زن ذلیلی
نوشته شده توسط : ذهن نو

زن ذلیلی در چه مردانی دیده می‌شود؟ امروزه و در جهان مدرن نقش زنان و مردان در خانواده مرز مشخصی ندارد. در بسیاری از خانواده‌ها زنان بخشی از وظایف مردان را انجام می‌دهند و متقابلا مردان بخشی از وظایف زنان را. این مساله به مرور سبب می‌شود که جامعه به مردانی که وظایف زنان را انجام می‌دهند برچسب زن ذلیل بزند. زن ذلیل بودن برای مردان صفت مثبتی نیست. زمانی که این دسته از مردان از طرف مردان دیگر این گونه خطاب می‌شوند، احساس شرم و سرافکندگی می‌کنند و به مرور عزت نفس‌شان کاهش می‌یابد. در این مقاله سعی داریم ابعاد بیشتری از این مساله را تببین کنیم و به اثرات روانی این پدیده بپردازیم. در صورتی که با چنین مساله ای روبه رو هستید می‌توانید مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

منبع : زن ذلیلی

 

زن ذلیلی چیست؟

معنای این لغت از دو جهت قابلیت بررسی دارد. از نظر لغوی زن ذلیلی به کلمه ذلت بازمی‌گردد که متضاد عزت و سرافرازی است. ذلت به معنای خوار شدن و در واقع نادیده گرفتن توانایی‌ها، شان ومنزلت است. اما از حیث اصطلاحی زن ذلیل به مردی گفته می‌شود که کاملا تابع همسرش باشد. در واقع مرد زن ذلیل هیچ اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهد حتی اگر مخالف کارها و یا گفته‌های همسرش باشد. در خانواده‌ای که چنین مردی در آن حضور دارد مدیریت تمامی مسائل خانه و ایجاد قوانین کاملا به عهده زن است. این مساله در درازمدت می‌تواند اثرات نامطلوبی در تربیت فرزندان و رابطه زناشویی زوجین بگذارد. پیشنهاد می‌شود مقاله خانواده سالم را بخوانید.

چرا زن ذلیلی در مردان به وجود می‌آید؟

پاسخ این سوال به یک عامل خلاصه نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از علائم می‌توانند این حالت را ایجاد کنند که عبارت‌اند از :

جابه جایی نقش ها

مرد در خانواده نقش مدیر اقتصادی و زن نقش مدیر فضای خانه ایفا می‌کنند. البته این تعیین نقش‌ها به معنای نفی و یا کمرنگ کردن مشورت و دموکراسی در فضای خانه نیست و زن و شوهر در تمامی امور خانواده نیازمند مشورت با یکدیگر هستند. وقتی در خانواده‌ای منبع قدرت فقط مادر باشد و پدر هیچ نقش و اظهار نظری در مورد مدیریت خانه نداشته باشد در واقع در آن خانواده نقش‌ها جابه جا می‌شوند و مرد در چنین خانواده‌ای زن ذلیل خطاب می‌شود. برای آشنایی با اصول و اهمیت خانواده کلیک کنید.

کمبود عزت نفس در مردان

بعضی از مردان به دلیل تجربه تروما در کودکی و یا ضعف شخصیتی عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند. همین عامل باعث می‌شود که در ایفای نقش‌های مردانه در محیط خانه دچار مشکل شوند و زنان نقش‌های آن‌ها را به عهده گیرند. این دسته مردان نیازمند بازسازی مجدد خودپنداره و افزایش عزت نفس هستند تا به مرور احساس شرم و بی کفایتی را از خود دور کنند و از قبول کردن مسئولیت‌ها نهراسند. برای دستیابی به این هدف از مشاوران و روانشناسان نیز می‌توان کمک گرفت.

بیکاری مردان و اشتغال زنان

در خانواده‌هایی که مرد در آن‌ها بیکار است و شغل زن منبع درآمد خانواده محسوب می‌شود احتمال وقوع پدیده زن ذلیلی بیشتر است. زمانی که به جای مرد، زن تمام بار مسئولیت مالی را به دوش بکشد     خودکارآمدی و عزت نفس مرد بسیار کاهش می‌یابد و زن ناخودآگاه تبدیل به منبع قدرت می‌شود. مرد در این خانواده به این باور می‌رسد که در ایجاد درآمد برای خانواده خود ناتوان است. قدرتی ندارد و فرزندانش او را به چشم یک پدر بی‌کفایت می‌بینند. این اندیشه‌ها به مرور باعث بروز افسردگی در مردان نیز می‌شود.

معایب زن ذلیلی

تضعیف روابط زناشویی

زمانی که نقش‌های زنان و مردان در خانه جابه جا شوند و زن منبع قدرت خانواده شود به مرور رابطه زوجین دچار مشکل می‌شود. مردی که باور دارد در محیط خانه هیچ اراده و اختیاری ندارد به مرور در مورد صفات مردانه خود شک می‌کند. این شک و تردید ممکن است در رابطه عاطفی و جنسی وی با همسرش نیز ابراز شود. مرد در این حالت احساس می‌کند که نمی‌تواند برای همسرش کافی باشد. همین مساله او را به سرخودگی و ملال سوق می‌دهد و در دراز مدت روابط زناشویی را سرد می‌‍کند.

مختل شدن تربیت سالم فرزندان

زمانی که فرزندان خانواده شاهد عدم تاثیرگذاری سخن پدر در محیط خانه باشند. تصویری که از پدر بودن در ذهن خود شکل می‌دهند تبدیل به پدری فاقد اراده و بی‌کفایت می‌شود که از عهده هیچ کاری بر نمی‌آید. این تصویر منفی باعث می‌شود پسران خانواده دوران نوجوانی خود را با بحران جدی هویت پشت سر گذارند و یا در آینده به دنبال کردن چنین الگویی از مردانگی ادامه دهند که الگویی به دور از سلامت روانی می‌باشد.

کاهش صمیمیت بین اعضای خانواده

فضای حاکم بر خانواده‌ای که پدر در اداره آن نقشی ندارد را در نظر بگیرید. چنین فضایی به دور از صمیمیت ناشی از مشورت و گفتگو می‌باشد. در حالی که صمیمیت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های استحکام خانواده و روابط زناشویی است و نباید از آن غافل شد.

نگاه جامعه به مقوله زن ذلیلی

زن ذلیلی در نگاه عرفی و به ویژه در بین مردان دارای قضاوت منفی است. بعضا دیده می‌شود جامعه به مردانی که با همسر خود در امور مختلف مشورت و گفتگو می‌کنند نیز برچسب زن ذلیل می زند. این در حالی که مشورت و نظرخواهی مرد با همسرش و رسیدن به تصمیم گیری مشترک نه تنها باعث صمیمیت زوجین شده بلکه نشان دهنده پختگی و تکامل شخصیت مرد می‌باشد. در نتیجه برداشت جامعه از زن ذلیلی تا حدودی با معنای اصلی این واژه تفاوت دارد.

سخن آخر

در بسیاری از خانواده‌ها نقش مرد و زن مرز مشخصی ندارد. گاهی مادر خانواده علاوه بر نقش زن نقش مرد را نیز ایفا می‌کند و وظایف مرد را انجام می‌دهد. در فرهنگ عرف به چنین مردانی زن ذلیل می‌گویند. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم زن ذلیلی اثرات نامطلوبی بر کانون خانواده و فرزندان دارد. همچنین روانشناسان و مشاوران خانواده می‌توانند کمک شایانی را در اختیار خانواده‌هایی که با این پدیده روبه‌رو هستند گذارند. برای آشنایی بیشتر با نحوه وضع قوانین در خانه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: زن ذلیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: