحی مانند افسردگی در امان باشید.

ترک اعتیاد به ال اس دی

اعتیاد به این ماده معمولاً خود را به‌صورت یک میل و وسوسه غیرقابل‌کنترل برای مصرف مجدد نشان می‌دهد. علاوه بر این همان‌طور که گفته شد استفاده از این ماده عوارض روانی بسیاری ازجمله افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر اصلی‌ترین گزینه برای درمان این مشکل استفاده از جلسات روان‌درمانی است. در طی این جلسات اقدامات متعددی صورت می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

افزایش آگاهی

در اولین قدم برای درمان اعتیاد به ال اس دی می‌بایست فرد و حتی خانواده وی نسبت به این ماده، مکانیزم اثرگذاری آن و همین‌طور نشانه‌های اعتیاد مطلع شوند. در شرایطی که آگاهی فرد از یک موضوع افزایش پیدا کند توانایی وی برای مبارزه با آن نیز بیشتر خواهد بود.

کنترل میل به مصرف

در طی آموزش به بیمار، نکاتی در ارتباط با میل به مصرف مجدد این ماده و راه‌هایی که فرد می‌تواند با استفاده از آن‌ها در مقابل این تمایل مقاومت نماید نیز به فرد آموزش داده می‌شود. برای مثال بیمار به کمک درمانگر جدولی از شرایطی که باعث تحریک بیشتر او به مصرف ال اس دی می‌شود تهیه کرده و سپس راهکارهایی را برای مقاومت در برابر این شرایط می‌آموزد.

بررسی مشکلات و بیماری‌های روحی

در طی جلسات درمانی می‌بایست اختلالات و مشکلات روحی که در کنار اعتیاد برای فرد ایجاد شده نیز موردبررسی قرار بگیرند. بهبود این اختلالات در بسیاری از مواقع باعث خواهد شد که فرد باانگیزه بیشتری فرایند ترک را ادامه دهد؛ زیرا مشکلاتی نظیر اضطراب یا افسردگی می‌توانند عاملی برای گرایش فرد به استفاده از مواد اعتیادآور باشند.

شناسایی علل اعتیاد

در طی جلسات بازپروری به فرد کمک می‌شود تا مشکلات اصلی و زمینه‌ای که باعث بروز اعتیاد در وی شده است را شناسایی کرده و سپس با همکاری درمانگر برای بهبود آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

کمک به فرد برای بهبود شرایط زندگی

اعتیاد، مشکلات بسیاری را در زندگی فرد و ازجمله موقعیت تحصیلی، شغلی و خانوادگی وی ایجاد خواهد کرد. درمانگران به بیمار کمک می‌کنند تا در کنار ترک اعتیاد به ال اس دی توانایی‌های خود را برای جبران مشکلات پیش‌آمده افزایش دهد و موقعیت‌های ازدست‌رفته را بازسازی کند.

خانواده‌درمانی

همان‌طور که گفته شد خانواده افراد درگیر با اعتیاد یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در مقابل مشکل پیش‌آمده هستند و به همین خاطر نیاز است تا آن‌ها نیز از جلسات درمانی استفاده نمایند. در طی جلسات خانواده‌درمانی علاوه بر اینکه به سلامت اعضای خانواده و مشکلات آن‌ها توجه می‌شود آگاهی این افراد نسبت به موضوع اعتیاد و نحوه برخورد با فردی که دچار این مشکل شده نیز افزایش پیدا می‌کند.

جلسات گروهی

در طی جلسات گروه‌درمانی بیمار با افرادی آشنا می‌شود که شرایطی مشابه او دارد. این موضوع درعین‌حال که باعث می‌شود فرد احساس کند تنها او نیست که دچار مشکل شده و افراد بسیاری شرایطی مشابه او دارند باعث خواهد شد که وی بتواند از تجربیات سایرین نیز استفاده کرده و پس از مشاهده موفقیت آن‌ها، انگیزه وی برای موفقیت افزایش پیدا کند.  شما در هر جایی که هستید می توانید با متخصصان مشاوره ترک اعتیاد مرکز ذهن نو تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد توهم زا  

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. آیا ال اس دی اعتیادآور است؟

بله؛ اگرچه ال اس دی نیز مانند سایر مواد توهم‌زا اعتیاد جسمانی ندارد بااین‌حال وابستگی روانی شدیدی را در فرد ایجاد خواهد کرد که او را به سمت مصرف مجدد این ماده سوق می‌دهد.

2. آیا می‌توان اعتیاد به ال اس دی را ترک کرد؟

بله؛ ترک اعتیاد به این ماده می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی و با کنترل وضعیت روانی فرد اتفاق بیفتد. بااین‌حال در صورتی ‌که فرد برای ترک این ماده مخدر همکاری لازم را داشته باشد امکان ترک آن وجود دارد. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.





:: برچسب‌ها: ال اس دی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: